Op tijd weten te verkopen?quote:
Toevallig het boek gelezen van N. Taleb?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 02:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een 'black swan' is per definitie onverwacht. Maar ik zie een hele lijst mogelijke 'black swans' boven de markt hangen die een behoorlijk grote waarschijnlijkheid hebben.
De meest voor de hand liggende is dat de free lunch straks toch niet free blijkt te zijn (surprise!). Denk je werkelijk dat je de grootste crisis sinds The Great Depression kunt oplossen door simpelweg geld te printen? (monetaire basis is meer dan verdubbeld!). Als de crisis uiteindelijk op z'n einde loopt ligt het voor de hand dat de inflatie en/of rente enorm gaat oplopen. Dan wil je niet in aandelen zitten. Het zou ook zomaar kunnen gebeuren dat de rente al fors gaat oplopen nog voordat de crisis voorbij is. Immers alle overheden lenen extra geld. Maar van wie dan? Die leningen gaan tegen elkaar opbieden en drijven de rente op. Geen zekerheid, maar is dit onwaarschijnlijk?
Het andere voor de hand liggende risico is het feit dat aandelen op dit moment geprijsd zijn alsof er al helemaal geen crisis meer bestaat. Wat gebeurt er denk je als over een paar maanden blijkt dat de 'green shoots' valse hoop waren? Vorig jaar november zat iedereen al short, maar nu zit iedereen vet long. Dat kan straks weleens heel erg hard gaan als men zich realiseert dat het toch nog niet voorbij is. De moeder aller long squeezes.
En wat als over een paar maanden de banken opnieuw geld nodig hebben? De stresstesten waren waarschijnlijk te soft. Het werkloosheidscijfer gaat waarschijnlijk hoger uitkomen dan in het 'adverse scenario' van de stresstesten. De huizenmarkt kan nog wel even doorzakken en commercial real estate is nog maar net begonnen. Gaan de banken dan opnieuw zo'n gunstige deal krijgen met belastinggeld? Het draagvlak daarvoor is inmiddels aardig verdwenen. Er is een reeel risico dat een aantal banken alsnog wordt genationaliseerd. Maar momenteel lijkt het wel alsof niemand meer rekening houdt met die mogelijkheid.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ga je met deze risicos vol in de aandelen terwijl die al volledig gewaardeerd zijn?
Tot nu toe hebben we aardig het Great Depression scenario gevolgd. Dat begon ook met het klappen van een assetbubble en vervolgens kwamen daardoor de banken in de problemen en werd de hele economie meegetrokken. De laatste klap (vlak voor de bodem in 1932) was tevens de grootste klap, en deze werd veroorzaakt door.... de negatieve gevolgen van het overheidsoptreden (in dit geval leidde het tot een vlucht uit de dollar in goud).
Ja, ik heb ze beiden ('Fooled by Randomness' en 'The Black Swan')quote:
Nouja, ik geef een paar mogelijkheden aan wat zou kunnen gebeuren, maar natuurlijk kan niemand voorspellen wat er gaat gebeuren. Je kunt echter wel met wat je weet een afweging te maken tussen realistisch te verwachten winst en risico.quote:Ben het met de meeste punten wel met je eens. Sterker nog, denk dat zodra Amerika's kredietwaardigheid een lagere rating krijgt, dat alles in een stroomversnelling terecht zal komen.
Weet haast zeker dat Washington al haar politieke druk zal gebruiken om dit tegen te houden.
Op dit moment zie ik voor mezelf cash en/of zeer kortlopende staatsobligaties als beste positie.quote:Maar even vanuit een ander perspectief. Zie je ook manieren hoe we de dans kunnen ontspringen?
Probeer je ook in het dagelijks leven zijn advies toe te passen?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, ik heb ze beiden ('Fooled by Randomness' en 'The Black Swan')
Als ik zijn manier van denken zou moet toepassen dan zou ik zeggen: de 80/20 regeling. Probeer een grey swan te maken door inderdaad afwegingen te maken. En natuurlijk je blik te vergroten door geen sucker te zijn om te vallen op dag 1001. Terwijl de slager het wel aan zag komen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:11 schreef SeLang het volgende:
Nouja, ik geef een paar mogelijkheden aan wat zou kunnen gebeuren, maar natuurlijk kan niemand voorspellen wat er gaat gebeuren. Je kunt echter wel met wat je weet een afweging te maken tussen realistisch te verwachten winst en risico.
Ik bedoel meer op macro niveau.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:11 schreef SeLang het volgende:
Op dit moment zie ik voor mezelf cash en/of zeer kortlopende staatsobligaties als beste positie.
Het hele 'black swan' idee is in mijn persoonlijke leven nog veel belangrijker dan de consequenties voor traden/ beleggen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:41 schreef m0m0 het volgende:
[..]
Probeer je ook in het dagelijks leven zijn advies toe te passen?![]()
Heb je er weleens aan gedacht dat een positie in cash je een uitstekende positieve exposure geeft naar een black swan? Eens in de zoveel jaar gebeurt er iets waardoor je aandelen of andere assets voor een prikkie kunt kopen. Je toekomstige rijkdom wordt op dat moment bepaald. En je bepaalt zelf of deze black swan voor jou een conditie oplevert die gunstig genoeg is. Zo niet dan wacht je rustig verder af, niets verloren.quote:Als ik zijn manier van denken zou moet toepassen dan zou ik zeggen: de 80/20 regeling. Probeer een grey swan te maken door inderdaad afwegingen te maken. En natuurlijk je blik te vergroten door geen sucker te zijn om te vallen op dag 1001. Terwijl de slager het wel aan zag komen.
Een goed begrip van 'randomness' en je bewust zijn van black swans is essentieel voor traders en beleggers. Echter, beiden worden slecht begrepen door de meeste traders/beleggers en door de financiele pers.quote:Ik bedoel meer op macro niveau.
[edit] kan je eigenlijk wel een balans vinden tussen jou werk als een Trader en het boek zelf?
Mwah, het onderwerp 'randomness' komt ook in het tweede boek prima naar voren. Als je alleen het tweede boek leest dan mis je niet zo veel imo.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 12:56 schreef m0m0 het volgende:
Ik denk dat het tijd wordt om zijn eerste boek te kopen.
De staatsobligatie bubbel staat toch ook op springen?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 11:11 schreef SeLang het volgende:
Op dit moment zie ik voor mezelf cash en/of zeer kortlopende staatsobligaties als beste positie.
Zeker wel, maar ik wacht zelf op 9,05 ofzoquote:
Volgens mij heb jij altijd al meer geduld gehad dan ik!quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:30 schreef pberends het volgende:
[..]
Zeker wel, maar ik wacht zelf op 9,05 ofzo.
Daarom zeg ik ook zeer kortlopende obligaties.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:24 schreef HarryP het volgende:
[..]
De staatsobligatie bubbel staat toch ook op springen?
Iedereen weet dat de banken slecht zijn, iedereen weet dat de huidige rally een bubble is, maar iedereen denkt er straks weer op tijd uit te kunnen springen. Zo gaat dat elke keer....quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:36 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Ik zie vreemd genoeg geen reactie van de beurzen over het feit dat de Britse regering de uitslagen van de stress-test aldaar niet wil publiceren. (net gehoord op BNR, nieuwsupdate 13:30)
Dit vat het wel mooi samenquote:Bond Market Seeking ‘Bigger and Bigger Fix’ From Fed, RBS Says
May 22 (Bloomberg) -- The Federal Reserve may have to increase purchases of Treasuries to hold down long-dated yields, which might hurt the dollar, according to Royal Bank of Scotland Group Plc.
“The Treasury market is like a junkie looking for a bigger and bigger fix from the Fed to prop it up,” Greg Gibbs, a currency strategist at RBS in Sydney, wrote in a report today. “Fed purchases of Treasuries are not unambiguously supportive for the government bond market. It is more clearly negative for the dollar.
‘‘The big quantitative easers, the U.S. and U.K., have the steepest yield curves from two to 10 years of the majors,’’ he said. ‘‘The relative steepness of these curves is further evidence that quantitative easing is at best ambiguous for long- term yields but does succeed in undermining confidence in the currency. The shape of the curve is telling us the market fears inflation more in the QE countries than elsewhere.’’
Dus; situatie nu:quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Iedereen weet dat de banken slecht zijn, iedereen weet dat de huidige rally een bubble is, maar iedereen denkt er straks weer op tijd uit te kunnen springen. Zo gaat dat elke keer....
Dat is wel hoe ik het zie, maar ik kan de markt natuurlijk niet voorspellen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:47 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Dus; situatie nu:
[ afbeelding ]
En het gevolg straks:
[ afbeelding ]
Goed samengevat zo?
Hmm... Ik voorzie ramptoerisme in dit forumquote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is wel hoe ik het zie, maar ik kan de markt natuurlijk niet voorspellen.
De agressie waarmee iedereen opeens volle bak long is gegaan is wel een recept voor paniek als de bubble uiteenspat.
Ik denk dat die ramp toerisme wel mee zal vallen, misschien weer wat vers bloed die ergens nog 1000 euro had liggen en dat wil investeren omdat de beurs nu toch echt wel weer heel laag zou staan!quote:Op vrijdag 22 mei 2009 13:54 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Hmm... Ik voorzie ramptoerisme in dit forum
Er zitten dan ook bijna geen materials in de SP500quote:Op vrijdag 22 mei 2009 14:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Net earnings per sector van de SP500 .. verbaas me er over dat de material sector zo laag hier in staat. [ afbeelding ]
Oke maar telecom is bijv. qua sector verdeling even groot als de materials sector in de S&P500 terwijl ze qua net income toch minstens 3 keer hoger zitten. Terwijl de materials sector het niet bepaald slecht doet invergelijking met telecom ( dacht ik )quote:Op vrijdag 22 mei 2009 14:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er zitten dan ook bijna geen materials in de SP500
En noorwegenquote:Op vrijdag 22 mei 2009 15:15 schreef One_conundrum het volgende:
dan vallen denemarken en zweden niet eu'ers wel wat op
Er zit gewoon 40% tussen de day low en day high van GM vandaagquote:
Tja, 1 Juni zijn ze faliet. Zeer waarschijnlijk.quote:
quote:Op vrijdag 22 mei 2009 21:53 schreef LXIV het volgende:
Intraday is ING nu al 5 keer afgeketst op de 8,35. Op verschillende dagen, met een afstort daarna. Ik geloof niet in TA, iemand een andere reden? Staat ING > 8,35 bij een of ander pensioenfonds dan op de uitverkoop? Heeft iemand de afgelopen week het bied/laatboek bijgehouden?
Hmm, ik zal morgen nog even kijken of ik wat kan vinden hier over op de BB. Zal vast wel wat over te vinden zijnquote:Op vrijdag 22 mei 2009 23:20 schreef LXIV het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Ik geloof ook niet in sterrenwichelen of koffiedikkijken. Als TA zo heilig zou zijn, wie koopt er dan telkens op 8,34?
Maar goed, dat hij telkens op 8,35 afketste was mij ook al opgevallen. Daarvoor hoef je die grafiek niet te plaatsen.
Wie zegt dat TA heilig is? Het is voor mij iig wel een handig hulpmiddel... Anders zie ik ook geen enkele reden waarom hij af zou ketsen op 8,35. Hoe verklaar jij anders het opveren vanaf het steunlijntje?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 23:20 schreef LXIV het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Ik geloof ook niet in sterrenwichelen of koffiedikkijken. Als TA zo heilig zou zijn, wie koopt er dan telkens op 8,34?
Maar goed, dat hij telkens op 8,35 afketste was mij ook al opgevallen. Daarvoor hoef je die grafiek niet te plaatsen.
Wat wil je hiermee zeggen?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 00:05 schreef LXIV het volgende:
Ik heb wel eens voor de grap grafiekjes van fictieve fondsen gemaakt die volledig random waren. Die liet ik dan zien aan ervaren TA-ers. Die ontdekten daarin volop weerstanden, steunlijntjes etc. Probeer zelf maar eens in excell, het is heel eenvoudigl
Dat TA dus onzin is. Want ook op een willekeurige grafiek kan je prima TA doen. Terwijl in zo'n grafiek per definitie niets te voorspellen is.quote:
hoe heet die aap ook al weer? Hij zat vaker goed dan velen die betaald werden.. Voor dezelfde info...quote:Op zaterdag 23 mei 2009 00:05 schreef LXIV het volgende:
Ik heb wel eens voor de grap grafiekjes van fictieve fondsen gemaakt die volledig random waren. Die liet ik dan zien aan ervaren TA-ers. Die ontdekten daarin volop weerstanden, steunlijntjes etc. Probeer zelf maar eens in excell, het is heel eenvoudigl
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 00:05 schreef LXIV het volgende:
Whehe heldquote:Op zaterdag 23 mei 2009 00:05 schreef LXIV het volgende:
God, wat een idioten. Zij stellen geld gelijk aan welvaart. Misschien is het juist goed at er minder geld naar de financiële sector gaat. Dan wordt het misschien efficiënter besteed.quote:The biggest Wall Street crisis since the Great Depression isn’t just a setback for New York or bankers. The finance industry’s contraction may wipe out $185 billion in wages and profits, or $600 for every man, woman and child in the U.S., according to Thomas Philippon, a finance professor at New York University’s Stern School of Business. The trail of reduced income affects car mechanics, waiters, sports teams, hair stylists, jewelers, housecleaners and watch repair shops.
Ik heb dat jaren geleden ook weleens gedaan (op het werk tijdens de lunchpauze) en de ultieme bevestiging kwam toen een collega (die niet wist dat het een random gegenereerde grafiek was) ongevraagd commentaar begon te leveren over een mooie trend waarvan nu de steunlijn was gebroken...quote:Op zaterdag 23 mei 2009 00:26 schreef LXIV het volgende:
Het is heel simpel om zo'n grafiekje te maken. Neem een startbedrag, bijvoorbeeld 100. Nu tel je daarbij een willekeurige (RND) factor tussen de -3% en de +3% bij op voor de cel die er onder ligt etc.. (Je kunt het ook beter maken door een normaalverdeling toe te passen, maar goed). Neem nu het hele bereik van cellen (200 ofzo) en maak er een lijngrafiek van. Je ziet nu allerlei steunen en lijnen etc. Dat komt door jouw patroonherkennend vermogen, maar niet door de voorspelbaarheid van de koersen.
....quote:Op zaterdag 23 mei 2009 09:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb dat jaren geleden ook weleens gedaan (op het werk tijdens de lunchpauze) en de ultieme bevestiging kwam toen een collega (die niet wist dat het een random gegenereerde grafiek was) ongevraagd commentaar begon te leveren over een mooie trend waarvan nu de steunlijn was gebroken...
Hij geloofde me trouwens niet toen ik vertelde dat het random gegenereerd was want er was toch een trend zichtbaar? Wat veel mensen niet begrijpen is dat het heel onwaarschijnlijk is dat random data geen patroon laat zien. Neem een vierkant stuk hout en verdeel het in 16 even grote vlakken. Gooi vervolgens random 16 dartpijltjes naar dat bord. Hoe groot is de kans dat elk vlak exact 1 pijltje bevat?(wat je 'gemiddeld' zou verwachten). In de praktijk zul je clusters vinden waarbij er hier en daar meerdere pijltjes in 1 vlak zitten en sommige vlakken compleet leeg zijn.
Hoewel ik helemaal niet uitsluit dat TA misschien toegevoegde waarde kan hebben is deze grafiek een prachtig voorbeeld van jezelf voor de gek houden.quote:
Voor mijn part gebruik je een bingokaart en trek je balletjes met teruglegging. Het punt is dat de kans dat elk nummer maar 1 keer aan de beurt komt heel klein is. In de praktijk krijg je altijd clustering en zal je meestal wel een of ander patroon herkennen. De menselijke geest is nu eenmaal ontworpen op het snel herkennen van patronen, met als nadeel dat we ook patronen zien in random data.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:27 schreef m0m0 het volgende:
[..]
....
Je zet je gemiddelde sowieso niet op elk vakje een hit... Die kans liijkt me vanaf het begin al niet realistisch.
Heb hierover toch iets niet helemaal begrepen.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Voor mijn part gebruik je een bingokaart en trek je balletjes met teruglegging. Het punt is dat de kans dat elk nummer maar 1 keer aan de beurt komt heel klein is. In de praktijk krijg je altijd clustering en zal je meestal wel een of ander patroon herkennen. De menselijke geest is nu eenmaal ontworpen op het snel herkennen van patronen, met als nadeel dat we ook patronen zien in random data.
Bijvoorbeeld Modern Portfolio Theory en het Black&Sholes model, al weet ik niet in hoeverre ze dit daadwerkelijk in de praktijk gebruiken.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:57 schreef m0m0 het volgende:
[..]
Heb hierover toch iets niet helemaal begrepen.
Die Gaussian curve bell hé, waar en hoe gebruiken grote financials dit? Waar moet ik aan denken, en is het echt zo dat het op grote schaal wordt gebruikt ondanks dat na enig realistisch denkwerk naar voren komt dat het totaal niet repressentatief kan zijn met de werkelijkheid.
Geinig, modern portfoilio theory komt me heel bekend voor. Ff het boek erbij halen.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 11:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld Modern Portfolio Theory en het Black&Sholes model, al weet ik niet in hoeverre ze dit daadwerkelijk in de praktijk gebruiken.
Als puur denkmodel is het natuurlijk wel nuttig. In Black&Sholes zou je iig ook een andere kansverdeling kunnen toepassen (al is de echte kansverdeling natuurlijk onbekend en niet stationair).
De grote jongens die in het potje ING roerden afgelopen dagen zijnquote:Op vrijdag 22 mei 2009 23:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hmm, ik zal morgen nog even kijken of ik wat kan vinden hier over op de BB. Zal vast wel wat over te vinden zijn
Welk % is institutioneel en welk % retail investors? Kun je dat ook zien?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 12:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De grote jongens die in het potje ING roerden afgelopen dagen zijn
Powershares Capital Management
Mercury Asset Management Dublin
Barclays Global Investors LTD
UBS Global AM
Voor de rest zijn het vooral kleinere particulieren die wat op en neer sprongen.
Dat verwacht ik ook.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 12:49 schreef pberends het volgende:
en dat na deze zomer de pleuris pas echt uitbreekt.
Wie kochten en wie verkochten? En op welk moment?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 12:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De grote jongens die in het potje ING roerden afgelopen dagen zijn
Powershares Capital Management
Mercury Asset Management Dublin
Barclays Global Investors LTD
UBS Global AM
Voor de rest zijn het vooral kleinere particulieren die wat op en neer sprongen.
Het ging me meer om de weerstand waarop hij tot nu toe steeds afketst.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoewel ik helemaal niet uitsluit dat TA misschien toegevoegde waarde kan hebben is deze grafiek een prachtig voorbeeld van jezelf voor de gek houden.
Laat ik me even focusseren op de schuine steunlijn. Dit is een typische 'hindsight' steunlijn. Om te beginnen lijkt het beginpunt totaal arbitrair. Waarom begin je op dat punt? Je kunt op oneindig veel manieren zo'n lijn tekenen.
Verder zit er een soort van survivors bias in de grafiek (kwa steunlijnen). Als je even een aantal andere lijnen tekent in de grafiek (bodems met elkaar verbinden etc) dan vind je zowel lijnen die zijn gebroken als lijnen die niet zijn gebroken. Echter, de gebroken lijnen staan niet (meer) in de grafiek.
Je zou dus moeten beginnen met het vaststellen van objectieve regels hoe je die lijnen dan moet tekenen. Echter, in de praktijk is het zo dat als je 10 verschillende TA grafieken bekijkt je ook 10 verschillende plaatjes krijgt. Als iedereen iets anders doet kun je ook niet meer spreken van een 'methode' en is het onmogelijk om te bepalen of TA 'werkt'.
Tenslotte zou je -als je eenmaal objectieve regels hebt vastgesteld- statistisch moeten kunnen onderbouwen dat de lijn een voorspellende waarde heeft vanaf het moment dat je hem voor het eerst tekent en dus niet 'achteraf'. Ik heb dit soort data echter nog nooit gezien.
Ik denk dat dat wel mogelijk moet zijn alleen weet ik nog niet waar de functie zitquote:Op zaterdag 23 mei 2009 12:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Welk % is institutioneel en welk % retail investors? Kun je dat ook zien?
En interessanter: kun je dat als functie van de tijd zien?
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 17:31 schreef janvks het volgende:
Hoi ik voeg effe een technische analyse toe van de S&P500. De AEX volgt deze index dus je weet wat er gaat gebeuren!
Deze geeft aan dat de upside gelimiteerd is vergeleken met de downside.
Kijk maar![]()
[ afbeelding ]
Het signaal is super helder!
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 17:31 schreef janvks het volgende:
Hoi ik voeg effe een technische analyse toe van de S&P500. De AEX volgt deze index dus je weet wat er gaat gebeuren!
Deze geeft aan dat de upside gelimiteerd is vergeleken met de downside.
Kijk maar![]()
[ afbeelding ]
Het signaal is super helder!
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 17:33 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
+1 voor poging![]()
![]()
-10 voor uitwerking
Je tekent allemaal cirkeltjes, ga je ook nog uitleggen waarom? En waarom je die daarvoor niet hebt geplaatst?quote:
De cirkeltjes geven aan waar we boven de 50-lijn van RSI zijn en waar we zijn opgeveerd van de 20 moving average. Zoals je ziet hebben we een negatieve divergentie en de trend lijkt dus weer naar beneden te gaan. De vijfde aanraking van de 20 MA is zeer bearish. We moeten wel door de 875 steun doorbreken in intraday, dan gaan we direct naar 855.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:45 schreef richbitch het volgende:
[..]
Je tekent allemaal cirkeltjes, ga je ook nog uitleggen waarom? En waarom je die daarvoor niet hebt geplaatst?
Misschien geeft het ook aan dat er nog een hoop gekocht moet gaan worden.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:48 schreef richbitch het volgende:
Overigens rally van afgelopen maanden gaat wel gepaard onder lichter volume (S&Pfut)(als iedereen toch met plaatjes gaat gooien doe ik dat ook wel even):
[ afbeelding ]
nou ja, de resultaten kunnen ze niet meer pimpen, wel kunnen ze doen suggeren dat hun allocatie goed wasquote:Op zondag 24 mei 2009 13:37 schreef pberends het volgende:
[..]
Misschien geeft het ook aan dat er nog een hoop gekocht moet gaan worden.
Veel fondsmanagers zitten niet in deze rally, en zullen om de kwartaalresultaten op te pimpen misschien in juni flink aankopen moeten doen.
over het algemeen worden lagere volumes bij een stijging toch als een negatief iets gezien?quote:Op zondag 24 mei 2009 13:37 schreef pberends het volgende:
[..]
Misschien geeft het ook aan dat er nog een hoop gekocht moet gaan worden.
Veel fondsmanagers zitten niet in deze rally, en zullen om de kwartaalresultaten op te pimpen misschien in juni flink aankopen moeten doen.
Niet per se als iets negatiefs. Maar een stijging met forse omzetten wordt wel vaker als een sterker koopsignaal beschouwd. Op zich ook wel logisch, want stel dat er één aandeel tegen een 20% hogere prijs verkocht werd. Wat zegt dat nou? Niks.quote:Op zondag 24 mei 2009 22:09 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
over het algemeen worden lagere volumes bij een stijging toch als een negatief iets gezien?
Mja ik bedoelde het dan ook meer als een mogelijk negatief puntje over de huidige correctie. Dat hij nog niet sterk genoeg gedragen wordt.quote:Op zondag 24 mei 2009 22:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niet per se als iets negatiefs. Maar een stijging met forse omzetten wordt wel vaker als een sterker koopsignaal beschouwd. Op zich ook wel logisch, want stel dat er één aandeel tegen een 20% hogere prijs verkocht werd. Wat zegt dat nou? Niks.
Explain?quote:Op zondag 24 mei 2009 23:11 schreef M.Melandri het volgende:
Correctie richting 780 is afgelopen week gestart.
Jij zit al weer bij de knoppen om in te stappenquote:
Ach zolang we op sommige dagen 8 punten stijgen (idioot) zie ik geen reden om opeens short te gaan. Iedereen heeft het over een correctie naar 180, maar zijn we daar niet al geweest?quote:Op maandag 25 mei 2009 00:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Jij zit al weer bij de knoppen om in te stappen?
Ik zit zelf nog steeds uit de markets zoals je weet maar vanaf volgende week maandag is het weer elke dag raak. ( is maar goed ook, ben die examen drukte spuugzat
)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |