Als Klink van de preekstoel komt en zich in redelijkheid en terughoudendheid met respect voor de keuzevrijheid van mensen bekommert om de gezondheidsbelangen van werknemers, zul je mij niet horen.quote:Op woensdag 8 april 2009 15:03 schreef Provinciaaltje het volgende:
Dus als het Hooggerechtshof en dus ook Klink dadelijk bepaald dat kroegen zonder personeel zich niet aan het rookverbod hoeven te houden zien we jouw in deze rookverboddiscussie niet meer terug ?
Het gaat om mij als burger in relatie tot een overheid die meent dominee te moeten spelen en hun geloofsregels meent af te moeten dwingen met het wettig gezag.quote:Of gaat het toch niet zozeer om de kroegeigenaar maar meer jij als roker?
quote:Derde rookcafé maakt gang naar rechter
Tatjana Kostelic van Café Phoenix uit Delft is de derde horeca-ondernemer die wegens het overtreden van het rookverbod de gang naar de rechtbank maakt. Kostelic laat HierMagHetWel weten dat zij volgende week dinsdag 14 april voor de Haagse rechter moet verschijnen, nadat zij tweemaal door de VWA op de bon is geslingerd.
Café Phoenix is 40m2 klein en wordt alleen gerund door Kostelic. Er is geen personeel in dienst. Sinds het rookverbod merkte de eigenaresse een sterke afname in het aantal gasten. Om die reden verschenen de asbakken snel weer op tafel: "Ik kreeg veel meer gasten toen ik de asbakken weer op tafel had gezet, dat had ik echt nodig voor mijn omzet".
Wie de verdediging van Café Phoenix voor zijn rekening zal nemen is nog niet bekend. Logischerwijs is dat Jaap Tempelman van de stichting KHO, die als advocaat voor rookcafé De Kachel in Groningen en het Bredase Victoria optreedt. Dat kon op dit moment echter nog niet worden bevestigd.
Dus horeca is qua roken stikken of slikkenquote:Op woensdag 8 april 2009 15:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als Klink van de preekstoel komt en zich in redelijkheid en terughoudendheid met respect voor de keuzevrijheid van mensen bekommert om de gezondheidsbelangen van werknemers, zul je mij niet horen.
Minder rechten dus voor werknemers in de horeca wat betreft bescherming tegen rokenquote:Maar dan hebben we het dus wat betreft het uitgaansleven over regels ten aanzien van het geluidsvolume. En als je het dan nog verder wilt perfectioneren zodat ook mensen die ineens longklachten krijgen terwijl ze al in de horeca werkten en het zo wil regelen dat die enkelingen geen carriereswitch hoeven maken, dan kun je regels gaan stellen m.b.t. de luchtkwaliteit.
Oh ik wist niet dat je zelf in de horeca werkt.quote:Het gaat om mij als burger in relatie tot een overheid die meent dominee te moeten spelen en hun geloofsregels meent af te moeten dwingen met het wettig gezag.
Wat een fucking schaap. Zelfs hier op fok hadden wij plebs door dat dit bericht ging over van voor het rookverbod...quote:Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
4. Antwoorden op kamervragen van het lid Agema over het bericht dat steeds meer cafés de deuren moeten sluiten
Antwoorden op kamervragen van het lid Agema over het bericht dat steeds meer cafés de deuren moeten sluiten
Kamerstuk, 8 april 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
VGP-K-U-2921767
8 april 2009
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Agema (PVV) over het bericht dat steeds meer cafés de deuren moeten sluiten (2009Z05221).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat het aantal cafés in ons land steeds sneller afneemt en nu nog slechts 9909 telt?
Antwoord 1
Het bericht verwijst naar cijfers van het Bedrijfschap Horeca en Catering. Volgens het Bedrijfschap sloten tussen juli 2007 en juli 2008 367 cafés hun deuren. Het betreft hier de periode vóór de invoering van de rookvrije horeca. Op basis van een overzicht van het aantal faillissementen in de periode 1999 - 2008 van hetzelfde Bedrijfschap deel ik niet de conclusie dat "het aantal cafés in ons land steeds sneller afneemt". Volgens dit overzicht bedroeg het aantal faillissementen in de drankensector in de jaren 2005, 2006, 2007 en 2008 respectievelijk 145, 177, 104 en 79.
Vraag 2
Wat is de relatie tussen de daling van het aantal cafés, de omzetdaling van 6,5% (CBS) en het rookverbod? Als u dat niet weet, waarom weet u dat dan niet?
Antwoord 2
Zoals ik in het antwoord op vraag 1 heb aangegeven, heeft de gerapporteerde daling betrekking op de periode vóór de invoering van de rookvrije horeca. De daling van het omzetvolume van 6,5% heeft betrekking op het vierde kwartaal van 2008. De cijfers hebben dus geen betrekking op dezelfde periode en kunnen daarom niet met elkaar in verband worden gebracht.
Vraag 3
Ziet u overeenkomsten met Ierland waar na het rookverbod 800 cafés de deuren moesten sluiten?
Antwoord 3
Mij is niet duidelijk op welke bron of bronnen u het cijfer van 800 cafés baseert die na het rookverbod in Ierland de deuren moesten sluiten. Zoals ik u eerder heb gemeld, was er in Ierland sinds 2001 sprake van een omzetdaling bij cafés. Deze daling is in 2004 - het jaar van de invoering van de rookvrije horeca in Ierland - tot stilstand gekomen en sindsdien gestabiliseerd.
Vraag 4
Bent u bereid het rookverbod in de horeca op te heffen, zodat ondernemers in deze tijden van economische crisis zelf kunnen bepalen wat het beste is voor hun omzet, zodat zij hun bedrijf en hun inkomen kunnen behouden?
Antwoord 4
Nee. Zie hiervoor ook mijn antwoord op eerdere vragen:
- Tweede Kamer, Vergaderjaar 2008 - 2009, Aanhangsel van de Handelingen, 570;
- Tweede Kamer, Vergaderjaar 2008 - 2009, Aanhangsel van de Handelingen, 1141;
- Tweede Kamer, Vergaderjaar 2008 - 2009, Aanhangsel van de Handelingen, 1429;
- Tweede Kamer, Vergaderjaar 2008 - 2009, Aanhangsel van de Handelingen, 1648;
- Tweede Kamer, Vergaderjaar 2008 - 2009, Aanhangsel van de Handelingen, 1650, en;
- Tweede Kamer, Vergaderjaar 2008 - 2009, Aanhangsel van de Handelingen, 1969.
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/04/08/R346.htm
Hoezo? Ik pleit toch niet voor voor een verbod op rookvrije horeca?quote:Op woensdag 8 april 2009 16:22 schreef Provinciaaltje het volgende:
Dus horeca is qua roken stikken of slikken
Het gaat om mensen die in de loop van hun horecacarriere plotseling een longaandoening hebben gekregen. Dan is het de vraag of je speciaal voor die enkelingen regels moet maken, of dat zij gewoon een carriereswitch moeten maken. De rest heeft immers gekozen voor de omstandigheden die bij het werk horen. Als je niet tegen bloed kunt moet je ook niet in een slachterij gaan werken.quote:Minder rechten dus voor werknemers in de horeca wat betreft bescherming tegen roken
Stikken of slikken dus
Dat doe ik ook niet, ik vind het alleen onzin dat ik niet in een restaurant zwezerik zou mogen eten, omdat een poll uitwijst dat 73% van de Nederlanders geen zwezerik wil eten.quote:Oh ik wist niet dat je zelf in de horeca werkt.
Sinds 1 juli 2008 is er alleen nog maar rookvrije horeca dus dat verbod is toch niet haalbaarquote:Op woensdag 8 april 2009 16:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo? Ik pleit toch niet voor voor een verbod op rookvrije horeca?
[..]
Dan is het rookverbod toch een mooi middel om er voor te zorgen dat als mensen een longaandoening of andere ziekte krijgen waarbij ze niet meer tegen rook kunnen gewoon lekker kunnen blijven werken. Hoeft de werkgever helemaal niets te regelen.quote:Het gaat om mensen die in de loop van hun horecacarriere plotseling een longaandoening hebben gekregen. Dan is het de vraag of je speciaal voor die enkelingen regels moet maken, of dat zij gewoon een carriereswitch moeten maken. De rest heeft immers gekozen voor de omstandigheden die bij het werk horen. Als je niet tegen bloed kunt moet je ook niet in een slachterij gaan werken.
Maar mocht het om die reden noodzakelijk geacht worden om de arbeidsomstandigheden op dat punt te reguleren, dan reguleer je ook de arbeidsomstandigheden, en niks anders natuurlijk.
Deze vergelijking ontgaat mij even !quote:Dat doe ik ook niet, ik vind het alleen onzin dat ik niet in een restaurant zwezerik zou mogen eten, omdat een poll uitwijst dat 73% van de Nederlanders geen zwezerik wil eten.
vals alarm, het betreft enkel voorkomen nav het boete trajectquote:
quote:(Update: 17.21)Tatjana Kostelic van Café Phoenix uit Delft wordt dinsdag 14 april gehoord door de VWS-commissie, in de bezwaarprocedure tegen de door de VWA opgelegde boetes wegens overtreding van het rookverbod. Van een strafrechtelijk traject, zoals eerder verondersteld, blijkt vooralsnog geen sprake.
Jaap Tempelman, advocaat van de stichting KHO, voor rookcafé De Kachel in Groningen en het Bredase Victoria, treedt niet op als raadsman van Kostelic. Dat is, aldus een woordvoerder van de KHO, in dit traject nog niet nodig. Wel wordt Kostelic van advies voorzien.
Tegen de boetes van de rookpolitie kan via een bestuursrechtelijk traject bezwaar worden aangetekend. Een commissie van VWS hoort de bezwaren en geeft de minister een vrijblijvend advies. Ook café de Kachel uit Groningen is voor deze commissie verschenen. Daarnaast kan het Openbaar Ministerie vervolging instellen. Daartoe kan worden besloten als het totale boetebedrag hoger is dan 500 Euro.
Geen personeel
Café Phoenix is 40m2 klein en wordt alleen gerund door Kostelic. Er is geen personeel in dienst. Sinds het rookverbod merkte de eigenaresse een sterke afname in het aantal gasten. Om die reden verschenen de asbakken snel weer op tafel: "Ik kreeg veel meer gasten toen ik de asbakken weer op tafel had gezet, dat had ik echt nodig voor mijn omzet".
Ik rook gewoon in de kroeg hoor. De rookvrije horeca is een fictie van wensdenkende politici en figuren die zich menen te moeten bemoeien met iets waar ze zelf niet aan deelnemen.quote:Op woensdag 8 april 2009 18:11 schreef Provinciaaltje het volgende:
Sinds 1 juli 2008 is er alleen nog maar rookvrije horeca dus dat verbod is toch niet haalbaar
Als je het je publiek niet naar de zin mag maken dan is er voor velen geen sprake van lekker kunnen blijven werken.quote:Dan is het rookverbod toch een mooi middel om er voor te zorgen dat als mensen een longaandoening of andere ziekte krijgen waarbij ze niet meer tegen rook kunnen gewoon lekker kunnen blijven werken.
Het publiek komt er echter niet om zijn werk te doen maar voor het plezier. Als je dan een maatregel gaat nemen ter bescherming van de werknemer, dan stel je regels m.b.t. de luchtkwaliteit. Elke andere getuigt ervan dat de bescherming van de werknemer niet het doel is, maar een schijnheilig middel.quote:Hoeft de werkgever helemaal niets te regelen.
Mensen hebben geen sigareten nodig om hun werk te doen ook niet in de horeca.
Het gaat erom dat niet alles democratisch beslist hoeft te worden, maar dat volwassen mensen zelf kunnen kiezen, kiezen wat ze willen en kiezen wat ze anderen aanbieden.quote:Deze vergelijking ontgaat mij even !
Er zijn genoeg kroegen waar je vriendelijk doch dringend verzocht wordt op te rotten als je je niet aan het rookverbod wenst te houden, hoor.quote:Op woensdag 8 april 2009 19:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik rook gewoon in de kroeg hoor. De rookvrije horeca is een fictie van wensdenkende politici en figuren die zich menen te moeten bemoeien met iets waar ze zelf niet aan deelnemen.
Ik heb ook helemaal geen moeite met een rookverbod. Het is helemaal aan de uitbater om het zijn publiek naar de zin te maken, of ik dan bij dat publiek hoor of niet is verder mijn probleem.quote:Op donderdag 9 april 2009 01:13 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Er zijn genoeg kroegen waar je vriendelijk doch dringend verzocht wordt op te rotten als je je niet aan het rookverbod wenst te houden, hoor.
Natuurlijk, en daar is ook niets mis mee. Persoonlijk heb ik gedurende deze topicreeks altijd aangedrongen op een systeem waarbij er twee type kroegen bestaan: rook- en rookvrije. Het zijn juist de niet-rokers die hier niet aan willen. Zij roepen dat dat niet gaat lukken en dat op termijn er geen rookvrije kroegen meer bestaan. Ik vind dat echter geen argument, aangezien het niet de fout is van de roker dat rookvrije cafe's leeg blijven.quote:Op donderdag 9 april 2009 01:13 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Er zijn genoeg kroegen waar je vriendelijk doch dringend verzocht wordt op te rotten als je je niet aan het rookverbod wenst te houden, hoor.
Kudos voor je gebruik van het woord wensdenken overigens.
Bovenstaand artikel verwoord goed waarom het nou juist het één of het anders is en er geen middenweg mogelijk lijkt te zijn.quote:Eenduidige regelgeving rookvrije horeca noodzakelijk
Amserdam/Den Haag/Leusden, 09 April 2009 /EZPress/ - KWF Kankerbestrijding, Nederlandse Hartstichting en Astma Fonds zijn blij met het heldere statement van minister Klink in de Tweede Kamer deze week over het rookverbod in de horeca. Hij geeft aan dat er nu geen aanleiding is het rookverbod en de handhaving aan te passen. De fondsen blijven voorstander van een rookvrije horeca zonder uitzonderingen.
Uitspraak in Breda
De rechter in Breda heeft vorige week een café-eigenaar vrijgesproken van overtreding van het rookverbod. Minister Klink geeft aan dat tot de uitspraak in hoger beroep ook eenmanszaken gewoon rookvrij moeten zijn. De handhaving door de VWA blijft eveneens ongewijzigd. KWF Kankerbestrijding, Nederlandse Hartstichting en Astma Fonds blijven voorstander van eenduidige wetgeving zonder uitzonderingen. Een eventuele uitzondering in de wetgeving brengt eigen en nieuwe problemen met zich mee. Ton Hanselaar, directeur KWF Kankerbestrijding: "In België heeft men juist veel problemen doordat er uitzonderingen zijn gemaakt. Die situatie moeten we hier niet willen opzoeken. En daarnaast kunnen we het niet vaak genoeg zeggen: meeroken is zeer schadelijk. De wet is er om de gezondheid van de werknemers in de horeca te beschermen. Of dit in een eenmanszaak is of niet, er mag geen onderscheid komen in wie wel of niet beschermd wordt."
Geen uitzonderingen
Uit andere landen is bekend dat eenduidige regelgeving het beste werkt en het meest helder is voor iedereen, zowel bezoeker als ondernemer. Uitzonderingen leveren per definitie problemen op zo is gebleken. Hanselaar: "Daarom is men in België juist van plan de uitzonderingen op te heffen en de hele horeca rookvrij te maken. Het blijkt in de praktijk lastig uit te leggen waarom in de ene gelegenheid wel mag worden gerookt en in de andere gelegenheid niet. Wat wij ons in Nederland moeten realiseren is dat de mogelijke uitzondering van cafés zonder personeel niet betekent dat er dan geen problemen meer zullen zijn. Want wat doet een bedrijf met maar één medewerker? Gaan ze die ontslaan? Of worden medewerkers op papier onzichtbaar gemaakt? Ook in België zijn horecaondernemers die net buiten de uitzondering vallen trucs gaan uithalen om er net weer in te vallen. Verklaarbaar maar wenselijk is het niet."
Volksgezondheid blijft uitgangspunt
De Tabakswet is ontstaan vanwege de volksgezondheid. Dit moet leidend blijven in elke afweging en overweging. Iedere uitzondering, hoe klein ook, brengt nieuwe problemen met zich mee en daar is de volksgezondheid niet bij gebaat. Roken is sinds jaar en dag de meest voorkombare veroorzaker van ziekte en vroegtijdige sterfte in Nederland. 30% van de kankersterfte, 20% van de hart- en vaatziekten en 85% van alle COPD wordt veroorzaakt door roken. Hanselaar: "De tabakswet regelt de rookvrije werkplek voor werknemers, maar horecabezoekers hebben er ook veel baat bij."
Tabaksrook bevat onder andere 69 kankerverwekkende stoffen. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat de blootstelling aan tabaksrook in de horeca, voordat deze rookvrij werd, zeer hoog was.
//Einde bericht
Bron: Bijl, Partners in Public Relations B.V. (Bijl PR)
Dit is een origineel persbericht. EZPress® News Distribution BV. www.ezpress.eu
Verrassend bericht, dergelijke uitspraken had ik nou niet verwacht uit iemand van KWF Kankerbestrijding. Roken is doodsoorzaak nummer 1 in ons land. Ooh ja, ik was effe vergeten, heel vroeger werden mensen immers nog allemaal honderd jaar en ouder.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:28 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Bovenstaand artikel verwoord goed waarom het nou juist het één of het anders is en er geen middenweg mogelijk lijkt te zijn.
Helaas voor jou begrijp je nog steeds geen bal van democratie en wat de beperkingen qua macht van dit systeem horen te zijn.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:23 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Helaas voor je, zo werkt het niet in dit land.
Ja, we gaan even stemmen tellen, maar jij, jij en jij mogen niet meestemmen
Precies.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:51 schreef Chewie het volgende:
[..]
Helaas voor jou begrijp je nog steeds geen bal van democratie en wat de beperkingen qua macht van dit systeem horen te zijn.
Democratische meerderheid is nog geen vrijbrief om over zaken die niet tot het publieke domein behoren, zoals in dit geval het rookverbod aangezien dit een zaak hoort te zijn tussen ondernemer, personeel en zijn klanten, te beslissen.
Wat een beroerd artikel: de schadelijkheid van meeroken is niet bedwezen.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:28 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Bovenstaand artikel verwoord goed waarom het nou juist het één of het anders is en er geen middenweg mogelijk lijkt te zijn.
Dat is jouw mening, die deel ik nietquote:Op donderdag 9 april 2009 12:51 schreef Chewie het volgende:
[..]
Helaas voor jou begrijp je nog steeds geen bal van democratie en wat de beperkingen qua macht van dit systeem horen te zijn.
Democratische meerderheid is nog geen vrijbrief om over zaken die niet tot het publieke domein behoren, zoals in dit geval het rookverbod aangezien dit een zaak hoort te zijn tussen ondernemer, personeel en zijn klanten, te beslissen.
Het bedwijs is er niet, jouw mening daarin is niet belangrijk.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:20 schreef MikeyMo het volgende:
Dat is jouw mening, die deel ik niet
Het is voor de politiek, officiële instanties en miljoenen Nederlanders voldoende bewezen. Dat jij dan 100 % wetenschappelijk bewijs wilt hebben is voor hun dan ook niet belangrijk.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het bedwijs is er niet, jouw mening daarin is niet belangrijk.
Twee type kroegen vind ik op zich een heel goed idee, mits goed en eerlijk geregeld.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk, en daar is ook niets mis mee. Persoonlijk heb ik gedurende deze topicreeks altijd aangedrongen op een systeem waarbij er twee type kroegen bestaan: rook- en rookvrije. Het zijn juist de niet-rokers die hier niet aan willen. Zij roepen dat dat niet gaat lukken en dat op termijn er geen rookvrije kroegen meer bestaan. Ik vind dat echter geen argument, aangezien het niet de fout is van de roker dat rookvrije cafe's leeg blijven.
Dus als de democratische meerderheid besluit dat horrorfilms niet goed zijn voor de maatschappij en dus verboden moeten worden dan accepteer je dat ook gewoon?quote:Op donderdag 9 april 2009 13:20 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Dat is jouw mening, die deel ik niet
Waar bestaat het onwetenschappelijk bewijs dan uit? Wichelroedelopers? Alchemisten? Paragnosten?quote:Op donderdag 9 april 2009 14:02 schreef Madhouse11 het volgende:
Het is voor de politiek, officiële instanties en miljoenen Nederlanders voldoende bewezen. Dat jij dan 100 % wetenschappelijk bewijs wilt hebben is voor hun dan ook niet belangrijk.
daar bestaan al regels over, zo mag je onder de 16 dus niet naar Saw in de bios... terwijl de bezoeker en exploitant dat heus samen wel kunnen beslissen... wat een betutteling allemaal zegquote:Op donderdag 9 april 2009 14:09 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dus als de democratische meerderheid besluit dat horrorfilms niet goed zijn voor de maatschappij en dus verboden moeten worden dan accepteer je dat ook gewoon?
Prima dat jij er een andere mening op na houdt maar dat geeft je (of wie dan ook) nog niet het recht om anders te bepalen voor mensen die prima in staat zijn om daar zelf onderling afspraken over te maken.
Exactquote:Op donderdag 9 april 2009 14:15 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
daar bestaan al regels over, zo mag je onder de 16 dus niet naar Saw in de bios... terwijl de bezoeker en exploitant dat heus samen wel kunnen beslissen... wat een betutteling allemaal zeg
quote:Wat punt 2 betreft; je vergeet dat je met verslaafden praat. En probeer jij maar eens op te merken dat je last heb van de rook als je baas rookt. Voor het sfeertje zal hij er in meegaan maar je ligt vanaf dat moment natuurlijk wel uit de gratie...
misschien moet je de uitspraak van de rechtbank in Breda over de zaak Nooijer-TNT eens inkijken. Dat is de basis geweest van het verheidsingrijpenquote:Op donderdag 9 april 2009 14:19 schreef Chewie het volgende:
[..]
Exact
[..]
Hoe is dit in godsnaam een argument voor overheidsingrijpen?
Gedaan en nu? Krijg het idee dat jij namelijk nooit verder bent gekomen dan het artikeltje erover in de Telegraaf of de Spits.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:26 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
misschien moet je de uitspraak van de rechtbank in Breda over de zaak Nooijer-TNT eens inkijken. Dat is de basis geweest van het verheidsingrijpen
Of je zoekt een andere baas.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:58 schreef MikeyMo het volgende:
Vrijwilligheid is een relatief begrip. Ik had een kettingrokende baas, daar ga je echt niet tegen lopen zeiken dat je niet wilt hebben dat hij rookt. Je bijt immers niet de hand die je voedt...
Juist alle argumenten van de anti-rook lobby maken overheidsingrijpen overbodig immers volgens de anti-rokers is er een overgrote meerderheid voor rookvrije horeca en sterven rokers langzaam maar zeker uit.quote:Maar ja, rokers vinden altijd dat ze er wel even samen met je uit komen. Als dat echt zo was had je geen overheidsingrijpen en regulering gehad.
Nee, dat is het niet.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:58 schreef MikeyMo het volgende:
Vrijwilligheid is een relatief begrip.
Nee dat hoeft niet want sinds 1 jauari 2004 wordt er op de kantoren waar ik heb gewerkt niet meer gerookt, Ook die kettingrokende baas van me was sindsdien buiten op de stoep te vinden.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:02 schreef Chewie het volgende:
[..]
Of je zoekt een andere baas.
En goh dat kan ook met kroegen
Maar goed je begrijpt vrijwilligheid ook al niet, blijft weinig over zo.
Omdat ik niet graag nog eens 20 jaar wil wachten voordat jouw scenario waarheid is...quote:Juist alle argumenten van de anti-rook lobby maken overheidsingrijpen overbodig immers volgens de anti-rokers is er een overgrote meerderheid voor rookvrije horeca en sterven rokers langzaam maar zeker uit.
Dus waarom ben jij dan voor overheidsingrijpen?
Ik had een anti-roken baas. Ik heb gewoon een andere baan gezocht. (en gevonden)quote:Op donderdag 9 april 2009 14:58 schreef MikeyMo het volgende:
Vrijwilligheid is een relatief begrip. Ik had een kettingrokende baas, daar ga je echt niet tegen lopen zeiken dat je niet wilt hebben dat hij rookt. Je bijt immers niet de hand die je voedt...
Noem geen plaats en naam van rookkroegen, want de hotline van de VWA Verlink Brigade draait op vol stoom...quote:Op donderdag 9 april 2009 15:13 schreef Sybesma het volgende:
[..]
Ik had een anti-roken baas. Ik heb gewoon een andere baan gezocht. (en gevonden)
Ik had een stam-kroeg waar ik niet mag roken. Ik heb gewoon een andere stam-kroeg gezocht (en gevonden)
Hoezo bevooroordeeld? Een vrijgesproken kroeg komt snel voor de rechter, zodat ze misschien toch beschuldigd kunnen worden, terwijl een bestrafte kroeg moet wachten tot eind mei voor hun beroep.quote:Snel oordeel hof over vrijspraak rookcafé Uitgegeven: 10 april 2009 16:08
Laatst gewijzigd: 10 april 2009 16:08
DEN BOSCH - Het gerechtshof in Den Bosch gaat versneld het hoger beroep behandelen van justitie tegen de vrijspraak van het Bredase café Victoria wegens overtreding van het rookverbod.
Vanwege het maatschappelijke belang is de appelzaak al gepland op 28 april, meldde een woordvoerster vrijdag.
In een principieel vonnis sprak de rechtbank in Breda het café vorige week vrij. De rechter meent dat de huidige wettelijke regeling voor horecaondernemers ondernemingen met en zonder personeel ongelijk behandelt.
Eenmanszaken
Ook stelt de rechtbank dat eenmanszaken in de praktijk onevenredig hard worden getroffen door het rookverbod.
In februari bestrafte de rechtbank in Groningen de eigenaren van café De Kachel wel voor het overtreden van het rookverbod. Zij kregen een boete van 1200 euro. Het hoger beroep in die zaak dient eind mei.
Dit is jouw uitleg. Het gerechtshof ziet gewoon in dat de uitspraak bij veel mensen leidt tot onduidelijkheid en die onduidelijkheid willen ze zo snel mogelijk uit de wereld hebben. Goede zaak!quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:20 schreef Zorro het volgende:
Van Nu.nl
[..]
Hoezo bevooroordeeld? Een vrijgesproken kroeg komt snel voor de rechter, zodat ze misschien toch beschuldigd kunnen worden, terwijl een bestrafte kroeg moet wachten tot eind mei voor hun beroep.
Belachelijk
Vind ik ook. Hoe sneller de wet geschrapt word, hoe beter.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:27 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dit is jouw uitleg. Het gerechtshof ziet gewoon in dat de uitspraak bij veel mensen leidt tot onduidelijkheid en die onduidelijkheid willen ze zo snel mogelijk uit de wereld hebben. Goede zaak!
het grote maatschappelijke belangquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:35 schreef MPG het volgende:
Het hoger beroep tegen café Victoria uit Breda dient al op 28 april, vanwege het grote maatschappelijke belang:
Hoger beroep tegen rookcafé dient snel
quote:Niemand geinformeerd over hoger beroep Café Victoria
Volgens diverse media, zoals de website Nu.nl dient het hoger beroep tegen de vrijspraak van het Bredase café Victoria al op dinsdag 28 april. Het gerechtshof in Den Bosch zou hebben besloten om de zaak versneld te behandelen vanwege het maatschappelijke belang. Maar alle betrokkenen laten echter weten hier nog niet over te zijn geinformeerd.
"Het zou vriendelijk zijn als ze dit lieten weten, want 28 april is al snel. Maar als het klopt ben ik blij dat ze versnellen. Hoe eerder we uitspraak hebben van het Hof, hoe beter", aldus advocaat Jaap Tempelman tegen HierMagHetWel. Kroeg-eigenaar Tonnie van Haperen zegt: "Dat zou wel heel snel zijn. Vreemd dat ik nog niks heb gehoord."
Ook het bestuur van de KHO is nog niet op de hoogte. Een persvoorlichter van de Voedsel en Waren Autoriteit meldt eveneens van niks te weten. Het gerechtshof en de rechtbank zijn tot op heden niet bereikbaar voor commentaar.
De Bredase rechtbank sprak het rookcafé vorige week vrij, omdat volgens de rechter de huidige wetgeving horecaondernemers zonder personeel op achterstand zet; eenmanszaken worden in de praktijk onevenredig hard getroffen door het rookverbod.
Het hoger beroep in de zaak tegen de eigenaren van café De Kachel in Groningen staat pas voor 29 mei op de rol. Zij kregen een boete van 1200 euro en tekenden tegen deze uitspraak hoger beroep aan.
Meer informatie volgt...
Je ziet weer een complot ?quote:Op woensdag 8 april 2009 19:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik rook gewoon in de kroeg hoor. De rookvrije horeca is een fictie van wensdenkende politici en figuren die zich menen te moeten bemoeien met iets waar ze zelf niet aan deelnemen.
Volgens mij werken de meeste mensen voor de centjes of is de horecamedewerker daar een uitzondering op ?quote:Als je het je publiek niet naar de zin mag maken dan is er voor velen geen sprake van lekker kunnen blijven werken.
Niet roken geeft een enorme boost aan de luchtkwaliteit. Dan heb je ook geen regels meer nodig m.b.t diezelfde luchtkwaliteitquote:Het publiek komt er echter niet om zijn werk te doen maar voor het plezier. Als je dan een maatregel gaat nemen ter bescherming van de werknemer, dan stel je regels m.b.t. de luchtkwaliteit. Elke andere getuigt ervan dat de bescherming van de werknemer niet het doel is, maar een schijnheilig middel.
qua roken dus:quote:Het gaat erom dat niet alles democratisch beslist hoeft te worden, maar dat volwassen mensen zelf kunnen kiezen, kiezen wat ze willen en kiezen wat ze anderen aanbieden.
Dat zou je niet zeggen als je de beroerde luchtkwaliteit op de gemiddelde school in aanmerking neemtquote:Op vrijdag 10 april 2009 21:38 schreef Provinciaaltje het volgende:
Niet roken geeft een enorme boost aan de luchtkwaliteit. Dan heb je ook geen regels meer nodig m.b.t diezelfde luchtkwaliteit
[..]
Kun je nagaan hoe de kwaliteit is als er ook nog eens gerookt wordtquote:Op vrijdag 10 april 2009 21:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zou je niet zeggen als je de beroerde luchtkwaliteit op de gemiddelde school in aanmerking neemt
Ik heb geen slechte herinneringen aan lessen geschiedenis.quote:Op vrijdag 10 april 2009 22:49 schreef Provinciaaltje het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe de kwaliteit is als er ook nog eens gerookt wordt
Wil je zeggen dat daar gerookt werd, waardoor die herinneringen niet zijn blijven hangen?quote:Op vrijdag 10 april 2009 23:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb geen slechte herinneringen aan lessen geschiedenis.
Het gaat erom dat een groepje dames en heren met zwaar ondergemiddeld cafebezoek heeft besloten dat het zonder roken heel gezellig is. In de categorie 'het is zo als wij willen dat het is', in wezen het summum van de denkwijze van de maakbare samenleving. En dan gaan ze vervolgens volhouden dat het inderdaad zo is, terwijl in een groot deel van de cafés de asbakken al lang weer op tafel staan, en een ander gedeelte het heel moeilijk heeft. Ik zie enige paralellen met de multiculture samenleving van een jaar of 10 geleden: Wij vinden het een goed idee en hebben besloten dat het allemaal heel leuk en aardig is, jullie krijgen het op je bord en redden je er maar mee, en alle signalen dat het niet werkt kunnen niet kloppen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 21:38 schreef Provinciaaltje het volgende:
Je ziet weer een complot ?
Centjes die niet uit de staatskas komen maar die zelfstandig verdiend moeten worden. Ik geloof niet dat die mensen werken voor meningen en standpunten zoals die in polls naar voren komen, maar voor de centjes die mensen daadwerkelijk komen besteden.quote:Volgens mij werken de meeste mensen voor de centjes of is de horecamedewerker daar een uitzondering op ?
Daarom zeg ik ook, geen regels. Als mensen die luchtkwaliteit willen komen ze er wel op af.quote:Niet roken geeft een enorme boost aan de luchtkwaliteit. Dan heb je ook geen regels meer nodig m.b.t diezelfde luchtkwaliteit
Er is toch ook 73% die niet wil roken?quote:qua roken dus:
volwassen mensen die zelf kunnen kiezen = Ik wil roken
In de kroeg althans, dat is mijn keuze, maar anderen kunnen in alle vrijheid kiezen voor een rookvrije gelegenheid.quote:kiezen wat ze willen = overal roken
Ik bied niks aan, ik maak alleen gebruik van een aanbod. Ik vraag echter niet van de staat om elk aanbod dat niet naar mijn zin is te verbieden. Zo arrogant en egoistisch ben ík niet.quote:kiezen wat ze anderen aanbieden = accepteren of opzouten
door de leraar.quote:Op zaterdag 11 april 2009 00:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
Wil je zeggen dat daar gerookt werd,
en dat kan ik me nog uitstekend herinneren.quote:waardoor die herinneringen niet zijn blijven hangen?
Rook best lekker, en de schadelijkheid van meeroken is nog steeds niet bewezen.quote:Inderdaad, kwalijk die rook. Zeker bij kinderen.
Ik gun het je. Helaas ben jij zo egoïstisch om jouw persoonlijke ideaal aan mensen op te dringen die daar geen behoefte aan hebben, daar gaat het mis.quote:Haaaa, net even in 't cafe geweest. Wat een verademing, zo'n rookvrij drankhol. Heerlijk!
Oh jee, PV, Weltschie, kom er maar inquote:De rechter meet met twee maten bij het rookverbod
De rechtbank Breda volgde een vreemde redenering bij de vrijspraak van een café dat het rookverbod overtrad.
De rechtbank in Breda vindt het rookverbod in de horeca concurrentievervalsing voor kleine cafés. Die zouden onevenredig benadeeld worden ten opzichte van de grotere kroegen, die eerder in staat zijn om rookruimtes te creëren. Daarom hoeven van de Bredase rechtbank kroegen zonder personeel zich niet te houden aan het rookverbod.
Met deze vreemde redenering is de rechter voorbij gegaan aan de achterliggende reden van het rookverbod: bescherming van de gezondheid van werknemers. Wordt met de uitspraak van de rechter niet met twee maten gemeten? Op andere terreinen is het immers wel vanzelfsprekend dat een individuele werknemer via de wet wordt beschermd.
Eigenaren van eenmanskroegen zeggen geen werknemers te hebben. Wie moet er dan beschermd worden? Het antwoord is simpel: de man of vrouw die in het café werkt. En – en dat is een bijkomend argument – de bezoekers van het café die anders onvrijwillig meeroken.
Voor de wet is iedereen gelijk. En in de wet staat dat een horecabeheerder verplicht is de voor het publiek toegankelijke delen een rookverbod in te stellen, aan te duiden en te handhaven. De eigenaar van een eenmanszaak is tevens de beheerder. De wet is er om te zorgen dat er een gezond werkklimaat is. Een klimaat waar ook de horecabezoeker bij gebaat is.
Is dit betutteling? Die kroegbaas in die eenmanszaak maakt toch zelf wel uit of hij beschermd wil worden tegen tabaksrook? Dat is maar de vraag. Nederland kent op veel fronten beleid om de burger te beschermen. Wie auto rijdt moet verplicht een autogordel om. Dat is puur en alleen om de automobilist te beschermen tegen de gevolgen van een eventuele botsing. Bouwvakkers zijn verplicht een helm te dragen. Glazenwassers mogen met een staande ladder slechts ramen lappen tot een werkhoogte van tien meter. Logisch en prima. Geen haan die er naar kraait.
Als we de redenering van de rechter in Breda over het rookverbod doortrekken, mag een glazenwasser die een eenmanszaak heeft zijn ladder tegen de muur zetten en ramen lappen boven de tien meter werkhoogte. Hem dit verbieden – in de redenering van de rechter – betekent oneerlijke concurrentie. Deze man met zijn eenmanszaak kan immers minder gemakkelijk investeren in een hoogwerker of rolsteiger, iets wat de grote glazenwasserbedrijven wel kunnen. Er wordt duidelijk met twee maten gemeten.
Veel maatregelen om de burger te beschermen worden volstrekt normaal gevonden. Autogordels, toevoeging van jodium in brood, woon- en bouwbesluiten waaraan een (nieuwe) woning moet voldoen. Als asbest vrijkomt worden hele wijken soms ontruimd. Geen probleem. Maar als het gaat om tabaksrook en bescherming van het personeel in de horeca, heet het opeens ’betutteling’ en eigen verantwoordelijkheid.
Bij het rookverbod gaat het over genot, over verslaving en er zit een sterke emotionele component aan vast. En dan is het betuttelend. Wordt hier nu niet gemeten met twee maten?
Tabaksrook bevat meer dan zestig kankerverwekkende stoffen. Hebben we een spoor arsenicum in onze achtertuin, dan kloppen we meteen aan bij de overheid om de boel te laten saneren. Het inhaleren van meer dan zestig kankerverwekkende stoffen die in tabaksrook zitten, moet gewoon kunnen. Roken en kroegen horen immers bij elkaar en dat is gezellig. Ook hier wordt gemeten met twee maten.
Over het algemeen houdt de horeca zich goed aan de nieuwe tabakswet. Slechts een klein deel van de horeca-uitbaters lukt het in ieder geval steevast om aandacht te krijgen. Dat terwijl er een pakhuis vol wetenschappelijk bewijs is dat roken – én meeroken – schadelijk is voor de gezondheid.
Invoering van een rookvrije horeca, ook in kleine eenmanszaken, is één van de belangrijkste maatregelen die minister Klink op het terrein van de volksgezondheid heeft genomen. Laat we deze maatregel dan ook handhaven.
© Trouw 2009, op dit artikel rust copyright.
En wat als je Blanco hebt gestemd?quote:Op woensdag 8 april 2009 11:07 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Mensen die niet stemmen hebben geen recht om te klagen dat de regering niet doet wat zij willen...
Er is geen pakhuis, laat staan bewijs.quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:59 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Oh jee, PV, Weltschie, kom er maar in
Wat een walgelijke bullshit. Ik dacht dat Trouw een krant was en niet s' lands regerings propagandatoeter?quote:Invoering van een rookvrije horeca, ook in kleine eenmanszaken, is één van de belangrijkste maatregelen die minister Klink op het terrein van de volksgezondheid heeft genomen. Laat we deze maatregel dan ook handhaven.
Helaas moet ik je hierin gelijk geven; de opleiding journalistiek is een lachertje. Ik heb de opleiding enige tijd geleden afgerond en ben inmiddels werkzaam bij een krant. Maar om nou te zeggen dat ik echt iets heb geleerd, neuh.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Tja, als je de christelijke traditie van leugens en geloof combineert met 30 jaar kaalslag in het onderwijs met de opleiding journalistiek als het grootste dieptepunt dan is dit artikel daar de vrucht van. Geen logica, geen argumentatie, geen kennis, geen kritische gedachte, geen deskundigheid, geen eigenstandige beoordeling, geen poging tot objectiviteit en vooral geen nieuwsgierigheid.
quote:Veluwse kroegen: te vroeg voor witte rook
VELUWE - Ondanks de vrijspraak van café Victoria, vorige week in Breda, worden in de Veluwse eenmanscafés de asbakken nog niet massaal terug op de toog geplaatst.
In café Victoria in Breda werd de afgelopen maanden nog gewoon gerookt, ondanks het verbod. De kroeg werd daarom voor het gerecht gesleept door het Openbaar Ministerie. Een veroordeling bleef echter uit. De rechter is namelijk van oordeel dat eenmanscafés onevenredig hard worden getroffen door het rookverbod.
Op de Veluwe wordt vooralsnog terughoudend gereageerd op de vrijspraak van café Victoria. Eigenaar Willem van café De Belofte in Harderwijk wil niet op de zaken vooruit lopen. "Er lopen nog twee rechtszaken, en de zaak van Breda is nu in hoger beroep. Het lijkt mij dus verstandig om daar nu geen uitspraken over te doen", aldus de Harderwijker kroegbaas.
Ook Paul, de eigenaar van de Ermelose kroeg De Lantaarn, wil niet te vroeg juichen. "Wij hebben een rookruimte in het café, en het gaat bij ons wel goed", vertelt hij. "Als ook in hoger beroep die Bredase kroeg wordt vrijgesproken, dan zet ik de asbakken wel weer op tafel. Maar zeker niet eerder. Ik denk echter dat het rookverbod gewoon van kracht blijft."
René Meiboom is eigenaar van café Entre Nous in Harderwijk en is ook jurist. "Wij doen voorlopig nog helemaal niets met die uitspraak", zegt hij. "Ik heb een rookkamer in mijn café, en daar wordt gewoon gerookt. Tachtig procent van mijn klanten rookt, en momenteel gaat het prima. Ik wil voorlopig nog niets veranderen, zolang de uitspraak nog niet definitief is."
Als jurist wil hij ook realistisch blijven. "De zaak van Breda loopt nu in hoger beroep. In Nederland kennen we het gelijkheidsprincipe. Ik schat in, ook na de Groningse cafézaak, dat die Bredase eenmanscafé wordt teruggefloten. De wet is politiek gezien zo verankerd, dat er weinig aan wordt veranderd."
In verschillende Puttense kroegen is de asbak daarentegen wél weer op de toog teruggekeerd. Dat heeft echter weinig te maken met de rechterlijke uitspraak in Breda.
"Ik heb de asbak nooit weggehaald", bekent een Puttense café-eigenaar. Deze persoon wil niet met de naam in de krant, uit angst voor nieuwe bezoekjes van de Voedsel- en Warenautoriteit. "Ik heb al eerder een boete gehad. Sindsdien is het mij gelukt om uit het zicht te blijven van de controleurs, en dat houd ik graag zo."
Volgens de kroegeigenaar wordt het rookverbod uit pure noodzaak genegeerd. "Het overgrote deel van mijn klanten rookt. Als ik de asbakken van de bar haal, dan jaag ik hen mijn kroeg uit. Ik voel er dus weinig voor om mij aan het rookverbod te houden."
He, dat verhaal is geschreven door onze stagiairquote:
dan had jij het ook wel ff kunnen postenquote:Op dinsdag 14 april 2009 10:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
He, dat verhaal is geschreven door onze stagiair
Topic was dood en bovendien bevalt de conclusie mij niet zoquote:Op dinsdag 14 april 2009 10:59 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
dan had jij het ook wel ff kunnen posten
nou, nouquote:Op dinsdag 14 april 2009 11:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Topic was dood en bovendien bevalt de conclusie mij niet zo
Dat is op zich ook geen garantie voor een kritisch inslag, maar dat je de noodzaak ziet geeft hoop. Die schrijver van dat artikel neemt gewoon klakkeloos die '60 kankerverwekkende stoffen' van de pr-afdeling van KWF en de hartstichting over. Dat is gewoon slechte journalistiek en vooral slechte retoriek, nog los van alle gebreken in zijn quasi-juridische redenering.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:43 schreef KoosVogels het volgende:
Helaas moet ik je hierin gelijk geven; de opleiding journalistiek is een lachertje. Ik heb de opleiding enige tijd geleden afgerond en ben inmiddels werkzaam bij een krant. Maar om nou te zeggen dat ik echt iets heb geleerd, neuh.
Om die reden plak ik er ook een univeritaire opleiding aan vast (en nee, niet journalistiek)
quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:59 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Oh jee, PV, Weltschie, kom er maar in
quote:Ton Hanselaar en Stefan Wigger, directeur KWF Kankerbestrijding; beleidsmedewerker Tabaksontmoediging KWF
excusesquote:Op dinsdag 14 april 2009 11:19 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
[..]
Lekker bevooroordeelde bron, vind je ook nietLobbyclubjes, en die gebruiken als orginele bron. Graag wel alles vermelden MM.
De journalist hoort hoor- en wederhoor te plegen. Hij moet de uitlatingen over de schadelijkheid van (mee)roken dus naast beweringen plaatsen die het tegengestelde claimen. Het is vervolgens niet aan de journalist om te bepalen wat de waarheid is, dat is aan de lezer zelf. Wanneer slechts een kant van het verhaal wordt behandeld, dan is het voor de lezer natuurlijk onmogelijk om de balans op te maken. Dus jij hebt gelijk, een slecht staaltje journalistiek.quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is op zich ook geen garantie voor een kritisch inslag, maar dat je de noodzaak ziet geeft hoop. Die schrijver van dat artikel neemt gewoon klakkeloos die '60 kankerverwekkende stoffen' van de pr-afdeling van KWF en de hartstichting over. Dat is gewoon slechte journalistiek en vooral slechte retoriek, nog los van alle gebreken in zijn quasi-juridische redenering.
Wat was de naam van de rechter? Ik heb connectiesquote:Op dinsdag 14 april 2009 11:24 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
excuses
ik begin altijd te copy pasten vanaf de kop
Maar ja, heeft niet iedereen onderhand een mening hierover? Echte onafhankelijkheid is niet te vinden. Zelfs rokers denken dat de rechter in Breda een roker was
geen idee!quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:26 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
Wat was de naam van de rechter? Ik heb connecties
quote:Rookverbod zet bezwaarcommissie VWS onder druk
Bij de bezwaarschriftencommissie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zijn inmiddels enkele honderden bezwaarschriften tegen het rookverbod in behandeling. Nog steeds komen er wekelijks nieuwe bij. De behandelend ambtenaren komen tijd te kort.
"Wij verlengen elke zaak met vier weken wegens enorme drukte, anders redden we het echt niet. We hebben maar één keer in de week zitting", aldus een perswoordvoerder van VWS. "Momenteel zijn we alleen maar met het rookverbod bezig, terwijl we bezwaarschriften van het hele ministerie moeten behandelen".
Vorige week werd bekend dat de beslissingstermijn van de bezwaarschriften-commissie over het bezwaar van rookcafé De Kachel met 4 weken is verlengd. De nieuwe datum is 12 mei 2009. Vandaag wordt Tatjana Kostelic van rookcafé Phoenix uit Delft gehoord door de commissie.
De bezwaarschriftencommissie is niet overgegaan tot een versnelde procedure, vanwege het maatschappelijk belang van de zaak, zoals het gerechtshof van Den Bosch. "Bij ons zijn alle zaken van maatschappelijk belang", aldus de perswoordvoerder.
De overheid helpt zichzelf om zeep met belachelijke wettenquote:
Ik weet niet of die stage ook tot een beoordeling leidt of iets dergelijks, maar anders zal dat toch wel een dikke onvoldoende zijn he. Laat hem maar gewoon weer doen waar hij goed in is, kopieren en mappen uit het archief halen en zo.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
He, dat verhaal is geschreven door onze stagiair
wat is er nou weer slecht aan het artikel dan?quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:24 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Ik weet niet of die stage ook tot een beoordeling leidt of iets dergelijks, maar anders zal dat toch wel een dikke onvoldoende zijn he. Laat hem maar gewoon weer doen waar hij goed in is, kopieren en mappen uit het archief halen en zo.
het is een artikel met wat quotes van cafe-eigenaren... wat zijn de onwaarheden dan?quote:Op woensdag 15 april 2009 01:01 schreef bloodymary het volgende:
Dat het onwaarheden bevat, zie mijn eerdere commentaar.
Koffie halenquote:Op dinsdag 14 april 2009 14:24 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Ik weet niet of die stage ook tot een beoordeling leidt of iets dergelijks, maar anders zal dat toch wel een dikke onvoldoende zijn he. Laat hem maar gewoon weer doen waar hij goed in is, kopieren en mappen uit het archief halen en zo.
Hierin moet ik MM toch echt gelijk geven. Het is op zich gewoon een objectief verhaal. Weliswaar niet briljant geschreven, maar toch.quote:Op woensdag 15 april 2009 08:33 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
het is een artikel met wat quotes van cafe-eigenaren... wat zijn de onwaarheden dan?
quote:OM informeert Café Victoria vandaag pas
Pas vandaag zijn de betrokkenen op de hoogte gesteld van het versnelde hoger beroep tegen de vrijspraak van rookcafé Victoria uit Breda. Vrijdag al werd het bericht echter via diverse media bekend gemaakt. "Raar", aldus advocaat Jaap Tempelman van het rookcafé.
Het Gerechtshof uit Den Bosch heeft besloten om de zaak versneld te behandelen vanwege het "zwaarwegend maatschappelijke belang" van de zaak. "Het gerechtshof maakt zelf de afweging of er al dan niet een maatschappelijk belang is. Er is geen algemene richtlijn. Ook is het niet zo dat een rechtbank op verzoek van een minister hiertoe besluit", aldus Sandra Hofsté van het Bossche Gerechtshof.
Zij weet niet waarom de betrokkenen van de zaak niet eerder op de hoogte zijn gesteld, want: "Dat is de taak van het Openbaar Ministerie. De normale gang van zaken is dat eerst de betrokkenen op de hoogte worden gesteld". Een woordvoerster van Justitie heeft "geen flauw idee wat er gebeurd is", maar verexcuseert zich niet. Het OM las namelijk zelf pas dit weekend in de pers dat er een nieuwe datum was gepland.
Advocaat Jaap Tempelman die het rookcafé verdedigt zegt desondanks geen klacht in te zullen dienen tegen het OM. "Ik vind het raar dat de pers eerst is ingelicht, dit komt niet vaak voor. Ik ben vandaag wel netjes benaderd door het OM met de vraag of ik überhaupt kan op deze datum", aldus Tempelman.
Het versneld hoger beroep van rookcafé Victoria uit Breda dient op dinsdag 28 april. Een tijd is nog niet bekend gemaakt.
Hij stelt dat de rechter met twee maten meet. Maar dit is niet ingegeven door de rechter, maar door de wetgever.quote:Op woensdag 15 april 2009 08:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hierin moet ik MM toch echt gelijk geven. Het is op zich gewoon een objectief verhaal. Weliswaar niet briljant geschreven, maar toch.
volgens mij zit je op het verkeerde artikel te zeikenquote:Op woensdag 15 april 2009 13:41 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Hij stelt dat de rechter met twee maten meet. Maar dit is niet ingegeven door de rechter, maar door de wetgever.
quote:Rokers mogen weer aan de bar hangen
woensdag, 15 apr 2009 08:42 | Door: de Stentor
GRAMSBERGEN - Een glazen muur en een draaiplateau. Dat is volgens de eigenaren van bungalowpark 't Hooge Holt in Gramsbergen dé oplossing voor de rokende barhanger. Sinds een week kunnen rokers en niet-rokers die het bungalowpark bezoeken aan dezelfde bar - maar gescheiden door een glazen muur - hun drankje nuttigen.
Idee kwam van Henk Braker, schoonvader van Carla Braker. "Hij is zelf een fervent roker en dacht dat er wel een manier was om het rookverbod te ontlopen." Uiteindelijk kwam hij met het idee om een grote glazen muur tussen personeel en barhangers te plaatsen. "We hebben vantevoren wel iemand van de Voedsel en Waren Autoriteit laten langskomen, want we zaten niet op boetes te wachten," zegt Braker.
Het personeel heeft nu geen last meer van de rook, maar kan nog wel communiceren met de rokende barbezoeker. Braker: "Het glas is dun genoeg om elkaar te kunnen verstaan. De mensen kunnen zittend aan de bar een drankje bestellen en deze komt via een draaiplateau, die onder het barblad is geïnstalleerd, de bar binnen."
Volgens Braker hebben ze alleen nog maar positieve reacties gekregen. "Ondanks het mooie weer tijdens Pasen gingen de bezoekers toch binnen zitten."
quote:Rookverbod in Friese cafés massaal overtreden
In bijna twee op de drie cafés in Friesland wordt het rookverbod overtreden. Dat blijkt uit recent onderzoek van Klaassen Horecamakelaars. Een aanzienlijk aantal Friese café-eigenaren wil van zijn bedrijf af.
Uit het onderzoek dat van medio tot eind maart werd gehouden, kwam naar voren dat in 61 procent van de bars en cafés in Friesland het rookverbod wordt overtreden. Verder is de helft van de ondernemers matig tevreden over het rookbeleid of vindt het slecht.
Opvallend is het aanzienlijk aantal café- of bareigenaren dat zijn bedrijf vanwege het rookbeleid nog dit jaar wil verkopen: 13 procent. Gevolgd door tien procent van uitbaters van eetcafés.
Gezien de hoge response van 14 procent op het onderzoek (van de 1200 geënquêteerden reageerden er ruim 170) vindt Klaassen Horecamakelaars dat het rookverbod erg ‘leeft’ binnen de Friese horeca.
quote:Rookverbod is veel te snel ingevoerd'
Hoewel Nederlandse horecabedrijven al bijna een jaar geleden rookvrij werden, is het rookverbod nog altijd een hot item. De maatregel werd genomen om het personeel te beschermen tegen blootstelling aan tabaksrook. Maar zijn zij er veel mee opgeschoten? 'Ze staan nu zelf buiten te roken', zegt horecaondernemer Peter Werther, voorzitter van de regio West-Brabant van de Koninklijke Horeca Nederland. 'De versnelde invoering van deze maatregel heeft enorm veel emoties losgemaakt.'
door Peter de Jong BREDA - Vanaf 1 juli 2008 werden werkgevers in de horeca, sport en kunst/cultuur niet langer uitgezonderd van de wettelijke verplichting om hun werknemers te beschermen tegen blootstelling aan tabaksrook. Daarvóór gold al vanaf 1 januari 2004 de nieuwe Tabakswet, waarin werd vastgelegd dat iedere werknemer in Nederland recht had op een rookvrije werkplek.
Voor de horeca werd toen nog een uitzondering gemaakt. Die uitzonderingspositie verviel in 2008, zoals niemand door het tumult zal zijn ontgaan. "Toch was de toenmalige minister Hoogervorst al in 2004 gekomen met een stappenplan om de horeca rookvrij te maken", zegt landelijk voorzitter Ben Francooy van de FNV Horecabond. "Een deel van de bedrijfstak heeft het zelf uit de hand laten lopen.
In het plan waren stappen, evaluatiemomenten en percentages aangegeven, maar er is weinig mee gedaan. De grotere bedrijven, vooral de hotels en restaurants zijn er wel tijdig mee aan de slag gegaan. Daar zijn de zaken goed geregeld. In de kleinere bars en cafés, de 'natte horeca' ligt dat vaak anders." Dat laatste onderkent Peter Werther, voorzitter van de regio West-Brabant van de Koninklijke Horeca Nederland en ondernemer.
"Het heeft de laatste jaren voor veel emoties gezorgd. En dat speelt vooral in Noord-Brabant merk ik tijdens de vergaderingen van de landelijke Ledenraad van Horeca Nederland. Brabant telt nu eenmaal veel meer cafés dan bijvoorbeeld het noorden of de Randstad. En vaak gaat het ook nog om kleine familiebedrijven waarin mensen enorm veel uren werken en de opbrengst naar verhouding laag is.
" Gewenning Het stappenplan van minister Hoogervorst was volgens Werther heel goed. "Maar dat ging uit van een rookverbod in 2011. Er was rekening gehouden met een periode van gewenning. Ik ben ervan overtuigd dat een verbod niet eens nodig was geweest als er een langere periode van voorlichting was geweest.
Maar in het nieuwe kabinet heeft minister Klink het rookverbod als middel gezien om Nederland van het roken af te krijgen. Welnu, dat is het afgelopen jaar amper afgenomen. Ik zie mijn personeelsleden nu buiten staan roken. En er is enorm veel spanning ontstaan bij ondernemers die afhankelijk zijn van rokende bezoekers.
Uit onderzoek bleek namelijk dat meer dan 80 procent van de bezoekers van kleine cafés bestaat uit rokers. In grote zaken is dat 50 procent", vertelt Werther. De problemen ontstonden meteen al in de zomer. "Met glijdende sluitingsuren van cafés kreeg je het verschijnsel dat mensen die om 1 uur naar buiten gingen om te roken niet meer naar binnen mochten. Dat gaf een enorme onrust op straat.
Daarbij kwam later ook de kredietcrisis die zorgde voor een terugval in de inkomsten. En dat terwijl de horecasector vooraf eigenlijk gek gemaakt was met de voorspelling dat niet-rokers nu ook veel meer zouden uitgaan en restaurants zouden bezoeken. Daar is niets van terechtgekomen." Die situatie zorgde voor veel spanningen.
"Er ontstond valse concurrentie doordat de ene ondernemer zich wel aan de regels hield en de ander niet. Het is ook niet uit te leggen dat iemand failliet gaat doordat hij zich aan de wet houdt. En als gevraagd wordt om enige verzachting van het leed geeft de minister niet thuis.
Ik begrijp niet dat de minister niet langer de tijd heeft genomen om met een evenwichtiger wet te komen." Ongezond Vakbondsman Francooy benadrukt vooral dat het gaat om de gezondheid van het horecapersoneel.
"Veel van onze leden roken zelf ook. Zij vroegen zich aanvankelijk af of een rookverbod wel nodig was. Maar de grote meerderheid ging er toch achter staan. Het is natuurlijk ook nogal wat als je acht uur lang in een omgeving werkt waar de hele tijd wordt gerookt. Dat is net zo slecht voor je gezondheid als kettingroken. Hartstikke ongezond, dus.
Dat is iets heel anders dan een bezoek van een paar uur brengen en daarna weer vertrekken. Vandaar ook dat een meerderheid van de bevolking en dus ook van onze leden het verbod steunde." "Natuurlijk waren er ook leden die werkten in bedrijven die veel omzet verloren doordat bezoekers wegbleven. Hun banen zijn op de tocht komen te staan. Dat is uiteraard heel vervelend als dat jou treft. Maar die werkgelegenheid verdwijnt niet, die verplaatst zich naar andere bedrijven", denkt de vakbondsleider.
Het speciale meldpunt voor klachten van de FNV Horecabond kreeg volgens Francooy niet veel meldingen. "Tevoren waren we wel bang dat de problemen van bezoekers die zouden willen roken bij de personeelsleden terecht zouden komen. Daarom hebben we al vroeg aangedrongen op een goede instructie voor het personeel. Klachten bij ons meldpunt hebben we niet veel gekregen. De meeste reacties waren meer meningen dan klachten.
In de natte horeca is er nog steeds discussie. Roken en drinken horen natuurlijk voor veel mensen bij elkaar. Het verbod is nog altijd niet voor 100 procent ingevoerd. Maar toch is het ons niet tegengevallen. Je kunt ook niet de werknemers in de ene sector wel beschermen en in de andere sector niet.
Wij vinden dat het afgelopen moet zijn met de discussies over wel of niet of een beetje roken. Alle werknemers moeten dezelfde bescherming hebben." De Bredase ondernemer Werther stelt daartegenover dat veel werknemers in de drankverstrekkende horeca ook roken.
"Mensen die aanvankelijk waren gestopt, zijn later weer begonnen met roken. De minister heeft geen enkel overleg gehad met marktpartijen. Intussen is de wet snel in een paar maanden tijd drie jaar naar voren gehaald. Dat heeft een zware wissel getrokken op de horecasector. Het verbaast me niet dat er nu rechtszaken zijn die ook nog eens worden gewonnen. Ik had veel meer gezien in vrijwilligheid in combinatie met een goede voorlichting. Dan waren er meer mensen gestopt met roken."
Verrek ja!quote:Op woensdag 15 april 2009 13:54 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
volgens mij zit je op het verkeerde artikel te zeiken
Dat was ook wel van tevoren ingeschat. Ik denk zelfs dat de weerstand nog wel meevalt met de verwachtingen.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:24 schreef McKillem het volgende:
Denk dat de weerstand, nog altijd, overduidelijk aanwezig is.
Dat denk ik niet. Ze hadden wel weerstand verwacht, maar dat iedereen binnen een maand gewend zou zijn (zie de eerdere reacties). Niet dat er na een jaar nog over te doen zou zijn.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:49 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dat was ook wel van tevoren ingeschat. Ik denk zelfs dat de weerstand nog wel meevalt met de verwachtingen.
Owh?quote:Op woensdag 15 april 2009 15:49 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Dat was ook wel van tevoren ingeschat. Ik denk zelfs dat de weerstand nog wel meevalt met de verwachtingen.
quote:Commentaar: Flinterdunne retoriek van KWF
In dagblad Trouw van gister blazen de directeur en een beleidsmedewerker van KWF Kankerbestrijding hoog van de toren over de vrijspraak van Café Victoria in Breda. De rechtbank zou met twee maten meten. En de rechter zou economisch belang boven gezondheid plaatsen. Onzin. Wie het vonnis wél goed leest komt namelijk tot heel andere conclusies.
In de Bredase zaak over het rookverbod ging het niet om een belangenafweging tussen economie en gezondheid, maar om de vraag of voor kroegen met en zonder personeel dezelfde regels gelden.
De rechter is in deze zaak tot de conclusie gekomen dat door het rookverbod feitelijk voor eenmanszaken een absoluut rookverbod is ingesteld, terwijl kroegen met personeel er slechts voor hoeven te zorgen dat er geen overlast van de rook plaatsvindt. De overlast zou misschien al door een ventilatiesysteem kunnen worden voorkomen.
De conclusie van de rechter was dan ook dat er ongelijke regels zijn voor kroegen met en zonder personeel en dat die ongelijkheid niet door de beugel kan. De kroeg uit Breda is dus niet vrijgesproken omdat het rookverbod niet deugt, maar omdat deze kleine kroeg ongelijk is behandeld.
Zoals de rechter ook in het vonnis zegt, had de wetgever deze ongelijkheid makkelijk weg kunnen nemen door kroegen met en zonder personeel beiden óf een absoluut rookverbod op te leggen óf te verplichten overlast te voorkomen.
Keuzevrijheid
Ook doen de KWF-heren het voorkomen alsof het hele rookverbod nu is opgeblazen en overal weer gerookt gaat worden. Flauwekul natuurlijk. Het gaat slechts om het rookverbod voor eenmanszaken, die bovendien lang niet allemaal direct weer de asbakken op tafel hebben gezet.
Door het vonnis in Breda wordt de 'gezondheid van Nederland' dus helemaal niet zomaar op het spel gezet. De niet-rokers hebben tegenwoordig ruime keuze uit horeca-gelegenheden waar niet wordt gerookt, of waar ze in ieder geval worden afgeschermd van rokers.
De mensen die kiezen om wel te roken, hebben nu ook weer de mogelijkheid om vrij-uit roken en uitgaan te combineren.
Een utilitaristisch equilibrium zou je het haast kunnen noemen, waarbij iedereen van de eigen geneugden kan genieten, zonder de ander tot last te zijn of elkaar in vrijheden te beperken.
KWF Kankerbestrijding zou er kortom goed aan doen zich gewoon te concentreren op haar core-business, in plaats dure tijd te besteden aan flinterdunne retoriek in dagbladen. Ons geld uit die collectebus kan namelijk stukken beter worden besteed.
Stephanie-Christine Eger (student internationaal recht en gast-schrijver op HMHW)
"De enige taal die men verstaat..."quote:Op woensdag 15 april 2009 16:12 schreef MikeyMo het volgende:
Klopt, ik verwachtte eigenlijk wel dat men wat harder opgetreden had in het begin. In principe kun je van de VWA boete op boete krijgen van 2400,- na een aantal controles. dat is niet eens gebeurt. Je ziet wel dat dat wel de enige taal is die men verstaat. Elk artikel waarin men kroegeigenaren aan het woord laat komt het ook terug dat ze de asbakken weghalen uit angst voor de boetes...
quote:Driekwart Nederlanders rookt niet
Wereldwijd zijn er volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO 1,3 miljard rokers. In Nederland rookt 28 procent van de bevolking van 15 jaar en ouder. Dat betekent dus dat 72 procent niet rookt.
BREDA - De gemiddelde roker gebruikt per dag 15 sigaretten. Een niet-roker krijgt al na 30 minuten in een rokerige ruimte last van een verhoogd koolmonoxide gehalte in het bloed, een snellere hartslag en een hogere bloeddruk. Uit onderzoek blijkt dat 40 uur per week passief roken gelijk is aan 5 sigaretten per dag. In Nederland overlijden per dag 80 mensen aan de gevolgen van actief roken.
Bron: FNV Horecabond
Waar is het onderzoek? Waar is het bewijs? Alleen maar de mening van een vakbond dumpen valt bij mij in de categorie propaganda.quote:
En wat heeft de FNV horeca daar mee te maken? Laat die zich bezighouden met dat deel van de bevolking waarvoor ze werken.quote:Driekwart Nederlanders rookt niet
Wereldwijd zijn er volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO 1,3 miljard rokers. In Nederland rookt 28 procent van de bevolking van 15 jaar en ouder. Dat betekent dus dat 72 procent niet rookt.
Dat komt omdat het in rokerige kroegen zo enerverend is. Bovendien, als ze er last van hebben, dan gaan ze toch ergens anders heen?quote:BREDA - De gemiddelde roker gebruikt per dag 15 sigaretten. Een niet-roker krijgt al na 30 minuten in een rokerige ruimte last van een verhoogd koolmonoxide gehalte in het bloed, een snellere hartslag en een hogere bloeddruk.
Nee hoor, die 5 sigaretten per dag zijn veel lekkerder dan die 40 uur per week parasiteren.quote:Uit onderzoek blijkt dat 40 uur per week passief roken gelijk is aan 5 sigaretten per dag.
En 0 aan de gevolgen van passief roken.quote:In Nederland overlijden per dag 80 mensen aan de gevolgen van actief roken.
quote:Horeca-advocaat: ‘Algeheel rookverbod komt er toch’
Ook voor kleine cafés zonder personeel zal het rookverbod (weer) gaan gelden. Ondanks het feit dat de rechtbank in Breda Café Victoria in deze stad vrijsprak van overtreding van het rookverbod. Dat zegt horeca-advocaat Raoul Meester.
Horeca-advocaat: ‘Algeheel rookverbod komt er toch’
In Misset Horeca waarschuwt Meester voor optimisme bij kleine cafés. ‘De regelgeving wordt waarschijnlijk gerepareerd. Het rookverbod gaat ook gelden voor zaken zonder personeel.’
Eind april wordt het hoger beroep van het Openbaar Ministerie behandeld tegen de voor café Victoria gunstige uitspraak. Meester verwacht dat dit nog wel stand zal houden. De uitspraak is immers gedaan op grond van de huidige wetgeving en die zal op deze korte termijn waarschijnlijk nog niet worden aangepast.
‘Daarin wordt nu nog onderscheid gemaakt tussen bedrijven met en zonder personeel. Dit is in mijn ogen nooit de bedoeling van de wetgever geweest. Hier is sprake van overhaaste en onzorgvuldige regelgeving’, aldus Meester.
Reparatie
Ondanks de uitspraak van de rechtbank blijft de Voedsel en Warenautoriteit de kleine cafés wel controleren, zo waarschuwde gezondheidsminister Klink. Cafés mogen er volgens Meester echter niet vanuit gaat dat opgelegde boetes onbetaald kunnen blijven. ‘Het is minder kansrijk, maar ook niet kansloos’, zo waarschuwt hij.
‘Handhaving kan zowel op bestuursrechtelijk als strafrechtelijk niveau plaatsvinden. De bestuursrechter is niet zonder meer gebonden aan de uitspraak van de strafrechter in Breda.’
In politiek Den Haag wordt volgens de advocaat gewerkt aan reparatie van de regelgeving waardoor het rookverbod in de toekomst voor alle bedrijven gaat gelden, met en zonder personeel.
‘Of de bewuste uitspraak van de rechtbank in Breda in de praktijk veel effect zal hebben is nog maar de vraag en deels aan de politiek. Wil men tot wijziging van de regelgeving overgaan? Juridisch lijkt het een eenvoudige stap. Politiek wellicht niet.’’
Zie je wel, het was gewoon de bedoeling om een rookVEROD in te voeren. Voor iedereen, binnen en buiten, thuis en in het buitenland.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:35 schreef MikeyMo het volgende:
‘Daarin wordt nu nog onderscheid gemaakt tussen bedrijven met en zonder personeel. Dit is in mijn ogen nooit de bedoeling van de wetgever geweest. Hier is sprake van overhaaste en onzorgvuldige regelgeving’, aldus Meester.
quote:
Lijkt me een goede reden om je huis van staatswege vol te hangen met webcams om iedere overtreding te kunnen bestraffen.quote:Op donderdag 16 april 2009 11:47 schreef Chewie het volgende:
[..]
Kut, zou ik dus straks thuis niet meer mogen roken aangezien mijn bedrijf ook op dat adres gevestigd is![]()
ook weer typisch, we kunnen het rookverbod bij bedrijven al niet handhaven, handhaving in de horeca is al een drama dus we gaan de regels gewoon aanscherpen dan komt het vast wel goed
En mag je dan in de gevangenis wel roken?quote:Op donderdag 16 april 2009 12:02 schreef KoosVogels het volgende:
Binnenkort moeten we allemaal een of ander apparaat dragen die registreert wanneer we roken. En als je een peukie opsteekt dan trapt het SWAT-team je deur in en moet je levenslang brommen.
Nog wel, dat komt wellicht in de nabije toekomst hier ook onder vuur te liggen:quote:Op vrijdag 17 april 2009 00:43 schreef bloodymary het volgende:
[..]
En mag je dan in de gevangenis wel roken?
quote:Australie wil rookverbod gevangenissen
Australische gezondheidsorganisaties willen een rookverbod in de gevangenissen, "in het belang van de gedetineerden". Dit tot grote woede van de gevangenen en hun advocaten. In Nederland is van een rookverbod in de petentiaire inrichtingen vooralsnog geen sprake.
Volgens Brett Collins, voormalig ex-gedetineerde en nu coördinator van de actiegroep 'Justice Action', willen de gezondheidsorganisaties het rookverbod helemaal niet instellen om gezondheidsredenen, en heeft het te maken met veiligheidsplannen. Maar een verbod zal volgens Collins bij de gevangenen alleen maar leiden tot grote woede en de illegale handel in sigaretten doen opbloeien.
In Australië rookt ongeveer 80% van de gedetineerden, de meesten zeker 20 sigaretten per dag. Ondanks dat 70% aangeeft wel te willen stoppen met roken, is er weinig animo voor stoppen-met-roken-cursussen die door de overheid worden aangeboden.
De meeste gevangenen mogen in hun eigen cel roken. Verveling en afname van stress zijn de voornaamste redenen om te beginnen met roken.
Nederland
Vooralsnog wijst niets erop dat Nederland het voorbeeld van het Australische rookverbod in de gevangenis zal gaan volgen. "Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar in principe mogen gedetineerden in hun eigen cel vrij roken", zo laat het ministerie van Justitie desgevraagd weten.
Koepelgevangenis HaarlemOverheidsgebouwen moeten al sinds 1990 rookvrij zijn, maar de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) controleert niet zo actief in de gevangenissen zoals momenteel in de horeca gebeurt.
"We monitoren wel, en controleren steekproefsgewijs op basis van signalen die we ontvangen. Als wij horen dat men last heeft van rokers gaan we ernaartoe", zegt perswoordvoerder Esther Filon van de VWA.
Geen prioriteit
Ook anti-rookorganisatie Stivoro geeft geen prioriteit aan roken in de petentiaire inrichtingen. "We zullen pas actie ondernemen als wij duidelijke signalen krijgen. We zullen dan gaan kijken of we een advies kunnen uitbrengen om het probleem binnen de wet op te lossen", aldus Grieto Zeeman van Stivoro.
quote:Digitale post: Mr. Meester zichzelf wel meester?
Vakblad en website Misset Horeca laat deze week horeca-advocaat Mr. Raoul Meester aan het woord over het rookverbod en de vrijspraak van Café Victoria. Het bestuur van stichting Red de Kleine Horeca (KHO) las, trok de wenkbrauwen op, sloeg zichzelf een uurtje lachend op de dijen, en klom vervolgens in de pen. Het resultaat plofte zojuist op de digitale mat van HMHW:
Van: Ton Wurtz - Stichting Red de Kleine Horeca-ondernemer (KHO)
Aan: Redactie HierMagHetWel
Subject: Mr. Meester zichzelf wel meester?
Ons oog viel deze week op een opmerkelijk pessimistisch artikel van horeca-advocaat Mr. Meester in Misset Horeca. In dit artikel stelt Meester onder het kopje "Het rookverbod komt er toch", onder meer: ‘De regelgeving wordt waarschijnlijk gerepareerd. Het rookverbod gaat ook gelden voor zaken zonder personeel.’ Het betoog van Meester is echter niet uitputtend want :
1. Reparatie van de wetgeving doet niet af aan bezwaren zoals de ongelijke behandeling van kleine horeca-ondernemers ten opzichte van grote horeca-inrichtingen (wat betreft mogelijkheid rookruimtes in te richten; zie ook uitspraak rechtbank Breda), de disproportioneel schadelijke effecten van het rookverbod op de omzet in de horeca (met name onder kleine cafés), de disproportionele inbreuk op fundamentele rechten zoals het eigendomsrecht; en
2. Bij reparatiewetgeving ontstaat een politiek moment waarop wellicht andere invulling aan het rookverbod voor kleine cafés kan worden gegeven.
De pessimistische kijk op de zaak is opmerkelijk omdat Meester zelf ruim een jaar geleden een uitvoering pleidooi bij ons ( KHO ) hield om deze zaak te mogen doen. De vakkundigheid en veelzijdigheid van deze Mr. Meester zouden garant staan voor succes.
KHO heeft vorig jaar echter in al haar wijsheid besloten om in zee te gaan met het gerenommeerde topkantoor Van Diepen Van der Kroef Advocaten.
U zult begrijpen dat wij nu zeker weten dat wij toen de juiste keuze hebben gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Ton Wurtz
quote:Maarten, net als vele anderen denk je veel te makkelijk over het rookverbod. 3 miljoen mensen kunnen nu eenmaal pas tot rust komen als ze voldoende nicotine binnen krijgen. Voor een roker wordt het leven pas echt leuk als hij o.a. als ontspanning naar een café kan gaan en dan in zijn ene hand een borrel heeft en in de andere een peuk. En niet ergens achter in een of ander rookhok gezet wordt. Geef de jeugd goede voorlichting en stop met het pesten van oudere rokers. Is de recessie ook snel weer voorbij.
Dinie, Zoetermeer | 12:38 | 17.04.09
Een hogere hartslag krijg je ook door het nuttigen van alcohol. Wat een bullshit artikel dit zeg. Gevalletje propaganda!quote:
En als je onder de trein komt ga je ook doodquote:Op vrijdag 17 april 2009 19:14 schreef _Qmars_ het volgende:
[..]
Een hogere hartslag krijg je ook door het nuttigen van alcohol. Wat een bullshit artikel dit zeg. Gevalletje propaganda!
Treinen verbieden!quote:Op zaterdag 18 april 2009 20:42 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En als je onder de trein komt ga je ook dood
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |