Ik weet niet hoe veel je drinkt, maar je moet inderdaad wel een beetje oppassen, je lever heeft het met de roa al zwaar genoegquote:Op maandag 30 maart 2009 14:25 schreef Kos_met_de_snor het volgende:
ja hoe zit dat eigenlijk met de alcohol? En als je het wel gaat gebruiken tijdens het slikken van deze medicijn, hoe schadelijk is dat? Mijn ex-vriendin gebruikte het ook en zat vol aan de alcohol. Toen ik het spul gebruikte in mijn pubertijd heb ik de alcohol veel links kunnen laten liggen.
voor me geldt het niet meer, ben er al 4 jaar vanafquote:Op maandag 30 maart 2009 15:05 schreef Sera_sera het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe veel je drinkt, maar je moet inderdaad wel een beetje oppassen, je lever heeft het met de roa al zwaar genoegI|k drink iets van drie biertjes per week en wordt er niet extra dronken van ofzo, maar ik merk de volgende dag wel dat ik 'm meer voel zitten, haha. Het duurt nu eenmaal wat langer voor het uit je bloed is, omdat het er minder snel uitgezuiverd wordt... Dus, geniet maar drink met mate, whehe
Met dit soort vragen naar de derma, he... Maar met die disclaimer kan ik een poging doen om een antwoord te geven.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:18 schreef SterreMarit het volgende:
Ik vraag me af of het wel zin heeft om het zo kort te slikken; hier lees ik toch over kuren van maanden en dat heb ik dus niet gehad en dat gaat 'em nu ook niet worden. Het gaat er toch om dat de bacterie die voor de acne zorgt uitgeroeid wordt? Maar wat ik niet snap: wat nou als je acne hormonaal bepaald is? Werkt het daar ook tegen? Een paar maanden pilletjes slikken kan je hormoonspiegel toch niet blijvend veranderen? Als dat de oorzaak van de huidproblemen is, moet je dus de rest van je leven regelmatig aan deze troep? Lijkt me nou ook weer niet fijn. Ik wil dus vooral graag weten of het wel ook op de lange termijn effect gaat hebben =)
Zoek ik ook nog steeds, en ik hoor continu dat ze niet hoger dan SPF 25 gemaakt worden.quote:een dagcrème o.i.d. die goed hydrateert en die een hoge spf heeft; ik durf echt niet naar buiten nu, mijn huid valt er al af als ik niet in de zon kom
Goede vraag! Het is natuurlijk juist vaak hormonaal bepaald, maar inderdaad een bacterie die je wil/moet doden... Zou ik ook wel 't fijne van willen weten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:18 schreef SterreMarit het volgende:
(...)
Ik vraag me af of het wel zin heeft om het zo kort te slikken; hier lees ik toch over kuren van maanden en dat heb ik dus niet gehad en dat gaat 'em nu ook niet worden. Het gaat er toch om dat de bacterie die voor de acne zorgt uitgeroeid wordt? Maar wat ik niet snap: wat nou als je acne hormonaal bepaald is? Werkt het daar ook tegen? Een paar maanden pilletjes slikken kan je hormoonspiegel toch niet blijvend veranderen? Als dat de oorzaak van de huidproblemen is, moet je dus de rest van je leven regelmatig aan deze troep? Lijkt me nou ook weer niet fijn. Ik wil dus vooral graag weten of het wel ook op de lange termijn effect gaat hebben =)
Naar van die bijwerkingen, als ik het zo lees (ook in sommige andere posts) word ik heel bang dat het bij mij ook erger gaat worden en/of ik een 2e kuur nodig heb met alle gevolgen van dien...quote:Verder heb ik nu veel meer last van bijwerkingen dan de vorige keer. Mijn ogen zijn droog, mijn keel doet zeer, mijn lippen geheel kapot en 1/3e van mijn arme gezichtje is vuurrood, beetje opgezet zelfs en heel schilferig. 't Voelt net alsof ik verbrand ben en mijn gezicht heb gescrubd met zand...ofzo. Bepaald niet fijn! De vellen hangen er echt bij, maar scrubben lijkt me geen puik planWat me ook verbaast is dat als de velletjes van een stukje huid af zijn, daar de volgende dag opnieuw velletjes aan hangen. Vind je 't gek dat het zo zeer doet, ik mis gewoon een laagje huid lijkt wel
Net al even de huisarts gebeld of dit normaal is en of het vanzelf overgaat en een gewenningskwaal is of dat we iets anders gaan bedenken...als het goed is word ik zo teruggebeld!
Heb ik nog een vraagje: is het echt zo dat Da Real Deal (Roaccutane dus) beter is dan de Iso-bla-variant en voor minder bijwerkingen zorgt? Zo ja, dan ga ik die vandaag nog regelen!
(...)
Sterkte allemaal!
quote:een paar keer iets over korte(re) kuren...
Wat betreft een korte kuur vraag ik me eigenlijk wel iets af: ivm bijwerkingen hoop ik zeker dat ik daarvoor 'in aanmerking kom', maar ik vraag me wel af hoe dat dan zit.. In de bijsluiter staat vermeld dat je, ik geloof, 120-150 mg per kg lichaamsgewicht in totaal, over 16-24 weken zou moeten nemen. Volgens de dosis die ik nu heb, zou het een kuur van een jaar worden om dat net te halen... En volgens de periode van max 24 weken en liever dus nog wel korter (12 weken oid, graag!) zou ik echt een 3 dubbele dosis moeten krijgen... Maar dat wil ik beide eigenlijk niet. Ga ik natuurlijk overleggen volgende keer, maar wat ik dus eigenlijk wel even wil weten:quote:Op woensdag 1 april 2009 11:41 schreef HennRik het volgende:
Jaa ik maak ook mijn rentree.. helaas
Precies een jaar geleden was ik een maandje aan de gang met Roa. Uitstekende resultaten mee geboekt, ik was voor juli al clean. Ik zag hierboven de vraag of korte kuren wel zin hebben; ja (zegt mn dokter)! Ik heb het vorig jaar drie maanden gebruikt, fantastisch resultaat. En pas na 9 maanden (nu dus) begint het terug te komen.
Maar zoals hierboven al gezegd, je zal net zien dat het vanochtend relatief rustig was in mn gezichtDe plaatsvervangende huisarts wilde liever even 2 weken wachten tot mijn eigen huisarts weer terug was.. zucht.
Nou ja, twee weken doelloos smeren met Eryacne ofzoiets, en dan meld ik me hier weer voor het echte werk![]()
Jeltos, nog actief hier? Kan me herinneren dat jij met je 2e kuur begon toen mijn 1e net klaar was.
Edit: Hey AfromA is er ook weer zie ikgood old times
D'oh... Anders lees je even de thread door, en dan met name 1 post terug ofzo...quote:Op woensdag 1 april 2009 15:26 schreef Jpveeken het volgende:
Nog 16 daagjes te gaan en dan is mijn kuur afgelopen.Ben blij dat ik kan stoppen,het werkt wel goed maar de bijwerkingen zijn minder plezant.Droge lippen,dunne huid,je moe voelen,depresief... en noem maar op.Hopen dat het ook echt wegblijft nu![]()
Hoe lang blijft dit spul in je lijf zitten,weet iemand dat?
Heel erg bedankt voor je uitleg! Erg duidelijk, fijn =)quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:41 schreef veuve_amiot het volgende:
[..]
Met dit soort vragen naar de derma, he... Maar met die disclaimer kan ik een poging doen om een antwoord te geven.
Ik begrijp dat het idd de voorkeur heeft om in de eerste instantie een kuur van 4-6 maanden te geven - daaropvolgende kuren kunnen wel effectief zijn met een kortere duur. Waarom jij maar 3 maanden als eerste kuur hebt gehad kan ik je natuurlijk niet vertellen.
Waaróm isotretinoine werkt is niet precies bekend. Wel is bekend wat het ongeveer doet: namelijk het tijdelijk extreem reduceren van talgproductie (vandaar ook de droge huid als bijwerking) en het tegengaan van hyperkeratinisatie. Bacteriën die acne veroorzaken leven in talg, als ik het goed heb. De hoeveelheid van die bacteriën die jij op je huid hebt is grotendeels erfelijk bepaald. Door het wegnemen van hun woonplaats wordt het infectiegevaar verminderd. Tegelijkertijd wordt dankzij isotretinoine de kans dat haarzakjes gaan verstoppen door te snelle deling van huidcellen (=hyperkeratinisatie) kleiner.
Het maakt dus niet zo heel veel uit wat de achterliggende oorzaak van je acne is - isotretinoine pakt de factoren aan die bijdragen aan de formatie van nieuwe ontstekingen.
In veel gevallen keert de acne niet terug na een isotretinoine-kuur, soms is een tweede kuur nodig. Ik weet geen succespercentages na de tweede kuur helaas. Vraag het je dermatoloog. Maar in het algemeen geldt dus dat één of twee kuren in een meerderheid v/d gevallen een langetermijneffect hebben.
[..]
Zoek ik ook nog steeds, en ik hoor continu dat ze niet hoger dan SPF 25 gemaakt worden.![]()
Oplossing: eerst factor 50, dan creme.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |