abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69388470
We gaan gehaktballen draaien!
Gehaktballen kunnen gemaakt worden van lam, rund, varken, kalf, kip, zalm (gezien bij de Appie), etc.
Ze kunnen worden gebraden, gefrituurd, gestoofd, gestoomd, etc.
Ze kunnen alle maten aannemen.
Ze kunnen op zichzelf staan (Hollandse gehaktballen op grootmoeders wijze) of juist in sausje (Spaanse albondigas) of gevuld (Schotse eieren).
Laat je fantasie de vrije loop! Enige voorwaarde is dat het eindproduct ROND is!
Ter inspiratie: hier

Veel succes!

Even knippen en plakken:
De regels:
# Iedereen kan meedoen
# Geef in je inzending het precieze recept
# Post tenminste één foto van het eindresultaat. Een verslag met ervaringen, extra foto's etc. is zeer welkom!
# De wedstrijd loopt tot maandagmorgen 8 juni 06:00u (dus die hele zondagavond/nacht kun je nog meedoen en je hebt vanaf nu nog 2 weekenden de tijd)
# Na afloop van de wedstrijd kan iedereen in dit topic stemmen op hun favoriete gerecht
# Stemmen kan tot dinsdag 10 mei 23:59u
# De winnaar van deze wedstrijd mag het gerecht voor de volgende wedstrijd kiezen.

Vorige wedstrijden:
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza) met als winnaar Isabeau
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken! Nasi goreng met als winnaar childintime
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken! Pasta met witte/roomsaus. met als winnaar vaagsel
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Indiaas! als winnaar SuperRembo
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Marokkaans! met als winnaar RobinOok
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Soufflé! met als winnaar SuperRembo
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Oranje toetje met als winnaar RobinOok
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! Gevulde Pasta met als winnaar Yinny
pi_69392864
hmm deze ga ik in de gaten houden na mijn complete fail gehaktballen van laatst kan ik wel een leuk en beproefd receptje gebruiken, haha.
  maandag 25 mei 2009 @ 22:46:20 #3
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69401028
Ik ben niet zo van de gehaktballen, maar misschien krijg ik nog inspiratie. Aziatisch geinpireerde ballen van kipgehakt of zo. :-)
pi_69417561
Misschien een keer meedoen.
pi_69418686
Ohhh! Ik heb heeeeeeele lekkere gehaktballen! (of nou ja, receptje dan....) hmmmm die moet ik snel maar eens maken dan...
pi_69494328
Ohhhh wat leuk!! Als ik tijd heb ga ik zeker meedoen!
pi_69506394
tvp, want wil wel een keer meedoen
  donderdag 28 mei 2009 @ 22:46:22 #8
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_69508293
Bedoel je dat stemmen tot di 9 juni toevallig?
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_69510192
Met het weer van de komende dagen gaan het geen gehaktballen worden hier . Maar misschien wat balletjes voor op de bbq, of als hapje. Denk dat ik wel wat in elkaar ga knutselen .
Life is too short not to have fun
  donderdag 28 mei 2009 @ 23:40:31 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_69510608
Ik doe misschien weer mee met Deense frikadeller.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 29 mei 2009 @ 00:36:44 #11
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69512314

Ik ga morgen voor een weekje op vakantie. Had eigenlijk nog eens indische frikadelletjes willen maken, dat deed ik een keer eerder, jaaaaaaaren terug toen ik nooit kookte en dat waren echt hele zielige gehaktballetjes geworden. Dus vond dit wel een goede aanleiding om die nog eens over te doen. Dat moet ik tegenwoordig beter kunnen. Maar ja, geen tijd meer. Dus ik dacht: weet je wat, ik stuur gewoon mijn favoriete lamsgehaktballen in. Tot voor kort noemde ik die mijn ahhalallamsgehaktballen, maar appie heeft het lamsgehakt jammer genoeg uit het assortiment gehaald. En nu komt het er toch minder vaak van om ze te maken.
Ik vind ze perfect passen bij stamppot andijvie. Maar met een zomerse salade en aardappelpartjes uit de oven zijn ze ook lekker. Het originele recept komt van Madhur Jaffrey's Curry Bijbel. Maar als eigen touch verstop ik wel eens wat stukjes roqueforte in het midden van zo’n bal. Yum! Sowieso past roquefort perfect bij stamppot andijvie, in blokjes, op het allerlaatst toegevoegd, in plaats van de spekjes, maar in zo'n bal is het ook lekker.

Galavat Kebabs, lamsgehaktballen

500 gr lamsgehakt
1 middelgrote rode ui, behoorlijk fijn gehakt
1 ½ eetl geraspte gemberwortel
3 knoflookjes, geraspt
1 eetl gehakte, verse munt
2 theel. garam masala (lekkerste maak je die zelf. Receptuur hier)
½ theel. cayennepeper
1 theel. zout
1 cup (=230 ml) panko (japans broodkruim)
1 ei

Oja, in het originele recept vragen ze ipv panko en ei om kikkererwtenmeel en yoghurt. Zal vast ook lekker zijn. Of nou ja, eigenlijk lijkt me dat dus minder lekker, daarom verving ik het met panko en ei.

Anyway, alles mengen en ballen van vormen.
Beste is als ze nog een uurtje of twee in de ijskast rusten/opstijven en de smaken een beetje lekker in het vlees trekken. Daarna grill ik ze graag in de grillpan. Thermometer is dan handig om te weten wanneer ze gaar zijn. Weet alleen even niet meer bij welke temperatuur, ik gok 70 graden maar zal het nog eens even opzoeken...

Zo, who's next!?
  vrijdag 29 mei 2009 @ 07:56:38 #12
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_69514978
quote:
Op maandag 25 mei 2009 17:46 schreef Yinny het volgende:
We gaan gehaktballen draaien!
Gehaktballen kunnen gemaakt worden van lam, rund, varken, kalf, kip, zalm (gezien bij de Appie), etc.
Ze kunnen worden gebraden, gefrituurd, gestoofd, gestoomd, etc.
Ze kunnen alle maten aannemen.
Ze kunnen op zichzelf staan (Hollandse gehaktballen op grootmoeders wijze) of juist in sausje (Spaanse albondigas) of gevuld (Schotse eieren).
Laat je fantasie de vrije loop! Enige voorwaarde is dat het eindproduct ROND is!
Ter inspiratie: hier

Veel succes!

Even knippen en plakken:
De regels:
# Iedereen kan meedoen
# Geef in je inzending het precieze recept
# Post tenminste één foto van het eindresultaat. Een verslag met ervaringen, extra foto's etc. is zeer welkom!
# De wedstrijd loopt tot maandagmorgen 8 juni 06:00u (dus die hele zondagavond/nacht kun je nog meedoen en je hebt vanaf nu nog 2 weekenden de tijd)
# Na afloop van de wedstrijd kan iedereen in dit topic stemmen op hun favoriete gerecht
# Stemmen kan tot dinsdag 10 mei 23:59u
# De winnaar van deze wedstrijd mag het gerecht voor de volgende wedstrijd kiezen.

Vorige wedstrijden:
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken (pizza) met als winnaar Isabeau
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken! Nasi goreng met als winnaar childintime
[CUL-wedstrijd] CUL in de keuken! Pasta met witte/roomsaus. met als winnaar vaagsel
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Indiaas! als winnaar SuperRembo
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Marokkaans! met als winnaar RobinOok
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Soufflé! met als winnaar SuperRembo
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! - Oranje toetje met als winnaar RobinOok
[CUL Wedstrijd] CUL in de keuken! Gevulde Pasta met als winnaar Yinny
juni uiteraard

Jammer dat ik dit topic nu pas zie, want heb voor maandag geen tijd om zelf ballen te maken...

-edit-

zie dat het een week langer is . Als ik van de week een keer op tijd thuis ben van mn werk moeders maar even bellen voor haar recept voor ballen met een krokant korstje (dus niet na aanbraden laten sudderen in een pan )
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_69529596
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 22:46 schreef MissHobje het volgende:
Bedoel je dat stemmen tot di 9 juni toevallig?
Euh..ja...sorry, dinsdag 9 juni dus. Herinnering aan zelf: uitzoeken hoe ik een poll moet maken!
pi_69628811
Wat een mooie foto's, Robin! De mijne zijn bij lange na niet zo mooi.

Hier is mijn bijdrage.
Eerst maar eens De Dikke Van Dam erbij gepakt. Hij had het gemis van een broodje bal in de kroeg en gaf het recept van Jordanese gehaktballen. Er zitten Hollandse garnaaltjes in, dat ga ik proberen!

Recept
400 g gehakt half-om-half
100 g Hollandse garnalen (liefst zelf gepeld, ik heb ze gewoon bij de Appie gekocht)
50 g brood zonder korst (dit zijn dus 3 boterhammen, ik heb wit gebruikt, bruin zonder zaadjes kon ook)
melk, boter
zout
peper
nootmuskaat of foelie (ik had wel muskaatnoten in huis, maar geen foelie)
Naar believen:
1 fijngesnipperd sjalotje, licht gefruit (ik heb dus een gewoon uitje gebruikt)
1/2 tl tijm
2 takjes peterselie (een eetlepel diepvriespeterselie)
1/2 tl gemalen piment
een scheut Worcestersaus
- Week 50 g oud brood in een beetje melk. Knijp het een beetje uit en maak fijn. Ment hier het ei, perper en zout naar smaak (niet te weinig, min. 5 g), nootmuskaat of foelie en een forse scheut Worcestersaus. Meng daar het gehakt en garnaaltjes (ev. in stukjes) doorheen.

Hier is geweken, fijngemaakte brood met kruiden en ei en worcestersaus.

Gehakt met garnalen.
- Nu de kruiden uit naar believen toevoegen of niet. Naar eigen inzicht.

Alles, nog toegevoegd: een gefruit uitje en peterselie.
- Maak er 5 of 6 ballen van (ik had er 5), zonder scheurtjes. Rol ze door een beetje bloem en braad ze aan in hete boter tot ze rondom bruin zijn; draai dan het vuur laag, voeg wat water of bouillon toe en laat ze 20 minuten zachtjes gaar sudderen. ( Ik heb er een scheutje water bij gedaan en deksel erop)

Nog ballen maken, bordje met meel, boter staat al te smelten.

De ballen!

Mooi bruin!
- Voor krokante korstjes geen vocht toevoegen tijdens het braden; dan wel later blussen voor een mooie jus.
- Een rijkere bal krijg je wanneer je room gebruikt in plaats van melk, het brood niet echt uitknijpt en 2 eieren neem i.p.v. 1.

Wat vond ik er zelf van?
Normaal gesproken maak ik gehaktballen met fijngemaakte beschuiten, want zo heb ik het van mijn moeder geleerd. Dus mijn ballen zijn normaal gesproken wat steviger. Deze ballen zijn een stuk zachter en door de garnaaltjes een aparte structuur. Dit recept is ook moeilijker om ballen te draaien, het gehakt was plakkerig. Ik zou het brood steviger uitknijpen en misschien al de Worcestersaus al door de melk doen. Misschien dat dat helpt. Mijn vriend houdt van stevig gekruide gehaktballen, ik niet, maar deze vond hij ook lekker. Het broodje was zo weg!

Hier is broodje bal met mosterd en zuur!

[ Bericht 2% gewijzigd door Yinny op 02-06-2009 12:29:57 ]
pi_69629988
Gisteravond spagetti met gehaktballetjes gemaakt, met rozemarijn erin. Erg lekker. Alleen geen foto's gemaakt.
pi_69760577
Laatste weekend!
pi_69760634
Ik heb vandaag gehaktballen gemaakt en foto's gemaakt, zal het morgen posten!
pi_69814884
Hierbij mijn inzending!

Omdat ik weinig ervaren ben met het maken van gehaktballen, en dit thuis vroeger ook nooit op tafel kwam, besloot ik om een recept van internet te gebruiken. Nou wil het feit dat Ronald Giphart ooit een blogpost heeft gemaakt over de gehaktbal. Hierbij zocht hij een aantal recepten bij elkaar, keek welke ingredienten het meest gebruikt werden, en destilleerde hier een "standaardrecept" uit. Dit recept is als volgt:

225 gram half of halfgehakt
225 gram rundergehakt
2 sneetjes oud witbrood
4 eetlepel melk
1 ei,
1 ui
zout
1,5 eetlepel grove mosterd
gemalen peper, 1 theelepel kerriepoeder
1 theelepel cayennepeper
2 eetlepels ketjap manis
foelie
1 pot vleesfond (380 ml)
2 eetlepels bloem
nootmuskaat
50 gram boter

Bij de gehaktballen die ik in het verleden maakte gebruikte ik altijd paneermeel als bindmiddel. Nu dus witbrood, geweekt in melk. Ik heb gemerkt dat de ballen iets te soppig werden, dus ik heb wat broodkruim extra toegevoegd. Ook had ik geen foelie dus dat heb ik ook weggelaten.

Ik heb ook ooit de "librije gehaktbal" gemaakt, waarbij ook fond werd gebruikt, en behoorlijk wat zout. Deze gehaktballen waren dus voor ons ook te zout, vandaar dat ik in dit recept weinig zout in de ballen heb gedaan.

De ingredienten:

Alles in de kom:

Lekker de handen vuil maken en daarna het mengsel een uurtje in de koelkast om het wat op te laten stijven. Dit bleek niet genoeg dus broodkruim toegevoegd en ballen gedraaid:

Deze door de bloem gehaald:

En aangebraden in de boter:

Helaas is de foto van de dwarsdoorsnede mislukt. Er was nog een bal over maar die had mijn vriendin alweer opgegeten voordat ik daar een foto van kan nemen, dus helaas .

Eindresultaat:

De ballen waren heerlijk! Nog steeds vrij zout door de fond maar was goed te doen. De jus was ook iets te zout, dus wat water en allesbinder toegevoegd voor een mooie jus. Qua textuur was hij inderdaad niet zo stevig, eerder wat "zompig" op een goede manier. Zeker voor herhaling vatbaar!
  maandag 8 juni 2009 @ 03:36:55 #19
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_69815914
Ik weet niet zoveel van gehaktballen, vroeger lustte ik ze niet en ook nu eet ik ze vrijwel nooit, maar volgens mij is dat "zompige op een goede manier" wat mensen zoeken in een goeie bal. Dat is een beetje wat ik opmaak uit alle discussie daarover en alle recepten. En jullie ballen zien er prachtig uit. Mooi rond en ik geloof meteen dat ze fluweelachtig zacht en lekker zijn.
  maandag 8 juni 2009 @ 03:56:45 #20
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_69815943
Oeh lekker, gehaktballen. Ik maak er altijd gelijk een stuk of 10 met een paar kilo gehakt.

Zeg die frikandellen golfert, is dat wat ik denk? Zo ja, heb je een recept, ik mis de NL frikandel.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_69817832
Mooie ronde ballen, vaagsel! Dat je geen tijd meer kreeg om een nieuwe foto te maken van de doorsnede, betekent dat je vriendin ze wel erg lekker vindt!
pi_69817872
Even kijken of de poll gelukt is...
Stemmen kan door op de naam te klikken. Poll sluit op dinsdagavond 23.59 uur.

Poll: Wie maakte de beste gehaktbal?
  • RobinOok
  • vaagsel
  • Yinny
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Stem hierboven op de user waarvan jij vindt dat zij of hij de beste gehaktbal heeft gemaakt. Let hierbij op:
    - Creativiteit
    - Originaliteit
    - Presentatie

[ Bericht 4% gewijzigd door Yinny op 08-06-2009 09:36:51 (Ik moest nog tekst toevoegen...) ]
  • pi_69820125
    Ik heb voor vaagsel gestemd, want bloemkool en een bal gehakt....dat roept jeugdherinneringen op!
    pi_69824957
    Yinny
    pi_69881558
    Ik heb voor vaagsel gestemd - lekkere klassieke bal

Wanneer krijgen we de uitslag?
      dinsdag 9 juni 2009 @ 23:27:24 #26
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_69881847
    quote:
    Op maandag 8 juni 2009 03:56 schreef popolon het volgende:

Zeg die frikandellen golfert, is dat wat ik denk? Zo ja, heb je een recept, ik mis de NL frikandel.
    Geen tijd voor gehad en nee, geen frikandellen maar frikadeller uit Denemarken had ik willen maken.
    Mijn stem gaat trouwens dit keer naar Yinni.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_69887015
    En de winnaar is....VAAGSEL! Gefeliciteerd met het winnen!
    Jij mag de volgende wedstrijd verzinnen!
    pi_69892478
    Niet gedacht dat ik deze zou winnen maar ben er zeer blji mee!

Ik ga even nadenken over de volgende challenge. Jullie horen van mij!
      woensdag 10 juni 2009 @ 12:17:30 #29
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
      woensdag 10 juni 2009 @ 12:17:41 #30
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_69893384
    Gefeliciteerd, Vaagsel! Ben benieuwd naar de volgende opdracht.
      vrijdag 12 juni 2009 @ 20:24:11 #31
    50936 The_Hives
    Is nu tripple oom Hives O+ !!!
    pi_69984403
    weet je de nieuwe opdracht al? Dit weekend heb ik waarschijnlijk wel tijd om aan een wedstrijd mee te doen
    AFC AJAX Kampioen 2012-2013
    Fok! Federatie
    1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')