ik heb mijn survivalpakket al klaar en goudstaafjes om wat eten en blanke slavinnen te kopenquote:Op zaterdag 21 februari 2009 23:02 schreef Seneca het volgende:
Ik heb mn kartonnen bord met "WILL WORK FOR FOOD" alvast klaarliggen iig
Ruilen voor mijn "THE END IS NEAR"-bord? De boodschap wordt inmiddels al erg trefzeker door de media naar buiten gebracht.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 23:02 schreef Seneca het volgende:
Ik heb mn kartonnen bord met "WILL WORK FOR FOOD" alvast klaarliggen iig
De US zal dan gewoon fors gaan printen en dat scenario verwacht men pas volgend jaar, eerst krijgen we Deflatie vanwege de deleveradge van de systeembankenquote:Op zaterdag 21 februari 2009 23:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
Het gaat pas fout als Amerika de rente op hun obligaties dusdanig moet verhogen (omdat niemand ze durft te kopen) dat 't gewoon onmogelijk is om te blijven bestaan als land.
quote:European-banks-may-need-16.3-trillion-bail-out-EC-dcoument-warns", the "Finance Most Viewed" still has at Number 1 "European banks may need £16.3 trillion bail-out, EC dcoument warns" but there is now no mention of the figure in the report itself.
http://notasheepmaybeagoa(...)ng-163-trillion.htmlquote:"European Commission officials have estimated that “impaired assets” may amount to 44pc of EU bank balance sheets. The Commission estimates that so-called financial instruments in the ‘trading book’ total £12.3 trillion (13.7 trillion euros), equivalent to about 33pc of EU bank balance sheets.
In addition, so-called 'available for sale instruments' worth £4trillion (4.5 trillion euros), or 11pc of balance sheets, are also added by the Commission to arrive at the headline figure of £16.3 trillion."
En juist omdat er niemand baat bij heeft, bij een systeemcrash zal het niet gebeuren. Helemaal niet in het current klimaat en huidige technologie. Zelfs china en japan hebben er niks bij aan om USA volledig laten te verkloten.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 23:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
Probleem is dat niemand baat heeft bij een systeemcrash. Dit is een eerste schok maar zal niet zo snel tot een systeemcrash leiden. Als China vreest dat de dollar echt valt zullen ze dollars bijkopen. Het gaat pas fout als Amerika de rente op hun obligaties dusdanig moet verhogen (omdat niemand ze durft te kopen) dat 't gewoon onmogelijk is om te blijven bestaan als land.
Waar te beginnen dan? Afrika? Oost Europa? of de USA? Of maar gewoon alles tegelijk.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 23:52 schreef Merkie het volgende:
Alle schulden die nooit terugbetaald gaan worden afboeken.
Laten we maar beginnen met Oost-Europa.quote:Op zondag 22 februari 2009 00:07 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Waar te beginnen dan? Afrika? Oost Europa? of de USA? Of maar gewoon alles tegelijk.
Volgens mij is de economische groei in China aardig gestagneerd.quote:Op zondag 22 februari 2009 00:11 schreef henkway het volgende:
China zal intern gewoon doorgroeien en de toekomst ligt daar
De EU heeft alles geprivatiseerd en de opbrengst verbrast
CHINA heeft geen schulden, dus ook de capability om te functioneren zonder schuldenquote:Op zondag 22 februari 2009 00:12 schreef Merkie het volgende:
[..]
Volgens mij is de economische groei in China aardig gestagneerd.
Grappig, vertel dat maar tegen de duizenden werknemers die elke week ontslagen worden. China leeft van export.quote:Op zondag 22 februari 2009 00:14 schreef henkway het volgende:
[..]
CHINA heeft geen schulden, dus ook de capability om te functioneren zonder schulden
China is aan het ombuigen, China is een wereld op zichquote:Op zondag 22 februari 2009 00:15 schreef Merkie het volgende:
[..]
Grappig, vertel dat maar tegen de duizenden werknemers die elke week ontslagen worden. China leeft van export.
Of koop helemaal geen aandelen.quote:Op zondag 22 februari 2009 00:24 schreef henkway het volgende:
Koop aandelen van bedrijven die diep in China ziitten
Dat kan ook , Cash is Kingquote:Op zondag 22 februari 2009 00:26 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Of koop helemaal geen aandelen.
Of bezittingen die altijd waarde hebben, een stuk grond met akkers en bomen.quote:
Wie wel??quote:Op zondag 22 februari 2009 00:30 schreef Caesu het volgende:
ik heb er niet veel verstand van zeg ik er wel bij.
Of een hoeretentquote:Op zondag 22 februari 2009 00:32 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Of bezittingen die altijd waarde hebben, een stuk grond met akkergrond en bomen.
ik heb in ieder geval geen economie gestudeerd.quote:
quote:
We zin nog op zoek naar een nieuwe Hitler die laat denken dat we superieur zijnquote:Op zondag 22 februari 2009 00:34 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Na een flinke oorlog bloeit de economie meestal weer op.
Er zit er 1 in de 2e kamer met peroxide kapsel.quote:Op zondag 22 februari 2009 00:37 schreef henkway het volgende:
[..]
We zin nog op zoek naar een nieuwe Hitler die laat denken dat we superieur zijn
maar die mist de onderofficierervaringquote:Op zondag 22 februari 2009 00:38 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Er zit er 1 in de 2e kamer met peroxide kapsel.
Volgens de peilingen haalt ie veel stemmen dus hij heeft potentie.quote:Op zondag 22 februari 2009 01:10 schreef henkway het volgende:
[..]
maar die mist de onderofficierervaring
Tegelen.quote:Op zondag 22 februari 2009 01:47 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
Dat is precies wat Nederland verdient.. Een dictator uit Venlo.
Goh, ook al uit Tegelen? Huub Stapel, Chantal Janzen én Geert Wilders?quote:
Wat... naar een interne markt? Wie zal dat gaan kopen dan, aangezien 80% van de bevolking arme ongeletterde boeren zijn die geen stuiver hebben om aan hun reet te krabbelen en de overige 20% liever producten koopt die alleen als OEM in eigen land geproduceerd zijn omdat er dan Westerse QA (en bijbehorende prijs) op het product zit.quote:Op zondag 22 februari 2009 00:16 schreef henkway het volgende:
[..]
China is aan het ombuigen, China is een wereld op zich
Inderdaad, misschien interessant om te lezen, een Youtube-betoog waarom China toch niet de supermacht van de 21ste eeuw wordt:quote:Op zondag 22 februari 2009 08:21 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat... naar een interne markt? Wie zal dat gaan kopen dan, aangezien 80% van de bevolking arme ongeletterde boeren zijn die geen stuiver hebben om aan hun reet te krabbelen en de overige 20% liever producten koopt die alleen als OEM in eigen land geproduceerd zijn omdat er dan Westerse QA (en bijbehorende prijs) op het product zit.
lenen he, ook een bubbletje makenquote:Op zondag 22 februari 2009 08:21 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat... naar een interne markt? Wie zal dat gaan kopen dan, aangezien 80% van de bevolking arme ongeletterde boeren zijn die geen stuiver hebben om aan hun reet te krabbelen en de overige 20% liever producten koopt die alleen als OEM in eigen land geproduceerd zijn omdat er dan Westerse QA (en bijbehorende prijs) op het product zit.
Dat gaat china niet doen. Het grootste gedeelte van de bevolking kan namelijk he le maal niets.quote:Op zondag 22 februari 2009 11:37 schreef henkway het volgende:
[..]
lenen he, ook een bubbletje maken
en lenen om bedrijven te beginnen, en vrachtwagens te kopen.
China moet lenen aan de eigen bevolking
ik denk dat de beurs in China al aan het herstellen isquote:Op zondag 22 februari 2009 11:45 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat gaat china niet doen. Het grootste gedeelte van de bevolking kan namelijk he le maal niets.
Dat zou je wel zeggen inderdaad. Maar het blijft een beetje een vreemd, onvoorspelbaar land.quote:Op zondag 22 februari 2009 12:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik denk dat China enorme sociale onlusten tegemoet gaat nu niet alleen de ongeletterde arbeiders maar ook de hoogopgeleiden aan de lopende band werkloos worden en halve steden aan de zuidkust leeglopen.
China heeft de weg omhoog al gevonden.quote:Op zondag 22 februari 2009 12:13 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat zou je wel zeggen inderdaad. Maar het blijft een beetje een vreemd, onvoorspelbaar land.
En op termijn zal het er sowieso weer aantrekken. Die fabrieken staan er nu eenmaal al, vaak ook nog eens gefinancierd door het westen, dus kunnen ze nu extra goedkoop voor de eigen bevolking gaan produceren.
Tsja, het klinkt (te) hard, maar ik ben het er in de kern wel mee eens. Met name de vroege babyboomers hebben maximaal van allerlei regelingen kunnen profiteren en doen dat nog steeds. Dat is gewoon niet vol te houden. Zij moeten maar gewoon leren accepteren dat als men ouder wordt de kwaliteit van leven alleen maar minder wordt, ook op financieel gebied. En ja, die babyboomers die er keihard op los hebben geleefd en nu, buiten hun pensioen en AOW, niks meer hebben, zijn dan gewoon een klein beetje de lul. Maar dat is dan wel hun eigen schuld.quote:Op zondag 22 februari 2009 12:25 schreef LXIV het volgende:
De oplossing?: die hele vette, parasiterende babyboombende, die eerst met een uitkeringing en zonder collegegeld tot hun 28-ste gestudeerd heeft, daarna met overheidssteun een premie-A woning heeft kunnen kopen, vervolgens hun overwaarde met belastingkorting (HRA) heeft belegd, te beroerd om zwaar werk te doen (gastarbeiders), met 52 met de VUT op de eindloonregeling en vanaf dat moment met hun bruine koppen 6x per jaar met de camper op vakantie is gegaan, eens een paar stapjes terug laten doen.
Compenseer hun pensioenen niet. Breng de WAO terug naar het absolute minimum en laat ze al hun ziektekosten en AWBZ helemaal zelf betalen. Verellendung van die generatie. Laat daar de pijn zitten, laat hen maar bloeden.
Dit denk ik ook. Ik schat dat China zijn economische markt vrij goed beheerst, maar dat er intern van alles broeit. Ik gok dat China eerst een 'kleine revolutie' nodig heeft voor ze verder kunnen naar een hoger economisch niveau.quote:Op zondag 22 februari 2009 12:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik denk dat China enorme sociale onlusten tegemoet gaat nu niet alleen de ongeletterde arbeiders maar ook de hoogopgeleiden aan de lopende band werkloos worden en halve steden aan de zuidkust leeglopen.
Het enige wat ik merk vanuit China is dat ze nog maar een weekje langer de fabriek dichthouden na chinees nieuwjaar.
Nou niet gaan overdrijven heh...quote:Op zondag 22 februari 2009 12:55 schreef LXIV het volgende:
Het is toch te belachelijk voor woorden dat die generatie in weelde leeft zonder eigenlijk ooit gewerkt te hebben
Dat heeft die jeugd ook zelf wel een beetje zo gewild. Men wilde ontkerkelijking en vrouwen-emancipatie, en men kreeg het.quote:en dat de jeugd met zijn tweeen moet werken om de eindjes aan elkaar te knopen?
Er zit wel een kern van waarheid in, maar je scheert er teveel over één kam. Ook in die jaren waren er plenty mensen die zijn gaan werken toen ze zestien waren, waaronder ik zelf. Gewoon met de handjes. Er zijn er ook genoeg die geen premie A of B of C woning hebben gehad, zo ook ik niet! Er zijn er onder die categorie ook plenty die niet eens een pensioen hebben, nog steeds niet!quote:Op zondag 22 februari 2009 12:25 schreef LXIV het volgende:
De oplossing?: die hele vette, parasiterende babyboombende, die eerst met een uitkeringing en zonder collegegeld tot hun 28-ste gestudeerd heeft, daarna met overheidssteun een premie-A woning heeft kunnen kopen, vervolgens hun overwaarde met belastingkorting (HRA) heeft belegd, te beroerd om zwaar werk te doen (gastarbeiders), met 52 met de VUT op de eindloonregeling en vanaf dat moment met hun bruine koppen 6x per jaar met de camper op vakantie is gegaan, eens een paar stapjes terug laten doen.
Eens. Zat babyboomers die vanaf hun twaalde keihard gewerkt hebben, vaak in beroepen waar alles wat minder goed geregeld was, bijvoorbeeld op pensioengebied. En ook die premiewoningen waren niet voor iedereen weggelegd.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:19 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Er zit wel een kern van waarheid in, maar je scheert er teveel over één kam. Ook in die jaren waren er plenty mensen die zijn gaan werken toen ze zestien waren, waaronder ik zelf. Gewoon met de handjes. Er zijn er ook genoeg die geen premie A of B of C woning hebben gehad, zo ook ik niet! Er zijn er onder die categorie ook plenty die niet eens een pensioen hebben, nog steeds niet!
Als het zo doorgaat blijft daar heus niet veel meer van over.quote:En ja, de jeugd krijgt het straks wel voor hun kiezen, dat is waar, maar ook de erfenis (bezit van de ouders) staat op ze te wachten.
Maar dat is ook zoiets bizars. Ik heb best een hoog inkomen, 2x modaal.Plus dat van mijn vrouw nog. Maar net als mijn grootouders 10 kinderen nemen zou niet te betalen zijn! Terwijl die een modaal inkomen had en de vrouw thuis. Je wordt gewoon gedwongen tot een laag kindertal.quote:Op zondag 22 februari 2009 12:59 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nou niet gaan overdrijven heh...
[..]
Dat heeft die jeugd ook zelf wel een beetje zo gewild. Men wilde ontkerkelijking en vrouwen-emancipatie, en men kreeg het.
Nu zijn vrouwen slaaf van hun eigen geldingsdrang. Voor sommige vrouwen geen probleem, voor heel veel anderen echter wel een regelrechte ramp.
Om het nog maar niet eens te hebben over de afnemende vruchtbaarheid van de vrouw, doordat haar lichaam zich door de prestatiedruk steeds meer als een mannenlichaam begint te gedragen.
Eens. Maar degenen van die generatie die wel hard gewerkt hebben, hebben vaak nu nog steeds niet veel.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:19 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Er zit wel een kern van waarheid in, maar je scheert er teveel over één kam. Ook in die jaren waren er plenty mensen die zijn gaan werken toen ze zestien waren, waaronder ik zelf. Gewoon met de handjes. Er zijn er ook genoeg die geen premie A of B of C woning hebben gehad, zo ook ik niet! Er zijn er onder die categorie ook plenty die niet eens een pensioen hebben, nog steeds niet!
Wel ben ik het met je eens dat er riant pot verteerd is en er allerlei riante regelingen waren. Om te beginnen de kabinetten na den Uyl. Zelfs de gasbel is volledig opgesoupeerd en ondanks dat is de staatschuld gestegen.
"Last but not least", de paar jaren dat Balkenende aan de macht is (vier of vijf jaren?) is de staatsschuld maar liefst gestegen van 170 naar 270 miljard. De zo geprezen minister Zalm wist wel waar hij geld vandaan moest halen en aan wie hij het moest geven (weg bij de burgers, richting bedrijfsleven). Bos doet er nog een schepje bovenop in de hoop dat het ooit weer terug zal komen (nationaliseren banken).
En ja, de jeugd krijgt het straks wel voor hun kiezen, dat is waar, maar ook de erfenis (bezit van de ouders) staat op ze te wachten.
Och, altijd nog stukken beter dan tweede-wereldlanden als België of Italië.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:21 schreef henkway het volgende:
Kortom de koek is op
De staatsbedrijven zijn geprivatiseerd ofwel verpatst en het geld is op
Het gas is verpatst
De olie is verpatst
De staatsschuld is 260 miljard euro
En nu komt de kosten van de vergrijzing eraan
Och, dat past dan wel weer mooi bij die lage vruchtbaarheid.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar dat is ook zoiets bizars. Ik heb best een hoog inkomen, 2x modaal.Plus dat van mijn vrouw nog. Maar net als mijn grootouders 10 kinderen nemen zou niet te betalen zijn! Terwijl die een modaal inkomen had en de vrouw thuis. Je wordt gewoon gedwongen tot een laag kindertal.
Dertigers en veertigers is allemaal middenkader, dus die maken nog fouten. Moet ook kunnen op die leeftijd, daar leer je van.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:26 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Nog even los van het feit dat het nu wel de dertigers en de veertigers zijn die manager functies bekleden en het misschien nog wel slechter doen (gezondheidszorg bijvoorbeeld) dan de oudere generaties!
Nog zo iets schrijf je daar, het is net die generatie die zo veel mogelijk rijkdom op probeert te doen, want ... je leeft maar 1 keer... kinderen redden zichzelf wel. Met andere woorden, we proberen zo weinig mogelijk erfenis te geven, ze moeten zichzelf maar redden.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:19 schreef Neemmijnietserieus het volgende:En ja, de jeugd krijgt het straks wel voor hun kiezen, dat is waar, maar ook de erfenis (bezit van de ouders) staat op ze te wachten.
Mijn indruk is dat de aannameprocedure van managers nogal te wensen overlaat. Even afgezien van de kliek van vriendjes die bepaalde mensen om zich heen verzamelen vraag je je af hoe het met kwalificaties zit. Veelal word er iemand neergezet die of inhuur is, of die van buiten de branche/organisatie komt.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:26 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Nog even los van het feit dat het nu wel de dertigers en de veertigers zijn die manager functies bekleden en het misschien nog wel slechter doen (gezondheidszorg bijvoorbeeld) dan de oudere generaties!
Behalve voor je eigen moeder natuurlijk, die doet geen vlieg kwaad...quote:Op zondag 22 februari 2009 13:36 schreef Emu het volgende:
Het is gewoon over het algemeen een slechte vieze generatie. Direct 1 van de redenen waarom ik het helemaal niet voor oudjes heb...
Mijn moeder leeft al 20 jaar van een uitkering, terwijl ze het eigenlijk niet verdient. Er zijn bovendien nog een hele boel andere redenen waarom ik niet echt trots bij op "mijn moeder". Maar dan nog, ze is 45 en dus helemaal niet van die generatie.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:37 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Behalve voor je eigen moeder natuurlijk, die doet geen vlieg kwaad...
De enige mensen die recht hebben op een uitkering zijn diegene die chronisch ziek zijn. Het merendeel is jammer genoeg parasiet.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:39 schreef Emu het volgende:
[..]
Mijn moeder leeft al 20 jaar van een uitkering, terwijl ze het eigenlijk niet verdient. Er zijn bovendien nog een hele boel andere redenen waarom ik niet echt trots bij op "mijn moeder". Maar dan nog, ze is 45 en dus helemaal niet van die generatie.
Gelukkig kunnen jullie het straks heel anders en veel beter doenquote:Op zondag 22 februari 2009 13:36 schreef Emu het volgende:
[..]
Het is gewoon over het algemeen een slechte vieze generatie. Direct 1 van de redenen waarom ik het helemaal niet voor oudjes heb...
Bevestig je nu wat ik daarnet zei?quote:Op zondag 22 februari 2009 13:42 schreef Netstorm het volgende:
[..]
De enige mensen die recht hebben op een uitkering zijn diegene die chronisch ziek zijn. Het merendeel is jammer genoeg parasiet.
Op mijn 25ste, jaja vandaag verjaar ik. Kan ik nu al zeggen dat ik het nu al beter doe.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:44 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Gelukkig kunnen jullie het straks heel anders en veel beter doen![]()
Maar let maar op, jouw generatie is in principe niets anders dan die andere oudere generaties.
Nee, want straks is er heus geen Marshall-plan om ons uit de shit te helpen.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:44 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Gelukkig kunnen jullie het straks heel anders en veel beter doen![]()
Oké, het was maar een geintje, geen reden om zo zwaar op de hand te worden. Ik denk dat de meesten wel zuinig en trots zijn op hun moeder.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:39 schreef Emu het volgende:
[..]
Mijn moeder leeft al 20 jaar van een uitkering, terwijl ze het eigenlijk niet verdient. Er zijn bovendien nog een hele boel andere redenen waarom ik niet echt trots bij op "mijn moeder". Maar dan nog, ze is 45 en dus helemaal niet van die generatie.
quote:Op zondag 22 februari 2009 13:46 schreef Emu het volgende:
[..]
Bevestig je nu wat ik daarnet zei?
[..]
Op mijn 25ste, jaja vandaag verjaar ik. Kan ik nu al zeggen dat ik het nu al beter doe.![]()
Tja. Daar sleep je in Nederland meer geld mee naar binnen dan met om zes uur opstaan om de hele dag varkens te gaan uitbenen. Om de een of andere reden is ooit besloten dat dit soort mensen ook heel waardevol is en op alle mogelijke manieren ondersteund moet worden.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:49 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Ja
Doe dan op z'n minst vrijwilligers werk voor je uitkering.. maar nee; de meesten zitten op hun luie reet in een tuinstoel sigaretten te roken
om over het woord klagen nog maar niet te spreken.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:49 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Ja
Doe dan op z'n minst vrijwilligers werk voor je uitkering.. maar nee; de meesten zitten op hun luie reet in een tuinstoel sigaretten te roken
Terwijl parasiet zijn me helemaal niet leuk lijkt., ik ben gek op mijn werk.quote:Op zondag 22 februari 2009 13:42 schreef Netstorm het volgende:
[..]
De enige mensen die recht hebben op een uitkering zijn diegene die chronisch ziek zijn. Het merendeel is jammer genoeg parasiet.
Wat versta je zelf onder een 'volledige meltdown' ?quote:Op zondag 22 februari 2009 14:30 schreef Swetsenegger het volgende:
Ergens heeft dit topic een vreemde afslag genomen, want het is me nu nog steeds niet duidelijk hoe realistisch de meesten een volledig meltdown vinden
Banken failliet, landen failliet omdat ze de spaartegoeden niet meer kunnen garanderen, huizenmarkt die volledig instort, mensen uit huis gezet omdat schulden niet meer te betalen zijn. enorme werkloosheid percentages omdat bedrijven niet eens meer KUNNEN investeren omdat er geen kredieten zijn...quote:Op zondag 22 februari 2009 17:02 schreef MacDennis het volgende:
[..]
Wat versta je zelf onder een 'volledige meltdown' ?
Je zou kunnen stellen dat Amerika en Ijsland al failliet zijn. Maar zover ik weet kan een land niet officieel failliet verklaard worden.quote:Op zondag 22 februari 2009 17:06 schreef Swetsenegger het volgende:
Banken failliet, landen failliet omdat ze de spaartegoeden niet meer kunnen garanderen, huizenmarkt die volledig instort, mensen uit huis gezet omdat schulden niet meer te betalen zijn. enorme werkloosheid percentages omdat bedrijven niet eens meer KUNNEN investeren omdat er geen kredieten zijn...
http://www.businessweek.com/ap/financialnews/D96FBBJ00.htmquote:Trichet said the crisis is the first major test of the globalized economy and has showed that "everything must change."
"The whole system has showed itself to be too fragile and not resistant enough," he said.
Ik heb wel het idee dat een volledige meltdown mogelijk het beste is want met al die stimulus packages rek je het lijden alleen maar.quote:Op zondag 22 februari 2009 17:02 schreef MacDennis het volgende:
[..]
Wat versta je zelf onder een 'volledige meltdown' ?
Dit zijn allemaal een beetje open deuren, maar voorlopig lopen die economieën gewoon door. Er wordt gewoon energie geleverd er worden gewoon troepen uitgezonden, mensen hebben gewoon te eten. Hell, mensen kopen nog gewoon breedbeeld tv's. Ik weet niet, maar dat is niet echt wat ik schaar onder de hel en verdoemenis berichten in de media.quote:Op zondag 22 februari 2009 17:48 schreef MacDennis het volgende:
[..]
Je zou kunnen stellen dat Amerika en Ijsland al failliet zijn. Maar zover ik weet kan een land niet officieel failliet verklaard worden.
Ja, ik verwacht wel dat er nog heel wat banken zullen omvallen of genationaliseerd worden. Hangt dan natuurlijk per land af of je spaarcenten dan wel veilig zijn. Weet wel dat het vorig jaar al 2x bijna compleet fout is gegaan in Amerika en Engeland.
Ja, de werkloosheid zal flink gaan oplopen en dat doet hij nu eigenlijk al. Ik denk dat deze crisis nog wel even gaat duren, veel meer mensen zullen hun baan gaan verliezen. De verwachtingen van het CBP moet je over het algemeen met een korreltje zou nemen.
Ja, de huizenmarkt zal ook in Nederland een gevoelige klap krijgen. De woningmarkt is eigenlijk al ingestort, nu alleen de prijzen nog. Amerika, Engeland, Spanje en Denemarken, daar is het al een tijdje aan de gang. Hoe ver de markt hier zal instorten is natuurlijk afhankelijk van hoe lang en diep de crisis zal zijn.
Ook zullen er meer mensen al dan niet gedwongen hun huis moeten verlopen. De werkloosheid loopt immers flink op en er gaan op vrij korte termijn heel wat woekerhypotheken aflopen.
En dat is nog maar het meest positieve scenario wat ik verwacht. Het andere scenario is dat Amerika en de dollar zullen instorten, dat Oost Europa klapt en dat vervolgens o.a. het complete financieele systeem op de schop moet. Misschien een jaar geleden nog ondenkbaar maar nu niet meer.
Eigenlijk worden we al een beetje warmgemaakt voor een tijdperk van CHANGE ..
ECB:
[..]
http://www.businessweek.com/ap/financialnews/D96FBBJ00.htm
Ik hoor ook van verschillende mensen dat een meltdown zoals waar jij op doelt exponentieel zou verlopen. De kredietcrisis heeft zich nu al 'veel sneller' ontwikkeld dan de meeste experts hadden zien aankomen, en dat zou dus nog alleen maar sneller gaan straks. Het zijn vooral dat soort verhalen waar ik bang van wordt, ook omdat ik ze op geen enkele manier kan verifierenquote:Op zondag 22 februari 2009 19:18 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dit zijn allemaal een beetje open deuren, maar voorlopig lopen die economieën gewoon door. Er wordt gewoon energie geleverd er worden gewoon troepen uitgezonden, mensen hebben gewoon te eten. Hell, mensen kopen nog gewoon breedbeeld tv's. Ik weet niet, maar dat is niet echt wat ik schaar onder de hel en verdoemenis berichten in de media.
Nee nou precies, die verhalen doel ik op. Hoe realistisch zijn die dus. Want elke keer hoor je dan ook dat econoom A dat 5 jaar geleden al op de dag af voorspeld hadquote:Op zondag 22 februari 2009 19:53 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ik hoor ook van verschillende mensen dat een meltdown zoals waar jij op doelt exponentieel zou verlopen. De kredietcrisis heeft zich nu al 'veel sneller' ontwikkeld dan de meeste experts hadden zien aankomen, en dat zou dus nog alleen maar sneller gaan straks. Het zijn vooral dat soort verhalen waar ik bang van wordt, ook omdat ik ze op geen enkele manier kan verifieren
Redelijk realistisch in mijn ogen en wie weet is dit wel de metldown waar iedereen voor vreest, voorlopig dendert het nog lekker voort. De grootste vijand van gebakken geld is dat men het vertrouwen erin verliest.quote:Op zondag 22 februari 2009 19:55 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee nou precies, die verhalen doel ik op. Hoe realistisch zijn die dus. Want elke keer hoor je dan ook dat econoom A dat 5 jaar geleden al op de dag af voorspeld had
Heb je het nou over alleen Nederland of ook over andere landen zoals Amerika? Is nogal een verschil!quote:Op zondag 22 februari 2009 19:18 schreef Swetsenegger het volgende:
Dit zijn allemaal een beetje open deuren, maar voorlopig lopen die economieën gewoon door. Er wordt gewoon energie geleverd er worden gewoon troepen uitgezonden, mensen hebben gewoon te eten. Hell, mensen kopen nog gewoon breedbeeld tv's. Ik weet niet, maar dat is niet echt wat ik schaar onder de hel en verdoemenis berichten in de media.
een meltdown van een systeem is geen meltdown als het niet global is.quote:Op zondag 22 februari 2009 20:00 schreef MacDennis het volgende:
[..]
Heb je het nou over alleen Nederland of ook over andere landen zoals Amerika? Is nogal een verschil!
Ik weet het niet, het gegoochel met miljarden gaat eigenlijk nergens meer over, het is een onwerkelijk groot bedrag. Laten we wel wezen, men heeft het over pakweg 4 triljoen euro/dollar inmiddels die effectief verdampt is. Wat is dat voor een bedrag? Wat moet je je daarbij voorstellen?quote:Op zondag 22 februari 2009 14:30 schreef Swetsenegger het volgende:
Ergens heeft dit topic een vreemde afslag genomen, want het is me nu nog steeds niet duidelijk hoe realistisch de meesten een volledig meltdown vinden
Ik denk niet dat de macht bij China komt te liggen.quote:Op zondag 22 februari 2009 18:40 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik heb wel het idee dat een volledige meltdown mogelijk het beste is want met al die stimulus packages rek je het lijden alleen maar.
Het is hard, maar een failliet GM maakt de weg vrij voor anderen, jammer van de 400.000 pensionados die bankroet gaan worden.
Overigens geloof ik dat de macht van de US over is en de toekomst ligt in China, zoals ook Rogers overal loopt te verkondigen
Tja, dat geld is net zo goed uit het niets gecreëerd de afgelopen decennia door laks monetair beleid en niet willen bijsturen in goede tijden want "het gaat toch goed"? Wat dat betreft is een beetje deleveraging best goed. Dat proces gaat nu alleen iets te snel, maar goed, één flinke klap is misschien beter dan 10 jaar stagnatie. Al heeft het wat meer risico's.quote:Op zondag 22 februari 2009 21:30 schreef drexciya het volgende:
[..]
Ik weet het niet, het gegoochel met miljarden gaat eigenlijk nergens meer over, het is een onwerkelijk groot bedrag. Laten we wel wezen, men heeft het over pakweg 4 triljoen euro/dollar inmiddels die effectief verdampt is. Wat is dat voor een bedrag? Wat moet je je daarbij voorstellen?
Precies.... je moet het zien als ahw. het crashen van de wereldwijde monetaire unie.quote:Op zondag 22 februari 2009 20:20 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
een meltdown van een systeem is geen meltdown als het niet global is.
Om op de TT terug te komen. De kans is nu flink wat groter dan zeg maar twee jaar geleden ..quote:Op maandag 23 februari 2009 11:36 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Precies.... je moet het zien als ahw. het crashen van de wereldwijde monetaire unie.
Ik acht de kans 20%, wereldwijd zijn we nog steeds bezig emmertjes water in een vulkaan te gooien om te voorkomen dat hij uitbarst, ik zie nog niks concreets en het duurt al allemaal veel te lang.
http://uk.reuters.com/article/businessNews/idUKTRE51K0AV20090221quote:Renowned investor George Soros said on Friday the world financial system has effectively disintegrated, adding that there is yet no prospect of a near-term resolution to the crisis.
Net zoals in 1929 - 1933 ..quote:Op maandag 23 februari 2009 12:33 schreef Merkie het volgende:
Of in plaats van dat de bubbel in één keer klapte loopt hij nu langzaam leeg waardoor de schade relatief gezien meevalt.
Juistem, want deze crisis is ook echt te vergelijken met die crisis van toenquote:Op maandag 23 februari 2009 13:25 schreef MacDennis het volgende:
[..]
Net zoals in 1929 - 1933 ..
[ afbeelding ]
Eindelijk bezuinigen op linkse hobby'squote:Op maandag 23 februari 2009 14:09 schreef Megumi het volgende:
Ik denk dat het pas moeilijk gaat worden als overheden zelf geen geld meer kunnen lenen. Door het instorten van de obligatie markt bijvoorbeeld.
Zoiets kan nog best gebeuren. De US kampt met gigatekorten. Het zal niet lang meer duren voordat ze hun interventies in het midden oosten niet meer kunnen betalen, en dat betekent dus dat er extremistische moslimstaten zijn die dan het stokje daar over kunnen nemen, alleen om het westen te etteren of om de olie voor veel geld weer aan ons terug te verkopen. Met zulke prijzen en schaarste zal auto rijden zo goed als onbetaalbaar worden...quote:Op zondag 22 februari 2009 02:45 schreef eleusis het volgende:
Het wordt pas echt een meltdown (voor ons hier) als er problemen met de energievoorziening komen als je het mij vraagt.
Er zijn wel veel duidelijke paralellen.quote:Op maandag 23 februari 2009 14:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Juistem, want deze crisis is ook echt te vergelijken met die crisis van toen
wel erg veelquote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:31 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Er zijn wel veel duidelijke paralellen.
Niet alleen de linkse hobby's.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 00:27 schreef HarryP het volgende:
[..]
Eindelijk bezuinigen op linkse hobby's
Nog niet in ieder geval nee. De teruggang in welvaartsniveau is namelijk wel vergelijkbaar met toen, maar ons beginpunt was veel hoger, daardoor hebben we het één-op-één voorlopig nog niet zo slecht als de mensen toen.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:34 schreef henkway het volgende:
[..]
wel erg veel
alleen de steuntrekkers zie ik nog niet in grote getale gaan stempelen
Dan wil ik toch de grote vraag stellen is welvaart in deze crisis alleen maar in geld uit te drukken?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:40 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Nog niet in ieder geval nee. De teruggang in welvaartsniveau is namelijk wel vergelijkbaar met toen, maar ons beginpunt was veel hoger, daardoor hebben we het één-op-één voorlopig nog niet zo slecht als de mensen toen.
Toch denk ik dat de voedselbanken het binnen een jaar of 2 veel drukker gaan krijgen, misschien wel tot een punt dat de overheid voedsel op de bon gooit voor de zwakste in de samenleving.
Juist, maar de fouten uit de jaren 30 die van een 'gewone flinke recessie' de diepe depressie maakten, worden nu niet of nauwelijks gemaakt. Daarnaast zijn er nog een aantal andere factoren (uitgerekend in het financiele systeem) waardoor zo'n depressie zeer onwaarschijnlijk is.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 11:31 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Er zijn wel veel duidelijke paralellen.
Ik zie ook weer vergelijkbare fouten hoor: protectionisme is bijvoorbeeld weer aan het toenemen. En zoals we in de jaren '30 zagen; wanneer één ermee begint, volgt de rest vanzelf en de handel zakt nog verder in.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:10 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Juist, maar de fouten uit de jaren 30 die van een 'gewone flinke recessie' de diepe depressie maakten, worden nu niet of nauwelijks gemaakt. Daarnaast zijn er nog een aantal andere factoren (uitgerekend in het financiele systeem) waardoor zo'n depressie zeer onwaarschijnlijk is.
In jaren is dat verschil nogal subtiel natuurlijk, maar vergelijk onze huidige levensstijl eens met die 8 decennia geleden.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan wil ik toch de grote vraag stellen is welvaart in deze crisis alleen maar in geld uit te drukken?
Wat is de laatste jaren dan eigenlijk de toename in onze welvaart geweest? Dat we huizen niet meer afbetaalden, meer geld overhielden voor de 4e flatscreen in huis te kopen?
rechtse hobbys zijn geld van de bevolking lospeuteren uit het salaris en aan het zorgkartel schenken via de ZVW, onder het mom van marktwerkingquote:
8 deccenia, trek het helemaal ver terug in het verleden.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:22 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
In jaren is dat verschil nogal subtiel natuurlijk, maar vergelijk onze huidige levensstijl eens met die 8 decennia geleden.
Een verdubbeling lijkt inderdaad moeilijk te rechtvaardigen voor de gemiddelde Nederlander. Misschien moeten we het aan de top zoeken?quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
8 deccenia, trek het helemaal ver terug in het verleden.
Laten we gewoon eens 1 deccenia terug gaan. 10 jaar geleden dus, wat hadden we toen niet wat we nu wel hebben en wat toe te schrijven is aan de bijna verdubbelde welvaart in diezelfde 10 jaar?
Of zou het stiekum toch veelal alleen maar een papieren welvaarts groei geweest zijn, waarbij de winsten en omzetten van bedrijven wel gestegen zijn, dat heeft een flink effect natuurlijk op het BBP per hoofd van de bevolking, maar de burgers merkten verdomd weinig van diezelfde welvaarts stijging.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 13:28 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Een verdubbeling lijkt inderdaad moeilijk te rechtvaardigen voor de gemiddelde Nederlander. Misschien moeten we het aan de top zoeken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |