abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 5 februari 2009 @ 23:23:52 #1
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_65785745

Het is weer zover: het aangifteseizoen is begonnen. Het aangifteprogramma 2008 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kunnen weer aan het puzzelen om zo weinig mogelijk belasting te betalen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2008 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2008. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Vóór 1 april 2009 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2008 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2008 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte 2008 te ondertekenen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2009 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2008 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2008 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 13 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2013 geld terugvragen.

Aangifte doen Je kunt op 2 manieren aangifte doen: elektronisch Hiervoor kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2008 downloaden. op papier Hiervoor kun je het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet invullen. De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.

Extra controle De belastingdienst heeft aangegeven bij de aangifte 2008 extra te gaan controleren op giften.

Nieuwe service Vanaf 1 maart kun je gebruikmaken van een nieuwe service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken.

Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2009 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2009 bericht. Je krijgt dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terugkrijgt. Meestal zul je dan eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen ontvangen over 2008 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna ontvang je de definitieve aanslag over 2008. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2009. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2009 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente? Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde invorderings- en heffingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 juli 2008 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt: - vanaf 1 juli 2008: 5,15% - vanaf 1 oktober 2008: 5,45% - vanaf 1 januari 2009: 4,90% Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Extra Studiekosten Speciaal voor de studenten met een vraag over studiekosten. Don James heeft voor de studiekosten een uitgebreide post gemaakt. Deze vind je hier.

Ziektekosten Omdat er erg vaak dezelfde vragen lang komen over de (algemene) ziektekosten, staat hier een overzicht van de aftrekbare en niet-aftrekbare ziektekosten. Zo staat hier o.a. dat de premie voor de basisverzekering niet aftrekbaar is in 2008. Ook is de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW komen te vervallen als aftrekpost. Daar staat tegenover dat je de zorgtoeslag ook niet meer hoeft op te geven c.q. te corrigeren op de aftrekbare kosten. Ook is de drempel van de ziektekosten sterk verminderd.

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. Deel 1 van de serie vind je hier. Deel 2 van de serie vind je hier. Deel 3 van de serie vind je hier.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Deze OP vind je hier.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nizno op 06-02-2009 00:03:56 (MAW zet te veel B's in de wiki) ]
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 5 februari 2009 @ 23:26:21 #2
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_65785818
Het antwoord op de vragen van Klingon
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:42 schreef Nizno het volgende:

[..]

1: Lees de OP even na voor de post over studiekosten... Daar staat ales uitgelegd.
2: Laat ik aan MAW over.
3: Alle werkgevers op hun eigen regel.
loon loonbelasting/ volksverzekering
Ingehouden loonbelasting (loonheffing)
Verrekende arbeidskorting

Kun je alle 3 invullen in de betreffende velden.
Loon zvw is niet nodig om in te vullen.
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:43 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Lees de OP. Daar staat een link naar een uitgebreide toelichting op de studiekosten.
[..]

De afschrijving kun je ten laste van je overige werkzaamheden brengen. Zorg wel dat je een goede specificatie hebt, mocht de fiscus vragen gaan stellen.
[..]

Als je dat doet voor de ink. afh. bijdr. ZVW,... ja, dan alles bij elkaar tellen.
[..]

No problem.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  donderdag 5 februari 2009 @ 23:29:19 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65785912
Eindelijk gelukt om ook een OP te mogen plaatsen, Nizno?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_65785937
Goed topic! Vraagje: ik wacht nog steeds op belastingteruggave over 2006 (vorig jaar ingediend). Ik heb hierover contact gehad met de belastingdienst in 2008 en ze zeiden dat het in orde zou komen. Nog langer wachten of weer aan de bel trekken?
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 5 februari 2009 @ 23:38:45 #5
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_65786191
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 23:29 schreef ManAtWork het volgende:
Eindelijk gelukt om ook een OP te mogen plaatsen, Nizno?
echt wel... wilde natuurlijk wel een echte OP van MAW kunnen plaatsen
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 23:30 schreef pussydeluxe het volgende:
Goed topic! Vraagje: ik wacht nog steeds op belastingteruggave over 2006 (vorig jaar ingediend). Ik heb hierover contact gehad met de belastingdienst in 2008 en ze zeiden dat het in orde zou komen. Nog langer wachten of weer aan de bel trekken?
Als je pas na 1 april van het aansluitende jaar je aangifte indient kan de BD de tijd nemen.
Officieel hebben ze daar tot (in jouw geval) 31 december 2011 de tijd voor.
Maar troost je.. ze zullen vast eerder zijn
  donderdag 5 februari 2009 @ 23:45:18 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65786394
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 23:38 schreef Nizno het volgende:

[..]

echt wel... wilde natuurlijk wel een echte OP van MAW kunnen plaatsen

Pas je de OP nog even aan. Ik heb het stukje 'Extra' aangepast en een stukje over de ziektekosten toegevoegd.

Misschien dat er mensen zijn die de OP wel lezen en dan het antwoord op de standaard vraag over de ink. afh. bijdr. ZVW en basispremie zelf kunnen vinden.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 6 februari 2009 @ 00:04:58 #7
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_65786873
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 23:45 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Pas je de OP nog even aan. Ik heb het stukje 'Extra' aangepast en een stukje over de ziektekosten toegevoegd.

Misschien dat er mensen zijn die de OP wel lezen en dan het antwoord op de standaard vraag over de ink. afh. bijdr. ZVW en basispremie zelf kunnen vinden.
gedaan, als jij dan nog even in de wiki de B's goed zet
pi_65786931
tvp moet nog voor een jaar of 3 de aangiftes invullen .
Vooral over vorig jaar zal het met het kopen van een woning wel aantikken . Misschien dan ook maar gelijk even voorlopige teruggave regelen
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 09:30:36 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65790710
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 00:04 schreef Nizno het volgende:

[..]

gedaan, als jij dan nog even in de wiki de B's goed zet
Done. (Niet direct boos worden, hè? )
Samen met nog een paar kleine aanpassingen.
pi_65791426
Te Veel P-biljetten
  vrijdag 6 februari 2009 @ 10:14:38 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65791780
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 09:59 schreef DonJames het volgende:
Te Veel P-biljetten
Ach gossie,...

Toch waarderen we je inbreng.
pi_65810599
'Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekering' is toch de loonheffing? .
Ze hebben het strookje verandert, voorheen stond er op de jaaropgaaf bij ons gewoon ingehouden loonheffing..

En bij Loon de loon die valt onder 'loon loonbelasting/volksverzekeringen' en niet bij 'loon zorgverzekeringswet' toch?

En nog een vraagje; stond me iets van bij dat ik vorig jaar had gezien dat als je een grote schuld hebt terugbetaald, je dat ook ergens moet invullen maar dat vind ik zo gauw niet terug. Klopt dat, kan dat nog, of niet meer?

[ Bericht 20% gewijzigd door PeRi op 06-02-2009 20:01:23 ]
Whatever I want.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 20:30:32 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65812057
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 19:51 schreef PeRi het volgende:
'Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekering' is toch de loonheffing? .
Ze hebben het strookje verandert, voorheen stond er op de jaaropgaaf bij ons gewoon ingehouden loonheffing..
Yep.
quote:
En bij Loon de loon die valt onder 'loon loonbelasting/volksverzekeringen' en niet bij 'loon zorgverzekeringswet' toch?
And again: yep
Nog een goed antwoord en je gaat door voor de magnetron.
quote:
En nog een vraagje; stond me iets van bij dat ik vorig jaar had gezien dat als je een grote schuld hebt terugbetaald, je dat ook ergens moet invullen maar dat vind ik zo gauw niet terug. Klopt dat, kan dat nog, of niet meer?
Geen idee wat je bedoelt maar schulden (uitzonderingen daargelaten) staan in box 3.
Misschien kun je iets duidelijker zijn welke schuld je bedoelt.
pi_65812271
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 @ 20:30 schreef ManAtWork het volgende:

Geen idee wat je bedoelt maar schulden (uitzonderingen daargelaten) staan in box 3.
Misschien kun je iets duidelijker zijn welke schuld je bedoelt.
Ik heb mijn IBgroep schuld helemaal terugbetaald afgelopen jaar.

Ik zit een beetje door het programma te kijken en alvast wat dingen in te vullen, maar op de een of andere manier slaag ik er niet om bij box 3 dingen in te kunnen vullen.

Ik krijg enkel

- 'had u bezittingen, spaargeld, aandelen of een 2e woning' > ja.
-'waren de bezittingen van u op 1 januari 2008 of 31 december 2008 in totaal meer dan ¤20.315 waard?' > nee.

Na akkoord springt het programma op aftrekposten en kan ik niks meer in box 3 doen? Vorig jaar lukte het met wel. Ik denk dat ik iets verkeerds aan het doen ben en misschien dat het aan de vrijdagavond ligt, maar ik begrijp er niks van .

Bedank alvast!

-edit- uit de help file; U hebt geen fiscale partner of niet heel 2008 dezelfde partner
Vermeld per peildatum de totale waarde van de bezittingen en schulden van u en uw kinderen.

Help. Waar vul ik dit in? .

[ Bericht 5% gewijzigd door PeRi op 06-02-2009 20:53:01 ]
Whatever I want.
pi_65812981
Nouja zeg. Nu ben ik er hoor. IK heb alles maar opnieuw ingevuld en nu kan ik het wel verder specificeren. !!

Bedankt iig ManAtWork.
Whatever I want.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 20:56:02 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65813050
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 20:36 schreef PeRi het volgende:

[..]

Ik heb mijn IBgroep schuld helemaal terugbetaald afgelopen jaar.
IB schuld valt in box 3. Daar kun je verder niets mee, behalve het box 3 vermogen verminderen.
quote:
Ik zit een beetje door het programma te kijken en alvast wat dingen in te vullen, maar op de een of andere manier slaag ik er niet om bij box 3 dingen in te kunnen vullen.

Ik krijg enkel

- 'had u bezittingen, spaargeld, aandelen of een 2e woning' > ja.
-'waren de bezittingen van u op 1 januari 2008 of 31 december 2008 in totaal meer dan ¤20.315 waard?' > nee.
En dus hoef je box 3 niet verder in te vullen. Er ontstaat namelijk geen belastbaar bedrag.
quote:
Na akkoord springt het programma op aftrekposten en kan ik niks meer in box 3 doen? Vorig jaar lukte het met wel. Ik denk dat ik iets verkeerds aan het doen ben en misschien dat het aan de vrijdagavond ligt, maar ik begrijp er niks van .

Bedank alvast!

-edit- uit de help file; U hebt geen fiscale partner of niet heel 2008 dezelfde partner
Vermeld per peildatum de totale waarde van de bezittingen en schulden van u en uw kinderen.

Help. Waar vul ik dit in? .
Als je in plaats van 'nee' kiest voor 'ja' bij de tweede vraag, kun je alles wel invullen.
Als het klopt dat je bezittingen minus schulden minder dan ¤ 20.315,- zijn, zal het ook geen effect op je te betalen/te vorderen bedrag hebben.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 20:56:29 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65813066
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 20:54 schreef PeRi het volgende:
Nouja zeg. Nu ben ik er hoor. IK heb alles maar opnieuw ingevuld en nu kan ik het wel verder specificeren. !!

Bedankt iig ManAtWork.
Ik ben blijkbaar net niet snel genoeg.
pi_65813094
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 @ 20:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En dus hoef je box 3 niet verder in te vullen. Er ontstaat namelijk geen belastbaar bedrag.
[..]

Als je in plaats van 'nee' kiest voor 'ja' bij de tweede vraag, kun je alles wel invullen.
Als het klopt dat je bezittingen minus schulden minder dan ¤ 20.315,- zijn, zal het ook geen effect op je te betalen/te vorderen bedrag hebben.
Ah okay. Ik snap het. Dan zal ik dat maar met rust laten verder. Thanks iig!
Whatever I want.
pi_65824050
ben bezig met mijn aangifte maar kom even niet verder...
Ik heb een aantal aftrekposten waarvan ik niet weet in welke aftrekposten moet ik aanvinken en waar moet ik onderstaande bedragen precies invullen? Het gaat om:

- een bril (hulpmiddel)
- het totaal bedrag voor aanvullende ziektekostenverzekering dat ik heb betaald (iets van 240 euro op jaarbasis)
- ik heb van mijn verzekeraar wel al 150 euro terug gehad voor een medische behandeling dus dit wil ik weer eerlijk in mindering brengen

En al je een IB schuld hebt, kan je die dan ook opvoeren?

welke aftrekposten moet ik aanvinken en waar zet ik deze bedragen precies neer?

[ Bericht 6% gewijzigd door Fruity op 07-02-2009 10:20:24 ]
  zaterdag 7 februari 2009 @ 10:31:04 #20
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65824323
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 10:03 schreef Fruity het volgende:
ben bezig met mijn aangifte maar kom even niet verder...
Ik heb een aantal aftrekposten waarvan ik niet weet in welke aftrekposten moet ik aanvinken en waar moet ik onderstaande bedragen precies invullen? Het gaat om:

- een bril (hulpmiddel)
- het totaal bedrag voor aanvullende ziektekostenverzekering dat ik heb betaald (iets van 240 euro op jaarbasis)
- ik heb van mijn verzekeraar wel al 150 euro terug gehad voor een medische behandeling dus dit wil ik weer eerlijk in mindering brengen
Dit kun je allemaal kwijt onder de ziektekosten/buitengewone uitgaven. Als je daar goed leest, zie je de posten echt wel staan.
quote:
En al je een IB schuld hebt, kan je die dan ook opvoeren?
Deze kun je kwijt in box 3 als je meer dan ¤ 20.315,- aan bezittingen hebt. Zie ook een paar posten hierboven.
quote:
welke aftrekposten moet ik aanvinken en waar zet ik deze bedragen precies neer?
Het feit dat je wel weet hoe de posten heten maar dat je niet het juiste vinkje kan vinden verbaast mij een klein beetje.
pi_65824443
Het feit dat je wel weet hoe de posten heten maar dat je niet het juiste vinkje kan vinden verbaast mij een klein beetje.
[/quote]

Heb me wel ingelezen voordat ik mijn vraag stelde, maar weet op het rekeninvuloverzicht dan niet precies waar ik welk bedrag moet neerzetten. had het vraagtekentje nog niet ontdekt...
  zaterdag 7 februari 2009 @ 11:17:41 #22
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65824906
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 10:39 schreef Fruity het volgende:

[..]

Heb me wel ingelezen voordat ik mijn vraag stelde, maar weet op het rekeninvuloverzicht dan niet precies waar ik welk bedrag moet neerzetten. had het vraagtekentje nog niet ontdekt...
Opgelost dus?
  zaterdag 7 februari 2009 @ 15:49:14 #23
82552 Bullet-tooth
H.K.A.S. Groningen
pi_65829685
Even een vraagje: ik heb momenteel 2 bijbaantjes naast mijn studie. Bij baan 1 is loonheffingskorting toegepast, maar bij baan 2 niet. Nu heb ik mijn jaaropgaaf van 2008 voor me van baan 2 en daar staat een bedrag onder het kopje 'Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekering' en een bedrag onder het kopje 'Ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet'. Welk(e) bedrag(en) kan ik terugvragen?
Henk Knaagt Aan Schenen
Hij Kijkt Aapjes Soms
  zaterdag 7 februari 2009 @ 17:04:50 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65830916
Alleen de loonheffing. Deze heb je nodig in de aangifte.
De bijdrage ZVW hoef je (in principe) niet te gebruiken.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 17:29:26 #25
82552 Bullet-tooth
H.K.A.S. Groningen
pi_65831421
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 17:04 schreef ManAtWork het volgende:
Alleen de loonheffing. Deze heb je nodig in de aangifte.
De bijdrage ZVW hoef je (in principe) niet te gebruiken.
Dank .
Henk Knaagt Aan Schenen
Hij Kijkt Aapjes Soms
pi_65832664
Ik heb in het eerste deel van dit topic melding gemaakt van het volgende:

Ik heb een voorlopige aanslag voor 2008 ontvangen die te laag was. Op advies van mensen hier heb ik bezwaar gemaakt tegen de hoogte van de aanslag en zelf aangegeven hoe hoog de aanslag werkelijk moest wezen.

Update: Ik krijg nu een brief van de belastingdienst dat ik aangifte moet doen. Ik dus bellen met de belastingtelefoon en daar krijg ik iemand aan de lijn die maar vol blijft houden dat het allemaal niets uit maakt en dat ik aangifte moet doen. Dat zou betekenen: 1. voorlopige aanslag, 2. bezwaar en 3. (voordat bezwaar in behandeling is genomen) zelf aangifte doen.

Klopt dit allemaal?? Daarnaast een vraag: zou de belastingdienst mij geen bevestiging van het ontvangen van mijn bezwaarschift moeten sturen? heb ik nog niet ontvangen namelijk
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_65833112
In 08 had ik een (klein) voordeel uit sparen en beleggen, ik zat dus over de grens.
Ik kreeg dus ook geen huur toeslag.
Als ik in 2009 geen voordeel heb, krijg ik dan wel huur toeslag? Of geldt het vanaf het vorige jaar..?

dank u.
x
  zaterdag 7 februari 2009 @ 19:52:25 #28
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65833621
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 18:45 schreef komrad het volgende:

Ik heb een voorlopige aanslag voor 2008 ontvangen die te laag was. Op advies van mensen hier heb ik bezwaar gemaakt tegen de hoogte van de aanslag en zelf aangegeven hoe hoog de aanslag werkelijk moest wezen.

Update: Ik krijg nu een brief van de belastingdienst dat ik aangifte moet doen. Ik dus bellen met de belastingtelefoon en daar krijg ik iemand aan de lijn die maar vol blijft houden dat het allemaal niets uit maakt en dat ik aangifte moet doen. Dat zou betekenen: 1. voorlopige aanslag, 2. bezwaar en 3. (voordat bezwaar in behandeling is genomen) zelf aangifte doen.

Klopt dit allemaal?? Daarnaast een vraag: zou de belastingdienst mij geen bevestiging van het ontvangen van mijn bezwaarschift moeten sturen? heb ik nog niet ontvangen namelijk
Je hebt dus een voorlopige aanslag gehad op basis van een schatting?
Ik vraag me namelijk af waarom ze namelijk anders zouden aangeven dat je aangifte moet doen.
  zaterdag 7 februari 2009 @ 19:54:21 #29
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65833650
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 19:18 schreef richbitch het volgende:
In 08 had ik een (klein) voordeel uit sparen en beleggen, ik zat dus over de grens.
Ik kreeg dus ook geen huur toeslag.
Als ik in 2009 geen voordeel heb, krijg ik dan wel huur toeslag? Of geldt het vanaf het vorige jaar..?

dank u.
De definitieve aanslag voor de huurtoeslag wordt opgemaakt op basis van de aangifte IB 2009.
Hetgeen je in de loop van het jaar als toeslag krijgt is niets meer dan een voorschot.
pi_65843224
Nou,

Ik ben weer verder gegaan met de BA en in de vorige ronde schreef ik al dat ik mijn lijfrente nooit had afgetrokken. Ik ben voornemens een briefje te schrijven aan de inspecteur om dit met terugwerkende kracht alsnog te doen.

Echter, weet ik nu ik de aangifte aan het doen ben ineens waarom ik het nooit heb afgetrokken.
Ik vind het ingewikkeld! Dan kom je in een veldje: bereken jaarruimte, en ik als nitwit snap het simpel weg niet

Waarom willen ze dingen uit 2007 weten? die gegevens hebben ze toch al?
Wat moet ik opgeven voor pensioen? kan iemand me even helpen?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben er al uit, ik krijg bijna 200 euro extra terug als ik het opvoer.

Ik mag dit jr bv 436 euro opvoeren.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken als ik een brief aan de inspecteur schrijf voor de afgelopen jaren?
het bedrag dat ik inlegde is al jaren 1056, mijn loon is elk jr anders en de factor A van mijn pensioen ook...

[ Bericht 21% gewijzigd door Babbelzz op 08-02-2009 11:16:49 ]
pi_65844239
Wanneer ik mijn loon van december 2008 betaald kreeg in januari 2009, telt dit dan nog mee voor mijn belastingaangifte over 2008?
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
  zondag 8 februari 2009 @ 14:53:11 #32
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65848629
quote:
Op zondag 8 februari 2009 11:40 schreef uppie83 het volgende:
Wanneer ik mijn loon van december 2008 betaald kreeg in januari 2009, telt dit dan nog mee voor mijn belastingaangifte over 2008?
Ja. Als op de loonstrook als periode 'december 2008' staat, valt het in 2008. Staat er 'januari 2009' op je loonstrook, valt het in 2009.
  zondag 8 februari 2009 @ 14:56:12 #33
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65848741
quote:
Op zondag 8 februari 2009 10:11 schreef Babbelzz het volgende:
Nou,

Ik ben weer verder gegaan met de BA en in de vorige ronde schreef ik al dat ik mijn lijfrente nooit had afgetrokken. Ik ben voornemens een briefje te schrijven aan de inspecteur om dit met terugwerkende kracht alsnog te doen.

Echter, weet ik nu ik de aangifte aan het doen ben ineens waarom ik het nooit heb afgetrokken.
Ik vind het ingewikkeld! Dan kom je in een veldje: bereken jaarruimte, en ik als nitwit snap het simpel weg niet

Waarom willen ze dingen uit 2007 weten? die gegevens hebben ze toch al?
Wat moet ik opgeven voor pensioen? kan iemand me even helpen?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben er al uit, ik krijg bijna 200 euro extra terug als ik het opvoer.

Ik mag dit jr bv 436 euro opvoeren.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken als ik een brief aan de inspecteur schrijf voor de afgelopen jaren?
het bedrag dat ik inlegde is al jaren 1056, mijn loon is elk jr anders en de factor A van mijn pensioen ook...
Even overleggen met Nizno en DJ: we gaan niet antwoorden en nu wachten tot de antwoorden op de vragen vanzelf komen.

Ontopic: sommige dingen weet de belastingdienst niet. Zoals je pensioenopbouw (factor A) enz. Dus sommige dingen moet je nu eenmaal zelf opgeven. Ook al denken sommige mensen dat de belastingdienst alwetend is, in praktijk blijkt het toch niet zo te zijn.
(Waarom zouden we dan zelf aangifte moeten doen en/of hun fouten corrigeren?)
  zondag 8 februari 2009 @ 23:18:07 #34
238199 mister-v
zeker en vast
pi_65866568
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 18:45 schreef komrad het volgende:

De VOORLOPIGE AANGIFTE heb je dus gedaan; vervolgens krijg je daarna het verzoek de definitieve aanvraag in te dienen. Een voorlopige aangifte doe je echter om zodoende geen EXTRA rente (+/- 5,5% ) niet te betalen.... vandaar dus het advies om een voorlopige aangifte te doen.
pi_65871351
Heb ik het nog simpel, thuiswonend, niet boven al die grensbedragen, 3 werkgevers gehad en invullen klaar. 118 euro retour. Alleen werkt die digiD code weer niet, verlopen ofzo.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_65871491
quote:
Op zondag 8 februari 2009 10:11 schreef Babbelzz het volgende:
Nou,
...
Je kan bijvoorbeeld de aangiftes van de vorige jaren (die je wil corrigeren) nog een keer invullen in de aangifteprogramma's van die jaren, maar dan mét de lijfrente. Van die (gecorrigeerde) aangiftes maak je dan een afdruk en die stuur je mee met je brief.

Als dat niet meer kan zal je zelf aan het rekenen moeten slaan met jaarruimtes e.d. Wellicht is het dan de moeite om een Belastingalmanak te kopen, daar staat het allemaal vrij duidelijk in uitgelegd. en wij willen je natuurlijk ook nog wel een handje helpen
pi_65875512
Programma werkt niet in Vista 64
  maandag 9 februari 2009 @ 11:45:27 #38
21069 MyOwnSavior
I can see clearly now..
pi_65875807
Ik heb 1 september een huis gekocht, met mijn vriendin. Aangezien dit <6 maanden is, is fiscaal partnerschap niet mogelijk. Maar hoe doen we nu aangifte voor alles wat met het huis te maken heeft? Op zich komen we wel uit de aftekposten e.d., maar hoe verdelen we dat over ons 2?
  maandag 9 februari 2009 @ 12:18:15 #39
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65876789
quote:
Op maandag 9 februari 2009 11:45 schreef MyOwnSavior het volgende:
Ik heb 1 september een huis gekocht, met mijn vriendin. Aangezien dit <6 maanden is, is fiscaal partnerschap niet mogelijk. Maar hoe doen we nu aangifte voor alles wat met het huis te maken heeft? Op zich komen we wel uit de aftekposten e.d., maar hoe verdelen we dat over ons 2?
Je moet het verdelen naar eigendomsverhouding.
Dus als jij 70% eigenaar bent, voer jij 70% van de kosten op en je vriendin 30%.
Even goed kijken wat er in de eigendomsakte en eventueel de hypotheekakte vermeld staat.
  maandag 9 februari 2009 @ 12:33:28 #40
21069 MyOwnSavior
I can see clearly now..
pi_65877156
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:18 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je moet het verdelen naar eigendomsverhouding.
Dus als jij 70% eigenaar bent, voer jij 70% van de kosten op en je vriendin 30%.
Even goed kijken wat er in de eigendomsakte en eventueel de hypotheekakte vermeld staat.
Dat is dus 50/50, denk ik, want er staat dat wij samen 100% eigenaar zijn. Maar moet ik dan ook opgeven dat het huis de helft gekost heeft, bijvoorbeeld? Ik vind het een beetje vaag allemaal. Ook WOZ waarde bijvoorbeeld - het huis is niet ineens de helft waard.
pi_65877874
Is er iets gewijzigd aan de belastingschrjiven?

Mijn partner krijgt dit keer meer dan 1500 euro terug en vorig jaar met iets meer uren (en dus een bruto inkomen dat 4000 euro hoger lag) maar 180 euro?
I think prime numbers are like life. They are very logical but you could never work out the rules, even if you spent all your time thinking about them.
pi_65878478
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:58 schreef Kahlen het volgende:
Is er iets gewijzigd aan de belastingschrjiven?

Mijn partner krijgt dit keer meer dan 1500 euro terug en vorig jaar met iets meer uren (en dus een bruto inkomen dat 4000 euro hoger lag) maar 180 euro?
Of het klopt hangt van jullie inkomens af, is zo niet te zeggen.
pi_65878581
Even een domme vraag, voor aankoop woning vorig jaar kan ik nog de notariskosten, kosten NHG en afsluitprovisie aftrekken, maar waar? Kan niet vinden hoe ik dit kan doen
Hey amigos . . .Adelante amigos . . .Vamos vamos mi amor, Me gusta mucho tu sabor, No no no no tu corazón, Mucho mucho tu limón, Dame de tu fruta
Vamos mi amor . . .Te quiero puta! Te quiero puta! Ay que rico
pi_65878597
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:18 schreef DonJames het volgende:

[..]

Of het klopt hangt van jullie inkomens af, is zo niet te zeggen.
Ok, het zal wel kloppen neem ik aan, we hebben verder echt niks bijzonders, dus alleen beide inkomens erin en van 1 persoon wat reiskosten die we terugkrijgen (maar dat is minder dan 200 euro).

Wel lekker zo! We moeten nog wel van vorig jaar schat ik 500 euro terugbetalen, maar al met al 1000 euro netto als extra'tje dat je niet verwacht. Eindelijk eens weer een leuk jaar om de belastingaangifte te doen.
I think prime numbers are like life. They are very logical but you could never work out the rules, even if you spent all your time thinking about them.
  maandag 9 februari 2009 @ 13:55:42 #45
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65879352
quote:
Op maandag 9 februari 2009 12:33 schreef MyOwnSavior het volgende:

[..]

Dat is dus 50/50, denk ik, want er staat dat wij samen 100% eigenaar zijn. Maar moet ik dan ook opgeven dat het huis de helft gekost heeft, bijvoorbeeld? Ik vind het een beetje vaag allemaal. Ook WOZ waarde bijvoorbeeld - het huis is niet ineens de helft waard.
Je geeft bij de eigen woning aan, voor hoeveel procent je eigenaar bent van de woning.
Je geeft daarna de volledige WOZ waarde op waarna het programma dan alles evenredig uitrekent.
De rente en kosten moet je wel zelf door 2 delen.
  maandag 9 februari 2009 @ 13:57:20 #46
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65879380
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:21 schreef gekkie000000 het volgende:
Even een domme vraag, voor aankoop woning vorig jaar kan ik nog de notariskosten, kosten NHG en afsluitprovisie aftrekken, maar waar? Kan niet vinden hoe ik dit kan doen
Bij de eigen woning.
Daar staat een kopje 'rente en kosten'.
  maandag 9 februari 2009 @ 14:13:34 #47
178553 loving_mama
Ik ben ik,.... daarom,...
pi_65879930
tvp
pi_65886238
quote:
Op maandag 9 februari 2009 11:36 schreef Kontiki het volgende:
Programma werkt niet in Vista 64
En onder (Suse) Linux werkt het verzenden niet

Argh. Toch maar een Mac kopen dan
pi_65886291
Zo, aangifteformulier ongeopend opgestuurd naar de boekhouder. Klaar!
pi_65898573
Vorig jaar heb ik met de volgende gegevens aangifte gedaan:

Loon:
5171

Ingehouden loonheffing:
393

Arbeidskorting:
198

Toen kreeg ik de volledige loonheffing terug (plus 18 euro rente). Ik had destijds maar een half jaar gewerkt (bijbaantje). Dus ik dacht dat wordt dit jaar lekker veel geld innen. Ik heb nog steeds hetzelfde bijbaantje, echter heb ik dit keer een heel jaar gewerkt. De jaaropgaaf was net binnen, de gegevens daarvan ingetikt:

Loon:
9836

Ingehouden loonheffing:
1075

Arbeidskorting:
335

Blijkt opeens dat ik maar 180 euro terugkrijg

De vraag is, waarom vorig jaar zoveel en dit jaar zo weinig?
Vorig jaar was ik 18, nu 19. Dat maakt toch niet zoveel uit?
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 9 februari 2009 @ 23:09:18 #51
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_65898780
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:02 schreef VraagoverHuur het volgende:
Vorig jaar heb ik met de volgende gegevens aangifte gedaan:

Loon:
5171

Ingehouden loonheffing:
393

Arbeidskorting:
198

Toen kreeg ik de volledige loonheffing terug (plus 18 euro rente). Ik had destijds maar een half jaar gewerkt (bijbaantje). Dus ik dacht dat wordt dit jaar lekker veel geld innen. Ik heb nog steeds hetzelfde bijbaantje, echter heb ik dit keer een heel jaar gewerkt. De jaaropgaaf was net binnen, de gegevens daarvan ingetikt:

Loon:
9836

Ingehouden loonheffing:
1075

Arbeidskorting:
335

Blijkt opeens dat ik maar 180 euro terugkrijg

De vraag is, waarom vorig jaar zoveel en dit jaar zo weinig?
Vorig jaar was ik 18, nu 19. Dat maakt toch niet zoveel uit?
je loonheffing is gebasseerd op je inkomen, met een ondergrens vanwaar af je belasting moet betalen.

Je hebt bijna 5000 euro meer verdiend.
Daardoor zul je boven die ondergrens uitgekomen zijn.

Wat je nog kan proberen, je aftrekposten in te vullen, hierdoor verlaag je je verzamelinkomen en hoef je dus minder loonheffing te betalen.
Tenzij jouw ouders al jouw aftrekposten al gebruikt hebben, dan gaat dat natuurlijk niet lukken.
pi_65899176
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:09 schreef Nizno het volgende:

[..]

je loonheffing is gebasseerd op je inkomen, met een ondergrens vanwaar af je belasting moet betalen.

Wat je nog kan proberen, je aftrekposten in te vullen, hierdoor verlaag je je verzamelinkomen en hoef je dus minder loonheffing te betalen.
Tenzij jouw ouders al jouw aftrekposten al gebruikt hebben, dan gaat dat natuurlijk niet lukken.
Balen zeg, ik de hele tijd hopen dat ik veel terugkrijg...
Mijn ouders hebben geen enkele aftrekpost van mij gebruikt.

Ik betaalde 82,80 aan premie voor mijn zorgverzekering (aanvullende pakket zat er gratis bij omdat ik jonger dan 22 ben). Dus daar kan ik weinig nog invullen...

Enige tips?
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 9 februari 2009 @ 23:31:18 #53
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_65899466
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:21 schreef VraagoverHuur het volgende:

[..]

Balen zeg, ik de hele tijd hopen dat ik veel terugkrijg...
Mijn ouders hebben geen enkele aftrekpost van mij gebruikt.

Ik betaalde 82,80 aan premie voor mijn zorgverzekering (aanvullende pakket zat er gratis bij omdat ik jonger dan 22 ben). Dus daar kan ik weinig nog invullen...

Enige tips?
bril lenzen andere dingen die niet door de verzekering werden vergoed?
premies uitvaartverzekering etc?
pi_65899785
Hmm, ik zal eens kijken wat ik kan doen.
Dank!
  dinsdag 10 februari 2009 @ 08:21:19 #55
178553 loving_mama
pi_65903342
Ik heb vorige week een brief gekregen van de BD dat ik geen aangifte hoef te doen omdat ze verwachten dat mijn gegevens ongewijzigd zijn t.o.v. vorig jaar.

Maar ik heb het grootste gedeelte van vorig jaar maar 70% inkomen gehad door langdurige ziekte.
Is het dan niet verstandig om gewoon wel een aangifte in te vullen?

Ik heb de andere twee delen ook terug gelezen maar kan er niets over vinden
pi_65903893
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 08:21 schreef loving_mama het volgende:
Ik heb vorige week een brief gekregen van de BD dat ik geen aangifte hoef te doen omdat ze verwachten dat mijn gegevens ongewijzigd zijn t.o.v. vorig jaar.

Maar ik heb het grootste gedeelte van vorig jaar maar 70% inkomen gehad door langdurige ziekte.

Het staat er vast wel ergens, je moet gewoon het programma dowloaden en invullen. Als je geld terug krijgt mag je de aangifte indienen, als je geld moet betalen (maar dat zal waarschijnlijk niet) moet je de aangifte indienen, en als het allemaal op 0 uitkomt maakt het allemaal niks uit of je hem wel of niet indient.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 09:49:29 #57
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65904696
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 08:21 schreef loving_mama het volgende:

Ik heb van meer mensen gehoord dat ze een dergelijke brief hebben ontvangen terwijl ze vorig jaar geld terug hebben gekregen of hebben moeten betalen.
Mijn advies is dan ook: gewoon het programma downloaden, invullen en waar nodig toch indienen. De belastingdienst zit er met deze brieven regelmatig naast.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 10:07:42 #58
178553 loving_mama
pi_65905159
Ik heb inderdaad vorig jaar geld terug gekregen!!
pi_65915051
quote:
Op maandag 9 februari 2009 23:09 schreef Nizno het volgende:

[..]

Ditzelfde had ik dus ook! Dat scheelt een hoop knaken....Had er toch een beetje op gerekend.
Ga toch even die ondergrens opzoeken........

En de drempel voor aftrekposten van studiekosten is voor een reguliere student echt nergens goed voor... ik ben er klaar mee die belastingdienst
pi_65915981
Ik heb naast mijn bijbaantje ook stage gelopen, waarbij ik een vergoeding kreeg. Ik heb hierop geen loonheffingskorting toegepast. De jaaropgaaf krijg ik pas eind februari, terwijl ik nu een beetje een indicatie wil van wat ik terug kan krijgen.

Het zijn 4 loonstrookjes die als volgt zijn:
Loon SVW 350
Vergoeding bijdrage ZVW: 25,20

Loon loonheffing: 375,20
Loonheffing: 125,41
Bijdrage ZVW: 25,20

Maar hoe weet ik nou de arbeidskorting?
  dinsdag 10 februari 2009 @ 16:49:18 #61
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65918173
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 15:57 schreef VraagoverHuur het volgende:
Ik heb naast mijn bijbaantje ook stage gelopen, waarbij ik een vergoeding kreeg. Ik heb hierop geen loonheffingskorting toegepast. De jaaropgaaf krijg ik pas eind februari, terwijl ik nu een beetje een indicatie wil van wat ik terug kan krijgen.

Het zijn 4 loonstrookjes die als volgt zijn:
Loon SVW 350
Vergoeding bijdrage ZVW: 25,20

Loon loonheffing: 375,20
Loonheffing: 125,41
Bijdrage ZVW: 25,20

Maar hoe weet ik nou de arbeidskorting?
De arbeidskorting staat op je jaaropgave. Soms wordt het op de loonstrook vermeld onder 'verrekende arbeidskorting'. Dit is echter lang niet altijd het geval. Dan moet je wachten tot je de JOG ontvangt.
pi_65937753
Situatie...
Ik heb t/m 1 april 2008 twee huizen gehad.
1 april is mijn oude huis verkocht en heb ik er nog 1 over.

Dat verkochte huis had echter een (veel) lagere WOZ waarde...

Kan ik nu bij het kopje Eigen woning in de aangifte 2008 aangeven dat ik tot 1 april woonde in woning met lagere WOZ en vanaf 1 april in de duurdere woning (volgens mij heb ik bij de gemeente aangegeven dat ik eind januari ben verhuisd, feitelijk is dat ongeveer ook wel)
ps
ja ik weet het eigenlijk ook wel...

[ Bericht 13% gewijzigd door tinny op 11-02-2009 07:46:47 ]
pi_65937903
Dan nog een andere vraag. Ik heb een kroon laten zetten bij de smoelsmid in 2008, is dit ook een uitgave die onder hulpmiddelen valt?
Ik zie namelijk daar bij de HELP staan kunstgebitten en PROTHESEN (een kroon is een soort prothesen? toch?).

-edit-
De B-telefoon was vanochtend vroeg al/nog bereikbaar, kroon hoort NIET tot prothesen , helaas dus

[ Bericht 9% gewijzigd door tinny op 11-02-2009 08:48:58 ]
pi_65938454
grrrrr de Bijleen regeling... wat een gedrocht van ene regeling is dat toch!!

En dan met name de bepaling van je eigenwoning reserve!

Ben even bezig geweest met het rekenprograma op de BD-site maar dat werkt niet... (heb in de periode 2004 t/m 2008 namelijk 3 huizen gekocht (en 2 verkocht) en als ik zie wat voor waslijst aan schermen je dan door moet dat kost me uren om die gegevens weer boven tafel te krijgen)

Maar goed... laat ik maar even uitgaan dat ik TOT het laatste huis wat ik verkocht heb (1 april 2008) ik een eigen woning reserve van 0 had (klopt ook wel want alles wat ik aan een woning verdiende stopte ik altijd in de nieuwe woning als verbeterkosten (cv, keuken, badkamer ed)...

Het laatst huis (1 april 2008) heb ik verkocht voor 176.000 en ik had 3.000 euro aan makelaars/notaris kosten.
Er zat een hypotheek op van 170.000 dus overwaarde = 3000.

Nieuwe huis (gekocht 1 sept 2007)heeft een hypotheek van 300.000 (waarvan 15.000 bouwdepot voor verbeteringen)
Echter ik heb uiteindelijk veel meer uitgegeven aan verbeteringen dan in het bouwdepot zat nl. 20.000, dus 5.000 uit eigen zak. heb ook nog alle facturen van die 20.000.(die lopen alleen wel gedeeltelijk in 2007 en de rest in 2008, dat is misschien wel even ruk)

In deze situatie mag ik toch nog steeds de volledige rente voor die 300.000 aftrekken...
aangezien ik 5.000 euro uit eigen zak aan verbeteringen heb doorgevoerd (en dat is meer dan die 3.000 overwaarde van het oude huis) toch?

ps
ik dacht even dat de eigenwoning reserve nog wel terug te vinden was in vorige aangiftes (2007, 2006, 2005) alleen in die van 2006 zie ik een berekening staan (daar was het nog 0) echter in 2007 ontbreekt die
pps
overigens als ik dit met een controle van de BD moet gaan bewijzen moet ik 2 dgn vrij nemen om dat alles op te snorren dat zou echt heeelll zuur zijn

[ Bericht 9% gewijzigd door tinny op 11-02-2009 08:56:46 ]
  woensdag 11 februari 2009 @ 09:28:06 #65
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65939296
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 07:18 schreef tinny het volgende:
Situatie...
Ik heb t/m 1 april 2008 twee huizen gehad.
1 april is mijn oude huis verkocht en heb ik er nog 1 over.

Dat verkochte huis had echter een (veel) lagere WOZ waarde...

Kan ik nu bij het kopje Eigen woning in de aangifte 2008 aangeven dat ik tot 1 april woonde in woning met lagere WOZ en vanaf 1 april in de duurdere woning (volgens mij heb ik bij de gemeente aangegeven dat ik eind januari ben verhuisd, feitelijk is dat ongeveer ook wel)
ps
ja ik weet het eigenlijk ook wel...
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 07:50 schreef tinny het volgende:
Dan nog een andere vraag. Ik heb een kroon laten zetten bij de smoelsmid in 2008, is dit ook een uitgave die onder hulpmiddelen valt?
Ik zie namelijk daar bij de HELP staan kunstgebitten en PROTHESEN (een kroon is een soort prothesen? toch?).

-edit-
De B-telefoon was vanochtend vroeg al/nog bereikbaar, kroon hoort NIET tot prothesen , helaas dus
Zo schiet het lekker op.
  woensdag 11 februari 2009 @ 09:30:22 #66
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65939346
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 08:42 schreef tinny het volgende:
grrrrr de Bijleen regeling... wat een gedrocht van ene regeling is dat toch!!

En dan met name de bepaling van je eigenwoning reserve!

Ben even bezig geweest met het rekenprograma op de BD-site maar dat werkt niet... (heb in de periode 2004 t/m 2008 namelijk 3 huizen gekocht (en 2 verkocht) en als ik zie wat voor waslijst aan schermen je dan door moet dat kost me uren om die gegevens weer boven tafel te krijgen)

Maar goed... laat ik maar even uitgaan dat ik TOT het laatste huis wat ik verkocht heb (1 april 2008) ik een eigen woning reserve van 0 had (klopt ook wel want alles wat ik aan een woning verdiende stopte ik altijd in de nieuwe woning als verbeterkosten (cv, keuken, badkamer ed)...

Het laatst huis (1 april 2008) heb ik verkocht voor 176.000 en ik had 3.000 euro aan makelaars/notaris kosten.
Er zat een hypotheek op van 170.000 dus overwaarde = 3000.

Nieuwe huis (gekocht 1 sept 2007)heeft een hypotheek van 300.000 (waarvan 15.000 bouwdepot voor verbeteringen)
Echter ik heb uiteindelijk veel meer uitgegeven aan verbeteringen dan in het bouwdepot zat nl. 20.000, dus 5.000 uit eigen zak. heb ook nog alle facturen van die 20.000.(die lopen alleen wel gedeeltelijk in 2007 en de rest in 2008, dat is misschien wel even ruk)

In deze situatie mag ik toch nog steeds de volledige rente voor die 300.000 aftrekken...
aangezien ik 5.000 euro uit eigen zak aan verbeteringen heb doorgevoerd (en dat is meer dan die 3.000 overwaarde van het oude huis) toch?

ps
ik dacht even dat de eigenwoning reserve nog wel terug te vinden was in vorige aangiftes (2007, 2006, 2005) alleen in die van 2006 zie ik een berekening staan (daar was het nog 0) echter in 2007 ontbreekt die
pps
overigens als ik dit met een controle van de BD moet gaan bewijzen moet ik 2 dgn vrij nemen om dat alles op te snorren dat zou echt heeelll zuur zijn

Ik zou zeggen: ja. Maar om zeker te zijn hebben we nog de koopprijs en bijkomende kosten van de nieuwe woning nodig. Want als je nieuwe woning 200.000 zou kosten, is het antwoord nee.
pi_65941257
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 09:30 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: ja. Maar om zeker te zijn hebben we nog de koopprijs en bijkomende kosten van de nieuwe woning nodig. Want als je nieuwe woning 200.000 zou kosten, is het antwoord nee.
oh ja natuurlijk... koopprijs was 260.000 bijkomende kosten 25.000 (overdrachts bel. + notaris+ taxatie)
maakt 285.000 in totaal
  woensdag 11 februari 2009 @ 10:36:59 #68
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65941366
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:34 schreef tinny het volgende:

[..]

oh ja natuurlijk... koopprijs was 260.000 bijkomende kosten 25.000 (overdrachts bel. + notaris+ taxatie)
maakt 285.000 in totaal
285+20=305
Minus EWR van 3 geeft een maximale hypotheek van 302 waarvan de rente aftrekbaar is.
  woensdag 11 februari 2009 @ 10:39:55 #69
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_65941469
quote:
Op maandag 9 februari 2009 17:20 schreef Kontiki het volgende:

[..]

En onder (Suse) Linux werkt het verzenden niet

Argh. Toch maar een Mac kopen dan
Omdat ze van de belastingdienst te belazerd zijn om hun software goed te maken?
Dacht het niet, stelletje lutsers
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_65941664
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:36 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

285+20=305
Minus EWR van 3 geeft een maximale hypotheek van 302 waarvan de rente aftrekbaar is.
duidelijk dan had ik het zelf ook goed door

wat mij brengt bij het volgende...
als ik straks een controlle krijg en ik moet die EWR bewijzen tot hoever mogen ze dan terug gaan om bewijs(aankoop, verkoopprijzen en facturen ter verbetering van de woningen) te vragen?
  woensdag 11 februari 2009 @ 10:48:09 #71
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65941726
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:46 schreef tinny het volgende:

[..]

duidelijk dan had ik het zelf ook goed door

wat mij brengt bij het volgende...
als ik straks een controlle krijg en ik moet die EWR bewijzen tot hoever mogen ze dan terug gaan om bewijs(aankoop, verkoopprijzen en facturen ter verbetering van de woningen) te vragen?
Ligt eraan welk jaar ze gaan controleren.
Als ze 2004 gaan controleren zul je moeten aantonen dat de rente die jij in 2004 hebt aftrokken, ook aftrekbaar is. Als dat betekent dat je de stukken van de woning moet opzoeken die je in 2002 hebt gekocht,...
(Jaartallen zijn uiteraard fictief.)
pi_65942536
maar als ze 2008 gaan controleren en ik een eigenwoning reserve heb opgebouwd gedurende 2 vorige aankopen in 2004 en 2005 dan moet ik toch alles kunnen overleggen ???
  woensdag 11 februari 2009 @ 11:29:27 #73
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65943125
Je hebt dan wel een EWR opgebouwd bij de vorige woningen maar deze heb je toch in de financiering van de nieuwe woningen verwerkt? je EWR op dit moment is dan ook nul.
Als je in de voorgaande jaren een EWR had gehad, had de inspecteur dit bij (voor bezwaar vatbare) beschikking vastgesteld.
Dus nee, als je controle krijgt over het jaar 2008 zul je moeten aantonen dat de rente die je in 2008 in aftrek brengt, in aftrek genomen mag worden.
Je zult dan de rente (en kosten) over het verkochte huis en de rente (en kosten) over het nieuwe huis moeten specificeren.
pi_65945727
888 euro krijg ik terug
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  woensdag 11 februari 2009 @ 13:05:03 #75
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65946084
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:54 schreef StarGazer het volgende:
888 euro krijg ik terug
Dan weet de Fok!-ploeg waar ze de nota naar toe kunnen sturen.
pi_65946148
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:05 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan weet de Fok!-ploeg waar ze de nota naar toe kunnen sturen.
Hehe

Mijn reis naar NY is iig gefinancierd
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  woensdag 11 februari 2009 @ 13:11:15 #77
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65946285
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 13:06 schreef StarGazer het volgende:

[..]

Hehe

Mijn reis naar NY is iig gefinancierd
De de Fok!-ploeg kan het weer afschrijven al vrijwilligerswerk,... Verdikke,...

pi_65961502
Question:

Ik heb de volgende velden ingevuld in het aangifteprogramma 2008:

- Loon
- Loonheffing
- Verrekende Arbeidskorting

Ik woon nog bij m'n ouders, heb geen aftrekbare kosten gehad, geen uitkeringen, geen levensloopverloopkorting, geen bijzondere kosten gehad.

Toch geeft het programma in het totaaloverzicht aan dat ik nog niet alles heb ingevuld. Naam, telefoonnr, BSN, geboortedatum heb ik allemaal ingevuld.

Wat kan het zijn dat ik nog moet invullen?
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
  woensdag 11 februari 2009 @ 20:16:43 #79
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65961603
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 20:14 schreef JMarsden het volgende:
Question:

Ik heb de volgende velden ingevuld in het aangifteprogramma 2008:

- Loon
- Loonheffing
- Verrekende Arbeidskorting

Ik woon nog bij m'n ouders, heb geen aftrekbare kosten gehad, geen uitkeringen, geen levensloopverloopkorting, geen bijzondere kosten gehad.

Toch geeft het programma in het totaaloverzicht aan dat ik nog niet alles heb ingevuld. Naam, telefoonnr, BSN, geboortedatum heb ik allemaal ingevuld.

Wat kan het zijn dat ik nog moet invullen?
Als er dingen staan die je verplicht moet invullen, kun je niet verder.
Dus wat is de exacte melding die je krijgt in het totaaloverzicht?
(Of is het gewoon dat het resultaat is dat je niets hoeft te betalen of niets terug krijgt?)
pi_65963451
Ben er al achter.. je moet alles accorderen (alles is dan linksboven aangevinkt) alvorens het verstuurd kan worden. Inmiddels heb ik m'n aangifte verstuurd..
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
  woensdag 11 februari 2009 @ 22:46:42 #81
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65968023
Ksnap dr geen tering van.
als ik het bedrag invul wat ik heb uit moeten geven voor een bril(helaas) komt er een melding dat ik een vaste aftrek van 821 mag ingeven.

betekent dit dat ik gewoonweg ¤821 inplaats van bijvoorbeeld ¤521 kan invullen bij rekenhulp-->hulpmiddelen.

scheelt nogal in teruggaaf
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |&lt;-- draai zelf je platen
pi_65973526
Effe een hopelijk simpele vraag. Ben student, heb bijbaan. Schoolkosten zijn niet hoger dan verkregen stufie dus geen aftrekpost daarin. Verder alleen aanvullende ziektekosten verzekering maar dan heb je het ook wel gehad. Nu heb ik op mijn werk loonheffing betaald. Nu ging ik er altijd vanuit (hiervoor nooit loonheffing betaald) dat je het grootste deel terug krijgt. Maar als ik op de site van de belastingdienst het "Krijg je geld terug" invul (kreeg ook zelfde bedrag bij invullen in aangifte programma) dan krijg ik bijna niks terug. Als dit blijkt het kloppen, waarom ? Lig er niet wakker van maar extra geld laten liggen is natuurlijk jammer Hieronder even wat gegevens :

Totaal bedrag betaald aan belasting : ¤713
Totaal bedrag aan loon : ¤8.745
Arbeidskorting : ¤212

Met dit alle zou ik volgens het programma ¤61 terugkrijgen ??
pi_65974301
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 22:46 schreef marcel-o het volgende:
als ik het bedrag invul wat ik heb uit moeten geven voor een bril(helaas) komt er een melding dat ik een vaste aftrek van 821 mag ingeven.

betekent dit dat ik gewoonweg ¤821 inplaats van bijvoorbeeld ¤521 kan invullen bij rekenhulp-->hulpmiddelen.

Volgens mij moet je het originele bedrag voor de bril (in jouw fictieve geval 521,-) boven aan bij de specifieke uitgave/hulpmiddelen ingeven en die extra aftrek (speciaal voor chronisch zieke, en ja dat ben jij (dit jaar) met een bril) van 821 euro moet je een paar velden daar beneden (dicht bij het eind) invullen...

en , ja dat betekent extra aftrek, maar nog meer dan jij dacht (dus niet 300 euro extra aftrek maar 821,- euro extra aftrek)
  donderdag 12 februari 2009 @ 07:22:12 #84
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65974341
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 07:15 schreef tinny het volgende:

[..]

Volgens mij moet je het originele bedrag voor de bril (in jouw fictieve geval 521,-) boven aan bij de specifieke uitgave/hulpmiddelen ingeven en die extra aftrek (speciaal voor chronisch zieke, en ja dat ben jij (dit jaar) met een bril) van 821 euro moet je een paar velden daar beneden (dicht bij het eind) invullen...

en , ja dat betekent extra aftrek, maar nog meer dan jij dacht (dus niet 300 euro extra aftrek maar 821,- euro extra aftrek)
en dat in een slechte krediet tijd als deze...
Kan iemand dit bevestigen?
zal je zien dat je over n jaar een groot deel terug mag geven incluis rente
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |&lt;-- draai zelf je platen
  donderdag 12 februari 2009 @ 10:00:54 #85
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65976739
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 22:46 schreef marcel-o het volgende:

Je vult de kosten van de bril in bij hulpmiddelen.
Daarnaast verschijnt er een invulvakje voor aftrek wegens chronische ziekte. Hier vul je de ¤ 821,- in.
Dus ja, je hebt de aftrek van de bril plus een extra aftrek.
  donderdag 12 februari 2009 @ 10:03:12 #86
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65976805
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 01:53 schreef copyfile het volgende:
Effe een hopelijk simpele vraag. Ben student, heb bijbaan. Schoolkosten zijn niet hoger dan verkregen stufie dus geen aftrekpost daarin. Verder alleen aanvullende ziektekosten verzekering maar dan heb je het ook wel gehad. Nu heb ik op mijn werk loonheffing betaald. Nu ging ik er altijd vanuit (hiervoor nooit loonheffing betaald) dat je het grootste deel terug krijgt. Maar als ik op de site van de belastingdienst het "Krijg je geld terug" invul (kreeg ook zelfde bedrag bij invullen in aangifte programma) dan krijg ik bijna niks terug. Als dit blijkt het kloppen, waarom ? Lig er niet wakker van maar extra geld laten liggen is natuurlijk jammer Hieronder even wat gegevens :

Totaal bedrag betaald aan belasting : ¤713
Totaal bedrag aan loon : ¤8.745
Arbeidskorting : ¤212

Met dit alle zou ik volgens het programma ¤61 terugkrijgen ??
Zonder aftrekkosten zal de te betalen inkomstenbelasting gelijk zijn aan de ingehouden loonheffing.
Dat je toch nog een stukje terug krijgt, kan kloppen omdat je waarschijnlijk niet regelmatig gewerkt hebt.

De veronderstelling dat je de betaalde loonheffing als student altijd terug krijgt is een misverstand. Een student betaalt, net als iedereen, gewoon belasting over het inkomen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 12 februari 2009 @ 10:21:56 #87
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_65977347
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 07:22 schreef marcel-o het volgende:

[..]

en dat in een slechte krediet tijd als deze...
Kan iemand dit bevestigen?
zal je zien dat je over n jaar een groot deel terug mag geven incluis rente
bevestig
  donderdag 12 februari 2009 @ 10:38:53 #88
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_65977847
Ik woon sinds 26 juni samen met mijn vriendin in een huurhuis. De volgende vragen mbt belasting:
1) moeten we samen aangifte doen?
2) zo ja, moet ik dan 1 aangifte doen, met cumulatief alle bedragen?
3) is ziekenhuisbezoek aftrekbaar (heb 2 keer in het ziekenhuis gelegen)
4) heb je voor een huurhuis uberhaupt nog iets van aftrekposten?
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  donderdag 12 februari 2009 @ 12:34:07 #89
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65981891
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:38 schreef Damzkieee het volgende:
Ik woon sinds 26 juni samen met mijn vriendin in een huurhuis. De volgende vragen mbt belasting:
1) moeten we samen aangifte doen?
Nee. Moet niet. Ervan uitgaande dat je niet bent getrouwd met je vriendin.
quote:
2) zo ja, moet ik dan 1 aangifte doen, met cumulatief alle bedragen?
Als je het in één aangifte doet, vul je de gegevens wel individueel in. Dit wijst zich vanzelf.
quote:
3) is ziekenhuisbezoek aftrekbaar (heb 2 keer in het ziekenhuis gelegen)
Ja, onder bepaalde voorwaarden kun je het in aftrek brengen.
quote:
4) heb je voor een huurhuis uberhaupt nog iets van aftrekposten?
Nope. (Tijd om te kopen, dus. )
pi_65985131
Ik kreeg een brief van de belastingdienst dat ik niet perse aangifte hoef te doen. omdat ik uitgerekend heb dat ik een klein bedrag moet betalen vind ik dit niet erg.

Ben ik alsnog verplicht dit te doen.

Zo nee, kunnen ze me dan volgende jaren dwingen om alsnog aangifte te doen over dit jaar?
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_65985732
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 14:01 schreef oinkoink12 het volgende:
Ik kreeg een brief van de belastingdienst dat ik niet perse aangifte hoef te doen. omdat ik uitgerekend heb dat ik een klein bedrag moet betalen vind ik dit niet erg.

Ben ik alsnog verplicht dit te doen.
Ja. Hoe groot is het bedrag?
quote:
Zo nee, kunnen ze me dan volgende jaren dwingen om alsnog aangifte te doen over dit jaar?
Ja, daar heeft de inspecteur nog de tijd voor t/m 31-12-2013.
.
  donderdag 12 februari 2009 @ 14:35:46 #92
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_65986213
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 12:34 schreef ManAtWork het volgende:
Als je het in één aangifte doet, vul je de gegevens wel individueel in. Dit wijst zich vanzelf.
Ik heb dat digitale aangifteprogramma geopend, maar kon niet echt iets vinden? Alleen net zoals normaal. Of moet ik dan 2 werkgevers invullen ofzo? Ik kon ook maar 1 naam invullen.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  donderdag 12 februari 2009 @ 15:03:26 #93
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65987079
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 14:35 schreef Damzkieee het volgende:

[..]

Ik heb dat digitale aangifteprogramma geopend, maar kon niet echt iets vinden? Alleen net zoals normaal. Of moet ik dan 2 werkgevers invullen ofzo? Ik kon ook maar 1 naam invullen.
Heb je het nu over de personen die aangifte doen of het aantal werkgevers?
Als je maar voor één persoon de werkgever kunt invullen heb je aan het begin niet gekozen voor fiscaal partnerschap. Dan moet je dus twee maal het programma doorlopen. Heb je voor fiscaal partnerschap gekozen zul je voor beide de NAW gegevens e.d. moeten invullen en kun je per persoon de werkgevers invullen.
  donderdag 12 februari 2009 @ 15:58:46 #94
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_65989291
Ik begrijp het nog niet helemaal (heb de OP wel gelezen),

In mijn aangifte 2008 heb ik onder aftrekposten/ziektekosten: 634 staan. Hierin zijn alleen de 'vaste aftrek arbeidsongeschiktheid' van 821,- en vaste aftrek 23,- inbegrepen als ik het goed begrijp.

Bij het berekenen van mijn toetsings-inkomen voor toeslagen 2009 vul ik mijn verzamelinkomen en die 634 ziekte/buitengewoone uitgaven in. Daarna word mij gevraagd 'vul in de ziektekosten/buitengewone uitgaven die in 2009 niet meer afgetrokken kunnen worden. Moet ik dan gewoon ook weer die 634,- invullen?

Ik begrijp dat de premie ziektekosten-verz. niet meer kunnen worden ingevuld voor 2008 en 2009 behalve de aanvullende verz. en dan alleen over 2008 nog. Ik verwacht in 2009 dan weer wel dat ikwat medicijnen nodig heb, hoeveel weet ik niet. Maar ik begrijp van de belasting-teefoon dat er over 2009 wederom meer ziektekosten ed. niet meer mogen worden afgetrokken bij de aangifte in 2010 over 2009.. Is het dan verstandig om dat bedrag nu te verhogen met 50 euro ofzo en dat is mijn tweede vraag.

Bedankt alvast!
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_65989514
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 15:58 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik begrijp het nog niet helemaal (heb de OP wel gelezen),

In mijn aangifte 2008 heb ik onder aftrekposten/ziektekosten: 634 staan. Hierin zijn alleen de 'vaste aftrek arbeidsongeschiktheid' van 821,- en vaste aftrek 23,- inbegrepen als ik het goed begrijp.

Bij het berekenen van mijn toetsings-inkomen voor toeslagen 2009 vul ik mijn verzamelinkomen en die 634 ziekte/buitengewoone uitgaven in. Daarna word mij gevraagd 'vul in de ziektekosten/buitengewone uitgaven die in 2009 niet meer afgetrokken kunnen worden. Moet ik dan gewoon ook weer die 634,- invullen?

Ik begrijp dat de premie ziektekosten-verz. niet meer kunnen worden ingevuld voor 2008 en 2009 behalve de aanvullende verz. en dan alleen over 2008 nog. Ik verwacht in 2009 dan weer wel dat ikwat medicijnen nodig heb, hoeveel weet ik niet. Maar ik begrijp van de belasting-teefoon dat er over 2009 wederom meer ziektekosten ed. niet meer mogen worden afgetrokken bij de aangifte in 2010 over 2009.. Is het dan verstandig om dat bedrag nu te verhogen met 50 euro ofzo en dat is mijn tweede vraag.

Bedankt alvast!
Ik zou die aftrekpost gewoon niet meenemen in de schatting.
pi_65990184
Ik heb een voorlopige aanslag gekregen over 2008 waarbij ik moet betalen. (a)

Ik heb pas geleden aangifte gedaan over 2008 waar uit blijkt dat ik geld terug krijg. (b)

Moet ik nu deze voorlopige aanslag (a) betalen en krijg ik vervolgens een definitieve aanslag waarbij ik bedrag a en b terug krijg?
pi_65990661
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 16:19 schreef hatsjoe het volgende:
Ik heb een voorlopige aanslag gekregen over 2008 waarbij ik moet betalen. (a)

Ik heb pas geleden aangifte gedaan over 2008 waar uit blijkt dat ik geld terug krijg. (b)

Moet ik nu deze voorlopige aanslag (a) betalen en krijg ik vervolgens een definitieve aanslag waarbij ik bedrag a en b terug krijg?
Dat mag, maar je kan beter even eem bezwaarschrift indienen (niet vergeten om uitstel van betaling te vragen).
  donderdag 12 februari 2009 @ 16:37:22 #98
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65990913
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 16:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Inderdaad. Dat kan bij het opstellen van de eindafrekening alleen maar positief uitpakken.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 12 februari 2009 @ 16:52:57 #99
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_65991555
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 16:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Daarom had ik in 1 van de andere topics al gezegd.
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 10:31 schreef Nizno het volgende:

[..]

Je maakt een schatting voor je inkomen van 2009.
Dus als jij denkt dat het hetzelfde is als je inkomen en situatie van 2007 dan kun je gewoon je verzamelinkomen 2007 gebruiken.
Als 2007 veel lager was en 2008 meer van toepassing, gebruik je de gegevens van 2008.

Zijn beiden niet van toepassing dan maak je gewoon een eigen schatting.

Denk er wel om dat je beter wat te hoog kan zitten in je schatting dan te laag, als het gecorrigeerd wordt (wat sowieso gebeurd als je inkomensten belasting invult over 2009) kun je beter hebben dat je extra terug krijgt dan dat je flink bij moet betalen.
  donderdag 12 februari 2009 @ 16:54:34 #100
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_65991622
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 16:52 schreef Nizno het volgende:

[..]

Daarom had ik in 1 van de andere topics al gezegd.
[..]

Niemand die zo'n lap tekst leest. Allemaal veel te ingewikkeld. Veel te veel technische termen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')