abonnement Unibet Coolblue
pi_70233745
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:30 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Je kan het niet EN logisch noemen EN bovennatuurlijk. Het is GEEN logische optie, maar een geloofsuitspraak. En dat mag. Geloven is niet weten, het is geloven Je mag geloven wat je wilt, maar noem het niet logisch, dan gaan bij ons de haren overeind staan, want dan kaap jij het woord logisch en gebruikt het voor iets anders dan de gangbare definitie (sinds de oude Grieken).
Geloof en logica staan helemaal niet tegenover elkaar. Bovennatuurlijk en logica ook niet. Misschien dat je logisch positivisme en bovennatuurlijk bedoeld? Die lijken me wel moeilijk te combineren. Er zijn genoeg mensen die logisch redeneren over het bovennatuurlijke.
quote:
Wij zien 0 aanwijzingen voor dat hogere, we kunnen er open voor staan tot we een ons wegen, maar dat verandert niks. Wat Modus denk ik bedoeld is dat gelovigen eerst al een gevoel voor dat hogere hebben, hebben besloten dat het bestaat, en er dan een uiting bij zoeken die bij hun gevoel past (traditioneel was dat vrijwel 100% het geloof van de voorouders, sinds de globalisering kan men ook elders gaan kijken
Ik heb geen idee hoe 'jullie' zoeken en wat je verwacht, dus hier kan ik niet veel over zeggen.
quote:
Het verhaal is nu juist niet redelijk. Ten eerste gaat het tegen de logica in, ten tweede spreken de evangelien elkaar tegen, ten derde is (vanuit een neutraal standpunt beoordeeld) een seculiere verklaring beter dan een theologische.
Ad 1:Nogmaals, er is niets onlogisch aan een opstanding uit de doden. Dat is prima voor te stellen. Uiteraard is het iets wat we doorgaans niet meemaken, maar dat maakt het nog niet onlogisch. Het komt alleen niet veel voor.
Ad 2: In details lijken er verschillen te zitten tussen de evangeliën. Dat bevestigt alleen maar weer dat het geen afgesproken werk is van de evangelisten. Verder kun je ook vandaag de dag nog zien hoe verschillend mensen 1 en dezelfde gebeurtenis kunnen beleven. Dat ze Jezus gezien hebben is echter duidelijk.
Ad 3. Als mens kun je niet neutraal staan in deze zaken. Ieder mens heeft vragen die zeer grote invloed hebben op hoe je je leven leeft. Wetenschappelijk gezien ben ik dus met je eens dat je niet kunt stellen dat Jezus is opgestaan. Maar dat ligt dan dus aan de methode die je kiest.
quote:
Wij vinden het juist erg tegenvallen, dat er zo weinig bronnen zijn. Er zijn tientallen, zo niet honderden tijdgenoten van Jezus waar we veel meer van weten uit historische bronnen, terwijl die allemaal gewoon politicus, schrijver, of militair waren en geen zoon van god en redder van de mensheid.
Ik geloof hier echt niets van, maar ik laat me graag overtuigen. Van welke schrijver hebben we 50 jaar na zijn optreden al meer dan 15 verschillende werken en na 100 jaar nog vele malen meer?

Een treffend voorbeeld van de schaarsheid van bronnen is de vernietiging van Pompeii in 79 nC door een uitbarsting van de Vesuvius. Meer dan 10.000 mensen zouden hier bij zijn omgekomen. Hoeveel ooggetuigen hebben we van deze enorme ramp? Een hele! Plinius de Jongere. Als ik dan zie hoeveel bronnen we over Jezus hebben dan is dat uitgebreid te noemen.
quote:
Toch is er verschil tussen jou en de atheïst. Jij neemt iets aan en baseert daar vervolgens een heel geloof op. De atheïst doet dat niet. Die verwerpt slechts jouw ongefundeerde aanname. (indien de atheïst er zelf ook een heeft, dan valt dat buiten zijn atheïst zijn)
Klopt redelijk. Alles valt logischerwijs te betwijfelen in dit leven. De vragen die de atheist stelt, kan ik ook bedenken.

Ik zou ook nog wel meer dingen kunnen betwijfelen dan de meeste atheisten doen, en dan zeggen dat de atheist ongefundeerde aannames doet. De meeste mensen gaan er vanuit dat er een wereld buiten hen bestaat, en dat die wereld redelijk onafhankelijk van ons mensen is. Dat 'voelt' wel logisch aan. Stel dat iemand zegt dat alleen hijzelf bestaat in het bewustzijn dat hij heeft. Hij ontkent dat er materie bestaat. Hij vertelt alle mensen dat ze ongefundeerde aannames maken door te stellen dat er een wereld buiten hen is. Kan iemand hem corrigeren? Nee, zo iemand kun je niet overtuigen. Zijn huidige wereldbeeld is niet te falsificeren.

Op eenzelfde manier kan iemand een ander prachtig wereldbeeld hebben dat alles kan verklaren, zonder dat het bovennatuurlijk daarin voorkomt. Alles wat zou kunnen wijzen op het bovennatuurlijke is simpelweg ter zijde te schuiven door te stellen dat mensen waanbeelden hebben gezien of gehoord of dat er kortsluiting in de hersenen optrad. Dat is eenvoudig genoeg. Dat zou ik ook kunnen. Ik vind mijn wereldbeeld rijker en ik neem mijns inziens ook de ervaringen van mensen in het verleden serieuzer. Maar dat zul je waarschijnlijk van harte met me oneens zijn.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_70274373
quote:
Op zondag 21 juni 2009 21:28 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Geloof en logica staan helemaal niet tegenover elkaar. Bovennatuurlijk en logica ook niet. Misschien dat je logisch positivisme en bovennatuurlijk bedoeld? Die lijken me wel moeilijk te combineren. Er zijn genoeg mensen die logisch redeneren over het bovennatuurlijke.
sinds Plato en Aristoteles noemen velen dat niet logisch meer, je kan wel logica betrekken op goden e.d. , maar wat jij hier deed over de opstanding, heeft niks met logica te maken.
quote:
Ad 1:Nogmaals, er is niets onlogisch aan een opstanding uit de doden. Dat is prima voor te stellen. Uiteraard is het iets wat we doorgaans niet meemaken, maar dat maakt het nog niet onlogisch. Het komt alleen niet veel voor.
In de verbeelding is het prima voor te stellen, net als Aliens, Hobbits of eenhoorns. Allemaal zaken die niet niet vaak voorkomen, ze komen nooit voor. Behalve in verhalen.
quote:
Ad 2: In details lijken er verschillen te zitten tussen de evangeliën. Dat bevestigt alleen maar weer dat het geen afgesproken werk is van de evangelisten. Verder kun je ook vandaag de dag nog zien hoe verschillend mensen 1 en dezelfde gebeurtenis kunnen beleven. Dat ze Jezus gezien hebben is echter duidelijk.

Het is alleen duidelijk voor de gelovige, voor mij is het net zo onduidelijk als de opstanding van Aslan in de Narnia wereld. Of om een ouder verhaal te nemen, de avonturen van Odysseus.
quote:
Ad 3. Als mens kun je niet neutraal staan in deze zaken. Ieder mens heeft vragen die zeer grote invloed hebben op hoe je je leven leeft. Wetenschappelijk gezien ben ik dus met je eens dat je niet kunt stellen dat Jezus is opgestaan. Maar dat ligt dan dus aan de methode die je kiest.
Mensen (de bijbelschrijvers) kunnen ook een verhaal schrijven over lichamelijke opstanding omdat ze ervaren dat Jezus in hun geest, in hun bewustzijn nog steeds leeft. Ze waren duidelijk onder de indruk van zijn woorden tijdens hun leven. Als ze dat 30 of 50 of 70 jaar later nog steeds voelden, waren zijn ideeën dus nog levend. Hij is opgestaan! Hij leeft! Weet jij veel of dat 2000 jaar oude verhaal letterlijk was? Jij verdedigt dat standpunt slechts omdat het al millenia door de kerk zo gedaan wordt, het is jouw geleerd, niks van je geloof heb je zelf bedacht, al je gedachten erover komen of direct van ouders en opvoeders of indirect doordat je zelf boeken erover hebt gelezen.
quote:
Ik geloof hier echt niets van, maar ik laat me graag overtuigen. Van welke schrijver hebben we 50 jaar na zijn optreden al meer dan 15 verschillende werken en na 100 jaar nog vele malen meer?
Ik had het over bronnen, dat zijn dus ook munten, beelden, gebouwen, etc. Loop eens rond in Rome of Athene, dan kom je ze wel tegen. Niet alleen daar , het hele Middellandse zee gebied barst van de overblijfselen waar directe informatie over personen te vinden is die 2000 jaar geleden leefden.


Een treffend voorbeeld van de schaarsheid van bronnen is de vernietiging van Pompeii in 79 nC door een uitbarsting van de Vesuvius. Meer dan 10.000 mensen zouden hier bij zijn omgekomen. Hoeveel ooggetuigen hebben we van deze enorme ramp? Een hele! Plinius de Jongere. Als ik dan zie hoeveel bronnen we over Jezus hebben dan is dat uitgebreid te noemen.

Haha... Je vergeet een klein detail. We hebben Pompeii opgegraven. Je kan de resten van die doden nog zien. Daarnaast is dat ene ooggetuigeverslag dat bewaard gebleven is erg betrouwbaar en uitgebreider dan alles over Jezus bij elkaar. (we controleren hier de evangelien op betrouwbaarheid, dus je moet Plinius / Tacitus hier vergelijken met buiten-bijbelse jezus bronnen. Je kan niet document A nemen om het waarheidsgehalte van document A vast te stellen zonder het te checken met andere bronnen. Maar goed, nu kom ik weer bij die logica he... de gangbare definitie van logica...
quote:
Klopt redelijk. Alles valt logischerwijs te betwijfelen in dit leven. De vragen die de atheist stelt, kan ik ook bedenken.
Het staat je dan ook vrij om niet de antwoorden aan te nemen die de atheïst op die vragen vind. Maar je blijft geconfronteerd worden met van die lastposten als ik die maar blijven hameren op dat irrationele.
quote:
Ik zou ook nog wel meer dingen kunnen betwijfelen dan de meeste atheisten doen, en dan zeggen dat de atheist ongefundeerde aannames doet. De meeste mensen gaan er vanuit dat er een wereld buiten hen bestaat, en dat die wereld redelijk onafhankelijk van ons mensen is. Dat 'voelt' wel logisch aan. Stel dat iemand zegt dat alleen hijzelf bestaat in het bewustzijn dat hij heeft. Hij ontkent dat er materie bestaat. Hij vertelt alle mensen dat ze ongefundeerde aannames maken door te stellen dat er een wereld buiten hen is. Kan iemand hem corrigeren? Nee, zo iemand kun je niet overtuigen. Zijn huidige wereldbeeld is niet te falsificeren.
Stop met de gedachte dat de atheïst als atheïst aannames doet. Atheïst = het afwijzen van het theïsme. Punt. Klaar. Einde.

Daarnaast kan je in discussie gaan over wat iemand anders gelooft, dus ook wat een atheïst gelooft. Maar die iemand, ik bijvoorbeeld gelooft die dingen niet als atheist, maar als ..................... vul maar iets in. utilitarist, materialist, naturalist, secularist, sofist, of politiek: socialist, anarchist, humanist, weetikveelist,

Persoonlijk voel ik me wel humanist, maar dat heeft niks met mijn atheïsme te maken, want er zijn ook theïstische humanisten.
quote:
Op eenzelfde manier kan iemand een ander prachtig wereldbeeld hebben dat alles kan verklaren, zonder dat het bovennatuurlijk daarin voorkomt. Alles wat zou kunnen wijzen op het bovennatuurlijke is simpelweg ter zijde te schuiven door te stellen dat mensen waanbeelden hebben gezien of gehoord of dat er kortsluiting in de hersenen optrad. Dat is eenvoudig genoeg. Dat zou ik ook kunnen. Ik vind mijn wereldbeeld rijker en ik neem mijns inziens ook de ervaringen van mensen in het verleden serieuzer. Maar dat zul je waarschijnlijk van harte met me oneens zijn.
Ik vind mijn wereldbeeld eerlijker, want ik zeg dat er dingen zijn die buiten het bereik van het menselijk weten vallen, zoals bijvoorbeeld het ontstaan van het universum. Ik denk dus ook dat de wetenschap nooit een sluitend antwoord op zulke vragen zal krijgen. Maar het religieuze antwoord is slechts product van de menselijke verbeelding, terwijl de religie toch van oudsher graag een echt antwoord wil geven. Misschien wel een rijk wereldbeeld, maar intellectueel erg onbevredigend en 'ik weet het niet' vind ik veel eerlijker. Voor rijke verbeelding is er een schat aan kunst, muziek en literatuur en daar heb ik genoeg aan om me net zo rijk te kunnen voelen. Je kan ook van sprookjes genieten zonder erin te geloven.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_70284156
quote:
Op maandag 22 juni 2009 23:20 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

sinds Plato en Aristoteles noemen velen dat niet logisch meer, je kan wel logica betrekken op goden e.d. , maar wat jij hier deed over de opstanding, heeft niks met logica te maken.
[..]

In de verbeelding is het prima voor te stellen, net als Aliens, Hobbits of eenhoorns. Allemaal zaken die niet niet vaak voorkomen, ze komen nooit voor. Behalve in verhalen.
Ik heb over de opstanding gezegd dat het een logische optie is, maar geen wetenschappelijke. Daar sta ik helemaal achter. Zeggen dat 'vele mensen' dat geen logische optie vinden helpt niet. Waarom vinden vele mensen dat?
quote:
Het is alleen duidelijk voor de gelovige, voor mij is het net zo onduidelijk als de opstanding van Aslan in de Narnia wereld. Of om een ouder verhaal te nemen, de avonturen van Odysseus.
Ook genoeg ongelovigen zijn er van overtuigd dat de apostelen geloofden dat Jezus was opgestaan. Daar hoef je echt niet gelovig voor te zijn.
quote:
Mensen (de bijbelschrijvers) kunnen ook een verhaal schrijven over lichamelijke opstanding omdat ze ervaren dat Jezus in hun geest, in hun bewustzijn nog steeds leeft. Ze waren duidelijk onder de indruk van zijn woorden tijdens hun leven. Als ze dat 30 of 50 of 70 jaar later nog steeds voelden, waren zijn ideeën dus nog levend. Hij is opgestaan! Hij leeft!
Je verhaal staat haaks op de bronnen die we hebben. Ze waren juist diep teleurgesteld dat Jezus was gekruisigd. Ook het idee dat hij voorleefde in hun gedachten is niet wat ze ons willen vertellen. Paulus noemt juist expliciet mensen die Jezus gezien hebben na zijn dood. 1 Kor 15:
quote:
hij is verschenen aan Kefas en vervolgens aan de twaalf leerlingen. 6 Daarna is hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders en zusters tegelijk, van wie er enkelen gestorven zijn, maar de meesten nu nog leven. 7 Vervolgens is hij aan Jakobus verschenen en daarna aan alle apostelen. 8 Pas op het laatst is hij ook aan mij verschenen, aan het misbaksel dat ik was.
Dit schrijft Paulus zo'n 20 jaar na 'het kruis'. Door deze tekst te combineren met andere teksten van Paulus kunnen we vaststellen dat het geloof in de opgestane Jezus er al rond het jaar 33-35 moet zijn geweest. Niet later. Mogelijk wel eerder, maar dit is niet aan te tonen.
quote:
Weet jij veel of dat 2000 jaar oude verhaal letterlijk was? Jij verdedigt dat standpunt slechts omdat het al millenia door de kerk zo gedaan wordt, het is jouw geleerd, niks van je geloof heb je zelf bedacht, al je gedachten erover komen of direct van ouders en opvoeders of indirect doordat je zelf boeken erover hebt gelezen.
Als je zo goed in je logica zit, dan zul je vast ook zien dat dit een drogreden is. Hoe iemand aan z'n overtuiging komt, is geen weerlegging van die overtuiging.
quote:
Ik had het over bronnen, dat zijn dus ook munten, beelden, gebouwen, etc. Loop eens rond in Rome of Athene, dan kom je ze wel tegen. Niet alleen daar , het hele Middellandse zee gebied barst van de overblijfselen waar directe informatie over personen te vinden is die 2000 jaar geleden leefden.
Er is veel informatie inderdaad. Het moet dus ook makkelijk zijn om een schrijver te vinden waarover net zo veel geschreven is als Jezus. Of zoals je zelf zegt 'tientallen'.
quote:
[quote]
Een treffend voorbeeld van de schaarsheid van bronnen is de vernietiging van Pompeii in 79 nC door een uitbarsting van de Vesuvius. Meer dan 10.000 mensen zouden hier bij zijn omgekomen. Hoeveel ooggetuigen hebben we van deze enorme ramp? Een hele! Plinius de Jongere. Als ik dan zie hoeveel bronnen we over Jezus hebben dan is dat uitgebreid te noemen.

Haha... Je vergeet een klein detail. We hebben Pompeii opgegraven. Je kan de resten van die doden nog zien. Daarnaast is dat ene ooggetuigeverslag dat bewaard gebleven is erg betrouwbaar en uitgebreider dan alles over Jezus bij elkaar. (we controleren hier de evangelien op betrouwbaarheid, dus je moet Plinius / Tacitus hier vergelijken met buiten-bijbelse jezus bronnen. Je kan niet document A nemen om het waarheidsgehalte van document A vast te stellen zonder het te checken met andere bronnen. Maar goed, nu kom ik weer bij die logica he... de gangbare definitie van logica...
Tegenwoordig kunnen we controleren wat Plinius de Jongere ons heeft verteld. Maar je mist blijkbaar het punt. In die tijd konden er hele grote dingen gebeuren zonder dat we daar (veel) bronnen van hebben. We hebben 1 ooggetuigeverslag van de vernietiging van Pompeii.

Je vraag naar buitenbijbelse bronnen is niet reeel. We kunnen de evangelien ook naast elkaar leggen en daar serieus onderzoek naar doen. Dan kunnen we allerlei zaken bepalen. En zelfs met die buitenbijbelse bronnen kunnen we trouwens de basis vinden van waar het om draait in het christendom.
quote:
Het staat je dan ook vrij om niet de antwoorden aan te nemen die de atheïst op die vragen vind. Maar je blijft geconfronteerd worden met van die lastposten als ik die maar blijven hameren op dat irrationele.
De geloofsstap die je uiteindelijk maakt is een niet-rationele stap. Dat zie ik ook wel. Maar het is niet anti-rationeel. Maar voel je vrij om lekker commentaar te blijven leveren.
quote:
Stop met de gedachte dat de atheïst als atheïst aannames doet. Atheïst = het afwijzen van het theïsme. Punt. Klaar. Einde.

Daarnaast kan je in discussie gaan over wat iemand anders gelooft, dus ook wat een atheïst gelooft. Maar die iemand, ik bijvoorbeeld gelooft die dingen niet als atheist, maar als ..................... vul maar iets in. utilitarist, materialist, naturalist, secularist, sofist, of politiek: socialist, anarchist, humanist, weetikveelist,

Persoonlijk voel ik me wel humanist, maar dat heeft niks met mijn atheïsme te maken, want er zijn ook theïstische humanisten.
[..]

Ik vind mijn wereldbeeld eerlijker, want ik zeg dat er dingen zijn die buiten het bereik van het menselijk weten vallen, zoals bijvoorbeeld het ontstaan van het universum. Ik denk dus ook dat de wetenschap nooit een sluitend antwoord op zulke vragen zal krijgen. Maar het religieuze antwoord is slechts product van de menselijke verbeelding, terwijl de religie toch van oudsher graag een echt antwoord wil geven. Misschien wel een rijk wereldbeeld, maar intellectueel erg onbevredigend en 'ik weet het niet' vind ik veel eerlijker. Voor rijke verbeelding is er een schat aan kunst, muziek en literatuur en daar heb ik genoeg aan om me net zo rijk te kunnen voelen. Je kan ook van sprookjes genieten zonder erin te geloven.
Ik ben het helemaal met je eens dat er heel veel buiten ons kennisvermogen ligt. Het christelijke antwoord is geen menselijke verbeelding, maar het zien van Jezus die opgestaan is. Dat is empirie. Geen filosofie.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_70284964
Wat is het verschil tussen nietrationeel en antirationeel? Probeer je nou op 1 of andere manier toch logica aan een nietrationeel iets toe te kennen?
pi_70289254
Het is gewoon irrationeel. Het is ook mogelijk om dit te erkennen en toch te blijven geloven. Er zijn een heleboel christenen die dat doen (en er zelfs mooie boeken over schrijven) Meestal zijn dat nogal intellectuele mensen die veel gelezen en nagedacht hebben over de geschiedenis van de filosofie en de theologie.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_70290906
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 11:40 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ik heb over de opstanding gezegd dat het een logische optie is, maar geen wetenschappelijke. Daar sta ik helemaal achter. Zeggen dat 'vele mensen' dat geen logische optie vinden helpt niet. Waarom vinden vele mensen dat?
Omdat ze hebben geleerd wat logica betekent
quote:
Je verhaal staat haaks op de bronnen die we hebben. Ze waren juist diep teleurgesteld dat Jezus was gekruisigd. Ook het idee dat hij voorleefde in hun gedachten is niet wat ze ons willen vertellen. Paulus noemt juist expliciet mensen die Jezus gezien hebben na zijn dood. 1 Kor 15:
Het was maar een voorbeeld.. Het is niet mijn verhaal. Ik schreef slechts ' je kan ook.... in de zin van.. 'het is mogelijk dat iemand denkt dat etc etc....... '
quote:
Als je zo goed in je logica zit, dan zul je vast ook zien dat dit een drogreden is. Hoe iemand aan z'n overtuiging komt, is geen weerlegging van die overtuiging.
het is geen weerlegging van de overtuiging, maar ter illustratie van het feit dat religie geen openbaring is, maar doorgegeven cultuur.
quote:
Er is veel informatie inderdaad. Het moet dus ook makkelijk zijn om een schrijver te vinden waarover net zo veel geschreven is als Jezus. Of zoals je zelf zegt 'tientallen'.

Als je een schrijver wilt, over vrijwel elke schrijver uit de oudheid die wij kennen is meer bekend dan over de historische Jezus. Je moet wel snappen dat de historische jezus iets anders is dan de bijbelse jezus. Over de bijbelse jezus is uiteraard een boel geschreven, net zoals er ook een boel geschreven is over Hamlet, Frodo of Clark Kent. Over de historische Jezus is erg weinig bekend, zelfs zijn geboorte en sterfdatum zijn niet exact bekend, er zijn 3 zinnetjes in een paar antieke seculiere geschriften en verder hebben we de evangelies die ook deels op elkaar gebaseerd zijn. De evangelies zijn ook duidelijke niet als geschiedkundige verslaggeving bedoeld, maar als theologische boodschap. Het gevolg is dat we vrijwel niks weten over Jezus.

We weten wel erg veel over mensen die ook rond die tijd leefden, bv

Marcus Tullius Cicero 3 januari 106 v.Chr. – Caieta, 7 december 43 v.Chr

autobiografie, redevoeringen, brieven aan anderen, borstbeelden, vermeldigingen in regerings annalen etc etc

Catullus,
Livius,
Caesar,
Vergilius,
Horatius,
Ovidius
Sallustius
Suetonius

Van dit soort lui weten we vaak heel wat omdat (delen van) hun werken bewaard zijn. Maar dit is maar het topje van de ijsberg. In die werken worden honderden andere mensen genoemd en komen talloze personen voor, familierelaties, politieke functies, die is vader van die, die was praetor in dat en dat jaar, die was quaestor , die was dit , die was dat, die trouwde met die.... Het gaat erom dat er op die manier (OOK AL IS MAAR EEN KLEIN BEETJE van de totale hoeveelheid bewaard gebleven) er een historisch betrouwbaar overzicht gemaakt kon worden over een langere periode Verschillende bronnen + tastbare opgravingen. Voor de bijbelse figuren hebben we dat niet. Ook niet voor de bijbelse jezus.
quote:
Tegenwoordig kunnen we controleren wat Plinius de Jongere ons heeft verteld. Maar je mist blijkbaar het punt. In die tijd konden er hele grote dingen gebeuren zonder dat we daar (veel) bronnen van hebben. We hebben 1 ooggetuigeverslag van de vernietiging van Pompeii.
Er zijn ongetwijfeld talloze grote gebeurtenissen geweest waarvan we helemaal geen enkel verslag meer hebben. Het verschil met het jezus verhaal is slechts dat natuurrampen en menselijke oorlogen e.d. niet claimen dat het de belangrijkste gebeurtenis uit de geschiedenis is. Als er een almachtige god is, schepper van al, die 1 mens (zichzelf) zendt om de hele mensheid te redden, dan lijkt me dat net even iets belangrijker dan al het andere.. Daarom vinden we het raar dat we er zo weinig over weten...... Daarom denken we dat onze verklaring (menselijke verbeelding) beter is dan de christelijke verklaring.
quote:
Je vraag naar buitenbijbelse bronnen is niet reeel. We kunnen de evangelien ook naast elkaar leggen en daar serieus onderzoek naar doen. Dan kunnen we allerlei zaken bepalen. En zelfs met die buitenbijbelse bronnen kunnen we trouwens de basis vinden van waar het om draait in het christendom.
het is wel reëel, en zelfs essentieel. ik ben benieuwd naar jouw buitenbijbelse bronnen. Een regeltje bij een geschiedschrijver dat er een of andere relschopper genaamd jezus is terechtgesteld? Daar zijn denk ik wel meer voorbeelden van te vinden, maar dat lijkt me geen reden om er een godsdienst op te baseren. Spartacus als Heiland?
quote:
Ik ben het helemaal met je eens dat er heel veel buiten ons kennisvermogen ligt. Het christelijke antwoord is geen menselijke verbeelding, maar het zien van Jezus die opgestaan is. Dat is empirie. Geen filosofie.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_70294476
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 12:08 schreef Modus het volgende:
Wat is het verschil tussen nietrationeel en antirationeel? Probeer je nou op 1 of andere manier toch logica aan een nietrationeel iets toe te kennen?
niet-rationeel is iets dat rationeel gezien niet mogelijk is. God is antirationeel: niet alleen onmogelijk, maar verzet zich bovendien actief tegen het rationele. Wat op zich al weer niet-rationeel is.

Ik geloof niet dat er bij Dwerfion een andere knop zit dan "zenden", dus veel zin heeft dit allemaal niet geloof ik...
pi_70305303
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 15:12 schreef vaarsuvius het volgende:

Als je een schrijver wilt, over vrijwel elke schrijver uit de oudheid die wij kennen is meer bekend dan over de historische Jezus. Je moet wel snappen dat de historische jezus iets anders is dan de bijbelse jezus. Over de bijbelse jezus is uiteraard een boel geschreven, net zoals er ook een boel geschreven is over Hamlet, Frodo of Clark Kent. Over de historische Jezus is erg weinig bekend, zelfs zijn geboorte en sterfdatum zijn niet exact bekend, er zijn 3 zinnetjes in een paar antieke seculiere geschriften en verder hebben we de evangelies die ook deels op elkaar gebaseerd zijn. De evangelies zijn ook duidelijke niet als geschiedkundige verslaggeving bedoeld, maar als theologische boodschap. Het gevolg is dat we vrijwel niks weten over Jezus.

We weten wel erg veel over mensen die ook rond die tijd leefden, bv

Marcus Tullius Cicero 3 januari 106 v.Chr. – Caieta, 7 december 43 v.Chr

autobiografie, redevoeringen, brieven aan anderen, borstbeelden, vermeldigingen in regerings annalen etc etc

Catullus,
Livius,
Caesar,
Vergilius,
Horatius,
Ovidius
Sallustius
Suetonius

Van dit soort lui weten we vaak heel wat omdat (delen van) hun werken bewaard zijn. Maar dit is maar het topje van de ijsberg. In die werken worden honderden andere mensen genoemd en komen talloze personen voor, familierelaties, politieke functies, die is vader van die, die was praetor in dat en dat jaar, die was quaestor , die was dit , die was dat, die trouwde met die.... Het gaat erom dat er op die manier (OOK AL IS MAAR EEN KLEIN BEETJE van de totale hoeveelheid bewaard gebleven) er een historisch betrouwbaar overzicht gemaakt kon worden over een langere periode Verschillende bronnen + tastbare opgravingen. Voor de bijbelse figuren hebben we dat niet. Ook niet voor de bijbelse jezus.
Mea culpa. Ik heb zitten slapen. Je hebt helemaal gelijk dat we van allerlei personen meer weten dan van Jezus. Over de verscheidenheid aan bronnen voor bepaalde personen zou ik nog wel meer willen weten, maar dat is huiswerk voor mezelf.

Ik ben bekend dat je wetenschappelijk gezien de historische Jezus niet gelijk kunt stellen aan de bijbelse Jezus. Toch kan een kritisch Jesus Seminar al aardig wat dingen vaststellen van de historische Jezus. (Overzicht)

De evangelien zijn waarschijnlijk allemaal 'antieke biografien'. Die zijn niet bedoeld als zuivere geschiedenis, want dat bestond niet echt in die tijd. Je hebt altijd een bepaald boodschap die je wilt overbrengen. Maar dat wil niet zeggen dat de basis niet echt over een historisch persoon gaat. Mogelijk is Lukas + Handelingen een histeriografie, wat al dichter ligt bij geschiedschrijving. Daarin komen allerlei personen voor die we ook terugvinden in andere bronnen: Johannes de Doper, Herodes de Grote, Herodes Archaleus, Herodes Antipas, Agrippa I, Agrippa II, Gamaliel, Teudas, Judas de Galileer, Agabus, Claudius, een lading plaatsnamen, Sergius Paulus op Cyprus, "aan de onbekende god" in Athene, Joden door Claudius uit Rome gestuurd, Gallio proconsul van Achaje, procurator Felix, Pontius Pilatus, Porcius Festus volgt Felix op, vrouw van Felix heet Drusilla, .. Dat zijn dus wel degelijk allerlei dingen die we kunnen controleren.
quote:
Er zijn ongetwijfeld talloze grote gebeurtenissen geweest waarvan we helemaal geen enkel verslag meer hebben. Het verschil met het jezus verhaal is slechts dat natuurrampen en menselijke oorlogen e.d. niet claimen dat het de belangrijkste gebeurtenis uit de geschiedenis is. Als er een almachtige god is, schepper van al, die 1 mens (zichzelf) zendt om de hele mensheid te redden, dan lijkt me dat net even iets belangrijker dan al het andere.. Daarom vinden we het raar dat we er zo weinig over weten...... Daarom denken we dat onze verklaring (menselijke verbeelding) beter is dan de christelijke verklaring.
Wie zijn wij in deze? Ik ben het meteen met je eens dat het toffer was geweest als het in onze tijd zou plaatsvinden. Het was al makkelijker geweest als Jezus kwam in een tijd dat er video's waren. Maar zo is het blijkbaar niet gegaan. Het heeft ook niet kunnen voorkomen dat het over de hele wereld bekend is geworden. In zekere zin past deze manier ook wel bij de boodschap van Jezus. Het zwakke wordt gebruikt om grote dingen te bereiken.

Maar toch kun je met historisch-kritische methoden de kern van het christendom best goed benaderen vind ik. De dood en opstanding van Jezus is niet wetenschappelijk vast te stellen, maar ik vind het toch best indrukwekkend dat men kan vaststellen dat men zo'n 3 jaar na Jezus'dood al geloofde in de opstanding van Jezus. Vele ooggetuigen leefden nog gewoon en konden worden nagevraagd.
quote:
het is wel reëel, en zelfs essentieel. ik ben benieuwd naar jouw buitenbijbelse bronnen. Een regeltje bij een geschiedschrijver dat er een of andere relschopper genaamd jezus is terechtgesteld? Daar zijn denk ik wel meer voorbeelden van te vinden, maar dat lijkt me geen reden om er een godsdienst op te baseren. Spartacus als Heiland?
Ik zou niet weten waarom ik alleen buiten-bijbelse bronnen zou gebruiken. De bijbelse bronnen kunnen veel meer aan ons leren. Zelfs als we kritisch naar deze bronnen kijken.

De buiten-bijbelse-bronnen die we hebben zijn vast wel bekend:

Josephus:
quote:
Te dien tijde was er een zeker wijs man die Jezus werd genoemd. En zijn gedrag was goed, en hij stond bekend als deugdzaam. En vele mensen onder de Joden en andere naties werden zijn discipelen. Pilatus veroordeelde hem tot de kruisiging en de dood. En zij die zijn discipelen waren geworden verlieten hem na zijn dood niet; zij verklaarden dat hij drie dagen na zijn kruisiging aan hen verschenen was en dat hij leefde; zodoende is hij misschien de Messias over wie de profeten wonderlijke dingen voorzegd hadden.
quote:
Na de dood van de procurator Festus, toen Albinus op het punt stond hem op te volgen, vond de hogepriester Ananius het een gunstige gelegenheid om de Sanhedrin bij elkaar te roepen. Hij deed daarom Jakobus de broer van Jezus, die de Christus werd genoemd, en verscheidene anderen, voor zijn haastig bijeengeroepen raad verschijnen, en hij veroordeelde hen tot de dood door steniging. Alle wijze mannen en strenge volgelingen van de Wet die in Jeruzalem waren spraken hun afkeuring uit over deze daad. Sommigen gingen zelfs naar Albinus zelf, die vertrokken was naar Alexandrië, om deze inbreuk op de wet onder zijn aandacht te brengen, en om hem te informeren dat Ananius illegaal gehandeld had door de Sanhedrin bijeen te roepen zonder de Romeinse autoriteit
Tacitus:
quote:
nog menselijke hulp en schenkingen van Nero, nog zoenoffers aan de goden konden het schandelijke gerucht dat de brand op bevel was gesticht, de kop indrukken. Om aan dat gerucht een einde te maken schoof de keizer de schuld op de mensen die door hun schanddaden gehaat en door het volk christenen genoemd werden. Hij liet hen op een byzondere manier martelen. Die Christus naar wie deze mensen worden genoemd, was in de tijd van keizer Tiberius door de procurator Pontius Pilatus terechtgesteld. Hun verderfelijke geloof werd daardoor voor korte tijd onderdrukt. Later dook het echter weer op en verbreidde zich niet alleen in Judea, waar het ontstaan was, maar ook in Rome, het trefpunt van alle mogelijke afschuwelijke godsdienstige gebruiken die daar aanhangers vinden. Men greep daarom eerst diegenen die zich openlijk christen noemden, en op hun aanwijzing nam men vervolgens een groot aantal mensen gevangen
En nog wat kleinere teksten van Plinius, Suetonius, ea. Dit zijn de niet-christelijke-buitenbijbelse-bronnen, terwijl er ook nog wat christelijke-buitenbijbelse bronnen zijn. Het is niet superveel, maar zoals gezegd hebben we ook de bijbelse bronnen die net zo goed van alles te zeggen hebben.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_70310962
Je blijft zo in het cirkeltje van.. ik geloof dat de bijbel het woord van god is omdat in de bijbel staat dat god bestaat en dat dit zijn woord is.......... dáárom kan je geen bijbel bronnen gebruiken om objectief te kijken naar de historiteit van iets. Daarnaast wordt al sinds 200-300 jaar betwijfeld of die Jezus tekst bij bv Josephus wel echt is, en of het niet later is bijgevoegd door christenen. Voornaamste reden voor deze scepsis is dat er geen enkele verwijzing in andere literatuur is in de periode tot 300 AD, terwijl er uit die tijd wel veel verwijzingen naar het werk van Josephus zijn.. Maar geen enkele naar de Jesus passage. Dit is vreemd. Maar goed, men is het niet eens over wat en hoe al dan niet door Flavius zelf is geschreven, voor het totaal plaatje is het niet echt belangrijk. Het totaal plaatje blijft hoe dan ook erg vaag. Zelfs van de evangelies is het onduidelijk door wie ze nu precies zijn geschreven en wanneer.

Terwijl er dus een massa antiek materiaal is waarvan we dat wel precies (of veel beter) weten.

kijken we bv naar die Plinius junior, iemand waar we veel meer van weten.. die schrijft niks over Jezus, alleen hij vraagt aan de keizer.. hoe moet ik nu toch omgaan met die christenen? Er bestonden dus christenen... Dat wordt ook niet betwijfeld. Er waren massa's religies, egypthische, griekse, germaanse, oosterse.... Het feit dat een schrijver de groep christenen noemt zegt totaal niks over historische waarheid van bepaalde dogma's van dat geloof , enkel dat er groepen mensen bestonden die men christenen kon noemen.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_70340830
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 00:48 schreef vaarsuvius het volgende:
Je blijft zo in het cirkeltje van.. ik geloof dat de bijbel het woord van god is omdat in de bijbel staat dat god bestaat en dat dit zijn woord is.......... dáárom kan je geen bijbel bronnen gebruiken om objectief te kijken naar de historiteit van iets.
We hebben het helemaal niet over het woord van god gehad. De bijbel is een verzameling bronnen van verschillende auteurs waar we wel degelijk van alles mee kunnen. En het geloof in de opstanding is daarin misschien nog wel het meest aangehaalde. Bijbelse bronnen zijn niet automatisch verdacht, omdat ze in de eeuwen na de 1e eeuw zijn gecanoniseerd.
quote:
Daarnaast wordt al sinds 200-300 jaar betwijfeld of die Jezus tekst bij bv Josephus wel echt is, en of het niet later is bijgevoegd door christenen. Voornaamste reden voor deze scepsis is dat er geen enkele verwijzing in andere literatuur is in de periode tot 300 AD, terwijl er uit die tijd wel veel verwijzingen naar het werk van Josephus zijn.. Maar geen enkele naar de Jesus passage. Dit is vreemd. Maar goed, men is het niet eens over wat en hoe al dan niet door Flavius zelf is geschreven, voor het totaal plaatje is het niet echt belangrijk. Het totaal plaatje blijft hoe dan ook erg vaag. Zelfs van de evangelies is het onduidelijk door wie ze nu precies zijn geschreven en wanneer.
De evangelien zijn inderdaad anoniem geschreven. Een van de twee passages van Josephus is omstreden. De andere wordt breed geaccepteerd. Van de 1e tekst wordt de preciese inhoud bediscussieerd. Dat Jezus besproken wordt, is vrijwel algemeen geaccepteerd.
quote:
Terwijl er dus een massa antiek materiaal is waarvan we dat wel precies (of veel beter) weten.

kijken we bv naar die Plinius junior, iemand waar we veel meer van weten.. die schrijft niks over Jezus, alleen hij vraagt aan de keizer.. hoe moet ik nu toch omgaan met die christenen? Er bestonden dus christenen... Dat wordt ook niet betwijfeld. Er waren massa's religies, egypthische, griekse, germaanse, oosterse.... Het feit dat een schrijver de groep christenen noemt zegt totaal niks over historische waarheid van bepaalde dogma's van dat geloof , enkel dat er groepen mensen bestonden die men christenen kon noemen.
Voordat Plinius de Jongere zijn brief schrijft aan de keizer, zijn vrijwel alle brieven van het Nieuwe Testament al geschreven. We hebben dus al tientallen bronnen over Jezus voordat Plinius schrijft. Het zegt me dus niet veel dat Plinius niet veel over Jezus te zeggen heeft. Zoals je zelf al zegt was er een grote diversiteit aan religies. Verder waren er vele andere zaken gebeurd tussen Jezus dood en Plinius. Bijvoorbeeld een Jeruzalem dat wordt vernietigd.

Dogma's zijn doorgaans niet echt bewijsbaar, dus daarin kan ik met je meegaan. Wat ik echter belangrijk vind is dat mensen soms het idee opperen dat het geloof in de opstanding van Jezus pas tientallen jaren (of nog erger 'generaties later') is bedacht. Dat idee bestrijd ik graag.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_70341589
Dat laatste blijft een fascinerend onderwerp inderdaad, maar volgens mij wordt ook door bijbelwetenschappers het ontstaan van Jezus' opstanding steeds vroeger gedateerd, ergens medio 30 na Christus.
-
pi_70341759
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:33 schreef Haushofer het volgende:
Dat laatste blijft een fascinerend onderwerp inderdaad, maar volgens mij wordt ook door bijbelwetenschappers het ontstaan van Jezus' opstanding steeds vroeger gedateerd, ergens medio 30 na Christus.
Jep, vooral door het credo dat Paulus in 1 Kor. 15 citeert:

1 Kortintiërs 15:
3 Het belangrijkste dat ik u heb doorgegeven, heb ik op mijn beurt ook weer ontvangen: dat Christus voor onze zonden is gestorven, zoals in de Schriften staat, 4 dat hij is begraven en op de derde dag is opgewekt, zoals in de Schriften staat, 5 en dat hij is verschenen aan Kefas en vervolgens aan de twaalf leerlingen.

Geschreven omstreeks 55 n.c. Wetenschappers plaatsen de oorsprong van dit credo veelal in de jaren 30 n.c.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zondag 28 juni 2009 @ 17:58:58 #213
202348 Susi
Temple of Love
pi_70452120
Teeveepee.
pi_70534851
In de tijd van Jezus kon iedereen Zoon van God zijn.
Iedere jood die vroom naar de wet leefde. Hetzelfde gold voor de heidenen.
Zoon van God was een metafoor, gekend in het hele Romeinse Rijk. Het geeft de nauwe band tussen de mens en God weer, en Jezus was toen echt niet de enige Zoon van God. Alle 'machtigen' tot aan de Keizers toe zeiden Zoon van God te zijn.

In het oude Egypte was elke farao Zoon van Osiris. Dus zoon van God.
De moeder van Alexander de Grote was ingewijd in de Dionysus-cultus en ze pompte het bij Alexander erin dat hij de onbevlekte was, geboren uit een Godheid. De moeder van Alexander was dan de moeder-maagd.

Julius Caesar is de zoon van een Godin met dezelfde afstamming als de latere keizers zich toedichtten.

Conclusie: In de Klassieke Oudheid was het idee 'Zoon van God' zeer algemeen!

Voor zover bekend is, heeft Jezus zichzelf nog nooit Zoon van God 'genoemd. Volgens het evangelie van Marcus noemde Jezus zichzelf 'Zoon des Mensen'!

Het begint met de wederopstanding. Het leven na de dood.
De Egyptenaren sprak dit idee erg aan. Zij waren voortdurend bezig met het eeuwige leven van het lichaam. De Pyramiden laten zien dat de godsdienst van de Egyptenaren draaide om 'leven na de dood'. Dit betekende het leven in de Kosmos, zoals de dode natuur het voorjaar ontwaakt.
De overledene verschijnt voor het tribunaal van het laatste oordeel. De mens staat daar voor een deur die toegang geeft tot de zaal van de Absolute Waarheid waar ook Osiris staat.

Osiris is de God die als mensengedaante op Aarde verschijnt. Hij brengt de wetten hoé de goden geëerd moeten worden. Hij brengt beschaving en wordt dan door het kwaad ter dood gebracht. Osiris staat weer op en stijgt ten Hemel waar hij het laatste oordeel uitstpreekt
(net als Jezus)

Dit is zeker niet het enige mythische beeld.

Een tijdje geleden is een amulet, een Griekse talisman, gevonden met een gekruisigd figuur erop. Je zou denken dat het Jezus is. Maar de Griekse inscriptie vertelt ons dat de Heidense godmens Dionysus is.
Het feit dat deze Heidense Godmens dezelfde dood zou zijn gestorven als Jezus (zoals later werd beweerd) is het stuitende bewijs dat het Jezus-verhaal ontleend is aan Heidens Mythen.
Dionysus = 'Zoon van God'. Een Goddelijk kind dat rust op de schoot van zijn moeder, net zoals Jezus bij Maria. Dionysus wordt geëerd met brood en wijn ter nagedachtenis van zijn offerdood aan een ruwe staak. Ook hij stijgt ten Hemel, net zoals Osiris en Jezus.

Men zegt dat Pythagoras 20 jaar lang in de Egyptische tempels heeft gestudeerd en daarna al die mystieke kennis heeft meegenomen naar Griekenland. Die kennis slaat op Osiris. Maar i.p.v. bij de Grieken een nieuwe God te introduceren, maakt Pythagoras van de onbekende Dionysus een zeer belangrijke God.

De meeste grote heidense 'geesten' zoals Plato, Euripides en Sophocles waren ingewijd in de Dionysus-cultus, die niet ver van Athene werd bedreven. Duizenden waren ingewijd in deze cultus van een stervende en herrijzende ‘Godmens’.

Op de plek waar nu het Vaticaan is, stond vroeger een heidense tempel.
De heidense ceremoniën waren voor de eerste christenen zo schokkend dat ze alle sporen ervan hebben uitgewist.
De Heidenen vereerden ooit een verlosser, Mithras!
Net als Jezus was hij geboren op 25 december uit een maagd. 'Zoon van God'. Hij voer ten hemel en zou terugkeren om de levenden en de doden te berechten. Heidense priesters celebreerden symbolisch brood en wijn ter ere van hun verlosser.
(wie zijn bloed niet dronk, zou geen verlossing vinden)
.
Had het Christendom niet overwonnen, dan was de wereld nu van Mitra geweest.

Deze God (Mithras) is een verlosser, de 'zoon van god' en geboren uit een sterfelijke vrouw. De mensgeworden God. Hij verricht wonderen en verandert water in wijn. Net zoals Jezus!
Mithras sterft met Pasen, staat op en vaart ten hemel, net zoals Jezus.

Motieven die wij associëren met het verhaal van Jezus, bestonden al in een bepaalde vorm zoals in het verhaal van Osiris, Dionysus en Mithras!
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_70537491
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Een tijdje geleden is een amulet, een Griekse talisman, gevonden met een gekruisigd figuur erop. Je zou denken dat het Jezus is. Maar de Griekse inscriptie vertelt ons dat de Heidense godmens Dionysus is.
Voor al die vermeend overeenkomsten tussen Jezus en Mithra, Dionysos, zou ik graag bronnen zien, maar vooral bovenstaande lijkt me interessant.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  woensdag 1 juli 2009 @ 09:26:44 #216
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70537602
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
In de tijd van Jezus kon iedereen Zoon van God zijn.
Is dit stuk van jezelf of heb je het van een website? Dan is een bron misschien wel aardig.
quote:
Het geeft de nauwe band tussen de mens en God weer, en Jezus was toen echt niet de enige Zoon van God. Alle 'machtigen' tot aan de Keizers toe zeiden Zoon van God te zijn.
Dat lijkt me niet helemaal juist. Volgens mij waren het sowieso niet alle keizers, maar b.v. Augustus, stiefzoon van Caesar gebruikte wel zo'n soort titel. Julius Caesar is na zijn dood vergoddelijkt, en wordt de goddelijke Caesar (niet per se de god Caesar), Augustus noemt zich dan ook niet filius dei, wat zoon van God zou zijn, maar filius divi, meer 'zoon van een godheid' of 'van een goddelijke'. Dat verschil is subtiel, en je begaat volgens mij geen flater als je Augustus 'zoon van God' noemt, máár het is net wat anders dan filius dei.

Ik weet niet of er voor Caesar ook al gevallen van vergoddelijking waren.
quote:
Julius Caesar is de zoon van een Godin met dezelfde afstamming als de latere keizers zich toedichtten.
Caesars moeder was wel bekend, dat was een respectabele vrouw. Ik geloof niet dat zij vergoddelijkt is.
quote:
Dionysus = 'Zoon van God'. Een Goddelijk kind dat rust op de schoot van zijn moeder, net zoals Jezus bij Maria. Dionysus wordt geëerd met brood en wijn ter nagedachtenis van zijn offerdood aan een ruwe staak. Ook hij stijgt ten Hemel, net zoals Osiris en Jezus.
Wat Dionysus betekent weet men volgens mij niet. Hij is natuurlijk een zoon van een god, van Zeus zelfs, maar dat waren wel meer Griekse goden, dat is niet zo bijzonder. Hij is opgevoed door de nimfen van Nysa, en het Dio kan God betekenen, maar wat dat nysus nu precies betekent? Jezus als zoon van God wordt aangeduid als ‘Υἱός’, zoon (Huïos), niet Nysos of zoiets.

D'r zitten nog wel wat meer dubieuze beweringen in het stukje dat je aanhaalt… de overeenkomsten worden een stuk sterker aangedikt dan ze zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70539435
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
In de tijd van Jezus kon iedereen Zoon van God zijn.
Iedere jood die vroom naar de wet leefde.
Klopt. Maar bij Jezus werd het vaak in een uniek verband gebruikt. Ik quote mijzelf uit een ouder topic:

Zoon van God
Mensen zeggen vaak: "Dat Jezus de Zoon van God werd genoemd, zegt niks, deze titel werd namelijk ook vaak voor mensen gebruikt." Dit klopt als een bus. Het werd bijvoorbeeld gebruikt om koningen of simpelweg 'gelovigen' aan te duiden.
Echter, in sommige gevallen wordt 'Zoon van God' wel op een unieke manier gebruikt.

Markus 13:
31 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen. 32 Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet en de Zoon niet, alleen de Vader.

Hier noemt Jezus zichzelf specifiek 'de Zoon'. Hij schaart zichzelf niet bij de mensen of bij de engelen, hij is 'de Zoon'.
Dat dit een later bedachte tekst door de kerk bijvoorbeeld, lijkt zeer onwaarschijnlijk. Vooral omdat hier naar voren komt dat zelfs Jezus ook niet alles weet.

Ook de parabel van de wijngaard laat Jezus unieke positie zien.

Markus 12:
1 Hij begon tegen hen te spreken in gelijkenissen: ‘Een man legde een wijngaard aan en omheinde die. Hij groef een kuil voor de wijnpers en bouwde een uitkijktoren. Hij verpachtte de wijngaard aan wijnbouwers en ging op reis. 2 Na verloop van tijd stuurde hij een knecht naar de wijnbouwers om zijn deel van de opbrengst van hen te ontvangen; 3 maar ze grepen hem vast, mishandelden hem en stuurden hem met lege handen terug. 4 Daarna stuurde hij een andere knecht naar hen toe, die ze in het gezicht sloegen en vernederden. 5 Hij stuurde nog een derde, die ze doodden, en nog vele anderen; sommigen werden door de wijnbouwers mishandeld en anderen werden door hen gedood. 6 Ten slotte was alleen nog zijn geliefde zoon over; die stuurde hij als laatste naar hen toe, met de gedachte: Voor mijn zoon zullen ze wel ontzag hebben. 7 Maar de wijnbouwers zeiden tegen elkaar: “Dat is de erfgenaam. Kom op, laten we hem doden, dan is de erfenis van ons.” 8 Ze grepen hem vast en doodden hem en gooiden zijn lichaam buiten de wijngaard.

Het is duidelijk dat de wijnbouwer hier God is en de knechten zijn Zijn boodschappers: profeten. Maar wie is dan 'zijn geliefde zoon'?
Dit is ook weer een zeer betrouwbare tekst, zelfs geaccepteerd als authentiek door de hypersceptische 'Jesus Seminar'.

Nog een unieke Vader-Zoon tekst:

Matteus 11:
25 In die tijd zei Jezus ook: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. 26 Ja, Vader, zo hebt u het gewild. 27 Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is, dat weet alleen de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.

Hier laat Jezus weer duidelijk zien dat hij een unieke relatie hebt met God de Vader

Kortom, de benaming 'Zoon van God' komt niet helemaal uit de lucht vallen. Het NT, en ws. de woorden van Jezus zelf, gaven aanleiding deze titel te gebruiken.
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Hetzelfde gold voor de heidenen.
Zoon van God was een metafoor, gekend in het hele Romeinse Rijk. Het geeft de nauwe band tussen de mens en God weer, en Jezus was toen echt niet de enige Zoon van God. Alle 'machtigen' tot aan de Keizers toe zeiden Zoon van God te zijn.

In het oude Egypte was elke farao Zoon van Osiris. Dus zoon van God.
De moeder van Alexander de Grote was ingewijd in de Dionysus-cultus en ze pompte het bij Alexander erin dat hij de onbevlekte was, geboren uit een Godheid. De moeder van Alexander was dan de moeder-maagd.

Julius Caesar is de zoon van een Godin met dezelfde afstamming als de latere keizers zich toedichtten.

Conclusie: In de Klassieke Oudheid was het idee 'Zoon van God' zeer algemeen!
Wat Iblis zegt.
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Voor zover bekend is, heeft Jezus zichzelf nog nooit Zoon van God 'genoemd.
Ik verwijs naar de passages die ik eerder citeerde. Daar noemt hij zichzelf wel degelijk 'de Zoon' op een unieke manier. Die passages worden door veel geleerden als authentiek gezien.
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Volgens het evangelie van Marcus noemde Jezus zichzelf 'Zoon des Mensen'!
Zo noemde Jezus zichzelf het liefst, dat klopt. Maar je weet wel wat die term betekent toch? Het betekent niet 'Mensenzoon' in de zin van 'ik ben ook maar een mens'. Maar het is een messiaanse term afkomstig van de profeet Daniël. Ik citeer mijzelf weer even:

De Mensenzoon
Hoewel de minst bekende titel, was dit Jezus' favoriete manier om zichzelf aan te duiden. Deze titel wordt alleen al 69 keer gebruikt in de synoptische evangeliën en 13 keer in Johannes. Omdat bijna niemand in Jezus omgeving (ook de vroege kerk niet) deze titel gebruikt, is het zeer waarschijnlijk dat Jezus hier echt zelf mee is gekomen.
Deze titel was minder 'militair' dan 'messias' en het bracht Jezus niet direct in gevaar. En toch kon hij op deze manier zijn unieke autoriteit 'claimen'. Alle 'insiders' wisten dat Jezus met deze titel doelde op zijn Messiaanse roeping, maar voor alle 'outsiders' was het een raadsel wat Jezus hiermee bedoelde. Dit maakte deze term een stuk veiliger voor Jezus om te gebruiken.
De 'Zoon des Mensen' titel is een titel die in het Oude Testament vooral bij profetieën voorkomt, zoals bij Daniël, Ezechiël en ook in de profetische passages van de Psalmen.

Wat teksten waar 'De Zoon des Mensen' voorkomt:

Markus 8:
38 Wie zich tegenover de trouweloze en zondige mensen van deze tijd schaamt voor mij en mijn woorden, zal merken dat de Mensenzoon zich ook voor hem schaamt, wanneer hij komt in het gezelschap van de heilige engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader.’

Matteus 19:
28 Jezus zei tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: wanneer de tijd aanbreekt dat alles vernieuwd wordt, wanneer de Mensenzoon in zijn majesteit zal zetelen op zijn troon, zullen ook jullie die mij gevolgd zijn plaatsnemen op de twaalf tronen en rechtspreken over de twaalf stammen van Israël.

Het lijkt mij duidelijk dat het hier niet zomaar om een 'mens' gaat.
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het begint met de wederopstanding. Het leven na de dood.
De Egyptenaren sprak dit idee erg aan. Zij waren voortdurend bezig met het eeuwige leven van het lichaam. De Pyramiden laten zien dat de godsdienst van de Egyptenaren draaide om 'leven na de dood'. Dit betekende het leven in de Kosmos, zoals de dode natuur het voorjaar ontwaakt.
De overledene verschijnt voor het tribunaal van het laatste oordeel. De mens staat daar voor een deur die toegang geeft tot de zaal van de Absolute Waarheid waar ook Osiris staat.

Osiris is de God die als mensengedaante op Aarde verschijnt. Hij brengt de wetten hoé de goden geëerd moeten worden. Hij brengt beschaving en wordt dan door het kwaad ter dood gebracht. Osiris staat weer op en stijgt ten Hemel waar hij het laatste oordeel uitstpreekt
(net als Jezus)
Dat laatste slaat werkelijk nergens op. Osiris wordt in een kist opgesloten en verdrinkt in de nijl. Seth vind hem, snijdt zijn lichaam in 12 stukken en verspreid ze door heel Egypte. Vervolgens probeert Isis het lichaam weer bij elkaar te verzamelen en in elkaar te zetten. Met dit Frankensteinachtige lichaam weet zij alsnog Horus te verwekken. Noem jij dat een wederopstanding en een hemelvaart?
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dit is zeker niet het enige mythische beeld.

Een tijdje geleden is een amulet, een Griekse talisman, gevonden met een gekruisigd figuur erop. Je zou denken dat het Jezus is. Maar de Griekse inscriptie vertelt ons dat de Heidense godmens Dionysus is.
Je bedoelt denk ik deze?



Die komt of uit de Middeleeuwen of uit de 3e eeuw na christus. Eerder geïnspireerd door Jezus dan andersom dus.
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het feit dat deze Heidense Godmens dezelfde dood zou zijn gestorven als Jezus (zoals later werd beweerd) is het stuitende bewijs dat het Jezus-verhaal ontleend is aan Heidens Mythen.
Buiten het feit dat deze redenering niet klopt (Heidense goden zijn ook gekruisigd, dus Jezus niet), klopt je bewering ook totaal niet. Waar haal je in hemelsnaam vandaan dat Dyonisius gekruisigd is?
Er is niet veel over zijn dood bekend, er is alleen een of ander vaag verhaal dat hij als kind aangevallen is door Titanen die alles vernietigen behalve zijn hart. Vervolgens wekt Zeus Dyonisus, met behulp van het hart, weer tot leven.

Ik zie werkelijk geen een parallel met Jezus.

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dionysus = 'Zoon van God'. Een Goddelijk kind dat rust op de schoot van zijn moeder, net zoals Jezus bij Maria.
Zijn moeder was Semela? Zij was ook geen maagd. Dat een kind bij zijn moeder op schoot zit vind ik eerlijk gezegd niet zo schokkend.

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dionysus wordt geëerd met brood en wijn ter nagedachtenis van zijn offerdood aan een ruwe staak.
Ruwe staak is onzin. Dat over brood en wijn, klopt. Al was dat zo ongeveer het enige wat men at in die tijd, dus zo schokkend vind ik dat ook niet.

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Ook hij stijgt ten Hemel, net zoals Osiris en Jezus.
Dit zuig je weer uit die dikke duim van je.

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Men zegt dat Pythagoras 20 jaar lang in de Egyptische tempels heeft gestudeerd en daarna al die mystieke kennis heeft meegenomen naar Griekenland. Die kennis slaat op Osiris. Maar i.p.v. bij de Grieken een nieuwe God te introduceren, maakt Pythagoras van de onbekende Dionysus een zeer belangrijke God.

De meeste grote heidense 'geesten' zoals Plato, Euripides en Sophocles waren ingewijd in de Dionysus-cultus, die niet ver van Athene werd bedreven. Duizenden waren ingewijd in deze cultus van een stervende en herrijzende ‘Godmens’.

Op de plek waar nu het Vaticaan is, stond vroeger een heidense tempel.
De heidense ceremoniën waren voor de eerste christenen zo schokkend dat ze alle sporen ervan hebben uitgewist.
Gezellige complottheorie, niet erg relevant.

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De Heidenen vereerden ooit een verlosser, Mithras!
Net als Jezus was hij geboren op 25 december uit een maagd.
Jezus is niet op 25 december geboren. Mithras is niet geboren uit een maagd.

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
'Zoon van God'.
Niet echt.

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Hij voer ten hemel
Bron? Over zijn dood en zogenaamde opstanding is niks bekend.

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende: en zou terugkeren om de levenden en de doden te berechten.
Bron?

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Heidense priesters celebreerden symbolisch brood en wijn ter ere van hun verlosser.
(wie zijn bloed niet dronk, zou geen verlossing vinden)
Die quote is afkomstig van ene Zarathrusta een aantal eeuwen na christus. Wie heeft dan wie beïnvloed?

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Had het Christendom niet overwonnen, dan was de wereld nu van Mitra geweest.

Deze God (Mithras) is een verlosser, de 'zoon van god' en geboren uit een sterfelijke vrouw.
Verlosser of Zoon van God werd hij nooit genoemd.

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De mensgeworden God.
Slaat ook nergens op.

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Hij verricht wonderen en verandert water in wijn. Net zoals Jezus!
Wonderen deed hij, water in wijn veranderen niet.

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Mithras sterft met Pasen, staat op en vaart ten hemel, net zoals Jezus.
Nogmaals: er is niets bekend over de dood en zogenaamde opstanding van Mithras.

quote:
Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Motieven die wij associëren met het verhaal van Jezus, bestonden al in een bepaalde vorm zoals in het verhaal van Osiris, Dionysus en Mithras!
Nee. Je bent weer in de aloude Zeitgeistval getrapt. Grotere onzin is zelden verkondigd.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_70570557
Oke dan, dan zal ik het toegeven. Ik ben de Duivel en probeerde jullie te misleiden

Als jullie geen weet hebben van deze feiten, dan heeft het geen zin om in discussie te gaan
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_70571883
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 08:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Oke dan, dan zal ik het toegeven. Ik ben de Duivel en probeerde jullie te misleiden

Als jullie geen weet hebben van deze feiten, dan heeft het geen zin om in discussie te gaan
Je "feiten" worden bekritiseerd, daar kun je natuurlijk op ingaan
-
pi_70575773
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 08:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Oke dan, dan zal ik het toegeven. Ik ben de Duivel en probeerde jullie te misleiden

Als jullie geen weet hebben van deze feiten, dan heeft het geen zin om in discussie te gaan
Ik heb wel weet van die feiten, want ik weet dat ze niet kloppen.

Noem eens wat bronnen voor je beweringen dan? Het liefst wat encyclopediën ofzo.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  donderdag 2 juli 2009 @ 16:33:37 #221
261554 rodka
Hooi noch stro
pi_70583761
quote:
[..]

Je bedoelt denk ik deze?

[ afbeelding ]

Die komt of uit de Middeleeuwen of uit de 3e eeuw na christus. Eerder geïnspireerd door Jezus dan andersom dus.
Pics or it didn't happen.

Overigens, puur uit interesse. Zijn hier ook christenen met atheïstische ouders? Ouders uit een overige categorie mogen deze keer ook, zolang het maar wat anders is.
pi_70583876
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:33 schreef rodka het volgende:

[..]

Pics or it didn't happen.
Pics waarvan?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  donderdag 2 juli 2009 @ 16:52:47 #223
261554 rodka
Hooi noch stro
pi_70584376
De internet cult-oneliner 'pics or it didn't happen' heeft toch zeker geen uitleg nodig?
pi_70585779
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 16:52 schreef rodka het volgende:
De internet cult-oneliner 'pics or it didn't happen' heeft toch zeker geen uitleg nodig?
Nee, ik begrijp alleen niet waarvan je in dit geval 'pics' wilt zien.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  donderdag 2 juli 2009 @ 18:38:05 #225
261554 rodka
Hooi noch stro
pi_70586993
Pijnlijk. Het leek me dat een dergelijke zin door menigeen zou worden begrepen als een vraag om een bron.

Goed, bij deze dus, heb je ook een linkje naar een non-biased site waar dat vandaan komt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')