klopt, en ik eet ook geen kapot gekookte groenten, muv Rode Kool.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 14:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Rauw vlees gaat meestal ook niet zo goed.
Anders wentel je je eigen kortzichtingheid even op anderen afquote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:14 schreef starla het volgende:
[..]
Ik geef een beeld wat ik -en de meeste vleeseters denk ik- van de meeste vegetariers heb, dat is nu eenmaal mijn mening, dus zul je dat op een of andere manier moeten behapstukken. Jegens die groep heb ik een aversie. Echter, zoals ik aangaf, zijn er mensen zoals Iblis die er daadwerkelijk over na hebben gedacht, dus niet de hype, anorexia-dieet etc. volgen. Deze mensen waardeer ik meer dan de eerste groep.
Daarnaast geef ik een heel objectief beeld van een vegetarisch dieet, namelijk het feit dat van enkele obligate voedingsstoffen méér moet worden genuttigd om tekorten te voorkomen. Ik wil je best een artikel sturen als je dit niet gelooft. Een ander 'bezwaar' tegen de bovenstaande groep is de veronderstelling dat juist déze mensen niet verantwoordelijk omgaan met dit dieet, omdát het een hype is, dieet etc. Met andere woorden, donderslag bij heldere hemel en niet goed doordacht. Dat wil dus absoluut niet zeggen dat ALLE vegetariers zo zijn.
Jouw reactie doet mij overtuigen van de aanname dat jij tot de eerste groep behoort.
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 01:59 schreef RobinOok het volgende:
Ik eet wel eens bij mensen die zeggen dat ze vlees niet zo lekker vinden. En als we dan vlees eten snap ik helemaal waarom. Mijn god, wat kunnen mensen hun vlees toch verkrachten.
Ik kan best respect opbrengen voor mensen die zeggen dat ze geen vlees willen eten uit een bepaald principe. Maar mensen die zeggen dat ze vlees vies vinden wantrouw ik als de pest.
Tja, dat heb ik ook als mensen zeggen ‘ik lust geen vis’, of ‘ik lust geen kaas’, of ‘ik lust geen bier’. Voor mij (alhoewel ik ook geen vis meer eet) is er zo’n verschil in smaken dat je het toch niet allemaal op één hoop kunt gooien?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 15:53 schreef pfaf het volgende:
Ik vind dat wel opmerkelijk hoor, het is niet zo dat vlees zo specifiek is dat je het zo maar onder één kopje kunt scharen. Het kan best hoor, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er meer meespeelt in die smaakbeleving van je.
Smaak is voor het grootste deel gevoelsmatig, dat weet je toch? Dus als ze zeggen dat ze vlees niet lusten kan dat toch gewoon zo zijn?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 15:53 schreef pfaf het volgende:
Ik vind dat wel opmerkelijk hoor, het is niet zo dat vlees zo specifiek is dat je het zo maar onder één kopje kunt scharen. Het kan best hoor, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er meer meespeelt in die smaakbeleving van je.
Vind ik net zo vreemd. ‘Ik lust geen groente’...quote:Op vrijdag 27 maart 2009 16:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tja, dat heb ik ook als mensen zeggen ‘ik lust geen vis’, of ‘ik lust geen kaas’, of ‘ik lust geen bier’. Voor mij (alhoewel ik ook geen vis meer eet) is er zo’n verschil in smaken dat je het toch niet allemaal op één hoop kunt gooien?
Vast wel, ik kan het toch ook gewoon erg vreemd vinden om honderden smaken op één hoop te gooien en zeggen dat je er geen lust.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 16:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Smaak is voor het grootste deel gevoelsmatig, dat weet je toch? Dus als ze zeggen dat ze vlees niet lusten kan dat toch gewoon zo zijn?
Nee hoor, echt niet. Het vreemde is, als iemand roept dat 'ie geen vis lust, wordt dat heel normaal gevonden , maar als je geen vlees lust moet daar wel haast een ander motief voor zijn.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 15:53 schreef pfaf het volgende:
Gelatine eet ik helemaal niet, kaas zoveel mogelijk met nepstremsel maar een enkele keer een plakje gewone kaas doe ik niet moeilijk over.quote:Op donderdag 26 maart 2009 17:08 schreef Provinciaal het volgende:
Maar hoe strict ben je dan? Vermijd je bijvoorbeeld ook gelatine en dierlijk stremsel?
Dat heb ik hier ook al gevraagd maar daar krijg ik geen antwoord opquote:Op zaterdag 28 maart 2009 09:55 schreef vergeetmewelletje het volgende:
[..]
En verder verbaast het fanatisme van sommige vleeseters me iedere keer weer.
Wat boeit het nou dat er mensen zijn die geen vlees eten?
Ze zijn echt niet allemaal lijkwit, ongezond en plegen zelfmoord hoor.
Er worden echt de meest wonderlijke argumenten verzonnen om maar aan te tonen dat vegetariers niet goed bij hun hoofd zijn.
Zoiets heet een mening. Wat boeit het nou om gewoon vlees te eten als je het lust?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 09:55 schreef vergeetmewelletje het volgende:
Wat boeit het nou dat er mensen zijn die geen vlees eten?
Het gaat er om dat er in dit topic gevraagd wordt waarom je geen vlees eet.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 10:54 schreef starla het volgende:
[..]
Zoiets heet een mening. Wat boeit het nou om gewoon vlees te eten als je het lust?
Okee, ik ben daar ook gemakkelijker in geworden. Ik vond het erg frustrerend dat in zoveel dingen slachtproducten waren verwerkt, dus heb ik besloten me er minder druk om te maken.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 09:55 schreef vergeetmewelletje het volgende:
[..]
Gelatine eet ik helemaal niet, kaas zoveel mogelijk met nepstremsel maar een enkele keer een plakje gewone kaas doe ik niet moeilijk over.![]()
Een beetje discussie is toch niet erg? Verre van zelfs?quote:Op zaterdag 28 maart 2009 11:20 schreef N.icka het volgende:
[..]
Het gaat er om dat er in dit topic gevraagd wordt waarom je geen vlees eet.
Open dan een topic over waarom je wel vlees eet.
Voor een net iets te groot gedeelte bestaat de discussie helaas wel uit ‘sliep uit – vlees is lekker – je spoort niet’ bijdragen.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 13:42 schreef pfaf het volgende:
[..]
Een beetje discussie is toch niet erg? Verre van zelfs?
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:14 schreef starla het volgende:
[..]
Ik geef een beeld wat ik -en de meeste vleeseters denk ik- van de meeste vegetariers heb, dat is nu eenmaal mijn mening, dus zul je dat op een of andere manier moeten behapstukken. Jegens die groep heb ik een aversie. Echter, zoals ik aangaf, zijn er mensen zoals Iblis die er daadwerkelijk over na hebben gedacht, dus niet de hype, anorexia-dieet etc. volgen. Deze mensen waardeer ik meer dan de eerste groep.
Daarnaast geef ik een heel objectief beeld van een vegetarisch dieet, namelijk het feit dat van enkele obligate voedingsstoffen méér moet worden genuttigd om tekorten te voorkomen. Ik wil je best een artikel sturen als je dit niet gelooft. Een ander 'bezwaar' tegen de bovenstaande groep is de veronderstelling dat juist déze mensen niet verantwoordelijk omgaan met dit dieet, omdát het een hype is, dieet etc. Met andere woorden, donderslag bij heldere hemel en niet goed doordacht. Dat wil dus absoluut niet zeggen dat ALLE vegetariers zo zijn.
Jouw reactie doet mij overtuigen van de aanname dat jij tot de eerste groep behoort.
Dat is de normaalste zaak van de wereld. Waar heb je meer respect voor, artsen die arts worden voor het geld of artsen die arts worden om mensen te helpen? Zo zijn er nog tal van andere voorbeelden.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 14:39 schreef Document1 het volgende:
Vegatariers in groepen delen en dan per groep respect uitdelen
Het is een beetje een kip-ei verhaal, maar zo draag je dus net zo goed bij aan het slachten van die dieren? Dit vindt ik dan altijd wat lastig te rijmen met het idealistische/morele waar sommige vegetariërs mee schermen.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 12:58 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Okee, ik ben daar ook gemakkelijker in geworden. Ik vond het erg frustrerend dat in zoveel dingen slachtproducten waren verwerkt, dus heb ik besloten me er minder druk om te maken.
Niet net zo goed. Alles van een varken wordt verwerkt. Maar de primaire reden om het varken te slachten is het vlees. Als de vraag naar b.v. rundvlees inzakt (b.v. ten tijde van BSE) zakt ook het aanbod aan runderleer in. Het is niet economisch rendabel om b.v. alleen varkens te kweken en die te slachten om gelatine te maken, dan zou er wel overgeschakeld worden op een alternatief.quote:Op woensdag 1 april 2009 11:05 schreef fruityloop het volgende:
Het is een beetje een kip-ei verhaal, maar zo draag je dus net zo goed bij aan het slachten van die dieren? Dit vindt ik dan altijd wat lastig te rijmen met het idealistische/morele waar sommige vegetariërs mee schermen.
Het hangt ervanaf wat je idealen zijn, of het dieren welzijn is, natuur, of wat dan ook. Als het om in het wild gevangen vis gaat die niet overbevist wordt, is dat voor sommigen allicht acceptabel. Want tussen dat en een plofkip zit natuurlijk wel een wereld van verschil als het om duurzaamheid en dierenwelzijn gaat.quote:Principes zijn een groot goed, en ik heb ook oprecht bewondering voor mensen die hieraan vasthouden, maar uit bovenstaande proef ik toch een stukje gemakzucht.. Dit heb ik nog wat meer met "vegetariërs" die wel vis eten trouwens, die houden zichzelf echt voor de gek..
Daarom zei ik ook dat het wat moeilijk te rijmen is, maar dit is aan een ieder om zelf te bepalen.. Ik vindt het op een gegeven moment wat hypocriet worden, en dat moment ligt bij mij ongeveer bij het geen vlees wel vis eten.quote:Op woensdag 1 april 2009 11:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Niet net zo goed. Alles van een varken wordt verwerkt. Maar de primaire reden om het varken te slachten is het vlees. Als de vraag naar b.v. rundvlees inzakt (b.v. ten tijde van BSE) zakt ook het aanbod aan runderleer in. Het is niet economisch rendabel om b.v. alleen varkens te kweken en die te slachten om gelatine te maken, dan zou er wel overgeschakeld worden op een alternatief.
Echter, omdat er zoveel vlees gegeten wordt, is er heel veel extra spul voor een habbekrats te koop, varkensharen, botten, organen: echt alles wordt gebruikt. Maar met name omdat het zo goedkoop is. Neemt de vraag naar vlees af, dan zal er waarschijnlijk ook een overstap op alternatieven plaatsvinden.
Dat is vrij hypothetisch, want mondiaal gezien neemt de vraag naar vlees alleen maar toe. Maar nogmaals, ik denk dat het wat gemakkelijk is om te zeggen: jij eet brood met dierlijk vet, daarom is er een beest geslacht. Het beest wordt om het vlees geslacht, de rest is ‘bijvangst’.
[..]
Wel eens gezien hoe kreeft gevangen wordt, vervolgens in leven wordt gehouden in een grote tank propvol met broertjes en zusjes, en vervolgens levend wordt gekookt? Dan heeft een gemiddeld slachtvarken toch een minder lange en ingrijpende lijdensweg hoor.quote:Het hangt ervanaf wat je idealen zijn, of het dieren welzijn is, natuur, of wat dan ook. Als het om in het wild gevangen vis gaat die niet overbevist wordt, is dat voor sommigen allicht acceptabel. Want tussen dat en een plofkip zit natuurlijk wel een wereld van verschil als het om duurzaamheid en dierenwelzijn gaat.
Daarom noem ik mezelf ook geen vegetarier meer. Ik probeer zo vegetarisch mogelijk te leven, maar ik vind het te moeilijk om dat 100% te doen. Eigenlijk ken ik geen enkele zelfverklaarde vegetariers die alles goed doen, velen weten niet eens wat stremsel is bijvoorbeeld, of dat 'broodverbeteraars' ook uit de varkensslacht komen.quote:Op woensdag 1 april 2009 11:05 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het is een beetje een kip-ei verhaal, maar zo draag je dus net zo goed bij aan het slachten van die dieren? Dit vindt ik dan altijd wat lastig te rijmen met het idealistische/morele waar sommige vegetariërs mee schermen.
Principes zijn een groot goed, en ik heb ook oprecht bewondering voor mensen die hieraan vasthouden, maar uit bovenstaande proef ik toch een stukje gemakzucht.. Dit heb ik nog wat meer met "vegetariërs" die wel vis eten trouwens, die houden zichzelf echt voor de gek..
daar ben ik het helemaal mee eensquote:Op woensdag 1 april 2009 12:26 schreef Provinciaal het volgende:
Maar ik vind het niet lastig te rijmen met idealisme en moraal, de meesten doen immers wel hun best, en iemand die zijn vleesconsumptie halveert of overstapt op biologisch vind ik al positief. Het gaat niet om alles of niets, als iedereen zich een beetje aanpast komen we al heel ver.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |