ehmmmm.. al het Nederlandse brood heeft 1,8% tot 2% zout op 100% bloem!!!!!!quote:Op zondag 10 mei 2009 21:49 schreef Platina het volgende:
ik zou uitgaan van 1-1,5% zout per 100% bloem.
Theoretisch zal het allemaal wel kloppen...quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:03 schreef Platina het volgende:
[..]
Door het kneden van brood worden (onder invloed van XSH) de zwavelstofbruggen verbroken, in de hieropvolgende rustperiode worden deze weer gevormd maar op andere plaatsen. Gevolg: grotere tussenruimtes.
Doel hiervan is het gluten verder te ontwikkelen zodat het gashoudend vermogen optimaal is en het aantal gaskernen in het deeg te vergroten, hiermee krijg je een fijnere kruin. Overigens zal het grootste deel van het gas gewoon ontsnappen tijdens het kneden.
Ik ben het wel met je eens dat je deze handelingen niet te vaak moet herhalen.
edit: en misschien na de rustperiode wel omslaan ipv kneden.
Tips:
- Voeg lecithine toe voor een vergrote deegstabiliteit en gashoudend vermogen (0,3 tot 0,5% van het bloemgewicht) (bruinbrood)
- GMS en CSL voor witbrood
- Gebruik eens bastaardsuiker ipv normale suiker voor een bruinere korst en malser brood.
- Stoom in de oven bij het begin van het bakproces voorkomt dat het brood onregelmatig scheurt en geeft ook een betere korstkleur.
aldus mijn diktaat bakkerijtechnologie, ik zal binnenkort ook eens wat methodes uitproberen om te zien of het echt werkt
Ten eerste natuurlijk de verwerking. Vaak gebruiken ook de fransen een voordeeg (desem). Ook is rust heel belangrijk. Het gaat zo'n beetje zo:quote:Op maandag 11 mei 2009 20:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Mr-Z
Hoe krijgen die fransen toch zulke prachtige korsten aan hun baguette? Stoom?
quote:Op zondag 26 april 2009 17:27 schreef KrnKje het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is toen het net nog 5 minuten langer erin moest... Intussen is het eruit, maar ik wil het nog niet aansnijden; zo zonde voor morgen
Meestal meet ik tegenwoordig de kerntemperatuur door er gewoon de thermometer in te steken, als die ~90 graden is, is het brood klaar/gaar.
Het is maar een simpele combioven waar een 30cm pizzasteen precies in pastquote:Op woensdag 13 mei 2009 07:01 schreef Julie. het volgende:
[..]
Ziet er mooi en lekker uit!
En wat een interessante oven heb je.
* Pietverdriet vindt Mr-Z geweldig!quote:Op woensdag 13 mei 2009 06:39 schreef Mr-Z het volgende:
[..]
Ten eerste natuurlijk de verwerking. Vaak gebruiken ook de fransen een voordeeg (desem). Ook is rust heel belangrijk. Het gaat zo'n beetje zo:
Deeg kneden, in een afgesloten bak doen en 1,5 uur laten rijzen
Deeg stukken van maken en korte puntjes van maken zonder te ontgassen, 1,5 uur laten rijzen
Van de puntjes langere baguettes maken, weer zonder te ontgassen. narijs zo'n uur.
Vervolgens insnijden als baguettes en in de oven stoppen.
Na 5 minuten pas stomen is belangrijk! Na 6 minuten de stoom even laten ontsnappen uit de bakruimte.
Vervolgens gewoon afbakken op kleur. (zo'n 18 a 20 minuten)
En je hebt heerlijk frans stokbrood met een structuur waar je U tegen zegt
niet echt nodig. Het brood zal, als het goed is zodra het gaar is van de vorm los komen...quote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:59 schreef heaven7 het volgende:
Question; als je een brood in een cakevorm wil bakken, moet je dat blik dan eerst invetten of hoe gaat dat?
Ligt er aan hoe je de vorige keer het blik hebt afgewassen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 16:59 schreef heaven7 het volgende:
Question; als je een brood in een cakevorm wil bakken, moet je dat blik dan eerst invetten of hoe gaat dat?
vandaag weer nietquote:Op maandag 18 mei 2009 07:52 schreef The_Hives het volgende:
het iukt me niet om mijn brood zo hoog te laten worden terwijl ik toch genoeg rijstijd in acht neem en voldoende gist ed.
nou, dit recept uit de OP is niet aan te raden. Mijn brood komt zojuist uit de oven maar is totaal niet geslaagd. Het is volgens mij een stuk beter om meel te gebruiken en bijvoorbeeld 200 gram ofzo maïsmeel. De volgende keer dus dan maarquote:Ingredienten
500 gr boeren maïs meel
310 ml water, kamertemperatuur
10 gr zout
10 gr olie
4 gr gedroge gist
Bij mij werkt het uitstekendquote:Op zaterdag 13 juni 2009 07:39 schreef The_Hives het volgende:
[..]
nou, dit recept uit de OP is niet aan te raden. Mijn brood komt zojuist uit de oven maar is totaal niet geslaagd. Het is volgens mij een stuk beter om meel te gebruiken en bijvoorbeeld 200 gram ofzo maïsmeel. De volgende keer dus dan maar
Dat recept is waardeloos, dat kan ik zo zien. Gist in maismeel, in maismeel zitten geen gluten dus het is niet in staat bellen te vormen om het gas wat het gist maakt vast te houden.quote:Op zaterdag 13 juni 2009 07:39 schreef The_Hives het volgende:
[..]
nou, dit recept uit de OP is niet aan te raden. Mijn brood komt zojuist uit de oven maar is totaal niet geslaagd. Het is volgens mij een stuk beter om meel te gebruiken en bijvoorbeeld 200 gram ofzo maïsmeel. De volgende keer dus dan maar
Het ruikt iig wel anders dan normaal gistdeeg. Ga denk ik ook eens een brood bakken met federweißer ipv water er in, bedenk ik me nu ineens, zou een friszurig brood moeten worden dan denk ik.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 12:57 schreef _Ophelia_ het volgende:
Heeft de gist ook echt een wijnaroma? Ben wel benieuwd naar het resultaat in ieder geval.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |