abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 februari 2009 @ 08:39:15 #1
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65721068
Het is weer zo ver, weer een bericht over het VMBO…:
quote:
Vmbo’ers begrijpen gewone teksten beter dan speciaal voor hen versimpelde lesboeken. Dat blijkt uit onderzoek aan de Universiteit Utrecht.

Teksten in lesboeken voor vmbo’ers zijn vaak te zeer versimpeld. Dat werkt averechts. Leerlingen begrijpen die teksten minder goed dan ’gewoon’ Nederlands. Dat stelt neerlandica Jentiene Land op grond van onderzoek waarop zij volgende week in Utrecht promoveert.

Veel uitgevers van vmbo-lesboeken gaan ervan uit dat vmbo’ers gebaat zijn bij teksten met korte zinnen zonder bijzinnen en zonder woorden die verbanden leggen, zoals ’omdat’, ’daarom’ of ’immers’. Land analyseerde boeken voor de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, economie en wiskunde en ontdekte dat hele lesmethodes uit zulke korte, losse zinnen bestaan.

Die versimpeling schiet haar doel voorbij, zegt Land. Zij legde eenvoudige én gewone teksten voor aan tweedeklassers, vooral uit de lagere leerwegen. De gewone teksten begrepen ze beter. „Uitgevers gaan uit van de leesbaarheidsformule: hoe korter de zin, hoe makkelijker. Maar ze zien over het hoofd dat het onmogelijk wordt verbanden te zien als je de woorden weghaalt die de structuur aanduiden.”
bron

Er wordt ook een voorbeeld van zo'n versimpelde tekst gegeven zoals die in VMBO boeken schijnt voor te komen:
quote:
Een paleis met luizen en vlooien

Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne.

Overal liepen luizen en vlooien.

De mensen wasten zich bijna nooit.

De pruiken van de bedienden zaten vol met luizen.

De koning vond wassen ongezond. De bedienden sliepen met hun pruik op.

De luizen en vlooien sprongen ’s nachts in de lakens.

In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij.

Het was in de zomer heel warm in het paleis.

In de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
quote:
Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne en dat gaf grote problemen. Overal liepen luizen en vlooien omdat de mensen zich bijna nooit wasten. Daardoor zaten de pruiken van de mensen vol met luizen en vlooien. Ze wasten zich niet omdat de koning wassen ongezond vond. Ook sliep iedereen ’s nachts met zijn pruik op. Daardoor sprongen de luizen en vlooien ’s nachts in de lakens. In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij want het was dan namelijk heel warm in het paleis. En in de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
Ik vind het tamelijk duidelijk dat de tweede tekst leesbaarder is. Er zit tenminste structuur in. De eerste tekst voelt aan als een aantal zinnen zonder duidelijke ordening die in lijstvorm zijn geplaatst en waar de lezer zelf van mag uitzoeken wat precies het verband is tussen elk van de zinnen. Wat is oorzaak, wat is gevolg, wat is toelichting?

Maar, is het écht zo dramatisch? Zulke zinnen zijn toch eigenlijk een belediging: zelfs op Fok! ligt het taalniveau ettelijke malen hoger. Vrijwel elke gebruiker is in staat complexere teksten te schrijven dan in de eerste tekst. En velen zijn ook nog in staat meer samenhang in hun tekst te krijgen.

Hoe dan ook, ik vind dit eigenlijk wel heel treurig: enerzijds dat VMBO'ers zo onderschat worden (want dat worden ze volgens mij op deze manier), anderzijds dat (sommige) uitgevers onder ‘simpel’ alleen het opdelen van lange zinnen in korte zinnetjes verstaan, zonder daarbij op de structuur te letten.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 4 februari 2009 @ 08:42:30 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65721112
Het ligt eerder aan de kwaliteit van de eerste tekst dan aan de simpele taal. Ik lees vaak voor uit Jip en Janneke, wat ook eenvoudig geschreven is, maar dat is wel prima te begrijpen.

Een slecht geschreven simpele tekst is slecht leesbaar. Net als een slecht geschreven complexere tekst.
The End Times are wild
pi_65721116
als dat het niveau is, is het een stuk erger dan gedacht.... dit is nog gekker dan basisschoolniveau
  woensdag 4 februari 2009 @ 08:43:16 #4
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_65721125
Waarom niet gelijk alles in strips zetten ipv tekst Ik ben het met je eens, VMBO-ers worden onderschat.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_65721146
Kom zelf ook van het vmbo... Alleen wel in het begin toen het net ingevoerd was. Niveau was gelukkig wel wat hoger dan dat onbegrijpelijke taalgebruik wat hierboven staat.
pi_65721151
Sowieso die dingen versimpelen voor VMBO-ers. Omdat ze een wat minder hoog IQ hebben betekent het niet meteen dat ze complete mongolen zijn.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  PR/Manusje van alles woensdag 4 februari 2009 @ 08:49:11 #7
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_65721205
omg Hoe 'verdommen' we de jeugd
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 4 februari 2009 @ 08:51:33 #8
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_65721245
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef Koekz het volgende:
Kom zelf ook van het vmbo... Alleen wel in het begin toen het net ingevoerd was. Niveau was gelukkig wel wat hoger dan dat onbegrijpelijke taalgebruik wat hierboven staat.
Same.
Het maakt de tekst er in ieder geval niet makkelijker op en als je al moeite hebt met het leggen van verbanden kan dit vast een opgave zijn t.o.v de tekst die eronder geplaatst is.
Krijg ook steeds meer het idee dat het VMBO maar een speeltuin voor ideeën vanuit verschillende kampen is.
pi_65721267
Raar die eerste tekst. Zo kom ik ze niet eens tegen bij m'n brugklas VMBO basis beroeps....

En ja, VMBO'ers worden onderschat. En wanneer ze iets niet begrijpen zijn ze 9/10 keer gebekt genoeg om dat te vragen.
pi_65721343
De eerste tekst lijkt wel op de teksten die in voorleesboeken voor baby's staan.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  woensdag 4 februari 2009 @ 08:57:23 #11
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65721357
quote:

In het huis van Nijntje wist niemand iets van hygiëne.

De pruiken van de Nijnen zaten vol met luizen.

Lang leve mij! *O*
pi_65721539
Meki heeft dus toch havo gedaan.
Allah Al Watan Al Malik
  Forum Admin woensdag 4 februari 2009 @ 09:09:33 #13
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_65721580
Op deze manier kweek je dus meer zwakbegaafden zoals dagdag bijvoorbeeld die geen normaal stukje Nederlandse tekst kunnen typen.
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:10:06 #14
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65721589
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:09 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Op deze manier kweek je dus meer zwakbegaafden zoals Goofisch bijvoorbeeld die geen normaal stukje Nederlandse tekst kunnen typen.
En boos dat ie was gister
Lang leve mij! *O*
pi_65721641
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef boem-dikkie het volgende:
Sowieso die dingen versimpelen voor VMBO-ers. Omdat ze een wat minder hoog IQ hebben betekent het niet meteen dat ze complete mongolen zijn.
Dat dus en ik kan me niet voorstellen dat die eerste voorbeeldtekst ook daadwerkelijk voor vmbo'ers wordt gebruikt Kom op zeg, dan zijn die mensen die dat verzinnen wel héél erg dom
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Forum Admin woensdag 4 februari 2009 @ 09:13:47 #16
Heeft een huisje.
pi_65721668
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:10 schreef Echo99 het volgende:

[..]

En boos dat ie was gister

Dit is ook weer een mooie mongool trouwens.
pi_65721719
quote:
Juist.

Stel je voor dat een VMBO-er misschien toch wat meer opsteekt van school dan dat hem aangeboden wordt. Zo houden ze gewoon een grote groep mensen dom. Misschien onder het mom van "vuilnismannen moeten er ook zijn".
  Forum Admin woensdag 4 februari 2009 @ 09:17:38 #18
Heeft een huisje.
pi_65721758
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:16 schreef Taiga het volgende:

[..]

Juist.

Stel je voor dat een VMBO-er misschien toch wat meer opsteekt van school dan dat hem aangeboden wordt. Zo houden ze gewoon een grote groep mensen dom. Misschien onder het mom van "vuilnismannen moeten er ook zijn".
Jij wil toch ook graag schone ramen, een bus waar je in kan stappen en post in je brievenbus ?
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:20:43 #19
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_65721833
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:12 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat dus en ik kan me niet voorstellen dat die eerste voorbeeldtekst ook daadwerkelijk voor vmbo'ers wordt gebruikt Kom op zeg, dan zijn die mensen die dat verzinnen wel héél erg dom
VMBO-ers waarschijnlijk...
Lang leve mij! *O*
pi_65721849
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:17 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Jij wil toch ook graag schone ramen, een bus waar je in kan stappen en post in je brievenbus ?
Tuurlijk, maar om er nou vanaf groep 8 al een stempel te geven aan kind wat zijn niveau is vind ik belachelijk. Door die CITO-toets worden ze bestempeld en zo worden ze ook behandeld. Terwijl sommige kinderen meer kunnen dan ze op dat moment laten zien. En er is ook helemaal niets mis met het VMBO-niveau, alleen door de teksten zo te maken lijkt het net alsof ze die kinderen ook als mongolen gaan zien.
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:24:39 #21
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_65721931
Schandalig. Als je dit soort zinnen voor je neus krijgt is het ook niet vreemd dat je zelf niets van je zinsopbouw bakt.
Vampire Romance O+
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:26:45 #22
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65721985
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:12 schreef Isabeau het volgende:
Het Trouw-artikel noemt het: ‘Een tekst als deze komt in veel vmbo-leerboeken voor’. Wat half suggereert dat het nog iets aangedikt is voor het dramatische effect, maar desondanks…

De mensen die het verzinnen lijken me vol goede intenties te zitten, maar ook vooral met het idee: korte zinnen zijn begrijpelijke zinnen. Iets wat natuurlijk niet automatisch waar is; je kunt prima een tekst zonder structuur schrijven door alleen korte zinnen te gebruiken. En dat is wat ze doen. Overigens zie je dat ook met automatische tekstanalyses: alles wat te lang is wordt afgekeurd, ook al is het geen complexe zin.

Om dan aan de eisen te voldoen hakken mensen de zin maar op een willekeurig punt in stukken, drukken er een punt tussen zodat de software niet meer klaagt. Degene die het daarna leest, stuit op die punt, neemt een rustpauze, vervolgt de zin en ontdekt dat er iets niet loopt en moet zelf even nadenken over het verband. Dat is dodelijk voor de snelheid waarmee de tekst begrepen kan worden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:29:34 #23
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_65722065
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:21 schreef Taiga het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar om er nou vanaf groep 8 al een stempel te geven aan kind wat zijn niveau is vind ik belachelijk. Door die CITO-toets worden ze bestempeld en zo worden ze ook behandeld. Terwijl sommige kinderen meer kunnen dan ze op dat moment laten zien. En er is ook helemaal niets mis met het VMBO-niveau, alleen door de teksten zo te maken lijkt het net alsof ze die kinderen ook als mongolen gaan zien.
Daarom moeten scholen ook geen advies geven, puur afgaande op de CITO eindtoets. Gewoon een volgprogramma (groep 4-8 ofso), dan heb je 5 toetsen en advies van 5 verschillende leraren, lijkt me zat. Maar dat is eigenlijk een andere discussie
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:30:06 #24
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65722081
Ik vind het wel fijn.
Korte zinnen zijn mak-ke-lijk.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_65722124
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:29 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Daarom moeten scholen ook geen advies geven, puur afgaande op de CITO eindtoets. Gewoon een volgprogramma (groep 4-8 ofso), dan heb je 5 toetsen en advies van 5 verschillende leraren, lijkt me zat. Maar dat is eigenlijk een andere discussie
Daar heb je gelijk in
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:34:12 #26
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65722178
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik vind het wel fijn.
Korte zinnen zijn mak-ke-lijk. Zinnen zijn kort. Zinnen zijn makkelijk.

Gefikst!
pi_65722798
Jezus dat is toch niet te lezen. Je hoeft vmbo'ers nou ook weer niet gelijk als halve mongolen te beschouwen. Ongeloofelijk.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_65722883
Ik vind het ook fijn!

En nu kan ik ook eindelijk begrijpend lezen.

Dat is helemaal niet slecht hoor.

Zo kunnen we elkaar allemaal begrijpen.

Dan is er vrede in de wereld.

Dat is goed.
pi_65722923
Dat is wel erg triest, teksten van dat (gebrek aan) niveau. Aan de andere kant, krijg ik bij nieuwsberichten als deze wel het gevoel dat ze wel het meest debielie stukje tekst uit een stapel vmbo boeken hebben gehaald om het zo verder op te blazen. Kunnen VMBO-ers melden of het echt zo ernstig is?
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:03:01 #30
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_65722951
quote:

Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne.

De pruiken van de bedienden zaten vol met luizen.

vs.
quote:
Aan het hof van Lodewijk de 14e wist niemand iets van hygiëne en dat gaf grote problemen. Overal liepen luizen en vlooien omdat de mensen zich bijna nooit wasten. Daardoor zaten de pruiken van de mensen vol met luizen en vlooien. Ze wasten zich niet omdat de koning wassen ongezond vond. Ook sliep iedereen ’s nachts met zijn pruik op. Daardoor sprongen de luizen en vlooien ’s nachts in de lakens. In de zomer kwamen er steeds meer beestjes bij want het was dan namelijk heel warm in het paleis. En in de hitte konden vlooien en luizen goed leven.
Dat vind ik nog niet lekker lopen allemaal.
Wat is er mis met:
Aan het hof van Lodewijk de 14de wist men niets van hygiëne en dit veroorzaakte grote problemen. Omdat de koning wassen ongezond vond waste zijn hofhouding zich ook niet. Hierdoor kregen luizen en vlooien veel kans, onder andere in pruiken. Iedereen droeg zijn pruik ook 's nachts waarrdoor het ongederte in het beddegoed terechtkwam. 's Zomers werd het nog erger, omdat luizen en vlooien goed gedijen bij hitte.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:05:33 #31
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_65723023
TVP. Ik moet beroepsmatig ook teksten schrijven als die eerste uit de OP (zo kort mogelijk). En ik vraag me ook vaak af of degenen die deze teksten lezen zich niet als een idioot behandeld voelen.
Niet meer actief op Fok!
pi_65723058
quote:
nou....
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:07:36 #33
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65723095
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:34 schreef Iblis het volgende:

[..]

Gefikst!
Dank u, me-neer.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:10:27 #35
139330 TNA
For the stars that shine
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:11:55 #36
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_65723208

Maar inderdaad, een gevalletje zoek de verschillen is hier wel op z'n plaats.
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:14:12 #37
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_65723288
Ik heb weleens de schoolboeken van m'n neefje gezien en daar staan de teksten echt niet zo debiel opgeschreven als in de OP. Hij doet wel niveau 4, wellicht dat deze methode alleen gebruikt wordt bij de allerlaagste leerweg?
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:21:53 #38
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65723468
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:05 schreef Viking84 het volgende:
TVP. Ik moet beroepsmatig ook teksten schrijven als die eerste uit de OP (zo kort mogelijk). En ik vraag me ook vaak af of degenen die deze teksten lezen zich niet als een idioot behandeld voelen.
En wat is jouw doelgroep?
pi_65723471
Dit is toch wel heel ernstig. Kan me voorstellen dat je leven nergens heen gaat als je liever wat zinnigers had gaan doen maar je leerplichtig bent en op een VMBO bent gedumpt.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:23:21 #40
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_65723505
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:03 schreef ElectricEye het volgende:
Aan het hof van Lodewijk de 14de wist men niets van hygiëne en dit veroorzaakte grote problemen. Omdat de koning wassen ongezond vond waste zijn hofhouding zich ook niet. Hierdoor kregen luizen en vlooien veel kans, onder andere in pruiken. Iedereen droeg zijn pruik ook 's nachts waarrdoor het ongederte in het beddegoed terechtkwam. 's Zomers werd het nog erger, omdat luizen en vlooien goed gedijen bij hitte.
Gedijen kan anno 2009 natuurlijk echt niet meer.
pi_65723610
VMBO.... Dat was vroeger VBO/MAVO toch?

Ik heb MAVO gedaan en ben uiteindelijk op het HBO afgestudeerd...

Waarom doet de overheid nu alsof er een stelletje idioten op het VMBO zitten?
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:39:22 #42
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_65724059
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:21 schreef Iblis het volgende:

[..]

En wat is jouw doelgroep?
Heb eerder geschreven voor VMBO'ers en binnenkort begin ik met schrijven voor anderstalige MBO'ers (A2-niveau).

Dit zijn de eisen waaraan mijn teksten moeten voldoen:

Het woordgebruik is algemeen, heel concreet en hoog frequent.
Voorbeelden van concrete woorden in onderstaande tekst zijn ‘water’, ‘liter’, ‘koffie’, ‘thee’, ‘soep’, ‘douchen’, ‘doorspoelen van het toilet’.
Het taalgebruik is heel concreet en informeel.
Er staat éen uitdrukking in de tekst: ‘nodig hebben voor’. Deze uitdrukking is hoogfrequent.
De zinnen in de tekst hebben één hoofdgedachte per zin.
De hoofdgedachte van de zinnen staat aan het begin van de zin.
In de tekst staat geen jargon.
In de tekst komt geen figuurlijk taalgebruik voor.
De gemiddelde zinslengte is 9 woorden per zin.
De gemiddelde woordlengte is 5,11 letters per woord.
De Lix Measure is 35,66.
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:40:15 #43
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_65724097
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:26 schreef Freak187 het volgende:
VMBO.... Dat was vroeger VBO/MAVO toch?

Ik heb MAVO gedaan en ben uiteindelijk op het HBO afgestudeerd...

Waarom doet de overheid nu alsof er een stelletje idioten op het VMBO zitten?
Misschien zit ik ernaast, maar ik heb het idee dat dat komt doordat er meer allochtonen op het VMBO / MBO zitten? (niet vervelend of generaliserend bedoeld).
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:40:51 #44
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_65724122
Dat lijkt wel op de boekjes waarmee ik heb leren lezen. Als het niveau na de basisschool ondertussen zo laag is, dan mogen we ons hart vasthouden.
Siamo Tutti Antifascisti!
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:40:57 #45
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_65724126
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:40 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Misschien zit ik ernaast, maar ik heb het idee dat dat komt doordat er meer allochtonen op het VMBO / MBO zitten? (niet vervelend of generaliserend bedoeld).
Ja, en ze willen dat die zogenaamde allochtonen fatsoenlijk Nederlands leren en inburgeren geven ze die mensen zulke teksten als in de OP.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:43:20 #46
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_65724203
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:40 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Ja, en ze willen dat die zogenaamde allochtonen fatsoenlijk Nederlands leren en inburgeren geven ze die mensen zulke teksten als in de OP.
Het is gewoon wel duidelijk dat het een enorm lastig probleem is waar men nog niet over uit gediscussiëerd is.
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:58:16 #47
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65724627
Potentieel VMBO vs. universiteit topic. Derhalve een tvp.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 4 februari 2009 @ 11:01:33 #48
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65724721
Gezien mijn meest recente ervaring met MBO lesmateriaal verbaast het me niet.
pi_65724743
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:39 schreef Viking84 het volgende:
De Lix Measure is 35,66.
Misschien een domme vraag, maar wat is een Lix Measure?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_65724833
Vriendinnen van het vmbo kunnen ook boeken van Mulisch/Wolkers/Appel lezen, dus zie niet in waarom ze over een simpele tekst zouden moeten struikelen. Ik denk ook dat de meeste vmbo'ers gewoon geen zin hebben om wat uit te voeren, maar niet dom zijn. (naja een beetje dom omdat ze niets willen uitvoeren natuurlijk ).
Ik vind de eerstgenoemde tekst in ieder geval erg verwarrend, zou geen voldoendes kunnen halen als alle boeken uit dat soort teksten zouden bestaan.
  woensdag 4 februari 2009 @ 11:05:32 #51
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_65724840
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 11:02 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Misschien een domme vraag, maar wat is een Lix Measure?
Geen domme vraag, want ik had er zelf ook nog nooit van gehoord. En ik heb nota bene taalbeheersing gestudeerd .

Het heeft iig iets te maken met de zinslenge en het percentage lange woorden (van 6 of 7 letters of meer). Maar ik vraag me ook af waarom deze maat gebruikt wordt, aangezien ik er ook nog nooit van gehoord had. Kende bijv wel de Mean Length of Utterance (MLU).
Niet meer actief op Fok!
pi_65724860
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:42 schreef Xcalibur het volgende:
als dat het niveau is, is het een stuk erger dan gedacht.... dit is nog gekker dan basisschoolniveau
idd dit gaat nergens over wat een onleesbaar gebeuren
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')