Hallo, ik zal even vertellen Ik voel toch wel iets verschil nu. Heb de hele dag een wat lichte hoofdpijn. Ben wat meer vermoeid. Heb last van jeuk over mijn hele lichaam (maar dat heb ik eigenlijk al een poosje). Allemaal tekenen dat je lever het wat zwaarder heeft volgens mij. Je lichaam moet natuurlijk weer wennen aan die hogere dosering. Ook prikken mijn ogen weer wat meer, maar die kunststranen helpen goed. Ik heb vandaag (nóg) meer water gedronken dan anders (ik denk iets van 2 a 2,5 liter) naast de gebruikelijke koffie, thee en melk. En ik heb besloten de alcohol voorlopig nu echt tot een minimum te beperken. Dus niet meer een paar keer per week 1 a 2 glazen wijn per avond, maar gewoon helemaal niets meer de eerste tijd. Dit is gewoon een gevoel, ik ben me ervan bewust dat ik mijn lever nu best zwaar belast met die Roa en ondanks dat ik de bijwerkingen nog goed trek, zegt mijn gevoel me dat ik het nu niet moet pushen. Dus daar luister ik naar. Ik heb vanavond gewoon een theetje gedronken
![]()
Verder heb ik vanmiddag met Roche Nederland gebeld met mijn vraag over dat wanneer de dosering boven de 1 mg per dag uit komt, dat nou schadelijk is. Zij verzekerden mij dat het absoluut veilig is om deze dosering te slikken. Zolang de bijwerkingen goed te doen zijn kun je het beste een zo hoog mogelijke dosering nemen in een zo kort mogelijke periode, want die geeft echt het meeste kans op blijvend resultaat. Op mijn verhaal dat dit mijn zoveelste Roa-kuur is (ik kom daar zo nog op terug) maar dat het telkens weer terug kwam en dat ik me afvroeg of ik ooit wel genoeg had binnen gekregen zeiden ze dat ze dit heel vaak hebben gehoord (wat ik ergens wel fijn vond om te horen, aangezien ik al begon te denken dat ik een zwaar uitzonderlijk geval was...). Het biljkt dat vooral huisartsen maar ook huidartsen in het verleden vaak veel te voorzichtig zijn geweest met de dosering en de duur van de kuur, zodat men maar een beetje aan bleef rommelen en het steeds weer terug kwam. De Roa kreeg het dan niet geheel weg en voor altijd. Nou hier zit het levende bewijs. Ik hoop mijn acne met deze laatste kuur dus echt de genadeslag te geven en dat het hierna maar nooit meer terug mag komen!!! Maargoed kort gezegd was het totaal geen probleem om 1,15 mg per dag te slikken, terwijl het wél HEEL BELANGRIJK was dat je minimaal 120 mg binnenkrijgt. Dus ik ga niet bij 115 stoppen, dat lijkt me nou echt zonde. Beter iets meer dan iets minder.
Daarna heb ik het ziekenhuis gebeld, daar hadden ze mijn dossier opgevraagd. Ik kreeg echter te horen dat ik de apotheek maar moest bellen, want uit mijn dossier was niet meer goed af te leiden hoeveel ik nou precies heb gekregen en voor hoelang.
![]()
Maargoed de apotheek kon dit nog precies voor mij nakijken en hier komt mijn lijst (voor de goede orde, ik woog toen altijd rond de 48 kilo):
1993
maart 30 dagen x 10 mg per dag
april 30 dagen x 10 mg per dag
totaal 600 mg = 12,5 per kg
1994
mei 120 dagen x 10 mg
juli 90 dagen x 10 mg
totaal 2100 mg = 43,75 per kg
1995
oktober 30 dagen x 10 mg per dag
november 30 dagen x 10 mg per dag
december 45 dagen x 20 mg per dag
totaal 1500 mg = 31,25 per kg
1997
oktober 30 dagen x 20 mg per dag
november 15 dagen x 20 mg per dag
december 20 dagen x 30 mg per dag
totaal 1500 mg = 31,25 per kg
1998
oktober 60 dagen x 20 mg per dag
1999
januari 60 dagen x 20 mg per dag
totaal 2400 mg = 50 per kg
2000
februari 90 dagen x 20 mg per dag
mei 60 dagen x 40 mg per dag
totaal 4200 mg = 87,50 per kg
2001
december 30 dagen x 40 mg per dag
2002
januari 30 dagen x 40 mg per dag
februari 30 dagen x 40 mg per dag
totaal 3600 mg = 75 per kg
2007
januari 30 dagen x 30 mg per dag
februari 60 dagen x 40 mg per dag
april 20 dagen x 50 mg per dag
april/mei 40 dagen x 60 mg per dag
totaal 6300 mg = 120 per kg
(dit lijstje even gekopieerd vanuit word, dit waren mijn telefoonnotities van vanmiddag).
Maargoed, samengevat is dit dus mijn 8e kuur, maar wel mijn eerste waarbij ik aan die 120 mg ga komen. Derest sloeg werkelijk nergens op, behalve die in 2000, die kwam een beetje in de buurt. Maar die eerste kuren zeg.
![]()
Nu heb ik wel een beetje een gevoel dat ik jaren lang voor niets die troep heb geslikt, als het niet op de juiste manier is toegediend. En dus ook jaren lang onnodig met acne heb rondgelopen en door die ellende blijven gaan. Zonde he??? Maarja wat doe ik daar nu nog aan. Misschien was het toen nog wel niet duideljik dat je aan die 120 mg moest komen. Ik heb de bijsluiters uit die tijd ook niet meer....
Nou ik ga slapen!
Groetjes Susan
[ Bericht 0% gewijzigd door Ladysusy op 21-04-2007 00:25:33 ]