abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88603664
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 17:08 schreef SiGNe het volgende:
Sattelieten zijn juist als eerste kapot, dus als de eerste storm geweest is werken die allemaal niet meer.
Dat houdt sowieso in dat er bijna geen telefonie meer is, geen televisie, internet zal grotendeels (of geheel) uigevallen zijn, we kunnen het weer op aarde dan zelfs niet of nauwelijks voorspellen.
Voor zover de apparatuur die nodig is om de data te bekijken nog werkt (pc's, tv's, etc)

En je kan alle apparaten misschien wel vantevoren uit het stopcontact halen maar zelfs dat heeft geen zin, de elektromagnetische straling kan zo groot worden dat een mobieltje (zonder batterij) zelfs in de woestijn nog kan ontploffen, zonder ook maar een elektrische bron in de buurt.

Dat de normale straling ook al erg sterk is kunnen we elke herfst en lente zelfs nu al op aarde zien: Noorderlicht en Zuiderlicht.
Zoveel straling dat het uitzichzelf licht geeft.
Ik denk dat een satelliet wel goed is af te schermen, deze staan ook onder normale omstandigheden al bloot aan sterke straling, en een satelliet die speciaal met dit doel de ruimte in wordt gestuurd zal heus wel voor zijn taak berekend zijn.

Maar afgezien van schade aan het hoogspanningsnetwerk zal er inderdaad ook wel schade zijn aan niet afgeschermde apparatuur:

quote:
Kernexplosies als oorzaak

Het verschijnsel heeft een nieuwe betekenis gekregen sinds 1962, toen de eerste testexplosies met atoombommen hoog boven de atmosfeer plaatsvonden. Het bleek dat tot op grote afstand elektrische apparatuur door het verschijnsel kapot ging (b.v. Hawaï, op meer dan 1000 km afstand van de explosie). Gammastraling van een kernexplosie boven de atmosfeer werkt in op vrije elektronen in de hoge lagen van de dampkring, die daarna elektrische stromen vormen, geleid via het aardmagnetisch veld. Het is het magnetisch veld van deze elektrische stroom die schade aanricht.

[bewerken] Gevolg

Het plotseling ontstane magnetische veld van EMP induceert spanning in stroomkringen. Zowel die optredende spanning, als de stroom die daardoor ontstaat, kan schade veroorzaken. Bij de genoemde EMP-waarneming in Hawaï wordt inductie in een bovengronds elektriciteitsnet als storingsbron genoemd. Heden ten dage zal het effect veel ingrijpender zijn omdat de elektronica sterk geminiaturiseerd is (met ragfijne bedrading en isolatie tussen de chipcomponenten van slechts enkele microns dikte) en omdat veel meer apparatuur en de hele westerse maatschappij van elektronica is voorzien en daarvan afhankelijk is, inclusief auto's, liften, vliegtuigen, schepen, elektriciteitscentrales, ziekenhuisapparatuur, etc.

[bewerken] Wat er aan gedaan kan worden

In principe is bescherming van apparatuur tegen EMP simpel, omdat het verschijnsel kortstondig optreedt: de apparatuur onderbrengen in een geaarde metalen doos (liefst blik of staal, vanwege de hoge magnetische permeabiliteit van ijzer) is voldoende. Het beveiligen van netwerken in huizen en gebouwen en het openbare elektriciteitsnet zal veel moeilijker en duurder zijn omdat die circuits vaak uitgevoerd zijn als grote draadlussen van vele meters of zelfs tientallen of honderden kilometers diameter, waarin EMP immense spanningen opwekt. Tijdens de koude oorlog werd huishoudens aangeraden om een ouderwetse buizenradio in reserve te houden omdat de daarin aanwezige elektronenbuizen en diodes met gloeidraad veel robuuster zijn dan transistors.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_puls
pi_88603856
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 17:08 schreef SiGNe het volgende:
Sattelieten zijn juist als eerste kapot, dus als de eerste storm geweest is werken die allemaal niet meer.
Dat houdt sowieso in dat er bijna geen telefonie meer is, geen televisie, internet zal grotendeels (of geheel) uigevallen zijn, we kunnen het weer op aarde dan zelfs niet of nauwelijks voorspellen.
Voor zover de apparatuur die nodig is om de data te bekijken nog werkt (pc's, tv's, etc)

En je kan alle apparaten misschien wel vantevoren uit het stopcontact halen maar zelfs dat heeft geen zin, de elektromagnetische straling kan zo groot worden dat een mobieltje (zonder batterij) zelfs in de woestijn nog kan ontploffen, zonder ook maar een elektrische bron in de buurt.

Dat de normale straling ook al erg sterk is kunnen we elke herfst en lente zelfs nu al op aarde zien: Noorderlicht en Zuiderlicht.
Wat een bullshit allemaal zeg.. je hebt de bel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

quote:
Internet zal grotendeels (of geheel) uigevallen zijn.
Internet maakt geen gebruik van satellieten, het zelfde geldt voor telefonie... dus dat valt allemaal wel mee.

quote:
Dit heeft te maken dat de deeltjes in aanraking komen met gasmoleculen in onze atmosfeer. Niet omdat de straling zo erg is.
  donderdag 11 november 2010 @ 18:40:14 #73
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_88603857
NASA to the rescue.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_88826053
Bangmakerij.. 2012 huhu, zoiets maken wij met zn allen toch niet mee. Die plasma -bedreiging hoeft niet per definitie richting onze aardkloot te gaan. Jammer weer.
Geen fratsen maar batsen!
  donderdag 18 november 2010 @ 08:13:30 #75
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_88851607
Het is mij duidelijk, we zullen de zon moeten vernietigen om de mensheid te beschermen.
  donderdag 18 november 2010 @ 13:19:47 #76
176485 Champy
Usericon was RaymondK
pi_88859482
quote:
Op donderdag 11 november 2010 18:40 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]

Wat een bullshit allemaal zeg.. je hebt de bel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

[..]

Internet maakt geen gebruik van satellieten, het zelfde geldt voor telefonie... dus dat valt allemaal wel mee.

[..]

Dit heeft te maken dat de deeltjes in aanraking komen met gasmoleculen in onze atmosfeer. Niet omdat de straling zo erg is.
Jij denkt dat er een kabel van Europa naar Amerika loopt zodat we elkaar kunnen bellen en wij Amerikaanse sites kunnen bezoeken?
Op zaterdag 17 mei 2014 13:15 schreef stinkie het volgende:
zodra ik een echt gespierde en droge pt'r tegenkom, ga ik ik mijn blote reet deadliften bij een gays 'r us gym
pi_88861803
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 13:19 schreef Champy het volgende:

[..]

Jij denkt dat er een kabel van Europa naar Amerika loopt zodat we elkaar kunnen bellen en wij Amerikaanse sites kunnen bezoeken?
Ja, groot aantal:

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_88866936
Hou verhoudt dit zich eigenlijk met het plan of idee van de EU om hoeveel biljoen te inversteren in een nieuw electriciteitsnetwerk ?
pi_88867430
Uhm, kan iemand mij vertellen waarom zekeringen, die geïnstalleerd zijn om bij een piekbelasting door te branden en zo achterliggende infrastructuur te beschermen, in dit geval niet zullen werken?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  donderdag 18 november 2010 @ 17:17:03 #80
176485 Champy
Usericon was RaymondK
pi_88868845
quote:
Op donderdag 18 november 2010 14:21 schreef Aether het volgende:

[..]

Ja, groot aantal:

[ afbeelding ]
Ok, excuse me, dat dacht ik eigenlijk van niet.
Op zaterdag 17 mei 2014 13:15 schreef stinkie het volgende:
zodra ik een echt gespierde en droge pt'r tegenkom, ga ik ik mijn blote reet deadliften bij een gays 'r us gym
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')