Officieel is het 1 per brievenbus, behalve als er meerdere bellen of naambordjes zijn. In dat geval geldt het hoogste aantal (dacht ik).quote:Op woensdag 27 mei 2009 19:24 schreef TokenW het volgende:
[..]
De HAH verspreiding , is dat nou 1 per bus, per huisnummer of per aantal bellen bij de deur? Laatst hadden we iemand van bovenaf die alle zaterdagbestellers naar hun idee van bezorgen over HAH vroeg en die begon over het aantal bellen en dubbele huisnummers enzovoorts. Aangezien de meeste bussen/adressen met meerdere nummers zijn samengevoegd ben ik maar gewoon 1 per brievenbus blijven bezorgen.
Tenzij er natuurlijk kortingstickers bij zitten, zoals afgelopen weken met de AH. Dan komt de gierige aard van ons Nederlanders weer naar bovenquote:Achja, ik kan me niet voorstellen dat klanten (als in, mensen die folders ontvangen) zich hier druk om zullen maken
Ik had bij twee wijken echt keiveel over. Kunnen ze niet tellen ofzoquote:
Ja, dat heb ik dus met een dienst die ik een dik jaar elke zaterdag gedraaid heb. Je zit ff van 07:15 tot 08:15 te zetten en dan ben je alweer de deur uit. En als je dan terugkomt om misschien nog een wijkje weg te brengen is iedereen alweer weg. Aan de andere kant is het wel weer lekker om in de auto zitten en daarbij een beetje muziek te luisteren terwijl je in de warme zon door de weilanden crossed!quote:Op donderdag 28 mei 2009 22:47 schreef Ohrpolster. het volgende:
Hmm, ja ik heb ook een tijdje zo'n dienst gehad. Een paar uur voorbereiden en dan een mini-wijkje wegbrengen, maar dat vind ik toch maar niks. Vind 't toch wel lekker om een paar uur op straat te lopen. Al is voorbereiden op kantoor ook gezellig natuurlijk, vind het ook weer niks om om 10 uur de weg op te gaan en de rest van de ochtend middag geen collega's meer te zien...
En dat men weet dat je een medewerker bent en niet een indringer.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 21:27 schreef binnenzitster het volgende:
nou en we hebben net weer vergadering gehad i.v.m NIMP en nou mag ik helemaal niet meer de straat op nou dan trek ik die uniform ook niet meer aan als ik alleen mag voorbereiden en verdelen.Uniform is voor herkenning op straat ,ja.
Ik zit binnen en ik moet ook een uniform.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 21:27 schreef binnenzitster het volgende:
nou en we hebben net weer vergadering gehad i.v.m NIMP en nou mag ik helemaal niet meer de straat op nou dan trek ik die uniform ook niet meer aan als ik alleen mag voorbereiden en verdelen.Uniform is voor herkenning op straat ,ja.
Kan je niet gewoon een nieuw blaadje vragen?quote:Op vrijdag 29 mei 2009 23:55 schreef Radioheader het volgende:
Ik werk sinds kort op de zaterdag bij TNT, bevalt prima. Alleen wie heeft voor mij een link waar ik kleding kan bestellen? Ik kan die brief in de teringzooi op mn kamer nergens meer terug vinden
quote:Op vrijdag 29 mei 2009 23:55 schreef Radioheader het volgende:
Ik werk sinds kort op de zaterdag bij TNT, bevalt prima. Alleen wie heeft voor mij een link waar ik kleding kan bestellen? Ik kan die brief in de teringzooi op mn kamer nergens meer terug vinden
Dat is hooguit irritant, ik had een gek gisteren die op me begon in te slaan. Dat is pas echt zwaar klote.quote:Op zaterdag 30 mei 2009 19:46 schreef Hendrikpostbez het volgende:
Ik ben kwaad op een van de bewoners in mijn wijk die denkt dat ie leuk is.
Vandaag was de post er om 12 uur en ik moet twee wijken van 2,5 lopen. Dus ik was om een uur of 4 bij hem en zegt ie: Volgens mij ben je een week of vier te laat.
Voor straf zouden we deze idioot allemaal even een brief moeten sturen, waarin we hem eens duidelijk maken waarom we zo ''laat'' zijn!
Houd me tegen voor ik zijn adresgegevens hier neer drop !!!
Sloeg je terug?quote:Op zondag 31 mei 2009 13:08 schreef TokenW het volgende:
[..]
Dat is hooguit irritant, ik had een gek gisteren die op me begon in te slaan. Dat is pas echt zwaar klote.
Waarom werd je geslagen? Omdat je gisteren ook wat aan de late kant was? Mensen moeten de mond eens houden, met hun commentaar. Al dat gezeur om de kop. Sommige mensen zitten constant in de brievenbus te kijken, of er al post in zit. Laat ze maar met dit mooie weer, wat eens aan de tuin gaan doen. Vieze spinnenwebben, kuttakken en andere rommel om de deur.quote:Op zondag 31 mei 2009 13:08 schreef TokenW het volgende:
[..]
Dat is hooguit irritant, ik had een gek gisteren die op me begon in te slaan. Dat is pas echt zwaar klote.
Wat is laat? Alsof er een een bepaalde tijd is dat een brief op een deurmat moet liggen... De regel dat het voor XX/XX uur bezorgd moet zijn daar buiten gelaten dan.quote:Op zondag 31 mei 2009 14:54 schreef Zipportal het volgende:
Omdat je gisteren ook wat aan de late kant was?
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is er geen ijzeren wet dat de post voor 17.00 uur bezorgd moet zijn. Het streven is bij bedrijven/industrieterreinen voor 12.00 uur, in woonwijken voor 17.00 uur. Maar het is alleen een inspanningsverplichting, mensen hebben er geen recht op.quote:Op zondag 31 mei 2009 21:15 schreef PartyAnimal87 het volgende:
[..]
Wat is laat? Alsof er een een bepaalde tijd is dat een brief op een deurmat moet liggen... De regel dat het voor XX/XX uur bezorgd moet zijn daar buiten gelaten dan.
Ja om je onder 't genot van een hamburger in elkaar te rossen!quote:Op zondag 31 mei 2009 23:54 schreef TokenW het volgende:
Nu lijkt het net of er alleen maar negatieve dingen gebeuren, dat is ook niet waar. Een man die net verhuist was, nodigde me ook een keer spontaan uit om mee ta barbequeen, gelukkig gebeurt dat soort dingen ook.
Had ie me beter kunnen spiesen en op de grill kunnen gooien.quote:Op maandag 1 juni 2009 00:04 schreef PartyAnimal87 het volgende:
[..]
Ja om je onder 't genot van een hamburger in elkaar te rossen!
Hahahaha wat ernstig!quote:Op maandag 1 juni 2009 07:54 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Het bontst maakte iemand het die aan het einde van mijn wijk woonde en me aan het begin kwam opzoeken om zijn post op te eisen. Maar omdat hij pas in de laatste straat woonde zat hij in m'n nabrengzakje. Vervolgens eiste hij op hoge poten dat ik meteen naar dat zakjesadres moest gaan en hem zijn post geven, anders zou hij een klacht indienen. Hij had namelijk een verzekeringskantoor, dus zijn post was belangrijker dan van alle anderen. Ik heb gezegd dat hij dat maar moest doen. De volgende dag ontvingen wij twee handgeschreven A4-tjes met daarin de meest idiote beschuldigingen aan mijn adres. Hij zou heel beleefd om zijn post hebben gevraagd, waarna ik hem zou hebben uitgescholden en bedreigd (de man in kwestie was een boomlange kerel van ruim 2 meter, ik ben 1.70 en vrij tenger). De brief was niet door hem geschreven, maar door de directeur van het kantoor, mevrouw Y, die nog even benadrukte dat de heer X bij hun bekend stond als een zeer vriendelijk en innemend persoon. Nu wisten wij dat dat hele kantoor bestond uit slechts 2 personen, namelijk dhr X en zijn vrouw, te weten mevrouw Y.
Natuurlijk hebben we ons met het hele kantoor bescheurd om die brief, en is hij onder grote hilariteit van hand tot hand gegaan in de kantine.
Die kans was gelukkig niet aanwezig, omdat meneer X bij ons al een reputatie had van iemand die steeds klaagde en met de wildste verhalen kwam. Hij had ook altijd ruzie met z'n buren en was constant in allerlei rechtszaken verwikkeld. Iets soortgelijks als mij overkwam gebeurde korte tijd later een vrouwelijke collega van mij (meisje van 17) die op een gegeven moment in tranen opbelde. Meneer X weigerde namelijk om haar haar ronde te laten vervolgen voordat hij z'n post had gekregen, dus hij versperde haar de weg, en zette haar steeds klem met z'n fiets. Vervolgens is de TC in haar auto gesprongen (samen met de grootste en breedste postbode die we hadden) om haar te ontzetten. Ter plekke kreeg de TC ook nog even de volle laag van meneer X. Uiteindelijk kreeg hij te horen dat als hij nog 1x zoiets flikte hij helemaal geen post meer zou krijgen. Sindsdien houdt hij zich gelukkig koest.quote:Op maandag 1 juni 2009 11:00 schreef Viper86 het volgende:
Dat is idd vrij ernstig te noemen.
Stel je nou eens voor dat de TC die brief wèl serieus had genomen en dat jij daardoor een schorsing had gekregen...
Er zijn er genoeg die over de weg scheuren. Want al moet je wel langzaam optrekken enzo, je eindsnelheid kan best wel hoog liggen. Bijv. 80 op een weg waar je maar 50 mag. Nu is 80 niet direct hoog, maar tov de maximumsnelheid een stuk hoger en valt dit ook wel onder de noemer: scheuren.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:14 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Vandaag heb ik alle papieren ingevuld zodat ik morgen aan de slag kan als Chauffeur Collectie (eerst nog 3 dagen "in opleiding"). Ik heb het altijd vreemd gevonden dat ik nooit een wagen van TNT over de weg heb zien scheuren, aangezien de meeste bestuurders nog erg jong zijn. Nu weet ik dus dat er een systeem in de wagens zit dat je snelheid, etc. controleert.
Die boco houdt alleen maar bij of je economisch rijdt, volgens het nieuwe rijden. Dus niet te snel accellereren, in een zo hoog mogelijke vernelling rijden, etc. Ondertussen kun je rustig 100 rijden waar je maar 60 mag, op twee wielen door de bocht (alleen maar goed voor je score, zo min mogelijk afremmen), en stukken afnijden door fietstunneltjes.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 21:07 schreef Viper86 het volgende:
[..]
Er zijn er genoeg die over de weg scheuren. Want al moet je wel langzaam optrekken enzo, je eindsnelheid kan best wel hoog liggen. Bijv. 80 op een weg waar je maar 50 mag. Nu is 80 niet direct hoog, maar tov de maximumsnelheid een stuk hoger en valt dit ook wel onder de noemer: scheuren.
Verder zijn er ook veel werknemers die zich niks van die boco - scores aantrekken, waaronder veel teamcoaches die alleen maar elke keer een kleine waarschuwing geven en er verder niks aan doen.
Zelf heb ik meestal gemiddeld zo'n 90 tot 95 bocopunten, dus doe het nog vrij aardig, ondanks dat ik nog jong ben.![]()
Die met 2 wielen door de bocht ga ik aanstaande zaterdag zeker eens proberen. Thanks voor de tip!quote:Op dinsdag 2 juni 2009 22:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Die boco houdt alleen maar bij of je economisch rijdt, volgens het nieuwe rijden. Dus niet te snel accellereren, in een zo hoog mogelijke vernelling rijden, etc. Ondertussen kun je rustig 100 rijden waar je maar 60 mag, op twee wielen door de bocht (alleen maar goed voor je score, zo min mogelijk afremmen), en stukken afnijden door fietstunneltjes.
Uhuh. We waren trouwens remmen met behulp van de handrem nog vergetenquote:Op woensdag 3 juni 2009 12:42 schreef xxiessiexx het volgende:
Zo te lezen moet ik onderduiken als ik een tntbusje aan zie komen
Dat heb ik met een hellingproef wel eens te vroeg gedaan jaquote:Op woensdag 3 juni 2009 16:26 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Uhuh. We waren trouwens remmen met behulp van de handrem nog vergeten
Ja, wat een onzin. Wij moeten dit al een jaar zo doen, en uiteindelijk heeft niemand er baat bij:quote:Op woensdag 3 juni 2009 21:57 schreef TokenW het volgende:
Geweldig dat nieuwe werken, elk vak een bundel. Vandaag meer dan 150 mini-bundels gemaakt. Ik ben nog nooit zo laat klaar geweest.
Dat gebeurt niet altijd, want als een stuk post uit een ander vakje moet komen, dan gaat het vaak mis. Moet aan het begin van de route altijd eerst vijf bundels aan de kant leggen om de post van de eerste brievenbus te vinden. Of er wordt precies verkeerdom samengevoegd. Dat gebeurt ook nogal eens.quote:Op woensdag 3 juni 2009 22:39 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Nu is het bij ons wel toegestaan om meerdere segmenten/vakken tegelijk te pakken en tot 1 bundel te draaien, maar dan moet de voorbereider maar net weten welke vakjes bij elkaar horen.
Dan kan het wel missen, want als de volgorde niet altijd klopt ....quote:Het hele idee achter de standaardisering van de voorbereiding is echter dat iedereen willekeurig welke wijk moet kunnen klaarmaken, ook als hij/zij 'm nog nooit heeft gelopen. Gewoon de volgorde van de HSM aanhouden, kan niet missen.
Reken maar dat het kan missen, zo heeft de HSM veel problemen met subnummers, en als je daar niet op bedacht bent (en zeker als de subnummers niet gewoon van a,b,c, etc) lopen, en je knalt het plaatwerk gewoon ertussen zodra je HSM-post voor dat adres hebt gevonden, dan gaat het mis. Ik moest pas een voor mij volkomen onbekende wijk in een naburig dorp voorbereiden, dus met boerderijen, woonboten, de hele reut. Heb ik keurig gedaan volgens de standaard werkmethode. De volgende dag komt de postbode+ naar me toe met het bezorgrapportje van de pbz, staat helemaal vol met gescheld en getier. Maar ja, zo zei ik ook tegen de pb+, dit is toch hoe ze het willen? Ik moet per vakje afbundelen, en mag niet controleren of er fouten in de HSM-post zitten. Bovendien, bij een voor mij onbekende wijk, merk ik het niet eens op als er fouten in zitten.quote:Op woensdag 3 juni 2009 23:29 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat gebeurt niet altijd, want als een stuk post uit een ander vakje moet komen, dan gaat het vaak mis. Moet aan het begin van de route altijd eerst vijf bundels aan de kant leggen om de post van de eerste brievenbus te vinden. Of er wordt precies verkeerdom samengevoegd. Dat gebeurt ook nogal eens.
[..]
Dan kan het wel missen, want als de volgorde niet altijd klopt ....
Het is dat je er op den duur handigheid in herkennen in krijgt. Anders was het niet best geweest.
Was hier een jaar geleden zelfde verhaal. Drie nieuwe tijdelijke krachten aangenomen, en ik hoefde ineens niet meer te komen. Gelukkig kwam 1 zo'n kerel al na twee dagen niet meer opdagen (nooit meer gehoord of gezien), nummer twee werd betrapt door de postbode-plus toen hij hele stapels post in een oranje bus stond te gooien, en nummer 3 ging bij nader inzien toch maar z'n nooit afgeronde studie weer oppakken.quote:Op donderdag 4 juni 2009 18:44 schreef PartyAnimal87 het volgende:
Ik net even naar kantoor gereden om te kijken wat ik zaterdag heb. Was bang dat ze weer eens gemaakte afspraken over het hoofd hadden gezien, dat viel me weer mee en dus was ik tevreden![]()
* PartyAnimal87 besluit nog even een blik op de planning voor komende week te werpen
Alleen maandagmiddag ingepland. Wtf?! Werk me daar wekelijks uit de naad, 40 uur geen probleem, als er zieken of andere problemen zijn nooit te beroerd om wat extra's te doen en nu wordt ineens al mijn werk ingepikt door fucking tijdelijke hulpkrachten![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat een godvergeten stelletje klootzakken zijn het ook. Werk ik daar nou zo hard voor? Zaterdag maar eens even verhaal halen want dit vind ik een beetje lullige manier van werken. Eigen postbodes eerst, zeg maar
![]()
En als ze nou bellen dat ze in de problemen zitten om wat voor reden dan ook, zoeken ze 't maar lekker uit![]()
Zo, das eruit
Ze bekijken het maar met dat nieuwe werken, vandaag een uur eerder klaar en 2 extra wijken ingegooid. Als het nou lekker werkte (afgezien van de tijd die het kost) dan had het me niet zoveel kunnen schelen, maar op deze manier wordt binnenwerken wel heel erg irritant.quote:Op donderdag 4 juni 2009 00:43 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Reken maar dat het kan missen, zo heeft de HSM veel problemen met subnummers, en als je daar niet op bedacht bent (en zeker als de subnummers niet gewoon van a,b,c, etc) lopen, en je knalt het plaatwerk gewoon ertussen zodra je HSM-post voor dat adres hebt gevonden, dan gaat het mis. Ik moest pas een voor mij volkomen onbekende wijk in een naburig dorp voorbereiden, dus met boerderijen, woonboten, de hele reut. Heb ik keurig gedaan volgens de standaard werkmethode. De volgende dag komt de postbode+ naar me toe met het bezorgrapportje van de pbz, staat helemaal vol met gescheld en getier. Maar ja, zo zei ik ook tegen de pb+, dit is toch hoe ze het willen? Ik moet per vakje afbundelen, en mag niet controleren of er fouten in de HSM-post zitten. Bovendien, bij een voor mij onbekende wijk, merk ik het niet eens op als er fouten in zitten.
Als je langer bij de TNT werkt en op de auto rijd zul je het echt wel af gaan leren dat je je constant druk maakt om andere autobestuurders. Er zijn zoveel mensen bij die al bij het minste of geringste, dus bij een korte opstopping zoals jij beschrijft, op de claxon drukken met als doel jou een stressgevoel te geven. Als je je bij al die mensen druk gaat maken kun je na een tijdje wel een hartverzakking krijgen!quote:Op vrijdag 5 juni 2009 20:46 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Zo, vandaag was mijn derde dag in opleiding. Tijdens een gesprek werd me verteld dat ik eerst op zo`n kleine bestelwagen zou worden ingezet waarmee de brievenbussen worden geleegd en normale post wordt opgehaald. Gisteren en vandaag moest ik echter meerijden op een busje met laadklep, waarmee er containers worden ingezameld. Hier zou ik eerst de nodige ervaring voor nodig hebben maar zoals het er nu uitziet wordt dit dus mijn vaste route. Op zich is het rijden op zo`n grotere bus niet moeilijk alleen moet ik op die route 2 keer langs het postkantoor om post op te halen. Hiervoor moet ik midden op de gracht stoppen om vervolgens een haakse bocht naar achteren te maken en in een soort garage moet rijden. Ondertussen schieten de fietsers langs je heen en staat er een lange rij auto`s achter me te wachten.
Nouja, ik kan nu tenminste echt goed het inparkeren onder de knie krijgen dat is weer een pluspunt.
Wij krijgen het in de derde week van november, geloof ik (lekker voor de kerst aanquote:Op vrijdag 5 juni 2009 21:49 schreef Zipportal het volgende:
Ook op mijn vestiging moeten we er per 15 juni aangeloven. Het nieuwe werken gaat dan in. Vandaag een vergadering gehad. We werden met allerlei regeltjes en andere dingen om de kop gegooit.
nee... veel post en geen HAH... zó hoort het.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 16:58 schreef xxiessiexx het volgende:
Lekker weer en alleen C1000-HAH en weinig post! Zo hoort het
Da's op een zaterdag vrij onrealistisch.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 17:07 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
nee... veel post en geen HAH... zó hoort het.
werk je nog niet zo lang bij de post, ofzo?quote:Op zaterdag 6 juni 2009 17:13 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
Da's op een zaterdag vrij onrealistisch.
Begin dit jaar is alweer zo'n half jaar geleden hequote:Op zaterdag 6 juni 2009 17:28 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
werk je nog niet zo lang bij de post, ofzo?
Tot begin dit jaar hadden bijna alle zaterdagen veel post en geen HAH.
Die mentaliteit heerste hier ook tot de vorige reorganisatie, vorig jaar november. Die klap kwam zó hard aan, dat men nu wat meer op hun hoede is. Klein voordeel is wel dat het ze volgens mij nog nooit gelukt is om een reorganisatie ook daadwerkelijk op de eerste ingangsdatum rond te krijgen, dus wellicht dat het nog even naar achteren wordt geschoven, zodat ik mooi via jullie kan meekrijgen hoe het bevalt.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 19:42 schreef Viper86 het volgende:
Dus hier heerst veel meer een "we-wachten-rustig-af" - mentaliteit. En die is best plezierig te noemen, als ik dat zo mag vergelijken met de situaties die hierboven geschetst zijn.
Over omlaaggaande kwaliteit gesproken, de tas verkeerd gesorteerde post/onbestelbare post blijft iedere dag op het depot liggen bij ons. Leuk als je een wijk met brievenbussen hebt en een kennisgeving moet uitschrijven. Iedere week zijn er pakketjes met mijn naam erop die maandags op het postkantoor/TNT-service-punt moeten liggen, maar er soms woensdags pas zijn. Om je dood te schamen. Het is dat ik 's maandags veel werk en meestal onderweg naar het VBG de zak van het depot meeneem, maar het voelt niet bepaald prettig om je naam op een pakketje hebben en dat mensen dat vervolgens niet kunnen afhalen.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 16:42 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Wij krijgen het in de derde week van november, geloof ik (lekker voor de kerst aan). Ik geef het twee weken en dan zal de stress wel zó hoog oplopen dat er mensen geschorst gaan worden, omdat ze tegen de bakkenneerzetmeneer en/of de teamcoach zijn uitgevallen en weigeren om zich nog verder op die manier te laten behandelen.
Het zal me ook niet verbazen als het tzt leidt tot staking, trouwens.
De vorige reorganisatie was vorig jaar rond die tijd en toen stond iedereen al stijf van de stress en liep de spanning zó hoog op dat er mensen geschorst zijn geweest (de vestigingsmanager stond namelijk ook stijf van de stress).
Nou ja, ik vind het een bijzonder plan en vermoed dat het totaal onhaalbaar is (zoals bij wel meer plannen het geval was), de kwaliteit naar beneden dendert (zoals bij wel meer plannen het geval was), de winst in efficiency minimaal is (zoals bij wel meer plannen het geval was) en het ziekteverzuim omhoog knalt. En dat ze het in hun hoofd hebben gehaald dat je alle sorteerfouten moet gaan herstellen in de wijk, vind ik behoorlijk naïef. Als het niet in de hersorteringskast kan, flikkert men het heus wel in de normale brievenbus. Mensen zijn echt niet zó leip dat ze nog een keer de hele wijk rondfietsen om de sorteerfouten (meestal de fouten van een ander) te herstellen.
Ik vraag me alleen af hoe het bedrijf het probleem wil gaan oplossen dat de huidige werknemers gillend wegrennen en er vervolgens geen vervanging kan worden gevonden...
Dat gebeurt hier ook geregeld. Als ik pakjes heb die niet door de bus kunnen breng ik ze dan ook meestal zelf naar het postkantoor.quote:Op zondag 7 juni 2009 00:19 schreef TokenW het volgende:
[..]
Over omlaaggaande kwaliteit gesproken, de tas verkeerd gesorteerde post/onbestelbare post blijft iedere dag op het depot liggen bij ons. Leuk als je een wijk met brievenbussen hebt en een kennisgeving moet uitschrijven. Iedere week zijn er pakketjes met mijn naam erop die maandags op het postkantoor/TNT-service-punt moeten liggen, maar er soms woensdags pas zijn. Om je dood te schamen. Het is dat ik 's maandags veel werk en meestal onderweg naar het VBG de zak van het depot meeneem, maar het voelt niet bepaald prettig om je naam op een pakketje hebben en dat mensen dat vervolgens niet kunnen afhalen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |