abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58048498
quote:
Op maandag 14 april 2008 19:02 schreef HandiMAN het volgende:

En denk niet dat huizenprijzen niet 20 tot 30% kunnen dalen, dat kan WEL. De historie leert dat. Zie het volgende grafiekje:
Dat is een heel mooi grafiekje, maar de wereld is niet meer hetzelfde. Niet dat een zware economische crisis sowieso niet meer kan (en inderdaad... dat zou de huizenprijs een klap kunnen geven), maar er zijn wel redenen om aan te nemen dat de economie meer stabiel is, juist ook door de mondialisering.

De tijd zal dat wel leren natuurlijk.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_58051904
quote:
Op maandag 14 april 2008 10:13 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ach, jij iedere keer met je bubble. Jij bent zo iemand die iedere dag sneeuw voorspelt en als het dan een keer sneeuwt roept "zie je wel: ik zei toch dat er sneeuw in de lucht zat".
Reis maar even over de grens met Duitsland, daar krijg je dubbel zoveel waar voor je geld. Dat lijkt erg op een bubble hoor. Maar ik zeg ook dat de huizenprijzen door de HRA en krapte niet snel zullen dalen. Maar dat neemt die lucht in die huizenprijzen niet weg.
pi_58052033
quote:
Op maandag 14 april 2008 13:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Onzin, want de HRA zorgt voor een maximum van 10% reductie OP DE RENTELAST. Immers, als de HRA er af gaat hoeft er anderszins minder belasting te worden geheven (ook wel: sigaar uit eigen doos). En de normen in NL zijn zo strikt dat die 10% echt geen probleem vormt wat ook maar enigszins met sub-prime kan worden vergeleken.
Goede reden om de HRA af te schaffen. Als de HRA afgeschaft wordt en de loonbelasting wordt daarmee veel lager, dan zijn de hoge hypotheken alsnog prima te betalen? Waarom ziet niemand dat niet?
pi_58052400
quote:
Op maandag 14 april 2008 21:08 schreef pberends het volgende:

Reis maar even over de grens met Duitsland, daar krijg je dubbel zoveel waar voor je geld. Dat lijkt erg op een bubble hoor.
Een huis in Duitsland kun je niet zomaar vergelijken met een huis in NL. Alsof iemand die werkt in (godbeterehet) Amstelveen iets heeft aan de lage prijzen in Duitsland...
pi_58052483
quote:
Op maandag 14 april 2008 21:11 schreef pberends het volgende:

Goede reden om de HRA af te schaffen. Als de HRA afgeschaft wordt en de loonbelasting wordt daarmee veel lager, dan zijn de hoge hypotheken alsnog prima te betalen? Waarom ziet niemand dat niet?
Er zijn nog betere redenen om de HRA af te schaffen. Alleen moet je dat in fasen doen en op het moment dat de rentelasten dalende zijn. Met name ook omdat in individuele gevallen de zaak wat vervelender kan uitpakken (dat geldt voor iedere verandering in de fiscale wetgeving) en je zo mensen de tijd en ruimte geeft om zich aan te passen.

Nu is een slecht moment. Maar afschaffen van de HRA? Daar kun je met mij over praten. De huizen worden er natuurlijk niet goedkoper van.
pi_58063128
quote:
Op maandag 14 april 2008 12:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat de banken in problemen zijn gekomen door andere dingen dan alleen maar dat subprime verhaal. Nou dan ben ik benieuwd wat je denkt dat de echte factoren zijn.
Beleggen is vooruitzien want beurskoersen lopen gemiddeld 6-9 maanden voor op economische ontwikkelingen. Het zal GannTrader niet verbazen dat, als we over 2 à 3 kwartalen achterom kijken, de recessie haar dieptepunt heeft bereikt in het 2e kwartaal van 2008.

Veel bedrijven doen thans hun ‘best’ om zoveel mogelijk af te schrijven en vooruitzichten neerwaarts bij te stellen. Normaal gesproken krijgt het bestuur dan kritische vragen van haar aandeelhouders maar nu wordt de schuld door het bestuur afgeschoven naar de algemene economische malaise (in vaktermen ‘transfering the monkey’). Schuif de schuld gewoon door.

Voordeel voor het bestuur: ze kunnen nu naar hartenlust hun eigen ‘blunders’ afwentelen en royale afschrijvingen doen. Het liefst zoveel mogelijk want, en nu komt de aap uit de mouw, als straks de economische malaise minder erg blijkt te zijn dan ‘ingecalculeerd’, en de geschiedenis leert dat dit altijd het geval is, worden de bestuurders als helden onthaald omdat de winsten plotseling spectaculair stijgen.

Die winsten stijgen dan zo sterk omdat een groot deel van de ‘overdreven’ afschrijvingen wordt teruggedraaid en als winst wordt gezien. Het is natuurlijk een sigaar uit eigen doos maar ach, iedereen happy. De CEO’s zijn de reddende engelen en de aandeelhouders zien hun aandelen weer fors stijgen.

En Mr. ‘Monkey’ zit relaxed in zijn favoriete boom een sigaar te roken. Hij aanschouwt het tafereel met een tevreden grijns op zijn gelaat en ziet dat alles weer als vanouds is
bron: fd.nl
pi_58148680
Niks geen lucht in de huizenprijzen, aldus CPB.

AMSTERDAM - De gemiddelde huizenprijs in Nederland is niet overgewaardeerd, maar lag in 2007 in lijn met de lange-termijnverwachtingen.

Dat concludeert het Centraal Planbureau (CPB), dat onder meer naar aanleiding van conclusies van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) zijn analyse opnieuw heeft uitgevoerd.

Luchtbel
Het IMF stelde eerder deze maand dat de Nederlandse huizenmarkt te kampen met een ‘enorme luchtbel’. Volgens een analyse van het IMF liggen de huizenprijzen in Nederland 30 procent te hoog en gaat het net als Ierland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk een ingrijpende prijsdaling tegemoet.

De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) ontkrachtte die stelling al, omdat de analyse van het IMF gestoeld zou zijn op verkeerde aannames. Het CPB sluit zich hierbij aan en vindt dat ‘de uniforme specificatie die het IMF voor alle onderzochte landen hanteert geen rekening houdt met de specifieke woningmarktsituatie in Nederland’. Hierbij valt te denken aan de aftrek van de hypotheekrente en de structurele krapte op de huizenmarkt.

Vraag en aanbod
De CPB-onderzoekers concluderen dat de huizenprijs min of meer overeenkomt met de onderliggende vraag- en aanbodfactoren. Hoewel in 2003 de gemiddelde huizenprijzen nog 10 procent boven hun evenwichtsniveau lagen, is de overwaardering in 2007 geslonken tot 0 procent. Dit zou komen doordat de stijging van de feitelijke huizenprijs in de periode 2003 tot 2007 is achtergebleven ten opzichte van de lange-termijnwaarde van de woningenprijs.

In de periode van 1991 tot 2000 is de huizenprijs in Nederland sterk gestegen, met gemiddeld 7,1 procent per jaar. De oorzaak daarvan moet gezocht worden in het feit dat huishoudens steed welvarender geworden zijn. Bovendien lag de rente laag. De stijging is nog binnen de perken gehouden doordat de woningvoorraad in die periode ook behoorlijk is toegenomen.

Tussen 2001 en 2007 steeg de huizenprijs gemiddeld nog met 3 procent per jaar.

(c) NUzakelijk/Marijke Verhaar

Zo, over tot de orde van de dag. Inflatie wordt 3% (althans, dat wordt geschat), dus de huizenprijs zal zeer waarschijnlijk een duw omhoog krijgen. 4-5% zeg ik met de bekende natte vinger.
  vrijdag 18 april 2008 @ 22:31:53 #108
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58148744
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 22:29 schreef DS4 het volgende:
Zo, over tot de orde van de dag. Inflatie wordt 3% (althans, dat wordt geschat), dus de huizenprijs zal zeer waarschijnlijk een duw omhoog krijgen. 4-5% zeg ik met de bekende natte vinger.
Da's natuurlijk alleen als de lonen vergelijkbaar stijgen. Maar inderdaad, de looneisen van de bonden beloven niet veel goeds.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58148786
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 22:31 schreef gronk het volgende:

Da's natuurlijk alleen als de lonen vergelijkbaar stijgen. Maar inderdaad, de looneisen van de bonden beloven niet veel goeds.
Natte vinger... Maar ik denk dat ik meer kans heb over een jaar gelijk te hebben dan de "huizenmarkt stort in vrouwen en kinderen eerst"-roepers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')