Omdat het gezond en lekker is.quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:41 schreef N.icka het volgende:
Ik eet al 8 jaar geen vlees
Waarom zou ik het wel eten?
omdat het lekker isquote:Op woensdag 25 maart 2009 19:41 schreef N.icka het volgende:
Omdat het freaking lekker isquote:Op woensdag 25 maart 2009 19:41 schreef N.icka het volgende:
Omdat het lekker isquote:Op woensdag 25 maart 2009 19:41 schreef N.icka het volgende:
Was dat bij alles? Want ik vind wild niet lekker maar rund vind ik heerlijk, varkensvlees ook wel.quote:
quote:
IK vind het ook niet nodig om vlees te etenquote:Op woensdag 25 maart 2009 19:43 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
Omdat het lekker is![]()
Maar is er geen andere reden?
een lekker malse heerlijke biefstuk!quote:
het is gewoon de voedselketen. gedraag je als een echt mens en eis die plek bovenaan op!quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:44 schreef N.icka het volgende:
[..]
IK vind het ook niet nodig om vlees te eten
Iuew de structur van een dood beest in mijn mond doet me echt kokhalsenquote:Op woensdag 25 maart 2009 19:45 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
een lekker malse heerlijke biefstuk!
pittige hotwings!
![]()
hoe kun je dat nou vies vinden
Ik wel. Gezond en lekker, it's heaven!quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:44 schreef N.icka het volgende:
[..]
IK vind het ook niet nodig om vlees te eten
quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:46 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
het is gewoon de voedselketen. gedraag je als een echt mens en eis die plek bovenaan op!
gehakt dan. volkomen structuurloos.quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:46 schreef N.icka het volgende:
[..]
Iuew de structur van een dood beest in mijn mond doet me echt kokhalsen
Dan blijft het idee van een stuk dood vleesquote:Op woensdag 25 maart 2009 19:47 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
gehakt dan. volkomen structuurloos.
Eet oester, die leven nog.quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:46 schreef N.icka het volgende:
[..]
Iuew de structur van een dood beest in mijn mond doet me echt kokhalsen
Ehm waarom moet ik dat doen?quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eet oester, die leven nog.
Of krabklauwen, die krabben leven ook nog als je hun klauwen eet
Of Kikkerbilletjes
Dan heb je geen structuur van dood beest in je mond, maar levend.quote:
Ik zie geen enkele reden om een levend beest te gaan etenquote:Op woensdag 25 maart 2009 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan heb je geen structuur van dood beest in je mond, maar levend.
dus je slikt ook niet bij het pijpen?quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:56 schreef N.icka het volgende:
[..]
Ik zie geen enkele reden om een levend beest te gaan eten
Jemigquote:Op woensdag 25 maart 2009 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dus je slikt ook niet bij het pijpen?
quote:
quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Als carnetarier heb ik een ander probleem
Wat is een goede groentevervanger
Niet helemaal waar. Of het lekker is verschilt uiteraard per persoon.quote:
Omnivoren. En dat zijn we trouwens allemaal, vega's zijn in princiepe hetzelfde als gothics. Die willen ook graag anders zijn dan anderen maar bereiken er niks mee.quote:Op donderdag 26 maart 2009 00:47 schreef golfer het volgende:
Zoveelste topic met herhaling van zetten tussen vega's en carnivoren.
Is dat zo? Volgens mij zijn wij mensen omnivoor om in alle situaties te kunnen overleven. Dus of op vlees als dat voorhanden is, of op groente/granen/fruit. Het is pas sinds een paar honderd jaar dat mensen op zo'n grote schaal zo regelmatig vlees eten, dus zeggen dat vegetarier zijn onnatuurlijk is klopt niet helemaal. Daarbij werd, en worden waarschijnlijk nog steeds allerlei kunstmatige toevoegingen aan vlees gedaan (denk aan hormonen, antibiotica etc.) waardoor het maar de vraag is hoe gezond het vlees dat de gemiddelde Nederlander eet is.quote:Op donderdag 26 maart 2009 01:03 schreef cerror het volgende:
We zijn omnivoren punt.
Vegetariėrs zijn onnatuurlijk. Punt.
En jij denkt dat er geen instelling is die de hoeveelheid hormonen ed. controleert..quote:Op donderdag 26 maart 2009 01:45 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Is dat zo? Volgens mij zijn wij mensen omnivoor om in alle situaties te kunnen overleven. Dus of op vlees als dat voorhanden is, of op groente/granen/fruit. Het is pas sinds een paar honderd jaar dat mensen op zo'n grote schaal zo regelmatig vlees eten, dus zeggen dat vegetarier zijn onnatuurlijk is klopt niet helemaal. Daarbij werd, en worden waarschijnlijk nog steeds allerlei kunstmatige toevoegingen aan vlees gedaan (denk aan hormonen, antibiotica etc.) waardoor het maar de vraag is hoe gezond het vlees dat de gemiddelde Nederlander eet is.
De basis van een gezond dieet is gebalanceerd eten, iets wat zeer veel vleeseters veel slechter doen dan de meeste vegetariėrs.
Ja, maar ik weet dat het in het verleden niet zo nauw genomen werd.quote:Op donderdag 26 maart 2009 01:53 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
En jij denkt dat er geen instelling is die de hoeveelheid hormonen ed. controleert..
Waar veel vegetariėrs in falen is hun dieet aanpassen.
De mens vreet teveel vlees. Inderdaad.quote:Op donderdag 26 maart 2009 01:45 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Is dat zo? Volgens mij zijn wij mensen omnivoor om in alle situaties te kunnen overleven. Dus of op vlees als dat voorhanden is, of op groente/granen/fruit. Het is pas sinds een paar honderd jaar dat mensen op zo'n grote schaal zo regelmatig vlees eten, dus zeggen dat vegetarier zijn onnatuurlijk is klopt niet helemaal. Daarbij werd, en worden waarschijnlijk nog steeds allerlei kunstmatige toevoegingen aan vlees gedaan (denk aan hormonen, antibiotica etc.) waardoor het maar de vraag is hoe gezond het vlees dat de gemiddelde Nederlander eet is.
De basis van een gezond dieet is gebalanceerd eten, iets wat zeer veel vleeseters veel slechter doen dan de meeste vegetariėrs.
Gewoon nieuwsgierig: hoe merkte je dat, dat je lichaam erom vroeg?quote:Op woensdag 25 maart 2009 23:23 schreef LoudGirl het volgende:
Ik ben een tijd erg ziek geweest en ik merkte duidelijk dat mijn lichaam erom vroeg. Ik was er ook wel klaar mee om mijn identiteit te ontlenen aan mijn eetgedrag. Uiteindelijk heeft mijn moeder me over de streep getrokken door een kip te grillen aan het spit
Dat zou pas echt natuurlijk zijn jaquote:Op donderdag 26 maart 2009 01:58 schreef Document1 het volgende:
Hey als je je als vleeseter zo verheven boven aan de voedselketen voelt staan, waarom regel je dan niet je eigen vlees ipv als een mak schaap naar de supermarkt te gaan?
Want ąlle vleeseters eten wel een super gebalanceerd dieet.quote:Op donderdag 26 maart 2009 01:58 schreef vaagsel het volgende:
Ja, maar ik weet dat het in het verleden niet zo nauw genomen werd.
Daarbij vraag ik me af hoeveel vegetariers een slecht gebalanceerd dieet volgen. Heb even gezocht naar cijfers maar kon niets vinden. Wel vond ik dit fraaie staaltje manipulatie van de vlees-lobby. Lees eerst dit artikel eens en dan dit artikel..
Ja dat vroeg ik mij dus ook af. Daarbij hoor je inderdaad vaak het argument dat vegetariėrs een slecht gebalanceerd dieet volgen en zodoende niet alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijgen. Dit klinkt logisch, maar heeft iemand ook cijfers of onderzoeken waaruit blijkt om welk percentage vegetariėrs dit dan gaat?quote:Op donderdag 26 maart 2009 08:47 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Want ąlle vleeseters eten wel een super gebalanceerd dieet.
Maak daar maar een paar duizend van. Zo'n 12000 jaar terug hield men al gedomesticeerde beesten...quote:Op donderdag 26 maart 2009 01:45 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Het is pas sinds een paar honderd jaar dat mensen op zo'n grote schaal zo regelmatig vlees eten, dus zeggen dat vegetarier zijn onnatuurlijk is klopt niet helemaal.
Waarom wel, wat heeft dat er nou mee te maken? Waarom type je dit achter een pc die je niet zelf in elkaar gezet hebt.quote:Op donderdag 26 maart 2009 01:58 schreef Document1 het volgende:
Hey als je je als vleeseter zo verheven boven aan de voedselketen voelt staan, waarom regel je dan niet je eigen vlees ipv als een mak schaap naar de supermarkt te gaan?
Nee hoor, vlees is pas sinds een paar honderd jaar geen luxe product meer. Daarbij kunnen we het nu beter conserveren etc. waardoor het nu voor de gehele bevolking toegankelijk is. In de middeleeuwen aten de rijken regelmatig vlees, terwijl de armen (90% van de bevolking) alleen vlees aten als hun kip geen eieren meer legde.quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:15 schreef pfaf het volgende:
[..]
Maak daar maar een paar duizend van. Zo'n 12000 jaar terug hield men al gedomesticeerde beesten...
Het stoort me gewoon dat als je jezelf profileert als almachtige jager die het verdient heeft bovenaan de voedselketen te staan.... en dan je je stukje vlees heel dapper bij de Appie haalt. Ik vind eerder jouw opmerking er niks mee te maken hebben, ik profileer me niet als oppernerd die alles weet over pc's maar ze dan kant en klaar haalt bij pcworldquote:Op donderdag 26 maart 2009 12:17 schreef pfaf het volgende:
[..]
Waarom wel, wat heeft dat er nou mee te maken? Waarom type je dit achter een pc die je niet zelf in elkaar gezet hebt.
Mee eens.quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:29 schreef Document1 het volgende:
[..]
Het stoort me gewoon dat als je jezelf profileert als almachtige jager die het verdient heeft bovenaan de voedselketen te staan.... en dan je je stukje vlees heel dapper bij de Appie haalt. Ik vind eerder jouw opmerking er niks mee te maken hebben, ik profileer me niet als oppernerd die alles weet over pc's maar ze dan kant en klaar haalt bij pcworld
quote:Op donderdag 26 maart 2009 12:29 schreef Document1 het volgende:
[..]
Het stoort me gewoon dat als je jezelf profileert als almachtige jager die het verdient heeft bovenaan de voedselketen te staan.... en dan je je stukje vlees heel dapper bij de Appie haalt. Ik vind eerder jouw opmerking er niks mee te maken hebben, ik profileer me niet als oppernerd die alles weet over pc's maar ze dan kant en klaar haalt bij pcworld
Nee man dat zeg ik helemaal niet maar een beetje besef over waar je vlees vandaan komt kan geen kwaadquote:Op donderdag 26 maart 2009 12:58 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
Dus volgens jou moeten we naar de kinderboerderij gaan om vervolgens een varken dood te knuppelen
Get real, je haalt toch ook je groenten uit de supermarkt. Vales komt ook niet uit de grond groeien of wel.
Omdat dit vieze girsten kabinet het mij verbiedt om in de achtertuin een varken de keel door te snijden en te laten leegbloeden.quote:Op donderdag 26 maart 2009 01:58 schreef Document1 het volgende:
Ik vind ook dat we bovenaan de voedselketen staan en ik heb in de zomervakantie een bijbaantje gehad bij de paardenslagerij. Met zo'n luchtdrukpistool een pin door die kop heen jagen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:03 schreef Document1 het volgende:
[..]
Nee man dat zeg ik helemaal niet maar een beetje besef over waar je vlees vandaan komt kan geen kwaadEr staan minstens 3 opmerkingen in dit topic van mensen die het hebben over bovenaan de voedselketen te staan maar waarschijnlijk bij het kleinste beetje bloed al staan te gillen. De huidige mens verdient het niet eens meer om bovenaan die keten te staan, Homo luie bankzitter is wat we zijn geworden.
Hoofd. Pin door dat hoofd heen jagen. Het blijft een edel dier.quote:Op donderdag 26 maart 2009 13:14 schreef Biefstuk het volgende:
[..]
Ik vind ook dat we bovenaan de voedselketen staan en ik heb in de zomervakantie een bijbaantje gehad bij de paardenslagerij. Met zo'n luchtdrukpistool een pin door die kop heen jagen.
Had er geen moeite mee.
Nee.quote:Op donderdag 26 maart 2009 01:03 schreef cerror het volgende:
We zijn omnivoren punt.
Vegetariėrs zijn onnatuurlijk. Punt.
Maar hoe strict ben je dan? Vermijd je bijvoorbeeld ook gelatine en dierlijk stremsel?quote:Op donderdag 26 maart 2009 15:32 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Ik ben al bijna 20 jaar vegetarier omdat ik het niet nodig vind dat een dier voor mij dood gaat.![]()
Daarbij vind ik vlees ook niet lekker.
Ik ben fit en gezond; nooit ziek en ook niet bleek.
Mijn vriend eet wel regelmatig vlees.
En ik heb ooit een vriendje gehad die jager was.
Vlees kopen en bakken voor een ander vind ik geen probleem, zolang ik het zelf maar niet hoef te eten.
Want dan gooien ze het maar weg? Wat je zegt slaat nergens op.quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:23 schreef hoerezooi het volgende:
ja ik vind het ook wel zielig ergens maar ook al stoppen honderd duizenden mensen in nl met vleeseten er word er niet 1 minder van geslacht.
ja wat over de datum is gaat weg. Die koeien worden in zuid afrika ofzo geslacht en dan worden er gewoon wat minder geexporteerd naar nederland als de vraag heel veel afneemt. De rest gaat gewoon koeling in of naar andere landen. Of jij moet nu ergens informatie vandaan toveren waar dus echt uit voorkomt dat vegetariers ervoor zorgen dat er minder geslacht word?quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:24 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Want dan gooien ze het maar weg? Wat je zegt slaat nergens op.
Nederland is zelf groot exporteur van vlees, dus het lijkt me sterk dat wij veel vlees uit het buitenland eten.quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:32 schreef hoerezooi het volgende:
[..]
ja wat over de datum is gaat weg. Die koeien worden in zuid afrika ofzo geslacht en dan worden er gewoon wat minder geexporteerd naar nederland als de vraag heel veel afneemt. De rest gaat gewoon koeling in of naar andere landen. Of jij moet nu ergens informatie vandaan toveren waar dus echt uit voorkomt dat vegetariers ervoor zorgen dat er minder geslacht word?
Meen je dat nou?quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:32 schreef Shivo het volgende:
De voornaamste reden om vega te eten is dat vrouwen het interessant vinden![]()
Ja, producenten gaan natuurlijk alle moeite stoppen in het grootbrengen van een koe als ze die niet kunnen verkopen. Natuurlijk worden schommelingen in de vraag afgevangen door koeling, maar dat er domweg doorgeproduceerd zou worden als de vraag afneemt is natuurlijk niet waar.quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:32 schreef hoerezooi het volgende:
[..]
ja wat over de datum is gaat weg. Die koeien worden in zuid afrika ofzo geslacht en dan worden er gewoon wat minder geexporteerd naar nederland als de vraag heel veel afneemt. De rest gaat gewoon koeling in of naar andere landen. Of jij moet nu ergens informatie vandaan toveren waar dus echt uit voorkomt dat vegetariers ervoor zorgen dat er minder geslacht word?
OMGquote:Op donderdag 26 maart 2009 17:32 schreef Shivo het volgende:
De voornaamste reden om vega te eten is dat vrouwen het interessant vinden![]()
Je klintk als mijn oude buurmanquote:Op donderdag 26 maart 2009 13:10 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Omdat dit vieze girsten kabinet het mij verbiedt om in de achtertuin een varken de keel door te snijden en te laten leegbloeden.
Kippen slachten is best leuk om te doen en je hebt pas echt vers vlees! Kop eraf, leegbloeden, plukken. Ik heb alleen wat hulp nodig bij de ingewanden want als je de galblaas kapottrekt kun je de kip wegflikkeren.
Ik krijg wel honger van dit verhaalquote:Op donderdag 26 maart 2009 17:00 schreef Iblis het volgende:
Het geneuzel over wat we ‘zijn’ is natuurlijk een zwaktebod. Als we alles ‘zoals de natuur het wil’ zouden doen, zou menig vrouw in het kraambed sterven, zou je WC’s wel af kunnen schaffen, en is naar de supermarkt gaan natuurlijk ook tegennatuurlijk.
Waar ik zelf de meeste moeite mee heb als het om vlees gaat, is dat het een product is dat een bepaalde status heeft: ‘zonder vlees is de maaltijd niet compleet’, en daarom vinden mensen dat het erbij moet. Dit terwijl voor de bereiding van vlees ontzettend veel water, voedsel en uiteindelijk ook grondstoffen nodig zijn.
De tijd is voorbij dat koeien alleen gras aten, en dat varkens door de schillenboer gevoerd werden: op die manier kunnen producten die voor mensen niet verteerbaar zijn op een nuttige manier aangewend worden. Tegenwoordig wordt er speciaal maļs en soja gekweekt om dieren maar zo snel mogelijk te laten groeien, iets wat een enorme milieubelasting met zich meebrengt. 90% van de sojaproductie in de VS is veevoer, 80% van de maļs is veevoer, 50% van het water gaat naar de gewassen die voor veevoer worden gekweekt.
Dat is een immense belasting, een belasting die niet vol te houden. Problemen als mestoverschotten, bemesting die in het grondwater komt, het is allemaal, werkelijk, problematisch.
Verder heb ik er ook moeite mee dat je dieren alleen op basis van winst- en vleesmaximalisatie doorfokt, kweekt en slacht. Dat gewasdiversiteit en genetische variatie opgeofferd worden om maar iets meer melk, iets meer vlees te kweken. En dat als er dan een ziekte is, dat dieren en masse vernietigd worden. Wat een belachelijke vernietiging van levens, kapitaal en weet ik veel wat, alleen omdat als ze ingeėnt worden bijvoorbeeld de export naar Japan niet door kan gaan.
En dat als het er dan is, als een koe dan geslacht wordt, dat men niet de tijd heeft om het biefstuk rustig te laten besterven, om het goed op smaak te laten komen, soms denk je dat ze nog het geduld niet hebben om de lijkstijfheid uit te zitten. Daarentegen wordt het armzalige lapje vlees nog eens gemutileerd, geprikt, vermalst en dan uiteindelijk in een supermarkt gegooid met het etiketje ‘biefstuk’.
En veel mensen denken: ‘biefstuk, dat is goed vlees!’ en ze nemen het mee naar huis, en bereiden het op een manier waar je heel verdrietig van wordt. Maar, het is vlees en vlees is lekker. Ze zijn helemaal tevreden. (Of het plezier waarmee men een hamburger van McDonalds eet… onvoorstelbaar).
Die achteloze manier van omgaan met milieu, voedsel en dierenwelzijn staat me echt heel erg tegen. Overigens geldt dat ook voor sperziebonen uit Kenia in december, ingevlogen fruit uit Nieuw-Zeeland, en weet ik wat niet.
Overigens moet ik ook toegeven, maar dat had ik in eerste instantie niet, dat ik een afkeer van vlees krijg. Ik vind het steeds onaantrekkelijker. Om te zien, maar ook om te ruiken. Ik denk dat dat een soort pyschologische zelfbevestiging is: waar de keus in eerste instantie met name rationaal was, merk ik dat het ook een emotionelere component krijgt.
En, elke dag 200 gram vlees eten is ook zeker overbodig, het gemiddelde per hoofd van de bevolking in Nederland ligt dacht ik nog hoger. Overigens lag het rond 1500 o.i.d. nog hoger. Maar de populatie was toen aanmerkelijk kleiner, ook met het alsmaar toenemende aantal mensen, is vleesconsumptie m.i. niet houdbaar. (Wat men in de 19e eeuw ook ervoer in Nederland, maar door intensivering van de landbouw en veehouderij heeft de vleesconsumptie weer fors kunnen stijgen.)
Bovenstaande is uiteindelijk nog geen reden om helemaal geen vlees te eten, dat snap ik, maar dat is meer mijn eigen keus. Ook snap ik dat vleesconsumptie in sommige gebieden, waar weinig gewassen groeien (b.v. poolcirkel) uiteraard de enige keus is om voldoende energie binnen te krijgen. Voor ons geldt dat niet, en zolang vlees op zo'n decadente en liefdeloze wijze tot stand komt, doe ik er niet aan mee. Misschien dat ik later, als ik zelf een schaap heb, dat niet al te hard bijgevoerd hoeft te worden, het nog wel zou kunnen opeten, maar ook dat is m.i. een vorm van decadentie, alhoewel dat op zijn tijd moet kunnen. Als mijn afkeer van vlees echter blijft of sterker wordt zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Was geen humor, ik heb echt honger, en ga nś etenquote:Op donderdag 26 maart 2009 18:37 schreef Iblis het volgende:
Als de kookkunsten van de vleeseters in deze topic net zo creatief zijn als hun humor dan vrees ik het ergste…
Volgens mij aten de eerste mensen hele pampas aan vlees weg, dat is de reden waarom allerlei dieren als de Mamoet enzo zijn uitgestorven, ze zijn opgegetenquote:Op donderdag 26 maart 2009 12:24 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Nee hoor, vlees is pas sinds een paar honderd jaar geen luxe product meer. Daarbij kunnen we het nu beter conserveren etc. waardoor het nu voor de gehele bevolking toegankelijk is. In de middeleeuwen aten de rijken regelmatig vlees, terwijl de armen (90% van de bevolking) alleen vlees aten als hun kip geen eieren meer legde.
Daarbij werden vrijwel alle gedomesticeerde beesten niet gehouden voor hun vlees maar voor hun eieren, melk of wol.
Je eet geen vlees om je piemel nat te krijgen?quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:32 schreef Shivo het volgende:
Ik eet sinds ongeveer zeven jaar geen vlees en vis meer. Bevalt me prima. Kan een stuk beter koken dan voorheen
Het is gezond want minder vet, hoewel ik wel moeite moet doen om genoeg eiwit binnen te krijgen. De voornaamste reden om vega te eten is dat vrouwen het interessant vinden![]()
Ik ken meer vegetariers die zelfmoord hebben gepleegd dan dat ik vegetariers ken die een vrolijke inslag hebbenquote:Op donderdag 26 maart 2009 18:37 schreef Iblis het volgende:
Als de kookkunsten van de vleeseters in deze topic net zo creatief zijn als hun humor dan vrees ik het ergste…
En je moest de ontlasting eens ruiken!quote:Op donderdag 26 maart 2009 18:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ken meer vegetariers die zelfmoord hebben gepleegd dan dat ik vegetariers ken die een vrolijke inslag hebben
Je zou toch eerder denken dat iemand die allerlei vlees heeft moeten verteren een minder "frisse" ontlasting heeft qua geur.quote:Op donderdag 26 maart 2009 18:58 schreef starla het volgende:
[..]
En je moest de ontlasting eens ruiken!![]()
Je valt echt flauw op het toilet van een vegetarier.
Mischien, ik vind het alleen onethisch hoe hele velden met levend en in de wind wuivend goudgele graan wordt vermalen tot pap.quote:Op donderdag 26 maart 2009 18:59 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Je zou toch eerder denken dat iemand die allerlei vlees heeft moeten verteren een minder "frisse" ontlasting heeft qua geur.
Dan moet je omnivoren ook de vraag voorleggen waarom ze niet een/hun hond/huisdier op willen eten, zelfde verhaal.quote:Op donderdag 26 maart 2009 19:05 schreef starla het volgende:
[..]
Mischien, ik vind het alleen onethisch hoe hele velden met levend en in de wind wuivend goudgele graan wordt vermalen tot pap.
[ afbeelding ]![]()
Hoeveel planten sterven er jaarlijks wel niet om alle vegetariers te voeden!!!![]()
Heb je graan thuis?quote:Op donderdag 26 maart 2009 19:07 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dan moet je omnivoren ook de vraag voorleggen waarom ze niet een/hun hond/huisdier op willen eten, zelfde verhaal.
quote:Op donderdag 26 maart 2009 18:09 schreef Iblis het volgende:
Oh, ik krijg net door dat supermarkten zelf vlees maken en dat dat beter is dan jagen:
[ afbeelding ]
Echt wel. En dan nog een beetje quasi cultureel interessant doen en ze zwijmelen helemaal weg.quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:56 schreef Isabeau het volgende:
[..]
OMGdįįr heb ik nog nooit van gehoord! Ik zou het reuze vervelend vinden om voor te koken (een keertje prima, maar als partner? blech Niet extra aantrekkelijk dus)
Wat ben jij een trieste sukkel zegquote:Op donderdag 26 maart 2009 18:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ken meer vegetariers die zelfmoord hebben gepleegd dan dat ik vegetariers ken die een vrolijke inslag hebben
Waar komt ineens die zieke hype vandaan om die vergelijking te trekken?quote:Op donderdag 26 maart 2009 19:38 schreef Shivo het volgende:
[..]
Echt wel. En dan nog een beetje quasi cultureel interessant doen en ze zwijmelen helemaal weg.
Overigens heb ik ook wat issues met de concentratiekampen, ook wel bioindustrie genoemd, welke mij ook van het eten van vlees weerhouden. Net als het vangen van vis op niet duurzame wijze.
Omdat het best wel overeenkomtquote:Op donderdag 26 maart 2009 19:43 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Waar komt ineens die zieke hype vandaan om die vergelijking te trekken?
die dieren moeten gewoon gegeten worden. het is hun levensdoelquote:Op donderdag 26 maart 2009 19:45 schreef Document1 het volgende:
[..]
Omdat het best wel overeenkomt
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 26 maart 2009 19:45 schreef Document1 het volgende:
[..]
Omdat het best wel overeenkomt
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat was geen grap, ik méén dat 100%quote:Op donderdag 26 maart 2009 19:41 schreef Document1 het volgende:
[..]
Wat ben jij een trieste sukkel zeg![]()
![]()
Die dieren hadden nooit geboren moeten worden.quote:Op donderdag 26 maart 2009 19:46 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
die dieren moeten gewoon gegeten worden. het is hun levensdoel
Wat moet het fijn zijn om de hele wereld in hokjes op te kunnen delenquote:Op donderdag 26 maart 2009 18:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bloederig rood, bijna een kilo rood vlees.quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:43 schreef Shivo het volgende:
[..]
Wat moet het fijn zijn om de hele wereld in hokjes op te kunnen delenBlijft het tenminste lekker overzichtelijk
Hoe smaakte je T-Bone? Medium rare hoop ik toch, geen gekke dingen natuurlijk
Zozo! Morgen een afterparty op het toilet, lijkt mequote:Op donderdag 26 maart 2009 21:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bloederig rood, bijna een kilo rood vlees.
Zou dat komen omdat vlees zo lekker is?quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:56 schreef Coccinella het volgende:
Toch wel redelijk opvallend dat in een topic waarin wordt gevraagd waarom je ervoor kiest om vegetariėr te zijn, er zoveel mensen komen vertellen dat vlees ontzettend lekker is
Neuh, sommige mensen vinden het lekker, sommge niet. Een groep mensen eet vlees, een andere groep nietquote:Op donderdag 26 maart 2009 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zou dat komen omdat vlees zo lekker is?
Om je de waarheid te zeggen, top vlees is lastig aan te komen.
Ik vind het aan de ene kant wel fascinerend hoe een kleine groep zichzelf vleeseters noemende op fok denkt de vegetariėrs te moeten bekeren en aan de andere kant is het eigenlijk gewoon sneu. Ik heb het in ieder geval nooit echt begrepen. En inderdaad, in dit topic stelt TS de vraag waarom iemand vegetariėr wil zijn en niet waarom iemand dat niet zou moeten zijnquote:Op donderdag 26 maart 2009 23:11 schreef Coccinella het volgende:
Neuh, sommige mensen vinden het lekker, sommge niet. Een groep mensen eet vlees, een andere groep niet
Ik vermoed dat dat met name mensen zijn die wat te bewijzen hebben - hoe mannelijk ze zijn ofzo iets. Blijkbaar hebben ze redenen om er vanuit te gaan dat andere mensen aan die mannelijkheid twijfelen en daarom komen ze hier vertellen hoe stoer ze zijn, want het eten van veel vlees draagt een zekere stoerheid uit. Compensatie gedrag dus.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:56 schreef Coccinella het volgende:
Toch wel redelijk opvallend dat in een topic waarin wordt gevraagd waarom je ervoor kiest om vegetariėr te zijn, er zoveel mensen komen vertellen dat vlees ontzettend lekker is
Dit gebeurt al sinds de mens met landbouw is begonnen... je dacht echt dat er in de natuur vroeger Friese koeien rondliepen en dat varkens in het wild mooi roze zijn?quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:00 schreef Iblis het volgende:
Verder heb ik er ook moeite mee dat je dieren alleen op basis van winst- en vleesmaximalisatie doorfokt, kweekt en slacht. Dat gewasdiversiteit en genetische variatie opgeofferd worden om maar iets meer melk, iets meer vlees te kweken.
Omdat de hond een jacht instrument is om meer vlees te vangen. En dat beest smaakt niet lekker. En de hamster is te klein om op te etenquote:Op donderdag 26 maart 2009 19:07 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dan moet je omnivoren ook de vraag voorleggen waarom ze niet een/hun hond/huisdier op willen eten, zelfde verhaal.
Ik quote deze nog maar een keer.. de pro-vlees posters hier lezen er blijkbaar overheenquote:Op donderdag 26 maart 2009 17:00 schreef Iblis het volgende:
Het geneuzel over wat we ‘zijn’ is natuurlijk een zwaktebod. Als we alles ‘zoals de natuur het wil’ zouden doen, zou menig vrouw in het kraambed sterven, zou je WC’s wel af kunnen schaffen, en is naar de supermarkt gaan natuurlijk ook tegennatuurlijk.
Waar ik zelf de meeste moeite mee heb als het om vlees gaat, is dat het een product is dat een bepaalde status heeft: ‘zonder vlees is de maaltijd niet compleet’, en daarom vinden mensen dat het erbij moet. Dit terwijl voor de bereiding van vlees ontzettend veel water, voedsel en uiteindelijk ook grondstoffen nodig zijn.
De tijd is voorbij dat koeien alleen gras aten, en dat varkens door de schillenboer gevoerd werden: op die manier kunnen producten die voor mensen niet verteerbaar zijn op een nuttige manier aangewend worden. Tegenwoordig wordt er speciaal maļs en soja gekweekt om dieren maar zo snel mogelijk te laten groeien, iets wat een enorme milieubelasting met zich meebrengt. 90% van de sojaproductie in de VS is veevoer, 80% van de maļs is veevoer, 50% van het water gaat naar de gewassen die voor veevoer worden gekweekt.
Dat is een immense belasting, een belasting die niet vol te houden. Problemen als mestoverschotten, bemesting die in het grondwater komt, het is allemaal, werkelijk, problematisch.
Verder heb ik er ook moeite mee dat je dieren alleen op basis van winst- en vleesmaximalisatie doorfokt, kweekt en slacht. Dat gewasdiversiteit en genetische variatie opgeofferd worden om maar iets meer melk, iets meer vlees te kweken. En dat als er dan een ziekte is, dat dieren en masse vernietigd worden. Wat een belachelijke vernietiging van levens, kapitaal en weet ik veel wat, alleen omdat als ze ingeėnt worden bijvoorbeeld de export naar Japan niet door kan gaan.
En dat als het er dan is, als een koe dan geslacht wordt, dat men niet de tijd heeft om het biefstuk rustig te laten besterven, om het goed op smaak te laten komen, soms denk je dat ze nog het geduld niet hebben om de lijkstijfheid uit te zitten. Daarentegen wordt het armzalige lapje vlees nog eens gemutileerd, geprikt, vermalst en dan uiteindelijk in een supermarkt gegooid met het etiketje ‘biefstuk’.
En veel mensen denken: ‘biefstuk, dat is goed vlees!’ en ze nemen het mee naar huis, en bereiden het op een manier waar je heel verdrietig van wordt. Maar, het is vlees en vlees is lekker. Ze zijn helemaal tevreden. (Of het plezier waarmee men een hamburger van McDonalds eet… onvoorstelbaar).
Die achteloze manier van omgaan met milieu, voedsel en dierenwelzijn staat me echt heel erg tegen. Overigens geldt dat ook voor sperziebonen uit Kenia in december, ingevlogen fruit uit Nieuw-Zeeland, en weet ik wat niet.
Overigens moet ik ook toegeven, maar dat had ik in eerste instantie niet, dat ik een afkeer van vlees krijg. Ik vind het steeds onaantrekkelijker. Om te zien, maar ook om te ruiken. Ik denk dat dat een soort pyschologische zelfbevestiging is: waar de keus in eerste instantie met name rationaal was, merk ik dat het ook een emotionelere component krijgt.
En, elke dag 200 gram vlees eten is ook zeker overbodig, het gemiddelde per hoofd van de bevolking in Nederland ligt dacht ik nog hoger. Overigens lag het rond 1500 o.i.d. nog hoger. Maar de populatie was toen aanmerkelijk kleiner, ook met het alsmaar toenemende aantal mensen, is vleesconsumptie m.i. niet houdbaar. (Wat men in de 19e eeuw ook ervoer in Nederland, maar door intensivering van de landbouw en veehouderij heeft de vleesconsumptie weer fors kunnen stijgen.)
Bovenstaande is uiteindelijk nog geen reden om helemaal geen vlees te eten, dat snap ik, maar dat is meer mijn eigen keus. Ook snap ik dat vleesconsumptie in sommige gebieden, waar weinig gewassen groeien (b.v. poolcirkel) uiteraard de enige keus is om voldoende energie binnen te krijgen. Voor ons geldt dat niet, en zolang vlees op zo'n decadente en liefdeloze wijze tot stand komt, doe ik er niet aan mee. Misschien dat ik later, als ik zelf een schaap heb, dat niet al te hard bijgevoerd hoeft te worden, het nog wel zou kunnen opeten, maar ook dat is m.i. een vorm van decadentie, alhoewel dat op zijn tijd moet kunnen. Als mijn afkeer van vlees echter blijft of sterker wordt zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Op zich is er altijd al een zekere mate van rasveredeling geweest natuurlijk, zowel qua groenten als qua dieren. Dieren hebben heel lang ook secundaire rollen vervuld: eten van voedsel dat niet voor mensen geschikt was, of als kracht om het land te bewerken.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:02 schreef Ps2K het volgende:
Dit gebeurt al sinds de mens met landbouw is begonnen... je dacht echt dat er in de natuur vroeger Friese koeien rondliepen en dat varkens in het wild mooi roze zijn?
Een koe is een koe doordat vele generaties zijn gefokt zodat de koe gelukkig is in een weiland en zoveel mogelijk vlees / melk oplevert.
Voor de koe zelf is het een win-win situatie. De koe is veilig voor natuurlijke vijanden, er wordt altijd een gischikte partner uitgezocht voor de voortplanting, het enige wat de koe inlevert is dat ie wat korter leeft.
Hier heb je zeker een punt. Als je kijkt naar biefstukken, wat voor slecht vlees het af en toe is, je kunt niet zien wanneer de koe geslacht is (na de slacht moet een koe meestal een dag of 11 hangen).quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:33 schreef Iblis het volgende:
zoals Pietverdriet zei, dat het lastig zal blijven echt goed vlees te vinden.
Bij een geschikte partner bedoel je de houten koe en een plastic pipet?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:02 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Dit gebeurt al sinds de mens met landbouw is begonnen... je dacht echt dat er in de natuur vroeger Friese koeien rondliepen en dat varkens in het wild mooi roze zijn?
Een koe is een koe doordat vele generaties zijn gefokt zodat de koe gelukkig is in een weiland en zoveel mogelijk vlees / melk oplevert.
Voor de koe zelf is het een win-win situatie. De koe is veilig voor natuurlijke vijanden, er wordt altijd een gischikte partner uitgezocht voor de voortplanting, het enige wat de koe inlevert is dat ie wat korter leeft.
Om mezelf even te citerenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:50 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Hier heb je zeker een punt. Als je kijkt naar biefstukken, wat voor slecht vlees het af en toe is, je kunt niet zien wanneer de koe geslacht is (na de slacht moet een koe meestal een dag of 11 hangen).
Hetzelfde met maļskippen, dat is in feite ook zo’n raar product. Het zijn uiteindelijk plofkippen met een kleurtje. De keuringsdienst van waarde heeft hier op zich leuke afleveringen over, slagers die met trots vertellen dat de koe ‘vers geslacht is’ (wat dus zou betekenen dat de rigor mortis er nog inzit), zulk soort gebrek aan kennis (zelfs bij professionals) is schrijnend.quote:En dat als het er dan is, als een koe dan geslacht wordt, dat men niet de tijd heeft om het biefstuk rustig te laten besterven, om het goed op smaak te laten komen, soms denk je dat ze nog het geduld niet hebben om de lijkstijfheid uit te zitten. Daarentegen wordt het armzalige lapje vlees nog eens gemutileerd, geprikt, vermalst en dan uiteindelijk in een supermarkt gegooid met het etiketje ‘biefstuk’.
Doet me denken aan dit:quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Om mezelf even te citeren:
[..]
Hetzelfde met maļskippen, dat is in feite ook zo’n raar product. Het zijn uiteindelijk plofkippen met een kleurtje. De keuringsdienst van waarde heeft hier op zich leuke afleveringen over, slagers die met trots vertellen dat de koe ‘vers geslacht is’ (wat dus zou betekenen dat de rigor mortis er nog inzit), zulk soort gebrek aan kennis (zelfs bij professionals) is schrijnend.
Wat dat betreft heb ik nog wel een beetje een zwak voor Gordon Ramsey, alhoewel hij natuurlijk z'n reet afveegt met vegetariėrs, dat hij koks in ieder geval bewust probeert te maken wat goed vlees is, hoe dat geslacht wordt, waar het vandaan komt van een koe, enzovoort.
quote:Moderne ouders
“Mama, vanwaar komt de melk?”
“Uit de supermarkt, meisje…”
“Mama, vanwaar komt het brood?”
“Mama, vanwaar komt de vis?”
“Mama, vanwaar komt het vlees?”
“Mama, vanwaar komt de video…?”
“Vanwaar komt mijn kleedje?”
“Uit de supermarkt…”
“En vanwaar komt de supermarkt?”
“Van de beurs…”
Je hebt er tenminste over nagedacht, dat waardeer ik enorm. Het probleem van veel vleeseters -waaronder ik- tegen vegetariers is met name het ongefundamenteerde idee erachter. No offence, maar dit is in mijn beleving de stereotype vegetarier: 14 jaar, vrouw, luistert naar K's Choice, draagt felgekleurde kleding, liefst horizontaal gestreept, stemt links, en eet geen vlees omdat het zielig is voor de diertjes, maar vis eten ze wel want Its okay to eat fish cause they dont have any feelings (Kurt Cobain).quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:33 schreef Iblis het volgende:
heel verhaal
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:41 schreef starla het volgende:
[..]
Een goed doordacht vegetarisch dieet leidt op langere termijn zelfs tot een hogere levensverwachting wijst onderzoek uit.
Een verschil hierin is wel aan te geven overigens, alhoewel ik met je mee afvraag of ze hierover nadenken. Namelijk dat het aanbod van leer de vraag naar vlees volgt. De primaire reden om te slachten is vlees, indien er minder geslacht wordt omdat bijvoorbeeld vanwege BSE de vraag naar rundvlees afneemt, neemt ook het aanbod aan leer af. In die zin is de vleesvraag de primaire slachtreden.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:41 schreef starla het volgende:
En alléén eten is een probleem. Die nieuwe leren tas nemen ze wel aan. Voor sommigen is het gewoon een legitieme reden om anorexia te hebben 'ik heb echt geen anorexia, ik eet 1 kilo sla per dag' Naar mijn weten worden alleen cavia's dik van sla. Enfin.
Wat een gezeur zeg , ongelooflijkquote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:41 schreef starla het volgende:
[..]
Je hebt er tenminste over nagedacht, dat waardeer ik enorm. Het probleem van veel vleeseters -waaronder ik- tegen vegetariers is met name het ongefundamenteerde idee erachter. No offence, maar dit is in mijn beleving de stereotype vegetarier: 14 jaar, vrouw, luistert naar K's Choice, draagt felgekleurde kleding, liefst horizontaal gestreept, stemt links, en eet geen vlees omdat het zielig is voor de diertjes, maar vis eten ze wel want Its okay to eat fish cause they dont have any feelings (Kurt Cobain).
En alléén eten is een probleem. Die nieuwe leren tas nemen ze wel aan. Voor sommigen is het gewoon een legitieme reden om anorexia te hebben 'ik heb echt geen anorexia, ik eet 1 kilo sla per dag' Naar mijn weten worden alleen cavia's dik van sla. Enfin.
Ondanks alle supplementen, vleesvervangers en wat dies meer zij biedt een vegetarisch dieet minder snel de adequate hoeveelheden voedingsstoffen die nodig zijn. TIjdens de groei leidt dit sneller tot tekorten, en laat nu net het idealistische duiveltje tijdens de groeijaren op de schouder verschijnen. Van zink, vitB12, ijzer, eiwitten en omega-3-vetzuren moet meer worden geconsumeerd omdat de biologische beschikbaarheid een stuk minder is dan in een vleesrijk dieet. Een goed vervangend dieet leidt navenant niet tot problemen, maar ik betwijfel alleen hoeveel procent van de vegetariers zich hiervan echt bewust is. En dan heb ik het dus met name over die groep die ik hierboven heb beschreven. Een goed doordacht vegetarisch dieet leidt op langere termijn zelfs tot een hogere levensverwachting wijst onderzoek uit.
En wie die hele lap tekst interessant vindt of het liever op film ziet:quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:28 schreef Isdatzo het volgende:
Ik quote deze nog maar een keer.. de pro-vlees posters hier lezen er blijkbaar overheen*kuch*
Oh, en om 't voor mezelf goed te praten eet ik voornamelijk biologisch vlees. Dus.
Omdat iemand eens met een goed gefundeerde mening komt?quote:
Zou je in die post van starla de goedgefundeerde mening eens kunnen aangeven? Bij voorbaat dank.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:24 schreef cerror het volgende:
[..]
Omdat iemand eens met een goed gefundeerde mening komt?
Kruip eens uit dat zelfvoldane holletje kuthippie.
Vrouwen lopen i.h.a. vooral kans op een ijzertekort als ze een vegetarisch dieet volgen (sowieso zijn vrouwen daar gevoeliger voor). Maar tot bloedarmoede komt het eigenlijk nooit. B12 kan ook een probleem zijn, maar dat speelt met name voor veganisten. Beide komen echter niet heel snel voor, ik geloof ook dat b.v. vleeseters zo'n 30% van hun ijzer uit vlees halen. Dus het is niet zo alsof je, als je overschakelt, opeens al je ijzer uit iets anders moet halen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:23 schreef vaagsel het volgende:
Ja ik vind het ook een beetje kort door de bocht genomen. Daarbij heb ik nog steeds geen cijfers gezien, alleen maar beweringen dat een vegetarisch dieet schadelijk kan zijn. Waar zijn de harde feiten?
HIj geeft een paar ongefundeerde meningen, net als zo'n beetje iedereen hier in dit topic. Er moet gewoon nog heel veel meer research gedaan worden naar de pro's en con's van vegetarisch eten.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:24 schreef cerror het volgende:
[..]
Conclusie: Vegetarische jongeren zijn over het algemeen zich veel bewuster van hun dieet en zijn daardoor gezonder en worden minder snel te dik, terwijl niet vegetarische jongeren zich minder bewust zijn van hun dieet en mede daardoor meer last van overgewicht en alles wat daarbij komt last hebben.quote:Dat een vegetarisch dieet alleen maar voordelen voor de gezondheid heeft - op voorwaarde dat het evenwichtig is samengesteld - wordt door tal van studies bevestigd.
Een nieuwe Amerikaanse studie van de University of Minnesota komt nu met een bijkomend argument pro vegetarische voeding: jongeren die vegetarisch eten, consumeren veel minder fast food en eten uiteindelijk minder vet en krijgen meer vitaminen en mineralen dan hun niet-vegetarische leeftijdsgenoten.
De studie analyseerde de eetgewoonten van meer dan 4500 tieners met een gemiddelde leeftijd van 15 jaar. 262 of 6% zegde vegetariėr te zijn. De vegetariėrs bleken veel dichter aan te sluiten bij wat als een gezond en evenwichtig dieet wordt beschouwd. Zo was de kans veel groter dat minder dan 30% van hun totale energieopname afkomstig was van vet en minder dan 10% van verzadigd vet; hun fruit- en groenten consumptie lag veel hoger; net als de niet-vegetariėrs namen ze te weinig calcium op, maar hun opname van foliumzuur lag dan weer hoger; alsook de consumptie van vitamine A, ijzer en voedingsvezels.
Ze gebruikten ook minder suikerhoudende frisdranken dan hun vleesetende leeftijdsgenoten, maar wel meer dieetcola's en cafeļne houdende drankjes.
Ook de semi-vegetariėrs (die geen rood vlees eten, maar wel kip en vis) scoorden veel beter dan hun vleesetende leeftijdsgenoten.
Klopt, maar een belangrijke factor daarin is ook een onderscheid in bewust en niet-bewust eten. Een topsporter die bijvoorbeeld ook bewust met zijn dieet bezig moet zijn, of wellicht iemand met bepaalde allergieėn of een neiging tot bijvoorbeeld een ijzertekort, die ook bewust bezig is met zijn of haar dieet is wat dat betreft een betere vergelijking dan een doorsnee persoon die vooral verwerkt voedsel eet.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:34 schreef vaagsel het volgende:
Conclusie: Vegetarische jongeren zijn over het algemeen zich veel bewuster van hun dieet en zijn daardoor gezonder en worden minder snel te dik, terwijl niet vegetarische jongeren zich minder bewust zijn van hun dieet en mede daardoor meer last van overgewicht en alles wat daarbij komt last hebben.
‘Verder’ ben ik ook nooit gekomen en ik vind het ook wel prima zo. Een stukje vis, een stukje kip en twee keer een stukje rundvlees en af en toe wat spekreepjes door stamppotten et cetara per week. En als ik dronken ben een kilo shoarma/kebab.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:21 schreef Isabeau het volgende:
[..]
ik ben er minder vlees door gaan eten.
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, maar een belangrijke factor daarin is ook een onderscheid in bewust en niet-bewust eten. Een topsporter die bijvoorbeeld ook bewust met zijn dieet bezig moet zijn, of wellicht iemand met bepaalde allergieėn of een neiging tot bijvoorbeeld een ijzertekort, die ook bewust bezig is met zijn of haar dieet is wat dat betreft een betere vergelijking dan een doorsnee persoon die vooral verwerkt voedsel eet.
Witbrood, cola, Unox-hamburgers, McDonalds, tja, het is gewoon een slecht dieet, en dat ligt niet per se aan het vlees.
Precies.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:46 schreef pfaf het volgende:
[..]
... dan een slecht doordacht vleeseters-dieet!
Ben ik met je eens, maar wat de carnivoren die vegetarische dieeten veroordelen vergeten is dat relatief gezien het dieet van de gemiddelde carnivoor een stuk ongebalanceerder en schadelijker is dan het dieet van een gemiddelde vegetariėr. Misschien dat ze beter hun energie kunnen steken in het bewuster maken van hun soortgenoten ipv het veroordelen van vegetariėrs?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, maar een belangrijke factor daarin is ook een onderscheid in bewust en niet-bewust eten. Een topsporter die bijvoorbeeld ook bewust met zijn dieet bezig moet zijn, of wellicht iemand met bepaalde allergieėn of een neiging tot bijvoorbeeld een ijzertekort, die ook bewust bezig is met zijn of haar dieet is wat dat betreft een betere vergelijking dan een doorsnee persoon die vooral verwerkt voedsel eet.
Witbrood, cola, Unox-hamburgers, McDonalds, tja, het is gewoon een slecht dieet, en dat ligt niet per se aan het vlees.
Klopt, alhoewel het natuurlijk wel wat lastig is om volledig ‘onbewust’ vegetarisch te eten. Die keus maken betekent dat je let op ingrediėnten.quote:
Ah nu ook al een kuthippie , wat zijn jullie vleeseters toch vriendelijkquote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:24 schreef cerror het volgende:
[..]
Je zou dat filmpje in mijn linkje eens moeten bekijkenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, alhoewel het natuurlijk wel wat lastig is om volledig ‘onbewust’ vegetarisch te eten. Die keus maken betekent dat je let op ingrediėnten.
Maar voor gezondheid is het heel erg van belang om bewust te eten. Maar nog wordt er volgens mij elk jaar nog minder tijd besteed aan het bereiden van voedsel. Dat betekent, kijk naar de AH – (ik kwam gister tot de ontdekking dat de AH waar ik was geen enkele krop sla meer had, alleen nog tig zakjes met voorgesneden spul, nu weet ik wel dat het totaal niet het seizoen is voor gewone sla, of ijsbergsla, maar die voorgesneden zakjes komen natuurlijk ook uiteindelijk van een krop).
En dat bewuster eten geeft denk ik wel een betere relatie met gezondheid.
Ik snap uberhaupt dat gezeur over vegetariers niet , wat kan het een ander nou schelen of ik vlees eet of nietquote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:52 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar wat de carnivoren die vegetarische dieeten veroordelen vergeten is dat relatief gezien het dieet van de gemiddelde carnivoor een stuk ongebalanceerder en schadelijker is dan het dieet van een gemiddelde vegetariėr. Misschien dat ze beter hun energie kunnen steken in het bewuster maken van hun soortgenoten ipv het veroordelen van vegetariėrs?
Ja hoor eens, je moet wel doen wat anderen ook doen, anders raken ze in de war.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:58 schreef N.icka het volgende:
[..]
Ik snap uberhaupt dat gezeur over vegetariers niet , wat kan het een ander nou schelen of ik vlees eet of niet
Ow sorryquote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:00 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja hoor eens, je moet wel doen wat anderen ook doen, anders raken ze in de war.
Tja, ik zou wel willen zien dat er überhaupt wat meer bewustwording zou zijn qua voedsel, en bereidheid om wat tijd in je eten te stoppen. Elk jaar zie je meer zakjes voorgesneden groenten in de supermarkt komen, meer stoommaaltijden, meer voorgesneden, voorverwerkt, en weet ik veel wat. En er komen weliswaar meer 'gezonde' keuzes bij, met labeltjes als ‘Ik kies bewust’ of ‘2 ons groenten’, maar onderwijl neemt voor mijn gevoel bij de AH de hoeveelheid groente-in-een-bak elk jaar af. Verse pasta wordt verkocht, maar Grano Duro niet.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:52 schreef vaagsel het volgende:
Ben ik met je eens, maar wat de carnivoren die vegetarische dieeten veroordelen vergeten is dat relatief gezien het dieet van de gemiddelde carnivoor een stuk ongebalanceerder en schadelijker is dan het dieet van een gemiddelde vegetariėr. Misschien dat ze beter hun energie kunnen steken in het bewuster maken van hun soortgenoten ipv het veroordelen van vegetariėrs?
Ik denk dat de (cor)relatie bewust <-> onbewust en vegetarisch <-> vleesetend ook zeer wel aanwezig is, maar de relatie met gezondheid dus inderdaad niet.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, alhoewel het natuurlijk wel wat lastig is om volledig ‘onbewust’ vegetarisch te eten. Die keus maken betekent dat je let op ingrediėnten.
Bewust eten hoeft toch helemaal geen tijd te kosten?quote:Maar voor gezondheid is het heel erg van belang om bewust te eten. Maar nog wordt er volgens mij elk jaar nog minder tijd besteed aan het bereiden van voedsel. Dat betekent, kijk naar de AH – (ik kwam gister tot de ontdekking dat de AH waar ik was geen enkele krop sla meer had, alleen nog tig zakjes met voorgesneden spul, nu weet ik wel dat het totaal niet het seizoen is voor gewone sla, of ijsbergsla, maar die voorgesneden zakjes komen natuurlijk ook uiteindelijk van een krop).
Mja, in zeker zin wel ja. Het grote probleem is natuurlijk de definitie van gezondheid en sowieso de invloeden daarop. Ik heb ergens nog een speciaalnummer van de Scientific American liggen over gezondheid en voedsel, waarin nogmaals duidelijk gemaakt werd hoe onmogelijk het is de invloed van voedsel, supplementen, ingrediėnten en voedinsstoffen te meten op de – überhaupt onmogelijk te definiėren en meten – grootheid gezondheid. En als gevolg daarvan was de hoeveelheid onzin en mythes over voedsel niet te overzien. ‘Gezond’ leven is complex en mijns inziens een delicate, gevoelige combinatie van enorm veel factoren, waarbij men maar op ‘gezond’ (hihi) verstand moet vertrouwen...quote:En dat bewuster eten geeft denk ik wel een betere relatie met gezondheid.
Ja, ik ben het roerend met die man eens, ik kende het al.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:56 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Je zou dat filmpje in mijn linkje eens moeten bekijken
Ik geef een beeld wat ik -en de meeste vleeseters denk ik- van de meeste vegetariers heb, dat is nu eenmaal mijn mening, dus zul je dat op een of andere manier moeten behapstukken. Jegens die groep heb ik een aversie. Echter, zoals ik aangaf, zijn er mensen zoals Iblis die er daadwerkelijk over na hebben gedacht, dus niet de hype, anorexia-dieet etc. volgen. Deze mensen waardeer ik meer dan de eerste groep.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:15 schreef N.icka het volgende:
Wat een gezeur zeg , ongelooflijk
Hoezo méér? Je moet nog steeds dezelfde hoeveelheid ijzer binnen krijgen. Je lichaam gaat niet opeens in ‘standje vega’ zodra je geen vlees meer eet. Het is echter zo dat je er rekening mee met houden, op het moment dat je overstapt, dat vlees voor bijvoorbeeld ijzer een significante bijdrage levert.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:14 schreef starla het volgende:
Daarnaast geef ik een heel objectief beeld van een vegetarisch dieet, namelijk het feit dat van enkele obligate voedingsstoffen méér moet worden genuttigd om tekorten te voorkomen.
Dat heb ik reeds uitgelegd. De biologische beschikbaarheid is minder, met andere woorden, er wordt minder opgenomen. Je hebt gelijk als je zegt dat een vegetarier als een vleeseter beiden 100% van de ADH moeten binnenkrijgen. Echter, bij vegetariers ligt deze hoeveelheid hoger. Ze moeten dus méér zink binnenkrijgen om aan 100% te komen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:32 schreef Iblis het volgende:
Hoezo méér? Je moet nog steeds dezelfde hoeveelheid ijzer binnen krijgen. Je lichaam gaat niet opeens in ‘standje vega’ zodra je geen vlees meer eet.
quote:Because of the lower absorbability of amino acids from plant foods, vegetarians may require a higher intake of protein each day (Messina and Mangels 2001 V. Messina and A.R. Mangels, Considerations in planning vegan diets: Children, Journal of the American Dietetic Association 101 (2001), pp. 661–669. Article | PDF (896 K) | View Record in Scopus | Cited By in Scopus (8)Messina & Mangels, 2001).
quote:Vegetarians require 1.8 times the amount of iron than do nonvegetarians because of the lower bioavailability of iron from plant-based diets (National Academy of Science 2003 National Academy of Science, Dietary reference intakes for vitamin A, vitamin K, arsenic, boron, chromium, copper, iodine, iron, manganese, molybdenum, nickel, silicon, vanadium, and zinc (2003) Retrieved October 15, 2004, from http://books.nap.edu/execsumm_pdf/10026.pdf.National Academy of Science, 2003).
quote:Some vegetarians may require a higher intake of zinc than the dietary reference intake. (Gibson et al 1998 R.S. Gibson, Y. Fiona, N. Drost, B. Mtitimuni and T. Cullinan, Dietary interventions to prevent zinc deficiency, American Journal of Clinical Nutrition 68 (1998), pp. 484S–487S.Gibson, Fiona, Drost, Mtitimuni, & Cullinan, 1998).
Oh, zo, tja. Ik definieer binnenkrijgen als ‘uiteindelijk opnemen’ en jij als ‘in je mond stoppen’. Het klopt dat je meer ijzer in de vorm van plantaardig materiaal in je mond moet stoppen (of anderszins b.v. met Vitamine C combineren) om uiteindelijk dan genoeg binnen te krijgen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:36 schreef starla het volgende:
[..]
Dat heb ik reeds uitgelegd. De biologische beschikbaarheid is minder, met andere woorden, er wordt minder opgenomen. Je hebt gelijk als je zegt dat een vegetarier als een vleeseter beiden 100% van de ADH moeten binnenkrijgen. Echter, bij vegetariers ligt deze hoeveelheid hoger. Ze moeten dus méér zink binnenkrijgen om aan 100% te komen.
Neen, jij definieert 'nuttigen' blijkbaar als 'opnemen'. Die logica snap ik niet helemaal, maar fijn dat het misverstand nu is opgehelderd.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:44 schreef Iblis het volgende:
Ik definieer binnenkrijgen als ‘uiteindelijk opnemen’ en jij als ‘in je mond stoppen’.
bronquote:Vegetarians have a lower incidence of many chronic diseases than omnivores. However, vegetarian diets could potentially result in lower intakes of some minerals, particularly Zn. In a cross-sectional study, dietary Zn intake was measured using 12 d weighed records in ninety-nine vegetarians (ten vegans) aged 18–50 years and forty-nine age- and sex-matched omnivores. In men, the mean daily Zn intake and Zn density values were similar in omnivores, ovolactovegetarians and vegans, but in women they were significantly lower in vegetarians (mean intake 6·8 mg v. 8·4 mg in omnivores) and few achieved the recommended intake. Significantly more vegetarian than omnivorous women had a daily Zn intake < 6 mg (44 % v. 13 %). Mean serum Zn concentrations were similar in female omnivores and vegetarians, despite the differences in intake. However, omnivorous men had a lower mean serum Zn concentration (0·85 μg/ml v. 0·95 μg/ml) and more subjects had levels below the reference range of 0·72–1·44 μg/ml than ovolactovegetarians (P < 0·01). Overall more women than men had low Zn concentrations; and these women generally had intakes below 6 mg/d. There was a significant correlation between serum Zn concentration and dietary Zn density in vegetarians, especially females (P < 0·001), but not in omnivores. Ovolactovegetarians did not have a significantly greater risk of low Zn status than omnivores.
Euhmquote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:36 schreef starla het volgende:
Dat heb ik reeds uitgelegd. De biologische beschikbaarheid is minder, met andere woorden, er wordt minder opgenomen. Je hebt gelijk als je zegt dat een vegetarier als een vleeseter beiden 100% van de ADH moeten binnenkrijgen. Echter, bij vegetariers ligt deze hoeveelheid hoger. Ze moeten dus méér zink binnenkrijgen om aan 100% te komen.
Rauw vlees gaat meestal ook niet zo goed.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is bij vitamines en sporenelementen vooral hoe je ze binnenkrijgt.
Rauwe groenten bevatten meer vitamine bv dan gekookte, maaaaar, als je kijk naar wat je weet uitpoept dan zijn doodgekooktje groenten "Gezonder" dan kort gekookte of rauwe, omdat je kapotgekookte groenten beter verteerd.
klopt, en ik eet ook geen kapot gekookte groenten, muv Rode Kool.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Rauw vlees gaat meestal ook niet zo goed.
Anders wentel je je eigen kortzichtingheid even op anderen afquote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:14 schreef starla het volgende:
[..]
Ik geef een beeld wat ik -en de meeste vleeseters denk ik- van de meeste vegetariers heb, dat is nu eenmaal mijn mening, dus zul je dat op een of andere manier moeten behapstukken. Jegens die groep heb ik een aversie. Echter, zoals ik aangaf, zijn er mensen zoals Iblis die er daadwerkelijk over na hebben gedacht, dus niet de hype, anorexia-dieet etc. volgen. Deze mensen waardeer ik meer dan de eerste groep.
Daarnaast geef ik een heel objectief beeld van een vegetarisch dieet, namelijk het feit dat van enkele obligate voedingsstoffen méér moet worden genuttigd om tekorten te voorkomen. Ik wil je best een artikel sturen als je dit niet gelooft. Een ander 'bezwaar' tegen de bovenstaande groep is de veronderstelling dat juist déze mensen niet verantwoordelijk omgaan met dit dieet, omdįt het een hype is, dieet etc. Met andere woorden, donderslag bij heldere hemel en niet goed doordacht. Dat wil dus absoluut niet zeggen dat ALLE vegetariers zo zijn.
Jouw reactie doet mij overtuigen van de aanname dat jij tot de eerste groep behoort.
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 01:59 schreef RobinOok het volgende:
Ik eet wel eens bij mensen die zeggen dat ze vlees niet zo lekker vinden. En als we dan vlees eten snap ik helemaal waarom. Mijn god, wat kunnen mensen hun vlees toch verkrachten.
Ik kan best respect opbrengen voor mensen die zeggen dat ze geen vlees willen eten uit een bepaald principe. Maar mensen die zeggen dat ze vlees vies vinden wantrouw ik als de pest.
Tja, dat heb ik ook als mensen zeggen ‘ik lust geen vis’, of ‘ik lust geen kaas’, of ‘ik lust geen bier’. Voor mij (alhoewel ik ook geen vis meer eet) is er zo’n verschil in smaken dat je het toch niet allemaal op één hoop kunt gooien?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 15:53 schreef pfaf het volgende:
Ik vind dat wel opmerkelijk hoor, het is niet zo dat vlees zo specifiek is dat je het zo maar onder één kopje kunt scharen. Het kan best hoor, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er meer meespeelt in die smaakbeleving van je.
Smaak is voor het grootste deel gevoelsmatig, dat weet je toch? Dus als ze zeggen dat ze vlees niet lusten kan dat toch gewoon zo zijn?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 15:53 schreef pfaf het volgende:
Ik vind dat wel opmerkelijk hoor, het is niet zo dat vlees zo specifiek is dat je het zo maar onder één kopje kunt scharen. Het kan best hoor, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er meer meespeelt in die smaakbeleving van je.
Vind ik net zo vreemd. ‘Ik lust geen groente’...quote:Op vrijdag 27 maart 2009 16:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tja, dat heb ik ook als mensen zeggen ‘ik lust geen vis’, of ‘ik lust geen kaas’, of ‘ik lust geen bier’. Voor mij (alhoewel ik ook geen vis meer eet) is er zo’n verschil in smaken dat je het toch niet allemaal op één hoop kunt gooien?
Vast wel, ik kan het toch ook gewoon erg vreemd vinden om honderden smaken op één hoop te gooien en zeggen dat je er geen lust.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 16:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Smaak is voor het grootste deel gevoelsmatig, dat weet je toch? Dus als ze zeggen dat ze vlees niet lusten kan dat toch gewoon zo zijn?
Nee hoor, echt niet. Het vreemde is, als iemand roept dat 'ie geen vis lust, wordt dat heel normaal gevonden , maar als je geen vlees lust moet daar wel haast een ander motief voor zijn.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 15:53 schreef pfaf het volgende:
Gelatine eet ik helemaal niet, kaas zoveel mogelijk met nepstremsel maar een enkele keer een plakje gewone kaas doe ik niet moeilijk over.quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:08 schreef Provinciaal het volgende:
Maar hoe strict ben je dan? Vermijd je bijvoorbeeld ook gelatine en dierlijk stremsel?
Dat heb ik hier ook al gevraagd maar daar krijg ik geen antwoord opquote:Op zaterdag 28 maart 2009 09:55 schreef vergeetmewelletje het volgende:
[..]
En verder verbaast het fanatisme van sommige vleeseters me iedere keer weer.
Wat boeit het nou dat er mensen zijn die geen vlees eten?
Ze zijn echt niet allemaal lijkwit, ongezond en plegen zelfmoord hoor.
Er worden echt de meest wonderlijke argumenten verzonnen om maar aan te tonen dat vegetariers niet goed bij hun hoofd zijn.
Zoiets heet een mening. Wat boeit het nou om gewoon vlees te eten als je het lust?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 09:55 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Wat boeit het nou dat er mensen zijn die geen vlees eten?
Het gaat er om dat er in dit topic gevraagd wordt waarom je geen vlees eet.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 10:54 schreef starla het volgende:
[..]
Zoiets heet een mening. Wat boeit het nou om gewoon vlees te eten als je het lust?
Okee, ik ben daar ook gemakkelijker in geworden. Ik vond het erg frustrerend dat in zoveel dingen slachtproducten waren verwerkt, dus heb ik besloten me er minder druk om te maken.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 09:55 schreef vergeetmewelletje het volgende:
[..]
Gelatine eet ik helemaal niet, kaas zoveel mogelijk met nepstremsel maar een enkele keer een plakje gewone kaas doe ik niet moeilijk over.![]()
Een beetje discussie is toch niet erg? Verre van zelfs?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 11:20 schreef N.icka het volgende:
[..]
Het gaat er om dat er in dit topic gevraagd wordt waarom je geen vlees eet.
Open dan een topic over waarom je wel vlees eet.
Voor een net iets te groot gedeelte bestaat de discussie helaas wel uit ‘sliep uit – vlees is lekker – je spoort niet’ bijdragen.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 13:42 schreef pfaf het volgende:
[..]
Een beetje discussie is toch niet erg? Verre van zelfs?
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:14 schreef starla het volgende:
[..]
Ik geef een beeld wat ik -en de meeste vleeseters denk ik- van de meeste vegetariers heb, dat is nu eenmaal mijn mening, dus zul je dat op een of andere manier moeten behapstukken. Jegens die groep heb ik een aversie. Echter, zoals ik aangaf, zijn er mensen zoals Iblis die er daadwerkelijk over na hebben gedacht, dus niet de hype, anorexia-dieet etc. volgen. Deze mensen waardeer ik meer dan de eerste groep.
Daarnaast geef ik een heel objectief beeld van een vegetarisch dieet, namelijk het feit dat van enkele obligate voedingsstoffen méér moet worden genuttigd om tekorten te voorkomen. Ik wil je best een artikel sturen als je dit niet gelooft. Een ander 'bezwaar' tegen de bovenstaande groep is de veronderstelling dat juist déze mensen niet verantwoordelijk omgaan met dit dieet, omdįt het een hype is, dieet etc. Met andere woorden, donderslag bij heldere hemel en niet goed doordacht. Dat wil dus absoluut niet zeggen dat ALLE vegetariers zo zijn.
Jouw reactie doet mij overtuigen van de aanname dat jij tot de eerste groep behoort.
Dat is de normaalste zaak van de wereld. Waar heb je meer respect voor, artsen die arts worden voor het geld of artsen die arts worden om mensen te helpen? Zo zijn er nog tal van andere voorbeelden.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 14:39 schreef Document1 het volgende:
Vegatariers in groepen delen en dan per groep respect uitdelen
Het is een beetje een kip-ei verhaal, maar zo draag je dus net zo goed bij aan het slachten van die dieren? Dit vindt ik dan altijd wat lastig te rijmen met het idealistische/morele waar sommige vegetariėrs mee schermen.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 12:58 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Okee, ik ben daar ook gemakkelijker in geworden. Ik vond het erg frustrerend dat in zoveel dingen slachtproducten waren verwerkt, dus heb ik besloten me er minder druk om te maken.
Niet net zo goed. Alles van een varken wordt verwerkt. Maar de primaire reden om het varken te slachten is het vlees. Als de vraag naar b.v. rundvlees inzakt (b.v. ten tijde van BSE) zakt ook het aanbod aan runderleer in. Het is niet economisch rendabel om b.v. alleen varkens te kweken en die te slachten om gelatine te maken, dan zou er wel overgeschakeld worden op een alternatief.quote:Op woensdag 1 april 2009 11:05 schreef fruityloop het volgende:
Het is een beetje een kip-ei verhaal, maar zo draag je dus net zo goed bij aan het slachten van die dieren? Dit vindt ik dan altijd wat lastig te rijmen met het idealistische/morele waar sommige vegetariėrs mee schermen.
Het hangt ervanaf wat je idealen zijn, of het dieren welzijn is, natuur, of wat dan ook. Als het om in het wild gevangen vis gaat die niet overbevist wordt, is dat voor sommigen allicht acceptabel. Want tussen dat en een plofkip zit natuurlijk wel een wereld van verschil als het om duurzaamheid en dierenwelzijn gaat.quote:Principes zijn een groot goed, en ik heb ook oprecht bewondering voor mensen die hieraan vasthouden, maar uit bovenstaande proef ik toch een stukje gemakzucht.. Dit heb ik nog wat meer met "vegetariėrs" die wel vis eten trouwens, die houden zichzelf echt voor de gek..
Daarom zei ik ook dat het wat moeilijk te rijmen is, maar dit is aan een ieder om zelf te bepalen.. Ik vindt het op een gegeven moment wat hypocriet worden, en dat moment ligt bij mij ongeveer bij het geen vlees wel vis eten.quote:Op woensdag 1 april 2009 11:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Niet net zo goed. Alles van een varken wordt verwerkt. Maar de primaire reden om het varken te slachten is het vlees. Als de vraag naar b.v. rundvlees inzakt (b.v. ten tijde van BSE) zakt ook het aanbod aan runderleer in. Het is niet economisch rendabel om b.v. alleen varkens te kweken en die te slachten om gelatine te maken, dan zou er wel overgeschakeld worden op een alternatief.
Echter, omdat er zoveel vlees gegeten wordt, is er heel veel extra spul voor een habbekrats te koop, varkensharen, botten, organen: echt alles wordt gebruikt. Maar met name omdat het zo goedkoop is. Neemt de vraag naar vlees af, dan zal er waarschijnlijk ook een overstap op alternatieven plaatsvinden.
Dat is vrij hypothetisch, want mondiaal gezien neemt de vraag naar vlees alleen maar toe. Maar nogmaals, ik denk dat het wat gemakkelijk is om te zeggen: jij eet brood met dierlijk vet, daarom is er een beest geslacht. Het beest wordt om het vlees geslacht, de rest is ‘bijvangst’.
[..]
Wel eens gezien hoe kreeft gevangen wordt, vervolgens in leven wordt gehouden in een grote tank propvol met broertjes en zusjes, en vervolgens levend wordt gekookt? Dan heeft een gemiddeld slachtvarken toch een minder lange en ingrijpende lijdensweg hoor.quote:Het hangt ervanaf wat je idealen zijn, of het dieren welzijn is, natuur, of wat dan ook. Als het om in het wild gevangen vis gaat die niet overbevist wordt, is dat voor sommigen allicht acceptabel. Want tussen dat en een plofkip zit natuurlijk wel een wereld van verschil als het om duurzaamheid en dierenwelzijn gaat.
Daarom noem ik mezelf ook geen vegetarier meer. Ik probeer zo vegetarisch mogelijk te leven, maar ik vind het te moeilijk om dat 100% te doen. Eigenlijk ken ik geen enkele zelfverklaarde vegetariers die alles goed doen, velen weten niet eens wat stremsel is bijvoorbeeld, of dat 'broodverbeteraars' ook uit de varkensslacht komen.quote:Op woensdag 1 april 2009 11:05 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het is een beetje een kip-ei verhaal, maar zo draag je dus net zo goed bij aan het slachten van die dieren? Dit vindt ik dan altijd wat lastig te rijmen met het idealistische/morele waar sommige vegetariėrs mee schermen.
Principes zijn een groot goed, en ik heb ook oprecht bewondering voor mensen die hieraan vasthouden, maar uit bovenstaande proef ik toch een stukje gemakzucht.. Dit heb ik nog wat meer met "vegetariėrs" die wel vis eten trouwens, die houden zichzelf echt voor de gek..
daar ben ik het helemaal mee eensquote:Op woensdag 1 april 2009 12:26 schreef Provinciaal het volgende:
Maar ik vind het niet lastig te rijmen met idealisme en moraal, de meesten doen immers wel hun best, en iemand die zijn vleesconsumptie halveert of overstapt op biologisch vind ik al positief. Het gaat niet om alles of niets, als iedereen zich een beetje aanpast komen we al heel ver.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |