Apart verhaal. Het lijkt mij dat de auto die achteruit rijdt toch eerder schuldig is dan de auto die een weg inslaat. Helaas kan ik het totaal niet onderbouwenquote:Op dinsdag 7 april 2009 16:42 schreef Bert.Wasbeer het volgende:
Excuses voor de slechte paint, maar het verduidelijkt de situatie.
Ik rij in de groene auto en ik sla af. De rode auto was klaar met een omdraai-manoeuvre en stond stil langs de weg. Maar besloot toch op het moment dat ik al aan het afslaan was, om achteruit diezelfde straat in te rijden.
Gevolg: de linkerspiegel + zijkant van de rode auto botsten met mijn achter-zijkant.
Zie paint:
[ afbeelding ]
Netjes samen een schadeformuliertje ingevuld en wat denk je? Krijg ik te horen dat de tegenpartij mij aansprakelijk probeert te stellen!?!?
Nu is dus de vraag: wie is hier nou schuldig?
Dat dacht ik ook, totdat ze mij probeerden aansprakelijk te stellen. Ik ben blij dat ik een rechtsbijstand verzekering heb. Aanklagen die hap dan maar?quote:
Aanklagen is ook weer een beetje overdreven.quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:44 schreef Bert.Wasbeer het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, totdat ze mij probeerden aansprakelijk te stellen. Ik ben blij dat ik een rechtsbijstand verzekering heb. Aanklagen die hap dan maar?
Ja, vanwege de bijzondere verrichting. Toch?quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Degene die achteruit rijdt lijkt me, volgens mij heb je altijd voorrang te verlenen als je achteruit rijdt?
Dit dus.quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Achteruitrijden is een bijzondere verrichting. Dus alleen daarop is hij al fout. Bovendien rijdt hij achteruit tegen het verkeer in. Op welke gronden wil hij jou aansprakelijk stellen, trouwens?
Tegenpartij is fout en je rechtsbijstandverzekering zal jouw schade gaan verhalen bij de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Je hoeft dus helemaal niks aan te klagen en tevens bepaal jij dat niet maar je rechtsbijstandverzekeraar.quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:44 schreef Bert.Wasbeer het volgende:
[..]
Ik ben blij dat ik een rechtsbijstand verzekering heb. Aanklagen die hap dan maar?
quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:57 schreef The_End het volgende:
Mensen met een rijbewijs zouden dit niet hoeven te vragen.
Tenzij TS zich ook aantoonbaar risicovol heeft gedragen, dan zou het een 50-50 kunnen worden.quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:48 schreef swarmahoer het volgende:
wat iedereen dus zegt, de andere auto voerde een speciale maneuvre uit dus hij is ten alle tijden schuldig
Winpost!quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:15 schreef JumpingJacky het volgende:
Maar voor de rest, laat de verzekeringsmaatschappijen het lekker uitzoeken met elkaar en maak je vooral niet te druk.
Dat wordt nu uitgezocht door mijn tussenpersoon. De verzekeringsmaatschappij heeft ons aansprakelijk gesteld, ik weet niet of de andere bestuurder hiervan op de hoogte is. Dat zou wel heel erg achterbaks zijn.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:41 schreef detulp050 het volgende:
Op basis waarvan probeert men jou aansprakelijk te stellen? Doet de bestuurder dat of zijn verzekeringsmaatschappij?
Bovenstaande is het enige juiste antwoord.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:37 schreef Mr-Sander het volgende:
Rode auto! Die reed achteruit, en dat is geloof ik een bijzondere verrichting, dat wil zeggen dat hij aan iedereen voorrang moet verlenen.
En dat zonder enige rijervaring dan wel rijexamen
Dat is inderdaad de regel, maar de ts zal echt niet de eerste zijn waarvan de tegenpartij opeens beweert helemaal niet achteruit gereden te hebben, en dan is het dus geen uitgemaakte zaak meer.quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:04 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Bovenstaande is het enige juiste antwoord.
Bij een bijzondere verrichting behoor je ALLE verkeer voorrang te verlenen.
Ehm, aangezien TS met zijn groene auto vooruit reed en desondanks met de achterkant tegen de spiegel van die rode auto aankwam zegt denk ik al genoeg.quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:13 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de regel, maar de ts zal echt niet de eerste zijn waarvan de tegenpartij opeens beweert helemaal niet achteruit gereden te hebben, en dan is het dus geen uitgemaakte zaak meer.
Dan is er zelfs een zeer grote kans dat de tegenpartij in het gelijk gesteld wordt, hoe onrechtvaardig dat ook mag wezen.
Als jij stil staat ben je 'nooit' fout. Dus dan ligt de schuld bij de persoon die tegen de stilstaande auto aanrijdt...quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:05 schreef Maanvis het volgende:
Achteruit rijden is een bijzondere verrichting. Hij is dus fout.
Aan de andere kant moet ik toegeven dat ik me wel heb afgevraagd afgelopen week wat er nou gebeurt als iemand STOPT en jou er dus langs laat en jij er dan TOCH NOG tegenaan rijdt. Dwz ik rij achteruit (bijv. vanaf een parkplatz) en er komt iemand aan. Ik trap op de rem, sta stil, en iemand knalt er alsnog tegenaan omdat ie niet op let en geen uitwijkmaneuvre maakt. Wie is er dan fout?
Dat zegt nog steeds niet genoeg, dan lijkt het er alleen maar op dat de ts nog niet bezig was met de bocht, en wat deed ie dan op de weghelft van de tegenpartij.quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Ehm, aangezien TS met zijn groene auto vooruit reed en desondanks met de achterkant tegen de spiegel van die rode auto aankwam zegt denk ik al genoeg.
Als TS namelijk echt niet kon rijden, dan zou het eerder zo gaan:
En dan raak je de spiegel dus niet alleen met de achterkant.
dat is niet correct. er zijn situaties waarbij je toch echt wel schuldig bentbij brokken terwijl je stilstond. ik noem maar eens wat: op de snelweg. je zal maar op een niet druk stuk weg bedenken dat je ff wilt bellen (duh) en dan op de vluchtstrook gaat stilstaan (duh) waarna er een ambulance op je knalt. ik noem nu iets zeer onwaarschijnlijks hoor, maar right is right and wrong is wrongquote:Op dinsdag 7 april 2009 18:34 schreef Peter het volgende:
Als jij stil staat ben je 'nooit' fout. Dus dan ligt de schuld bij de persoon die tegen de stilstaande auto aanrijdt...
quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:46 schreef -jos- het volgende:
Heb je op het schadeformulier een situatieschets getekend??
Heeft de bestuurder dan de rode auto een verklaring (op papier) gemaakt?
Als hij verklaarde dat hij inderdaad achteruit reed is hij aansprakelijk.
Als hij verklaarde dat hij stil stond is hij ook aansprakelijk, stilstaan op een kruispunt is niet toegestaan.
Als hij verklaarde dat hij rechtdoor reed klopt dat niet met de schade aan het voertuig.
Oftewel in alle gevallen is de rode auto aansprakelijk
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
Als hij verklaarde dat hij stilstond klopt dat ook niet met de schade, probeer eens een bocht om een stilstaande auto te maken waarbij je met je achterzijkant de voorzijkant tot en met de spiegel van die stilstaande auto raakt zonder dat de hele zijkanten schade oplopen.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:46 schreef -jos- het volgende:
Als hij verklaarde dat hij stil stond is hij ook aansprakelijk, stilstaan op een kruispunt is niet toegestaan.
Als hij verklaarde dat hij rechtdoor reed klopt dat niet met de schade aan het voertuig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |