Geloof en logica staan helemaal niet tegenover elkaar. Bovennatuurlijk en logica ook niet. Misschien dat je logisch positivisme en bovennatuurlijk bedoeld? Die lijken me wel moeilijk te combineren. Er zijn genoeg mensen die logisch redeneren over het bovennatuurlijke.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:30 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Je kan het niet EN logisch noemen EN bovennatuurlijk. Het is GEEN logische optie, maar een geloofsuitspraak. En dat mag. Geloven is niet weten, het is geloven Je mag geloven wat je wilt, maar noem het niet logisch, dan gaan bij ons de haren overeind staan, want dan kaap jij het woord logisch en gebruikt het voor iets anders dan de gangbare definitie (sinds de oude Grieken).
Ik heb geen idee hoe 'jullie' zoeken en wat je verwacht, dus hier kan ik niet veel over zeggen.quote:Wij zien 0 aanwijzingen voor dat hogere, we kunnen er open voor staan tot we een ons wegen, maar dat verandert niks. Wat Modus denk ik bedoeld is dat gelovigen eerst al een gevoel voor dat hogere hebben, hebben besloten dat het bestaat, en er dan een uiting bij zoeken die bij hun gevoel past (traditioneel was dat vrijwel 100% het geloof van de voorouders, sinds de globalisering kan men ook elders gaan kijken
Ad 1:Nogmaals, er is niets onlogisch aan een opstanding uit de doden. Dat is prima voor te stellen. Uiteraard is het iets wat we doorgaans niet meemaken, maar dat maakt het nog niet onlogisch. Het komt alleen niet veel voor.quote:Het verhaal is nu juist niet redelijk. Ten eerste gaat het tegen de logica in, ten tweede spreken de evangelien elkaar tegen, ten derde is (vanuit een neutraal standpunt beoordeeld) een seculiere verklaring beter dan een theologische.
Ik geloof hier echt niets van, maar ik laat me graag overtuigen. Van welke schrijver hebben we 50 jaar na zijn optreden al meer dan 15 verschillende werken en na 100 jaar nog vele malen meer?quote:Wij vinden het juist erg tegenvallen, dat er zo weinig bronnen zijn. Er zijn tientallen, zo niet honderden tijdgenoten van Jezus waar we veel meer van weten uit historische bronnen, terwijl die allemaal gewoon politicus, schrijver, of militair waren en geen zoon van god en redder van de mensheid.
Klopt redelijk. Alles valt logischerwijs te betwijfelen in dit leven. De vragen die de atheist stelt, kan ik ook bedenken.quote:Toch is er verschil tussen jou en de atheïst. Jij neemt iets aan en baseert daar vervolgens een heel geloof op. De atheïst doet dat niet. Die verwerpt slechts jouw ongefundeerde aanname. (indien de atheïst er zelf ook een heeft, dan valt dat buiten zijn atheïst zijn)
sinds Plato en Aristoteles noemen velen dat niet logisch meer, je kan wel logica betrekken op goden e.d. , maar wat jij hier deed over de opstanding, heeft niks met logica te maken.quote:Op zondag 21 juni 2009 21:28 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Geloof en logica staan helemaal niet tegenover elkaar. Bovennatuurlijk en logica ook niet. Misschien dat je logisch positivisme en bovennatuurlijk bedoeld? Die lijken me wel moeilijk te combineren. Er zijn genoeg mensen die logisch redeneren over het bovennatuurlijke.
In de verbeelding is het prima voor te stellen, net als Aliens, Hobbits of eenhoorns. Allemaal zaken die niet niet vaak voorkomen, ze komen nooit voor. Behalve in verhalen.quote:Ad 1:Nogmaals, er is niets onlogisch aan een opstanding uit de doden. Dat is prima voor te stellen. Uiteraard is het iets wat we doorgaans niet meemaken, maar dat maakt het nog niet onlogisch. Het komt alleen niet veel voor.
quote:Ad 2: In details lijken er verschillen te zitten tussen de evangeliën. Dat bevestigt alleen maar weer dat het geen afgesproken werk is van de evangelisten. Verder kun je ook vandaag de dag nog zien hoe verschillend mensen 1 en dezelfde gebeurtenis kunnen beleven. Dat ze Jezus gezien hebben is echter duidelijk.
Mensen (de bijbelschrijvers) kunnen ook een verhaal schrijven over lichamelijke opstanding omdat ze ervaren dat Jezus in hun geest, in hun bewustzijn nog steeds leeft. Ze waren duidelijk onder de indruk van zijn woorden tijdens hun leven. Als ze dat 30 of 50 of 70 jaar later nog steeds voelden, waren zijn ideeën dus nog levend. Hij is opgestaan! Hij leeft! Weet jij veel of dat 2000 jaar oude verhaal letterlijk was? Jij verdedigt dat standpunt slechts omdat het al millenia door de kerk zo gedaan wordt, het is jouw geleerd, niks van je geloof heb je zelf bedacht, al je gedachten erover komen of direct van ouders en opvoeders of indirect doordat je zelf boeken erover hebt gelezen.quote:Ad 3. Als mens kun je niet neutraal staan in deze zaken. Ieder mens heeft vragen die zeer grote invloed hebben op hoe je je leven leeft. Wetenschappelijk gezien ben ik dus met je eens dat je niet kunt stellen dat Jezus is opgestaan. Maar dat ligt dan dus aan de methode die je kiest.
Ik had het over bronnen, dat zijn dus ook munten, beelden, gebouwen, etc. Loop eens rond in Rome of Athene, dan kom je ze wel tegen. Niet alleen daar , het hele Middellandse zee gebied barst van de overblijfselen waar directe informatie over personen te vinden is die 2000 jaar geleden leefden.quote:Ik geloof hier echt niets van, maar ik laat me graag overtuigen. Van welke schrijver hebben we 50 jaar na zijn optreden al meer dan 15 verschillende werken en na 100 jaar nog vele malen meer?
Het staat je dan ook vrij om niet de antwoorden aan te nemen die de atheïst op die vragen vind. Maar je blijft geconfronteerd worden met van die lastposten als ik die maar blijven hameren op dat irrationele.quote:Klopt redelijk. Alles valt logischerwijs te betwijfelen in dit leven. De vragen die de atheist stelt, kan ik ook bedenken.
Stop met de gedachte dat de atheïst als atheïst aannames doet. Atheïst = het afwijzen van het theïsme. Punt. Klaar. Einde.quote:Ik zou ook nog wel meer dingen kunnen betwijfelen dan de meeste atheisten doen, en dan zeggen dat de atheist ongefundeerde aannames doet. De meeste mensen gaan er vanuit dat er een wereld buiten hen bestaat, en dat die wereld redelijk onafhankelijk van ons mensen is. Dat 'voelt' wel logisch aan. Stel dat iemand zegt dat alleen hijzelf bestaat in het bewustzijn dat hij heeft. Hij ontkent dat er materie bestaat. Hij vertelt alle mensen dat ze ongefundeerde aannames maken door te stellen dat er een wereld buiten hen is. Kan iemand hem corrigeren? Nee, zo iemand kun je niet overtuigen. Zijn huidige wereldbeeld is niet te falsificeren.
Ik vind mijn wereldbeeld eerlijker, want ik zeg dat er dingen zijn die buiten het bereik van het menselijk weten vallen, zoals bijvoorbeeld het ontstaan van het universum. Ik denk dus ook dat de wetenschap nooit een sluitend antwoord op zulke vragen zal krijgen. Maar het religieuze antwoord is slechts product van de menselijke verbeelding, terwijl de religie toch van oudsher graag een echt antwoord wil geven. Misschien wel een rijk wereldbeeld, maar intellectueel erg onbevredigend en 'ik weet het niet' vind ik veel eerlijker. Voor rijke verbeelding is er een schat aan kunst, muziek en literatuur en daar heb ik genoeg aan om me net zo rijk te kunnen voelen. Je kan ook van sprookjes genieten zonder erin te geloven.quote:Op eenzelfde manier kan iemand een ander prachtig wereldbeeld hebben dat alles kan verklaren, zonder dat het bovennatuurlijk daarin voorkomt. Alles wat zou kunnen wijzen op het bovennatuurlijke is simpelweg ter zijde te schuiven door te stellen dat mensen waanbeelden hebben gezien of gehoord of dat er kortsluiting in de hersenen optrad. Dat is eenvoudig genoeg. Dat zou ik ook kunnen. Ik vind mijn wereldbeeld rijker en ik neem mijns inziens ook de ervaringen van mensen in het verleden serieuzer. Maar dat zul je waarschijnlijk van harte met me oneens zijn.
Ik heb over de opstanding gezegd dat het een logische optie is, maar geen wetenschappelijke. Daar sta ik helemaal achter. Zeggen dat 'vele mensen' dat geen logische optie vinden helpt niet. Waarom vinden vele mensen dat?quote:Op maandag 22 juni 2009 23:20 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
sinds Plato en Aristoteles noemen velen dat niet logisch meer, je kan wel logica betrekken op goden e.d. , maar wat jij hier deed over de opstanding, heeft niks met logica te maken.
[..]
In de verbeelding is het prima voor te stellen, net als Aliens, Hobbits of eenhoorns. Allemaal zaken die niet niet vaak voorkomen, ze komen nooit voor. Behalve in verhalen.
Ook genoeg ongelovigen zijn er van overtuigd dat de apostelen geloofden dat Jezus was opgestaan. Daar hoef je echt niet gelovig voor te zijn.quote:Het is alleen duidelijk voor de gelovige, voor mij is het net zo onduidelijk als de opstanding van Aslan in de Narnia wereld. Of om een ouder verhaal te nemen, de avonturen van Odysseus.
Je verhaal staat haaks op de bronnen die we hebben. Ze waren juist diep teleurgesteld dat Jezus was gekruisigd. Ook het idee dat hij voorleefde in hun gedachten is niet wat ze ons willen vertellen. Paulus noemt juist expliciet mensen die Jezus gezien hebben na zijn dood. 1 Kor 15:quote:Mensen (de bijbelschrijvers) kunnen ook een verhaal schrijven over lichamelijke opstanding omdat ze ervaren dat Jezus in hun geest, in hun bewustzijn nog steeds leeft. Ze waren duidelijk onder de indruk van zijn woorden tijdens hun leven. Als ze dat 30 of 50 of 70 jaar later nog steeds voelden, waren zijn ideeën dus nog levend. Hij is opgestaan! Hij leeft!
Dit schrijft Paulus zo'n 20 jaar na 'het kruis'. Door deze tekst te combineren met andere teksten van Paulus kunnen we vaststellen dat het geloof in de opgestane Jezus er al rond het jaar 33-35 moet zijn geweest. Niet later. Mogelijk wel eerder, maar dit is niet aan te tonen.quote:hij is verschenen aan Kefas en vervolgens aan de twaalf leerlingen. 6 Daarna is hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders en zusters tegelijk, van wie er enkelen gestorven zijn, maar de meesten nu nog leven. 7 Vervolgens is hij aan Jakobus verschenen en daarna aan alle apostelen. 8 Pas op het laatst is hij ook aan mij verschenen, aan het misbaksel dat ik was.
Als je zo goed in je logica zit, dan zul je vast ook zien dat dit een drogreden is. Hoe iemand aan z'n overtuiging komt, is geen weerlegging van die overtuiging.quote:Weet jij veel of dat 2000 jaar oude verhaal letterlijk was? Jij verdedigt dat standpunt slechts omdat het al millenia door de kerk zo gedaan wordt, het is jouw geleerd, niks van je geloof heb je zelf bedacht, al je gedachten erover komen of direct van ouders en opvoeders of indirect doordat je zelf boeken erover hebt gelezen.
Er is veel informatie inderdaad. Het moet dus ook makkelijk zijn om een schrijver te vinden waarover net zo veel geschreven is als Jezus. Of zoals je zelf zegt 'tientallen'.quote:Ik had het over bronnen, dat zijn dus ook munten, beelden, gebouwen, etc. Loop eens rond in Rome of Athene, dan kom je ze wel tegen. Niet alleen daar , het hele Middellandse zee gebied barst van de overblijfselen waar directe informatie over personen te vinden is die 2000 jaar geleden leefden.
Tegenwoordig kunnen we controleren wat Plinius de Jongere ons heeft verteld. Maar je mist blijkbaar het punt. In die tijd konden er hele grote dingen gebeuren zonder dat we daar (veel) bronnen van hebben. We hebben 1 ooggetuigeverslag van de vernietiging van Pompeii.quote:[quote]
Een treffend voorbeeld van de schaarsheid van bronnen is de vernietiging van Pompeii in 79 nC door een uitbarsting van de Vesuvius. Meer dan 10.000 mensen zouden hier bij zijn omgekomen. Hoeveel ooggetuigen hebben we van deze enorme ramp? Een hele! Plinius de Jongere. Als ik dan zie hoeveel bronnen we over Jezus hebben dan is dat uitgebreid te noemen.
Haha... Je vergeet een klein detail. We hebben Pompeii opgegraven. Je kan de resten van die doden nog zien. Daarnaast is dat ene ooggetuigeverslag dat bewaard gebleven is erg betrouwbaar en uitgebreider dan alles over Jezus bij elkaar. (we controleren hier de evangelien op betrouwbaarheid, dus je moet Plinius / Tacitus hier vergelijken met buiten-bijbelse jezus bronnen. Je kan niet document A nemen om het waarheidsgehalte van document A vast te stellen zonder het te checken met andere bronnen. Maar goed, nu kom ik weer bij die logica he... de gangbare definitie van logica...
De geloofsstap die je uiteindelijk maakt is een niet-rationele stap. Dat zie ik ook wel. Maar het is niet anti-rationeel. Maar voel je vrij om lekker commentaar te blijven leveren.quote:Het staat je dan ook vrij om niet de antwoorden aan te nemen die de atheïst op die vragen vind. Maar je blijft geconfronteerd worden met van die lastposten als ik die maar blijven hameren op dat irrationele.
Ik ben het helemaal met je eens dat er heel veel buiten ons kennisvermogen ligt. Het christelijke antwoord is geen menselijke verbeelding, maar het zien van Jezus die opgestaan is. Dat is empirie. Geen filosofie.quote:Stop met de gedachte dat de atheïst als atheïst aannames doet. Atheïst = het afwijzen van het theïsme. Punt. Klaar. Einde.
Daarnaast kan je in discussie gaan over wat iemand anders gelooft, dus ook wat een atheïst gelooft. Maar die iemand, ik bijvoorbeeld gelooft die dingen niet als atheist, maar als ..................... vul maar iets in. utilitarist, materialist, naturalist, secularist, sofist, of politiek: socialist, anarchist, humanist, weetikveelist,
Persoonlijk voel ik me wel humanist, maar dat heeft niks met mijn atheïsme te maken, want er zijn ook theïstische humanisten.
[..]
Ik vind mijn wereldbeeld eerlijker, want ik zeg dat er dingen zijn die buiten het bereik van het menselijk weten vallen, zoals bijvoorbeeld het ontstaan van het universum. Ik denk dus ook dat de wetenschap nooit een sluitend antwoord op zulke vragen zal krijgen. Maar het religieuze antwoord is slechts product van de menselijke verbeelding, terwijl de religie toch van oudsher graag een echt antwoord wil geven. Misschien wel een rijk wereldbeeld, maar intellectueel erg onbevredigend en 'ik weet het niet' vind ik veel eerlijker. Voor rijke verbeelding is er een schat aan kunst, muziek en literatuur en daar heb ik genoeg aan om me net zo rijk te kunnen voelen. Je kan ook van sprookjes genieten zonder erin te geloven.
Omdat ze hebben geleerd wat logica betekentquote:Op dinsdag 23 juni 2009 11:40 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik heb over de opstanding gezegd dat het een logische optie is, maar geen wetenschappelijke. Daar sta ik helemaal achter. Zeggen dat 'vele mensen' dat geen logische optie vinden helpt niet. Waarom vinden vele mensen dat?
Het was maar een voorbeeld.. Het is niet mijn verhaal. Ik schreef slechts ' je kan ook.... in de zin van.. 'het is mogelijk dat iemand denkt dat etc etc....... 'quote:Je verhaal staat haaks op de bronnen die we hebben. Ze waren juist diep teleurgesteld dat Jezus was gekruisigd. Ook het idee dat hij voorleefde in hun gedachten is niet wat ze ons willen vertellen. Paulus noemt juist expliciet mensen die Jezus gezien hebben na zijn dood. 1 Kor 15:
het is geen weerlegging van de overtuiging, maar ter illustratie van het feit dat religie geen openbaring is, maar doorgegeven cultuur.quote:Als je zo goed in je logica zit, dan zul je vast ook zien dat dit een drogreden is. Hoe iemand aan z'n overtuiging komt, is geen weerlegging van die overtuiging.
quote:Er is veel informatie inderdaad. Het moet dus ook makkelijk zijn om een schrijver te vinden waarover net zo veel geschreven is als Jezus. Of zoals je zelf zegt 'tientallen'.
Er zijn ongetwijfeld talloze grote gebeurtenissen geweest waarvan we helemaal geen enkel verslag meer hebben. Het verschil met het jezus verhaal is slechts dat natuurrampen en menselijke oorlogen e.d. niet claimen dat het de belangrijkste gebeurtenis uit de geschiedenis is. Als er een almachtige god is, schepper van al, die 1 mens (zichzelf) zendt om de hele mensheid te redden, dan lijkt me dat net even iets belangrijker dan al het andere.. Daarom vinden we het raar dat we er zo weinig over weten...... Daarom denken we dat onze verklaring (menselijke verbeelding) beter is dan de christelijke verklaring.quote:Tegenwoordig kunnen we controleren wat Plinius de Jongere ons heeft verteld. Maar je mist blijkbaar het punt. In die tijd konden er hele grote dingen gebeuren zonder dat we daar (veel) bronnen van hebben. We hebben 1 ooggetuigeverslag van de vernietiging van Pompeii.
het is wel reëel, en zelfs essentieel. ik ben benieuwd naar jouw buitenbijbelse bronnen. Een regeltje bij een geschiedschrijver dat er een of andere relschopper genaamd jezus is terechtgesteld? Daar zijn denk ik wel meer voorbeelden van te vinden, maar dat lijkt me geen reden om er een godsdienst op te baseren. Spartacus als Heiland?quote:Je vraag naar buitenbijbelse bronnen is niet reeel. We kunnen de evangelien ook naast elkaar leggen en daar serieus onderzoek naar doen. Dan kunnen we allerlei zaken bepalen. En zelfs met die buitenbijbelse bronnen kunnen we trouwens de basis vinden van waar het om draait in het christendom.
quote:Ik ben het helemaal met je eens dat er heel veel buiten ons kennisvermogen ligt. Het christelijke antwoord is geen menselijke verbeelding, maar het zien van Jezus die opgestaan is. Dat is empirie. Geen filosofie.
niet-rationeel is iets dat rationeel gezien niet mogelijk is. God is antirationeel: niet alleen onmogelijk, maar verzet zich bovendien actief tegen het rationele. Wat op zich al weer niet-rationeel is.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 12:08 schreef Modus het volgende:
Wat is het verschil tussen nietrationeel en antirationeel? Probeer je nou op 1 of andere manier toch logica aan een nietrationeel iets toe te kennen?
Mea culpa. Ik heb zitten slapen. Je hebt helemaal gelijk dat we van allerlei personen meer weten dan van Jezus. Over de verscheidenheid aan bronnen voor bepaalde personen zou ik nog wel meer willen weten, maar dat is huiswerk voor mezelf.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 15:12 schreef vaarsuvius het volgende:
Als je een schrijver wilt, over vrijwel elke schrijver uit de oudheid die wij kennen is meer bekend dan over de historische Jezus. Je moet wel snappen dat de historische jezus iets anders is dan de bijbelse jezus. Over de bijbelse jezus is uiteraard een boel geschreven, net zoals er ook een boel geschreven is over Hamlet, Frodo of Clark Kent. Over de historische Jezus is erg weinig bekend, zelfs zijn geboorte en sterfdatum zijn niet exact bekend, er zijn 3 zinnetjes in een paar antieke seculiere geschriften en verder hebben we de evangelies die ook deels op elkaar gebaseerd zijn. De evangelies zijn ook duidelijke niet als geschiedkundige verslaggeving bedoeld, maar als theologische boodschap. Het gevolg is dat we vrijwel niks weten over Jezus.
We weten wel erg veel over mensen die ook rond die tijd leefden, bv
Marcus Tullius Cicero 3 januari 106 v.Chr. – Caieta, 7 december 43 v.Chr
autobiografie, redevoeringen, brieven aan anderen, borstbeelden, vermeldigingen in regerings annalen etc etc
Catullus,
Livius,
Caesar,
Vergilius,
Horatius,
Ovidius
Sallustius
Suetonius
Van dit soort lui weten we vaak heel wat omdat (delen van) hun werken bewaard zijn. Maar dit is maar het topje van de ijsberg. In die werken worden honderden andere mensen genoemd en komen talloze personen voor, familierelaties, politieke functies, die is vader van die, die was praetor in dat en dat jaar, die was quaestor , die was dit , die was dat, die trouwde met die.... Het gaat erom dat er op die manier (OOK AL IS MAAR EEN KLEIN BEETJE van de totale hoeveelheid bewaard gebleven) er een historisch betrouwbaar overzicht gemaakt kon worden over een langere periode Verschillende bronnen + tastbare opgravingen. Voor de bijbelse figuren hebben we dat niet. Ook niet voor de bijbelse jezus.
Wie zijn wij in deze? Ik ben het meteen met je eens dat het toffer was geweest als het in onze tijd zou plaatsvinden. Het was al makkelijker geweest als Jezus kwam in een tijd dat er video's waren. Maar zo is het blijkbaar niet gegaan. Het heeft ook niet kunnen voorkomen dat het over de hele wereld bekend is geworden. In zekere zin past deze manier ook wel bij de boodschap van Jezus. Het zwakke wordt gebruikt om grote dingen te bereiken.quote:Er zijn ongetwijfeld talloze grote gebeurtenissen geweest waarvan we helemaal geen enkel verslag meer hebben. Het verschil met het jezus verhaal is slechts dat natuurrampen en menselijke oorlogen e.d. niet claimen dat het de belangrijkste gebeurtenis uit de geschiedenis is. Als er een almachtige god is, schepper van al, die 1 mens (zichzelf) zendt om de hele mensheid te redden, dan lijkt me dat net even iets belangrijker dan al het andere.. Daarom vinden we het raar dat we er zo weinig over weten...... Daarom denken we dat onze verklaring (menselijke verbeelding) beter is dan de christelijke verklaring.
Ik zou niet weten waarom ik alleen buiten-bijbelse bronnen zou gebruiken. De bijbelse bronnen kunnen veel meer aan ons leren. Zelfs als we kritisch naar deze bronnen kijken.quote:het is wel reëel, en zelfs essentieel. ik ben benieuwd naar jouw buitenbijbelse bronnen. Een regeltje bij een geschiedschrijver dat er een of andere relschopper genaamd jezus is terechtgesteld? Daar zijn denk ik wel meer voorbeelden van te vinden, maar dat lijkt me geen reden om er een godsdienst op te baseren. Spartacus als Heiland?
quote:Te dien tijde was er een zeker wijs man die Jezus werd genoemd. En zijn gedrag was goed, en hij stond bekend als deugdzaam. En vele mensen onder de Joden en andere naties werden zijn discipelen. Pilatus veroordeelde hem tot de kruisiging en de dood. En zij die zijn discipelen waren geworden verlieten hem na zijn dood niet; zij verklaarden dat hij drie dagen na zijn kruisiging aan hen verschenen was en dat hij leefde; zodoende is hij misschien de Messias over wie de profeten wonderlijke dingen voorzegd hadden.
Tacitus:quote:Na de dood van de procurator Festus, toen Albinus op het punt stond hem op te volgen, vond de hogepriester Ananius het een gunstige gelegenheid om de Sanhedrin bij elkaar te roepen. Hij deed daarom Jakobus de broer van Jezus, die de Christus werd genoemd, en verscheidene anderen, voor zijn haastig bijeengeroepen raad verschijnen, en hij veroordeelde hen tot de dood door steniging. Alle wijze mannen en strenge volgelingen van de Wet die in Jeruzalem waren spraken hun afkeuring uit over deze daad. Sommigen gingen zelfs naar Albinus zelf, die vertrokken was naar Alexandrië, om deze inbreuk op de wet onder zijn aandacht te brengen, en om hem te informeren dat Ananius illegaal gehandeld had door de Sanhedrin bijeen te roepen zonder de Romeinse autoriteit
En nog wat kleinere teksten van Plinius, Suetonius, ea. Dit zijn de niet-christelijke-buitenbijbelse-bronnen, terwijl er ook nog wat christelijke-buitenbijbelse bronnen zijn. Het is niet superveel, maar zoals gezegd hebben we ook de bijbelse bronnen die net zo goed van alles te zeggen hebben.quote:nog menselijke hulp en schenkingen van Nero, nog zoenoffers aan de goden konden het schandelijke gerucht dat de brand op bevel was gesticht, de kop indrukken. Om aan dat gerucht een einde te maken schoof de keizer de schuld op de mensen die door hun schanddaden gehaat en door het volk christenen genoemd werden. Hij liet hen op een byzondere manier martelen. Die Christus naar wie deze mensen worden genoemd, was in de tijd van keizer Tiberius door de procurator Pontius Pilatus terechtgesteld. Hun verderfelijke geloof werd daardoor voor korte tijd onderdrukt. Later dook het echter weer op en verbreidde zich niet alleen in Judea, waar het ontstaan was, maar ook in Rome, het trefpunt van alle mogelijke afschuwelijke godsdienstige gebruiken die daar aanhangers vinden. Men greep daarom eerst diegenen die zich openlijk christen noemden, en op hun aanwijzing nam men vervolgens een groot aantal mensen gevangen
We hebben het helemaal niet over het woord van god gehad. De bijbel is een verzameling bronnen van verschillende auteurs waar we wel degelijk van alles mee kunnen. En het geloof in de opstanding is daarin misschien nog wel het meest aangehaalde. Bijbelse bronnen zijn niet automatisch verdacht, omdat ze in de eeuwen na de 1e eeuw zijn gecanoniseerd.quote:Op woensdag 24 juni 2009 00:48 schreef vaarsuvius het volgende:
Je blijft zo in het cirkeltje van.. ik geloof dat de bijbel het woord van god is omdat in de bijbel staat dat god bestaat en dat dit zijn woord is.......... dáárom kan je geen bijbel bronnen gebruiken om objectief te kijken naar de historiteit van iets.
De evangelien zijn inderdaad anoniem geschreven. Een van de twee passages van Josephus is omstreden. De andere wordt breed geaccepteerd. Van de 1e tekst wordt de preciese inhoud bediscussieerd. Dat Jezus besproken wordt, is vrijwel algemeen geaccepteerd.quote:Daarnaast wordt al sinds 200-300 jaar betwijfeld of die Jezus tekst bij bv Josephus wel echt is, en of het niet later is bijgevoegd door christenen. Voornaamste reden voor deze scepsis is dat er geen enkele verwijzing in andere literatuur is in de periode tot 300 AD, terwijl er uit die tijd wel veel verwijzingen naar het werk van Josephus zijn.. Maar geen enkele naar de Jesus passage. Dit is vreemd. Maar goed, men is het niet eens over wat en hoe al dan niet door Flavius zelf is geschreven, voor het totaal plaatje is het niet echt belangrijk. Het totaal plaatje blijft hoe dan ook erg vaag. Zelfs van de evangelies is het onduidelijk door wie ze nu precies zijn geschreven en wanneer.
Voordat Plinius de Jongere zijn brief schrijft aan de keizer, zijn vrijwel alle brieven van het Nieuwe Testament al geschreven. We hebben dus al tientallen bronnen over Jezus voordat Plinius schrijft. Het zegt me dus niet veel dat Plinius niet veel over Jezus te zeggen heeft. Zoals je zelf al zegt was er een grote diversiteit aan religies. Verder waren er vele andere zaken gebeurd tussen Jezus dood en Plinius. Bijvoorbeeld een Jeruzalem dat wordt vernietigd.quote:Terwijl er dus een massa antiek materiaal is waarvan we dat wel precies (of veel beter) weten.
kijken we bv naar die Plinius junior, iemand waar we veel meer van weten.. die schrijft niks over Jezus, alleen hij vraagt aan de keizer.. hoe moet ik nu toch omgaan met die christenen? Er bestonden dus christenen... Dat wordt ook niet betwijfeld. Er waren massa's religies, egypthische, griekse, germaanse, oosterse.... Het feit dat een schrijver de groep christenen noemt zegt totaal niks over historische waarheid van bepaalde dogma's van dat geloof , enkel dat er groepen mensen bestonden die men christenen kon noemen.
Jep, vooral door het credo dat Paulus in 1 Kor. 15 citeert:quote:Op woensdag 24 juni 2009 22:33 schreef Haushofer het volgende:
Dat laatste blijft een fascinerend onderwerp inderdaad, maar volgens mij wordt ook door bijbelwetenschappers het ontstaan van Jezus' opstanding steeds vroeger gedateerd, ergens medio 30 na Christus.
Voor al die vermeend overeenkomsten tussen Jezus en Mithra, Dionysos, zou ik graag bronnen zien, maar vooral bovenstaande lijkt me interessant.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Een tijdje geleden is een amulet, een Griekse talisman, gevonden met een gekruisigd figuur erop. Je zou denken dat het Jezus is. Maar de Griekse inscriptie vertelt ons dat de Heidense godmens Dionysus is.
Is dit stuk van jezelf of heb je het van een website? Dan is een bron misschien wel aardig.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
In de tijd van Jezus kon iedereen Zoon van God zijn.
Dat lijkt me niet helemaal juist. Volgens mij waren het sowieso niet alle keizers, maar b.v. Augustus, stiefzoon van Caesar gebruikte wel zo'n soort titel. Julius Caesar is na zijn dood vergoddelijkt, en wordt de goddelijke Caesar (niet per se de god Caesar), Augustus noemt zich dan ook niet filius dei, wat zoon van God zou zijn, maar filius divi, meer 'zoon van een godheid' of 'van een goddelijke'. Dat verschil is subtiel, en je begaat volgens mij geen flater als je Augustus 'zoon van God' noemt, máár het is net wat anders dan filius dei.quote:Het geeft de nauwe band tussen de mens en God weer, en Jezus was toen echt niet de enige Zoon van God. Alle 'machtigen' tot aan de Keizers toe zeiden Zoon van God te zijn.
Caesars moeder was wel bekend, dat was een respectabele vrouw. Ik geloof niet dat zij vergoddelijkt is.quote:Julius Caesar is de zoon van een Godin met dezelfde afstamming als de latere keizers zich toedichtten.
Wat Dionysus betekent weet men volgens mij niet. Hij is natuurlijk een zoon van een god, van Zeus zelfs, maar dat waren wel meer Griekse goden, dat is niet zo bijzonder. Hij is opgevoed door de nimfen van Nysa, en het Dio kan God betekenen, maar wat dat nysus nu precies betekent? Jezus als zoon van God wordt aangeduid als ‘Υἱός’, zoon (Huïos), niet Nysos of zoiets.quote:Dionysus = 'Zoon van God'. Een Goddelijk kind dat rust op de schoot van zijn moeder, net zoals Jezus bij Maria. Dionysus wordt geëerd met brood en wijn ter nagedachtenis van zijn offerdood aan een ruwe staak. Ook hij stijgt ten Hemel, net zoals Osiris en Jezus.
Klopt. Maar bij Jezus werd het vaak in een uniek verband gebruikt. Ik quote mijzelf uit een ouder topic:quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
In de tijd van Jezus kon iedereen Zoon van God zijn.
Iedere jood die vroom naar de wet leefde.
Wat Iblis zegt.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Hetzelfde gold voor de heidenen.
Zoon van God was een metafoor, gekend in het hele Romeinse Rijk. Het geeft de nauwe band tussen de mens en God weer, en Jezus was toen echt niet de enige Zoon van God. Alle 'machtigen' tot aan de Keizers toe zeiden Zoon van God te zijn.
In het oude Egypte was elke farao Zoon van Osiris. Dus zoon van God.
De moeder van Alexander de Grote was ingewijd in de Dionysus-cultus en ze pompte het bij Alexander erin dat hij de onbevlekte was, geboren uit een Godheid. De moeder van Alexander was dan de moeder-maagd.
Julius Caesar is de zoon van een Godin met dezelfde afstamming als de latere keizers zich toedichtten.
Conclusie: In de Klassieke Oudheid was het idee 'Zoon van God' zeer algemeen!
Ik verwijs naar de passages die ik eerder citeerde. Daar noemt hij zichzelf wel degelijk 'de Zoon' op een unieke manier. Die passages worden door veel geleerden als authentiek gezien.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Voor zover bekend is, heeft Jezus zichzelf nog nooit Zoon van God 'genoemd.
Zo noemde Jezus zichzelf het liefst, dat klopt. Maar je weet wel wat die term betekent toch? Het betekent niet 'Mensenzoon' in de zin van 'ik ben ook maar een mens'. Maar het is een messiaanse term afkomstig van de profeet Daniël. Ik citeer mijzelf weer even:quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Volgens het evangelie van Marcus noemde Jezus zichzelf 'Zoon des Mensen'!
Dat laatste slaat werkelijk nergens op. Osiris wordt in een kist opgesloten en verdrinkt in de nijl. Seth vind hem, snijdt zijn lichaam in 12 stukken en verspreid ze door heel Egypte. Vervolgens probeert Isis het lichaam weer bij elkaar te verzamelen en in elkaar te zetten. Met dit Frankensteinachtige lichaam weet zij alsnog Horus te verwekken. Noem jij dat een wederopstanding en een hemelvaart?quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het begint met de wederopstanding. Het leven na de dood.
De Egyptenaren sprak dit idee erg aan. Zij waren voortdurend bezig met het eeuwige leven van het lichaam. De Pyramiden laten zien dat de godsdienst van de Egyptenaren draaide om 'leven na de dood'. Dit betekende het leven in de Kosmos, zoals de dode natuur het voorjaar ontwaakt.
De overledene verschijnt voor het tribunaal van het laatste oordeel. De mens staat daar voor een deur die toegang geeft tot de zaal van de Absolute Waarheid waar ook Osiris staat.
Osiris is de God die als mensengedaante op Aarde verschijnt. Hij brengt de wetten hoé de goden geëerd moeten worden. Hij brengt beschaving en wordt dan door het kwaad ter dood gebracht. Osiris staat weer op en stijgt ten Hemel waar hij het laatste oordeel uitstpreekt
(net als Jezus)
Je bedoelt denk ik deze?quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dit is zeker niet het enige mythische beeld.
Een tijdje geleden is een amulet, een Griekse talisman, gevonden met een gekruisigd figuur erop. Je zou denken dat het Jezus is. Maar de Griekse inscriptie vertelt ons dat de Heidense godmens Dionysus is.
Buiten het feit dat deze redenering niet klopt (Heidense goden zijn ook gekruisigd, dus Jezus niet), klopt je bewering ook totaal niet. Waar haal je in hemelsnaam vandaan dat Dyonisius gekruisigd is?quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het feit dat deze Heidense Godmens dezelfde dood zou zijn gestorven als Jezus (zoals later werd beweerd) is het stuitende bewijs dat het Jezus-verhaal ontleend is aan Heidens Mythen.
Zijn moeder was Semela? Zij was ook geen maagd. Dat een kind bij zijn moeder op schoot zit vind ik eerlijk gezegd niet zo schokkend.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dionysus = 'Zoon van God'. Een Goddelijk kind dat rust op de schoot van zijn moeder, net zoals Jezus bij Maria.
Ruwe staak is onzin. Dat over brood en wijn, klopt. Al was dat zo ongeveer het enige wat men at in die tijd, dus zo schokkend vind ik dat ook niet.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dionysus wordt geëerd met brood en wijn ter nagedachtenis van zijn offerdood aan een ruwe staak.
Dit zuig je weer uit die dikke duim van je.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Ook hij stijgt ten Hemel, net zoals Osiris en Jezus.
Gezellige complottheorie, niet erg relevant.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Men zegt dat Pythagoras 20 jaar lang in de Egyptische tempels heeft gestudeerd en daarna al die mystieke kennis heeft meegenomen naar Griekenland. Die kennis slaat op Osiris. Maar i.p.v. bij de Grieken een nieuwe God te introduceren, maakt Pythagoras van de onbekende Dionysus een zeer belangrijke God.
De meeste grote heidense 'geesten' zoals Plato, Euripides en Sophocles waren ingewijd in de Dionysus-cultus, die niet ver van Athene werd bedreven. Duizenden waren ingewijd in deze cultus van een stervende en herrijzende ‘Godmens’.
Op de plek waar nu het Vaticaan is, stond vroeger een heidense tempel.
De heidense ceremoniën waren voor de eerste christenen zo schokkend dat ze alle sporen ervan hebben uitgewist.
Jezus is niet op 25 december geboren. Mithras is niet geboren uit een maagd.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De Heidenen vereerden ooit een verlosser, Mithras!
Net als Jezus was hij geboren op 25 december uit een maagd.
Niet echt.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
'Zoon van God'.
Bron? Over zijn dood en zogenaamde opstanding is niks bekend.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Hij voer ten hemel
Bron?quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende: en zou terugkeren om de levenden en de doden te berechten.
Die quote is afkomstig van ene Zarathrusta een aantal eeuwen na christus. Wie heeft dan wie beïnvloed?quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Heidense priesters celebreerden symbolisch brood en wijn ter ere van hun verlosser.
(wie zijn bloed niet dronk, zou geen verlossing vinden)
Verlosser of Zoon van God werd hij nooit genoemd.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Had het Christendom niet overwonnen, dan was de wereld nu van Mitra geweest.
Deze God (Mithras) is een verlosser, de 'zoon van god' en geboren uit een sterfelijke vrouw.
Slaat ook nergens op.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De mensgeworden God.
Wonderen deed hij, water in wijn veranderen niet.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Hij verricht wonderen en verandert water in wijn. Net zoals Jezus!
Nogmaals: er is niets bekend over de dood en zogenaamde opstanding van Mithras.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Mithras sterft met Pasen, staat op en vaart ten hemel, net zoals Jezus.
Nee. Je bent weer in de aloude Zeitgeistval getrapt. Grotere onzin is zelden verkondigd.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Motieven die wij associëren met het verhaal van Jezus, bestonden al in een bepaalde vorm zoals in het verhaal van Osiris, Dionysus en Mithras!
Je "feiten" worden bekritiseerd, daar kun je natuurlijk op ingaanquote:Op donderdag 2 juli 2009 08:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Oke dan, dan zal ik het toegeven. Ik ben de Duivel en probeerde jullie te misleiden![]()
Als jullie geen weet hebben van deze feiten, dan heeft het geen zin om in discussie te gaan
Ik heb wel weet van die feiten, want ik weet dat ze niet kloppen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 08:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Oke dan, dan zal ik het toegeven. Ik ben de Duivel en probeerde jullie te misleiden![]()
Als jullie geen weet hebben van deze feiten, dan heeft het geen zin om in discussie te gaan
Pics or it didn't happen.quote:[..]
Je bedoelt denk ik deze?
[ afbeelding ]
Die komt of uit de Middeleeuwen of uit de 3e eeuw na christus. Eerder geïnspireerd door Jezus dan andersom dus.
Pics waarvan?quote:
Nee, ik begrijp alleen niet waarvan je in dit geval 'pics' wilt zien.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:52 schreef rodka het volgende:
De internet cult-oneliner 'pics or it didn't happen' heeft toch zeker geen uitleg nodig?![]()
Ik heb het nog nooit iemand horen zeggen als hij vroeg om een bron, maar goed.quote:Op donderdag 2 juli 2009 18:38 schreef rodka het volgende:
Pijnlijk. Het leek me dat een dergelijke zin door menigeen zou worden begrepen als een vraag om een bron.
Lees dit eens: http://sternfels.blogspot(...)-orpheus-amulet.htmlquote:Op donderdag 2 juli 2009 18:38 schreef rodka het volgende:
Goed, bij deze dus, heb je ook een linkje naar een non-biased site waar dat vandaan komt?
Die laatste documentaire heb ik gezien, ik heb zelden zo geërgerd voor de TV gezeten. Timothy Freke en Peter Gandy zijn goedwillende hobbyisten maar natuurlijk geen wetenschappers.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 00:13 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
deze feiten komen van gerenommeerde wetenschappers (zoals Robert Eisenman) uit documentaires (meest voorname docu heette geloof ik "Zoon van God" en "Een christendom voor het christendom" waar ook Timothy Freke en Peter Gandy aan het woord waren)
Het Nieuwe Testament. Bundeling van 27 boeken uit de eerste eeuw n.c. (van 50 n.c. tot 100 n.c.) waarin Jezus duidelijk als historische persoon neergezet wordt, of je nou gelooft of hij goddelijk is of niet.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 12:14 schreef Marlies1981 het volgende:
Daarop aanlsuitende: wat is eigenlijk de meest betrouwbare bron op basis waarvan we concluderen dat Jezus wél bestaan heeft?
Ja. Al zijn de benoeming van Jezus vaak heel summier. Voor de geschiedschrijvers van die tijd was Jezus niet zo interessant om te beschrijven als een staatsman o.i.d. Dus in vergelijking met het NT, zouden weten we maar weinig van Jezus uit de niet-christelijke bronnen.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 12:41 schreef Marlies1981 het volgende:
Laat ik voor het gemak de Bijbel eens als niet-onpartijdig aan de kant schuiven. Is de rest van het bronmateriaal dan nog dusdanig helder en eenduidig dat eigenlijk niemand meer twijfelt?
Ja.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:16 schreef Marlies1981 het volgende:
je noemt 'm rabbi. Was Jezus dan een jood?
Ah...als in "Joods geloof" of "Joodse ethniciteit" ? Of was daar toenertijd weinig onderscheid tussen te maken?quote:
Hij was het beide. Het christelijk geloof is eigenlijk een voorzetting van het joodse geloof, als geïnterpreteerd door Jezus. Jezus onderschreef het Oude Testament volledig, christenen idem dito.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:27 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
Ah...als in "Joods geloof" of "Joodse ethniciteit" ? Of was daar toenertijd weinig onderscheid tussen te maken?
Zeg je daarmee ook dat het christelijk geloof dus vóór Jezus niet bestond? Ik dacht dat hij alleen naamgever wasquote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:36 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hij was het beide. Het christelijk geloof is eigenlijk een voorzetting van het joodse geloof, als geïnterpreteerd door Jezus. Jezus onderschreef het Oude Testament volledig, christenen idem dito.
Natuurlijk bestond het Christendom niet voor Jezus. Toen was het gewoon Jodendom. Jezus heeft de wet geherinterpreteerd en volgens Christenen "vervuld" als messias-zijnde.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:54 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
Zeg je daarmee ook dat het christelijk geloof dus vóór Jezus niet bestond? Ik dacht dat hij alleen naamgever was
Maar daarbij zijn natuurlijk ook enorm veel zaken en rituelen "afgeschaft". Je kunt rustig zeggen dat het overgrote deel van de halacha opzij is geschoven.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 15:57 schreef Iblis het volgende:
Daarna is het ook nog verschillende kanten opgegaan. Er waren veel sekten waaronder gnostici, of de Joden-Christenen, die Jezus wel als Messias zagen, maar ook strikt aan de Joodse wet vasthielden. Wat we nu hebben aan Christendom is vrij ver van het Jodendom af als het om de gebruiken en rituelen gaat. De Joodse religieuze wet is namelijk enorm uitgebreid, met allerhande zaken die je moet doen en laten.
De Korinthebrief wordt vaak aangehaald als het om de wederopstanding gaat, maar ik denk niet dat veel historici geloven dat de fysieke opstanding pas in de 2e eeuw na Christus voet in de aarde kreeg. Kun je hier es bronnen van geven?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 16:37 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het is vrij zeker dat er een joodse sekteleider heeft bestaan die Jezus heette en hij werd gekruisigd door deels Romeinen en deels Joden.
Maar dat is alles wat we weten.
De historicus Jozéfus is de enige uit Jezus' tijd die Hem vermeldt uit slechts een paar bewoordingen die anderen veel later kunnen hebben toegevoegd.
De Bijbel beschrijft Jezus in detail.
Maar de evangeliën zijn elk verschillend en spreken elkaar zelfs tegen!
Eind tweede eeuw bijvoorbeeld, beweerden sommigen dat je niet slechts moest geloven dat Jezus op de één of andere manier leefde. Maar dat het om een fysieke wederopstanding van zijn lichaam gaat. Die overtuiging is vastgelegd in het Credo, maar behoorde niet tot het vroeg-christelijke geloof.
Het is moeilijk iets over de historische Jezus te zeggen. De evangeliën zijn niet bedoeld als geschiedschrijvingen. Het lijken biografen, maar ze vertellen ons niets over de Historische Jezus. Ze gaan over de overtuiging dat deze man Gods Messias was. Het zijn geloofsgeschriften. Hun inhoud is godsdienstig, niet geschiedkundig.
Tja...ik spreek ook expliciet over "het christelijk geloof", niet over het Christendom. Wat ik daarmee bedoel aan te geven: was er eerder dan Jezus al een stroming, cultus, sub-vorm, hoe je het noemen wilt, die min of meer dezelfde ocvertuigingen aanhing, of is Jezus ook de stichter, oprichter, of hoe noemt men zo iemand, van het christelijk geloof? En in hoeverre lijkt dat geloof eigenlijk op het hedendaagse Christendom? Ik bedoel, in de tijd van Jezus was er natuurlijk geen NT, zag het OT er net zo uit als wij het nu kennen? En welke essentiele omderscheiden maak je tussen wat Jezus geloofde en predikte en wat het joodse geloof op dat moment inhield?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 15:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk bestond het Christendom niet voor Jezus. Toen was het gewoon Jodendom. Jezus heeft de wet geherinterpreteerd en volgens Christenen "vervuld" als messias-zijnde.
Ik denk dat de geschiedenis van een geloof weinig van doen heeft met het waarheidsgehalte van het geloof. Ik lees graag SF en Fantasy, dat heeft over het algemeen een vrij laag waarheidsgehalte, maar toch besteed ik er veel tijd aan en beleeef er veel plezier aan.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 18:51 schreef Modus het volgende:
Ik snap nooit zo dat van het al dan niet hebben bestaan van Jezus zo'n issue wordt gemaakt. Ik bedoel, al zou ie wel geleefd hebben (wat ik op zich best geloof), dan nog zijn alle claims over zijn wezen dusdanig discutabel dat je nog steeds genoeg reden hebt om het waarheidsgehalte van zo'n religie in twijfel te nemen.
Er zijn zeker punten waar de evangelie schrijvers met verschillende uitspraken komen. Soms lijkt 1 schrijver zichzelf al tegen te spreken. Dat laatste duidt er op dat de schrijver daar dus waarschijnlijk wel een bedoeling mee heeft gehad. Maar ook daardoor kun je juist weer meer zeggen over wat er mogelijk heeft plaatsgevonden.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 16:37 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De Bijbel beschrijft Jezus in detail.
Maar de evangeliën zijn elk verschillend en spreken elkaar zelfs tegen!
Het geloof in de fysieke opstanding van Jezus hoort bij de vroeg-Christelijke kerk. Het was niet zo dat men de schepping als iets slechts betitelde, en dat de ziel geredt moest worden. Dat was wat de gnostici beweerden, zoals Marcion aan het begin van de tweede eeuw. De Kerk is niet meegegaan in die visie. Marcion verwierp de God van het OT. Dat idee kwam voort vanuit het platonisme, waarin het uiteindelijk niet om het lichaam ging, maar om de ziel.quote:Eind tweede eeuw bijvoorbeeld, beweerden sommigen dat je niet slechts moest geloven dat Jezus op de één of andere manier leefde. Maar dat het om een fysieke wederopstanding van zijn lichaam gaat. Die overtuiging is vastgelegd in het Credo, maar behoorde niet tot het vroeg-christelijke geloof.
quote:For I know that after His resurrection also He was still possessed of flesh, and I believe that He is so now.
De boodschap van de evangelien is niet een oprateling van feiten. Men probeert inderdaad duidelijk te maken dat die Jezus uit Nazareth de messias is. Maar dat wil niet zeggen dat er niets bekend is van de historische Jezus. Het is niet makkelijk om er veel over te zeggen, dat ben ik met je eens. Maar datgene wat belangrijk is, zie je dus ook juist bereflecteerd worden in alle boeken die we in het NT vinden.quote:Het is moeilijk iets over de historische Jezus te zeggen. De evangeliën zijn niet bedoeld als geschiedschrijvingen. Het lijken biografen, maar ze vertellen ons niets over de Historische Jezus. Ze gaan over de overtuiging dat deze man Gods Messias was. Het zijn geloofsgeschriften. Hun inhoud is godsdienstig, niet geschiedkundig.
Christus betekent hetzelfde als Messias, en het betekent gezalfde. Dat was iemand waar de Joden op zaten te wachten. Iemand die het koninkrijk uit het verleden weer zou herstellen, zoals in de tijd van koning David. Na Jezus leven (op aarde) zeiden mensen dat Jezus de Messias was. Hij was de Christus. Meteen in de eerste brieven die we hebben zie je de titel Christus (=Messias) gekoppeld worden aan Jezus, wat dus Jezus Christus of Christus Jezus wordt.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 18:33 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
Tja...ik spreek ook expliciet over "het christelijk geloof", niet over het Christendom. Wat ik daarmee bedoel aan te geven: was er eerder dan Jezus al een stroming, cultus, sub-vorm, hoe je het noemen wilt, die min of meer dezelfde ocvertuigingen aanhing, of is Jezus ook de stichter, oprichter, of hoe noemt men zo iemand, van het christelijk geloof? En in hoeverre lijkt dat geloof eigenlijk op het hedendaagse Christendom?
Is dat wel waar, dat Jezus het OT volledig onderschreef?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:36 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hij was het beide. Het christelijk geloof is eigenlijk een voorzetting van het joodse geloof, als geïnterpreteerd door Jezus. Jezus onderschreef het Oude Testament volledig, christenen idem dito.
Aha. Je bent behoorlijk opgeschoven in een paar dagen tijd. Je erkent nu in i.i.g. dat hij heeft bestaan en is gekruisigd. Prima.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 16:37 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het is vrij zeker dat er een joodse sekteleider heeft bestaan die Jezus heette en hij werd gekruisigd door deels Romeinen en deels Joden.
Maar dat is alles wat we weten.
Josephus beschrijft Jezus twee keer. Eén keer heel kort als hij de steniging van Jakobus (broer van Jezus) beschrijft, deze passage is onbetwist. En je hebt de roemruchte Testimonium Flavianum. Deze bevat duidelijke interpolaties maar beschikt zeer waarschijnlijk wel over een authentieke historische kern.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 16:37 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De historicus Jozéfus is de enige uit Jezus' tijd die Hem vermeldt uit slechts een paar bewoordingen die anderen veel later kunnen hebben toegevoegd.
In detail. Dat is toch juist wat je mag verwachten als verschillende bronnen dezelfde gebeurtenissen beschrijven? De een schrijft dat er één engel bij het graf van Jezus stond, de andere heeft het over twee, weer iemand anders heeft het over een jongeman in een wit gewaad. De details verschillen, maar ze beschrijven allemaal overduidelijk dat Jezus is opgestaan.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 16:37 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De Bijbel beschrijft Jezus in detail.
Maar de evangeliën zijn elk verschillend en spreken elkaar zelfs tegen!
Waarom schrijft Paulus dan in 55 n.c. het volgende:quote:Op vrijdag 3 juli 2009 16:37 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Eind tweede eeuw bijvoorbeeld, beweerden sommigen dat je niet slechts moest geloven dat Jezus op de één of andere manier leefde. Maar dat het om een fysieke wederopstanding van zijn lichaam gaat. Die overtuiging is vastgelegd in het Credo, maar behoorde niet tot het vroeg-christelijke geloof.
Dus omdat het godsdienstige schriften zijn moeten we maar aannemen dat alles bij elkaar gelogen is? Omdat er godsdienstige zaken instaan kunnen we niks historisch eruit halen?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 16:37 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het is moeilijk iets over de historische Jezus te zeggen. De evangeliën zijn niet bedoeld als geschiedschrijvingen. Het lijken biografen, maar ze vertellen ons niets over de Historische Jezus. Ze gaan over de overtuiging dat deze man Gods Messias was. Het zijn geloofsgeschriften. Hun inhoud is godsdienstig, niet geschiedkundig.
Ik vind het een prachtige tekst maar tekstkritisch valt er nogal wat over te zeggen. In de oudste manuscripten van Johannes komt het namelijk helemaal niet voor. Waarschijnlijk is het dus een latere toevoeging van kopiisten. Het is desonadanks goed mogelijk dat dit voorval echt gebeurd is, des te meer omdat een dergelijk verhaal in andere bronnen ook lijkt voor te komen. Het was echter vrijwel zeker geen onderdeel van het originele Johannesevangelie.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 19:48 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Is dat wel waar, dat Jezus het OT volledig onderschreef?
Wat denk je dan van deze tekst?
Johannes 8
1 Jezus ging naar de Olijfberg, 2 en vroeg in de morgen was hij weer in de tempel. Het hele volk kwam naar hem toe, hij ging zitten en gaf hun onderricht. 3 Toen brachten de schriftgeleerden en de farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en 4 zeiden tegen Jezus: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. 5 Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?’ 6 Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. 7 Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’ 8 Hij bukte zich weer en schreef op de grond. 9 Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. 10 Jezus richtte zich op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ 11 ‘Niemand, heer,’ zei ze. ‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’
Ik vind het ook een mooie tekst, waarover wel het een en ander te zeggen valt, maar inderdaad lijkt dit fragment geen deel uit te maken van het oorspronkelijke Johannes evangelie, en het heeft dus waarschijnlijk niet zo veel zin hier al te diep op in te gaan.quote:Op zondag 12 juli 2009 19:50 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik vind het een prachtige tekst maar tekstkritisch valt er nogal wat over te zeggen. In de oudste manuscripten van Johannes komt het namelijk helemaal niet voor. Waarschijnlijk is het dus een latere toevoeging van kopiisten. Het is desonadanks goed mogelijk dat dit voorval echt gebeurd is, des te meer omdat een dergelijk verhaal in andere bronnen ook lijkt voor te komen. Het was echter vrijwel zeker geen onderdeel van het originele Johannesevangelie.
Maar goed, om in te gaan op je vraag, ik geloof niet dat Jezus hier het Oude Testament tegenspreekt. Ten eerste lijkt er niet sprake te zijn van een eerlijk proces. Volgens de oudtestamentische wet hoort bij overspel de man en de vrouw dezelfde straf te krijgen. Waarom is er in dit geval alleen een vrouw maar geen man? Tevens horen minstens twee mensen te getuigen. Hier lijkt er alleen sprake te zijn van mensen die beschuldigen, maar niemand die getuigt. Het is geen eerlijk proces, daarom is het goed dat Jezus de steniging voorkomt.
Bovendien is het ook zo dat Jezus goddelijk is en zelf het volste recht heeft zonde te vergeven. Als Hij besluit de zonde te vergeven van de vrouw hoeft de straf ook niet meer uitgevoerd te worden.
Ik vind het, ervanuitgaande dat het echt gebeurd is, weer een geniale actie van Jezus. Hij neemt het op voor de vrouw en confronteert de farizeëers op een scherpe manier met hun eigen zonde. Hulde.
Maar ik neem aan dat je het ook niet "eerlijk" of "rechtvaardig" zou vinden als iemand volgens de voorschriften van het OT gestenigd zou worden voor overspel. Dus ik snap de relevantie van je argumentatie niet zo goedquote:Op zondag 12 juli 2009 19:50 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik vind het een prachtige tekst maar tekstkritisch valt er nogal wat over te zeggen. In de oudste manuscripten van Johannes komt het namelijk helemaal niet voor. Waarschijnlijk is het dus een latere toevoeging van kopiisten. Het is desonadanks goed mogelijk dat dit voorval echt gebeurd is, des te meer omdat een dergelijk verhaal in andere bronnen ook lijkt voor te komen. Het was echter vrijwel zeker geen onderdeel van het originele Johannesevangelie.
Maar goed, om in te gaan op je vraag, ik geloof niet dat Jezus hier het Oude Testament tegenspreekt. Ten eerste lijkt er niet sprake te zijn van een eerlijk proces. Volgens de oudtestamentische wet hoort bij overspel de man en de vrouw dezelfde straf te krijgen. Waarom is er in dit geval alleen een vrouw maar geen man? Tevens horen minstens twee mensen te getuigen. Hier lijkt er alleen sprake te zijn van mensen die beschuldigen, maar niemand die getuigt. Het is geen eerlijk proces, daarom is het goed dat Jezus de steniging voorkomt.
Tsja, maar dat lijkt me niet echt een plausibele verklaring. Je verwacht daar toch een bepaalde redenatie achter.quote:Bovendien is het ook zo dat Jezus goddelijk is en zelf het volste recht heeft zonde te vergeven. Als Hij besluit de zonde te vergeven van de vrouw hoeft de straf ook niet meer uitgevoerd te worden.
Ik had het over een eerlijk proces. Als iemand onder de Mozaïsche wet zou vallen en er wordt volgens de voorschriften gehandeld, is het een eerlijk proces. Dat was hier niet het geval.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 13:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar ik neem aan dat je het ook niet "eerlijk" of "rechtvaardig" zou vinden als iemand volgens de voorschriften van het OT gestenigd zou worden voor overspel. Dus ik snap de relevantie van je argumentatie niet zo goed![]()
Die gaf ik hierboven.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 13:25 schreef Haushofer het volgende:
Tsja, maar dat lijkt me niet echt een plausibele verklaring. Je verwacht daar toch een bepaalde redenatie achter.
Tuurlijk is het wel relevant wat je zelf vindt. Je accepteert toch geen wet waarin steniging een straf is voor welke misdaad dan ook? En in het verlengde daarvan accepteer je toch geen God of autoriteit die zo'n straf verzint?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 14:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat ik zelf nare gevoelens krijg bij zo'n straf voor zo'n 'misdaad' is dan niet zo relevant.
Dat betwijfel ik. Je noemt als argumenten dat "er niemand getuigt" en dat de man niet genoemd wordt, maar dat betekent natuurlijk niet dat deze zaken er ook daadwerkelijk niet waren. Kijk eens naar wat het OT over scheidingen zegt. Jezus corrigeert dat met (zo uit m'n hoofd) de redenatie dat dat was opgeschreven omdat de mens nu eenmaal "zwak" is. Hij verandert de wet dus door de nadruk te verleggen. Mij lijkt dat Hij dat hier ook doet: de wet is er niet om klakkeloos na te leven.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 14:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik had het over een eerlijk proces. Als iemand onder de Mozaïsche wet zou vallen en er wordt volgens de voorschriften gehandeld, is het een eerlijk proces. Dat was hier niet het geval.
Jij ziet steniging voor overspel als een straf die God daadwerkelijk gepast zou vinden?quote:Dat ik zelf nare gevoelens krijg bij zo'n straf voor zo'n 'misdaad' is dan niet zo relevant.
[..]
Ah, okquote:Die gaf ik hierboven.
Wel. Als mijn God die straf voor deze tijd zou verzinnen zou ik er moeite mee hebben. Maar voor die tijd met de specifieke opdracht die het Joodse volk (voor wie deze wetten specifiek bedoeld zijn) had, begrijp ik de wetgeving wel. God had het Joodse volk uitgekozen om 'het licht van de aarde' te zijn, als het ware, de goedheid en de heiligheid van God uit te stralen naar de rest van de wereld. Daar hoorde bij dat ze anders moesten leven als de omringende landen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:04 schreef DJ_Ryow het volgende:
[..]
Tuurlijk is het wel relevant wat je zelf vindt. Je accepteert toch geen wet waarin steniging een straf is voor welke misdaad dan ook? En in het verlengde daarvan accepteer je toch geen God of autoriteit die zo'n straf verzint?
Dat klopt, in die zin is mijn antwoord ook speculatief. Maar hoe de passage deze gebeurtenis beschrijft, lijkt wel de afwezigheid van getuigen en de man in kwestie te impliceren.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik. Je noemt als argumenten dat "er niemand getuigt" en dat de man niet genoemd wordt, maar dat betekent natuurlijk niet dat deze zaken er ook daadwerkelijk niet waren.
Volgens mij verwijst Jezus in die situatie juist naar de wet van Mozes, en niet om hem te ontkrachten of af te zwakken. Wat Jezus over echtscheiding zegt is vrij streng.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:12 schreef Haushofer het volgende:
Kijk eens naar wat het OT over scheidingen zegt. Jezus corrigeert dat met (zo uit m'n hoofd) de redenatie dat dat was opgeschreven omdat de mens nu eenmaal "zwak" is. Hij verandert de wet dus door de nadruk te verleggen.
Die impressie wekt Jezus wel bij tijd en wijle inderdaad. Denk aan bijv. het genezen en eten bereiden op de sabbat. Hij plaatst de wet in perspectief, alles draait vooral om liefde voor God en je medemens, maar ik zie hem nergens Mozaïsche wetten ontkrachten.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:12 schreef Haushofer het volgende:
Mij lijkt dat Hij dat hier ook doet: de wet is er niet om klakkeloos na te leven.
Voor die tijd en die situatie, ja.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 16:12 schreef Haushofer het volgende:
Jij ziet steniging voor overspel als een straf die God daadwerkelijk gepast zou vinden?
Waarom?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat klopt, in die zin is mijn antwoord ook speculatief. Maar hoe de passage deze gebeurtenis beschrijft, lijkt wel de afwezigheid van getuigen en de man in kwestie te impliceren.
[..]
Niet ontkrachten of afzwakken, maar aanscherpen. Waar volgens de Mozaïsche wet het toegestaan is om te scheiden, is het volgens Jezus niet toegestaan om te scheiden wat God bij elkaar gebracht heeft.quote:Volgens mij verwijst Jezus in die situatie juist naar de wet van Mozes, en niet om hem te ontkrachten of af te zwakken. Wat Jezus over echtscheiding zegt is vrij streng.
Nee, Hij ontkracht ook niet, wat Hij zelf ook zegt in Matteüs 5:17-18.quote:Die impressie wekt Jezus wel bij tijd en wijle inderdaad. Denk aan bijv. het genezen en eten bereiden op de sabbat. Hij plaatst de wet in perspectief, alles draait vooral om liefde voor God en je medemens, maar ik zie hem nergens Mozaïsche wetten ontkrachten.
Dat kan ik niet rijmen met het beeld van een liefdevolle God wat in het NT geschetst wordt. Sowieso kan ik die 2 Godsbeelden moeilijk aan elkaar breien. En ik vind het eerlijk gezegd nogal een bizarre ethiek. Mensen stenigen omdat bepaalde regels, ook die puur gericht waren op de relatie mens-God, de doodstraf eisen bij schending. Dat zou rechtstreeks van God moeten komen?quote:Voor die tijd en die situatie, ja.
Omdat ze niet genoemd worden en het wel redelijk relevante informatie zou zijn volgens mij.quote:
Ik snap eerlijk gezegd je punt hier niet helemaal, aangezien Jezus ook bepaadle omstandigheden toelaatbaar acht voor echtscheiding.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:46 schreef Haushofer het volgende:
Niet ontkrachten of afzwakken, maar aanscherpen. Waar volgens de Mozaïsche wet het toegestaan is om te scheiden, is het volgens Jezus niet toegestaan om te scheiden wat God bij elkaar gebracht heeft.
Zie ook mijn vorige reactie aan DJ_Ryow. Er was m.i. een duidelijke reden voor de 'joden' destijds om zo fel tegen immorele zaken gekant te zijn. Joden waren apart gezet om Gods goedheid en heiligheid te vertegenwoordigen voor de heidense volken. Ongehoorzaamheid werd enorm fel, in onze ogen inhumaan fel, gestraft.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:46 schreef Haushofer het volgende:
Nee, Hij ontkracht ook niet, wat Hij zelf ook zegt in Matteüs 5:17-18.
[..]
Dat kan ik niet rijmen met het beeld van een liefdevolle God wat in het NT geschetst wordt. Sowieso kan ik die 2 Godsbeelden moeilijk aan elkaar breien. En ik vind het eerlijk gezegd nogal een bizarre ethiek. Mensen stenigen omdat bepaalde regels, ook die puur gericht waren op de relatie mens-God, de doodstraf eisen bij schending. Dat zou rechtstreeks van God moeten komen?
Ik kan heel goed begrijpen dat je het zo ziet. Het verschil is denk ik dat de bijbel een hogere (goddelijkere) status toedicht dan jij en het voor mij, simpel gezegd, geen optie is om te zeggen dat deze wetten buiten Gods' wil in de bijbel zijn gekomen maar het gevolg waren van primitieve stammen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 12:46 schreef Haushofer het volgende:
Of hebben we te maken met een ethiekverschuiving waarin men nu nog steeds halsstarrig probeert te beargumenteren dat deze stammenregels de wil van God waren?
Hier heb je een goed punt. Met dat "wie zonder zonde is, werpe de eerste steen" impliceert hij eigenlijk dat zij wel degelijk schuldig was.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ik denk niet dat Jezus bezwaren had tegen de eerlijkheid van de rechtsgang, want daar maakt Hij geen opmerkingen over.
Bovendien stemt Hij in principe in met de doodstraf, want als iemand de eerste steen had geworpen was ze gestenigd (Hij liep dus schijnbaar wel een groot risico!), dus Hij ging er blijkbaar van uit dat ze schuldig was.
Hij voegt hier inderdaad wat toe wat niet in de wet stond. Jezus dichtte zichzelf blijkbaar de autoriteit toe om Gods wetten te veranderen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Het lijkt me dat Jezus de wet wel verandert door te stellen dat wie zonder zonde is de eerste steen moet gooien.
Zondebesef speelt in de joodse religie ook wel een rol, zij het wellicht minder extreem dan in het christendom (vooral bijv. met erfzonde). Maar het idee dat de mens zondig is, is ook joods.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Het valt me trouwens op dat niemand van de Joden dit opmerkt, en ook verbaast het me een beetje dat blijkbaar niemand zich als zonder zonden beschouwt, omdat ik dacht dat in een dergelijk wettisch systeem alles wel met offergaven en zo in het reine gebracht kon worden.
Blijkbaar vond hij het dus toch niet nodig.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Maar als Jezus voorstander was geweest van handhaven van de Mozaïsche wet, en vond dat wie zonder zonde is de eerste steen diende te gooien, had Hij dat wel zelf kunnen doen, Hij werd toch verondersteld het goede voorbeeld ter navolging te zijn?![]()
Klopt. Al lijkt Jezus' tekst "Ga naar huis en zondig vanaf nu niet meer" dat wel een klein beetje te impliceren.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Hij had nog een uitzondering kunnen maken door de vrouw haar zonden te vergeven, maar ook daar horen we niets van.
Nou ja, 'miet mee eens is', hij scherpt ze (in dit geval) aan. Hij herinterpreteert de wet inderdaad.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 20:17 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Het komt er dan op neer dat Jezus niet de confrontatie zoekt met de Mozaïsche wet, maar wel laat blijken dat hij het er, in ieder geval wat de straffen betreft, niet mee eens is.
Maar Jezus bekritiseert niet de rechtsgang, maar de veroordeling van de mensen. Ik zie het dan ook niet als relevante informatie.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:12 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Omdat ze niet genoemd worden en het wel redelijk relevante informatie zou zijn volgens mij.
[..]
Maar kijk eens welke dat zijnquote:Ik snap eerlijk gezegd je punt hier niet helemaal, aangezien Jezus ook bepaadle omstandigheden toelaatbaar acht voor echtscheiding.
Ok, maar ik zie het als vrij primitieve bestraffing. Het verschilt niet zo gek veel van de sharia.quote:Zie ook mijn vorige reactie aan DJ_Ryow. Er was m.i. een duidelijke reden voor de 'joden' destijds om zo fel tegen immorele zaken gekant te zijn. Joden waren apart gezet om Gods goedheid en heiligheid te vertegenwoordigen voor de heidense volken. Ongehoorzaamheid werd enorm fel, in onze ogen inhumaan fel, gestraft.
[..]
Ik denk dat Joden eerder geloven dat mensen zondig handelen, terwijl Christenen vooral geloven dat mensen zondig van aard zijn en daardoor zondig handelen.quote:Op zondag 9 augustus 2009 17:26 schreef koningdavid het volgende:
Zondebesef speelt in de joodse religie ook wel een rol, zij het wellicht minder extreem dan in het christendom (vooral bijv. met erfzonde). Maar het idee dat de mens zondig is, is ook joods.
[..]
De bestraffing is ook primatief in die zin dat het voor een primitieve beschaving bedoeld is en niet voor ons. De sharia heeft binnen de islam volgens mij een meer tijdloze status.quote:Op zondag 9 augustus 2009 20:18 schreef Haushofer het volgende:
Ok, maar ik zie het als vrij primitieve bestraffing. Het verschilt niet zo gek veel van de sharia.
Denk je dat het aannemelijk is dat er ten tijde van het optreden van Jezus veel Joden (bijv. de Farizeeën) waren, die van zichzelf dachten dat ze zonder zonden waren, omdat ze al hun verplichtingen nauwgezet nakwamen?quote:Op zondag 9 augustus 2009 20:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat Joden eerder geloven dat mensen zondig handelen, terwijl Christenen vooral geloven dat mensen zondig van aard zijn en daardoor zondig handelen.
Dus je neemt wel aan dat het Jezus is geweest die een eind maakte aan deze vorm van bestraffing en daarmee dus inderdaad de wet heeft veranderd?quote:Op maandag 10 augustus 2009 14:26 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De bestraffing is ook primatief in die zin dat het voor een primitieve beschaving bedoeld is en niet voor ons. De sharia heeft binnen de islam volgens mij een meer tijdloze status.
Nee, dat denk ik niet. Maar het idee dat mensen "zondig worden geboren", dat zal niet veel aanwezig zijn geweest, denk ik. Maar bv Farizeeërs legden wel grote nadruk op de wet, dus ze zullen ongetwijfeld geloofd hebben dat ze met het naleven van die wet Gods wil deden. Paulus was iemand die daar natuurlijk helemaal op teruggekomen is.quote:Op maandag 10 augustus 2009 17:43 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Denk je dat het aannemelijk is dat er ten tijde van het optreden van Jezus veel Joden (bijv. de Farizeeën) waren, die van zichzelf dachten dat ze zonder zonden waren, omdat ze al hun verplichtingen nauwgezet nakwamen?
Ik vroeg het me gewoon af in verband met die mensen die niet de eerste steen wilden werpen omdat ze zich niet als zonder zonden beschouwden.quote:Op maandag 10 augustus 2009 17:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. Maar het idee dat mensen "zondig worden geboren", dat zal niet veel aanwezig zijn geweest, denk ik. Maar bv Farizeeërs legden wel grote nadruk op de wet, dus ze zullen ongetwijfeld geloofd hebben dat ze met het naleven van die wet Gods wil deden. Paulus was iemand die daar natuurlijk helemaal op teruggekomen is.
Hoezo?
Nee, maar er staat ook nadrukkelijk bij dat de oudsten als eerste weggaan, en daarna de jongeren. (Dat staat me zo bij in elk geval, zou het ff moeten opzoeken).quote:Op maandag 10 augustus 2009 18:18 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik vroeg het me gewoon af in verband met die mensen die niet de eerste steen wilden werpen omdat ze zich niet als zonder zonden beschouwden.
Je zou het es kunnen vergelijken met het Joodse ochtendgebedquote:Ik dacht hierbij ook aan dit fragment uit Lucas 18:
9 Met het oog op sommigen die zichzelf rechtvaardig vinden en anderen minachten, vertelde hij de volgende gelijkenis. 10 ‘Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden, de een was een farizeeër en de ander een tollenaar. 11 De farizeeër stond daar rechtop en bad bij zichzelf: “God, ik dank u dat ik niet ben als de andere mensen, die roofzuchtig of onrechtvaardig of overspelig zijn, en dat ik ook niet ben als die tollenaar. 12 Ik vast tweemaal per week en draag een tiende van al mijn inkomsten af.”
Je zou zeggen dat deze Farizeeër zich niet als erg zondig beschouwde.
Ken ik niet (ik ben niet zo goed thuis in het Jodendom), hoe gaat dat dan?quote:Op maandag 10 augustus 2009 18:22 schreef Haushofer het volgende:
Je zou het es kunnen vergelijken met het Joodse ochtendgebed
Hierin dankt een Joodse man God o.a dat Hij hem niet een slaaf, vrouw of heiden heeft gemaakt.quote:Op maandag 10 augustus 2009 18:31 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ken ik niet (ik ben niet zo goed thuis in het Jodendom), hoe gaat dat dan?
In ieder geval Latijn, Hebreeuws en Aramees. Of er ook Koine Grieks in wordt gesproken weet ik zo even niet. Op dat Latijn was kritiek, want zo ver oostelijk zou men eerder Grieks gesproken hebben. Of je dat helemaal niet hoort weet ik niet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:57 schreef heartz het volgende:
FF een vraagje, weet iemand toevallig welke taal/ talen er worden gesproken in 'the Passion of the Christ'?
Ik dacht wel dat er van meerdere verschillende oude talen gebruikt werd gemaakt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 12:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
In ieder geval Latijn, Hebreeuws en Aramees. Of er ook Koine Grieks in wordt gesproken weet ik zo even niet. Op dat Latijn was kritiek, want zo ver oostelijk zou men eerder Grieks gesproken hebben. Of je dat helemaal niet hoort weet ik niet.
Erg interessante docu's!! Thanxxx!!quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:16 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb hier thuis een editie van The Passion waarop ook een docu staat over de gebruikte talen en de persoon die ze hiervoor hebben ingeschakeld; voor zover ik kon horen waren de talen Aramees en Latijn. Hebreeuws kan ik me zo gauw niet herinneren. In elk geval is de scene waarin Jezus berecht wordt door het Sanhedrin in het Aramees.
Overigens, het Aramees wat gebruikt is is een reconstructie; men weet niet precies wat voor Aramees er toendertijd werd gesproken. is een erg leuke reportage over Melula, een Syrisch dorpje waar nog Aramees wordt gesproken (check de schaapherder ergens in het midden!). De taal wordt door steeds minder mensen gesproken. Ik heb zelf nog de ambitie om ooit nog es Aramees te leren; ik had gehoopt dat je met kennis van Klassiek Hebreeuws een heel eind kwam in The Passion, maar dat viel wel wat tegen. Er zijn wel woorden die je herkent, maar ik kon er verder vrij weinig van maken.
nog een kortere docu over Melula.
Thanx. Weer wat bijgeleerdquote:Op zaterdag 26 september 2009 12:48 schreef Haushofer het volgende:
Aramees heeft volgens mij het Hebreeuws verdrongen na de ballingschappen van de Joden. Ik vond hier een aardig artikeltje![]()
Dat denk ik ook, maar ik vraag me af of ze verder nog iets met deze mythe hebben gedaan.quote:Dat verhaal over die gespleten berggang kende ik ook niet; ik denk dat het slechts een lokale mythe is.
Bron: Wikimedia Commons. Maker: Daniel Case. Licentie: CC-BY-SA.quote:Op zaterdag 26 september 2009 22:31 schreef heartz het volgende:
De Joodse taal is dan in zekere zin een soort versmelting van het oude Hebreeuws en het nieuwe (latere 19e eeuwse) Hebreeuws. Ik vraag me af hoe goed de Nederlandse vertaling dan is (of iedere Europese en Engelse vertaling) van de bijbel.
De Katholieken hebben een paar boeken meer, de zogenaamde ‘deuterocanonieke boeken’, dat zijn boeken van het Oude Testament die alleen in het Oud-Grieks zijn overgeleverd.quote:Op zaterdag 26 september 2009 23:02 schreef heartz het volgende:
Nu ik erover nadenk, klinkt het wel logisch, vanuit het Joods of Hebreeuws uit.
Maar er is enig verschil tussen de Joodse bijbel en Christelijke bijbel. Nou heb ik geen verstand van Katholieken, maar die hebben volgens mij ook gewoon de (Christelijke) Bijbel.
De Christelijke bijbel die we nu hebben komt van de Statenvertaling, die volgens bronnen een rechtstreekse vertaling is vanuit het Hebreeuws en Aramees. Waarschijnlijk is er dan geen reden om echt aan de vertaling te twijfelen, maar wat ik me afvraag is of de Joodse bijbel de verhalen op exact dezelfde wijze verteld als de Chr. Bijbel. Wat zijn de bronnen van de Thora dan?
En volgens mij zijn er nog enkele andere vertalingen dan de Statenvertaling.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelvertaling
Ik twijfel zeker aan de authenticiteit van de Bijbel.
Ik hoop wel dat je je realiseert dat het grootste verschil tussen de joodse en christelijke bijbel het NT is, en dat het NT in het (Koine) Grieks geschreven is.quote:Op zaterdag 26 september 2009 23:02 schreef heartz het volgende:
Nu ik erover nadenk, klinkt het wel logisch, vanuit het Joods of Hebreeuws uit.
Maar er is enig verschil tussen de Joodse bijbel en Christelijke bijbel. Nou heb ik geen verstand van Katholieken, maar die hebben volgens mij ook gewoon de (Christelijke) Bijbel.
De Christelijke bijbel die we nu hebben komt van de Statenvertaling, die volgens bronnen een rechtstreekse vertaling is vanuit het Hebreeuws en Aramees. Waarschijnlijk is er dan geen reden om echt aan de vertaling te twijfelen, maar wat ik me afvraag is of de Joodse bijbel de verhalen op exact dezelfde wijze verteld als de Chr. Bijbel. Wat zijn de bronnen van de Thora dan?
En volgens mij zijn er nog enkele andere vertalingen dan de Statenvertaling.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelvertaling
Ik twijfel zeker aan de authenticiteit van de Bijbel.
Als ik bij crosswire kijk, die heel veel Bijbelsoftware maken, zie ik ditquote:Op zondag 27 september 2009 08:39 schreef heartz het volgende:
Overigens zijn tips voor iphone apps ook welkom.
De Thora is trouwens precies de eerste vijf boeken van het Oude Testament, Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium. De verschillen zijn echt heel klein. Er is op papier wel een Hebreeuws-Nederlandse Tenach te krijgen.quote:Do you have a programme for iPhone?
Until 10/2008 the iPhone SDK license did not allow us to create GPL licensed software for it. This has changed and there are some plans for iPhone software. Currently, the planned front end is exactly that, planned. When coding is underway, you still won't be able to run the program directly on your iPhone without going through the AppStore, unless you pay the money for the Apple developers' program. However, once a version is running reasonably well in the Apple simulation software, it will be released, free of charge, to the AppStore. Check back here for updated information, as it comes available, and as the implementation of the program gets underway.
Welke ik vaak gebruik, zijn Mechon Mamre , en wat qua zoeken een zegen is is Q-Bible; daarin kun je op alle woorden klikken om te kijken wat de betekenissen zijn. Moet je wel wat Hebreeuws voor kunnen, natuurlijkquote:Op zondag 27 september 2009 08:39 schreef heartz het volgende:
Thanx Iblis en Kl. Duimpje.
De Thora vind ik steeds interessanter. Ik heb naar een vertaling gezocht op internet,
maar ben helaas nog niet geslaagd.
Als iemand suggesties heeft graag......
Da's een mooie paralleleditie, inderdaad. Heb zelf de Stuttgartensia-editie van de Tenach en de Dasberg-vertaling van de Thora.quote:Op zondag 27 september 2009 09:33 schreef Iblis het volgende:
Er is op papier wel een Hebreeuws-Nederlandse Tenach te krijgen.
Kan helaas niet echt Hebreeuwsquote:Op zondag 27 september 2009 11:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Welke ik vaak gebruik, zijn Mechon Mamre , en wat qua zoeken een zegen is is Q-Bible; daarin kun je op alle woorden klikken om te kijken wat de betekenissen zijn. Moet je wel wat Hebreeuws voor kunnen, natuurlijk
Denk dat ik ook een vertaalde editie ga aanschaffen.quote:Op zondag 27 september 2009 11:08 schreef Haushofer het volgende:
Da's een mooie paralleleditie, inderdaad. Heb zelf de Stuttgartensia-editie van de Tenach en de Dasberg-vertaling van de Thora.
quote:Is het bestaan van God te bewijzen? En zo ja, wat heb je daar als gelovige dan aan? En wat moet je ermee als ongelovige? De aartsbisschop van Utrecht Wim Eijk gaat in Het Elfde Uur in gesprek met SP-coryfee Jan Marijnissen over het bestaan van God. Volgens aartsbisschop Wim Eijk is het bestaan van God filosofisch, rationeel te bewijzen. Maar juist het gebrek aan bewijs was voor de jonge katholieke Jan Marijnissen de reden het geloof in God los te laten. Marijnissen heeft zich echter nooit uit de katholieke kerk laten uitschrijven. Met welke bewijzen komt aartsbisschop Eijk en zal hij Jan Marijnissen weten te overtuigen?
Aartsbisschop Wim Eijk staat sinds anderhalf jaar aan het hoofd van het aartsbisdom Utrecht. Tijdens zijn werk als arts voelde hij zich geroepen om God te dienen en hij besloot om priester te worden. Eijk is opgegroeid onder de rook van Amsterdam en afkomstig uit een gemengd huwelijk. Zijn vader is doopsgezind en zijn moeder katholiek. Na zijn priesterwijding promoveerde hij bij Heleen Dupuis op een proefschrift over euthanasie. Een aantal jaren geleden werd hij ernstig getroffen door een herseninfarct. Later zei hij dat hij de dood in de ogen had gezien. Met vallen en opstaan herstelde hij volledig. Aan Eijk de vraag of dat zijn geloof heeft versterkt.
Jan Marijnissen groeide op in een katholiek gezin in Oss. Hij was misdienaar en had wat hij zelf een kinderlijk geloof noemt. In zijn puberteit, op de kostschool dichtbij de paters, verloor hij zijn geloof. Dat de ongedoopte kindertjes in Afrika naar de hel gingen, kon er bij hem niet in. Hij zocht naar bewijzen voor het bestaan van God, uren praatte hij met de norbertijnen paters over godsbewijzen, maar hij kwam er niet uit. 'Wat weerhoud je om te geloven?', vroeg Andries hem terwijl ze in februari 2006 een kaarsje brandden in de Franciscaner kerk in Oss. 'De rationaliteit verzet zich ertegen', antwoordde Marijnissen, 'Ik kan het niet'.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |