abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58018602
Wellink schijnt een beetje boos te zijn op het IMF. Kennelijk heeft het IMF een standaard rekenmethode gebruikt, waarbij landenspecifieke informatie niet werd meegenomen (zoals HRA en schaarste op de woningmarkt).

De grap is dus dat het IMF heeft berekend hoeveel lager de woningprijzen zouden zijn indien in NL geen HRA is EN geen schaarste. En dat is niet eens 29%, maar minder dan 17% (zie mijn eerste post).

Het zal dus wel ernstig meevallen met die krach...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_58018660
Overigens: Bolkesteijn... wanneer ga je nog het antwoord geven op mijn post in dit draadje?
pi_58037128
quote:
Op zondag 13 april 2008 12:19 schreef DS4 het volgende:
Wellink schijnt een beetje boos te zijn op het IMF. Kennelijk heeft het IMF een standaard rekenmethode gebruikt, waarbij landenspecifieke informatie niet werd meegenomen (zoals HRA en schaarste op de woningmarkt).

De grap is dus dat het IMF heeft berekend hoeveel lager de woningprijzen zouden zijn indien in NL geen HRA is EN geen schaarste. En dat is niet eens 29%, maar minder dan 17% (zie mijn eerste post).

HRA is onze subprime. Het zal dus helaas niet meevallen de uiteindelijke krach.
  maandag 14 april 2008 @ 09:07:32 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_58037167
Bovendien is die 17% óók nog erg hoog. In de VS was het geloof ik 11% en daar heeft ook een complete krach plaatsgevonden. Terwjil de prijs/kwaliteitsverhouding daar drie keer beter is als in Nederland.
The End Times are wild
pi_58038011
quote:
Op zondag 13 april 2008 12:19 schreef DS4 het volgende:

Prachtig om te zien hoe Bos en Wellink heerlijk hypocriet doen over de huizenmarkt. Ze doen nu al aan crisis-management omdat een organisatie een keer een kritisch rapport schrijft over de totaal verkrachte Nederlandse huizenmarkt . Wat een stel heerlijke angsthazen zijn het ook.

Er is wel degelijk sprake van een bubble, dat snapt elke idioot, alleen zullen de huizenprijzen in Nederland niet snel dik gaan dalen door inderdaad de HRA en huizenschaarste. Maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk sprake is van een (hele dikke vette) bubble.
pi_58038063
quote:
Op maandag 14 april 2008 09:04 schreef renegade808 het volgende:

HRA is onze subprime.
Wat een mooi zinnetje... Ik lees het keer op keer en iedere keer denk ik "waar haalt iemand dit soort onzin vandaan" en vervolgens reageer ik er maar niet op. Tot nu. Waar haal je deze onzin vandaan?

Subprime en HRA hebben NIETS, maar dan ook HELEMAAL NIETS met elkaar te maken.
  maandag 14 april 2008 @ 10:07:32 #82
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58038115
quote:
Op maandag 14 april 2008 10:04 schreef DS4 het volgende:

Klopt. Ik zou bijna willen zeggen: HRA is het tegendeel van subprime: de mensen die het meeste profiteren van HRA zijn mensen met dusdanige inkomens dat ze *totaaaal* niet 'subprime' zijn.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58038149
quote:
Op maandag 14 april 2008 10:07 schreef gronk het volgende:

[..]

Klopt. Ik zou bijna willen zeggen: HRA is het tegendeel van subprime: de mensen die het meeste profiteren van HRA zijn mensen met dusdanige inkomens dat ze *totaaaal* niet 'subprime' zijn.
meneer renegade808 zaait graag paniek, vooral als het op de huizenmarkt aankomt, zonder blijkbaar kennis van zaken te hebben.
pi_58038157
quote:
Op maandag 14 april 2008 09:07 schreef LXIV het volgende:
Bovendien is die 17% óók nog erg hoog.
Minder dan 17%, dat kan dus ook 2% zijn, of minus 10%... En uitgaande van het feit dat EN de schaarste weg is EN de HRA is afgeschaft. Dat is dus feitelijk niet het geval.
quote:
In de VS was het geloof ik 11% en daar heeft ook een complete krach plaatsgevonden. Terwjil de prijs/kwaliteitsverhouding daar drie keer beter is als in Nederland.
De crisis in de VS is veroorzaakt doordat leningen zijn versterkt aan mensen die absoluut het geld niet hadden voor zulke hoge leningen en die bij hogere rentestanden meteen een betaalprobleem zouden krijgen. Met als gevolg veel gedwongen verkopen.

De normen in NL zijn zoveel strikter dat die situatie hier gewoon niet is en niet komt, tenzij de rentestanden echt de pan uit knallen en daar is geen enkel zicht op. In Nl is het aantal gedwongen verkopen ook gewoon erg laag. Dat is niet voor niets.
pi_58038220
quote:
Op maandag 14 april 2008 10:01 schreef pberends het volgende:

Ze doen nu al aan crisis-management omdat een organisatie een keer een kritisch rapport schrijft over de totaal verkrachte Nederlandse huizenmarkt
Als je enigszins de berichtgeving over het rapport hebt gelezen, dan zou je weten dat het rapport juist NIET over de NL huizenmarkt gaat, maar daarentegen een algemeen verhaal op alle markten toepast en dat DAAR de kritiek ook op doelt (en terecht!).
quote:
Er is wel degelijk sprake van een bubble, dat snapt elke idioot, alleen zullen de huizenprijzen in Nederland niet snel dik gaan dalen door inderdaad de HRA en huizenschaarste. Maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk sprake is van een (hele dikke vette) bubble.
Ach, jij iedere keer met je bubble. Jij bent zo iemand die iedere dag sneeuw voorspelt en als het dan een keer sneeuwt roept "zie je wel: ik zei toch dat er sneeuw in de lucht zat".
  maandag 14 april 2008 @ 10:28:10 #86
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58038496
quote:
Op maandag 14 april 2008 10:09 schreef Slasher het volgende:

[..]

meneer renegade808 zaait graag paniek, vooral als het op de huizenmarkt aankomt, zonder blijkbaar kennis van zaken te hebben.
Klopt, dat was me ook al opgevallen. Zolang 't stevig gedebunked wordt vind ik zoiets prima; 't kan ook voor andere users best interessant zijn hoe dingen dan *wel* in elkaar zitten. Gezellig samen navelstaren is op den duur ook

Aan de andere kant, en da's meteen een waarschuwing voor renegade808 : zodra 't hinderlijk trollen wordt, gaat er een verzoekje richting FA's.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_58038573
Hoe zou Zwitserland het eigenlijk in het IMF lijstje doen?
De huizenprijzen zijn daar ook niet bepaald laag.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_58039406
quote:
Op maandag 14 april 2008 10:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat een mooi zinnetje... Ik lees het keer op keer en iedere keer denk ik "waar haalt iemand dit soort onzin vandaan" en vervolgens reageer ik er maar niet op. Tot nu. Waar haal je deze onzin vandaan?

In Amerika zijn hypotheken verstrekt aan mensen die het niet kunnen betalen.

In Nederland zorgt de HRA er voor dat mensen hypotheken verstrekt krijgen die ze normaliter niet zouden kunnen betalen.

De bron van het geld maakt niet uit, uitkomst is hetzelfde.
pi_58039530
quote:
Op maandag 14 april 2008 10:09 schreef DS4 het volgende:

De normen in NL zijn zoveel strikter dat die situatie hier gewoon niet is en niet komt, tenzij de rentestanden echt de pan uit knallen en daar is geen enkel zicht op. In Nl is het aantal gedwongen verkopen ook gewoon erg laag. Dat is niet voor niets.
Grote onzin. De creditagencies in de US hebben veel en veel meer inzicht in betalingsgedrag dan de banken/BKR in Nederland. In Nederland worden bijvoorbeeld studieschulden van de IB-Groep niet geregistreerd en dus niet gezien.

Lees eens iets over de FICO score en laat je vooroordelen over Amerikaanse kredietverstrekking los.
pi_58039672
quote:
Op maandag 14 april 2008 11:18 schreef renegade808 het volgende:

In Nederland zorgt de HRA er voor dat mensen hypotheken verstrekt krijgen die ze normaliter niet zouden kunnen betalen.
Een goede bank gaat uit van de BRUTO maandlast die laten de HRA als het goed is buiten beschouwing, je moet een huis tenslote ook bruto kunnen betalen.
pi_58039777
quote:

In Amerika zijn hypotheken verstrekt aan mensen die het niet kunnen betalen.

De bron van het geld maakt niet uit, uitkomst is hetzelfde.
Zat de grote boze wereld maar zo simpel in elkaar.......

In de VS zijn hypotheken verstrekt met een lage instap-rentes, waarbij na 2 jaar er een nieuwe (en soms tot 3* zo'n hoge) rente berekend werd /wordt. Dat zijn hypotheek constructies die we in nederland echt niet kennen.
.
pi_58040033
quote:
Op maandag 14 april 2008 11:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zat de grote boze wereld maar zo simpel in elkaar.......

In de VS zijn hypotheken verstrekt met een lage instap-rentes, waarbij na 2 jaar er een nieuwe (en soms tot 3* zo'n hoge) rente berekend werd /wordt. Dat zijn hypotheek constructies die we in nederland echt niet kennen.
.
Het hele Subprime verhaal is zwaar overtrokken om de aandacht van het bankbeleid af te leiden.

Een beetje hetzelfde als de "anthrax-brieven" die kort na 9/11 overal opdoken in de US (en daarbuiten).
  maandag 14 april 2008 @ 12:29:14 #93
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_58040821
quote:
Op maandag 14 april 2008 11:34 schreef Basp1 het volgende:

.
'het eerste jaar 1% rente'?

Het is niet helemaal te vergelijken, maar het gaat al een aardig end die kant op..
pi_58041237
quote:
Op maandag 14 april 2008 11:47 schreef renegade808 het volgende:

Het hele Subprime verhaal is zwaar overtrokken om de aandacht van het bankbeleid af te leiden.

Een beetje hetzelfde als de "anthrax-brieven" die kort na 9/11 overal opdoken in de US (en daarbuiten).
Dus jij denkt dat de banken in problemen zijn gekomen door andere dingen dan alleen maar dat subprime verhaal. Nou dan ben ik benieuwd wat je denkt dat de echte factoren zijn.
pi_58041263
quote:
Op maandag 14 april 2008 12:29 schreef gronk het volgende:

'het eerste jaar 1% rente'?

Het is niet helemaal te vergelijken, maar het gaat al een aardig end die kant op..
Waar vind ik een bank in nederland die mij het 1e jaar maar 1% rente berekend? Dan ga ik om het jaar wel een hypotheek oversluiten. Ow nee dat lukt natuurljk niet door die stomme notarissen die er tussen zitten waardoro het toch nog een heel duur verhaal wordt.
pi_58041799
Wat ik me als leek toch vooral afvraag is hoe het mogelijk is dat in zo'n welvarend land als Nederland er zo weinig fatsoenlijke huizen zijn voor een fatsoenlijke prijs, terwijl dit net over de grens een veel minder groot probleem is.

(ik snap natuurlijk wel dat er een HRA is en een huizentekort en hoge grondprijzen, maar waarom is dat zo? ik hou het maar op politiek falen)
pi_58042169
quote:

Onzin, want de HRA zorgt voor een maximum van 10% reductie OP DE RENTELAST. Immers, als de HRA er af gaat hoeft er anderszins minder belasting te worden geheven (ook wel: sigaar uit eigen doos). En de normen in NL zijn zo strikt dat die 10% echt geen probleem vormt wat ook maar enigszins met sub-prime kan worden vergeleken.
pi_58042233
quote:
Op maandag 14 april 2008 11:23 schreef renegade808 het volgende:

Grote onzin. De creditagencies in de US hebben veel en veel meer inzicht in betalingsgedrag dan de banken/BKR in Nederland. In Nederland worden bijvoorbeeld studieschulden van de IB-Groep niet geregistreerd en dus niet gezien.
IBG gaat binnenkort ook melden aan BKR. En dan nog: als je die niet kan aflossen, hoef je die niet af te lossen, dus daar zal het probleem niet zitten.
quote:
Lees eens iets over de FICO score en laat je vooroordelen over Amerikaanse kredietverstrekking los.
Ik heb geen vooroordelen. Ik ken de feiten. De sub-prime problematiek is absoluut niet te vergelijken met de NL hypotheekmarkt. Dat is gewoon een feit.
pi_58042343
quote:
Op maandag 14 april 2008 13:24 schreef Hopsaflops het volgende:
Wat ik me als leek toch vooral afvraag is hoe het mogelijk is dat in zo'n welvarend land als Nederland er zo weinig fatsoenlijke huizen zijn voor een fatsoenlijke prijs, terwijl dit net over de grens een veel minder groot probleem is.
Net over de grens als in "België" kan dat nog eens hard tegenvallen. Ik ken voorbeelden van grensdorpen in NL waar de grond goedkoper is dan in de aanliggende gemeente in België...

Verder het land in zijn de verschillen wel wat groter.

De prijsverschillen zitten in meerdere factoren: grond is schaars in NL, dus duur. Eisen woningbouw hoog. Laaggeschoold arbeid relatief duur. Sowieso een schaarste ten aanzien van woningen.

Dat zijn zo een aantal factoren die meespelen.

Ook speelt mee dat we gewoon een goed draaidende economie hebben, waardoor huizen feitelijk goed betaalbaar zijn gebleven... op (vooral) starters en eenpersoonshuishoudens na.
pi_58047931
De huizen in Nederland zijn overpriced, ik denk dat iedereen het daar wel mee eens is.
De vraag is in welke mate en wanneer dat gaat spatten.
Wel nu, er moet een trigger zijn om de huizenprijzen te doen dalen. Het antwoord is simpel: economische neergang. Pas als Nederland in een recessie geraakt kan de huizenmarkt geraakt worden.

En denk niet dat huizenprijzen niet 20 tot 30% kunnen dalen, dat kan WEL. De historie leert dat. Zie het volgende grafiekje:

De bubble is niet overal in Nederland hetzelfde. Kijk maar eens in Amsterdam, in de Pijp zijn huizen echt belachelijk overgewaardeerd, fiets je een kilometer verder koop je hetzelfde huis voor een ton minder.
Qua afstand van elkaar totaal niet te verklaren maar het is echt zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')