abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 februari 2009 @ 12:04:41 #1
244118 Anoniemo
niet lachen=niet leven
pi_66335906
Wat is Roaccutane?
De werkzame stof in Roaccutane is isotretinoïne. Isotretinoïne behoort tot een groep geneesmiddelen die bekend staat onder de naam retinoïden. Retinoïden zijn afgeleid van vitamine A. Het middel wordt gebruikt bij de behandeling van moeilijk te bestrijden acne (jeugdpuistjes en meeëters). Roaccutane wordt voorgeschreven aan mensen met bepaalde ernstige vormen van acne die niet op een gebruikelijke behandeling reageren. Roaccutane is alleen verkrijgbaar op recept en wordt vaak niet door de huisarts voorgeschreven, maar door een dermatoloog (huidarts).

De meeste posters hier gebruiken waarschijnlijk een generiek van Isotretinoine, omdat Roaccutane niet standaard wordt gegeven bij de apotheek. Wil je weten over wat generiek nu eigenlijk is, dan kan je hier er wat over lezen

Roaccutane patientinformatie en bijsluiters
Officiële website van Roche (fabrikant)
Patiëntenbijsluiter (pdf-formaat)
Informatie op Achmea Health
Overzichtelijke informatie (tip)

Middelen die helpen bij droge lippen (mogelijke bijwerking Roaccutane)
Labello lippencreme (verkrijgbaar bij bv de drogist)
Blistex lip relief cream (verkrijgbaar bij bv de drogist)



Pubmed (engelstalig - wetenschappelijke publicaties)
Roacutane
Blijvende oogklachten na gebruik Roacutane

Roaccutane negatief in de publiciteit
Rechtzaken aangespannen ivm Roaccutane (google search - engelstalig)

Voorgaande topics
Het Roaccutane topic
Het Roaccutane topic #2
Het Roaccutane topic #3
Het Roaccutane topic #4
Het Roaccutane topic #5
Het Roaccutane topic #6
Het Roaccutane topic #7
Het Roaccutane topic #8
Het Roaccutane topic #9
Het Roaccutane topic #10
Het Roaccutane topic #11
Het Roaccutane topic #12
Het Roaccutane topic #13
Het Roaccutane topic #14
Het Roaccutane topic #15
Het Roaccutane topic #16
Het Roaccutane topic #17
Het Roaccutane topic #18
Het Roaccutane topic #19
Het Roaccutane topic #20
Het Roaccutane topic #21
Het Roaccutane topic #23
Het Roaccutane topic #24
Het Roaccutane topic #25

heeey mensee,

uhmm jaaa waar zal ik beginnen, ik kreeg ongeveer 2 1/2 jaar last van erge acne op mijn gezicht, dat is inmiddels uitgebreid tot mijn schouders en borst, ik heb er erg onder geleden en elk puistje stond gewoon voor agressie, sommige mensen gaan huilen, sommige mense gaan zich opsluiten, nou en ik bouwde een schild om mij heen, als ik ook maar zag dat iemand naar mij keek antwoorde ik met WAT KIJK JE NOU, en stond alweeer klaar om hem een klap te verkopen, ik ben nu 17 jaar bijna 18, ik heb gelukkig wel me diploma kunnen behalen, terwijl ik er geen flikker voor heb gedaan en alleen maar liep te blowen elke dag omdie kut puisten te vergeten, ik ging toen naar ROC maar ik voelde me zo bekeken en zo down en lelijk ik vond het gewoon niet eerlijk, niet eerlijk dat mensen uit mijn klas elke pauze naar de snackbar gingen en dat ze tog de huid behouden waar ik jaren over droom, dat leiden nattuurlijk weer tot agresieve gevoelens tot gevolg dat ik van school ben getrapt... nu heb ik geen school, heb ik geen werk, heb ik geen ZIN IN HET LEVEN zolang ik puisten heb, ik was zoown vrolijke jongen altijd buite altijd voetballe sporte noem het maar op uitgaan meisjess alles waar mijn leven over gaat is gestopt.. ik zit nu elke dag binnen achter me computer, en gelukkig heb ik nog vrienden die elke dag langs komen ,genoeg vrienden heb ik, maja die komen hier even een joint roken.. mijn ouders vroegen mij natuurlijk wat er aan de hand was?? alsof dat niet duidelijk was maja ik legde ze uit, dat ik zo erg met mijn acne zat dat ik me liever een jaar opsluit op me kamer dan dat ik een jaar naar school moet met dit gezicht, ik had gewoon geen zin meer in het leven,, zoooveel dingen gebruikt middeltjes pillen you name it i done it...... zoveel dokters hebben mij dingen belooft dat ik niemand meer geloofde.. en het gevoel had van eerst zien dan geloven.!!
ik heb zelfs 3 LASERBEHANDELINGEN gedaan wat zowiezo zou helpen en er zoude helemaal geen puistjes meer komen elk klein plekje op mijn hoofdhuid was gelaserd.. maja wat denk je het hielp NIX daar ging 1000 euro weer is naar de haaien.. ook nog bij mijn derma spulletjes gekocht van 70 euro per tube dat ook voor geen flikker hielp... dus toen dacht ik ja.. ik ben bijna 18 ik heb geen zin in het leven ik ben hardstikke agressief ik blow elke dag t geen school geen baan.. ik zit ongeveer op mijn dieptepunt, ik had al eerder roacutane aangeboden gekregen maar vond dit toch eng en zag dit als mijn laatste redmiddel,, duss nu ik naar de dokter gegaan
zit nu 19 dagen aan de roacutane,, bijwerkingen:
-veel jeuk sinds de laatste tijd(maar kan ook betekenen dat het werkt)
-droge lippen (sinds 1 week)
-hele droge huid ,, schilfers enz...
-droge ogen ofzo (ik zie wat minder goed heb ik t gevoel herkent iemand dit)
-en heb al 2 outbreaks gehad,(gister waren er 15!!!!!!!! nieuwe kleine witte bijgekomen, dat 1 dag daarna al weg is!!
ik geef jullie een tip!! laat alles lekker zoals het is, zo min mogelijk creme smeren en laat alles zitten niet even uitknijpen (want het is tog maar een kleintje denk je dan) of wegvegen , dat maakt het erger en de volgende dag zitten er 3 nieuwe.
zoow dat was mijn verhaal dit is de 1e x dat ik mijn verhaal deel.. IK HOOP OP REACTIES want heb het gevoel dat ik egt in de bodem van de put zit en kan er met niemand over praten..
bedankt voor het luisteren groete ANONIEMO

[ Bericht 20% gewijzigd door Mylene op 22-02-2009 19:37:18 (OP toegevoegd) ]
  zondag 22 februari 2009 @ 12:23:46 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_66336386
Zo onleesbaar, en toch twee keer posten. Jij durft.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  zondag 22 februari 2009 @ 14:26:56 #4
242480 _DeBron_
Omdat het kan.
pi_66339982
tvp
Ik ben niet zo van de pakkende oneliners.
  maandag 23 februari 2009 @ 09:53:47 #5
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_66365351
Wat doet de link naar #25 hier nou, als daar de link naar dit topic staat en die gesloten is..
*Think outside the box*
pi_66366879
Nu precies 2 weken mee bezig en heb nog weinig last van de bijwerkingen. Spierpijn en keelpijn wel aanwezig maar verder valt het mee. En bij jullie?
  maandag 23 februari 2009 @ 11:39:58 #7
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_66368286
Ok, mijn vragen:

Ik ben pas net begonnen en heb hiervoor een antibiotica (minocycline geloof ik) kuur met differin gel geprobeerd, dat haalde niet veel uit. Die gel irriteerde vooral heel erg en daardoor voel je je er ook niet beter op, zelfs al is de acne misschien ietsje minder.. Maar ik heb nu het idee dat die kuur nu nog wat doorwerkt want ik heb echt pas 'n paar dagen Roacutane en dat zou het in het begin juist erger 'moeten' maken, maar het is nu ineens best een beetje verbeterd... Zou het kunnen dat die antibiotica 6 weken niet aanslaat en daarna dan ineens toch (een beetje) ?? Either way is het nog niet genoeg verbeterd, dus ik ga nu gewoon voor Roa, maar als het vertraagd uitwerken van de antibiotica die periode dat het tijdelijk erger wordt zou kunnen overbruggen, zou dat natuurlijk wel cool zijn

De gewrichtspijn waar ik voor gewaarschuwd ben en waarover ik hier ook lees, daar kun je toch hopelijk gewoon af en toe als het echt erg is een pijnstiller nemen...? Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van het gebruik van (veel) pijnstillers, iets met resitentie en afhankelijkheid, maar aangezien dit tijdelijk is...

Verder vraag ik me af of, hoop ik vooral, dat de bijwerkingen als 'n gevoelige, droge, schilferige huid, kloofjes, droge neus en bloedneuzen, niet het oorspronkelijke probleem overstijgen?? Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de bijwerkingen erger zijn dan de kwaal, en daar word ik wel bang voor als ik het zo lees... Of is dat echt met 'n cremepje en/of iets vettigs als olie (jojoba, lavendel, teatree..?) eenvoudig helemaal te verhelpen?

Als je echt enorm veel last hebt van acne zal die verhouding natuurlijk wel mee vallen, dan heb je wsl. liever een droge en schilferige huid en af en toe wat watjes in neus. In mijn geval valt daar wel over te twijfelen, ik heb helemaal niet zulke vreselijke acne. Heb altijd de diane geslikt en heb ruim een jaar geleden daarvoor in de plaats een spiraaltje gekregen. Nu is er acne onstaan, want het is een bijwerking van het spiraaltje, of teruggekomen - ik weet niet eens of ik het van mezelf (nog) heb dus, omdat ik al met de diane begonnen ben toen ik nog echt aan het groeien en puberen was. In al die jaren had ik wel eens een puistje, en soms wel meer, maar ook perioden waarin het gewoon praktisch niet voorkwam.. Nu heb ik sinds dat spiraaltje (of een paar maanden na het plaatsen daarvan..) nooit meer ook maar 1 zo'n dag.. hoe weinig het ook is, het is er altijd, en soms denk ik dat ik het liever wat erger zou hebben maar dan minder vaak (desnoods 3 weken wel, en 1 week niet ) ... Waarschijnlijk ben ik een aansteller vergeleken met veel andere gebruikers van Roa, maar als ik van dat medicijn niet depressief van wordt, is het wel het gevoel/de angst dat ik nooit een keer m'n camouflagestick etc kan laten liggen... (of: bij iemand kan blijven slapen, of: onder de douche vandaan komen met bezoek, etc)
En (om even terug te komen op het voorgelegde probleem): dat, die onzekerheid etc, is met extreme schilferigheid en bla allemaal natuurlijk alleen maar erger... Als creme daar niet tegen helpt kun je camoufleren wat je wil, veel effect heeft dat dan niet; dus erg blij zou ik daar niet van worden...
*Think outside the box*
pi_66377529
quote:
Op maandag 23 februari 2009 11:39 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Ok, mijn vragen:

Ik ben pas net begonnen en heb hiervoor een antibiotica (minocycline geloof ik) kuur met differin gel geprobeerd, dat haalde niet veel uit. Die gel irriteerde vooral heel erg en daardoor voel je je er ook niet beter op, zelfs al is de acne misschien ietsje minder.. Maar ik heb nu het idee dat die kuur nu nog wat doorwerkt want ik heb echt pas 'n paar dagen Roacutane en dat zou het in het begin juist erger 'moeten' maken, maar het is nu ineens best een beetje verbeterd... Zou het kunnen dat die antibiotica 6 weken niet aanslaat en daarna dan ineens toch (een beetje) ??
Zou heel goed kunnen. Ben zelf nu 3/4 maanden aan de Differin/antibiotica (laatste nu mee gekapt) maar dit begon echt super langzaam. Na ongeveer 2 maanden resultaat en heb het idee dat het nog met de dag beter wordt..

Ik krijg z.g.a geen puistjes meer en als er een kleine is (ook echt kleine..) is deze ook veel sneller verdwenen!

Mijn arts zij ook dat je veel geduld moet hebben en ben uiteindelijk ook echt blij dat ik dit heb gehad want alles ziet er nu perfect uit !

Bijwerkingen die je noemde had ik in het begin ook maar ook dit ging weg. Enigste waar ik "last" van heb is een wat gevoeligere huid. En ik heb het idee dat ik er bruiner van wordt? Iemand hier bekend mee ?

Succes met je ROA! Al had het best goed gekunt dat je het met de vorige combi ook had gered
pi_66379347
Ooi, ben nu met de 4e week bezig en moet zeggen dat ik al zeer tevreden ben!
Het gaat gewoon heel goed, weinig last van bijwerkingen gelukkig , alleen droge lippen en een zere rug na het sporten ( voetbal ) . Maar tot nu toe is het gewoon heel goed te doen!

De puisten zijn eigenlijk bijna allemaal weg, alleen de huid ziet er nog wat rood/onrustig uit.
Ik hoop natuurlijk dat dit ook snel weggaat
STILL IS!
pi_66380740
Was een 5 weken bezig en had vandaag een controle. Bleek mn bloed niet in orde te zijn. Moet dus stoppen. ik snap er niks van. Had wel wat last van koorts en hoofdpijn.
  maandag 23 februari 2009 @ 22:14:15 #11
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_66389823
quote:
Op maandag 23 februari 2009 16:24 schreef jOPIUM het volgende:

[..]

Zou heel goed kunnen. Ben zelf nu 3/4 maanden aan de Differin/antibiotica (laatste nu mee gekapt) maar dit begon echt super langzaam. Na ongeveer 2 maanden resultaat en heb het idee dat het nog met de dag beter wordt..

Ik krijg z.g.a geen puistjes meer en als er een kleine is (ook echt kleine..) is deze ook veel sneller verdwenen!

Mijn arts zij ook dat je veel geduld moet hebben en ben uiteindelijk ook echt blij dat ik dit heb gehad want alles ziet er nu perfect uit !

Bijwerkingen die je noemde had ik in het begin ook maar ook dit ging weg. Enigste waar ik "last" van heb is een wat gevoeligere huid. En ik heb het idee dat ik er bruiner van wordt? Iemand hier bekend mee ?

Succes met je ROA! Al had het best goed gekunt dat je het met de vorige combi ook had gered
Dat staat in de bijwerkingen beschreven: overgevoeligheid voor UV straling; je verbrandt sneller maar wordt dus ook sneller bruin... (er staat natuurlijk vooral dat je er mee op moet passen, medisch gezien is immers weinig begrip voor het niet-tegengaan van invloed van UV straling omdat je daar zo mooi bruin van wordt )

Thanx voor je antwoord enzo verder overigens
*Think outside the box*
pi_66390527
Nu (4 maanden na het stoppen van een 7-weekse Roa-kuur) begint de acne weer wat terug te komen met een aantal onstekingtjes. Ik ben gestopt met de Roa-kuur doordat ik last had van haaruitval als bijwerking. Een 6-weekse minocycline kuur had daarvoor wel 'wat' geholpen maar niet wat ik gehoopt had. Mijn vraag is, zal ik weer een minocycline kuur gaan volgen? Ik gebruik nu wat Benzoylperoxide hier en daar, maar de wat diepere ontstekingen blijven daardoor niet weg..
pi_66409929
quote:
Op maandag 23 februari 2009 22:14 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

Dat staat in de bijwerkingen beschreven: overgevoeligheid voor UV straling; je verbrandt sneller maar wordt dus ook sneller bruin... (er staat natuurlijk vooral dat je er mee op moet passen, medisch gezien is immers weinig begrip voor het niet-tegengaan van invloed van UV straling omdat je daar zo mooi bruin van wordt )
Hmm, ik gebruik ROA nu 2 weken, het is niet echt zonnig geweest in de tussentijd, en ik heb ook een poepiebruin gezicht haha! Af en toe ook flink rood maar ach.

Wat doen jullie tegen keelpijn? Met name 's ochtends is het erg
  dinsdag 24 februari 2009 @ 17:18:49 #14
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_66414671
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 15:06 schreef roaz het volgende:

[..]

Hmm, ik gebruik ROA nu 2 weken, het is niet echt zonnig geweest in de tussentijd, en ik heb ook een poepiebruin gezicht haha! Af en toe ook flink rood maar ach.

Wat doen jullie tegen keelpijn? Met name 's ochtends is het erg
De zon hoeft niet fel te schijnen, of eigenlijk: er hoeven niet geen wolken voor de zon te hangen, om niet toch de aanwezigheid van UV-straling te laten bestaan. Als het wel echt zonnig is is de straling zelfs zo sterk dat je je ertegen zou moeten beschermen met zonnebrandcreme, maar er zit ook straling in 'gewone' lucht, atmosfeer, whatever, overdag.
*Think outside the box*
pi_66418193
Oke, thanks
pi_66435934
hallo
ik ben nu 15 dagen bezig.
ik vind het wel behoorlijk zwaar.
hoofdpijn, rugpijn, spierpijn, droge lippen, droge huid, heb de afgelopen week iedere dag een bloedneus(je) gehad, mijn haar lijkt een stuk droger (en het is al zo droog) geen energie, zie het allemaal niet meer zo zitten, en ik baal als een stekker dat ik niet meer onder de zonnebank mag en strax in de zomer niet in de zon mag komen.
bah.
zit me echt af t evragen of het het allemaal wel waard is, maar als ik het niet doe zou ik volgens mijn dokter op mn 30e nog met acne zitten.
Jij was ook ooit nieuw.
  woensdag 25 februari 2009 @ 11:00:16 #17
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_66437222
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 10:22 schreef Vaganza het volgende:
hallo
ik ben nu 15 dagen bezig.
ik vind het wel behoorlijk zwaar.
hoofdpijn, rugpijn, spierpijn, droge lippen, droge huid, heb de afgelopen week iedere dag een bloedneus(je) gehad, mijn haar lijkt een stuk droger (en het is al zo droog) geen energie, zie het allemaal niet meer zo zitten, en ik baal als een stekker dat ik niet meer onder de zonnebank mag en strax in de zomer niet in de zon mag komen.
bah.
zit me echt af t evragen of het het allemaal wel waard is, maar als ik het niet doe zou ik volgens mijn dokter op mn 30e nog met acne zitten.
Pijn --> pijnstiller als het echt erg is.. (edit: van paracetamol wordt je bloed nog dunner, dus is misschien minder handig met bloedneuzen, ibuprofen heeft die bijwerking volgens mij niet...)

Niet in de zon mogen --> helemaal niet? Volgens mij valt dat wel mee, je moet oppassen, maar met een hoge factor kan het volgens mij best... maar dat zou je even met dokter moeten overleggen.

Het allemaal niet meer zo zien zitten --> is een mogelijke bijwerking he..! Eet veel vis en/of omega vetzuur preparaten, als de wetenschap waarom je je zo voelt op de lange termijn niet helpt om het iets te relativeren...

Ik ben zelf ook bang dat ik me nog wel eens flink k*t zou kunnen gaan voelen, omdat ik daar best gevoelig voor ben - al eerder m'n neerslachtigheidsaanvallen & -perioden gehad en heel af en toe een terugval...dus ik ben ook al begonnen met omga vetzuur, baat het niet dan schaadt het niet...
*Think outside the box*
pi_66438540
quote:
Op woensdag 25 februari 2009 10:22 schreef Vaganza het volgende:
hallo
ik ben nu 15 dagen bezig.
ik vind het wel behoorlijk zwaar.
hoofdpijn, rugpijn, spierpijn, droge lippen, droge huid, heb de afgelopen week iedere dag een bloedneus(je) gehad, mijn haar lijkt een stuk droger (en het is al zo droog) geen energie, zie het allemaal niet meer zo zitten, en ik baal als een stekker dat ik niet meer onder de zonnebank mag en strax in de zomer niet in de zon mag komen.
bah.
zit me echt af t evragen of het het allemaal wel waard is, maar als ik het niet doe zou ik volgens mijn dokter op mn 30e nog met acne zitten.
Toevallig, ik ben 1 dagje langer bezig dan jij. Heel vervelend dat je even in een dipje zit. Ik kan je adviseren om vooral vast te houden aan je motivatie om roa te gaan gebruiken. Dat einddoel kun je het beste altijd voor ogen houden. Dáár doe je het immers voor, hoe vervelend de bijwerkingen ook allemaal zijn. Vrienden vragen mij ook ''vind je het allemaal wel waard?!'' Ja, dubbel en dwars! Negatieve gedachten komen en gaan, problemen komen en gaan. Het is maar net wat voor waarde je er zélf aan hecht. Baas over eigen gedachten. Lees anders meer over RET therapie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rationeel-Emotieve_Therapie
En wat misschien ook wel handig is is een energylight van Philips

Waarom baal je trouwens dat je niet meer onder de zonnebank mag?
pi_66439213
heey bedankt allebei

nou ik ben van mezelf al heel erg bleek, ik heb ook blond/rossig haar enzo en ik verbrand heel snel in de zon. ik heb in de eerste weken ook altij dene beetje uitslag enzo van de zon, kleine rode bultjes. als ik regelmatig onder de zonnebank ga heb ik daar bijna geen last meer van en verbrand ik ook niet meer.

en dat wordt dan nu wel heel extreem zegmaar, als ik dus van mezelf al heel erg op moet passen met de zon.
Jij was ook ooit nieuw.
pi_66439293
Hmhm, mijn dermatoloog zei ook dat ik zeker factor 20 moest gaan gebruiken. Overigens was ik van mezelf ook altijd erg bleek, maar ben ik nu erg bruin, voornamelijk in mijn gezicht. En jij?
pi_66439547
ehm nee niet echt eigenlijk
wel een beetje rood, rode vlekken enzo.
Jij was ook ooit nieuw.
pi_66439577
maar goed, al met al heb ik het er wel voor over. word ik volgend jaar wel weer lekker bruin den kik dan
Jij was ook ooit nieuw.
pi_66482373
Damn, merk nu toch wel dat ik vaker lensvloeistof in mijn ogen moet spuiten... Ogen worden vrij droog!
Hopen dat er geen ontstekingen komen, voor de zekerheid deze week maar even langs de opticien wippen omdat ik toch nieuwe lenzen moet ( sterkte is niet meer je van het )
STILL IS!
pi_66526608
Hallo mensen!

Ik slik sindskort ook isotretinoine pillen die ik van mijn dermatoloog heb gekregen.

Van mijn dokter moet ik per dag 30mg innemen en elke pil is 10mg, dus ik moet 3 pillen per dag innemen.

Maar moet ik die 30mg in 1x (dus 3 pillen) tegelijk innemen?

Of moet dat verspreid bij ontbijt, lunch en avondmaaltijd?

Hoe doen jullie dat?
HoiHiep
pi_66537924
^

ik slik zelf 2 keer 20 mg, 1 bij het ontbijt en 1 bij het avondeten. op mijn doosje staat 2 maal daags innemen tijdens of vlak na het eten, dus dat lijkt me duidelijk. staat er neit zoiets in je bijsluiter of op je doosje? heeft je dermatoloog er niets over gezegd?
Jij was ook ooit nieuw.
  vrijdag 27 februari 2009 @ 23:03:13 #26
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_66539220
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 17:07 schreef RianneBoom het volgende:
Hallo mensen!

Ik slik sindskort ook isotretinoine pillen die ik van mijn dermatoloog heb gekregen.

Van mijn dokter moet ik per dag 30mg innemen en elke pil is 10mg, dus ik moet 3 pillen per dag innemen.

Maar moet ik die 30mg in 1x (dus 3 pillen) tegelijk innemen?

Of moet dat verspreid bij ontbijt, lunch en avondmaaltijd?

Hoe doen jullie dat?
Het zou gekund hebben dat het pillen waren van 30 mg; als je dan 30 mg in moet nemen, had je dat niet eens over de dag kunnen verdelen. Je moet gewoon elke dag een keer 30 mg innemen, en toevallig is dat in 3 eenheden...
Daar zou ik van uit gaan. En het over een paar dagen, als de week van de medici die gewoon volgens kantoortijden werken, weer begint, even bij de apotheek of je dermatoloog dubbelchecken.
*Think outside the box*
pi_66540448
Rianne, ik zit nu ook op 30mg, en de dermatoloog liet weten dat ik zelf mocht weten of ik het verdeelde over de dag of in één keer zou innemen. Haar redenering was: omdat de uiteindelijke dosis 60mg moet gaan worden - 2x per dag 30mg - zal ik dus toch porties van 30mg per keer gaan slikken, en kan het geen kwaad om daar nu alvast aan te beginnen.
Maar inderdaad, maandag even belletje plegen zou ik zeggen.
pi_66574273
Ik zit in mijn laatste 2 weken nu en ik heb het idee dat het allemaal geen ene flikker heeft geholpen. Het lijkt alleen maar erger te zijn geworden en de derma blijft maar zeggen dat het wel wegtrekt. Ik heb er vrij weinig vertrouwen in eerlijk gezegd.

Ik baal echt van de gedachte dat ik straks 4 maanden voor niets die troep heb zitten slikken.
pi_66574420
^ de assistent van mijn dermatoloog had het zelf ook gebruikt, een half jaar zonder enige verbetering.
toen ze stopte was het met 3 weken weg

kan dus wel

hebben jullie trouwens ook last van echte stemmingswisselingen enzo ?
voel me best down. ben ik een paar dagen hartstkke positief en dat slaat dan zo zonder reden om.
Jij was ook ooit nieuw.
pi_66574548
Dat is wel opvallend ja, maar zoiets zie ik bij mij niet zo 1,2,3 gebeuren.

Stemmingswisselingen zijn volgens mij een vrij gebruikelijke bijwerking. Ik heb het wel af en toe, maar dat is dan meer omdat ik besef dat dit spul nou niet echt het wondermiddel voor mij is dat het voor anderen is.
pi_66577429
Ik zou nooit maar dan ook nooit een generiek pakken maar gewoon the real deal. Ik ben het volledig eens met degenen die zeggen dat ze met een generiek meer bijwerkingen hebben. Het is echt niet het zelfde spul! Ondanks dat de werkzame stof hetzelfde is.
Ik weet dat de een er anders over denkt dan de ander maar dit is mijn persoonlijke mening. Ieder het zijne. Wie een generiek wil moet dat zelf weten maar niet voor niets zijn er derma's/dokters die aanbevelen het 'echte merk' te slikken.
En degenen met haaruitval: ik vrees dat het niet meer goed komt. Maar hopelijk wel!
Ik hoop dat het beter gaat met topic starters huid. Wat een triest verhaal. Acne kan inderdaad je leven zwaar vergallen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Regina7 op 01-03-2009 13:04:10 ]
  woensdag 4 maart 2009 @ 22:11:36 #32
242480 _DeBron_
Omdat het kan.
pi_66708877
Goed, na een afspraak met een dermatoloog ook op de doxycycline + differin gezet en ik moet zeggen dat het resultaat direct al geweldig is! Helemaal glad huidje, ook de talgbultjes rond m'n ogen zijn weggetrokken. Ik moet zeggen dat het resultaat sneller en beter is dan mijn vorige ROA kuur en GEEN bijverschijnselen. Ik denk wel dat mijn leeftijd (24) er aan bijdraagt dat het wat beter aanslaat, ik vermoed dat m'n acne minder hardnekkig is geworden. I''ll keep you guys posted.
Ik ben niet zo van de pakkende oneliners.
  vrijdag 6 maart 2009 @ 20:05:28 #33
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_66777817
Zo, ik ben vandaag begonnen met een Roaccutane kuur! 1 maal per dag 2 casules... (totaal 40 mg)..

Ben benieuwd..
pi_66783790
haha maak je borst maar nat

ik twijfel of ik er wel mee door ga.....
Jij was ook ooit nieuw.
pi_66784473
Was woensdag weer bij de dermatoloog...hij vond het er eigenlijk wel prima uit zien, terwijl ik nog met een rooie kop rondloop dat wil je niet weten... De puistjes zijn wel weggetrokken, maar hebben allemaal rode plekjes achtergelaten! En die gaan dus heel langzaam weg. Volgens de derma gebeurt dat pas als je van de roa af bent omdat de huid zich dan kan herstellen. Ik hoop het van harte! Ga het nu nog een maand gebruiken en dat is het roa-avontuur over als het goed is. Ik had verwacht dat ik het net zoals ik het op moest bouwen ook weer moest afbouwen, maar daar heb ik hem niet over gehoord...
  zaterdag 7 maart 2009 @ 00:34:14 #36
215583 CylonNL
King ecto.
pi_66788767
Ik ben er ook bijna klaar mee, nog 1 maandje, dan heb ik vanaf oktober 40mg per dag gehad.
Nu is het nog niet helemaal weg (Veel wel) zal ik gewoon stiekem nog een x a 2 maanden op herhaling bijbestellen bij de apotheek? Ik wil gewoon dat het sowieso weg is voordat ik ermee stop, maar mijn derma zegt dat de positieve werking nog lang doorwerkt?
pi_66793568
Ja dat hoorde ik ook, dat het na het stoppen nog beter kan worden, Maar ik neem ook liever het zekere voor het onzekere en slik gewoon lekker door tot het weg is... Kun jij zonder recept roa van de apotheek bestellen dan? Ik heb daarvoor echt een recept nodig, dus dat gaat niet werken helaas Naja wie weet is het na deze maand alweer een stuk beter en hoeven we helemaal niks door te slikken
pi_66814996
Oké, nou wist ik dat je op moest passen voor de zon. Maar toen ik vanmiddag een uurtje de krant ging lezen buiten (half zonnig/half bewolkt) mét factor 12 op mijn gezicht, heb ik een knalrode kop gekregen. Dit terwijl ik eigenlijk nauwelijks last heb van de bijwerkingen (nu een maandje bezig). Een gewaarschuwd mens telt voor 2, dus ook jullie zijn bij deze gewaarschuwd
pi_66819815
ik ben nu ongeveer 3/4 maanden bezig met de roa kuur
en ik had al snel verbetering ! nu ook geen last meer van puistje's
en ik moest in totaal 8 maand gaan slikken dus nog ongeveer 4 maanden
dan zou het hopelijk wel goed weg zijn
ik slik 30mg per dag best veel last van dipje's en stemmings wisselingen
ook wel wat bloedneuzen gehad, maar dat had ik voor de kuur ook last van.
maar ik had een vraagje, wat gebruiken jullie voor de droge lippen ?
en de droge huid? ik heb al veel geprobeert maarja niet echt goed resultaat

succes iedereen.
pi_66856558
hey allen,

ik ben alweer 4 maanden bezig met mijn ROA kuur, alles is weg alleen paar rode vlekjes.. en ik word ook heel snel rood.. 2 heel opvallende rode wangen,, waaraan ik me echt irriteer maarja gelukkig bestaat er foundation:P
ik heb 1e maand 30 mg, 2e maand 40 mg, en 3e+4e maand 50 mg geslikt.. (ik weeg 60 kg)..
eigenlijk wil ik stoppen met roa want ik ben wel blij nu met het resultaat.. maar ik vroeg me dus af of dat wel slim is want ej moet toch een bepaals aantal mg ingenomen hebben totaal. ik weet echt nie hoe die berekeningen gaan.. maar betekent dat ik dan al genoieg binnen heb kan iemand dat voor mij berekenen:P

en nog een vraag.. is het wel slim om bij je roa kuur foundation te gebruiken.. ik doe het wel maar vcroeg me laatst af van: je huid wordt dunner daardoor neemt het eerder schadelijke stoffen binnen.. en foundations hebben meestal van die schadelijke stoffen die dan sneller kunnen binnendringen in je huid?

ah anywyz iedereen vel succes met zijn/haar kuur

ps sera_sera hoe gaat het bij jou (hoop dat je me nog herkent:P)
  maandag 9 maart 2009 @ 19:51:06 #41
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_66871231
Net nu ik begonnen ben een lichte griep.. Voel me dus echt klote en kan dus niet echt bepalen of het bijwerkingen zijn van ROA of griep. Had in ieder geval erg veel bloed bij ontlasting..

We kijken het even een paar dagen aan.
  maandag 9 maart 2009 @ 20:43:35 #42
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_66873163
quote:
Op maandag 9 maart 2009 13:01 schreef PoisionedCherry het volgende:
hey allen,

ik ben alweer 4 maanden bezig met mijn ROA kuur, alles is weg alleen paar rode vlekjes.. en ik word ook heel snel rood.. 2 heel opvallende rode wangen,, waaraan ik me echt irriteer maarja gelukkig bestaat er foundation:P
ik heb 1e maand 30 mg, 2e maand 40 mg, en 3e+4e maand 50 mg geslikt.. (ik weeg 60 kg)..
eigenlijk wil ik stoppen met roa want ik ben wel blij nu met het resultaat.. maar ik vroeg me dus af of dat wel slim is want ej moet toch een bepaals aantal mg ingenomen hebben totaal. ik weet echt nie hoe die berekeningen gaan.. maar betekent dat ik dan al genoieg binnen heb kan iemand dat voor mij berekenen:P

en nog een vraag.. is het wel slim om bij je roa kuur foundation te gebruiken.. ik doe het wel maar vcroeg me laatst af van: je huid wordt dunner daardoor neemt het eerder schadelijke stoffen binnen.. en foundations hebben meestal van die schadelijke stoffen die dan sneller kunnen binnendringen in je huid?

ah anywyz iedereen vel succes met zijn/haar kuur

ps sera_sera hoe gaat het bij jou (hoop dat je me nog herkent:P)
Het is een bepaald aantal gram per kilo lichaamsgewicht, dus voor jou een bepaald aantal gram x 60 kg.. wat die constante is staat als het goed is in de bijsluiter of boekje dat je er bij gekregen hebt, en dan kun je het zo uitrekenen. Als ik jou was zou ik wel gewoon afmaken wat voorgeschreven is, want dit is natuurlijk wel ergens op gebaseerd - net als een antibioticakuur, is dit een kuur.

Als het echt slecht zou zijn om make-up te gebruiken, zouden ze dat er wel bij gezegd hebben of in de bijsluiter of boekje gezet hebben... Ik denk dat het wel meevalt met die schadelijke stoffen in make-up, of je moet spul gebruiken dat 30 jaar oud (= minder genuanceerd in (on)gezondheid van ingredienten) is.
*Think outside the box*
  maandag 9 maart 2009 @ 20:49:12 #43
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_66873386
quote:
Op maandag 9 maart 2009 20:43 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Het is een bepaald aantal gram per kilo lichaamsgewicht, dus voor jou een bepaald aantal gram x 60 kg.. wat die constante is staat als het goed is in de bijsluiter of boekje dat je er bij gekregen hebt, en dan kun je het zo uitrekenen. Als ik jou was zou ik wel gewoon afmaken wat voorgeschreven is, want dit is natuurlijk wel ergens op gebaseerd - net als een antibioticakuur, is dit een kuur.

Als het echt slecht zou zijn om make-up te gebruiken, zouden ze dat er wel bij gezegd hebben of in de bijsluiter of boekje gezet hebben... Ik denk dat het wel meevalt met die schadelijke stoffen in make-up, of je moet spul gebruiken dat 30 jaar oud (= minder genuanceerd in (on)gezondheid van ingredienten) is.
Gemiddeld is het 0,5 gram per kg lichaamsgewicht.
pi_66887389
quote:
Op maandag 9 maart 2009 13:01 schreef PoisionedCherry het volgende:
hey allen,

ik ben alweer 4 maanden bezig met mijn ROA kuur, alles is weg alleen paar rode vlekjes.. en ik word ook heel snel rood.. 2 heel opvallende rode wangen,, waaraan ik me echt irriteer maarja gelukkig bestaat er foundation:P
ik heb 1e maand 30 mg, 2e maand 40 mg, en 3e+4e maand 50 mg geslikt.. (ik weeg 60 kg)..
eigenlijk wil ik stoppen met roa want ik ben wel blij nu met het resultaat.. maar ik vroeg me dus af of dat wel slim is want ej moet toch een bepaals aantal mg ingenomen hebben totaal. ik weet echt nie hoe die berekeningen gaan.. maar betekent dat ik dan al genoieg binnen heb kan iemand dat voor mij berekenen:P

en nog een vraag.. is het wel slim om bij je roa kuur foundation te gebruiken.. ik doe het wel maar vcroeg me laatst af van: je huid wordt dunner daardoor neemt het eerder schadelijke stoffen binnen.. en foundations hebben meestal van die schadelijke stoffen die dan sneller kunnen binnendringen in je huid?

ah anywyz iedereen vel succes met zijn/haar kuur

ps sera_sera hoe gaat het bij jou (hoop dat je me nog herkent:P)
Dat heb ik ook! Als ik met m;n hand over m'n wang ga is het gewoon helemaal glad, maar zodra ik in de spiegel kijk zitten er nog echt zooooveel rode vlekjes waar eerst puistjes zaten. En ik hoef maar een trap op te lopen of ik heb een rode kop inderdaad...de huid wordt natuurlijk dunner en heeft geen kans zich te herstellen omdat er steeds maar nieuwe roa bij komt. Zodra je stopt zal de roodheid wegtrekken volgens mijn dermatoloog..dus daar hopen we dan maar op Veder ben ik nu echt al heel blij met het resultaat, geen puistjes meer jeeeej, nu die stomme vlekken nog weg!

Succes iedereen!
pi_66888547
Ik slik nu zo'n 8 weken ROA.
Sinds een week of 6 ben ik weer actiever aan het wandelen. Ik merk dat ik last krijg van mijn schenen en kuiten. Aangepast (aangemeten) schoenen lost het niet op.
Moet/kan ik dit scharen onder spierpijn? Als een bijwerking van de ROA?
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_66891010
Ben nu bezig met mijn (geplande) laatste week.
En het begint echt nu pas te werken heb ik het idee, of toeval of heel goede timing. Ben benieuwd wat de derma gaat zeggen. Zou wel blij zijn als ik kan stoppen want ik heb echt zin om weer eens flink te gaan drinken.

@ hierboven: spierpijn aan mn schenen heb ik ook redelijk vaak als ik heb gevoetbald ofzo, redelijk irritant maar weet niet of het door de ROA komt. Van fitnessen heb ik dan weer vrij weinig last van spierpijn, niet meer dan normaal in ieder geval.
pi_66893382
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 11:49 schreef GustavFTW het volgende:
Zou wel blij zijn als ik kan stoppen want ik heb echt zin om weer eens flink te gaan drinken.
Herkenbaar Alleen moet ik nog tot eind augustus...
pi_66926096
Man , ben nu met de 5e week bezig maar ik krijg toch nog een aantal puistjes..
Niet dat ik dit heel erg vind , want ik moet nog een hele tijd , maar het ging meteen zo goed vandaar dat je dan wat overmoedig raakt.

Wel zijn zoals velen hier aangeven ook mijn puistjes op de wangen helemaal weg , alleen die rode / onrustige huid is er nog steeds. Elke avond smeer ik mijn huid nu in met een of andere Nivea creme met extra zuurstof xD
Helpt iig goed tegen het schilferen van de huid.
STILL IS!
pi_67000018
Ik ben nu ook zo'n 4 maanden bezig, en op één puistje na, ben ik nu helemaal puistloos! Er blijft wel altijd ergens ééntje in mijn gezicht, als ik daar vanaf ga zijn...

Ik doe nog 2 maand verder en dan stop ik ermee. Ik heb zo ongeveer alle mogelijke kwaaltjes gehad (pijnlijke rug, roodheid, droge huid, drogere ogen, vermoeidheid) en eigenlijk heb ik mij er nooit echt aan gestoord, dat heb ik er gerust voor over.
Alleen die rode kop, daar krijg ik nu wel meer dan genoeg van. Maar goed, nog 2 maanden en ik ben er misschien voor eeuwig en altijd vanaf!
pi_67004012
Ik ben echt blij dat iedereen het over die rode kop heeft...ik dacht eerst echt oh ohhhhh het wordt alleen maar erger bij mij, maar het is dus echt een bijwerking die weer weggaat! Whoehoeee onze huidjes zullen alleen maar mooier worden zodra we stoppen met de roa
pi_67004023
hi hi fijn dat het zo goed gaat ^

bij mij gaat het ookwel goed
mn huid is heel veel verbeterd
Jij was ook ooit nieuw.
pi_67005129
Ben nu ongeveer ruim 4 maanden bezig. Merk ook dat mijn gezicht zo rood wordt. Als ik in de ochtend voor de spiegel sta dan denk ik nog van, " zo, dat ziet der niet verkeerd uit". Maar als ik dan s'avonds thuiskom, ben ik net een tomaat...Overigens heb ik nu, sinds 2 weken, bijna geen puistjes meer over, alleen nog wel heeel veel vlekjes.....

Update:
Toevallig net naar dermatoloog geweest, en had even gevraagd over rode huid. Ze zei dat nadat je gestopt was met slikken, dit binnen een half, tot heel jaar moest verdwijnen, Maar, als je je huid goed insmeert met speciale zonnebrandcreme voor acne, dat je wel gewoon in de zon mag..

[ Bericht 30% gewijzigd door Timotees op 13-03-2009 19:13:26 ]
pi_67029477
quote:
Op woensdag 11 maart 2009 09:55 schreef JAOENT-OEN het volgende:
Man , ben nu met de 5e week bezig maar ik krijg toch nog een aantal puistjes..
Niet dat ik dit heel erg vind , want ik moet nog een hele tijd , maar het ging meteen zo goed vandaar dat je dan wat overmoedig raakt.
Had precies hetzelfde, het ging eerst iets beter dan nu. Maar ach, we staan slechts aan het begin!

@ Timotees, welke zonnebrand is dat?
pi_67032291
@roaz

http://www.laroche-posay.nl/anthelios.asp

Ik had gister alvast een flesje gehaald bij apotheek, maar t is niet goedkoop. Ik geloof 28 euro, voor een klein flesje. Maar, je hoeft t alleen maar op je gezicht te smeren. Het was speciale zonnebrand, voor acne huid..Toen ik daar ook naar vroeg, wisten ze ook gelijk wat ik bedoelde..

[ Bericht 8% gewijzigd door Timotees op 14-03-2009 10:46:33 ]
  zaterdag 14 maart 2009 @ 12:04:12 #55
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67034947
Ik had gedroomd dat ik bij m'n dermatoloog kwam (waar ik a.s. maandag ook heen moet) en dat ie niet genoeg vooruitgang zag en dat ik daarom moest stoppen met roa, en dat er nix aan te doen was... Daarna gingen we het liedje Elephant Song van Eric Herman luisteren.
*Think outside the box*
pi_67036078
Ik moet er in april weer aan. Heb verleden jaar ook al een kuur gehad die erg goed heeft geholpen. Maar na een periode van stress kwam de acné toch weer terug.
Tevens raadt ik iedereen aan om lippenbalsems zonder lanolin (echt schapenvet) te gebruiken. Deze werken een soort van verslavend voor de lippen waarna ze zelf de moeite niet meer nemen om ze zacht te houden.
Roc en dermalogica hebben hele goeie!
Tevens moet je elke dag een creme met op zijn minst factor 20 opsmeren, want ook wanneer de zon niet schijnt heb je last van uv straling (tevens is dit de beste anti verouderings tip ever)
Succes iedereen
Ben niet zo dom als ik eruit zie!
  zaterdag 14 maart 2009 @ 13:54:06 #57
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67037821
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 12:53 schreef Jooprules het volgende:
Ik moet er in april weer aan. Heb verleden jaar ook al een kuur gehad die erg goed heeft geholpen. Maar na een periode van stress kwam de acné toch weer terug.
Tevens raadt ik iedereen aan om lippenbalsems zonder lanolin (echt schapenvet) te gebruiken. Deze werken een soort van verslavend voor de lippen waarna ze zelf de moeite niet meer nemen om ze zacht te houden.
Roc en dermalogica hebben hele goeie!

Tevens moet je elke dag een creme met op zijn minst factor 20 opsmeren, want ook wanneer de zon niet schijnt heb je last van uv straling (tevens is dit de beste anti verouderings tip ever)
Succes iedereen
En waarom is dat iets goeds
*Think outside the box*
pi_67051821
als je het dan een keer vergeet mee te nemen ehb je een probleem.
Jij was ook ooit nieuw.
pi_67052693
jah die roodheid is echt erg gewoon
je ziet het vooral bij mij als de zon schijnt ik heb gewoon een hekel aan de zon gekregen ik heb leiver een regenachtige dag dan ziet me huid er veel beter uit:P
als de zon schijnt en ik kijk in de spiegel is mijn huid echt een rare kleur beetje roze achtig en de restr van mijn lichaam gewoon bleek.. en dat is dus geen gezicht
het lijtk alsof mijn hoofd bij een andere lichaam hoort hahaah
mja hopen dat het weggaat:D
pi_67097115
Wat voor wondermiddeltje gebruiken jullie tegen gewrichtspijn? Er is niet echt een pijl op te trekken maar ik wil wel graag kunnen blijven voetballen. En met deze knieën lukt dat nu ff niet..
pi_67100468
ben ik ook wel benieuwd naar.

ik kan vaak niet meer lopen savonds als ik heb gewerkt van de spier en gewrichtspijn
Jij was ook ooit nieuw.
pi_67117709
quote:
Op maandag 16 maart 2009 13:53 schreef Vaganza het volgende:
ik kan vaak niet meer lopen savonds als ik heb gewerkt van de spier en gewrichtspijn
Wow, echt waar?
Ik ben nu met de 5e week bezig 2 x 20 mg per dag. En heb ik hier helemaal geen last van!
Alleen als ik uit mijn bed stap heb ik iets meer last van de rug als normaal.. maja word ook een dagje ouder hé

Misschien dat je tijgerbalsem kan proberen ofzo dat houdt de gewrichten lekker warm
STILL IS!
pi_67121026
Heb ook alleen last van rugpijn...wel erg soms dat ik echt niet kan bukken ofzo, maar lopen gaat nog prima. Van andere lichaamsdelen gelukkig geen last! Ik heb alleen af en toe van die ruwe handen, dat er echt harde stukjes op zitten ofzo, soort velletjes maar dan, ja...hard. Zal er wel bijhoren haha.
pi_67156529
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 13:54 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

En waarom is dat iets goeds
Haha nee is juist niet goed! Kopen zonder Lanolin staat er toch!?
Ben niet zo dom als ik eruit zie!
  woensdag 18 maart 2009 @ 00:23:23 #65
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67157008
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 00:01 schreef Jooprules het volgende:

[..]

Haha nee is juist niet goed! Kopen zonder Lanolin staat er toch!?
Sorry... ik lees niet goed.... was idd blind voor het woord 'zonder'...
*Think outside the box*
pi_67174318
Ik gebruik nu ook 4 maanden dit middel,en ik moet zeggen,dat het erg goed gaat.Toen de eerste zonnenstralen kwamen,gelijk naar buiten.Dat heb geweten!Gelijk helemaal droog en rood,leek wel een man van 60 .Het trok gelukkig heel snel weg,maar je kunt merken dat de zon dan veel kapot kan maken.Nu ga ik mijn 5de maand in,ben benieuwd of het na de kuur wegblijft.
pi_67184054
Wat wordt hier gebruikt als moisturizer? Opzoek naar een goede die de porien niet blokt en het liefst met vitamine-E erin oid. Biodermal is goed maar verstopt dus wel de porien.
pi_67193960
quote:
Op woensdag 18 maart 2009 20:59 schreef qwerty84 het volgende:
Wat wordt hier gebruikt als moisturizer? Opzoek naar een goede die de porien niet blokt en het liefst met vitamine-E erin oid. Biodermal is goed maar verstopt dus wel de porien.
Vraag aan de dermatoloog of hij iets voor kan schrijven voor je. Ik kreeg een creme en een lotion via hem van de apotheek.
Mocht je zelf iets willen kopen, let er dan op dat er geen parafine liquidine in zit. Dit verstopt je porieen, maar wordt op de 1 of andere manier in ontzettend veel cremes gestopt. Tevens is een creme zonder alcohol en parfum het beste. het merk wat ik altijd gebruik is dermalogica. Deze heeft ook cremes met een factor.

Hoop dat je er iets aan hebt? groetjes
Ben niet zo dom als ik eruit zie!
pi_67221188
Even een vraagje... Hoe zit het eigenlijk met de inname? Ik heb gisteren een verhoogde dosering van 30mg naar 40 mg gekregen, voorheen was het dus zo dat ik pillen van 10 en 20 had, kan ik nu gewoon 1x20mg en 2x10mg slikken of moet het echt 2x20mg zijn?
pi_67221218
Owja ik slik al mijn pillen in een keer
  donderdag 19 maart 2009 @ 23:56:26 #71
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67225701
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 22:09 schreef DiemenZijde het volgende:
Even een vraagje... Hoe zit het eigenlijk met de inname? Ik heb gisteren een verhoogde dosering van 30mg naar 40 mg gekregen, voorheen was het dus zo dat ik pillen van 10 en 20 had, kan ik nu gewoon 1x20mg en 2x10mg slikken of moet het echt 2x20mg zijn?
Je kreeg 30, in 20 + 10, ik heb ook 30 maar ik krijg 3 x 10... En als je 40 mg binnen moet krijgen, zou het dan uitmaken in hoeveel capsules je dat inneemt?! Lijkt me niet he...
*Think outside the box*
pi_67248352
quote:
Op donderdag 19 maart 2009 23:56 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Je kreeg 30, in 20 + 10, ik heb ook 30 maar ik krijg 3 x 10... En als je 40 mg binnen moet krijgen, zou het dan uitmaken in hoeveel capsules je dat inneemt?! Lijkt me niet he...
Ik geloof dat in 2 keer nemen wel de bijwerkingen iets kan verminderen.
  zaterdag 21 maart 2009 @ 09:30:37 #73
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67262807
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 19:29 schreef belendel het volgende:

[..]

Ik geloof dat in 2 keer nemen wel de bijwerkingen iets kan verminderen.
Dat lijkt me ook heel sterk, is wel zo als je met een medicijn begint en het op die manier op wil/kan/moet bouwen, en dan dus vooral bij gewennings-bijwerkingen (die niet blijven zo lang als je het medicijn gebruikt maar snel overgaan als je er eenmaal even mee bezig bent).
Bij een medicijn zoals Roacutane waar je gewoon een bepaalde dosis een langere periode in je bloed houdt, heb je gewoon doordat het in je systeem zit bijwerkingen, en niet bijzonder op het moment dat dat kleine piekje in de dosis optreedt.. en maakt het dus ook daarvoor niet uit of je 2 iets kleinere piekjes of 1 iets groter piekje op 1 dag hebt...
Volgens mij.
*Think outside the box*
pi_67264963
Ik gebruik nu ongeveer 4 maanden roacutanne,kan iemand me uitleggen waarom je dan naar de kuur geen roacutanne meer nodig hebt,het gaat dan toch naar een aantal weken uit je bloed?
pi_67265788
Dag mensen

Vorig jaar m'n eerste kuur gevolgd van slechts 3 maanden (ivm de zomer). De acne was nog niet helemaal weg toen ik stopte met mijn kuur. Na de zomer was het echter zo goed als over (met uitzondering van enkele rode vlekjes). Helaas kwam het een paar maanden geleden weer langzaam terug. Ik dacht eerst dat het wel weer weg zou trekken. Nu heb ik maandag een afspraak bij de dermatoloog, en ik hoop dat hij me gaat vertellen dat ik m'n tweede kuur mag. Ik heb echter maar 2(!) maanden de tijd voor die kuur, in verband met zomerzuipvakantie begin juni, dus ik hoop dat ik uberhaupt mag beginnen aan die kuur.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een tweede kuur?

Sowieso succes allen!

Gr.
pi_67268303
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 12:24 schreef AfromA het volgende:
Dag mensen

Vorig jaar m'n eerste kuur gevolgd van slechts 3 maanden (ivm de zomer). De acne was nog niet helemaal weg toen ik stopte met mijn kuur. Na de zomer was het echter zo goed als over (met uitzondering van enkele rode vlekjes). Helaas kwam het een paar maanden geleden weer langzaam terug. Ik dacht eerst dat het wel weer weg zou trekken. Nu heb ik maandag een afspraak bij de dermatoloog, en ik hoop dat hij me gaat vertellen dat ik m'n tweede kuur mag. Ik heb echter maar 2(!) maanden de tijd voor die kuur, in verband met zomerzuipvakantie begin juni, dus ik hoop dat ik uberhaupt mag beginnen aan die kuur.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een tweede kuur?

Sowieso succes allen!

Gr.
Niet om je aan te vallen of iets dergelijks. Maar je gaat ervoor of je gaat er niet voor. Beetje zwak van je dat je alcoholische dranken boven je medicatie kiest.

Verder heb ik geen ervaring met een tweede kuur, ben net 2 weken bezig met mijn eerste kuur.

Succes.

Banaan.
pi_67269016
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 14:22 schreef ExtremeBanaan het volgende:

[..]

Niet om je aan te vallen of iets dergelijks. Maar je gaat ervoor of je gaat er niet voor. Beetje zwak van je dat je alcoholische dranken boven je medicatie kiest.

Verder heb ik geen ervaring met een tweede kuur, ben net 2 weken bezig met mijn eerste kuur.

Succes.

Banaan.
Dit was precies mijn gedachte.
Zeker als je bekijkt dat dit zijn 2de kuur wordt die hij voortijdig gaat stoppen ivm met zijn gewenste alcoholische consumpties.
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_67270211
Hey,

ik ben 15 jaar heb al zo'n 4 jaar last van acne op mijn gezicht en een beetje op m'n rug en borst. Niet heel ernstig ofzo maar nog steeds (vind ik) hinderlijk. Ik heb héél veel middeltjes geprobeerd.

- Clearasil (In het begin)
- Biotherm dingetjes
- Vichy Normaderm
- Nog veel meer andere drogisterij dingetjes (Biergist, Skin2morro blabla..)
- Minocycline
- Eryacne

De Minocycline werkte wel voor m'n borst en rug. Daar zit nu echt bijna niets meer. Maar nu ik ben gestopt komt het weer een beetje terug. En voor mijn gezicht zag ik nauwelijks verschil.

Ik wil nu dus beginnen aan Roa. Ik begrijp goed alle bij effecten en neem die erbij. Ik heb zo'n 5 delen van het Roa topic gelezen, en ook op internet heel veel research gedaan dat het niet zomaar een middeltje is.

Ik wil nu maandag/dinsdag ofzo naar de huisarts toe gaan en met hem overleggen wat hij er van vindt.
Ik ben verder kerngezond, drink soms wat maar niet overdreven, geen rare ziektes afwijkingen dus denk dat ik het wel mag slikken. Alleen ben bang dat hij gaat zeggen dat het niet erg genoeg is. (Want zo is hij...)
Maar ik zie vaak dat de mensen die het gebruiken 17/18/19 of ouder zijn. Kan ik dit middel met mijn 15 jaar gewoon slikken?

Nouja alvast bedankt.
pi_67270646
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 15:58 schreef Kersentaart het volgende:
Hey,

ik ben 15 jaar heb al zo'n 4 jaar last van acne op mijn gezicht en een beetje op m'n rug en borst. Niet heel ernstig ofzo maar nog steeds (vind ik) hinderlijk. Ik heb héél veel middeltjes geprobeerd.

- Clearasil (In het begin)
- Biotherm dingetjes
- Vichy Normaderm
- Nog veel meer andere drogisterij dingetjes (Biergist, Skin2morro blabla..)
- Minocycline
- Eryacne

De Minocycline werkte wel voor m'n borst en rug. Daar zit nu echt bijna niets meer. Maar nu ik ben gestopt komt het weer een beetje terug. En voor mijn gezicht zag ik nauwelijks verschil.

Ik wil nu dus beginnen aan Roa. Ik begrijp goed alle bij effecten en neem die erbij. Ik heb zo'n 5 delen van het Roa topic gelezen, en ook op internet heel veel research gedaan dat het niet zomaar een middeltje is.

Ik wil nu maandag/dinsdag ofzo naar de huisarts toe gaan en met hem overleggen wat hij er van vindt.
Ik ben verder kerngezond, drink soms wat maar niet overdreven, geen rare ziektes afwijkingen dus denk dat ik het wel mag slikken. Alleen ben bang dat hij gaat zeggen dat het niet erg genoeg is. (Want zo is hij...)
Maar ik zie vaak dat de mensen die het gebruiken 17/18/19 of ouder zijn. Kan ik dit middel met mijn 15 jaar gewoon slikken?

Nouja alvast bedankt.
Ben je al eerder naar de huisarts geweest voor je puistjes? Je begint namelijk niet direct aan Roaccutane als je voor het eerst bij de dokter komt. Hij zal eerst andere medicijnen/lotions proberen (zo ging het bij mij althans).

Banaan.
pi_67270779
@ Botterfly en ExtremeBanaan

Gebruik aub even je verstand...

Denken jullie dat drank de enige reden is om voortijdig te stoppen met de kuur? De geplande reis gaat naar Spanje. Ik neem aan dat ik jullie niet hoef te vertellen dat je daar levend verbrand als je met een Roa-kuur bezig bent, tenzij je maximaal insmeert en weinig tot niet in de zon komt met je lichaam.
De vakantie was al geboekt, voordat ik wist dat er een eventuele tweede kuur zou komen.
Hier komt ook nog eens bovenop dat zuipen i.c.m. een Roa-kuur niet echt een aanrader is, maar dat enkele biertjes weinig kwaad kunnen.
Tenslotte wil ik nog even kwijt dat als ik in juni niet op vakantie zou gaan, mijn kuur ongeveer 4 weken langer zou kunnen voortzetten.
pi_67270925
Extremebanaan, ik denk dat Kersentaart al bij de huisarts is geweest, aangezien hij al minocycline heeft geslikt.

@ Kersentaart, er is een grote kans dat je een Roa kuur mag volgen, aangezien je al behoorlijk wat hebt geprobeerd. Ik heb ook minocycline gehad, wat ook niet werkte. Daarna ben ik ook aan de Roa gegaan. Als jij maandag een afpsraak bij je huisarts hebt, zal het ongeveer nog een maand duren voordat je een afspraak bij de dermatoloog hebt. Aangezien het tegen eind april loopt, denk ik dat jou Roa-kuur pas in september/oktober kan beginnen, i.v.m. de zomer.

Natuurlijk is het de dermatoloog die erover beslist, maar ik heb een vermoeden : ). Bij mij is de normale wachttijd voor een afspraak bij de dermatoloog namelijk ongeveer een maand.

Succes allen
pi_67271012
Ja ik ben inderdaad al eerder naar de huisarts geweest voor mijn acne.
Gaat die Roa alleen via de dermatoloog? In ieder geval bedankt voor de reactie. Ik zal maandag/dinsdag wel mijn verslag doen van de huisarts.
pi_67271247
Bij bijna(!) alle huisartsen gaat het medicijn Roaccutane via de dermatoloog, omdat het toch wel een erg 'agressief' en behoorlijk zwaar middel is. Er zijn echter uitzonderingen, maar ik zou er niet op rekenen.
Ik weet niet of je nu al een afspraak bij de dermatoloog krijgt, aangezien de kans dat je voor de zomer nog een kuur mag volgen best klein is.
Zorg gewoon dat je zoveel mogelijk vraagt als je maandag bij de huisarts bent, want dat zijn uiteindelijk de personen die er meer van af (horen te) weten.
pi_67271317
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 16:23 schreef AfromA het volgende:
@ Botterfly en ExtremeBanaan

Gebruik aub even je verstand...

Denken jullie dat drank de enige reden is om voortijdig te stoppen met de kuur? De geplande reis gaat naar Spanje. Ik neem aan dat ik jullie niet hoef te vertellen dat je daar levend verbrand als je met een Roa-kuur bezig bent, tenzij je maximaal insmeert en weinig tot niet in de zon komt met je lichaam.
De vakantie was al geboekt, voordat ik wist dat er een eventuele tweede kuur zou komen.
Hier komt ook nog eens bovenop dat zuipen i.c.m. een Roa-kuur niet echt een aanrader is, maar dat enkele biertjes weinig kwaad kunnen.
Tenslotte wil ik nog even kwijt dat als ik in juni niet op vakantie zou gaan, mijn kuur ongeveer 4 weken langer zou kunnen voortzetten.
Uit je eerste bericht begreep ik dat je het alleen voor het drinken deed. Ik weet niet precies wat de gevolgen zijn als ik zonder in te smeren de zon in gaat. Ik heb me gister maar verstandig ingesmeerd.

Laat even weten wat de dermatoloog zegt als je weet of je een tweede kuur mag de ja of de nee.
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 16:29 schreef AfromA het volgende:
Extremebanaan, ik denk dat Kersentaart al bij de huisarts is geweest, aangezien hij al minocycline heeft geslikt.

@ Kersentaart, er is een grote kans dat je een Roa kuur mag volgen, aangezien je al behoorlijk wat hebt geprobeerd. Ik heb ook minocycline gehad, wat ook niet werkte. Daarna ben ik ook aan de Roa gegaan. Als jij maandag een afpsraak bij je huisarts hebt, zal het ongeveer nog een maand duren voordat je een afspraak bij de dermatoloog hebt. Aangezien het tegen eind april loopt, denk ik dat jou Roa-kuur pas in september/oktober kan beginnen, i.v.m. de zomer.

Natuurlijk is het de dermatoloog die erover beslist, maar ik heb een vermoeden : ). Bij mij is de normale wachttijd voor een afspraak bij de dermatoloog namelijk ongeveer een maand.

Succes allen
Ik kon binnen een week bij mijn dermatoloog terecht. Waar woon je als ik vragen mag?
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 16:33 schreef Kersentaart het volgende:
Ja ik ben inderdaad al eerder naar de huisarts geweest voor mijn acne.
Gaat die Roa alleen via de dermatoloog? In ieder geval bedankt voor de reactie. Ik zal maandag/dinsdag wel mijn verslag doen van de huisarts.
Roa gaat inderdaad alleen via de Dermatoloog. Ik ben benieuwd wat je huisarts zegt.
pi_67271475
@ Extreme
Naarmate je langer met de kuur bezig bent, zul je merken dat je huid erg gevoelig wordt. Ik weet niet hoeveel je weegt en hoeveel mg/dag je hebt. Ik ben niet iemand die erg snel verbrand, maar vorig jaar heb ik 't wel geweten met die Roa-kuur

ps: Er zijn wel huisartsen die zelf Roaccutane voorschrijven, maar dat zijn er zeker niet veel.

Ik woon in Zwolle btw. Waar woon jij dat je met een week (!) terecht kan???

@ Kersentaart: Mocht je aan de Roa beginnen dan moet je eerst bloed laten prikken. Het kan zijn dat het hierdoor weer wat langer kan duren.
pi_67271754
Ik weeg iets van 78kg en slik elke dag 40mg. Ik ben ook niet iemand die snel verbrand.. maar ik zal me nog beter insmeren als voorgaande jaren.. Met een beetje geluk ben ik wel klaar als ik op vakantie ga (eind augustus).

Ik woon in Utrecht.

Banaan.
pi_67272629
Ik weet niet of je dermatoloog je wel zo lang door laat gaan met die kuur, i.v.m. de zomer, maar dat is aan hem/haar uiteraard.
Je moet ook onthouden dat je huid NA de kuur nog erg kan opknappen. Ik had bijvoorbeeld nog een aantal ontstekingen, en m'n hele hoofd zat vol plekjes. In de maanden daarna was echt vooruitgang te zien. De zomer/zon doet echt wonderen.

Succes toegewenst

AfromA
pi_67273775
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 16:47 schreef ExtremeBanaan het volgende:

Roa gaat inderdaad alleen via de Dermatoloog. Ik ben benieuwd wat je huisarts zegt.
Nee kan ook via de hs.
pi_67276824
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 15:58 schreef Kersentaart het volgende:

Ik wil nu maandag/dinsdag ofzo naar de huisarts toe gaan en met hem overleggen wat hij er van vindt.
Ik ben verder kerngezond, drink soms wat maar niet overdreven, geen rare ziektes afwijkingen dus denk dat ik het wel mag slikken. Alleen ben bang dat hij gaat zeggen dat het niet erg genoeg is. (Want zo is hij...)
Als hij zijn formularium kent, dan weet hij dat Roaccutane wordt voorgeschreven bij hele erge acné OF therapieresistente acné. Als jij minocycline met matig resultaat hebt afgemaakt, valt je onder therapieresistent. Als je het er niet op wilt wagen om een "nee" van hem te horen, vraag dan simpelweg om een doorverwijzing naar de dermatoloog. "Ik wil graag een second opinion/inzicht horen van iemand die zich specialiseert in huidproblemen". Naar de derma is overigens geen garantie dat je wél Roaccutane voorgeschreven krijgt, maar dan heb je iig iemand die je problematiek serieus neemt, en je haarfijn kan uitleggen waarom Roaccutane wel of niet een goede optie voor jou is.
De reden dat Roaccutane vaak pas op hogere leeftijd wordt voorgeschreven is dat ze het liefste afwachten of de acné niet vanzelf wegtrekt na de puberteit als het niet al te dramatisch/littekenend is. Het is tenslotte geen prettig medicijn, dat je als het éven kan liefst wil vermijden.
  zaterdag 21 maart 2009 @ 21:56:11 #90
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67279055
Wat wordt er ineens veel gesuggereerd en benadrukt dat je Roa niet in de zomer zou kunnen nemen? Je moet wat extra oppassen met de zon, vooral als je weet dat je snel verbrandt natuurlijk... Maar het kan toch niet zo zijn dat een arts elk jaar ruim 3 maanden gaat overwegen of Roa wel geschikt is op dit tijdstip, alleen door dat beetje zon hier in Nederland

Verder is of acne 'erg' is, voor een arts om te zeggen vooral, natuurlijk niet objectief; een patient kan het altijd als erg ervaren... Lijkt mij.
*Think outside the box*
pi_67280206
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 16:23 schreef AfromA het volgende:
@ Botterfly en ExtremeBanaan

Gebruik aub even je verstand...

Denken jullie dat drank de enige reden is om voortijdig te stoppen met de kuur? De geplande reis gaat naar Spanje. Ik neem aan dat ik jullie niet hoef te vertellen dat je daar levend verbrand als je met een Roa-kuur bezig bent, tenzij je maximaal insmeert en weinig tot niet in de zon komt met je lichaam.
De vakantie was al geboekt, voordat ik wist dat er een eventuele tweede kuur zou komen.
Hier komt ook nog eens bovenop dat zuipen i.c.m. een Roa-kuur niet echt een aanrader is, maar dat enkele biertjes weinig kwaad kunnen.
Tenslotte wil ik nog even kwijt dat als ik in juni niet op vakantie zou gaan, mijn kuur ongeveer 4 weken langer zou kunnen voortzetten.
Ik vind dat ik mijn verstand best wel gebruik! Ik ben nu bezig met een roa kuur en deze zal ook tijdens de vakantie periode doorlopen. Dit is voor mij reden genoeg om niet naar de zon op vakantie te gaan. En wat betreft het zuipen: Het zijn je eigen woorden, 'zomerzuipvakantie'.
Gebruik jij ook je verstand en begin na de zomer aan die kuur.
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
  zaterdag 21 maart 2009 @ 23:43:04 #92
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67282210
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 11:41 schreef Paules het volgende:
Ik gebruik nu ongeveer 4 maanden roacutanne,kan iemand me uitleggen waarom je dan naar de kuur geen roacutanne meer nodig hebt,het gaat dan toch naar een aantal weken uit je bloed?

Dat het uit je bloed gaat is natuurlijk ook wel bedoeling, want het is troep, dat wil je niet je hele leven houden. Maar waarom het dan wel op die manier werkt: misschien heeft het iets een te maken met een bacterie die helemaal doodgaat en dus helemaal uit je systeem is na zo'n kuur (net als bij een anti-biotica kuur oid, misschien). Maar een zeker en goed antwoord daarop kun je het beste van je dermatoloog krijgen.

Een andere tip: als je 'na' bedoelt, dat met tijd te maken heeft, schrijf dan niet 'naar', dat met richting te maken heeft. (daarnaast vraag ik me stiekem ook af hoe jij 'roacutanne' uitspreekt...)

Alleen in dat liedje van Blof halen ze afstand en tijd op een mooie, poetische manier door elkaar.
*Think outside the box*
pi_67282527
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 21:56 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Wat wordt er ineens veel gesuggereerd en benadrukt dat je Roa niet in de zomer zou kunnen nemen?
Ja, ook geen idee.
Geen enkel seizoen is ideaal voor Roaccutane, eigenlijk. In de winter is het koud, wat een schrale huid niet ten goede komt. In de zomer verbrand je. Tsja. Het kan altijd wel, zolang je maar voorzorgsmaatregelen neemt.
quote:
Verder is of acne 'erg' is, voor een arts om te zeggen vooral, natuurlijk niet objectief; een patient kan het altijd als erg ervaren... Lijkt mij.
(Re: wat ik schreef, neem ik aan)
"Hele erge acne" = nodulocystische acné, maar om nou met die termen te gaan gooien in een antwoord aan een 15-jarige... no offense, maar daar had ik toentertijd niets aan gehad. Tuurlijk is perceptie en objectieve graad van acné verschillend, daar heb je gelijk in. Ik begreep uit zijn verhaal eerder dat de huisarts de neiging had om alles wat makkelijk af te doen, dat soort types heb je er ook tussen zitten. In zo'n geval kan een second opinion van een dermatoloog nuttig zijn.
pi_67319768
Hebben jullie ook zo'n last van jullie lippen?

ik word snachts meerdere malen wakker van, moet ik ze weer insmeren maar dat geeft alsnog niet direct een beter gevoel. labello helpt niet, purol helpt niet, vaseline helpt niet genoeg. er zitten allemaal wittige bultjes op, ik kan niet lachen, geen grote happen eten. ik gebruik nu 6 weken roa, en ik heb dit sinds ongeveer een week. een paard agen heb ik korsten enzo op mn lippen gehad, een beetje bruin achtig maar wel zacht ( omdat ik het natuurlijk constant in smeer denk ik). die zijn er nu af maar ze worden alsmaar pijnlijker. douchen is ook ERG vervelend, zodra ik eronder sta moet ik ze alweer insmeren en de vaseline "pakt" dan ook niet echt

word er echt gek van.
of denken jullie dat he tmisschien doo rhet weer erger is nu?
Jij was ook ooit nieuw.
pi_67320332
Onzin dat het in de winter niet ideaal is. Ik kom net van de dermatoloog en die heeft mijn verhaal bevestigd. Door de Roa wordt het bovenste laagje van je huid er 'afgehaald'. Zonlicht dringt dus eerder/makkelijker door in je huid. Het gevolg is dat je eerder verbrand. Natuurlijk verschilt dit ook weer van persoon tot persoon!
Denk eerst even na voordat je bepaalde reacties geeft, bijvoorbeeld over Roa i.c.m. zon. Geloof me, Roa i.c.m. fel zonlicht valt zwaar tegen. Het is niet voor niets dat er op de verpakking staat dat fel zonlicht vermeden dient te worden.

Misschien is het een goed idee om ons te richten op de ontwikkelingen bij onszelf! Ik heb net, 3 minuten geleden, mijn eerste 20 mg. pil weer geslikt. Dit wordt mijn tweede kuur en deze gaat slechts 2 maanden duren, a 2 x 20 mg. per dag. Toch ben ik ervan overtuigd dat dit, i.c.m. de zon/zomer, genoeg is. Ik ben echter wel bang dat het volgend jaar wéér zal terugkomen, dus misschien begin ik in het najaar aan een 'volledige' kuur.

Mensen ervaringen met een tweede kuur?

SUCCES ALLEN!
pi_67320439
@ Vaganza:
Ik heb bij mijn eerste kuur, vorig jaar, ook erg last gehad van droge lippen. Ik moest zeker ieder half uur m'n lippen insmeren. Ik gebruikte meestal vaseline en dit werkte, naar mijn idee, voldoende. Ik lees dat jij er dan behoorlijk veel last van hebt! Droge lippen is tenslotte dan ook de meest voorkomende bijwerking van de medicijnen.
Ik weet niet hoe vaak je je lippen insmeert, maar is ieder half uurtje een beetje vaseline op je lippen niet voldoende? Anders wens ik je veel sterkte : )

ps: Labello is echt troep om te gebruiken. Mijn dermatoloog zei ook dat gewone vaseline het beste is. Bij mij werkte het dan ook voldoende.

Gr
pi_67320594
Hej
ja op het moment heb ik idd het meeste last van men lippen. ben ook wel erg moe ervan enzo

maar goed ik gebruik nu ook vaseline. ik voel men lippen wel constant maar dit werkt nog wel het beste tot nu toe. alleen als ik eet, praat of douche ( of zoen haha) is het het ergst, moet ik echt iedere 5 minuten smeren.

hoop eignelijk dat het wel weer iets minder wordt ....
Jij was ook ooit nieuw.
  maandag 23 maart 2009 @ 17:39:23 #98
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_67330814
Ik heb ook last van droge lippen, maar ik hoef niet elk half uur te smeren. Denk een keer of 5 per dag maximaal..
Zijn er hier ook mensen die last hebben van bloedneuzen? Ik heb namelijk regelmatig (ong. 1x per dag) een bloedneus..
pi_67331538
Bloedneuzen alleen in het begin gehad(ongeveer 4 maanden geleden),dit was vooral na het douchen.Ik doe alleen s'avonds labello op,overdag hou ik niet van te vettige lippen.Ik denk als straks de vorst weg is,dat het dan ook stukken minder wordt.
pi_67332193
Hierboven zag ik nog wat posts over huisartsen. Ik heb mijn roa dus wel van de huisarts gekregen!

Ik ben er vorig jaar in mei mee begonnen zo ongeveer. Toen tot na de zomer netjes geslikt, en op een gegeven moment was het in september op. Mijn gezicht was toen helemaal mooi. Ik had het ook heel erg druk dus uiteindelijk heb ik nooit meer een nieuwe afspraak gemaakt bij de huisarts. En oh wat kreeg ik daar spijt van toen de puistjes zo rond december weer terug kwamen . Dus nu zit ik vanaf februari weer aan de roa. De huisarts wilde er eigenlijk liever niet meer aan omdat het een stuk beter was, maar uiteindelijk toch gekregen. Gelukkig, want ik was als de dood dat het nog erger zou worden weer.

Moet wel op mijn vergeetachtigheid letten! Toen er puistjes te zien waren dacht ik er wel aan om de pilletjes netjes te nemen, maar nu vergeet ik het dus weer steeds.
  maandag 23 maart 2009 @ 20:02:07 #101
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67335127
quote:
Op maandag 23 maart 2009 18:07 schreef Paules het volgende:
Bloedneuzen alleen in het begin gehad(ongeveer 4 maanden geleden),dit was vooral na het douchen.Ik doe alleen s'avonds labello op,overdag hou ik niet van te vettige lippen.Ik denk als straks de vorst weg is,dat het dan ook stukken minder wordt.
Het doel van het invetten van lippen in dit verband is ook zeker niet (te) vettige lippen... Maar gewone niet-enorm-droge lippen. Jij hebt blijkbaar geluk en daar niet zoveel last van, dan hoef je ook niet veel te smeren. Ik hou ook niet van te vettige lippen, maar smeer ook zeker elk half uur, als ik de kans/gelegenheid krijg.. Met dat laatste doel ik op de volgende situatie: als mijn vriendje een avond langskomt en we liggen bv. op bed, een film te kijken en *(hoest)af en toe een kusje*, ga ik echt niet elke halfuur en laat staan vaker, m'n lippenbalsem opsmeren, en dan heb ik er dus ook geen behoefte aan: het lijkt dus toch ook 'n beetje tussen je/m'n oren te zitten
*Think outside the box*
pi_67337374
@ ExtremeBanaan

Bij mijn vorige kuur, kreeg ik pas na zo'n 2 maanden last van bloedneuzen. Het heeft dus even geduurd voordat ze kwamen. Het is echter wel zo dat ze minder snel genezen i.c.m. Roaccutane, waardoor je er erg lang last van kan blijven houden. Tenminste, ik denk dat 't zo werkt...

Dag 1 van m'n tweede kuur, en ik hoop zwaar dat een erge breakout uitblijft...

Succes allen ; )
pi_67337538
succeds met je 2e kuur !
moet je lang?

ik heb vanmiddag blystex (blistex?) gekocht weet zo niet hoe het precies heet
dit helpt echt veeel beter!
hoef niet meer ieder half uur te smeren, en ik kan weer gewoon breeduit lachen !

dus als je heel erge last hebt van je lippen, dat ze helemaal ontstoken enzo zijn probeer die dan!
Jij was ook ooit nieuw.
pi_67339154
Check vorige pagina ; )
Ik heb een kuur van maar 2 maanden. Denk eigenlijk wel dat het voldoende zal zijn. De zon/zomer zal daarna zijn steentje bijdragen. Mijn vorige kuur duurde overigens ook slechts 3 maanden.
pi_67364703
Nou m'n huisarts was er niet dus zal moeten wachten tot volgende week maandag.. Ik hoop zo erg dat ik snel kan beginnen. Wil er gewoon zo snel mogelijk van af.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 20:09:00 #106
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_67368763
Ik begin ook steeds meer last te krijgen van m'n rug! Ben ik niet zo blij mee..
pi_67375488
Ik zit in het einde van m'n 3e maand, over paar dagen ga ik m'n 4e maand alweer in, en er komen nauwelijks puistjes bij, af en toe hier en daar nog wel..

Maar wel moet ik zeggen, de rode littekentjes gaan veeel langzamer weg dan de puistjes.. Als iemand hiervoor goede tips nog heeft, hoor ik dat graag..!
pi_67382615
Ga nu mijn negende week in en alles gaat goed
Af en toe nog wel een ontsteking maar die verdwijnt ook weer als sneeuw voor de zon terwijl zo een ontsteking vroeger wel tot een week aan het rommelen was.

Vandaag de uitslag van het bloedprikken gehad en alles is goed dus mag de zeven maanden volmaken als het zo door blijft gaan.

Zijn er hier eigenlijk mensen die tijdens de kuur gewoon door blijven sporten?? En hebben jullie erg last van spier en gewrichtpijn??
pi_67384052
Ik heb zondag gewoon hard gelopen met de Roa kuur, ben nu in de 7e week bezig.
Het was 16,1 Km en het ging zonder pijntjes, ik was in het begin wel een beetje bang dat ik last van de knieën zou krijgen, gelukkig ging dit goed !
STILL IS!
pi_67384414
oh dat is mooi te horen Jaoent-oen

Hoeveel mg slik je per dag, en heb je verder veel last van bijwerkingen??
pi_67385346
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 09:08 schreef sassiebassie het volgende:
Zijn er hier eigenlijk mensen die tijdens de kuur gewoon door blijven sporten?? En hebben jullie erg last van spier en gewrichtpijn??
Ik blijf keihard doorsporten! Er is alleen geen pijl op te trekken. De ene keer heb ik 5 dagen last van mn buikspieren, de andere keer (zonder intensief te sporten) last van de gewrichten in mijn knieën.

Trouwens, een sportgerelateerd vraagje. Vanavond heb ik voetbaltraining, daarna lekker douchen onder de warme douche. Vervolgens heb ik echt een knal knal knal rode kop. Zijn hier ook mensen die buiten sporten, dan warm douchen en hetzelfde hebben? Zo ja, wat kan je adviseren? Ik smeer al Vitalisante van Louis Widmer erop maar blijkbaar helpt dat niet genoeg...
pi_67395717
Muts van een prikdame dwars door m'n ader heengegaan: ZO'N ei binnenin m'n elleboog. Heerlijk.

Ben overigens erg tevreden met de resultaten tot dusver (7 weken): nauwelijks nieuwe ontstekingen, gezichtshuid veel minder olieplas, relatief weinig bijwerkingen. Als het zo door gaat, ga ik vragen of de kuur niet wat bekort kan worden.

De bijwerkingen zijn niet overheersend, maar wél irritant overigens: zojuist m'n mondhoeken gescheurd, wondjes helen niet, enorme spierpijn, kan m'n lenzen heel beperkt dragen, rood hoofd na inspanning of contact met de koude buitenlucht en stijve rug. Gelukkig 1x per week yoga, dat helpt verrassend goed met het losmaken van die rug.

Iemand tips voor een dagcrème met factor 20+, liefst zelfs 30? Ik heb nu Róc met factor 15, prima voor nu maar straks gaat mijn lichtgevende huid eraan.
pi_67397100
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 15:53 schreef veuve_amiot het volgende:
Gelukkig 1x per week yoga, dat helpt verrassend goed met het losmaken van die rug.
Dat doe ik ook sinds kort! Bharata yoga, speciaal gericht op de rug. Ideaal inderdaad
pi_67411063
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 10:20 schreef sassiebassie het volgende:
Hoeveel mg slik je per dag, en heb je verder veel last van bijwerkingen??

Ik slik 40 mg per dag en heb verder ook niet echt last van de bijwerkingen behalve dan de lippen.. moet echt weer nieuwe lippenzalf gaan halen..
En veel schilfers op mijn gezicht vooral 's ochtends maar dit los ik op door "Dove Botter Butter" te smeren.

Verder ben ik erg tevreden, het hele "zon" verhaal valt tot nu toe ook nog mee..
STILL IS!
pi_67432478
zijn hier ook mensen die echt heel erg meo zijn van de roa?

ik ben ecth de afgelopen paar dagen heel erg moe, slaap veel te veel
iemand tips ofzo?
Jij was ook ooit nieuw.
pi_67433845
Wat bij mij hielp, was gewoon heel gestructureerd te gaan slapen. Rond dezelfde tijd naar bed, en der weer uit. En zorgen dat je gewoon altijd minimaal 8 uur slaapt...
pi_67440458
Ik ben nu ook zo'n 6 weken bezig en ik moet zeggen dat de kuur me aardig goed bevalt, slik nu 40 mg per dag. Het lijkt er in iedergeval op dat alles aan het verdwijnen is, dus ook de roodheid wordt minder maar ben er nog niet helemaal blij mee. Heeft iemand een goede tip tegen de roodheid van de acne?
pi_67467614
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 15:33 schreef Vaganza het volgende:
zijn hier ook mensen die echt heel erg meo zijn van de roa?

ik ben ecth de afgelopen paar dagen heel erg moe, slaap veel te veel
iemand tips ofzo?
HEEL erg moe! Ik slaap echt genoeg, maar kom m'n bed gewoon niet uit 's ochtends en val rond uur of tien echt hard in slaap, terwijl dat altijd twaalf uur/half één was. Hoop dat het weer overgaat als ik met de roa stop! Verder gaat het perfect, huidje is (bijna) helemaal gaaf, nu alleen die rode vlekjes nog weg. Maar dat komt volgens de derma helemaal goed
pi_67491223
hi mensen
ik ben nu alweer 4.5 maanden bezig..
ik heb helemal geen puisten meer.. bij mij werkte ROA meteen goed ik kreeg niet puister eerst erbij (outbreak) maar allea gign meteen weg. eigenlijk haed ik nie Zo erg last van acne maar al jaren puisten op me kin, voorhoofd die nooit weggaan ,
ik wil eigenlijk stoppen maaar mijn derma zegt dat ikdoor moet gaan
maa rik heb zo iets van als het nu weg is wwaarom zou ik verder gaan want ik had sowieso niet erg last van acne
wanneer kan je het beste eigenlijk stoppen? nb ik heb 1e maand 30 mg, 2e maand 40 mg, 3e,4e: 50 mg, en nu slik ik 40mg( maar ik zou 50 moeten van de derma), wat denken jullie heb ik dan al genoeg binne gekregen:P
en nog een vraag: ik gebruik ook foundation ens. zou dit erge gevolgen kunnen hebben bv omdat je huid dunner is?
alvast bedankt
pi_67492833
en ik vraag me af wat voor cremes jullie gebruiken
ik gebruikte dus nivea soft al sinds 2 maanden en kom er net achter dat er parfum in zit:l
is dit erg?
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:22:17 #121
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67493122
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 13:00 schreef PoisionedCherry het volgende:
hi mensen
ik ben nu alweer 4.5 maanden bezig..
ik heb helemal geen puisten meer.. bij mij werkte ROA meteen goed ik kreeg niet puister eerst erbij (outbreak) maar allea gign meteen weg. eigenlijk haed ik nie Zo erg last van acne maar al jaren puisten op me kin, voorhoofd die nooit weggaan ,
ik wil eigenlijk stoppen maaar mijn derma zegt dat ikdoor moet gaan
maa rik heb zo iets van als het nu weg is wwaarom zou ik verder gaan want ik had sowieso niet erg last van acne
wanneer kan je het beste eigenlijk stoppen? nb ik heb 1e maand 30 mg, 2e maand 40 mg, 3e,4e: 50 mg, en nu slik ik 40mg( maar ik zou 50 moeten van de derma), wat denken jullie heb ik dan al genoeg binne gekregen:P
en nog een vraag: ik gebruik ook foundation ens. zou dit erge gevolgen kunnen hebben bv omdat je huid dunner is?
alvast bedankt
Ik denk niet dat het slim is om zelf te gaan bepalen, of aan andere niet-dermatologen te vragen wanneer je genoeg hebt gehad. Die dokter heeft daarvoor gestudeerd, you know. Beter gewoon doen wat hij/zij zegt, en hem/haar vragen of overleggen hierover kan altijd.

Nog een tip: kijk je post voor je hem verstuurt eens na op typfouten... 2
*Think outside the box*
  zaterdag 28 maart 2009 @ 14:23:30 #122
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67493154
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 14:08 schreef PoisionedCherry het volgende:
en ik vraag me af wat voor cremes jullie gebruiken
ik gebruikte dus nivea soft al sinds 2 maanden en kom er net achter dat er parfum in zit:l
is dit erg?
Als je er geen last van (gehad) hebt, zal het wel niet zo erg zijn, denk je niet..?
*Think outside the box*
  zondag 29 maart 2009 @ 18:09:53 #123
213223 AfromA
Ach nee!
pi_67523958
Afgelopen maandag begonnen, en ongeveer 5 dagen na de start is de breakout gekomen. Gelukkig valt deze behoorlijk mee in vergelijking met die van mijn eerste kuur vorig jaar. Nu maar hopen dat 't zo snel mogelijk wegtrekt. En ja, de droge lippen + huid zijn natuurlijk ook weer erg lastig...

Succes allen ; )
  zondag 29 maart 2009 @ 18:53:47 #124
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_67524982
Ik heb gelukkig geen out-break gehad. Ben nu ruim 3 weken bezig.
pi_67537391
Ben nu net iets meer als twee maanden bezig, en bij mij is de outbreak ook niet heel erg geweest.

Verder ben ik weer lekker aan het sporten en de spier en gewrichtsklachten die je nogal eens hoort blijven uit
Dus al met al gaat het nog steeds super!!

Wat ik wel heb is dat het lijkt alsof ik een beetje emotieloos ben Herkennen meer mensen dat??
pi_67540249
Mijn outbreak is ook niet erg veel bijzonders hoor.

Emotieloos, hmhmhm, misschien komt 't gewoon door de sufheid/moeheid die de Roa met zich meebrengt

succes!
pi_67544985
Nou de moeheid valt eigenlijk hartstikke mee. Kan gewoon s'morgens uit bed komen en voel niet echt verschil met voordat ik aan de roa begon.

Maar merk wel dat ik soms niet kan huilen terwijl ik dat op dat moment verdomd graag een potje wil janken
pi_67545572
Hmm ik kan me ook melden hier Van mijn 13e jaar tot nu (>10 jaar later) al last van acne. Hoewel het de laatste jaren wel minder is geworden, toch nog ontstekingen (onderhuids) die soms ook pijnlijk zijn, met name op mijn rug. Ik hield alles redelijk onder controle d.m.v. zonnebank en smeren met Benzoylperoxide.

Heb in die jaren al tig kuren gehad, anti-biotica / smeersels etc. Niets hielp echt goed. Vanochtend ben ik bij de dermatoloog geweest. Zoals je altijd zal zien was het nu dus tamelijk rustig (mijn huid) maar de arts dacht er toch anders over, hij zag ook al enige littekenvorming etc. Ik krijg dus een 4 maanden durende roaccutane keur. Moet morgen even mijn bloed laten testen en dan hoor ik deze week of ik mag beginnen met de kuur of niet.. denk zelf van wel. In ieder geval 4 maanden lang (bijna) geen alcohol, dat zal wel even wennen zijn Maar goed, hopen dat het aanslaat, na meer dan 10 jaar klooien ben ik het echt spuugzat
pi_67546460
ja hoe zit dat eigenlijk met de alcohol? En als je het wel gaat gebruiken tijdens het slikken van deze medicijn, hoe schadelijk is dat? Mijn ex-vriendin gebruikte het ook en zat vol aan de alcohol. Toen ik het spul gebruikte in mijn pubertijd heb ik de alcohol veel links kunnen laten liggen.
pi_67547087
Hmm verstandig lijkt me het niet. Schijnt dat je lever ook actief is bij de afbraak van die troep en als je dan ook nog veel drinkt is dat dubbelop.
pi_67547755
quote:
Op maandag 30 maart 2009 14:25 schreef Kos_met_de_snor het volgende:
ja hoe zit dat eigenlijk met de alcohol? En als je het wel gaat gebruiken tijdens het slikken van deze medicijn, hoe schadelijk is dat? Mijn ex-vriendin gebruikte het ook en zat vol aan de alcohol. Toen ik het spul gebruikte in mijn pubertijd heb ik de alcohol veel links kunnen laten liggen.
Ik weet niet hoe veel je drinkt, maar je moet inderdaad wel een beetje oppassen, je lever heeft het met de roa al zwaar genoeg I|k drink iets van drie biertjes per week en wordt er niet extra dronken van ofzo, maar ik merk de volgende dag wel dat ik 'm meer voel zitten, haha. Het duurt nu eenmaal wat langer voor het uit je bloed is, omdat het er minder snel uitgezuiverd wordt... Dus, geniet maar drink met mate, whehe
pi_67550064
Vandaag naar de huisarts geweest, ze snapte me gelukkig en ik kreeg een doorverwijzing naar de dermatoloog. Ik heb de Mauritskliniek in Den Haag gebeld en ik kan 20 april terecht voor een afspraak, valt me nog alles mee.

Edit:
Weet iemand trouwens hoe het zit met zoenen als je aan de ROA zit ivm droge lippen? Kan het wel nog gewoon of scheur je ze gewoon helemaal uit dan?

[ Bericht 21% gewijzigd door Kersentaart op 30-03-2009 16:34:23 ]
pi_67553938
quote:
Op maandag 30 maart 2009 15:05 schreef Sera_sera het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe veel je drinkt, maar je moet inderdaad wel een beetje oppassen, je lever heeft het met de roa al zwaar genoeg I|k drink iets van drie biertjes per week en wordt er niet extra dronken van ofzo, maar ik merk de volgende dag wel dat ik 'm meer voel zitten, haha. Het duurt nu eenmaal wat langer voor het uit je bloed is, omdat het er minder snel uitgezuiverd wordt... Dus, geniet maar drink met mate, whehe
voor me geldt het niet meer, ben er al 4 jaar vanaf Ik was gewoon erg benieuwd. Mijn arts zei toen ik ermee begon dat ik namelijk absoluut niet mocht drinken. Achteraf blijkt dat nog wel iets mee te vallen
pi_67572177
Ik ben ook weer begonnen! Na vorig jaar (na de zomer) 3 maanden dagelijks 30mg Iso...bla geslikt te hebben ging het een tijdje prima, maar nu begon het toch weer te erg terug te komen. Beetje jammer dat dat zo snel al gebeurde, had hoop dat het goed zou blijven gaan! Nu dus opnieuw begonnen, dokter dacht dat een maandje wel ok zou zijn(?)

Ik vraag me af of het wel zin heeft om het zo kort te slikken; hier lees ik toch over kuren van maanden en dat heb ik dus niet gehad en dat gaat 'em nu ook niet worden. Het gaat er toch om dat de bacterie die voor de acne zorgt uitgeroeid wordt? Maar wat ik niet snap: wat nou als je acne hormonaal bepaald is? Werkt het daar ook tegen? Een paar maanden pilletjes slikken kan je hormoonspiegel toch niet blijvend veranderen? Als dat de oorzaak van de huidproblemen is, moet je dus de rest van je leven regelmatig aan deze troep? Lijkt me nou ook weer niet fijn. Ik wil dus vooral graag weten of het wel ook op de lange termijn effect gaat hebben =)

Verder heb ik nu veel meer last van bijwerkingen dan de vorige keer. Mijn ogen zijn droog, mijn keel doet zeer, mijn lippen geheel kapot en 1/3e van mijn arme gezichtje is vuurrood, beetje opgezet zelfs en heel schilferig. 't Voelt net alsof ik verbrand ben en mijn gezicht heb gescrubd met zand...ofzo. Bepaald niet fijn! De vellen hangen er echt bij, maar scrubben lijkt me geen puik plan Wat me ook verbaast is dat als de velletjes van een stukje huid af zijn, daar de volgende dag opnieuw velletjes aan hangen. Vind je 't gek dat het zo zeer doet, ik mis gewoon een laagje huid lijkt wel Net al even de huisarts gebeld of dit normaal is en of het vanzelf overgaat en een gewenningskwaal is of dat we iets anders gaan bedenken...als het goed is word ik zo teruggebeld!

Heb ik nog een vraagje: is het echt zo dat Da Real Deal (Roaccutane dus) beter is dan de Iso-bla-variant en voor minder bijwerkingen zorgt? Zo ja, dan ga ik die vandaag nog regelen!

Waar ik verder naar op zoek ben:
- een goede gezichtscrème die niet prikt; ik heb nu een Cetaphil-crème maar die prikt zelfs, net als Sudocrem...
- een dagcrème o.i.d. die goed hydrateert en die een hoge spf heeft; ik durf echt niet naar buiten nu, mijn huid valt er al af als ik niet in de zon kom

Iemand tips?

Sterkte allemaal!
pi_67588628
hoe erg zijn die breakouts? en die rode wonden..??

Dacht echt dat roa een reddermiddel was want wil echt van die puisten vanaf! ben nu aan de pil (Yasminelle) en moet ng zo n zalf opsmeren en een lotion gebruiken om te reinigen. heb ook al tetralysal gepakt! Dat hielp wel maar was nog niet in orde!! Ik denk toch nog altyd dat die roa alleen de puistenproblemen kan oplossen! Ik vind het totaal niet erg dat ik niet zou mogen drinken ofzo tijdens die kuur (dat is wel het minste) maar heb echt schrik gekregen over die rode wondjes en die breakoutts! misschien wordt het alleen maar erger! en heb ik alleen maar meer kans op littekens dan!

Weet echt niet wat te doen... mss helpt die pil wel, maar mss ook niet, zit ik alweer driemaanden verder en weer nieuwe puistjes (en dus soms wonden en littekens erbij!) maar wil weer niet zolang wachten, terwijl ik toch nog altijd denk dat die pil nooit zo gat werke als die roa.. Alleen de wonden en de rode en dunne huid schrikken mij af, zo n breakout kan iik zeker ook misen, maar als ik weet dat her ECHT zal werken...
Bedankt
  dinsdag 31 maart 2009 @ 19:53:32 #136
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_67588939
Ik heb geen break-out gehad en ik heb ook geen 'rode wonden' (ben nu ruim 3 weken bezig). Roaccutane heeft iets van 95% slagingskans en je hebt 65% kans dat het resultaat blijvend is.

De dunne huid merk je niks van behalve dat je sneller/vaker bloedneuzen zal hebben en goed op moet passen in de zon (dit zijn eigen ervaringen).

Voor de rest, overleg het is met de huisarts/dermatoloog. Het is het proberen waard!
pi_67590625
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 11:18 schreef SterreMarit het volgende:
Ik vraag me af of het wel zin heeft om het zo kort te slikken; hier lees ik toch over kuren van maanden en dat heb ik dus niet gehad en dat gaat 'em nu ook niet worden. Het gaat er toch om dat de bacterie die voor de acne zorgt uitgeroeid wordt? Maar wat ik niet snap: wat nou als je acne hormonaal bepaald is? Werkt het daar ook tegen? Een paar maanden pilletjes slikken kan je hormoonspiegel toch niet blijvend veranderen? Als dat de oorzaak van de huidproblemen is, moet je dus de rest van je leven regelmatig aan deze troep? Lijkt me nou ook weer niet fijn. Ik wil dus vooral graag weten of het wel ook op de lange termijn effect gaat hebben =)
Met dit soort vragen naar de derma, he... Maar met die disclaimer kan ik een poging doen om een antwoord te geven.
Ik begrijp dat het idd de voorkeur heeft om in de eerste instantie een kuur van 4-6 maanden te geven - daaropvolgende kuren kunnen wel effectief zijn met een kortere duur. Waarom jij maar 3 maanden als eerste kuur hebt gehad kan ik je natuurlijk niet vertellen.
Waaróm isotretinoine werkt is niet precies bekend. Wel is bekend wat het ongeveer doet: namelijk het tijdelijk extreem reduceren van talgproductie (vandaar ook de droge huid als bijwerking) en het tegengaan van hyperkeratinisatie. Bacteriën die acne veroorzaken leven in talg, als ik het goed heb. De hoeveelheid van die bacteriën die jij op je huid hebt is grotendeels erfelijk bepaald. Door het wegnemen van hun woonplaats wordt het infectiegevaar verminderd. Tegelijkertijd wordt dankzij isotretinoine de kans dat haarzakjes gaan verstoppen door te snelle deling van huidcellen (=hyperkeratinisatie) kleiner.
Het maakt dus niet zo heel veel uit wat de achterliggende oorzaak van je acne is - isotretinoine pakt de factoren aan die bijdragen aan de formatie van nieuwe ontstekingen.
In veel gevallen keert de acne niet terug na een isotretinoine-kuur, soms is een tweede kuur nodig. Ik weet geen succespercentages na de tweede kuur helaas. Vraag het je dermatoloog. Maar in het algemeen geldt dus dat één of twee kuren in een meerderheid v/d gevallen een langetermijneffect hebben.
quote:
een dagcrème o.i.d. die goed hydrateert en die een hoge spf heeft; ik durf echt niet naar buiten nu, mijn huid valt er al af als ik niet in de zon kom
Zoek ik ook nog steeds, en ik hoor continu dat ze niet hoger dan SPF 25 gemaakt worden.
Oplossing: eerst factor 50, dan creme.
pi_67595328
Hallo,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum nadat ik ongeveer alles door heb gelezen.
Ik wilde eerst wat ervaring hebben voordat ik een bericht zou posten.
Sinds m'n 13de heb ik ongeveer last van acné, en heb veel verschillende medicijnen geprobeert, niets hielp hierbij. Totdat ik 18 was en het nog steeds had, en iemand over roa begon. Ik heb meteen wat afspraken gemaakt, en een kuur gekregen. Natuurlijk na een heel proces omdat ze het niet wilde geven, maar uiteindelijk toch gekregen. Ik ben in september begonnen en ik zit nu dus 7.5 maanden aan de roa. Ik begon met 20 mg per dag. Na ongeveer een maand naar de 30 en later 40mg per dag, daar zit ik nu nog steeds op. Omdat ik teveel bijwerkingen had is de dosering niet naar 50mg per dag verhoogt.

Na 5 maanden merkte ik nog vrij weinig, ik had nog steeds evenveel last van acné en dacht zelfs af en toe dat het erger dan eerst was geworden. later begon het heel langzaam bij te trekken en minder te worden. Voor m'n gevoel werkte het echt niet. Ik had nooit echt extreem last van acné maar wel zodanig dat het me mateloos irriteerde, andere mensen merkte het ook op wat nog het meerst vervelende was.
Nu na 7.5 maand is het vrijwel weg, er zitten nog een aantal onderhuidse kiestes. Dus het werkt wel! maar als ik er ook maar met m'n vinger aan zit, schraap ik de huid er gewoon af. M'n huid is zo ontzettend dun dat ik er echt niet aan kan zitten, wat af en toe echt heel vervelend is.

Verder heb ik heel erg last van droge lippen, een droge huid en bloedneuzen. Droge lippen is opzich niet zo'n probleem, je smeert er af en toe een beetje blistex op en je kan weer een paar uur mee. Een droge huid is ook niet zo'n probleem met de juiste crémetjes. Bloedneuzen vind ik wel echt vervelend, een aantal keer gehad dat ik in de discotheek stond en dat het bloed eruit stroomde, niet echt leuk.

Verder zijn er nog enkele bijwerkingen die ik wel eng vind. Zoals down zijn zonder reden, ik heb wel eens gehad na een minder leuk bericht terwijl ik me al niet top voelde, dat ik het leven echt niet meer zag zitten. Best wel eng dus, maar dat ik niet vaak voorgekomen.
Verder heel onverwachts zonder dat het de bedoeling is verkeerd uit de hoek komen. Dat gebeurd me nog wel eens als ik me ergens of aan iemand erger, wat ik nu ook een stuk sneller doe.
Het drinken was in het begin nog best een probleem, omdat ik nog wel van een pilsje hou. Maar in de loop van tijd drink ik helemaal niet meer, nu al ongeveer 4 maanden geen alcohol gedronken. Natuurlijk ben ik wel een aantal keer flink dronken geweest toen ik aan de roa zat, maar dat leer je snel af door je kater de volgende dag.
Dit was ongeveer mijn verhaal. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. En dat dit een beetje toegevoegde waarde heeft bij het beslissen van de roa kuur.

Succes
  dinsdag 31 maart 2009 @ 23:06:41 #139
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67596743
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 11:18 schreef SterreMarit het volgende:
(...)

Ik vraag me af of het wel zin heeft om het zo kort te slikken; hier lees ik toch over kuren van maanden en dat heb ik dus niet gehad en dat gaat 'em nu ook niet worden. Het gaat er toch om dat de bacterie die voor de acne zorgt uitgeroeid wordt? Maar wat ik niet snap: wat nou als je acne hormonaal bepaald is? Werkt het daar ook tegen? Een paar maanden pilletjes slikken kan je hormoonspiegel toch niet blijvend veranderen? Als dat de oorzaak van de huidproblemen is, moet je dus de rest van je leven regelmatig aan deze troep? Lijkt me nou ook weer niet fijn. Ik wil dus vooral graag weten of het wel ook op de lange termijn effect gaat hebben =)

Goede vraag! Het is natuurlijk juist vaak hormonaal bepaald, maar inderdaad een bacterie die je wil/moet doden... Zou ik ook wel 't fijne van willen weten. De rest van je leven aan deze troep zullen ze nooit doen, want het is inderdaad troep en het is nadrukkelijk een kuur... Ik ga maar uit van het feit: dat je niet weet waarom of hoe iets werkt, betekent niet dat het niet werkt (voor een antibioticakuur geldt immers geloof ik zelfs dat die op 'n gegeven moment juist niet meer werkt als je niet stopt omdat die bacterien dan resistent worden...)
quote:
Verder heb ik nu veel meer last van bijwerkingen dan de vorige keer. Mijn ogen zijn droog, mijn keel doet zeer, mijn lippen geheel kapot en 1/3e van mijn arme gezichtje is vuurrood, beetje opgezet zelfs en heel schilferig. 't Voelt net alsof ik verbrand ben en mijn gezicht heb gescrubd met zand...ofzo. Bepaald niet fijn! De vellen hangen er echt bij, maar scrubben lijkt me geen puik plan Wat me ook verbaast is dat als de velletjes van een stukje huid af zijn, daar de volgende dag opnieuw velletjes aan hangen. Vind je 't gek dat het zo zeer doet, ik mis gewoon een laagje huid lijkt wel Net al even de huisarts gebeld of dit normaal is en of het vanzelf overgaat en een gewenningskwaal is of dat we iets anders gaan bedenken...als het goed is word ik zo teruggebeld!

Heb ik nog een vraagje: is het echt zo dat Da Real Deal (Roaccutane dus) beter is dan de Iso-bla-variant en voor minder bijwerkingen zorgt? Zo ja, dan ga ik die vandaag nog regelen!

(...)
Sterkte allemaal!
Naar van die bijwerkingen, als ik het zo lees (ook in sommige andere posts) word ik heel bang dat het bij mij ook erger gaat worden en/of ik een 2e kuur nodig heb met alle gevolgen van dien...

Verder verbaast het me dat het lijkt of er een B-variant van bestaat en voorgeschreven wordt, terwijl het (b)lijkt dat die zoveel slechter is....
*Think outside the box*
  woensdag 1 april 2009 @ 11:41:09 #140
210480 HennRik
2 N'en, geen D
pi_67606672
Jaa ik maak ook mijn rentree.. helaas

Precies een jaar geleden was ik een maandje aan de gang met Roa. Uitstekende resultaten mee geboekt, ik was voor juli al clean. Ik zag hierboven de vraag of korte kuren wel zin hebben; ja (zegt mn dokter)! Ik heb het vorig jaar drie maanden gebruikt, fantastisch resultaat. En pas na 9 maanden (nu dus) begint het terug te komen.

Maar zoals hierboven al gezegd, je zal net zien dat het vanochtend relatief rustig was in mn gezicht De plaatsvervangende huisarts wilde liever even 2 weken wachten tot mijn eigen huisarts weer terug was.. zucht.
Nou ja, twee weken doelloos smeren met Eryacne ofzoiets, en dan meld ik me hier weer voor het echte werk

Jeltos, nog actief hier? Kan me herinneren dat jij met je 2e kuur begon toen mijn 1e net klaar was.

Edit: Hey AfromA is er ook weer zie ik good old times

[ Bericht 6% gewijzigd door HennRik op 01-04-2009 11:54:27 ]
  woensdag 1 april 2009 @ 12:38:33 #141
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67608694
quote:
een paar keer iets over korte(re) kuren...
quote:
Op woensdag 1 april 2009 11:41 schreef HennRik het volgende:
Jaa ik maak ook mijn rentree.. helaas

Precies een jaar geleden was ik een maandje aan de gang met Roa. Uitstekende resultaten mee geboekt, ik was voor juli al clean. Ik zag hierboven de vraag of korte kuren wel zin hebben; ja (zegt mn dokter)! Ik heb het vorig jaar drie maanden gebruikt, fantastisch resultaat. En pas na 9 maanden (nu dus) begint het terug te komen.

Maar zoals hierboven al gezegd, je zal net zien dat het vanochtend relatief rustig was in mn gezicht De plaatsvervangende huisarts wilde liever even 2 weken wachten tot mijn eigen huisarts weer terug was.. zucht.
Nou ja, twee weken doelloos smeren met Eryacne ofzoiets, en dan meld ik me hier weer voor het echte werk

Jeltos, nog actief hier? Kan me herinneren dat jij met je 2e kuur begon toen mijn 1e net klaar was.

Edit: Hey AfromA is er ook weer zie ik good old times
Wat betreft een korte kuur vraag ik me eigenlijk wel iets af: ivm bijwerkingen hoop ik zeker dat ik daarvoor 'in aanmerking kom', maar ik vraag me wel af hoe dat dan zit.. In de bijsluiter staat vermeld dat je, ik geloof, 120-150 mg per kg lichaamsgewicht in totaal, over 16-24 weken zou moeten nemen. Volgens de dosis die ik nu heb, zou het een kuur van een jaar worden om dat net te halen... En volgens de periode van max 24 weken en liever dus nog wel korter (12 weken oid, graag!) zou ik echt een 3 dubbele dosis moeten krijgen... Maar dat wil ik beide eigenlijk niet. Ga ik natuurlijk overleggen volgende keer, maar wat ik dus eigenlijk wel even wil weten:

Is een korte kuur in deze een enorm intensieve kuur, of een kuur die dus een veel lagere dosis in totaal (dan die cijfertjes die ik uit de bijsluiter heb) voorschrijft? In dat laatste geval hoop ik dus dat mijn dermatoloog dat ook voor ogen heeft...

Oja, 't is ook wel afhankelijk van of het uberhaupt (al) werkt natuurlijk: dat doet het gelukkig (behoorlijk). Maar ja, ik zie een kuur er voor aan om niet blijvend te werken als je er vroeger mee stopt
*Think outside the box*
  woensdag 1 april 2009 @ 15:17:19 #142
210480 HennRik
2 N'en, geen D
pi_67613857
Ja als je een korte kuur krijgt is denk ik hoe intensiever hoe beter het credo. Maar volgens mijn huisarts (ik heb geen derma) is het idee van 120 mg/k achterhaald, en moet je naar het klinisch effect kijken. Op het moment dat je puistjes weg zijn blijft de Roa nog 2 maanden in je bloed, en doet het dus 2 maanden "extra" werk, omdat het op je huid zn werk al gedaan heeft.

Ik heb mn dokter gesmeekt om nog even door te zetten vorige keer tot 120 mg/k maar dat maakte echt niets uit werd mij toevertrouwd. Ik denk dat ik ongeveer 70 mg/k heb binnengekregen tijdens de 1e kuur.
  woensdag 1 april 2009 @ 15:26:21 #143
250727 Jpveeken
Geniet van het Leven
pi_67614173
Nog 16 daagjes te gaan en dan is mijn kuur afgelopen.Ben blij dat ik kan stoppen,het werkt wel goed maar de bijwerkingen zijn minder plezant.Droge lippen,dunne huid,je moe voelen,depresief... en noem maar op.Hopen dat het ook echt wegblijft nu

Hoe lang blijft dit spul in je lijf zitten,weet iemand dat?
  woensdag 1 april 2009 @ 15:32:57 #144
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67614392
quote:
Op woensdag 1 april 2009 15:26 schreef Jpveeken het volgende:
Nog 16 daagjes te gaan en dan is mijn kuur afgelopen.Ben blij dat ik kan stoppen,het werkt wel goed maar de bijwerkingen zijn minder plezant.Droge lippen,dunne huid,je moe voelen,depresief... en noem maar op.Hopen dat het ook echt wegblijft nu

Hoe lang blijft dit spul in je lijf zitten,weet iemand dat?
D'oh... Anders lees je even de thread door, en dan met name 1 post terug ofzo...
*Think outside the box*
  woensdag 1 april 2009 @ 15:33:51 #145
250727 Jpveeken
Geniet van het Leven
pi_67614431
Okeej,zag het even over het hoofd .
pi_67619358
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 20:41 schreef veuve_amiot het volgende:

[..]

Met dit soort vragen naar de derma, he... Maar met die disclaimer kan ik een poging doen om een antwoord te geven.
Ik begrijp dat het idd de voorkeur heeft om in de eerste instantie een kuur van 4-6 maanden te geven - daaropvolgende kuren kunnen wel effectief zijn met een kortere duur. Waarom jij maar 3 maanden als eerste kuur hebt gehad kan ik je natuurlijk niet vertellen.
Waaróm isotretinoine werkt is niet precies bekend. Wel is bekend wat het ongeveer doet: namelijk het tijdelijk extreem reduceren van talgproductie (vandaar ook de droge huid als bijwerking) en het tegengaan van hyperkeratinisatie. Bacteriën die acne veroorzaken leven in talg, als ik het goed heb. De hoeveelheid van die bacteriën die jij op je huid hebt is grotendeels erfelijk bepaald. Door het wegnemen van hun woonplaats wordt het infectiegevaar verminderd. Tegelijkertijd wordt dankzij isotretinoine de kans dat haarzakjes gaan verstoppen door te snelle deling van huidcellen (=hyperkeratinisatie) kleiner.
Het maakt dus niet zo heel veel uit wat de achterliggende oorzaak van je acne is - isotretinoine pakt de factoren aan die bijdragen aan de formatie van nieuwe ontstekingen.
In veel gevallen keert de acne niet terug na een isotretinoine-kuur, soms is een tweede kuur nodig. Ik weet geen succespercentages na de tweede kuur helaas. Vraag het je dermatoloog. Maar in het algemeen geldt dus dat één of twee kuren in een meerderheid v/d gevallen een langetermijneffect hebben.
[..]

Zoek ik ook nog steeds, en ik hoor continu dat ze niet hoger dan SPF 25 gemaakt worden.
Oplossing: eerst factor 50, dan creme.
Heel erg bedankt voor je uitleg! Erg duidelijk, fijn =)

Ik heb geen dermatoloog, maar een huisarts =) In eerste instantie heb ik de Roaneppert 3 maanden geslikt i.v.m. therapieresistente acné. Ik had geen heel ernstige acné, maar gewoon erg vervelende en hardnekkige. Op mijn 21e (?) ontstond het spontaan, dwars door de Diane 35-pil heen. Van alles geprobeerd en toen uiteindelijk dus Roa (de nepperd )
Mijn gezichtshuid klaarde snel op en een ander probleem dat ik al jaren heb verdween tijdens de Roa-kuur.(nl: hoofdhuid (tussen m'n haren zeg maar) die vol met kleine blaasjes vocht zit die barsten en wat fokking veel pijn doet...niemand ziet er iets van maar het doet vooral erg veel pijn). Na de kuur heb ik een tijdje een zalige hoofdhuid gehad, zelfs borstelen en haartjes verven ging prima! Maar toen kwamen de bultjes weer terug, helaas... Ook mijn acné komt licht terug, dus er lijkt wel een duidelijke samenhang te zijn? Al snapt de huisarts niet wat die bultjes tussen m'n haren zijn. Omdat Roa de vorige keer zo effectief was, heb ik dat nu weer gekregen. 't Is nu dus niet voor acné op zich (daar kan ik nog wel mee leven als het niet veel erger meer was geworden), maar meer voor m'n hoofdhuid. Misschien dat de arts me daarom nu ook een korte kuur (1 maand) wilt geven?

Maar als ik zo een paar posts naar beneden lees en reken, zie ik dat ik de vorige x maar 30mg/kg heb binnengekregen. Dat is veel te weinig, daarmee wordt het probleem inderdaad niet uitgeroeid! Dus...misschien maar eens navragen of ik nu wel voor die 120mg/kg mag gaan? Al zal de dosis dan flink omhoog moeten én moet ik een zomer-met-weinig-zon zien door te komen.

De bijwerkingen zijn nog in alle hevigheid aanwezig. Wel is opvallend dat eerst mijn neus plus het gedeelte links en rechts daarvan opgezet, schilferig, rood en pijnlijk was en dat verschuift nu steeds meer richting m'n oren. M'n neus en de stukjes daarnaast zijn weer ok, alleen nog roodachtig, maar nu zitten de plekjes meer richting m'n kaak. Als het zo blijft opschuiven, vind ik het prima want dan is het over een weekje wel weg! Lijkt alsof de hele bovenste huidlaag er gewoon even 'afgeduwd' wordt? Als die roodheid nou ook een beetje wegtrekt, ben ik over een weekje of wat weer toonbaar. Vandaag durfde ik zelfs niet met het OV naar de uni, zo erg zie ik eruit nu Volgens m'n huisarts zijn het vrij normale bijwerkingen die nu heviger zijn omdat ik niet opgebouwd heb maar direct gestart ben met 30mg/dag; zijn advies was uit de zon, goed insmeren en even afwachten. Blijft het, gaan we iets anders bedenken of afbouwen.

Zodra mijn huid weer iets kan hebben, ga ik ook maar braaf met SPF50 smeren; die hebben we hier gelukkig nog in handzame wintersporttubetjes! Nu lijkt het me minder verstandig er zoiets op te doen
pi_67666323
Ik ben sinds woensdag klaaaaaaar! M'n derma was tevreden dus hoef niet meer te slikken Ik hou jullie op de hoogte wat betreft het wegtrekken van de rode vlekjes!
pi_67669484
Sera_sera, ik hoop dat je er nu voorgoed vanaf bent Ben zelf net door het ziekenhuis gebelt en mijn bloed was in orde (functioneren vd nieren etc.) dus ik mag beginnen met de 4 maanden durende kuur. Ik start maandag, zodat ik dit weekend nog even een feestje kan vieren, met een pilsje .
pi_67669567
Hoe zit het eigenlijk met de vetheid van de huid als je stopt.

Ik had namelijk voordat ik met de Roa begon een best vette huid. Nu natuurlijk verre van dat
pi_67679304
Ben nog altijd aan het twijfelen, ik neem nu de pil yasminelle en het lijkt alsof ik hetzelfde krijg als roaccutanegebruikers (uiteraard wel minder) .... had schilfers rond mijn ogen, wonden in de hoeken van mijn lippen en heb veel meer puiste dan anders! (dus dat lijkt op een kleine breakout)...echt raar...

Maar ik blijf denken dat alleen roac mij van die lelijke puisten af kan helpen... Toch blijf ik twijfelen.. Niet voor de lever, drankloze periode of droge lippen, maar voor die breakout heb ik WEL schrik en nog meer voor die dunne huid en rode vlekjes :s vooral dan die rode vlkejes waar ik al zo veel over gelezen heb... wat houdt dat eigenlijk in?

OOk heb ik enorm veel schrik voor littekens, als ik van mijn puisten verlost ben ga ik mij laten behandelen tot alle littekens weg zijn... (maar volgens meeste ga k geen littekens hebben, maar toch) Eerder dacht ik dat je na roac nooit nog je huid kon laten behandelen TEGEN littekens. Maar nu weet ik dat je na 6 maanden je huid al mag late behandelen... Ik kreeg toch weer schrik toen ik op internet las dat je van roac meer littekens kreeg ofzoiets... :s Dan las ik ergens dat mje door roac minder littekens kreeg.. ????

Eigenlijk heb ik volgens de meeste niet eens harde acné, maar ik vind dus dat ik verschrikkelijke harde acné heb... Ik pruts er ook aan en dat is dus omdat ik dom ben! ... maar ik denk dat bijna iedereen eraan pruts en als je geen puisten hebt kan je er ook niet aan prutsen... Maar ik heb dus schrik dat ik daar littekens van ga overhouden... heb er zelfs al, maar ik denk dat ik die kan laten weghalen(als het inderdaad toegelaten is na een roac kuur)

Alvast bedankt! Heb veel aan de ervaringen op het forum hier.. Maar weet echt niet wat te doen!...
  vrijdag 3 april 2009 @ 16:09:27 #151
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_67679862
Duts, heb je al met je dokter/dermatoloog overlegd? Dat zijn namelijk dé echte kenners.
pi_67699374
Ben al naar de dermatologe geweest, ik heb al een kuur met antibiotica gehad (Tetralysal), dat hielp wel, maar nog steeds puistjes hoor, daarna heeft ze me de pil voorgeschreven. Ik ben vorige week naar de dokter geweest want ik was weer helemaal down. Zij vond roac overdreven... Daarna gebeld voor een afspraak met de dermatologe (voor een noodgeval, want het wordt steeds erger) en heb nu maandag een afspraak... Zij zijn de echte kenners inderdaad Maar ik denk dat ze geen ervaring hebben met het zelf genomen te hebben/ nemen.. En zij kunnen zich ook niet moeilijkr voorstellen hoe erg je ervan kunt afzien vind ik...
Groetjes
  zaterdag 4 april 2009 @ 17:48:19 #153
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_67707817
Bij mij ging het eigenlijk allemaal heel snel opeens. Ik was bij de huisarts geweest waarvan ik al heel wat middeltjes voorgeschreven had gekregen. Die verwees me toen door naar een dermatoloog. Ik kreeg een brief mee waarin stond wat ik allemaal al had gebruikt, toen ik bij dermatoloog kwam begon hij eigenlijk direct over roaccutane.

Dus ik denk dat als je de huisarts achter je hebt het een stuk makkelijker gaat.

Anyway, succes maandag. We horen het wel!
pi_67711495
Ben nu 4.5 maand bezig met roa, en ben super tevreden! dat emotieloos zou ik op een andere manier uitdrukken, mijn moeder noemde het meer futloos. gewoon nergens meer zin in hebben etc, had dat een tijdje geleden heel erg.
Voor je lippen is het beste om even naar je apotheek te lopen en in gelijke delen lanoline,vaseline, glycerine te halen, bij mij komt dat in een tubetje van fagron en werkt geweldig! ik wens jullie allemaal succes, het werkt zo goed als gegarandeerd!
  zondag 5 april 2009 @ 15:46:50 #155
213223 AfromA
Ach nee!
pi_67730953
HennRik (H)
Is 't weer erg teruggekomen? Of ben je er gewoon op tijd bij?

Ik ben er redelijk op tijd bij denk ik, net outbreak gehad, maar gaat nu al weer iets beter. Van spierpijn en moeheid merk ik (nog) weinig. Maarja, ik slik ook nog maar 2 weken...

Succes allen ; )
pi_67756173
Hay, Heeft hier iemand last van haaruitval? Want heb op andere sites al veel gelezen van mensen die haaruitval kregen van roac. Heb wel nogal dik haar en krullen, maar toch zouk geen haar kwijt willen Tschijnt ook dat de krullen er uit gaan door de roac????????
  maandag 6 april 2009 @ 12:48:50 #157
210480 HennRik
2 N'en, geen D
pi_67756242
Ik denk dat ik er ook redelijk op tijd bij ben.. De zon van afgelopen dagen heeft ook nog wat geholpen. Hoe was die uitbraak? Net zo ernstig als tijdens je eerste kuur? Die uitbraak is het enige waar ik nog tegenop zie.
pi_67758277
Nu je het zegt, over die krullen

ik heb van mezelf ook heel veel krullen, heel dik en veel haar (pluizig enzo)
en ik heb nu idd veel minder krullen!
meer slag.
maar nog net zo pluizig en net zoveel.

komt dat wel weer terug na de kuur?

ben nu 2 maand bezig, gaat wel goed nu
Jij was ook ooit nieuw.
pi_67771265
quote:
Op maandag 6 april 2009 12:46 schreef duts8 het volgende:
Hay, Heeft hier iemand last van haaruitval? Want heb op andere sites al veel gelezen van mensen die haaruitval kregen van roac. Heb wel nogal dik haar en krullen, maar toch zouk geen haar kwijt willen Tschijnt ook dat de krullen er uit gaan door de roac????????
Ik heb van 7 weken roa, last gekregen van haaruitval. Nu na 5 maanden te zijn gestopt nog steeds haaruitval. Al reeds naar mijn dermatoloog gegaan, welke alleen wist te melden dat het op een natuurlijke manier 'zou moeten' teruggroeien. Weet niet of er nog meer mensen zijn welke last hebben/hadden van haaruitval welke vooruitgang hierin zien of hebben ervaren?
  dinsdag 7 april 2009 @ 09:05:15 #160
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_67783841
Ik ga dit topic even in de gaten houden.
Mijn vriendin is nu 25 en heeft al sinds haar 12e veel last van acne. Het laatste jaar werd het eigenlijk alleen maar erger, met ook flinke onderhuidse ontstekingen.
Ze heeft alle middeltjes van de huisarts al geprobeerd en wilde graag een behandeling van de schoonheidsspecialiste tegen de lidtekens. (een of andere dure naam).

toen ze via de huisarts een verwijzing wilde, stuurde hij haar eerst door naar de dermatoloog in het ziekenhuis. Die schreef na een gesprekje van een paar minuten een kuur van 9 maanden Roaccutane voor.
Ze is gisteren begonnen met de eerste 2 capsules (2x20g).
Buiten de streep door de kinderwens voor de komende tijd zat ze te huilen van geluk toen de dermatoloog haar verzekerde dat ze eigenlijk over 9 maanden van alle klachten definitief af zou moeten zijn en het na een maand of 4 eigenlijk al voorbij zou zijn met nieuwe puistjes.

De voorgespiegelde droge lippen, rood hoofd en zongevoeligheid neemt ze maar op de koop toe. Het is toch maar tijdelijk.

Maar helpt het ook tegen de bestaande littekens eigneljik? Trekt dat ook weg?

Ze moet overigens wel elke 6 weken op controle met bloedprikken erbij.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_67784443
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 09:05 schreef avotar het volgende:
Maar helpt het ook tegen de bestaande littekens eigneljik? Trekt dat ook weg?
Hangt ervan af. Verschillende soorten acne geven verschillende soorten littekens. Als haar littekens voornamelijk bestaan uit hyperpigmentatie (=rode tot paarse vlekken onder de huid waar een ontsteking heeft gezeten) dan trekken die uiteindelijk weg, ja. Niet door Roaccutane overigens, maar gewoon door de tijd. Denk aan maanden tot jaren. Voor zover ik weet is er niet echt een methode om dat te versnellen.
Als ze echt diepe putten in de huid heeft (zoiets dus), dan is het een ander verhaal. Eventuele behandeling daarvoor zal echter nog lang moeten wachten: door een Roa-kuur wordt je huid té dun en gevoelig om de standaardbehandeling voor dat soort littekens aan te kunnen (zal alleen maar tot meer littekens leiden als je daar te snel aan begint).
Maar zoals altijd: naar de dermatoloog met deze vragen. De derma kan je tot in detail vertellen over mogelijkheden voor littekenbehandeling incl. het hoe en waarom en de slagingskans.
  dinsdag 7 april 2009 @ 09:35:56 #162
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_67784601
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 09:29 schreef veuve_amiot het volgende:

[..]

Maar zoals altijd: naar de dermatoloog met deze vragen. De derma kan je tot in detail vertellen over mogelijkheden voor littekenbehandeling incl. het hoe en waarom en de slagingskans.
Klopt en dat is ook een van de vragen die ze heeft opgescrheven voor de eerste controle.
Ze was alleen zo flabbergasted na het gesprek gisteren dat dat allemaal vragen waren die later pas opkwamen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_67784688
Oh, dat begrijp ik volledig. Opschrijven van vragen is een prima idee om niet overrompeld te worden als je daar zit.
Wens haar succes!
  dinsdag 7 april 2009 @ 09:42:57 #164
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_67784810
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 09:38 schreef veuve_amiot het volgende:
Oh, dat begrijp ik volledig. Opschrijven van vragen is een prima idee om niet overrompeld te worden als je daar zit.
Wens haar succes!
Doe ik zeker. Ik ben ook heel blij met haar om het voorgespiegelde vooruitzicht. Niet zozeer dat het erg is dat je de puistjes ziet, maar vooral de fysieke pijn die het geeft die er niet meer zou zijn.
Maar goed, eerst zien en dan geloven.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_67787648
Vaganza & Basto, Hoeveel mg per dag moeten jullie nemen en voor hoelang / hebben jullie het moeten nemen? Mijn dermatologe had ook gezegd dat als je haar uitvalt het na de roac teruggroeit! grtjs
pi_67788706
Mijn dermatoloog heeft inderdaad hetzelfde gezegd. Maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je haar daadwerkelijk uitvalt, heb zelf ontzettend dik haar dus hopelijk gebeurd daar niets mee . Ik slik nu 2x 20mg per dag.
pi_67800666
Ik slik 2 x 20 mg per dag, nu nog. over 2 weken weer een afspraak, dan hoor ikd enk ik hoelang ik nog moet, en misschien gaat men dosis wat omhoog
Jij was ook ooit nieuw.
pi_67801685
Even een vraagje voor de mensen die al eerder een kuur hebben gevolgd: hoe lang duurt het nadat je bent gestopt met een volledige kuur (120mg/kg) voordat de droge lippen en ogen afnemen en zich herstelt naar de originele staat?
pi_67802422
hey kan iemand mij uitleggen of ik al de nodige mg in mijn lichaam hebt?

ik heb :
1e maand 30 mg
2e maand 40 mg
3e maand 50 mg
4e maand 50 mg
5e maand 50 mg

k weet dus nie hoe je dat berekent
pi_67802896
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 11:12 schreef duts8 het volgende:
Vaganza & Basto, Hoeveel mg per dag moeten jullie nemen en voor hoelang / hebben jullie het moeten nemen? Mijn dermatologe had ook gezegd dat als je haar uitvalt het na de roac teruggroeit! grtjs
Ik heb 7 weken 2x20mg per dag genomen. Dus het is onzin dat haaruitval pas als bijwerking optreedt bij een hoge dosis. Want 40mg p/dag is een gemiddelde dosis (ik weeg 85 kilo en ben 1.93 lang).

Maar mijn dermatoloog heeft ook gezegd dat mijn haar terug zou moeten groeien. Maargoed hoe langer het nu nog uit blijft vallen, des te langer het nodig heeft om te herstellen ('als' het terugkomt, want dat weet je nooit).
  dinsdag 7 april 2009 @ 22:17:36 #171
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67810406
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:29 schreef PoisionedCherry het volgende:
hey kan iemand mij uitleggen of ik al de nodige mg in mijn lichaam hebt?

ik heb :
1e maand 30 mg
2e maand 40 mg
3e maand 50 mg
4e maand 50 mg
5e maand 50 mg

k weet dus nie hoe je dat berekent
Het totaal volgens de bijsluiter is 120-150 mg per kg lichaamsgewicht. Hoe zwaar ben je? Dat moet je dus met elkaar vermenigvuldigen.

Wat je nu geslikt hebt kun je met je eigen rijtje natuurlijk uitrekenen, want je weet hoeveel dagen je (ongeveer) in een maand 30 danwel 40 danwel 50 mg geslikt hebt, dus dat tel je dan gewoon op.

En dan is het verschil tussen die 2 totalen wat je nog moet... En daarvan zou je uit kunnen rekenen hoe lang dat nog is, als je met dezelfde tred van 50 mg door zou blijven gaan (dat kun je weer door elkaar delen).
Succes!
*Think outside the box*
pi_67819440
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:43 schreef Basto het volgende:

[..]

Ik heb 7 weken 2x20mg per dag genomen. Dus het is onzin dat haaruitval pas als bijwerking optreedt bij een hoge dosis. Want 40mg p/dag is een gemiddelde dosis (ik weeg 85 kilo en ben 1.93 lang).

Maar mijn dermatoloog heeft ook gezegd dat mijn haar terug zou moeten groeien. Maargoed hoe langer het nu nog uit blijft vallen, des te langer het nodig heeft om te herstellen ('als' het terugkomt, want dat weet je nooit).
doe het ook maar even zo
ik slik ook 2 x 20 mg per dag, ben 8 weken bezig. ik weeg 60 kilo en ik ben 1,75
maar goed ik zie men haar niet echt "uitvallen" maa rmeer de krul minder worden
Jij was ook ooit nieuw.
pi_67827290
ik weeg dus 60 kg

sorry maar ik snap niets van je uitleg
wat moet ik met wat vermenigvuldigen?
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 22:17 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:

[..]

Het totaal volgens de bijsluiter is 120-150 mg per kg lichaamsgewicht. Hoe zwaar ben je? Dat moet je dus met elkaar vermenigvuldigen.

Wat je nu geslikt hebt kun je met je eigen rijtje natuurlijk uitrekenen, want je weet hoeveel dagen je (ongeveer) in een maand 30 danwel 40 danwel 50 mg geslikt hebt, dus dat tel je dan gewoon op.

En dan is het verschil tussen die 2 totalen wat je nog moet... En daarvan zou je uit kunnen rekenen hoe lang dat nog is, als je met dezelfde tred van 50 mg door zou blijven gaan (dat kun je weer door elkaar delen).
Succes!
pi_67828870
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:44 schreef PoisionedCherry het volgende:
ik weeg dus 60 kg

sorry maar ik snap niets van je uitleg
wat moet ik met wat vermenigvuldigen?
[..]


Stel we nemen 150 mg per kilo lichaamsgewicht, dan heb je 60 x 150 mg nodig dat is 9000 mg totaal. We nemen even 30 dagen voor een maand gemiddeld dan heb je tot nu toe gehad:
30x30 = 900
30 x 40 = 1200
3 x 30 x 50 = 4500

Betekend dat je tot nu toe 6600 mg hebt, en nog 2400 moet dat is nog 1,5 maand als je 50 mg per dag blijft slikken. Als je overigens 120 mg per kilo lichaamsgewicht aanhoudt heb je nog 2 weekjes te gaan
pi_67833917
heel erg bedankt voor je uitleg
wat raad je me aan:P 2 weken doorgaan of 1.5 maand
mijn dermatoloog zegt zelf: ik wil dat je in totaal 7 maanden slikt
mar ik heb niet eens erge acne ik had alleen op mijn kin en wangen hele kleine puistjes
dusik weet nie of het waard is om 1,5 maand door te gaan

trouwens heeft iemand hier ervaring met Eucerin anti redness creme?
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:29 schreef belendel het volgende:

[..]

Stel we nemen 150 mg per kilo lichaamsgewicht, dan heb je 60 x 150 mg nodig dat is 9000 mg totaal. We nemen even 30 dagen voor een maand gemiddeld dan heb je tot nu toe gehad:
30x30 = 900
30 x 40 = 1200
3 x 30 x 50 = 4500

Betekend dat je tot nu toe 6600 mg hebt, en nog 2400 moet dat is nog 1,5 maand als je 50 mg per dag blijft slikken. Als je overigens 120 mg per kilo lichaamsgewicht aanhoudt heb je nog 2 weekjes te gaan
  woensdag 8 april 2009 @ 18:02:12 #176
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_67836341
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:44 schreef PoisionedCherry het volgende:
ik weeg dus 60 kg

sorry maar ik snap niets van je uitleg
wat moet ik met wat vermenigvuldigen?
[..]


quote:
[iemand die het geheel voorrekent]
Je bent niet zo'n beta zeker
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:45 schreef PoisionedCherry het volgende:
heel erg bedankt voor je uitleg
wat raad je me aan:P 2 weken doorgaan of 1.5 maand
mijn dermatoloog zegt zelf: ik wil dat je in totaal 7 maanden slikt
mar ik heb niet eens erge acne ik had alleen op mijn kin en wangen hele kleine puistjes
dusik weet nie of het waard is om 1,5 maand door te gaan

trouwens heeft iemand hier ervaring met Eucerin anti redness creme?
[..]


Zoals al eerder vermeld: het gaat om een kuur, en net als bij bijvoorbeeld een antibioticakuur moet je die meestal nou eenmaal afmaken, zeker als je dokter dat zegt. Hier om advies vragen hoe lang je door moet slikken is echt niet verstandig, je dermatoloog gaat het echt niet cool vinden als je zegt: "ja ik ga eerder stoppen want ze zeggen op Fok! dat dat ook kan."
*Think outside the box*
  woensdag 8 april 2009 @ 22:07:50 #177
215276 Alsmere
Ook dat nog...
pi_67845245
Half december vorig jaar ben ik na 8 lange maanden gestopt met de roa, mijn huid was helemaal clean.
Nu, 3.5 maand later ben ik maar weer terug gegaan naar mijn derma, ik kan wel janken, komt allemaal net zo hard weer terug.
Heb besloten nu eerst maar een antibiotica kuur van 6 weken te volgen, wil deze zomer zonder Roa doorkomen. Maar aan het eind van dit jaar denk ik dat ik helaas ook aan een 2e kuur moet.
We zullen zien....

Suces iedereen!
pi_67879980
quote:
Op woensdag 8 april 2009 16:45 schreef PoisionedCherry het volgende:

trouwens heeft iemand hier ervaring met Eucerin anti redness creme?
[..]


Ja!
Ik gebruik die nu 2 maanden. Om te zeggen: fijn!? Nee, hij voelt niet lekker vettig aan. Iets wat wel prettig is bij het gebruik van Roa. De creme ''blijft op de schilfers hangen'' Snap je?
Werkt het ivm de rode huids kleur in het gezicht? Ja! Daar is de creme heel fijn voor. Dus als je make-up wil gebruiken en de rode kleur verdoezelen dan is het een aanrader.

Edit:
Ik stond vandaag mijn tanden te poetsen en keek tegen de tube was-emulsie aan van Eucerin. Die is ook voor (tegen) redness. Die is heerlijk zacht! Een aanrader.

[ Bericht 5% gewijzigd door botterfly op 10-04-2009 15:21:52 ]
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_67884362
Alweer een tijdje geleden dat ik hier postte.

Na 4 maanden 20 mg per dag te hebben geslikt heeft mijn dermatoloog gezegd het aan te willen kijken zonder pillen. Ik ben in 3 maanden van extreem naar helemaal clean gegaan en de laatste maand ging het dus al heel goed. Ik ben nu wel bang dat het terugkomt ofzo maar ik wacht het af.

Zelf heb ik trouwens nog geen woord gehoord over die aanbevolen hoeveelheid in je lichaam ofzo, van mijn dermatoloog. Het lijkt erop alsof ze het allemaal anders aanpakken.

Sterkte allemaal
pi_67898841
Ik ben afgelopen dinsdag begonnen met 3x20 mg = 60mg per dag. Mijn bijwerkingen zijn droge huid, neus, lippen, ogen.. de algemene dingen.. Wat tintelingen in de huid en trillende spieren in arm en benen. Rugpijn had ik gister maar is al weg. Vandaag beetje moe en duizelig maar voor de rest no problems.

Ik merk wel dat de huid absoluut gevoeliger wordt. ff stevig aanraken en het doet al pijn. Beetje beurs kan je wel zeggen en wat slappig qua spieren.

Als dat een beetje mindert is het prima te doen. Oh ja mijn acne heb ik al sinds mijn 16e en ik ben nu 24. Heb alle middeltjes al wel gehad, incl. minocycline dat jaren wel redelijk zijn werk deed met ups en downs. Maar als je ervan af gaat dan komt het weer terug. Nu ben ik het zat en ik wil deze zomer niet in met een huid die vet is met warm weer met dikke vieze bulten.

Alhoewel ik niet in de zon kan zitten, is de schaduw ook prima. Zolang die dikke bullten en andere acne weggaan.

Veel succes allen, mogen onze huidjes acne vrij zijn of iig vrijwel verlost van acne worden..
pi_67922551
Gaat op zich best netjes met mn huid op het moment. Bijwerkingen (spierpijn/vermoeidheid) vallen mee, ondanks het vele sporten. Droge huid, lippen zijn er natuurlijk wel, maar niet al te storend.
Het gaat al veel beter met m'n huid, weinig ontstekingen meer over, dus eind mei, als m'n kuur afgelopen is, moet het helemaal goedkomen!

Succes allen ; )
pi_67936308
Misschien een gekke vraag, maar wel een vraag die mij en mijn vriendin dwarszitten!

We gebruiken allebei Roa, dus allebei onze gezichthuidjes zijn gevoelig. Als ik met mijn vriendin zoen (maakt niet uit of ik flinke stoppels heb of net geschoren) zit zij met een kapotte kin. En niet zo zuinig ook. Wat kunnen we hier in hemelsnaam aan doen..zoenen met een pleister op?
pi_67936608
Ik zit nu in maand 8 en slik nu 2x40mg per dag. Het heeft zeker al geholpen maar er blijven geregeld van die etterbakken bij komen.

Bijwerkingen:

Droge lippen
pi_67943031
Hè hè, de nare bijwerkingen (rode vlekken, korstjes, schilfers) zijn weer over! Toch een soort gewenning dus =) Nu alleen nog wat droge lippen, maar zelfs zonder Roa gaan Blistex&ik niet zonder elkaar op pad

Alleen nog even onthouden dat ik écht niet meer mag krabben aan mijn gezicht; 1x krabben geef een wondje dat er 5 dagen zit
pi_67945116
Bijna nu een week met 60mg. Bijwerkingen, droge bek, en alles wat droog kan zijn. voor de rest niks.


Qua puisten, geen verbetering tot nu toe.. Maar het is ook maar één week.
pi_67973710
Nu iets langer dan een week aan de 40mg/dag, ook droge lippen/huid.. maar met de juiste zalf voor zowel huid als lippen valt het goed te doen Qua acne merk ik nu al een enorme verbetering, wist niet dat het zo snel kon gaan. Mijn huid in mijn gezicht voelt al heel glad aan en alles lijkt 'dood'te gaan, zijn nog geen nieuwe ontstekingen bijgekomen. Als het zo door zet dan ben ik erg tevreden Mijn rug zet echter nog niet heel erg door, het wordt allemaal wel iets droger. Nog iets meer dan 3,5 maand te gaan
pi_67976854
Zeg op plekken waar ik vroeger veel witte stipjes had, onder mijn kin enzo ( verstopte talg in poriën ofzo) wordt er een beetje uitgeduwd lijkt het. Wat is het beste om ze eruit te krijgen, gewoon tijd gunnen en wassen of wassen + washandje of een andere manier? Zachtjes duwen kan ook maar lijkt me niet erg goed, blijft namelijk lang rood op Roaccutane.
pi_68001306
Vandaag ben ik precies 9 weken bezig, 40 mg per dag

Het is best zwaar... ik twijfel vaak of ik de kuur wel af wil maken
ik ben heel erg moe, hoofdpijn, rugpijn, spierpijn, alles is droog, eczeem
maarja.
denk dat ik er spijt van krijg als ik ermee stop.

hoe gaat het met jullie en de zon nu? tis best mooi weer geweest een paar dagen
Jij was ook ooit nieuw.
pi_68001356
quote:
Op maandag 13 april 2009 15:02 schreef Arsenius het volgende:
Zeg op plekken waar ik vroeger veel witte stipjes had, onder mijn kin enzo ( verstopte talg in poriën ofzo) wordt er een beetje uitgeduwd lijkt het. Wat is het beste om ze eruit te krijgen, gewoon tijd gunnen en wassen of wassen + washandje of een andere manier? Zachtjes duwen kan ook maar lijkt me niet erg goed, blijft namelijk lang rood op Roaccutane.
laten zitten ....... denk ik, anders beschadig je je huid!
krijg je wondjes enzo.
waarschijnlijk gaan ze vanzelf weg. ik had zoiets op men neus, nu is ie helemaal glad
misschien heeel zacht een keer scrubben?
Jij was ook ooit nieuw.
pi_68028904
Hallo Roa newbies!

Heb hier al een jaartje niet meer gepost. Kwam ff kijken hoe het jullie vergaat. Ik heb toendertijd enorm veel gehad aan Roa verhalen van ervaren slikkers, dus ik dacht, ik wil ook iets betekenen voor de huidige Roa generatie. Ik heb wel even in mijn postgeschiedenis moeten graven, maar iig hier mijn slikstatistieken (wat een woord ) :

Ik heb vanaf 25 januari 2007 tot 11 december 2007 Roaccutane geslikt. (23 jaar oud bij begin vd kuur)
1e maand 30 mg/dag
2 maanden 40 mg/dag
8 maanden 60 mg/dag
laatste maand 30 mg/dag

Ik heb uitgerekend dat ik in totaal 15550 mg heb geslikt, oftewel 222 mg/kg lichaamsgewicht. Dat is dus ver over de normale hoeveelheid.
Ik heb in totaal ongeveer 300 mg vergeten te slikken, ongeveer 6 dagen dus verspreid over de gehele periode.

Mijn bijwerkingen zijn altijd beperkt gebleven tot droge lippen, een droge huid rond de mond en de ogen, geirriteerde droge ogen en af en toe wat hoofdpijn. Ik had ook het idee dat ik sneller aangeschoten was van alcohol. Ik kon alle bijwerkingen goed bestrijden met de bekende labello en Cetaphil lotion. Ik dronk dus toch gewoon af en toe alcohol, geen probleem. Mijn bloedwaarden waren altijd in orde, behalve mijn cholesterol, die was een paar keer te ... laag. Te laag ja, waardoor ik wat meer frituur ben gaan eten.

Ik kan jullie wel gaan vertellen waar mijn acné zich bevond en hoe erg het was (acné conglobata anyone?), maar ik heb iets beters (of misschien niet), dus stop met eten (als je iets eet) en klikkerdeklik

De linkerkant van m'n gezicht: Klik!
De rechterkant van m'n gezicht: Klik!
Mijn borst: Klik!
En mijn trots... ... mijn rug: Klik!

Ga ervanuit dat mijn ultieme dip ongeveer 6 tot 10 weken na aanvang van de kuur kwam. Toen was het nog erger als op de "before" foto's en vroeg ik me af: WHY? Maar ik zette door en voilá.
Nieuwere foto's hoef ik niet te posten. Ga uit van 2008, denk nog eens 90% van alle vlekken die je ziet weg, vervaag 50% van de littekens en je weet hoe mijn huid er nu uit ziet. Het valt niet meer op, behalve in het irritante licht in pashokjes, dat laat echt alles zien. Maar ik kan er mee leven. En het mooie is, één kuur had ik maar nodig. Het is godzijdank nooit meer teruggekomen (op een handvol vervelende puistjes na, die meestal na een paar dagen alweer zo goed als verdwenen waren).

Tot slot: de enige fout die ik heb gemaakt is, DAT IK TE LAAT MET DE KUUR BEGONNEN BEN!! Zo'n verschrikkelijk goed resultaat, maar ik heb het veel te lang zo erg laten worden. Het heeft zich langzaam in 5 jaar kunnen opbouwen, voordat ik aan de bel trok.

Dus mijn advies aan de twijfelaars: SLIKKEN!! En laat je geen antibiotica aansmeren! Eventuele bacteriën zijn vaak toch al resistent, dus weggegooide tijd en moeite.
Mijn woorden aan de slikkers met een dip: kin omhoog en HOUD VOL! want je gaat oh zo gelukkig worden met je prachtig mooie huidje.

Heel veel succes allemaal!

PS. specifieke vragen wil ik graag beantwoorden. Ik vraag me ook af hoe het met Gelderlander (ofzoiets) en Marjenda gaat. Zij hadden "wat meer" kuren nodig, maar aanhouders winnen en volgens mij was ze het gelukt ervanaf te komen.
Venco Dropmakers
pi_68032768
quote:
Op dinsdag 14 april 2009 12:09 schreef Vaganza het volgende:
hoe gaat het met jullie en de zon nu? tis best mooi weer geweest een paar dagen
Mi gadu, rood hoofd!
Niet eens door verbranding, maar puur van inspanning en het warm hebben. Zag er ietwat oververhit uit, zeg maar. SPF 30 & 50 op strategische plaatsen doet wel wonderen tegen eventuele verbranding, gelukkig.

Volgende week voor de tweede keer leverwaarden controleren. Het gaat zo goed op dit moment dat ik maar eens ga overleggen of de volledige kuur afmaken wel nodig is - of dat ik op een lagere dosis verder kan met minder heftige bijwerkingen.
Dropmix heeft gelijk, ik had dit even 5 jaar eerder moeten doen. Wat een oplossing.
pi_68038776
Ik heb (na vier jaar aangemodderd te hebben & depressie) ook een afspraak bij de dermatoloog. Ik ga ook betogen dat ik perse roaccutane wil hebben. Jammer dat er zo'n lange wachttijden zijn!

En de zon? Kun je (als je roacctuane) slikt helemaal niet meer bruin worden/in de zon zitten?
Vielen dank!
Einde bericht
pi_68038998
Dropmix, bedankt voor je reactie Wat een verschil inderdaad! Ik heb dezelfde vorm van acne (helaas), alleen mijn rug is iets minder erg, het beperkt zich tot mijn schouderbladen en bovenkant rug. Het resultaat is iig verbluffend, dus iig weer een stukje motivatie om de gehele kuur af te maken . Wat betreft de alcohol, dronk je wel eens meer dan 3 glazen op een avond? Ik durf het nl. niet echt aan, lijkt me niet verstandig.

En de zon.. je moet niet actief in de zon gaan liggen bakken, je huid is gewoon veel gevoeliger voor de zon (en verbrand dus snel, plus kans op rode vlekken). Als je buiten bent in de zon is het belangrijk dat je je goed insmeert (met een hoge factor). Het is net als met alcohol, een beetje met mate dus (maar beter van niet). Vraag het voor de zekerheid ook even na aan je dermatoloog als je een afspraak hebt. Succes!
  woensdag 15 april 2009 @ 21:01:03 #194
230346 mike_hunt
The Beast Within
pi_68052330
tvp
Blessed is he who reads aloud the words of the Prophecy.
And blessed are those who hear.
Do not seal up the words of the Prophecy, for the time is near.
Behold, I am coming soon
pi_68059066
quote:
Op woensdag 15 april 2009 14:11 schreef Snake28 het volgende:
Wat betreft de alcohol, dronk je wel eens meer dan 3 glazen op een avond? Ik durf het nl. niet echt aan, lijkt me niet verstandig.
Mijn antwoord op je vraag is: ja, ik dronk wel eens meer dan 3 glazen op een avond. Veel meer zelfs. Maar ten eerste deed ik dit vrij zelden, hooguit eens in de drie maanden en ten tweede, als ik zoiets zag aankomen, dan slikte ik die dag geen Roa of de helft minder. Let daarbij op de uitslag van het bloed. Als dat allemaal in orde is, kan een avondje alcohol geen kwaad. Ik dronk af en toe wel een biertje. Ik had dit ook met mijn derm besproken en ze vond het goed.
quote:
En de zon.. je moet niet actief in de zon gaan liggen bakken, je huid is gewoon veel gevoeliger voor de zon (en verbrand dus snel, plus kans op rode vlekken). Als je buiten bent in de zon is het belangrijk dat je je goed insmeert (met een hoge factor). Het is net als met alcohol, een beetje met mate dus (maar beter van niet). Vraag het voor de zekerheid ook even na aan je dermatoloog als je een afspraak hebt. Succes!
Daar sluit ik mij bij aan. Negentien, bakken in de zon is een no no. Het wordt smeren en bedekken, vooral als je al een aantal maanden slikt. Je huid verbrand veel sneller. Ook als je gestopt bent met de kuur zou ik minstens nog een maand of 2 wachten met actief zonnen. Verpest je huid niet met de zon, heb geduld en het jaar erop kun je weer doen wat je wilt.
Venco Dropmakers
  donderdag 16 april 2009 @ 18:23:40 #196
244118 Anoniemo
niet lachen=niet leven
pi_68080758
yoo mense

ik ben alweer 3 maanden aan de roacutane, in het begint is het klote werd het ook erger en vond ik de bijwerkingen ook erg maar dat valt allemaal wel mee.
het is iedergeval nu een stuk rustiger geworde heel af en toe een puistje nu dus weer 1
op mij kin maar ze gaan ook veel sneller weg.
enige waar ik last van heb zijn rode vlekjes, ik heb deze met sudocreme elke avond ingesmeerd en ik had
wel het idee dat het minder werd want het droogt heel erg uit en dat is goed zegt mijn dermatoloog, MAAR ik was vandaag bij de derma en die zei dat ik helemaal nix mag smeren omdat dat gaat verstoppen
en dan word het erger.
ik heb veel in de zon gezeten in het buitenland 24 graden nergens last van gehad 2 uur lang in de zon..
zolang je je maar goed insmeerd en klein beginne.. eerst een kwartiertje dan ff in de schaduw daarna half uurtje enz enz.. het heeft bij mij zeker een hoop gescheeld in de zon zitte en in de zee zwemmen
dat doet je huid egt goed!

Mijn advies is zet gewoon door blijven lachen, ik heb ook tijden gehad dat ik egt niet naar buite durfde
alleen maar op me kamer bleef niet uitgaan maar dat is ook niet gezond.
en het werkt egt!!! blijf volhoude

veel water drinken
om de 2 dagen kussensloop verwisselen (en omdraaien volgende dag)
geen shampo gebruiken, koop shampoo voor gevoelige huid.
2x per dag je gezicht wassen met water en met tissues of schone watjes afdeppen
NIET met je vingers eraan zitten
en dan moet het egt wel goedkomen

voor vragen wil ik ze wel beantwoorden als je duidelijk bent want ik weet hoe het je hele leven kan beinvloeden.

Greetss
pi_68083768
Ik heb nu drie maanden doxycycline gebruikt, wat verrassend goed hielp. Helaas mee moeten stoppen en het begon na een week alweer erger te worden. Nu clindamycine om het effect een beetje te behouden, maar als het tegenvalt ga ik aan het eind van de zomervakantie maar beginnen aan een roa kuur of zo
pi_68090315
@ Dropmix

Zooo hee! Jij hebt echt wel geluk gehad zo die fotos te zien. Ik heb zelf ook vorig jaar 9 maanden aan de Roa gezeten. Ik heb nu af en toe nog wel een puistje maar voor de rest is mijn huid helemaal schoon . Ik had mijn acné op precies dezelfde plekken zitten als jij. Op m'n borst rug en wangen, bij jou is het echt heel mooi hersteld, geluk mee gehad, je acne ziet er namelijk precies hetzelfde uit als het mijne eruit zag en ik heb er (helaas) hypertrofische littekens aan overgehouden. Het ziet er nu nog steeds lelijk uit .

Ik weet eigenlijk niet of er iets tegen te doen is en of hier meer mensen last van hebben na hun roaccutane kuur? Want eigenlijk wil ik niet mijn hele leven met die littekens rondlopen
pi_68097989
Had je die littekens al voor de kuur? Of vallen ze nu meer op omdat je van je acne af bent? Heb wel eens gelezen dat er vele behandelmethoden zijn om littekens (deels) weg te werken. Hier vond ik nog wat informatie, misschien dat je er iets aan hebt. Sowieso even overleggen met je arts, want ik weet niet of je direct na een kuur al een behandeling voor littekens mag hebben.
pi_68098617
Krijg je door de roa littekens? Of echt door het knijpen (van te voren?).

En littekens gaan in principe toch vanzelf weg (nieuwe cellen etc.)
Vitamine E mocht ook nog wel eens helpen (van het horen zeggen)
Einde bericht
pi_68100250
Volgens mij maak het helemaal niet uit of je op Roa zit of niet voor littekens. Sommige mensen hebben gewoon meer aanleg om littekens te krijgen, dus het slecht herstellen van een wond en krijgen putjes of op de huid liggende littekens.

Je hebt heel veel behandelingen voor littekens, maar dat mag pas een jaar na Roa. Want je huid is nog fragiel..

Hard uitknijpen op Roa is echt een no go voor puisten, dan houd je geheid een litteken aan over. Laat het lichaam zelf die puist eruit werken en jij wast ze er gewoon af.
  vrijdag 17 april 2009 @ 21:33:39 #202
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_68123428
Hebben jullie ook last van hoofdpijn aan één kant van je hoofd? Ook heb ik af en toe een steek zal ik het maar noemen in 1 kant me hoofd die langzaam weer weg trekt..
pi_68133268
Littekens krijg je inderdaad niet van Roaccutane. Wél van die kloterige minocycline, overigens. Had ik nog als geluk bij een ongeluk dat ik nauwelijks littekens had, nu hyperpigmentatie dankzij die antibiotica. Feest.

Iemand anders last van pijnlijke, opgezwollen lippen die superrood zien? Niet persé droog, het voelt bijna ontstoken zo strak staat de huid. Geen succes. Het is een recente ontwikkeling, maar de vervelendste bijwerking tot nu toe. Ik ga het maar gelijk in de groep gooien woensdag bij de dermatoloog.
pi_68135032
@ExtremeBanaan
Ik herken het ook, ik had ook soms 'rare' hoofdpijn aan een kant van mijn hoofd , ik voelde ook een soort druk bij mijn oor. maar gelukkig is dat nu weg.

@veuve_amiot
Ik heb de 1e 4 maanden niet echt heel erg last gehad van mijn lippen, maar deze laastte weken OMG, zo rood als een tomaat zijn mijn lippen alsof ik rode lippenstift op heb:P, ik haal die velletjes ook steeds weg vooral als ik gestresst ben ofso dan begin ik mijn lippen aan ter vallen haha. mja het hoort erbij na ROA gaan de droge lippen ook weg...

@iedereen
heeft iemand hier ervaringen met de creme ZARQA , en is die fijn om tijdens roa te gebruiken?
ik gebruik sinds 5.5 maanden roa, en ik heb nog steeds geen creme gekocht om op mijn huid te smeren, ik smeer sosm vaseline en soms amandelolie zoda het niet erg uitdroogt.
pi_68136296
Ik had gisterenavond om de zoveel tijd steken rechts boven in mijn hoofd. Net als een spijker die erin werd getimmerd. Nu deze ochtend is het weg.

Ik heb willekeurig steken van been tot kop op een willekeurige dag. Doet niet echt pijn maar tis wel ff doorbijten hoor.

Dus het lijkt me vrij normaal.. Ik ben nu bijna 2 weken bezig. Ik heb de eerste week stuk of 10 puisten bijgekregen, deze week 3 ofzo.. Maar meestal kleintjes deze week. Dus ik denk dat ik gelijk in de ergste periode zit.

Na een paar dagen merkte ik de werking al wel, droge mond, lippen en het ineens verveelvoudigen van puisten.

Dus ik hoop dat ze binnen nu en 2 weken allemaal doodgaan en beginnen te genezen en er weinig puistjes bijkomen, 3 of 4 per week vind ik zeker ok als je dat vergelijkt met voor de kuur.

It's kicking in. Vraag me af hoe die grote rode bulten in godsnaam gaan verdwijnen echter.

Moeten alle puisten uitkomen jongens of verdwijnen ze soms ook weer in de huid? Met minocycline had ik weleens dat er een puist wilde komen en dan na een paar dagen was tie weggetrokken zonder uit te komen, kan dat bij ROA ook? Of moeten ze altijd uitkomen via de huid?
pi_68136699
Ik ben al sinds september vorig jaar gestopt met de Roa. Opzich heeft het erg goed gewerkt (bijna tot geen acne meer) maar er zijn wel op de huid liggende fel rode littekens idd ( hypertrofische). Ik betwijfel ook zelf een beetje of het aan de Roa ligt. Ik zag de littekens toen ik acne had nog niet ( moeilijk te onderscheiden) dus misschien zou ik ze al gehad kunnen hebben. 1 ding is zeker en dat is dat het komt door de acne, het lijkt wel alsof het vooral op de plekken zit waar ik mijn rugzak op mn rug heb gedragen! Die banden schuren de acne een beetje op waardoor wonden ontstaan, misschien een tip voor de mensen die aan de roa beginnen. Echt let op voor littekens, een hele teleurstelling als je stopt met de roa en je huid is nog steeds niet mooi.

Bedankt voor de info nog , ik ga het even bekijken. Hoop dat de ouders er nog wat geld voor over hebben
pi_68136922
Ach joh met littekens voor jongens is niks mis mee, je wilt toch geen babyface. Niemand stoort zich eraan behalve jijzelf meestal. Kijk eens naar de huid van een normaal persoon en die heeft toch echt 9 van de 10 keer geen babyhuidje.

Het is meer psychisch.
pi_68145135
quote:
Op donderdag 16 april 2009 00:27 schreef Dropmix het volgende:

Mijn antwoord op je vraag is: ja, ik dronk wel eens meer dan 3 glazen op een avond. Veel meer zelfs. Maar ten eerste deed ik dit vrij zelden, hooguit eens in de drie maanden en ten tweede, als ik zoiets zag aankomen, dan slikte ik die dag geen Roa of de helft minder. Let daarbij op de uitslag van het bloed. Als dat allemaal in orde is, kan een avondje alcohol geen kwaad. Ik dronk af en toe wel een biertje. Ik had dit ook met mijn derm besproken en ze vond het goed.
Hee wat een goede tip zeg over dat verminderen van de roa op een dagje dat je weet dat je er wat meer drinkt. Ik gebruik ROA nu 10 weken en heb elke avond nog de voorgeschreven hoeveelheid geslikt. Ik drink elk weekend nog wel 2/3 drankjes.. Wat deed je dan met de ROA die je die dag niet slikte? Die neem je niet meer extra bij toch?

Woensdag krijg ik de uitslag van mn bloedtest..
  zaterdag 18 april 2009 @ 19:05:04 #209
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_68146348
@ PoisionedCherry & Arsenius

Doen jullie dan nog wat aan die hoofdpijn of laten jullie het gewoon overgaan?

Hebben jullie ook last van extreme vermoeidheid?
pi_68146566
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 19:05 schreef ExtremeBanaan het volgende:
Hebben jullie ook last van extreme vermoeidheid?
Ja!

Ik lig tegenwoordig ruim voor 12 uur in mijn bed. En het is dat mijn gezin het minder vind anders lag ik er na het avondeten al in.
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_68147580
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 12:26 schreef Arsenius het volgende:
Ach joh met littekens voor jongens is niks mis mee, je wilt toch geen babyface. Niemand stoort zich eraan behalve jijzelf meestal. Kijk eens naar de huid van een normaal persoon en die heeft toch echt 9 van de 10 keer geen babyhuidje.

Het is meer psychisch.
Oooh geloof me het is niet psychisch , bovendien zit het ook niet op mijn hoofd dus ik heb er in het dagelijks leven niet echt last van, het ziet er alleen ongelofelijk lelijk uit met bijv zwemmen ofzo (op m'n schouders). Het zijn geen normale littekens he! die zijn niet zo erg, bij mij zijn het echt rode vlekken en bultjes die op de huid liggen. Erg vreemd. Maargoed ik heb er verder niet heel veel problemen mee, schaam me er ook niet voor maar ik zie toch een beetje op tegen het idee hier m'n hele leven mee rond te lopen.

En trouwens van die steken aan 1 kant van mijn hoofd met roa had ik ook nogal eens last van. Dit zijn echt die klote bijwerkingen van het spul. Net zoals een zere rug en een droge huid.
  zaterdag 18 april 2009 @ 20:15:38 #212
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_68148635
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 19:11 schreef botterfly het volgende:

[..]

Ja!

Ik lig tegenwoordig ruim voor 12 uur in mijn bed. En het is dat mijn gezin het minder vind anders lag ik er na het avondeten al in.
Ik ben onderdeel van een gezin, hehe. Ben vorige week 18 geworden. Dus wil ik de normale dingen kunnen doen overdag, denk aan school, werken en rijlessen moet ik rond 22:00 erin liggen anders trek ik het niet.
Hiervoor deed ik ook nog aan fitnessen maar denk dat het voor nu het best is om dat te laten vallen anders kan je mij echt opvegen.

Wel fijn om te weten dat ik in ieder geval niet de enige ben..
pi_68151799
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 19:05 schreef ExtremeBanaan het volgende:
@ PoisionedCherry & Arsenius

Doen jullie dan nog wat aan die hoofdpijn of laten jullie het gewoon overgaan?

Hebben jullie ook last van extreme vermoeidheid?
Over laten gaan, vandaag had ik het een beetje maar niet zo veel. Gaat vanzelf over die steken in het hoofd/ hoofdpijn..

Extreme vermoeidheid? Niet zo veel eigenlijk, heb de hele week maar 4 a 5 uurtjes geslapen en dat was geen probleem.. Maar ik word wel suf.. Slechte concentratie zo de laatste uren van de dag.. Beetje alsof ik zweef, er niet bij zijn met gedachten..

Dus dat kan wel..
pi_68152659
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 11:00 schreef PoisionedCherry het volgende:

@veuve_amiot
Ik heb de 1e 4 maanden niet echt heel erg last gehad van mijn lippen, maar deze laastte weken OMG, zo rood als een tomaat zijn mijn lippen alsof ik rode lippenstift op heb:P
Ja, dat dus. En rauw... alsof ik er met schuurpapier overheen ben geweest man. Prikken en branden als een malle zodra ik er Blistex op gooi. Hoop heel erg dat dit snel minder wordt - zoenen is ook gewoon even geen optie meer.
pi_68157336
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 20:15 schreef ExtremeBanaan het volgende:

[..]

Ik ben onderdeel van een gezin, hehe. Ben vorige week 18 geworden. Dus wil ik de normale dingen kunnen doen overdag, denk aan school, werken en rijlessen moet ik rond 22:00 erin liggen anders trek ik het niet.
Hiervoor deed ik ook nog aan fitnessen maar denk dat het voor nu het best is om dat te laten vallen anders kan je mij echt opvegen.

Wel fijn om te weten dat ik in ieder geval niet de enige ben..
Ik ben moe, lichamelijk maar geestelijk kan ik gewoon de wereld aan waardoor ik zo lamlendig word van die tegendtrijdigheid dat ik....... ben gaan lopen. Gewoon lopen in een stevige pas. Niet hardlopen maar gewoon lopen. En ik moet zeggen het doet me goed. Dus mss is het verstandig voor je om wel te gaan fitnessen maar met mate.

Het is maar een idee!
Ja ik heb vanmiddag geslapen vandaar dat ik op dit onmogelijke uur on-line zit.
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_68179869
seau na een jaar die troep hebben geslikt (20mg per dag) eindelijk puistvrij. rode vlekjes gaan ook al aardig weg, woensdag hopelijk laatste afspraak bij derma en hopen dat het nooit meer terugkomt uiteraard

iedereen nog veel suc6
  maandag 20 april 2009 @ 19:32:32 #217
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_68212736
TVP toch maar even hier, m'n huisarts kwam met dit middel op de proppen nadat ik weer eens aankwam met de nodige flinke onderhuidse 'ontstekingen', de zoveelste keer en constant op dezelfde plek en dan niet gewoon een plekje maar echt dik op de huid, roze tot felrood en pas na een week of soms langer lijkt de druk er vanaf te gaan en trekt het langzaam weg.

Anyway, verder wel een boel irritantje puistjes en andere ongein op m'n gezicht, maar heb het nooit echt hinderlijk gevonden, desondanks heb ik nu toch wel de leeftijd bereikt dat die ongein een keer mag ophouden dunkt mij, met m'n 24 jaar.
Nu lees ik alleen het nodige over extreme vermoeidheid en laat daar nou net mijn grootste probleem zitten, ik ben dus al 2 jaar chronisch moe en de medici hebben geen flauw idee waar het vandaan komt, daarom ben ik wel wat huiverig - buiten de andere mogelijke klachten - om dit product te gaan gebruiken eigenlijk.

Overigens voorheen allerlei middeltjes voorgeschreven gekregen (minocycline enz.) en de nodige huis-tuin en keuken producten gebruikt die bij velen wel werken en aanslaan.
  maandag 20 april 2009 @ 20:58:30 #218
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_68216199
quote:
Op maandag 20 april 2009 19:32 schreef Lastpost het volgende:
TVP toch maar even hier, m'n huisarts kwam met dit middel op de proppen nadat ik weer eens aankwam met de nodige flinke onderhuidse 'ontstekingen', de zoveelste keer en constant op dezelfde plek en dan niet gewoon een plekje maar echt dik op de huid, roze tot felrood en pas na een week of soms langer lijkt de druk er vanaf te gaan en trekt het langzaam weg.

Anyway, verder wel een boel irritantje puistjes en andere ongein op m'n gezicht, maar heb het nooit echt hinderlijk gevonden, desondanks heb ik nu toch wel de leeftijd bereikt dat die ongein een keer mag ophouden dunkt mij, met m'n 24 jaar.
Nu lees ik alleen het nodige over extreme vermoeidheid en laat daar nou net mijn grootste probleem zitten, ik ben dus al 2 jaar chronisch moe en de medici hebben geen flauw idee waar het vandaan komt, daarom ben ik wel wat huiverig - buiten de andere mogelijke klachten - om dit product te gaan gebruiken eigenlijk.

Overigens voorheen allerlei middeltjes voorgeschreven gekregen (minocycline enz.) en de nodige huis-tuin en keuken producten gebruikt die bij velen wel werken en aanslaan.
Een mogelijke bijwerking is inderdaad vermoeidheid, maar dat is wel iets dat ook door zoveel andere factoren (slaap, zonlicht, eetgewoontes, regelmaat, geestelijke gezondheid, etc) beinvloed kan worden, en moeilijk meetbaar is. Ik denk dan ook dat als je al last hebt van vermoeidheid, dat niet per se veel erger wordt door Roa te gaan gebruiken (juist niet, misschien zelfs, omdat je een bepaalde minimale hoeveelheid energie hoe dan ook wel behoud, lijkt mij).
*Think outside the box*
pi_68224537
Ik was ook toen ik op minocycline was best moe, ik slikte het al een jaar of 4.. Nu zit ik 2 weken op Roa en ik ben echt niet meer moe geworden. In tegendeel.. Ik voel me eigenlijk beter, die minocycline begon bij mij bijwerkingen te vertonen na al die jaren.

Roa is een opluchting, moeheid lijkt minder. Ik kan met 6 uur slaap al weer uit bed. Alleen droge mond, en die lippen lijken nergens op. Verschraald en droog.

Normaal kon ik 10 tot 12 uur slapen.. Dus. Ik heb Roa ook heel lang uitgesteld omdat je er o zo ziek van zou kunnen worden. Maar niks is minder waar, ik zou willen dat ik het 5 jaar eerder genomen had. Had me een hoop gescheeld in het leven qua dingen die ik gemist heb en littekens die eraan over heb gehouden.

Dus gewoon doen, je wilt niet op je 40e nog met van die dikke puskoppen rondlopen over je hele lichaam heen.



Oh ja ik zie er verschikkelijk uit nu met de breakout die is gekomen op de Roa maar dat gaat wel weer over, anders had je ze toch geleidelijk gehad. Dus dan maar in één keer allemaal

Goodluck, gewoon doen
  dinsdag 21 april 2009 @ 00:32:10 #220
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_68225209
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 00:04 schreef Arsenius het volgende:
Ik was ook toen ik op minocycline was best moe, ik slikte het al een jaar of 4.. Nu zit ik 2 weken op Roa en ik ben echt niet meer moe geworden. In tegendeel.. Ik voel me eigenlijk beter, die minocycline begon bij mij bijwerkingen te vertonen na al die jaren.
(...)

Wtf, een anti-bioticakuur, 4 jaar?!
*Think outside the box*
pi_68225758
JA met wel intervallen dat ik het niet slikte.. Aangezien het vele momenten ook weer goed ging stond ik er niet bij stil om naar Roa te grijpen.

Ik was weer gestopt een maandje ofzo en ik zat onder de puisten weer en was het beu.. Heb om Roa gevraagd en gekregen en hopelijk is het permanent de resultaten.

Ik was nogal angstig voor Roa, iedereen zei van het is een verschrikkelijk middel en van alles en nog wat.

Maar ben eraan begonnen en het valt reuze mee.. De angst dat ik nog moeier werd dan ik al was en nog brakker zou voelen versterkte het gevoel om Roa niet te nemen en uit te stellen voor zo lang.

Ik kreeg Roa in principe al een paar jaar geleden aangeboden, maar er hangt zo een negatief beeld om de Roa heen voor mensen die het nooit gebruikt hebben iig..

Moeier en brakker ben ik niet, totaal niet. Valt allemaal reuze mee tot nu toe.


pi_68230573
Whisky Tango Foxtrot, 4 JAAR???
Eh, resistentie? Lijkt me geen strakke actie van jouw arts. Naja. Succes met de huidige kuur!
pi_68230597
Hebben jullie ook van die schilferige plekjes op je bovenarmen???? Na een tijdje is het gewoon een wit plekje, en dat staat niet zo mooi op bruine bovenarmen...

Hier had ik tijdens mijn kuur veel last van.. Maar nu, 2 jaar later, heb ik er in de zomer nog steeds last van!!! Weten jullie iets wat hier op werkt? Is het een eczeem??? Sudocrem misschien? of Miconazolnitraat? Tips aub!
pi_68307399
Nevermind weet het al

[ Bericht 79% gewijzigd door JointjeErbij op 23-04-2009 16:17:14 ]
ook al niet
  donderdag 23 april 2009 @ 17:58:44 #225
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_68310634
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 10:50 schreef veuve_amiot het volgende:
Whisky Tango Foxtrot, 4 JAAR???
Eh, resistentie? Lijkt me geen strakke actie van jouw arts. Naja. Succes met de huidige kuur!
Dat dacht ik dus ook ja
*Think outside the box*
  donderdag 23 april 2009 @ 18:02:56 #226
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_68310732
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 10:51 schreef emss het volgende:
Hebben jullie ook van die schilferige plekjes op je bovenarmen???? Na een tijdje is het gewoon een wit plekje, en dat staat niet zo mooi op bruine bovenarmen...

Hier had ik tijdens mijn kuur veel last van.. Maar nu, 2 jaar later, heb ik er in de zomer nog steeds last van!!! Weten jullie iets wat hier op werkt? Is het een eczeem??? Sudocrem misschien? of Miconazolnitraat? Tips aub!
Van -nitraat weet ik het niet, maar miconazol-creme is tegen schimmel Daar gaat het hier toch niet om, dat wordt toch niet door Roa veroorzaakt ?! Ik zou inderdaad voor sucocrem en/of teatreeolie gaan, dat beide gewoon goed is voor je huid in mijn ervaring (wat er ook mee mis is).
*Think outside the box*
pi_68330550
Ik heb een tijdje geleden in dit topic gereageerd dat ik 20 April een afspraak met de derma kon krijgen.
Nouja deze maandag dus geweest en ik smeken, heeft hij mij gelijk isotretinoïne Actavis gegeven. En die zelfde maandag kon ik nog beginnen. Volgende dag nog ff bloedprikken.
Ik moet nu 2x 10 MG per dag slikken voor 6 weken.

Wat ik nu voel:
- Mijn huid wordt droger en gaat jeuken op verschillende plekken) De dermatoloog raadde mij Vaseline cacaoboter aan. (Werkt goed)
- Drogere Lippen (Ik gebruik nu Blistex daarvoor. Lijkt wel goed te werken)

Nouja, verder geen outbreak. Mijn acne is sowieso wel rustig deze week dus alles ziet er wel goed uit.

Ik hou jullie op de hoogte.


Edit:
Nog een vraagje, als je gezicht erg droog wordt, moet je er dan iets opsmeren? Of gewoon droog laten zijn?

[ Bericht 3% gewijzigd door Kersentaart op 24-04-2009 11:39:48 ]
  vrijdag 24 april 2009 @ 11:52:55 #228
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_68332415
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 10:48 schreef Kersentaart het volgende:
Ik heb een tijdje geleden in dit topic gereageerd dat ik 20 April een afspraak met de derma kon krijgen.
Nouja deze maandag dus geweest en ik smeken, heeft hij mij gelijk isotretinoïne Actavis gegeven. En die zelfde maandag kon ik nog beginnen. Volgende dag nog ff bloedprikken.
Ik moet nu 2x 10 MG per dag slikken voor 6 weken.

Wat ik nu voel:
- Mijn huid wordt droger en gaat jeuken op verschillende plekken) De dermatoloog raadde mij Vaseline cacaoboter aan. (Werkt goed)
- Drogere Lippen (Ik gebruik nu Blistex daarvoor. Lijkt wel goed te werken)

Nouja, verder geen outbreak. Mijn acne is sowieso wel rustig deze week dus alles ziet er wel goed uit.

Ik hou jullie op de hoogte.


Edit:
Nog een vraagje, als je gezicht erg droog wordt, moet je er dan iets opsmeren? Of gewoon droog laten zijn?
Als ik jou was, zou ik de twee stukjes die ik vetgedrukt heb, even met elkaar in verband brengen
*Think outside the box*
pi_68333808
Maandag voor de laatste x tijdens de kuur bloedprikken. Ben benieuwd.
Vorige x scheen dat mn schildklier het niet helemaal meer deed,
Meer mensen hier last van gehad?

Het eind van de kuur is ook steeds meer in zicht, Nog een maandje. Daarna ook op vakantie, hoop dat dat goed gaat ivm de zon daaro
Heb dan 8/9 maanden geslikt en zo heftig was mn acne niet. Hoop dat het ECHT weg blijft.

Acne
geen acne
ook al niet
pi_68336982
Ben net bij de dermatoloog geweest en ze heeft me Antibiotica (Minocycline) + Vitamine A-zuur crème (Tretinoine 0.2%) gegeven. Ik hoop dat ik er geen bleek / grauw / schilferig gezicht van ga krijgen, na al mijn zonbezoekjes deze maand

[ Bericht 52% gewijzigd door Negentien op 24-04-2009 19:16:31 ]
Einde bericht
pi_68345749
Hallo mensen,

Ik heb een vraagje, ik slik al 4 maanden roaccutane pillen (30mg per dag).

Binnenkort wil ik een all-in SOA-test (urine en bloedafname) doen.

Ik weet wel dat door het slikken van antibiotica (minocycline) pillen de SOA-test minder betrouwbaar word. Maar geld dat ook voor roaccutane?

Is er iemand hier die roaccutane slikt en recent een SOA test heeft gedaan?
HoiHiep
pi_68353655
quote:
Op vrijdag 24 april 2009 19:26 schreef RianneBoom het volgende:
Ik heb een vraagje, ik slik al 4 maanden roaccutane pillen (30mg per dag).

Binnenkort wil ik een all-in SOA-test (urine en bloedafname) doen.

Ik weet wel dat door het slikken van antibiotica (minocycline) pillen de SOA-test minder betrouwbaar word. Maar geld dat ook voor roaccutane?

Is er iemand hier die roaccutane slikt en recent een SOA test heeft gedaan?
Good question, ben ook benieuwd naar het antwoord aangezien ik dezelfde soort test wil gaan doen! Ik gebruik inmiddels 3 maanden ROA. Afgelopen week voor het eerst een bloedtest laten doen en mijn uitslag was ''300% in orde'', supervet! Ik vertelde dat ik toch wel een beetje bang was omdat ik elk weekend nog wel 2/3 drankjes dronk. Mijn derma zei dat het reuze meeviel en ik best nog wel meer kon drinken hihi. Dat gaan we doen dit weekend
pi_68360539
Eh, ja. Twee weken terug een SOA-test laten doen, maar niet gevraagd naar mogelijke foute uitslagen ivm roaccutante - dus kan ik je ook niet echt mee helpen. Ik ga ervan uit dat het geen invloed heeft, hoor. Met antibiotica is het logisch dat de symptomen en bloedwaarden van soa-infecties onderdrukt worden, maar isotretinoïne heeft een volledig ander werkingsmechanisme. Ik zou zeggen bel ze en vraag het na.
pi_68374451
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 09:45 schreef veuve_amiot het volgende:
Eh, ja. Twee weken terug een SOA-test laten doen, maar niet gevraagd naar mogelijke foute uitslagen ivm roaccutante - dus kan ik je ook niet echt mee helpen. Ik ga ervan uit dat het geen invloed heeft, hoor. Met antibiotica is het logisch dat de symptomen en bloedwaarden van soa-infecties onderdrukt worden, maar isotretinoïne heeft een volledig ander werkingsmechanisme. Ik zou zeggen bel ze en vraag het na.
bellen....

kon ik maar mijn derma aan de lijn krijgen..... hij is namelijk voor 2 weken op vakantie, en zijn assistente durft geen antwoord te geven en adviseerde mij over 2 weken weer terug te bellen

En ik wilde eigenlijk al overmorgen een SOA-test afleggen.....
HoiHiep
  zondag 26 april 2009 @ 03:27:31 #235
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_68383322
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 20:14 schreef RianneBoom het volgende:

[..]

bellen....

kon ik maar mijn derma aan de lijn krijgen..... hij is namelijk voor 2 weken op vakantie, en zijn assistente durft geen antwoord te geven en adviseerde mij over 2 weken weer terug te bellen

En ik wilde eigenlijk al overmorgen een SOA-test afleggen.....
Je kunt toch best die test gaan doen; de uitslag komt toch pas (veel) later. Als je dan achteraf te horen krijgt dat er toch, ondanks dat dat niet in bijsluiters vermeld wordt of gevraagd wordt bij het afnemen van de test (waar je dat natuurlijk ook zou kunnen vragen!), een iets andere uitslag zou kunnen ontstaan, kun je dan altijd nog overleggen met een arts of je hem misschien opnieuw zou moeten doen.
*Think outside the box*
pi_68392872
Nou, dag 6 van mijn 20 MG per dag Roa kuur.
weinig nieuws. Mijn huid is iets droger en er laten stukjes huid van m'n lippen lost. Niets ernstigs.

Toen ik net 2 dagen aan de isotretinoïne zat tijdens een openpodium van mijn school, proeerde ik aan de dag daarvoor te denken. Maar het lukte niet ik kon me helemaal NIETS meer herinneren (Nee ik heb niet gedronken), ik raakte in mijzelf helemaal in paniek. Het was best eng, hartkloppingen enzo. Ik begon een beetje wazig te zien. Eerste keer in mijn leven dat ik zo iets heb gehad. 1 Minuut daarna voelde ik me wel weer goed, en opeens kon ik mij de hele dag weer herinneren.

Ik heb verder ook nooit last van depressies oid.
Zou dit kunnen komen door de roa?
pi_68412072
Gast, volgens mij is dat hyperventilatie.. Je raakte in paniek.. Misschien omdat je angstig voor Roa was heeft het een aanleiding gegeven tot een hyperventilatie uitbraak..

Mijn geheugen is ook brak, maar zegt 99,9% van de mensen dat niet. Mensen vergeten nou eenmaal een hoop..
pi_68413275
Het is erger geworden sinds ik vrijdag (Minocycline) + Vitamine A-zuur crème (Tretinoine 0.2%) ben gaan gebruiken

Maarja, dat komt vaker voor, hopen dat het nu snel beter gaat worden!

Iemand ervaring met bovenstaande middelen? En is het zinvol om Probiotica te slikken/gebruiken?
Einde bericht
  maandag 27 april 2009 @ 09:14:17 #239
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_68414135
quote:
Op maandag 27 april 2009 07:46 schreef Negentien het volgende:
Het is erger geworden sinds ik vrijdag (Minocycline) + Vitamine A-zuur crème (Tretinoine 0.2%) ben gaan gebruiken

Maarja, dat komt vaker voor, hopen dat het nu snel beter gaat worden!

Iemand ervaring met bovenstaande middelen? En is het zinvol om Probiotica te slikken/gebruiken?
Heb ik gehad, heeft bij mij niet genoeg geholpen.
Over probiotica: iets in mij zegt dat je dat niet moet doen, aangezien je die antibiotica niet voor niets krijgt en die dus ook z'n werking moet kunnen doen - en dat je dat dus zou eh.. reversen door ook probiotica (die immers in a way het 'tegenovergestelde' zijn..) te gaan innemen... Als in: +1 - 1 = 0... Maar ik weet niet echt waar ik die redenering op baseer...
*Think outside the box*
pi_68584036
hai mensen!

ik ben helemaal klaar met mijn kuur,
heb 5 maanden roa gebruikt..
maar het rare vond ik het volgende:
ik zei tegen mijn dermatoloog moet ik ter afsluiting niet weer bloed geen prikken en hj zegt: nee jo dat hoeft niet,
dus ik zei maar ik dacht dat je voor-tijdens-na de behandeling bloed moet gaan prikken en hij zegt nee dat is echt nie nodig blablabla:S
maar ik maak me nu wel zorgen, ik bedoel iedereen die ik ken heeft NA de behandeling ook bloed laten prikken ter controle..
ik wilde jullie mening jhierover weten
alvast bedankt.
pi_68584790
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 09:44 schreef PoisionedCherry het volgende:
hai mensen!

ik ben helemaal klaar met mijn kuur,
heb 5 maanden roa gebruikt..
maar het rare vond ik het volgende:
ik zei tegen mijn dermatoloog moet ik ter afsluiting niet weer bloed geen prikken en hj zegt: nee jo dat hoeft niet,
dus ik zei maar ik dacht dat je voor-tijdens-na de behandeling bloed moet gaan prikken en hij zegt nee dat is echt nie nodig blablabla:S
maar ik maak me nu wel zorgen, ik bedoel iedereen die ik ken heeft NA de behandeling ook bloed laten prikken ter controle..
ik wilde jullie mening jhierover weten
alvast bedankt.
Ik zou je er echt geen zorgen over maken hoor. Als je bloedwaardes heel de kuur lang goed zijn geweest. En als je al verhoogde bloedwaardes zou hebben door de kuur zouden die nu dat je gestopt bent wel weer normaal worden.

Als je je er echt zorgen over maakt kan je gewoon even langs je huisarts en een formulier voor bloedprikken meekrijgen.
pi_68585594
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 09:44 schreef PoisionedCherry het volgende:
hai mensen!

ik ben helemaal klaar met mijn kuur,
heb 5 maanden roa gebruikt..
maar het rare vond ik het volgende:
ik zei tegen mijn dermatoloog moet ik ter afsluiting niet weer bloed geen prikken en hj zegt: nee jo dat hoeft niet,
dus ik zei maar ik dacht dat je voor-tijdens-na de behandeling bloed moet gaan prikken en hij zegt nee dat is echt nie nodig blablabla:S
maar ik maak me nu wel zorgen, ik bedoel iedereen die ik ken heeft NA de behandeling ook bloed laten prikken ter controle..
ik wilde jullie mening jhierover weten
alvast bedankt.
Ik heb hetzelfde, hoefde ook de laatste keer niet meer te prikken, maar alle waardes waren prima tijdens mn kuur dus dan is het heus niet de laatste keer opeens helemaal mis? En anders herstelt dat zich inderdaad gewoon als je bent gestopt.. Ik zou me geen zorgen maken
  zaterdag 2 mei 2009 @ 12:14:22 #243
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_68587105
Nou, ik ga maandag ook maar eens vragen aan m'n huisarts voor een doorverwijzing richting een dermatoloog want het word er allemaal niet beter op en met m'n 24 jaar heb ik er inmiddels ook wel genoeg van.
Het is lang niet zo erg meer als voorheen, maar die spontaan opkomende vreemde dikke rode en veelal harde plekken die echt cm's groot kunnen worden ben ik toch meer dan zat.
Buiten dat komen veel dingen gewoon weer terug op dezelfde plek na een tijdje waardoor je het gevoel krijgt voor lul bezig te zijn met zalfjes, creme's en vochtige zooi.

Zal mij benieuwen of ie me doorstuurt, is de vervanger van m'n normale huisarts die weer eens op vakantie moest van ons geld.
pi_68587451
quote:
Op maandag 27 april 2009 07:46 schreef Negentien het volgende:
Het is erger geworden sinds ik vrijdag (Minocycline) + Vitamine A-zuur crème (Tretinoine 0.2%) ben gaan gebruiken

Maarja, dat komt vaker voor, hopen dat het nu snel beter gaat worden!

Iemand ervaring met bovenstaande middelen? En is het zinvol om Probiotica te slikken/gebruiken?
Waarom minocycline en geen doxycycline eigenlijk, heeft je arts dat uitgelegd?
pi_68590911
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 12:14 schreef Lastpost het volgende:
Nou, ik ga maandag ook maar eens vragen aan m'n huisarts voor een doorverwijzing richting een dermatoloog want het word er allemaal niet beter op en met m'n 24 jaar heb ik er inmiddels ook wel genoeg van.
Het is lang niet zo erg meer als voorheen, maar die spontaan opkomende vreemde dikke rode en veelal harde plekken die echt cm's groot kunnen worden ben ik toch meer dan zat.
Buiten dat komen veel dingen gewoon weer terug op dezelfde plek na een tijdje waardoor je het gevoel krijgt voor lul bezig te zijn met zalfjes, creme's en vochtige zooi. Zal mij benieuwen of ie me doorstuurt, is de vervanger van m'n normale huisarts die weer eens op vakantie moest van ons geld.
Dikgedrukt kan ook Hidradenitis zijn! En daar helpt Roa niet!
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_68592073
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 12:29 schreef Blaxje het volgende:

[..]

Waarom minocycline en geen doxycycline eigenlijk, heeft je arts dat uitgelegd?
Ze heeft het niet uitgelegd. Maar misschien verklaart dit het:
quote:
Minocycline is eerste keuze in deze antibiotica, o.m. omdat één dosis per dag volstaat, het zeer efefctief is tegen de bij acne optredende bacteriën en weinig maag- darmstoornissen geeft.
Mogelijke bijwerkingen zijn: hyperpigmentatie en ernstige overgevoeligheidsreacties. Bij de minste nevenwerking moet de arts worden verwittigd.
Tweede keuze is Doxycycline, met als ernstig nadeel een overgevoeligheid van de huid voor zonlicht.
Einde bericht
  zaterdag 2 mei 2009 @ 18:50:08 #247
139230 El_Chica_Del_Fuego
Nee, ik wil geen Mac }:|
pi_68596398
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 15:18 schreef botterfly het volgende:

[..]

Dikgedrukt kan ook Hidradenitis zijn! En daar helpt Roa niet!
De zin ervoor, die niet dikgedrukt is, ook! Juist die 4 regels bij elkaar; lijkt mij idd geen gewone acne...
*Think outside the box*
pi_68605457
Ik heb een vraagje.

Mijn minocycline kuur is dus bijna afgelopen en dat heeft wel geholpen maar niet genoeg vind ik. Nu heb ik binnenkort weer een afspraak met de huisarts maar weet dus niet of deze zelf roaccutane voorschrijft. Als die mij door verwijst naar een dermatoloog hoelang duurt het dan ongeveer voor je daar terecht kan?
pi_68615169
@ Negentien,

Heb zelf andere antibiotica (cremes) gebruikt en dit heeft behoorlijk wat tijd nodig! Bij mij na 1 maand wat verbetering en na 2 maanden goed resultaat!

Huisarts had gezecht dat puistjes ook een lange tijd nodig hebben om op te komen en dit hetzelfde is om te verdwijnen
pi_68618709
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 22:36 schreef belendel het volgende:
Ik heb een vraagje.

Mijn minocycline kuur is dus bijna afgelopen en dat heeft wel geholpen maar niet genoeg vind ik. Nu heb ik binnenkort weer een afspraak met de huisarts maar weet dus niet of deze zelf roaccutane voorschrijft. Als die mij door verwijst naar een dermatoloog hoelang duurt het dan ongeveer voor je daar terecht kan?
Mocht de huisarts je doorverwijzen naar de dermatoloog dan hangt de wachttijd een beetje af van het ziekenhuis. Houd in ieder geval rekening met een aantal weken, ik moest zelf 6 weken wachten. Vaak wordt je pas doorverwezen als de huisarts geen andere middelen meer mag/kan voorschrijven die mogelijk kunnen helpen. Succes
pi_68636582
Bid voor mij dat ik morgen mag stoppenn

Heb het ermee gehad! Moe, levenloos, pijn, moe, moe, voel me een combinatie van:
ook al niet
pi_68638759
Wat is de laatste stap vòòr Roa eigenlijk?
Ik ben een beetje twijfelend door de bijwerkingen, vind het nog een beetje zwaar. Heb het overigens alleen op mn wangen, toch gewoon doen?

[ Bericht 1% gewijzigd door GirlYouDontKnow op 04-05-2009 14:17:35 ]
  zondag 3 mei 2009 @ 23:51:01 #253
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_68640688
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 15:18 schreef botterfly het volgende:

[..]

Dikgedrukt kan ook Hidradenitis zijn! En daar helpt Roa niet!
* Lastpost checkt wat afbeeldingen en heeft niet het idee dat dit het is.
Ik ga morgen gewoon om een doorverwijzing vragen zodat een specialist eens goed kan kijken wat nou de problemen zijn en hoe ik er vanaf kan komen.
pi_68645676
quote:
Op zondag 3 mei 2009 23:03 schreef GirlYouDontKnow het volgende:
Wat is de laatste stap voor Roa eigenlijk?
Ik ben een beetje twijfelend door de bijwerkingen, vind het nog een beetje zwaar. Heb het overigens alleen op mn wangen, toch gewoon doen?
Je bedoelt qua medicatie? Meestal is dit een antibioticum. Dit laatste verschilt per persoon of het wel/niet aanslaat, bij mij heeft het niet geholpen. De bijwerkingen van ROA verschillen per persoon, maar zijn niet heel fijn te noemen. Je moet voor jezelf even een afweging maken hoe erg en lang je er al last van hebt.. en natuurlijk even het advies van een huisarts/dermatoloog afwachten. Bij mijzelf zijn de bijwerkingen nog te overzien, mijn lippen en huid zijn ontzettend droog. Daarnaast 's avonds erg vermoeid. Met sporten ed. heb ik geen problemen.
  maandag 4 mei 2009 @ 09:16:01 #255
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_68645844
Inmiddels terug van de (vervangende) huisarts die me niet direct wilde doorsturen naar een dermatoloog maar de ernst van de problemen toch ook wel inzag.
Nu nog een of andere antibiotica kuur gekregen (Doxycycline) wat ik een halve maand moet proberen (en dan nog een halve maand als het aanslaat) en zoniet, dan mag ik dus naar de dermatoloog.

Nouja, we zullen zien of het wat uithaalt.
pi_68647105
Ik hoop dat het bij je aanslaat Lastpost Het is inderdaad logisch dat je huisarts je niet direct doorstuurt, dat is wel normaal. In de 10 jaar tijd dat ik er last van had heb ik ook zowat het hele assortiment aan kuren gehad alvorens naar de dermatoloog te zijn doorverwezen. Doxycycline heb ik ook gehad, zonder resultaat, maar ik heb ook wel positieve verhalen van anderen gehoord. Succes!
pi_68647158
quote:
Op zondag 3 mei 2009 22:06 schreef JointjeErbij het volgende:
Bid voor mij dat ik morgen mag stoppenn

Heb het ermee gehad! Moe, levenloos, pijn, moe, moe, voel me een combinatie van:
Jeeeyzzz nog 2weekkiess

Iedereen die nog moet beginnen, suc6!
ook al niet
  Licht Ontvlambaar maandag 4 mei 2009 @ 10:26:44 #258
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_68647272
Ik heb (op het moment) goede ervaringen met de Doxy-kuur, ben ongeveer 4 weken bezig en heb op een enkel plekje na niets meer. Vraag is natuurlijk wel hoe het na afloop van de kuur gaat zijn... Een tip, sla Yakult in, de kuur gooit je hele darmwerking in de war en Yakult helpt het een beetje voorkomen
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_68649545
Vaak komt het net zo hard terug na een antibiotica kuur
pi_68652579
Even een update: ik ben nu een maand gestopt en nog steeds helemaal puistloos! Zelfs de rode vlekjes beginnen heel (maar dan ook heeeeeeel) langzaam weg te trekken! Ben blij!
  maandag 4 mei 2009 @ 13:06:31 #261
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_68652785
Ik ben nu zo'n 2 maanden bezig en het is een stuk minder. Het is nog wel duidelijk te zien maar het gaat de goeie kant op. Het zijn heel veel rode vlekjes die moeten wegtrekken.

Verder qua bijwerkingen heb ik uiteraard de droge huid, daarnaast ben ik moe wat overigens wat beter gaat op het moment, last van mijn rug, en af en toe (paar keer per week) steken in mijn hoofd.

Heb weer voor 2 maanden pillen in huis, dus we gaan er weer tegenaan.
pi_68653699
men dermatoloog zei dat ik over 2 maandjes mocht stoppen, ben nu zon 3 maanden bezig
vind het zelf wel erg kort?
ik wil de kans dat ik een 2e kuur nodig heb zo klein mogelijk maken. sterker nog ik ga absoluut niet een 2e kuur nemen du sdan maar de 1e kuur zo goed mogelijk

maar als hij dan al over 2 maand wil stoppen?
ik heb nog lang niet die 120 mg binnen dan!
Jij was ook ooit nieuw.
pi_68654080
Zo, bijna een maand bezig op 60 mg p/d. Het lijkt iets rustiger te gaan worden maar vorige week zijn er wel 3 dikke bulten bijgekomen in mijn hals.

Ik heb bijna geen last van bijwerkingen, alleen schrale en droge lippen. En beetje suf voelen en soms wat duizelig. Maar volgens mij heb ik een bril nodig want voor ik Roa nam kon ik amper het kenteken aflezen op het rij examen (25 meter).. En dat is al 2 jaar geleden. Zal wel een bril moeten.

Concentratie is ook niet echt geweldig, beetje zoals zombie slenter ik door het leven. Herkenbaar? Beetje gevoelloos en snel geirriteerd.

Maar ik stoor me er niet zo veel aan, alleen moet wel goed blijven focussen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Arsenius op 04-05-2009 14:09:19 ]
pi_68658708
O, ja nog een klein vraagje

wordt het bij jullie helemaal vergoed?
ik d8 dus van wel, heb me nog speciaal laten verzekeren voor acne
moet ik nu die pillen zelf betalen!
Jij was ook ooit nieuw.
pi_68658892
quote:
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Vaganza het volgende:
O, ja nog een klein vraagje

wordt het bij jullie helemaal vergoed?
ik d8 dus van wel, heb me nog speciaal laten verzekeren voor acne
moet ik nu die pillen zelf betalen!
Als je doorverwezen bent naar de derma wordt volgens mij alles vergoed?
Einde bericht
  maandag 4 mei 2009 @ 16:20:02 #266
167896 ExtremeBanaan
Nu extra krom.
pi_68659208
Ik heb tot nog toe ook niks hoeven te betalen als ik het ging halen bij de apotheek.
pi_68659543
Eigen risico van ¤155,-

Ik heb afgelopen zaterdag de eerste factuur van jan/febr. 2009 binnengekregen! ¤125.00
Ik ben dus al over de helft.

[ Bericht 1% gewijzigd door botterfly op 04-05-2009 16:39:33 ]
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_68661649
Ik heb de hele kuur geen cent betaald! Wordt dat niet standaard vergoed dan?
pi_68662577
quote:
Op maandag 4 mei 2009 17:15 schreef Sera_sera het volgende:
Ik heb de hele kuur geen cent betaald! Wordt dat niet standaard vergoed dan?
Bij mijn weten worden de medicijnen vergoed maar moet je wel rekening houden met je ER
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_68673362
nouja ik ben doorverezen naar een dermatoloog, direct aan de roaccutane begonnen, nooit iets over gehoord
krijg ik na 3 maand een factuur ofzo?
Jij was ook ooit nieuw.
pi_68675732
Hangt een beetje van je zorgverzekering af, zoals botterfly al zegt betaal je inderdaad je eigen risico. Dit zijn volgens mij alleen de kosten voor de specialist (en die is niet goedkoop!) en niet voor de medicatie. Bij mijn zorgverzekering krijg ik de factuur pas nadat het kalenderjaar is afgelopen. Kortom: Als je dus doorverwezen wordt naar de dermatoloog dan valt dit gewoon onder de basisverzekering, je betaalt alleen (maximaal) 155 euro eigen risico.
pi_68676439
quote:
Op maandag 4 mei 2009 13:35 schreef Vaganza het volgende:
men dermatoloog zei dat ik over 2 maandjes mocht stoppen, ben nu zon 3 maanden bezig
vind het zelf wel erg kort?
ik wil de kans dat ik een 2e kuur nodig heb zo klein mogelijk maken. sterker nog ik ga absoluut niet een 2e kuur nemen du sdan maar de 1e kuur zo goed mogelijk

maar als hij dan al over 2 maand wil stoppen?
ik heb nog lang niet die 120 mg binnen dan!
Ik heb het zelf maar 4 maanden gebruikt, ook 60 mg/dag en het uiteindelijk wel geholpen. Moet zeggen dat het echt pas in de allerlaatste week allemaal weg was bij mij. Nu anderhalve maand verder en alleen nog een hoop rode vlekjes die maar niet weggaan
pi_68676713
De ontvangen factuur van de zorgverzekeraar is alleen de medicatie. Dus niets van de specialist. En dit alles valt onder mijn ER. Over ¤30,- heb ik mijn hele ER opgebruikt en wordt alles betaald door de verzekeraar.

Dat de specialist niet op het overzicht staat kan zijn omdat specialisten vaak pas op het einde van de behandeling een factuur indienen.

Op de site kiesbeter.nl vind je veel info over de kosten
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 09:22:10 #274
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_68682311
quote:
Op maandag 4 mei 2009 10:20 schreef Snake28 het volgende:
Ik hoop dat het bij je aanslaat Lastpost Het is inderdaad logisch dat je huisarts je niet direct doorstuurt, dat is wel normaal. In de 10 jaar tijd dat ik er last van had heb ik ook zowat het hele assortiment aan kuren gehad alvorens naar de dermatoloog te zijn doorverwezen. Doxycycline heb ik ook gehad, zonder resultaat, maar ik heb ook wel positieve verhalen van anderen gehoord. Succes!
Ik zei het een beetje verkeerd, heb logischerwijs al voldoende middeltjes gehad.
Begon eigenlijk zo:

  • Eerst zalfjes alá Benzoylperoxide
  • Daarna middeltjes op alcoholbasis wat je moest deppen op je gezicht
  • Toen middeltjes ala Minocycline en Tetracycline

    Dus heb ondertussen het nodige gehad.
  • pi_68695099
    Ik heb nog 2,5 week te gaan met mijn 2 maanden durende minocycline kuur. Alleen begint de acne al weer terug te komen en ik heb eigenlijk geen zin meer om nog 2,5 week te wachten voordat ik na de dokter ga Wil gewoon zo snel mogelijk aan de roa. Zou ik gewoon een afspraak kunnen maken of zal die me toch gewoon naar huis sturen aangezien ze altijd zeggen dat je je antibiotica kuur helemaal moet afmaken.
    pi_68725201
    Kuur zul je moeten afmaken, zo gaat het nou eenmaal in Nederland.. Maar je kan alvast een afspraak regelen met de derma want dat duurt toch zo een 5 tot 6 weken. Dus op doorverwijzing van de huisarts. Ik heb volgende week een afspraak met de derma. Ik zit nu 1 maand en 1 dag aan de Roa.. Ik zie vooralsnog geen verbetering..

    En dat met 60 m.g per dag.. Misschien moet ik wel naar de 80 m.g.. Alhoewel ik van mezelf weet dat mijn cholesterol iets hoger ligt dan normale waarden. Dus weet niet of het wel mag. Anders maar minder vreten, heb er alles voor over.
    pi_68726253
    is dit je eerste kuur ? ^
    kan heel goed hoor dat je na een maand nog geen verbetering ziet.
    hoeveel weeg je eigenlijk (als ik vragen mag )
    Jij was ook ooit nieuw.
    pi_68726269
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 12:21 schreef Arsenius het volgende:
    Kuur zul je moeten afmaken, zo gaat het nou eenmaal in Nederland.. Maar je kan alvast een afspraak regelen met de derma want dat duurt toch zo een 5 tot 6 weken. Dus op doorverwijzing van de huisarts. Ik heb volgende week een afspraak met de derma. Ik zit nu 1 maand en 1 dag aan de Roa.. Ik zie vooralsnog geen verbetering..

    En dat met 60 m.g per dag.. Misschien moet ik wel naar de 80 m.g.. Alhoewel ik van mezelf weet dat mijn cholesterol iets hoger ligt dan normale waarden. Dus weet niet of het wel mag. Anders maar minder vreten, heb er alles voor over.
    Na 1 maand zag ik ook nog geen verbetering, eerder verslechtering... Maar nu, na 6 maanden, is het helemaal goedgekomen Dus wel volhouden hoor!
    pi_68727062
    Jezus na 6 maanden pas dat het opklaarde? Ik kan me niet voorstellen dat ik nog 5 maanden deze break-outs moet ondergaan, dan zie ik eruit als een gekraterde maanpizza..

    Wil je zeggen dat je in de loop van de maanden geen verbetering zag, ik bedoel minder acne ontwikkeling en of kleine puistjes ipv dikke knobbels. Helemaal noppes nada qua verbetering?

    Dat zou wel triest zijn

    Ik heb al 3 x een outbreak gehad.. Dus inderdaad een verslechtering. Aan het begin van de Roa zaten de meeste bobbels nog in mijn nek, nu heb ik ook weer meer acne in het gezicht en zelfs op het voorhoofd af en toe, zelfs achter mijn oor..

    Het lijkt rustiger te worden nu, maar dat zei ik 2 weken geleden ook al.. Dus het is even afwachten of het zo is..

    Ik weeg 79.5 kg bij 1.83m. btw..

    [ Bericht 25% gewijzigd door Arsenius op 06-05-2009 13:37:29 ]
    pi_68729183
    Oh sorry haha nee dat bedoelde ik niet Ik zag zeker wel verbetering in die zes maanden dat ik het slikte! Alleen dat was nog niet na één maand, maar ik denk na drie ofzo... Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders, bij de één werkt het na een week, bij de ander pas nadat je gestopt bent met slikken. Wat ik alleen wilde zeggen: niet stoppen omdat je geen verbetering ziet Het komt goed...echt!

    pi_68729593
    Zit toch nog best een groot verschil tussen de resultaten als ik het zo lees. Ik zit nu ruim een maand aan de ROA en merk echt een ontzettende verbetering. Ik heb ook geen enkele 'out-break' gehad. Bij mij was het resultaat na 2 weken slikken al te merken (40mg/dag). Mijn gezicht voelt nu al veel gladder aan en er komt geen bultje/onsteking meer bij. Bijwerkingen die ik tot nu toe heb: extreem droge/gebarsten lippen, huid vervelt helemaal (met name op handen en armen) en lichte vermoeidheid.

    Hoe zit het eigenlijk met de vetheid van je huid na de kuur? Ik heb altijd al last gehad van een vrij vette huid, na het wassen/douchen 's ochtends was mijn huid na 3 uur soms al een spiegel (vooral mijn voorhoofd). Nu ik aan de ROA ben (en je talgproductie dus nagenoeg stil ligt) is mijn huid eerder droog (logisch). Ben benieuwd of de vetheid na de kuur ook een stuk minder is dan voorheen...
    pi_68730822
    Ja ik heb ook huidschilfers op mijn handen, vooral bij de knokkels. Ik smeer er body butter op, gemaakt van kokos..
      woensdag 6 mei 2009 @ 15:54:29 #283
    139230 El_Chica_Del_Fuego
    Nee, ik wil geen Mac }:|
    pi_68733467
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 12:21 schreef Arsenius het volgende:
    Kuur zul je moeten afmaken, zo gaat het nou eenmaal in Nederland.. Maar je kan alvast een afspraak regelen met de derma want dat duurt toch zo een 5 tot 6 weken. Dus op doorverwijzing van de huisarts. Ik heb volgende week een afspraak met de derma. Ik zit nu 1 maand en 1 dag aan de Roa.. Ik zie vooralsnog geen verbetering..

    En dat met 60 m.g per dag.. Misschien moet ik wel naar de 80 m.g.. Alhoewel ik van mezelf weet dat mijn cholesterol iets hoger ligt dan normale waarden. Dus weet niet of het wel mag. Anders maar minder vreten, heb er alles voor over.
    Ligt niet aan Nederland hoor, maar aan de overtuiging die aan deze regel ten grondslag ligt. Een groot deel van de medische wereld 'weet' dat het zo werkt, dan zou het raar zijn om niet naar die wetenschap te handelen.

    Maar zoals voor alle wetenschap geldt: men 'weet' het tot er iets nieuws over wordt bewezen, uitgevonden ( )
    *Think outside the box*
    pi_68772434
    Hoe gaan jullie eigenlijk om met dat vervellen? Krijgen jullie niet regelmatig te horen 'Goh, je vervelt. Hoe komt dat?' Weet iedereen in jullie omgeving dat jullie eraan zitten?
    pi_68774987
    quote:
    Op donderdag 7 mei 2009 14:48 schreef GirlYouDontKnow het volgende:
    Hoe gaan jullie eigenlijk om met dat vervellen? Krijgen jullie niet regelmatig te horen 'Goh, je vervelt. Hoe komt dat?' Weet iedereen in jullie omgeving dat jullie eraan zitten?
    Sinds kort ook last van vervellen op handen/armen en zoals al eerder gezegd hierboven ook de knokkels. Ik heb speciale crème van de apotheek die redelijk vet is en het vervellen enigszins weet te onderdrukken. Je krijgt soms wel eens te horen "Ben je verbrand?" of iets dergelijks... ik ga er niet altijd direct op in. Verder weet niet mijn hele omgeving dat ik aan de ROA ben, gaat ze niets aan. Goede vrienden / familie natuurlijk wel, maar vind ik meer dan logisch. Verder was ik altijd wel een drinker met uitgaan, gek op een biertje dus ik krijg vaak reactie "Ben je bob?" of "Waarom drink je geen bier?", dan zeg ik meestal dat ik gewoon niet meer zoveel drink .
      donderdag 7 mei 2009 @ 15:50:58 #286
    167896 ExtremeBanaan
    Nu extra krom.
    pi_68775092
    In mijn directe omgeving weet iedereen dat ik het slik.
    pi_68778287
    Mensen zeiden steeds tegen me dat ik zo rood was...of ik in de zon had gelegen of aan het blozen was ofzo. Had echt niet altijd zin om te zeggen dat dat komt door medicijnen die ik slik tegen acné... Een meisje lachte me zelfs een keer uit toen ik zei waarvoor die pillen waren, dat was echt belachelijk! Maar vrienden en familie reageerden heel ok en wisten waarom ik soms een beetje moe was en minder dronk.
    pi_68782931
    quote:
    Op woensdag 6 mei 2009 14:25 schreef Snake28 het volgende:
    Hoe zit het eigenlijk met de vetheid van je huid na de kuur? Ik heb altijd al last gehad van een vrij vette huid, na het wassen/douchen 's ochtends was mijn huid na 3 uur soms al een spiegel (vooral mijn voorhoofd). Nu ik aan de ROA ben (en je talgproductie dus nagenoeg stil ligt) is mijn huid eerder droog (logisch). Ben benieuwd of de vetheid na de kuur ook een stuk minder is dan voorheen...
    Ben ik ook heel benieuwd naar. Ik heb er verschillende verhalen over gehoord, van mensen die na 2 jaar nog een droge(re) huid hadden tot gevallen waar de talgproductie onmiddellijk naar normaal niveau terugkeerde. De dermatoloog vindt dat het puur tijdelijk is - maar de praktijk spreekt dat dus in sommige gevallen tegen. We shall see.
    pi_68784400
    Even een klein feestje hier. Mijn gezicht ziet er weer toonbaar uit door de Minocycline, Tretoine en wat vitamine z(on). Nu hopen dat het de goede kant in blijft gaan.

    Succes en sterkte allemaal!
    Einde bericht
      donderdag 7 mei 2009 @ 21:18:10 #290
    44745 Ixnay
    On The Hombre
    pi_68786970
    Aan iedereen die dit soort sterke middelen wil gebruiken:

    Probeer eerst Tretinoïde 0,05% eens, werkt perfect en geen bijwerkingen.
    Benzoylperoxide had dan weer geen effect.

    Maar ik ben er dan ook weer jaren van af.
    pi_68788346
    Benzoylperoxide had bij mij wel effect Ik kon het op de plekken smeren waar het erg was en die huid werd dan ook droger. Alleen zijn dit meestal producten (symptoombestrijding) die goed werken maar die je moet blijven gebruiken, ik weet overigens niet of dat met Tretinoïde ook het geval is. Bij ROA is er in ieder geval kans dat je er levenslang vanaf bent . Let's hope so
      vrijdag 8 mei 2009 @ 08:08:08 #292
    198417 Lastpost
    Rotterdammert!
    pi_68797672
    Ik moet zeggen dat die Doxycycline zooi bij mij ook begint aan te slaan, het eerste middeltje in al die tijd die echt wat doet.
    Nog wel wat verdikkingen onderhuids, maar zie zijn enkel voelbaar en amper zichtbaar.

    Wel verdomde last gehad van de bijwerkingen de eerste 3 dagen, misselijk, hoofdpijn, duizelig, geen orientatievermogen, darmproblemen, ernstige (!) spierpijn en constant slijm in m'n keel.
    Maar nu heb ik enkel nog af en toe wat last van wat hoofdpijn.
    pi_68802229
    Ik dacht ik zal eens mijn ervaringen met jullie delen die ik heb met Isotretoine:

    Ik slik elke dag 10mg en ik zie duidelijk vooruitgang. Ik heb inmiddels wiet gerookt, xtc gebruikt en een paar avonden flink zitten drinken. Bij wiet en XTC merk je geen verschil. Bij alcohol merk ie wel dat je echt aanzienlijk sneller dronken wordt. Ten gevolge daarvan ben ik gisteravond in 't prikkeldraad gefietst. (Nog ff een politiek statement maken: alcohol is ABSOLUUT gevaarlijker dan paddo's, xtc en wiet).

    Ik begrijp dat ik een lichte dosis gebruik en daardoor zullen de bijwerkingen miniem zijn. Wat ik merk is dat mijn lippen inderdaad droog zijn. Ik heb puistjes sinds de begin van 't collegejaar en heb al enkele middelen geprobeerd (clearasil, antibioticum). Bij al deze middelen heb ik gemerkt dat mijn gezicht uitdroogde. Ik kan jullie in ieder geval verzekeren dat mijn gezicht veel erger uitdroogde bij 't gebruik van Clearasil dan van dit middel.

    Tot slot wil ik nog even kwijt dat 't fijn is om te weten dat je een middel hebt gevonden waarvan je denkt dat 't helpt. 't bezorgt je innerlijke rust. Als je eenmaal weer in een positieve flow zit is 't heerlijk. Ik raakte behoorlijke depressed van de puistjes.

    Wat mij ook enorm heeft geholpen is een vakantie naar Tunesië. Ik hoorde eerder al dat zeewater goed voor je huid is. Maar doordat je wat bruiner wordt, werden bij mij de rode vlekjes die overbleven van oude puistjes veel minder zichtbaar. Uiteraard moet je dit niet doen als je Isotretoine gebruikt.
    pi_68804115
    quote:
    Op vrijdag 8 mei 2009 10:59 schreef Flappa het volgende:
    Ik dacht ik zal eens mijn ervaringen met jullie delen die ik heb met Isotretoine:

    Ik slik elke dag 10mg en ik zie duidelijk vooruitgang. Ik heb inmiddels wiet gerookt, xtc gebruikt en een paar avonden flink zitten drinken. Bij wiet en XTC merk je geen verschil. Bij alcohol merk ie wel dat je echt aanzienlijk sneller dronken wordt. Ten gevolge daarvan ben ik gisteravond in 't prikkeldraad gefietst. (Nog ff een politiek statement maken: alcohol is ABSOLUUT gevaarlijker dan paddo's, xtc en wiet).

    Ik begrijp dat ik een lichte dosis gebruik en daardoor zullen de bijwerkingen miniem zijn. Wat ik merk is dat mijn lippen inderdaad droog zijn. Ik heb puistjes sinds de begin van 't collegejaar en heb al enkele middelen geprobeerd (clearasil, antibioticum). Bij al deze middelen heb ik gemerkt dat mijn gezicht uitdroogde. Ik kan jullie in ieder geval verzekeren dat mijn gezicht veel erger uitdroogde bij 't gebruik van Clearasil dan van dit middel.
    Ik slik dan wel iets meer dan jou maar idd met pillen/wiet nergens last van, alleen met alchohol 'lukt' het me niet meer om dronken te worden, kan zoveel drinken als ik wil maar het enige wat ik ervan merk is een 'druk' bij mn nieren. Maar verder geen andere verschijnselen zoals schreeuwend door de straat rennen etc. van de drank
    Ik stopte trouwens wel 2 dagen voor dat ik iets ging gebruiken/drinken met roa.
    Dus zegmaar ; donderdag de laatste, zaterdag en maandag weer roa.
    Vooral in het begin maandag/dinsdag/woensdag een extra ' dosis' om het in te halen, toen had ik nog maar 20 dus dat kon nog met mn gewicht. Dokter vond het ook ok.

    Wat ik nu merk is dat ik het niet meer volhou om zonder pillen tot 7uur sochtends door te stuiteren op feesten. om 2 uur worden mn benen echt TE zwaar. Voorheen kon het nog wel maar sinds 4 maanden is het niet meer te doen en zit ik vaak al om 3/4 uur in de auto
    Ik hoop echt dat die vermoeidheid snel verdwijnt als ik gestopt ben, kan wel 24/7 op bed liggen

    Trouwens ik las het woord crearasil in je post en dat is zoiezo al fucking slecht voor je!
    kan je beter pure alchohol op je gezicht smeren en dan in de varkensstront rollen!
    ook al niet
    pi_68869800
    1 maand en 1 week. Vanmorgen 1 puist erbij, heel kleintje. Zat al witkopje aan, gelijk eraf geveegd. De dikke bulten lijken kleiner te worden.Ik heb wel een goed gevoel erover, het lijkt aan de beterende hand te zijn. Keep you all posted. Ik ga af en toe in de zon zitten, het is mooi weer. Gewoon 10 minuten en dan er weer uit en zo af en toe door de dag heen. Doet ook wel wonderen voor de rode litteken plekken.. Gewoon niet te lang aan 1 stuk. En als de zon straks alles tot 35 graden opwarmt dan zou ik het inderdaad ook niet doen. Dit zonnetje kan niet zoveel kwaad als je maar niet te lang erin blijft zitten.
      zondag 10 mei 2009 @ 16:06:56 #296
    255304 Nathan1985
    23 jaar, 80 kilo, 30 mg p/d
    pi_68874567
    Hallo mensen die dit lezen.

    Na ongeveer een week te hebben gelezen van alles over de ervaringen van de mensen hier over Roaccutane, heb ik besloten om maar ook mijn verhaal te doen.

    Na alle kut middeltjes en antibioticakuren te hebben geprobeerd ( die NIETS hebben geholpen ) naar de huisarts gegaan.
    De dingen die ik gebruikt heb zijn : benzioylperoxide, clearasil, delacin c, tetracycline.
    Ben zelf ook nog bij een homeopat ( iemand die met kruiden werkt en geen chemie ) geweest.
    Die had mij ook allerlei pilletjes ( kruiden ) gegeven maar uiteindelijk heeft dit bovenstaande allemaal niet geholpen.

    Dus ik naar de huisarts met de mededeling: "ik wil naar de dermatoloog, ben zat van al die kut middeltjes en ik wil Roaccutane".
    Zo heb ik het letterlijk tegen hem gezegd.
    Had al voor het bezoekje aan de huisarts research gedaan over wat het beste te gebruiken tegen acne.

    Huisarts begreep mijn situatie en gaf mij het bewijs mee dat ik een afspraak kon maken bij de dermatoloog.
    Dezelfde dag gebeld en over 2 weken kon ik al terecht bij de dermatoloog.
    2 weken waren voorbij en op woensdag 8 April ging ik erheen.
    Ten eerste voelde het best fijn om in de wachtkamer te zitten met mensen die ook last hadden van huidklachten/huidaandoeningen.
    Wat ik minder fijn vond was in het kamertje van de dermatoloog zelf.
    Maar goed het is voor mij nog allemaal nieuw en ook beetje eng.

    Uiteindelijk gaf de dermatoloog mij een brochure over Roaccutane.
    "Lees eerst dit goed door en laat daarna aan mij weten of je echt zeker dit wilt doen" zei ze.
    Daarbij voegde ze toen dat mocht ik er mee eens zijn dan moet ik ook nog elke maand bloed laten prikken.

    Mochten er mensen zijn die nog nooit bloed hebben geprikt en die graag willen weten hoe dat is.....let me know want voor mij was het ook de eerste keer dat ik bloed moest prikken.

    Maar goed 20 April heb ik bloed laten prikken en 23 April had ik een afspraak bij de dermatoloog.( had al eerder gemeld dat ik ermee wilde beginnen )
    23 April dus echt ermee begonnen.
    Elke dag s'ochtends 30 mg.

    Wat merkte ik meteen: Na ongeveer 2 dagen gebruik merkte ik meteen dat er meer puistjes bijkwamen.
    Ik was erg blij.
    Ja je leest het goed...ik was blij want dit hield in dat het middel begon te werken.
    Dus hoe meer puistjes bijkwamen ( en bijna net zo snel weer weg gaan ) des te blijer ik werd.
    Ik weet niet of ik een OUT-BREAK heb.
    Maar als ik het goed begrijp is een out-break het feit dat alles naar buiten komt.
    Dan heb ik dat.

    Bijwerkingen: Droge lippen, droge ogen, af en toe een bloed neus, droge plekjes op voorhoofd en kin en stemmingswisselingen.

    Droge lippen bestrijd ik met vaseline.
    Gelijk vanaf dag 2 al opsmeren zodat de lippen niet eens de kans krijgen om droog te worden.
    Waar ik het meest last van heb zijn de stemmingswisselingen.

    Het ene moment ben ik positief en vrolijk en binnen 30 minuten kan het zodanig veranderen dat ik negatief ben en ontevreden en snel geirriteerd.

    Goed dit was het ff voor nu.........vandaag ben ik (nog maar )18 dagen bezig.

    Mocht iemand vragen hebben of suggesties dan hoor ik het graag.
    pi_68878630
    quote:
    Op vrijdag 8 mei 2009 10:59 schreef Flappa het volgende:
    Ik dacht ik zal eens mijn ervaringen met jullie delen die ik heb met Isotretoine:

    Ik slik elke dag 10mg en ik zie duidelijk vooruitgang. Ik heb inmiddels wiet gerookt, xtc gebruikt en een paar avonden flink zitten drinken. Bij wiet en XTC merk je geen verschil. Bij alcohol merk ie wel dat je echt aanzienlijk sneller dronken wordt. Ten gevolge daarvan ben ik gisteravond in 't prikkeldraad gefietst. (Nog ff een politiek statement maken: alcohol is ABSOLUUT gevaarlijker dan paddo's, xtc en wiet).
    Grappig je drugs verhaal. Volgens mij heeft wiet/hasj geen invloed op de voordelen en nadelen van ROA. Xtc zou dit wel in mindere mate hebben, maar mijn derma vond dat ook geen probleem voor 1 keertje tijdens de kuur. Merkte je in het effect van xtc geen verschil zei je? En stopte je ook een paar dagen met roa voordat je xtc ging gebruiken?
    pi_68898021
    moet nog 7 weken.........
    wil echt stoppen!
    Jij was ook ooit nieuw.
    pi_68898612
    quote:
    Op maandag 11 mei 2009 11:02 schreef Vaganza het volgende:
    moet nog 7 weken.........
    wil echt stoppen!
    Gewoon ff doorzetten
    Als het dan nog terug komt, komt het igg niet doordat je je kuur niet hebt afgemaakt
    ook al niet
      maandag 11 mei 2009 @ 11:25:30 #300
    255304 Nathan1985
    23 jaar, 80 kilo, 30 mg p/d
    pi_68898757
    quote:
    Op maandag 11 mei 2009 11:02 schreef Vaganza het volgende:
    moet nog 7 weken.........
    wil echt stoppen!
    Waarom wil je stoppen?
    pi_68899326
    quote:
    Op zondag 10 mei 2009 18:11 schreef roaz het volgende:

    [..]

    Grappig je drugs verhaal. Volgens mij heeft wiet/hasj geen invloed op de voordelen en nadelen van ROA. Xtc zou dit wel in mindere mate hebben, maar mijn derma vond dat ook geen probleem voor 1 keertje tijdens de kuur. Merkte je in het effect van xtc geen verschil zei je? En stopte je ook een paar dagen met roa voordat je xtc ging gebruiken?
    Heb je mijn verhaaltje gelezen? Ik stopte igg wel een paar dagen ervoor..
    Maar jij gebruikt dus ook tijdens je kuur? Merkte jij wel verschil dan? Ik zover ik weet/zag niet.

    & wiet is zoiezo het veiligst van alle zooi die je tijdens je kuur kan gebruiken!

    Hier nog even een linkje http://www.drugsinfoteam.nl/v_en_a/va.php4
    Zoekwoord roaccutane en je krijgt alle vragen/antwoorden te zien over roa + drugs

    & Weet iemand hoelang roa nou in je bloed blijft? ik lees echt uitlopende dingen van een week tot een jaar etc. Weet iemand het precies?

    ook al niet
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')