Enkele bronnen:quote:Grafsteen beweegt uit zichzelf
AALSUM - Een vermeende grafschennis op een begraafplaats bij het Friese dorpje Aalsum blijkt een uit zichzelf bewegende afdeksteen te zijn. Dat heeft de politie woensdag bekendgemaakt.
Na vijf aangiftes van grafschennis bij de politie werd een onderzoek ingesteld. De politie hing een camera op om de daders te kunnen achterhalen. Op de beelden van de camera zijn echter geen daders te bekennen. De loodzware steen verschuift uit zichzelf. De politie onderzoekt nog hoe dit mogelijk is.
http://www.leeuwardercour(...)deksteen_graf_Aalsumquote:Zon verschuift deksteen graf Aalsum
LC | Gepubliceerd op 18 februari 2009, 11:30
AALSUM - Koster Tjerk Smit van de hervormde kerk in Aalsum was de laatste maanden in de ban van een luguber mysterie. Tot vijf keer toe ontdekte hij dat de vierhonderd kilo zware deksteen van een graf op de begraafplaats niet meer op zijn plek lag. Hij schakelde zelfs de politie in, die het raadsel oplosten met camerabeelden. ,,It komt troch de sinne”, weet Smit. De steenhouwerij heeft de fout erkend en is bereid de boel te herstellen.
Meer hierover in de Leeuwarder Courant van vandaag
Wat betekent 'it komt troch de sinne'?quote:Op woensdag 18 februari 2009 13:13 schreef Zon het volgende:
[..]
http://www.leeuwardercour(...)deksteen_graf_Aalsum
Komt door de zon? (denk ik danquote:Op woensdag 18 februari 2009 13:34 schreef Poem het volgende:
[..]
Wat betekent 'it komt troch de sinne'?
Oh gelukkig maar, stel dat we GeenStijl toch niet haddenquote:Op woensdag 18 februari 2009 13:12 schreef Sphere het volgende:
Geenstijl TV/ PowNed is onderweg voor een reportage.
quote:Bron: Leeuwarder Courant.
Autoramen spontaan open in Drachten
Ramen die spontaan open gaan, een automatische deurvergrendeling die niet werkt. Ook Ria de Boer uit Drachten ondervindt op het Raadhuisplein in haar woonplaats problemen met haar auto. Het Agentschap Telecom in Groningen onderzoekt de zaak.
Het agentschap verzoekt alle autobezitters die op het Raadhuisplein met storingen te maken hebben zich te melden (tel. 0900 8991151). De toezichthouder is niet verplicht om de zaak te onderzoeken, maar probeert nu toch de oorzaak te achterhalen.
Een dikke muskusrat denkt er 1quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:14 schreef XcUZ_Me het volgende:
Nu ook op nu.nl:"
http://www.nu.nl/opmerkel(...)gende-grafsteen.html![]()
Plausibele verklaring inderdaad.quote:De steen, die 450 kilo weegt, verschuift een meter binnen een aantal seconden.
Een gemuteerde muskusrat dan welquote:Op woensdag 18 februari 2009 14:42 schreef Bastard het volgende:
[..]
Een dikke muskusrat denkt er 1
[..]
Plausibele verklaring inderdaad.
Oh ik pas het eventjes aan.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:02 schreef Blue-eagle het volgende:
Simpel. Kan niet. Hoax.
Edit: Sorry. Kan wel. Spoken.
Iig een stuk plausibeler dan een spook!quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:06 schreef Blue-eagle het volgende:
[..]
Oh ik pas het eventjes aan.
Men neme:
1. Een platte, vochtige ondergrond
2. Vrieskou
3. Hellende ondergrond (een klein beetje niet-waterpas is voldoende)
Vervolgens:
1. Het gaat vriezen
2. Bevroren vocht (water) zet uit
3. Steen ligt op dun laagje ijs
4. Zwaartekracht verplaatst steen een stukje
5. Vrijving ontdooit ijs
6. Steen stopt met bewegen.
Ja een stukje maar ook een meter?!quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:06 schreef Blue-eagle het volgende:
[..]
Men neme:
2. Vrieskou
Vervolgens:
1. Het gaat vriezen
5. Vrijving ontdooit ijs
Waar staat er een meter dan?quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:10 schreef senesta het volgende:
[..]
Ja een stukje maar ook een meter?!
quote:
quote:Raadsels rond zelfbewegende grafsteen
Uitgegeven: 18 februari 2009 13:43
Laatst gewijzigd: 18 februari 2009 14:03
AALSUM - De politie in Friesland staat voor een raadsel omdat een grafsteen uit zichzelf beweegt. Woensdag maakte de politie bekend dat die steen de 'dader' is van een vermeende grafschennis bij een kerk in het Friese dorpje Aalsum.
Na vier aangiftes van grafschennis stelde de politie een onderzoek in. De politie hing een camera op om de daders te kunnen achterhalen.
Op de beelden van de camera zijn echter geen daders te bekennen. De steen, die 450 kilo weegt, verschuift een meter binnen een aantal seconden.
Volgens een woordvoerder van de politie gaat het om een natuurlijk verschijnsel. ''We onderzoeken nu wat de precieze oorzaak is.''
Zon
Speculaties over de oorzaak van de verschuiving zijn er volop. De vrouw van de koster van de Aalsumer kerk meent dat de steen door de zon krimpt en uitzet.
Zowel de politie als een woordvoerder van Steenhouwerij Buitenpost, die de steen overigens niet geleverd heeft, kan deze theorie niet bevestigen.
''Het zou wat mij betreft alleen een dikke muskusrat kunnen zijn,' aldus de woordvoerder van de steenhouwerij.
Waarom niet? Het zou niet de eerste case van "uit zichzelf bewegende stenen" zijn. In Death Valley (toepasselijke naam) in de USA heb je ook loodzware stenen die hele paden afleggen, en zelfs bochtjes maken. De gangbare verklaring daar is ongeveer hetzelfde, maar dan met ijsvorming en zware windstoten.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:10 schreef senesta het volgende:
[..]
Ja een stukje maar ook een meter?!
Yep. Ik wacht het wel af. Als er straks een doodnormale verklaring voor is druipt iedereen hier af.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:06 schreef Blue-eagle het volgende:
[..]
Men neme:
2. Vrieskou
Vervolgens:
1. Het gaat vriezen
5. Vrijving ontdooit ijs
de 3 muskusteersquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:01 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Een gemuteerde muskusrat dan wel
Ja, wat ik al zei, ordinaire zwaartekracht.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:06 schreef Blue-eagle het volgende:
[..]
Men neme:
2. Vrieskou
Vervolgens:
1. Het gaat vriezen
5. Vrijving ontdooit ijs
Dat ook!quote:
Het giet ook niet zo heel vaak oan hèquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:58 schreef Bastard het volgende:
Als het vorst gerelateerd is, waarom gebeurt het dan niet jaarlijks of staat het al te boek als een bekend fenomeen?
Dat is het kennelijk niet.. of het vriest voor het eerst in Friesland natuurlijk.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Wellicht was de overledene die er onder ligt een grote Rolling Stones fan en was een bewegende grafsteen op z'n graf z'n laatste wens.![]()
Of het is een uitzondering waarbij een uiterst vlakke steen op een uiterst vlakke ondergrond ligt welke in vochtige omstandigheden op elkaar waren geplaatst. Een "one in a million" situatie dus. Normaal gesproken hoor je er niks van, omdat het eenmalig voorkomt, en soms gebeurt het meerdere malen, nemen ze het op en publiceren ze het.. zoals nu dusquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:58 schreef Bastard het volgende:
Als het vorst gerelateerd is, waarom gebeurt het dan niet jaarlijks of staat het al te boek als een bekend fenomeen?
Dat is het kennelijk niet.. of het vriest voor het eerst in Friesland natuurlijk.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 13:12 schreef -SG- het volgende:
Waar is het filmpje.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 16:42 schreef Klonk het volgende:
die gast in de kist eronder lacht zich helemaal kapot, telkens met een garagedeuropener, buzzzzzzzzzzzz steen open en buzzzzzzzzzzzzzzz steen weer dicht
Ohw ik vind dit wel interessant. Als dit vaker gebeurt en het wordt opgenomen is er een "soort" bewijs geleverd. Nu vond ik het verschuiven van de grafsteen door vorst wel een goede wetenschappelijke opmerking, maar ik ben gewoon erg benieuwd wat voor'n echte verklaring erachter zit. Imo maakt het wel degelijk verschil uit wat de uitkomst van dit "verhaal" is. Ik geloof op dit moment niet in geesten, maar vind het allemaal wel grappig om te lezen. Het houdt iig de gemoederen bezig en dat is ook wel grappigquote:Op woensdag 18 februari 2009 18:03 schreef blOrfje het volgende:
[..]
Niet echt. Of het nu wel of niet gebeurd is, beide gevallen zullen geen verschil maken.
http://www.politie.nl/fri(...)schennisafgerond.aspquote:Onderzoek naar grafschennis afgerond
Aalsum, 18-02-2009 • De politie kreeg de afgelopen tijd tot vijf maal toe een aangifte binnen van grafschennis aan een graf op de begraafplaats aan de Dokkumerwei.
Om “de daders”, die vijfmaal toesloegen op dezelfde plek, te achterhalen werd er een camera geplaatst en beelden opgenomen. De beelden werden na het laatste geval bekeken. Op de beelden is niemand te zien terwijl de afdekplaat vanzelf van het graf schuift. Uit onderzoek bleek dat in dit geval de grafsteen door een natuurlijk proces is gaan schuiven. Iets wat niemand voor mogelijk hield, gelet op het gewicht van de grafsteen. Hoe dit precies kon gebeuren, wordt nog nader onderzocht.
Volgens mij vriest het al dagen/nachten niet meerquote:Op woensdag 18 februari 2009 18:22 schreef Spellmeista het volgende:
De vraagt rijst nu bij mij: Vroor het de betreffende nacht wel?
Het vriest al een week of 2 elke nacht. Met af en toe een uitzondering.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:23 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Volgens mij vriest het al dagen/nachten niet meer
Nee idd, maarja misschien dat het gisterenavond lokaal heeft gevroren in Friesland? Ik zal eens even kijken op de KNMI site.quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:23 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Volgens mij vriest het al dagen/nachten niet meer
Ik woon er. Volgens mij vroor het niet..quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:25 schreef Spellmeista het volgende:
[..]
Nee idd, maarja misschien dat het gisterenavond lokaal heeft gevroren in Friesland? Ik zal eens even kijken op de KNMI site.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 18:27 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Ik woon er. Volgens mij vroor het niet..
Waarom lijkt je dat sterk?quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:36 schreef keizerpinguin het volgende:
hmm door ijs lijkt me sterk maar vreemd is het wel?!
450 kilo is nog al een gewicht.... dan zou er een mini gledjer onder moeten liggenquote:Op woensdag 18 februari 2009 21:50 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Waarom lijkt je dat sterk?
als hij instabiel ligt omdat hij maar op twee punten rust op de ongelijke randen van het graf.quote:Op woensdag 18 februari 2009 21:54 schreef keizerpinguin het volgende:
[..]
450 kilo is nog al een gewicht.... dan zou er een mini gledjer onder moeten liggen
een zeer kleine verzakking kan zo'n instabiele dekplaat in beweging zetten.quote:'Logisch dat een graf af en toe verzakt'
http://www.ad.nl/rotterdam/article462461.ece
Maar dit monument lijkt me van een kaliber dat het op 4 palen staat om verzakking te voorkomen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:06 schreef Caesu het volgende:
[..]
als hij instabiel ligt omdat hij maar op twee punten rust op de ongelijke randen van het graf.
dan hoeft er niet veel te gebeuren en hij schuift er al af.
bij graven heb je wel vaak verzakkingen doordat de lichamen afbreken.
dat moet dan onderhouden worden door de gaten op te vullen.
[..]
een zeer kleine verzakking kan zo'n instabiele dekplaat in beweging zetten.
Graven verzakken omdat er net een groot gat is geweest. Dat zand moet weer zetten, zeker met die gewichten. De lichamen breken vooralsnog in de kist af en hebben verder vlg mij weinig invloed op het zand om de kist heenquote:Op woensdag 18 februari 2009 22:06 schreef Caesu het volgende:
[..]
bij graven heb je wel vaak verzakkingen doordat de lichamen afbreken.
dat moet dan onderhouden worden door de gaten op te vullen.
[..]
Nee, die kisten zijn van spaanplaat, en de deksel breekt na verloop van tijd waardoor de kist volloopt. Daardoor verzakt het in eerste instantie.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:17 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Graven verzakken omdat er net een groot gat is geweest. Dat zand moet weer zetten, zeker met die gewichten. De lichamen breken vooralsnog in de kist af en hebben verder vlg mij weinig invloed op het zand om de kist heen
maar de kist breekt ook af.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:17 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Graven verzakken omdat er net een groot gat is geweest. Dat zand moet weer zetten, zeker met die gewichten. De lichamen breken vooralsnog in de kist af en hebben verder vlg mij weinig invloed op het zand om de kist heen
Ik wil dit zien!!!..quote:De steen, die 450 kilo weegt, verschuift een meter binnen een aantal seconden.
al was het 450 ton.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:44 schreef Tism het volgende:
[..]
Ik wil dit zien!!!..![]()
Elke temperatuurwisseling, ijsvorming of plaatselijke klimaatverandering is bullshit, alleen een lawine of een orkaan of een aardbeving zou dit kunnen veroorzaken, die komen in Nederland niet voor, ook zou dat dan voor de andere graven moeten gelden die daar liggen, en die liggen allemaal nog op hun plek zoals ze daar geplaatst zijn. Het gaat hier om maar 1 graf, dus kom maar met een andere verklaring ipv grondverzakkingen, vrieskoude, de zon of dooi!..
Mijn auto weegt ook redelijk wat kilo's en staat redelijk instabiel op een helling, en die staat ook niet na een nachtje vriezen en in de ochtend met een matig zonnetje, en een ligt briesje aan de overkant van de straat!..quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:54 schreef Caesu het volgende:
[..]
al was het 450 ton.
als het erg instabiel ligt is er erg weinig voor nodig om het in beweging te zetten.
dat kabouters er achter zitten lijkt jou dus waarschijnlijker.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:00 schreef Tism het volgende:
[..]
Mijn auto weegt ook redelijk wat kilo's en staat redelijk instabiel op een helling, en die staat ook niet na een nachtje vriezen en in de ochtend met een matig zonnetje, en een ligt briesje aan de overkant van de straat!..
Rubber.quote:Op woensdag 18 februari 2009 23:00 schreef Tism het volgende:
[..]
Mijn auto weegt ook redelijk wat kilo's en staat redelijk instabiel op een helling, en die staat ook niet na een nachtje vriezen en in de ochtend met een matig zonnetje, en een ligt briesje aan de overkant van de straat!..
Erg wetenschappelijk onderbouwt weerquote:Op woensdag 18 februari 2009 23:00 schreef Tism het volgende:
[..]
Moet je toch echt eens aan de mensen in Groningen en Friesland gaan vragen. Gas- en zoutwinnig kan ervoor zorgen dat de bodem verzakt en aardbevingen optreden. Verder bestaat de bodem van Friesland uit bijzondere klei, welke anders reageert op dit soort praktijken dan de bodem van de rest van Nederland.quote:Op woensdag 18 februari 2009 22:44 schreef Tism het volgende:
[..]
een aardbeving zou dit kunnen veroorzaken, die komen in Nederland niet voor
Die link heb ik zelf gegevenquote:Op donderdag 19 februari 2009 11:42 schreef Bastard het volgende:
http://www.froeks.tv/video/1026
Meer zie ik zo snel even niet.. vraag mij af of we ooit te weten gaan komen wat de oorzaak is/was of dat dit ook wegzakt als nieuws.
Nee. Denk ook niet dat ze nog openbaar komen.quote:Op donderdag 19 februari 2009 12:11 schreef Sena het volgende:
zijn de beelden al openbaar? die van froeks.tv is een hoop gelul zonder concrete beelden van de verschuivingen.
Interessante theorie.quote:De affaire hield ook koster Tjerk Smit van de hervormde kerk in Aalsum de laatste maanden in de ban. Volgens de Koster verschuift de grafplaat door zonnewarmte. In geesten gelooft hij niet: „Anders had ik dit beroep niet gekozen.” Ook hij zag de beelden: „Je ziet de steen gewoon een stukje omhooggaan en wegglijden.” De koster denkt dat zonnewarmte zorgt voor overdruk onder de grafsteen, waardoor de boel verschuift: „Die steensoort is glad. Als het eenmaal gaat glijden, houdt niemand het tegen.” De afdekplaat is inmiddels geretourneerd aan de steenhouwerij, die heeft beloofd de boel te herstellen.
En onzin.. de zon warmt de lucht op onder de steen, de lucht zet uit en schiet als hetware de steen af op een gegeven ogenblik. En dat in de winter... en anders gebeurt dit nooit want dit is kennelijk verbazingwekkend nieuws.quote:
Het was een zombie. Of kabouters. Of aliens.quote:Op donderdag 19 februari 2009 13:10 schreef Bastard het volgende:
[..]
En onzin.. de zon warmt de lucht op onder de steen, de lucht zet uit en schiet als hetware de steen af op een gegeven ogenblik. En dat in de winter... en anders gebeurt dit nooit want dit is kennelijk verbazingwekkend nieuws.
Nee.. andere verklaring svp.
Uri Gelllerquote:Op donderdag 19 februari 2009 13:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het was een zombie. Of kabouters. Of aliens.
Vul zelf maar in wat je logischer vind klinken.
Op zich wel een verklaring. Wat ik wel vreemd vind is dat dit dan niet veel vaker voorkomt eigenlijkquote:Op donderdag 19 februari 2009 14:24 schreef Blue-eagle het volgende:
De uitleg van ijs is gewoon het meest waarschijnlijke, punt.
En wat een ontzettend domme VBO-ers hangen hier rond zeg. Vol ongeloof over het feit dat een zware steen kan glijden over een dun laagje ijs. Geen wonder dat jullie zo graag geloven, de waarheid is blijkbaar gewoon te moeilijk om te bevatten..
* Blue-eagle zucht..
Dat geldt eigenlijk voor elke verklaring (zelfs al zou dit een ronddolende geest zijn). Er wandelen over het algemeen uiterst zelden dekstenen van graven af.quote:Op zich wel een verklaring. Wat ik wel vreemd vind is dat dit dan niet veel vaker voorkomt eigenlijk
Dat niet alleen ... ze hebben kennelijk ook nog nooit over bijvoorbeeld het fenomeen "aqua-planing" gehoord. En een auto is toch echt wel wat zwaarder dan zo'n deksteen, maar die gaat toch ook glijden.quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:24 schreef Blue-eagle het volgende:
En wat een ontzettend domme VBO-ers hangen hier rond zeg. Vol ongeloof over het feit dat een zware steen kan glijden over een dun laagje ijs. Geen wonder dat jullie zo graag geloven, de waarheid is blijkbaar gewoon te moeilijk om te bevatten..
* Blue-eagle zucht..
Ja, maar de omstandigheden komen hier dus wel heel vaak voor. Dan is dit óf een deksteen die nog nooit zo gemaakt is, óf het komt nooit voor, en dat laatste vind ik dan dus heel vreemd.quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:36 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Dat geldt eigenlijk voor elke verklaring (zelfs al zou dit een ronddolende geest zijn). Er wandelen over het algemeen uiterst zelden dekstenen van graven af.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat visdraad niet te zien is op de camera als de verschuiving van de deksteen wel te zien is.quote:Op donderdag 19 februari 2009 15:30 schreef Angeliquetje het volgende:
Idd jah. Gelukkig bestaat er visdraad dat 450 kilo kan verdragen
Nou ja, als er ook maar íets van licht is, dan zie je dat al op beeld.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:00 schreef Angeliquetje het volgende:
Een deksteen is natuurlijk ook net zo dun en smal als een visdraad...
Ik denk niet dat iemand gaat lopen kloten met graven in Aalsum. Het is geen Amsterdam. Hangjongeren kennen ze er vast niet.quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:04 schreef senesta het volgende:
Ik denk nu misschien wel erg simpel hoor, maar zou een draadje de politie ter plekke niet opgevallen zijn ten tijden van het plaatsen van het plaatsen van de camera?
En als ze dat plaatsen van het draad naderhand hebben gedaan hoe hebben ze dat dan gedaan zonder dat het op de camera te zien was? Lassowerpen met visdraad?![]()
Ik denk dat ik dan toch voor het ijs ga
Juist in de dorpen is de jeugd strontirritant, geloof me ik spreek uit ervaringquote:Op donderdag 19 februari 2009 16:35 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Ik denk niet dat iemand gaat lopen kloten met graven in Aalsum. Het is geen Amsterdam. Hangjongeren kennen ze er vast niet.
In Leeuwarden, Sneek of hier in Drachten had ik dat nog gelooft, maar niet in zo'n dorpie
Zou je denken, maar in een onderzoek uit 2003 volgt dat inwoners in Aalsum zich relatief vaak onveilig voelen en dat inbraken relatief vaak voorkomen in dat dorpje.. Het gevoel van onveiligheid komt wordt vaak aangegeven als komende door hangjongeren...quote:Op donderdag 19 februari 2009 16:35 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Ik denk niet dat iemand gaat lopen kloten met graven in Aalsum. Het is geen Amsterdam. Hangjongeren kennen ze er vast niet.
In Leeuwarden, Sneek of hier in Drachten had ik dat nog gelooft, maar niet in zo'n dorpie
quote:Op donderdag 19 februari 2009 14:24 schreef Blue-eagle het volgende:
* Blue-eagle zucht..
Je verklaard het (makkelijke) wegglijden, maar niet het omhooggaan.quote:„Je ziet de steen gewoon een stukje omhooggaan en wegglijden.”
Overdruk tilt 'm op, gladde steen op ijs doet de rest (wellicht)quote:De koster denkt dat zonnewarmte zorgt voor overdruk onder de grafsteen, waardoor de boel verschuift.
Het is toch algemeen bekend dat vampiers niet zichtbaar zijn op foto's, film enzovoort, evenmin als in spiegels.quote:De politie hing een camera op om de daders te kunnen achterhalen. Op de beelden van de camera zijn echter geen daders te bekennen. De loodzware steen verschuift uit zichzelf.
Niet perse. Bovendien is ijs dat smelt, nog veel gladder. (aqua planing)quote:Op vrijdag 20 februari 2009 07:26 schreef ToT het volgende:
Zou tegen de tijd dat er voldoende overdruk ontstaat om 450 kilo te laten stijgen het ijs niet allang gesmolten zijn?
De dekplaat rus alleen op de randen (van het graf), alleen die randen hoeven glad te worden door ijs. De steen zelf niet. Die is al glad.quote:Daarbij: hoe komt er over de volle lengte ONDER de deksteen voldoende ijs om de steen een meter te laten verschuiven?
Daarbij schijnt de steensoort super glad te zijn; blijkbaar is ijs niet nodig.De steensoort schijnt heel glad te zijn, ijs is niet eens nodig.
Och, wat een vreselijk filmpjequote:Op donderdag 19 februari 2009 11:42 schreef Bastard het volgende:
http://www.froeks.tv/video/1026
Meer zie ik zo snel even niet.. vraag mij af of we ooit te weten gaan komen wat de oorzaak is/was of dat dit ook wegzakt als nieuws.
Jammer eigenlijk hèquote:Op maandag 23 februari 2009 14:35 schreef ToT het volgende:
Tja de beheerder van de begraafplaats zegt dat het dus idd aan de kou en de zon ligt, en de leverancier van de deksteen heeft de steen aangepast, dus ga ik er van uit dat er geen verder onderzoek er naar komt.
Ik vind dat ook niet ongeloofwaardig, maar anders wordt het zo mysterieus verhaal.quote:Op maandag 23 februari 2009 14:39 schreef ToT het volgende:
Best wel!Hoewel ik persoonlijk wel denk dat het antwoord inderdaad wel in die richting gezocht moet worden, gecombineerd met inderdaad een minuscule schuine stand enzo.
Het is puur natuurkundig te verklaren, niks mysterie of spoken of hangjongeren met touwtjes.quote:Op maandag 23 februari 2009 14:43 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik vind dat ook niet ongeloofwaardig, maar anders wordt het zo mysterieus verhaal.
Helemaal mee eens, wat 'n irritant dom filmpje zeg!quote:
Bericht van 20-feb.quote:Mysterie rond grafsteen Aalsum opgelost
<snip>
Uit onderzoek is gebleken dat in dit geval de grafsteen door een natuurlijk proces is gaan schuiven. Door de zon is de te gladde steen opgewarmd en uitgezet. Door de warmte is de druk onder de ruimte die er tussen de steen en de afdekplaat aanwezig was, opgebouwd. Dit had tot gevolg dat de steen in één keer een meter kon verschuiven.
Nou, zo zeker ben ik daar niet vanquote:Op vrijdag 27 februari 2009 19:18 schreef Scorpie het volgende:
Werd al vanaf het begin gezegd. Geloof ook niet dat er mensen waren die in andere zaken geloofden.
quote:Zelfbewegende grafsteen blijft raadsel
LEEUWARDEN (ANP) - Het onderzoek naar de zelfbewegende grafsteen bij de kerk in Aalsum (Friesland) heeft geen verklaring opgeleverd. Beelden van de steen die uit zichzelf beweegt, werden in februari aan het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) gegeven. ,,Maar het NFI weet ook niet wat de oorzaak is'', aldus een woordvoerder van de politie Friesland.
De politie stelde in februari een onderzoek in, nadat de koster van de kerk vier keer aangifte had gedaan van grafschennis. De politie hing een camera op om de daders te kunnen achterhalen. Op de beelden van de camera bleek de grafdeksel, die 450 kilo weegt, binnen een aantal seconden een meter te verschuiven.
,,We gooien het onderzoek nu in de kast. Misschien zijn het toch gewoon de weersomstandigheden geweest, zegt de politie''.
Als ze geen idee hebben? Nou ja zie voorbeeld "Afschuiven op het weer"quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:21 schreef sjoep het volgende:
Eigenlijk zouden er nu wetenschappers op moeten staan die het geheel gewoon reproduceren.
Zelfde omstandigheden en dan dmv een klimatologisch verschijnsel dat wel eens voorkomt (hoeft niet eens vaak te zijn) die deksel verschuiven.
Ik vraag me dan af, wat doet de wetenschap in een geval als dit, dat "onverklaarbaar" genoemd wordt?
Niks.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:21 schreef sjoep het volgende:
Eigenlijk zouden er nu wetenschappers op moeten staan die het geheel gewoon reproduceren.
Zelfde omstandigheden en dan dmv een klimatologisch verschijnsel dat wel eens voorkomt (hoeft niet eens vaak te zijn) die deksel verschuiven.
Ik vraag me dan af, wat doet de wetenschap in een geval als dit, dat "onverklaarbaar" genoemd wordt?
het 'vinden van een verklaring' is waarschijnlijk geen losstaand 'doel', maar waarschijnlijk heeft het vooral ten doel vast te stellen dat er gen misdrijf gepleegd is (dus geen sprake is van grafschennis, waarvan aangifte gedaan is)...quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:21 schreef sjoep het volgende:
Dat geloof ik best, maar ik vraag me af waarom, en of, mensen dan ineens tevreden zijn met "onverklaarbaar".quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:34 schreef RM-rf het volgende:
het 'vinden van een verklaring' is waarschijnlijk geen losstaand 'doel', maar waarschijnlijk heeft het vooral ten doel vast te stellen dat er gen misdrijf gepleegd is (dus geen sprake is van grafschennis, waarvan aangifte gedaan is)...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-oOo~°*°~oOo "The only real valuable thing is intuition." Albert Einstein. -oOo~°*°~oOo
Ja, niet dus.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:44 schreef delano.888 het volgende:
Oe spannend ben benieuwd of dit opgelost gaat worden
Wie is er tevreden dan ?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:42 schreef sjoep het volgende:
[..]
Dat geloof ik best, maar ik vraag me af waarom, en of, mensen dan ineens tevreden zijn met "onverklaarbaar".![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zzz
quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:42 schreef sjoep het volgende:
[..]
Dat geloof ik best, maar ik vraag me af waarom, en of, mensen dan ineens tevreden zijn met "onverklaarbaar".![]()
En dan heb ik het niet over de mensen die hierbij betrokken zijn, maar andere mensen.normaal wetenschappelijk onderzoek heeft vooral als uitgangspunt een bepaalde 'these'... welke op waarheid onderzocht wordt ...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
een justitieel onderzoekslaboratorium zal vooral onderzoek doen naar misdaden en dan houdt het domweg op als vastgesteld kan worden dat er geen misdrijf gebeurt is of iig vastgesteld kan worden.
Wat ze nu juist niet doen is het doorslaan in het gaan 'verzinnen' vane en mogelijke oorzaak... als er daar verder geen enkele reden is ...
overigens is de verklaring van het opwaremen van de steen de meest waarschijnlijke enkel is er gewoon geen behoefte verdere bewijzen voor te zoeken omdat dat buiten de scope van het onderzoek zou liggen...
het is verder iedereen vrij wel dat onderzoek te doen natuurlijk...
pas zodra iemand een bepaalde 'these' kan stellen, kan zulk een these gecontroleerd worden en bv op onjuistheden bestreden worden...
je zult bv weinig sceptici bestrijden dat er soms zeer vreemde en opvallende dingen _kunnen_ voorvallen ...
wel is het mogelijk dat een scepticus zich mengt ind e discussie als mensen met allerhande aangenomen 'verklaringen' komen waarvoor verder geen bewijs bestaat.
(alhoewel je natuurlijk soms ook wat overenthousiaste 'vermeende' sceptici hebt die gewoonweg een kruistocht denken te moeten houden jegens iedere vorm van onverklaarbare ervaringen, los van de vraag of de verklaring zelf standhoud tegenover een kritische blik.... dat is echter iets anders dan een 'sceptische zichtwijze')"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
Ah, ja dat kan ook. Ik dacht aan zonde!quote:Op woensdag 18 februari 2009 13:34 schreef pluisje81 het volgende:
[..]
Komt door de zon? (denk ik dan)
quote:Op dinsdag 23 juni 2009 16:46 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Wie is er tevreden dan ?
Maar als je er niks meer over kunt zeggen houdt het op tot er meer informatie beschikbaar komt.
Dat we het niet kunnen verklaren wil niet zeggen dat het onverklaarbaar is, maar slechts dat we niet over genoeg informatie beschikken om op de verklaring te komen.
Ik vraag me af waarom bepaalde mensen zouden willen dat we er gelijk een verhaal omheen verzinnen terwijl we simpelweg geen informatie hebben.Men legt zich er bij neer, en beschouwt het als "onverklaarbaar". Als jer er niks mee doet, komt er ook nooit meer informatie toch?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het staat er letterlijk in hoor, dat het als onverklaarbaar beschouwd wordt. Of was jij betrokken bij het samenstellen van het dossier? Dat je meer weet...
Dat laatste is natuurlijk een beetje flauw. Niemand verzint wat volgens mij, maar er wordt ook niks onderzocht.Ik weet het verschil tussen een justitieel onderzoek en een ander onderzoek. Trust me...quote:-oOo~°*°~oOo "The only real valuable thing is intuition." Albert Einstein. -oOo~°*°~oOo
Precies. Dus valt er geen enkele uitspraak over te doen, en is er geen enkele reden om aan te nemen dat er iets paranormaals aan de hand zou zijn.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 22:12 schreef sjoep het volgende:
Dat laatste is natuurlijk een beetje flauw. Niemand verzint wat volgens mij, maar er wordt ook niks onderzocht.
Wie zegt dat dan? Dat er geesten in het spel zijn?quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:38 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Precies. Dus valt er geen enkele uitspraak over te doen, en is er geen enkele reden om aan te nemen dat er iets paranormaals aan de hand zou zijn.
Als je elke keer dat we (nog) geen verklaring voor iets hebben er vanuit gaat dat er geesten in het spel zijn kun je je maar beter niet met wetenschappelijk onderzoek bezig gaan houden want dan blijf je bezig
Nee, en het zou volgens mij heel eenvoudig te testen zijn.quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:56 schreef Bastard het volgende:
Wat mij opvalt is dat de plausibele verklaring die we hier hebben gegeven nameljik 'ijsafzetting' niet naar voren komt uit de tests.
Go for it !quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:57 schreef sjoep het volgende:
[..]
Nee, en het zou volgens mij heel eenvoudig te testen zijn.
Ik denk dat ze die mogelijkheid wel getest hebben, immers zou dat voor de hand liggen toch. Maar zijn de testresultaten onjuist en bleek het toch niet het geval te zijn.quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:57 schreef sjoep het volgende:
[..]
Nee, en het zou volgens mij heel eenvoudig te testen zijn.
Ware het niet dat ik even niet over een onbezette graftombe/zerk beschik...quote:
Neem je een bezette.. dat graf naast die boom.quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:18 schreef sjoep het volgende:
[..]
Ware het niet dat ik even niet over een onbezette graftombe/zerk beschik...
quote:Op woensdag 24 juni 2009 09:56 schreef Bastard het volgende:
Wat mij opvalt is dat de plausibele verklaring die we hier hebben gegeven nameljik 'ijsafzetting' niet naar voren komt uit de tests.
quote:Uit onderzoek is gebleken dat in dit geval de grafsteen door een natuurlijk proces is gaan schuiven. Door de zon is de te gladde steen opgewarmd en uitgezet. Door de warmte is de druk onder de ruimte die er tussen de steen en de afdekplaat aanwezig was, opgebouwd.
Ik denk niet dat ze zoiets zouden testen van belastinggeld, waarom zouden ze ?quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:18 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ik denk dat ze die mogelijkheid wel getest hebben, immers zou dat voor de hand liggen toch. Maar zijn de testresultaten onjuist en bleek het toch niet het geval te zijn.
Verklaard ook waarom er niet zoveel meer grafdeksels van hun graf af vliegen natuurlijk.
Nou ja, persoonlijk ben ik van mening dat mijn belastinggeld niet uitgegeven hoeft te worden aan bewegende grafstenen, laat dat maar aan prive-onderzoek over.quote:Op woensdag 24 juni 2009 10:24 schreef Bastard het volgende:
Want met belastinggeld word verstandig omgegaan.
Ik moest lachenquote:Op woensdag 24 juni 2009 10:18 schreef Bastard het volgende:
[..]
Neem je een bezette.. dat graf naast die boom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |