is dat rente per dag of per jaar?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 15:59 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Als je in Euros leent, betaal je de geldmarkt rente +2%
Als je in USD leent, betaal je de geldmarkt rente in USD +2%
Wanneer had je m gekocht?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:45 schreef UncleSam het volgende:
Hoppa MT de deur uit gedaan, 188 euro winst.
rente wordt altijd uitgedrukt in procenten per jaarquote:
Netjes!quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:45 schreef UncleSam het volgende:
Hoppa MT de deur uit gedaan, 188 euro winst.
17 euro bedoel je?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:37 schreef pberends het volgende:
[..]
Netjes!
Op termijn kan Mittal wel naar de 7 euro denk ik.
Ook. Maar op termijn moet 7 euro haalbaar zijn.quote:
Waar baseer je dat op?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:41 schreef pberends het volgende:
[..]
Ook. Maar op termijn moet 7 euro haalbaar zijn.
AM deed lang veel overnames, dus die hebben eigenlijk wel krediet nodig. Aandelenemissie uiteindelijk sluit ik niet uit. Verder denk ik dat ze het dividend uiteindelijk tijdelijk gaan schrappen, en als de S&P naar 500 punten gaat, gaat AM gewoon mooi mee.quote:
Ze hebben vandaag nog 1,1 mrd middels een convertible opgehaald. Nettoschuld positie neemt daardoor dus niet toe. Waarom zouden ze een emissie gaan doen dan volgens jou?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:51 schreef pberends het volgende:
[..]
AM deed lang veel overnames, dus die hebben eigenlijk wel krediet nodig. Aandelenemissie uiteindelijk sluit ik niet uit. Verder denk ik dat ze het dividend uiteindelijk tijdelijk gaan schrappen, en als de S&P naar 500 punten gaat, gaat AM gewoon mooi mee.
quote:AMSTERDAM VANDAAG: AEX sluit licht hoger, blijft boven 220
24-03-2009 17:59:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Amsterdamse beurs is dinsdag verdeeld gesloten, ondanks winstnemingen, waarbij de AEX licht won. De AEX volgde in de eindsessie de bewegingen op Wall Street, met name van de S&P 500-index, nauwgezet.
De AEX-index sloot dinsdag 0,3% hoger op 221,47 punten, de Midkap verloor 1,2% op een slot van 289,82 punten en de Smallcap eindigde 0,7% hoger op 307,28 punten.
Wall Street noteerde rond het slot van de handel in Amsterdam licht lager. De Dow Jones Industrial Average noteerde een verlies van 0,7%, de S&P 500-index zakte 0,9%.
Handelaar Geoffrey Leloux van Keijser Capital stelt vast dat de AEX dinsdag in de loop van de handel de S&P 500-index nauwgezet volgde. "Wat positief is dat de 220 lijkt te houden en dat biedt een mogelijkheid voor de index voor meer. Mocht de S&P 500-index in de loop van de avond nog wat verder omhoog komen dan sluit ik niet uit dat de AEX woensdag de 227 punten in het vizier kan krijgen", aldus Leloux.
Op dat niveau is de AEX begin december 2 keer afgeketst en vandaar af weer opgeveerd. In januari van dit jaar herhaalde zich dit. Een kleine weerstand ligt rond 223,50 punten.
Hij wijst op het plan van de Amerikaanse minister van financien Timothy Geithner "dat waarschijnlijk maanden nodig heeft om zich te bewijzen", aldus de handelaar. Dinsdag verantwoordde Geithner zich samen met de voorzitter van de Amerikaanse Federal Reserve voor het Congress.
Leloux kijkt terug op een dag waarop de AEX te maken kreeg met winstnemingen, maar desondanks bewoog binnen een relatief smalle bandbreedte.
Opvallend was wat Leloux betreft de enorme belangstelling voor de converteerbare obligatie van ArcelorMittal. "Die was stevig overtekend. Beleggers hebben veel belangstelling voor bedrijfsobligaties en kijken vooral naar kwaliteit." Het aandeel ArcelorMittal sloot dinsdag met 7,6% winst op EUR15,85.
Unilever leek dinsdag te profiteren van sectorrotatie en sloot met een koerswinst van 4,0% op EUR14,50 bij hoge omzetten.
ING en Aegon, maandag nog grote winnaars, leverden dinsdag in als gevolg van winstnemingen. ING zakte 6,8%, Aegon verloor hetzelfde percentage.
Midkap-fonds Crucell leed dinsdag een koersverlies van 4,1% nu het gerucht gaat dat het bedrijf moeite zou hebben en koper te vinden.
De omzetten lagen lager dan maandag, maar waren hoog bij ArcelorMittal, ING, Aegon en Unilever.
De macro-economische agenda van woensdag bevat voor de VS de aanvragen voor een hypotheek voor de week die eindigt op 20 maart. Deze aanvragen komen om 12.00 uur naar buiten. Er zijn hiervoor geen prognoses beschikbaar.
Om 13.30 uur komen de orders voor duurzame goederen over februari naar buiten. Die zijn naar verwachting met 2% gedaald.
Om 15.00 uur is het de beurt aan de verkopen van nieuwe huizen, die een omvang van tussen de 10% en 20% van de totale huizenverkoop hebben. Het cijfer heeft betrekking op februari en is naar verwachting gedaald met 2,9% tegen een daling met 10,2% een maand eerder.
Om 15.30 uur maken de wekelijkse voorraden olie, benzine en distillaten als stookolie en diesel hun opwachting. Alleen voor benzine wordt een daling verwacht.
Staatsobligaties sloten dinsdag overwegend lager.
De euro noteerde dinsdag rond 18.00 uur $1,3543 tegen $1,3646 rond 8.15 uur in de ochtend.
sprinters kan je beter op AEX fondsen en de AEX zelf doen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:49 schreef edikt het volgende:
Wel gaar hoor die sprinters amper volumes bij S&P 500 itt aex. Zal komen doordat S&P maar paar uurtjes op valt te anticiperen bij euronext zekerz?
En toch is de handel in putopties bij bijvoorbeeld ING enorm. Mag dit dan welquote:Maatregelen tegen 'short selling' verlengd tot 1 juni 2009 6-10-2008
Door de aanhoudende uitzonderlijke marktomstandigheden heeft de AFM maatregelen genomen op het gebied van 'short selling' in financiële ondernemingen. Onder short selling wordt verstaan het innemen van een positie waarmee u speculeert op een koersdaling. Samenvattend komen de maatregelen neer op het volgende:
- U mag geen nieuwe positie innemen waarmee u speculeert op een koersdaling in de aandelen Aegon, ING Groep, Fortis, BinckBank, Kas Bank, SNS Reaal, Van der Moolen en Van Lanschot en de Belgische aandelen Dexia en KBC Group.
- Als u per vrijdag 3 oktober 2008 een positie had in bovenstaande aandelen waarmee u speculeert op een koersdaling, mag u deze positie aanhouden. Het vergroten van deze shortpositie is niet toegestaan.
- Deze maatregel geldt niet alleen voor de aandelen van deze financiële ondernemingen, maar ook voor geschreven call- en gekochte putopties, short-turbo's en andere derivaten op aandelen Aegon, ING Groep, Fortis, BinckBank, Kas Bank, SNS Reaal, Van der Moolen, Van Lanschot, Dexia en KBC Group.
- Deze beperkende maatregel wordt door ons systeemtechnisch niet afgedwongen. Bij het inleggen van orders dient u te handelen conform de nieuwe richtlijn van de AFM. Voor het volledige bericht verwijzen wij u naar de website van de AFM, www.afm.nl.
- Deze maatregel geldt tot 1 juni 2009.
Misschien shorten ze via de VSquote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:57 schreef pberends het volgende:
[..]
En toch is de handel in putopties bij bijvoorbeeld ING enorm. Mag dit dan wel?
ja blijkbaarquote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:52 schreef edwinh het volgende:
[..]
sprinters kan je beter op AEX fondsen en de AEX zelf doen.
Ik merk het. Had nooit eerder sprinters S&P gehad. Maar werkt niet echt....quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:52 schreef edwinh het volgende:
[..]
sprinters kan je beter op AEX fondsen en de AEX zelf doen.
Hier nog een...gelukkig zijn ze gratis. Morgen gaan ze weer de deur uit.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:15 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik merk het. Had nooit eerder sprinters S&P gehad. Maar werkt niet echt....
idem dito ben ik bangquote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Hier nog een...gelukkig zijn ze gratis. Morgen gaan ze weer de deur uit.
is "er heel ver van weg blijven" ook een optie voor je?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:23 schreef abovenalles het volgende:
even een vraagje,
ik wil aandelen en callopties van Aegon kopen.
Wat moet ik precies doen, eerst aandelen en vervolgens opties, of allebei tegelijk, of andersom?
mee eens, maar doe dat dan niet met de financialsquote:
of genoeg traden en daytrader binck gratis krijgen inclusief stream nysequote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:03 schreef edikt het volgende:
[..]
ja blijkbaarje kan beter koersabbonement NYSE afsluiten en dan opties kopen op die indexen lijkt mij
Dat zou ik ook wel graag willen weten!quote:Op dinsdag 24 maart 2009 18:57 schreef pberends het volgende:
[..]
En toch is de handel in putopties bij bijvoorbeeld ING enorm. Mag dit dan wel?
Als je per se aandelen aegon wilt kopen nu, zou ik het risico zo veel mogelijk proberen af te dekken met putopties.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:23 schreef abovenalles het volgende:
even een vraagje,
ik wil aandelen en callopties van Aegon kopen.
Wat moet ik precies doen, eerst aandelen en vervolgens opties, of allebei tegelijk, of andersom?
True maarja ik zit bij alex daar krijg je dat niet gratis tenzij je iedere maand 2,50¤ betaald. Is er ook een bepaald nieuwskanaal wat jullie gebruiken bij beleggen en zo ja welke?? Ik vind rtl-Z veelal waardeloos en dat loopt altijd achter.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:30 schreef edwinh het volgende:
[..]
of genoeg traden en daytrader binck gratis krijgen inclusief stream nyse
Puts kan je gewoon kopen hoor. Het is momenteel alleen niet toegestaan om aan het zgn ' naked short selling ' te doen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:35 schreef OpenYourMind het volgende:
[..]
Dat zou ik ook wel graag willen weten!
Ik doe zelf nog niet traden, maar heb je al een rekening bij Alex of Binck?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:27 schreef abovenalles het volgende:
is goed, kan je met het bijvoorbeeld uitleggen voor randstad?
Bij het shorten leen je de aandelen die je vervolgens verkoopt. Die aandelen zal je met provisie terug moeten betalen. Indien de koers voldoende daalt kan je die aandelen later terugkopen op de markt en teruggeven aan de uitlener. Het verschil tussen aan en verkoopkoers minus provisie is dan je winst.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:35 schreef OpenYourMind het volgende:
[..]
Dat zou ik ook wel graag willen weten!
CZB ING GROEP NV 5,00 Put 16.12.2009quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:46 schreef veekeend het volgende:
[..]
Puts kan je gewoon kopen hoor. Het is momenteel alleen niet toegestaan om aan het zgn ' naked short selling ' te doen.
Dat is niet wat er in dat bericht van pberends staat.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 19:46 schreef veekeend het volgende:
[..]
Puts kan je gewoon kopen hoor. Het is momenteel alleen niet toegestaan om aan het zgn ' naked short selling ' te doen.
quote:- Deze maatregel geldt niet alleen voor de aandelen van deze financiële ondernemingen, maar ook voor geschreven call- en gekochte putopties, short-turbo's en andere derivaten op aandelen Aegon, ING Groep, Fortis, BinckBank, Kas Bank, SNS Reaal, Van der Moolen, Van Lanschot, Dexia en KBC Group.
.87 (-12.20%) euro/dollar komt er idd nog bijquote:
Er is een verschil tussen shorten en put opties schrijvenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:08 schreef pberends het volgende:
Precies, naked short selling is verboden wist ik, maar het bericht van Binck doet vermoeden dat alle posities gebaseerd op een koersdaling niet is toegestaan. Toch is de handel hierin enorm.
Het punt is niet dat we niet weten wat het verschil is tussen shorten en put opties schrijven, maar dat het bericht dat pberends quote stelt dat het schrijven van call opties (ook gedekt?) en kopen van put opties (waarmee je dus speculeert dat een aandeel zal dalen) ook onder het verbod vallen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:15 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen shorten en put opties schrijven
Bij het shorten leen je de aandelen die je vervolgens verkoopt. Die aandelen zal je met provisie terug moeten betalen. Indien de koers voldoende daalt kan je die aandelen later terugkopen op de markt en teruggeven aan de uitlener. Het verschil tussen aan en verkoopkoers minus provisie is dan je winst.
Door grote verkoop orders kan de koers naar beneden gemanipuleerd worden.
Bij een put optie:
De verkoper van een put-optie verplicht zich een onderliggende waarde af te nemen tegen een van tevoren afgesproken prijs. Als vergoeding ontvangt de schrijver van de koper het premiebedrag.
Dit is dus een directe verzekering het is een ander mechanisme en legt eigenlijk bodems in de markt doordat de schrijver zich verplicht af te nemen tegen een afgesproken prijs.
quote:- Deze maatregel geldt niet alleen voor de aandelen van deze financiële ondernemingen, maar ook voor geschreven call- en gekochte putopties, short-turbo's en andere derivaten op aandelen Aegon, ING Groep, Fortis, BinckBank, Kas Bank, SNS Reaal, Van der Moolen, Van Lanschot, Dexia en KBC Group.
"en andere derivaten"...quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:34 schreef OpenYourMind het volgende:
[..]
Het punt is niet dat we niet weten wat het verschil is tussen shorten en put opties schrijven, maar dat het bericht dat pberends quote stelt dat het schrijven van call opties (ook gedekt?) en kopen van put opties (waarmee je dus speculeert dat een aandeel zal dalen) ook onder het verbod vallen.
Nogmaals...
[..]
Het effect hiervan zal zijn scherpere koersdalingen en een lagere koers.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:37 schreef capricia het volgende:
[..]
"en andere derivaten"...
Erg onduidelijk dus...tenzij ze gewoon alles bedoelen wat speculeert op een koersdaling.
nog 10min.. lijkt me duidelijk dus..quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:49 schreef capricia het volgende:
Gaat de S&P in het rood eindigen of houden ze het nog droog?
Bij mij is ie inmiddels rood geworden...quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:53 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
nog 10min.. lijkt me duidelijk dus..
Alberto van Samson en Gert?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:53 schreef TeringHenkie het volgende:
Ik zie opeens Alberto Stegeman voor me in een muffig zaaltje vol met beeldschermen en sjonnies.
*vervormde stem*:"Ja als je wil kan ik zo aan 1000 puts komen voor je, kan ook zo 5000 calls voor je schrijven hoor, je hoeft me alleen maar even te bellen".
DAT DIT KAN IN NEDERLAND!
Met verbazing kijk ik ernaar...ben benieuwd of dit morgen nog invloed heeft op mijn sprinters S&P short...quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:58 schreef pberends het volgende:
Wat een heerlijke afstort op Wall Straat.
Dollar 1,3% sterker, en S&P weer aardig bijgetrokken... hopelijk staan ze nu weer op de aankoopprijs.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Met verbazing kijk ik ernaar...ben benieuwd of dit morgen nog invloed heeft op mijn sprinters S&P short...
Tja, met de dollarkoers had ik eigenlijk niet eens rekening gehouden...quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:01 schreef pberends het volgende:
[..]
Dollar 1,3% sterker, en S&P weer aardig bijgetrokken... hopelijk staan ze nu weer op de aankoopprijs.
Bij een afstort wordt de dollar meestal sterker; dus long gaan op Amerikaanse indices is relatief minder aantrekkelijk en short gaan juist lucratiever.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Tja, met de dollarkoers had ik eigenlijk niet eens rekening gehouden...
Je moet wel onderscheid maken tussen gedekte short gaan en ongedekt short gaan. Bij gedekt short gaan zijn de aandelen al geleend op het moment van verkoop, de levering van de aandelen vind direct plaats. Bij ongedekt short gaan zijn de aandelen op het moment van verkoop nog niet geleend, de levering van de aandelen vind dus op een ander moment plaats dan de verkoop er van. Volgens mij is alleen ongedekt short gaan momenteel verboden.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:15 schreef digitaLL het volgende:
Bij het shorten leen je de aandelen die je vervolgens verkoopt. Die aandelen zal je met provisie terug moeten betalen. Indien de koers voldoende daalt kan je die aandelen later terugkopen op de markt en teruggeven aan de uitlener. Het verschil tussen aan en verkoopkoers minus provisie is dan je winst.
Door grote verkoop orders kan de koers naar beneden gemanipuleerd worden.
Wat ik net al zei, alleen naked short selling is op dit moment niet toegestaan. Short selling wel.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:00 schreef pberends het volgende:
Het AFM kan m'n reet roesten, ik ga binnenkort ook weer short op Aegon. Er wordt volop gehandeld in putopties Aegon en ING. Ik neem gewoon aan dat ze naked short selling bedoelen; en dat is volgens mij alleen weggelegd voor professionele partijen.
Binck loopt dus gewoon weer uit hun nek te zwammen. Wat een slordige broker is dit tochquote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:10 schreef veekeend het volgende:
[..]
Wat ik net al zei, alleen naked short selling is op dit moment niet toegestaan. Short selling wel.
Dat is idd een goeie aanvulling. Ik kan me voorstellen dat er korte tijd een naked short positie kan bestaan tijdens het afwikkelen van de transacties. Maar langdurige posities wijzen op marktmanipulatie en zijn in mijn ogen immoreel en verwerpelijk. Makkelijk te voorkomen lijkt me door alleen verkoop mogelijk te maken van daadwerkelijk geleverde aandelen en geen fictieve.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je moet wel onderscheid maken tussen gedekte short gaan en ongedekt short gaan. Bij gedekt short gaan zijn de aandelen al geleend op het moment van verkoop, de levering van de aandelen vind direct plaats. Bij ongedekt short gaan zijn de aandelen op het moment van verkoop nog niet geleend, de levering van de aandelen vind dus op een ander moment plaats dan de verkoop er van. Volgens mij is alleen ongedekt short gaan momenteel verboden.
Volgens mij hanteren de meeste beurzen sowieso al een maximumgrens van 3 dagen tussen verkoop en levering van aandelen, met de maatregel om ongedekt short gaan te verbieden is deze grens praktisch gezien gewoon tot 0 dagen opgetrokken. Voor een langere periode ongedekt short gaan was dus sowieso al onmogelijk, dus ik heb ook altijd mijn vraagtekens gehad bij het nut van de maatregel om de leveringstermijn op nul dagen te zetten.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:19 schreef digitaLL het volgende:
Maar langdurige posities wijzen op marktmanipulatie en zijn in mijn ogen immoreel en verwerpelijk. Makkelijk te voorkomen lijkt me door alleen verkoop mogelijk te maken van daadwerkelijk geleverde aandelen en geen fictieve.
Tja, hier zal het wel meevallen. Maar Jim Puplava heeft het vaker gehad over dit fenomeen waarbij markten overspoeld werden met fictieve aandelen en er enorme naked short posities waren die soms langer dan een week bestonden. Vooral Canada is berucht. Slachtoffers zijn vaak kleinere beursgenoteerde bedrijven. De investeringsbanken die deze bedrijven financieren spelen zelfs onder een hoedje met de naked shortsellersquote:Op dinsdag 24 maart 2009 21:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij hanteren de meeste beurzen sowieso al een maximumgrens van 3 dagen tussen verkoop en levering van aandelen, met de maatregel om ongedekt short gaan te verbieden is deze grens praktisch gezien gewoon tot 0 dagen opgetrokken. Voor een langere periode ongedekt short gaan was dus sowieso al onmogelijk, dus ik heb ook altijd mijn vraagtekens gehad bij het nut van de maatregel om de leveringstermijn op nul dagen te zetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |