Vandaag speciaal voor Fok zalmcurry gegeten.
ZALMCURRYDit recept is gebaseerd op Madhur Jaffrey's Salmon Curry uit de Curry Bijbel. Alleen verander ik altijd de verhouding zalm-saus zodat ik er ook nog een hele zooi groenten in kwijt kan. Meestal gewoon courgette, maar als ik okra kan vinden ook okra. Gezond (zalm, groente, bijna geen olie) en lekker. En combineert in een warme zomer heerlijk met een glaasje pernod!
De ingrediënten (wij eten dit met zijn tweetjes)
350g zalm
200g (lichtgroene/gele) courgette ( ≈ 1 kleintje)
200g okra
200g tomaten (≈ 4 kleintjes)
Specerijen voor de “zalmrub”:
½ tl cayennepeper
½ tl kurkuma/koenjit
½ tl zout
Specerijen voor de saus:
1½ el gemalen koriander/ketoembar
2½ tl zwart mosterdzaad (zelf malen in de koffiemolen of oelekan)
2 tl gemalen komijn/djinten
2 tl heet kerriepoeder
1½ tl zout (of bouillonpoeder naar smaak)
1 tl cayennepeper
½ tl kurkuma/koenjit
En ook nog:
2½ tl zwart mosterdzaad (ongemalen)
1 tl venkelzaadjes (of een flinke scheut pernod)
Voorbereiden1. Snijd de zalm in dikke repen en bestrooi met het cayenne/kurkumma/zout-mengsel. Laat 1 tot 6 uur marineren in de koelkast.
2. Snijd de courgette in schijfjes of halve maantjes. Wrijf een eetlepel olie in je handen en masseer daarmee de courgetteschijfjes zodat ze allemaal een gelijk laagje olie krijgen. Paar minuutjes met wat zeezout grillen in de grillpan. Wegzetten tot gebruik.
3. Snijd de okra in stukjes en blancheer het een minuutje in kokend water met het sap van een citroen. Hierdoor worden ze wat minder slijmerig. Ik vind dat wel prettig. Na het blancheren even afspoelen onder de koude kraan en wegzetten tot gebruik.
4. Tomaat ontvellen als je dat nodig vindt. (ik niet) En dan in kleine stukjes snijden.
Bereiden1. In een hapjespan een eetlepeltje olie heet laten worden op middelhoog vuur. De hele mosterdzaadjes toevoegen en op het moment dat die beginnen te poppen gooi je de venkelzaadjes bij. Meteen daarna ook tomaten en de specerijen voor de saus. Laat die heel even meebakken zodat de smaken goed vrijkomen. Je kunt nu een scheut pernod toevoegen als je eerder geen venkelzaadjes had. En ach, je kunt sowiezo een scheut pernod toevoegen want dat is lekker. Daarna zo’n 350 ml water, aan de kook brengen en 10 minuutjes laten sudderen. Als je dit voor gasten maakt was voorgaande zo’n beetje wat je vooraf al kunt doen. De volgende punten doe je vlak voor opdienen.
2. Bind de saus met een maizenapapje (1 a 2 eetlepels maizena met wat koud water).
3. Voeg de gegrillde courgette en geblancheerde okra toe om door te warmen.
4. Leg de zalm in de saus en pocheer die gaar. Het ligt helemaal aan de grootte van je stukjes en hoe gaar je ze wilt hebben. Maar ik zou zeggen minuutje of 2.
Serveren met rijst of nog beter nasi kuning. (indische gele rijst)