200 volkorentarwe, 250 spelt en 50 rogge. Verder zout, suiker, gist en wat olie.En op de randen zonnebloem en pompoenpitten. De structuur is ook veel beter: meer luchtkamertjes en minder droog/ kruimeligquote:Op donderdag 17 juni 2010 06:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Mellow, goed te horen dat je prefermentexperiment (he dat rijmt) lukt. Desems en prefermenten geven veel meer smaak, dat klopt, en het is zo eenvoudig.
Wat waren verder de ingredienten?
Jepquote:Op donderdag 17 juni 2010 11:24 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
200 volkorentarwe, 250 spelt en 50 rogge. Verder zout, suiker, gist en wat olie.En op de randen zonnebloem en pompoenpitten. De structuur is ook veel beter: meer luchtkamertjes en minder droog/ kruimelig
Het brood is ook iets "zurig" trouwens, beetje zoals bij zuurdesem. Zou dat van het preferment komen?
Dat vereist veel vakmanschap als je het echt zelf wilt doenquote:Op vrijdag 18 juni 2010 00:22 schreef PKfotografie het volgende:
brood bakken vind ik wel leuk, maar ik zou liever iets als stokbrood, italiaanse bollen , caiserbollen etc. bakken.
Gebruik voor Tarwemeel voor brood (bloem) een met een hoog glutengehaltequote:met wat googlen kwam ik op deze site
mensen die me wat advies kunnen geven wat handig kan zijn aan meel soorten.
Als je dat gaat gebruiken kan je toch net zo goed brood kopen?quote:en is brood verbeteraar, of krokant poeder intressant?
=
Probeer eens prefermenten, dat geeft veel en veel meer smaak aan je brood.quote:==
en nog speciale gisten?
tip,quote:en kun je trouwens ongestraft in een electrische oven water gooien om te stomen? (niet tegen het gloei element, lijkt me niet handig) maar bv, een grote schaal onder het brood met daar in een cm water ofzo?
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Soms, met name als het bloem niet helemaal mee wil werken (omdat het te glutenarm is, denk ik) wil het wonderen doen. Wat de smaak betreft, is er geen verschil. Dat kan ook haast niet bij een hoeveelheid van 0,1 % van de bloemmassa. Maar de structuur wordt veel beter van en dat bepaald in ieder geval bij mij ook een gedeelte van het eetplezier.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..over broodverbeteraar enzo..]
Als je dat gaat gebruiken kan je toch net zo goed brood kopen?
Ik zet gewoon een tweede, wat diepere ovenslede onder in de oven. Net voordat het brood er in gaat, gooi ik kokend water in de ovenslede. Gaat prima, alleen zegt de bodem van de oven wel eens 'plop' als daar per ongeluk ook wat water terecht komt.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 00:22 schreef PKfotografie het volgende:
en kun je trouwens ongestraft in een electrische oven water gooien om te stomen? (niet tegen het gloei element, lijkt me niet handig) maar bv, een grote schaal onder het brood met daar in een cm water ofzo?
heb je die in een stoofpan gemaakt? Zodra ik weer electrisch kook wil ik dat ook eens proberen!quote:Op zaterdag 19 juni 2010 00:22 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Soms, met name als het bloem niet helemaal mee wil werken (omdat het te glutenarm is, denk ik) wil het wonderen doen. Wat de smaak betreft, is er geen verschil. Dat kan ook haast niet bij een hoeveelheid van 0,1 % van de bloemmassa. Maar de structuur wordt veel beter van en dat bepaald in ieder geval bij mij ook een gedeelte van het eetplezier.
Oftewel krijg je nog steeds het veel lekkerdere zelfgebakken brood maar dan wel met een fatsoenlijke structuur.
En deze is voor het weekend. Helemaal zonder verbeteraars, overigens. Alleen bloem, water, zout en gist.
[ afbeelding ]
Nee hoor, gewoon op een stalen bakplaat.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 11:02 schreef AKnynke het volgende:
[..]
heb je die in een stoofpan gemaakt? Zodra ik weer electrisch kook wil ik dat ook eens proberen!
En ik heb vandaag het geprefermenteerde equivalent van een koeienvla weten te produceren. Niet helemaal zoals ik het bedoeld heb. Dus volgende week fabrieksbroodquote:Op zondag 20 juni 2010 21:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb een dinkel/tarwe brood gebakken met het preferment. Is erg lekker geworden.
Teveel water?quote:Op zondag 20 juni 2010 21:22 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En ik heb vandaag het geprefermenteerde equivalent van een koeienvla weten te produceren. Niet helemaal zoals ik het bedoeld heb. Dus volgende week fabrieksbrood
ja dat ga ik de volgende keer ook proberen. Ik krijg een heel brood nooit op voor t droog wordt.quote:Op zondag 20 juni 2010 19:49 schreef DarkElf het volgende:
Ook ontdekt dat je zelfgebakken brood heel goed kan invriezen. Na t bakken helemaal laten afkoelen, goed verpakken in plastic folie en in de vriezer. Als je t wilt eten, na t ontdooien een kwartier op 160 graden en tis nog steeds zalig!
Zien er mooi uitquote:Op maandag 21 juni 2010 15:41 schreef MaximusTG het volgende:
Heb vandaag ook weer eens brood gebakken; het zijn twee volkoren broden geworden. Heb dit recept gebruikt:
http://www.peterandrewryan.com/baking/2008/09/whole-wheat-bread/
Helaas had ik gisteravond al de soaker en poolish gemaakt volgens dit recept en zag ik vanochtend pas het commentaar, dat het recept niet helemaal klopte. Toen besloten gewoon met het recept verder te gaan, maar heb bij het kneden van het uiteindelijk deeg, dus met de poolish en de soaker, er op gevoel water aan toe te voegen tot het deeg lekker soepel en licht plakkerig voelde.
Het resultaat ziet er niet slecht uit al zeg ik het zelf. Nu nog wachten tot het afgekoeld is, om de smaak te testen!
[ link | afbeelding ]
Tijdens het kneden en vouwen leek de structuur best 'normaal', misschien net iets plakkeriger. Maar eenmaal in de oven is het naar alle kanten uitgelopen. Misschien iets teveel water of kan het iets met de temperatuur tijdens het rijzen te maken hebben?quote:Op zondag 20 juni 2010 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Teveel water?
Weet je, Brood bakken is echt een vak, zeker als je het echt wilt doen en niet met mixen en broodverbeteraars. Een gewoon lekker smakelijk brood bakken van bloem, water, zout en gist is verdomt moeilijk, maar als het eenmaal regelmatig lukt is het ook echt iets om trots op te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |