Thanksquote:Op vrijdag 8 mei 2009 22:55 schreef Ml-etje het volgende:
Ziet er goed uit..(geheel Off T ik schrik steeds weer van je ava).
quote:Op vrijdag 8 mei 2009 23:00 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Thanks
Nu maar hopen dat het er ook normaal uitkomt. Misschien is het al teveel gerezen?
En die ava ga ik écht niet veranderen
Sorry, ik heb je reactie helemaal over het hoofd gezien...quote:Op dinsdag 28 april 2009 13:13 schreef BertusG het volgende:
[..]
Zie ik daar nu een ronde pizzasteen voor in de combimagnetron?
is dat een cakeblik of een broodblikquote:Op vrijdag 8 mei 2009 22:53 schreef Nembrionic het volgende:
Broodpoging 3: dit is nog ONgebakken. De oven is nu aan het voorverwarmen
[ afbeelding ]
Cakeblik. Maar ik wist eigenlijk niet dat er een verschil wasquote:Op zaterdag 9 mei 2009 17:44 schreef The_Hives het volgende:
[..]
is dat een cakeblik of een broodblikAnders is hij wel erg goed gerezen (in vergelijking met mijn broden
)
is het dan niet gewoon te vochtig?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 21:56 schreef Ml-etje het volgende:
Het megakleverige krentenbrood is aan de 2e rijs!
Als het uberhaupt nog rijst.
Echt dat deeg was nog erger dan secondenlijm![]()
Vriendlief wil dan ook erg graag een tip voor schoonmaak want warm water en dreft zijn niet echt snel.
Afwasmachine hebben we op z'n vroegst november.
Heb er al een ladingkje meel bijgegooid maar dat hielp helaas niet erg.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 22:07 schreef AKnynke het volgende:
[..]
is het dan niet gewoon te vochtig?
Bij mij hangt het ook heel erg af van wat voor soort bloem ik gebruik hoe veel water ik nodig heb. Nooit veel meer of minder, maar het scheelt altijd wel wat. Soms voeg ik extra water toe, soms voeg ik nog wat extra wit meel toe, tot de consistentie goed is. Ik ben tevreden als het brood na het kleden nog kleeft aan m'n vingers als ik er in druk, maar als er niets aan m'n vingers blijft hangen, zeg maar.
quote:Op zaterdag 9 mei 2009 22:08 schreef AKnynke het volgende:
en wat bedoel je met schoonmaken? bakblik? beslagkom? Dat doe ik gewoon met water en dreft hoor, en dat is gewoon goed schoon!
Jij volgt een recept en mocht het dan niet doen wat je wil pas je het naar gevoel aan?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 22:23 schreef AKnynke het volgende:
ik gooi er soms wel 3 eetlepels meel bij hoor! Vandaag ben ik brood aan het maken met
grahamsmeel (200 gram), 150 gram roggebloem en 150 gram gewone bloem. Staat nu voor de 1,5ste keer te rijzen (eerste keer onderbroken na 1.5 uur om er wat extra gist bij te doen), en ik laat het vannacht voor de 2e keer rijzen, zodat het morgenochtend in de oven kan en ik kan ontbijten met vers brood. Ben benieuwd hoe het smaakt met de roggebloem, dat had ik nog niet eerder geprobeerd!
het recept dat ik volg zegt 500 gram bloem, 300 ml. water en een half blokje verse gist.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 22:47 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Jij volgt een recept en mocht het dan niet doen wat je wil pas je het naar gevoel aan?
kan ook hoor, maar ik vond het naar verhouding zoveel gerezen (als ik het met mezelf vergelijk), ik denk dat kan bijna geen broodblik zijnquote:Op zaterdag 9 mei 2009 20:47 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Cakeblik. Maar ik wist eigenlijk niet dat er een verschil was
Aha dat ga ik dan voortaan ook mooi doen ipv hersenloos opvolgen.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 23:17 schreef AKnynke het volgende:
[..]
het recept dat ik volg zegt 500 gram bloem, 300 ml. water en een half blokje verse gist.
En inderdaad, als het niet gaat zoals ik het wil pas ik het aan. En ik ben nu vooral aan het experimenteren met de soorten bloem die ik gebruik, en zo nu en dan met prefermenten.
50 is veelt e lang. 30-35 op 220 doe ik altijd!quote:Op zondag 10 mei 2009 16:24 schreef The_Hives het volgende:
ik heb al gegeten, maar had gewoon zin om te experimenten met broodbakken toen ik dit topic weer omhoog zag komen. Maak nu voor het eerst brood vanaf het nulpunt.
Verder altijd prefab-pakjes gebruikt (moest eerst op).
Heb nu 500 gr bloem 250/300 ml water, zakje gist, 2 eetlepels olie, zakje suiker, 2 theelepels zout en italiaanse kruiden gemengd en is nu (als het goed is) aan het rijzen.
Straks gok ik minuutje op 50 op 200 graden en dan kijken wat er uit komt
Of raden jullie andere baktijd/temp aan?
ik gooi er een stuk of 4 in.quote:Op zondag 10 mei 2009 16:31 schreef The_Hives het volgende:
suiker om het gist actiever te maken. Ik dacht dat 1 a 2 theelepels standaard was. Hoeveel zout zou jij gebruiken dan?
Ik zal het dus korter in de oven (magnetron) gooien
ehmmmm.. al het Nederlandse brood heeft 1,8% tot 2% zout op 100% bloem!!!!!!quote:Op zondag 10 mei 2009 21:49 schreef Platina het volgende:
ik zou uitgaan van 1-1,5% zout per 100% bloem.
Theoretisch zal het allemaal wel kloppen...quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:03 schreef Platina het volgende:
[..]
Door het kneden van brood worden (onder invloed van XSH) de zwavelstofbruggen verbroken, in de hieropvolgende rustperiode worden deze weer gevormd maar op andere plaatsen. Gevolg: grotere tussenruimtes.
Doel hiervan is het gluten verder te ontwikkelen zodat het gashoudend vermogen optimaal is en het aantal gaskernen in het deeg te vergroten, hiermee krijg je een fijnere kruin. Overigens zal het grootste deel van het gas gewoon ontsnappen tijdens het kneden.
Ik ben het wel met je eens dat je deze handelingen niet te vaak moet herhalen.
edit: en misschien na de rustperiode wel omslaan ipv kneden.
Tips:
- Voeg lecithine toe voor een vergrote deegstabiliteit en gashoudend vermogen (0,3 tot 0,5% van het bloemgewicht) (bruinbrood)
- GMS en CSL voor witbrood
- Gebruik eens bastaardsuiker ipv normale suiker voor een bruinere korst en malser brood.
- Stoom in de oven bij het begin van het bakproces voorkomt dat het brood onregelmatig scheurt en geeft ook een betere korstkleur.
aldus mijn diktaat bakkerijtechnologie, ik zal binnenkort ook eens wat methodes uitproberen om te zien of het echt werkt
Ten eerste natuurlijk de verwerking. Vaak gebruiken ook de fransen een voordeeg (desem). Ook is rust heel belangrijk. Het gaat zo'n beetje zo:quote:Op maandag 11 mei 2009 20:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Mr-Z
Hoe krijgen die fransen toch zulke prachtige korsten aan hun baguette? Stoom?
quote:Op zondag 26 april 2009 17:27 schreef KrnKje het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is toen het net nog 5 minuten langer erin moest... Intussen is het eruit, maar ik wil het nog niet aansnijden; zo zonde voor morgen
Meestal meet ik tegenwoordig de kerntemperatuur door er gewoon de thermometer in te steken, als die ~90 graden is, is het brood klaar/gaar.
Het is maar een simpele combioven waar een 30cm pizzasteen precies in pastquote:Op woensdag 13 mei 2009 07:01 schreef Julie. het volgende:
[..]
Ziet er mooi en lekker uit!
En wat een interessante oven heb je.
* Pietverdriet vindt Mr-Z geweldig!quote:Op woensdag 13 mei 2009 06:39 schreef Mr-Z het volgende:
[..]
Ten eerste natuurlijk de verwerking. Vaak gebruiken ook de fransen een voordeeg (desem). Ook is rust heel belangrijk. Het gaat zo'n beetje zo:
Deeg kneden, in een afgesloten bak doen en 1,5 uur laten rijzen
Deeg stukken van maken en korte puntjes van maken zonder te ontgassen, 1,5 uur laten rijzen
Van de puntjes langere baguettes maken, weer zonder te ontgassen. narijs zo'n uur.
Vervolgens insnijden als baguettes en in de oven stoppen.
Na 5 minuten pas stomen is belangrijk! Na 6 minuten de stoom even laten ontsnappen uit de bakruimte.
Vervolgens gewoon afbakken op kleur. (zo'n 18 a 20 minuten)
En je hebt heerlijk frans stokbrood met een structuur waar je U tegen zegt
niet echt nodig. Het brood zal, als het goed is zodra het gaar is van de vorm los komen...quote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:59 schreef heaven7 het volgende:
Question; als je een brood in een cakevorm wil bakken, moet je dat blik dan eerst invetten of hoe gaat dat?
Ligt er aan hoe je de vorige keer het blik hebt afgewassen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:59 schreef heaven7 het volgende:
Question; als je een brood in een cakevorm wil bakken, moet je dat blik dan eerst invetten of hoe gaat dat?
vandaag weer nietquote:Op maandag 18 mei 2009 07:52 schreef The_Hives het volgende:
het iukt me niet om mijn brood zo hoog te laten worden terwijl ik toch genoeg rijstijd in acht neem en voldoende gist ed.
nou, dit recept uit de OP is niet aan te raden. Mijn brood komt zojuist uit de oven maar is totaal niet geslaagd. Het is volgens mij een stuk beter om meel te gebruiken en bijvoorbeeld 200 gram ofzo maďsmeel. De volgende keer dus dan maarquote:Ingredienten
500 gr boeren maďs meel
310 ml water, kamertemperatuur
10 gr zout
10 gr olie
4 gr gedroge gist
Bij mij werkt het uitstekendquote:Op zaterdag 13 juni 2009 07:39 schreef The_Hives het volgende:
[..]
nou, dit recept uit de OP is niet aan te raden. Mijn brood komt zojuist uit de oven maar is totaal niet geslaagd. Het is volgens mij een stuk beter om meel te gebruiken en bijvoorbeeld 200 gram ofzo maďsmeel. De volgende keer dus dan maar
Dat recept is waardeloos, dat kan ik zo zien. Gist in maismeel, in maismeel zitten geen gluten dus het is niet in staat bellen te vormen om het gas wat het gist maakt vast te houden.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 07:39 schreef The_Hives het volgende:
[..]
nou, dit recept uit de OP is niet aan te raden. Mijn brood komt zojuist uit de oven maar is totaal niet geslaagd. Het is volgens mij een stuk beter om meel te gebruiken en bijvoorbeeld 200 gram ofzo maďsmeel. De volgende keer dus dan maar
Het ruikt iig wel anders dan normaal gistdeeg. Ga denk ik ook eens een brood bakken met federweißer ipv water er in, bedenk ik me nu ineens, zou een friszurig brood moeten worden dan denk ik.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 12:57 schreef _Ophelia_ het volgende:
Heeft de gist ook echt een wijnaroma? Ben wel benieuwd naar het resultaat in ieder geval.
Ziet er zo goed uit hoor. Beter dan wanneer het had geglansd.quote:Op donderdag 4 februari 2010 01:23 schreef stripe1711 het volgende:
[ afbeelding ]
Brood één.
[ afbeelding ]
Brood twee.
Het is aardig gelukt voor de eerste keer, de volgende keer wil ik het brood iets glanzender hebben.
Zou eiwit een goede oplossing zijn ??
Dat ziet er echt te lekker uitquote:Op zondag 16 mei 2010 06:32 schreef evo87 het volgende:
dit topic was ik al kwijt gisteren. 3de poging stokbrood, wordt steeds beter:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heule mooie stokbrodenquote:Op zondag 16 mei 2010 06:32 schreef evo87 het volgende:
dit topic was ik al kwijt gisteren. 3de poging stokbrood, wordt steeds beter:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, dat maakt uit, ook hoe lang het gist werkt, vandaar prefermenten.quote:Op donderdag 3 juni 2010 21:16 schreef stavromulabeta het volgende:
Is het trouwens nog van belang voor de smaak welke gistcultuur je gebruikt? Bij bier maakt het nogal wat uit, maar bij brood heb ik er nog nooit mee geëxperimenteerd.
Tja, op ebay zag ik er een paar verschillende staan. Maar met 1 pak van 500 g drooggist doe ik toch al een eeuwigheid, dus meerdere bestellen zit er niet in.quote:Op donderdag 3 juni 2010 21:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, dat maakt uit, ook hoe lang het gist werkt, vandaar prefermenten.
Probleem is echter, er is nauwelijks mee te experimenteren omdat het erg lastig is aan verschillende gisten te komen.
Moet maar eens met een wijnmaker gaan praten of ik daar wat gisten kan overnemen, net als biermakers.quote:Op donderdag 3 juni 2010 21:24 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Tja, op ebay zag ik er een paar verschillende staan. Maar met 1 pak van 500 g drooggist doe ik toch al een eeuwigheid, dus meerdere bestellen zit er niet in.
Heb je iets speciaals in gedachte? Anders hebben ze hier wellicht wat variatiemogelijkheden.quote:Op donderdag 3 juni 2010 21:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moet maar eens met een wijnmaker gaan praten of ik daar wat gisten kan overnemen, net als biermakers.
Ik ben de laatste tijd ook weer flink aan het broodbakken geslagen. Wat is dat toch een verschil met dat opgeblazen rubberproduct uit de supermarkt, zoveel lekkerder!quote:Op maandag 14 juni 2010 23:06 schreef -Mellow- het volgende:
ik ben ook aan het brood bakken geslagen en heb de smaak helemaal te pakken
Heb vandaag pas mijn derde brood opgegeten, die tevens ook de lekkerste was. Het was een meergranenbrood (tarwe, spelt en rogge) met rozijnen en hazelnoten erin en op de rand nog wat zonnebloem- en pompoenpitten.
Lekkere dikke plakken besmeren met boerenboter en klaverhoning. Puur genot. Yum.
Ga nu hetzelfde brood maken maar dit keer met zo'n preferment. Eens kijken wat het wordt
200 volkorentarwe, 250 spelt en 50 rogge. Verder zout, suiker, gist en wat olie.En op de randen zonnebloem en pompoenpitten. De structuur is ook veel beter: meer luchtkamertjes en minder droog/ kruimeligquote:Op donderdag 17 juni 2010 06:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Mellow, goed te horen dat je prefermentexperiment (he dat rijmt) lukt. Desems en prefermenten geven veel meer smaak, dat klopt, en het is zo eenvoudig.
Wat waren verder de ingredienten?
Jepquote:Op donderdag 17 juni 2010 11:24 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
200 volkorentarwe, 250 spelt en 50 rogge. Verder zout, suiker, gist en wat olie.En op de randen zonnebloem en pompoenpitten. De structuur is ook veel beter: meer luchtkamertjes en minder droog/ kruimelig
Het brood is ook iets "zurig" trouwens, beetje zoals bij zuurdesem. Zou dat van het preferment komen?
Dat vereist veel vakmanschap als je het echt zelf wilt doenquote:Op vrijdag 18 juni 2010 00:22 schreef PKfotografie het volgende:
brood bakken vind ik wel leuk, maar ik zou liever iets als stokbrood, italiaanse bollen , caiserbollen etc. bakken.
Gebruik voor Tarwemeel voor brood (bloem) een met een hoog glutengehaltequote:met wat googlen kwam ik op deze site
mensen die me wat advies kunnen geven wat handig kan zijn aan meel soorten.
Als je dat gaat gebruiken kan je toch net zo goed brood kopen?quote:en is brood verbeteraar, of krokant poeder intressant?
=
Probeer eens prefermenten, dat geeft veel en veel meer smaak aan je brood.quote:==
en nog speciale gisten?
tip,quote:en kun je trouwens ongestraft in een electrische oven water gooien om te stomen? (niet tegen het gloei element, lijkt me niet handig) maar bv, een grote schaal onder het brood met daar in een cm water ofzo?
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Soms, met name als het bloem niet helemaal mee wil werken (omdat het te glutenarm is, denk ik) wil het wonderen doen. Wat de smaak betreft, is er geen verschil. Dat kan ook haast niet bij een hoeveelheid van 0,1 % van de bloemmassa. Maar de structuur wordt veel beter van en dat bepaald in ieder geval bij mij ook een gedeelte van het eetplezier.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..over broodverbeteraar enzo..]
Als je dat gaat gebruiken kan je toch net zo goed brood kopen?
Ik zet gewoon een tweede, wat diepere ovenslede onder in de oven. Net voordat het brood er in gaat, gooi ik kokend water in de ovenslede. Gaat prima, alleen zegt de bodem van de oven wel eens 'plop' als daar per ongeluk ook wat water terecht komt.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 00:22 schreef PKfotografie het volgende:
en kun je trouwens ongestraft in een electrische oven water gooien om te stomen? (niet tegen het gloei element, lijkt me niet handig) maar bv, een grote schaal onder het brood met daar in een cm water ofzo?
heb je die in een stoofpan gemaakt? Zodra ik weer electrisch kook wil ik dat ook eens proberen!quote:Op zaterdag 19 juni 2010 00:22 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Soms, met name als het bloem niet helemaal mee wil werken (omdat het te glutenarm is, denk ik) wil het wonderen doen. Wat de smaak betreft, is er geen verschil. Dat kan ook haast niet bij een hoeveelheid van 0,1 % van de bloemmassa. Maar de structuur wordt veel beter van en dat bepaald in ieder geval bij mij ook een gedeelte van het eetplezier.
Oftewel krijg je nog steeds het veel lekkerdere zelfgebakken brood maar dan wel met een fatsoenlijke structuur.
En deze is voor het weekend. Helemaal zonder verbeteraars, overigens. Alleen bloem, water, zout en gist.
[ afbeelding ]
Nee hoor, gewoon op een stalen bakplaat.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 11:02 schreef AKnynke het volgende:
[..]
heb je die in een stoofpan gemaakt? Zodra ik weer electrisch kook wil ik dat ook eens proberen!
En ik heb vandaag het geprefermenteerde equivalent van een koeienvla weten te produceren. Niet helemaal zoals ik het bedoeld heb. Dus volgende week fabrieksbroodquote:Op zondag 20 juni 2010 21:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb een dinkel/tarwe brood gebakken met het preferment. Is erg lekker geworden.
Teveel water?quote:Op zondag 20 juni 2010 21:22 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En ik heb vandaag het geprefermenteerde equivalent van een koeienvla weten te produceren. Niet helemaal zoals ik het bedoeld heb. Dus volgende week fabrieksbrood
ja dat ga ik de volgende keer ook proberen. Ik krijg een heel brood nooit op voor t droog wordt.quote:Op zondag 20 juni 2010 19:49 schreef DarkElf het volgende:
Ook ontdekt dat je zelfgebakken brood heel goed kan invriezen. Na t bakken helemaal laten afkoelen, goed verpakken in plastic folie en in de vriezer. Als je t wilt eten, na t ontdooien een kwartier op 160 graden en tis nog steeds zalig!
Zien er mooi uitquote:Op maandag 21 juni 2010 15:41 schreef MaximusTG het volgende:
Heb vandaag ook weer eens brood gebakken; het zijn twee volkoren broden geworden. Heb dit recept gebruikt:
http://www.peterandrewryan.com/baking/2008/09/whole-wheat-bread/
Helaas had ik gisteravond al de soaker en poolish gemaakt volgens dit recept en zag ik vanochtend pas het commentaar, dat het recept niet helemaal klopte. Toen besloten gewoon met het recept verder te gaan, maar heb bij het kneden van het uiteindelijk deeg, dus met de poolish en de soaker, er op gevoel water aan toe te voegen tot het deeg lekker soepel en licht plakkerig voelde.
Het resultaat ziet er niet slecht uit al zeg ik het zelf. Nu nog wachten tot het afgekoeld is, om de smaak te testen!
[ link | afbeelding ]
Tijdens het kneden en vouwen leek de structuur best 'normaal', misschien net iets plakkeriger. Maar eenmaal in de oven is het naar alle kanten uitgelopen. Misschien iets teveel water of kan het iets met de temperatuur tijdens het rijzen te maken hebben?quote:Op zondag 20 juni 2010 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Teveel water?
Weet je, Brood bakken is echt een vak, zeker als je het echt wilt doen en niet met mixen en broodverbeteraars. Een gewoon lekker smakelijk brood bakken van bloem, water, zout en gist is verdomt moeilijk, maar als het eenmaal regelmatig lukt is het ook echt iets om trots op te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |