abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 februari 2009 @ 11:18:51 #151
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66367593
quote:
Op maandag 23 februari 2009 00:19 schreef Twerk het volgende:

[..]

In essentie is het ook een heel 'logisch' proces.. Het vergt enkel een openmind en een daarbij behorende realistische kijk op zaken.
Bedankt allemaal, ik heb nu wat meer inzicht. Ik ben erachter gekomen dat het niet altijd even makkelijk is om je eigen emoties en interpretaties buiten beschouwing te houden. Zou het vrouweigen kunnen zijn? Of gewoon menseigen, hahaha.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_66375741
quote:
Op maandag 23 februari 2009 11:18 schreef heartz het volgende:

[..]

Bedankt allemaal, ik heb nu wat meer inzicht. Ik ben erachter gekomen dat het niet altijd even makkelijk is om je eigen emoties en interpretaties buiten beschouwing te houden. Zou het vrouweigen kunnen zijn? Of gewoon menseigen, hahaha.
Het is precies de strekking van die folder die je in je bus kreeg. :p
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_66391909
Je zou kunnen stellen dat de 'mate van bewustzijn' is gecorreleerd aan de hoeveelheid hersencapaciteit die een soort 'overhoudt' naast het coördineren van de gangbare processen in een organisme. Een (grove) indicator daarvoor is de hersenmassa relatief ten opzichte van de totale massa (logaritmisch):

Zoals te zien valt in het plaatje wijkt de moderne mens het meest af van de groene lijn. Ook andere 'intelligente soorten' als dolfijnen en chimpanzees zitten relatief ver van lijn af.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_66392541
Andere relatief intelligente soorten zijn de ekster (die ik al noemde i.v.m. de spiegeltest), maar misschien ook de oktopus die kan leren door observatie en een korte- en lange termijn geheugen bezit en ook speelgedrag vertoont t.a.v. objecten (onderzoeken en manipuleren)
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_66392806
sjee wat zijn die dino's toch dom
  maandag 23 februari 2009 @ 23:35:14 #156
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66392978
Die Stegosaurus zit ook wel ver van die groene lijn, al leeft hij niet meer.
pi_66393052
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:30 schreef Dichtpiet. het volgende:
Deze grafiek zegt dus niets over de 'domheid'.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  maandag 23 februari 2009 @ 23:37:08 #158
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66393058
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:30 schreef Dichtpiet. het volgende:
Dus dat.
  maandag 23 februari 2009 @ 23:38:28 #159
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66393107
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:36 schreef Twerk het volgende:

[..]

Deze grafiek zegt dus niets over de 'domheid'.
maar over de hersenmassa toch?
pi_66393211
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:38 schreef heartz het volgende:

[..]

maar over de hersenmassa toch?
Relatief gezien ten opzichte van het totale gewicht.

Maar dat zegt natuurlijk niet alles over intelligentie etc.
The poet presents the imagination with images from life and human characters and situations, sets them all in motion and leaves it to the beholder to let these images take his thoughts as far as his mental powers will permit.
  dinsdag 24 februari 2009 @ 00:04:18 #161
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66393976
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:41 schreef Twerk het volgende:

[..]

Relatief gezien ten opzichte van het totale gewicht.

Maar dat zegt natuurlijk niet alles over intelligentie etc.
Maar die Stegosaurus staat ook ver van de lijn, als de hersenmassa niet in verband staat met intelligentie, is die Stegosaurus dan ook slim?? Of lees ik die hele grafiek verkeerd?
pi_66394539
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:04 schreef heartz het volgende:

[..]

Maar die Stegosaurus staat ook ver van de lijn, als de hersenmassa niet in verband staat met intelligentie, is die Stegosaurus dan ook slim?? Of lees ik die hele grafiek verkeerd?
Ja die stegosaurus staat ook ver van de lijn, maar aan de verkeerde kant ervan. (had niet zulke grote hersenen dat beest )
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  † In Memoriam † dinsdag 24 februari 2009 @ 00:29:13 #163
230491 Zith
pls tip
pi_66394574
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:04 schreef heartz het volgende:

[..]

Je leest hem andersom
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_66394711
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:07 schreef Monolith het volgende:
Je zou kunnen stellen dat de 'mate van bewustzijn' is gecorreleerd aan de hoeveelheid hersencapaciteit die een soort 'overhoudt' naast het coördineren van de gangbare processen in een organisme. Een (grove) indicator daarvoor is de hersenmassa relatief ten opzichte van de totale massa (logaritmisch):

[ afbeelding ]

Zoals te zien valt in het plaatje wijkt de moderne mens het meest af van de groene lijn. Ook andere 'intelligente soorten' als dolfijnen en chimpanzees zitten relatief ver van lijn af.
Dat grafiekje is niet helemaal eerlijk want een organisme kan nooit meer hersenmassa krijgen dan totaalmassa. Een mol of een goudvis zal daarom nooit intelligent worden. Als bijvoorbeeld 99.9% van een goudvis alleen uit hersenen zou bestaan heb je ten eerste een foeilelijk dier natuurlijk, maar ten tweede nog steeds een relatief dom dier vergeleken met de mens, ondanks dat het misschien het dier is met de grootste verhouding hersen/lichaamsgewicht ter wereld.
I feel kinda Locrian today
pi_66394786
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:36 schreef starla het volgende:

[..]

Dat grafiekje is niet helemaal eerlijk want een organisme kan nooit meer hersenmassa krijgen dan totaalmassa. Een mol of een goudvis zal daarom nooit intelligent worden. Als bijvoorbeeld 99.9% van een goudvis alleen uit hersenen zou bestaan heb je ten eerste een foeilelijk dier natuurlijk, maar ten tweede nog steeds een relatief dom dier vergeleken met de mens.
In verhouding heeft een mol meer hersencapaciteit dan een wolf bijvoorbeeld.
pi_66394802
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:39 schreef Twerk het volgende:

[..]

In verhouding heeft een mol meer hersencapaciteit dan een wolf bijvoorbeeld.
Blijkbaar, en net zoveel als een leeuw. Dus intelligentie correleert niet sterk met hersen/lichaamsratio. Waarschijnlijk gaat namelijk 80% van het brein van een mol op aan ruiken. Dan blijft weinig neocortex over
  † In Memoriam † dinsdag 24 februari 2009 @ 00:43:17 #167
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_66394869
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:36 schreef starla het volgende:

[..]

Dat grafiekje is niet helemaal eerlijk want een organisme kan nooit meer hersenmassa krijgen dan totaalmassa. Een mol of een goudvis zal daarom nooit intelligent worden. Als bijvoorbeeld 99.9% van een goudvis alleen uit hersenen zou bestaan heb je ten eerste een foeilelijk dier natuurlijk, maar ten tweede nog steeds een relatief dom dier vergeleken met de mens.
Conclusie: een organisme moet een bepaalde omvang hebben om grote hersenen te kunnen ondersteunen.

Vrij logisch ook.
pi_66394887
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:43 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Conclusie: een organisme moet een bepaalde omvang hebben om grote hersenen te kunnen ondersteunen.

Vrij logisch ook.
Ja, maar het moet óók goed gebruikt worden (zie voorbeeld mol). Ik snap daarom de conclusie niet helemaal dat intelligentie goed correleert met hersen/lichaamratio. Najah, mate van bewustzijn dan....erg vaag gekozen term.
pi_66394922
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:40 schreef starla het volgende:

[..]

Blijkbaar, en net zoveel als een leeuw. Dus intelligentie correleert niet sterk met hersen/lichaamsratio. Waarschijnlijk gaat namelijk 80% van het brein van een mol op aan ruiken. Dan blijft weinig neocortex over
Idd en met de resterende 20% denk ik dat hij quantum mechanica formules visualiseert.
pi_66394940
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:46 schreef Twerk het volgende:

[..]

Idd en met de resterende 20% denk ik dat hij quantum mechanica formules visualiseert.
Daar heeft ie maar 1% voor nodig, mollen zijn slim hoor duh!
pi_66394988
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:10 schreef Twerk het volgende:
Hier een verslag van het experiment:
http://www.emory.edu/LIVI(...)/PlotniketalPNAS.pdf

Toch wel boeiende materie.
Had iemand dit nog gelezen?
pi_66395062
Nee, maar ik had er wel over gehoord. Raar om te bedenken dat de meeste dieren dat gewoon niet hebben. Dan zet je een kat voor de spiegel en dan gaat ie met 'die ander' spelen. Dat er op een gegeven moment niet een knop omgaat: 'miaauww, cogito ergo sum miaaauw'
  † In Memoriam † dinsdag 24 februari 2009 @ 00:56:36 #173
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_66395135
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:44 schreef starla het volgende:

[..]

Ja, maar het moet óók goed gebruikt worden (zie voorbeeld mol). Ik snap daarom de conclusie niet helemaal dat intelligentie goed correleert met hersen/lichaamratio.
Het klopt redelijk denk ik. Het is een van de factoren. Een andere is hoeveel middelen een dier heeft om zijn omgeving te manipuleren. Een dolfijn delft hier het onderspit ten opzichte van een kraai. De laatste heeft twee handige poten en een bek waarmee het van alles kan. De kraai is alleen dan weer te klein om grote hersenen te ondersteunen.

Wij zitten goed qua hersen/lichaam ratio en zitten goed met onze handen ed.
pi_66395644
Wel typisch menselijk om zoveel belang te hechten aan zoiets onbelangrijks als intelligentie.

* barthol is even woordvoerder voor een groot aantal diersoorten
  dinsdag 24 februari 2009 @ 09:20:11 #175
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_66398739
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 00:27 schreef barthol het volgende:

[..]

Ja die stegosaurus staat ook ver van de lijn, maar aan de verkeerde kant ervan. (had niet zulke grote hersenen dat beest )
Haha ja dat begreep ik al, maar Twerk zei dat de hersenmassa niet zoveel met intelligentie te maken had. Dus vandaar.... Maar ik heb ondertussen gelezen dat die grafiek niet zo betrouwbaar is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')