+2 omdat je nog een kerstavatar hebben terwijl het zowat midden zomer isquote:Op zondag 17 mei 2009 01:01 schreef 1299 het volgende:
Hoop gebla maar toch +1 omdat vegetarisch gay is.
Zulks lekker weer is het niet buiten..quote:Op zondag 17 mei 2009 01:03 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]
+2 omdat je nog een kerstavatar hebben terwijl het zowat midden zomer is
Geciteerd voor waarheidquote:Op zondag 17 mei 2009 01:09 schreef Innisdemon het volgende:
I didn't climb all the way up the foodchain, to become a vegatarian.
Maar niet biologisch is goedkoperquote:Op zondag 17 mei 2009 01:14 schreef Ascendancy het volgende:
Triest persoon. Vegetarisch is niet normaal. Mee eens.
Maar als je ziet hoe die dieren leven(waardoor je er nog kanker van krijgt ook) dan snap je waarom biologisch etenzo goed is.
Daarnaast is het vaak nog lekkerder ook. En malser
Vergeet de dode mensen die vleeseters op hun geweten hebben niet!!quote:Op zondag 17 mei 2009 01:00 schreef Sigmund666 het volgende:
Fokkers,
Hypocrisie is een vogel, en hij is net geland. Zoals jullie vast wel gemerkt hebben, is er de afgelopen jaren een heuze stormloop ontstaan op diverse biologische en vleesvrije producten, want het is zielig een varkentje, een kippetje of een rund te eten. Boehoe, zo zielig, dit is niet goed, bla bla bla.
Dat was vroeger vooral zo. Veel shampoos zijn gewoon geschikt voor vegetariers. Op misschien een paar na.quote:Én -dat vind ik persoonlijk het meest hilarische- de meeste shampoos en parfums zitten vol met dierlijke vetten en beenderlijmresten [collagenen]
Denk dat een vegetarier een wortel in zijn reet gestopt heeft.quote:Op zondag 17 mei 2009 01:16 schreef Ugjerke het volgende:
Waar maak jij je druk om? Hebben vegetariers je ouders vermoord ofzo?
Ik maak me niet druk. Maar het slaat zo nergens op die hypocrisie. Dat is net als zeggen: "Ik ben racist, ik haat alle buitenlanders!" en een dag later gezellig met volle tassen terugkomen van het Kwakkoe-festival omdat het wel leuk isquote:Op zondag 17 mei 2009 01:16 schreef Ugjerke het volgende:
Waar maak jij je druk om? Hebben vegetariers je ouders vermoord ofzo?
Want alleen veganisten mogen biologische en vegetarische producten kopen?quote:Op zondag 17 mei 2009 01:28 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]
Ik maak me niet druk. Maar het slaat zo nergens op die hypocrisie. Dat is net als zeggen: "Ik ben racist, ik haat alle buitenlanders!" en een dag later gezellig met volle tassen terugkomen van het Kwakkoe-festival omdat het wel leuk is
wow, stop de persen en vind alles op het gebied van de oncologie maar opnieuw uit, want van kijken naar levende dieren in kooien krijg je schijnbaar kankerquote:Op zondag 17 mei 2009 01:14 schreef Ascendancy het volgende:
Maar als je ziet hoe die dieren leven(waardoor je er nog kanker van krijgt ook) dan snap je waarom biologisch etenzo goed is.
Dan eet je toch gewoon biologisch. Helemaal geen vlees eten is echt niet gezond. Vlees moet, vlees is goedquote:Op zondag 17 mei 2009 02:38 schreef L.in het volgende:
Ik ben een vegetariër, krijg buikpijn van vlees en vind het zielig voor de diertjesHahah, ja ik weet het, uitlachmateriaal voor jullie, maar ik vind de bio-industrie gewoon zwaar k*t!! Die beesten horen gewoon vrij in de natuur rond te lopen, voordat ze geslacht en wel op ons bord liggen. En wat er niet allemaal wordt weggegooit aan vlees, is dat beest voor de katse kut doodgegaan...
![]()
Nee, neem dan een voorbeeld uit een derde wereldland, doen ze er ook nog even een mooi dansje bij, om vervolgens alles van dat beestje te benutten...![]()
Heb inderdaad een hekel aan schijnheilige mensen die zeggen vegetariër te zijn, terwijl ze wel mooie leren schoentjes dragen, make up gebruiken die op dieren getest zijn en ga zo maar door!
quote:Op zondag 17 mei 2009 04:36 schreef Rapaille het volgende:
[..]
Dan eet je toch gewoon biologisch. Helemaal geen vlees eten is echt niet gezond. Vlees moet, vlees is goed
lolquote:Op zondag 17 mei 2009 10:16 schreef FFnog het volgende:
[..]
![]()
![]()
Volgens mij zijn de meningen daar over verdeeld...
Ik lees daar alleen maar goede dingen, ik blijf lekker vlees eten.quote:Op zondag 17 mei 2009 10:16 schreef FFnog het volgende:
[..]
![]()
![]()
Volgens mij zijn de meningen daar over verdeeld...
Een groot gedeelte van het versterkte broeikaseffect is inderdaad aan de uitstoot van methaan en lachgas vanuit de veehouderij te wijten. Als er door iedereen één dag per week geen vlees zou worden gegeten in Nederland, zou dat ontzettend helpen, dat is vergelijkbaar met een miljoen auto's minder op de weg aan CO2 uitstoot.quote:Op zondag 17 mei 2009 10:47 schreef De_Snorro het volgende:
straks gaan ze nog zeggen dat we het broeikaseffect te danken hebben aan vleeseters
Koeien geven tot drie maal meer melk dan vroeger (d.w.z. jaren 50) Dit is door selectieve rasveredeling gebeurd. Dit heeft tot gevolg dat de uiers zo groot zijn dat ze bij menig koe tegen de achterpoten schuren, en de tepels ontwikkelen gemakkelijk zweren door het vele melken (waarvoor dan vaak antibiotica wordt ingezet).quote:Op zondag 17 mei 2009 11:03 schreef Bomil het volgende:
Veganen snap ik helemaal niet, ze drinken geen melk maar wat is er mis met melk?
een koe geniet er van om gemelkt te worden...
Alle mensen zijn hypocriet.quote:Op zondag 17 mei 2009 11:29 schreef ScienceFriction het volgende:
Goed topicAl die vegetariërs zijn selectief hypocriet... Ga dan ook in een hutje op de hei wonen in plaats van een woonwijk waarvoor de natuur heeft moeten wijken. Groente eten die in kassen groeit waar eveneens de natuur voor heeft moeten wijken. Groente eten die vervoerd wordt in vrachtwagen die over wegen rijden die wederom de natuur niet ten goede komen.
Hypocriet...
quote:Op zondag 17 mei 2009 11:29 schreef ScienceFriction het volgende:
Goed topicAl die vegetariërs zijn selectief hypocriet... Ga dan ook in een hutje op de hei wonen in plaats van een woonwijk waarvoor de natuur heeft moeten wijken. Groente eten die in kassen groeit waar eveneens de natuur voor heeft moeten wijken. Groente eten die vervoerd wordt in vrachtwagen die over wegen rijden die wederom de natuur niet ten goede komen.
Hypocriet...
dat kunnen ze wel proberen maar is het niet vol te houden.quote:Op zondag 17 mei 2009 10:47 schreef De_Snorro het volgende:
[..]
loleen groep falerds die proberen vlees de schuld te geven van alles
ik bedoel kom op zeg: Vlees eten is de oorzaak van honger in de 3e wereld
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
straks gaan ze nog zeggen dat we het broeikaseffect te danken hebben aan vleeseters
Bullshit, er is geen enkele reden waarom ik mijzelf alles zou moeten ontzeggen omdat ik geen vlees wil eten.quote:Op zondag 17 mei 2009 11:29 schreef ScienceFriction het volgende:
Hypocriet...
quote:Op zondag 17 mei 2009 01:00 schreef Sigmund666 het volgende:
Dus: Eet een dikke T-bone steak, fuck de limasojabonenmelk met biologisch gepelde tuinerwten!![]()
had laatst zo'n opdringere dierenbeschermer die me in de stad lastig viel:quote:Op zondag 17 mei 2009 12:51 schreef Geqxon het volgende:
Ik ben er eens op aangesproken dat ik in de kantine een bakje rundvleessalade met een lepel aan het verorberen was. "Je zit nu gewoon vermalen koe te eten!". "Ja, en het is echt heerlijk, hapje?". "Gadverdamme, dat doe je toch niet!".
Uiteindelijk maar genegeerd, gek mens. Laat me gewoon genieten.
Ook bij de supermarkt, mensen die gaan kijken wat je op de band legt en vervolgens opmerkingen gaan maken over je "gewone" vlees in plaats van biologisch vlees. Sodemieter toch op, ik bepaal zelf wel wat ik koopquote:Op zondag 17 mei 2009 12:51 schreef Geqxon het volgende:
Ik ben er eens op aangesproken dat ik in de kantine een bakje rundvleessalade met een lepel aan het verorberen was. "Je zit nu gewoon vermalen koe te eten!". "Ja, en het is echt heerlijk, hapje?". "Gadverdamme, dat doe je toch niet!".
jij hield zeker niet van school dat je zulke taalfouten maakt?quote:Op zondag 17 mei 2009 11:03 schreef Bomil het volgende:
Veganen snap ik helemaal niet, ze drinken geen melk maar wat is er mis met melk?
een koe geniet er van om gemelkt te worden...
En mensen die op straat hun afval in een prullenbak gooien voor het milieu zijn ook hypocriet. En als ze thuis afval scheiden ook. Of dat ze soms op de fiets naar hun werk gaan. Enz.quote:Op zondag 17 mei 2009 11:29 schreef ScienceFriction het volgende:
Hypocriet...
Dit is echt onjuist. Aangezien veruit de meeste soja die gekweekt wordt (>90%) niet voor menselijke maar dierlijke consumptie is. Het is juist de vraag naar veevoer in de vorm van soja die voor de ontbossing zorgt. Zouden mensen die soja direct eten, dan zou er veel minder landbouwgrond nodig zijn.quote:Op zondag 17 mei 2009 13:04 schreef cerror het volgende:
Vergeet ook niet dat al die behoefte aan soja (de vervanger) zorgt voor ontbossing op een huge-ass schaal.
Kutvegariërs. Het is het nieuwe facisme. Niet alleen omdat in het woord vegetariërs "ariërs" zit, maar ook omdat ze zich beter voelen dan vleeseters.
dat methaangas komt omdat die koeien hun ruften niet binnen kunnen houden, dus als we die beesten opvreten zijn er weer minder, en dus minder methaangasquote:Op zondag 17 mei 2009 11:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een groot gedeelte van het versterkte broeikaseffect is inderdaad aan de uitstoot van methaan en lachgas vanuit de veehouderij te wijten. Als er door iedereen één dag per week geen vlees zou worden gegeten in Nederland, zou dat ontzettend helpen, dat is vergelijkbaar met een miljoen auto's minder op de weg aan CO2 uitstoot.
Dat is natuurlijk niet zo moeilijk...quote:Op maandag 18 mei 2009 23:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik snap niet waarom mensen zo verontwaardigd worden van vegetariërs maar niet van mensen die bijvoorbeeld geen kaas eten. Of vis. Of pudding
omdat mensen die geen kaas eten, andere kaaseters niet proberen te overtuigen dat Kaas het ergste is op deze aardbol en dat kaas zorgt dat 70% van het graan opgaat (wat overigens niet uitmaakt aangezien we al 40 jaar een miljoenenoverschot hebben van graan)quote:Op maandag 18 mei 2009 23:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ik snap niet waarom mensen zo verontwaardigd worden van vegetariërs maar niet van mensen die bijvoorbeeld geen kaas eten. Of vis. Of pudding
OH NOES JIJ EET GEEN FRANSE SCHIMMELKAAS?? FUCK OP! HIER IK EET 2 FRANSE KAASJES OM VOOR JOU TE COMPENSEREN NOM NOM NOM!
quote:Op maandag 18 mei 2009 23:28 schreef FFnog het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet zo moeilijk...
Een niet vegetarier weet eigenlijk best wel dat hij niet goed bezig is, maar vindt het veel te lekker om te laten staan.
quote:Op maandag 18 mei 2009 23:28 schreef FFnog het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet zo moeilijk...
Een niet vegetarier weet eigenlijk best wel dat hij niet goed bezig is, maar vindt het veel te lekker om te laten staan.
Door de vegetariers worden de vleeseters constant met hun tekortkomingen geconfronteerd, dit vinden ze natuurlijk niet leuk en reageren daar dus negatief op...
Eigenlijk is de vleeseter gewoon jaloers op de vegetarier omdat die wel de wilskracht heeft om goed bezig te zijn...
Net zoiets als de roker die eigenlijk wel jaloers is op de niet roker, de roker zal ook alle argumenten gebruiken om maar te staven dat roken toch vooral heel lekker, stoer, niet verslavend en al helemaal niet ziekmakend is...
Niet om het een of ander hoor, maar het zijn meestal de vleeseters die de vegetariers willen overtuigen of willen shockeren dat het vlees toch wel zo lekker is...quote:Op maandag 18 mei 2009 23:34 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
omdat mensen die geen kaas eten, andere kaaseters niet proberen te overtuigen dat Kaas het ergste is op deze aardbol en dat kaas zorgt dat 70% van het graan opgaat (wat overigens niet uitmaakt aangezien we al 40 jaar een miljoenenoverschot hebben van graan)
Vegetariers die echt hart voor de zaak hebben, moeten hun snijtanden laten trekken.
Hiermee bevestig je dus meteen mijn stelling in deze...quote:Op maandag 18 mei 2009 23:39 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Tuurlijk. Ik ben er vreselijk jaloers op dat jij de wilskracht hebt elke avond huilend in je bed te liggen terwijl ik een schone blonde aan het ballen ben.
Om maar even een andere bizarre vergelijking te maken.
Naar mijn mening zijn het de niet vegetariërs die altijd op de vegetariërs lopen zeuren.quote:Op maandag 18 mei 2009 23:34 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
omdat mensen die geen kaas eten, andere kaaseters niet proberen te overtuigen dat Kaas het ergste is op deze aardbol en dat kaas zorgt dat 70% van het graan opgaat (wat overigens niet uitmaakt aangezien we al 40 jaar een miljoenenoverschot hebben van graan)
Vegetariers die echt hart voor de zaak hebben, moeten hun snijtanden laten trekken.
quote:Op maandag 18 mei 2009 23:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Naar mijn mening zijn het de niet vegetariërs die altijd op de vegetariërs lopen zeuren.
Ik eet grotendeels vegetarisch. Maar ik voel me we eens bezwaard als er voor mij een sojaburgertje op de bbq ligt. Want vroeg of laat komt er dan een naar me toe. " Eet jij geen vlees' ? Om dan een hele preek te krijgen over voor niks gestorven koeienhypocrisie
evil soja
en dat ik dan toch iets eet dan op vlees lijkt , raar is dat..
.
Toch blijf ik volhouden. Want doordat er zoveel mensen om vegetarisch eten vragen komt er langzamerhand een keus. Nu zie je bij iedere catering wel een vegetarisch en een vleesmenu. Dat was 30 jaar geleden nog niet zo.
Mijn motivatie is niet zozeer het vlees eten de wereld uit, maar een eetcultuur waarin de nadruk gewoon minder ligt op vlees.
Hey, ik ben ook gemotiveerd...quote:Op maandag 18 mei 2009 23:51 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die van repliek dient op een goedoverwogen en welgemotiveerde manier!
quote:Op maandag 18 mei 2009 23:51 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die van repliek dient op een goedoverwogen en welgemotiveerde manier!
Of proberen iets te vinden waarop ze een vegetarier kunnen "betrappen"...quote:Op maandag 18 mei 2009 23:53 schreef ScudRaket het volgende:
En al die vega's die wel een vlieg of mug doodslaan
Is ook een dier!
Hoe dat zo? De mens is een omnivoor oftewel ze eet zowel vlees als groenten. En het smaakt bijzonder goedquote:Op maandag 18 mei 2009 23:54 schreef FFnog het volgende:
[..]
Om de één of andere reden moet een vegetarier zich altijd verantwoorden aan de vleeseter, terwijl het toch eigenlijk andersom zou moeten zijn...
Dat werkt goed als je bij iemand gaat etenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:13 schreef n00000b het volgende:
Bemoei je eens met je eigen zaken mannetje, bepaal jij wat jij eet vandaag, dan bepaal ik wat ik eet.
Een goede gastheer zorgt goed voor elke gast.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:14 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Dat werkt goed als je bij iemand gaat eten
Ja want Pietje eet geen vlees, Klaas eet geen aardappels, Jantje geen vis en Maartje geen rijst.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:16 schreef n00000b het volgende:
[..]
Een goede gastheer zorgt goed voor elke gast.
Helemaal mee eens...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:04 schreef sexymofo het volgende:
Met die soja vlaktes is het ook nog eens zo dat er daar behalve soja NIKS leeft, geen vogels geen insecten, NIKS.
Nou dat is goed voor het milieu
Hoe moet een vegetarier anders laten weten dat hij geen vlees wenst te eten...???quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:17 schreef Sigmund666 het volgende:
Wat echt zo oervervelend is, is dat als er 20 man in een restaurant biefstuk met friet bestellen, er zeker 2 of 3 interessant over willen komen door te roepen: "ik ben vegetariër! Ik eet geen vlees, want ik wil een discussie aankakken over dierenmoord en die peen in mijn aars! En dit etentje is al zo doodgeslagen dat ik interessant wil doen. Ik wil de Japanse zeewiersalade met wasabi!!!!!"![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Irritante kutvega's. Eet een dikke lap buffelzwoerd!
Als iemand bij je blijft eten, waarvan je weet dat hij geen vlees eet, zet jij dus toch vlees op tafel, onder het mom van "eet maar wat de pot schaft"? Je klinkt als een fantastische gastheer.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:18 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Ja want Pietje eet geen vlees, Klaas eet geen aardappels, Jantje geen vis en Maartje geen rijst.
Nooit geleerd om te eten wat de pot schaft?
Als je nou eens mijn post zou begrijpen...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:23 schreef n00000b het volgende:
[..]
Als iemand bij je blijft eten, waarvan je weet dat hij geen vlees eet, zet jij dus toch vlees op tafel, onder het mom van "eet maar wat de pot schaft"? Je klinkt als een fantastische gastheer.
Wat is daar vreemd aan...???quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:27 schreef MCfreggot het volgende:
mooiste vind ik: geen vlees wel eieren.
Voor een vegetarier zou ik echt wel wat doen, maar voor een veganist kan je volgens mij niet veel meer dan groente uit je eigen, onbemeste tuin neerzetten, want mest komt ook van dieren en dat is dus ook zielig.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:25 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Als je nou eens mijn post zou begrijpen...
Dat heeft te maken met jouw (en mijn) onvermogen om een goede veganistische maaltijd te bereiden...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:30 schreef sexymofo het volgende:
[..]
Voor een vegetarier zou ik echt wel wat doen, maar voor een veganist kan je volgens mij niet veel meer dan groente uit je eigen, onbemeste tuin neerzetten, want mest komt ook van dieren en dat is dus ook zielig.
Ik vraag me af of veganisten daar wel moeilijk over doen. Bovendien kan plantaardig eten erg lekker zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:30 schreef sexymofo het volgende:
[..]
Voor een vegetarier zou ik echt wel wat doen, maar voor een veganist kan je volgens mij niet veel meer dan groente uit je eigen, onbemeste tuin neerzetten, want mest komt ook van dieren en dat is dus ook zielig.
quote:Op zondag 17 mei 2009 01:00 schreef Sigmund666 het volgende:
Fokkers,
Hypocrisie is een vogel, en hij is net geland.
Als we altijd maar aten wat de pot schaft zou er nooit enen vegetarisch menu te bestellen zijn Wat iedereen eet dat biefstukje, dan is dat toch goed?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:18 schreef ScudRaket het volgende:
[..]
Ja want Pietje eet geen vlees, Klaas eet geen aardappels, Jantje geen vis en Maartje geen rijst.
Nooit geleerd om te eten wat de pot schaft?
Gewoon een biefstuk geven en zeggen dat het aardappelen zijn.quote:
je vriendin is een plantje?quote:
Omdat dat dus.quote:Op zondag 17 mei 2009 01:09 schreef Innisdemon het volgende:
I didn't climb all the way up the foodchain, to become a vegatarian.
+3 voor je scherpte zo laat in de avondquote:Op zondag 17 mei 2009 01:03 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]
+2 omdat je nog een kerstavatar hebben terwijl het zowat midden zomer is
Vind dat altijd een beetje een dom argument, als we het over natuurlijk hebben dan hebben we het over niet zoveel vlees als we nu eten, jagen was een hele happening vroeger toen we nog in berenvelletjes rondhobbelde en vlees stond niet dagelijks op het menu.quote:
Hou op joh, pure marketingquote:Op zondag 17 mei 2009 01:14 schreef Ascendancy het volgende:
Daarnaast is het vaak nog lekkerder ook. En malser
Gehaktballen uit blik? Dan bedoel je vast ook Unox-hamburgers. Dat duidt meer een zeer beperkte smaak- en reukzin aan dan mannelijkheid.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:52 schreef Tommeke het volgende:
Vegetarische mannen zijn trouwens enorme mietjes, een echte kerel houdt van frikadellen, hamburgers en gehaktballen uit blik
Fastfoodquote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:02 schreef Iblis het volgende:
[..]
Gehaktballen uit blik? Dan bedoel je vast ook Unox-hamburgers. Dat duidt meer een zeer beperkte smaak- en reukzin aan dan mannelijkheid.
Het is net hoe je het ziet. Sommige vinden dat een koe meer levensbewust is als een sardientje.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:38 schreef Florian_ het volgende:
Of geen vlees maar wel vis
Net alsof de visserij zo prettig is
Dat geldt zeker niet voor alle vissen. De paling is een berucht voorbeeld (men weet bijvoorbeeld niet eens wat een jonge paling, ook wel glasaal genoemd, eet).quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:36 schreef Sjibble het volgende:
Het is net hoe je het ziet. Sommige vinden dat een koe meer levensbewust is als een sardientje.
En vissen zou nou eenmaal makkelijk te kweken. Die persen er 1000 eitjes uit en je geeft ze wat vlooien als voer. Terwijl 1 kalf een dik jaar nodig heeft om een beetje te groeien
Dat soort mensen kunnen inderdaad de boom in. Bepaalde keuzes, ok, maar ga anderen er niet op aanspreken.quote:Op zondag 17 mei 2009 12:51 schreef Geqxon het volgende:
Zo is het maar net.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:41 schreef gebrokenglas het volgende:
Bepaalde keuzes, ok, maar ga anderen er niet op aanspreken.
Odihhhhhhhhhhhhquote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:44 schreef Frollo het volgende:
[..]
Zo is het maar net.![]()
Maar waarom is er dan toch vrijwel elke week een vegetariërbashtopic?
Als het aan mij lag kwam ging niemand meer naar de vleeswarenafdeling en ging Nederland op zaterdagmiddag met een boog de vrije natuur in om wild te schieten.quote:Op zondag 17 mei 2009 02:38 schreef L.in het volgende:
ik vind de bio-industrie gewoon zwaar k*t!! Die beesten horen gewoon vrij in de natuur rond te lopen, voordat ze geslacht en wel op ons bord liggen. En wat er niet allemaal wordt weggegooit aan vlees, is dat beest voor de katse kut doodgegaan...![]()
Nee, neem dan een voorbeeld uit een derde wereldland, doen ze er ook nog even een mooi dansje bij, om vervolgens alles van dat beestje te benutten...![]()
Want? Er moet veel qua dieet, maar de eisen zijn allemaal te formuleren in termen van bepaalde aminozuren, vitaminen en vochtinname, en niet zozeer in de vorm van specifieke producten, dus niet in termen van appels, lapjes vlees of stukjes kaas.quote:
Beesten stoten vooral methaan en lachgas uit, niet zozeer CO2, alhoewel dat wel indirect vrijkomt vanwege vervoer. Methaan is echter ook een belangrijk broeikasgas.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 13:50 schreef kloas_wokkel het volgende:
En dan die vegetariërs maar zeuren dat zo'n beest zoveel co2 enz. uitstoot, en zelf hebben ze een x aantal huisdieren en die eet je niet eens op. Dat is dan helemaal zonde van het eten wat er in is gegaan.
Niet zeuren als je huisdieren (die je dan niet opeet) hebt is het 100% verliesquote:Op dinsdag 19 mei 2009 13:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Beesten stoten vooral methaan en lachgas uit, niet zozeer CO2, alhoewel dat wel indirect vrijkomt vanwege vervoer. Methaan is echter ook een belangrijk broeikasgas.
Verder wilde ik graag opmerken dat aantal sowieso al geen vast getal aanduidt, dus een aantal, of een x-tal is genoeg.Natuurlijk zijn dieren uiteindelijk CO2 (equivalent) producenten, maar zou het werkelijk zo zijn dat vegetariërs gemiddeld gezien meer huisdieren hebben dan vleeseters?
Als je je opa begraaft en niet opeet ook. Sporten is ook verlies. Elk dier is in principe verlies, maar elke plant is winst. Het gaat erom dat daartussen een zekere balans blijft – alhoewel die zich vanzelf instelt, maar mogelijk met desastreuze gevolgen. Voorlopig ben ik niet echt overtuigd dat het eten van huisdieren echt zoden aan de dijk gaat zetten aangezien een mens gemiddeld meer dan 80 kg vlees per jaar eet in Nederland, en als een gezinnetje van 4 dan na 10 jaar de kat van 4 kilo opeet, dan hebben ze daarmee van de 3200 kg vlees toch mooi even 1/8e % bespaard.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:04 schreef kloas_wokkel het volgende:
Niet zeuren als je huisdieren (die je dan niet opeet) hebt is het 100% verlies
een handjevol vegetariers op alle nederlanders zet wel zoden aan de dijk ?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als je je opa begraaft en niet opeet ook. Sporten is ook verlies. Elk dier is in principe verlies, maar elke plant is winst. Het gaat erom dat daartussen een zekere balans blijft – alhoewel die zich vanzelf instelt, maar mogelijk met desastreuze gevolgen. Voorlopig ben ik niet echt overtuigd dat het eten van huisdieren echt zoden aan de dijk gaat zetten aangezien een mens gemiddeld meer dan 80 kg vlees per jaar eet in Nederland, en als een gezinnetje van 4 dan na 10 jaar de kat van 4 kilo opeet, dan hebben ze daarmee van de 3200 kg vlees toch mooi even 1/8e % bespaard.
Ik weet niet of dat echt zoden aan de dijk zet. Opa, die toch wel 70kg weegt, zet dan al wat meer zoden aan de dijk.
Volgens mij heeft elk mens toch zeker 2 opa's, maar dat kan aan mijn gebrekkige kennis van de biologie liggen, of vanwege het feit dat mijn ouders geen broer en zus zijn.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:16 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
een handjevol vegetariers op alle nederlanders zet wel zoden aan de dijk ?
Oja en hoeveel opas heb jij in 80 jaar ? denk 1
hoeveel huisdieren ? denk wel 16
Oja ik wil de eerste vegetarier nog wel eens zien die gras/hooi/kuil eet en ipv alleen de maiskolf ook de hele maisplant, dan praten we verder
Daar heb je gelijk in. Maar vlees bevat bij uitstek veel eiwit wat noodzakelijk is voor het onderhouden of creëeren van een sterk lichaam. Daarnaast is variatie het sleutelwoord, dus beperk ik mij geenszins tot enkel plantaardige eiwitbronnen zoals noten (die ook een essentieel deel uitmaken van een evenwichtig voedingspatroon), maar ook vis, vlees en eieren. Qua eiwitten kunnen de plantjes nergens aan tippen!quote:Op dinsdag 19 mei 2009 13:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Want? Er moet veel qua dieet, maar de eisen zijn allemaal te formuleren in termen van bepaalde aminozuren, vitaminen en vochtinname, en niet zozeer in de vorm van specifieke producten, dus niet in termen van appels, lapjes vlees of stukjes kaas.
Nu ja, dat is juist het hele punt natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:30 schreef waht het volgende:
Komt er eigenlijk op neer dat je niet zomaar een soort voedsel uit moet sluiten. Er is niks mis met vlees, dus hoeft het niet te worden uitgesloten.
Wat zou er mis mee kunnen zijn? (Even afgezien van de met hormonen vol gespoten maïs gevoerde mishandelde runderen in the US of A etc.)quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nu ja, dat is juist het hele punt natuurlijk.
Ik zou er echt repect voor hebben als die vegetariers niet niet vlees aten maar zelf een beest hadden die goede verzorging krijgt en het rest eten (van de buren) dan maak je een statement en wijs je niet alleen met dat vingertje. Zo krijgen onze kippen thuis ook zowat al het eten wat overblijft als ik een boterham overhoud gaat die niet op school de afvalbak in maar gaat die naar de kippenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:29 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij heeft elk mens toch zeker 2 opa's, maar dat kan aan mijn gebrekkige kennis van de biologie liggen, of vanwege het feit dat mijn ouders geen broer en zus zijn.
Verder is 16*4 < 70, dus dan nog is die ene opa voordeliger.
De rest van de plant kan prima door beesten gegeten worden, en in daar is er ook niets mis mee. Als varkens, zoals vroeger, alleen restafval (b.v. schillenboer) zouden krijgen, dan zouden ze voedsel consumeren dat niet voor menselijke consumptie geschikt is. Op die wijze wordt voor mensen iets niet-eetbaars in iets eetbaars omgezet, idem met koeien die in de wei grazen.
Veel veeteelt is echter zo intensief dat de beesten veel krachtvoer krijgen in de vorm van gewassen die wel direct voor mensen geschikt zijn. Dat is hoogst inefficiënt omgaan met voedsel. En dat maakt ook dat bij uitstek dat veeteelt zo belastend is.
Ook al nagedacht over het feit dat de dieren die wij eten er voor zorgen dat ze in Afrika géen eten hebben, omdat zij dat eten? Over dat er steeds meer mensen darmkanker en hart- en vaatziekten krijgen door overmatige vleesconsumptie. Over dat mensen alleen maar plantentanden hebben (ja maar we hebben toch hoektanden?... nee, koeien hebben ook gewoon hoektanden.. heb je die wel eens vlees zien eten?). Laat staan al die ziektes die veroorzaakt worden door overvaccinatie, de erbarmelijke omstandigheden waarin die dieren 'leven' en vetgemest worden en alle andere troep die er in gespoten wordt die jouw hamburger van zijn oorspronkelijk heerlijke smaak ontdoen.quote:Op zondag 17 mei 2009 01:28 schreef Sigmund666 het volgende:
[..]
Ik maak me niet druk. Maar het slaat zo nergens op die hypocrisie. Dat is net als zeggen: "Ik ben racist, ik haat alle buitenlanders!" en een dag later gezellig met volle tassen terugkomen van het Kwakkoe-festival omdat het wel leuk is
Want herbivoren eten ook altijd állesquote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:16 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
een handjevol vegetariers op alle nederlanders zet wel zoden aan de dijk ?
Oja en hoeveel opas heb jij in 80 jaar ? denk 1
hoeveel huisdieren ? denk wel 16
Oja ik wil de eerste vegetarier nog wel eens zien die gras/hooi/kuil eet en ipv alleen de maiskolf ook de hele maisplant, dan praten we verder
Koeien eten de hele maisplant op en ook gras wat ik jou nog niet zie doenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:44 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Want herbivoren eten ook altijd álles
De veredeling van dieren, zodanig dat ze er fysiek last van krijgen. (Kippen die in 30 dagen slachtrijp zijn, en daardoor gewoon misvormde benen krijgen); koeien waarbij de uiers zo groot worden dat ze tegen de benen schuren, vleeskoeien met zulke dikke billen dat dit natuurlijke geboorte van kalveren verhindert; de manier waarop er prima landbouwgronden alleen maar worden aangewend voor veevoer, teneinde de beesten groter en dikker te krijgen, daarbij de biodiversiteit in landen als Zuid-Amerika verwoestend, en bij overschotten internationale markten vervuild worden; een gigantische landbouwlobby die op mondiaal niveau wetgeving m.b.t. milieu tegenhoudt, die voorkomt dan vaccinatie voor MKZ en varkenspest (economische belangen) ingevoerd kan worden; een flinke milieubelasting vanwege al het gesleep van voedsel en vlees van het ene werelddeel naar het andere; een zekere decadentie waarmee met kiloknallers wordt omgesprongen; de frivoliteit waarmee er met vlees omgegaan wordt, en natuurlijk de de overheersende zucht naar goedkoop vlees.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:38 schreef waht het volgende:
Wat zou er mis mee kunnen zijn? (Even afgezien van de met hormonen vol gespoten maïs gevoerde mishandelde runderen in the US of A etc.)
Wat dat betreft is er een heel leuke aflevering van de keuringsdienst van waarde, waarin Klootwijk zelf varkens wil houden, maar het is verdomd lastig om aan voer te komen. De schillenboer mag niet meer in Nederland. Ten eerste is het al heel lastig om aan een varken te komen (want ze moeten allemaal geregistreerd staan), en als je geen boer bent, dan krijg je er niet zo een; dan gaat hij restaurants opbellen om te vragen of hij voedselresten mag hebben (mag officieel niet), en zo voort. Ook aan het slachten zijn strenge eisen verbonden.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:39 schreef kloas_wokkel het volgende:
Ik zou er echt repect voor hebben als die vegetariers niet niet vlees aten maar zelf een beest hadden die goede verzorging krijgt en het rest eten (van de buren) dan maak je een statement en wijs je niet alleen met dat vingertje. Zo krijgen onze kippen thuis ook zowat al het eten wat overblijft als ik een boterham overhoud gaat die niet op school de afvalbak in maar gaat die naar de kippen
En ziehier waar het fout gaat...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dus al met al heeft dat nog al wat voeten in de aarde. En het is ook niet per se het handigst wat men kan doen. Het vereist nogal wat ruimte, wat je b.v. in een flat niet hebt.
Goed stuk over zn geheelquote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:52 schreef Iblis het volgende:
Als je het over biologisch vlees hebt, dan vervalt een deel van de argumenten, maar dan nog blijft dat vleesconsumptie in Nederland heel hoog is (en biologisch ook wel een flinke milieubelasting heeft), en dat dat in zijn totaliteit gewoonweg niet duurzaam is (en ook écht niet nodig voor een goed dieet).
Ja, dat kan zeker. Klootwijk laat dat ook zien, het punt is echter, het is allemaal niet zo eenvoudig.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:55 schreef kloas_wokkel het volgende:
En over dat slachten je kan toch heus wel een geregistreerd dier naar een officieele slager brengen ?
Ja, ik ben op het platteland opgegroeid. Voor de rest volg ik wel een beetje wat er aan wetgeving ‘nu weer’ bedacht wordt. Het is verder ook niet alsof ik boeren individueel verwijt het slechtste met hun beesten voor te hebben, maar een boer die zijn stal te ruim maakt, of zijn koeien te weinig krachtvoer geeft, prijst zichzelf uit de markt.quote:Vraagje he ben je uberhaupt wel eens op/in een boerderij geweest?
Inderdaad de weg dat mensen bewust worden dat je best vlees kan eten maar dat je in je tuin ook hele andere dingen kunt verbouwen als mooie bloemen en siergrind. (en dat t dan ook veel lekkerder is maargoed groentetuinquote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Gelukkig is er een lichte kentering met de opkomst van biologisch vlees, maar er is nog een lange weg te gaan.
Je hoeft geen vleesvervangers te eten. Maar ook al komt het uit Verweggistan, dat komt het meeste varkensvoer ook, plus dat daarbij het varken ook nog eens versleept wordt. (En er voor een kilo varken wel meer dan een kilo voer nodig is) Dus ook al is dat niet optimaal, het is minder belastend dan vlees.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:08 schreef kloas_wokkel het volgende:
Oja en die vleesvervangers he ( neem aan dat je zoiets moet eten ? ) Waar komen die eigenlijks vandaan?
Verweggistan waarvandaan ze versleept moeten worden ?
Dat zijn inderdaad de problemen van de vleesindustrie...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:52 schreef Iblis het volgende:
-knip-
...maar ik bedoelde eigenlijk het consumeren van vlees, zoals vlees hoort te zijn. Elk voedingsmiddel dat intensief behandeld is door een bepaalde producent wordt er in de regel niet gezonder op. Met dieren is dit niet veel anders. Maar het vlees zelf is niet ongezond, tenzij dit vlees op gruwelijke wijze is gefokt door mensen.quote:Als je het over biologisch vlees hebt, dan vervalt een deel van de argumenten, maar dan nog blijft dat vleesconsumptie in Nederland heel hoog is (en biologisch ook wel een flinke milieubelasting heeft), en dat dat in zijn totaliteit gewoonweg niet duurzaam is (en ook écht niet nodig voor een goed dieet).
En dan kan het omdat het bij vlees ook gebeurt kan het ook gewoon met vleesvervangersquote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je hoeft geen vleesvervangers te eten. Maar ook al komt het uit Verweggistan, dat komt het meeste varkensvoer ook, plus dat daarbij het varken ook nog eens versleept wordt. (En er voor een kilo varken wel meer dan een kilo voer nodig is) Dus ook al is dat niet optimaal, het is minder belastend dan vlees.
Ik las onlangs, ik meen in de WFL evolutietopic, dat Neanderthalers heel goede jagers waren; maar ook dat de mens Neanderthalers joeg en opat. Voor de rest is het echter denk ik niet direct het gevolg van vleesconsumptie geweest. Het is een beetje een kip-ei probleem trouwens: om te kunnen jagen moet je slim zijn, maar om slimme hersenen te kunnen voeden moet je goed genoeg kunnen jagen om genoeg vlees binnen te krijgen, hoe dat precies is gegaan… dat is nog niet geheel duidelijk.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:26 schreef waht het volgende:
Tevens hou ik ervan onderzoeken te lezen die suggereren dat de vleesconsumptie van onze voorouders ervoor heeft gezorgd dat zij zich beter hebben ontwikkeld dan hun neanderthaler broeders.
Ik volg je niet. Ik zeg alleen dat vleesvervangers niet optimaal zijn, alleen dat vlees dat alleszins niet is.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:30 schreef kloas_wokkel het volgende:
En dan kan het omdat het bij vlees ook gebeurt kan het ook gewoon met vleesvervangersNee want het gebeurt met varkensvoer ook
![]()
Ik eet geen Valess. Ik heb geen idee. Melk is qua proteïnen die je erin stopt en die je ervoor terugkrijgt wel aanmerkelijk efficiënter dan rundvlees echter (kippenvlees is ongetwijfeld weer efficiënter dan melk). Het precieze plaatje kan ik echter niet geven.quote:Oja en die valess bende he die word toch van melk gemaakt ? Maar dat is toch slecht want die melk komt toch ook van koeien? Hoeveel melk moet er wel niet in 1 kg "vlees" en hoeveel word er met dat melk gedaan in de fabriek kan me voorstellen dat daar ook co2 bij vrijkomt ?
Dat die bende voor die vleesvervangers ook uit het buitenland moet komen dus ook vervuiling en bevolking waar je het eten weghaalt?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik volg je niet. Ik zeg alleen dat vleesvervangers niet optimaal zijn, alleen dat vlees dat alleszins niet is.
[..]
Ik heb het ff opgezocht:quote:Ik eet geen Valess. Ik heb geen idee. Melk is qua proteïnen die je erin stopt en die je ervoor terugkrijgt wel aanmerkelijk efficiënter dan rundvlees echter (kippenvlees is ongetwijfeld weer efficiënter dan melk). Het precieze plaatje kan ik echter niet geven.
Kan me nauwelijks voorstellen dat vlees vervuilender is als dit hele verhaal ?quote:Valess wordt gemaakt van een concentraat van verse melk en voedingsvezels uit algen. Voor het maken van een kilo Valess is maarliefst zes liter melk nodig. De eerste stap in het productieproces van Valess lijkt sterk op het proces van kaas maken. Hierbij worden de nuttige eiwitten gescheiden van de rest. Deze melkeiwitten maken Valess heel voedzaam en, in vergelijking met vlees, ook caloriearm. Daarna worden de voedingsvezels uit algen toegevoegd om Valess zijn stevige vleesachtige structuur te geven. Ten slotte zorgen kruiden, specerijen en overheerlijke vullingen ervoor dat Valess ook zo lekker is!
Van hun site:quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:00 schreef Ericr het volgende:
Valess is dan ook geen product dat specifiek bedoeld is voor vegetariers. Er zijn genoeg andere producten die smaakvoller zijn en niet van zoveel rotzooi zijn gemaakt.
Eet zelf vegetarisch maar die Valesstroep hoef ik niet. Het is zoals gezegd ook niet gemarket als vegetarisch product. Valess is gewoon een handige methode van Campina om hun overbodige melk nog wat uit te melken.
quote:Over Valess
Valess is een lekker en gezond alternatief voor vlees op basis van verse melk.
Wij hebben ook echt zoveel magen als een koe, of een even lang darmstelsel als een paard(die ook lang niet alles eet wat groen is, zelfde geld voor de koe).quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:45 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
Koeien eten de hele maisplant op en ook gras wat ik jou nog niet zie doen
Een alternatief voor vlees betekent nog niet specificiek voor vegetariers. Zie dat vegetariers nu ook worden genoemd op de site maar in eerste instantie was Valess puur als vleesvervanger in de markt gezet. Genoeg vleeseters die vleesvervangers eten op de dagen dat ze geen vlees eten.quote:
Daar werd met geen woord gerept over vegetariers. Logisch ook, die willen die Valessmeuk niet eens.quote:Tilburg, 3 februari 2005 Vandaag introduceert Campina een nieuwe variatie op vlees, die vanaf maandag in het schap van de supermarkt ligt: VALESS. Dit nieuwe product is bereid uit verse zuivel en voedingsvezels, en bevat minder vet en relatief meer meervoudig onverzadigde vetzuren dan vlees. Met VALESS komt Campina tegemoet aan de wens van veel vleesetende Nederlanders om gezond en minder vlees te eten, mits er een gemakkelijk maar vooral lekker alternatief voorhanden is. Tot op heden was dit laatste een probleem voor vleeseters.
Voor 1 kilo veevoer is er tussen de 5 en de 15 kilo aan grondstoffen nodig, ligt een beetje aan het soort voer.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:56 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
Dat die bende voor die vleesvervangers ook uit het buitenland moet komen dus ook vervuiling en bevolking waar je het eten weghaalt?
[..]
Ik heb het ff opgezocht:
[..]
Kan me nauwelijks voorstellen dat vlees vervuilender is als dit hele verhaal ?
eeuhm 1 kilo gras blijft toch gewoon 1 kilo gras ?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Voor 1 kilo veevoer is er tussen de 5 en de 15 kilo aan grondstoffen nodig, ligt een beetje aan het soort voer.
Om vlees te verkrijgen moeten er een veelvoud aan kilo's veevoer in, dus ja, vlees is nog vervuilender dan deze shit.
Nu heb ik zelf een beetje een hekel aan vleesvervangers, het wordt toch geen vlees, blijft een erg slap aftreksel, dan maak ik liever gewoon een maaltijd zonder vlees of nepvlees.
Volgens mij richt het zich ook niet echt vegetariërs. Daar hangt toch een geitenwollensokkenlucht aan, samen met een vooroordeel dat het wel als bordkarton zal smaken. Het richt zich volgens mij meer op mensen die een dagje geen vlees willen eten, of die bang zijn dat ze er dik van worden (vandaag ook de nadruk op de weinige calorieën).quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:16 schreef Ericr het volgende:
Een alternatief voor vlees betekent nog niet specificiek voor vegetariers. Zie dat vegetariers nu ook worden genoemd op de site maar in eerste instantie was Valess puur als vleesvervanger in de markt gezet. Genoeg vleeseters die vleesvervangers eten op de dagen dat ze geen vlees eten.
De tijd dat een koe alleen gras at is al lang her.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:19 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
eeuhm 1 kilo gras blijft toch gewoon 1 kilo gras ?
Erodome bedoelde ongetwijfeld: 'Voor 1 kilo vlees is er tussen de 5 en de 15 kilo aan grondstoffen nodig'.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:19 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
Als dat beest alleen gras zou eten wel ja, behalve dan dat het gras opgefokt wordt met kunstmest waarvoor een heleboel shit nodig is en de bewering van 1 kilo gras blijft 1 kilo ook geen stand houdt, er is veel meer voor nodig om het gras zo potent te krijgen dat die melkkoeien dat als deel van hun voedsel tot zich kunnen nemen en goed kunnen blijven produceren.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:19 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
Nope, voor 1 kilo veevoer is tussen de 5 en 15 kilo aan grondstoffen nodig, de productie die wij vragen van bv melkkoeien redden ze niet op alleen gras, zelfs geen opgefokt gras met de hoogst mogelijke potentie.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:23 schreef Frollo het volgende:
[..]
Erodome bedoelde ongetwijfeld: 'Voor 1 kilo vlees is er tussen de 5 en de 15 kilo aan grondstoffen nodig'.
Kijk, het punt is dat je voor 1 kilo vlees bijvoorbeeld 6 kilo sojabonen nodig hebt als voer. Dat betekent dus dat je 6 keer zo veel sojabonen uit het amazonegebied moet vervoeren. Sojabonen die ook voor hongerige Afrikaantjes gebruikt kunnen worden.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:56 schreef kloas_wokkel het volgende:
[..]
Dat die bende voor die vleesvervangers ook uit het buitenland moet komen dus ook vervuiling en bevolking waar je het eten weghaalt?
[..]
Ik heb het ff opgezocht:
[..]
Kan me nauwelijks voorstellen dat vlees vervuilender is als dit hele verhaal ?
quote:Van dezelfde oppervlakte landbouwgrond waarvan 1 persoon met een 'standaard-dieet' (met vlees) kan worden gevoed, kunnen 3-7 vegetariërs of 12-20 veganisten leven. Bij omzetting van graan in dierlijk voedsel gaat van de eiwitten 90% verloren, van de calorieën 96% en van de vezels gaat er zelfs 100% verloren.
Voor veeteelt is er veel grond, voedsel, water en energie nodig, met alle ecologische gevolgen vandien. In de meeste gevallen is veeteelt een onefficiente manier om voeding voor mensen te produceren. Zowat alle dieren die uit de veeteelt komen hebben in hun leven een veelvoud aan voedsel nodig dan datgene wat ze uiteindelijk produceren. Een groot deel goede landbouwgrond wordt momenteel gebruikt om dierenvoeding te produceren terwijl deze grond perfekt gebruikt zou kunnen worden om voedsel, dat geschikt is voor mensen, te produceren. De veeteelt zorgt voor een enorme verspilling van voedsel.
45% van de wereld-graanproductie voeren we op aan het vee. Het zou economischer zijn, wanneer al deze producten rechtstreeks voor menselijke voeding worden benut.
Wereldwijd voert men jaarlijks 735 miljard kilo graan aan de totale veestapel. Vervoerd in een goederentrein zou deze hoeveelheid in 12,3 miljoen goederenwagons geladen moeten worden. Die trein zou 6 keer de evenaar kunnen omspannen.
Voor de voeding van iedere Nederlander is er in binnen- en buitenland 1,20 hectare land in gebruik, terwijl er per wereldburger slechts 0,2 hectare landbouwoppervlakte beschikbaar is.
In Nederland is ongeveer 1,3 miljoen hectare in gebruik voor de productie van gras en maïs voor het rundvee. Nederland gebruikt naast de eigen grond ook nog evenveel grond in ontwikkelingslanden als Thailand (cassave), Maleisië, Brazilië (soja) en Argentinië voor de productie van veevoer. Voor de geïmporteerde mengvoeders is in andere landen 5,4 miljoen hectare in gebruik.
De grondstoffen voor het kippen- en varkensvoer worden voor ca. 75% uit het buitenland gehaald. Ongeveer één derde daarvan is afkomstig uit derdewereldlanden.
Senseo.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:01 schreef lurf_doctor het volgende:
Nog even een weetje voor onze vagavrienden (en onze moslimbroeders): Het schuimlaagje uit de door mij vervoeide, maar door velen geliefde Senseo-pads wordt gewonnen uit varkensvet.
quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:01 schreef lurf_doctor het volgende:
Nog even een weetje voor onze vagavrienden (en onze moslimbroeders): Het schuimlaagje uit de door mij vervoeide, maar door velen geliefde Senseo-pads wordt gewonnen uit varkensvet.
Als het goed is duurt het sterven korten dan het leven. Een wild gevangen vis is 100% scharrel. Dat de laatste 5 minuten van dat bestaan kut waren vind ik jammer, maar ik denk dat een vis een beter lot heeft dan een dier wat zijn hele leven in de bio-industrie zit.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:38 schreef Florian_ het volgende:
Of geen vlees maar wel vis
Net alsof de visserij zo prettig is
Dan zouden vegetariërs ook ander biologisch vlees mogen eten.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:36 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Als het goed is duurt het sterven korten dan het leven. Een wild gevangen vis is 100% scharrel. Dat de laatste 5 minuten van dat bestaan kut waren vind ik jammer, maar ik denk dat een vis een beter lot heeft dan een dier wat zijn hele leven in de bio-industrie zit.
Moet je wel duurzaam gevangen vis kopen, natuurlijk , de zeen zomaar leeg vissen is ook niet echt oke.
En ik let op dat ik niet te vaak vis eet. Voor je het weet eet je meer vis da een ander vlees, dat vind ik voor mij persoonlijk ook niet de bedoeling. 2 dagen per week dat is voor mij de max..
Niet iedere vegetariër is vega om de richtlijnen die ik net gaf.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:09 schreef moonmovies het volgende:
[..]
Dan zouden vegetariërs ook ander biologisch vlees mogen eten.
Ik heb btw bij voorkeur biologisch vlees (malser) maar het maakt me voor de rest niet zoveel uit.
Vlees
Het graan wat dieren eten is niet altijd eetbaar voor mensen, dat moet ook nog voor mensen verwerkt worden.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:54 schreef wallofdolls het volgende:
Ik vond dit op www.vlees.nu, even ongeacht of het waar is, want een betrouwbare bron is het denk ik niet. Wel een eye-opener
[..]
Tja, ze zijn niet zo heftig als deze, toch eet deze geen vlees hoorquote:
Dit is een beetje een naturalistisch argument. Je kunt wel naar ons gebit wijzen, maar tegelijkertijd kookt – op een paar rauw-voedsel-eters na – iedereen zijn eten. Dat doet geen enkel dier. En dat doen we zodat het gemakkelijker verteerbaar wordt. We snijden het zelfs al met mes en vork in kleine brokjes! Dat is natuurlijk ook ‘bespottelijk’ te noemen als je het vergelijkt met beesten die alles rauw eten.quote:
dat dusquote:Op zondag 17 mei 2009 01:01 schreef Ordinair het volgende:
Je kan niet om dieren heen in deze wereld!
Precies, als je geen vegetarier bent dan is alles schijnbaar meteen geoorloofd, als vegetarier moet je je constant verdedigen over alles wat je doet...quote:Op woensdag 20 mei 2009 13:41 schreef Cruise.Elroy het volgende:
De hele "het is toch natuurlijk om vlees te eten" is sowieso een enorm debiele argumentatie, maar mensen blijven hem gebruiken.
Net zoals mensen blijven volhouden dat alle vegetariers in lemen hutten moeten wonen en vooral geen enkel natuurproduct meer mogen gebruiken, want dan ben je plots hypocriet.
Top.quote:Op maandag 1 juni 2009 17:10 schreef FFnog het volgende:
Leven en laten leven, ieder zijn ding en ieder zijn mening...
Correct, en andersom ook niet.quote:Niet-vegetariers hoeven echt niet voor de vegetariers te bepalen wat ze wel en niet mogen doen en eten...
Facepalm.jpgquote:Op maandag 1 juni 2009 17:23 schreef Chai het volgende:
Trouwens niemand is vegetarisch. Zie en hoor dat zo vaak, maar vegetariërs zijn zelf nog altijd van vlees en bloed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |