Dat is een heel mooi grafiekje, maar de wereld is niet meer hetzelfde. Niet dat een zware economische crisis sowieso niet meer kan (en inderdaad... dat zou de huizenprijs een klap kunnen geven), maar er zijn wel redenen om aan te nemen dat de economie meer stabiel is, juist ook door de mondialisering.quote:Op maandag 14 april 2008 19:02 schreef HandiMAN het volgende:
En denk niet dat huizenprijzen niet 20 tot 30% kunnen dalen, dat kan WEL. De historie leert dat. Zie het volgende grafiekje:
Reis maar even over de grens met Duitsland, daar krijg je dubbel zoveel waar voor je geld. Dat lijkt erg op een bubble hoor. Maar ik zeg ook dat de huizenprijzen door de HRA en krapte niet snel zullen dalen. Maar dat neemt die lucht in die huizenprijzen niet weg.quote:Op maandag 14 april 2008 10:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ach, jij iedere keer met je bubble. Jij bent zo iemand die iedere dag sneeuw voorspelt en als het dan een keer sneeuwt roept "zie je wel: ik zei toch dat er sneeuw in de lucht zat".
Goede reden om de HRA af te schaffen. Als de HRA afgeschaft wordt en de loonbelasting wordt daarmee veel lager, dan zijn de hoge hypotheken alsnog prima te betalen? Waarom ziet niemand dat niet?quote:Op maandag 14 april 2008 13:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onzin, want de HRA zorgt voor een maximum van 10% reductie OP DE RENTELAST. Immers, als de HRA er af gaat hoeft er anderszins minder belasting te worden geheven (ook wel: sigaar uit eigen doos). En de normen in NL zijn zo strikt dat die 10% echt geen probleem vormt wat ook maar enigszins met sub-prime kan worden vergeleken.
Een huis in Duitsland kun je niet zomaar vergelijken met een huis in NL. Alsof iemand die werkt in (godbeterehet) Amstelveen iets heeft aan de lage prijzen in Duitsland...quote:Op maandag 14 april 2008 21:08 schreef pberends het volgende:
Reis maar even over de grens met Duitsland, daar krijg je dubbel zoveel waar voor je geld. Dat lijkt erg op een bubble hoor.
Er zijn nog betere redenen om de HRA af te schaffen. Alleen moet je dat in fasen doen en op het moment dat de rentelasten dalende zijn. Met name ook omdat in individuele gevallen de zaak wat vervelender kan uitpakken (dat geldt voor iedere verandering in de fiscale wetgeving) en je zo mensen de tijd en ruimte geeft om zich aan te passen.quote:Op maandag 14 april 2008 21:11 schreef pberends het volgende:
Goede reden om de HRA af te schaffen. Als de HRA afgeschaft wordt en de loonbelasting wordt daarmee veel lager, dan zijn de hoge hypotheken alsnog prima te betalen? Waarom ziet niemand dat niet?
Beleggen is vooruitzien want beurskoersen lopen gemiddeld 6-9 maanden voor op economische ontwikkelingen. Het zal GannTrader niet verbazen dat, als we over 2 à 3 kwartalen achterom kijken, de recessie haar dieptepunt heeft bereikt in het 2e kwartaal van 2008.quote:Op maandag 14 april 2008 12:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat de banken in problemen zijn gekomen door andere dingen dan alleen maar dat subprime verhaal. Nou dan ben ik benieuwd wat je denkt dat de echte factoren zijn.
Da's natuurlijk alleen als de lonen vergelijkbaar stijgen. Maar inderdaad, de looneisen van de bonden beloven niet veel goeds.quote:Op vrijdag 18 april 2008 22:29 schreef DS4 het volgende:
Zo, over tot de orde van de dag. Inflatie wordt 3% (althans, dat wordt geschat), dus de huizenprijs zal zeer waarschijnlijk een duw omhoog krijgen. 4-5% zeg ik met de bekende natte vinger.
Natte vinger... Maar ik denk dat ik meer kans heb over een jaar gelijk te hebben dan de "huizenmarkt stort in vrouwen en kinderen eerst"-roepers.quote:Op vrijdag 18 april 2008 22:31 schreef gronk het volgende:
Da's natuurlijk alleen als de lonen vergelijkbaar stijgen. Maar inderdaad, de looneisen van de bonden beloven niet veel goeds.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |