abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69417119
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 13:55 schreef Monolith het volgende:
Zoiets bijvoorbeeld?

Nee. Natuurlijk niet.

Het is heel simpel, als meeroken bijvoorbeeld longkanker veroorzaakt, dan ga je dus meer longkanker aantreffen onder meerokers dan onder rookvrijen. Dus als je dan een 100.000 mensen in je onderzoek meeneemt, vindt je een significante correlatie tussen meeroken en longkanker. En dan heb je dus een wetenschapper die dat onderzocht heeft en die dan claimt dat het bewijs van het verband daarmee is geleverd.

Van dat soort onderzoeken zijn er heel veel geweest, en telkens is maar geen significante correlatie tussen meeroken en een ziekte, laat staan een causaal verband, en dus ook geen wetenschapper die claimt dat het dat verband aantoont. Dus kunnen we ervan uitgaan dat het verband er niet is.

Dat er veel linkjes zijn te vinden naar suggesties wisten we al, een link naar bewijs ontbreekt nog steeds. Als jij denkt dat je die wel kunt vinden moet je vooral gaan zoeken (en dan bedoel ik ook zoeken en niet zomaar wat klikken), maar ik ga niet allemaal linkjes doorlezen naar gepruts met ratten en biomarkers, verwijzingen naar rapporten van politieke organen en suggesties, aannames, hypotheses en veronderstellingen. Ook voor jou geldt: Eén link naar het bewijs, of het is er niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 26 mei 2009 @ 14:25:41 #152
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_69417766
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 21:37 schreef Provinciaaltje het volgende:

[..]

Het gaat er niet over wat de rokende of niet rokende kroegganger er van vindt. Het gaat om een rookvrije werkplek voor personeel en waarom heeft personeel in de kroeg daar minder recht op als iemand op kantoor of in de fabriek m.b.t. hetzelfde rookverbod.
Persoonlijk ken ik alleen maar rokende kroegpersoneelsleden.
Die hebben geen baad bij een rookvrije kroeg
  dinsdag 26 mei 2009 @ 14:27:29 #153
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_69417832
quote:
Op zaterdag 23 mei 2009 15:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, daar gaat het wel over. Als het om de werknemer ging dan hadden we geen rookverbod voor eenmanszaken gehad. Dan hadden we ook geen rookverbod gehad maar een luchtkwaliteitsnormering. Dit rookverbod ging om de roker zelf, en daar gaat het sowieso om, want zonder die kroegganger kan menig kroeg niet bestaan en is er dus helemaal geen werkplek.
[..]

Waarom heeft een dirigent minder recht op een geluidsveilige werkplek? Waarom heeft een pomphouder minder recht op een benzinedampen vrije werkplek? Waarom hebben een vuilnisman, een pianoverhuizer en een brouwerijchauffeur minder recht op het arbo-maximum van 20 kilo?

Omdat het werk is waar je voor kiest en sommig werk er niet is wanneer dat soort regels onverkort van toepassing zijn. Fusten komen nou eenmaal niet in 20 liter, want niemand heeft zin om 10 keer per avond een nieuw fust aan te sluiten. Dat wil niet zeggen dat die regel niet zinnig is, het wil zeggen dat er uitzonderingen vereist zijn.

Mensen kiezen daar toch voor, want het hoort erbij. Iedereen die heeft gekozen voor werk in de kroeg, heeft gekozen voor een werkomgeving met rook, zoals pianoverhuizers hebben gekozen voor zwaar tilwerk. Als je alleen piano's van 20 kilo mag verhuizen, dan worden er dus geen piano's verhuisd. Maar niet iedereen kiest voor het vak van pianoverhuizer.
In Frankrijk zijn de fusten 20 tot 25 liter
pi_69417903
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 13:17 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

omdat dat hun verkopen beter uitkomt. Maar gewoon openlijk zeggen dat je product schadelijk is is niet echt een geweldige marketingstrategie. Of koop jij een auto waarvan de fabrikant zegt dat de kooiconstructie totaal niet betrouwbaar is
Dat is onzin natuurlijk. De mentaliteit van zo'n beetje iedereen is dusdanig omgeslagen dat tabaksfabrikanten er niet omheen kunnen. Zij die het niet aangeven zijn verdacht en verkopen niets. Dus ze doen het enkel voor de verkoop en niet voor de openheid.

Ook zijn ze het verplicht, maar dat is een andere discussie.
  dinsdag 26 mei 2009 @ 14:42:50 #155
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_69418348
Hoe kun je nou verplicht tot iets zijn wat nooit bewezen is
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_69418582
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 14:42 schreef MikeyMo het volgende:
Hoe kun je nou verplicht tot iets zijn wat nooit bewezen is
Dat roken negatieve gevolgen kan hebben voor de roker is al lang bewezen wordt al lang niet meer bestreden door de rokers. Is ook helemaal niet de discussie.

De meerook teksten komen niet van de fabrikanten maar van een CAN/Stivoro achtig clubje. De overheid heeft de fabrikanten gedwongen om deze op de pakjes te plaatsen. Hetzelfde geldt voor de andere leugens die daar op gedrukt staan.
pi_69418823
quote:
Conclusions— Passive smokers appear to have disproportionately increased levels of 2 biomarkers of cardiovascular disease risk, fibrinogen and homocysteine. This finding provides further evidence to suggest that low-level exposure to secondhand smoke has a clinically important effect on susceptibility to cardiovascular disease.

Hmmmm, die conclusie is lekker vaag. Als ik zulke termen in mijn onderzoeksresultaten zou schrijven zouden mensen serieus gaan twijvelen aan de inhoud van mijn onderzoek. Maar ja, ik werk dan ook met mensen die kaas hebben gegeten van de onderwerpen die hier onderzocht worden.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_69419486
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 14:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee. Natuurlijk niet.

Het is heel simpel, als meeroken bijvoorbeeld longkanker veroorzaakt, dan ga je dus meer longkanker aantreffen onder meerokers dan onder rookvrijen. Dus als je dan een 100.000 mensen in je onderzoek meeneemt, vindt je een significante correlatie tussen meeroken en longkanker. En dan heb je dus een wetenschapper die dat onderzocht heeft en die dan claimt dat het bewijs van het verband daarmee is geleverd.

Van dat soort onderzoeken zijn er heel veel geweest, en telkens is maar geen significante correlatie tussen meeroken en een ziekte, laat staan een causaal verband, en dus ook geen wetenschapper die claimt dat het dat verband aantoont. Dus kunnen we ervan uitgaan dat het verband er niet is.
Dit onderzoek hanteert juist een vrij objectieve benadering. Een correlatie tussen 'blootstelling aan rook', oftewel de cotinine afgezet tegen biomarkers voor hart- en vaatziekten. Dat is een vrij duidelijke, objectieve indicator van het verhoogde risico op hart- en vaatziekten dat meeroken met zich meebrengt.
Biomedisch onderzoek naar het effect van een bepaald fenomeen hoeft niet per sé epidemiologisch te zijn. Dat is bovendien erg lastig bij meeroken, omdat het een niet zo makkelijk te kwantificeren variabele is. Toch gebeurt het wel hoor. Californië heeft er een vrij aardig rapport over. Een aantal epidemiologische referenties:
quote:
US Environmental Protection Agency. Respiratory health effects of passive smoking: lung cancer and other disorders. Washington, DC: Office of Research and Development, Office of Health and Environmental Assessment, 1992. (EPA 600/6-90/006F and NIH Publication No 93-3605.)

Hackshaw AK, Law MR, Wald NJ. The accumulated evidence on lung cancer and environmental tobacco smoke. BMJ 1997;315: 980-8.

Chen R, Tavendale R, Tunstall-Pedoe H (2004). Environmental tobacco smoke and prevalent coronary heart disease among never smokers in the Scottish MONICA surveys. Occup Environ Med. 61(9):790-2.

Ciruzzi M, Pramparo P, Esteban O, Rozlosnik J, Tartaglione J, Abecasis B, Cesar J, De Rosa J, Paterno C,
Schargrodsky H (1998). Case-control study of passive smoking at home and risk of acute myocardial infarction. Argentine FRICAS Investigators. Factores de Riesgo Coronario en America del Sur. J Am Coll Cardiol 31(4):797-803.
quote:
Dat er veel linkjes zijn te vinden naar suggesties wisten we al, een link naar bewijs ontbreekt nog steeds. Als jij denkt dat je die wel kunt vinden moet je vooral gaan zoeken (en dan bedoel ik ook zoeken en niet zomaar wat klikken), maar ik ga niet allemaal linkjes doorlezen naar gepruts met ratten en biomarkers, verwijzingen naar rapporten van politieke organen en suggesties, aannames, hypotheses en veronderstellingen. Ook voor jou geldt: Eén link naar het bewijs, of het is er niet.
"Gepruts met ratten en biomarkers" zijn nou eenmaal belangrijke methodes in biomedisch onderzoek. Mensen gezellig gaan lopen blootstellen aan mogelijke risico's vindt men over het algemeen niet zo ethisch.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_69419540
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 14:55 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Hmmmm, die conclusie is lekker vaag. Als ik zulke termen in mijn onderzoeksresultaten zou schrijven zouden mensen serieus gaan twijvelen aan de inhoud van mijn onderzoek. Maar ja, ik werk dan ook met mensen die kaas hebben gegeten van de onderwerpen die hier onderzocht worden.
Pardon? Een dergelijke gereserveerde stijl van formuleren is vrij normaal in een onderzoek wanneer het gaat om de implicaties / interpretatie van de resultaten.
pi_69419576
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 15:19 schreef Monolith het volgende:

[..]

"Gepruts met ratten en biomarkers" zijn nou eenmaal belangrijke methodes in biomedisch onderzoek. Mensen gezellig gaan lopen blootstellen aan mogelijke risico's vindt men over het algemeen niet zo ethisch.
We hebben alleen in NL al een zeer groot aantal rokers. Lang niet alle rokers zijn vrijgezel. De mensen waar zij mee samenwonen roken ook lang niet allemaal. Mijn vriendin bijvoorbeeld. Is geen roker, ik wel. De blootstelling is er dus al lang. Een echt serieus onderzoek zou een bevolkingsonderzoek zijn, geen lab studie op ratten geëxtrapoleerd naar mensen. Iets wat sowieso een behoorlijke foutmarge heeft, aangezien de resultaten niet 1 op 1 door te trekken zijn.
pi_69419859
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 15:22 schreef RvLaak het volgende:

[..]

We hebben alleen in NL al een zeer groot aantal rokers. Lang niet alle rokers zijn vrijgezel. De mensen waar zij mee samenwonen roken ook lang niet allemaal. Mijn vriendin bijvoorbeeld. Is geen roker, ik wel. De blootstelling is er dus al lang. Een echt serieus onderzoek zou een bevolkingsonderzoek zijn, geen lab studie op ratten geëxtrapoleerd naar mensen. Iets wat sowieso een behoorlijke foutmarge heeft, aangezien de resultaten niet 1 op 1 door te trekken zijn.
Epidemiologisch onderzoek haal ik daarvoor dus ook al aan met daarbij de kanttekening dat 'blootstelling aan pasief roken' een lastig te kwantificeren variabele is. Natuurlijk kun je resultaten bij dierproeven absoluut niet 1 op 1 overnemen. Het is simpelweg een indicatie van risico's. Daarnaast noemde ik echter ook biomarkers. Maar het is de combinatie van dierproeven, onderzoek naar mechanismen, indicaties d.m.v. biomarkers en epidemiologisch onderzoek die het volledige plaatje schetst.
pi_69420105
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 15:21 schreef Monolith het volgende:

[..]

Pardon? Een dergelijke gereserveerde stijl van formuleren is vrij normaal in een onderzoek wanneer het gaat om de implicaties / interpretatie van de resultaten.
Gereserveerd alla, maar een woord als suggest in een conclusie is in mijn vakgebied echt not done.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_69420256
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 15:31 schreef Monolith het volgende:
Epidemiologisch onderzoek haal ik daarvoor dus ook al aan met daarbij de kanttekening dat 'blootstelling aan pasief roken' een lastig te kwantificeren variabele is.
Het punt is dat als meeroken longkanker veroorzaakt, dat dus terugkomt in de vorm van een significante correlatie en dus wetenschappelijk bewijs van een verband wanneer je dat onderzoekt. Dan moet je dus niet met een rapport aankomen of met biomedisch onderzoek naar indicatoren voor veronderstelde risicofactoren, maar met het bewijs.
quote:
Natuurlijk kun je resultaten bij dierproeven absoluut niet 1 op 1 overnemen. Het is simpelweg een indicatie van risico's. Daarnaast noemde ik echter ook biomarkers. Maar het is de combinatie van dierproeven, onderzoek naar mechanismen, indicaties d.m.v. biomarkers en epidemiologisch onderzoek die het volledige plaatje schetst.
Dan moet je ook niet dom lullen dat er bewijs is. Plaatjes schetsen doe je maar in een painttopic.
pi_69420644
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 15:39 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Gereserveerd alla, maar een woord als suggest in een conclusie is in mijn vakgebied echt not done.
Ik weet niet welk vakgebied dat is, maar "findings suggest is een vrij gebruikelijke formulering. Dat lijkt me ook vrij logisch. Een epidemiologisch onderzoek waarin een significante correlatie tussen X en Y wordt gevonden 'toont niet aan dat' X het risico op Y significant verhoogt, maar 'biedt aanleiding om te denken dat' X het risico op Y significant verhoogt.
pi_69420675
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 15:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het punt is dat als meeroken longkanker veroorzaakt, dat dus terugkomt in de vorm van een significante correlatie en dus wetenschappelijk bewijs van een verband wanneer je dat onderzoekt. Dan moet je dus niet met een rapport aankomen of met biomedisch onderzoek naar indicatoren voor veronderstelde risicofactoren, maar met het bewijs.
[..]

Dan moet je ook niet dom lullen dat er bewijs is. Plaatjes schetsen doe je maar in een painttopic.
ja hoi, misschien moet je even de epidemiologische studies lezen die ik aanhaalde. Ik blijf niet bezig.
pi_69421087
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 15:58 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik weet niet welk vakgebied dat is, maar "findings suggest is een vrij gebruikelijke formulering. Dat lijkt me ook vrij logisch. Een epidemiologisch onderzoek waarin een significante correlatie tussen X en Y wordt gevonden 'toont niet aan dat' X het risico op Y significant verhoogt, maar 'biedt aanleiding om te denken dat' X het risico op Y significant verhoogt.
Mijn vakgebied is chemie. En ik zit dan meer in de proces chemie. Ik ben dus voornamelijk bezig met opschalingsprojecten.
pi_69421478
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 16:12 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Mijn vakgebied is chemie. En ik zit dan meer in de proces chemie. Ik ben dus voornamelijk bezig met opschalingsprojecten.
Hoewel ik daar niet heel erg in thuis ben, lijkt het mij wel een vakgebied waar je bevindingen makkelijker zonder al te veel reserveringen te generaliseren zijn.
pi_69421498
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 15:59 schreef Monolith het volgende:
ja hoi, misschien moet je even de epidemiologische studies lezen die ik aanhaalde. Ik blijf niet bezig.
Doe me een linkje dan van de epidemologische studie die het verband aantoont. Ik lees er maar één, dus dat moet dan het bewijs zijn, en niet iets wat wat suggereert.

Meer vraag ik niet. Als je dat niet lukt, dan concludeer ik dat ook jij het niet hebt gevonden, en dat het er dus wel niet zal zijn.
  dinsdag 26 mei 2009 @ 17:54:51 #169
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_69424809
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 12:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik vraag hier al bijna een jaar naar één enkel onderzoek waarin een verband wordt aangetoond tussen meeroken en gezondheidsschade. Gewoon naar wetenschappelijke normen, wat volgens de wetenschap een verband oplevert en waarvan de wetenschapper in kwestie dus ook claimt dat hij het verband gevonden heeft.

Dat zou dan niet op internet te vinden zijn vanwege auteursrecht, het zou in de kelder van een Amerikaanse universiteit liggen, een carnavalsroes van 2 maanden kwam ertussen, of iemand beweert zo maar wat geklikt te hebben en daarom niet het echte bewijs te kunnen vinden. Het wetenschappelijk bewijs wil telkens maar niet opduiken, alleen maar politieke organen die het bewijs claimen, geen enkele wetenschapper.

Dan is het er dus kennelijk niet.
Onzin. Lees 2 topics geleden nog maar eens na. Het enige 'tegenargument' van jou was dat de geplaatste onderzoeken niet klopten omdat het oosterse onderzoeken betrof. Zo word bij ieder onderzoek weer een nieuwe premisse geeist. Er zijn onderzoeken gepost naar wetenschappelijke normen waarbij een verband gevonden is. KLAAR.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  dinsdag 26 mei 2009 @ 18:00:52 #170
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_69424998
Voor mensen die denken dat dit de eerste keer is dat we discussieren over onderzoeken naar de schadelijkheid van meeroken:
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:26 schreef maartena het volgende:
Dit zit er allemaal in een sigaret volgens Philip Morris:

Ingrediënten die Philip Morris volgens eigen opgave gebruikt bij de productie van sigaretten:

In de tabak:
Een greep uit de 82 ingrediënten die Philip Morris toevoegt aan sigaretten voor de Nederlandse markt: azijnzuur, boterzuur, karwijolie, Sint-Jansbrood, selderiezaadolie, citroenzuur, cacao en cacaoproducten, koffie-extract, cognac, groenolie, koriander-en dille-olie, ethylacetaat, ethylhexanon, glycerine, hexaanzuur, isoamylisovaleraat, isovaleriaanzuur, citroenolie, dropextract, i-menthol, maggiplant extract, 3-methylbutyraldehyde, pepermuntolie, schorsmos, apoponax-en sinaasappelolie, vioolwortel extract, fenetylalcohol, kaliumsorbaat, rhodinol, rozenolie,rum, dsorbitol, groene munt olie, suiker, maïssiroop, sucrose, invertsuiker, mandarijnolie, vanille-extract en 2-methylboterzuur.

inkt van de merkopdruk:
Alkydhars, rode en blauwe pigmenten, minerale en plantaardige olie, tartazine pigment, kiezelzuur, calciumcarbonaat.

lijm van de zijnaad:
Ethyleen-vinyl-acetaat co-polymeer, polyvinylacetaat, zetmeel, polyvinylalcohol, vinyl alcohol-vinyl-acetaat co-polymeer.

sigarettenpapier:
Cellulose, calciumcarbonaat, kaliumcitraat, guargom, carboxymethylcellulose, natriumzout.
filterlijm: Ethyleen-vinyl-acetaat co-polymeer, polyvinylacetaat, koolwaterstofhars, paraffinewas, vinyl alcohol-vinyl-acetaat co-polymeer, triacetine, styreen-alfa-methyl-styreenhars, polyisobutyleen.

stoffen voor de opdruk van het filterpapier:
Cellulose, calciumcarbonaat, kaolien, geel pigment, collodium, calciumsilicaat, zetmeel, talk, aluminiumhydroxide, dibutyl ftalaat, blauwe, rode en zwarte pigmenten, colofonium, aluminiumsulfaat, goud brons, epichloorhydrine hars, guargom, alkylketeen dimeer, natriumalginaat, styreen-acryl-polymeer, ethylcellulose, glyoxaal, triacetine, polyethyleenwas, acryl polymeer en carbo medicinalis vegetabilis.

filterpapier:
Cellulose, viscose, polyvinylalcohol, zetmeel, carboxymethylcellulose, natriumzout, epichloorhydrine hars.

filter:
Cellulose acetaat, triacetine, titaniumdioxide en dekolie.

In de lijst van Philip Morris komt ammonium niet voor. Van deze stof, die van nature voorkomt in de tabaksplant, is bekend dat het de afgifte van het verslavende nicotine tijdens het roken bevordert. Al in 1965 ontdekte British American Tobacco dat de behandeling van tabak met ammonia leidde tot een verhoging van 29 procent van de nicotineafgifte in een sigaret.
Het succes van Philip Morris' merk Marlboro wordt door concurrenten in interne documenten toegeschreven aan de werking van ammonium. Wetenschappers die onderzoek doen naar de gezondheidseffecten van roken vermoeden dat de tabaksindustrie ammonium toevoegt aan tabak. Dr. Luk Joossens van de Belgische Federatie tegen Kanker denkt dat de stof niet wordt toegevoegd tijdens het productieproces, maar bij de groei van de tabaksplant. Joossens denkt dat de tabaksboeren door bemesting van het gewas de ammoniumgehalten manipuleren. De Europese ingrediëntenrichtlijn schiet volgens hem op dit punt tekort, omdat deze regeling toeziet op het productieproces van tabak. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu in Bilthoven (RIVM) publiceert binnenkort een literatuurstudie over de rol van ammonium in tabak.

Deze informatie is afkomstig uit het artikel 'Een gevaarlijk sausje' dat Joop Bouma schreef voor Trouw, lees het hele artikel op de website van Trouw.

Tja, ik kan het vreemd vinden.... maar als er 30 rokers en 30 niet-rokers in een kroeg zitten die elke avond gemiddeld 5 sigaretten op steken (dus 5 x 30 = 150 sigaretten per avond), dan is het toch niet heel vreemd om te vermoeden dat het verbranden van al die troep niet echt bevorderlijk kan zijn voor de luchtkwaliteit, en als je dat dan ook elke avond moet inademen zowel als bezoeker als medewerker......

Rook inademen van iets wat je verbrandt is sowieso slecht voor de gezondheid. Nu is het roken van een sigaret een heel verfijnde manier om iets te verbranden, maar het produceert een hele hoop, hele fijne rook - met chemicaliën.

Er zijn ook studies gedaan naar de luchtkwaliteit VOOR en NA een rookverbod, o.a. op diverse plaatsen in de VS, in Ierland, en men heeft tevens in 2007 een vergelijkend onderzoek gedaan tussen Noord-Italie (rookverbod in 2006) en Oostenrijk (nog geen rookverbod in 2006, pas dit jaar ingevoerd)

Hier wat linkjes:

Italie/Oostenrijk vergelijking + Italie voor en na:
Publicatie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18429994
PDF met meer cijfers: http://www.ensp.org/files/ina_534.pdf
Nog een vrij volledige PDF (Italiaans en Engels): http://www.ccm.ministeros(...)296/CSPO_Firenze.pdf

Ierland voor en na:
Publicatie: http://ajrccm.atsjournals.org/cgi/content/abstract/175/8/840
PDF met info: http://www.otc.ie/Uploads/1_Year_Report_FA.pdf
Onderzoek naar barpersoneel in 40+ pubs voor en na: http://www.tri.ie/Portals(...)of%20ban%2001.07.pdf

Diverse plekken binnen de VS voor en na:
Connecticut: http://www.matchcoalition.com/hartfordreport_5_24_04.pdf
New York: http://www.cdc.gov/MMWR/preview/mmwrhtml/mm5344a3.htm
Kentucky: http://www.whas11.com/jus(...)mSmoke.573a4856.html
North Carolina 1: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18285386 (onderzoek in gevangenis voor/na)
North Carolina 2: http://tobaccocontrol.bmj.com/cgi/content/abstract/17/2/123 (zelfde onderzoek)
Massachusetts: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1637107

Wereldwijd: (VS/EU eigenlijk)

Een studie naar de "Ierse Pub", die overal in de VS en EU zijn te vinden, met in sommige landen/staten wel, sommige landen/staten geen rookverbod, en de verschillen tussen de ierse pubs in die landen.

http://www.hsph.harvard.edu/irishstudy/irishstudy.pdf

De conclusie is dat de luchtkwaliteit binnen de horeca drastisch toeneemt na een rookverbod.

Combineer dat het feit dat meeroken allerlei gezondheidsrisico's met zich meebrengt, en de rapporten dat in landen waar een rookverbod is ingevoerd er 10 tot 20% minder hartaanvallen zijn geregistreerd, en dan kun je alleen maar tot de conclusie komen dat het rookverbod goed is voor de gezondheid van de maatschappij als een geheel.

Maar ik verwacht dat de rokers dit als "humbug" en "junk science" zullen bombarderen zonder zelf met onderzoeken te komen die het tegendeel bewijzen.
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:36 schreef maartena het volgende:

[..]

Alle officiële links van de State of California eindigen op *.ca.gov

http://www.cdph.ca.gov/pr(...)actShSHSinCA2008.pdf
http://www.arb.ca.gov/newsrel/nr012606.htm
http://www.arb.ca.gov/toxics/ets/documents/ets_cars.pdf

http://www.arb.ca.gov/regact/ets2006/ets2006.htm - legale onderbouwingen voor verdere rookverboden in de State Senate, met daaruit het volgende: (4 Mb PDF met "Health Effects" data van meeroken)
ftp://ftp.arb.ca.gov/carbis/regact/ets2006/app3part%20b.pdf

Voila.
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 17:06 schreef maartena het volgende:

[..]

Tja, aangezien jij perse moet roken in de horeca, en er in jouw visie geen enkele mogelijkheid bestaat tot een compleet rookvrije horeca, kan ik me inderdaad indenken dat het voor jou momenteel niet beter is.

Wel weet ik dat stoppen met roken beter voor je is. Beter voor je portemonee, beter voor je gezondheid, beter voor de mensen/kinderen om je heen die je opzadelt met je rook, en beter voor je horeca-agenda, want dan kun je weer aan de bar hangen.
[..]

http://www.med.umich.edu/1libr/yourchild/shsmoke.htm
http://www1.umn.edu/perio/tobacco/secondhandsmoke.html
http://76.12.245.50/Secondhand/index.cfm
http://www.jhsph.edu/publ(...)econdhand_smoke.html
http://www.temple.edu/newsroom/2007_2008/09/stories/shstest.htm
http://healthlink.mcw.edu/article/1031002601.html
http://www.news.ucdavis.edu/search/news_detail.lasso?id=7836
http://www.universityofcalifornia.edu/news/article/6258
http://www.universityofcalifornia.edu/news/article/4278
http://pub.ucsf.edu/today/cache/feature/200710156.html
http://news-service.stanf(...)/smoking-050907.html
http://www.cvm.uiuc.edu/petcolumns/showarticle.cfm?id=473
http://faculty.washington.edu/chudler/shs.html
http://pub.ucsf.edu/newsservices/releases/200805022/
http://www.hsph.harvard.e(...)s/press10052006.html
http://www.urmc.rochester.edu/pr/News/archive/sec_smoke.html
http://www.mcg.edu/News/mcgtomorrow/cd7.htm
http://robinson.gsu.edu/news/05/smoke_study.html
http://fcs.tamu.edu/healt(...)e-july/june-july.php
http://enews.tufts.edu/stories/082202SmokeAndBones.htm
http://cancer.ucsd.edu/aboutus/News/stories/Gilpin_Air.asp
http://www.ucop.edu/sciencetoday/article/1897
http://www1.umn.edu/umnne(...)econdhand_Smoke.html
http://www.jhsph.edu/glob(...)baltimore_bars2.html
http://www.cancer.umn.edu/news/releases/2005/release051005.html
http://www.luc.edu/orgs/mosaic/issues_ally_smoking.html
http://www.ndsu.nodak.edu(...)ead_Report_FINAL.pdf
http://news-service.stanf(...)smokecar-091207.html
http://www.ahc.umn.edu/healthtalk/kare/smoke/home.html
http://psy.ed.asu.edu/~aztec/ets.html
http://www.urmc.rochester(...)nt.cfm?pageid=P08926
http://www.hsph.harvard.e(...)s/press03162006.html
http://digitalcommons.utep.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1009&context=iped_techrep
http://www.duluth.umn.edu(...)at%20Any%20Level.pdf
http://www.nu.nl/news/167(...)rokende_partner.html
http://fcs.tamu.edu/healt(...)e-july/june-july.php
http://www.duluth.umn.edu(...)at%20Any%20Level.pdf

In bovenstaande links staan onder andere:

- bewijsvoering voor de schadelijkheid van meeroken.
- effecten van een rookverbod voor de gezondheid van personeel voor en na een rookverbod.
- zowel onderzoeken als nieuwsberichten. Waar het nieuwsberichten betreft staat de onderzoeksbron.
- deze lijst heb ik al eens eerder gepost, maar deze keer heb ik er een aantal aan toegevoegd.

http://www.gmu.edu/student/quitsmoking/chemicals.html
http://hs.boisestate.edu/RADAR/materials/downloadable/whatare.pdf
http://healthliteracy.wor(...)Unit4/1whats_in.html

In bovenstaande 3 links staan alle chemische stoffen die je verbrandt zodra je een sigaret aansteekt, en waarvan de rook dus in de longen van omstaanders komen.

http://ajrccm.atsjournals.org/cgi/reprint/175/8/840.pdf
http://www.matchcoalition.com/hartfordreport_5_24_04.pdf
http://www.tturc.umn.edu/documents/ETS_hospitality_report.pdf

In bovenstaande 3 links staan complete onderzoeken naar de gezondheid van bar personeel voor en na ingevoerde rookverboden in Europa en de VS, en onderzoeken naar de luchtkwaliteit in de horeca voor en na de invoering van een rookverbod.

http://www.jointogether.o(...)t-attacks-among.html
http://www.medicalnewstoday.com/articles/98934.php
http://www.todayszaman.com/tz-web/detaylar.do?load=detay&link=149025
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/02/080226102607.htm
http://www.reuters.com/ar(...)1836920080730?rpc=64
http://www.consumeraffair(...)art_smoking_ban.html
http://www.independent.ie(...)-effect-1071344.html
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2003-04/uoc--sps032603.php

Bovenstaande links geven aan dat het aantal hartaanvallen NA de invoering van een rookverbod gemiddeld zo rond de 15% lager is dan VOOR het rookverbod. Berichten uit beide kanten van de plas, onder andere uit de VS, Frankrijk, Italie, Ierland, Engeland en Schotland.

Als je uit alle informatie hierboven - inclusief diverse complete onderzoeken - nog steeds niet overtuigd bent dat meeroken schadelijk is, en een rookverbod goed is voor de maatschappij..... tja, dan denk ik dat je nooit te overtuigen bent, dus dat ga ik ook niet meer proberen.
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 13:26 schreef jpjedi het volgende:
Oh ja... nog even over het "subtopic" meeroken.

Kreeg mailtje met dit artikel toegestuurd nadat ik wat navraag heb gedaan over de beweringen in dit topic over het feit dat negatieve effecten van meeroken nooit wetenschappelijk bewezen zouden zijn. Ik zou dat rechtuit vreemd vinden aangezien er wereldwijd toch drastische regelgeving wordt doorgevoerd. Deze regelgevingen zijn allemaal gevolg van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek.

Er zijn welgeteld 8452 gepubliceerde medische artikelen wereldwijd over meeroken. Een groot deel richt zich op de mogelijke schadelijke neveneffecten en hebben zo goed als allemaal de conclusie dat het effect verrassend schadelijk is.
quote:
Op donderdag 23 april 2009 15:23 schreef DionysuZ het volgende:
Ik weet niet of Weltschmerz deze wil lezen, maar voor de volledigheid heb ik nog 2 artikelen gevonden m.b.t. meeroken waar de RR door de onderzoekers uitgerekend is.

Eentje uit elsevier (scan: http://tobaccodocuments.org/pm/2026223777-3779.html)
[..]

Maar goed, hierbij is de case study vrij klein en dat zal wel weer een probleem opleveren .

Dus dan deze http://ije.oxfordjournals.org/cgi/reprint/28/5/824
[..]
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  dinsdag 26 mei 2009 @ 18:09:12 #171
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_69425266
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 14:55 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Een paar conclusies van onafhankelijke onderzoeken die al in voorgaande topics geplaatst zijn:
quote:
This large prospective study, in which the smoking status was supported by cotinine measurements, confirms that environmental tobacco smoke is a risk factor for lung cancer and other respiratory diseases, particularly in ex-smokers.

Our study contributes to the existing literature reinforcing the conclusions of the IARC Monograph Working Group that there is sufficient evidence on the carcinogenicity of environmental tobacco smoke in humans.
quote:
The RR of lung cancer was 3.1 (95% CI: 1.4-6.6) in wives of husbands who had smoked for 30 years or more compared with wives of non-smoking husbands.
quote:
In Korea, the incidence of lung cancer is higher among non-smoking women whose husbands smoke, and a dose-response relationship seems to exist.
  dinsdag 26 mei 2009 @ 18:12:54 #172
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_69425374
Misschien moeten we gewoon weer eens een roken-uitlaatgassen slinger aan de discussie geven
[..]
pi_69425689
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 18:12 schreef MikeyMo het volgende:
Misschien moeten we gewoon weer eens een roken-uitlaatgassen slinger aan de discussie geven
Laten we dat maar niet doen, anders komt er weer een commentaar en plaatje van appels en peren vergelijken....
  † In Memoriam † dinsdag 26 mei 2009 @ 18:24:38 #174
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_69425735
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 18:12 schreef MikeyMo het volgende:
En roken verbieden op plekken waar je nooit van je leven gaat komen slinger is wellicht beter?

[ Bericht 0% gewijzigd door Boze_Appel op 26-05-2009 18:37:46 ]
Carpe Libertatem
  dinsdag 26 mei 2009 @ 18:33:30 #175
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_69426014
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 18:23 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

Laten we dat maar niet doen, anders komt er weer een commentaar en plaatje van appels en peren vergelijken....

Kijk we zijn toch niet te overtuigen omdat we niet overtuigd willen worden.

Mij persoonlijk zal het aan me reet roesten of ik kanker krijg over 50 jaar van meeroken en of dat wel of niet bewezen is. (Wat overigens wel aantoonbaar is directe overlast).

Ik kan wel 1001 redenen geven waarom het verbod mijn inziens gerechtvaardigd is, anderen eenzelfde aantal waarom het veel te ver gaat.

Ik vind het daarom interessanter om ontwikkelingen onder de loupe te houden...
[..]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')