Bapesta | woensdag 13 mei 2009 @ 16:09 |
Voor alle Havisten is er nu ook een Wiskunde A1,2 topic. Heb je vragen of wil je iets kwijt over Wiskunde A1,2 dan zit je hier goed! ![]() Ik moet zelf een 4.6 halen om te slagen voor mijn HAVO maar dat gaat nog niet zo makkelijk als ik dacht. ![]() Ik heb een paar examens doorgenomen maar kwam zelf steeds rond de 4 of 4.4. Als dat maar niet op het echte Centrale Examen gebeurt. ![]() Heb zelf het hele jaar amper wat gedaan aan Wiskunde dus misschien dat het daaraan ligt. ![]() ![]() En ook nog even voor de duidelijkheid. Voor de mensen die de Vernieuwende Tweede Fase (Nieuwe Stijl) doen moeten dus deze domeinen kennen: A: Vaardigheden B: Veranderingen C: Tellen en Kansen D: Statistiek (Alleen D3: Normale Verdeling) E: Verbanden G: Binomiale verdeling D1, D2, en F vallen weg, omdat dat alleen voor het schoolexamen was. Voor de mensen die nog de oude stijl doen dus WiskundeA1,2 moeten dus Alles gewoon leren. Wel beetje oneerlijk maargoed.. ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Bapesta op 15-05-2009 00:17:34 ] | |
Sieps | woensdag 13 mei 2009 @ 19:28 |
Heb voor een examen van vorig jaar een 6,8 gehaald en sta al een 7,4 Moet lukken lijkt me ![]() | |
RitseB | woensdag 13 mei 2009 @ 20:12 |
Ik moet een 4 halen om een 5 te blijven staan, met een beetje geluk lukt dat ook ![]() | |
Kevin1Bravo | donderdag 14 mei 2009 @ 11:38 |
Heeft er iemand oefenopgaves gevonden van alleen de onderdelen die dit jaar getoetst worden? De toetsen van vorige jaren bevatten namelijk onderdelen die we niet krijgen dit jaar, en er ontbreken er volgens mij ook een paar. | |
Bapesta | donderdag 14 mei 2009 @ 14:27 |
quote:Jaa dat vraag ik me ook af. Want bij de vorige examens komt idd stof voor die we dit jaar niet hoeven te kennen. Dus weet iemand een site met oefenopgaves of examens waarin alleen de stof van dit jaar word behandeld? ![]() | |
ismey | donderdag 14 mei 2009 @ 18:36 |
aangezien dit wiskunde A1,2 is kan iedereen die dat heeft gewoon nog de examens oefenen want daar word niks weggelaten. Bij wiskunde A kan je in principe ook gewoon de examens oefenen want er zijn meestal 1t/5 sommen die je niet hoef te maken/weten. Ik kan van een aantal examens vertellen om welke vragen het gaat. examen 2008-I >> som 4 examen 2008-II >> som 9*,13,14 examen 2007-I >> som 3,7,22 examen 2007-II >> som 5,6,12 examen 2006-II >> som 1,2,3,4,16 * som9 is een absurde vraag die krijg je niet zo. ik hoop dat jullie zo wat veder komen! | |
KingOfMystery | donderdag 14 mei 2009 @ 18:39 |
Ik vind het echt kut. Leer ik zo goed, en dan haal ik op zo'n proefwerk alles door elkaar. Maar op het examen aan het eind van het jaar zal ik maar een extra hoog cijfer moeten halen. : ( | |
Silverstone | donderdag 14 mei 2009 @ 20:55 |
Gister het examen van 2007 gemaakt en had een 7.7 ![]() Als ik een 6.9 haal sta ik afgerond nog een 8 op me diploma ![]() | |
Bapesta | vrijdag 15 mei 2009 @ 00:18 |
Ik vind zelf sommige examens van de voorgaande jaren goed te doen en sommige examens zijn zo verdomd lastig. Althans dat vind ik... ![]() | |
Delichris | vrijdag 15 mei 2009 @ 10:16 |
Ik vind het echt vaag, dat Wiskunde examen. Ik heb dit jaar een aantal tentamens gehad en die waren veel moeilijker en veel breder dan de vragen in het examen van vorig jaar. Moeten wij wel alleen hetzelfde leren als de Havisten van vorig jaar? | |
-SG- | vrijdag 15 mei 2009 @ 10:51 |
Ik moet een 4.6 halen om een 5 te staan en dan ben ik waarschijnlijk geslaagd ![]() | |
Kevin1Bravo | vrijdag 15 mei 2009 @ 11:14 |
Heeft er iemand nog handige programma's voor de rekenmachine om het rekenen wat gemakkelijker te maken? Ik heb er wel één: Ik kon geen formules met een macht opstellen dus ik zocht een alternatieve manier. Na even googlen kwam ik op de functie 'PwrReg' terecht die dat kan. Je moet het tabel in je rekenmachine net zoals het tabel wat wordt gegeven invoeren. Zo hoef je eigenlijk niks te berekenen, dit mag op het examen mits je de stappen uitgebreid omschrijft. Werkwijze is als volgt: - Ga naar STAT -> Edit - Vul daar L1 en L2 met de gegevens die je hebt gekregen - Ga dan naar Stat, tabblad Calc en kies dan PwrReg (Sneltoets Alpha A) - Dan doe je 2nd 1, komma en 2nd 2 (Er komt dan 'L1,L2' op het scherm) - Druk op enter Et voilà, daar staat dan de formule ![]() Een voorbeeld van wat de rekenmachine berekent: | |
0100 | vrijdag 15 mei 2009 @ 15:04 |
Bij samengevat Wiskunde A (blz. 7) staat het volgende: -6 x (2^3 - 18 - 5 x -3)= -6 x (8 - 18 - 5 x -3)= -6 x (8 - 18 +30)= -6 x 20 = -120 Mijn rekenmachine geeft echter -30 aan, en dat lijkt mij op het eerste gezicht ook juist. Hoe komen ze namelijk op die +30 ![]() Ik denk dat het eigenlijk gewoon een dom foutje is van het boek. | |
Rnie | vrijdag 15 mei 2009 @ 21:01 |
Moet een 3.6 halen voor een 6......toch ben ik aan het blokken... want van kansberekening ( H11 getal en ruimte) begrijp ik echt geen fuck. .. | |
Blocko | vrijdag 15 mei 2009 @ 21:36 |
quote:Kan je even een voorbeeld geven uit een examen waar die methode handig is om te gebruiken? Wiskunde valt imo wel mee, je hoeft maar de helft + 2 punten te halen voor een voldoende ![]() | |
Rnie | zaterdag 16 mei 2009 @ 00:17 |
Voldoende als in een 5.5? of een 6.0? | |
MoonCore | zaterdag 16 mei 2009 @ 03:18 |
quote: ![]() | |
Neutrino | zaterdag 16 mei 2009 @ 03:22 |
quote:Pubers afzeiken omdat ze een foutje maken ![]() Voel je je nu beter, studentje ![]() | |
Silverstone | zaterdag 16 mei 2009 @ 09:32 |
quote:We hebben het over wiskunde hè, niet Nederlands ![]() Maar goed, mag je op het wiskunde examen ook de solver functie van je rekenmachine gebruiken? Die gebruik ik namelijk best vaak, maar die staat nooit in de uitwerkingen. ![]() | |
0100 | zaterdag 16 mei 2009 @ 14:26 |
Als je het hellingsgetal moet berekenen, doen jullie dat dan via intersect of gewoon via een berekening. Want ik vraag me af of ze gaan zeiken als je niet echt een berekening hebt, maar meer 2nd-intersect etc... (als jullie snappen wat ik bedoel ![]() | |
Bapesta | zaterdag 16 mei 2009 @ 15:30 |
quote:je mag gewoon op je eindexamen opschrijven: y1 = formule y2= getal en dan intersecten geeft x = ... bij y = .... en dan conclusie eronder. zo mag je het opschrijven. ![]() Ik doe namelijk ook niets anders dan dat! ![]() | |
0100 | zaterdag 16 mei 2009 @ 17:03 |
quote:Bedankt ![]() ![]() | |
raaavi | zondag 17 mei 2009 @ 14:30 |
BinomPDF en CDF.. Wanneer gebruik je die 2. Ik weet dat PDF = Precies, en CDF = Meer dan. Maar bij wat soort vragen, als ze 'wat' willen weten? Snapt iemand me nog ![]() | |
Dark_Killah | zondag 17 mei 2009 @ 14:34 |
quote:Normale verdeling (met zon klokding) toch?:) | |
raaavi | zondag 17 mei 2009 @ 15:13 |
quote:Nee, dat kan ik wel ik heb het over Binom.. .... Ik deed even Wikipedia en daar stond dit: de binomiale verdeling een verdeling van het aantal successen X in een reeks van n onafhankelijke alternatieven alle met succeskans p | |
Dark_Killah | zondag 17 mei 2009 @ 15:22 |
Permutaties =P Combinaties =C quote: | |
raaavi | zondag 17 mei 2009 @ 15:30 |
quote:Ik ga m'n pizza eten. Daarna dat lezen + http://tomcat.schoolsite.utwente.nl/olo/#module1184 | |
Kevin1Bravo | zondag 17 mei 2009 @ 15:32 |
quote:Ben er nog geen tegengekomen in een examen, maar het is voor als je aan de hand van gegevens in een tabel een formule bij dat tabel moet maken. | |
ismey | zondag 17 mei 2009 @ 15:37 |
quote:bij kansberekening vragen, het is een andere manier van kansberekening. Het werkt sneller als je het snapt, het word gebruikt bij 'veel werk', anders zou ik gewoon de manier gebruiken die je kent. | |
Bapesta | zondag 17 mei 2009 @ 16:27 |
Ik heb alle examens al een x gedaan. wat valt er nu nog te oefenen ![]() ik ben echt gestrest voor wiskunde ![]() | |
raaavi | zondag 17 mei 2009 @ 16:48 |
quote:Wat waren je cijfers? | |
Delichris | zondag 17 mei 2009 @ 17:09 |
Zo, ik heb een aantal examens doorgelezen en ik denk op het eerste gezicht dat het wel moet gaan lukken. Het examen van vorig jaar vind ik toch wel te doen van tijdvak 1, die van tijdvak 2 is imo een stuk moeilijker. Toch denk ik op een één of andere manier dat ik niet alles goed weet, heel raar.. | |
Bapesta | zondag 17 mei 2009 @ 17:24 |
quote:bij de ene een 4.4 bij de andere weer een 6 en bij een andere weer een 4 en dan weer bij een andere 6.5 ![]() echt vaag ik weet nu niet waar ik zeg maar sta met wat ik ken en kan ![]() ik doe nu voor de 3de keer 5 havo eindexamen. Nu moet het toch echt eens lukken, want 3x is scheepsrecht toch?? ![]() | |
ismey | zondag 17 mei 2009 @ 17:27 |
quote:ik ben het met je eens die tweede was gewoon irritant! de rest van alle examens blijft wel te doen | |
Bapesta | zondag 17 mei 2009 @ 17:28 |
quote:wat moet iedereen halen btw? ik moet een 4.6 halen...dus rond de 28 / 32 punten... | |
Delichris | zondag 17 mei 2009 @ 17:28 |
Ik merk ook wel verschil tussen bepaalde examens, vooral tussen tijdvak I en tijdvak II. | |
Bapesta | zondag 17 mei 2009 @ 17:36 |
quote:Examen van vorig jaar tijdvak 2 valt ook wel mee hoor. De examen van 2007 tijdvak 2 die is pas lastig ![]() | |
Bapesta | zondag 17 mei 2009 @ 18:58 |
quote:en nog 1 klein vraagje je hoeft toch bij dit antwoord je WINDOW niet op te schrijven die je hebt gebruikt of?? Dus intersect geeft blablaba is al meer dan genoeg?? Wie kan mij vertellen of dit klopt... ![]() | |
ismey | zondag 17 mei 2009 @ 19:46 |
quote:ik heb geleerd alles op te schrijven dus ook window. Volgens mij krijg je soms ook punten voor het vermelden van je window. Ik zou zeggen schrijf ook maar op voor de zekerheid. Ook al zegt je leraar dat het niet perse nodig is mischien je tweede conrector wel. In ieder geval al zou je mijn leraar krijgen dan zou hij best streng kunnen zijn. | |
ismey | zondag 17 mei 2009 @ 19:48 |
quote:ik moet een 4.1 halen voor een 6 | |
Bapesta | zondag 17 mei 2009 @ 19:59 |
quote:maybe kan je ook zeggen van dat je de ZOOM -> ZOOMFIT optie hebt gebruikt. Dan zet ie de grafiek precies goed voor jou zodat je niks aan je WINDOW hoeft te veranderen. Dan hoef je je WINDOW dus ook niet te noteren...denk ik... | |
ismey | zondag 17 mei 2009 @ 20:07 |
quote:Van mijn leraar mag ik dat niet gebruiken omdat je bij het examen meestal gegevens hebt die je window bepalen (bv een grafiek of getallen). Dan heb je zoomfit niet nodig. Maar mijn leraar zei dat je als je zoomfit gebruikt dat je dat ook kan neer zetten. Mijn leraar heeft er heel erg op gehamerd dat we alles wat we deden/gaan doen op papier te schrijven, dus dat doe ik maar. | |
raaavi | zondag 17 mei 2009 @ 20:24 |
Zoomfit + gezond verstand = goeie combi. | |
Bapesta | zondag 17 mei 2009 @ 21:21 |
quote:ok dat gaan we dan ook doen ![]() ![]() | |
raaavi | maandag 18 mei 2009 @ 18:29 |
quote:Met dat bedoel ik dus, je moet dus rekening houden met de opgave. Als X in maanden is. En het antwoord is dus 8 , dan moet je als Xmax niet 200 hebben ofso ![]() maar dat spreekt voor zich ![]() | |
Elisabeth21 | maandag 18 mei 2009 @ 18:31 |
Ik sta een 5 en hopelijk haal ik morgen een 4! Dan ben ik heeeeel blij! Succes iedereen! | |
FastFox91 | maandag 18 mei 2009 @ 18:32 |
Tvp. ![]() Ik gebruik vaak de solver, tijdens de SE's en dat wordt gewoon nu goedgekeurd. Ik vraag mij alleen eigenlijk af, wat de officiële notatie daarvoor is. Mijn leraar heeft mijn notatie gewoon goedgekeurd, dus waarschijnlijk zit 't wel goed. | |
Dark_Killah | maandag 18 mei 2009 @ 18:32 |
quote:Ja voor jou, er zijn er echt zat die dat fout doen ![]() | |
Dark_Killah | maandag 18 mei 2009 @ 18:33 |
quote:Ik snap dit echt niet he ![]() | |
FastFox91 | maandag 18 mei 2009 @ 18:34 |
quote:Met een 4, staat ze alsnog een 5 en dat is waarschijnlijk voldoende om te slagen. | |
Dark_Killah | maandag 18 mei 2009 @ 18:36 |
quote:Ja maar hoe je daar in godsnaam komt, ik sta gvd een 4.5 voor wiskunde ![]() | |
raaavi | maandag 18 mei 2009 @ 18:36 |
quote:solver? excuse moi? | |
mamudi | maandag 18 mei 2009 @ 18:38 |
Dag Mede Havisten, Dit is mijn eerste post, wat ik wou vragen is: Wat zullen de Onderwerpen zijn die er in grote mate in voorkomen. De Normale Verdeling blijkt en veel voorkomend onderwerp te zijn. En wat ook belangrijk is, is hoe je je GR moet gebruiken, vooral Plot - Intersect verband. En heeft iemand nog tips. Alvast Bedankt! | |
raaavi | maandag 18 mei 2009 @ 18:40 |
Domein A Vaardigheden Domein B Veranderingen Domein C Tellen en kansen Domein D Statistiek Domein E Verbanden Domein F Toegepaste analyse Domein G Binomiale verdeling. Succes Hier staat meer: http://www.havovwo.nl/havo/hwa/bestanden/hwaprog09kort.pdf | |
Niels1337 | maandag 18 mei 2009 @ 18:41 |
Ehm, misschien een domme vraag na een paar jaar HAVO, maar hoe werkt Solver ook alweer? ![]() Heeft iemand misschien een voorbeeld som met antwoord? | |
Dark_Killah | maandag 18 mei 2009 @ 18:41 |
quote:Is met getallenreeksen toch? | |
Elisabeth21 | maandag 18 mei 2009 @ 19:01 |
dan slaag ik inderdaad, ik moet echt een 4 haha jij succes ook met je 4.5 you can do it!:D edit: De formule die je rekenmachine gebruikt om binomPDF te berekenen staat ook op je formulekaart (als je tenminste in nederland op school zit ). zei iemand net. Krijgt iedereen een formule kaart dan? | |
ismey | maandag 18 mei 2009 @ 19:03 |
quote:wat is solver? waar gebruik je het voor?? | |
Delichris | maandag 18 mei 2009 @ 19:08 |
Ik hoop echt dat we zo'n examen krijgen als 2008-I, die was echt zeker te doen. Maar ik voel een genaaid examen aankomen.. | |
Dark_Killah | maandag 18 mei 2009 @ 19:24 |
Solver:quote: | |
ismey | maandag 18 mei 2009 @ 19:35 |
ik heb een vraagje over exponentiële verbanden stel je hebt punt A (5,11) en B (9,26) stel het exponentiële verband op tussen A en B Kan iemand dit voor doen? | |
ismey | maandag 18 mei 2009 @ 19:36 |
quote:nog nooit van gehoord, mischien ooit wel maar nee. Ik kan ze ook met de hand oplossen dus maak niet uit. Wel bekdankt voor de info! | |
Bapesta | maandag 18 mei 2009 @ 19:44 |
quote:foetsie... ![]() | |
GlowMouse | maandag 18 mei 2009 @ 19:45 |
Dat is het lineaire verband ![]() | |
Bapesta | maandag 18 mei 2009 @ 19:45 |
Ik zit me nu zo hard te stressen ![]() Volgens mij ben ik veel te vroeg begonnen met leren waardoor ik nu zit te stressen wat ik nu nog zou moeten oefenen of maken ![]() | |
Bapesta | maandag 18 mei 2009 @ 19:46 |
quote:owja dat dus...en ik begin nu ook dingen door elkaar te halen... ![]() | |
ismey | maandag 18 mei 2009 @ 19:47 |
quote:helemaal perfect voor een linear verband alleen nu nog een exponentieel verband... (als je wil) | |
GlowMouse | maandag 18 mei 2009 @ 19:47 |
>> punt A (5,11) en B (9,26) y = a*bx 11 = a*b5 26 = a*b9 Door elkaar delen levert 26/11 = b4, daaruit volgt b, en zo ook a. | |
ismey | maandag 18 mei 2009 @ 19:51 |
quote:jeej ik zie hem weer dankje wel! | |
CypressHigh | maandag 18 mei 2009 @ 19:56 |
punt A (5,11) en B (9,26 ) dat betekent dat er bij een verschil x = 4 , Y een groei factor heeft van 26/11= 2,363636364 dus de groeifactor in 4t = 2,363636364 , dus 1t = 2,363636364*1/4 = 0,5909090909 Formule exponentieel Y= B * G^t dus uit het punt A (5,11) volgt : 11 = B x 5^0,5909090909 dus B = 11/5^0,5909090909 = 4,24976539 dus Y = 4,25 X 0,59^t volgens mij .. edit : oh er gingen 10 posts voorbij terwijl ik deze maakte , was t in deze post zelf ook ff aan 't uitvogelen oh en er klopt helemaal niks van =') nog ff oefenen dus | |
GlowMouse | maandag 18 mei 2009 @ 20:00 |
Ja, en het is t^4 = 2,363636364 ipv 4t. | |
BlackX | maandag 18 mei 2009 @ 20:01 |
OK HELP! bezig met voorbereiden voor examen... en morge heb ik dus wiskunde, en alles over invnorm ben ik dus helemaaaal kwijt. geen idee waar het over gaat. kan iemand helpen? | |
CypressHigh | maandag 18 mei 2009 @ 20:06 |
ik bedoelde met 4t niet vier maal T maar 4 jaren/maanden/whatever.. zo ver was ik nog maar ben wel ff in de war nu (: gelukkig hoef ik maar een 3,5 te halen om nog een 5,5 te staan | |
raaavi | maandag 18 mei 2009 @ 20:11 |
quote:je hebt toch een boek? | |
CypressHigh | maandag 18 mei 2009 @ 20:13 |
Met Invnorm bereken je de grenzen met behulp van de oppervlakte links van de grens. Bij een opp van 0,7 , een gemiddelde van 50 en een standaardafwijking van 10 voer je in : Invnorm ( 0.7 , 50 , 10 ) = grens .. En de oppervlakte bereken je uiteraard met normaldcdf ( L , R , U , O ) , maar die is volgens mij altijd gegeven bij Invnorm sommen. (Tenzij je de rechter opp. moet berekenen en dan nog 1- rechter opp moet doen.. vind de standaardafwijking trouwens één van de gemakkelijkste dingen van wiskunde A | |
raaavi | maandag 18 mei 2009 @ 20:16 |
![]() | |
BlackX | maandag 18 mei 2009 @ 20:20 |
ok, ik ben nou al een stuk verder. bedankt. nou rest me alleen nog 1 vraag: hoe weet je rekenmachine de rechtergrens? *edit* ik snap het al, laatmaar. rechtergrens hoef je niet te weten. ![]() [ Bericht 40% gewijzigd door BlackX op 18-05-2009 20:29:11 ] | |
raaavi | maandag 18 mei 2009 @ 20:48 |
wat doen jullie als uiterste linker of rechtergrens? 0 of -10^99 ? | |
Bapesta | maandag 18 mei 2009 @ 20:49 |
Ik ben bang dat de eindexamen van morgen knap lastig gaat worden... ![]() ![]() Hopelijk maken ze een eindexamen net als die van 2007-I ![]() | |
GlowMouse | maandag 18 mei 2009 @ 20:50 |
quote:Die tweede is de juiste uiterste linkergrens. | |
Bapesta | maandag 18 mei 2009 @ 20:50 |
quote:Linkergrens: -10^99 Rechtergrens: 10^99 right? | |
Sieps | maandag 18 mei 2009 @ 20:51 |
Ik heb 2 verschillende leraren gehad in 4 en 5 havo, die van 4 havo deed -10^99 en die van 5 havo deed 0. Aangezien mijn lerares van 4 havo een zeer goede lerares is en die van 5 havo een complete idioot (heeft niet eens een opleiding ![]() ![]() | |
Bapesta | maandag 18 mei 2009 @ 20:53 |
quote:Lijkt me handig ja ![]() ![]() | |
RobinC | maandag 18 mei 2009 @ 20:56 |
quote:Klopt als een bus. ![]() | |
Dark_Killah | maandag 18 mei 2009 @ 21:00 |
Wel leuk als je al strand bij hoofdstuk 2 ![]() | |
MJay1 | maandag 18 mei 2009 @ 21:02 |
quote:Makkelijker is nog om linkergrens: -e99 te gebruiken en rechtergrens: e99. Maar kan iemand me dat solver uitleggen, aangezien ik absoluut geen vergelijkingen op kan lossen. Als het niet mag heb ik 0 punten dan, maar anders heb ik ook 0 punten omdat ik het toch niet snap ![]() | |
Bapesta | maandag 18 mei 2009 @ 21:05 |
Nog een vraagje: http://www.wiskunde-examens.nl/ha12/hwa1203iiopg2.htm Bij vraag 5 hoezo is het antwoord: P(2 meisjes): 1/2 * 2/3 = 1/3 P(2 jongens): 1/2 * 2/3 = 1/3 P(jongen en meisje): 1-(1/3+1/3) = 1/3 Ik snap dat de eerste een 1/2 is maar hoe komen ze op 2/3? en bij vraag 6: Waarom is het antwoord: P(JJMM) = 1/2 * 2/3 * 1/4 * 2/5 P(MJMJ) = 1/2 * 1/3 * 2/4 * 2/5 dus beide kansen zijn 1/30 ![]() Antwoorden: http://www.wiskunde-examens.nl/ha12/hwa1203iiant.htm | |
Dark_Killah | maandag 18 mei 2009 @ 21:09 |
Bij vraag 5, omdat je je eerste keuze mee moet nemen toch? | |
Sieps | maandag 18 mei 2009 @ 21:11 |
Dan moet je teruggaan naar die knikkers, hierbij is het dus pakken zonder terugleggen | |
Bapesta | maandag 18 mei 2009 @ 21:12 |
quote:hmmm ok... ik haat dus zulke vragen.... ![]() | |
FastFox91 | maandag 18 mei 2009 @ 21:15 |
quote:Over mensen die niet weten wat een solver is, laat maar zitten, beetje te laat. Even een piepklein voorbeeldje. 5-x = 2. Wij weten direct dat x = 3. Zoiets kan de solver ook voor je uitreken. Ga naar math -> solver op je GR en dan kom je bij eqn:0=. Die nul staat al vast, normaal doe je Y1 = Y2, in dit geval doe je 0 = Y2 - Y1. Dus eqn:0=5-x-2. Vervolgens ga je naar beneden en selecteer je de variabele die je niet weet, nu x dus en druk op solve (alpha enter). Je komt uiteindelijk op 3 uit. Maar je zou ook eqn:Normalcdf(L,R,M,S)-O (linkergrens, rechtergrens, mu (gemiddelde), sigma, oppervlakte) kunnen doen. Solver, de letterlijke vertalen oplosser, deze functie kan een vergelijking oplossen. | |
Dark_Killah | maandag 18 mei 2009 @ 21:17 |
Als ik doe wat jij net zei FF staat er bound= blablaba | |
FastFox91 | maandag 18 mei 2009 @ 21:21 |
quote:Die moet je zo laten, die kan je gebruiken als er meerdere oplossingen zijn. Maar als dat zo is, dan gebruik ik meestal gewoon een grafiek. | |
Blocko | maandag 18 mei 2009 @ 21:22 |
Bij mij werkt het ook niet.. | |
FastFox91 | maandag 18 mei 2009 @ 21:26 |
Laat het dan maar zitten. Met Y1 en Y2 kan je ook vergelijkingen oplossen ![]() | |
MJay1 | maandag 18 mei 2009 @ 21:26 |
zou je het eens willen uitleggen met een lastige vergelijking. Waar dus aan beide kanten meerdere dingen staan. Want nu snap ik het nog wel, maar ik denk dat als het moeilijker wordt dat niet meer het geval is ![]() | |
FastFox91 | maandag 18 mei 2009 @ 21:39 |
Je kan zelfs een groeifactor uitrekenen. Y = AG^T + B, Weet je YAT en B, dan kan je G solven. Maar een voorbeeldje. Los op: 5(a-7) = 15a - (4a-2) Math -> solver eqn:0=y2-y1 dus eqn:0=15a-(4a-20) - 5(a-7) a = ? -> solve geeft ongeveer -9.2 (je kan A invullen, alpha math, krijg je a, maar je kan ook X invullen.) Ik zou dit gebruiken als hulpmiddel, ter controle, dus niet mij de schuld geven als het niet werkt tijdens je examen. ![]() | |
Blocko | maandag 18 mei 2009 @ 21:43 |
Of je doet gewoon plotten, Moet je eigenlijk ook het gebruikte window vermelden? En als er staat beschrijf de stappen van GR wat moet je dan doen? | |
raaavi | maandag 18 mei 2009 @ 21:46 |
quote:Bijv intersect: Y1 <formule> Y2 <formule> 2nd+Calc -> Intersect -> Left bound , right bound, guess, yes. komt uit: Y = .... X = .. Sowiets ![]() | |
FastFox91 | maandag 18 mei 2009 @ 21:46 |
quote:Precies gewoon plotten kan ook. Alleen ik vind het irritant om telkens de window in te stellen, en daarnaast gaat het trager want het moet visueel getekend worden, en een variabele veranderen gaat ook wat sneller. Ja, window moet je ook vermelden, want je moet alle stappen vermelden die je doet met de GR. "Vul in Y1 = 5, Y2 = 10 window: [0;20]x[0;20]" Noteer ik als basis, daarna ook nog calc -> intersect bijvoorbeeld. (alhoewel dat nu niet gaat met deze waardes.) quote:Dat left bound doe ik trouwens nooit, en heb er nooit min punten op gekregen. Denk je dat ik nu tijdens het CE dat wel zal krijgen? | |
Blocko | maandag 18 mei 2009 @ 21:51 |
Dan zal ik dat ook wel zo aanhouden. Met een beetje geluk krijgen we weinig sommen met kans, daar ben ik namelijk slecht in. Simpele dingen willen wel lukken maar wat uitgebreider (zoals de vraag van bapesta) lukken mij niet. De rest is daarintegen niet zo'n probleem. Hopelijk haal ik die 5,6 (voor de 6)... | |
raaavi | maandag 18 mei 2009 @ 21:52 |
Vast niet ![]() | |
Blocko | maandag 18 mei 2009 @ 21:52 |
quote:Zolang je maar 1 intersect punt hebt, kan je gewoon 3x op enter drukken hoor. | |
raaavi | maandag 18 mei 2009 @ 21:55 |
Domeinen E3 F1 F2 G1 G2 G3 moet ik nog is even opnieuw bekijken ![]() http://www.havovwo.nl/havo/hwa/bestanden/hwaprog09kort.pdf | |
MJay1 | maandag 18 mei 2009 @ 21:58 |
quote:Waarom dan ineens eqn:0=15a-(4a-20) - 5(a-7) ? Het gaat dan om die '20' | |
Kevin1Bravo | maandag 18 mei 2009 @ 22:02 |
Kan iemand aangeven of je een boxplot moet kunnen tekenen (bijvoorbeeld met 1-var stats)? | |
raaavi | maandag 18 mei 2009 @ 22:03 |
quote:Staat wel in Samengevat. | |
Blocko | maandag 18 mei 2009 @ 22:04 |
boxplot komt volgens mij leraar er niet in voor. | |
Bapesta | maandag 18 mei 2009 @ 22:05 |
quote:hangt er vanaf of je de oude stijl doet of de vernieuwende tweede fase. ikzelf doe de oude stijl nog en daar moet je wel de boxplot weten. ik hoop echt dat er een vraag komt waar je een boxplot moet tekenen enzo. krijg je lekker veel punten voor ![]() | |
0100 | maandag 18 mei 2009 @ 22:20 |
Volgens samengevat (tweede fase/nieuwe stijl) krijgen we dit: - Algebraïsche vaardigheden. - Tabellen, grafieken, veranderingen. - Formules met twee of meer variabelen. - Lineaire verbanden. - Exponentiële verbanden. - Tellen en kansen. - Normale verdeling. - Binomiale verdeling. Geen boxplot dus ![]() | |
Bapesta | maandag 18 mei 2009 @ 22:22 |
quote:ik wil morgen weleens zien of er een verschil zit in de moeilijkheidsgraad van de oude stijl examen en de nieuwe stijl examen... zie het morgen wel... kga maar is vroeg naar bed voor de verandering...morgen lekker vroeg op ![]() | |
0100 | maandag 18 mei 2009 @ 22:23 |
quote:Als je gewoon de vernieuwde tweede fase doet hoef je dit niet te doen. Waar een * staat is alleen bestemd voor het schoolexamen en niet het centraal examen (landelijk). | |
morningstorm | maandag 18 mei 2009 @ 22:35 |
hey mensen, ik had ff een kort vraagje over de stof voor morgen, komtie: Moet je wel of niet een afgeleide kunnen opstellen van een formule of niet? ik hoorde uit verschillende hoeken komen van niet en ik zag het ook niet op me blad staan. Het zou mooi uitkomen, want ik snap er geen ruk van xD. Kan iemand gaarne voor mij bevestigen? dank alvast ![]() p.s. succes degenen die dit lezen ofcourse ![]() | |
MJay1 | maandag 18 mei 2009 @ 22:38 |
quote:Met de vernieuwde tweede fase niet. De oude wel. Waarschijnlijk heb jij nieuwe stijl. Niet dus ![]() | |
ismey | maandag 18 mei 2009 @ 22:41 |
quote:Ik kwam zo een vraag tegen in een voorgaande examen en die hoefte we niet te maken je kan er dus van uitgaan dat we het niet hebben in de nieuwe stijl. | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:05 |
Hoe komt het dat ik nooit een formule kaart heb gehad? | |
FastFox91 | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:07 |
quote:Die 0 kan je niet aanpassen, dus moet je de vergelijking aanpassen. 5 - x = 2 moet dus veranderd worden in eqn:0 = 5 - x - 2 (Die = moet veranderd worden door een min-teken en daarvoor eqn:0= geplaatst worden.) Wat bedoel je precies met 'het gaat dan toch om die 20'? | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:20 |
Hoe moest je, als je 2 punten had, in een exponentieel verband, hier een formule van maken? | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:33 |
quote:Bedoel je bj een groeigrafiek? Want dan bedoel je denk ik: De formule opstellen bij een exponentiele groeigrafiek. 1) Zoek 2 duidelijke punten op de x-as met bijbehorende punten op de y-as. Bijv. t=5 en N=80 2)Bekijk hoeveel stapjes er zitten tussen punt 1 en punt 2 op de x-as. 3)Bepaal de groeifactor per tijdseenheden door de 2 y-as punten door elkaar te delen. Dit is dus de groeifactor per tijdseenheden. 4)Het getal wat hier uitkomt, krijgt een breuk als macht. De noemer is het aantal stapjes tussen punt 1 en punt 2 op de x-as. De teller is gewoon 1. Bijv: 3^(1/7). Dit typ je in op je rekenmachine, en wat hier uitkomt is de groeifactor per tijdseenheid. (1,17) 5)De formule wordt dan: N = b x 1,17^t 6)80 = b x 1,17^5(punt op de x-as) dus: B = 80 / 1,17^5 = 36. 7)Formule: N = 36 x 1,17^t f(x)=2^x is een voorbeeld van een exponentiele functie. Algemene exponentiele formule: N = b x g^t óf N = b x g^x Met b = beginhoeveelheid en g = groeifactor. | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:34 |
quote: ![]() Bij Linear is het makkelijker. Delta Y, Delta X, maar hoe is dat bij exponentieel? | |
FastFox91 | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:35 |
"Een hoeveelheid neemt exponentieel toe. Op t = 3 is N = 1600 en op t = 10 is N = 4100. Stel de formule op van N. Rond de groeifactor af op twee decimalen." Math -> solver eqn:0=AG^T-N A = ? -> solve geeft ongeveer 1070 G = (4100/1600)^(1/(10-3)) = ongeveer 1.1438 T = 10 N = 4100 Dus N = 1070 * 1.14 ^ T. (De solver doet soms wel vaag met afronden, of hebben ze juist een getal met veel decimalen terwijl het getal maar zou moeten eindigen met één decimaal. Dat is dan wel weer een nadeel.) quote:( N.eind / N.begin ) ^ ( 1 / ( T.eind - T.begin ) ) quote:Okay, sorry. ![]() | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:35 |
quote:Als het goed is staat hetgene wat je bedoelt nu in mn vorige post. | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:36 |
quote:Niet met solver doen ![]() | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:39 |
quote:Heb je iets aan die van mij, of is dat niet wat je bedoelde? | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:39 |
Het tempo moet iets omlaag ![]() t = 3 N = 1600 t = 10 N = 4100 Verschil tussen T = 7 En nu? quote:Wel, alleen het ging iets te vlug ![]() | |
FastFox91 | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:42 |
Leg jij het uit ChipsZak.? Want anders posten we zo door elkaar heen. ![]() | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:47 |
Het staat trouwens ook niet duidelijk in getal en ruimte of wel? | |
FastFox91 | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:50 |
quote:Opgave 38 blz 74 van boek w, hoofdstuk 10. quote:Eerst de formule opstellen die je tot nu toe hebt. N = BG^t N = 4100 T = 10 B weten we niet en G kunnen we uitreken. (kijk op blz 63 bij de theorie). G7uur = 4100/1600 = 2.5625 G1uur = 2.5625^1/7 = 1.14 [ Bericht 50% gewijzigd door FastFox91 op 19-05-2009 08:58:11 ] | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:51 |
Getal & Ruimte is een schijtboek. Dat vind mijn bijlesleraar ook. ![]() | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:52 |
quote:Nu moet je de 2 y-as punten door elkaar delen. | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:53 |
quote:blz 64 ![]() | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:55 |
quote:2.5625 Dat moet je tot de macht (1/7) doen ? | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:57 |
quote:Normaal zal dat een afgerond getal zijn denkk. ![]() Niet delen door 7. Dat getal [ die 2 komma nogwat] krijgt een breuk als macht. De noemer is het aantal stapjes tussen punt 1 en punt 2 op de x-as. De teller is gewoon 1. Dit typ je in op je rekenmachine, en wat hier uitkomt is de groeifactor per tijdseenheid. [dus per één stapje] | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:57 |
Ja. dat dus. tot de macht (1/7) | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:58 |
http://havoa.getalenruimte.epn.nl/ Hier staat het stap voor stap uitgelegd ![]() | |
FastFox91 | dinsdag 19 mei 2009 @ 08:59 |
Lin: delta Y / delta X Exp: ( Y.eind / Y.begin ) ^ ( 1 / ( X.eind - X.begin ) ) | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:03 |
Klopt dit? t = 3 N = 1600 t = 10 N = 4100 Verschil tussen T = 7 4100 / 1600 = 2.5625 2.5625^(1/7) = 1.14 B = 1600 / (1.14³) = (ongeveer) 1080 A = 1080 x 1.14^x | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:06 |
Volgens mij wel. | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:08 |
quote:als ik hem controleer met T = 10 komt er 4000 uit ![]() | |
FastFox91 | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:08 |
AB zegt N = 1070*1.14^T Mijn solver geeft wel 1070. :$ | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:09 |
afrondings fout ![]() ![]() | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:10 |
Alleen als ik jou was zou ik telkens de tussenstappen nog wat beter opschrijven. ![]() Als je dan de groeifactor hebt berekend bijv. (1,14) Eerst standaardfunctie: N = b * g^t N = b * 1,14^t ook nog opschrijven e.d. 1600 = b * 1,14^3 ook. Formule: N = 1080 * 1,14^t Ik werk hier nu met ^t en niet met ^x | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:10 |
En verder natuurlijk je berekeningen enzo. | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:12 |
quote:Okay! Will do ![]() | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:13 |
quote:Mooi! Op die manier sprokkel je punten ookal bak je er niks van. Echt álles wat je weet en élke nutteloze tussenstap opschrijven. Het geeft je een zere hand, maar ook punten! | |
Dark_Killah | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:15 |
quote:Zit je nou precies hetzelfde als gister uit te leggen? ![]() Hierboven staat trouwens dat nieuwe stijl dit afleiden niet krijgt, klopt dat? | |
Dark_Killah | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:16 |
Oh goeiemorgen ![]() ![]() ![]() ![]() | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:18 |
quote:Ik hamer gewoon er op dat mensen heul veul berekeningen moeten opschrijven enzo. ![]() Ik ben gewoon te lief. ![]() | |
Dark_Killah | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:19 |
quote:Weet ik, daar twijfel ik ook niet aan. ![]() quote:Ik ga gewoon dat lijstje af, en alles waar ik geen donder van snalp met voorbeeld in mn GR moduleren denk ik ![]() | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:50 |
Ben ik de enige zonder een formule kaart? | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:55 |
Krijg je die er niet bij? | |
Dark_Killah | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:56 |
Oke wat is een formule kaart? ![]() | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 09:57 |
Een kaart waar enkele formules opstaan zodat je die iig niet uit j hoofd hoeft te leren? [alleen wel hoe je ze moet gebruiken natuurlijk. ![]() | |
vipeax | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:00 |
Die krijgen wij ook niet hoor. Dat is toch alleen Wiskunde B? Edit: Even gekeken op de lijst met hulpmiddelen; Wiskunde: Grafische Rekenm. Formulekaart (alleen bij wb1) | |
TC_Artemis | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:05 |
EQN:0=normalcdf(L,R,M,S)-o Is het toch? waar de fok zit de komma ook alweer ![]() ![]() edit oh ik heb m ;D en hoe rekende je met de solver? met alpha toch? maar dat werkt heul niet ![]() | |
FastFox91 | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:11 |
quote:EQN ingevuld, ga je naar beneden, vul je de 4 dingen in die je weet, selecteer je de variabele die je niet weet en klik je op solve. | |
IJsbergsla | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:11 |
Iemand nog een goede uitleg van de Normale verdeling, die is aardig weggezakt namelijk... | |
TC_Artemis | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:11 |
quote:Het werkt al, ik moest alpha enter doen om te solven, gek ding. | |
FastFox91 | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:13 |
quote:Ok mooi. | |
TC_Artemis | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:14 |
Ik meteen keihard stressen ![]() ![]() ![]() | |
0100 | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:17 |
quote:normalcdf(Linkergrens, rechtergrens, gemiddelde, standaardafwijking). | |
0100 | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:20 |
quote:Is de linker grens niet gegeven, dan -10^99 Is de rechter grens niet gegeven, dan 10^99 Geen gemiddelde of standaardafwijking, dan plotten. Bijvoorbeeld: Y1=normalcdf(-10^99, 500, X, 10) Y2= 0,15 (dit is de kans). Dan intersecten en je hebt X. | |
0100 | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:23 |
Shit. Mijn rekenmachine laat ik hier zojuist kapot vallen ![]() ![]() | |
Blocko | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:23 |
Komt binonpdf en binoncdf ook in het examen voor? | |
IJsbergsla | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:24 |
quote:Ja 0100 danku ![]() En eh, succes met je rekenmachine.. | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:24 |
mensen hoe bereken je het maximum en minimum ook alweer van een formule? gelijkstellen aan 0 toch voor maximum? | |
0100 | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:25 |
quote:Gelukkig heb ik een reserve ![]() | |
ismey | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:28 |
quote:ja het kan maar volgens mij kan je ook wel zonder! Er bestaan zoveel manieren voor kansberekening | |
ismey | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:28 |
quote:calc, mamximum toch gewoon? | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:31 |
quote:ow ik weet het al weer nee als je bv van een afgeleide de maximum of minimum moest weten dan moest je de formule op = 0 zetten toch? en kan iemand mij misschien een voorbeeld geven? dan moet je toch als je het op = 0 heb gezet moet je dan toch algebraïsch oplossen? | |
ismey | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:40 |
quote:sorry ik snap niet wat je bedoeld, volgens mij hoef ik dat niet te weten? | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 10:41 |
quote:owja sorry je doet nieuwe stijl... mensen met oude stijl kan iemand mij een voorbeeld geven plz?? ![]() | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:02 |
Daar gaan we ![]() http://eindexamen.ning.com/ | |
vipeax | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:02 |
quote:Examen van 2008 (tijdvak 1), opgave 4 S = -39,5N² + 9450N - 245000 S' = -79N + 9450 -79N + 9450 = 0 -79N = -9450 N = 119.6202531 of "ongeveer 120" | |
Niels1337 | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:10 |
Die lerares wiskunde is na 10 minuten nog niet ingelogd ![]() Dit word wat hoor.. | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:12 |
Moet een 4.6 halen om een 5 te staan. | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:13 |
ik moet een 4.4 te halen om een 6 te staan ! | |
Sieps | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:14 |
3,5 halen voor een 6 ![]() | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:14 |
quote:thnq die zocht ik ![]() | |
Sieps | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:14 |
quote: ![]() | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:14 |
4.6 voor een 6! IK KAN HET ![]() Zelf aanmoediging ![]() | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:15 |
quote: LOL gare pc ![]() | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:17 |
Bij de boxplot, daar kan je toch ook alles in je rekenmachine zetten en die rekent dan toch uit wat Q1 en Q2 etc toch is? Hoe doe je dat ook alweer? | |
Kevin1Bravo | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:20 |
quote:Boxplot komt niet in het examen voor, behalve als je oude stijl doet ![]() | |
ismey | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:22 |
quote:stat, edit l1, l2 invoeren stat, calc 1 vars stats, l1, l2 dan lees je gem. q1, q2 ,q3 ,q4 af | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:23 |
quote:thnx ![]() | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:23 |
quote:boxplot kwam toch ook bij nieuwe stijl voor? | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:24 |
quote: quote: ![]() | |
ismey | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:24 |
quote:ow shit ik bedoel kleinste getal, q1, q2(mediaan), q3, grootste getal | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:25 |
quote:kleinste getal = MinX grootste getal = MaxX ![]() | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:28 |
quote:Wat voor clown zit hierachter? | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:28 |
waarom vraagt iedereen btw hoe je een boxplot moet maken ![]() dat is echt het simpelste van allemaal en aan die chat heb ik helemaal niks...ik kan nog beter zelf gaan oefenen nog ![]() | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:38 |
Die chat is inderdaad waardeloos, veel wiskunde heb ik er nog niet gezien. Bij de beantwoording worden teveel fouten gemaakt, en de site zelf is ook niet heel goedquote: ![]() | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:40 |
[Opmerking van Tong80] Vroeger, toen had je pas wiskunde | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:40 |
[Opmerking van Tong80] Vroeger, toen had je pas wiskunde ![]() ![]() ![]() | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:41 |
quote:spuit11 | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:41 |
![]() | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:43 |
quote:Nietus. | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:43 |
[Opmerking van Sietse] Heeft u wel eens een diploma? ik heb medelijden met uw leerlingen ![]() | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:46 |
quote:Wat is dat voor antwoord ![]() En deze quote: | |
Kevin1Bravo | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:48 |
quote:Nee alleen de Normale Verdeling van het onderdeel Statistiek komt voor in het CE. Bevestigd door mijn samengevat boekje en diverse mensen in dit topic ![]() | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:48 |
quote:Die onderste ![]() ![]() | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:48 |
Comedy ![]() | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:49 |
[Opmerking van Fip] Margot is een beunhaas ![]() | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:51 |
Zouden er veel vragen over binomiale verdeling komen? Het is tenslotte een nieuw onderwerp.. | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:51 |
quote: quote: ![]() | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:51 |
quote:en dan zo een aardige reactie terug. | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:54 |
Mensen, margot heeft zoals gezegd zelf geen grafische rekenmachine. Dus inhoudelijke vragen daarover kan ze niet beantwoorden. | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 11:57 |
quote:KAN ZE NIET BETALEN ![]() | |
TC_Artemis | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:02 |
fuck fuck fuck fuck fuck fuck ik haal alles door elkaar :S | |
Silverstone | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:04 |
V-window nou wel of niet noteren ![]() | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:06 |
quote:Wel ![]() | |
FastFox91 | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:10 |
Ik lach me kapot om die chat. ![]() | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:11 |
Vraagje: In een vaas zitten vijf rode en drie witte knikkers. Jan-Willem pakt één voor één knikkers uit de vaas. Hij gaat daarmee door totdat hij een witte knikker heeft. Bereken de kans dat Jan-Willem a. twee knikkers pakt b. vier keer een knikker pakt. wie kan deze voor mij oplossen?? a. P( r,w) = 5/8 * 3/7 b. P( r,r,r,w) = ?? a heb ik al opgelost wie weet b goed uit te leggen?? | |
TC_Artemis | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:13 |
b. P( r,r,r,w) = 4 NCR 1 * (5/8)^3 * 3/8 | |
TC_Artemis | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:13 |
Toch? | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:14 |
quote:dat is fout volgens mij?? antwoord is 0.107 nu nog de berekening ![]() | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:14 |
quote:Ziet er wel logisch uit ![]() | |
FastFox91 | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:15 |
Ik ga er vandoor! Succes iedereen! | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:15 |
quote:Incorrect. Bij P(r,w,r,w) krijg je geen factor 4 nCr 2, dus ik snap niet waarom je dat erbij zet. Maar je hebt geen terugleggen, dus het is 5/8 * 4/7 * 3/6 * 3/5. | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:16 |
quote:Jij ook. | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:17 |
quote:ooh had ik em bijna zelf goed maar hoe kom je op 3/5 bij de laatste? | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:18 |
Ik heb het gevoel dat ik het ga verneuken. | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:19 |
quote:Er zijn nog 5 ballen waarvan 3 wit. 4 nCr 2 zou je alleen krijgen als de volgorde niet van belang zou zijn. | |
ismey | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:20 |
quote:B. P(4x wit) = P(r,r,r,w) 5/8 x 4/7 x 3/6 x 3/5 | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:21 |
quote:ow ksnap em. ![]() | |
nubreektmijnklomp | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:21 |
quote:er zijn nog 5 knikkers over, en er zijn 3 witte? te laat ![]() 4 ncr 2 zou je trouwens toch ook alleen krijg als het met terugleggen was ![]() | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:26 |
Verwachtingswaarde = kans * uitbetaling of kans * X ?? | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:27 |
quote:sommeren over [uitkomst]*[kans op uitkomst] Wat bij een binomiale verdeling gelijk is aan n*p. | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:29 |
quote:ok thnq again... ![]() laatste half uur voor mij ingegaan ![]() ![]() | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 12:29 |
Ben er weg van ![]() | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 14:57 |
Hoe ging het bij iedereen? ![]() | |
Sieps | dinsdag 19 mei 2009 @ 15:52 |
Vond het erg makkelijk, 2 vragen wist ik niet maar de rest kon ik achter elkaar invullen ![]() Denk dat ik rond een 7~8 heb. Maar wiskunde is dan ook één van mijn sterkste vakken | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:01 |
![]() | |
Dark_Killah | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:12 |
quote:Bij mij precies andersom, een van m'n zwakste vakken en ik denk een 4 of een 5 ![]() | |
fen0x | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:47 |
Wat een klote examen was dit zeg! erg weinig kansrekening, heb overigens 3 vragen open gelaten. | |
Silverstone | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:54 |
Sjonge jonge dat was SIMPEL zeg ![]() Wist alleen vraag 18 niet | |
ChipsZak. | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:00 |
quote:Best goed dan nog! [vind ik persoonlijk. ![]() | |
MischaDeGrote | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:03 |
kolere... hoogte band moest maal 2 ![]() | |
Delichris | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:08 |
Zowat heel mijn school vond het examen echt veel te moeilijk maar ik vond hem eerlijk gezegd wel redelijk gaan, ik denk en hoop wel een voldoende. | |
TC_Artemis | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:09 |
4 vragen niet in kunnen vullen ![]() | |
vipeax | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:09 |
Hier en daar wat slordigheids foutjes, bv Opmerking: Als de berekening 7 * 3 * 3 met als antwoord 63 is uitgevoerd, hiervoor maximaal 3 punten toekennen. ![]() Zal rond de 6.5 hebben zonder nomering. | |
Ranselaar | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:09 |
quote: Dus jij deed ook oude stijl ![]() Ging wel lekker. Helaas was ik vergeten hoe je de standaarddeviatie moest uitrekenen ![]() | |
RobinC | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:10 |
quote:Veel van mijn klasgenoten wisten 18 ook niet, ik heb er zelf wel wat ingevuld Maar verwacht dat het fout is. Waar zou ik erover kunnen klagen? | |
Kevin1Bravo | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:14 |
Tussen 5,2 en 7,2. Vond het ook wel aardig makkelijk, rest van de school vond het erg pittig. Valt me tegen mijn score, achja. Een 7 op mijn eindlijst gaat waarschijnlijk wel lukken nu ![]() | |
MischaDeGrote | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:20 |
quote:nieuwe stijl! voorlopige normering: 5,2-7,2 ![]() 18 was inderdaad erg moeilijk (ook open gelaten) | |
Blocko | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:20 |
heb met alleen de antwoorden een 5,1. moet een 5,6 halen :/ Vraag 18, was abnormaal moeilijk. Niet ingevult en ga zeker klagen. | |
RobinC | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:23 |
quote:Waar kan je dit doen? | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:26 |
wat gaat de normering worden jongens?? ik hoop op een 1.4 offcourse ![]() | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:29 |
Moet een 4.6 halen om een 5 te staan. Heb streng voor mezelf nagekeken en kan tussen de 4 en de 6 zitten. Hopen dat de norm minimaal 0.6 wordt ![]() | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:30 |
quote:Moet je http://www.nvvw.nl/page.php?id=7826 in de gaten houden ![]() Vorig jaar was er in ieder geval wel vrij veel te vinden. en het DRINGENDE verzoek om je niet aan te melden daar en mee te posten; het is een forum voor docenten en als je meepost dan verpest je het alleen maar dat we mee kunnen kijken daar | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:35 |
Net even gekeken wat de N term de afgelopen jaren waren. Allemaal 1 of hoger. | |
Rnie | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:37 |
Belachelijk moeilijk vond ik het...kheb denk ik rond de 30 punten gehaalt. dit houd dus een 4.6 in mijn met de norm op 1. mijn se cijfers waren allemaal voldoende..ik sta een 7.4 dus mag een 3.6 halen.... | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:37 |
quote:ja dat zowiezo maar khoop echt op N = 1.4 kheb maar 28 punten van de 83 waarvan ik zeker weet dat ik die goed heb en ik moet een 4.6 halen.. omg dit meen je niet ![]() | |
FastFox91 | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:39 |
quote:Zelfde gedachte. Niet dat 18 moeilijk was, maar 'k begreep gewoon niet wat ze van mij wilde. | |
MischaDeGrote | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:39 |
k heb heel de laatste vraag fout over die spelshow ![]() | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:42 |
quote:hoe kom jij op een 4.6?? 30 / 85 * 9 = 3.2 + 1 = 4.2 | |
nubreektmijnklomp | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:43 |
ik heb 51 punten als ze mn berekeningen goed genoeg vinden, sommige dingen die je op moest schrijven sloegen echt nergens op ![]() kheb denk ik 38 punten minimaal als ze mn berekeningen niet goed vonden maar ik hoop gewoon op 51 ![]() | |
Sieps | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:52 |
Ik heb rond de 70 punten gehaald ![]() Volgens havovwo.nl tussen 7,4 en 9,2 ![]() | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:53 |
mensen ik heb dit ingevuld bij vraag 20: y1= 6^3*(b-0.5/ 3.142*6-0.159) y2=52 Zoomfit intersect en dan fout antwoord in controlevoorschrift staat er vergelijking 6^3*(b-0.5/ 3.142*6-0.159)= 52 moet worden opgelost 1 punt Beschrijven hoe deze vergelijking met de GR moet worden opgelost. 1 punt maar krijg ik dan ook nog 1 punt voor de beschrijving hoe ik het heb gedaan in de GR ook al is het uiteindelijke antwoord fout?? | |
Rnie | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:06 |
quote:Je hebt inderdaad gelijk..het is een 4.2 wat waren de normeringen van afgelopen jaren? | |
Rnie | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:08 |
quote:Is het erg als ik bij deze sommen inklemmen heb gebruikt? met andere woorden: gwn gokken dat aan 1 decimaal? | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:09 |
quote:Als je het erbij hebt gezet hoe je het gedaan hebt zou ik zeggen dat het kan. quote:Dat punt krijg je vrij zeker wel ja ![]() | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:10 |
quote:2008: 1 2007: 1.4 2006: 1.5 | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:12 |
quote:omg dan ga ik het wel misschien halen. want ik heb dat bij meerdere vragen maar niet met een goed antwoord ![]() Ben nu al wat geruststellender door jouw GlowMouse ![]() thnq ![]() | |
GlowMouse | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:15 |
quote:Hoe kon je na intersect dan het foute antwoord hebben ![]() | |
Thorolas | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:29 |
Paar stomme foutjes gemaakt natuurlijk ![]() | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:30 |
quote:nou ik deed dus intersect van y1 en y2 en toen kwam er x = 1.35 uit :s dus ik dacht toen 1.35 dm terwijl het antwoord 8 dm is geen idee hoe ik op 1.35 dm kom. maar ik krijg wel die ene punt toch voor de beschrijving alleen? | |
-SG- | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:30 |
quote:Dat vraag ik mij ook af ![]() | |
Bapesta | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:32 |
quote:vul die formule maar is in in y1 en y2 = 52 dan bij zoomfit en intersecten kom ik uit op x= 1.35 ![]() | |
Thorolas | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:33 |
quote:Je krijgt als het goed is 2 van de 4 punten ; 1 voor het geven van de vergelijking, de andere voor beschrijven hoe je het met de GR hebt gedaan Ik kwam in eerste instantie overigens ook op 1.35 uit, waarschijnlijk ben je 2 haakjes vergeten. | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 19:59 |
quote:Je hebt waarschijnlijk te weinig haakjes gezet ![]() 1.35 kon sowieso niet omdat je de langste zijde moet hebben. dan kan het nooit kleiner zijn dan die 6 die het al was. maar het moest 8 zijn inderdaad ![]() | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:01 |
quote:*dating ik ook, wat een kut vraag, echt niet mijn gedeelte wiskunde waar ik goed in ben ![]() | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:10 |
Was op het nieuws nou dat er veel klachten waren over het nederlands examen? | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:12 |
Wie is trouwens vergeten dat je die bandhoogten x 2 moest doen? Niemand toch ![]() zoals hier: http://www.nvvw.nl/page.php?id=7809&rid=7826&topicID=1199&view=list_posts | |
lisettebooy | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:24 |
quote:Hahah ik dus wel. Ik ben echt kenkerrrr dom ![]() Ik wist het wel gewoon snap ook niet waar ik mee bezig was op dat moment. Maarja, heb evengoed nog >62 punten xD dus een ruime 7 zit er wel in!! | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:29 |
Ik vond het kut dat nergens vermeld stond met hoeveel decimalen je moest afronden! | |
svenengels | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:30 |
Ik vond het eigenlijk wel goed te doen, bij vraag 18 was de vraagstelling een beetje onduidelijk, ik had ff 3 minuten nodig om door te hebben wat ze bedoelden, want de p en q variabelen waren nog niet eerder aan bod gekomen. Hij is me uiteindelijk wel gelukt, zoals elke vraag. Alleen heb ik wat stomme fouten gemaakt (zoals bij de hoeveelheden diameter van de banden). Ik sta een 8,4 voor schoolexamens, en wat ik nu heb gekeken zit ik rond de 8,5-9, ik hoop dus dat het minstens een 8,6 wordt ![]() EDIT: En die decimalen inderdaad! Ik heb overal gewoon onafgeronde antwoorden gegeven uit voorzorg ![]() | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:33 |
quote:Hoe hadden jullie 18 uiteindelijk gedaan? Ik had hem gewoon ingevuld bij Y1,met de hoogte van die sluiting als onbekende (x) daarna de groeifactor uitgerekend. en dan daarvan een formule gemaakt ![]() | |
lisettebooy | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:37 |
Ik snapte niks van vraag 18. heb volgens mij ook niks ingevuld O_o | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:41 |
quote:Als je hem gewoon invulde zoals ik hierboven zei bij Y1, en dan de lengte van die sluiting als X. dan kreeg je een rechte lijn, die omlaag gaat. Dat kan je ook zien als een lineaire formule. Daar pak je 2 punten uit, en reken je de richtingscoëfficiënt met Delta Y, Delta X. Begin waarde is X = 0 En richtingscoëfficiënt was iets van -7 (TOCH?!) | |
Thorolas | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:47 |
quote:Weet niet precies hoe je formule er dan uitziet, maar volgens mij was de opdracht juist om de formule te herleiden naar V=P*X+Q oh en over die bandbreedte, leek me vrij duidelijk. Was ook goed op het plaatje te zien. | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:52 |
quote: V= −7,957⋅x+ 39,800 Vaag, ik heb hem met intersect gedaan en hun doen moeilijk met ![]() | |
svenengels | dinsdag 19 mei 2009 @ 21:05 |
"Voor vuilniszakken met een korte zijde van 5 dm en een lange zijde van 7,5 dm is het volume lineair afhankelijk van de knoopstrook x. De formule voor het volume van een vuilniszak is dus te schrijven in de vorm V = p ⋅ x + q ." V = a^3*(((b-x)/(3,142a))-0,159) A = kortste zijde B = langste zijde V = Volume A en B weet je, formule wordt dus: V = 5^3*(((7,5-x)/(3,142*5))-0,159) Dat voer je in bij Y1 van je GR, vervolgens ga je naar de table en doe je X=0, dan V=39,8 en bij X=1, dan V=31,844 q weet je nu al, dit is 39,8, dit volgde uit X=0. We hebben nu dus al: V = p * x + 39,8 nu ga je het lineair verband berekenen: Bij 1X verschil is het verschil in V 31,844-39,8=-7,956 Per X daalt het volume dus met 7,956 liter, en dit is p. Dus het wordt dan: -7,956 * x + 39,8 Zo had ik het volgensmij gedaan :p | |
SuperSSam | dinsdag 19 mei 2009 @ 21:28 |
Ik vond het echt een rot examen.. moest een 4.5 halen om voldoende te blijven staan, mja denk dat ik rond de 37 punten heb. Vond vraag 18 raar en ik vond het raar dat er niets werd verteld over de afronding. Mja we zien wel.. ![]() | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 21:29 |
hebben mensen al gebeld naar LAKS hierover?quote: | |
svenengels | dinsdag 19 mei 2009 @ 21:33 |
quote:Geen afronding was irritant, maar het maakte het examen er niet moeilijker op. Verder vond ik dat er bij vraag 18 wel een wat duidelijkere uitleg mocht, maar over het algemeen vond ik het examen zéker niet te moeilijk. Het is gewoon basis kennis die je hoort te weten, als je gewoon goed had opgelet in de les lukt het zeker. Ik heb zelf mijn boek niet open gehad maar alleen even wat oude examens doorgekeken om alles even op te frissen, en het was ruim voldoende. | |
FastFox91 | dinsdag 19 mei 2009 @ 21:40 |
Ik begreep bij vraag 18 helemaal niet dat je de formule die daarvoor is gegeven moest gebruiken. ![]() ![]() | |
svenengels | dinsdag 19 mei 2009 @ 21:41 |
quote:snap je het met mijn uitleg wel? ![]() | |
Blocko | dinsdag 19 mei 2009 @ 21:43 |
Vraagstelling van 18 was ook gewoon onduidelijk, moeten ze imo nooit meer zo doen. | |
raaavi | dinsdag 19 mei 2009 @ 22:44 |
quote:ik snapte hem pas nadat ik ; naar de wc had geweest, erachter was gekomen waarom die hond zo stil bleef zitten in de flat tegenover ons (het was een standbeeld), en ik de vraag 6keer had over gelezen ![]() | |
MischaDeGrote | dinsdag 19 mei 2009 @ 23:41 |
18 suckte inderdaad, en de band vind ik ook gewoon naaierig dat ze hoogte band alleen boven gezet hebben. dat is met opzet zodat mensen niet zouden zien dat je die *2 moest nemen... | |
SuperSSam | dinsdag 19 mei 2009 @ 23:42 |
quote:Je hebt volkomen gelijk, als je gewoon oplet in de les en af en toe je huiswerk maakt is het waarschijnlijk ook gewoon een examen die te doen is, maar als jij weet welke leraar ik heb voor wiskunde..(zeer matig) Ik wil hem niet de schuld geven dat ik het moeilijk vond maar het heeft er in zekere zin wel mee te maken ![]() ![]() | |
SuperSSam | dinsdag 19 mei 2009 @ 23:43 |
quote:Ja inderdaad maarja bij de eerste vraag moest je op ongeveer 60 cm komen, toen bleef ik maar door piekeren tot ik het juiste antwoord had. Toen sprong er opeens in me op dat die band eigenlijk ook een soort van onderkant heeft ![]() | |
Bapesta | woensdag 20 mei 2009 @ 00:37 |
Klachtenlijn LAKS draait overuren AMSTERDAM - Eindexamenkandidaten hebben massaal gebruik gemaakt van de klachtenlijn van het LAKS. Bij het sluiten van de lijn op de avond van de tweede dag van de examens waren er 20.000 klachten binnengkomen. Dat meldde een woordvoerster van het LAKS. Volgens de woordvoerder is het aantal klachten na twee dagen ''ontzettend hoog''. Dinsdag bleek het havo-examen wiskunde A een bron van verwarring. De vragen zouden niet overeenkomen met de stof, klaagden de scholieren. GOEDZO MENSEN DOOR BLIJVEN KLAGEN OVER WISKUNDE A (1,2) ik wil een hogere normering ![]() | |
raaavi | woensdag 20 mei 2009 @ 07:30 |
Over welke opgaven hebben ze het dan ![]() Die niet overeen komen met de stof! | |
svenengels | woensdag 20 mei 2009 @ 07:46 |
ik denk opgave 18 dan | |
Blocko | woensdag 20 mei 2009 @ 08:07 |
Btw opgave 6 was ook zo'n onzin. De vraag dat je 2 argumenten moest geven, ik heb het dus omgedraait en dacht de voorstanders tegen wapens waren. | |
fr12matthijs | woensdag 20 mei 2009 @ 13:14 |
quote:Ben ik met je eens, dat je argumenten moet bedenken heeft toch niks met wiskunde te maken? | |
Rnie | woensdag 20 mei 2009 @ 13:25 |
Norm naar 1.8 zal me goed doen ![]() | |
Smaharba | woensdag 20 mei 2009 @ 13:40 |
Vraag 6 was gewoon een aardrijkskunde vraag. Vraag 18 was kut. Verder ging die bij mij wel aardig. Hoop op een 6,1 voor een 7. Ik heb alleen vrij weinig mijn GR gebruikt maar alles algebraïsch en logisch opgeschreven. |