Zou je in die post van starla de goedgefundeerde mening eens kunnen aangeven? Bij voorbaat dank.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:24 schreef cerror het volgende:
[..]
Omdat iemand eens met een goed gefundeerde mening komt?
Kruip eens uit dat zelfvoldane holletje kuthippie.
Vrouwen lopen i.h.a. vooral kans op een ijzertekort als ze een vegetarisch dieet volgen (sowieso zijn vrouwen daar gevoeliger voor). Maar tot bloedarmoede komt het eigenlijk nooit. B12 kan ook een probleem zijn, maar dat speelt met name voor veganisten. Beide komen echter niet heel snel voor, ik geloof ook dat b.v. vleeseters zo'n 30% van hun ijzer uit vlees halen. Dus het is niet zo alsof je, als je overschakelt, opeens al je ijzer uit iets anders moet halen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:23 schreef vaagsel het volgende:
Ja ik vind het ook een beetje kort door de bocht genomen. Daarbij heb ik nog steeds geen cijfers gezien, alleen maar beweringen dat een vegetarisch dieet schadelijk kan zijn. Waar zijn de harde feiten?
HIj geeft een paar ongefundeerde meningen, net als zo'n beetje iedereen hier in dit topic. Er moet gewoon nog heel veel meer research gedaan worden naar de pro's en con's van vegetarisch eten.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:24 schreef cerror het volgende:
[..]
Conclusie: Vegetarische jongeren zijn over het algemeen zich veel bewuster van hun dieet en zijn daardoor gezonder en worden minder snel te dik, terwijl niet vegetarische jongeren zich minder bewust zijn van hun dieet en mede daardoor meer last van overgewicht en alles wat daarbij komt last hebben.quote:Dat een vegetarisch dieet alleen maar voordelen voor de gezondheid heeft - op voorwaarde dat het evenwichtig is samengesteld - wordt door tal van studies bevestigd.
Een nieuwe Amerikaanse studie van de University of Minnesota komt nu met een bijkomend argument pro vegetarische voeding: jongeren die vegetarisch eten, consumeren veel minder fast food en eten uiteindelijk minder vet en krijgen meer vitaminen en mineralen dan hun niet-vegetarische leeftijdsgenoten.
De studie analyseerde de eetgewoonten van meer dan 4500 tieners met een gemiddelde leeftijd van 15 jaar. 262 of 6% zegde vegetariër te zijn. De vegetariërs bleken veel dichter aan te sluiten bij wat als een gezond en evenwichtig dieet wordt beschouwd. Zo was de kans veel groter dat minder dan 30% van hun totale energieopname afkomstig was van vet en minder dan 10% van verzadigd vet; hun fruit- en groenten consumptie lag veel hoger; net als de niet-vegetariërs namen ze te weinig calcium op, maar hun opname van foliumzuur lag dan weer hoger; alsook de consumptie van vitamine A, ijzer en voedingsvezels.
Ze gebruikten ook minder suikerhoudende frisdranken dan hun vleesetende leeftijdsgenoten, maar wel meer dieetcola's en cafeïne houdende drankjes.
Ook de semi-vegetariërs (die geen rood vlees eten, maar wel kip en vis) scoorden veel beter dan hun vleesetende leeftijdsgenoten.
Klopt, maar een belangrijke factor daarin is ook een onderscheid in bewust en niet-bewust eten. Een topsporter die bijvoorbeeld ook bewust met zijn dieet bezig moet zijn, of wellicht iemand met bepaalde allergieën of een neiging tot bijvoorbeeld een ijzertekort, die ook bewust bezig is met zijn of haar dieet is wat dat betreft een betere vergelijking dan een doorsnee persoon die vooral verwerkt voedsel eet.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:34 schreef vaagsel het volgende:
Conclusie: Vegetarische jongeren zijn over het algemeen zich veel bewuster van hun dieet en zijn daardoor gezonder en worden minder snel te dik, terwijl niet vegetarische jongeren zich minder bewust zijn van hun dieet en mede daardoor meer last van overgewicht en alles wat daarbij komt last hebben.
‘Verder’ ben ik ook nooit gekomen en ik vind het ook wel prima zo. Een stukje vis, een stukje kip en twee keer een stukje rundvlees en af en toe wat spekreepjes door stamppotten et cetara per week. En als ik dronken ben een kilo shoarma/kebab.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:21 schreef Isabeau het volgende:
[..]
ik ben er minder vlees door gaan eten.
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, maar een belangrijke factor daarin is ook een onderscheid in bewust en niet-bewust eten. Een topsporter die bijvoorbeeld ook bewust met zijn dieet bezig moet zijn, of wellicht iemand met bepaalde allergieën of een neiging tot bijvoorbeeld een ijzertekort, die ook bewust bezig is met zijn of haar dieet is wat dat betreft een betere vergelijking dan een doorsnee persoon die vooral verwerkt voedsel eet.
Witbrood, cola, Unox-hamburgers, McDonalds, tja, het is gewoon een slecht dieet, en dat ligt niet per se aan het vlees.
Precies.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:46 schreef pfaf het volgende:
[..]
... dan een slecht doordacht vleeseters-dieet!
Ben ik met je eens, maar wat de carnivoren die vegetarische dieeten veroordelen vergeten is dat relatief gezien het dieet van de gemiddelde carnivoor een stuk ongebalanceerder en schadelijker is dan het dieet van een gemiddelde vegetariër. Misschien dat ze beter hun energie kunnen steken in het bewuster maken van hun soortgenoten ipv het veroordelen van vegetariërs?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, maar een belangrijke factor daarin is ook een onderscheid in bewust en niet-bewust eten. Een topsporter die bijvoorbeeld ook bewust met zijn dieet bezig moet zijn, of wellicht iemand met bepaalde allergieën of een neiging tot bijvoorbeeld een ijzertekort, die ook bewust bezig is met zijn of haar dieet is wat dat betreft een betere vergelijking dan een doorsnee persoon die vooral verwerkt voedsel eet.
Witbrood, cola, Unox-hamburgers, McDonalds, tja, het is gewoon een slecht dieet, en dat ligt niet per se aan het vlees.
Klopt, alhoewel het natuurlijk wel wat lastig is om volledig ‘onbewust’ vegetarisch te eten. Die keus maken betekent dat je let op ingrediënten.quote:
Ah nu ook al een kuthippie , wat zijn jullie vleeseters toch vriendelijkquote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:24 schreef cerror het volgende:
[..]
Je zou dat filmpje in mijn linkje eens moeten bekijkenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, alhoewel het natuurlijk wel wat lastig is om volledig ‘onbewust’ vegetarisch te eten. Die keus maken betekent dat je let op ingrediënten.
Maar voor gezondheid is het heel erg van belang om bewust te eten. Maar nog wordt er volgens mij elk jaar nog minder tijd besteed aan het bereiden van voedsel. Dat betekent, kijk naar de AH – (ik kwam gister tot de ontdekking dat de AH waar ik was geen enkele krop sla meer had, alleen nog tig zakjes met voorgesneden spul, nu weet ik wel dat het totaal niet het seizoen is voor gewone sla, of ijsbergsla, maar die voorgesneden zakjes komen natuurlijk ook uiteindelijk van een krop).
En dat bewuster eten geeft denk ik wel een betere relatie met gezondheid.
Ik snap uberhaupt dat gezeur over vegetariers niet , wat kan het een ander nou schelen of ik vlees eet of nietquote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:52 schreef vaagsel het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar wat de carnivoren die vegetarische dieeten veroordelen vergeten is dat relatief gezien het dieet van de gemiddelde carnivoor een stuk ongebalanceerder en schadelijker is dan het dieet van een gemiddelde vegetariër. Misschien dat ze beter hun energie kunnen steken in het bewuster maken van hun soortgenoten ipv het veroordelen van vegetariërs?
Ja hoor eens, je moet wel doen wat anderen ook doen, anders raken ze in de war.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:58 schreef N.icka het volgende:
[..]
Ik snap uberhaupt dat gezeur over vegetariers niet , wat kan het een ander nou schelen of ik vlees eet of niet
Ow sorryquote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:00 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja hoor eens, je moet wel doen wat anderen ook doen, anders raken ze in de war.
Tja, ik zou wel willen zien dat er überhaupt wat meer bewustwording zou zijn qua voedsel, en bereidheid om wat tijd in je eten te stoppen. Elk jaar zie je meer zakjes voorgesneden groenten in de supermarkt komen, meer stoommaaltijden, meer voorgesneden, voorverwerkt, en weet ik veel wat. En er komen weliswaar meer 'gezonde' keuzes bij, met labeltjes als ‘Ik kies bewust’ of ‘2 ons groenten’, maar onderwijl neemt voor mijn gevoel bij de AH de hoeveelheid groente-in-een-bak elk jaar af. Verse pasta wordt verkocht, maar Grano Duro niet.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:52 schreef vaagsel het volgende:
Ben ik met je eens, maar wat de carnivoren die vegetarische dieeten veroordelen vergeten is dat relatief gezien het dieet van de gemiddelde carnivoor een stuk ongebalanceerder en schadelijker is dan het dieet van een gemiddelde vegetariër. Misschien dat ze beter hun energie kunnen steken in het bewuster maken van hun soortgenoten ipv het veroordelen van vegetariërs?
Ik denk dat de (cor)relatie bewust <-> onbewust en vegetarisch <-> vleesetend ook zeer wel aanwezig is, maar de relatie met gezondheid dus inderdaad niet.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, alhoewel het natuurlijk wel wat lastig is om volledig ‘onbewust’ vegetarisch te eten. Die keus maken betekent dat je let op ingrediënten.
Bewust eten hoeft toch helemaal geen tijd te kosten?quote:Maar voor gezondheid is het heel erg van belang om bewust te eten. Maar nog wordt er volgens mij elk jaar nog minder tijd besteed aan het bereiden van voedsel. Dat betekent, kijk naar de AH – (ik kwam gister tot de ontdekking dat de AH waar ik was geen enkele krop sla meer had, alleen nog tig zakjes met voorgesneden spul, nu weet ik wel dat het totaal niet het seizoen is voor gewone sla, of ijsbergsla, maar die voorgesneden zakjes komen natuurlijk ook uiteindelijk van een krop).
Mja, in zeker zin wel ja. Het grote probleem is natuurlijk de definitie van gezondheid en sowieso de invloeden daarop. Ik heb ergens nog een speciaalnummer van de Scientific American liggen over gezondheid en voedsel, waarin nogmaals duidelijk gemaakt werd hoe onmogelijk het is de invloed van voedsel, supplementen, ingrediënten en voedinsstoffen te meten op de – überhaupt onmogelijk te definiëren en meten – grootheid gezondheid. En als gevolg daarvan was de hoeveelheid onzin en mythes over voedsel niet te overzien. ‘Gezond’ leven is complex en mijns inziens een delicate, gevoelige combinatie van enorm veel factoren, waarbij men maar op ‘gezond’ (hihi) verstand moet vertrouwen...quote:En dat bewuster eten geeft denk ik wel een betere relatie met gezondheid.
Ja, ik ben het roerend met die man eens, ik kende het al.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:56 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Je zou dat filmpje in mijn linkje eens moeten bekijken
Ik geef een beeld wat ik -en de meeste vleeseters denk ik- van de meeste vegetariers heb, dat is nu eenmaal mijn mening, dus zul je dat op een of andere manier moeten behapstukken. Jegens die groep heb ik een aversie. Echter, zoals ik aangaf, zijn er mensen zoals Iblis die er daadwerkelijk over na hebben gedacht, dus niet de hype, anorexia-dieet etc. volgen. Deze mensen waardeer ik meer dan de eerste groep.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:15 schreef N.icka het volgende:
Wat een gezeur zeg , ongelooflijk
Hoezo méér? Je moet nog steeds dezelfde hoeveelheid ijzer binnen krijgen. Je lichaam gaat niet opeens in ‘standje vega’ zodra je geen vlees meer eet. Het is echter zo dat je er rekening mee met houden, op het moment dat je overstapt, dat vlees voor bijvoorbeeld ijzer een significante bijdrage levert.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:14 schreef starla het volgende:
Daarnaast geef ik een heel objectief beeld van een vegetarisch dieet, namelijk het feit dat van enkele obligate voedingsstoffen méér moet worden genuttigd om tekorten te voorkomen.
Dat heb ik reeds uitgelegd. De biologische beschikbaarheid is minder, met andere woorden, er wordt minder opgenomen. Je hebt gelijk als je zegt dat een vegetarier als een vleeseter beiden 100% van de ADH moeten binnenkrijgen. Echter, bij vegetariers ligt deze hoeveelheid hoger. Ze moeten dus méér zink binnenkrijgen om aan 100% te komen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:32 schreef Iblis het volgende:
Hoezo méér? Je moet nog steeds dezelfde hoeveelheid ijzer binnen krijgen. Je lichaam gaat niet opeens in ‘standje vega’ zodra je geen vlees meer eet.
quote:Because of the lower absorbability of amino acids from plant foods, vegetarians may require a higher intake of protein each day (Messina and Mangels 2001 V. Messina and A.R. Mangels, Considerations in planning vegan diets: Children, Journal of the American Dietetic Association 101 (2001), pp. 661–669. Article | PDF (896 K) | View Record in Scopus | Cited By in Scopus (8)Messina & Mangels, 2001).
quote:Vegetarians require 1.8 times the amount of iron than do nonvegetarians because of the lower bioavailability of iron from plant-based diets (National Academy of Science 2003 National Academy of Science, Dietary reference intakes for vitamin A, vitamin K, arsenic, boron, chromium, copper, iodine, iron, manganese, molybdenum, nickel, silicon, vanadium, and zinc (2003) Retrieved October 15, 2004, from http://books.nap.edu/execsumm_pdf/10026.pdf.National Academy of Science, 2003).
quote:Some vegetarians may require a higher intake of zinc than the dietary reference intake. (Gibson et al 1998 R.S. Gibson, Y. Fiona, N. Drost, B. Mtitimuni and T. Cullinan, Dietary interventions to prevent zinc deficiency, American Journal of Clinical Nutrition 68 (1998), pp. 484S–487S.Gibson, Fiona, Drost, Mtitimuni, & Cullinan, 1998).
Oh, zo, tja. Ik definieer binnenkrijgen als ‘uiteindelijk opnemen’ en jij als ‘in je mond stoppen’. Het klopt dat je meer ijzer in de vorm van plantaardig materiaal in je mond moet stoppen (of anderszins b.v. met Vitamine C combineren) om uiteindelijk dan genoeg binnen te krijgen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:36 schreef starla het volgende:
[..]
Dat heb ik reeds uitgelegd. De biologische beschikbaarheid is minder, met andere woorden, er wordt minder opgenomen. Je hebt gelijk als je zegt dat een vegetarier als een vleeseter beiden 100% van de ADH moeten binnenkrijgen. Echter, bij vegetariers ligt deze hoeveelheid hoger. Ze moeten dus méér zink binnenkrijgen om aan 100% te komen.
Neen, jij definieert 'nuttigen' blijkbaar als 'opnemen'. Die logica snap ik niet helemaal, maar fijn dat het misverstand nu is opgehelderd.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:44 schreef Iblis het volgende:
Ik definieer binnenkrijgen als ‘uiteindelijk opnemen’ en jij als ‘in je mond stoppen’.
bronquote:Vegetarians have a lower incidence of many chronic diseases than omnivores. However, vegetarian diets could potentially result in lower intakes of some minerals, particularly Zn. In a cross-sectional study, dietary Zn intake was measured using 12 d weighed records in ninety-nine vegetarians (ten vegans) aged 18–50 years and forty-nine age- and sex-matched omnivores. In men, the mean daily Zn intake and Zn density values were similar in omnivores, ovolactovegetarians and vegans, but in women they were significantly lower in vegetarians (mean intake 6·8 mg v. 8·4 mg in omnivores) and few achieved the recommended intake. Significantly more vegetarian than omnivorous women had a daily Zn intake < 6 mg (44 % v. 13 %). Mean serum Zn concentrations were similar in female omnivores and vegetarians, despite the differences in intake. However, omnivorous men had a lower mean serum Zn concentration (0·85 μg/ml v. 0·95 μg/ml) and more subjects had levels below the reference range of 0·72–1·44 μg/ml than ovolactovegetarians (P < 0·01). Overall more women than men had low Zn concentrations; and these women generally had intakes below 6 mg/d. There was a significant correlation between serum Zn concentration and dietary Zn density in vegetarians, especially females (P < 0·001), but not in omnivores. Ovolactovegetarians did not have a significantly greater risk of low Zn status than omnivores.
Euhmquote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:36 schreef starla het volgende:
Dat heb ik reeds uitgelegd. De biologische beschikbaarheid is minder, met andere woorden, er wordt minder opgenomen. Je hebt gelijk als je zegt dat een vegetarier als een vleeseter beiden 100% van de ADH moeten binnenkrijgen. Echter, bij vegetariers ligt deze hoeveelheid hoger. Ze moeten dus méér zink binnenkrijgen om aan 100% te komen.
Rauw vlees gaat meestal ook niet zo goed.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is bij vitamines en sporenelementen vooral hoe je ze binnenkrijgt.
Rauwe groenten bevatten meer vitamine bv dan gekookte, maaaaar, als je kijk naar wat je weet uitpoept dan zijn doodgekooktje groenten "Gezonder" dan kort gekookte of rauwe, omdat je kapotgekookte groenten beter verteerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |