quote:Woningmarkt totaal ingezakt
door Harrie Nijen Twilhaar
Woningmarkt officieel ingestort
Dramatische cijfers Kadaster over woningmarkt januari 2009
De Nederlandse woningmarkt is in januari compleet ingestort. Het kadaster komt volgende week met dramatische cijfers naar buiten. Het aantal transacties is met 48 procent gedaald ten opzichte van december 2008.
De cijfers zijn volgens het kadaster ronduit slecht. "Januari is altijd een mindere maand voor de huizenmarkt. Maar dit is een ongekende daling", aldus Kadasterwoordvoerder Eefje van Gorp. De maandcijfers worden altijd afgestemd met het Centraal Bureau voor de Statistiek. "Wellicht worden ze iets bijgesteld, maar die 48 procent klopt", aldus Van Gorp. De klap in makelaarsland komt keihard aan. Het eerste vastgoedbericht van het kadaster kondigt een groot verval in de huizenmarkt aan.
De NVM heeft toch ook bij hoog en laag beweerd dat de huizenprijzen in NL niet konden zakken. Dat was onmogelijk...quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:20 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/groeneha(...)tel_woningmarkt.html
Ja, en wie moet je nou geloven.Persoonlijk vind ik dit een peopverhaal, dat de NVM alleen maar naar buiten brengt om de schade voor de eigen leden te beperken. Imho staan we pas aan het begin van de crisis, ook in de huizenmarkt.
Haha. De eerste woning die je dan zit. Een rijtjeshuis van van 147K naar 82,5K in prijs verlaagd is. Een daling van 46%. Dat begint er op te lijken. 80K is een normale prijs voor een normale woning.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:43 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Mijn laatste post:
[..]
De NVM heeft toch ook bij hoog en laag beweerd dat de huizenprijzen in NL niet konden zakken. Dat was onmogelijk...
Ben benieuwd of ze de laatste tijd nog in Lelystad geweest zijn
Nog ff en zelfs ik kan een huis kopen!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Haha. De eerste woning die je dan zit. Een rijtjeshuis van van 147K naar 82,5K in prijs verlaagd is. Een daling van 46%. Dat begint er op te lijken. 80K is een normale prijs voor een normale woning.
Dat zou wel goed nieuws zijnquote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:48 schreef Lemmeb het volgende:
De rente daalt momenteel. Hoe hard hangt af van de bank waar je bij zit. En met een grote kans op deflatie in de nabije toekomst zou deze nog weleens ver door kunnen dalen.
Moet je wel in Lelystad willen wonenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Haha. De eerste woning die je dan zit. Een rijtjeshuis van van 147K naar 82,5K in prijs verlaagd is. Een daling van 46%. Dat begint er op te lijken. 80K is een normale prijs voor een normale woning.
wat denk je dat dit soort dingen met de economie gaan doen? total meltdown denk ik als veel mensen met schulden zitten en er geen huis meer verkocht wordt?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:50 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat je bij een daling van 30 tot 40% met een gerust hart in kunt stappen. Misschien gaat er dan nog meer af, maar het ergste heb je dan gehad.
Kan wezen, maar zoals je zelf al aangeeft: niemand wil in Lelystad wonen. Sowieso zijn gebieden met veel asociale allochtonen de komende jaren veruit het ergst de lul. Buiten de grote steden zijn dat bijvoorbeeld Almere, Lelystad, Schiedam, Spijkenisse, Nieuwegein en meer van dat soort plaatsjes. Die zijn hard op weg naar gettovorming.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Moet je wel in Lelystad willen wonen
Daarnaast is 80k natuurlijk een lachertje, dat is 2 jaarsalarissen voor een huis dat minstens 30 jaar mee kan komen. Als je dat een 'normale' prijs vind, dan mag je ook gaan zeiken over de prijs van auto`s, voedsel, meubels, alles.
Precies. Waardoor de vraag in andere gebieden hoger wordt -> prijs blijft daar dus min of meer in stand, waarbij aangetekend dat het wel iets zal inzakken.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:55 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Kan wezen, maar zoals je zelf al aangeeft: niemand wil in Lelystad wonen. Sowieso zijn gebieden met veel asociale allochtonen de komende jaren veruit het ergst de lul. Buiten de grote steden zijn dat bijvoorbeeld Almere, Lelystad, Schiedam, Spijkenisse, Nieuwegein en meer van dat soort plaatsjes. Die zijn hard op weg naar gettovorming.
Wát een prijsdalingen.quote:Kamp 1449
8225 GD Lelystad
Aangeboden door:
Meerdere aanbieders 1981 110 m² - ¤ 82.500k.k ¤ 147.500
Kamp 2802
8225 GJ Lelystad
Aangeboden door:
Meerdere aanbieders 1981 110 m² 192 m² ¤ 97.500k.k ¤ 162.500
Bastion 62
8223 GA Lelystad
Aangeboden door:
Meerdere aanbieders 1978 130 m² - ¤ 97.500k.k ¤ 132.500
Zoom 1815
8225 KM Lelystad
Aangeboden door:
Meerdere aanbieders 1980 120 m² 206 m² ¤ 105.000k.k ¤ 159.500
Horst 2016
8225 LW Lelystad
Aangeboden door:
Meerdere aanbieders 1980 110 m² 189 m² ¤ 107.500k.k ¤ 159.500
Kamp 1601
8225 DL Lelystad
Aangeboden door:
Meerdere aanbieders 1985 120 m² 184 m² ¤ 108.000k.k ¤ 122.500
Bastion 239
8223 GN Lelystad
Aangeboden door:
Stienstra Beleggingen B.V. - 50 m² - ¤ 109.000k.k
Bongerd 121
8212 BG Lelystad
Aangeboden door:
Honders & Alting Makelaars 1973 135 m² 240 m² ¤ 110.000k.k ¤ 159.000
Malzwin 40
8223 XG Lelystad
Aangeboden door:
Meerdere aanbieders 1970 150 m² 183 m² ¤ 111.000k.k ¤ 149.500
De Veste 1685
8231 JH Lelystad
Aangeboden door:
Meerdere aanbieders 1980 70 m² - ¤ 114.500k.k ¤ 122.500
Hoek Van het IJ 32
8223 BK Lelystad
Aangeboden door:
Sinke Lelystad B.V. 1970 120 m² 130 m² ¤ 115.000k.k ¤ 129.500
Bastion 189
8223 GM Lelystad
Aangeboden door:
Sinke Lelystad B.V. 1977 65 m² - ¤ 115.500k.k ¤ 121.500
Fucking hell, wat een slachting trouwens, in die link.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:43 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Ben benieuwd of ze de laatste tijd nog in Lelystad geweest zijn
quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wát een prijsdalingen.
En dan als bieder nog 15% onder de vraagprijs bieden.Alleen om te stangen!
Daarnaast gaat de rente dan waarschijnlijk stijgen, waardoor het maar de vraag is hoeveel goedkoper het allemaal wordt.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:54 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
wat denk je dat dit soort dingen met de economie gaan doen? total meltdown denk ik als veel mensen met schulden zitten en er geen huis meer verkocht wordt?
Ik snap dus niet waarom mensen daarop hopen. Het is gewoon heel slecht voor de totale economie
Nou, dan mag je er wel een beveiligingsbedrijf bij kopen, want over vijf jaar zijn die gebieden gewoon woningbouwcorporatiegetto's geworden, tjokvol met criminele allochtonen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:57 schreef Gehannes het volgende:
Als ik nu miljonair was had ik 10 woningen gekocht in Lelystad om die vervolgens over 5 jaar voor een hoge prijs weer te verkopen.
Soort wanhoopspoging, nog ff en de NVM wordt niet meer serieus genomenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:51 schreef kareltje_de_grote het volgende:
http://reclamewereld.blog(...)nu-een-huis-te-kopen
Met deflatie in aantocht gaat de rente echt niet stijgen. Eigenlijk hadden we de afgelopen 10 jaar een hoge rente moeten hebben. Dat hebben we volledig overgeslagen, maar dat wil nog niet zeggen dat de rente nu alsnog torenhoog gaat worden.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:58 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Daarnaast gaat de rente dan waarschijnlijk stijgen, waardoor het maar de vraag is hoeveel goedkoper het allemaal wordt.
Met tien procent kun je een heel stuk minder lenen dan met 5 procent rente.
[ afbeelding ]
Pakweg 15 jaar geleden wás dat de normale prijs - zonder crisis.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarnaast is 80k natuurlijk een lachertje, dat is 2 jaarsalarissen voor een huis dat minstens 30 jaar mee kan komen. Als je dat een 'normale' prijs vind, dan mag je ook gaan zeiken over de prijs van auto`s, voedsel, meubels, alles.
Nu: gratis huis bij aanschaf van een keukenblok.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:57 schreef DarkY.NL het volgende:
ik wacht nog steeds op het moment dat je een huis gratis krijgt bij een mobiele tel.
Idd. Een dergelijke prijsdaling wordt in de basis eerst al veroorzaakt door een economische teruggang. Naar mijn idee tenminste, want ik denk dat als over een paar maanden de economie aantrekt, dan de huizenprijzen gewoon weer meegaan (ik zeg als de economie aantrekt, niet dat de economie aantrekt). Als daarentegen er flinke werkloosheid volgt, dan daalt de huizenprijs. Gevolg is dat er nóg minder nieuwbouwprojecten opgezet worden, gevolg daarvan is weer malaise in de bouwsector. Met als gevolg meer werkloosheid. Nog verder dalen huizenprijzen. Leuk, economische depressiequote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:54 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
wat denk je dat dit soort dingen met de economie gaan doen? total meltdown denk ik als veel mensen met schulden zitten en er geen huis meer verkocht wordt?
Ik snap dus niet waarom mensen daarop hopen. Het is gewoon heel slecht voor de totale economie
Dat laatste.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:05 schreef Gehannes het volgende:
Maar is het nu dan niet de beste tijd om een huis te kopen of zullen de prijzen nog verder dalen?
Nee, dat gaat maar in beperkte mate gebeuren. Je moet niet vergeten dat er ook een economische crisis aan zit te komen die z'n weerga niet kent.quote:Maar goed als de huizenprijzen op een dieptepunt zitten zal er dan niet een gigantische run op huizen komen. Dan wil iedereen natuurlijk een huis gaan kopen omdat de waarde alleen nog maar hoger gaat worden of zal dit niet zo snel gebeuren?
Het lijkt mij wel.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:01 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Met deflatie in aantocht gaat de rente echt niet stijgen. Eigenlijk hadden we de afgelopen 10 jaar een hoge rente moeten hebben. Dat hebben we volledig overgeslagen, maar dat wil nog niet zeggen dat de rente nu alsnog torenhoog gaat worden.
Zit wat in. Via hypotheken krijgen ze het geld dan niet in kas, dus moeten ze iets anders zoeken.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:07 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Het lijkt mij wel.
De huizenprijzen dalen, er worden minder huizen verkocht, de banken hebben relatief weinig geld in kas.
volgens mij allemaal redenen voor de banken om de rente te verhogen, om zo wat meer inkomsten te krijgen.
Waarom Delft en Haarlem?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:04 schreef Lemmeb het volgende:
De enige steden in de Randstad waar de huizenprijzen op peil zullen blijven of misschien zelfs nog wel zullen stijgen, zijn Delft en Haarlem. En misschien Leiden, al zou ik daar voor geen goud willen wonen.
Dat zie ik niet snel gebeuren. Dan stikt het hier in notime van de partijen die voor een veel lagere rente uitlenen. Die halen hun geld dan gewoon gratis in de VS.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:07 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Het lijkt mij wel.
De huizenprijzen dalen, er worden minder huizen verkocht, de banken hebben relatief weinig geld in kas.
volgens mij allemaal redenen voor de banken om de rente te verhogen, om zo wat meer inkomsten te krijgen.
Nu kopen is een gok (qua prijs). Als je op het dieptepunt wil kopen, zal het altijd gokken blijven. Naar mijn idee kun je het beste kopen als de markt net weer aantrekt. Met andere woorden, als de prijzen weer stijgen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:05 schreef Gehannes het volgende:
Maar is het nu dan niet de beste tijd om een huis te kopen of zullen de prijzen nog verder dalen?
Maar goed als de huizenprijzen op een dieptepunt zitten zal er dan niet een gigantische run op huizen komen. Dan wil iedereen natuurlijk een huis gaan kopen omdat de waarde alleen nog maar hoger gaat worden of zal dit niet zo snel gebeuren?
Alles wat in het Groene Hart ligt blijft ook redelijk op peil qua prijs. Althans, dat zie ik hier de afgelopen 6 maanden.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:04 schreef Lemmeb het volgende:
De enige steden in de Randstad waar de huizenprijzen op peil zullen blijven of misschien zelfs nog wel zullen stijgen, zijn Delft en Haarlem. En misschien Leiden, al zou ik daar voor geen goud willen wonen.
Veluwe is ook redelijk waardevast, gezien de omgeving en het vestigingsbeleid (verplicht economische en/of sociale binding)quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Alles wat in het Groene Hart ligt blijft ook redelijk op peil qua prijs. Althans, dat zie ik hier de afgelopen 6 maanden.
Die steden zijn om voor de hand liggende redenen enorm gewild onder jonge autochtone gezinnetjes met (aankomende) kids. En daar zit in de nabije toekomst het meeste geld. Babyboomers zijn een aflopende zaak.quote:
Het ligt er helemaal aan waar je wilt gaan wonen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:05 schreef Gehannes het volgende:
Maar goed als de huizenprijzen op een dieptepunt zitten zal er dan niet een gigantische run op huizen komen. Dan wil iedereen natuurlijk een huis gaan kopen omdat de waarde alleen nog maar hoger gaat worden of zal dit niet zo snel gebeuren?
Bedoel je niet "een uitstrevend ras"?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:11 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Die steden zijn om voor de hand liggende redenen enorm gewild onder jonge autochtone gezinnetjes met (aankomende) kids. En daar zit in de nabije toekomst het meeste geld. Babyboomers zijn een aflopende zaak.
Ik woon dan zelf midden in het groene hart in een startersappartement, ik denk dat het hier wel meevalt en dan voornamelijk in het lagere segment. Ik woon precies tussen Utrecht en Rotterdam in prima aan te rijden dus als je daar werktquote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Alles wat in het Groene Hart ligt blijft ook redelijk op peil qua prijs. Althans, dat zie ik hier de afgelopen 6 maanden.
In het algemeen wel, maar als ik dan bijvoorbeeld kijk naar Gouda... daar wil straks ook niemand meer wonen. Het verschilt gewoon erg per gemeente.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben er klaar voorquote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:49 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nog ff en zelfs ik kan een huis kopen!
Dat ook.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:12 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Bedoel je niet "een uitstrevend ras"?
Klopt. Vooral de wat kleinere gemeenten zijn erg in trek. Ik woon zelf in een klein dorpje vlak bij Leiden, landelijk gelegen met groen eromheen, en ik merk dat er hier weinig huizen zijn die niet snel verkocht worden, en degene die niet snel verkocht worden zijn dan ook echt structureel te duur geprijst.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:13 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
In het algemeen wel, maar als ik dan bijvoorbeeld kijk naar Gouda... daar wil straks ook niemand meer wonen. Het verschilt gewoon erg per gemeente.
Het idee is nu juist dat huizenprijzen niet zomaar meegaan met de economie maar buitenproportioneel zijn gestegen. Stel dat we uitgaan van 3% per jaar is de inflatie in Nederland over een periode van 15 jaar ongeveer 56%. Als ik bijvoorbeeld kijk naar het huis van mijn ouders is dat nu in ¤ veel meer waard dan in guldens dus een stijging van minimaal, echt minimaal 120% t.o.v. van 1994 toen het werd aangeschaft. Is dat echt helemaal veroorzaakt door schaarste op de markt of zit er stiekem toch een beetje lucht bij?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:05 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Idd. Een dergelijke prijsdaling wordt in de basis eerst al veroorzaakt door een economische teruggang. Naar mijn idee tenminste, want ik denk dat als over een paar maanden de economie aantrekt, dan de huizenprijzen gewoon weer meegaan (ik zeg als de economie aantrekt, niet dat de economie aantrekt). Als daarentegen er flinke werkloosheid volgt, dan daalt de huizenprijs. Gevolg is dat er nóg minder nieuwbouwprojecten opgezet worden, gevolg daarvan is weer malaise in de bouwsector. Met als gevolg meer werkloosheid. Nog verder dalen huizenprijzen. Leuk, economische depressie![]()
![]()
En dan denken dat je dan wel een huis kunt betalen als je het nu niet kunt. Ja, als je je baan houdt en een lening kunt krijgen.
Enlighten me, zo voor de hand liggend vind ik dit namelijk niet. In Haarlem heeft de afgelopen jaren een absurde prijssrijging plaatsgevonden, dus voordat daar veel jonge gezinnetjes terecht kunnen zal de markt eerst ook dáár moeten instorten.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:11 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Die steden zijn om voor de hand liggende redenen enorm gewild onder jonge autochtone gezinnetjes met (aankomende) kids. En daar zit in de nabije toekomst het meeste geld. Babyboomers zijn een aflopende zaak.
Tegen die tijd zijn ze gekraakt en kost het je nog meer geldquote:Op vrijdag 13 februari 2009 10:57 schreef Gehannes het volgende:
Als ik nu miljonair was had ik 10 woningen gekocht in Lelystad om die vervolgens over 5 jaar voor een hoge prijs weer te verkopen.
In mijn omgeving kijken er ook veel mensen naar een huis. Kopen doen ze echter geen van allen. Iedereen wacht op een verdere daling, of kan het nu (nog) niet betalen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:16 schreef ioko het volgende:
Ik geloof best dat er plaatsen zijn waar de prijzen naar beneden gaan, maar om nu Lelystad als leidraad te nemen voor de situatie in Nederland lijkt me wat ver gaan. Ik wacht liever de cijfers over de transactieprijzen af, die zeggen me veel meer.
Als ik zie hoeveel mensen in mijn omgeving nu naar een huis aan het kijken zijn, denk ik dat het inderdaad wel weer opkrabbelt de komende tijd. Al denk ik ook dat er plaatsen zijn waar je je huis aan de straatstenen niet kwijtkomt. Ook te hoog geprijste woningen blijven lastig te verkopen. IMHO
Gewoon verhuren in de tussentijdquote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:18 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Tegen die tijd zijn ze gekraakt en kost het je nog meer geld
Ik verwacht daar ook geen enorme prijsstijgingen meer. Maar ook zeker geen enorme dalingen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:16 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Enlighten me, zo voor de hand liggend vind ik dit namelijk niet. In Haarlem heeft de afgelopen jaren een absurde prijssrijging plaatsgevonden, dus voordat daar veel jonge gezinnetjes terecht kunnen zal de markt eerst ook dáár moeten instorten.
Ik vind de woningbouw in Delft ook niet fantastisch, maar dat is dan ook lang niet het enige dat telt. Zeker niet voor mensen met kinderen.quote:In Delft zou ik nog niet dood gevonden willen worden. Mooie jaren '60 sociale hoogbouw en het schitterendeTanthof uit eind jaren '80. Geen droomlocatie te vinden daar voor een jong gezinnetje imho.
In mijn omgeving kijken mensen inderdaad vooral, maar ze kunnen het stuk voor stuk goed betalen (en dan heb ik het over stelletjes die een hypotheek van 300.000 euro kunnen opnemen, wellicht niet standaard). Maar door de vele signalen in hun omgeving zijn ze wel voorzichtig, dat klopt. Er wordt echter wel degelijk gekeken om te kopen, niet voor : what if....quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:19 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
In mijn omgeving kijken er ook veel mensen naar een huis. Kopen doen ze echter geen van allen. Iedereen wacht op een verdere daling, of kan het nu (nog) niet betalen.
Dat huizenprijzen buitensporig zijn gestegen, daar kan ik in meegaan.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:16 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Het idee is nu juist dat huizenprijzen niet zomaar meegaan met de economie maar buitenproportioneel zijn gestegen. Stel dat we uitgaan van 3% per jaar is de inflatie in Nederland over een periode van 15 jaar ongeveer 56%. Als ik bijvoorbeeld kijk naar het huis van mijn ouders is dat nu in ¤ veel meer waard dan in guldens dus een stijging van minimaal, echt minimaal 120% t.o.v. van 1994 toen het werd aangeschaft. Is dat echt helemaal veroorzaakt door schaarste op de markt of zit er stiekem toch een beetje lucht bij?
Okee. Klinkt aannemelijk. Zo zie ik ook een verschuiving vanuit Den Haag naar de phoenixlocaties L'veen en Ypenburg. Van een serieuze daling is daar dan ook nog geen sprake, behalve op de huizen van mensen die het 5 a 10 jaar geleden nieuw kochten en er geen flikker aan gedaan hebben.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:21 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik verwacht daar ook geen enorme prijsstijgingen meer. Maar ook zeker geen enorme dalingen.
Ik heb nogal wat kennissen die in Amsterdam een huis hebben gekocht. Van die jonge 'hippe' stelletjes die dachten nooit meer uit die stad weg te willen. Die zijn nu de 30 gepasseerd, kinderen in aantocht, en willen nu allemaal naar Haarlem. Nee, niet één, maar allemaal. En ze hebben daar ook het geld voor.
Voor Delft geldt precies hetzelfde, maar dan in combinatie met Rotterdam en Den Haag, waar dat stadje precies tussenin ligt.
[..]
Ik vind de woningbouw in Delft ook niet fantastisch, maar dat is dan ook lang niet het enige dat telt. Zeker niet voor mensen met kinderen.
Over welke verdere daling hebben we het trouwens? Uit de cijfers blijkt toch tot nog toe geen daling van de prijzen? Op een hele kleine daling in november na, zijn de prijzen toch nog gestegen?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:19 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
In mijn omgeving kijken er ook veel mensen naar een huis. Kopen doen ze echter geen van allen. Iedereen wacht op een verdere daling, of kan het nu (nog) niet betalen.
Bronquote:Kadaster: 28% minder huizenverkopen in januari
De woningmarkt stort in.
Koop uitstellen
Het Kadaster heeft in januari 8700 woningtransacties geregistreerd. Dat is ruim 28% minder dan in januari vorig jaar. Januari is altijd een slechte maand voor de woningmarkt, maar door de economische crisis gaat het nog slechter. Veel mensen stellen de koop van een nieuwe woning uit, ook al dalen de huizenprijzen en de hypotheekrente.
Koopcontract
Het Kadaster registreert de overdracht van woningen, dus het moment dat de nieuwe eigenaar een woning betrekt. Dat is vaak een paar maanden later dan het tekenen van het koopcontract, wat de NVM bijhoudt.
Klap in januari
In heel 2008 werden 9,9% minder woningen verkocht. In januari is de achteruitgang veel groter: maar liefst 48%. Het Kadaster tekent wél aan dat de maand januari vaak een daling laat zien en de maand december structureel een piek. In januari 2008 was er ten opzichte van december 2007 een daling met 38%. te opzichte van januari een jaar eerder bedroeg de teruggang echter 'slechts' 9,1%.
Ik kijk ook naar een huis van ongeveer 250k, alleen ik moet nog wat verkopen en daar zit het hem in, wil nu gewoon het risico niet lopen ook al heb ik nu lage maandlasten en 2 huizen op zich wel even kan aanhouden maar het is gewoon te onzeker.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:22 schreef ioko het volgende:
[..]
In mijn omgeving kijken mensen inderdaad vooral, maar ze kunnen het stuk voor stuk goed betalen (en dan heb ik het over stelletjes die een hypotheek van 300.000 euro kunnen opnemen, wellicht niet standaard). Maar door de vele signalen in hun omgeving zijn ze wel voorzichtig, dat klopt. Er wordt echter wel degelijk gekeken om te kopen, niet voor : what if....
Ypenburg is imho ook over z'n top heen. Ik ben er laatst nog doorheen gereden, wat een troosteloze boel. Veel te koop staande woningen. Veel allochtonen in de goedkopere woninkjes, en dat is imho nooit een goed teken. Het zou mij verbazen als die wijk nog afgebouwd wordt volgens het oorspronkelijke plan. Maar een markt zal er wel voor blijven, want de locatie is op zich oké.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:25 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Okee. Klinkt aannemelijk. Zo zie ik ook een verschuiving vanuit Den Haag naar de phoenixlocaties L'veen en Ypenburg. Van een serieuze daling is daar dan ook nog geen sprake, behalve op de huizen van mensen die het 5 a 10 jaar geleden nieuw kochten en er geen flikker aan gedaan hebben.
Eerst verkopen en zorgen dat je eventueel tijdelijk bij familie kunt zitten. Dan kun je er nog een slaatje uit slaan ook.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:30 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ik kijk ook naar een huis van ongeveer 250k, alleen ik moet nog wat verkopen en daar zit het hem in, wil nu gewoon het risico niet lopen ook al heb ik nu lage maandlasten en 2 huizen op zich wel even kan aanhouden maar het is gewoon te onzeker.
Dat snap ik, lijkt me ook logisch nu. De starters waar ik over sprak hebben geen van allen een koopwoning te verkopen, dat maakt het makkelijker.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:30 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ik kijk ook naar een huis van ongeveer 250k, alleen ik moet nog wat verkopen en daar zit het hem in, wil nu gewoon het risico niet lopen ook al heb ik nu lage maandlasten en 2 huizen op zich wel even kan aanhouden maar het is gewoon te onzeker.
Klopt, maar het scheelt daar met dank aan het nobele 'gemengde bouwen' (mixen van sociale klassen) wel per straat.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:31 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ypenburg is imho ook over z'n top heen. Ik ben er laatst nog doorheen gereden, wat een troosteloze boel. Veel te koop staande woningen. Veel allochtonen in de goedkopere woninkjes, en dat is imho nooit een goed teken. Het zou mij verbazen als die wijk nog afgebouwd wordt volgens het oorspronkelijke plan. Maar een markt zal er wel voor blijven, want de locatie is op zich oké.
Daar ben jij ook debet aan door hier mensen angst aan te jagenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:34 schreef LXIV het volgende:
Het versterkte elkaar eerst allemaal positief, en nu allemaal negatief.
+1quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:35 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Daar ben jij ook debet aan door hier mensen angst aan te jagen
Net alsof dat clubje van 50 man dat in deze topics komt effect heeft op de wereldwijde credietverstrekking!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:35 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Er zijn dan ook duidelijk belanghebbenden in het 'verergeren' van de crisis. Er is veel frustratie over de dure koopwoningen. Ik ben het ermee eens dat er wat lucht inzit, maar de toon die hier soms wordt aangeslagen is niet echt gegrond, meer een soort van massapsychologie.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:35 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Da's waar.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:34 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Klopt, maar het scheelt daar met dank aan het nobele 'gemengde bouwen' (mixen van sociale klassen) wel per straat.
Ben benieuwd of je dan een hypotheek krijgtquote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:40 schreef teknomist het volgende:
Mooi, nog even een jaartje of twee wachten en dan goedkoop "instappen".
Nou en?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:38 schreef ioko het volgende:
[..]
Er zijn dan ook duidelijk belanghebbenden in het 'verergeren' van de crisis. Er is veel frustratie over de dure koopwoningen. Ik ben het ermee eens dat er wat lucht inzit, maar de toon die hier soms wordt aangeslagen is niet echt gegrond, meer een soort van massapsychologie.
Behalve het genoemde feit van de hypotheek krijgen heb je nog een veel groter probleem.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:40 schreef teknomist het volgende:
Mooi, nog even een jaartje of twee wachten en dan goedkoop "instappen".
QFTquote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:44 schreef Tha_Duck het volgende:
Je moet simpelweg instappen in een huis wat je kan betalen en je niet druk maken over stijgingen of dalingen als je er minimaal 20 jaar blijft zitten.
En natuurlijk enkel in een huis waar je in wilt wonen. Niet kopen om het kopen alleen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:44 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Behalve het genoemde feit van de hypotheek krijgen heb je nog een veel groter probleem.
Als de markt weer omslaat (wat niet ondenkbaar is binnen 2 jaar) dan gaan mensen allemaal weer ineens kopen. Dat zal de prijs weer opdrijven en wordt het weer onbetaalbaar.
Je moet simpelweg instappen in een huis wat je kan betalen en je niet druk maken over stijgingen of dalingen als je er minimaal 20 jaar blijft zitten.
Inderdaad qft.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:44 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Behalve het genoemde feit van de hypotheek krijgen heb je nog een veel groter probleem.
Als de markt weer omslaat (wat niet ondenkbaar is binnen 2 jaar) dan gaan mensen allemaal weer ineens kopen. Dat zal de prijs weer opdrijven en wordt het weer onbetaalbaar.
Waarom zou dat niet?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:40 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ben benieuwd of je dan een hypotheek krijgt
wat zijn phoenixlocaties?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:25 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Okee. Klinkt aannemelijk. Zo zie ik ook een verschuiving vanuit Den Haag naar de phoenixlocaties L'veen en Ypenburg.
Omdat banken dan waarschijnlijk niet meer voor het volledige bedrag een hypotheek gaan verstrekken, en je veel spaargeld mee moet nemen. Kijken of je dan nog zo blij bent om tienduizenden euro's in bakstenen te stoppenquote:
Ik denk dat met name starters zonder eigen kapitaal en lang dienstverband het lastig gaan krijgen.quote:
Ik vraag me nu al een paar jaar af wat Vinex in godensnaam in moet houden... Is het gewoon een leuke naam voor een soort wijk, of is het één of andere afkorting of zo?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:52 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Heheh, stom zeg, vinex uiteraard.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=vinex&btnG=Google+zoeken&meta=quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:57 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Ik vraag me nu al een paar jaar af wat Vinex in godensnaam in moet houden... Is het gewoon een leuke naam voor een soort wijk, of is het één of andere afkorting of zo?
Dan kan er wel 80k van de prijs, maar als je daardoor 20k spaar in moet leggen schiet je er niets mee op lijkt me. Dan kan je nog beter 80k teveel betalen in een hypotheek en die 20k investeren in keuken, badkamer en woongenot zowat.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:55 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Omdat banken dan waarschijnlijk niet meer voor het volledige bedrag een hypotheek gaan verstrekken, en je veel spaargeld mee moet nemen. Kijken of je dan nog zo blij bent om tienduizenden euro's in bakstenen te stoppen
ja precies, want dat kan je nu nog aftrekkenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:58 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dan kan er wel 80k van de prijs, maar als je daardoor 20k spaar in moet leggen schiet je er niets mee op lijkt me. Dan kan je nog beter 80k teveel betalen in een hypotheek en die 20k investeren in keuken, badkamer en woongenot zowat.
Da's leuk maar die aftrek "krijg je" over die 80K die teveel betaald hebt, netto zit je dan alsnog hoger. Meer spaargeld inleggen zorgt voor een lagere aftrek maar ook voor een lagere rentelast op de hoofdsom.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:59 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
ja precies, want dat kan je nu nog aftrekken
Die extra 80K aan hypotheek moet je gaan aflossen met geld dat je anders opzij zou kunnen zetten om te sparen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:58 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dan kan er wel 80k van de prijs, maar als je daardoor 20k spaar in moet leggen schiet je er niets mee op lijkt me. Dan kan je nog beter 80k teveel betalen in een hypotheek en die 20k investeren in keuken, badkamer en woongenot zowat.
Als je nieuwbouw koopt, kun je bijna altijd met flinke winst verkopen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:49 schreef Lemmeb het volgende:
Ik ben het er niet mee eens. Mensen die begin jaren '90 een nieuwbouwwoning van hoge kwaliteit hebben gekocht, hebben deze twee jaar geleden met gruwelijk veel winst kunnen verkopen. Niet dat veel van hen dat gedaan hebben, maar toch. Door op het juiste moment in- en uit te stappen kun je gewoon heel veel geld verdienen. Juist in het vastgoed is timing ontzettend belangrijk.
Klopt. Je ziet ook vaak dat het feitelijk niet meer gestoeld is op argumenten, maar meer op 'hoop'quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:38 schreef ioko het volgende:
[..]
Er zijn dan ook duidelijk belanghebbenden in het 'verergeren' van de crisis. Er is veel frustratie over de dure koopwoningen. Ik ben het ermee eens dat er wat lucht inzit, maar de toon die hier soms wordt aangeslagen is niet echt gegrond, meer een soort van massapsychologie.
QFT!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:44 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat dat massapsychologie was, en ik vind het knap als je daar als persoon doorheen kan kijken (meen ik echt). Maar de situatie is nu veranderd, en weet je wat? Ik heb het idee dat mensen zich nu ook laten meeslepen, en daarmee bedoel ik niet alleen jou. Terwijl die vrienden van jou hun mening vormden op basis van 20 jaar aan prijsstijgingen vorm jij je mening op basis van veronderstelde effecten waarvan de omvang nog onduidelijk is.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:44 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nou en?
Die stijgingen van de afgelopen 10 jaar was ook pure massapsychologie en niks meer. Maar daar hoorde je toen nooit iemand over klagen. Al die vrienden van mij met hun fàntàstische jaren '30 krot, die nu nog in de rotzooi zitten. "Nee, Lemmeb, dat moet jij ook doen, is echt helemaal geweldig en de prijzen gaan in de toekomst alleen nog maar omhoog!"Ben blij dat ik m'n koppie erbij heb gehouden.
Dit was inderdaad altijd een geldende regel. Echter, nu ook projectontwikkelaars met onverkochte nieuwbouw blijven zitten, die bovendien niet zelden met korting verkocht worden, ben ik bang dat je hier als je een nieuwbouwwoning met spuculatieve bedoelingen koopt, toch mooi naast de pot pist. Dit zal uiteraard ook niet in elk segment en op elke locatie gelden, maar er is gewoon veel onverkochte nieuwbouw op 't moment.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 12:18 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als je nieuwbouw koopt, kun je bijna altijd met flinke winst verkopen.
De huizenmarkt is wat dat betreft bijna precies omgekeerd aan de automarkt. Als je een nieuwe auto koopt en de sleutel omdraait ben je 10% van de waarde kwijt. Bij een nieuwbouwwoning komt er 10% bij.
We stonden in oktober op het punt om een huis te kopen, dat ging door een bod van een ander niet door. Ik volg de markt sinds september en tot op heden zie ik ook eigenlijk geen echte prijsdalingen in Noord Holland. Daarnaast is het duidelijk dat er heel, heel weinig wordt verkocht. Ik hou een lijst bij van +30 woningen op Funda en daar zit eigenlijk geen beweging in. Wat mij opvalt is dat de nieuwe woningen die er nu bij komen, dat die zelfs vaak een idioot hoge vraagprijs hebben voor wat het is. 'De buurman had vorig jaar de hoofdprijs dus ik ook!'quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:00 schreef Devz het volgende:
Lastige tijd om te kopen. Leuk dat de huizenmarkt instort maar tot op heden lijken (in ieder geval hier in Noord-Holland) nog maar weinig mensen bereid om echt hun vraagprijs te laten zakken. Het enige voordeel is een betere onderhandelingspositie.
Een woning moet je sowieso niet kopen met speculatieve bedoelingen, maar om in te wonen. Tenzij je een hele woonwijk kunt kopen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:24 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Dit was inderdaad altijd een geldende regel. Echter, nu ook projectontwikkelaars met onverkochte nieuwbouw blijven zitten, die bovendien niet zelden met korting verkocht worden, ben ik bang dat je hier als je een nieuwbouwwoning met spuculatieve bedoelingen koopt, toch mooi naast de pot pist. Dit zal uiteraard ook niet in elk segment en op elke locatie gelden, maar er is gewoon veel onverkochte nieuwbouw op 't moment.
Precies. Vandaar ook mijn eerdere vraag in dit topic over welke verdere prijsdaling we het nu eigenlijk hebben.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:25 schreef MacDennis het volgende:
[..]
We stonden in oktober op het punt om een huis te kopen, dat ging door een bod van een ander niet door. Ik volg de markt sinds september en tot op heden zie ik ook eigenlijk geen echte prijsdalingen in Noord Holland. Daarnaast is het duidelijk dat er heel, heel weinig wordt verkocht. Ik hou een lijst bij van +30 woningen op Funda en daar zit eigenlijk geen beweging in. Wat mij opvalt is dat de nieuwe woningen die er nu bij komen, dat die zelfs vaak een idioot hoge vraagprijs hebben voor wat het is. 'De buurman had vorig jaar de hoofdprijs dus ik ook!'
Naar mijn mening moet het besef bij de verkopers nog doordringen dat de economie naar de klote is. Verder vrees ik dat veel verkopers blind vertrouwen hebben in hun makelaar en dat die in koor roepen: 'wacht nog maar even met het verlagen van de prijs, de markt trekt in de zomer weer aan'.
Natuurlijk zijn er hier en daar wel prijsdalingen maar ik zie dat hier alleen gebeuren bij woningen die al lang te koop staan. Maar dat was natuurlijk altijd al zo ..
Ook dat gaat nu dus niet (of in mindere mate) op, omdat je dat net nieuwe huis weer mét KK moet verkopen en mensen voor de prijs zónder KK in een vergelijkbare, onverkochte woning kunnen stappen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:31 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Voordeel van een nieuwbouwwoning is wel dat je geen k.k. hebt, dus je makkelijker winst kunt halen (je hebt namelijk minder waardestijging nodig om winst te halen).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |