abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_66281934
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 08:20 schreef Twerk het volgende:

[..]

Ja precies, maar daarom zei ik er ook bij "als hij stilstaat". De strekking was meer dat een olifant niet zoals ons kan redeneren waarom hij er zo vreemd uitziet.
Er is geen reden waarom een olifant dat zou moeten kunnen. Hij kan prima overleven zonder dat hij kan redeneren over zijn ('vreemde') uiterlijk.
pi_66281961
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 19:47 schreef heartz het volgende:

[..]

Maar bijv. Indianen in het bos (bijv. in Brazilie) zijn toch ook niet veel minder bewust dan ons. Ik vind je theorie slecht. Zal ik morgen onderbouwe....
hoeft niet, ben het er nu zelf ook al niet helemaal meer mee eens
pi_66287372
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 08:44 schreef Twerk het volgende:

[..]

Waarom olifanten niet verbaasd reageren en apen wel, kan ik niet verklaren.
Interessante experimenten, inderdaad.
Misschien vanwege het scherpe reukvermogen van olifanten, waardoor ze meteen ruiken dat het geen ander is.
pi_66287582
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:04 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Interessante experimenten, inderdaad.
Misschien vanwege het scherpe reukvermogen van olifanten, waardoor ze meteen ruiken dat het geen ander is.
-- laat maar --
Цой жив
pi_66287613
Hier een verslag van het experiment:
http://www.emory.edu/LIVI(...)/PlotniketalPNAS.pdf

Toch wel boeiende materie.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 19:15:09 #106
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66287769
Interessant allemaal. Ik wist niet bepaalde echt hun spiegelbeeld herkennen. En een aap die straks engels kan praten... Echt boeiend. Maar welk dier zoekt ook naar verklaringen zoals wij dat doen... Het hoe en waarom willen weten om het leven te kunnen verklaren. Volgens mij hebben mensen dat alleen. Die vorm van bewustzijn is (volgens mij) (nog) niet bij dieren ontdekt.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_66288599
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:15 schreef heartz het volgende:
Interessant allemaal. Ik wist niet bepaalde echt hun spiegelbeeld herkennen. En een aap die straks engels kan praten... Echt boeiend. Maar welk dier zoekt ook naar verklaringen zoals wij dat doen... Het hoe en waarom willen weten om het leven te kunnen verklaren. Volgens mij hebben mensen dat alleen. Die vorm van bewustzijn is (volgens mij) (nog) niet bij dieren ontdekt.
Daar heb je gelijk in; en zelfs niet alle mensen hebben dat.
Er zijn genoeg mensen die dit soort vragen bijzonder weinig interesseert
pi_66288647
quote:
Dat lijkt me ook inderdaad. Wij kunnen onszelf echt vragen stellen en hebben ook de mogelijkheden deze te onderzoeken, maar weliswaar op een veel lager bewustzijns-niveau is het toch ook wel een mooi fenomeen dat bijv. olifanten of apen zichzelf herkennen in de spiegel. In principe maken ze op dat moment een vergelijkbaar proces door als wij mensen toen we heel jong waren. Wij hebben ook moeten ontdekken wat een spiegel doet en wisten ook niet meteen dat we onszelf zagen neem ik aan.

Alleen maken wij natuurlijk wel veel grotere sprongen dan dergelijke dieren.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 20:57:19 #109
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_66292079
quote:
Definiëren die vragen dan het bewustzijn of menszijn?

Trouwens is de veronderstelling dat andere organismen niet zo (na)denken natuurlijk een communicatie probleem. Misschien zijn kameelachtigen wel aangeboren wiskundigen.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_66292221
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 20:57 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Door middel van het bewustzijn kun je het menszijn bevatten\"verklaren" ?
pi_66304543
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 21:00 schreef Twerk het volgende:

[..]

Door middel van het bewustzijn kun je het menszijn bevatten\"verklaren" ?
Het menszijn zelf is denk ik meer een vertakking van het bewustzijn opzich. Menseigen, maar toch universeel.
pi_66304660
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 01:59 schreef boyv het volgende:

[..]

Het menszijn zelf is denk ik meer een vertakking van het bewustzijn opzich. Menseigen, maar toch universeel.
Ja ok. Maar je ziet natuurlijk ook een bepaald bewustzijn bij apen en olifanten etc. Het idee dat alleen mensen een bewustzijn kennen is dus achterhaald gebleken.
pi_66304710
Lijkt mij ook, het is meer verschil in niveau.

Hoe hoog of laag wij scoren is maar net hoe je het bekijkt.
pi_66304766
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 08:04 schreef Semisane het volgende:

[..]

Olifanten en dolfijnen herkennen zichzelf ook in spiegels. Daar heeft men jaren geleden al onderzoek naar gedaan.
Sommige olifanten en dolfijnen, als ik me de documentaires goed herinner. Niet alle.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_66304884
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 02:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Sommige olifanten en dolfijnen, als ik me de documentaires goed herinner. Niet alle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mirror_test

Idd niet alle. Orcas kunnen het ook btw
pi_66316181
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 02:15 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ook honden, maar inderdaad, lang niet alle honden: http://www.hondenpage.com/hondenforum/3813/spiegelbeeld.php
  zaterdag 21 februari 2009 @ 17:24:48 #117
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_66318459
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 23:47 schreef Conversatie het volgende:

De vraag is: Hoe kunnen we zo verschillend zijn, met als grootste verschil ons denken. Denkt een graspol? Doordat wij denken is de hele moderne wereld zoals hij nu is met auto's, vliegtuigen, gebouwen etc. En we doen wat we doen: hobbys werk, slapen etc. Een plant doet eigenlijk helemaal niets, behalve voortplanten, waar hij ook nauwelijks iets voor doet. Als het doel van de evolutie voortplanting is, doet die plant het misschien wel beter dan wij. Maar dat hele 'denken' vind ik erg intrigerend, hoe ontstaat zo iets? Waarom wij wel en planten niet?
Die plant hoeft ook helemaal niet zoveel te doen om te overleven. Waar wij moeilijk doen en gaan denken, jagen, verzamelen, neuken, steden bouwen, vliegtuigen etc. kweekt een grassprietje gewoon zaadjes. Meer hoeft het grassprietje niet te doen. Ook zijn er veel meer grassprietjes dan mensen, dus dat is ook weer een puntje om gras als succesvol te beschouwen.
quote:
Daar komt trouwens bij dat wij met ons hele 'denken' een bepaald soort macht gekregen hebben waardoor we de aarde nu misschien toch wel een beetje aan het verkloten zijn (gat in de ozonlaag, versterkt broeikaseffect, massavernietigingswapens). Glitch in de evolutie?
Wat bedoel je hier precies mee?
pi_66318657
quote:
Daar komt trouwens bij dat wij met ons hele 'denken' een bepaald soort macht gekregen hebben waardoor we de aarde nu misschien toch wel een beetje aan het verkloten zijn (gat in de ozonlaag, versterkt broeikaseffect, massavernietigingswapens). Glitch in de evolutie
Als je praat over een glitch in de evolutie heb je er weinig van begrepen. Evolutie kent geen vooraf vastliggende route of doel. Als het zo is gelopen dat 1 soort (de mens) bij machte is om de hele planeet te verneuken dan is dat simpelweg zo. Of jij dat nou leuk vindt of niet.
pi_66319569
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 17:31 schreef Twerk het volgende:

[..]

Als het zo is gelopen dat 1 soort (de mens) bij machte is om de hele planeet te verneuken dan is dat simpelweg zo.
quote:
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’ 29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn.
Maar toch doet dat een moreel appél op ons. Ik bedoel, we zijn ook bij machte om de aarde niet te verneuken. Dat kunnen we namelijk ook bedenken met ons veel te grote hoofd.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_66322581
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 18:12 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

[..]

Maar toch doet dat een moreel appél op ons. Ik bedoel, we zijn ook bij machte om de aarde niet te verneuken. Dat kunnen we namelijk ook bedenken met ons veel te grote hoofd.
Jawel, maar wat heeft dat met de evolutietheorie van doen?
pi_66341494
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 20:04 schreef Twerk het volgende:

[..]

Alles dat de tand des tijds en evolutie behoudt heeft een nut. Het feit dat wij zo geevolueerd zijn dat wij nu een gigantisch hoofd hebben en vet goed kunnen denken zou dus een nut moeten hebben.

Nu heeft de evolutie ervoor gezorgd dat we enerzijds vet goed kunnen denken, anderzijds hebben we ook oog voor moraal, de zoektocht naar het goede etc. Daar MOETEN we iets mee doen. Als we dat niet zouden doen en gewoon in ons apengedrag blijven hangen dan zullen wij zeer zeker ten onder gaan.

Dat is een opdracht.

Ik vind het grappig dat via deze zienswijze, zowel via de religie, die stelt dat wij herders moeten zijn over al wat leeft, alsmede de evolutie theorie, op hetzelfde uitkomen. Namelijk een zending of some kind. Het ene is wetenschappelijk onderbouwt, het andere komt naar voren uit een 'sprookjesboek'.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
  zondag 22 februari 2009 @ 15:33:53 #122
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66342066
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:35 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in; en zelfs niet alle mensen hebben dat.
Er zijn genoeg mensen die dit soort vragen bijzonder weinig interesseert
Ik zou niet zeker kunnen zeggen dat alle mensen dat hebben, maar ik denk de meeste wel. Al is het onbewust. Ik denk dat bijv. het willen verklaren van emoties ook heel menseigen is. Maar ik snap wat je bedoelt, niet iedereen is bewust over het leven.
  zondag 22 februari 2009 @ 15:45:47 #123
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66342487
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:36 schreef Twerk het volgende:
Dat lijkt me ook inderdaad. Wij kunnen onszelf echt vragen stellen en hebben ook de mogelijkheden deze te onderzoeken, maar weliswaar op een veel lager bewustzijns-niveau is het toch ook wel een mooi fenomeen dat bijv. olifanten of apen zichzelf herkennen in de spiegel. In principe maken ze op dat moment een vergelijkbaar proces door als wij mensen toen we heel jong waren. Wij hebben ook moeten ontdekken wat een spiegel doet en wisten ook niet meteen dat we onszelf zagen neem ik aan.
Alleen maken wij natuurlijk wel veel grotere sprongen dan dergelijke dieren.
Ik weet niet of dieren echt hetzelfde proces doormaken als wij. Ik denk het eigenlijk niet, maar wie weet. ( Misschien een of andere aapsoort) .
  zondag 22 februari 2009 @ 15:56:55 #124
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66342853
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 20:57 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Een beetje van allebei denk ik, het bewustzijn is een eigenschap van de mens.

Trouwens is de veronderstelling dat andere organismen niet zo (na)denken natuurlijk een communicatie probleem. Misschien zijn kameelachtigen wel aangeboren wiskundigen. [/quote] Ik ben het met je eens dat er dieren zijn met bijzondere eigenschappen, maar kunnen communiceren is toch ook een bijzondere eigenschap die denk ik ook verbonden is met ons bewustzijn.
  zondag 22 februari 2009 @ 16:06:48 #125
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66343149
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 20:04 schreef Twerk het volgende:

[..]

Ik denk wel dat de natuur zichzelf steeds probeert te verbeteren. Daar lijkt het (in mijn ogen) wel op. Maar of het ook verbonden is met de evolutie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')