abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 mei 2009 @ 09:54:20 #81
248081 Oizno
hoizo oizo
pi_69283424
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 09:59 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Toch maar weer 261 Long gegaan
Op tijd weten te verkopen?
Ben te lang blijven zitten met mn longs 256. Nog wat verlies er op maar hou ze toch maar aan. Als we onder de 257 zakken verkoop ik ze alsnog met verlies dan maar.
pi_69284609
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 02:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een 'black swan' is per definitie onverwacht. Maar ik zie een hele lijst mogelijke 'black swans' boven de markt hangen die een behoorlijk grote waarschijnlijkheid hebben.

De meest voor de hand liggende is dat de free lunch straks toch niet free blijkt te zijn (surprise!). Denk je werkelijk dat je de grootste crisis sinds The Great Depression kunt oplossen door simpelweg geld te printen? (monetaire basis is meer dan verdubbeld!). Als de crisis uiteindelijk op z'n einde loopt ligt het voor de hand dat de inflatie en/of rente enorm gaat oplopen. Dan wil je niet in aandelen zitten. Het zou ook zomaar kunnen gebeuren dat de rente al fors gaat oplopen nog voordat de crisis voorbij is. Immers alle overheden lenen extra geld. Maar van wie dan? Die leningen gaan tegen elkaar opbieden en drijven de rente op. Geen zekerheid, maar is dit onwaarschijnlijk?

Het andere voor de hand liggende risico is het feit dat aandelen op dit moment geprijsd zijn alsof er al helemaal geen crisis meer bestaat. Wat gebeurt er denk je als over een paar maanden blijkt dat de 'green shoots' valse hoop waren? Vorig jaar november zat iedereen al short, maar nu zit iedereen vet long. Dat kan straks weleens heel erg hard gaan als men zich realiseert dat het toch nog niet voorbij is. De moeder aller long squeezes.

En wat als over een paar maanden de banken opnieuw geld nodig hebben? De stresstesten waren waarschijnlijk te soft. Het werkloosheidscijfer gaat waarschijnlijk hoger uitkomen dan in het 'adverse scenario' van de stresstesten. De huizenmarkt kan nog wel even doorzakken en commercial real estate is nog maar net begonnen. Gaan de banken dan opnieuw zo'n gunstige deal krijgen met belastinggeld? Het draagvlak daarvoor is inmiddels aardig verdwenen. Er is een reeel risico dat een aantal banken alsnog wordt genationaliseerd. Maar momenteel lijkt het wel alsof niemand meer rekening houdt met die mogelijkheid.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ga je met deze risicos vol in de aandelen terwijl die al volledig gewaardeerd zijn?

Tot nu toe hebben we aardig het Great Depression scenario gevolgd. Dat begon ook met het klappen van een assetbubble en vervolgens kwamen daardoor de banken in de problemen en werd de hele economie meegetrokken. De laatste klap (vlak voor de bodem in 1932) was tevens de grootste klap, en deze werd veroorzaakt door.... de negatieve gevolgen van het overheidsoptreden (in dit geval leidde het tot een vlucht uit de dollar in goud).
Toevallig het boek gelezen van N. Taleb?

Ben het met de meeste punten wel met je eens. Sterker nog, denk dat zodra Amerika's kredietwaardigheid een lagere rating krijgt, dat alles in een stroomversnelling terecht zal komen.
Weet haast zeker dat Washington al haar politieke druk zal gebruiken om dit tegen te houden.

Maar even vanuit een ander perspectief. Zie je ook manieren hoe we de dans kunnen ontspringen?
  vrijdag 22 mei 2009 @ 11:11:50 #83
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69285096
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 10:54 schreef m0m0 het volgende:

[..]

Toevallig het boek gelezen van N. Taleb?
Ja, ik heb ze beiden ('Fooled by Randomness' en 'The Black Swan')
quote:
Ben het met de meeste punten wel met je eens. Sterker nog, denk dat zodra Amerika's kredietwaardigheid een lagere rating krijgt, dat alles in een stroomversnelling terecht zal komen.
Weet haast zeker dat Washington al haar politieke druk zal gebruiken om dit tegen te houden.
Nouja, ik geef een paar mogelijkheden aan wat zou kunnen gebeuren, maar natuurlijk kan niemand voorspellen wat er gaat gebeuren. Je kunt echter wel met wat je weet een afweging te maken tussen realistisch te verwachten winst en risico.
quote:
Maar even vanuit een ander perspectief. Zie je ook manieren hoe we de dans kunnen ontspringen?
Op dit moment zie ik voor mezelf cash en/of zeer kortlopende staatsobligaties als beste positie.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_69285876
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 11:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja, ik heb ze beiden ('Fooled by Randomness' en 'The Black Swan')
Probeer je ook in het dagelijks leven zijn advies toe te passen?
quote:
Nouja, ik geef een paar mogelijkheden aan wat zou kunnen gebeuren, maar natuurlijk kan niemand voorspellen wat er gaat gebeuren. Je kunt echter wel met wat je weet een afweging te maken tussen realistisch te verwachten winst en risico.
Als ik zijn manier van denken zou moet toepassen dan zou ik zeggen: de 80/20 regeling. Probeer een grey swan te maken door inderdaad afwegingen te maken. En natuurlijk je blik te vergroten door geen sucker te zijn om te vallen op dag 1001. Terwijl de slager het wel aan zag komen.
quote:
Op dit moment zie ik voor mezelf cash en/of zeer kortlopende staatsobligaties als beste positie.
Ik bedoel meer op macro niveau.

[edit] kan je eigenlijk wel een balans vinden tussen jou werk als een Trader en het boek zelf?
  vrijdag 22 mei 2009 @ 12:40:29 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69287930
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 11:41 schreef m0m0 het volgende:

[..]

Probeer je ook in het dagelijks leven zijn advies toe te passen?
Het hele 'black swan' idee is in mijn persoonlijke leven nog veel belangrijker dan de consequenties voor traden/ beleggen.
quote:
Als ik zijn manier van denken zou moet toepassen dan zou ik zeggen: de 80/20 regeling. Probeer een grey swan te maken door inderdaad afwegingen te maken. En natuurlijk je blik te vergroten door geen sucker te zijn om te vallen op dag 1001. Terwijl de slager het wel aan zag komen.
Heb je er weleens aan gedacht dat een positie in cash je een uitstekende positieve exposure geeft naar een black swan? Eens in de zoveel jaar gebeurt er iets waardoor je aandelen of andere assets voor een prikkie kunt kopen. Je toekomstige rijkdom wordt op dat moment bepaald. En je bepaalt zelf of deze black swan voor jou een conditie oplevert die gunstig genoeg is. Zo niet dan wacht je rustig verder af, niets verloren.
quote:
Ik bedoel meer op macro niveau.

[edit] kan je eigenlijk wel een balans vinden tussen jou werk als een Trader en het boek zelf?
Een goed begrip van 'randomness' en je bewust zijn van black swans is essentieel voor traders en beleggers. Echter, beiden worden slecht begrepen door de meeste traders/beleggers en door de financiele pers.
Mijn reisverslagen
pi_69288521
Ik denk dat het tijd wordt om zijn eerste boek te kopen.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 13:01:22 #87
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69288674
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 12:56 schreef m0m0 het volgende:
Ik denk dat het tijd wordt om zijn eerste boek te kopen.
Mwah, het onderwerp 'randomness' komt ook in het tweede boek prima naar voren. Als je alleen het tweede boek leest dan mis je niet zo veel imo.
Mijn reisverslagen
pi_69288863
U.K. Treasury Refuses to Release Stress Tests on RBS, Lloyds
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=ah46_sK09p9o&refer=home
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  Moderator vrijdag 22 mei 2009 @ 13:23:27 #89
236264 crew  capricia
pi_69289470
KPN de moeite waard op 9,30 / 9.29?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 22 mei 2009 @ 13:24:46 #90
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_69289518
quote:

De staatsobligatie bubbel staat toch ook op springen?
pi_69289760
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 13:23 schreef capricia het volgende:
KPN de moeite waard op 9,30 / 9.29?
Zeker wel, maar ik wacht zelf op 9,05 ofzo .
  Moderator vrijdag 22 mei 2009 @ 13:35:15 #92
236264 crew  capricia
pi_69289909
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 13:30 schreef pberends het volgende:

[..]

Zeker wel, maar ik wacht zelf op 9,05 ofzo .
Volgens mij heb jij altijd al meer geduld gehad dan ik!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_69289953
Ik zie vreemd genoeg geen reactie van de beurzen over het feit dat de Britse regering de uitslagen van de stress-test aldaar niet wil publiceren. (net gehoord op BNR, nieuwsupdate 13:30)
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  vrijdag 22 mei 2009 @ 13:40:52 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69290084
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 13:24 schreef HarryP het volgende:

[..]

De staatsobligatie bubbel staat toch ook op springen?
Daarom zeg ik ook zeer kortlopende obligaties.

Stel, je hebt staatsobligaties met een looptijd van 3 maanden. Zolang de overheid de komenden 3 maanden niet failliet gaat dan worden die gewoon a-pari afgelost. Dit is dus vrijwel risicoloos. Echter, als je een 10-jaars obligatie hebt en de rente stijgt dan zal de koers daarvan dalen. Als je het geld dus binnenkort nodig hebt dan kun je een flink verlies lijden. Kun je het geld 10 jaar missen dan kun je 10 jaar wachten tot hij wordt afgelost, maar in de tussentijd kan het best zijn dat de inflatie is opgelopen en dat geld dus weinig meer waard is (of de staat gaat failliet). Dus hoe langer de looptijd hoe riskanter.

Daarom zie je nu ook een vlucht uit langlopende staatsobligaties naar zeer kortlopend. Yieldcurve gaat dus steiler lopen.

USA

Duitsland

Omdat de rente op direct opneembare banktegoeden momenteel veel hoger ligt dan de yield op kortlopende staatsobligaties en banktegoeden tot ¤100.000 per bank wordt gegarandeerd door de overheid ben je als kleine belegger momenteel veel beter af met een bankrekening.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 22 mei 2009 @ 13:42:56 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69290161
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 13:36 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Ik zie vreemd genoeg geen reactie van de beurzen over het feit dat de Britse regering de uitslagen van de stress-test aldaar niet wil publiceren. (net gehoord op BNR, nieuwsupdate 13:30)
Iedereen weet dat de banken slecht zijn, iedereen weet dat de huidige rally een bubble is, maar iedereen denkt er straks weer op tijd uit te kunnen springen. Zo gaat dat elke keer....
Mijn reisverslagen
  vrijdag 22 mei 2009 @ 13:46:14 #96
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69290271
quote:
Bond Market Seeking ‘Bigger and Bigger Fix’ From Fed, RBS Says

May 22 (Bloomberg) -- The Federal Reserve may have to increase purchases of Treasuries to hold down long-dated yields, which might hurt the dollar, according to Royal Bank of Scotland Group Plc.

“The Treasury market is like a junkie looking for a bigger and bigger fix from the Fed to prop it up,” Greg Gibbs, a currency strategist at RBS in Sydney, wrote in a report today. “Fed purchases of Treasuries are not unambiguously supportive for the government bond market. It is more clearly negative for the dollar.

‘‘The big quantitative easers, the U.S. and U.K., have the steepest yield curves from two to 10 years of the majors,’’ he said. ‘‘The relative steepness of these curves is further evidence that quantitative easing is at best ambiguous for long- term yields but does succeed in undermining confidence in the currency. The shape of the curve is telling us the market fears inflation more in the QE countries than elsewhere.’’
Dit vat het wel mooi samen
Mijn reisverslagen
pi_69290308
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 13:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Iedereen weet dat de banken slecht zijn, iedereen weet dat de huidige rally een bubble is, maar iedereen denkt er straks weer op tijd uit te kunnen springen. Zo gaat dat elke keer....
Dus; situatie nu:

En het gevolg straks:

Goed samengevat zo?
  vrijdag 22 mei 2009 @ 13:50:31 #98
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69290438
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 13:47 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Dus; situatie nu:
[ afbeelding ]

En het gevolg straks:
[ afbeelding ]

Goed samengevat zo?
Dat is wel hoe ik het zie, maar ik kan de markt natuurlijk niet voorspellen.
De agressie waarmee iedereen opeens volle bak long is gegaan is wel een recept voor paniek als de bubble uiteenspat.
Mijn reisverslagen
pi_69290554
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 13:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is wel hoe ik het zie, maar ik kan de markt natuurlijk niet voorspellen.
De agressie waarmee iedereen opeens volle bak long is gegaan is wel een recept voor paniek als de bubble uiteenspat.
Hmm... Ik voorzie ramptoerisme in dit forum
  vrijdag 22 mei 2009 @ 14:27:48 #100
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69291680
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 13:54 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Hmm... Ik voorzie ramptoerisme in dit forum
Ik denk dat die ramp toerisme wel mee zal vallen, misschien weer wat vers bloed die ergens nog 1000 euro had liggen en dat wil investeren omdat de beurs nu toch echt wel weer heel laag zou staan!

nooit geweten dat de NL 30 bond bijna 1 op 1 loopt met die van duitsland. Hoe zou dat komen?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 14:54:13 #102
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69292583
Net earnings per sector van de SP500 .. verbaas me er over dat de material sector zo laag hier in staat.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  vrijdag 22 mei 2009 @ 14:59:44 #103
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69292752
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 14:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Net earnings per sector van de SP500 .. verbaas me er over dat de material sector zo laag hier in staat. [ afbeelding ]
Er zitten dan ook bijna geen materials in de SP500
Mijn reisverslagen
pi_69292920
Futs zijn ook aan het dalen...
  vrijdag 22 mei 2009 @ 15:13:09 #105
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69293148
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 14:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er zitten dan ook bijna geen materials in de SP500
Oke maar telecom is bijv. qua sector verdeling even groot als de materials sector in de S&P500 terwijl ze qua net income toch minstens 3 keer hoger zitten. Terwijl de materials sector het niet bepaald slecht doet invergelijking met telecom ( dacht ik )

Overigens voor de gene die geinteresseerd zijn in de 20yr/10yr/5yr/1yr/1maand total return op de leading currencies in de world zie onderstaand 5 plaatjes. Met misschien opvallend, de nieuw zeelandse dollar als sterkste munt afgelopen 20 jaar!

total return 20 jaar

total return 10 jaar

total return 5 jaar

total return 1 jaar

total return 1 maand

Amerika bungelt hard onderaan in de 1 maand total return, worst of the worst.
  vrijdag 22 mei 2009 @ 15:15:52 #106
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69293233
dan vallen denemarken en zweden niet eu'ers wel wat op
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  vrijdag 22 mei 2009 @ 15:18:34 #107
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69293320
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 15:15 schreef One_conundrum het volgende:
dan vallen denemarken en zweden niet eu'ers wel wat op
En noorwegen
pi_69295592
GM
  vrijdag 22 mei 2009 @ 21:04:14 #109
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69304727
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 16:21 schreef M.Melandri het volgende:
GM
Er zit gewoon 40% tussen de day low en day high van GM vandaag
  vrijdag 22 mei 2009 @ 21:53:07 #110
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69306612
Intraday is ING nu al 5 keer afgeketst op de 8,35. Op verschillende dagen, met een afstort daarna. Ik geloof niet in TA, iemand een andere reden? Staat ING > 8,35 bij een of ander pensioenfonds dan op de uitverkoop? Heeft iemand de afgelopen week het bied/laatboek bijgehouden?
The End Times are wild
pi_69309743
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 16:21 schreef M.Melandri het volgende:
GM
Tja, 1 Juni zijn ze faliet. Zeer waarschijnlijk.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSN1235687020090413
pi_69310171
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 21:53 schreef LXIV het volgende:
Intraday is ING nu al 5 keer afgeketst op de 8,35. Op verschillende dagen, met een afstort daarna. Ik geloof niet in TA, iemand een andere reden? Staat ING > 8,35 bij een of ander pensioenfonds dan op de uitverkoop? Heeft iemand de afgelopen week het bied/laatboek bijgehouden?

mja jij gelooft niet in TA
  vrijdag 22 mei 2009 @ 23:20:20 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69310488
Nee, natuurlijk niet. Ik geloof ook niet in sterrenwichelen of koffiedikkijken. Als TA zo heilig zou zijn, wie koopt er dan telkens op 8,34?
Maar goed, dat hij telkens op 8,35 afketste was mij ook al opgevallen. Daarvoor hoef je die grafiek niet te plaatsen.
The End Times are wild
  vrijdag 22 mei 2009 @ 23:24:16 #114
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69310693
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:20 schreef LXIV het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Ik geloof ook niet in sterrenwichelen of koffiedikkijken. Als TA zo heilig zou zijn, wie koopt er dan telkens op 8,34?
Maar goed, dat hij telkens op 8,35 afketste was mij ook al opgevallen. Daarvoor hoef je die grafiek niet te plaatsen.
Hmm, ik zal morgen nog even kijken of ik wat kan vinden hier over op de BB. Zal vast wel wat over te vinden zijn
pi_69311743
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:20 schreef LXIV het volgende:
Wie zegt dat TA heilig is? Het is voor mij iig wel een handig hulpmiddel... Anders zie ik ook geen enkele reden waarom hij af zou ketsen op 8,35. Hoe verklaar jij anders het opveren vanaf het steunlijntje?
  zaterdag 23 mei 2009 @ 00:05:35 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69312564
Ik heb wel eens voor de grap grafiekjes van fictieve fondsen gemaakt die volledig random waren. Die liet ik dan zien aan ervaren TA-ers. Die ontdekten daarin volop weerstanden, steunlijntjes etc. Probeer zelf maar eens in excell, het is heel eenvoudigl
The End Times are wild
  zaterdag 23 mei 2009 @ 00:10:06 #117
147277 tweaktubbie
Waar is dat knopje voor?
pi_69312746
Snap toch de koersbeweging van ING deze week niet helemaal. ABN Amro moet bij z'n eigenaar handje weer op gaan houden waarschijnlijk. Wat indirect betekent dat ING ook wel langer dan gehoopt aan die 8,5%+50% premie 'lening' vastzit. Had voor huidige koers maandag al verkocht in de hoop weer rond 7 op te pikken.

TA doe ik niet meer aan, ken geen enkele TA-meister die in z'n 3e villa op een tropisch eiland zit. Toch beetje self fulfilling prophecy, gaat ooit weer up en down, vermoedelijk

Neem ook Nutreco die ik enkele maanden volg; cijfers vallen tegen, grondstofprijzen stijgen wat, en ondanks -/- adviezen gaat ie omhoog afgelopen weken.

Sell in may and go away - wel mooi dat die wijsheid (geef me nog enkele dagen, lieve index) net als heineken-kopen-voor-het-zomer-is nepwijsheden
Weer drie seconden verspild door het lezen van een nutteloze sig....
pi_69313219
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 00:05 schreef LXIV het volgende:
Ik heb wel eens voor de grap grafiekjes van fictieve fondsen gemaakt die volledig random waren. Die liet ik dan zien aan ervaren TA-ers. Die ontdekten daarin volop weerstanden, steunlijntjes etc. Probeer zelf maar eens in excell, het is heel eenvoudigl
Wat wil je hiermee zeggen?
  zaterdag 23 mei 2009 @ 00:26:34 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69313429
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 00:21 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Wat wil je hiermee zeggen?
Dat TA dus onzin is. Want ook op een willekeurige grafiek kan je prima TA doen. Terwijl in zo'n grafiek per definitie niets te voorspellen is.

Het is heel simpel om zo'n grafiekje te maken. Neem een startbedrag, bijvoorbeeld 100. Nu tel je daarbij een willekeurige (RND) factor tussen de -3% en de +3% bij op voor de cel die er onder ligt etc.. (Je kunt het ook beter maken door een normaalverdeling toe te passen, maar goed). Neem nu het hele bereik van cellen (200 ofzo) en maak er een lijngrafiek van. Je ziet nu allerlei steunen en lijnen etc. Dat komt door jouw patroonherkennend vermogen, maar niet door de voorspelbaarheid van de koersen.
The End Times are wild
  Moderator zaterdag 23 mei 2009 @ 00:34:44 #120
236264 crew  capricia
pi_69313753
quote:
hoe heet die aap ook al weer? Hij zat vaker goed dan velen die betaald werden.. Voor dezelfde info...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_69316141
quote:
  zaterdag 23 mei 2009 @ 02:46:41 #122
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_69316772
quote:
Whehe held
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_69318262
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601109&sid=aQJzd0DkdWuQ&refer=home

Bear Stearns to Algebra I Means Lost Dollars in Trickle-Down
quote:
The biggest Wall Street crisis since the Great Depression isn’t just a setback for New York or bankers. The finance industry’s contraction may wipe out $185 billion in wages and profits, or $600 for every man, woman and child in the U.S., according to Thomas Philippon, a finance professor at New York University’s Stern School of Business. The trail of reduced income affects car mechanics, waiters, sports teams, hair stylists, jewelers, housecleaners and watch repair shops.
God, wat een idioten. Zij stellen geld gelijk aan welvaart. Misschien is het juist goed at er minder geld naar de financiële sector gaat. Dan wordt het misschien efficiënter besteed.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 09:59:12 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69318837
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 00:26 schreef LXIV het volgende:
Het is heel simpel om zo'n grafiekje te maken. Neem een startbedrag, bijvoorbeeld 100. Nu tel je daarbij een willekeurige (RND) factor tussen de -3% en de +3% bij op voor de cel die er onder ligt etc.. (Je kunt het ook beter maken door een normaalverdeling toe te passen, maar goed). Neem nu het hele bereik van cellen (200 ofzo) en maak er een lijngrafiek van. Je ziet nu allerlei steunen en lijnen etc. Dat komt door jouw patroonherkennend vermogen, maar niet door de voorspelbaarheid van de koersen.
Ik heb dat jaren geleden ook weleens gedaan (op het werk tijdens de lunchpauze) en de ultieme bevestiging kwam toen een collega (die niet wist dat het een random gegenereerde grafiek was) ongevraagd commentaar begon te leveren over een mooie trend waarvan nu de steunlijn was gebroken...

Hij geloofde me trouwens niet toen ik vertelde dat het random gegenereerd was want er was toch een trend zichtbaar? Wat veel mensen niet begrijpen is dat het heel onwaarschijnlijk is dat random data geen patroon laat zien. Neem een vierkant stuk hout en verdeel het in 16 even grote vlakken. Gooi vervolgens random 16 dartpijltjes naar dat bord. Hoe groot is de kans dat elk vlak exact 1 pijltje bevat?(wat je 'gemiddeld' zou verwachten). In de praktijk zul je clusters vinden waarbij er hier en daar meerdere pijltjes in 1 vlak zitten en sommige vlakken compleet leeg zijn.
Mijn reisverslagen
pi_69319165
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 09:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik heb dat jaren geleden ook weleens gedaan (op het werk tijdens de lunchpauze) en de ultieme bevestiging kwam toen een collega (die niet wist dat het een random gegenereerde grafiek was) ongevraagd commentaar begon te leveren over een mooie trend waarvan nu de steunlijn was gebroken...

Hij geloofde me trouwens niet toen ik vertelde dat het random gegenereerd was want er was toch een trend zichtbaar? Wat veel mensen niet begrijpen is dat het heel onwaarschijnlijk is dat random data geen patroon laat zien. Neem een vierkant stuk hout en verdeel het in 16 even grote vlakken. Gooi vervolgens random 16 dartpijltjes naar dat bord. Hoe groot is de kans dat elk vlak exact 1 pijltje bevat?(wat je 'gemiddeld' zou verwachten). In de praktijk zul je clusters vinden waarbij er hier en daar meerdere pijltjes in 1 vlak zitten en sommige vlakken compleet leeg zijn.
....
Je zet je gemiddelde sowieso niet op elk vakje een hit... Die kans liijkt me vanaf het begin al niet realistisch.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 10:28:18 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69319174
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:14 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

mja jij gelooft niet in TA
Hoewel ik helemaal niet uitsluit dat TA misschien toegevoegde waarde kan hebben is deze grafiek een prachtig voorbeeld van jezelf voor de gek houden.

Laat ik me even focusseren op de schuine steunlijn. Dit is een typische 'hindsight' steunlijn. Om te beginnen lijkt het beginpunt totaal arbitrair. Waarom begin je op dat punt? Je kunt op oneindig veel manieren zo'n lijn tekenen.

Verder zit er een soort van survivors bias in de grafiek (kwa steunlijnen). Als je even een aantal andere lijnen tekent in de grafiek (bodems met elkaar verbinden etc) dan vind je zowel lijnen die zijn gebroken als lijnen die niet zijn gebroken. Echter, de gebroken lijnen staan niet (meer) in de grafiek.

Je zou dus moeten beginnen met het vaststellen van objectieve regels hoe je die lijnen dan moet tekenen. Echter, in de praktijk is het zo dat als je 10 verschillende TA grafieken bekijkt je ook 10 verschillende plaatjes krijgt. Als iedereen iets anders doet kun je ook niet meer spreken van een 'methode' en is het onmogelijk om te bepalen of TA 'werkt'.

Tenslotte zou je -als je eenmaal objectieve regels hebt vastgesteld- statistisch moeten kunnen onderbouwen dat de lijn een voorspellende waarde heeft vanaf het moment dat je hem voor het eerst tekent en dus niet 'achteraf'. Ik heb dit soort data echter nog nooit gezien.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 23 mei 2009 @ 10:37:12 #127
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69319321
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 10:27 schreef m0m0 het volgende:

[..]

....
Je zet je gemiddelde sowieso niet op elk vakje een hit... Die kans liijkt me vanaf het begin al niet realistisch.
Voor mijn part gebruik je een bingokaart en trek je balletjes met teruglegging. Het punt is dat de kans dat elk nummer maar 1 keer aan de beurt komt heel klein is. In de praktijk krijg je altijd clustering en zal je meestal wel een of ander patroon herkennen. De menselijke geest is nu eenmaal ontworpen op het snel herkennen van patronen, met als nadeel dat we ook patronen zien in random data.
Mijn reisverslagen
pi_69319651
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 10:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Voor mijn part gebruik je een bingokaart en trek je balletjes met teruglegging. Het punt is dat de kans dat elk nummer maar 1 keer aan de beurt komt heel klein is. In de praktijk krijg je altijd clustering en zal je meestal wel een of ander patroon herkennen. De menselijke geest is nu eenmaal ontworpen op het snel herkennen van patronen, met als nadeel dat we ook patronen zien in random data.
Heb hierover toch iets niet helemaal begrepen.
Die Gaussian curve bell hé, waar en hoe gebruiken grote financials dit? Waar moet ik aan denken, en is het echt zo dat het op grote schaal wordt gebruikt ondanks dat na enig realistisch denkwerk naar voren komt dat het totaal niet repressentatief kan zijn met de werkelijkheid.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 11:31:00 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69320344
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 10:57 schreef m0m0 het volgende:

[..]

Heb hierover toch iets niet helemaal begrepen.
Die Gaussian curve bell hé, waar en hoe gebruiken grote financials dit? Waar moet ik aan denken, en is het echt zo dat het op grote schaal wordt gebruikt ondanks dat na enig realistisch denkwerk naar voren komt dat het totaal niet repressentatief kan zijn met de werkelijkheid.
Bijvoorbeeld Modern Portfolio Theory en het Black&Sholes model, al weet ik niet in hoeverre ze dit daadwerkelijk in de praktijk gebruiken.

Als puur denkmodel is het natuurlijk wel nuttig. In Black&Sholes zou je iig ook een andere kansverdeling kunnen toepassen (al is de echte kansverdeling natuurlijk onbekend en niet stationair).
Mijn reisverslagen
pi_69320587
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 11:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld Modern Portfolio Theory en het Black&Sholes model, al weet ik niet in hoeverre ze dit daadwerkelijk in de praktijk gebruiken.

Als puur denkmodel is het natuurlijk wel nuttig. In Black&Sholes zou je iig ook een andere kansverdeling kunnen toepassen (al is de echte kansverdeling natuurlijk onbekend en niet stationair).
Geinig, modern portfoilio theory komt me heel bekend voor. Ff het boek erbij halen.
pi_69322121
http://www.eo.nl/kvdb

Gister Emile Ratelband en en trendwatcher Adjiedj Bakas bij Knevel en van den Brink. Zij zeggen dat ze beide de crisis op hoofdlijnen hebben voorspeld, en dat na deze zomer de pleuris pas echt uitbreekt. Maar in 2011 gloort er licht aan het einde van de tunnel. Ratelband voorspelt dat vastgoed 50 tot 60% gaat dalen.
pi_69322190
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 23:24 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hmm, ik zal morgen nog even kijken of ik wat kan vinden hier over op de BB. Zal vast wel wat over te vinden zijn
De grote jongens die in het potje ING roerden afgelopen dagen zijn

Powershares Capital Management
Mercury Asset Management Dublin
Barclays Global Investors LTD
UBS Global AM

Voor de rest zijn het vooral kleinere particulieren die wat op en neer sprongen.
  zaterdag 23 mei 2009 @ 12:55:29 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69322257
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 12:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

UBS Global AM

Voor de rest zijn het vooral kleinere particulieren die wat op en neer sprongen.
Welk % is institutioneel en welk % retail investors? Kun je dat ook zien?
En interessanter: kun je dat als functie van de tijd zien?
Mijn reisverslagen
  zaterdag 23 mei 2009 @ 13:01:39 #134
141482 Q.
JurassiQ
pi_69322400
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 12:49 schreef pberends het volgende:

en dat na deze zomer de pleuris pas echt uitbreekt.
Dat verwacht ik ook.
For great justice!
  zaterdag 23 mei 2009 @ 13:11:21 #135
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69322632
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 12:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

UBS Global AM

Wie kochten en wie verkochten? En op welk moment?
The End Times are wild
pi_69322763
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 10:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoewel ik helemaal niet uitsluit dat TA misschien toegevoegde waarde kan hebben is deze grafiek een prachtig voorbeeld van jezelf voor de gek houden.

Laat ik me even focusseren op de schuine steunlijn. Dit is een typische 'hindsight' steunlijn. Om te beginnen lijkt het beginpunt totaal arbitrair. Waarom begin je op dat punt? Je kunt op oneindig veel manieren zo'n lijn tekenen.

Verder zit er een soort van survivors bias in de grafiek (kwa steunlijnen). Als je even een aantal andere lijnen tekent in de grafiek (bodems met elkaar verbinden etc) dan vind je zowel lijnen die zijn gebroken als lijnen die niet zijn gebroken. Echter, de gebroken lijnen staan niet (meer) in de grafiek.

Je zou dus moeten beginnen met het vaststellen van objectieve regels hoe je die lijnen dan moet tekenen. Echter, in de praktijk is het zo dat als je 10 verschillende TA grafieken bekijkt je ook 10 verschillende plaatjes krijgt. Als iedereen iets anders doet kun je ook niet meer spreken van een 'methode' en is het onmogelijk om te bepalen of TA 'werkt'.

Tenslotte zou je -als je eenmaal objectieve regels hebt vastgesteld- statistisch moeten kunnen onderbouwen dat de lijn een voorspellende waarde heeft vanaf het moment dat je hem voor het eerst tekent en dus niet 'achteraf'. Ik heb dit soort data echter nog nooit gezien.
Het ging me meer om de weerstand waarop hij tot nu toe steeds afketst.
pi_69322788
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 13:01 schreef Q. het volgende:

[..]

Dat verwacht ik ook.
AEX op 150 na de zomer maar eerst maar es die 300punten opzoeken.
pi_69323068
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 12:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Welk % is institutioneel en welk % retail investors? Kun je dat ook zien?
En interessanter: kun je dat als functie van de tijd zien?
Ik denk dat dat wel mogelijk moet zijn alleen weet ik nog niet waar de functie zit . De pagina waar ik kijk betreft alleen de positie verhoudingen in ING op datums te onderscheiden in Banks / Insurance Companies / Investment / Mutual Funds / Pension Funds.

De 4 'holders' die ik gaf kun je weer onderverdelen in verscheidene portfolio's die hebben ingekocht of verkocht.
Zo is dat bij Powershares Capital de ( powershares ftse rafi portfolio europe / powershares ftse rafi developed 1000 fund en ga zo maar door. )

Voor de rest staat er gewoon een datum bij wanneer het proces voltrokken was. Zo ging Barclays Global Investors Deutschland van 469,416 naar 5,675,106 amount held op 5/20/09 ( al is dat wel verspreid over meerdere fondsen )
pi_69326614
ING is toch nog wel een grote jongen op de life insurance markt als je kijkt naar de correlatie tussen sales / eps growth

En dat ze zelfs tussen de financials qua sales ver boven gemiddeld staan.
pi_69327377
Het is me hier een beetje warrig, wat denken jullie dat het komende jaar gebeurt met de beurs? en waarom? (en hoe groot acht je die kans?)
pi_69328055
Tsja, over 7 dagen loopt het shortverbod af, dus dan kunnen we weer lekker DOOOOHOOOOOOOOWN!
pi_69328205
Hoi ik voeg effe een technische analyse toe van de S&P500. De AEX volgt deze index dus je weet wat er gaat gebeuren!

Deze geeft aan dat de upside gelimiteerd is vergeleken met de downside.

Kijk maar

Het signaal is super helder!
pi_69328253
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 17:31 schreef janvks het volgende:
Hoi ik voeg effe een technische analyse toe van de S&P500. De AEX volgt deze index dus je weet wat er gaat gebeuren!

Kijk maar

[ afbeelding ]

+1 voor poging
-10 voor uitwerking
pi_69328499
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 17:31 schreef janvks het volgende:

Kijk maar

[ afbeelding ]

pi_69329423
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 17:33 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

+1 voor poging
-10 voor uitwerking
wat is er mis met de uitwerking?
pi_69339077
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 18:17 schreef janvks het volgende:

[..]

wat is er mis met de uitwerking?
Je tekent allemaal cirkeltjes, ga je ook nog uitleggen waarom? En waarom je die daarvoor niet hebt geplaatst?
x
pi_69339141
Overigens rally van afgelopen maanden gaat wel gepaard onder lichter volume (S&Pfut)(als iedereen toch met plaatjes gaat gooien doe ik dat ook wel even):

x
pi_69339185
Zijn er trouwens ook mensen die hier Market Profile® gebruiken voor sup/res? ipv TA
x
pi_69348219
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 23:45 schreef richbitch het volgende:

[..]

Je tekent allemaal cirkeltjes, ga je ook nog uitleggen waarom? En waarom je die daarvoor niet hebt geplaatst?
De cirkeltjes geven aan waar we boven de 50-lijn van RSI zijn en waar we zijn opgeveerd van de 20 moving average. Zoals je ziet hebben we een negatieve divergentie en de trend lijkt dus weer naar beneden te gaan. De vijfde aanraking van de 20 MA is zeer bearish. We moeten wel door de 875 steun doorbreken in intraday, dan gaan we direct naar 855.
  Redactie Frontpage zondag 24 mei 2009 @ 13:24:42 #150
145738 superworm
is erbij
pi_69349168
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 23:48 schreef richbitch het volgende:
Overigens rally van afgelopen maanden gaat wel gepaard onder lichter volume (S&Pfut)(als iedereen toch met plaatjes gaat gooien doe ik dat ook wel even):

[ afbeelding ]
Misschien geeft het ook aan dat er nog een hoop gekocht moet gaan worden.

Veel fondsmanagers zitten niet in deze rally, en zullen om de kwartaalresultaten op te pimpen misschien in juni flink aankopen moeten doen.
pi_69349675
quote:
Op zondag 24 mei 2009 13:37 schreef pberends het volgende:

[..]

Veel fondsmanagers zitten niet in deze rally, en zullen om de kwartaalresultaten op te pimpen misschien in juni flink aankopen moeten doen.
nou ja, de resultaten kunnen ze niet meer pimpen, wel kunnen ze doen suggeren dat hun allocatie goed was

Ik geloof best dat als we een dip krijgen, fondsmanagers die scheef zitten hun aandelenallocatie zullen verhogen, dus dat er beperkte downside is.

De vakbonden zaten in ieder geval goed met hun allocatie
http://www.fd.nl/artikel/11646593/vakbond-vergokt-miljoenen
Mensen die dat soort beslissingen nemen noemen we tegenwoordig toch bankiers en die besmeuren we toch met pek en veren en jagen ze over het rokin heen?
(god, wat een jokers, moeten die nog eens wat van andere bestuurders zeggen)
  zondag 24 mei 2009 @ 22:09:14 #153
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69365032
quote:
Op zondag 24 mei 2009 13:37 schreef pberends het volgende:

[..]

over het algemeen worden lagere volumes bij een stijging toch als een negatief iets gezien?
  zondag 24 mei 2009 @ 22:18:49 #154
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69365490
quote:
Op zondag 24 mei 2009 22:09 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

over het algemeen worden lagere volumes bij een stijging toch als een negatief iets gezien?
Niet per se als iets negatiefs. Maar een stijging met forse omzetten wordt wel vaker als een sterker koopsignaal beschouwd. Op zich ook wel logisch, want stel dat er één aandeel tegen een 20% hogere prijs verkocht werd. Wat zegt dat nou? Niks.
The End Times are wild
  zondag 24 mei 2009 @ 22:40:00 #155
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69366567
quote:
Op zondag 24 mei 2009 22:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Niet per se als iets negatiefs. Maar een stijging met forse omzetten wordt wel vaker als een sterker koopsignaal beschouwd. Op zich ook wel logisch, want stel dat er één aandeel tegen een 20% hogere prijs verkocht werd. Wat zegt dat nou? Niks.
Mja ik bedoelde het dan ook meer als een mogelijk negatief puntje over de huidige correctie. Dat hij nog niet sterk genoeg gedragen wordt.

Moet een bedrijf overigens in Nederland bekend maken wie zijn grootste aandeelhouders zijn? Als zijnde wie allemaal een belang heeft in het bedrijf? Bijv. bij ING wordt er verder geen informatie over gegeven. Alleen een mededeling dat er geen certificaat houder boven de 5% belang heeft in ING. Via verscheidene andere applicaties ook geprobeerd maar kwam er bij BB ook niet achter. En wat betreft die holders wisselingen bij ING staat soms ook niet het percentage bij. Alleen dus dat er 1 of ander vaag equity etc. funds van een bank wat koopt of verkoopt bij ING, maar hoeveel? Dat staat er dan weer niet bij. Erg irritant die halve informatie want we hebben het hier wel over volumes van een aantal honder duizend tot miljoen wat wel degelijk invloed heeft op de prijs.

Overigens was de grootste uitverkoop bij ING op 31 maart door 1 bedrijf die z'n positie van 8 miljoen aandelen door de het putje gooide
pi_69367869
Correctie richting 780 is afgelopen week gestart.
pi_69368395
quote:
Op zondag 24 mei 2009 23:11 schreef M.Melandri het volgende:
Correctie richting 780 is afgelopen week gestart.
Explain?
  maandag 25 mei 2009 @ 00:25:16 #158
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_69370367
quote:
Op zondag 24 mei 2009 23:24 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Explain?
Jij zit al weer bij de knoppen om in te stappen ?

Ik zit zelf nog steeds uit de markets zoals je weet maar vanaf volgende week maandag is het weer elke dag raak . ( is maar goed ook, ben die examen drukte spuugzat )
pi_69370606
quote:
Op maandag 25 mei 2009 00:25 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Jij zit al weer bij de knoppen om in te stappen ?

Ik zit zelf nog steeds uit de markets zoals je weet maar vanaf volgende week maandag is het weer elke dag raak . ( is maar goed ook, ben die examen drukte spuugzat )
Ach zolang we op sommige dagen 8 punten stijgen (idioot) zie ik geen reden om opeens short te gaan. Iedereen heeft het over een correctie naar 180, maar zijn we daar niet al geweest?

Misschien krijgen we een zijwaartse markt, maar zolang er meer potentieel omhoog is (men reageert extreem positief op goed nieuws) dan omlaag (veel slecht nieuws lijkt steeds al in de koers verwerkt te zijn) zie ik niet in waarom we nog moeten zakken.
+ Wouter Bos heeft net een half miljard cadeau gekregen van Neelie Kroes, dus ING zie ik deze week nog wel naar de 9 euro.

Ik ga gewoon kijken of ik s ochtends steeds 2 indexpunten winst in de opties kan pakken, en eventueel een ritje mee omlaag in de afstortkoker.
  maandag 25 mei 2009 @ 09:17:39 #160
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_69373187
groen...
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')