Inderdaad qft.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:44 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Behalve het genoemde feit van de hypotheek krijgen heb je nog een veel groter probleem.
Als de markt weer omslaat (wat niet ondenkbaar is binnen 2 jaar) dan gaan mensen allemaal weer ineens kopen. Dat zal de prijs weer opdrijven en wordt het weer onbetaalbaar.
Je moet simpelweg instappen in een huis wat je kan betalen en je niet druk maken over stijgingen of dalingen als je er minimaal 20 jaar blijft zitten.
Waarom zou dat niet?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:40 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ben benieuwd of je dan een hypotheek krijgt
wat zijn phoenixlocaties?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:25 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Okee. Klinkt aannemelijk. Zo zie ik ook een verschuiving vanuit Den Haag naar de phoenixlocaties L'veen en Ypenburg.
Omdat banken dan waarschijnlijk niet meer voor het volledige bedrag een hypotheek gaan verstrekken, en je veel spaargeld mee moet nemen. Kijken of je dan nog zo blij bent om tienduizenden euro's in bakstenen te stoppenquote:
Ik denk dat met name starters zonder eigen kapitaal en lang dienstverband het lastig gaan krijgen.quote:
Ik vraag me nu al een paar jaar af wat Vinex in godensnaam in moet houden... Is het gewoon een leuke naam voor een soort wijk, of is het één of andere afkorting of zo?quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:52 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Heheh, stom zeg, vinex uiteraard.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=vinex&btnG=Google+zoeken&meta=quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:57 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Ik vraag me nu al een paar jaar af wat Vinex in godensnaam in moet houden... Is het gewoon een leuke naam voor een soort wijk, of is het één of andere afkorting of zo?
Dan kan er wel 80k van de prijs, maar als je daardoor 20k spaar in moet leggen schiet je er niets mee op lijkt me. Dan kan je nog beter 80k teveel betalen in een hypotheek en die 20k investeren in keuken, badkamer en woongenot zowat.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:55 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Omdat banken dan waarschijnlijk niet meer voor het volledige bedrag een hypotheek gaan verstrekken, en je veel spaargeld mee moet nemen. Kijken of je dan nog zo blij bent om tienduizenden euro's in bakstenen te stoppen
ja precies, want dat kan je nu nog aftrekkenquote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:58 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dan kan er wel 80k van de prijs, maar als je daardoor 20k spaar in moet leggen schiet je er niets mee op lijkt me. Dan kan je nog beter 80k teveel betalen in een hypotheek en die 20k investeren in keuken, badkamer en woongenot zowat.
Da's leuk maar die aftrek "krijg je" over die 80K die teveel betaald hebt, netto zit je dan alsnog hoger. Meer spaargeld inleggen zorgt voor een lagere aftrek maar ook voor een lagere rentelast op de hoofdsom.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:59 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
ja precies, want dat kan je nu nog aftrekken
Die extra 80K aan hypotheek moet je gaan aflossen met geld dat je anders opzij zou kunnen zetten om te sparen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:58 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dan kan er wel 80k van de prijs, maar als je daardoor 20k spaar in moet leggen schiet je er niets mee op lijkt me. Dan kan je nog beter 80k teveel betalen in een hypotheek en die 20k investeren in keuken, badkamer en woongenot zowat.
Als je nieuwbouw koopt, kun je bijna altijd met flinke winst verkopen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:49 schreef Lemmeb het volgende:
Ik ben het er niet mee eens. Mensen die begin jaren '90 een nieuwbouwwoning van hoge kwaliteit hebben gekocht, hebben deze twee jaar geleden met gruwelijk veel winst kunnen verkopen. Niet dat veel van hen dat gedaan hebben, maar toch. Door op het juiste moment in- en uit te stappen kun je gewoon heel veel geld verdienen. Juist in het vastgoed is timing ontzettend belangrijk.
Klopt. Je ziet ook vaak dat het feitelijk niet meer gestoeld is op argumenten, maar meer op 'hoop'quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:38 schreef ioko het volgende:
[..]
Er zijn dan ook duidelijk belanghebbenden in het 'verergeren' van de crisis. Er is veel frustratie over de dure koopwoningen. Ik ben het ermee eens dat er wat lucht inzit, maar de toon die hier soms wordt aangeslagen is niet echt gegrond, meer een soort van massapsychologie.
QFT!quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:44 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Behalve het genoemde feit van de hypotheek krijgen heb je nog een veel groter probleem.
Als de markt weer omslaat (wat niet ondenkbaar is binnen 2 jaar) dan gaan mensen allemaal weer ineens kopen. Dat zal de prijs weer opdrijven en wordt het weer onbetaalbaar.
Je moet simpelweg instappen in een huis wat je kan betalen en je niet druk maken over stijgingen of dalingen als je er minimaal 20 jaar blijft zitten.
Je hebt gelijk dat dat massapsychologie was, en ik vind het knap als je daar als persoon doorheen kan kijken (meen ik echt). Maar de situatie is nu veranderd, en weet je wat? Ik heb het idee dat mensen zich nu ook laten meeslepen, en daarmee bedoel ik niet alleen jou. Terwijl die vrienden van jou hun mening vormden op basis van 20 jaar aan prijsstijgingen vorm jij je mening op basis van veronderstelde effecten waarvan de omvang nog onduidelijk is.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 11:44 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nou en?
Die stijgingen van de afgelopen 10 jaar was ook pure massapsychologie en niks meer. Maar daar hoorde je toen nooit iemand over klagen. Al die vrienden van mij met hun fàntàstische jaren '30 krot, die nu nog in de rotzooi zitten. "Nee, Lemmeb, dat moet jij ook doen, is echt helemaal geweldig en de prijzen gaan in de toekomst alleen nog maar omhoog!"Ben blij dat ik m'n koppie erbij heb gehouden.
Dit was inderdaad altijd een geldende regel. Echter, nu ook projectontwikkelaars met onverkochte nieuwbouw blijven zitten, die bovendien niet zelden met korting verkocht worden, ben ik bang dat je hier als je een nieuwbouwwoning met spuculatieve bedoelingen koopt, toch mooi naast de pot pist. Dit zal uiteraard ook niet in elk segment en op elke locatie gelden, maar er is gewoon veel onverkochte nieuwbouw op 't moment.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 12:18 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als je nieuwbouw koopt, kun je bijna altijd met flinke winst verkopen.
De huizenmarkt is wat dat betreft bijna precies omgekeerd aan de automarkt. Als je een nieuwe auto koopt en de sleutel omdraait ben je 10% van de waarde kwijt. Bij een nieuwbouwwoning komt er 10% bij.
We stonden in oktober op het punt om een huis te kopen, dat ging door een bod van een ander niet door. Ik volg de markt sinds september en tot op heden zie ik ook eigenlijk geen echte prijsdalingen in Noord Holland. Daarnaast is het duidelijk dat er heel, heel weinig wordt verkocht. Ik hou een lijst bij van +30 woningen op Funda en daar zit eigenlijk geen beweging in. Wat mij opvalt is dat de nieuwe woningen die er nu bij komen, dat die zelfs vaak een idioot hoge vraagprijs hebben voor wat het is. 'De buurman had vorig jaar de hoofdprijs dus ik ook!'quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:00 schreef Devz het volgende:
Lastige tijd om te kopen. Leuk dat de huizenmarkt instort maar tot op heden lijken (in ieder geval hier in Noord-Holland) nog maar weinig mensen bereid om echt hun vraagprijs te laten zakken. Het enige voordeel is een betere onderhandelingspositie.
Een woning moet je sowieso niet kopen met speculatieve bedoelingen, maar om in te wonen. Tenzij je een hele woonwijk kunt kopen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:24 schreef Mr.Talisker het volgende:
[..]
Dit was inderdaad altijd een geldende regel. Echter, nu ook projectontwikkelaars met onverkochte nieuwbouw blijven zitten, die bovendien niet zelden met korting verkocht worden, ben ik bang dat je hier als je een nieuwbouwwoning met spuculatieve bedoelingen koopt, toch mooi naast de pot pist. Dit zal uiteraard ook niet in elk segment en op elke locatie gelden, maar er is gewoon veel onverkochte nieuwbouw op 't moment.
Precies. Vandaar ook mijn eerdere vraag in dit topic over welke verdere prijsdaling we het nu eigenlijk hebben.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:25 schreef MacDennis het volgende:
[..]
We stonden in oktober op het punt om een huis te kopen, dat ging door een bod van een ander niet door. Ik volg de markt sinds september en tot op heden zie ik ook eigenlijk geen echte prijsdalingen in Noord Holland. Daarnaast is het duidelijk dat er heel, heel weinig wordt verkocht. Ik hou een lijst bij van +30 woningen op Funda en daar zit eigenlijk geen beweging in. Wat mij opvalt is dat de nieuwe woningen die er nu bij komen, dat die zelfs vaak een idioot hoge vraagprijs hebben voor wat het is. 'De buurman had vorig jaar de hoofdprijs dus ik ook!'
Naar mijn mening moet het besef bij de verkopers nog doordringen dat de economie naar de klote is. Verder vrees ik dat veel verkopers blind vertrouwen hebben in hun makelaar en dat die in koor roepen: 'wacht nog maar even met het verlagen van de prijs, de markt trekt in de zomer weer aan'.
Natuurlijk zijn er hier en daar wel prijsdalingen maar ik zie dat hier alleen gebeuren bij woningen die al lang te koop staan. Maar dat was natuurlijk altijd al zo ..
Ook dat gaat nu dus niet (of in mindere mate) op, omdat je dat net nieuwe huis weer mét KK moet verkopen en mensen voor de prijs zónder KK in een vergelijkbare, onverkochte woning kunnen stappen.quote:Op vrijdag 13 februari 2009 13:31 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Voordeel van een nieuwbouwwoning is wel dat je geen k.k. hebt, dus je makkelijker winst kunt halen (je hebt namelijk minder waardestijging nodig om winst te halen).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |