Geloof en logica staan helemaal niet tegenover elkaar. Bovennatuurlijk en logica ook niet. Misschien dat je logisch positivisme en bovennatuurlijk bedoeld? Die lijken me wel moeilijk te combineren. Er zijn genoeg mensen die logisch redeneren over het bovennatuurlijke.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:30 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Je kan het niet EN logisch noemen EN bovennatuurlijk. Het is GEEN logische optie, maar een geloofsuitspraak. En dat mag. Geloven is niet weten, het is geloven Je mag geloven wat je wilt, maar noem het niet logisch, dan gaan bij ons de haren overeind staan, want dan kaap jij het woord logisch en gebruikt het voor iets anders dan de gangbare definitie (sinds de oude Grieken).
Ik heb geen idee hoe 'jullie' zoeken en wat je verwacht, dus hier kan ik niet veel over zeggen.quote:Wij zien 0 aanwijzingen voor dat hogere, we kunnen er open voor staan tot we een ons wegen, maar dat verandert niks. Wat Modus denk ik bedoeld is dat gelovigen eerst al een gevoel voor dat hogere hebben, hebben besloten dat het bestaat, en er dan een uiting bij zoeken die bij hun gevoel past (traditioneel was dat vrijwel 100% het geloof van de voorouders, sinds de globalisering kan men ook elders gaan kijken
Ad 1:Nogmaals, er is niets onlogisch aan een opstanding uit de doden. Dat is prima voor te stellen. Uiteraard is het iets wat we doorgaans niet meemaken, maar dat maakt het nog niet onlogisch. Het komt alleen niet veel voor.quote:Het verhaal is nu juist niet redelijk. Ten eerste gaat het tegen de logica in, ten tweede spreken de evangelien elkaar tegen, ten derde is (vanuit een neutraal standpunt beoordeeld) een seculiere verklaring beter dan een theologische.
Ik geloof hier echt niets van, maar ik laat me graag overtuigen. Van welke schrijver hebben we 50 jaar na zijn optreden al meer dan 15 verschillende werken en na 100 jaar nog vele malen meer?quote:Wij vinden het juist erg tegenvallen, dat er zo weinig bronnen zijn. Er zijn tientallen, zo niet honderden tijdgenoten van Jezus waar we veel meer van weten uit historische bronnen, terwijl die allemaal gewoon politicus, schrijver, of militair waren en geen zoon van god en redder van de mensheid.
Klopt redelijk. Alles valt logischerwijs te betwijfelen in dit leven. De vragen die de atheist stelt, kan ik ook bedenken.quote:Toch is er verschil tussen jou en de atheïst. Jij neemt iets aan en baseert daar vervolgens een heel geloof op. De atheïst doet dat niet. Die verwerpt slechts jouw ongefundeerde aanname. (indien de atheïst er zelf ook een heeft, dan valt dat buiten zijn atheïst zijn)
sinds Plato en Aristoteles noemen velen dat niet logisch meer, je kan wel logica betrekken op goden e.d. , maar wat jij hier deed over de opstanding, heeft niks met logica te maken.quote:Op zondag 21 juni 2009 21:28 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Geloof en logica staan helemaal niet tegenover elkaar. Bovennatuurlijk en logica ook niet. Misschien dat je logisch positivisme en bovennatuurlijk bedoeld? Die lijken me wel moeilijk te combineren. Er zijn genoeg mensen die logisch redeneren over het bovennatuurlijke.
In de verbeelding is het prima voor te stellen, net als Aliens, Hobbits of eenhoorns. Allemaal zaken die niet niet vaak voorkomen, ze komen nooit voor. Behalve in verhalen.quote:Ad 1:Nogmaals, er is niets onlogisch aan een opstanding uit de doden. Dat is prima voor te stellen. Uiteraard is het iets wat we doorgaans niet meemaken, maar dat maakt het nog niet onlogisch. Het komt alleen niet veel voor.
quote:Ad 2: In details lijken er verschillen te zitten tussen de evangeliën. Dat bevestigt alleen maar weer dat het geen afgesproken werk is van de evangelisten. Verder kun je ook vandaag de dag nog zien hoe verschillend mensen 1 en dezelfde gebeurtenis kunnen beleven. Dat ze Jezus gezien hebben is echter duidelijk.
Mensen (de bijbelschrijvers) kunnen ook een verhaal schrijven over lichamelijke opstanding omdat ze ervaren dat Jezus in hun geest, in hun bewustzijn nog steeds leeft. Ze waren duidelijk onder de indruk van zijn woorden tijdens hun leven. Als ze dat 30 of 50 of 70 jaar later nog steeds voelden, waren zijn ideeën dus nog levend. Hij is opgestaan! Hij leeft! Weet jij veel of dat 2000 jaar oude verhaal letterlijk was? Jij verdedigt dat standpunt slechts omdat het al millenia door de kerk zo gedaan wordt, het is jouw geleerd, niks van je geloof heb je zelf bedacht, al je gedachten erover komen of direct van ouders en opvoeders of indirect doordat je zelf boeken erover hebt gelezen.quote:Ad 3. Als mens kun je niet neutraal staan in deze zaken. Ieder mens heeft vragen die zeer grote invloed hebben op hoe je je leven leeft. Wetenschappelijk gezien ben ik dus met je eens dat je niet kunt stellen dat Jezus is opgestaan. Maar dat ligt dan dus aan de methode die je kiest.
Ik had het over bronnen, dat zijn dus ook munten, beelden, gebouwen, etc. Loop eens rond in Rome of Athene, dan kom je ze wel tegen. Niet alleen daar , het hele Middellandse zee gebied barst van de overblijfselen waar directe informatie over personen te vinden is die 2000 jaar geleden leefden.quote:Ik geloof hier echt niets van, maar ik laat me graag overtuigen. Van welke schrijver hebben we 50 jaar na zijn optreden al meer dan 15 verschillende werken en na 100 jaar nog vele malen meer?
Het staat je dan ook vrij om niet de antwoorden aan te nemen die de atheïst op die vragen vind. Maar je blijft geconfronteerd worden met van die lastposten als ik die maar blijven hameren op dat irrationele.quote:Klopt redelijk. Alles valt logischerwijs te betwijfelen in dit leven. De vragen die de atheist stelt, kan ik ook bedenken.
Stop met de gedachte dat de atheïst als atheïst aannames doet. Atheïst = het afwijzen van het theïsme. Punt. Klaar. Einde.quote:Ik zou ook nog wel meer dingen kunnen betwijfelen dan de meeste atheisten doen, en dan zeggen dat de atheist ongefundeerde aannames doet. De meeste mensen gaan er vanuit dat er een wereld buiten hen bestaat, en dat die wereld redelijk onafhankelijk van ons mensen is. Dat 'voelt' wel logisch aan. Stel dat iemand zegt dat alleen hijzelf bestaat in het bewustzijn dat hij heeft. Hij ontkent dat er materie bestaat. Hij vertelt alle mensen dat ze ongefundeerde aannames maken door te stellen dat er een wereld buiten hen is. Kan iemand hem corrigeren? Nee, zo iemand kun je niet overtuigen. Zijn huidige wereldbeeld is niet te falsificeren.
Ik vind mijn wereldbeeld eerlijker, want ik zeg dat er dingen zijn die buiten het bereik van het menselijk weten vallen, zoals bijvoorbeeld het ontstaan van het universum. Ik denk dus ook dat de wetenschap nooit een sluitend antwoord op zulke vragen zal krijgen. Maar het religieuze antwoord is slechts product van de menselijke verbeelding, terwijl de religie toch van oudsher graag een echt antwoord wil geven. Misschien wel een rijk wereldbeeld, maar intellectueel erg onbevredigend en 'ik weet het niet' vind ik veel eerlijker. Voor rijke verbeelding is er een schat aan kunst, muziek en literatuur en daar heb ik genoeg aan om me net zo rijk te kunnen voelen. Je kan ook van sprookjes genieten zonder erin te geloven.quote:Op eenzelfde manier kan iemand een ander prachtig wereldbeeld hebben dat alles kan verklaren, zonder dat het bovennatuurlijk daarin voorkomt. Alles wat zou kunnen wijzen op het bovennatuurlijke is simpelweg ter zijde te schuiven door te stellen dat mensen waanbeelden hebben gezien of gehoord of dat er kortsluiting in de hersenen optrad. Dat is eenvoudig genoeg. Dat zou ik ook kunnen. Ik vind mijn wereldbeeld rijker en ik neem mijns inziens ook de ervaringen van mensen in het verleden serieuzer. Maar dat zul je waarschijnlijk van harte met me oneens zijn.
Ik heb over de opstanding gezegd dat het een logische optie is, maar geen wetenschappelijke. Daar sta ik helemaal achter. Zeggen dat 'vele mensen' dat geen logische optie vinden helpt niet. Waarom vinden vele mensen dat?quote:Op maandag 22 juni 2009 23:20 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
sinds Plato en Aristoteles noemen velen dat niet logisch meer, je kan wel logica betrekken op goden e.d. , maar wat jij hier deed over de opstanding, heeft niks met logica te maken.
[..]
In de verbeelding is het prima voor te stellen, net als Aliens, Hobbits of eenhoorns. Allemaal zaken die niet niet vaak voorkomen, ze komen nooit voor. Behalve in verhalen.
Ook genoeg ongelovigen zijn er van overtuigd dat de apostelen geloofden dat Jezus was opgestaan. Daar hoef je echt niet gelovig voor te zijn.quote:Het is alleen duidelijk voor de gelovige, voor mij is het net zo onduidelijk als de opstanding van Aslan in de Narnia wereld. Of om een ouder verhaal te nemen, de avonturen van Odysseus.
Je verhaal staat haaks op de bronnen die we hebben. Ze waren juist diep teleurgesteld dat Jezus was gekruisigd. Ook het idee dat hij voorleefde in hun gedachten is niet wat ze ons willen vertellen. Paulus noemt juist expliciet mensen die Jezus gezien hebben na zijn dood. 1 Kor 15:quote:Mensen (de bijbelschrijvers) kunnen ook een verhaal schrijven over lichamelijke opstanding omdat ze ervaren dat Jezus in hun geest, in hun bewustzijn nog steeds leeft. Ze waren duidelijk onder de indruk van zijn woorden tijdens hun leven. Als ze dat 30 of 50 of 70 jaar later nog steeds voelden, waren zijn ideeën dus nog levend. Hij is opgestaan! Hij leeft!
Dit schrijft Paulus zo'n 20 jaar na 'het kruis'. Door deze tekst te combineren met andere teksten van Paulus kunnen we vaststellen dat het geloof in de opgestane Jezus er al rond het jaar 33-35 moet zijn geweest. Niet later. Mogelijk wel eerder, maar dit is niet aan te tonen.quote:hij is verschenen aan Kefas en vervolgens aan de twaalf leerlingen. 6 Daarna is hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders en zusters tegelijk, van wie er enkelen gestorven zijn, maar de meesten nu nog leven. 7 Vervolgens is hij aan Jakobus verschenen en daarna aan alle apostelen. 8 Pas op het laatst is hij ook aan mij verschenen, aan het misbaksel dat ik was.
Als je zo goed in je logica zit, dan zul je vast ook zien dat dit een drogreden is. Hoe iemand aan z'n overtuiging komt, is geen weerlegging van die overtuiging.quote:Weet jij veel of dat 2000 jaar oude verhaal letterlijk was? Jij verdedigt dat standpunt slechts omdat het al millenia door de kerk zo gedaan wordt, het is jouw geleerd, niks van je geloof heb je zelf bedacht, al je gedachten erover komen of direct van ouders en opvoeders of indirect doordat je zelf boeken erover hebt gelezen.
Er is veel informatie inderdaad. Het moet dus ook makkelijk zijn om een schrijver te vinden waarover net zo veel geschreven is als Jezus. Of zoals je zelf zegt 'tientallen'.quote:Ik had het over bronnen, dat zijn dus ook munten, beelden, gebouwen, etc. Loop eens rond in Rome of Athene, dan kom je ze wel tegen. Niet alleen daar , het hele Middellandse zee gebied barst van de overblijfselen waar directe informatie over personen te vinden is die 2000 jaar geleden leefden.
Tegenwoordig kunnen we controleren wat Plinius de Jongere ons heeft verteld. Maar je mist blijkbaar het punt. In die tijd konden er hele grote dingen gebeuren zonder dat we daar (veel) bronnen van hebben. We hebben 1 ooggetuigeverslag van de vernietiging van Pompeii.quote:[quote]
Een treffend voorbeeld van de schaarsheid van bronnen is de vernietiging van Pompeii in 79 nC door een uitbarsting van de Vesuvius. Meer dan 10.000 mensen zouden hier bij zijn omgekomen. Hoeveel ooggetuigen hebben we van deze enorme ramp? Een hele! Plinius de Jongere. Als ik dan zie hoeveel bronnen we over Jezus hebben dan is dat uitgebreid te noemen.
Haha... Je vergeet een klein detail. We hebben Pompeii opgegraven. Je kan de resten van die doden nog zien. Daarnaast is dat ene ooggetuigeverslag dat bewaard gebleven is erg betrouwbaar en uitgebreider dan alles over Jezus bij elkaar. (we controleren hier de evangelien op betrouwbaarheid, dus je moet Plinius / Tacitus hier vergelijken met buiten-bijbelse jezus bronnen. Je kan niet document A nemen om het waarheidsgehalte van document A vast te stellen zonder het te checken met andere bronnen. Maar goed, nu kom ik weer bij die logica he... de gangbare definitie van logica...
De geloofsstap die je uiteindelijk maakt is een niet-rationele stap. Dat zie ik ook wel. Maar het is niet anti-rationeel. Maar voel je vrij om lekker commentaar te blijven leveren.quote:Het staat je dan ook vrij om niet de antwoorden aan te nemen die de atheïst op die vragen vind. Maar je blijft geconfronteerd worden met van die lastposten als ik die maar blijven hameren op dat irrationele.
Ik ben het helemaal met je eens dat er heel veel buiten ons kennisvermogen ligt. Het christelijke antwoord is geen menselijke verbeelding, maar het zien van Jezus die opgestaan is. Dat is empirie. Geen filosofie.quote:Stop met de gedachte dat de atheïst als atheïst aannames doet. Atheïst = het afwijzen van het theïsme. Punt. Klaar. Einde.
Daarnaast kan je in discussie gaan over wat iemand anders gelooft, dus ook wat een atheïst gelooft. Maar die iemand, ik bijvoorbeeld gelooft die dingen niet als atheist, maar als ..................... vul maar iets in. utilitarist, materialist, naturalist, secularist, sofist, of politiek: socialist, anarchist, humanist, weetikveelist,
Persoonlijk voel ik me wel humanist, maar dat heeft niks met mijn atheïsme te maken, want er zijn ook theïstische humanisten.
[..]
Ik vind mijn wereldbeeld eerlijker, want ik zeg dat er dingen zijn die buiten het bereik van het menselijk weten vallen, zoals bijvoorbeeld het ontstaan van het universum. Ik denk dus ook dat de wetenschap nooit een sluitend antwoord op zulke vragen zal krijgen. Maar het religieuze antwoord is slechts product van de menselijke verbeelding, terwijl de religie toch van oudsher graag een echt antwoord wil geven. Misschien wel een rijk wereldbeeld, maar intellectueel erg onbevredigend en 'ik weet het niet' vind ik veel eerlijker. Voor rijke verbeelding is er een schat aan kunst, muziek en literatuur en daar heb ik genoeg aan om me net zo rijk te kunnen voelen. Je kan ook van sprookjes genieten zonder erin te geloven.
Omdat ze hebben geleerd wat logica betekentquote:Op dinsdag 23 juni 2009 11:40 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik heb over de opstanding gezegd dat het een logische optie is, maar geen wetenschappelijke. Daar sta ik helemaal achter. Zeggen dat 'vele mensen' dat geen logische optie vinden helpt niet. Waarom vinden vele mensen dat?
Het was maar een voorbeeld.. Het is niet mijn verhaal. Ik schreef slechts ' je kan ook.... in de zin van.. 'het is mogelijk dat iemand denkt dat etc etc....... 'quote:Je verhaal staat haaks op de bronnen die we hebben. Ze waren juist diep teleurgesteld dat Jezus was gekruisigd. Ook het idee dat hij voorleefde in hun gedachten is niet wat ze ons willen vertellen. Paulus noemt juist expliciet mensen die Jezus gezien hebben na zijn dood. 1 Kor 15:
het is geen weerlegging van de overtuiging, maar ter illustratie van het feit dat religie geen openbaring is, maar doorgegeven cultuur.quote:Als je zo goed in je logica zit, dan zul je vast ook zien dat dit een drogreden is. Hoe iemand aan z'n overtuiging komt, is geen weerlegging van die overtuiging.
quote:Er is veel informatie inderdaad. Het moet dus ook makkelijk zijn om een schrijver te vinden waarover net zo veel geschreven is als Jezus. Of zoals je zelf zegt 'tientallen'.
Er zijn ongetwijfeld talloze grote gebeurtenissen geweest waarvan we helemaal geen enkel verslag meer hebben. Het verschil met het jezus verhaal is slechts dat natuurrampen en menselijke oorlogen e.d. niet claimen dat het de belangrijkste gebeurtenis uit de geschiedenis is. Als er een almachtige god is, schepper van al, die 1 mens (zichzelf) zendt om de hele mensheid te redden, dan lijkt me dat net even iets belangrijker dan al het andere.. Daarom vinden we het raar dat we er zo weinig over weten...... Daarom denken we dat onze verklaring (menselijke verbeelding) beter is dan de christelijke verklaring.quote:Tegenwoordig kunnen we controleren wat Plinius de Jongere ons heeft verteld. Maar je mist blijkbaar het punt. In die tijd konden er hele grote dingen gebeuren zonder dat we daar (veel) bronnen van hebben. We hebben 1 ooggetuigeverslag van de vernietiging van Pompeii.
het is wel reëel, en zelfs essentieel. ik ben benieuwd naar jouw buitenbijbelse bronnen. Een regeltje bij een geschiedschrijver dat er een of andere relschopper genaamd jezus is terechtgesteld? Daar zijn denk ik wel meer voorbeelden van te vinden, maar dat lijkt me geen reden om er een godsdienst op te baseren. Spartacus als Heiland?quote:Je vraag naar buitenbijbelse bronnen is niet reeel. We kunnen de evangelien ook naast elkaar leggen en daar serieus onderzoek naar doen. Dan kunnen we allerlei zaken bepalen. En zelfs met die buitenbijbelse bronnen kunnen we trouwens de basis vinden van waar het om draait in het christendom.
quote:Ik ben het helemaal met je eens dat er heel veel buiten ons kennisvermogen ligt. Het christelijke antwoord is geen menselijke verbeelding, maar het zien van Jezus die opgestaan is. Dat is empirie. Geen filosofie.
niet-rationeel is iets dat rationeel gezien niet mogelijk is. God is antirationeel: niet alleen onmogelijk, maar verzet zich bovendien actief tegen het rationele. Wat op zich al weer niet-rationeel is.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 12:08 schreef Modus het volgende:
Wat is het verschil tussen nietrationeel en antirationeel? Probeer je nou op 1 of andere manier toch logica aan een nietrationeel iets toe te kennen?
Mea culpa. Ik heb zitten slapen. Je hebt helemaal gelijk dat we van allerlei personen meer weten dan van Jezus. Over de verscheidenheid aan bronnen voor bepaalde personen zou ik nog wel meer willen weten, maar dat is huiswerk voor mezelf.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 15:12 schreef vaarsuvius het volgende:
Als je een schrijver wilt, over vrijwel elke schrijver uit de oudheid die wij kennen is meer bekend dan over de historische Jezus. Je moet wel snappen dat de historische jezus iets anders is dan de bijbelse jezus. Over de bijbelse jezus is uiteraard een boel geschreven, net zoals er ook een boel geschreven is over Hamlet, Frodo of Clark Kent. Over de historische Jezus is erg weinig bekend, zelfs zijn geboorte en sterfdatum zijn niet exact bekend, er zijn 3 zinnetjes in een paar antieke seculiere geschriften en verder hebben we de evangelies die ook deels op elkaar gebaseerd zijn. De evangelies zijn ook duidelijke niet als geschiedkundige verslaggeving bedoeld, maar als theologische boodschap. Het gevolg is dat we vrijwel niks weten over Jezus.
We weten wel erg veel over mensen die ook rond die tijd leefden, bv
Marcus Tullius Cicero 3 januari 106 v.Chr. – Caieta, 7 december 43 v.Chr
autobiografie, redevoeringen, brieven aan anderen, borstbeelden, vermeldigingen in regerings annalen etc etc
Catullus,
Livius,
Caesar,
Vergilius,
Horatius,
Ovidius
Sallustius
Suetonius
Van dit soort lui weten we vaak heel wat omdat (delen van) hun werken bewaard zijn. Maar dit is maar het topje van de ijsberg. In die werken worden honderden andere mensen genoemd en komen talloze personen voor, familierelaties, politieke functies, die is vader van die, die was praetor in dat en dat jaar, die was quaestor , die was dit , die was dat, die trouwde met die.... Het gaat erom dat er op die manier (OOK AL IS MAAR EEN KLEIN BEETJE van de totale hoeveelheid bewaard gebleven) er een historisch betrouwbaar overzicht gemaakt kon worden over een langere periode Verschillende bronnen + tastbare opgravingen. Voor de bijbelse figuren hebben we dat niet. Ook niet voor de bijbelse jezus.
Wie zijn wij in deze? Ik ben het meteen met je eens dat het toffer was geweest als het in onze tijd zou plaatsvinden. Het was al makkelijker geweest als Jezus kwam in een tijd dat er video's waren. Maar zo is het blijkbaar niet gegaan. Het heeft ook niet kunnen voorkomen dat het over de hele wereld bekend is geworden. In zekere zin past deze manier ook wel bij de boodschap van Jezus. Het zwakke wordt gebruikt om grote dingen te bereiken.quote:Er zijn ongetwijfeld talloze grote gebeurtenissen geweest waarvan we helemaal geen enkel verslag meer hebben. Het verschil met het jezus verhaal is slechts dat natuurrampen en menselijke oorlogen e.d. niet claimen dat het de belangrijkste gebeurtenis uit de geschiedenis is. Als er een almachtige god is, schepper van al, die 1 mens (zichzelf) zendt om de hele mensheid te redden, dan lijkt me dat net even iets belangrijker dan al het andere.. Daarom vinden we het raar dat we er zo weinig over weten...... Daarom denken we dat onze verklaring (menselijke verbeelding) beter is dan de christelijke verklaring.
Ik zou niet weten waarom ik alleen buiten-bijbelse bronnen zou gebruiken. De bijbelse bronnen kunnen veel meer aan ons leren. Zelfs als we kritisch naar deze bronnen kijken.quote:het is wel reëel, en zelfs essentieel. ik ben benieuwd naar jouw buitenbijbelse bronnen. Een regeltje bij een geschiedschrijver dat er een of andere relschopper genaamd jezus is terechtgesteld? Daar zijn denk ik wel meer voorbeelden van te vinden, maar dat lijkt me geen reden om er een godsdienst op te baseren. Spartacus als Heiland?
quote:Te dien tijde was er een zeker wijs man die Jezus werd genoemd. En zijn gedrag was goed, en hij stond bekend als deugdzaam. En vele mensen onder de Joden en andere naties werden zijn discipelen. Pilatus veroordeelde hem tot de kruisiging en de dood. En zij die zijn discipelen waren geworden verlieten hem na zijn dood niet; zij verklaarden dat hij drie dagen na zijn kruisiging aan hen verschenen was en dat hij leefde; zodoende is hij misschien de Messias over wie de profeten wonderlijke dingen voorzegd hadden.
Tacitus:quote:Na de dood van de procurator Festus, toen Albinus op het punt stond hem op te volgen, vond de hogepriester Ananius het een gunstige gelegenheid om de Sanhedrin bij elkaar te roepen. Hij deed daarom Jakobus de broer van Jezus, die de Christus werd genoemd, en verscheidene anderen, voor zijn haastig bijeengeroepen raad verschijnen, en hij veroordeelde hen tot de dood door steniging. Alle wijze mannen en strenge volgelingen van de Wet die in Jeruzalem waren spraken hun afkeuring uit over deze daad. Sommigen gingen zelfs naar Albinus zelf, die vertrokken was naar Alexandrië, om deze inbreuk op de wet onder zijn aandacht te brengen, en om hem te informeren dat Ananius illegaal gehandeld had door de Sanhedrin bijeen te roepen zonder de Romeinse autoriteit
En nog wat kleinere teksten van Plinius, Suetonius, ea. Dit zijn de niet-christelijke-buitenbijbelse-bronnen, terwijl er ook nog wat christelijke-buitenbijbelse bronnen zijn. Het is niet superveel, maar zoals gezegd hebben we ook de bijbelse bronnen die net zo goed van alles te zeggen hebben.quote:nog menselijke hulp en schenkingen van Nero, nog zoenoffers aan de goden konden het schandelijke gerucht dat de brand op bevel was gesticht, de kop indrukken. Om aan dat gerucht een einde te maken schoof de keizer de schuld op de mensen die door hun schanddaden gehaat en door het volk christenen genoemd werden. Hij liet hen op een byzondere manier martelen. Die Christus naar wie deze mensen worden genoemd, was in de tijd van keizer Tiberius door de procurator Pontius Pilatus terechtgesteld. Hun verderfelijke geloof werd daardoor voor korte tijd onderdrukt. Later dook het echter weer op en verbreidde zich niet alleen in Judea, waar het ontstaan was, maar ook in Rome, het trefpunt van alle mogelijke afschuwelijke godsdienstige gebruiken die daar aanhangers vinden. Men greep daarom eerst diegenen die zich openlijk christen noemden, en op hun aanwijzing nam men vervolgens een groot aantal mensen gevangen
We hebben het helemaal niet over het woord van god gehad. De bijbel is een verzameling bronnen van verschillende auteurs waar we wel degelijk van alles mee kunnen. En het geloof in de opstanding is daarin misschien nog wel het meest aangehaalde. Bijbelse bronnen zijn niet automatisch verdacht, omdat ze in de eeuwen na de 1e eeuw zijn gecanoniseerd.quote:Op woensdag 24 juni 2009 00:48 schreef vaarsuvius het volgende:
Je blijft zo in het cirkeltje van.. ik geloof dat de bijbel het woord van god is omdat in de bijbel staat dat god bestaat en dat dit zijn woord is.......... dáárom kan je geen bijbel bronnen gebruiken om objectief te kijken naar de historiteit van iets.
De evangelien zijn inderdaad anoniem geschreven. Een van de twee passages van Josephus is omstreden. De andere wordt breed geaccepteerd. Van de 1e tekst wordt de preciese inhoud bediscussieerd. Dat Jezus besproken wordt, is vrijwel algemeen geaccepteerd.quote:Daarnaast wordt al sinds 200-300 jaar betwijfeld of die Jezus tekst bij bv Josephus wel echt is, en of het niet later is bijgevoegd door christenen. Voornaamste reden voor deze scepsis is dat er geen enkele verwijzing in andere literatuur is in de periode tot 300 AD, terwijl er uit die tijd wel veel verwijzingen naar het werk van Josephus zijn.. Maar geen enkele naar de Jesus passage. Dit is vreemd. Maar goed, men is het niet eens over wat en hoe al dan niet door Flavius zelf is geschreven, voor het totaal plaatje is het niet echt belangrijk. Het totaal plaatje blijft hoe dan ook erg vaag. Zelfs van de evangelies is het onduidelijk door wie ze nu precies zijn geschreven en wanneer.
Voordat Plinius de Jongere zijn brief schrijft aan de keizer, zijn vrijwel alle brieven van het Nieuwe Testament al geschreven. We hebben dus al tientallen bronnen over Jezus voordat Plinius schrijft. Het zegt me dus niet veel dat Plinius niet veel over Jezus te zeggen heeft. Zoals je zelf al zegt was er een grote diversiteit aan religies. Verder waren er vele andere zaken gebeurd tussen Jezus dood en Plinius. Bijvoorbeeld een Jeruzalem dat wordt vernietigd.quote:Terwijl er dus een massa antiek materiaal is waarvan we dat wel precies (of veel beter) weten.
kijken we bv naar die Plinius junior, iemand waar we veel meer van weten.. die schrijft niks over Jezus, alleen hij vraagt aan de keizer.. hoe moet ik nu toch omgaan met die christenen? Er bestonden dus christenen... Dat wordt ook niet betwijfeld. Er waren massa's religies, egypthische, griekse, germaanse, oosterse.... Het feit dat een schrijver de groep christenen noemt zegt totaal niks over historische waarheid van bepaalde dogma's van dat geloof , enkel dat er groepen mensen bestonden die men christenen kon noemen.
Jep, vooral door het credo dat Paulus in 1 Kor. 15 citeert:quote:Op woensdag 24 juni 2009 22:33 schreef Haushofer het volgende:
Dat laatste blijft een fascinerend onderwerp inderdaad, maar volgens mij wordt ook door bijbelwetenschappers het ontstaan van Jezus' opstanding steeds vroeger gedateerd, ergens medio 30 na Christus.
Voor al die vermeend overeenkomsten tussen Jezus en Mithra, Dionysos, zou ik graag bronnen zien, maar vooral bovenstaande lijkt me interessant.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Een tijdje geleden is een amulet, een Griekse talisman, gevonden met een gekruisigd figuur erop. Je zou denken dat het Jezus is. Maar de Griekse inscriptie vertelt ons dat de Heidense godmens Dionysus is.
Is dit stuk van jezelf of heb je het van een website? Dan is een bron misschien wel aardig.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
In de tijd van Jezus kon iedereen Zoon van God zijn.
Dat lijkt me niet helemaal juist. Volgens mij waren het sowieso niet alle keizers, maar b.v. Augustus, stiefzoon van Caesar gebruikte wel zo'n soort titel. Julius Caesar is na zijn dood vergoddelijkt, en wordt de goddelijke Caesar (niet per se de god Caesar), Augustus noemt zich dan ook niet filius dei, wat zoon van God zou zijn, maar filius divi, meer 'zoon van een godheid' of 'van een goddelijke'. Dat verschil is subtiel, en je begaat volgens mij geen flater als je Augustus 'zoon van God' noemt, máár het is net wat anders dan filius dei.quote:Het geeft de nauwe band tussen de mens en God weer, en Jezus was toen echt niet de enige Zoon van God. Alle 'machtigen' tot aan de Keizers toe zeiden Zoon van God te zijn.
Caesars moeder was wel bekend, dat was een respectabele vrouw. Ik geloof niet dat zij vergoddelijkt is.quote:Julius Caesar is de zoon van een Godin met dezelfde afstamming als de latere keizers zich toedichtten.
Wat Dionysus betekent weet men volgens mij niet. Hij is natuurlijk een zoon van een god, van Zeus zelfs, maar dat waren wel meer Griekse goden, dat is niet zo bijzonder. Hij is opgevoed door de nimfen van Nysa, en het Dio kan God betekenen, maar wat dat nysus nu precies betekent? Jezus als zoon van God wordt aangeduid als ‘Υἱός’, zoon (Huïos), niet Nysos of zoiets.quote:Dionysus = 'Zoon van God'. Een Goddelijk kind dat rust op de schoot van zijn moeder, net zoals Jezus bij Maria. Dionysus wordt geëerd met brood en wijn ter nagedachtenis van zijn offerdood aan een ruwe staak. Ook hij stijgt ten Hemel, net zoals Osiris en Jezus.
Klopt. Maar bij Jezus werd het vaak in een uniek verband gebruikt. Ik quote mijzelf uit een ouder topic:quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
In de tijd van Jezus kon iedereen Zoon van God zijn.
Iedere jood die vroom naar de wet leefde.
Wat Iblis zegt.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Hetzelfde gold voor de heidenen.
Zoon van God was een metafoor, gekend in het hele Romeinse Rijk. Het geeft de nauwe band tussen de mens en God weer, en Jezus was toen echt niet de enige Zoon van God. Alle 'machtigen' tot aan de Keizers toe zeiden Zoon van God te zijn.
In het oude Egypte was elke farao Zoon van Osiris. Dus zoon van God.
De moeder van Alexander de Grote was ingewijd in de Dionysus-cultus en ze pompte het bij Alexander erin dat hij de onbevlekte was, geboren uit een Godheid. De moeder van Alexander was dan de moeder-maagd.
Julius Caesar is de zoon van een Godin met dezelfde afstamming als de latere keizers zich toedichtten.
Conclusie: In de Klassieke Oudheid was het idee 'Zoon van God' zeer algemeen!
Ik verwijs naar de passages die ik eerder citeerde. Daar noemt hij zichzelf wel degelijk 'de Zoon' op een unieke manier. Die passages worden door veel geleerden als authentiek gezien.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Voor zover bekend is, heeft Jezus zichzelf nog nooit Zoon van God 'genoemd.
Zo noemde Jezus zichzelf het liefst, dat klopt. Maar je weet wel wat die term betekent toch? Het betekent niet 'Mensenzoon' in de zin van 'ik ben ook maar een mens'. Maar het is een messiaanse term afkomstig van de profeet Daniël. Ik citeer mijzelf weer even:quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Volgens het evangelie van Marcus noemde Jezus zichzelf 'Zoon des Mensen'!
Dat laatste slaat werkelijk nergens op. Osiris wordt in een kist opgesloten en verdrinkt in de nijl. Seth vind hem, snijdt zijn lichaam in 12 stukken en verspreid ze door heel Egypte. Vervolgens probeert Isis het lichaam weer bij elkaar te verzamelen en in elkaar te zetten. Met dit Frankensteinachtige lichaam weet zij alsnog Horus te verwekken. Noem jij dat een wederopstanding en een hemelvaart?quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het begint met de wederopstanding. Het leven na de dood.
De Egyptenaren sprak dit idee erg aan. Zij waren voortdurend bezig met het eeuwige leven van het lichaam. De Pyramiden laten zien dat de godsdienst van de Egyptenaren draaide om 'leven na de dood'. Dit betekende het leven in de Kosmos, zoals de dode natuur het voorjaar ontwaakt.
De overledene verschijnt voor het tribunaal van het laatste oordeel. De mens staat daar voor een deur die toegang geeft tot de zaal van de Absolute Waarheid waar ook Osiris staat.
Osiris is de God die als mensengedaante op Aarde verschijnt. Hij brengt de wetten hoé de goden geëerd moeten worden. Hij brengt beschaving en wordt dan door het kwaad ter dood gebracht. Osiris staat weer op en stijgt ten Hemel waar hij het laatste oordeel uitstpreekt
(net als Jezus)
Je bedoelt denk ik deze?quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dit is zeker niet het enige mythische beeld.
Een tijdje geleden is een amulet, een Griekse talisman, gevonden met een gekruisigd figuur erop. Je zou denken dat het Jezus is. Maar de Griekse inscriptie vertelt ons dat de Heidense godmens Dionysus is.
Buiten het feit dat deze redenering niet klopt (Heidense goden zijn ook gekruisigd, dus Jezus niet), klopt je bewering ook totaal niet. Waar haal je in hemelsnaam vandaan dat Dyonisius gekruisigd is?quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Het feit dat deze Heidense Godmens dezelfde dood zou zijn gestorven als Jezus (zoals later werd beweerd) is het stuitende bewijs dat het Jezus-verhaal ontleend is aan Heidens Mythen.
Zijn moeder was Semela? Zij was ook geen maagd. Dat een kind bij zijn moeder op schoot zit vind ik eerlijk gezegd niet zo schokkend.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dionysus = 'Zoon van God'. Een Goddelijk kind dat rust op de schoot van zijn moeder, net zoals Jezus bij Maria.
Ruwe staak is onzin. Dat over brood en wijn, klopt. Al was dat zo ongeveer het enige wat men at in die tijd, dus zo schokkend vind ik dat ook niet.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dionysus wordt geëerd met brood en wijn ter nagedachtenis van zijn offerdood aan een ruwe staak.
Dit zuig je weer uit die dikke duim van je.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Ook hij stijgt ten Hemel, net zoals Osiris en Jezus.
Gezellige complottheorie, niet erg relevant.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Men zegt dat Pythagoras 20 jaar lang in de Egyptische tempels heeft gestudeerd en daarna al die mystieke kennis heeft meegenomen naar Griekenland. Die kennis slaat op Osiris. Maar i.p.v. bij de Grieken een nieuwe God te introduceren, maakt Pythagoras van de onbekende Dionysus een zeer belangrijke God.
De meeste grote heidense 'geesten' zoals Plato, Euripides en Sophocles waren ingewijd in de Dionysus-cultus, die niet ver van Athene werd bedreven. Duizenden waren ingewijd in deze cultus van een stervende en herrijzende ‘Godmens’.
Op de plek waar nu het Vaticaan is, stond vroeger een heidense tempel.
De heidense ceremoniën waren voor de eerste christenen zo schokkend dat ze alle sporen ervan hebben uitgewist.
Jezus is niet op 25 december geboren. Mithras is niet geboren uit een maagd.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De Heidenen vereerden ooit een verlosser, Mithras!
Net als Jezus was hij geboren op 25 december uit een maagd.
Niet echt.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
'Zoon van God'.
Bron? Over zijn dood en zogenaamde opstanding is niks bekend.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Hij voer ten hemel
Bron?quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende: en zou terugkeren om de levenden en de doden te berechten.
Die quote is afkomstig van ene Zarathrusta een aantal eeuwen na christus. Wie heeft dan wie beïnvloed?quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Heidense priesters celebreerden symbolisch brood en wijn ter ere van hun verlosser.
(wie zijn bloed niet dronk, zou geen verlossing vinden)
Verlosser of Zoon van God werd hij nooit genoemd.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Had het Christendom niet overwonnen, dan was de wereld nu van Mitra geweest.
Deze God (Mithras) is een verlosser, de 'zoon van god' en geboren uit een sterfelijke vrouw.
Slaat ook nergens op.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
De mensgeworden God.
Wonderen deed hij, water in wijn veranderen niet.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Hij verricht wonderen en verandert water in wijn. Net zoals Jezus!
Nogmaals: er is niets bekend over de dood en zogenaamde opstanding van Mithras.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Mithras sterft met Pasen, staat op en vaart ten hemel, net zoals Jezus.
Nee. Je bent weer in de aloude Zeitgeistval getrapt. Grotere onzin is zelden verkondigd.quote:Op woensdag 1 juli 2009 01:47 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Motieven die wij associëren met het verhaal van Jezus, bestonden al in een bepaalde vorm zoals in het verhaal van Osiris, Dionysus en Mithras!
Je "feiten" worden bekritiseerd, daar kun je natuurlijk op ingaanquote:Op donderdag 2 juli 2009 08:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Oke dan, dan zal ik het toegeven. Ik ben de Duivel en probeerde jullie te misleiden
Als jullie geen weet hebben van deze feiten, dan heeft het geen zin om in discussie te gaan
Ik heb wel weet van die feiten, want ik weet dat ze niet kloppen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 08:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Oke dan, dan zal ik het toegeven. Ik ben de Duivel en probeerde jullie te misleiden
Als jullie geen weet hebben van deze feiten, dan heeft het geen zin om in discussie te gaan
Pics or it didn't happen.quote:[..]
Je bedoelt denk ik deze?
[ afbeelding ]
Die komt of uit de Middeleeuwen of uit de 3e eeuw na christus. Eerder geïnspireerd door Jezus dan andersom dus.
Pics waarvan?quote:
Nee, ik begrijp alleen niet waarvan je in dit geval 'pics' wilt zien.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:52 schreef rodka het volgende:
De internet cult-oneliner 'pics or it didn't happen' heeft toch zeker geen uitleg nodig?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |