abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 oktober 2010 @ 21:30:29 #51
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_88188895
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 09:15 schreef RolloGreb het volgende:
Kijk, de Amerikanen hebben het beste met de wereld zich zelf voor:
http://www.scientias.nl/n(...)m-te-doorstaan/18804
Stel je voor dat de usa een jaar zonder stroom zit.... Das voor hun niet te behappen en daarnaast zijn ze dan veel te kwetsbaar voor aanvallen. ;)
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_88189820
Het lijkt mij niet zo waarschijnlijk dat de NASA zo een zonnestorm jaren van tevoren kan voorspellen.
Er komen wel meer zonnestormen voor, heet gas dat door middel van magneetvelden uit de zon gestoten wordt. Treft dit de aarde dan zien we fraaie noorderlichtverschijnselen, ook komen er wel elektriciteit storngen voor, maar nog nooit is dit op wereldwijde schaal desastreus gebleken. Het is ook lang niet zo dat de aarde getroffen wordt door de storm,
pi_88190521
Des te beter zien we hier het noordelicht als alles uitvalt.
  zondag 31 oktober 2010 @ 22:15:17 #54
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_88191863
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 21:43 schreef Schonedal het volgende:
Het lijkt mij niet zo waarschijnlijk dat de NASA zo een zonnestorm jaren van tevoren kan voorspellen.
Er komen wel meer zonnestormen voor, heet gas dat door middel van magneetvelden uit de zon gestoten wordt. Treft dit de aarde dan zien we fraaie noorderlichtverschijnselen, ook komen er wel elektriciteit storngen voor, maar nog nooit is dit op wereldwijde schaal desastreus gebleken.
Klopt maar het is dan ook nog nooit zo geweest (ten tijde van een een zonnestorm van deze grote) dat er op de aarde zo massaal electriciteit gebruikt wordt. Dus is het ook niet desastreus.
quote:
Het is ook lang niet zo dat de aarde getroffen wordt door de storm,
Nee ok zit wat in maar dat betekend niet dat je er dan maar van uit mag gaan dat t de aarde niet raakt. Voorbereiden op t ergste geval is imo t beste op t moment. :Y
  dinsdag 2 november 2010 @ 02:31:39 #55
323748 WhatsTheSecret
That's a question, sir.
pi_88235955
Er valt weinig voor te bereiden, niemand hier heeft ooit zo'n zonnestorm pal op zijn dak gehad. Ik denk zelf dat wij totaal geen idee hebben wat het doet met alles hier op aarde als deze de aarde raakt/bereikt.
Waarom?
pi_88274136
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 02:31 schreef WhatsTheSecret het volgende:
Er valt weinig voor te bereiden, niemand hier heeft ooit zo'n zonnestorm pal op zijn dak gehad. Ik denk zelf dat wij totaal geen idee hebben wat het doet met alles hier op aarde als deze de aarde raakt/bereikt.
We zouden er eens mee kunnen beginnen het verplicht te stellen dat Cv-ketels in geval van stroomuitval ook handmatig bediend kunnen worden.

Zoals het nu is hebben we bij stroomuitval ook geen verwarming meer, wat niet zo’n aantrekkelijk idee is als dit in de winter zou gebeuren.

Ook zouden er voldoende noodaggregaten moeten zijn, zodat ieder huis essentiële voorzieningen, als bijvoorbeeld een koelkast draaiende zou kunnen houden.

Ook het waterleidingstelsel en gastransport zou onafhankelijk van het hoogspanningsnet moeten kunnen functioneren.

EDIT

Na er nog eens even over nagedacht te hebben: jammer genoeg kan een Cv-ketel niet volledig onafhankelijk van elektriciteit gemaakt worden omdat de circulatiepomp afhankelijk is van elektriciteit.

[ Bericht 9% gewijzigd door kleinduimpje3 op 03-11-2010 14:20:08 ]
pi_88498928
tweeduizendentwaalf-hypes ftw
pi_88500634
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 23:54 schreef 3Dino het volgende:
tweeduizendentwaalf-hypes ftw
Dat gaat een teleurstelling worden als het eenmaal 2013 is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_88500975
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2010 13:24 schreef TimeJumper het volgende:
Mocht alle electriciteit op aarde uitvallen dan is het gauw gedaan met onze "beschaving".
Zo zie je maar alles is zeer betrekkelijk ;)
Dan gaat iedereen emigreren naar de afrikaanse landen waar ze zonder electriciteit leven.
#freefrederike
pi_88501893
tvp
pi_88510195
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 00:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat gaat een teleurstelling worden als het eenmaal 2013 is.
Stiekem hoopt iedereen wel op een post-apocalyptische 2013. :')
Btw, wil die diehard 2012-theorie fanaten dan ook wel eens zien piepen.
  dinsdag 9 november 2010 @ 13:26:45 #62
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_88512938
2013 is zo'n probleem nog niet, 2014 zijn alle voorraden wel op en dan ontstaan de echte problemen pas.
Zo'n EMP zort er in een klap voor dat we weer terug gaan naar de middeleeuwen, alles moet met de hand gemaakt worden zonder stroom.
Als men dan slim is bouwt men eerst stoommachines om zo weer iets van productie op gang te brengen.
pi_88595984
Als de regeringen nou eerst eens wat kooien van Faraday bouwen om de elektriciteits centrales? Vervolgens een berg reserve onderdelen om het net weer op te starten in zo een zelfde kooi bewaren kunnen ze na de evt storm alles weer opbouwen. Of mis ik iets?
pi_88597863
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 14:54 schreef Outpost76 het volgende:
Als de regeringen nou eerst eens wat kooien van Faraday bouwen om de elektriciteits centrales? Vervolgens een berg reserve onderdelen om het net weer op te starten in zo een zelfde kooi bewaren kunnen ze na de evt storm alles weer opbouwen. Of mis ik iets?
Ja, dat net van Faraday zou om alle hoogspanningsleidingen moeten worden gebouwd, want het is juist in die honderden of duizenden kilometers lange hoogspanningsleidingen waarin de zeer hoge inductiespanningen worden opgewekt, waardoor de essentiële transformatoren doorbranden, met alle gevolgen van dien.

Die gevolgen zouden mijns inziens nog wel heel wat ernstiger kunnen zijn dan een teruggang naar de Middeleeuwen, maar te vergelijken kunnen zijn met de dood van een beschaving, terwijl de Middeleeuwen te vergelijken zijn met de jeugd van een beschaving.
pi_88597943
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 15:50 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ja, dat net van Faraday zou om alle hoogspanningsleidingen moeten worden gebouwd, want het is juist in die honderden of duizenden kilometers lange hoogspanningsleidingen waarin de zeer hoge inductiespanningen worden opgewekt, waardoor de essentiële transformatoren doorbranden, met alle gevolgen van dien.

Die gevolgen zouden mijns inziens nog wel heel wat ernstiger kunnen zijn dan een teruggang naar de Middeleeuwen, maar te vergelijken kunnen zijn met de dood van een beschaving, terwijl de Middeleeuwen te vergelijken zijn met de jeugd van een beschaving.
Dat snap ik maar dat is niet mogelijk lijkt mij. Als je een berg van die transformatoren nou opslaat in zo een kooi kunnen ze als alles veilig is toch de kapotte vervangen?
pi_88598220
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2010 16:50 schreef LaTiNo het volgende:
daar gaat mijn pr0n-collectie ;(
Frame voor frame afdrukken en dan van die 'draaiboeken' maken. :D
Je suis Charlie Sheen
pi_88598443
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 15:52 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Dat snap ik maar dat is niet mogelijk lijkt mij. Als je een berg van die transformatoren nou opslaat in zo een kooi kunnen ze als alles veilig is toch de kapotte vervangen?
Ja, het zou volstaan naast alle grote transformatoren een reservetransformator op te stellen, maar dat zijn grote en kostbare dingen.

Daarbij is het dan ook nog te hopen dat na een paar dagen, nadat deze aangesloten is, niet een nieuwe uitbarsting volgt, maar door de zonne-activiteit met satellieten in de gaten te houden zou dat voorkomen kunnen worden, want de transformatoren hoeven alleen maar op tijd ontkoppeld te worden om schade te voorkomen.

[ Bericht 14% gewijzigd door kleinduimpje3 op 11-11-2010 16:13:04 ]
  donderdag 11 november 2010 @ 17:08:08 #68
45 SiGNe
pi_88600721
Sattelieten zijn juist als eerste kapot, dus als de eerste storm geweest is werken die allemaal niet meer.
Dat houdt sowieso in dat er bijna geen telefonie meer is, geen televisie, internet zal grotendeels (of geheel) uigevallen zijn, we kunnen het weer op aarde dan zelfs niet of nauwelijks voorspellen.
Voor zover de apparatuur die nodig is om de data te bekijken nog werkt (pc's, tv's, etc)

En je kan alle apparaten misschien wel vantevoren uit het stopcontact halen maar zelfs dat heeft geen zin, de elektromagnetische straling kan zo groot worden dat een mobieltje (zonder batterij) zelfs in de woestijn nog kan ontploffen, zonder ook maar een elektrische bron in de buurt.

Dat de normale straling ook al erg sterk is kunnen we elke herfst en lente zelfs nu al op aarde zien: Noorderlicht en Zuiderlicht.
Zoveel straling dat het uitzichzelf licht geeft.
pi_88601381
Dat zou wel ziek zijn.

Ook zouden de conspiracy denkers dan toch het laatst lachen met hun survival gear en stashes van houdbaar voedsel. :D
Je suis Charlie Sheen
pi_88601594
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 15:58 schreef NotYou het volgende:

[..]

Frame voor frame afdrukken en dan van die 'draaiboeken' maken. :D
_O- _O- _O-
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 16:04 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ja, het zou volstaan naast alle grote transformatoren een reservetransformator op te stellen, maar dat zijn grote en kostbare dingen.

Daarbij is het dan ook nog te hopen dat na een paar dagen, nadat deze aangesloten is, niet een nieuwe uitbarsting volgt, maar door de zonne-activiteit met satellieten in de gaten te houden zou dat voorkomen kunnen worden, want de transformatoren hoeven alleen maar op tijd ontkoppeld te worden om schade te voorkomen.

[ afbeelding ]
Groot en kostbaar ok maar als straks niets meer werkt op aarde dan zijn de landen die dit wel hebben gedaan spekkoper omdat ze dan 1 van de weinige landen zijn die wel stroom hebben. Het lijkt mij dus een goede voorbereiding. :Y :Y
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 17:08 schreef SiGNe het volgende:
Sattelieten zijn juist als eerste kapot, dus als de eerste storm geweest is werken die allemaal niet meer.
Dat houdt sowieso in dat er bijna geen telefonie meer is, geen televisie, internet zal grotendeels (of geheel) uigevallen zijn, we kunnen het weer op aarde dan zelfs niet of nauwelijks voorspellen.
Voor zover de apparatuur die nodig is om de data te bekijken nog werkt (pc's, tv's, etc)

En je kan alle apparaten misschien wel vantevoren uit het stopcontact halen maar zelfs dat heeft geen zin, de elektromagnetische straling kan zo groot worden dat een mobieltje (zonder batterij) zelfs in de woestijn nog kan ontploffen, zonder ook maar een elektrische bron in de buurt.

Dat de normale straling ook al erg sterk is kunnen we elke herfst en lente zelfs nu al op aarde zien: Noorderlicht en Zuiderlicht.
Veel Faraday kooien bouwen dus en dan zsm weer wat satelieten omhoog sturen. :P
pi_88603664
quote:

Ik denk dat een satelliet wel goed is af te schermen, deze staan ook onder normale omstandigheden al bloot aan sterke straling, en een satelliet die speciaal met dit doel de ruimte in wordt gestuurd zal heus wel voor zijn taak berekend zijn.

Maar afgezien van schade aan het hoogspanningsnetwerk zal er inderdaad ook wel schade zijn aan niet afgeschermde apparatuur:

quote:
Kernexplosies als oorzaak

Het verschijnsel heeft een nieuwe betekenis gekregen sinds 1962, toen de eerste testexplosies met atoombommen hoog boven de atmosfeer plaatsvonden. Het bleek dat tot op grote afstand elektrische apparatuur door het verschijnsel kapot ging (b.v. Hawaï, op meer dan 1000 km afstand van de explosie). Gammastraling van een kernexplosie boven de atmosfeer werkt in op vrije elektronen in de hoge lagen van de dampkring, die daarna elektrische stromen vormen, geleid via het aardmagnetisch veld. Het is het magnetisch veld van deze elektrische stroom die schade aanricht.

[bewerken] Gevolg

Het plotseling ontstane magnetische veld van EMP induceert spanning in stroomkringen. Zowel die optredende spanning, als de stroom die daardoor ontstaat, kan schade veroorzaken. Bij de genoemde EMP-waarneming in Hawaï wordt inductie in een bovengronds elektriciteitsnet als storingsbron genoemd. Heden ten dage zal het effect veel ingrijpender zijn omdat de elektronica sterk geminiaturiseerd is (met ragfijne bedrading en isolatie tussen de chipcomponenten van slechts enkele microns dikte) en omdat veel meer apparatuur en de hele westerse maatschappij van elektronica is voorzien en daarvan afhankelijk is, inclusief auto's, liften, vliegtuigen, schepen, elektriciteitscentrales, ziekenhuisapparatuur, etc.

[bewerken] Wat er aan gedaan kan worden

In principe is bescherming van apparatuur tegen EMP simpel, omdat het verschijnsel kortstondig optreedt: de apparatuur onderbrengen in een geaarde metalen doos (liefst blik of staal, vanwege de hoge magnetische permeabiliteit van ijzer) is voldoende. Het beveiligen van netwerken in huizen en gebouwen en het openbare elektriciteitsnet zal veel moeilijker en duurder zijn omdat die circuits vaak uitgevoerd zijn als grote draadlussen van vele meters of zelfs tientallen of honderden kilometers diameter, waarin EMP immense spanningen opwekt. Tijdens de koude oorlog werd huishoudens aangeraden om een ouderwetse buizenradio in reserve te houden omdat de daarin aanwezige elektronenbuizen en diodes met gloeidraad veel robuuster zijn dan transistors.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_puls
pi_88603856
quote:

Wat een bullshit allemaal zeg.. je hebt de bel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

quote:
Internet zal grotendeels (of geheel) uigevallen zijn.
Internet maakt geen gebruik van satellieten, het zelfde geldt voor telefonie... dus dat valt allemaal wel mee.

quote:
Dit heeft te maken dat de deeltjes in aanraking komen met gasmoleculen in onze atmosfeer. Niet omdat de straling zo erg is.
  donderdag 11 november 2010 @ 18:40:14 #73
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_88603857
NASA to the rescue.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_88826053
Bangmakerij.. 2012 huhu, zoiets maken wij met zn allen toch niet mee. Die plasma -bedreiging hoeft niet per definitie richting onze aardkloot te gaan. Jammer weer.
Geen fratsen maar batsen!
  donderdag 18 november 2010 @ 08:13:30 #75
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_88851607
Het is mij duidelijk, we zullen de zon moeten vernietigen om de mensheid te beschermen.
  donderdag 18 november 2010 @ 13:19:47 #76
176485 Champy
Usericon was RaymondK
pi_88859482
quote:
Op donderdag 11 november 2010 18:40 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]

Wat een bullshit allemaal zeg.. je hebt de bel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

[..]

Internet maakt geen gebruik van satellieten, het zelfde geldt voor telefonie... dus dat valt allemaal wel mee.

[..]

Dit heeft te maken dat de deeltjes in aanraking komen met gasmoleculen in onze atmosfeer. Niet omdat de straling zo erg is.
Jij denkt dat er een kabel van Europa naar Amerika loopt zodat we elkaar kunnen bellen en wij Amerikaanse sites kunnen bezoeken?
Op zaterdag 17 mei 2014 13:15 schreef stinkie het volgende:
zodra ik een echt gespierde en droge pt'r tegenkom, ga ik ik mijn blote reet deadliften bij een gays 'r us gym
pi_88861803
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 13:19 schreef Champy het volgende:

[..]

Jij denkt dat er een kabel van Europa naar Amerika loopt zodat we elkaar kunnen bellen en wij Amerikaanse sites kunnen bezoeken?
Ja, groot aantal:

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_88866936
Hou verhoudt dit zich eigenlijk met het plan of idee van de EU om hoeveel biljoen te inversteren in een nieuw electriciteitsnetwerk ?
pi_88867430
Uhm, kan iemand mij vertellen waarom zekeringen, die geïnstalleerd zijn om bij een piekbelasting door te branden en zo achterliggende infrastructuur te beschermen, in dit geval niet zullen werken?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  donderdag 18 november 2010 @ 17:17:03 #80
176485 Champy
Usericon was RaymondK
pi_88868845
quote:
Op donderdag 18 november 2010 14:21 schreef Aether het volgende:

[..]

Ja, groot aantal:

[ afbeelding ]
Ok, excuse me, dat dacht ik eigenlijk van niet.
Op zaterdag 17 mei 2014 13:15 schreef stinkie het volgende:
zodra ik een echt gespierde en droge pt'r tegenkom, ga ik ik mijn blote reet deadliften bij een gays 'r us gym
pi_88909986
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 16:41 schreef Sattyagraha het volgende:
Uhm, kan iemand mij vertellen waarom zekeringen, die geïnstalleerd zijn om bij een piekbelasting door te branden en zo achterliggende infrastructuur te beschermen, in dit geval niet zullen werken?
Ik denk dat er inderdaad door gebruik te maken van geschikte zekeringen en circuit breakers veel schade kan worden voorkomen, maar dat zijn dan wel speciaal ontworpen zekeringen omdat er in gewone zekeringen, in het geval van zeer hoge spanningen, een vlamboog ontstaat, bestaande uit geleidende geïoniseerde lucht ofwel plasma.

Deze worden ook algemeen toegepast maar de praktijk schijnt toch wel te zijn dat veel hoogspanningstransformators nog altijd onvoldoende beveiligd zijn:

quote:
Occasionally, a large solar storm can rain energy down on the earth, overpowering electrical grids. About once a century, a giant pulse can knock out worldwide power systems for months or even years. It’s been 90 years since the last super storm, but scientists say we are on the verge of another period of high solar activity.

This isn’t science fiction. Though less frequent than large hurricanes, significant storms have hit earth several times over the last 150 years, most notably in 1859 and 1921. Those occurred before the development of the modern power grid; recovering from a storm that size today would cost up to $2 trillion a year for several years.

Storms don’t have to be big to do damage. In March 1989 two smaller solar blasts shut down most of the grid in Quebec, leaving millions of customers without power for nine hours. Another storm, in 2003, caused a blackout in Sweden and fried 14 high-voltage transformers in South Africa.

The South African experience was particularly telling — the storm was relatively weak, but by damaging transformers it put parts of the country off-line for months. That’s because high-voltage transformers, which handle enormous amounts of electricity, are the most sensitive part of a grid; a strong electromagnetic pulse can easily fuse their copper wiring, damaging them beyond repair.

Even worse, transformers are hard to replace. They weigh up to 100 tons, so they can’t be easily moved from the factories in Europe and Asia where most of them are made; right now, there’s already a three-year waiting list for new ones.

Without aggressive preparation, we run the risk of a disaster magnitudes greater than Hurricane Katrina. Little or no electricity means little or no telecommunications, refrigeration, clean water or fuel. Basic law enforcement and national security could be compromised.

Fortunately, there are several defenses against solar storms. The most important are grid-level surge suppressors, which are essentially giant versions of the devices we use at home to protect computers. There are some 5,000 vulnerable transformers in North America; at $50,000 for each suppressor, we could protect the grid for about $250 million.

Earlier this year the House of Representatives passed a bill that would allow the White House to require utilities to put grid-protection measures in place, then recoup the costs from customers. Unfortunately, the companion bill in the Senate contains no such provision.

It’s not a lost cause, though; lawmakers can still insert the grid-protection language during conference. If they don’t, there could be trouble soon: the next period of heavy solar activity will be in late 2012. Having gone unprepared for one recent natural disaster, we would make a grave mistake not to get ready for the next.

http://www.nytimes.com/2010/08/16/opinion/16joseph.html
pi_88910563
Het verraderlijke is dat de stroom niet zo veel hoeft te stijgen om de transformatoren te beschadigen, omdat de opgewekte stroom een gelijkspanningsstroom is, die niet als direct gevolg heeft dat de draden doorbranden maar die verzadiging van de magnetische kern van de transformatoren veroorzaakt waardoor deze niet meer naar behoren functioneren en tenslotte de draden doorbranden:

quote:
Electric grid

When magnetic fields move about in the vicinity of a conductor such as a wire, a geomagnetically induced current is produced in the conductor. This happens on a grand scale during geomagnetic storms (the same mechanism also influences telephone and telegraph lines, see above) on all long transmission lines. Power companies which operate long transmission lines (many kilometers in length) are thus subject to damage by this effect. Notably, this chiefly includes operators in China, North America, and Australia; the European grid consists mainly of shorter transmission cables, which are less vulnerable to damage.[13]

The (nearly direct) currents induced in these lines from geomagnetic storms are harmful to electrical transmission equipment, especially generators and transformers induces core saturation, constraining their performance (as well as tripping various safety devices), and causes coils and cores to heat up. This heat can disable or destroy them, even inducing a chain reaction that can overload and blow transformers throughout a system.[14][15][16] This is precisely what happened on March 13, 1989: in Québec, as well as across parts of the northeastern U.S., the electrical supply was cut off to over 6 million people for 9 hours due to a huge geomagnetic storm. Some areas of Sweden were similarly affected.

According to a study by Metatech corporation,[17] a storm with a strength comparative to that of 1921, 130 million people would be left without power and 350 transformers would be broken, with a cost totaling 2 trillion dollars[not specific enough to verify].

By receiving geomagnetic storm alerts and warnings (e.g. by the Space Weather prediction Center; via Space Weather satellites as SOHO or ACE), power companies can (and often do) minimize damage to power transmission equipment, by momentarily disconnecting transformers or by inducing temporary blackouts. Preventative measures also exist, including digging transmission cables into the soil, placing lightning rods on transmission wires, reducing the operating voltages of transformers, and using cables that are shorter than 10 km[citation needed].
http://en.wikipedia.org/wiki/Geomagnetic_storm#Electric_grid

[ Bericht 7% gewijzigd door kleinduimpje3 op 19-11-2010 18:05:51 ]
pi_88978692
Ik meen hier wel een tegenspraak te zien.

Hier wordt mijns inziens gezegd dat de beveiliging gewerkt heeft, wat weliswaar geleid heeft tot een stroomstoring van 9 uur, maar verder geen blijvende gevolgen had voor de elektriciteitsvoorziening:

quote:
On March 13, 1989 a severe geomagnetic storm caused the collapse of the Hydro-Québec power grid in a matter of seconds as equipment protection relays tripped in a cascading sequence of events.[1][3] Six million people were left without power for nine hours, with significant economic loss.
En hier wordt gesuggereerd dat in Québec transformatoren vernietigd zouden zijn:

quote:
This heat can disable or destroy them, even inducing a chain reaction that can overload and blow transformers throughout a system.[14][15][16] This is precisely what happened on March 13, 1989: in Québec, as well as across parts of the northeastern U.S., the electrical supply was cut off to over 6 million people for 9 hours due to a huge geomagnetic storm.
http://en.wikipedia.org/wiki/Geomagnetic_storm

Het is me ook nog niet zo duidelijk waarom transformatoren niet te beveiligen zouden zijn, want het is wel waar dat een kleine gelijkstroom de transformatoren kan ontregelen, wat vervolgens tot gevolg heeft dat de wisselstroom hierdoor sterk stijgt, maar als men een beveiliging inbouwt tegen grote stromen zou dit blijvende schade volgens mij toch moeten kunnen voorkomen.
pi_89116786
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 16:34 schreef kleinduimpje3 het volgende:

Het is me ook nog niet zo duidelijk waarom transformatoren niet te beveiligen zouden zijn, want het is wel waar dat een kleine gelijkstroom de transformatoren kan ontregelen, wat vervolgens tot gevolg heeft dat de wisselstroom hierdoor sterk stijgt, maar als men een beveiliging inbouwt tegen grote stromen zou dit blijvende schade volgens mij toch moeten kunnen voorkomen.
Ik denk dat ik het ondertussen wel weet.

Beveiligingen, zoals vermogensschakelaars, zijn ontworpen voor een bepaald maximum vermogen, zoals dat optreedt bij kortsluiting.

Boven dat vermogen bieden ze geen goede beveiliging meer, en de beveiliging van het elektriciteitsnet is niet ontworpen voor spanningen die veel groter zijn dan de normale spanning:

quote:
Het afschakelvermogen van de vermogensschakelaar moet steeds groter gekozen worden dan de kortsluitstroom of het kortsluitvermogen op die plaats van de installatie. De vermogensschakelaar is dus één van de belangrijke beveiligingstoestellen in een elektriciteitsnet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermogensschakelaar
Zelfs bij een normale spanning is het niet gegarandeerd dat de transformator bij kortsluiting niet beschadigd wordt:

quote:
Kortsluitproef

Niet alle transformatoren ondergaan een kortsluitproef. Deze proef is niet vereist door de norm en kan ook enkel in een gespecialiseerde instelling gebeuren (Kema). De kortsluitproef is bijgevolg een zeer dure beproeving vanwege de transportkosten. De krachten in de trafo tijdens deze proef is enorm zodat er een risico bestaat dat het actief deel beschadigd wordt door de proef.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermogentransformator#Kortsluitproef
Bedenk verder dat het ongeveer een half jaar duurt om de grootste transformatoren te bouwen, bij aanwezigheid van elektriciteit dus, zonder deze zou het nog wel veel langer kunnen duren.

De VS is hierbij ook nog afhankelijk van overzeese import, waar niet te gemakkelijk over gedacht moet worden, gezien de moeilijkheden van transport:

pi_91066173
Straks krijgen die volkjes met hun 2012 ook nog gelijk
Twiddel
  zondag 9 januari 2011 @ 15:02:16 #86
45 SiGNe
pi_91066695
De vogels vallen ook al zomaar uit de lucht en er was afgelopen week weer een flinke zonnestorm, je zou denken dat het met elkaar te maken heeft.
pi_91105374
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 16:41 schreef Sattyagraha het volgende:
Dit heeft met inductie te maken. Als je een te grote stroom vraagt als gebruiker brandt de zekering idd door. Maar met een EM-piek afkomstig van de zon heeft als gevolg dat in elke kabel, een stroom gaat lopen als gevolg van die EM-piek. Dus een hoge stroom is niet meer afkomstig van één punt (de energiecentrale) maar kan overal en in elke kabel gaan lopen.

Als je een magnetisch veld hebt en je houdt er een koperdraadje in, dan gaat er een stroom lopen, daar moet je het mee vergelijken...
pi_91144155
Lachwekkend om te zien dat hier nog steeds mensen zijn die menen dat de maya kalender in 2012 het einde aangeeft _O-
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  dinsdag 11 januari 2011 @ 00:02:57 #89
45 SiGNe
pi_91144343
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 23:58 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Lachwekkend om te zien dat hier nog steeds mensen zijn die menen dat de maya kalender in 2012 het einde aangeeft _O-
Ik hoop niet dat je denkt dat ze het serieus bedoelen.
pi_91146888
==> BNW, TRU ?

2012 slechtste film ooit, volgens de NASA.

http://www.nrcnext.nl/blo(...)fwaardige-film-ooit/

Knowing staat er niet bij.

http://www.imdb.com/title/tt0448011/
Misschien in 2013?
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
  donderdag 20 januari 2011 @ 12:54:49 #91
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91607834
quote:
Huh?!
Twiddel
pi_91608166
Zou wel cool zijn als dit gebeurd, dan doe ik 2 zwaarden om me rug en een rooie hoofdband en dan ga ik door te wereld heen trekken. Beesten slachten om te overleven :D
rice rice baby tututututedudududum
pi_91608592
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 13:05 schreef Rijstkoker het volgende:
Zou wel cool zijn als dit gebeurd, dan doe ik 2 zwaarden om me rug en een rooie hoofdband en dan ga ik door te wereld heen trekken. Beesten slachten om te overleven :D
Eerlijk gezegd vind ik het ook wel wat hebben: lekker achter je avondeten aan moeten rennen :Y
  donderdag 20 januari 2011 @ 13:17:14 #95
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_91608634
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 13:16 schreef AlmightyArjen het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd vind ik het ook wel wat hebben: lekker achter je avondeten aan moeten rennen :Y
's ochtends 6 uur opstaan om op buffels te jagen.
pi_91608725
Niet meer naar school hoeven :) gewoon avontuurlijk leven zonder druk van de maatschappij.
rice rice baby tututututedudududum
pi_91608842
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 13:05 schreef Rijstkoker het volgende:
Ja, gaaf. Totale chaos, dan let er niemand meer op je, kan je doen wat je wilt. :D
Twiddel
pi_91611362
quote:
6s.gif Op donderdag 20 januari 2011 13:21 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ja, gaaf. Totale chaos, dan let er niemand meer op je, kan je doen wat je wilt. :D
Pas maar op, straks word je nog de bosjes in gesleept door een één of andere buffeljager :P
pi_91612866
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_91737696
Ik ben bang na dit bericht. Hoe lang duurt zo'n storm? uren? dagen? weken? Want dat lijkt me het allerbelangrikst om te weten hoe snel we aan de reparaties kunnen beginnen. Toch nutteloos als de systemen na enkele dagen weer verwoest gaan :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')