bronquote:Vmbo’ers begrijpen gewone teksten beter dan speciaal voor hen versimpelde lesboeken. Dat blijkt uit onderzoek aan de Universiteit Utrecht.
Teksten in lesboeken voor vmbo’ers zijn vaak te zeer versimpeld. Dat werkt averechts. Leerlingen begrijpen die teksten minder goed dan ’gewoon’ Nederlands. Dat stelt neerlandica Jentiene Land op grond van onderzoek waarop zij volgende week in Utrecht promoveert.
Veel uitgevers van vmbo-lesboeken gaan ervan uit dat vmbo’ers gebaat zijn bij teksten met korte zinnen zonder bijzinnen en zonder woorden die verbanden leggen, zoals ’omdat’, ’daarom’ of ’immers’. Land analyseerde boeken voor de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, economie en wiskunde en ontdekte dat hele lesmethodes uit zulke korte, losse zinnen bestaan.
Die versimpeling schiet haar doel voorbij, zegt Land. Zij legde eenvoudige én gewone teksten voor aan tweedeklassers, vooral uit de lagere leerwegen. De gewone teksten begrepen ze beter. „Uitgevers gaan uit van de leesbaarheidsformule: hoe korter de zin, hoe makkelijker. Maar ze zien over het hoofd dat het onmogelijk wordt verbanden te zien als je de woorden weghaalt die de structuur aanduiden.”
quote:Een paleis met luizen en vlooien
Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne.
Overal liepen luizen en vlooien.
De mensen wasten zich bijna nooit.
De pruiken van de bedienden zaten vol met luizen.
De koning vond wassen ongezond. De bedienden sliepen met hun pruik op.
De luizen en vlooien sprongen ’s nachts in de lakens.
In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij.
Het was in de zomer heel warm in het paleis.
In de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
Ik vind het tamelijk duidelijk dat de tweede tekst leesbaarder is. Er zit tenminste structuur in. De eerste tekst voelt aan als een aantal zinnen zonder duidelijke ordening die in lijstvorm zijn geplaatst en waar de lezer zelf van mag uitzoeken wat precies het verband is tussen elk van de zinnen. Wat is oorzaak, wat is gevolg, wat is toelichting?quote:Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne en dat gaf grote problemen. Overal liepen luizen en vlooien omdat de mensen zich bijna nooit wasten. Daardoor zaten de pruiken van de mensen vol met luizen en vlooien. Ze wasten zich niet omdat de koning wassen ongezond vond. Ook sliep iedereen ’s nachts met zijn pruik op. Daardoor sprongen de luizen en vlooien ’s nachts in de lakens. In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij want het was dan namelijk heel warm in het paleis. En in de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
Same.quote:Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef Koekz het volgende:
Kom zelf ook van het vmbo... Alleen wel in het begin toen het net ingevoerd was. Niveau was gelukkig wel wat hoger dan dat onbegrijpelijke taalgebruik wat hierboven staat.
quote:Een paleis met luizen en vlooien
In het huis van Nijntje wist niemand iets van hygiëne.
Overal liepen luizen en vlooien.
De mensen wasten zich bijna nooit.
De pruiken van de Nijnen zaten vol met luizen.
De koning vond wassen ongezond. De bedienden sliepen met hun pruik op.
De luizen en vlooien sprongen ’s nachts in de lakens.
In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij.
Het was in de zomer heel warm in het paleis.
In de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
En boos dat ie was gisterquote:Op woensdag 4 februari 2009 09:09 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Op deze manier kweek je dus meer zwakbegaafden zoals Goofisch bijvoorbeeld die geen normaal stukje Nederlandse tekst kunnen typen.
Dat dus en ik kan me niet voorstellen dat die eerste voorbeeldtekst ook daadwerkelijk voor vmbo'ers wordt gebruiktquote:Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef boem-dikkie het volgende:
Sowieso die dingen versimpelen voor VMBO-ers. Omdat ze een wat minder hoog IQ hebben betekent het niet meteen dat ze complete mongolen zijn.
Juist.quote:Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef boem-dikkie het volgende:
Sowieso die dingen versimpelen voor VMBO-ers. Omdat ze een wat minder hoog IQ hebben betekent het niet meteen dat ze complete mongolen zijn.
Jij wil toch ook graag schone ramen, een bus waar je in kan stappen en post in je brievenbus ?quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:16 schreef Taiga het volgende:
[..]
Juist.![]()
Stel je voor dat een VMBO-er misschien toch wat meer opsteekt van school dan dat hem aangeboden wordt. Zo houden ze gewoon een grote groep mensen dom. Misschien onder het mom van "vuilnismannen moeten er ook zijn".
VMBO-ers waarschijnlijk...quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:12 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat dus en ik kan me niet voorstellen dat die eerste voorbeeldtekst ook daadwerkelijk voor vmbo'ers wordt gebruiktKom op zeg, dan zijn die mensen die dat verzinnen wel héél erg dom
Tuurlijk, maar om er nou vanaf groep 8 al een stempel te geven aan kind wat zijn niveau is vind ik belachelijk. Door die CITO-toets worden ze bestempeld en zo worden ze ook behandeld. Terwijl sommige kinderen meer kunnen dan ze op dat moment laten zien. En er is ook helemaal niets mis met het VMBO-niveau, alleen door de teksten zo te maken lijkt het net alsof ze die kinderen ook als mongolen gaan zien.quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:17 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Jij wil toch ook graag schone ramen, een bus waar je in kan stappen en post in je brievenbus ?
Het Trouw-artikel noemt het: ‘Een tekst als deze komt in veel vmbo-leerboeken voor’. Wat half suggereert dat het nog iets aangedikt is voor het dramatische effect, maar desondanks…quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:12 schreef Isabeau het volgende:
Dat dus en ik kan me niet voorstellen dat die eerste voorbeeldtekst ook daadwerkelijk voor vmbo'ers wordt gebruiktKom op zeg, dan zijn die mensen die dat verzinnen wel héél erg dom
Daarom moeten scholen ook geen advies geven, puur afgaande op de CITO eindtoets. Gewoon een volgprogramma (groep 4-8 ofso), dan heb je 5 toetsen en advies van 5 verschillende leraren, lijkt me zat. Maar dat is eigenlijk een andere discussiequote:Op woensdag 4 februari 2009 09:21 schreef Taiga het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar om er nou vanaf groep 8 al een stempel te geven aan kind wat zijn niveau is vind ik belachelijk. Door die CITO-toets worden ze bestempeld en zo worden ze ook behandeld. Terwijl sommige kinderen meer kunnen dan ze op dat moment laten zien. En er is ook helemaal niets mis met het VMBO-niveau, alleen door de teksten zo te maken lijkt het net alsof ze die kinderen ook als mongolen gaan zien.
Daar heb je gelijk inquote:Op woensdag 4 februari 2009 09:29 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Daarom moeten scholen ook geen advies geven, puur afgaande op de CITO eindtoets. Gewoon een volgprogramma (groep 4-8 ofso), dan heb je 5 toetsen en advies van 5 verschillende leraren, lijkt me zat. Maar dat is eigenlijk een andere discussie
quote:Op woensdag 4 februari 2009 09:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik vind het wel fijn.
Korte zinnen zijn mak-ke-lijk. Zinnen zijn kort. Zinnen zijn makkelijk.
vs.quote:Een paleis met luizen en vlooien
Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne.
Overal liepen luizen en vlooien.
De mensen wasten zich bijna nooit.
De pruiken van de bedienden zaten vol met luizen.
De koning vond wassen ongezond. De bedienden sliepen met hun pruik op.
De luizen en vlooien sprongen ’s nachts in de lakens.
In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij.
Het was in de zomer heel warm in het paleis.
In de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
Dat vind ik nog niet lekker lopen allemaal.quote:Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne en dat gaf grote problemen. Overal liepen luizen en vlooien omdat de mensen zich bijna nooit wasten. Daardoor zaten de pruiken van de mensen vol met luizen en vlooien. Ze wasten zich niet omdat de koning wassen ongezond vond. Ook sliep iedereen ’s nachts met zijn pruik op. Daardoor sprongen de luizen en vlooien ’s nachts in de lakens. In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij want het was dan namelijk heel warm in het paleis. En in de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
nou....quote:Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef boem-dikkie het volgende:
Sowieso die dingen versimpelen voor VMBO-ers. Omdat ze een wat minder hoog IQ hebben betekent het niet meteen dat ze complete mongolen zijn.
Dank u, me-neer.quote:
En wat is jouw doelgroep?quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:05 schreef Viking84 het volgende:
TVP. Ik moet beroepsmatig ook teksten schrijven als die eerste uit de OP (zo kort mogelijk). En ik vraag me ook vaak af of degenen die deze teksten lezen zich niet als een idioot behandeld voelen.
Gedijen kan anno 2009 natuurlijk echt niet meer.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:03 schreef ElectricEye het volgende:
Aan het hof van Lodewijk de 14de wist men niets van hygiëne en dit veroorzaakte grote problemen. Omdat de koning wassen ongezond vond waste zijn hofhouding zich ook niet. Hierdoor kregen luizen en vlooien veel kans, onder andere in pruiken. Iedereen droeg zijn pruik ook 's nachts waarrdoor het ongederte in het beddegoed terechtkwam. 's Zomers werd het nog erger, omdat luizen en vlooien goed gedijen bij hitte.
Heb eerder geschreven voor VMBO'ers en binnenkort begin ik met schrijven voor anderstalige MBO'ers (A2-niveau).quote:
Misschien zit ik ernaast, maar ik heb het idee dat dat komt doordat er meer allochtonen op het VMBO / MBO zitten? (niet vervelend of generaliserend bedoeld).quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:26 schreef Freak187 het volgende:
VMBO.... Dat was vroeger VBO/MAVO toch?
Ik heb MAVO gedaan en ben uiteindelijk op het HBO afgestudeerd...
Waarom doet de overheid nu alsof er een stelletje idioten op het VMBO zitten?
Ja, en ze willen dat die zogenaamde allochtonen fatsoenlijk Nederlands leren en inburgeren geven ze die mensen zulke teksten als in de OP.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:40 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Misschien zit ik ernaast, maar ik heb het idee dat dat komt doordat er meer allochtonen op het VMBO / MBO zitten? (niet vervelend of generaliserend bedoeld).
Het is gewoon wel duidelijk dat het een enorm lastig probleem is waar men nog niet over uit gediscussiëerd is.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:40 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ja, en ze willen dat die zogenaamde allochtonen fatsoenlijk Nederlands leren en inburgeren geven ze die mensen zulke teksten als in de OP.
Misschien een domme vraag, maar wat is een Lix Measure?quote:
Geen domme vraag, want ik had er zelf ook nog nooit van gehoord. En ik heb nota bene taalbeheersing gestudeerdquote:Op woensdag 4 februari 2009 11:02 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Misschien een domme vraag, maar wat is een Lix Measure?
idd dit gaat nergens over wat een onleesbaar gebeurenquote:Op woensdag 4 februari 2009 08:42 schreef Xcalibur het volgende:
als dat het niveau is, is het een stuk erger dan gedacht.... dit is nog gekker dan basisschoolniveau
VMBO-erquote:Op woensdag 4 februari 2009 11:02 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Misschien een domme vraag, maar wat is een Lix Measure?
Zijn zulke indicatoren niet heel erg taal-afhankelijk? Ik kan me voorstellen dat talen als Hebreeuws of Arabisch, die klinkerloos geschreven worden – om maar niet over Chinees te spreken – een totaal andere indicator nodig hebben.quote:Op woensdag 4 februari 2009 11:05 schreef Viking84 het volgende:
Het heeft iig iets te maken met de zinslenge en het percentage lange woorden (van 6 of 7 letters of meer). Maar ik vraag me ook af waarom deze maat gebruikt wordt, aangezien ik er ook nog nooit van gehoord had. Kende bijv wel de Mean Length of Utterance (MLU).
HBOquote:Op woensdag 4 februari 2009 10:26 schreef Freak187 het volgende:
VMBO.... Dat was vroeger VBO/MAVO toch?
Ik heb MAVO gedaan en ben uiteindelijk op het HBO afgestudeerd...
Waarom doet de overheid nu alsof er een stelletje idioten op het VMBO zitten?
Psies..quote:Op woensdag 4 februari 2009 11:09 schreef honda1990 het volgende:
Ja maak het nog wat makkelijker, straks stelt het VMBO diploma helemaal niks meer voor. Er zitten echt niet alleen domme mensen op het vmbo hoor. En anders kan je het kaf goed van het koren scheiden. Als vmbo'ers zo leren lezen en schrijven zit er straks helemaal geen toekomst meer in. Ik weet zeker dat als ze het niveau van het vmbo flink opkrikken de leerlingen vanzelf meegroeien.
Binnen het VMBO zijn ook verschillende niveaus. T voor de administratieven en stapelaars, de rest zijn praktijkgerichte leerwegen.quote:Op woensdag 4 februari 2009 11:35 schreef Freak187 het volgende:
[..]
Psies..
VBO en MAVO hadden gescheiden moeten blijven.
VBO'ers wilden met hun handen werken.
MAVO'ers konden administratief aan de slag, of doorleren.
Dit slaat helemaal nergens op. Nu zitten kinderen met elkaar in de klas die andere behoeften hebben, terwijl ze niet eens zoveel dommer zijn.
Het zal wel weer goedkoper of zogenaamd makkelijker te organiseren zijn, maar de kwaliteit holt achteruit. En dat gaat zich ook voelen op het MBO.
Leve het competentie-gericht leren.
Maar de praktische of theoretische leerweg zijn nauwelijks verschillend.quote:Op woensdag 4 februari 2009 11:38 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Binnen het VMBO zijn ook verschillende niveaus. T voor de administratieven en stapelaars, de rest zijn praktijkgerichte leerwegen.
Het zijn 4 verschillende leerwegen, en ik vind het nog steeds behoorlijk vergelijkbaar met VBO/MAVO daarvoor. MAVO en VBO was hier in de buurt altijd dezelfde school, en dan had je nog de MAVO / HAVO / VWO instellingen. Op die laatste wordt nu ook alleen VMBO t aangeboden, net zoals er vroeger geen VBO werd aangeboden op die scholengemeenschappen.quote:Op woensdag 4 februari 2009 11:42 schreef Freak187 het volgende:
[..]
Maar de praktische of theoretische leerweg zijn nauwelijks verschillend.
MAVO en VBO waren vaak aparte scholen.
Beide leerwegen van het huidige VMBO zjin compromissen en ernstig gedevalueerd.
Is commisie Dijsselbloem volledig aan je voorbij gegaan?quote:Op woensdag 4 februari 2009 11:49 schreef Wheelgunner het volgende:
Het zijn 4 verschillende leerwegen, en ik vind het nog steeds behoorlijk vergelijkbaar met VBO/MAVO daarvoor. MAVO en VBO was hier in de buurt altijd dezelfde school, en dan had je nog de MAVO / HAVO / VWO instellingen. Op die laatste wordt nu ook alleen VMBO t aangeboden, net zoals er vroeger geen VBO werd aangeboden op die scholengemeenschappen.
Het enige wat echt veranderd is, is de naam. De meeste leerlingen zijn nog steeds gewoon niet zo snugger, het niveau is nog steeds laag, en de inhoud is ook weinig anders.
Kennelijk, wat is hun conclusie dan?quote:Op woensdag 4 februari 2009 11:52 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Is commisie Dijsselbloem volledig aan je voorbij gegaan?
Dat dus, hoe kan iemand die op het VMBO heeft geleerd dat je zo schrijft zich redden op de universiteitquote:Op woensdag 4 februari 2009 12:42 schreef Elfletterig het volgende:
Het is schokkend om te zien hoe we complete generaties jongeren dom houden, in plaats van ze de juiste vaardigheden bij te brengen. Met teksten op het niveau van Nijntje leren deze jongeren op geen enkel moment hoe ze een fatsoenlijke zin formuleren, hoe ze een mening goed en krachtig kunnen verwoorden of hoe ze zich schriftelijk correct kunnen uitdrukken. De eisen die we stellen op het gebied van taalvaardigheid moeten fors naar boven worden bijgesteld.
quote:Op woensdag 4 februari 2009 11:59 schreef Wheelgunner het volgende:
Ik heb zelf ook les gegeven op het VMBO
quote:Op woensdag 4 februari 2009 12:00 schreef Wheelgunner het volgende:
Kennelijk, wat is hun conclusie dan?
Of het nou alleen door de etterbakjes komt, weet ik niet, maar verder geef je het denk ik goed weer. De tendens in Nederland is jarenlang geweest om toetsen/lesmethodes makkelijker te maken of beoordelingen te versoepelen, in plaats van gewoon de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.quote:Op woensdag 4 februari 2009 13:21 schreef Dichtpiet. het volgende:
Een paar etterbakjes in de klas die de sfeer verzieken -> Gemiddeld cijfer gaat naar beneden -> Onderwijs denkt: "Ah! Het is te moeilijk!" -> Studenten vervelen zich bij makkelijke opdrachten -> Nog meer etterbakjes -> Cijfers dalen nog meer -> "Jeetje! Nog makkelijker!" -> .... etc
Dat rapport is van vorig jaar, de laatste keer dat ik lesgaf was bijna 4 jaar geleden.quote:Op woensdag 4 februari 2009 13:23 schreef Scaurus het volgende:
[..]
[..]_!
* Mompelt iets over vakkennis
Dan ben je een probleemkind en woon je in een achterstandsbuurtquote:Op woensdag 4 februari 2009 17:53 schreef trancethrust het volgende:
Ik zou niet eens naar de les komen als ik zoiets voorgeschoteld zou krijgen.
Als je meer aan zou kunnen zou je waarschijnlijk niet op dat niveau zitten.quote:Op woensdag 4 februari 2009 17:53 schreef trancethrust het volgende:
Ik zou niet eens naar de les komen als ik zoiets voorgeschoteld zou krijgen.
Op basis-niveau wel. Ik heb die boeken gezien.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:01 schreef Yggie het volgende:
Dat is wel erg triest, teksten van dat (gebrek aan) niveau. Aan de andere kant, krijg ik bij nieuwsberichten als deze wel het gevoel dat ze wel het meest debielie stukje tekst uit een stapel vmbo boeken hebben gehaald om het zo verder op te blazen. Kunnen VMBO-ers melden of het echt zo ernstig is?
Deze tekst is juist heel moeilijk en zou dus eerder aan de VWO leerlingen aangeboden moeten worden, immers er staan 9 statements die door logisch denken + vooronderstelde kennis met elkaar in verband gebracht moeten worden.quote:Een paleis met luizen en vlooien
(1) Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne.
(2) Overal liepen luizen en vlooien.
(3) De mensen wasten zich bijna nooit.
(4) De pruiken van de bedienden zaten vol met luizen.
(5) De koning vond wassen ongezond.
(6) De bedienden sliepen met hun pruik op.
(7) De luizen en vlooien sprongen ’s nachts in de lakens.
(8) In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij.
(9) Het was in de zomer heel warm in het paleis.
(10) In de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
En als je een heel boek met dat soort taalgebruik leest kom je er ook niet meer bovenuit.quote:Op woensdag 4 februari 2009 18:09 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Als je meer aan zou kunnen zou je waarschijnlijk niet op dat niveau zitten.
Gek he, 1 grote vriendenclub in de klas. Laten we het vooral op Bak-ker-tje Deeg niveau aanpakken.quote:,,Daarmee schep je niet alleen een machtsverschil tussen leerlingen en leerkrachten, je vernietigt er ook de motivatie van het kind mee.’’
quote:Op donderdag 5 februari 2009 01:53 schreef eleusis het volgende:
Ik las de post.
Dat vond ik wel een beetje leuk.
Idd, het merendeel van het MBO wat meestal van het VMBO afkomt wil gewoon HBO doen. Onzin dus om het niveau maar weer te verlagen. Ik kan me hier zo druk om maken...quote:Op donderdag 5 februari 2009 01:46 schreef sander89 het volgende:
Kom op zeg, ze denken dat iedereen achterlijk is die op het VMBO zit.
Vooral op het GL/TL mag wel aardig niveau zijn, groot deel van hun wil ook uiteindelijk hun HBO diploma halen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |