Hoewel ik helemaal niet uitsluit dat TA misschien toegevoegde waarde kan hebben is deze grafiek een prachtig voorbeeld van jezelf voor de gek houden.quote:
Voor mijn part gebruik je een bingokaart en trek je balletjes met teruglegging. Het punt is dat de kans dat elk nummer maar 1 keer aan de beurt komt heel klein is. In de praktijk krijg je altijd clustering en zal je meestal wel een of ander patroon herkennen. De menselijke geest is nu eenmaal ontworpen op het snel herkennen van patronen, met als nadeel dat we ook patronen zien in random data.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:27 schreef m0m0 het volgende:
[..]
....
Je zet je gemiddelde sowieso niet op elk vakje een hit... Die kans liijkt me vanaf het begin al niet realistisch.
Heb hierover toch iets niet helemaal begrepen.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Voor mijn part gebruik je een bingokaart en trek je balletjes met teruglegging. Het punt is dat de kans dat elk nummer maar 1 keer aan de beurt komt heel klein is. In de praktijk krijg je altijd clustering en zal je meestal wel een of ander patroon herkennen. De menselijke geest is nu eenmaal ontworpen op het snel herkennen van patronen, met als nadeel dat we ook patronen zien in random data.
Bijvoorbeeld Modern Portfolio Theory en het Black&Sholes model, al weet ik niet in hoeverre ze dit daadwerkelijk in de praktijk gebruiken.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:57 schreef m0m0 het volgende:
[..]
Heb hierover toch iets niet helemaal begrepen.
Die Gaussian curve bell hé, waar en hoe gebruiken grote financials dit? Waar moet ik aan denken, en is het echt zo dat het op grote schaal wordt gebruikt ondanks dat na enig realistisch denkwerk naar voren komt dat het totaal niet repressentatief kan zijn met de werkelijkheid.
Geinig, modern portfoilio theory komt me heel bekend voor. Ff het boek erbij halen.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 11:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld Modern Portfolio Theory en het Black&Sholes model, al weet ik niet in hoeverre ze dit daadwerkelijk in de praktijk gebruiken.
Als puur denkmodel is het natuurlijk wel nuttig. In Black&Sholes zou je iig ook een andere kansverdeling kunnen toepassen (al is de echte kansverdeling natuurlijk onbekend en niet stationair).
De grote jongens die in het potje ING roerden afgelopen dagen zijnquote:Op vrijdag 22 mei 2009 23:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hmm, ik zal morgen nog even kijken of ik wat kan vinden hier over op de BB. Zal vast wel wat over te vinden zijn
Welk % is institutioneel en welk % retail investors? Kun je dat ook zien?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 12:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De grote jongens die in het potje ING roerden afgelopen dagen zijn
Powershares Capital Management
Mercury Asset Management Dublin
Barclays Global Investors LTD
UBS Global AM
Voor de rest zijn het vooral kleinere particulieren die wat op en neer sprongen.
Dat verwacht ik ook.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 12:49 schreef pberends het volgende:
en dat na deze zomer de pleuris pas echt uitbreekt.
Wie kochten en wie verkochten? En op welk moment?quote:Op zaterdag 23 mei 2009 12:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De grote jongens die in het potje ING roerden afgelopen dagen zijn
Powershares Capital Management
Mercury Asset Management Dublin
Barclays Global Investors LTD
UBS Global AM
Voor de rest zijn het vooral kleinere particulieren die wat op en neer sprongen.
Het ging me meer om de weerstand waarop hij tot nu toe steeds afketst.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 10:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoewel ik helemaal niet uitsluit dat TA misschien toegevoegde waarde kan hebben is deze grafiek een prachtig voorbeeld van jezelf voor de gek houden.
Laat ik me even focusseren op de schuine steunlijn. Dit is een typische 'hindsight' steunlijn. Om te beginnen lijkt het beginpunt totaal arbitrair. Waarom begin je op dat punt? Je kunt op oneindig veel manieren zo'n lijn tekenen.
Verder zit er een soort van survivors bias in de grafiek (kwa steunlijnen). Als je even een aantal andere lijnen tekent in de grafiek (bodems met elkaar verbinden etc) dan vind je zowel lijnen die zijn gebroken als lijnen die niet zijn gebroken. Echter, de gebroken lijnen staan niet (meer) in de grafiek.
Je zou dus moeten beginnen met het vaststellen van objectieve regels hoe je die lijnen dan moet tekenen. Echter, in de praktijk is het zo dat als je 10 verschillende TA grafieken bekijkt je ook 10 verschillende plaatjes krijgt. Als iedereen iets anders doet kun je ook niet meer spreken van een 'methode' en is het onmogelijk om te bepalen of TA 'werkt'.
Tenslotte zou je -als je eenmaal objectieve regels hebt vastgesteld- statistisch moeten kunnen onderbouwen dat de lijn een voorspellende waarde heeft vanaf het moment dat je hem voor het eerst tekent en dus niet 'achteraf'. Ik heb dit soort data echter nog nooit gezien.
Ik denk dat dat wel mogelijk moet zijn alleen weet ik nog niet waar de functie zitquote:Op zaterdag 23 mei 2009 12:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Welk % is institutioneel en welk % retail investors? Kun je dat ook zien?
En interessanter: kun je dat als functie van de tijd zien?
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 17:31 schreef janvks het volgende:
Hoi ik voeg effe een technische analyse toe van de S&P500. De AEX volgt deze index dus je weet wat er gaat gebeuren!
Deze geeft aan dat de upside gelimiteerd is vergeleken met de downside.
Kijk maar![]()
[ afbeelding ]
Het signaal is super helder!
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 17:31 schreef janvks het volgende:
Hoi ik voeg effe een technische analyse toe van de S&P500. De AEX volgt deze index dus je weet wat er gaat gebeuren!
Deze geeft aan dat de upside gelimiteerd is vergeleken met de downside.
Kijk maar![]()
[ afbeelding ]
Het signaal is super helder!
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 17:33 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
+1 voor poging![]()
![]()
-10 voor uitwerking
Je tekent allemaal cirkeltjes, ga je ook nog uitleggen waarom? En waarom je die daarvoor niet hebt geplaatst?quote:
De cirkeltjes geven aan waar we boven de 50-lijn van RSI zijn en waar we zijn opgeveerd van de 20 moving average. Zoals je ziet hebben we een negatieve divergentie en de trend lijkt dus weer naar beneden te gaan. De vijfde aanraking van de 20 MA is zeer bearish. We moeten wel door de 875 steun doorbreken in intraday, dan gaan we direct naar 855.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:45 schreef richbitch het volgende:
[..]
Je tekent allemaal cirkeltjes, ga je ook nog uitleggen waarom? En waarom je die daarvoor niet hebt geplaatst?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |