abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69116802
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 11:13 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De prijs deugd gewoon niet, dat vind ik een principeel probleem. Hoe ga je mensen garanderen dat ze van inkomen voorzien zijn? Er is niets of niemand op deze wereld die die zekerheid heeft. Als je de hoogte van de schuld die je aangaat naar beneden kan brengen zou ik het zeker doen. Het gaat mij niet enkel om een paar eurotjes, het gaat mij om 40% van de huidige woningprijs
Jongen, ik denk ook dat de huizenprijzen wel zullen dalen, maar denken dat die gaan dalen met 40-50% kan ik enkel maar belachelijk noemen.
  zondag 17 mei 2009 @ 14:17:16 #252
44885 Metatron
THE VOICE
pi_69116954
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:13 schreef Emu het volgende:

[..]

Jongen, ik denk ook dat de huizenprijzen wel zullen dalen, maar denken dat die gaan dalen met 40-50% kan ik enkel maar belachelijk noemen.
Waarom? Het is niet alsof dat nog nooit eerder is gebeurd...
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_69117339
quote:
Op zondag 17 mei 2009 13:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is nog maar de vraag of dat zo is als de nieuwe bult resets komt in de loop van 2010. Vooral daar waar de hypotheekrente is gelinkt aan langere rentetarieven.
Verwijs je nu naar hogere rentes in de nabije toekomst omwille van hoge inflatie die er zit aan te komen? Ik volg dan wel jou mening, maar die hoge inflatie, dat duurt nog wel een paar jaartjes, en is zeker nog niet voor 2010. Bovendien zijn banken daar ondertussen wel van op de hoogte van die resets, en verwacht ik daar niet al te veel problemen meer rond. Hoogstens het feit dat er in 2010-2011 weinig winst in de boeken zal kunnen worden geschreven bij sommige instellingen, maar grote verliezen, ik betwijfel het ten zeerste.
  zondag 17 mei 2009 @ 14:50:13 #254
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69117957
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:31 schreef Emu het volgende:

[..]

Verwijs je nu naar hogere rentes in de nabije toekomst omwille van hoge inflatie die er zit aan te komen? Ik volg dan wel jou mening, maar die hoge inflatie, dat duurt nog wel een paar jaartjes, en is zeker nog niet voor 2010. Bovendien zijn banken daar ondertussen wel van op de hoogte van die resets, en verwacht ik daar niet al te veel problemen meer rond. Hoogstens het feit dat er in 2010-2011 weinig winst in de boeken zal kunnen worden geschreven bij sommige instellingen, maar grote verliezen, ik betwijfel het ten zeerste.
Hypotheken zijn meestal gebaseerd op langere rentetarieven. Lange rente reageert op de inflatieverwachting. Als jij je geld voor 10 jaar uitleent en je verwacht dat over 4 jaar de inflatie stijgt, dan vraag je natuurlijk een hogere rente.

Die rentestijging is al vanaf december aan de gang en is vooral gaan stijgen toen quantitive easing ('geld printen') begon. Of die trend zich doorzet moet je natuurlijk afwachten, maar als het zo doorgaat dan hebben een hoop mensen straks hogere hypotheekkosten (=meer defaults = meer verliezen voor banken etc)

Zie hieronder de 30yr- en 10yr Treasury yield. De FED kan hier ook niks tegen doen. Ze hebben al op grote schaal treasuries gekocht om de yield naar beneden te drukken (dat is o.a. die spike halverwege maart) maar zoals je ziet heeft dat geen blijvend effect gehad. In tegendeel zelfs: treasuries kopen = geld printen, dus dat maakt de markt alleen maar meer wantrouwend over de inflatie in de toekomst.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_69118337
Die lange rente wil inderdaad niet echt lekker dalen. En terecht ook imho: als de halve wereld schreeuwt dat er (hyper)inflatie aankomt, ongeacht of dat nu werkelijk gaat gebeuren of niet, zou je als bank wel gek zijn als je tegen alle schreeuwers in je lange rente zou verlagen. Je moet je immers ergens op baseren, maar feit is gewoon dat niemand het met zekerheid kan zeggen.
pi_69118352
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:17 schreef Metatron het volgende:

[..]

Waarom? Het is niet alsof dat nog nooit eerder is gebeurd...
Dus omdat iets al gebeurt is gaat het überhaupt nog eens gebeuren? Neen, maar ik volg jou redenering wel gedeeltelijk. En dit is met name een zeer complexe en ingewikkelde discussie. Er zijn verschillende factoren die nu anders zijn dan in het verleden, zowel positief als negatief.

- Materiaalkosten liggen een pak hoger nu
- Bouwvakker kan waarschijnlijk meer efficiënt werken
- Grondschaarste (al dan niet kunstmatig , maar de bevolking blijft groeien dus ooit geraakt grond op)
- Rentes liggen lager...

Al zijn er ongetwijfeld bepaalde types vastgoed die ik inderdaad pas zou kopen bij een daling van 50% zoals al die brakke oude huizen en flats uit de jaren 1950-1965. Energietechnisch zitten die zo verschrikkelijk in elkaar, dat je beter in open lucht kunt gaan wonen met een radiator naast jou volledig open. Bovendien zijn de kosten om die energievriendelijk te maken, er hoog, er zijn heel wat onzekerheden bij het kopen... die dingen moete worden gesloopt en daar moet nieuwbouw in de plaats voor komen. Volgens mij is het niet onmogelijk dat die dingen op lange termijn gaan naar grondwaarde + 10%. Maar het gros van de woningen zal geen 50% dalen, 15% dat lijkt mij heel realistisch.
  zondag 17 mei 2009 @ 15:17:26 #257
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69118943
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:59 schreef jammerklant het volgende:
Die lange rente wil inderdaad niet echt lekker dalen. En terecht ook imho: als de halve wereld schreeuwt dat er (hyper)inflatie aankomt, ongeacht of dat nu werkelijk gaat gebeuren of niet, zou je als bank wel gek zijn als je tegen alle schreeuwers in je lange rente zou verlagen. Je moet je immers ergens op baseren, maar feit is gewoon dat niemand het met zekerheid kan zeggen.
Het is niet alleen sentiment maar gewoon pure vraag en aanbod. Alle overheden overal te wereld zijn extra tekorten aan het creeren voor bailouts en stimulatieplannen, dus de hoeveelheid staatsleningen neemt toe en die leningen moeten tegen elkaar opbieden. Hogere rentes dus. En zelfs als die stimuleringsplannen op een bepaald moment stoppen, die leningen blijven bestaan totdat ze worden afgelost (=nooit).

Daar bovenop komt nog eens een extra stukje yield, namelijk een hogere risicopremie. Het risico dat de staat uiteindelijk niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen (Argentinie scenario) neemt toe, en zelfs al schat men die kans heel laag in, hij is in elk geval groter dan voorheen. Ook dit vertaalt zich in een wat hogere rente.

Simpele logica suggereert dat we de komende decennia structureel hogere rentes gaan zien (en dat op z'n beurt zal weer druk geven op de huizenmarkt, waarmee de verliezen voor de staat op de verstrekte bailouts weer toenemen, waarmee de rente verder stijgt etc).
Mijn reisverslagen
  zondag 17 mei 2009 @ 17:11:38 #258
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_69122450
Wat is eigenlijk een reëel percentage om aan je hypo uit te geven per maand tov je netto salaris?

Uitgangspunten:
- Geen extreem dure hobby's
- Geen 6 vakanties per jaar
- Geen autolasten, ivm auto van de zaak welke reeds verwerkt zit in het loon
- Etc.
  maandag 18 mei 2009 @ 10:50:10 #259
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_69143831
quote:
Op zondag 17 mei 2009 17:11 schreef BeamofLight het volgende:
Wat is eigenlijk een reëel percentage om aan je hypo uit te geven per maand tov je netto salaris?

Uitgangspunten:
- Etc.
Volgens mij 1/3 van je netto maand inkomen
pi_69143949
quote:
Op zondag 17 mei 2009 15:00 schreef Emu het volgende:

Al zijn er ongetwijfeld bepaalde types vastgoed die ik inderdaad pas zou kopen bij een daling van 50% zoals al die brakke oude huizen en flats uit de jaren 1950-1965. Energietechnisch zitten die zo verschrikkelijk in elkaar, dat je beter in open lucht kunt gaan wonen met een radiator naast jou volledig open. Bovendien zijn de kosten om die energievriendelijk te maken, er hoog, er zijn heel wat onzekerheden bij het kopen...
Als het de regering menis is met energiebesparing moeten ze de oude wijken slopen en vervangen door goedkope energieneutrale woningen, dat kan tegenwoodig, zelfs met een energie surplus
  maandag 18 mei 2009 @ 12:48:15 #261
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69147616
quote:
Op zondag 17 mei 2009 17:11 schreef BeamofLight het volgende:

Uitgangspunten:
- Etc.
Ik geef aan huur nu minder dan 1/10 van mijn inkomen uit. Dit exclusief GLW/internet/kabel etc. Dat is eigenlijk te weinig, maar ik wil niet drie keer zoveel betalen voor hetzelfde huis in dezelfde buurt.

Het is overigens niet eens sociale woningbouw oid!
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 mei 2009 @ 16:14:37 #262
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69154476
quote:
Op maandag 18 mei 2009 10:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Volgens mij 1/3 van je netto maand inkomen
Hypotheek alleen of ook aflossing? Want ik vind 1/3e wel veel eigenlijk (ook incl. aflossing)
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  maandag 18 mei 2009 @ 16:36:15 #263
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69155262
quote:
Opnieuw woningcorporatie in problemen door wanbeleid
maandag 18 mei 2009 07:45

Woningcorporatie De Kleine Meierij (DKM) uit Rosmalen is bijna failliet. Het bedrijf heeft torenhoge schulden, betaalt het personeel te hoge salarissen en gaf te veel uit aan bouwopdrachten, grond en woningen.

Het is de zoveelste affaire met een woningcorporatie in korte tijd
Affaires bij corporaties

Dat schrijft dagblad de Volkskrant maandag op basis van drie onderzoeken naar de misstanden bij de corporatie.

Kosten
Zo bleken de organisatiekosten bij DKM 30 procent hoger dan bij andere corporaties.

Dat kwam onder meer doordat zeventien van de 49 personeelsleden een auto van het bedrijf rijden. Ook zijn er door de vorige directie extra salarisschalen gecreëerd en is er enorm veel geld geleend bij de Bank Nederlandse Gemeenten.

Middelgroot
Verder werd duidelijk dat de corporatie ongeveer 40 procent te veel betaalde bij het handelen in vastgoed, woningen en grond, en bij het verlenen van opdrachten aan bouwers en aannemers.

DKM is een middelgrote woningcorporatie en bezit circa 3.500 woningen in Rosmalen en Den Bosch. Ook is de corporatie actief op de Vinexlocatie De Groote Wielen, ten oosten van Den Bosch.

Corporatie-affaires
Het is de zoveelste woningcorporatie die in de afgelopen tijd in opspraak raakt door fraude of mismanagement.

Eerder dit jaar kwamen onder meer vastgoedaffaires bij het Amsterdamse Rochdale en de gereformeerde bejaardenhuisvester SGBB in Hoofddorp aan het licht.
Leuk en aardig allemaal. In Rosmalen zijn de banden met Heijmans natuurlijk sterk, logisch dat daar wat poen minder marktconform heen en weer geschoven wordt.

Maar wat ik niet begrijp is hoe een woningbouwstichting ooit failliet kan gaan. Want al die woningen staan voor ver, ver onder de marktprijs in de boeken. Als je 3500 woningen voor 40K in de boeken hebt staan die in werkelijk 200K waard zijn (Rosmalen is erg duur) dan is het toch een koud kunstje 10% van je porto te liquideren? Dan heb je zo 52 miljoen in de pocket. Lijkt me sterk dat dit het probleem niet oplost. En dan hoeft de belastingbetaler ook niet bij te springen. Ook nice voor de huidige huurders overigen!
The End Times are wild
pi_69155547
quote:
Op maandag 18 mei 2009 16:14 schreef Doc het volgende:

[..]

Hypotheek alleen of ook aflossing? Want ik vind 1/3e wel veel eigenlijk (ook incl. aflossing)
Ach die 1/3 kan ook 1/2 of 1/4 zijn het is gewoon totaal afhankelijk van je inkomen, wanneer je 10.000 netto per maand verdient kun je ook nog altijd goed uitkomen bij je overige lasten met 5.000 euro per maand. Terwijl wanneer je maar 1500 euro per maand verdien het problematisch kan worden om de overige dingen te bekostigen met 750 euro per maand.
pi_69155554
quote:
Op maandag 18 mei 2009 16:14 schreef Doc het volgende:

[..]

1/3 is prima als je het wereldwijd bekijkt. Ik zit nu op 1/5, maar dat is ook maar tijdelijk.
pi_69156381
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:31 schreef Emu het volgende:

[..]

Kan je niet bij de Fed gaan werken?
pi_69159795
quote:
Op zondag 17 mei 2009 14:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hypotheken zijn meestal gebaseerd op langere rentetarieven. Lange rente reageert op de inflatieverwachting. Als jij je geld voor 10 jaar uitleent en je verwacht dat over 4 jaar de inflatie stijgt, dan vraag je natuurlijk een hogere rente.

Die rentestijging is al vanaf december aan de gang en is vooral gaan stijgen toen quantitive easing ('geld printen') begon. Of die trend zich doorzet moet je natuurlijk afwachten, maar als het zo doorgaat dan hebben een hoop mensen straks hogere hypotheekkosten (=meer defaults = meer verliezen voor banken etc)

Zie hieronder de 30yr- en 10yr Treasury yield. De FED kan hier ook niks tegen doen. Ze hebben al op grote schaal treasuries gekocht om de yield naar beneden te drukken (dat is o.a. die spike halverwege maart) maar zoals je ziet heeft dat geen blijvend effect gehad. In tegendeel zelfs: treasuries kopen = geld printen, dus dat maakt de markt alleen maar meer wantrouwend over de inflatie in de toekomst.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat de Fed staatsleningen opkoopt is de grootste grap van deze eeuw.

Bondrate omhoog -> Fed grijpt in door staatsleningen op te gaan kopen -> dollar wordt zwakker -> men wil meer vergoeding voor staatsobligaties (wat eigenlijk dollars zijn).

Een vicieuze cirkel van hier tot Tokio.
pi_69160781
Leuke afbeelding

FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 mei 2009 @ 20:55:04 #269
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69164962
quote:
Op maandag 18 mei 2009 16:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ach die 1/3 kan ook 1/2 of 1/4 zijn het is gewoon totaal afhankelijk van je inkomen, wanneer je 10.000 netto per maand verdient kun je ook nog altijd goed uitkomen bij je overige lasten met 5.000 euro per maand. Terwijl wanneer je maar 1500 euro per maand verdien het problematisch kan worden om de overige dingen te bekostigen met 750 euro per maand.
Ik heb volgens mij persoonlijk nooit boven de 20% gezeten. Misschien dat daar mijn gevoel dat 1/3e veel was vandaan komt.
pi_69169548
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:55 schreef Doc het volgende:

[..]

Ik heb volgens mij persoonlijk nooit boven de 20% gezeten. Misschien dat daar mijn gevoel dat 1/3e veel was vandaan komt.
Het ligt heel erg aan je inkomen. Het maximale wat je op een modaal salaris kan krijgen is ongeveer 1/3de deel hypotheek last op je netto inkomen. Of het verstandig is, ik denk het niet aangezien er dan erg weinig over blijft om van te leven.
1 dag niet gefeest = 1 dag niet geleefd
pi_69169685
quote:
Op maandag 18 mei 2009 22:23 schreef jotje83 het volgende:

[..]

Het ligt heel erg aan je inkomen. Het maximale wat je op een modaal salaris kan krijgen is ongeveer 1/3de deel hypotheek last op je netto inkomen. Of het verstandig is, ik denk het niet aangezien er dan erg weinig over blijft om van te leven.
2/3 geloof ik. Hangt nogal van je levensstijl en familiesamenstelling van, imho
  maandag 18 mei 2009 @ 23:12:51 #272
256463 StefTheMan
Check mijn websites
pi_69172375
Wat een onzin! Vanavond het cijfer gezien uit Amerika? Het gaat echt weer de goede kant op!
Voor als je een keer wat gezelschap nodig hebt... ;) www.angelsofamsterdam.com
  maandag 18 mei 2009 @ 23:14:55 #273
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69172482
quote:
Op maandag 18 mei 2009 22:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

2/3 geloof ik. Hangt nogal van je levensstijl en familiesamenstelling van, imho
Dat vind ik toch geen gezonde verhouding. Ook niet bij een hoog inkomen. Er zijn nog altijd overige woonkosten en er kan altijd iets onverwachts gebeuren als ontslag, invaliditeit, een kind, noem maar op.
The End Times are wild
pi_69176097
quote:
Op maandag 18 mei 2009 23:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat vind ik toch geen gezonde verhouding. Ook niet bij een hoog inkomen. Er zijn nog altijd overige woonkosten en er kan altijd iets onverwachts gebeuren als ontslag, invaliditeit, een kind, noem maar op.
misschien is het ook een kwestie van hoe je in het leven staat. Ik zie er het nut en vooral de lol niet van in om rekening te houden met allerhande mogelijke onheil. De hemel zal best een keer omlaag komen vallen, maar tot die tijd wil ik me liever niet laten gijzelen Daar heb ik de laatste jaren iets te veel mensen om me heen plotseling zien wegvallen.

Ik heb trouwens geen idee hoe mensen met een hoog inkomen dan die andere 2/3 wegpissen
pi_69176205
quote:
Op maandag 18 mei 2009 23:12 schreef StefTheMan het volgende:
Wat een onzin! Vanavond het cijfer gezien uit Amerika? Het gaat echt weer de goede kant op!
met alle respect denk ik dat Amerika redelijk weinig met NL te maken heeft. Niet omlaag, niet omhoog. Gewoon niet. Amerika is trouwens een huizenmarkt welke ongeveer vergelijkbaar is met die van Amsterdam tot aan Djneperpretosk (of daaromtrent).

En als we toch over woonquotes hebben: In California verwoonden op het hoogtepunt sommige mensen maandelijks zelf MEER dan hun inkomen. Extreme gevallen idd, maar 50% was voor de bust heel normaal.

Werkloosheid en rentestand zijn m.i. bepalend voor waar het heengaat in NL, niet of een huis in North Dakota nog verder daalt of juist stijgt.
  dinsdag 19 mei 2009 @ 06:52:12 #276
44885 Metatron
THE VOICE
pi_69177291
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 01:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik heb trouwens geen idee hoe mensen met een hoog inkomen dan die andere 2/3 wegpissen
Wie zegt dat ze het wegpissen?
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_69178098
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 06:52 schreef Metatron het volgende:

[..]

Wie zegt dat ze het wegpissen?
LXIV die suggereert dat je bij besteding van 1/3 van je inkomen aan woonlasten niet genoeg hebt aan de resterende 2/3. Ik heb ook niet het idee dat er nameljk veel gespaard worden, juist niet bij hoge inkomens.
pi_69179267
quote:
Op maandag 18 mei 2009 23:12 schreef StefTheMan het volgende:
Een greenshoot is geen garantie voor een nieuwe plant
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  dinsdag 19 mei 2009 @ 09:51:11 #279
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69179880
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 08:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

LXIV die suggereert dat je bij besteding van 1/3 van je inkomen aan woonlasten niet genoeg hebt aan de resterende 2/3. Ik heb ook niet het idee dat er nameljk veel gespaard worden, juist niet bij hoge inkomens.
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat 2/3 van je inkomen verwonen geen gezond percentage is. Het zijn immers vaste lasten die je niet zomaar om kunt gooien. Gebeurt er iets dan heb je een probleem.
Wanneer je overtollig geld uitgeeft aan uitgaan, auto's, vakantie e.d. kun je daarop gemakkelijk bezuinigen. Maar met hypotheeklasten van 66% van je netto-inkomen hoeft er maar één verandering te komen in je privé-leven of je hebt een probleem. Frappant ook dat mensen die dat overkomt meteen komen janken bij de staat om extra geld of om hun huis op te kopen.
The End Times are wild
pi_69200955
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 09:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat 2/3 van je inkomen verwonen geen gezond percentage is. Het zijn immers vaste lasten die je niet zomaar om kunt gooien. Gebeurt er iets dan heb je een probleem.
Wanneer je overtollig geld uitgeeft aan uitgaan, auto's, vakantie e.d. kun je daarop gemakkelijk bezuinigen. Maar met hypotheeklasten van 66% van je netto-inkomen hoeft er maar één verandering te komen in je privé-leven of je hebt een probleem. Frappant ook dat mensen die dat overkomt meteen komen janken bij de staat om extra geld of om hun huis op te kopen.
1/3 geen 2/3.

2/3 van je inkomen verwonen lijkt me inderdaad ook buitengewoon veel
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 19 mei 2009 @ 20:32:52 #281
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69201937
Duidelijk gevalletje van spraak verwarring hier

Neil Young Dinosaur Sr's reactie van 2/3 was een reactie op "Of het verstandig is, ik denk het niet aangezien er dan erg weinig over blijft om van te leven" (de laatste regel waa van die post) en niet op 'Het maximale wat je op een modaal salaris kan krijgen is ongeveer 1/3de deel hypotheek last op je netto inkomen"
quote:
Op dinsdag 19 mei 2009 01:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Werkloosheid en rentestand zijn m.i. bepalend voor waar het heengaat in NL, niet of een huis in North Dakota nog verder daalt of juist stijgt.
Dat lijkt mij ontegenzeggelijk en zondermeer geheel en al correct ende tevens juist.
pi_69217957
Prijzen bestaande koopwoningen dalen verder
quote:
De prijzen van verkochte bestaande woningen waren in april 2009 gemiddeld 2,2 procent lager dan in april 2008. Dit is de derde maand op rij dat de prijzen van koopwoningen lager waren dan een jaar eerder. Dit blijkt uit de ontwikkeling van de prijsindex bestaande koopwoningen van het CBS en het Kadaster.

Alle typen bestaande koopwoningen waren goedkoper dan in april 2008. Vrijstaande woningen daalden met 3,2 procent het meest in prijs. De prijsdaling van twee-onder-een-kapwoningen was met 0,4 procent het kleinst.

Vergeleken met maart 2009 daalden de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen met 0,6 procent. Alle typen woningen waren goedkoper, met uitzondering van twee-onder-een-kapwoningen. De prijzen van tussenwoningen daalden met 1,2 procent het meest.

Het aantal transacties was voor de zesde maand op rij fors lager dan een jaar eerder. In april wisselden ruim tienduizend bestaande woningen van eigenaar. Dat is bijna een halvering ten opzichte van april 2008. Van alle woningtypen en in alle provincies liep het aantal verkopen fors terug.

Meer cijfers staan op de themapagina Prijzen
  woensdag 20 mei 2009 @ 11:53:20 #283
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_69221118
quote:
Mooi grafiekje.
En nu maar hopen dat de gemeente de WOZ ook laat dalen.
pi_69221516
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 11:53 schreef HarryP het volgende:

[..]

Mooi grafiekje.
Ja hoor, volgend jaar... Misschien... Eventueel... Wellicht...

Met natuurlijk een correctie voor een eventuele prijsstijging in 2010.... Of course....
  donderdag 21 mei 2009 @ 20:58:37 #286
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69272217
quote:
Op woensdag 20 mei 2009 11:53 schreef HarryP het volgende:

[..]

Mooi grafiekje.
Die moeten hun begroting ook rondkrijgen. En landbouwgrond opkopen om met 1000% winst te verkopen lukt ook al niet meer.

Waarschijnlijk worden de taxeringen wel aangepast, daar kunnen ze niet onderuit, maar het percentage dat je daarover betaald verhoogd. Netto maakt dat niks uit.
The End Times are wild
  donderdag 21 mei 2009 @ 21:28:56 #287
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69273039
Een jaar later...
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 22:29 schreef DS4 het volgende:
Zo, over tot de orde van de dag. Inflatie wordt 3% (althans, dat wordt geschat), dus de huizenprijs zal zeer waarschijnlijk een duw omhoog krijgen. 4-5% zeg ik met de bekende natte vinger.
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 22:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

Natte vinger... Maar ik denk dat ik meer kans heb over een jaar gelijk te hebben dan de "huizenmarkt stort in vrouwen en kinderen eerst"-roepers.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 21 mei 2009 @ 22:21:22 #288
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69274697
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 21:28 schreef LXIV het volgende:
Een jaar later...
[..]

[..]
maar +3% en -2% zit dan nog steeds dichter bij elkaar dan -2% en -12%

(ik bedoel te zeggen - sommigen beweerden ook dat de daling veel en veel erger zou zijn dan wat-ie nu is; tov april 2007 is april 2009 nog steeds rond +2% of zo)
  donderdag 21 mei 2009 @ 22:26:07 #289
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69274874
Huizen die april 2008 voor een bepaald bedrag te koop stonden kun je nu zeker krijgen voor 10% minder dan toen. Misschien niet bij iedere verkoper, maar zo moeilijk is het ook weer niet er een te vinden.
The End Times are wild
pi_69275791
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 22:26 schreef LXIV het volgende:
Huizen die april 2008 voor een bepaald bedrag te koop stonden kun je nu zeker krijgen voor 10% minder dan toen. Misschien niet bij iedere verkoper, maar zo moeilijk is het ook weer niet er een te vinden.
Mocht het niet lukken bij 1 verkoper dan wel bij een andere, 10% moet dan ook wel lukken. Al zou het me niks verbazen dat mensen gewoon nog steeds te veel betalen of met teveel qua prijs akkoord gaan.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_69276074
De prijzen dalen ook harder dan uit de statistieken blijkt. Logisch, de huizen die wel verkocht worden zijn de populaire huizen die nog voor redelijke prijzen weggaan. Het probleem zit hem in de huizen die niet verkocht worden en die zijn nu net niet in de statistieken verwerkt.

Hier in het dorp schat ik dat sinds eind 2007 de prijzen tussen de 10 en 20% zijn gedaald, maar dat komt ook doordat er een grote nieuwbouwwijk is en de prijzen ook extreem hoog waren.
pi_69284484
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 22:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mocht het niet lukken bij 1 verkoper dan wel bij een andere, 10% moet dan ook wel lukken. Al zou het me niks verbazen dat mensen gewoon nog steeds te veel betalen of met teveel qua prijs akkoord gaan.
Bij ons in de buurt hebben de bewoners van een huis besloten om maar een tweede makelaar in de arm te nemen. Er staan sinds een week 2 bordjes bij hun in de tuin.

Geen idee wat de prijs doet bij hen, nog geen zin gehad om te kijken naar de vraagprijs
pi_69285132
quote:
Op donderdag 21 mei 2009 22:57 schreef Fastmatti het volgende:
De prijzen dalen ook harder dan uit de statistieken blijkt. Logisch, de huizen die wel verkocht worden zijn de populaire huizen die nog voor redelijke prijzen weggaan. Het probleem zit hem in de huizen die niet verkocht worden en die zijn nu net niet in de statistieken verwerkt.

Hier in het dorp schat ik dat sinds eind 2007 de prijzen tussen de 10 en 20% zijn gedaald, maar dat komt ook doordat er een grote nieuwbouwwijk is en de prijzen ook extreem hoog waren.
hier in de regio blijkt wat anders.
Mensen die scheef zaten en al een ander huis gekocht hadden, hebben eieren voor hun geld gekozen en hebben verkocht.
Wat nu te koop staat zijn mensen die niet nodig hoeven, en de prjizen blijven dus op peil, en mensen die willen oversteken naar een ander huis. Die hebben ook geen haast, wat ze minder zouden beuren voor hun huis, betalen ze ook minder voor een ander huis, en omgekeerd. Die verkopen dus alleen als ze wat anders achter de hand hebben, en weten wat het verschil is.

Overigens als de voorspelling van de doomers hier moeten uitkomen, hebben we het laatste half jaar 3% van de daling gehad welke over anderhalf jaar op 40% moet uitkomen. Dus de komende anderhalf jaar nog 37%?

Heeft de verhouding verkochte dure /goedkope huizen ook nog invloed op de statistieken?
  vrijdag 22 mei 2009 @ 12:04:48 #294
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_69286705
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 11:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

hier in de regio blijkt wat anders.
Mensen die scheef zaten en al een ander huis gekocht hadden, hebben eieren voor hun geld gekozen en hebben verkocht.
Wat nu te koop staat zijn mensen die niet nodig hoeven, en de prjizen blijven dus op peil, en mensen die willen oversteken naar een ander huis. Die hebben ook geen haast, wat ze minder zouden beuren voor hun huis, betalen ze ook minder voor een ander huis, en omgekeerd. Die verkopen dus alleen als ze wat anders achter de hand hebben, en weten wat het verschil is.

Overigens als de voorspelling van de doomers hier moeten uitkomen, hebben we het laatste half jaar 3% van de daling gehad welke over anderhalf jaar op 40% moet uitkomen. Dus de komende anderhalf jaar nog 37%?

Heeft de verhouding verkochte dure /goedkope huizen ook nog invloed op de statistieken?
Uiteraard, de gemiddelde verkoopprijs is de gemiddelde prijs van alle verkochte woningen. De startersmarkt gaat nog aardig vandaar de daling. Uiteraard zegt het wel iets over de markt.

Overigens 40% is echte crap. Mijn woning kan ik morgen verkopen voor ongeveer 25% onder de vraagprijs (215.000). Dat is binnen 3 dagen geregeld via een handelaar. Al die spookverhalen hierzo...
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_69287890
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 12:04 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Uiteraard, de gemiddelde verkoopprijs is de gemiddelde prijs van alle verkochte woningen. De startersmarkt gaat nog aardig vandaar de daling. Uiteraard zegt het wel iets over de markt.

Overigens 40% is echte crap. Mijn woning kan ik morgen verkopen voor ongeveer 25% onder de vraagprijs (215.000). Dat is binnen 3 dagen geregeld via een handelaar. Al die spookverhalen hierzo...
Hoe weet je dat? Heb je biedingen in die richting gekregen, of loop je nou maar wat in de ruimte te blaten?

Als je namelijk geen concreet bod hebt gekregen voor 75% van de vraagprijs, is het enkel wishful thinking wat jij nu doet.
pi_69289433
Ik woon in een dorp waar de komende 10 jaar zo'n 700 woningen bijgebouwd moeten worden. gemiddeld zo'n 70 stuks per jaar. Nu blijkt dat de woningmarkt volledig vast zit, er word nl. geen woning meer verkocht boven de 150k, spreekt de projectontwikkelaar zich uit voor het bouwen van goedkope woningen. Pas als de woningmarkt zich weer hersteld willen ze gaan nadenken over de duurdere woningen, zie de eerste reacties van de markt zijn in zicht
Een ander project waarin huizen staan van 340k is al afgebouwd en deze kasten staan al gewoon 2 jaar leeg te wachten op een 'sukkel' die het er voor neer wil leggen. Een ander project in het buitengebied waar 80 woningen moesten komen staat al een jaar of 6 in de verkoop, enkel de 'demowoningen' zijn gebouwd. Wie wil er dan ook minimaal 350k betalen voor een recreatiewoning
Kortom, de markt gaat vanaf nu knetterhard naar beneden, check de werkeloosheidscijfers, check de economische krimpcijfers, check je eigen verstand en grijp je vast aan het wrakhout van je veel te dure stenen hut, good luck en vooral niet verzuipen
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_69289479
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 12:39 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Hoe weet je dat? Heb je biedingen in die richting gekregen, of loop je nou maar wat in de ruimte te blaten?

Als je namelijk geen concreet bod hebt gekregen voor 75% van de vraagprijs, is het enkel wishful thinking wat jij nu doet.
Sjabba hoopt eerst een sukkel te vinden voor zijn woning voordat hij zelf iets goedkoops op de kop kan tikken
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  Moderator vrijdag 22 mei 2009 @ 14:30:55 #298
236264 crew  capricia
pi_69291797
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 11:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik moet hier ook vaak aan denken...mensen die vorig jaar november riepen dat het MINSTENS 40 naar beneden ging, en dat het liefst ook nog binnen 1 jaar.
En ook denk ik met een glimlach om mijn lippen terug aan de mensen die in deze mooie reeks topics aanmaakte met de titel: Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
Of
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.

Tot nu toe valt het allemaal toch nog wel mee?
Overdrijven is ook een vak...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 22 mei 2009 @ 14:35:17 #299
78918 SeLang
Black swans matter
pi_69291950
Een daling van 40% in een jaar zou ook aardig ruig zijn. Bearmarkets in huizen duren gemiddeld zo'n 5-7 jaar (even uit het hoofd) en die in NL is nog nieteens een jaar bezig
Mijn reisverslagen
  vrijdag 22 mei 2009 @ 14:38:12 #300
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_69292052
quote:
Op vrijdag 22 mei 2009 13:22 schreef xenobinol het volgende:
Ik woon in een dorp waar de komende 10 jaar zo'n 700 woningen bijgebouwd moeten worden. gemiddeld zo'n 70 stuks per jaar. Nu blijkt dat de woningmarkt volledig vast zit, er word nl. geen woning meer verkocht boven de 150k, spreekt de projectontwikkelaar zich uit voor het bouwen van goedkope woningen. Pas als de woningmarkt zich weer hersteld willen ze gaan nadenken over de duurdere woningen, zie de eerste reacties van de markt zijn in zicht
Een ander project waarin huizen staan van 340k is al afgebouwd en deze kasten staan al gewoon 2 jaar leeg te wachten op een 'sukkel' die het er voor neer wil leggen. Een ander project in het buitengebied waar 80 woningen moesten komen staat al een jaar of 6 in de verkoop, enkel de 'demowoningen' zijn gebouwd. Wie wil er dan ook minimaal 350k betalen voor een recreatiewoning
Kortom, de markt gaat vanaf nu knetterhard naar beneden, check de werkeloosheidscijfers, check de economische krimpcijfers, check je eigen verstand en grijp je vast aan het wrakhout van je veel te dure stenen hut, good luck en vooral niet verzuipen
De duurdere woningen worden inderdaad niet meer verkocht maar de goedkopere woningen daar is nog steeds vraag naar. Mensen moeten immers toch wonen. En de wachtlijsten voor huurwoningen worden steeds langer.

Straks is er weer een groot woning tekort in de "betaalbare" prijsklasse waardoor daar toch weer een behoorlijke stijging in prijs zit aan te komen. Dan maar hopen dat je net wat meer kunt betalen zodat je zo'n goedkoper geworden dure woning kan kopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')