Graag gedaan. Ik open volgens mij de laatste telkens dit topic.quote:
Ow morgen al?quote:Op maandag 1 juni 2009 12:15 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Graag gedaan. Ik open volgens mij de laatste telkens dit topic.![]()
Morgen is de grote dag.
Ja morgen al.quote:Op maandag 1 juni 2009 12:18 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ow morgen al?
Spannend.....
Wat er allemaal uit gaat komen.
hoe laat?
Het zou inderdaad mooi zijn als je duidelijkheid krijgt. En dat het datgene is wat je verwacht....quote:Op maandag 1 juni 2009 12:25 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja morgen al.Inderdaad spannend. Ik hoop dat ik meer duidelijkheid krijg over waarom en hoe ik ben. En daarmee handvatten om mijn problemen op te lossen.
15:30 Dus eerst werken en dan naar dat gesprek toe.
Het gaat mij vooral om de duidelijkheid als daar een labeltje bij hoort so be it.quote:Op maandag 1 juni 2009 12:28 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het zou inderdaad mooi zijn als je duidelijkheid krijgt. En dat het datgene is wat je verwacht....
Gek eigenlijk, waar moet je op hopen? Dat het niets is en met vragen achterblijft of een diagnose. Heel raar eigenlijk.
1) Een inzichzelf gekeerde kat.quote:Op maandag 1 juni 2009 14:51 schreef sander-3 het volgende:
Wat moeten die 2 tekeningen in de OP nou voorstellen? Ik snap het grapje er niet echt in..
Dat dacht ik ook.quote:
Je zou het bijna gaan denkenquote:
Jaquote:
Dat durf ik niet. Al die mensen en camera's veel te eng.quote:Op maandag 1 juni 2009 21:26 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Kom je morgen ook bij Knevel&Van de Brink?![]()
Is ook eng..... Maar ik heb het nog nooit hoeven doen.quote:Op maandag 1 juni 2009 21:30 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat durf ik niet. Al die mensen en camera's veel te eng.
Okequote:Op maandag 1 juni 2009 21:45 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Is ook eng..... Maar ik heb het nog nooit hoeven doen.
Ik heb altijd te melden maar ik denk dat ik dan toch met mijn mond vol tanden sta op zo'n moment.quote:Op maandag 1 juni 2009 21:50 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wel van gedroomd hoor. Maar ja, moet je wel wat te melden hebben.
Dankjequote:Op dinsdag 2 juni 2009 11:10 schreef EchtGaaf het volgende:
Nou Tijn, als je dit nog leest, veel succes zo meteen
Ja, zoiets verwachten ik al. En zo heel belangrijk vind ik het nu ook weer niet.quote:
Ik heb vanmiddag aan je gedacht, zo van goh wat zal het zijn......Ik gokte ook even zo van PDD-NOSquote:Op dinsdag 2 juni 2009 17:44 schreef tijnbrein het volgende:
De uitslag is een waarschijnlijkheidsdiagnose van PDD-NOS. Of een ontwikkelingsachterstand en een moeilijke jeugd.
Goed ik ben opgelucht nu ik dat weet en dat ik nu hulp ga krijgenquote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik heb vanmiddag aan je gedacht, zo van goh wat zal het zijn......Ik gokte ook even zo van PDD-NOS
En hoe is dat gevallen, kan je erin vinden?
Erg gelukkig dat je opgelucht bent. En nu je gericht hulp kan krijgen. Het zal best even moeten bezinken...quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:41 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Goed ik ben opgelucht nu ik dat weet en dat ik nu hulp ga krijgen
Ja mijn vader was aanwezig bij het gesprek.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Erg gelukkig dat je opgelucht bent. En nu je gericht hulp kan krijgen. Het zal best even moeten bezinken...
En weten je ouders het nu ook?
Nou knap. Het is inderdaad veel beter een dergelijk gesprek nooit alleen in te gaan. Je kan later altijd aan hem vragen als je iets ontgaan is.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:46 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja mijn vader was aanwezig bij het gesprek.![]()
Nee? Ook geen indruk? Heb je niet nagepraat? Of wil je dat later doen?quote:Alleen geen idee van wat hij er van vond.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nou knap. Het is inderdaad veel beter een dergelijk gesprek nooit alleen in te gaan. Je kan later altijd aan hem vragen als je iets ontgaan is.
Nee, totaal niet. Praten over dit soort dingen gebeurd in mijn familie niet.quote:[..]
Nee? Ook geen indruk? Heb je niet nagepraat? Of wil je dat later doen?
Die eerste is inderdaad leukquote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:54 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Wat is er raar aan? Ik vind het juist hele goede tekeningen..
Ja, alles op zijn tijd. Het is ook niet niks. Voor jou niet en voor je vader ook niet. En zeker als "moeilijk jeugd" ook als een mogelijkheid wordt genoemd.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:52 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Inderdaad.![]()
[..]
Nee, totaal niet. Praten over dit soort dingen gebeurd in mijn familie niet.![]()
Dat komt later wel een keer.
Maar dat wist je al toch? Hoe kunnen ze je gerichte hulp bieden als ze zelf niet weten wat je nou precies hebt?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 17:44 schreef tijnbrein het volgende:
De uitslag is een waarschijnlijkheidsdiagnose van PDD-NOS. Of een ontwikkelingsachterstand en een moeilijke jeugd.
Daarom is het ook zo lastig om er over te praten zeker met mijn ouders.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:57 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, alles op zijn tijd. Het is ook niet niks. Voor jou niet en voor je vader ook niet. En zeker als "moeilijk jeugd" ook als een mogelijkheid wordt genoemd.
Wel verrassend is dat opties "ontwikkelingsachterstand" en "moeilijke jeugd" ook worden genoemd, het lijkt mij dat je qua diagnostiek van PDD-NOS zou moeten kunnen scheiden
Ja eigenlijk wel. Uit die onderzoeken kwamen een aantal conclusies en daarmee kunnen zij mij hulp bieden.En of ik nu het een of het ander heb maakt eigenlijk niet zo uit.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:58 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Maar dat wist je al toch? Hoe kunnen ze je gerichte hulp bieden als ze zelf niet weten wat je nou precies hebt?
Wat voor hulp gaan ze je bieden?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 21:02 schreef tijnbrein het volgende:
Ja eigenlijk wel. Uit die onderzoeken kwamen een aantal conclusies en daarmee kunnen zij mij hulp bieden.En of ik nu het een of het ander heb maakt eigenlijk niet zo uit.
Als eerste met het vinden van een baan.quote:
Ik hoop dat het je gaat lukken! Het kan een lang traject zijn, maar dat je op de hoogte bent van je diagnose kan wel een voordeel zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 21:09 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Als eerste met het vinden van een baan.Die beter aansluit op wat ik wel en niet kan.
Verder niks concreets. Gewoon dingen oplossen waar ik tegen aan loop.
Ja ik heb een MAVO-diploma en een MBO-diplomaquote:Op woensdag 3 juni 2009 15:42 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik hoop dat het je gaat lukken! Het kan een lang traject zijn, maar dat je op de hoogte bent van je diagnose kan wel een voordeel zijn.
Heb je reeds een opleiding gevolgd?
Dat klopt je verwerkt informatie op een andere manier en dat leidt tot problemen.quote:Op woensdag 3 juni 2009 21:48 schreef sempron2400 het volgende:
Veel succes ermee! Een baan is heel belangrijk, een basis voor je verdere leven.
Autisme, en dus ook PDD-NOS, staat eigenlijk voor een groot deel in het teken van prikkels. Veel is te herleiden op een andere manier van prikkels verwerken.
Gisteren stond er een matrixprinter aan op mijn werk. En ja hoor, ik was de enige die er last van had. Dan raak ik overprikkeld. Maar ik had ook niet zo goed geslapen.
Dankjequote:Op donderdag 4 juni 2009 11:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Nou Tijnbrein, hopelijk dat je nu een weg zal vinden. Nogmaals knap dat je het allemaal bent aangegaan.
Neequote:
Tsja het is nu eenmaal zo. Er wordt bij mijn ouders gewoon weg niet gepraat over dat soort dingen. En dat zal ook nooit meer veranderen. Ook sta ik niet open voor steun van hun vanwege het verleden.quote:Op zondag 7 juni 2009 20:42 schreef sempron2400 het volgende:
Teleurstellend: aan hem heb je dan niet echt veel, daar lijkt het op.
Ja, aangezien dit aantoonbaar is dat het geen aanstelleriteus is.quote:Op zondag 7 juni 2009 20:49 schreef Bullschnitzel. het volgende:
Word ik hier afgeknald als ik zeg dat deze bovenstaande ziektes syndromen or whatever gewoon een labeltje zijn voor kinderen die zich niet kunnen gedragen? (slechte opvoeding, aanstellerij, aandacht tekort, te veel chemisch voedsel tijdens de zwangerschap)
quote:Op zondag 7 juni 2009 20:52 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja, aangezien dit aantoonbaar is dat het geen aanstelleriteus is.
Maar dat er tegenwoordig wel erg snel met labeltjes wordt gesmeten is waar.
Nee, dat is niet hetzelfde.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:11 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
Toon het dan eens aan. Als mijn buuv's kind flipt omdat hij/zij geen danoontje krijg, en ik hier een naampje op verzin, omdat zijn hersenen danoontje nodig hebben, ben ik dan niet hetzelfde bezig?
Ik vraag het je, autist die je bent.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:17 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Nee, dat is niet hetzelfde.
Ik hoef helemaal niks aan te tonen.
Ik kan het misschien wel aantonen maar of jij dat geloofd.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:20 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
Ik vraag het je, autist die je bent.
Ik sta open voor alles, overtuig (probeer het tenminste) mij, en andere FOK!kers, dat al die drie dingen niet gewoon een labeltje is, zegmaar een excuus.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:22 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik kan het misschien wel aantonen maar of jij dat geloofd.
Verdiep je er eerst eens in alvorens je zulke ongefundeerde nonsens gaat lopen verkopenquote:Op zondag 7 juni 2009 20:49 schreef Bullschnitzel. het volgende:
Word ik hier afgeknald als ik zeg dat deze bovenstaande ziektes syndromen or whatever gewoon een labeltje zijn voor kinderen die zich niet kunnen gedragen? (slechte opvoeding, aanstellerij, aandacht tekort, te veel chemisch voedsel tijdens de zwangerschap)
Ik denk dat de meeste mensen niet overtuigt hoeven worden.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:24 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
Ik sta open voor alles, overtuig (probeer het tenminste) mij, en andere FOK!kers, dat al die drie dingen niet gewoon een labeltje is, zegmaar een excuus.
edit:
En of het vroeger ook voorkwam, dus zegmaar in de 19de eeuw.
Mee eensquote:Op zondag 7 juni 2009 21:26 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Verdiep je er eerst eens in alvorens je zulke ongefundeerde nonsens gaat lopen verkopen
quote:Op zondag 7 juni 2009 21:26 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Verdiep je er eerst eens in alvorens je zulke ongefundeerde nonsens gaat lopen verkopen
Dat is waar.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:43 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
Zo ziet iemand het die zich er niet in heeft verdiept, lijkt me niet zo'n heel grote ongefundeerde nonsens.
quote:Op zondag 7 juni 2009 21:45 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat is waar.Maar veel mensen met autisme moeten iedere dag voor erkenning vechten en voelen zich daarom aangevallen door zulke kritiek.
Je had je vraag ook anders kunnen formuleren.
Ik persoonlijk heb geen problemen met jouw vragen en de manier waarop jij ze stelt.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:49 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
Hoe dan? Wanneer zou je het anders hebben opgevat?
Je praat over 'ons'. Jij hoort bij die ons, ik niet want ik heb niet wat in de op staat, dus dan weet jij toch beter wat minder aanvallend is? Zo leren we elkaar toch iets allemaal?quote:Op zondag 7 juni 2009 21:53 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik persoonlijk heb geen problemen met jouw vragen en de manier waarop jij ze stelt.
Maar andere wel.
Ik probeer alleen duidelijk te maken hoe het op ons over komt. Ik hoop dat jij dit begrijpt.
Ik vond het jouw vraag wel aanvallend overkomen namelijk. Jouw vraag had ook iets minder aanvallend gekund.
Een soort van ontkenning lijkt het wel. Er misschien (nog) niet aan willen? Gebeurt denk ik wel vaker.quote:Op zondag 7 juni 2009 11:06 schreef tijnbrein het volgende:
Gisteren met mijn vader gepraat over die onderzoeken. Volgens mij wilt hij er zo min mogelijk mee te maken hebben en hij geloofd de uitslag ook niet echt volgens mij.
Ik weet eigenlijk niet echt wat ik daar van moet denken.
Het is wellicht wel verstandig om eerst je te verdiepen in de materie ipv direct met een oordeel te komen.quote:Op zondag 7 juni 2009 20:49 schreef Bullschnitzel. het volgende:
Word ik hier afgeknald
als ik zeg dat deze bovenstaande ziektes syndromen or whatever gewoon een labeltje zijn voor kinderen die zich niet kunnen gedragen?
Een goed onderzoek kan het ene van het andere onderscheiden.quote:(slechte opvoeding, aanstellerij, aandacht tekort, te veel chemisch voedsel tijdens de zwangerschap)
quote:Op zondag 7 juni 2009 22:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is wellicht wel verstandig om eerst je te verdiepen in de materie ipv direct met een oordeel te komen.
[..]
Een goed onderzoek kan het ene van het andere onderscheiden.
Ja dat klopt ik heb inderdaad PDD-NOS een vorm van autisme.quote:Op zondag 7 juni 2009 21:59 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
Je praat over 'ons'. Jij hoort bij die ons, ik niet want ik heb niet wat in de op staat, dus dan weet jij toch beter wat minder aanvallend is? Zo leren we elkaar toch iets allemaal?
Daar lijkt het wel op. Maar mijn ouders geloven ook niet echt in psychologen enzo.(Mijn moeder heeft bordeline)quote:Op zondag 7 juni 2009 22:00 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een soort van ontkenning lijkt het wel. Er misschien (nog) niet aan willen? Gebeurt denk ik wel vaker.
Google eens op pervasieve ontwikkelingsstoornis, (POS), of nog liever op Pervasive Development Disorder. (PDD)quote:Op zondag 7 juni 2009 22:04 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
Nou, welke onderzoeken moet ik dan doorlezen? Zal ik bij wikipedia beginnen?
Ja maar zo zien 'wij' het.quote:Op zondag 7 juni 2009 22:04 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja dat klopt ik heb inderdaad PDD-NOS een vorm van autisme.
Je eerste post daar begin je gelijk al dat labeltjes eigenlijk onzin zijn en veroorzaakt worden door slechte opvoeding enzo. Dit had je beter achterwege kunnen laten. ?
Kijk, je vader had al niet zo'n leuke ervaring met het wereldje ivm met je moeder. Je vader komt tevens uit een generatie waar menigeen nogal sceptisch tegen de beroepsgroep aankeek. Mijn vader idem dito, moest er niks van weten. Inmiddels weet hij wel beter, het kan dus verkeren.quote:Op zondag 7 juni 2009 22:07 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op. Maar mijn ouders geloven ook niet echt in psychologen enzo.(Mijn moeder heeft bordeline)
Ach misschien komt het nog.
Precies. Ik vraag mensen eerst in de materie te verdiepen en dan pas met een oordeel te komen. Helaas draaien sommigen dit om....quote:Op zondag 7 juni 2009 22:04 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja dat klopt ik heb inderdaad PDD-NOS een vorm van autisme.
Je eerste post daar begin je gelijk al dat labeltjes eigenlijk onzin zijn en veroorzaakt worden door slechte opvoeding enzo. Dit had je beter achterwege kunnen laten. Aangezien ik en andere zich hierdoor erg aangevallen en niet serieus genomen voelen.
Het was beter geweest als je had gevraagd. Hoe zit het met autisme?
Sommige dingen zijn gewoon lastig om uit te leggen. Zeker voor iemand voor met een communicatie stoornis zoals autisme.quote:
Dat is waar. Volgens mij heeft mijn vader het verleden al afgesloten en hij wilt het liefst het verleden vergeten.quote:Op zondag 7 juni 2009 22:13 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Kijk, je vader had al niet zo'n leuke ervaring met het wereldje ivm met je moeder. Je vader komt tevens uit een generatie waar menigeen nogal sceptisch tegen de beroepsgroep aankeek. Mijn vader idem dito, moest er niks van weten. Inmiddels weet hij wel beter, het kan dus verkeren.
Ook voor je vader je vaders was het gesprek over je diagnose erg confronterend voor hem. Hij weet natuurlijk ook donders goed dat je het vroeger niet gemakkelijk had en wellicht ook met vragen heeft gezeten. En misschien ook zich afvroeg of hij dingen fout deed. Misschien ook geen raad mee wist. Misschien ook wel het gevoel heeft gehad zich machteloos te voelen.
Misschien heeft hij ook wat tijd nodig om het een plak te geven.
Wellicht ook handig om met je behandelaar om tips te vragen.
Het is zeker een aandachtspunt. Hoe je dit alles een plek kan geven...quote:Op zondag 7 juni 2009 22:17 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat is waar. Volgens mij heeft mijn vader het verleden al afgesloten en hij wilt het liefst het verleden vergeten.
Goed idee dat zou ik zeker doen.
Hoiquote:Op zondag 7 juni 2009 23:55 schreef Stupendous76 het volgende:
De andere posters, zijn die er eigenlijk nog?
Te druk, andere besonjes, of wat?
Ook hoiquote:
Autisme is ook heel moeilijk te begrijpen.quote:
Of een latent geval in de ontkenningsfase...quote:Op maandag 8 juni 2009 09:43 schreef sempron2400 het volgende:
Ik denk dat Bullschnitzel probeert ons een beetje uit de tent te lokken.
Ik ben er nog hoorquote:Op zondag 7 juni 2009 23:55 schreef Stupendous76 het volgende:
Nu probeer jij hém uit de tent te lokken.quote:Op maandag 8 juni 2009 10:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Of een latent geval in de ontkenningsfase...
Misschien moet je het contact ook wat tijd gunnen. Dat duurt misschien ook wat langer dan gemiddeld. Hij weet zijn grenzen kennelijk goed aan te geven, en eigenlijk is dat maar heel goed. Hij weet kennelijk als hij daarover heengaat, dat hij het er later wel moet bijleggen.quote:Op maandag 8 juni 2009 09:58 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Autisme is ook heel moeilijk te begrijpen.
Hoewel ik zelf een lichte vorm heb, kan ik maar moeilijk wennen aan mijn autistische kennis, die ik per toeval heb ontmoet. Een jongeman die trouwens nog best bijdehand is voor zijn intelligentie. Hij heeft namelijk een heel eigen wil die hij nauwkeurig weet over te brengen. Ook kent hij precies zijn grenzen, voor een middagje Rotterdam is hij niet te porren vanwege het prikkelgedoe. President Obama is veel optimistischer: Yes we can!
Toch gaat het contact langzaam beter.
Och, dat zou zomaar eens kunnen. Iemand post zelden zonder reden in een topic. Misschien uit pure nieuwsgierigheid. Misschien omdat hij stiekum her en der toch iets meent te herkennen. (of bij een kennis of familielid).quote:Op maandag 8 juni 2009 11:00 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Nu probeer jij hém uit de tent te lokken.
Ik heb hier niet echt iets bij te dragen. En dat is maar goed ook, het loopt allemaal wel aardig nuquote:Op maandag 8 juni 2009 00:12 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ook hoi
De groep lijkt wat dunnetjes de laatste tijd, maar goed, het is dan ook weer, waarschijnlijk buiten?
Dat is alleen maar goed om te horen natuurlijkquote:Op maandag 8 juni 2009 15:42 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Ik heb hier niet echt iets bij te dragen. En dat is maar goed ook, het loopt allemaal wel aardig nu
Dat laatste zal wel meevallen aangezien dit soort problemen vooral bij mijn moeders kant van de familie voorkomen.quote:Op zondag 7 juni 2009 22:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is zeker een aandachtspunt. Hoe je dit alles een plek kan geven...
Niets zo lastig om over een handicap te spreken die onzichtbaar (en buitenstaanders zo ongrijpbaar dat ze het alleen om die reden het liefst dood willen zwijgen).
Als jij een gebroken been had gehad, dan zou je vader er waarschijnlijk wel makkelijk over kunnen praten .
Wat ook kan is dat hij onverhoopt dingen bij zichzelf herkent....Eea kan erfelijk belast zijn...Ook dan kan spelen...
Daar zat ik laatst ook aan te denken. Ik volg dit topic nu ruim een jaar. Het valt mij op dat er nieuwe mensen bij komen en die dan na een tijdje weer weg gaan. Waarom weet ik ook niet.quote:Op zondag 7 juni 2009 23:55 schreef Stupendous76 het volgende:
Al werk gevonden?quote:Op maandag 8 juni 2009 10:59 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik ben er nog hoorIk lurk mee, heb niet veel te posten.
Herkenbaar. Geen idee wat je er aan kan doen eigenlijk. Ik laat al die gedachten gewoon de vrij loop en dan wordt het vanzelf minderquote:Op maandag 8 juni 2009 15:35 schreef kipptje het volgende:
Hoi allemaal, ik heb even een vraagje en misschien dat jullie handige tips hebben.
Ik heb namelijk veel problemen met het los laten van dingen. Alle dingen die voornamelijk tegen mij gericht zijn spoken wel dagen, soms wel weken door mijn hoofd. Alle mogelijk situaties worden dan telkens in mijn hoofd afgespeeld. Laat ik eens een voorbeeld geven:
Gisteren had ik een wedstrijd. Ik ben dol op sporten en meestal kan ik daar mijn frustraties van de afgelopen week helemaal wegrennen. Mijn tegenstander daarentegen was dol op mensen afkraken. Al voordat de wedstrijd was begonnen begon ze al te zeuren dat het schandalig was dat wij zo jong waren. Als ik maar een beetje lichamelijk contact het haar had ging ze al half dood en 'zij moet ook morgen werken, jullie niet!'. Geen idee wat voor beeld ze heeft bij een 22-jarige.... En als ze tegen haar teamgenoot knalde was het allemaal mijn schuld (even ter info: voor geen van de gevallen was er afgefloten voor een overtreding). En nu het allerergste wat haar was overkomen: ik scoorde... oftewel: moord en brand.
Nu kan ik heel erg mijn geduld houden, ook al wilde ik haar maar al te goed vermoorden, maar in plaats van dat ik het gewoon over me heen laat lopen en het daarna vergeet, zuig ik het allemaal op als een spons. Als dus de wedstrijd voorbij was en ik was weer lekker thuis bij vriendlief blijft het maar de hele tijd spoken in mijn hoofd. Gisteravond heb ik dus ook ontzettend slecht geslapen door al die gedachtes.
Heeft iemand tips die me kan helpen om zulke situaties snelle van me los te laten? Nog even wat extra's om rekening mee te houden: ik heb ook het asperger syndrrom. Daarom vraag ik het aan jullie.
Zoiets als Tijnbrein zegt. Buikademhalen wil nog wel eens helpen.quote:Op maandag 8 juni 2009 15:35 schreef kipptje het volgende:
Hoi allemaal, ik heb even een vraagje en misschien dat jullie handige tips hebben.
Ik heb namelijk veel problemen met het los laten van dingen. Alle dingen die voornamelijk tegen mij gericht zijn spoken wel dagen, soms wel weken door mijn hoofd. Alle mogelijk situaties worden dan telkens in mijn hoofd afgespeeld. Laat ik eens een voorbeeld geven:
Gisteren had ik een wedstrijd. Ik ben dol op sporten en meestal kan ik daar mijn frustraties van de afgelopen week helemaal wegrennen. Mijn tegenstander daarentegen was dol op mensen afkraken. Al voordat de wedstrijd was begonnen begon ze al te zeuren dat het schandalig was dat wij zo jong waren. Als ik maar een beetje lichamelijk contact het haar had ging ze al half dood en 'zij moet ook morgen werken, jullie niet!'. Geen idee wat voor beeld ze heeft bij een 22-jarige.... En als ze tegen haar teamgenoot knalde was het allemaal mijn schuld (even ter info: voor geen van de gevallen was er afgefloten voor een overtreding). En nu het allerergste wat haar was overkomen: ik scoorde... oftewel: moord en brand.
Nu kan ik heel erg mijn geduld houden, ook al wilde ik haar maar al te goed vermoorden, maar in plaats van dat ik het gewoon over me heen laat lopen en het daarna vergeet, zuig ik het allemaal op als een spons. Als dus de wedstrijd voorbij was en ik was weer lekker thuis bij vriendlief blijft het maar de hele tijd spoken in mijn hoofd. Gisteravond heb ik dus ook ontzettend slecht geslapen door al die gedachtes.
Heeft iemand tips die me kan helpen om zulke situaties snelle van me los te laten? Nog even wat extra's om rekening mee te houden: ik heb ook het asperger syndrrom. Daarom vraag ik het aan jullie.
Inderdaad. Proberen die gedachten te verdringen helpt niet. Althans bij mij. Het komt altijd terug.quote:Op maandag 8 juni 2009 21:13 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Zoiets als Tijnbrein zegt. Buikademhalen wil nog wel eens helpen.
Dude, nee.quote:Op maandag 8 juni 2009 10:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Of een latent geval in de ontkenningsfase...
Hahahaquote:Op maandag 8 juni 2009 21:44 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
Dude, nee.Ik laat me niet graag voor vanalles uitmaken maar omdat jij het bent:
![]()
Oh en om daarnou meteen van uit te gaan zeg ik:.
(En nee, dit hoef je niet als beledigend op te vatten. )
quote:
quote:In de praktijk betekent dit dat mensen met autisme goed kunnen omgaan met alles wat 'letterlijk' en concreet is. Problemen doen zich voor, als de andere partij bijvoorbeeld woordgrapjes of sarcastische, spreekwoordelijke of emotioneel gekleurde begrippen gaat gebruiken.
Je hebt een puntquote:Op maandag 8 juni 2009 22:18 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
Nee, ik hield hier rekening mee;
[..]
Niet altijd waarquote:Op maandag 8 juni 2009 22:18 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
Nee, ik hield hier rekening mee;
[..]
Ja, maar aangezien naar lange afweging was dat toch de voordeligste keuze, je moet tenminste altijd eerst ergens rekening mee houden ipv ervanuit gaat dat het er niet is, om (grotere) problemen te voorkomen.quote:
Dat is welquote:Op maandag 8 juni 2009 22:24 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
Ja, maar aangezien naar lange afweging was dat toch de voordeligste keuze, je moet tenminste altijd eerst ergens rekening mee houden ipv ervanuit gaat dat het er niet is, om (grotere) problemen te voorkomen.
Balenquote:
quote:
Nee, en als je het wel doet dan heeft dat zeker invloed. Je wordt vaker niet uitgenodigd voor een gesprek.quote:Op maandag 8 juni 2009 22:30 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
Moet je op je cv zetten dat je een van bovenstaande stoornissen hebt? En zoja, heeft dat invloed?
Erg mooi om dat te lezen.quote:Op maandag 8 juni 2009 15:42 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Ik heb hier niet echt iets bij te dragen. En dat is maar goed ook, het loopt allemaal wel aardig nu
Zal vaker voorkomen bij dit syndroom dat vaak gepaard gaat met dwang(gedachten). (vaak als co-morbiditeit met OCS). Dus is niet helemaal zo raar.quote:Op maandag 8 juni 2009 15:35 schreef kipptje het volgende:
Ik ga dan afleiding zoeken, dat werkt het best bij mijquote:Op maandag 8 juni 2009 23:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zal vaker voorkomen bij dit syndroom dat vaak gepaard gaat met dwang(gedachten). (vaak als co-morbiditeit met OCS). Dus is niet helemaal zo raar.
Zeer hardnekkig. Jezelf streng toespreken kan wel eens helpen: vb: tot vier uur mag ik over het onderwerp denken, daarna is het over en uit. Makkelijker gezegd dan gedaan, soms werkt het.
Piekergedrag is soms met RET te behandelen.
Ja?quote:Op maandag 8 juni 2009 23:28 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Ik begin steeds meer te twijfelen of ik het wel echt heb
OK. Ja, eerlijk gezegd werkt dat soms best. Maar niet altijd. Laatst nog, ik kon maar iets niet afzetten. Naar bieb gegaan en zelfs dat hielp niet. Soms zou ik wel willen dat ik een reset knop had....quote:Op maandag 8 juni 2009 23:29 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Ik ga dan afleiding zoeken, dat werkt het best bij mij
Totaal geen behoefte aan. Dat verandert niks aan de situatie. En ik was inderdaad nog vrij jong toen.quote:Op maandag 8 juni 2009 23:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja?
Heb je wel een officiële (ggz) diagnose? Hoe jong was je toen je de diagnose kreeg?
Het is wel zo dat de diagnose bij jonge leeftijd met een grotere waarschijnlijkheid is vast te stellen. (anders dan bij volwassenen, die krijgen zoals tijnbrein een waarschijnlijkheidsdiagnose).
Het kan ook zijn dat jij het in een lichte mate hebt, zodat je relatief misschien wat minder tegen problemen aanloopt. En dat natuurlijk heel mooi zijn, want dan kan je relatief een normaal bestaan opbouwen.
Praat je wel eens met je ouders over je twijfels? Of heb je daar niet zo zeer de behoefte aan?
De bieb is niet genoeg lijkt me. Je moet iets hebben waarin je helemaal kan opgaanquote:Op maandag 8 juni 2009 23:35 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
OK. Ja, eerlijk gezegd werkt dat soms best. Maar niet altijd. Laatst nog, ik kon maar iets niet afzetten. Naar bieb gegaan en zelfs dat hielp niet. Soms zou ik wel willen dat ik een reset knop had....
Ik kan me dat goed voorstellen. Het is dan toch zo, het is goed om je niet in beslag te laten leggen. Maar ik kan mij goed voorstellen dat je af en toe wel eens twijfelt, ik denk dat velen met de diagnose dat wel eens zullen doen. Al was het maar dat anderen zo weinig aan je kunnen merken....quote:Op maandag 8 juni 2009 23:36 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Totaal geen behoefte aan.
Dat verandert niks aan de situatie
Op zich wel een groot voordeel. Want hoe eerder bekend hoe beter je omgeving daar rekening kan houden. Maar ook voor jezelf, om te weten waar je sterke en minder sterke kanten liggen. En natuurlijk niet te vergeten: schoolkeuze en beroepskeuze.quote:En ik was inderdaad nog vrij jong toen.
Dat laatste is natuurlijk het belangrijkste. Ik hoop echt voor je dat je een goede schoolkeuze hebt gedaan. En een beroep kan gaan uitoefenen zodat je het minst last hebt van de beperkingen.quote:Het is overigens niet zo dat ik het niet heb, ik heb er alleen geen last van
Het was helaas te vroeg, ik was te jong, en ze hebben het me pas een jaar, hooguit 2 geleden verteld. En war schoolkeuze betreft: ik weet nog niet wat ik wil worden, dus daar kom ik nog wel achter.quote:Op maandag 8 juni 2009 23:45 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik kan me dat goed voorstellen. Het is dan toch zo, het is goed om je niet in beslag te laten leggen. Maar ik kan mij goed voorstellen dat je af en toe wel eens twijfelt, ik denk dat velen met de diagnose dat wel eens zullen doen. Al was het maar dat anderen zo weinig aan je kunnen merken....
[..]
Op zich wel een groot voordeel. Want hoe eerder bekend hoe beter je omgeving daar rekening kan houden. Maar ook voor jezelf, om te weten waar je sterke en minder sterke kanten liggen. En natuurlijk niet te vergeten: schoolkeuze en beroepskeuze.
[..]
Dat laatste is natuurlijk het belangrijkste. Ik hoop echt voor je dat je een goede schoolkeuze hebt gedaan. En een beroep kan gaan uitoefenen zodat je het minst last hebt van de beperkingen.
Dat klopt, ik kon mijn gedachten totaal niet focussen op een interessant tijdschrift over audio en videoapparatuur. En de bieb was al een vluchtquote:
Ja dat kan zeker helpen. Het moet dan wel iets intensiefs zijn, iets wat je gedachten als het ware compleet kunnen overrulen.quote:Je moet iets hebben waarin je helemaal kan opgaan
Dat is een goeie.quote:En denken dat het allemaal goedkomt, en dat je er toch niks meer aan kan veranderen helpt ook
Voor mij is het autoracen, zowel op de pc, als kijken in het echt. Komende zondag ga ik weer, en ik wil daar een stukje over schrijven voor de FP, kijken of dat bevaltquote:Op maandag 8 juni 2009 23:50 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat klopt, ik kon mijn gedachten totaal niet focussen op een interessant tijdschrift over audio en videoapparatuur. En de bieb was al een vlucht
[..]
Ja dat kan zeker helpen. Het moet dan wel iets intensiefs zijn, iets wat je gedachten als het ware compleet kunnen overrulen.
[..]
Dat is een goeie.En ja dat kan soms zeker helpen. Er bij neerleggen dat je iets niet kan veranderen als iets tegenzit.
Nee.quote:Op maandag 8 juni 2009 22:30 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
Moet je op je cv zetten dat je een van bovenstaande stoornissen hebt?
Ja, je wordt nergens meer aangenomen. Gokje hoor.quote:En zoja, heeft dat invloed?
Voor jou was het misschien te jong. Maar misschien was het voor je ouders toch handig dat ze het al zo jong wisten. Ze konden jou daarom waarschijnlijk beter begrijpen. En daarom beter op je konden reageren. Begrip is erg belangrijk.quote:Op maandag 8 juni 2009 23:47 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Het was helaas te vroeg, ik was te jong, en ze hebben het me pas een jaar, hooguit 2 geleden verteld.
Alles op z'n tijd.quote:En war schoolkeuze betreft: ik weet nog niet wat ik wil worden, dus daar kom ik nog wel achter.
Ach. Het komt er misschien nog wel van en anders kan ik maar beter wennen aan professioneel luiwammes zijn. Bovendien is het sowieso maar tot 1 september omdat ik dan weer begin met een nieuwe studie. Niets mis met lui zijn zolang je je maar niet verveelt, toch..?quote:
Ja, daar kan je echt helemaal op uitleven. Ik hou ook van auto'squote:Op maandag 8 juni 2009 23:52 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Voor mij is het autoracen, zowel op de pc, als kijken in het echt.
Knap dat je de stap durft te zetten. Doe je mooi redactionele vaardigheden op.quote:Komende zondag ga ik weer, en ik wil daar een stukje over schrijven voor de FP, kijken of dat bevalt
Precies, eindelijk snapte ik het allemaal. Qua aansluiting: loopt weer beter nu, maar 2 jaar geleden was dat een dramaquote:Op dinsdag 9 juni 2009 00:00 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Voor jou was het misschien te jong. Maar misschien was het voor je ouders toch handig dat ze het al zo jong wisten. Ze konden jou daarom waarschijnlijk beter begrijpen. En daarom beter op je konden reageren. Begrip is erg belangrijk.
Goh, je weet het dus eigenlijk nog maar pas, je keek vast wel erg van op.Nou hopelijk dat hierdoor wat puzzelstukjes op zijn plaats zijn gevallen...En antwoorden hierdoor op vragen hebt gekregen. Waarom je soms iets anders reageert dan anderen doen, enz.
Het weten kan ook iets rustgevend hebben.
[..]
Alles op z'n tijd.Ik hoop dat het goed met je gaat op school, en dat je ook wat aansluiting bij de rest kan vinden. Met je intelligentie zit je vast goed, dat scheelt.
( aspergers hebben een bovengmiddelde intelligentie en dat is knap handig). Je hebt dan op dat vlak mogelijkheden iha.
Als ik dat later kon doen,quote:Op dinsdag 9 juni 2009 00:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, daar kan je echt helemaal op uitleven. Ik hou ook van auto's
[..]
Knap dat je de stap durft te zetten. Doe je mooi redactionele vaardigheden op.
Ik begrijp het helemaalquote:Op dinsdag 9 juni 2009 00:03 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Precies, eindelijk snapte ik het allemaal. Qua aansluiting: loopt weer beter nu, maar 2 jaar geleden was dat een drama
Dat is helemaal waar.quote:En je hebt niks aan intelligentie zonder motivatie
Aha, we hebben hier de nieuwe Ton Roks (hoofdredacteur Autovisie)quote:
Zeer herkenbaar.quote:Een van mijn eigenschappen is dat ik élk detail oppak, en overal op let.
Zeker bij auto's
Zo herkenbaar, en ik ben benieuwd hoe het straks gaat uitpakken als ik meer uren ga werken/reizen. Wat dat "fiepen", kost zo veel tijd die ik beter zou kunnen gebruiken voor meer sociale activiteiten, wat hoger staat aangeschreven.quote:Op maandag 8 juni 2009 23:27 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zal vaker voorkomen bij dit syndroom dat vaak gepaard gaat met dwang(gedachten). (vaak als co-morbiditeit met OCS). Dus is niet helemaal zo raar.
Zeer hardnekkig. Jezelf streng toespreken kan wel eens helpen: vb: tot vier uur mag ik over het onderwerp denken, daarna is het over en uit. Makkelijker gezegd dan gedaan, soms werkt het.
Piekergedrag is soms met RET te behandelen.
Een nieuwe baan zal altijd meer stress geven. Nieuwe indrukken zijn zeer vermoeiend immers. Voor dwanggedachten en piekeren geldt dat die (tijdelijk) erger kunnen worden.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 09:57 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Zo herkenbaar, en ik ben benieuwd hoe het straks gaat uitpakken als ik meer uren ga werken/reizen.
Dat is altijd beter, maar sociale activiteiten kosten soms ook weer extra stress... Maar een goede afleiding kan dat zeker zijn.quote:Wat dat "fiepen", kost zo veel tijd die ik beter zou kunnen gebruiken voor meer sociale activiteiten, wat hoger staat aangeschreven.
quote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een nieuwe baan zal altijd meer stress geven. Nieuwe indrukken zijn zeer vermoeiend immers. Voor dwanggedachten en piekeren geldt dat die (tijdelijk) erger kunnen worden.
[..]
Dat is altijd beter, maar sociale activiteiten kosten soms ook weer extra stress... Maar een goede afleiding kan dat zeker zijn.
Reset knop dat klinkt als iets handigs.quote:Op maandag 8 juni 2009 23:35 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
OK. Ja, eerlijk gezegd werkt dat soms best. Maar niet altijd. Laatst nog, ik kon maar iets niet afzetten. Naar bieb gegaan en zelfs dat hielp niet. Soms zou ik wel willen dat ik een reset knop had....
Dat is waar.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 00:00 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ach. Het komt er misschien nog wel van en anders kan ik maar beter wennen aan professioneel luiwammes zijn. Bovendien is het sowieso maar tot 1 september omdat ik dan weer begin met een nieuwe studie. Niets mis met lui zijn zolang je je maar niet verveelt, toch..?
Oh nee hoor. Mijn computer, bureaustoel en bed kan ik gratis gebruiken.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:55 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat is waar.Maar je hebt helaas wel geld nodig om te kunnen luiwammesen.
![]()
Wat voor studie ga je doen?
Comorbiditeit is het tegelijkertijd hebben van twee of meer stoornissen of aandoeningen bij een patiënt.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 12:19 schreef kipptje het volgende:
Willen jullie even aan mij uitleggen wat al die afkortingen betekenen? Ik zou niet eens weten wat een co-morbiditeit is. Ben een totale leek hierin, ook al doe ik een paramedische studie
Bij mij.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 18:50 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Reset knop dat klinkt als iets handigs.![]()
Waar kan ik die bestellen?
Dat is niet vreemd met iemand met autisme. Je zou eigenlijk in een prikkelarme omgeving moeten kunnen werken. Maar welk bedrijf heeft geen collega's?quote:Vandaag op mijn werk ik was ergens over aan het denken en toen werd ik gestoord in mijn bezigheden en daarna was ik de rest van de tijd van slag. Ik kon mijn werk nog wel doen maar vraag niet hoe.
Mijn hele leven alleen zijn gaat hem ook niet wordenquote:Op woensdag 10 juni 2009 16:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Bij mij.![]()
![]()
[..]
Dat is niet vreemd met iemand met autisme. Je zou eigenlijk in een prikkelarme omgeving moeten kunnen werken. Maar welk bedrijf heeft geen collega's?
En deze samenleving is nou net zo'n eentje dat de nadruk legt op het sociale geneuk. Het lijkt wel de norm vandaag de dag.
Dat is een goed uitgangspuntquote:Op woensdag 10 juni 2009 16:04 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Mijn hele leven alleen zijn gaat hem ook niet worden
Leuk in de zin van?quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat is een goed uitgangspunt
Ik vind mensen alleen leuk als ze mij niet storen
Goeie. Nou ja, ik vind het zo nu en dan wel leuk om mensen te zien. Niet te veel maar ook niet te weinig.quote:
Ik heb zelf geen last van overprikkeld zijn. Geloof ik dan, kan me er niks bij voorstellen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:13 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Goeie. Nou ja, ik vind het zo nu en dan wel leuk om mensen te zien. Niet te veel maar ook niet te weinig.
Bij iemand op de koffie bijvoorbeeld. Maar ook niet te lang, want dan raak ik zwaar overprikkeld.
Dat zou heel mooi zijn...quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:20 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen last van overprikkeld zijn.
Overprikkeld als gevolg dat alles keihard binnenkomt. Indrukken, geluiden, alles. Merk je ook vooral als je thuiskomt en het niet/moeilijk meer kan loslaten en je dachten tot iets anders kan verzetten.quote:Geloof ik dan, kan me er niks bij voorstellen.
Ik ben alles vergeten als ik thuis ben, dat heb ik dus gelukkig nietquote:Op woensdag 10 juni 2009 16:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat zou heel mooi zijn...
[..]
Overprikkeld als gevolg dat alles keihard binnenkomt. Indrukken, geluiden, alles. Merk je ook vooral als je thuiskomt en het niet/moeilijk meer kan loslaten en je dachten tot iets anders kan verzetten.
Nou dat is dan zeker gelukkigquote:Op woensdag 10 juni 2009 16:26 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Ik ben alles vergeten als ik thuis ben, dat heb ik dus gelukkig niet
Wel een goed idee van je vriendquote:Op woensdag 10 juni 2009 16:25 schreef kipptje het volgende:
ik heb trouwens gister de dag van mijn leven gehad! Omdat ik eigenlijk continu op gespannen voet leef had ik voor mijn verjaardag van mijn vriend een verwenpakket gekregen. een half uur massage en daarna een uur 'floaten'. Je ligt hier in een bad met 30 cm water met veel zout te drijven. Je hebt gewoon het idee dat je zweeft. Tot aan vandaag voel ik me heerlijk ontspannen. Ik was het al helemaal vergeten hoe het voelde om ontspannen te zijn! Zeker een aanrader voor degenen die ook telkens zo gespannen zijn. Het kost alleen wel wat....helaas.....
Hahahaquote:Op woensdag 10 juni 2009 00:57 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Oh nee hoor. Mijn computer, bureaustoel en bed kan ik gratis gebruiken.
Ik ga een master vertalen Engels - Nederlands doen, wederom aan de Universiteit Utrecht. Met taalwetenschap ben ik uiteindelijk gestopt.
Hoe werkt die knop precies? En hoe duur is die?quote:
Zo erg was het nu ook weer niet. Vermoeiendheid speelt ook een rol. En ach aan elke dag komt een eind.quote:[..]
Dat is niet vreemd met iemand met autisme. Je zou eigenlijk in een prikkelarme omgeving moeten kunnen werken. Maar welk bedrijf heeft geen collega's?
En deze samenleving is nou net zo'n eentje dat de nadruk legt op het sociale geneuk. Het lijkt wel de norm vandaag de dag.
Klinkt interessantquote:Op woensdag 10 juni 2009 16:36 schreef kipptje het volgende:
omdat veel mensen het hier toch ook hebben over een prikkelloze omgeving... dit is zeker dat iets wat je moet doen. het is alleen jij en het water... geen muziek en het licht mag je uit doen als je daar zin in hebt.
Ik denk dat ik er na 2 minuten klaar mee benquote:Op woensdag 10 juni 2009 16:36 schreef kipptje het volgende:
omdat veel mensen het hier toch ook hebben over een prikkelloze omgeving... dit is zeker dat iets wat je moet doen. het is alleen jij en het water... geen muziek en het licht mag je uit doen als je daar zin in hebt.
Dat denk ik ook. Binnen 5 minuten zal ik mij gaan vervelen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 18:49 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Ik denk dat ik er na 2 minuten klaar mee ben
Dat dacht ik dus ook. Maar het was meer alsof ik lekker ben gaan slapen. De eerste 10 minuten heb je een ontspannend muziekje, daarna wordt het stil en ik was dus voor iets minder dan een half uur in slaap gevallen. Ik voelde me daarna als herboren!!! En je huid voeld ook nog eens zacht aanquote:Op woensdag 10 juni 2009 18:56 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Binnen 5 minuten zal ik mij gaan vervelen.
Toch maar een keer proberen.quote:Op woensdag 10 juni 2009 19:02 schreef kipptje het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook. Maar het was meer alsof ik lekker ben gaan slapen. De eerste 10 minuten heb je een ontspannend muziekje, daarna wordt het stil en ik was dus voor iets minder dan een half uur in slaap gevallen. Ik voelde me daarna als herboren!!! En je huid voeld ook nog eens zacht aan![]()
Maar ik geef wel toe: Het is wel even wennen, dat drijven op het water.
Ik had het niet over een massage, maar ontspannen in een prikkelloze omgeving.quote:Op woensdag 10 juni 2009 19:16 schreef ScarFace- het volgende:
Kipptje en anderen,
Als een massage de dag van je leven is, ga wat meer ondernemenblowen, uitgaan, enz, neem van mij aan dat het leuk is.
Je denkt misschien oh nee ik vind dat niet leuk teveel prikkels etc, dat is ook wel te begrijpen als je het nog nooit hebt gedaan![]()
Van het blowen verminderen die prikkels en krijg je ook wat meer zin in dingen(niet teveel roken anders krijg je een ander effect haha)
Lang verhaal kort gewoon doen.
Het hoeft nietquote:Op woensdag 10 juni 2009 19:23 schreef kipptje het volgende:
[..]
Ik had het niet over een massage, maar ontspannen in een prikkelloze omgeving.
En blowen zou ik echt never nooit van mn leven doen.....
Ik ga nog liever dood dan uitgaanquote:Op woensdag 10 juni 2009 19:16 schreef ScarFace- het volgende:
Kipptje en anderen,
Als een massage de dag van je leven is, ga wat meer ondernemenblowen, uitgaan, enz, neem van mij aan dat het leuk is.
Je denkt misschien oh nee ik vind dat niet leuk teveel prikkels etc, dat is ook wel te begrijpen als je het nog nooit hebt gedaan![]()
Van het blowen verminderen die prikkels en krijg je ook wat meer zin in dingen(niet teveel roken anders krijg je een ander effect haha)
Maar net hoe je er tegenaan kijkt. Naar de Formule 3 zou wel een overkill aan prikkels zijn lijkt me, blij dat ik daar geen last van heb.quote:Op woensdag 10 juni 2009 21:21 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Ik ga nog liever dood dan uitgaannutteloze tijd, geld en energieverspillende onzin
Blowen is wel leuk van tijd tot tijd.quote:Op woensdag 10 juni 2009 19:16 schreef ScarFace- het volgende:
Kipptje en anderen,
Naar concerten gaan is iets wat ik toch niet kan missen. Jij doe vast andere dingen die leuk zijn.quote:Op woensdag 10 juni 2009 21:21 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Ik ga nog liever dood dan uitgaannutteloze tijd, geld en energieverspillende onzin
Was het een rally?quote:Op maandag 8 juni 2009 23:52 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Voor mij is het autoracen, zowel op de pc, als kijken in het echt. Komende zondag ga ik weer, en ik wil daar een stukje over schrijven voor de FP, kijken of dat bevalt
quote:Op dinsdag 9 juni 2009 00:00 schreef EchtGaaf het volgende:
( aspergers hebben een bovengmiddelde intelligentie en dat is knap handig)
quote:Asperger wordt tot het autismespectrum gerekend. Net als bij de andere stoornissen uit dit spectrum is er sprake van een onhandige motoriek, moeite met het lezen van sociale situaties, gebrek aan inlevingsvermogen, moeite met veranderingen, een neiging tot vaste gewoonten, een voorkeur voor bezigheden en interesses met sterk herhalende of systematische elementen, neiging tot obsessief gedrag en makkelijk opgaan in een fantasiewereld.
quote:Belangrijke verschillen met klassiek autisme zijn de praktisch normale taalontwikkeling, de normale of zelfs hoge intelligentie en de normale neiging contacten met anderen te leggen. Het syndroom van Asperger wordt om deze redenen vaak tot het mildere eind van het autismespectrum gerekend. Vaak worden mensen met het syndroom van Asperger als een normaal begaafd persoon beschouwd, maar meestal wel als iemand die excentriek, wereldvreemd of een einzelgänger is.
quote:Het actief-maar-bizarre type: neemt initiatief tot sociaal contact. De wijze waarop is echter onaangepast en eenzijdig. Ze praten eindeloos over hun eigen thema’s of interesses en gaan alleen van zichzelf uit. In deze groep komen doorgaans gemiddeld- tot hoogintelligente personen voor. Het stijf-formalistische of hoogdravende type: is overmatig beleefd en vormelijk. Door hun goede intelligentie weten zij hun problemen te compenseren en camoufleren. Zij leren sociale regels uit het hoofd en overleven op basis van aangeleerde of verworven scripts. Ze missen evenwel de intuïtie, nodig om de subtiliteiten van het intermenselijk verkeer te begrijpen. Gebrek aan empathie en sociale naïviteit kenmerken deze groep het meest.
Aspergers hebben gemiddelde tot bovengemiddelde intelligentie, klassieke autisten laag tot gemiddeld.quote:
dus ik lees wiki fout? En sowieso vind ik dat mijn tweede quote niet echt overtuigd van intelligentie..quote:Op donderdag 11 juni 2009 00:53 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Aspergers hebben gemiddelde tot bovengemiddelde intelligentie, klassieke autisten laag tot gemiddeld.
Ja, je leest de wiki fout.quote:Op donderdag 11 juni 2009 00:57 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
dus ik lees wiki fout? En sowieso vind ik dat mijn tweede quote niet echt overtuigd van intelligentie..
EQ?quote:Op donderdag 11 juni 2009 01:24 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Ja, je leest de wiki fout.
En verwissel het IQ niet met het recent populair geworden EQ, want daar zullen aspergers/autisten dus vaak de mist in gaan.
Wat ik zei stond er. Verder is een grenzeloos vertrouwen in wat er op Wikipedia staat niet echt raadzaam.quote:Op donderdag 11 juni 2009 00:57 schreef Bullschnitzel. het volgende:
dus ik lees wiki fout?
Stam + t. Alsjeblieft.quote:En sowieso vind ik dat mijn tweede quote niet echt overtuigd van intelligentie..
Ja, volgens de wikipedia:quote:
En dan quote ik de wikipedia om dat weer uit te leggen, fijnquote:Op donderdag 11 juni 2009 01:40 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Wat ik zei stond er. Verder is een grenzeloos vertrouwen in wat er op Wikipedia staat niet echt raadzaam.
[..]
Stam + t. Alsjeblieft.
Er zijn nogal wat soorten intelligentie, waaronder het EQ ("emotionele" intelligentie). Ga me nou niet vertellen dat je daar nog nooit van gehoord hebtIn ieder geval, dat ligt bij een autist dus juist weer vrij laag...
heb ik nog nooit van gehoord, en nee ben niet dom.quote:Op donderdag 11 juni 2009 01:40 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Wat ik zei stond er. Verder is een grenzeloos vertrouwen in wat er op Wikipedia staat niet echt raadzaam.
[..]
Stam + t. Alsjeblieft.
Er zijn nogal wat soorten intelligentie, waaronder het EQ ("emotionele" intelligentie). Ga me nou niet vertellen dat je daar nog nooit van gehoord hebtIn ieder geval, dat ligt bij een autist dus juist weer vrij laag...
Maar je komt pas net onder je steen vandaan kruipen..?quote:Op donderdag 11 juni 2009 01:49 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
heb ik nog nooit van gehoord, en nee ben niet dom.
Prikkel, prikkel, prikkel...quote:Op woensdag 10 juni 2009 19:16 schreef ScarFace- het volgende:
Kipptje en anderen,
quote:
Heel duurquote:En hoe duur is die?![]()
[..]
Prikkels zijn sowieso vermoeiend, maar vermoeidheid maakt weer extra prikkelbaar...quote:Zo erg was het nu ook weer niet. Vermoeiendheid speelt ook een rol. En ach aan elke dag komt een eind.
Mooi dat je dat aan kan, aan mensenmassa's moet ik niet denken.quote:Op woensdag 10 juni 2009 21:46 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Naar concerten gaan is iets wat ik toch niet kan missen.
Datgene wat ik heb gesteld is verre van strijdig van de quotes die je nu aanvoert.quote:Op woensdag 10 juni 2009 23:09 schreef Bullschnitzel. het volgende:
[..]
[..]
[..]
Onder autisme:
[..]
Vergis je je niet?
Nee .. ik ook nietquote:Op donderdag 11 juni 2009 11:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Mooi dat je dat aan kan, aan mensenmassa's moet ik niet denken.
Ik heb er ook nog wel moeite mee. Alhoewel ik nu me wel veel beter kan opstellen als ik bijvoorbeeld naar de stad ga. Ben veel minder snel moe en 'vervelend'.quote:Op donderdag 11 juni 2009 11:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, dan word ik ook horendol...quote:Op donderdag 11 juni 2009 13:56 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Nee .. ik ook nietIk denk dat ik helemaal gek zou worden. Maar ik heb ook altijd wel veel last in een restaurant of een verjaardag bijvoorbeeld. Dat je dan 20 gesprekken doorelkaar heen hoort
Ik ga het liefst als het rustig is.... Maar dat weet je niet altijd vooruit, helaas.quote:Op donderdag 11 juni 2009 14:11 schreef kipptje het volgende:
[..]
Ik heb er ook nog wel moeite mee. Alhoewel ik nu me wel veel beter kan opstellen als ik bijvoorbeeld naar de stad ga. Ben veel minder snel moe en 'vervelend'.
qedquote:Op donderdag 11 juni 2009 07:41 schreef Jotcha het volgende:
Ik doe nu VWO, zonder daar echt veel voor te doen.
Ziet er pijnlijk uitquote:
Dat dacht ik alquote:[..]
Heel duur![]()
[..]
Een vicieuze cirkelquote:Prikkels zijn sowieso vermoeiend, maar vermoeidheid maakt weer extra prikkelbaar...
Gelukkig heb ik van zulke dingen geen last.quote:Op donderdag 11 juni 2009 11:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 11 juni 2009 01:54 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Maar je komt pas net onder je steen vandaan kruipen..?
He, Tijn alles goed met Uquote:Op donderdag 11 juni 2009 20:24 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ziet er pijnlijk uit![]()
[..]
Dat dacht ik al![]()
[..]
Een vicieuze cirkel![]()
[..]
Gelukkig heb ik van zulke dingen geen last.
Tuurlijk. Dit is geen singlesquote:Op donderdag 11 juni 2009 20:25 schreef Thrustmaster_Special het volgende:
[..]
He, Tijn alles goed met U
Zou je er uitgebreid over willen praten, of gewoon kort maar krachtig? Je persoonlijkheid verandert er niet door; misschien houdt je moeder niet van labeltjes.quote:Op donderdag 11 juni 2009 21:59 schreef tijnbrein het volgende:
Mijn moeder wil het volgens mij niet weten dat ik PDD-NOS heb.Of ze wil er niet over praten.
Dat ze niet van labeltjes houdt dat klopt. Maar dit helemaal doodzwijgen vind ik raar. Misschien veranderd dat ik de toekomst nog wel. Ik moet ooit nog wel eens een keer met mij ouders praten.quote:Op donderdag 11 juni 2009 22:17 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Zou je er uitgebreid over willen praten, of gewoon kort maar krachtig? Je persoonlijkheid verandert er niet door; misschien houdt je moeder niet van labeltjes.
Bij mij was het precies omgekeerd. Mijn moeder was zelfs zo onverstandig het tegen mijn dominee te vertellen op het kennismakingsgesprek (2006, ik woonde toen nog thuis). Idem naar mijn buurmeisje toen ik zelfstandig ging wonen. Het komt op mij over dat ze zich wilde indekken tegen eventuele sentimentele pieken.
Zijn er veel boeken over?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 16:05 schreef Oxymoron het volgende:
Wat vinden jullie, het beste boek over autisme?
Ik vind ''Van een andere planeet'' van D. Dumortier (een autiste uit België) het beste - en mijn eigen boekjes natuurlijk.
Je hebt wel een punt inderdaad.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 09:50 schreef sempron2400 het volgende:
Het punt is alleen dat mijn moeder die dominee nog niet kende, want noch ik als mijn moeder gingen vroeger niet naar de kerk. In een nieuwe relatie moet je met een schone lei beginnen, niet meteen allerlei problemen gaan benoemen. Ook voel ik me niet anders of zo, communiceren ging toch al redelijk goed.
Heb jij een boek dan?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 16:05 schreef Oxymoron het volgende:
Wat vinden jullie, het beste boek over autisme?
Ik vind ''Van een andere planeet'' van D. Dumortier (een autiste uit België) het beste - en mijn eigen boekjes natuurlijk.
Interessantquote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:20 schreef Oxymoron het volgende:
Ja ik heb 2 gedichtenbundels geschreven over autisme.
Heb je een voorbeeldgedichtje? Ik ben wel benieuwdquote:Op vrijdag 12 juni 2009 20:20 schreef Oxymoron het volgende:
Ja ik heb 2 gedichtenbundels geschreven over autisme.
Misschien is ze er nog niet aan toe. Wel jammer natuurlijk. Maar waarom zou je het haar niet vragen?quote:Op donderdag 11 juni 2009 21:59 schreef tijnbrein het volgende:
Mijn moeder wil het volgens mij niet weten dat ik PDD-NOS heb.Of ze wil er niet over praten.
Het is inderdaad niet handig van je moeder om het aan de grote klok te hangen. Sterker nog, ik vind het ongepast van haar. Immers welk doel zou daarmee gediend zijn?quote:Op donderdag 11 juni 2009 22:17 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Zou je er uitgebreid over willen praten, of gewoon kort maar krachtig? Je persoonlijkheid verandert er niet door; misschien houdt je moeder niet van labeltjes.
Bij mij was het precies omgekeerd. Mijn moeder was zelfs zo onverstandig het tegen mijn dominee te vertellen op het kennismakingsgesprek (2006, ik woonde toen nog thuis). Idem naar mijn buurmeisje toen ik zelfstandig ging wonen. Het komt op mij over dat ze zich wilde indekken tegen eventuele sentimentele pieken.
Ik vind het sowieso al lastig om met mijn ouders te praten. Zeker over dit soort dingen.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 21:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Misschien is ze er nog niet aan toe. Wel jammer natuurlijk. Maar waarom zou je het haar niet vragen?
Zonder narcose kan je daar zeker van uitgaan. Iquote:
In een dergelijke situatie: ja.quote:Een vicieuze cirkel![]()
[..]
Das mooi, ik moet er werkelijk niet aan denken.quote:Gelukkig heb ik van zulke dingen geen last.
Ik kan mij dat goed voorstellen, zeker als er vroeger in het gezin niet zo over dit onderwerp wordt gesproken...De drempel is dan dan bij voorbaat al hoog. En wat misschien ook al meespeelt is de eerdere negatieve ervaringen met de beroepsgroep. Dat helpt natuurlijk ook niet echt.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 21:17 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik vind het sowieso al lastig om met mijn ouders te praten. Zeker over dit soort dingen.
Oh dan toch maar onder narcose.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 21:22 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zonder narcose kan je daar zeker van uitgaan. I
En daar doe je helaas weinig aan omdat te doorbreken.quote:[..]
In een dergelijke situatie: ja.
Dat is inderdaad mooiquote:[..]
Das mooi, ik moet er werkelijk niet aan denken.
Ik ga het er met mijn psycholoog over hebben hoe ik dit moet aanpakken.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 21:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik kan mij dat goed voorstellen, zeker als er vroeger in het gezin niet zo over dit onderwerp wordt gesproken...De drempel is dan dan bij voorbaat al hoog. En wat misschien ook al meespeelt is de eerdere negatieve ervaringen met de beroepsgroep. Dat helpt natuurlijk ook niet echt.
Voor veel mensen is dit onderwerp danig abstract, zodanig dat ze er weinig bij kunnen voorstellen. Je kan veel makkelijker een apex-resectie aan een kies () bij de kaakchirurg uitleggen dan dit onderwerp.
Een kies die behandeld moet worden kan je als een ding beschouwen die gerepareerd kan worden. (zoals een auto door de automonteur. Dit is in tegenstelling tot je brein, dat de mensheid doorgaans als producent van het bewustzijn wordt beschouwd (veel discussie over trouwens of dat ook zo is)
Veel mensen vinden de psyche een eng terrein. Zeker als daar wat mee is. On grijpbaar, en lopen het liefst met een grote boog eromheen.
Ik moet iets rechtzetten....Het ding dat gebruikt wordt bij ECT helpt wrs alleen bij het "resetten" van zeer zware depressies en helpt denk ik niet echt tegen piekerenquote:Op vrijdag 12 juni 2009 21:40 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Oh dan toch maar onder narcose.![]()
[..]
Dat ligt aan de situatie waarin het gebeurt. Als je uit de stressegevende situatie kan ontsnappen, dan doorbreek je de cirkel. Helaas zijn er vaak situaties waarin dat niet kan. Als je als piloot het toestel uit een overtrek moet halen, dan zou ik de klus maar afmaken. Maar wees gerust, mensen met PDD worden geen piloot.quote:En daar doe je helaas weinig aan omdat te doorbreken.![]()
[..]
Precies. Hoe het praktisch, je zal zeker niet de enige zijn die een weg moet vinden.quote:Ik ga het er met mijn psycholoog over hebben hoe ik dit moet aanpakken.
Het kwartje valt nu pas.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 21:53 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik moet iets rechtzetten....Het ding dat gebruikt wordt bij ECT helpt wrs alleen bij het "resetten" van zeer zware depressies en helpt denk ik niet echt tegen piekeren
Jammer dat was ooit een droom van mijquote:[..]
Dat ligt aan de situatie waarin het gebeurt. Als je uit de stressegevende situatie kan ontsnappen, dan doorbreek je de cirkel. Helaas zijn er vaak situaties waarin dat niet kan. Als je als piloot het toestel uit een overtrek moet halen, dan zou ik de klus maar afmaken. Maar wees gerust, mensen met PDD worden geen piloot.![]()
Ik begin nu pas met mijzelf ontdekken eigenlijk en dat zal een lange en moeilijke weg worden. Maar ik heb er wel zin in.quote:[..]
Precies. Hoe het praktisch, je zal zeker niet de enige zijn die een weg moet vinden.
En hoezo niet?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 21:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar wees gerust, mensen met PDD worden geen piloot.![]()
Als jij je brevet hebt mag ik dan een keer meevliegen?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:11 schreef sander-3 het volgende:
[..]
En hoezo niet?
Edit: hmm.. je bedoelt natuurlijk als beroep. Dat is wel onwaarschijnlijk inderdaad. Maar ik ben vastberaden om ooit nog eens te proberen mijn vliegbrevet te halen![]()
Ik wil je zeker niet ontmoedigen, Sander. Ik doelde inderdaad op beroepsverkeersvlieger (B bevretten).quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:11 schreef sander-3 het volgende:
[..]
En hoezo niet?
Edit: hmm.. je bedoelt natuurlijk als beroep. Dat is wel onwaarschijnlijk inderdaad. Maar ik ben vastberaden om ooit nog eens te proberen mijn vliegbrevet te halen![]()
Nee, maar verkeersvliegen begrijp ik ook wel hoor. Alhoewel ik er echt van baal..quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik wil je zeker niet ontmoedigen, Sander. Ik doelde inderdaad op beroepsverkeersvlieger (B bevretten).
Ik moet ietwat genuanceerder worden, ik kan immers nooit uitsluiten dat mensen met een hele milde vorm van PDD (ook nog eens een heel breed spectrum) het toch wel gelukt is.
Toch lijkt mij de kans dat je door de selectie van beroepsvlieger komt niet bijster groot met een PDD
Als verkeersvlieger moet je in staat zijn om enorme grote inforrmatiestromen kunnen verwerken. En dat is niet alleen het opnemen van veel info maar vooral ook kunnen integreren van die info.... Mensen met autisme hebben vooral met dat laatste wat meer moeite dan gemiddeld.
Verder eist het vak van verkeersvliegen uitstekende communicatieve vaardigheden, dat spreekt eigenlijk voor zich. Naast dat je veel info op jke afkrijgt (instrumentatie) moet je in staat zijn te communiceren met crew en verkeersleiding. Dat is bij autisme vaak ook een zwakker punt.
Ook stelt het vak hoge eisen aan sociale vaardigheden. Je moet uitstekend kunnen samenwerken (met je (co)-piloot en de rest van de crew. Tja, ik heb dan liever geen last van autisme, als dat van je wordt gevraagd.
Verder moet je uitstekend overweg kunnen met de meest onverwachte situaties. Een piloot wordt juist opgeleid om die goed af te kunnen handelen. Goed kunnen improviseren. Mensen met autisme functioneren meestal liever in vaste patronen en structuren en dus niet zo flexibel..
Het vak vraagt om een enorme stressbestendigheid. Je moet in noodsituaties top kunnen blijven functioneren...
Ik denk dat je bij een psychodiagnostische test eerder door de mand zult vallen als iemand die geen PDD heeft.
Ik kan mij voorstellen dat een brevet voor recreatief vliegen wellicht eerder haalbaar is.
Ik zou vooraf gewoon even goed informeren voordat je ergens aan begint, want het is een dure liefhebberij.
Ook hier discussie over piloot en autisme
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?p=192302
.
Ik zie niet in waarom ik dat niet zou kunnenquote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:39 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Nee, maar verkeersvliegen begrijp ik ook wel hoor. Alhoewel ik er echt van baal..
Als je het wil zou ik het proberenquote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:41 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom ik dat niet zou kunnen
Ook goedquote:
Als jij een psychologische test maakt dan wel.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:47 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Ik twijfel toch sterk of ze het uberhaupt zouden merken
Ik ookquote:
Dat laatste ja. Het is zo ongeveer het mooiste vak wat er bestaat.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 23:39 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Nee, maar verkeersvliegen begrijp ik ook wel hoor. Alhoewel ik er echt van baal..
Misschien dat ze niet direct tegen je zullen concluderen dat je een vorm van PDD hebt, maar dat je niet aan hun eisen voldoet....quote:Op zaterdag 13 juni 2009 09:38 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Als jij een psychologische test maakt dan wel.
Inderdaad, dat bedoelde ik ook.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 13:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Misschien dat ze niet direct tegen je zullen concluderen dat je een vorm van PDD hebt, maar dat je niet aan hun eisen voldoet....
Naar PDD moet je immers een gerichte diagnose verrichten....
UWVquote:Op maandag 15 juni 2009 19:13 schreef sander-3 het volgende:
Zeker met een jobcoach van het uwv? Of is het een ander traject..
Via het UWV heb je juist recht op extra begeleiding bij het vinden van werk en begeleiding door een jobcoach. Dat vind ik alleen maar een voordeel. Sommige reïntegratiebureaus zijn gespecialiseerd in mensen met een vorm van autisme. Ze kunnen bijvoorbeeld rekening houden met overprikkeling, wat inhoudt dat deeltijdwerk tot de mogelijkheden behoort. Wat ook voorkomt, is dat de functie zelf iets wordt aangepast.quote:Op maandag 15 juni 2009 19:14 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
UWVdaar ben ik klaar mee. Nee via een reïntergrantiebureau. Maar als Wajong er bij komt kijken dan wel het UWV.
Toen ik een uitkering aanvroeg omdat ik werkloos was geworden heeft het UWV niets voor mij gedaan. Toen ik aangaf dat ik bij een psycholoog liep moest ik eerst maar mijn problemen oplossen en daarna terugkomen.quote:Op maandag 15 juni 2009 19:31 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Via het UWV heb je juist recht op extra begeleiding bij het vinden van werk en begeleiding door een jobcoach. Dat vind ik alleen maar een voordeel. Sommige reïntegratiebureaus zijn gespecialiseerd in mensen met een vorm van autisme. Ze kunnen bijvoorbeeld rekening houden met overprikkeling, wat inhoudt dat deeltijdwerk tot de mogelijkheden behoort. Wat ook voorkomt, is dat de functie zelf iets wordt aangepast.
Ga je regulier solliciteren, dan worden meestal vaardigheden gevraagd waar uitgerekend wij over het algemeen moeite mee hebben: uitstekende communicatieve vaardigheden, teamspeler, flexibiliteit, initiatiefrijk, geen 9-tot-5 mentaliteit etc. etc.
Een (bijstands)uitkering vraag je eerst aan bij het CWI. Het CWI zelf kan inderdaad niet zoveel voor je doen, die verwijzen je in het gunstigste geval naar de website.quote:Op maandag 15 juni 2009 19:43 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Toen ik een uitkering aanvroeg omdat ik werkloos was geworden heeft het UWV niets voor mij gedaan. Toen ik aangaf dat ik bij een psycholoog liep moest ik eerst maar mijn problemen oplossen en daarna terugkomen.
Ik hoop dat ik niet dat ik het wajong-traject in moet. Ik hoop dat ik met wat extra begeleiding een leuke baan kan vinden.quote:Op maandag 15 juni 2009 19:55 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Een (bijstands)uitkering vraag je eerst aan bij het CWI. Het CWI zelf kan inderdaad niet zoveel voor je doen, die verwijzen je in het gunstigste geval naar de website.
Voor een Wajong-uitkering moet je naar het UWV, en daar krijg je eerst een gesprek met een vezekeringsarts, en eventueel arbeidsdeskundige. De telefonistes bij het UWV (het bekende 0900-nummer) weten bijna niets, vrijwel alles wat zij weten vind je ook op internet.
Je noemt gelijk wel de goede voorbeelden opquote:Op maandag 15 juni 2009 19:31 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Via het UWV heb je juist recht op extra begeleiding bij het vinden van werk en begeleiding door een jobcoach. Dat vind ik alleen maar een voordeel. Sommige reïntegratiebureaus zijn gespecialiseerd in mensen met een vorm van autisme. Ze kunnen bijvoorbeeld rekening houden met overprikkeling, wat inhoudt dat deeltijdwerk tot de mogelijkheden behoort. Wat ook voorkomt, is dat de functie zelf iets wordt aangepast.
Ga je regulier solliciteren, dan worden meestal vaardigheden gevraagd waar uitgerekend wij over het algemeen moeite mee hebben: uitstekende communicatieve vaardigheden, teamspeler, flexibiliteit, initiatiefrijk, geen 9-tot-5 mentaliteit etc. etc.
Dat hoeft zeker niet: een Wajong-status, met het bijbehorende traject, kun je ontlopen door geen Wajong-uitkering aan te vragen. Aan welke soort begeleiding zit je te denken?quote:Op maandag 15 juni 2009 19:58 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik hoop dat ik niet dat ik het wajong-traject in moet. Ik hoop dat ik met wat extra begeleiding een leuke baan kan vinden.
Hulp met solliciteren en als het nodig is begeleiding als ik werk.quote:Op maandag 15 juni 2009 20:29 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat hoeft zeker niet: een Wajong-status, met het bijbehorende traject, kun je ontlopen door geen Wajong-uitkering aan te vragen. Aan welke soort begeleiding zit je te denken?
Hopelijk vind je snel iets, in plaats van dat je steeds achter het net vist vanwege communicatie (en ontdekt dat mensen die aan de lopende band staan per maand meer verdienen).quote:Op maandag 15 juni 2009 20:31 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Hulp met solliciteren en als het nodig is begeleiding als ik werk.
Misschien moet ik dan toch lopende bandwerk gaan doenquote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:31 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Hopelijk vind je snel iets, in plaats van dat je steeds achter het net vist vanwege communicatie (en ontdekt dat mensen die aan de lopende band staan per maand meer verdienen).
Nou hopelijk komt daar iets moois voor je uitquote:Op donderdag 18 juni 2009 21:05 schreef tijnbrein het volgende:
Maandag een afspraak met het reïntergratiebureau dat mij gaat begeleiden naar een nieuwe baan.
Ja tuurlijk komt daar iets moois uit.quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nou hopelijk komt daar iets moois voor je uit
Via welke instelling verloopt dat?quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:18 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja tuurlijk komt daar iets moois uit.Althans dat hoop ik.
SPA(service punt arbeid) dit werkt samen met de instelling waar ik bij een psycholoog loop.quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:19 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Via welke instelling verloopt dat?
OK. Ik hoop dat het je iets positiefs oplevert.quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:26 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
SPA(service punt arbeid) dit werkt samen met de instelling waar ik bij een psycholoog loop.
Voorlopig heb ik nog werk. Ik zie wel wat er komen gaat.quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
OK. Ik hoop dat het je iets positiefs oplevert.
Maar pas op voor te hoge verwachtingen....
Geen zorgen dus?quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:42 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Voorlopig heb ik nog werk. Ik zie wel wat er komen gaat.
Nee dat niet.quote:
Met zorgen koop je ook niets... Maar ja, de werkloosheid loopt inmiddels wel op als ik het CPB mag geloven.....quote:
Inderdaad.quote:Op donderdag 18 juni 2009 22:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Met zorgen koop je ook niets... Maar ja, de werkloosheid loopt inmiddels wel op als ik het CPB mag geloven.....
Dat hoop ik ook.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 19:39 schreef sempron2400 het volgende:
Ik hoop het voor je, en dat werkgevers door je autisme heen kunnen prikken.
Niet mee eens.quote:Werk = inkomen = het grote geluk
Goed ideequote:Ik kon ervoor kiezen allerlei psychoeducatie te volgen, maar had besloten om me alleen op het vinden van passend werk te richten.
Inderdaad. Geld is alleen handig om dingen te betalen verder niet.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 20:02 schreef sempron2400 het volgende:
Het maakt nogal wat uit, 1036 euro bruto (100% Wajong) of 2500 euro bruto die na enkele jaren vaak mogelijk is met een volledige baan (bij een hbo of universitaire opleiding). Niet zozeer de financiële zekerheid, maar de mogelijkheden die ineens binnen bereik komen klinken me wel interessant.
Ik moet het nog gaan zien, maar geld maakt idd niet direct gelukkig als je niet eens mensen hebt om mee naar het festival van jouw keuze te gaan. Voor mij is het belangrijk dat ik mijn nieuwe werk straks vol weet te houden
Gelukkig verdien ik nu in ieder geval genoeg om mijn vaste lasten te betalen. Iets meer geld zou inderdaad welkom zijn.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 20:49 schreef sempron2400 het volgende:
Geld is handig ja, daar heb je gelijk in. Ik denk wel dat je het extra inkomen wel gaat waarderen zodra je het eenmaal hebt.
Nog maar 1,5 jaar geleden zat ik in de bijstand, en moest ik opletten met mijn boodschappen en zuinig zijn met mijn spullen. Een paar maanden later een financiële meevaller, en inmiddels dus passend werk. In het begin krijg ik er ook een paar uur in de week begeleiding blij.
Dus sinds enkele weken eet als ik lui ben gewoon kant-en-klaar, en kan in tussentijd lekker blijven Fok!ken. Met typisch materiële dingen als auto’s heb ik niet zoveel. Ik heb nog niet zoveel activiteiten misgelopen doordat ik geen auto heb.
Nieuwe contacten leggen, jammer dat het ons zoveel moeite kost. Want werk en relaties vormen voor de meeste mensen juist de basis van het leven.
Dat zou knap zijnquote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:56 schreef Jotcha het volgende:
Deze zomer volle werkweken draaien, in de hoop op mijn 18e een auto te kunnen kopen
Jaren lang niet veel uitgeven loontquote:Op vrijdag 19 juni 2009 23:19 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Dat zou knap zijnJe moet eerst nog een hoop geld uitgeven aan rijlessen enzo...
Je kan best een auto kopen zonder rijbewijs.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 23:19 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Dat zou knap zijnJe moet eerst nog een hoop geld uitgeven aan rijlessen enzo...
Ja, heh heh.. op die manier kan je dat ook vóór je 18e..quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:39 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Je kan best een auto kopen zonder rijbewijs.
Dat is waarquote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:01 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Ja, heh heh.. op die manier kan je dat ook vóór je 18e..
Maar het rijden is toch het leukstquote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:39 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Je kan best een auto kopen zonder rijbewijs.
Dat is waar.quote:
Ja, veel moeite mee gehad en het is inderdaad dat wij autistische mensen weer eens het slachtoffer zijn doordat we moeilijker met prikkeltjes kunnen omgaan. Ik kan bv. niet goed autorijden op niet-snelwegen en ook nog eens een gesprek voeren.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:51 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat is waar.Auto rijden is best leuk. En dat kan heel goed zonder rijbewijs
![]()
Over autorijden gesprokken.
Bij mij kostte het erg veel moeite om mijn rijbewijs te halen. Hebben meer mensen dat gehad?
Nooit doen. Onverzekerd en zo...quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:51 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Dat is waar.Auto rijden is best leuk. En dat kan heel goed zonder rijbewijs
![]()
Ik vond het ook een kutwerk. Gewoon het feit dat iemand met je meekijkt.quote:Over autorijden gesprokken.
Bij mij kostte het erg veel moeite om mijn rijbewijs te halen. Hebben meer mensen dat gehad?
Twee dingen te gelijk doen kan ik ook niet. Dus als er iemand naast mij zit tijdens het autorijden probeer ik zo min mogelijk te praten. Omdat ik mij moet concentreren op het autorijden.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:59 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ja, veel moeite mee gehad en het is inderdaad dat wij autistische mensen weer eens het slachtoffer zijn doordat we moeilijker met prikkeltjes kunnen omgaan. Ik kan bv. niet goed autorijden op niet-snelwegen en ook nog eens een gesprek voeren.
Weet ikquote:
quote:[..]
Ik vond het ook een kutwerk. Gewoon het feit dat iemand met je meekijkt.
Drukke pratende passagiers zijn irritant. Ze zijn zelf autistisch als ze op drukke momenten niet inzien dat aandacht nodig is voor de weg.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:59 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ja, veel moeite mee gehad en het is inderdaad dat wij autistische mensen weer eens het slachtoffer zijn doordat we moeilijker met prikkeltjes kunnen omgaan. Ik kan bv. niet goed autorijden op niet-snelwegen en ook nog eens een gesprek voeren.
Ik vond het niet erg dat er een instructeur naast mij zat. En alleen rijden vind ik juist fijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:04 schreef sempron2400 het volgende:
O, daar had ik dan weer geen last van. Volgens mij komen wij echt van een andere planeet, want de meesten vinden het juist fijn dat er een instructeur is, en vinden het moeilijker om de eerste keren zelfstandig te rijden.
Daarom vind ik autisme ook weer fascinerend: over het algemeen doen wij bijna alles anders dan onze NT-collega’s.
Om dit te kunnen onderzoeken, zou ik toch eens naar een autismesoos moeten gaan
Best herkenbaar, ja.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:05 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Twee dingen te gelijk doen kan ik ook niet.
Heeft men info verwerking te maken. Je hersenen hebben daar meer moeite mee dan gemiddeld. Ook bij autorijden krijg je veel info en prikkels binnen van verkeer en instrumentatie. Je hersenen moeten die ordenen en prioriteiten stellen. En dan moet je ook nog realtime kunnen handelen...quote:Dus als er iemand naast mij zit tijdens het autorijden probeer ik zo min mogelijk te praten. Omdat ik mij moet concentreren op het autorijden.
Rijles voor mij was echt moeilijk. Het kostte mij veel moeite om het te leren. Nu begrijp ik waarom mij dat zo veel moeite heeft gekost.
[..]
Ik had veel moeite met het feit dat een instructeur of examinator je zo op de vingers kijkt. Daar kan ik dus niet tegen. Ik ken geen gelukkiger moment toen ik na vier keer slaagde (wijt ik ook deels aan de eerste rijschool die hondsberoerd slecht was....)quote:Weet ik![]()
Sorry dit snap ik even niet.
Ben je al met je theorie begonnen? Of moet je dan ook tot je 18e wachten?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:07 schreef Jotcha het volgende:
Het ligt er ook aan hoe gemotiveerd je bent he
Ik ben totaal autogek, ik kan niet wachten om straks te gaan lessen
Inderdaad. En dat is met alles zo. Daarom zou ik ook bepaalde dingen nooit kunnen.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Best herkenbaar, ja.
[..]
Heeft men info verwerking te maken. Je hersenen hebben daar meer moeten mee dan gemiddeld. Ook bij autorijden krijg je veel info en prikkels binnen van verkeer en instrumentatie. Je hersenen moeten die ordenen en prioriteiten stellen. En dan moet je ook nog realtime kunnen handelen...
Daar heb ik geen moeite mee. Althans niet zo erg. Ik vind het wel vervelend als mensen continu op mijn vingers kijken.quote:[..]
Ik had veel moeite met het feit dat een instructeur of examinator je zo op de vingers kijkt. Daar kan ik dus niet tegen. Ik ken geen gelukkiger moment toen ik na vier keer slaagde (wijt ik ook deels aan de eerste rijschool die hondsberoerd slecht was....)
Inderdaad. Maar helaas is het bedrijfsleven zo jachtig vandaag de dag. En ze stellen ziekelijke eisen als het gaat om flexibiliteit en samenwerking. Ik heb soms het idee dat ik in een verkeerd tijdperk leef. Heb wel eens het idee dat het vroeger een stuk eenvoudiger was .quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:15 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Inderdaad. En dat is met alles zo. Daarom zou ik ook bepaalde dingen nooit kunnen.In de branche waarin ik werk moet je heel flexible zijn en veel dingen te gelijk kunnen. En dat kunnen mensen zoals ik natuurlijk niet.
![]()
[..]
Ik kan daar dus absoluut niet tegen.quote:Daar heb ik geen moeite mee. Althans niet zo erg. Ik vind het wel vervelend als mensen continu op mijn vingers kijken.
Nou dat valt dan toch mee? Het is gewoon knap dat je doorgezet had en daar nu plezier van kan hebben.quote:Ik 5 keeren ik ben ook van rijschool gewisseld omdat ik het gevoel had dat mijn eerste instructeur er niks van kon. Mijn tweede instructeur die kon er wel wat van.
Dat mag al op je zeventiende, maar dan moet je binnen een jaar je praktijk halen. En ik ben in maart jarig, dus ik wacht nog evenquote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:13 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ben je al met je theorie begonnen? Of moet je dan ook tot je 18e wachten?
Je heb gelijk. En zo lang duurt dat niet meer. Ik hoop dat je het snel haalt. Aan de motivatie zal het zeker niet liggen..quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:26 schreef Jotcha het volgende:
[..]
Dat mag al op je zeventiende, maar dan moet je binnen een jaar je praktijk halen. En ik ben in maart jarig, dus ik wacht nog even
De basis is er ook alquote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je heb gelijk. En zo lang duurt dat niet meer. Ik hoop dat je het snel haalt. Aan de motivatie zal het zeker niet liggen..
Ik vind echt wel een leuke baan. Dat weet ik zeker.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:23 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar helaas is het bedrijfsleven zo jachtig vandaag de dag. En ze stellen ziekelijke eisen als het gaat om flexibiliteit en samenwerking. Ik heb soms het idee dat ik in een verkeerd tijdperk leef. Heb wel eens het idee dat het vroeger een stuk eenvoudiger was .
In ieder geval was het werkleven toen veel gemoedelijker dan nu. Nu is het gewoon een knetterharde bedoeling geworden. Geld, geld en nog een geld. Elk jaar meer winst moeten maken en de werknemers steeds harder laten rennen.
Inderdaad.quote:[..]
Ik kan daar dus absoluut niet tegen.
[..]
Nou dat valt dan toch mee? Het is gewoon knap dat je doorgezet had en daar nu plezier van kan hebben.
Ik zou het voor geen goud willen missen.
Goed voorbeeld die instructeurquote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:35 schreef sempron2400 het volgende:
Het had een jaar geduurd, maar ik heb het in twee keer gehaald. Die tweede keer ging het rijden opvallend goed. Na de eerste keer afrijden was ik trouwens overgestapt van rijschool, en die tweede rijschool deed het wat rustiger aan.
Detail: die tweede instructeur reed ineens 160-170 nadat ik had afgereden. De brug stond open, dus hij had blijkbaar haast voor de volgende persoon die ging lessen (zou het ook een examenkandidaat geweest zijn?).
Dat dacht mijn vader ook. Ik vond dat hij er vrij licht over dacht, maar in 2005 was ik nog niet autistisch. Uiteindelijk heeft het veel te lang geduurd (5 jaar). Dankzij Wajong met 12 maanden terugwerkende is blijft de financiële schade beperkt. Ik zal zelf gaan werken met enige begeleiding van een jobcoach, dat vind ik wel prettig. Geen minimumloon of zo, gelukkig niet.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:31 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik vind echt wel een leuke baan. Dat weet ik zeker.![]()
En zo negatief als jij het stelt is het echt niet. Er zijn helaas mensen die zo denken maar ook mensen die mensen zoals ons een kans willen geven.
[..]
Inderdaad.Ik heb ook blij met mijn rijbewijs.
De moeite die het gekost heeft en de stress zijn het uit eindelijk wel waard.
Echt de stress die ik daar van heb gehad is niet leuk.
Ik zie wel wat er gebeurd.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:38 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Dat dacht mijn vader ook. Ik vond dat hij er vrij licht over dacht, maar in 2005 was ik nog niet autistisch. Uiteindelijk heeft het veel te lang geduurd (5 jaar). Dankzij Wajong met 12 maanden terugwerkende is blijft de financiële schade beperkt. Ik zal zelf gaan werken met enige begeleiding van een jobcoach, dat vind ik wel prettig. Geen minimumloon of zo, gelukkig niet.
Of je snel een baan vindt, hangt natuurlijk ook af van de functie waarop je solliciteert
De indruk die ik steeds meer krijg is dat als ik mijn best doe, weet wat andere NT'ers gaan doen, enkel op voorspelbaarheid. Is an sich wel grappig, omdat ik over zo onnoemelijk veel dingen na moet denken kan ik vrij goed inschatten wat anderen doen; in combinatie met een paar standaard excusen maakt het ook niet zo veel uit als ik er dan eens naast zitquote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:04 schreef sempron2400 het volgende:
O, daar had ik dan weer geen last van. Volgens mij komen wij echt van een andere planeet, want de meesten vinden het juist fijn dat er een instructeur is, en vinden het moeilijker om de eerste keren zelfstandig te rijden.
Daarom vind ik autisme ook weer fascinerend: over het algemeen doen wij bijna alles anders dan onze NT-collega’s.
Om dit te kunnen onderzoeken, zou ik toch eens naar een autismesoos moeten gaan
Wij zijn ubermenschenquote:Op zaterdag 20 juni 2009 17:44 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
De indruk die ik steeds meer krijg is dat als ik mijn best doe, weet wat andere NT'ers gaan doen, enkel op voorspelbaarheid. Is an sich wel grappig, omdat ik over zo onnoemelijk veel dingen na moet denken kan ik vrij goed inschatten wat anderen doen; in combinatie met een paar standaard excusen maakt het ook niet zo veel uit als ik er dan eens naast zit![]()
Autorijden ging/gaat heel gemakkelijk; probleem is wel dat enorm veel mensen zich niet aan de regels houden (knipperlicht gebruiken, voorsorteren, aanpassen snelheid, etc.) waardoor het zo'n puinzooi is op de weg. Maar goed, het feit alleen al dat mij dat opvalt zal wel een autistische trek zijn, laat staan het netjes proberen te volgen van al die regeltjes...
Hehequote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
Als er een diagnose kan er inderdaad gerichter hulp worden gegeven. Maar tot die tijd kan er ook genoeg gedaan worden. Dus wacht gewoon de diagnose af en tot die tijd ga gewoon door met de gesprekken. En stel vragen enzo.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 20:05 schreef termuis het volgende:
Ik stel mij voor:
Geslacht: man
Leeftijd 22 jaar
Ik sta in de kinderschoenen omtrent dit onderwerp alsmede de persoonlijke confrontatie met deze spectrumstoornissen. Korte toelichting: Ik heb een jaar geleden mijn ouderlijk onderkomen verlaten wegens een relatie. Dit was een verandering van ongelijke die mijns inziens ertoe heeft geleid dat uiteindelijk die relatie uit ging en weer bij mijn ouders moest gaan wonen. Tijdens dat jaar heb ik van verschillende mensen te horen gekregen dat het verstandig zou zijn om met een psycho-therapeut te praten. En momenteel doe ik dat dan ook. Hij heeft inmiddels kennis gegeven over het zogenaamde asperger-syndroom, een welbekend fenomeen hier in dit topic zoals ik al had geconstateerd. Maar hij is niet eenduidig op dit gebied en laat ditvoor de rest ook een beetje in het midden liggen. Deze man is op dit moment opzoek naar concrete oplossingen voor op dit moment in mijn leven. Echter is het nog niet zo dat hij ook maar iets gediagnostiseerd heeft, wat mij in twijfel laat.
Probleem: Mijn psychotherapeut is wel heel netjes bezig naar het zoeken van oplossingen voor op dit moment, maar laat daarbij de lange termijn werking buiten beschouwen. Ook laat hij nog in het midden of het al dan wel of niet het syndroom van asperger zou zijn. Ik ben van mening dat als dat eerst helemaal helder wordt uitgezocht dat er dan meer concrete oplossingen gevonden kunnen worden waarbij ik de juiste handvaten toegereikt kan krijgen. Wat mij op de volgende vraag doet komen:
Hoe denken jullie daarover?
Ik was nogal laat terug van het examen, zei die. En dat kwam dus door die brug, waardoor het examen iets langer duurde.quote:
Het is inderdaad zo dat alles op z'n tijd moet gaan. Deze constatering heeft toch wel het een en ander bij mij teweeg gebracht waardoor ik gelijk op lange termijn ga denken.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 20:54 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Als er een diagnose kan er inderdaad gerichter hulp worden gegeven. Maar tot die tijd kan er ook genoeg gedaan worden. Dus wacht gewoon de diagnose af en tot die tijd ga gewoon door met de gesprekken. En stel vragen enzo.
Kan gebeurenquote:Op zaterdag 20 juni 2009 21:02 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik was nogal laat terug van het examen, zei die. En dat kwam dus door die brug, waardoor het examen iets langer duurde.
Bij mij ook.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 21:10 schreef termuis het volgende:
[..]
Het is inderdaad zo dat alles op z'n tijd moet gaan. Deze constatering heeft toch wel het een en ander bij mij teweeg gebracht waardoor ik gelijk op lange termijn ga denken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |