HRA is onze subprime. Het zal dus helaas niet meevallen de uiteindelijke krach.quote:Op zondag 13 april 2008 12:19 schreef DS4 het volgende:
Wellink schijnt een beetje boos te zijn op het IMF. Kennelijk heeft het IMF een standaard rekenmethode gebruikt, waarbij landenspecifieke informatie niet werd meegenomen (zoals HRA en schaarste op de woningmarkt).
De grap is dus dat het IMF heeft berekend hoeveel lager de woningprijzen zouden zijn indien in NL geen HRA is EN geen schaarste. En dat is niet eens 29%, maar minder dan 17% (zie mijn eerste post).
Het zal dus wel ernstig meevallen met die krach...
Prachtig om te zien hoe Bos en Wellink heerlijk hypocriet doen over de huizenmarkt. Ze doen nu al aan crisis-management omdat een organisatie een keer een kritisch rapport schrijft over de totaal verkrachte Nederlandse huizenmarktquote:Op zondag 13 april 2008 12:19 schreef DS4 het volgende:
Wellink schijnt een beetje boos te zijn op het IMF. Kennelijk heeft het IMF een standaard rekenmethode gebruikt, waarbij landenspecifieke informatie niet werd meegenomen (zoals HRA en schaarste op de woningmarkt).
De grap is dus dat het IMF heeft berekend hoeveel lager de woningprijzen zouden zijn indien in NL geen HRA is EN geen schaarste. En dat is niet eens 29%, maar minder dan 17% (zie mijn eerste post).
Het zal dus wel ernstig meevallen met die krach...
Wat een mooi zinnetje... Ik lees het keer op keer en iedere keer denk ik "waar haalt iemand dit soort onzin vandaan" en vervolgens reageer ik er maar niet op. Tot nu. Waar haal je deze onzin vandaan?quote:
Klopt. Ik zou bijna willen zeggen: HRA is het tegendeel van subprime: de mensen die het meeste profiteren van HRA zijn mensen met dusdanige inkomens dat ze *totaaaal* niet 'subprime' zijn.quote:Op maandag 14 april 2008 10:04 schreef DS4 het volgende:
Subprime en HRA hebben NIETS, maar dan ook HELEMAAL NIETS met elkaar te maken.
meneer renegade808 zaait graag paniek, vooral als het op de huizenmarkt aankomt, zonder blijkbaar kennis van zaken te hebben.quote:Op maandag 14 april 2008 10:07 schreef gronk het volgende:
[..]
Klopt. Ik zou bijna willen zeggen: HRA is het tegendeel van subprime: de mensen die het meeste profiteren van HRA zijn mensen met dusdanige inkomens dat ze *totaaaal* niet 'subprime' zijn.
Minder dan 17%, dat kan dus ook 2% zijn, of minus 10%... En uitgaande van het feit dat EN de schaarste weg is EN de HRA is afgeschaft. Dat is dus feitelijk niet het geval.quote:Op maandag 14 april 2008 09:07 schreef LXIV het volgende:
Bovendien is die 17% óók nog erg hoog.
De crisis in de VS is veroorzaakt doordat leningen zijn versterkt aan mensen die absoluut het geld niet hadden voor zulke hoge leningen en die bij hogere rentestanden meteen een betaalprobleem zouden krijgen. Met als gevolg veel gedwongen verkopen.quote:In de VS was het geloof ik 11% en daar heeft ook een complete krach plaatsgevonden. Terwjil de prijs/kwaliteitsverhouding daar drie keer beter is als in Nederland.
Als je enigszins de berichtgeving over het rapport hebt gelezen, dan zou je weten dat het rapport juist NIET over de NL huizenmarkt gaat, maar daarentegen een algemeen verhaal op alle markten toepast en dat DAAR de kritiek ook op doelt (en terecht!).quote:Op maandag 14 april 2008 10:01 schreef pberends het volgende:
Ze doen nu al aan crisis-management omdat een organisatie een keer een kritisch rapport schrijft over de totaal verkrachte Nederlandse huizenmarkt
Ach, jij iedere keer met je bubble. Jij bent zo iemand die iedere dag sneeuw voorspelt en als het dan een keer sneeuwt roept "zie je wel: ik zei toch dat er sneeuw in de lucht zat".quote:Er is wel degelijk sprake van een bubble, dat snapt elke idioot, alleen zullen de huizenprijzen in Nederland niet snel dik gaan dalen door inderdaad de HRA en huizenschaarste. Maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk sprake is van een (hele dikke vette) bubble.
Klopt, dat was me ook al opgevallen. Zolang 't stevig gedebunked wordt vind ik zoiets prima; 't kan ook voor andere users best interessant zijn hoe dingen dan *wel* in elkaar zitten. Gezellig samen navelstaren is op den duur ookquote:Op maandag 14 april 2008 10:09 schreef Slasher het volgende:
[..]
meneer renegade808 zaait graag paniek, vooral als het op de huizenmarkt aankomt, zonder blijkbaar kennis van zaken te hebben.
In Amerika zijn hypotheken verstrekt aan mensen die het niet kunnen betalen.quote:Op maandag 14 april 2008 10:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat een mooi zinnetje... Ik lees het keer op keer en iedere keer denk ik "waar haalt iemand dit soort onzin vandaan" en vervolgens reageer ik er maar niet op. Tot nu. Waar haal je deze onzin vandaan?
Subprime en HRA hebben NIETS, maar dan ook HELEMAAL NIETS met elkaar te maken.
Grote onzin. De creditagencies in de US hebben veel en veel meer inzicht in betalingsgedrag dan de banken/BKR in Nederland. In Nederland worden bijvoorbeeld studieschulden van de IB-Groep niet geregistreerd en dus niet gezien.quote:Op maandag 14 april 2008 10:09 schreef DS4 het volgende:
De normen in NL zijn zoveel strikter dat die situatie hier gewoon niet is en niet komt, tenzij de rentestanden echt de pan uit knallen en daar is geen enkel zicht op. In Nl is het aantal gedwongen verkopen ook gewoon erg laag. Dat is niet voor niets.
Een goede bank gaat uit van de BRUTO maandlast die laten de HRA als het goed is buiten beschouwing, je moet een huis tenslote ook bruto kunnen betalen.quote:Op maandag 14 april 2008 11:18 schreef renegade808 het volgende:
In Nederland zorgt de HRA er voor dat mensen hypotheken verstrekt krijgen die ze normaliter niet zouden kunnen betalen.
Zat de grote boze wereld maar zo simpel in elkaar.......quote:Op maandag 14 april 2008 11:18 schreef renegade808 het volgende:
In Amerika zijn hypotheken verstrekt aan mensen die het niet kunnen betalen.
In Nederland zorgt de HRA er voor dat mensen hypotheken verstrekt krijgen die ze normaliter niet zouden kunnen betalen.
De bron van het geld maakt niet uit, uitkomst is hetzelfde.
Het hele Subprime verhaal is zwaar overtrokken om de aandacht van het bankbeleid af te leiden.quote:Op maandag 14 april 2008 11:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zat de grote boze wereld maar zo simpel in elkaar.......![]()
In de VS zijn hypotheken verstrekt met een lage instap-rentes, waarbij na 2 jaar er een nieuwe (en soms tot 3* zo'n hoge) rente berekend werd /wordt. Dat zijn hypotheek constructies die we in nederland echt niet kennen.
.
'het eerste jaar 1% rente'?quote:Op maandag 14 april 2008 11:34 schreef Basp1 het volgende:
In de VS zijn hypotheken verstrekt met een lage instap-rentes, waarbij na 2 jaar er een nieuwe (en soms tot 3* zo'n hoge) rente berekend werd /wordt. Dat zijn hypotheek constructies die we in nederland echt niet kennen.
.
Dus jij denkt dat de banken in problemen zijn gekomen door andere dingen dan alleen maar dat subprime verhaal. Nou dan ben ik benieuwd wat je denkt dat de echte factoren zijn.quote:Op maandag 14 april 2008 11:47 schreef renegade808 het volgende:
Het hele Subprime verhaal is zwaar overtrokken om de aandacht van het bankbeleid af te leiden.
Een beetje hetzelfde als de "anthrax-brieven" die kort na 9/11 overal opdoken in de US (en daarbuiten).
Waar vind ik een bank in nederland die mij het 1e jaar maar 1% rente berekend? Dan ga ik om het jaar wel een hypotheek oversluiten. Ow nee dat lukt natuurljk niet door die stomme notarissen die er tussen zitten waardoro het toch nog een heel duur verhaal wordt.quote:Op maandag 14 april 2008 12:29 schreef gronk het volgende:
'het eerste jaar 1% rente'?
Het is niet helemaal te vergelijken, maar het gaat al een aardig end die kant op..
Onzin, want de HRA zorgt voor een maximum van 10% reductie OP DE RENTELAST. Immers, als de HRA er af gaat hoeft er anderszins minder belasting te worden geheven (ook wel: sigaar uit eigen doos). En de normen in NL zijn zo strikt dat die 10% echt geen probleem vormt wat ook maar enigszins met sub-prime kan worden vergeleken.quote:Op maandag 14 april 2008 11:18 schreef renegade808 het volgende:
IBG gaat binnenkort ook melden aan BKR. En dan nog: als je die niet kan aflossen, hoef je die niet af te lossen, dus daar zal het probleem niet zitten.quote:Op maandag 14 april 2008 11:23 schreef renegade808 het volgende:
Grote onzin. De creditagencies in de US hebben veel en veel meer inzicht in betalingsgedrag dan de banken/BKR in Nederland. In Nederland worden bijvoorbeeld studieschulden van de IB-Groep niet geregistreerd en dus niet gezien.
Ik heb geen vooroordelen. Ik ken de feiten. De sub-prime problematiek is absoluut niet te vergelijken met de NL hypotheekmarkt. Dat is gewoon een feit.quote:Lees eens iets over de FICO score en laat je vooroordelen over Amerikaanse kredietverstrekking los.
Net over de grens als in "België" kan dat nog eens hard tegenvallen. Ik ken voorbeelden van grensdorpen in NL waar de grond goedkoper is dan in de aanliggende gemeente in België...quote:Op maandag 14 april 2008 13:24 schreef Hopsaflops het volgende:
Wat ik me als leek toch vooral afvraag is hoe het mogelijk is dat in zo'n welvarend land als Nederland er zo weinig fatsoenlijke huizen zijn voor een fatsoenlijke prijs, terwijl dit net over de grens een veel minder groot probleem is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |