quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:42 schreef Nizno het volgende:
[..]
1: Lees de OP even na voor de post over studiekosten... Daar staat ales uitgelegd.
2: Laat ik aan MAW over.
3: Alle werkgevers op hun eigen regel.
loon loonbelasting/ volksverzekering
Ingehouden loonbelasting (loonheffing)
Verrekende arbeidskorting
Kun je alle 3 invullen in de betreffende velden.
Loon zvw is niet nodig om in te vullen.
quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Lees de OP. Daar staat een link naar een uitgebreide toelichting op de studiekosten.
[..]
De afschrijving kun je ten laste van je overige werkzaamheden brengen. Zorg wel dat je een goede specificatie hebt, mocht de fiscus vragen gaan stellen.
[..]
Als je dat doet voor de ink. afh. bijdr. ZVW,... ja, dan alles bij elkaar tellen.
[..]
No problem.
echt wel... wilde natuurlijk wel een echte OP van MAW kunnen plaatsenquote:Op donderdag 5 februari 2009 23:29 schreef ManAtWork het volgende:
Eindelijk gelukt om ook een OP te mogen plaatsen, Nizno?
Als je pas na 1 april van het aansluitende jaar je aangifte indient kan de BD de tijd nemen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:30 schreef pussydeluxe het volgende:
Goed topic! Vraagje: ik wacht nog steeds op belastingteruggave over 2006 (vorig jaar ingediend). Ik heb hierover contact gehad met de belastingdienst in 2008 en ze zeiden dat het in orde zou komen. Nog langer wachten of weer aan de bel trekken?
quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:38 schreef Nizno het volgende:
[..]
echt wel... wilde natuurlijk wel een echte OP van MAW kunnen plaatsen
gedaan, als jij dan nog even in de wiki de B's goed zetquote:Op donderdag 5 februari 2009 23:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
![]()
Pas je de OP nog even aan. Ik heb het stukje 'Extra' aangepast en een stukje over de ziektekosten toegevoegd.
Misschien dat er mensen zijn die de OP wel lezen en dan het antwoord op de standaard vraag over de ink. afh. bijdr. ZVW en basispremie zelf kunnen vinden.
Done. (Niet direct boos worden, hè?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:04 schreef Nizno het volgende:
[..]
gedaan, als jij dan nog even in de wiki de B's goed zet
Ach gossie,...quote:
Yep.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 19:51 schreef PeRi het volgende:
'Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekering' is toch de loonheffing?.
Ze hebben het strookje verandert, voorheen stond er op de jaaropgaaf bij ons gewoon ingehouden loonheffing..
And again: yepquote:En bij Loon de loon die valt onder 'loon loonbelasting/volksverzekeringen' en niet bij 'loon zorgverzekeringswet' toch?
Geen idee wat je bedoelt maar schulden (uitzonderingen daargelaten) staan in box 3.quote:En nog een vraagje; stond me iets van bij dat ik vorig jaar had gezien dat als je een grote schuld hebt terugbetaald, je dat ook ergens moet invullen maar dat vind ik zo gauw niet terug. Klopt dat, kan dat nog, of niet meer?
Ik heb mijn IBgroep schuld helemaal terugbetaald afgelopen jaar.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 @ 20:30 schreef ManAtWork het volgende:
Geen idee wat je bedoelt maar schulden (uitzonderingen daargelaten) staan in box 3.
Misschien kun je iets duidelijker zijn welke schuld je bedoelt.
IB schuld valt in box 3. Daar kun je verder niets mee, behalve het box 3 vermogen verminderen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 20:36 schreef PeRi het volgende:
[..]
Ik heb mijn IBgroep schuld helemaal terugbetaald afgelopen jaar.
En dus hoef je box 3 niet verder in te vullen. Er ontstaat namelijk geen belastbaar bedrag.quote:Ik zit een beetje door het programma te kijken en alvast wat dingen in te vullen, maar op de een of andere manier slaag ik er niet om bij box 3 dingen in te kunnen vullen.
Ik krijg enkel
- 'had u bezittingen, spaargeld, aandelen of een 2e woning' > ja.
-'waren de bezittingen van u op 1 januari 2008 of 31 december 2008 in totaal meer dan ¤20.315 waard?' > nee.
Als je in plaats van 'nee' kiest voor 'ja' bij de tweede vraag, kun je alles wel invullen.quote:Na akkoord springt het programma op aftrekposten en kan ik niks meer in box 3 doen? Vorig jaar lukte het met wel. Ik denk dat ik iets verkeerds aan het doen ben en misschien dat het aan de vrijdagavond ligt, maar ik begrijp er niks van.
Bedank alvast!
-edit- uit de help file; U hebt geen fiscale partner of niet heel 2008 dezelfde partner
Vermeld per peildatum de totale waarde van de bezittingen en schulden van u en uw kinderen.
Help. Waar vul ik dit in?.
Ik ben blijkbaar net niet snel genoeg.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 20:54 schreef PeRi het volgende:
Nouja zeg. Nu ben ik er hoor. IK heb alles maar opnieuw ingevuld en nu kan ik het wel verder specificeren.![]()
!!
Bedankt iig ManAtWork.
Ah okay. Ik snap het. Dan zal ik dat maar met rust laten verder. Thanks iig!quote:Op vrijdag 6 februari 2009 @ 20:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En dus hoef je box 3 niet verder in te vullen. Er ontstaat namelijk geen belastbaar bedrag.
[..]
Als je in plaats van 'nee' kiest voor 'ja' bij de tweede vraag, kun je alles wel invullen.
Als het klopt dat je bezittingen minus schulden minder dan ¤ 20.315,- zijn, zal het ook geen effect op je te betalen/te vorderen bedrag hebben.
Dit kun je allemaal kwijt onder de ziektekosten/buitengewone uitgaven. Als je daar goed leest, zie je de posten echt wel staan.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 10:03 schreef Fruity het volgende:
ben bezig met mijn aangifte maar kom even niet verder...
Ik heb een aantal aftrekposten waarvan ik niet weet in welke aftrekposten moet ik aanvinken en waar moet ik onderstaande bedragen precies invullen? Het gaat om:
- een bril (hulpmiddel)
- het totaal bedrag voor aanvullende ziektekostenverzekering dat ik heb betaald (iets van 240 euro op jaarbasis)
- ik heb van mijn verzekeraar wel al 150 euro terug gehad voor een medische behandeling dus dit wil ik weer eerlijk in mindering brengen
Deze kun je kwijt in box 3 als je meer dan ¤ 20.315,- aan bezittingen hebt. Zie ook een paar posten hierboven.quote:En al je een IB schuld hebt, kan je die dan ook opvoeren?
Het feit dat je wel weet hoe de posten heten maar dat je niet het juiste vinkje kan vinden verbaast mij een klein beetje.quote:welke aftrekposten moet ik aanvinken en waar zet ik deze bedragen precies neer?
Opgelost dus?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 10:39 schreef Fruity het volgende:
[..]
Heb me wel ingelezen voordat ik mijn vraag stelde, maar weet op het rekeninvuloverzicht dan niet precies waar ik welk bedrag moet neerzetten. had het vraagtekentje nog niet ontdekt...
Dankquote:Op zaterdag 7 februari 2009 17:04 schreef ManAtWork het volgende:
Alleen de loonheffing. Deze heb je nodig in de aangifte.
De bijdrage ZVW hoef je (in principe) niet te gebruiken.
Je hebt dus een voorlopige aanslag gehad op basis van een schatting?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:45 schreef komrad het volgende:
Ik heb in het eerste deel van dit topic melding gemaakt van het volgende:
Ik heb een voorlopige aanslag voor 2008 ontvangen die te laag was. Op advies van mensen hier heb ik bezwaar gemaakt tegen de hoogte van de aanslag en zelf aangegeven hoe hoog de aanslag werkelijk moest wezen.
Update: Ik krijg nu een brief van de belastingdienst dat ik aangifte moet doen. Ik dus bellen met de belastingtelefoon en daar krijg ik iemand aan de lijn die maar vol blijft houden dat het allemaal niets uit maakt en dat ik aangifte moet doen. Dat zou betekenen: 1. voorlopige aanslag, 2. bezwaar en 3. (voordat bezwaar in behandeling is genomen) zelf aangifte doen.
Klopt dit allemaal?? Daarnaast een vraag: zou de belastingdienst mij geen bevestiging van het ontvangen van mijn bezwaarschift moeten sturen? heb ik nog niet ontvangen namelijk
De definitieve aanslag voor de huurtoeslag wordt opgemaakt op basis van de aangifte IB 2009.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 19:18 schreef richbitch het volgende:
In 08 had ik een (klein) voordeel uit sparen en beleggen, ik zat dus over de grens.
Ik kreeg dus ook geen huur toeslag.
Als ik in 2009 geen voordeel heb, krijg ik dan wel huur toeslag? Of geldt het vanaf het vorige jaar..?
dank u.
Ja. Als op de loonstrook als periode 'december 2008' staat, valt het in 2008. Staat er 'januari 2009' op je loonstrook, valt het in 2009.quote:Op zondag 8 februari 2009 11:40 schreef uppie83 het volgende:
Wanneer ik mijn loon van december 2008 betaald kreeg in januari 2009, telt dit dan nog mee voor mijn belastingaangifte over 2008?
Even overleggen met Nizno en DJ: we gaan niet antwoorden en nu wachten tot de antwoorden op de vragen vanzelf komen.quote:Op zondag 8 februari 2009 10:11 schreef Babbelzz het volgende:
Nou,
Ik ben weer verder gegaan met de BA en in de vorige ronde schreef ik al dat ik mijn lijfrente nooit had afgetrokken. Ik ben voornemens een briefje te schrijven aan de inspecteur om dit met terugwerkende kracht alsnog te doen.![]()
Echter, weet ik nu ik de aangifte aan het doen ben ineens waarom ik het nooit heb afgetrokken.
Ik vind het ingewikkeld! Dan kom je in een veldje: bereken jaarruimte, en ik als nitwit snap het simpel weg niet![]()
Waarom willen ze dingen uit 2007 weten? die gegevens hebben ze toch al?
Wat moet ik opgeven voor pensioen? kan iemand me even helpen?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben er al uit, ik krijg bijna 200 euro extra terug als ik het opvoer.
Ik mag dit jr bv 436 euro opvoeren.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken als ik een brief aan de inspecteur schrijf voor de afgelopen jaren?
het bedrag dat ik inlegde is al jaren 1056, mijn loon is elk jr anders en de factor A van mijn pensioen ook...
De VOORLOPIGE AANGIFTE heb je dus gedaan; vervolgens krijg je daarna het verzoek de definitieve aanvraag in te dienen. Een voorlopige aangifte doe je echter om zodoende geen EXTRA rente (+/- 5,5% ) niet te betalen.... vandaar dus het advies om een voorlopige aangifte te doen.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:45 schreef komrad het volgende:
Ik heb in het eerste deel van dit topic melding gemaakt van het volgende:
Ik heb een voorlopige aanslag voor 2008 ontvangen die te laag was. Op advies van mensen hier heb ik bezwaar gemaakt tegen de hoogte van de aanslag en zelf aangegeven hoe hoog de aanslag werkelijk moest wezen.
Update: Ik krijg nu een brief van de belastingdienst dat ik aangifte moet doen. Ik dus bellen met de belastingtelefoon en daar krijg ik iemand aan de lijn die maar vol blijft houden dat het allemaal niets uit maakt en dat ik aangifte moet doen. Dat zou betekenen: 1. voorlopige aanslag, 2. bezwaar en 3. (voordat bezwaar in behandeling is genomen) zelf aangifte doen.
Klopt dit allemaal?? Daarnaast een vraag: zou de belastingdienst mij geen bevestiging van het ontvangen van mijn bezwaarschift moeten sturen? heb ik nog niet ontvangen namelijk
Je kan bijvoorbeeld de aangiftes van de vorige jaren (die je wil corrigeren) nog een keer invullen in de aangifteprogramma's van die jaren, maar dan mét de lijfrente. Van die (gecorrigeerde) aangiftes maak je dan een afdruk en die stuur je mee met je brief.quote:Op zondag 8 februari 2009 10:11 schreef Babbelzz het volgende:
Nou,
...
Hoe kan ik dat het beste aanpakken als ik een brief aan de inspecteur schrijf voor de afgelopen jaren?
het bedrag dat ik inlegde is al jaren 1056, mijn loon is elk jr anders en de factor A van mijn pensioen ook...
Je moet het verdelen naar eigendomsverhouding.quote:Op maandag 9 februari 2009 11:45 schreef MyOwnSavior het volgende:
Ik heb 1 september een huis gekocht, met mijn vriendin. Aangezien dit <6 maanden is, is fiscaal partnerschap niet mogelijk. Maar hoe doen we nu aangifte voor alles wat met het huis te maken heeft? Op zich komen we wel uit de aftekposten e.d., maar hoe verdelen we dat over ons 2?
Dat is dus 50/50, denk ik, want er staat dat wij samen 100% eigenaar zijn. Maar moet ik dan ook opgeven dat het huis de helft gekost heeft, bijvoorbeeld? Ik vind het een beetje vaag allemaal. Ook WOZ waarde bijvoorbeeld - het huis is niet ineens de helft waard.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je moet het verdelen naar eigendomsverhouding.
Dus als jij 70% eigenaar bent, voer jij 70% van de kosten op en je vriendin 30%.
Even goed kijken wat er in de eigendomsakte en eventueel de hypotheekakte vermeld staat.
Of het klopt hangt van jullie inkomens af, is zo niet te zeggen.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:58 schreef Kahlen het volgende:
Is er iets gewijzigd aan de belastingschrjiven?
Mijn partner krijgt dit keer meer dan 1500 euro terug en vorig jaar met iets meer uren (en dus een bruto inkomen dat 4000 euro hoger lag) maar 180 euro?
Ok, het zal wel kloppen neem ik aan, we hebben verder echt niks bijzonders, dus alleen beide inkomens erin en van 1 persoon wat reiskosten die we terugkrijgen (maar dat is minder dan 200 euro).quote:Op maandag 9 februari 2009 13:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Of het klopt hangt van jullie inkomens af, is zo niet te zeggen.
Je geeft bij de eigen woning aan, voor hoeveel procent je eigenaar bent van de woning.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:33 schreef MyOwnSavior het volgende:
[..]
Dat is dus 50/50, denk ik, want er staat dat wij samen 100% eigenaar zijn. Maar moet ik dan ook opgeven dat het huis de helft gekost heeft, bijvoorbeeld? Ik vind het een beetje vaag allemaal. Ook WOZ waarde bijvoorbeeld - het huis is niet ineens de helft waard.
Bij de eigen woning.quote:Op maandag 9 februari 2009 13:21 schreef gekkie000000 het volgende:
Even een domme vraag, voor aankoop woning vorig jaar kan ik nog de notariskosten, kosten NHG en afsluitprovisie aftrekken, maar waar? Kan niet vinden hoe ik dit kan doen
je loonheffing is gebasseerd op je inkomen, met een ondergrens vanwaar af je belasting moet betalen.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:02 schreef VraagoverHuur het volgende:
Vorig jaar heb ik met de volgende gegevens aangifte gedaan:
Loon:
5171
Ingehouden loonheffing:
393
Arbeidskorting:
198
Toen kreeg ik de volledige loonheffing terug (plus 18 euro rente). Ik had destijds maar een half jaar gewerkt (bijbaantje). Dus ik dacht dat wordt dit jaar lekker veel geld innen. Ik heb nog steeds hetzelfde bijbaantje, echter heb ik dit keer een heel jaar gewerkt. De jaaropgaaf was net binnen, de gegevens daarvan ingetikt:
Loon:
9836
Ingehouden loonheffing:
1075
Arbeidskorting:
335
Blijkt opeens dat ik maar 180 euro terugkrijg![]()
De vraag is, waarom vorig jaar zoveel en dit jaar zo weinig?
Vorig jaar was ik 18, nu 19. Dat maakt toch niet zoveel uit?
Balen zeg, ik de hele tijd hopen dat ik veel terugkrijg...quote:Op maandag 9 februari 2009 23:09 schreef Nizno het volgende:
[..]
je loonheffing is gebasseerd op je inkomen, met een ondergrens vanwaar af je belasting moet betalen.
Je hebt bijna 5000 euro meer verdiend.
Daardoor zul je boven die ondergrens uitgekomen zijn.
Wat je nog kan proberen, je aftrekposten in te vullen, hierdoor verlaag je je verzamelinkomen en hoef je dus minder loonheffing te betalen.
Tenzij jouw ouders al jouw aftrekposten al gebruikt hebben, dan gaat dat natuurlijk niet lukken.
bril lenzen andere dingen die niet door de verzekering werden vergoed?quote:Op maandag 9 februari 2009 23:21 schreef VraagoverHuur het volgende:
[..]
Balen zeg, ik de hele tijd hopen dat ik veel terugkrijg...
Mijn ouders hebben geen enkele aftrekpost van mij gebruikt.
Ik betaalde 82,80 aan premie voor mijn zorgverzekering (aanvullende pakket zat er gratis bij omdat ik jonger dan 22 ben). Dus daar kan ik weinig nog invullen...
Enige tips?
Het staat er vast wel ergens, je moet gewoon het programma dowloaden en invullen. Als je geld terug krijgt mag je de aangifte indienen, als je geld moet betalen (maar dat zal waarschijnlijk niet) moet je de aangifte indienen, en als het allemaal op 0 uitkomt maakt het allemaal niks uit of je hem wel of niet indient.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:21 schreef loving_mama het volgende:
Ik heb vorige week een brief gekregen van de BD dat ik geen aangifte hoef te doen omdat ze verwachten dat mijn gegevens ongewijzigd zijn t.o.v. vorig jaar.
Maar ik heb het grootste gedeelte van vorig jaar maar 70% inkomen gehad door langdurige ziekte.
Is het dan niet verstandig om gewoon wel een aangifte in te vullen?
Ik heb de andere twee delen ook terug gelezen maar kan er niets over vinden
Ik heb van meer mensen gehoord dat ze een dergelijke brief hebben ontvangen terwijl ze vorig jaar geld terug hebben gekregen of hebben moeten betalen.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 08:21 schreef loving_mama het volgende:
Ik heb vorige week een brief gekregen van de BD dat ik geen aangifte hoef te doen omdat ze verwachten dat mijn gegevens ongewijzigd zijn t.o.v. vorig jaar.
Maar ik heb het grootste gedeelte van vorig jaar maar 70% inkomen gehad door langdurige ziekte.
Is het dan niet verstandig om gewoon wel een aangifte in te vullen?
Ik heb de andere twee delen ook terug gelezen maar kan er niets over vinden
Ditzelfde had ik dus ook! Dat scheelt een hoop knaken....Had er toch een beetje op gerekend.quote:Op maandag 9 februari 2009 23:09 schreef Nizno het volgende:
[..]
je loonheffing is gebasseerd op je inkomen, met een ondergrens vanwaar af je belasting moet betalen.
Je hebt bijna 5000 euro meer verdiend.
Daardoor zul je boven die ondergrens uitgekomen zijn.
Wat je nog kan proberen, je aftrekposten in te vullen, hierdoor verlaag je je verzamelinkomen en hoef je dus minder loonheffing te betalen.
Tenzij jouw ouders al jouw aftrekposten al gebruikt hebben, dan gaat dat natuurlijk niet lukken.
De arbeidskorting staat op je jaaropgave. Soms wordt het op de loonstrook vermeld onder 'verrekende arbeidskorting'. Dit is echter lang niet altijd het geval. Dan moet je wachten tot je de JOG ontvangt.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 15:57 schreef VraagoverHuur het volgende:
Ik heb naast mijn bijbaantje ook stage gelopen, waarbij ik een vergoeding kreeg. Ik heb hierop geen loonheffingskorting toegepast. De jaaropgaaf krijg ik pas eind februari, terwijl ik nu een beetje een indicatie wil van wat ik terug kan krijgen.
Het zijn 4 loonstrookjes die als volgt zijn:
Loon SVW 350
Vergoeding bijdrage ZVW: 25,20
Loon loonheffing: 375,20
Loonheffing: 125,41
Bijdrage ZVW: 25,20
Maar hoe weet ik nou de arbeidskorting?
quote:Op woensdag 11 februari 2009 07:18 schreef tinny het volgende:
Situatie...
Ik heb t/m 1 april 2008 twee huizen gehad.
1 april is mijn oude huis verkocht en heb ik er nog 1 over.
Dat verkochte huis had echter een (veel) lagere WOZ waarde...
Kan ik nu bij het kopje Eigen woning in de aangifte 2008 aangeven dat ik tot 1 april woonde in woning met lagere WOZ en vanaf 1 april in de duurdere woning (volgens mij heb ik bij de gemeente aangegeven dat ik eind januari ben verhuisd, feitelijk is dat ongeveer ook wel)
ps
ja ik weet het eigenlijk ook wel...![]()
Zo schiet het lekker op.quote:Op woensdag 11 februari 2009 07:50 schreef tinny het volgende:
Dan nog een andere vraag. Ik heb een kroon laten zetten bij de smoelsmid in 2008, is dit ook een uitgave die onder hulpmiddelen valt?
Ik zie namelijk daar bij de HELP staan kunstgebitten en PROTHESEN (een kroon is een soort prothesen? toch?).
-edit-
De B-telefoon was vanochtend vroeg al/nog bereikbaar, kroon hoort NIET tot prothesen , helaas dus
Ik zou zeggen: ja. Maar om zeker te zijn hebben we nog de koopprijs en bijkomende kosten van de nieuwe woning nodig. Want als je nieuwe woning 200.000 zou kosten, is het antwoord nee.quote:Op woensdag 11 februari 2009 08:42 schreef tinny het volgende:
grrrrr de Bijleen regeling... wat een gedrocht van ene regeling is dat toch!!
En dan met name de bepaling van je eigenwoning reserve!
Ben even bezig geweest met het rekenprograma op de BD-site maar dat werkt niet... (heb in de periode 2004 t/m 2008 namelijk 3 huizen gekocht (en 2 verkocht) en als ik zie wat voor waslijst aan schermen je dan door moet dat kost me uren om die gegevens weer boven tafel te krijgen)
Maar goed... laat ik maar even uitgaan dat ik TOT het laatste huis wat ik verkocht heb (1 april 2008) ik een eigen woning reserve van 0 had (klopt ook wel want alles wat ik aan een woning verdiende stopte ik altijd in de nieuwe woning als verbeterkosten (cv, keuken, badkamer ed)...
Het laatst huis (1 april 2008) heb ik verkocht voor 176.000 en ik had 3.000 euro aan makelaars/notaris kosten.
Er zat een hypotheek op van 170.000 dus overwaarde = 3000.
Nieuwe huis (gekocht 1 sept 2007)heeft een hypotheek van 300.000 (waarvan 15.000 bouwdepot voor verbeteringen)
Echter ik heb uiteindelijk veel meer uitgegeven aan verbeteringen dan in het bouwdepot zat nl. 20.000, dus 5.000 uit eigen zak. heb ook nog alle facturen van die 20.000.(die lopen alleen wel gedeeltelijk in 2007 en de rest in 2008, dat is misschien wel even ruk)
In deze situatie mag ik toch nog steeds de volledige rente voor die 300.000 aftrekken...
aangezien ik 5.000 euro uit eigen zak aan verbeteringen heb doorgevoerd (en dat is meer dan die 3.000 overwaarde van het oude huis) toch?
ps
ik dacht even dat de eigenwoning reserve nog wel terug te vinden was in vorige aangiftes (2007, 2006, 2005) alleen in die van 2006 zie ik een berekening staan (daar was het nog 0) echter in 2007 ontbreekt die![]()
pps
overigens als ik dit met een controle van de BD moet gaan bewijzen moet ik 2 dgn vrij nemen om dat alles op te snorren dat zou echt heeelll zuur zijn![]()
oh ja natuurlijk... koopprijs was 260.000 bijkomende kosten 25.000 (overdrachts bel. + notaris+ taxatie)quote:Op woensdag 11 februari 2009 09:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: ja. Maar om zeker te zijn hebben we nog de koopprijs en bijkomende kosten van de nieuwe woning nodig. Want als je nieuwe woning 200.000 zou kosten, is het antwoord nee.
285+20=305quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:34 schreef tinny het volgende:
[..]
oh ja natuurlijk... koopprijs was 260.000 bijkomende kosten 25.000 (overdrachts bel. + notaris+ taxatie)
maakt 285.000 in totaal
Omdat ze van de belastingdienst te belazerd zijn om hun software goed te maken?quote:Op maandag 9 februari 2009 17:20 schreef Kontiki het volgende:
[..]
En onder (Suse) Linux werkt het verzenden niet
Argh. Toch maar een Mac kopen dan
duidelijk dan had ik het zelf ook goed doorquote:Op woensdag 11 februari 2009 10:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
285+20=305
Minus EWR van 3 geeft een maximale hypotheek van 302 waarvan de rente aftrekbaar is.
Ligt eraan welk jaar ze gaan controleren.quote:Op woensdag 11 februari 2009 10:46 schreef tinny het volgende:
[..]
duidelijk dan had ik het zelf ook goed door
wat mij brengt bij het volgende...
als ik straks een controlle krijg en ik moet die EWR bewijzen tot hoever mogen ze dan terug gaan om bewijs(aankoop, verkoopprijzen en facturen ter verbetering van de woningen) te vragen?
Dan weet de Fok!-ploeg waar ze de nota naar toe kunnen sturen.quote:
Hehequote:Op woensdag 11 februari 2009 13:05 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan weet de Fok!-ploeg waar ze de nota naar toe kunnen sturen.
De de Fok!-ploeg kan het weer afschrijven al vrijwilligerswerk,... Verdikke,...quote:Op woensdag 11 februari 2009 13:06 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Hehe
Mijn reis naar NY is iig gefinancierd
Als er dingen staan die je verplicht moet invullen, kun je niet verder.quote:Op woensdag 11 februari 2009 20:14 schreef JMarsden het volgende:
Question:
Ik heb de volgende velden ingevuld in het aangifteprogramma 2008:
- Loon
- Loonheffing
- Verrekende Arbeidskorting
Ik woon nog bij m'n ouders, heb geen aftrekbare kosten gehad, geen uitkeringen, geen levensloopverloopkorting, geen bijzondere kosten gehad.
Toch geeft het programma in het totaaloverzicht aan dat ik nog niet alles heb ingevuld. Naam, telefoonnr, BSN, geboortedatum heb ik allemaal ingevuld.
Wat kan het zijn dat ik nog moet invullen?
Volgens mij moet je het originele bedrag voor de bril (in jouw fictieve geval 521,-) boven aan bij de specifieke uitgave/hulpmiddelen ingeven en die extra aftrek (speciaal voor chronisch zieke, en ja dat ben jij (dit jaar) met een bril) van 821 euro moet je een paar velden daar beneden (dicht bij het eind) invullen...quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:46 schreef marcel-o het volgende:
Ksnap dr geen tering van.
als ik het bedrag invul wat ik heb uit moeten geven voor een bril(helaas) komt er een melding dat ik een vaste aftrek van 821 mag ingeven.
betekent dit dat ik gewoonweg ¤821 inplaats van bijvoorbeeld ¤521 kan invullen bij rekenhulp-->hulpmiddelen.
scheelt nogal in teruggaaf
en dat in een slechte krediet tijd als deze...quote:Op donderdag 12 februari 2009 07:15 schreef tinny het volgende:
[..]
Volgens mij moet je het originele bedrag voor de bril (in jouw fictieve geval 521,-) boven aan bij de specifieke uitgave/hulpmiddelen ingeven en die extra aftrek (speciaal voor chronisch zieke, en ja dat ben jij (dit jaar) met een bril) van 821 euro moet je een paar velden daar beneden (dicht bij het eind) invullen...
en , ja dat betekent extra aftrek, maar nog meer dan jij dacht (dus niet 300 euro extra aftrek maar 821,- euro extra aftrek)
Je vult de kosten van de bril in bij hulpmiddelen.quote:Op woensdag 11 februari 2009 22:46 schreef marcel-o het volgende:
Ksnap dr geen tering van.
als ik het bedrag invul wat ik heb uit moeten geven voor een bril(helaas) komt er een melding dat ik een vaste aftrek van 821 mag ingeven.
betekent dit dat ik gewoonweg ¤821 inplaats van bijvoorbeeld ¤521 kan invullen bij rekenhulp-->hulpmiddelen.
scheelt nogal in teruggaaf
Zonder aftrekkosten zal de te betalen inkomstenbelasting gelijk zijn aan de ingehouden loonheffing.quote:Op donderdag 12 februari 2009 01:53 schreef copyfile het volgende:
Effe een hopelijk simpele vraag. Ben student, heb bijbaan. Schoolkosten zijn niet hoger dan verkregen stufie dus geen aftrekpost daarin. Verder alleen aanvullende ziektekosten verzekering maar dan heb je het ook wel gehad. Nu heb ik op mijn werk loonheffing betaald. Nu ging ik er altijd vanuit (hiervoor nooit loonheffing betaald) dat je het grootste deel terug krijgt. Maar als ik op de site van de belastingdienst het "Krijg je geld terug" invul (kreeg ook zelfde bedrag bij invullen in aangifte programma) dan krijg ik bijna niks terug. Als dit blijkt het kloppen, waarom ? Lig er niet wakker van maar extra geld laten liggen is natuurlijk jammerHieronder even wat gegevens :
Totaal bedrag betaald aan belasting : ¤713
Totaal bedrag aan loon : ¤8.745
Arbeidskorting : ¤212
Met dit alle zou ik volgens het programma ¤61 terugkrijgen ??
bevestigquote:Op donderdag 12 februari 2009 07:22 schreef marcel-o het volgende:
[..]
en dat in een slechte krediet tijd als deze...
Kan iemand dit bevestigen?
zal je zien dat je over n jaar een groot deel terug mag geven incluis rente
Nee. Moet niet. Ervan uitgaande dat je niet bent getrouwd met je vriendin.quote:Op donderdag 12 februari 2009 10:38 schreef Damzkieee het volgende:
Ik woon sinds 26 juni samen met mijn vriendin in een huurhuis. De volgende vragen mbt belasting:
1) moeten we samen aangifte doen?
Als je het in één aangifte doet, vul je de gegevens wel individueel in. Dit wijst zich vanzelf.quote:2) zo ja, moet ik dan 1 aangifte doen, met cumulatief alle bedragen?
Ja, onder bepaalde voorwaarden kun je het in aftrek brengen.quote:3) is ziekenhuisbezoek aftrekbaar (heb 2 keer in het ziekenhuis gelegen)
Nope. (Tijd om te kopen, dus.quote:4) heb je voor een huurhuis uberhaupt nog iets van aftrekposten?
Ja. Hoe groot is het bedrag?quote:Op donderdag 12 februari 2009 14:01 schreef oinkoink12 het volgende:
Ik kreeg een brief van de belastingdienst dat ik niet perse aangifte hoef te doen. omdat ik uitgerekend heb dat ik een klein bedrag moet betalen vind ik dit niet erg.
Ben ik alsnog verplicht dit te doen.
Ja, daar heeft de inspecteur nog de tijd voor t/m 31-12-2013.quote:Zo nee, kunnen ze me dan volgende jaren dwingen om alsnog aangifte te doen over dit jaar?
Ik heb dat digitale aangifteprogramma geopend, maar kon niet echt iets vinden? Alleen net zoals normaal. Of moet ik dan 2 werkgevers invullen ofzo? Ik kon ook maar 1 naam invullen.quote:Op donderdag 12 februari 2009 12:34 schreef ManAtWork het volgende:
Als je het in één aangifte doet, vul je de gegevens wel individueel in. Dit wijst zich vanzelf.
Heb je het nu over de personen die aangifte doen of het aantal werkgevers?quote:Op donderdag 12 februari 2009 14:35 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Ik heb dat digitale aangifteprogramma geopend, maar kon niet echt iets vinden? Alleen net zoals normaal. Of moet ik dan 2 werkgevers invullen ofzo? Ik kon ook maar 1 naam invullen.
Ik zou die aftrekpost gewoon niet meenemen in de schatting.quote:Op donderdag 12 februari 2009 15:58 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik begrijp het nog niet helemaal (heb de OP wel gelezen),
In mijn aangifte 2008 heb ik onder aftrekposten/ziektekosten: 634 staan. Hierin zijn alleen de 'vaste aftrek arbeidsongeschiktheid' van 821,- en vaste aftrek 23,- inbegrepen als ik het goed begrijp.
Bij het berekenen van mijn toetsings-inkomen voor toeslagen 2009 vul ik mijn verzamelinkomen en die 634 ziekte/buitengewoone uitgaven in. Daarna word mij gevraagd 'vul in de ziektekosten/buitengewone uitgaven die in 2009 niet meer afgetrokken kunnen worden. Moet ik dan gewoon ook weer die 634,- invullen?
Ik begrijp dat de premie ziektekosten-verz. niet meer kunnen worden ingevuld voor 2008 en 2009 behalve de aanvullende verz. en dan alleen over 2008 nog. Ik verwacht in 2009 dan weer wel dat ikwat medicijnen nodig heb, hoeveel weet ik niet. Maar ik begrijp van de belasting-teefoon dat er over 2009 wederom meer ziektekosten ed. niet meer mogen worden afgetrokken bij de aangifte in 2010 over 2009.. Is het dan verstandig om dat bedrag nu te verhogen met 50 euro ofzo en dat is mijn tweede vraag.
Bedankt alvast!
Dat mag, maar je kan beter even eem bezwaarschrift indienen (niet vergeten om uitstel van betaling te vragen).quote:Op donderdag 12 februari 2009 16:19 schreef hatsjoe het volgende:
Ik heb een voorlopige aanslag gekregen over 2008 waarbij ik moet betalen. (a)
Ik heb pas geleden aangifte gedaan over 2008 waar uit blijkt dat ik geld terug krijg. (b)
Moet ik nu deze voorlopige aanslag (a) betalen en krijg ik vervolgens een definitieve aanslag waarbij ik bedrag a en b terug krijg?
Inderdaad. Dat kan bij het opstellen van de eindafrekening alleen maar positief uitpakken.quote:Op donderdag 12 februari 2009 16:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik zou die aftrekpost gewoon niet meenemen in de schatting.
Daarom had ik in 1 van de andere topics al gezegd.quote:Op donderdag 12 februari 2009 16:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik zou die aftrekpost gewoon niet meenemen in de schatting.
quote:Op donderdag 12 februari 2009 10:31 schreef Nizno het volgende:
[..]
Je maakt een schatting voor je inkomen van 2009.
Dus als jij denkt dat het hetzelfde is als je inkomen en situatie van 2007 dan kun je gewoon je verzamelinkomen 2007 gebruiken.
Als 2007 veel lager was en 2008 meer van toepassing, gebruik je de gegevens van 2008.
Zijn beiden niet van toepassing dan maak je gewoon een eigen schatting.
Denk er wel om dat je beter wat te hoog kan zitten in je schatting dan te laag, als het gecorrigeerd wordt (wat sowieso gebeurd als je inkomensten belasting invult over 2009) kun je beter hebben dat je extra terug krijgt dan dat je flink bij moet betalen.
Niemand die zo'n lap tekst leest. Allemaal veel te ingewikkeld. Veel te veel technische termen.quote:Op donderdag 12 februari 2009 16:52 schreef Nizno het volgende:
[..]
Daarom had ik in 1 van de andere topics al gezegd.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |