quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:42 schreef Nizno het volgende:
[..]
1: Lees de OP even na voor de post over studiekosten... Daar staat ales uitgelegd.
2: Laat ik aan MAW over.
3: Alle werkgevers op hun eigen regel.
loon loonbelasting/ volksverzekering
Ingehouden loonbelasting (loonheffing)
Verrekende arbeidskorting
Kun je alle 3 invullen in de betreffende velden.
Loon zvw is niet nodig om in te vullen.
quote:Op donderdag 5 februari 2009 22:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Lees de OP. Daar staat een link naar een uitgebreide toelichting op de studiekosten.
[..]
De afschrijving kun je ten laste van je overige werkzaamheden brengen. Zorg wel dat je een goede specificatie hebt, mocht de fiscus vragen gaan stellen.
[..]
Als je dat doet voor de ink. afh. bijdr. ZVW,... ja, dan alles bij elkaar tellen.
[..]
No problem.
echt wel... wilde natuurlijk wel een echte OP van MAW kunnen plaatsenquote:Op donderdag 5 februari 2009 23:29 schreef ManAtWork het volgende:
Eindelijk gelukt om ook een OP te mogen plaatsen, Nizno?
Als je pas na 1 april van het aansluitende jaar je aangifte indient kan de BD de tijd nemen.quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:30 schreef pussydeluxe het volgende:
Goed topic! Vraagje: ik wacht nog steeds op belastingteruggave over 2006 (vorig jaar ingediend). Ik heb hierover contact gehad met de belastingdienst in 2008 en ze zeiden dat het in orde zou komen. Nog langer wachten of weer aan de bel trekken?
quote:Op donderdag 5 februari 2009 23:38 schreef Nizno het volgende:
[..]
echt wel... wilde natuurlijk wel een echte OP van MAW kunnen plaatsen
gedaan, als jij dan nog even in de wiki de B's goed zetquote:Op donderdag 5 februari 2009 23:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
![]()
Pas je de OP nog even aan. Ik heb het stukje 'Extra' aangepast en een stukje over de ziektekosten toegevoegd.
Misschien dat er mensen zijn die de OP wel lezen en dan het antwoord op de standaard vraag over de ink. afh. bijdr. ZVW en basispremie zelf kunnen vinden.
Done. (Niet direct boos worden, hè?quote:Op vrijdag 6 februari 2009 00:04 schreef Nizno het volgende:
[..]
gedaan, als jij dan nog even in de wiki de B's goed zet
Ach gossie,...quote:
Yep.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 19:51 schreef PeRi het volgende:
'Ingehouden loonbelasting/premie volksverzekering' is toch de loonheffing?.
Ze hebben het strookje verandert, voorheen stond er op de jaaropgaaf bij ons gewoon ingehouden loonheffing..
And again: yepquote:En bij Loon de loon die valt onder 'loon loonbelasting/volksverzekeringen' en niet bij 'loon zorgverzekeringswet' toch?
Geen idee wat je bedoelt maar schulden (uitzonderingen daargelaten) staan in box 3.quote:En nog een vraagje; stond me iets van bij dat ik vorig jaar had gezien dat als je een grote schuld hebt terugbetaald, je dat ook ergens moet invullen maar dat vind ik zo gauw niet terug. Klopt dat, kan dat nog, of niet meer?
Ik heb mijn IBgroep schuld helemaal terugbetaald afgelopen jaar.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 @ 20:30 schreef ManAtWork het volgende:
Geen idee wat je bedoelt maar schulden (uitzonderingen daargelaten) staan in box 3.
Misschien kun je iets duidelijker zijn welke schuld je bedoelt.
IB schuld valt in box 3. Daar kun je verder niets mee, behalve het box 3 vermogen verminderen.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 20:36 schreef PeRi het volgende:
[..]
Ik heb mijn IBgroep schuld helemaal terugbetaald afgelopen jaar.
En dus hoef je box 3 niet verder in te vullen. Er ontstaat namelijk geen belastbaar bedrag.quote:Ik zit een beetje door het programma te kijken en alvast wat dingen in te vullen, maar op de een of andere manier slaag ik er niet om bij box 3 dingen in te kunnen vullen.
Ik krijg enkel
- 'had u bezittingen, spaargeld, aandelen of een 2e woning' > ja.
-'waren de bezittingen van u op 1 januari 2008 of 31 december 2008 in totaal meer dan ¤20.315 waard?' > nee.
Als je in plaats van 'nee' kiest voor 'ja' bij de tweede vraag, kun je alles wel invullen.quote:Na akkoord springt het programma op aftrekposten en kan ik niks meer in box 3 doen? Vorig jaar lukte het met wel. Ik denk dat ik iets verkeerds aan het doen ben en misschien dat het aan de vrijdagavond ligt, maar ik begrijp er niks van.
Bedank alvast!
-edit- uit de help file; U hebt geen fiscale partner of niet heel 2008 dezelfde partner
Vermeld per peildatum de totale waarde van de bezittingen en schulden van u en uw kinderen.
Help. Waar vul ik dit in?.
Ik ben blijkbaar net niet snel genoeg.quote:Op vrijdag 6 februari 2009 20:54 schreef PeRi het volgende:
Nouja zeg. Nu ben ik er hoor. IK heb alles maar opnieuw ingevuld en nu kan ik het wel verder specificeren.![]()
!!
Bedankt iig ManAtWork.
Ah okay. Ik snap het. Dan zal ik dat maar met rust laten verder. Thanks iig!quote:Op vrijdag 6 februari 2009 @ 20:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En dus hoef je box 3 niet verder in te vullen. Er ontstaat namelijk geen belastbaar bedrag.
[..]
Als je in plaats van 'nee' kiest voor 'ja' bij de tweede vraag, kun je alles wel invullen.
Als het klopt dat je bezittingen minus schulden minder dan ¤ 20.315,- zijn, zal het ook geen effect op je te betalen/te vorderen bedrag hebben.
Dit kun je allemaal kwijt onder de ziektekosten/buitengewone uitgaven. Als je daar goed leest, zie je de posten echt wel staan.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 10:03 schreef Fruity het volgende:
ben bezig met mijn aangifte maar kom even niet verder...
Ik heb een aantal aftrekposten waarvan ik niet weet in welke aftrekposten moet ik aanvinken en waar moet ik onderstaande bedragen precies invullen? Het gaat om:
- een bril (hulpmiddel)
- het totaal bedrag voor aanvullende ziektekostenverzekering dat ik heb betaald (iets van 240 euro op jaarbasis)
- ik heb van mijn verzekeraar wel al 150 euro terug gehad voor een medische behandeling dus dit wil ik weer eerlijk in mindering brengen
Deze kun je kwijt in box 3 als je meer dan ¤ 20.315,- aan bezittingen hebt. Zie ook een paar posten hierboven.quote:En al je een IB schuld hebt, kan je die dan ook opvoeren?
Het feit dat je wel weet hoe de posten heten maar dat je niet het juiste vinkje kan vinden verbaast mij een klein beetje.quote:welke aftrekposten moet ik aanvinken en waar zet ik deze bedragen precies neer?
Opgelost dus?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 10:39 schreef Fruity het volgende:
[..]
Heb me wel ingelezen voordat ik mijn vraag stelde, maar weet op het rekeninvuloverzicht dan niet precies waar ik welk bedrag moet neerzetten. had het vraagtekentje nog niet ontdekt...
Dankquote:Op zaterdag 7 februari 2009 17:04 schreef ManAtWork het volgende:
Alleen de loonheffing. Deze heb je nodig in de aangifte.
De bijdrage ZVW hoef je (in principe) niet te gebruiken.
Je hebt dus een voorlopige aanslag gehad op basis van een schatting?quote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:45 schreef komrad het volgende:
Ik heb in het eerste deel van dit topic melding gemaakt van het volgende:
Ik heb een voorlopige aanslag voor 2008 ontvangen die te laag was. Op advies van mensen hier heb ik bezwaar gemaakt tegen de hoogte van de aanslag en zelf aangegeven hoe hoog de aanslag werkelijk moest wezen.
Update: Ik krijg nu een brief van de belastingdienst dat ik aangifte moet doen. Ik dus bellen met de belastingtelefoon en daar krijg ik iemand aan de lijn die maar vol blijft houden dat het allemaal niets uit maakt en dat ik aangifte moet doen. Dat zou betekenen: 1. voorlopige aanslag, 2. bezwaar en 3. (voordat bezwaar in behandeling is genomen) zelf aangifte doen.
Klopt dit allemaal?? Daarnaast een vraag: zou de belastingdienst mij geen bevestiging van het ontvangen van mijn bezwaarschift moeten sturen? heb ik nog niet ontvangen namelijk
De definitieve aanslag voor de huurtoeslag wordt opgemaakt op basis van de aangifte IB 2009.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 19:18 schreef richbitch het volgende:
In 08 had ik een (klein) voordeel uit sparen en beleggen, ik zat dus over de grens.
Ik kreeg dus ook geen huur toeslag.
Als ik in 2009 geen voordeel heb, krijg ik dan wel huur toeslag? Of geldt het vanaf het vorige jaar..?
dank u.
Ja. Als op de loonstrook als periode 'december 2008' staat, valt het in 2008. Staat er 'januari 2009' op je loonstrook, valt het in 2009.quote:Op zondag 8 februari 2009 11:40 schreef uppie83 het volgende:
Wanneer ik mijn loon van december 2008 betaald kreeg in januari 2009, telt dit dan nog mee voor mijn belastingaangifte over 2008?
Even overleggen met Nizno en DJ: we gaan niet antwoorden en nu wachten tot de antwoorden op de vragen vanzelf komen.quote:Op zondag 8 februari 2009 10:11 schreef Babbelzz het volgende:
Nou,
Ik ben weer verder gegaan met de BA en in de vorige ronde schreef ik al dat ik mijn lijfrente nooit had afgetrokken. Ik ben voornemens een briefje te schrijven aan de inspecteur om dit met terugwerkende kracht alsnog te doen.![]()
Echter, weet ik nu ik de aangifte aan het doen ben ineens waarom ik het nooit heb afgetrokken.
Ik vind het ingewikkeld! Dan kom je in een veldje: bereken jaarruimte, en ik als nitwit snap het simpel weg niet![]()
Waarom willen ze dingen uit 2007 weten? die gegevens hebben ze toch al?
Wat moet ik opgeven voor pensioen? kan iemand me even helpen?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben er al uit, ik krijg bijna 200 euro extra terug als ik het opvoer.
Ik mag dit jr bv 436 euro opvoeren.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken als ik een brief aan de inspecteur schrijf voor de afgelopen jaren?
het bedrag dat ik inlegde is al jaren 1056, mijn loon is elk jr anders en de factor A van mijn pensioen ook...
De VOORLOPIGE AANGIFTE heb je dus gedaan; vervolgens krijg je daarna het verzoek de definitieve aanvraag in te dienen. Een voorlopige aangifte doe je echter om zodoende geen EXTRA rente (+/- 5,5% ) niet te betalen.... vandaar dus het advies om een voorlopige aangifte te doen.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 18:45 schreef komrad het volgende:
Ik heb in het eerste deel van dit topic melding gemaakt van het volgende:
Ik heb een voorlopige aanslag voor 2008 ontvangen die te laag was. Op advies van mensen hier heb ik bezwaar gemaakt tegen de hoogte van de aanslag en zelf aangegeven hoe hoog de aanslag werkelijk moest wezen.
Update: Ik krijg nu een brief van de belastingdienst dat ik aangifte moet doen. Ik dus bellen met de belastingtelefoon en daar krijg ik iemand aan de lijn die maar vol blijft houden dat het allemaal niets uit maakt en dat ik aangifte moet doen. Dat zou betekenen: 1. voorlopige aanslag, 2. bezwaar en 3. (voordat bezwaar in behandeling is genomen) zelf aangifte doen.
Klopt dit allemaal?? Daarnaast een vraag: zou de belastingdienst mij geen bevestiging van het ontvangen van mijn bezwaarschift moeten sturen? heb ik nog niet ontvangen namelijk
Je kan bijvoorbeeld de aangiftes van de vorige jaren (die je wil corrigeren) nog een keer invullen in de aangifteprogramma's van die jaren, maar dan mét de lijfrente. Van die (gecorrigeerde) aangiftes maak je dan een afdruk en die stuur je mee met je brief.quote:Op zondag 8 februari 2009 10:11 schreef Babbelzz het volgende:
Nou,
...
Hoe kan ik dat het beste aanpakken als ik een brief aan de inspecteur schrijf voor de afgelopen jaren?
het bedrag dat ik inlegde is al jaren 1056, mijn loon is elk jr anders en de factor A van mijn pensioen ook...
Je moet het verdelen naar eigendomsverhouding.quote:Op maandag 9 februari 2009 11:45 schreef MyOwnSavior het volgende:
Ik heb 1 september een huis gekocht, met mijn vriendin. Aangezien dit <6 maanden is, is fiscaal partnerschap niet mogelijk. Maar hoe doen we nu aangifte voor alles wat met het huis te maken heeft? Op zich komen we wel uit de aftekposten e.d., maar hoe verdelen we dat over ons 2?
Dat is dus 50/50, denk ik, want er staat dat wij samen 100% eigenaar zijn. Maar moet ik dan ook opgeven dat het huis de helft gekost heeft, bijvoorbeeld? Ik vind het een beetje vaag allemaal. Ook WOZ waarde bijvoorbeeld - het huis is niet ineens de helft waard.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:18 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je moet het verdelen naar eigendomsverhouding.
Dus als jij 70% eigenaar bent, voer jij 70% van de kosten op en je vriendin 30%.
Even goed kijken wat er in de eigendomsakte en eventueel de hypotheekakte vermeld staat.
Of het klopt hangt van jullie inkomens af, is zo niet te zeggen.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:58 schreef Kahlen het volgende:
Is er iets gewijzigd aan de belastingschrjiven?
Mijn partner krijgt dit keer meer dan 1500 euro terug en vorig jaar met iets meer uren (en dus een bruto inkomen dat 4000 euro hoger lag) maar 180 euro?
Ok, het zal wel kloppen neem ik aan, we hebben verder echt niks bijzonders, dus alleen beide inkomens erin en van 1 persoon wat reiskosten die we terugkrijgen (maar dat is minder dan 200 euro).quote:Op maandag 9 februari 2009 13:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Of het klopt hangt van jullie inkomens af, is zo niet te zeggen.
Je geeft bij de eigen woning aan, voor hoeveel procent je eigenaar bent van de woning.quote:Op maandag 9 februari 2009 12:33 schreef MyOwnSavior het volgende:
[..]
Dat is dus 50/50, denk ik, want er staat dat wij samen 100% eigenaar zijn. Maar moet ik dan ook opgeven dat het huis de helft gekost heeft, bijvoorbeeld? Ik vind het een beetje vaag allemaal. Ook WOZ waarde bijvoorbeeld - het huis is niet ineens de helft waard.
Bij de eigen woning.quote:Op maandag 9 februari 2009 13:21 schreef gekkie000000 het volgende:
Even een domme vraag, voor aankoop woning vorig jaar kan ik nog de notariskosten, kosten NHG en afsluitprovisie aftrekken, maar waar? Kan niet vinden hoe ik dit kan doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |