Enkele bronnen:quote:Grafsteen beweegt uit zichzelf
AALSUM - Een vermeende grafschennis op een begraafplaats bij het Friese dorpje Aalsum blijkt een uit zichzelf bewegende afdeksteen te zijn. Dat heeft de politie woensdag bekendgemaakt.
Na vijf aangiftes van grafschennis bij de politie werd een onderzoek ingesteld. De politie hing een camera op om de daders te kunnen achterhalen. Op de beelden van de camera zijn echter geen daders te bekennen. De loodzware steen verschuift uit zichzelf. De politie onderzoekt nog hoe dit mogelijk is.
http://www.leeuwardercour(...)deksteen_graf_Aalsumquote:Zon verschuift deksteen graf Aalsum
LC | Gepubliceerd op 18 februari 2009, 11:30
AALSUM - Koster Tjerk Smit van de hervormde kerk in Aalsum was de laatste maanden in de ban van een luguber mysterie. Tot vijf keer toe ontdekte hij dat de vierhonderd kilo zware deksteen van een graf op de begraafplaats niet meer op zijn plek lag. Hij schakelde zelfs de politie in, die het raadsel oplosten met camerabeelden. ,,It komt troch de sinne”, weet Smit. De steenhouwerij heeft de fout erkend en is bereid de boel te herstellen.
Meer hierover in de Leeuwarder Courant van vandaag
Wat betekent 'it komt troch de sinne'?quote:Op woensdag 18 februari 2009 13:13 schreef Zon het volgende:
[..]
http://www.leeuwardercour(...)deksteen_graf_Aalsum
Komt door de zon? (denk ik danquote:Op woensdag 18 februari 2009 13:34 schreef Poem het volgende:
[..]
Wat betekent 'it komt troch de sinne'?
Oh gelukkig maar, stel dat we GeenStijl toch niet haddenquote:Op woensdag 18 februari 2009 13:12 schreef Sphere het volgende:
Geenstijl TV/ PowNed is onderweg voor een reportage.
quote:Bron: Leeuwarder Courant.
Autoramen spontaan open in Drachten
Ramen die spontaan open gaan, een automatische deurvergrendeling die niet werkt. Ook Ria de Boer uit Drachten ondervindt op het Raadhuisplein in haar woonplaats problemen met haar auto. Het Agentschap Telecom in Groningen onderzoekt de zaak.
Het agentschap verzoekt alle autobezitters die op het Raadhuisplein met storingen te maken hebben zich te melden (tel. 0900 8991151). De toezichthouder is niet verplicht om de zaak te onderzoeken, maar probeert nu toch de oorzaak te achterhalen.
Een dikke muskusrat denkt er 1quote:Op woensdag 18 februari 2009 14:14 schreef XcUZ_Me het volgende:
Nu ook op nu.nl:"
http://www.nu.nl/opmerkel(...)gende-grafsteen.html![]()
Plausibele verklaring inderdaad.quote:De steen, die 450 kilo weegt, verschuift een meter binnen een aantal seconden.
Een gemuteerde muskusrat dan welquote:Op woensdag 18 februari 2009 14:42 schreef Bastard het volgende:
[..]
Een dikke muskusrat denkt er 1
[..]
Plausibele verklaring inderdaad.
Oh ik pas het eventjes aan.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:02 schreef Blue-eagle het volgende:
Simpel. Kan niet. Hoax.
Edit: Sorry. Kan wel. Spoken.
Iig een stuk plausibeler dan een spook!quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:06 schreef Blue-eagle het volgende:
[..]
Oh ik pas het eventjes aan.
Men neme:
1. Een platte, vochtige ondergrond
2. Vrieskou
3. Hellende ondergrond (een klein beetje niet-waterpas is voldoende)
Vervolgens:
1. Het gaat vriezen
2. Bevroren vocht (water) zet uit
3. Steen ligt op dun laagje ijs
4. Zwaartekracht verplaatst steen een stukje
5. Vrijving ontdooit ijs
6. Steen stopt met bewegen.
Ja een stukje maar ook een meter?!quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:06 schreef Blue-eagle het volgende:
[..]
Men neme:
2. Vrieskou
Vervolgens:
1. Het gaat vriezen
5. Vrijving ontdooit ijs
Waar staat er een meter dan?quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:10 schreef senesta het volgende:
[..]
Ja een stukje maar ook een meter?!
quote:
quote:Raadsels rond zelfbewegende grafsteen
Uitgegeven: 18 februari 2009 13:43
Laatst gewijzigd: 18 februari 2009 14:03
AALSUM - De politie in Friesland staat voor een raadsel omdat een grafsteen uit zichzelf beweegt. Woensdag maakte de politie bekend dat die steen de 'dader' is van een vermeende grafschennis bij een kerk in het Friese dorpje Aalsum.
Na vier aangiftes van grafschennis stelde de politie een onderzoek in. De politie hing een camera op om de daders te kunnen achterhalen.
Op de beelden van de camera zijn echter geen daders te bekennen. De steen, die 450 kilo weegt, verschuift een meter binnen een aantal seconden.
Volgens een woordvoerder van de politie gaat het om een natuurlijk verschijnsel. ''We onderzoeken nu wat de precieze oorzaak is.''
Zon
Speculaties over de oorzaak van de verschuiving zijn er volop. De vrouw van de koster van de Aalsumer kerk meent dat de steen door de zon krimpt en uitzet.
Zowel de politie als een woordvoerder van Steenhouwerij Buitenpost, die de steen overigens niet geleverd heeft, kan deze theorie niet bevestigen.
''Het zou wat mij betreft alleen een dikke muskusrat kunnen zijn,' aldus de woordvoerder van de steenhouwerij.
Waarom niet? Het zou niet de eerste case van "uit zichzelf bewegende stenen" zijn. In Death Valley (toepasselijke naam) in de USA heb je ook loodzware stenen die hele paden afleggen, en zelfs bochtjes maken. De gangbare verklaring daar is ongeveer hetzelfde, maar dan met ijsvorming en zware windstoten.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:10 schreef senesta het volgende:
[..]
Ja een stukje maar ook een meter?!
Yep. Ik wacht het wel af. Als er straks een doodnormale verklaring voor is druipt iedereen hier af.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:06 schreef Blue-eagle het volgende:
[..]
Men neme:
2. Vrieskou
Vervolgens:
1. Het gaat vriezen
5. Vrijving ontdooit ijs
de 3 muskusteersquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:01 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Een gemuteerde muskusrat dan wel
Ja, wat ik al zei, ordinaire zwaartekracht.quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:06 schreef Blue-eagle het volgende:
[..]
Men neme:
2. Vrieskou
Vervolgens:
1. Het gaat vriezen
5. Vrijving ontdooit ijs
Dat ook!quote:
Het giet ook niet zo heel vaak oan hèquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:58 schreef Bastard het volgende:
Als het vorst gerelateerd is, waarom gebeurt het dan niet jaarlijks of staat het al te boek als een bekend fenomeen?
Dat is het kennelijk niet.. of het vriest voor het eerst in Friesland natuurlijk.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 15:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Wellicht was de overledene die er onder ligt een grote Rolling Stones fan en was een bewegende grafsteen op z'n graf z'n laatste wens.![]()
Of het is een uitzondering waarbij een uiterst vlakke steen op een uiterst vlakke ondergrond ligt welke in vochtige omstandigheden op elkaar waren geplaatst. Een "one in a million" situatie dus. Normaal gesproken hoor je er niks van, omdat het eenmalig voorkomt, en soms gebeurt het meerdere malen, nemen ze het op en publiceren ze het.. zoals nu dusquote:Op woensdag 18 februari 2009 15:58 schreef Bastard het volgende:
Als het vorst gerelateerd is, waarom gebeurt het dan niet jaarlijks of staat het al te boek als een bekend fenomeen?
Dat is het kennelijk niet.. of het vriest voor het eerst in Friesland natuurlijk.
quote:Op woensdag 18 februari 2009 13:12 schreef -SG- het volgende:
Waar is het filmpje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |