abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 augustus 2009 @ 20:58:23 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_72122260
Het is een goed brood geworden met een mooie broodsmaak, alleen duurde het 12 uur om te rijzen. Wijngist is dus smaakvol maar het duurt erg lang voor het brood op hoogte is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_77579240
Even een grote schop omhoog

Een tijdje terug heb ik een starter gekocht voor zuurdesem brood, vorige week ben ik met de starter begonnen en morgen of overmorgen ga ik een brood maken.

Vanavond heb ik de starter bloem en water gevoerd tot dat ik de hoeveelheid starter heb die ik nodig heb voor een brood.

De starter heeft zich in een paar uur al verdubbelt het begon bij het streepje.

Het bubbelt al aardig maar nog niet genoeg.

Morgen meer...
pi_77616326

Brood één.

Brood twee.

Het is aardig gelukt voor de eerste keer, de volgende keer wil ik het brood iets glanzender hebben.
Zou eiwit een goede oplossing zijn ??
pi_77616549
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 01:23 schreef stripe1711 het volgende:
[ afbeelding ]
Brood één.

[ afbeelding ]
Brood twee.

Het is aardig gelukt voor de eerste keer, de volgende keer wil ik het brood iets glanzender hebben.
Zou eiwit een goede oplossing zijn ??
Ziet er zo goed uit hoor. Beter dan wanneer het had geglansd.
Maar beter nog, smaakte hij ook nog goed?
pi_77619276
als je het net uit de oven haalt ff insmeren met wat water. Glans Glans.
  zaterdag 15 mei 2010 @ 22:41:07 #156
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_81472005
Deze had ik vorige week gemaakt... Volkorenbrood
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_81479614
dit topic was ik al kwijt gisteren. 3de poging stokbrood, wordt steeds beter:

zondag 16 mei 2010 @ 07:09:12 #158
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_81479644
quote:
Op zondag 16 mei 2010 06:32 schreef evo87 het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat ziet er echt te lekker uit
Ben benieuwd naar je recept.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zondag 16 mei 2010 @ 10:32:57 #159
45206 Pietverdriet
pi_81481061
quote:
Op zondag 16 mei 2010 06:32 schreef evo87 het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Heule mooie stokbroden
Kan je wat meer vertellen? Hoe smaakt het, hoe heb je het gemaakt, recept?
pi_81486863
was lekker

Vooruit het recept (genoeg voor 3 kleine stokken):
450 gram bloem (ik had gewoon biologisch AH tarwebloem, nix geen broodmix! )
300 ml water
5 gram dr. oetker gist
9 gram zout

Ingredienten in kom mikken en ff goed mengen met een spatel. Vervolgens op je werkblad gooien en ff 2 min vocht op laten nemen. Dan een minuutje of 5 kneden tot het lekker veerkrachtig word. Weer ff 3 min rusten en dan nog 1 min kneden (wordt het opeens heel lekker soepel als het goed is).
1e rijs 3-4 uur
2e rijs 1,5 uur
stokken vormen en laatste rijs van 1.5 - 2 uur
Insnijden, insmeren met water en 25 min @ 220 C. (onderin de oven een bakje waar je kokend water in mikt als het stokbrood erin gaat en na 6 min bak eruit halen)
Wat voor mij echt anders was aan dit recept is de grotere hoeveelheid water, de korte kneedtijd en de langere rijstijden. Het volume moet tijdens iedere rijs ongeveer verdrievoudigen ipv verdubbelen (gewoon laten rijzen op kamertemp, 20-22 C, met plasticfolie en doek over deegkom).
Er gaat veel tijd in zitten, maja in mijn optiek: tijd is smaak. En de smaak is echt goed, imho anyway.
pi_81782579
zondag, tijd voor homemade brood! Deze week lekker simpel rozijnenbrood gemaakt. Simpel en zo lekker

zondag 23 mei 2010 @ 11:05:36 #162
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_81784262
Ik ga die stokbroden proberen, heb toch niets te doen enne na die 1e rijs moet ik het deeg dan nog even doorkneden? of alleen beetje omslaan?
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_81786936
alleen een beetje omslaan.
btw bij de laatste rijs, als je de stokken dus al hebt gevormt, moet je er rekening mee houden dat het iets uitdroogd (alleen afdekken met een doek). Er vormt zich een korstje op het deeg. Je moet dus de onderkant naar boven leggen en hem voor het bakken ff omdraaien, dan is de bovenkant nog mooi zacht en wordt je stok heerlijk

[ Bericht 45% gewijzigd door evo87 op 23-05-2010 12:57:59 ]
  zondag 23 mei 2010 @ 13:04:34 #164
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_81787508
Goeie tip Thanks evo87.
Ik ga straks ff gezoute roomboter halen, dat wordt smullen. (ik ga ervan uit dat ze lukken )
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_81874771
gelukt?
  dinsdag 25 mei 2010 @ 19:06:05 #166
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_81882295
woei helemaal vergeten, op zich aardig gelukt alleen had ik het idee dat mijn deeg iets steviger had moeten zijn, luchtigheid van het brood was wel goed alhoewel het iets luchtiger had gekund.
maar verder voor 1e keer prima, heb over een tijdje betere rijsmogelijkheid dus zal het nog beter gaan.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_82301692
Is het trouwens nog van belang voor de smaak welke gistcultuur je gebruikt? Bij bier maakt het nogal wat uit, maar bij brood heb ik er nog nooit mee geëxperimenteerd.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 3 juni 2010 @ 21:20:36 #168
45206 Pietverdriet
pi_82301918
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:16 schreef stavromulabeta het volgende:
Is het trouwens nog van belang voor de smaak welke gistcultuur je gebruikt? Bij bier maakt het nogal wat uit, maar bij brood heb ik er nog nooit mee geëxperimenteerd.
Ja, dat maakt uit, ook hoe lang het gist werkt, vandaar prefermenten.
Probleem is echter, er is nauwelijks mee te experimenteren omdat het erg lastig is aan verschillende gisten te komen.
pi_82302138
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, dat maakt uit, ook hoe lang het gist werkt, vandaar prefermenten.
Probleem is echter, er is nauwelijks mee te experimenteren omdat het erg lastig is aan verschillende gisten te komen.
Tja, op ebay zag ik er een paar verschillende staan. Maar met 1 pak van 500 g drooggist doe ik toch al een eeuwigheid, dus meerdere bestellen zit er niet in.
  donderdag 3 juni 2010 @ 21:25:08 #170
45206 Pietverdriet
pi_82302212
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:24 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Tja, op ebay zag ik er een paar verschillende staan. Maar met 1 pak van 500 g drooggist doe ik toch al een eeuwigheid, dus meerdere bestellen zit er niet in.
Moet maar eens met een wijnmaker gaan praten of ik daar wat gisten kan overnemen, net als biermakers.
pi_82302853
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moet maar eens met een wijnmaker gaan praten of ik daar wat gisten kan overnemen, net als biermakers.
Heb je iets speciaals in gedachte? Anders hebben ze hier wellicht wat variatiemogelijkheden.
  maandag 14 juni 2010 @ 23:06:22 #172
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_82813641
ik ben ook aan het brood bakken geslagen en heb de smaak helemaal te pakken

Heb vandaag pas mijn derde brood opgegeten, die tevens ook de lekkerste was. Het was een meergranenbrood (tarwe, spelt en rogge) met rozijnen en hazelnoten erin en op de rand nog wat zonnebloem- en pompoenpitten.

Lekkere dikke plakken besmeren met boerenboter en klaverhoning. Puur genot. Yum.

Ga nu hetzelfde brood maken maar dit keer met zo'n preferment. Eens kijken wat het wordt
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_82905085
quote:
Op maandag 14 juni 2010 23:06 schreef -Mellow- het volgende:
ik ben ook aan het brood bakken geslagen en heb de smaak helemaal te pakken

Heb vandaag pas mijn derde brood opgegeten, die tevens ook de lekkerste was. Het was een meergranenbrood (tarwe, spelt en rogge) met rozijnen en hazelnoten erin en op de rand nog wat zonnebloem- en pompoenpitten.

Lekkere dikke plakken besmeren met boerenboter en klaverhoning. Puur genot. Yum.

Ga nu hetzelfde brood maken maar dit keer met zo'n preferment. Eens kijken wat het wordt
Ik ben de laatste tijd ook weer flink aan het broodbakken geslagen. Wat is dat toch een verschil met dat opgeblazen rubberproduct uit de supermarkt, zoveel lekkerder!
Ik merk nu ook pas hoe veel het uit maakt welk bloem je gebruikt. Vroeger (tja, toen was ik student) gebruikte ik meestal Euroshopper, het resultaat was, mits met broodverbeteraar, best eetbaar maar matig... Nu heb ik bloem in groooote zakken bij een molen gehaald, en het deeg is gelijk een stuk elastischer zelfs zonder broodverbeteraar.

en nu wil ik nog een oven met stoominjectie
  woensdag 16 juni 2010 @ 22:36:03 #174
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_82908613
Zo, heb vandaag een meergranenbrood gemaakt op basis van een preferment en het brood heeft echt aanzienlijk meer smaak! Echt ontzettend lekker. Veel meer dan een ferme laag boter heeft het eigenlijk niet nodig

Perfect is ie echter niet. Tijdens het rijzen was ik niet thuis dus hij heeft wat te lang gestaan en is dus weer iets ingezakt. Het herstelde zich wel aardig in de oven, maar hij had dus een beetje hoger gekund. Gelukkig hou ik wel van een dicht en compact brood
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  donderdag 17 juni 2010 @ 06:43:22 #175
45206 Pietverdriet
pi_82916339
Mellow, goed te horen dat je prefermentexperiment (he dat rijmt) lukt. Desems en prefermenten geven veel meer smaak, dat klopt, en het is zo eenvoudig.
Wat waren verder de ingredienten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')