abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66281934
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 08:20 schreef Twerk het volgende:

[..]

Ja precies, maar daarom zei ik er ook bij "als hij stilstaat". De strekking was meer dat een olifant niet zoals ons kan redeneren waarom hij er zo vreemd uitziet.
Er is geen reden waarom een olifant dat zou moeten kunnen. Hij kan prima overleven zonder dat hij kan redeneren over zijn ('vreemde') uiterlijk.
pi_66281961
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 19:47 schreef heartz het volgende:

[..]

Maar bijv. Indianen in het bos (bijv. in Brazilie) zijn toch ook niet veel minder bewust dan ons. Ik vind je theorie slecht. Zal ik morgen onderbouwe....
hoeft niet, ben het er nu zelf ook al niet helemaal meer mee eens
pi_66287372
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 08:44 schreef Twerk het volgende:

[..]

Waarom olifanten niet verbaasd reageren en apen wel, kan ik niet verklaren.
Interessante experimenten, inderdaad.
Misschien vanwege het scherpe reukvermogen van olifanten, waardoor ze meteen ruiken dat het geen ander is.
pi_66287582
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:04 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Interessante experimenten, inderdaad.
Misschien vanwege het scherpe reukvermogen van olifanten, waardoor ze meteen ruiken dat het geen ander is.
-- laat maar --
Цой жив
pi_66287613
Hier een verslag van het experiment:
http://www.emory.edu/LIVI(...)/PlotniketalPNAS.pdf

Toch wel boeiende materie.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 19:15:09 #106
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66287769
Interessant allemaal. Ik wist niet bepaalde echt hun spiegelbeeld herkennen. En een aap die straks engels kan praten... Echt boeiend. Maar welk dier zoekt ook naar verklaringen zoals wij dat doen... Het hoe en waarom willen weten om het leven te kunnen verklaren. Volgens mij hebben mensen dat alleen. Die vorm van bewustzijn is (volgens mij) (nog) niet bij dieren ontdekt.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_66288599
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:15 schreef heartz het volgende:
Interessant allemaal. Ik wist niet bepaalde echt hun spiegelbeeld herkennen. En een aap die straks engels kan praten... Echt boeiend. Maar welk dier zoekt ook naar verklaringen zoals wij dat doen... Het hoe en waarom willen weten om het leven te kunnen verklaren. Volgens mij hebben mensen dat alleen. Die vorm van bewustzijn is (volgens mij) (nog) niet bij dieren ontdekt.
Daar heb je gelijk in; en zelfs niet alle mensen hebben dat.
Er zijn genoeg mensen die dit soort vragen bijzonder weinig interesseert
pi_66288647
quote:
Dat lijkt me ook inderdaad. Wij kunnen onszelf echt vragen stellen en hebben ook de mogelijkheden deze te onderzoeken, maar weliswaar op een veel lager bewustzijns-niveau is het toch ook wel een mooi fenomeen dat bijv. olifanten of apen zichzelf herkennen in de spiegel. In principe maken ze op dat moment een vergelijkbaar proces door als wij mensen toen we heel jong waren. Wij hebben ook moeten ontdekken wat een spiegel doet en wisten ook niet meteen dat we onszelf zagen neem ik aan.

Alleen maken wij natuurlijk wel veel grotere sprongen dan dergelijke dieren.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 20:57:19 #109
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_66292079
quote:
Definiëren die vragen dan het bewustzijn of menszijn?

Trouwens is de veronderstelling dat andere organismen niet zo (na)denken natuurlijk een communicatie probleem. Misschien zijn kameelachtigen wel aangeboren wiskundigen.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_66292221
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 20:57 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Door middel van het bewustzijn kun je het menszijn bevatten\"verklaren" ?
pi_66304543
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 21:00 schreef Twerk het volgende:

[..]

Door middel van het bewustzijn kun je het menszijn bevatten\"verklaren" ?
Het menszijn zelf is denk ik meer een vertakking van het bewustzijn opzich. Menseigen, maar toch universeel.
pi_66304660
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 01:59 schreef boyv het volgende:

[..]

Het menszijn zelf is denk ik meer een vertakking van het bewustzijn opzich. Menseigen, maar toch universeel.
Ja ok. Maar je ziet natuurlijk ook een bepaald bewustzijn bij apen en olifanten etc. Het idee dat alleen mensen een bewustzijn kennen is dus achterhaald gebleken.
pi_66304710
Lijkt mij ook, het is meer verschil in niveau.

Hoe hoog of laag wij scoren is maar net hoe je het bekijkt.
pi_66304766
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 08:04 schreef Semisane het volgende:

[..]

Olifanten en dolfijnen herkennen zichzelf ook in spiegels. Daar heeft men jaren geleden al onderzoek naar gedaan.
Sommige olifanten en dolfijnen, als ik me de documentaires goed herinner. Niet alle.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_66304884
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 02:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Sommige olifanten en dolfijnen, als ik me de documentaires goed herinner. Niet alle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mirror_test

Idd niet alle. Orcas kunnen het ook btw
pi_66316181
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 02:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ook honden, maar inderdaad, lang niet alle honden: http://www.hondenpage.com/hondenforum/3813/spiegelbeeld.php
  zaterdag 21 februari 2009 @ 17:24:48 #117
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_66318459
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 23:47 schreef Conversatie het volgende:

De vraag is: Hoe kunnen we zo verschillend zijn, met als grootste verschil ons denken. Denkt een graspol? Doordat wij denken is de hele moderne wereld zoals hij nu is met auto's, vliegtuigen, gebouwen etc. En we doen wat we doen: hobbys werk, slapen etc. Een plant doet eigenlijk helemaal niets, behalve voortplanten, waar hij ook nauwelijks iets voor doet. Als het doel van de evolutie voortplanting is, doet die plant het misschien wel beter dan wij. Maar dat hele 'denken' vind ik erg intrigerend, hoe ontstaat zo iets? Waarom wij wel en planten niet?
Die plant hoeft ook helemaal niet zoveel te doen om te overleven. Waar wij moeilijk doen en gaan denken, jagen, verzamelen, neuken, steden bouwen, vliegtuigen etc. kweekt een grassprietje gewoon zaadjes. Meer hoeft het grassprietje niet te doen. Ook zijn er veel meer grassprietjes dan mensen, dus dat is ook weer een puntje om gras als succesvol te beschouwen.
quote:
Daar komt trouwens bij dat wij met ons hele 'denken' een bepaald soort macht gekregen hebben waardoor we de aarde nu misschien toch wel een beetje aan het verkloten zijn (gat in de ozonlaag, versterkt broeikaseffect, massavernietigingswapens). Glitch in de evolutie?
Wat bedoel je hier precies mee?
pi_66318657
quote:
Daar komt trouwens bij dat wij met ons hele 'denken' een bepaald soort macht gekregen hebben waardoor we de aarde nu misschien toch wel een beetje aan het verkloten zijn (gat in de ozonlaag, versterkt broeikaseffect, massavernietigingswapens). Glitch in de evolutie
Als je praat over een glitch in de evolutie heb je er weinig van begrepen. Evolutie kent geen vooraf vastliggende route of doel. Als het zo is gelopen dat 1 soort (de mens) bij machte is om de hele planeet te verneuken dan is dat simpelweg zo. Of jij dat nou leuk vindt of niet.
pi_66319569
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 17:31 schreef Twerk het volgende:

[..]

Als het zo is gelopen dat 1 soort (de mens) bij machte is om de hele planeet te verneuken dan is dat simpelweg zo.
quote:
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’ 29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn.
Maar toch doet dat een moreel appél op ons. Ik bedoel, we zijn ook bij machte om de aarde niet te verneuken. Dat kunnen we namelijk ook bedenken met ons veel te grote hoofd.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_66322581
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 18:12 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

[..]

Maar toch doet dat een moreel appél op ons. Ik bedoel, we zijn ook bij machte om de aarde niet te verneuken. Dat kunnen we namelijk ook bedenken met ons veel te grote hoofd.
Jawel, maar wat heeft dat met de evolutietheorie van doen?
pi_66341494
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 20:04 schreef Twerk het volgende:

[..]

Alles dat de tand des tijds en evolutie behoudt heeft een nut. Het feit dat wij zo geevolueerd zijn dat wij nu een gigantisch hoofd hebben en vet goed kunnen denken zou dus een nut moeten hebben.

Nu heeft de evolutie ervoor gezorgd dat we enerzijds vet goed kunnen denken, anderzijds hebben we ook oog voor moraal, de zoektocht naar het goede etc. Daar MOETEN we iets mee doen. Als we dat niet zouden doen en gewoon in ons apengedrag blijven hangen dan zullen wij zeer zeker ten onder gaan.

Dat is een opdracht.

Ik vind het grappig dat via deze zienswijze, zowel via de religie, die stelt dat wij herders moeten zijn over al wat leeft, alsmede de evolutie theorie, op hetzelfde uitkomen. Namelijk een zending of some kind. Het ene is wetenschappelijk onderbouwt, het andere komt naar voren uit een 'sprookjesboek'.
  zondag 22 februari 2009 @ 15:33:53 #122
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66342066
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:35 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in; en zelfs niet alle mensen hebben dat.
Er zijn genoeg mensen die dit soort vragen bijzonder weinig interesseert
Ik zou niet zeker kunnen zeggen dat alle mensen dat hebben, maar ik denk de meeste wel. Al is het onbewust. Ik denk dat bijv. het willen verklaren van emoties ook heel menseigen is. Maar ik snap wat je bedoelt, niet iedereen is bewust over het leven.
  zondag 22 februari 2009 @ 15:45:47 #123
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66342487
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:36 schreef Twerk het volgende:
Dat lijkt me ook inderdaad. Wij kunnen onszelf echt vragen stellen en hebben ook de mogelijkheden deze te onderzoeken, maar weliswaar op een veel lager bewustzijns-niveau is het toch ook wel een mooi fenomeen dat bijv. olifanten of apen zichzelf herkennen in de spiegel. In principe maken ze op dat moment een vergelijkbaar proces door als wij mensen toen we heel jong waren. Wij hebben ook moeten ontdekken wat een spiegel doet en wisten ook niet meteen dat we onszelf zagen neem ik aan.
Alleen maken wij natuurlijk wel veel grotere sprongen dan dergelijke dieren.
Ik weet niet of dieren echt hetzelfde proces doormaken als wij. Ik denk het eigenlijk niet, maar wie weet. ( Misschien een of andere aapsoort) .
  zondag 22 februari 2009 @ 15:56:55 #124
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66342853
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 20:57 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Een beetje van allebei denk ik, het bewustzijn is een eigenschap van de mens.

Trouwens is de veronderstelling dat andere organismen niet zo (na)denken natuurlijk een communicatie probleem. Misschien zijn kameelachtigen wel aangeboren wiskundigen. [/quote] Ik ben het met je eens dat er dieren zijn met bijzondere eigenschappen, maar kunnen communiceren is toch ook een bijzondere eigenschap die denk ik ook verbonden is met ons bewustzijn.
  zondag 22 februari 2009 @ 16:06:48 #125
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66343149
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 20:04 schreef Twerk het volgende:

[..]

Ik denk wel dat de natuur zichzelf steeds probeert te verbeteren. Daar lijkt het (in mijn ogen) wel op. Maar of het ook verbonden is met de evolutie?
pi_66343394
quote:
Op zondag 22 februari 2009 16:06 schreef heartz het volgende:

[..]

Ik denk wel dat de natuur zichzelf steeds probeert te verbeteren. Daar lijkt het (in mijn ogen) wel op. Maar of het ook verbonden is met de evolutie?
beter is onzin, het is een volstrekt doelloos proces, en ja dat heeft alles met evolutie te maken.
  zondag 22 februari 2009 @ 16:25:25 #127
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66343854
quote:
Op zondag 22 februari 2009 16:14 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

beter is onzin, het is een volstrekt doelloos proces, en ja dat heeft alles met evolutie te maken.
Maar toch kan het er wel op lijken, maar het zal misschien wel meer te maken hebben met de drang om te overleven.
pi_66344058
quote:
Op zondag 22 februari 2009 16:25 schreef heartz het volgende:

[..]

Maar toch kan het 1 er wel op lijken, maar het zal misschien wel meer te maken hebben met 2 de drang om te overleven.
1 er op lijken is niet goed genoeg.

2 falende, utstervende organismen hebben die drang niet meer of minder.
  zondag 22 februari 2009 @ 16:38:50 #129
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66344330
quote:
Op zondag 22 februari 2009 16:30 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

1 er op lijken is niet goed genoeg.

2 falende, utstervende organismen hebben die drang niet meer of minder.
Dus de natuur probeert niet te overleven of verbetert zichzelf niet. Door omstandigheden kan het positieve of negatieve ontwikkelingen ondergaan.
  zondag 22 februari 2009 @ 16:57:08 #130
237059 Twerk
The Spurs
pi_66344999
quote:
Op zondag 22 februari 2009 16:38 schreef heartz het volgende:

[..]

Dus de natuur probeert niet te overleven of verbetert zichzelf niet. Door omstandigheden kan het positieve of negatieve ontwikkelingen ondergaan.
De essentie is dat evolutie geen vooraf vastgesteld doel kent. Dus de natuur probeert helemaal niks.
pi_66346126
quote:
Op zondag 22 februari 2009 16:38 schreef heartz het volgende:

[..]

Negatieve ontwikkelingen worden uit het systeem verwijderd door natuurlijke selectie. Op de lange termijn bestaat er binnen de evolutie niet zoiets als negatieve ontwikkelingen.

Survival of the fittest, zou je ook kunnen vertalen met: survival of those who fit the best.
pi_66346301
quote:
Op zondag 22 februari 2009 16:25 schreef heartz het volgende:

[..]

Maar toch kan het er wel op lijken, maar het zal misschien wel meer te maken hebben met de drang om te overleven.
Het lijkt er op dat het beter is omdat jij er als mens naar kijkt. Als je een dinosaurus zou zijn zou je zeggen dat het vanaf 65 miljoen jaar geleden alleen maar slechter is geworden.
  zondag 22 februari 2009 @ 17:53:34 #133
237059 Twerk
The Spurs
pi_66346799
quote:
Op zondag 22 februari 2009 17:36 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Het lijkt er op dat het beter is omdat jij er als mens naar kijkt. Als je een dinosaurus zou zijn zou je zeggen dat het vanaf 65 miljoen jaar geleden alleen maar slechter is geworden.
Dinosaurussen zijn natuurlijk niet verdwenen door de gangbare 'evolutie door natuurlijke selectie' zoals we die doorgaans kennen.
pi_66346954
quote:
Op zondag 22 februari 2009 17:53 schreef Twerk het volgende:

[..]

Dinosaurussen zijn natuurlijk niet verdwenen door de gangbare 'evolutie door natuurlijke selectie' zoals we die doorgaans kennen.

De "gangbare" evolutie?
  zondag 22 februari 2009 @ 18:02:21 #135
237059 Twerk
The Spurs
pi_66347047
quote:
Op zondag 22 februari 2009 17:58 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

De "gangbare" evolutie?

Zoals die doorgaans op de planeet plaatsvindt (zonder enorme invloeden van buitenaf). Dinosaurussen zijn uitgestorven doordat een meteoriet de aarde trof en er daardoor zijn er heel veel soorten uitgestorven waaronder dus de dinosaurussen.
pi_66347252
quote:
Op zondag 22 februari 2009 18:02 schreef Twerk het volgende:

[..]

Zoals die doorgaans op de planeet plaatsvindt (zonder enorme invloeden van buitenaf). Dinosaurussen zijn uitgestorven doordat een meteoriet de aarde trof en er daardoor zijn er heel veel soorten uitgestorven waaronder dus de dinosaurussen.
Ja, maar diegene die wel tegen al die atmosferische veranderingen konden, die bleven wel leven. Het verliep net zo gangbaar als alle andere vormen van natuurlijke selectie.

Maar mijn punt in die post was meer dat je als mens ook gekleurd naar de geschiedenis kijkt. Ik had ook een mammoet kunnen nemen of een dodo.
  zondag 22 februari 2009 @ 18:16:31 #137
237059 Twerk
The Spurs
pi_66347487
quote:
Op zondag 22 februari 2009 18:08 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Ja, maar diegene die wel tegen al die atmosferische veranderingen konden, die bleven wel leven. Het verliep net zo gangbaar als alle andere vormen van natuurlijke selectie.

Maar mijn punt in die post was meer dat je als mens ook gekleurd naar de geschiedenis kijkt. Ik had ook een mammoet kunnen nemen of een dodo.
Het was iig een zeer zeldzame gebeurtenis en idd het mechanisme waardoor hun uitstierven is ook gewoon natuurlijke selectie.

Maar ik snap jouw punt wel.. Je zou idd kunnen redeneren dat de evolutie niet gunstig is verlopen voor soorten die op den duur zijn uitgestorven. Voorlopig zijn wij de enige soort die zich bewust is van het feit dat er evolutie heeft plaatsgevonden en plaatsvindt.
  zondag 22 februari 2009 @ 22:51:38 #138
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66356692
Ik zat trouwens te denken, is het 100% zeker dat de evolutie geen doel heeft?? Ik ben misschien een beetje eigenwijs. Maar ik wil toch wel weten of het is bewezen of vastgesteld ofzo....... De meeste dingen in de natuur hebben toch juist wel een doel. Bijv. Het doel van zaad is om te groeien of het doel van een boom is zuurstof afgeven. Of zie ik dat verkeerd?
pi_66357935
quote:
Op zondag 22 februari 2009 22:51 schreef heartz het volgende:
Ik zat trouwens te denken, is het 100% zeker dat de evolutie geen doel heeft?? Ik ben misschien een beetje eigenwijs. Maar ik wil toch wel weten of het is bewezen of vastgesteld ofzo....... De meeste dingen in de natuur hebben toch juist wel een doel. Bijv. Het doel van zaad is om te groeien of het doel van een boom is zuurstof afgeven. Of zie ik dat verkeerd?
Zo lang niemand kan laten zien wat voor doel het heeft, heeft het geen doel.

Het doel van een boom dat hij zuurstof afgeeft, het doel van een zaad om te groeien: dat is een ander soort gebruik van het woord doel. Dat zijn meer gevolgen van iets. Een doel is een gevolg waarop gehoopt wordt.

[ Bericht 14% gewijzigd door Dichtpiet. op 22-02-2009 23:31:26 ]
pi_66358008
quote:
Ja, dat zie je verkeerd

Als je een doel wil zal je een geloof moeten gaan aanhangen. (Dat is heel populair en een van de belangrijke redenen daarvoor is dat mensen het niet kunnen hebben dat zaken geen doel hebben.)
  zondag 22 februari 2009 @ 23:30:17 #141
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66358172
quote:
Op zondag 22 februari 2009 23:23 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Zo lang niemand kan laten zien wat voor doel het heeft, heeft het geen doel.
Als je het zo stelt... moet ik wel met je eens zijn.
pi_66358192
quote:
Nee, evolutie heeft geen doel. Evolutie is hoe het gebeurt wat er ook gebeurt. Is hoe het zich ontwikkelt, hoe die ontwikkeling ook is. Er is géén plan. En in de natuur bestaat ook geen morele waarde. Het een is niet beter dan het ander, Er bestaat niet zoiets als positief of negatief. Dat zijn menselijke beoordelingen.

Ook is niet alles adaptatie, de best aangepaste is ook niet altijd de soort die blijft voortbestaan. Wel is er een neiging naar specialisatie. De specialist heeft het voordeel zolang de omstandigheden niet veranderen. Maar de specialist kan door zijn specialisatie minder flexibel zijn als de omstandigheden veranderen en dan kan de generalist misschien flexibeler zijn om zich aan te passen aan de veranderingen.

Wie het evolutionaire voordeel heeft kan veranderen bij veranderende omstandigheden. Een wisselende kans.

groet
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  zondag 22 februari 2009 @ 23:35:14 #143
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66358348
quote:
Op zondag 22 februari 2009 23:25 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Ja, dat zie je verkeerd

Als je een doel wil zal je een geloof moeten gaan aanhangen. (Dat is heel populair en een van de belangrijke redenen daarvoor is dat mensen het niet kunnen hebben dat zaken geen doel hebben.)
Nee ik ben zelf niet gelovig, maar kom wel uit een gelovige familie. Ik ben een van de weinige die juist niet gelooft uit mijn familie. Als kind geloofde ik overigens wel.
  zondag 22 februari 2009 @ 23:38:50 #144
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66358445
En Barthol, jij hebt me helemaal overtuigd. Eigenlijk heel logisch.
pi_66359550
quote:
Op zondag 22 februari 2009 23:38 schreef heartz het volgende:
En Barthol, jij hebt me helemaal overtuigd. Eigenlijk heel logisch.
In essentie is het ook een heel 'logisch' proces.. Het vergt enkel een openmind en een daarbij behorende realistische kijk op zaken.
pi_66361973
Het is hier boven me al een aantal keren gezegd in reactie op anderen, maar omdat het een misverstand is dat veel lijkt voor te komen, nog eens:
quote:
Op zondag 22 februari 2009 15:17 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Alles dat de tand des tijds en evolutie behoudt heeft een nut. Het feit dat wij zo geevolueerd zijn dat wij nu een gigantisch hoofd hebben en vet goed kunnen denken zou dus een nut moeten hebben.
Evolutie draait niet om doel en middel, maar eenvoudigweg om oorzaak en gevolg.

Het brein van de mens is op een bepaald moment zeer complex geworden, zodat (=met als gevolg) de mens in staat ("fit") is gebleken tot op een bepaald moment (het heden) te overleven.

En dus niet:
Het brein van de mens is op een bepaald moment zeer complex geworden, opdat (=met als doel) de mens in staat zal zijn vanaf een bepaald moment (richting de toekomst) te overleven.

Dus, over het volgende:
quote:
Nu heeft de evolutie ervoor gezorgd dat we enerzijds vet goed kunnen denken, anderzijds hebben we ook oog voor moraal, de zoektocht naar het goede etc. Daar MOETEN we iets mee doen. Als we dat niet zouden doen en gewoon in ons apengedrag blijven hangen dan zullen wij zeer zeker ten onder gaan.

Dat is een opdracht.
Evolutie werkt niet vooruit. Evolutie gaat gewoon zijn gang, en als het toevallig werkt, werkt het. Als het toevallig niet werkt, en een soort sterft uit, dan sterft die soort maar lekker uit. Hoe kan een eenvoudig logisch proces, zoals de evolutie van soorten, nu een doel hebben, laat staan verplichtingen stellen, laat staan opdrachten uitvaardigen?
quote:
Ik vind het grappig dat via deze zienswijze, zowel via de religie, die stelt dat wij herders moeten zijn over al wat leeft, alsmede de evolutie theorie, op hetzelfde uitkomen. Namelijk een zending of some kind. Het ene is wetenschappelijk onderbouwt, het andere komt naar voren uit een 'sprookjesboek'.
"Een zending of some kind" is een puur religieus idee. Een idee dat ik in dit topic niet wil afbranden, maar via een wetenschappelijke onderbouwing gestoeld op de evolutietheorie kom je in ieder geval niet tot die conclusie.
.
pi_66362147
quote:
Op maandag 23 februari 2009 02:58 schreef Toet het volgende:
Het is hier boven me al een aantal keren gezegd in reactie op anderen, maar omdat het een misverstand is dat veel lijkt voor te komen, nog eens:
[..]

Evolutie draait niet om doel en middel, maar eenvoudigweg om oorzaak en gevolg.

Het brein van de mens is op een bepaald moment zeer complex geworden, zodat (=met als gevolg) de mens in staat ("fit") is gebleken tot op een bepaald moment (het heden) te overleven.

En dus niet:
Het brein van de mens is op een bepaald moment zeer complex geworden, opdat (=met als doel) de mens in staat zal zijn vanaf een bepaald moment (richting de toekomst) te overleven.

Dus, over het volgende:
[..]

Evolutie werkt niet vooruit. Evolutie gaat gewoon zijn gang, en als het toevallig werkt, werkt het. Als het toevallig niet werkt, en een soort sterft uit, dan sterft die soort maar lekker uit. Hoe kan een eenvoudig logisch proces, zoals de evolutie van soorten, nu een doel hebben, laat staan verplichtingen stellen, laat staan opdrachten uitvaardigen?
[..]

"Een zending of some kind" is een puur religieus idee. Een idee dat ik in dit topic niet wil afbranden, maar via een wetenschappelijke onderbouwing gestoeld op de evolutietheorie kom je in ieder geval niet tot die conclusie.
Bijzonder waar.

Er is heel veel (wel) over te zeggen, maar veel mensen(tegenstanders) lijken nog steeds niet te begrijpen dat de evolutie in haar essentie geen enkel doel voor ogen heeft. Het is zo gelopen zoals wij dat tot op heden hebben kunnen zien (en binnen de wetenschap is er enorm veel bewijs voor) . Hoe de evolutie zich in de toekomst zal voortzetten is (over het algemeen nu) "weinig" over te zeggen.. Dat wordt ook nergens geclaimed. We will see.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twerk op 23-02-2009 03:26:02 ]
pi_66363753
quote:
Op maandag 23 februari 2009 03:11 schreef Twerk het volgende:

[..]

Bijzonder waar.

Er is heel veel (wel) over te zeggen, maar veel mensen(tegenstanders) lijken nog steeds niet te begrijpen dat de evolutie in haar essentie geen enkel doel voor ogen heeft. Het is zo gelopen zoals wij dat tot op heden hebben kunnen zien (en binnen de wetenschap is er enorm veel bewijs voor) . Hoe de evolutie zich in de toekomst zal voortzetten is (over het algemeen nu) "weinig" over te zeggen.. Dat wordt ook nergens geclaimed. We will see.
Hoe kun jij dan, en anderen met jou, met alle zekerheid zeggen dat evolutie geen doel heeft? Ja het is een proces gebasseerd op toeval, maar tevens is het systeem krankzinnig briljant en berekenend door middel van de trail and error methode.

Ik persoonlijk (ben geen christenen ofzo hoor)vind het zo raar dat mensen zo iets als het leven en de evolutie zo kunnen rationaliseren. Ik vind het helemaal niet zo logisch dat bomen in ademen wat wij, en alle andere dieren, uit ademen en andersom.
pi_66364517
quote:
Op maandag 23 februari 2009 08:01 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Hoe kun jij dan, en anderen met jou, met alle zekerheid zeggen dat evolutie geen doel heeft? Ja het is een proces gebasseerd op toeval, maar tevens is het systeem krankzinnig briljant en berekenend door middel van de trail and error methode.

Ik persoonlijk (ben geen christenen ofzo hoor)vind het zo raar dat mensen zo iets als het leven en de evolutie zo kunnen rationaliseren. Ik vind het helemaal niet zo logisch dat bomen in ademen wat wij, en alle andere dieren, uit ademen en andersom.
omdat het zo briljant in elkaar zit, moet het een doel hebben? Het is zo gegroeid, en als dat niet zo gebeurt was, had jij die vraag nu niet in je huidige vorm kunnen stellen.

Evolutie heeft geen doel. of om Midas Dekkers te quoten: "evolutie heeft geen vooruitgang, slechts gang."
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_66366208
quote:
Op maandag 23 februari 2009 08:01 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Tja, Je kan je ook afvragen hoe dat ontstaan is.
Persoonlijk wil ik een toost uitbrengen op de cyanobacterien en het onstaan van chloroplasten.
Lang zullen ze leven
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  maandag 23 februari 2009 @ 11:18:51 #151
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66367593
quote:
Op maandag 23 februari 2009 00:19 schreef Twerk het volgende:

[..]

In essentie is het ook een heel 'logisch' proces.. Het vergt enkel een openmind en een daarbij behorende realistische kijk op zaken.
Bedankt allemaal, ik heb nu wat meer inzicht. Ik ben erachter gekomen dat het niet altijd even makkelijk is om je eigen emoties en interpretaties buiten beschouwing te houden. Zou het vrouweigen kunnen zijn? Of gewoon menseigen, hahaha.
pi_66375741
quote:
Op maandag 23 februari 2009 11:18 schreef heartz het volgende:

[..]

Bedankt allemaal, ik heb nu wat meer inzicht. Ik ben erachter gekomen dat het niet altijd even makkelijk is om je eigen emoties en interpretaties buiten beschouwing te houden. Zou het vrouweigen kunnen zijn? Of gewoon menseigen, hahaha.
Het is precies de strekking van die folder die je in je bus kreeg. :p
pi_66391909
Je zou kunnen stellen dat de 'mate van bewustzijn' is gecorreleerd aan de hoeveelheid hersencapaciteit die een soort 'overhoudt' naast het coördineren van de gangbare processen in een organisme. Een (grove) indicator daarvoor is de hersenmassa relatief ten opzichte van de totale massa (logaritmisch):

Zoals te zien valt in het plaatje wijkt de moderne mens het meest af van de groene lijn. Ook andere 'intelligente soorten' als dolfijnen en chimpanzees zitten relatief ver van lijn af.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_66392541
Andere relatief intelligente soorten zijn de ekster (die ik al noemde i.v.m. de spiegeltest), maar misschien ook de oktopus die kan leren door observatie en een korte- en lange termijn geheugen bezit en ook speelgedrag vertoont t.a.v. objecten (onderzoeken en manipuleren)
pi_66392806
sjee wat zijn die dino's toch dom
  maandag 23 februari 2009 @ 23:35:14 #156
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66392978
Die Stegosaurus zit ook wel ver van die groene lijn, al leeft hij niet meer.
pi_66393052
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:30 schreef Dichtpiet. het volgende:
Deze grafiek zegt dus niets over de 'domheid'.
  maandag 23 februari 2009 @ 23:37:08 #158
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66393058
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:30 schreef Dichtpiet. het volgende:
Dus dat.
  maandag 23 februari 2009 @ 23:38:28 #159
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66393107
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:36 schreef Twerk het volgende:

[..]

maar over de hersenmassa toch?
pi_66393211
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:38 schreef heartz het volgende:

[..]

maar over de hersenmassa toch?
Relatief gezien ten opzichte van het totale gewicht.

Maar dat zegt natuurlijk niet alles over intelligentie etc.
  dinsdag 24 februari 2009 @ 00:04:18 #161
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66393976
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:41 schreef Twerk het volgende:

[..]

Relatief gezien ten opzichte van het totale gewicht.

Maar dat zegt natuurlijk niet alles over intelligentie etc.
Maar die Stegosaurus staat ook ver van de lijn, als de hersenmassa niet in verband staat met intelligentie, is die Stegosaurus dan ook slim?? Of lees ik die hele grafiek verkeerd?
pi_66394539
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:04 schreef heartz het volgende:

[..]

Maar die Stegosaurus staat ook ver van de lijn, als de hersenmassa niet in verband staat met intelligentie, is die Stegosaurus dan ook slim?? Of lees ik die hele grafiek verkeerd?
Ja die stegosaurus staat ook ver van de lijn, maar aan de verkeerde kant ervan. (had niet zulke grote hersenen dat beest )
  † In Memoriam † dinsdag 24 februari 2009 @ 00:29:13 #163
230491 Zith
pls tip
pi_66394574
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:04 schreef heartz het volgende:

[..]

Je leest hem andersom
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_66394711
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:07 schreef Monolith het volgende:
Je zou kunnen stellen dat de 'mate van bewustzijn' is gecorreleerd aan de hoeveelheid hersencapaciteit die een soort 'overhoudt' naast het coördineren van de gangbare processen in een organisme. Een (grove) indicator daarvoor is de hersenmassa relatief ten opzichte van de totale massa (logaritmisch):

[ afbeelding ]

Zoals te zien valt in het plaatje wijkt de moderne mens het meest af van de groene lijn. Ook andere 'intelligente soorten' als dolfijnen en chimpanzees zitten relatief ver van lijn af.
Dat grafiekje is niet helemaal eerlijk want een organisme kan nooit meer hersenmassa krijgen dan totaalmassa. Een mol of een goudvis zal daarom nooit intelligent worden. Als bijvoorbeeld 99.9% van een goudvis alleen uit hersenen zou bestaan heb je ten eerste een foeilelijk dier natuurlijk, maar ten tweede nog steeds een relatief dom dier vergeleken met de mens, ondanks dat het misschien het dier is met de grootste verhouding hersen/lichaamsgewicht ter wereld.
I feel kinda Locrian today
pi_66394786
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:36 schreef starla het volgende:

[..]

Dat grafiekje is niet helemaal eerlijk want een organisme kan nooit meer hersenmassa krijgen dan totaalmassa. Een mol of een goudvis zal daarom nooit intelligent worden. Als bijvoorbeeld 99.9% van een goudvis alleen uit hersenen zou bestaan heb je ten eerste een foeilelijk dier natuurlijk, maar ten tweede nog steeds een relatief dom dier vergeleken met de mens.
In verhouding heeft een mol meer hersencapaciteit dan een wolf bijvoorbeeld.
pi_66394802
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:39 schreef Twerk het volgende:

[..]

In verhouding heeft een mol meer hersencapaciteit dan een wolf bijvoorbeeld.
Blijkbaar, en net zoveel als een leeuw. Dus intelligentie correleert niet sterk met hersen/lichaamsratio. Waarschijnlijk gaat namelijk 80% van het brein van een mol op aan ruiken. Dan blijft weinig neocortex over
  † In Memoriam † dinsdag 24 februari 2009 @ 00:43:17 #167
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_66394869
quote:

[..]

Dat grafiekje is niet helemaal eerlijk want een organisme kan nooit meer hersenmassa krijgen dan totaalmassa. Een mol of een goudvis zal daarom nooit intelligent worden. Als bijvoorbeeld 99.9% van een goudvis alleen uit hersenen zou bestaan heb je ten eerste een foeilelijk dier natuurlijk, maar ten tweede nog steeds een relatief dom dier vergeleken met de mens.
Conclusie: een organisme moet een bepaalde omvang hebben om grote hersenen te kunnen ondersteunen.

Vrij logisch ook.
pi_66394887
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:43 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Conclusie: een organisme moet een bepaalde omvang hebben om grote hersenen te kunnen ondersteunen.

Vrij logisch ook.
Ja, maar het moet óók goed gebruikt worden (zie voorbeeld mol). Ik snap daarom de conclusie niet helemaal dat intelligentie goed correleert met hersen/lichaamratio. Najah, mate van bewustzijn dan....erg vaag gekozen term.
pi_66394922
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:40 schreef starla het volgende:

[..]

Blijkbaar, en net zoveel als een leeuw. Dus intelligentie correleert niet sterk met hersen/lichaamsratio. Waarschijnlijk gaat namelijk 80% van het brein van een mol op aan ruiken. Dan blijft weinig neocortex over
Idd en met de resterende 20% denk ik dat hij quantum mechanica formules visualiseert.
pi_66394940
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:46 schreef Twerk het volgende:

[..]

Idd en met de resterende 20% denk ik dat hij quantum mechanica formules visualiseert.
Daar heeft ie maar 1% voor nodig, mollen zijn slim hoor duh!
pi_66394988
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:10 schreef Twerk het volgende:
Hier een verslag van het experiment:
http://www.emory.edu/LIVI(...)/PlotniketalPNAS.pdf

Toch wel boeiende materie.
Had iemand dit nog gelezen?
pi_66395062
Nee, maar ik had er wel over gehoord. Raar om te bedenken dat de meeste dieren dat gewoon niet hebben. Dan zet je een kat voor de spiegel en dan gaat ie met 'die ander' spelen. Dat er op een gegeven moment niet een knop omgaat: 'miaauww, cogito ergo sum miaaauw'
  † In Memoriam † dinsdag 24 februari 2009 @ 00:56:36 #173
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_66395135
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:44 schreef starla het volgende:

[..]

Ja, maar het moet óók goed gebruikt worden (zie voorbeeld mol). Ik snap daarom de conclusie niet helemaal dat intelligentie goed correleert met hersen/lichaamratio.
Het klopt redelijk denk ik. Het is een van de factoren. Een andere is hoeveel middelen een dier heeft om zijn omgeving te manipuleren. Een dolfijn delft hier het onderspit ten opzichte van een kraai. De laatste heeft twee handige poten en een bek waarmee het van alles kan. De kraai is alleen dan weer te klein om grote hersenen te ondersteunen.

Wij zitten goed qua hersen/lichaam ratio en zitten goed met onze handen ed.
pi_66395644
Wel typisch menselijk om zoveel belang te hechten aan zoiets onbelangrijks als intelligentie.

* barthol is even woordvoerder voor een groot aantal diersoorten
  dinsdag 24 februari 2009 @ 09:20:11 #175
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66398739
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:27 schreef barthol het volgende:

[..]

Ja die stegosaurus staat ook ver van de lijn, maar aan de verkeerde kant ervan. (had niet zulke grote hersenen dat beest )
Haha ja dat begreep ik al, maar Twerk zei dat de hersenmassa niet zoveel met intelligentie te maken had. Dus vandaar.... Maar ik heb ondertussen gelezen dat die grafiek niet zo betrouwbaar is.
pi_66403222
quote:

[..]

Dat grafiekje is niet helemaal eerlijk want een organisme kan nooit meer hersenmassa krijgen dan totaalmassa. Een mol of een goudvis zal daarom nooit intelligent worden. Als bijvoorbeeld 99.9% van een goudvis alleen uit hersenen zou bestaan heb je ten eerste een foeilelijk dier natuurlijk, maar ten tweede nog steeds een relatief dom dier vergeleken met de mens, ondanks dat het misschien het dier is met de grootste verhouding hersen/lichaamsgewicht ter wereld.
Het is uiteraard geen allesverklarend model, maar geeft met name voor "hogere diersoorten" wel een aardige indicatie. Daarnaast speelt natuurlijk ook de structuur van de hersenen een belangrijke rol.
pi_66405103
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 11:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is uiteraard geen allesverklarend model, maar geeft met name voor "hogere diersoorten" wel een aardige indicatie. Daarnaast speelt natuurlijk ook de structuur van de hersenen een belangrijke rol.
Al die rexy supermodellen zijn dus slimmer dan ik...
  dinsdag 24 februari 2009 @ 12:56:07 #178
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_66405321
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:36 schreef Twerk het volgende:

[..]

Maar wel weer over degene die 'm verkeerd interpreteerd..dat dan weer wel...
pi_66405622
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 12:49 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Al die rexy supermodellen zijn dus slimmer dan ik...
Nee, het is een grove indicatie voor soorten, niet voor individuen.
pi_66415250
Zou wel handig zijn als je aan zo'n grafiek in een keer kunt zien wie er nou dom is en wie niet.

gelukkig zijn daar de reacties voor
pi_66416085
pi_66416852
hmmm die laatste grafiek is wel wat eerlijker inderdaad
  dinsdag 24 februari 2009 @ 19:20:45 #183
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66418226
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 17:37 schreef boyv het volgende:
Zou wel handig zijn als je aan zo'n grafiek in een keer kunt zien wie er nou dom is en wie niet.

gelukkig zijn daar de reacties voor
Wie dan? Dat de ene persoon meer weet over een bepaald onderwerp maakt anderen niet meteen dom. Het niet durven vragen of je mening niet geven om wat anderen ervan vinden, vind ik persoonlijk pas echt dom. Dan heb ik het nog niet eens over de arrogantie gehad, die sommige mensen hebben omdat ze meer kennis hebben over bepaalde zaken of onderwerpen.
pi_66464353
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 19:20 schreef heartz het volgende:

[..]

Wie dan? Dat de ene persoon meer weet over een bepaald onderwerp maakt anderen niet meteen dom. Het niet durven vragen of je mening niet geven om wat anderen ervan vinden, vind ik persoonlijk pas echt dom. Dan heb ik het nog niet eens over de arrogantie gehad, die sommige mensen hebben omdat ze meer kennis hebben over bepaalde zaken of onderwerpen.
Je hebt wel een punt.
Iets niet weten is niet per se domheid, maar ongeïnformeerdheid.
Niet willen bijleren is de ultieme domheid, want willens en wetens.
Niet kunnen bijleren is domheid, maar verontschuldigbaar.

Iets niet weten en toch slim proberen te doen, is erg dom.
Iets niet weten en een grote mond opzetten, is erg hinderlijke en afzichtelijke domheid.

Iets niet weten en advies vragen is slim, maar dan moet je ook wel luisteren.
Iets wel weten en dat van de daken schreeuwen of anderen imponeren, is zeer vervelend.

Op FOK! zijn er erg veel mensen die weinig weten en toch het hoogste woord voeren.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_66465858
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 19:20 schreef heartz het volgende:

[..]

Ik denk dat een van de meest treffende uitspraken allertijden "Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge" is. Je ziet vaak juist dat mensen die erg veel kennis hebben van een onderwerp zich een stuk genuanceerder uitdrukken. Maar al te vaak komt er iemand die weinig kaas heeft gegeten van bepaald materie op bijvoorbeeld Fok! wel even beweren dat theorie X met betrekking tot betreffende materie nergens op slaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Monolith op 26-02-2009 07:28:14 ]
  donderdag 26 februari 2009 @ 00:27:20 #186
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66466380
quote:
[b]Op donderdag 26 februari 2009 00:06 schreef Monolith het volgende:[/ben]
[..]
Ik denk dat een van de meest treffende uitspraken allertijden "Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge" is. Je ziet vaak juist dat mensen die erg veel kennis hebben van een onderwerp zich een stuk genuanceerder uitdrukken. Maar al te vaak komt er iemand die weinig kennis heeft gegeten van bepaald materie op bijvoorbeeld Fok! wel even beweren dat theorie X met betrekking tot betreffende materie nergens op slaat.
Dat jammer genoeg ook.
pi_66466896
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 00:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik denk dat een van de meest treffende uitspraken allertijden "Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge" is. Je ziet vaak juist dat mensen die erg veel kennis hebben van een onderwerp zich een stuk genuanceerder uitdrukken. Maar al te vaak komt er iemand die weinig kennis heeft gegeten van bepaald materie op bijvoorbeeld Fok! wel even beweren dat theorie X met betrekking tot betreffende materie nergens op slaat.
Sorry: kaas heeft gegeten i.p.v. kennis heeft gegeten.
Verder heb je gelijk
pi_66466988
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 23:27 schreef Conversatie het volgende:
Waarom niet? Omdat hij zo klein is?
Hoe dan ook denk voor het gemak aan mensen, schapen, honden, katten etc in vergelijking met gras, knolrapen en wortels. Eerste groep heeft duidelijk een ego en de 2de groep hoogstwaarschijnlijk niet. Ik vind dit vreemd en stof tot nadenken Het leeft namelijk allebei, maar toch is er een heel essentieel verschil, terwijl volgens de evolutietheorie alles uit 1 oersoep is ontstaan. Een ego is toch wat anders dan een extra arm ofzo.
Omdat het dezelfde voorouders heeft betekend het niet dat het hetzelfde ontwikkeld. Wij hebben ook geen glucose die ervoor zorgt dat onze cellen niet bevriezen, zoals een bepaalde kikker wel heeft.

Twee boekentips voor je
* Selfish gene ( http://en.wikipedia.org/wiki/The_Selfish_Gene )
* The Ancestor's Tale ( http://en.wikipedia.org/wiki/The_Ancestor%27s_Tale )

Enjoy.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_66467334
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 00:59 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Omdat het dezelfde voorouders heeft betekend het niet dat het hetzelfde ontwikkeld. Wij hebben ook geen glucose die ervoor zorgt dat onze cellen niet bevriezen, zoals een bepaalde kikker wel heeft.

Twee boekentips voor je
* Selfish gene ( http://en.wikipedia.org/wiki/The_Selfish_Gene )
* The Ancestor's Tale ( http://en.wikipedia.org/wiki/The_Ancestor%27s_Tale )

Enjoy.
Godsakker, heb jij wel Nederlands geleerd?
pi_66467709
Ja, zie je dat dan niet?

Ik heb het overigens over deze kikker, die dezelfde voorvader heeft als ons..
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_66469530
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 00:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Verder heb je gelijk
Het was de vermoeidheid denk ik.
  donderdag 26 februari 2009 @ 09:48:28 #192
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66471343
quote:
Op donderdag 26 februari 2009 00:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Verder heb je gelijk
Ik vond 'm wel leuk!! D8 ff dat het bewust was gedaan. Kennis eten hihi, kon het maar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')