abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65814026
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 13:23 schreef SicSicSics het volgende:

[..]
@Henkaway
Dus jij denkt dat de zorg goedkoper zou zijn geweest in het oude model?
De zorg was goedkoper in het oude model, ik was altijd particulier en deze overgang naar het huidige zorgkartel koste mij een verdriedubbeling van de premie aan dezelfde commerciële verzekeraar

in plaats van 1200 euro voor een zeer compleet pakket en een compensatie van de werkgever voor mij van 1000 euro

betaal ik nu 1200 euro voor een uitgekleed pakket en de compensatie van de werkgever gaat nu naar het zorgkartel in plaats van naar mij
pi_65814676
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 13:23 schreef SicSicSics het volgende:
Drama? Vertel!?!
Los van hoe je er inhoudelijk over denkt, het is natuurlijk een aaneenschakeling geweest van lapwerk en ad hoc maatregelen na de invoering.

Dat komt omdat het aan vooruitziende blik ontbrak en met name aan controle. Een stelsel is tot partijpolitiek projectje gemaakt dat snel af moest voordat er een andere kleur regering zat. Daarmee is het broddelwerk geworden.
quote:
Doe er wat aan! Ik zeg ook niet dat er niets verbeterd zou kunnen worden, maar zo'n correctief referendum lijkt mij geen stap in de goede richting inderdaad.
Er is wel echt een probleem, niet een waar ik wat aan kan doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_65817645
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 19:21 schreef superworm het volgende:
"Ja maar je kan stemmen!" Gelul, mooie praatjes in de maanden voor de verkiezingen en dan concessies tot ze een ons wegen. Dat stelt niks voor. Waar je op stemt zijn idealen, wat je krijgt is eenheidsworst.
Dat is niet zo gek. In de afgelopen decennia heeft geen enkele partij, bij mijn weten, als alleenheerser kunnen fungeren. Verschillende partijen vormen een coalitie waarin het geven en nemen is. Zo worden belangen van meerdere partijen meegenomen in een willekeurig besluit.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 23:00:39 #104
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65817904
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 22:53 schreef waht het volgende:

[..]

Dat is niet zo gek. In de afgelopen decennia heeft geen enkele partij, bij mijn weten, als alleenheerser kunnen fungeren. Verschillende partijen vormen een coalitie waarin het geven en nemen is. Zo worden belangen van meerdere [politieke] partijen meegenomen in een willekeurig besluit.
Maar het gaat toch om de belangen van de burger?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_65817998
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 23:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar het gaat toch om de belangen van de burger?
Zo nu en dan komen de belangen van de burger overeen met die van de partijen. Soms ook niet inderdaad. Dat is de aard van het beestje. Macht corrumpeert, bij iedereen. (Handjevol uitzonderingen over de gehele wereld.)
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 6 februari 2009 @ 23:30:46 #106
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_65818947
Moeilijke kwestie inderdaad. Mooie voor en tegen-argumenten worden er gesteld. Wat ik vind, voor zover het ienad wat kan schelen. Ik bemerk dat de gemiddelde Nederlander 'laks' is omdat ze dom zijn gehouden. Ze hebben zich nooit betrokken gevoeld bij kwesties die omgeven werden door moeilijke termen. Dus dachten ze het zal wel.

Mischien als de gemiddelde burger meer verantwoording krijgt, en het gevoel krijgt een echte stem te hebben, dat ze dan wel gaan nadenken over moeilijke zaken? Okay, is natuurlijk koffiedik kijken en niet een echt onderbouwd argument, maar als het er nooit komt zullen we het ook nooit weten.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  maandag 9 februari 2009 @ 08:26:09 #107
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_65871426
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 21:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Los van hoe je er inhoudelijk over denkt, het is natuurlijk een aaneenschakeling geweest van lapwerk en ad hoc maatregelen na de invoering.
Klinkt bijna als een echt project.

Zwak hoor, wel zeggen dat er een probleem is, maar er dan meteen je handen vanaf trekken. Zo kom je nooit van je weltschmerz af!
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 21:22 schreef henkway het volgende:

De zorg was goedkoper voor mij in het oude model, ik was altijd particulier en deze overgang naar het huidige zorgkartel koste mij een verdriedubbeling van de premie aan dezelfde commerciële verzekeraar
Zeg dat dan!

Ja, das balen, zo'n sociaal stelsel.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 9 februari 2009 @ 08:37:59 #108
pi_65871561
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 23:30 schreef Schenkstroop het volgende:
Moeilijke kwestie inderdaad. Mooie voor en tegen-argumenten worden er gesteld. Wat ik vind, voor zover het ienad wat kan schelen. Ik bemerk dat de gemiddelde Nederlander 'laks' is omdat ze dom zijn gehouden. Ze hebben zich nooit betrokken gevoeld bij kwesties die omgeven werden door moeilijke termen. Dus dachten ze het zal wel.

Mischien als de gemiddelde burger meer verantwoording krijgt, en het gevoel krijgt een echte stem te hebben, dat ze dan wel gaan nadenken over moeilijke zaken? Okay, is natuurlijk koffiedik kijken en niet een echt onderbouwd argument, maar als het er nooit komt zullen we het ook nooit weten.
De regentencultuur neemt de kiezer niet serieus. Als de kiezer niet serieus genomen word trekt die zijn handen af van de politiek waardoor de regenten de kiezer niet serieus hoeven nemen.

Of het nou een mechanisme is of doelbewuste sabotage van de regenten maakt niet uit, we moeten er van af.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  maandag 9 februari 2009 @ 11:39:39 #109
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_65875629
Ik begin meer en meer te denken dat dat inderdaad de opzet is van een "parlementaire democratie". Ik zie nu dat zo'n democratie helemaal niet efficient hoeft te zijn. Als het om efficientie te doen was gaat er bij mij eigenlik niet in. Er gaat zoals te merken evengoed veel tijd verloren door draaikonterij. En het volk raakt steeds minder tevreden.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_65876463
Een veto-recht voor het volk zou een heleboel--hoewel niet genoeg--dwaze wetsvoorstellen en besluiten tegenhouden. Voorlopig pluspunt voor mevr. Ter Horst
pi_65929738
quote:
Op maandag 9 februari 2009 11:39 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik begin meer en meer te denken dat dat inderdaad de opzet is van een "parlementaire democratie". Ik zie nu dat zo'n democratie helemaal niet efficient hoeft te zijn. Als het om efficientie te doen was gaat er bij mij eigenlik niet in. Er gaat zoals te merken evengoed veel tijd verloren door draaikonterij. En het volk raakt steeds minder tevreden.
Ja, alleen kun je nooit iedereen tevreden houden.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 22:13:43 #112
pi_65930182
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 22:04 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ja, alleen kun je nooit iedereen tevreden houden.
Het kan een stuk beter dan niemand tevreden.,
pi_65933387
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 22:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het kan een stuk beter dan niemand tevreden.,
En dat is zo? Lijkt mij nog best goed gaan, hoor.
pi_65936031
quote:
Op maandag 9 februari 2009 08:26 schreef SicSicSics het volgende:

[..]Zeg dat dan!

Ja, das balen, zo'n sociaal stelsel.
08-03-1983 dacht ik al

jonger dan mijn dochters
  woensdag 11 februari 2009 @ 08:26:33 #115
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_65938232
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 00:57 schreef henkway het volgende:

[..]

08-03-1983 dacht ik al

jonger dan mijn dochters
... Die waarschijnlijk minder zijn gaan betalen ... ? ...

De prijs kun je lang of kort over steggelen, maar een duurdere zorg was toch onontkoombaar. Veranderingen in de zorgvraag (o.a. vergrijzing) en het zorgaanbod (o.a. nieuwe technologieën) zullen er altijd toe leiden dat we in de toekomst meer zullen betalen dan nu.

De vraag is of je nu meer bent gaan betalen dan je anders in de toekomst had gedaan in de oude situatie (die op de lange termijn ook niet haalbaar was) en dat weet ik/ jij niet. Natuurlijk moeten de zorgverzekeraars hun kosten terughalen bij de consument, maar daar komt bij (gaat vanaf) dat ze elkaar (in theorie) wel beconcurreren.

Dus ik vind de 'ik ben meer gaan betalen dus het nieuwe stelsel is kut' wat kort door de bocht. Of ik nou 25 of 35 ben...

Maar, we dwalen af...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_65939030
quote:
Op vrijdag 6 februari 2009 20:45 schreef Argento het volgende:

[..]

Ja, omdat het leiden van een land ook gewoon een vak is.

Het volk jankt en piept dat het een lieve lust is, maar het heeft maar zelden het gelijk aan zijn kant. Al was het maar omdat de dagelijkse politiek niet gaat over de individuele belangen van Mien uit Urk, en dat is maar goed ook.

We hebben een representatieve democratie. Buiten de verkiezingen om moet het volk zo ver als maar enigszins mogelijk buiten de politiek gehouden worden want in een democratie is het volk nou eenmaal de zwakste schakel.
De stemgerechtigde bevolking is natuurlijk iets anders dan de hype die 'het volk' heet. Bovendien zie ik dat vermeende onvermogen van de stemgerechtigde bevolking eigenlijk niet bepaald terug in landen waar wel een correctief referendum bestaat. Een representatieve democratie valt bovendien prima aan te vullen met wat directere middelen als een correctief referendum. Een regering of individuele bestuurders kunnen net zo (in)capabel zijn als 'het volk'. Je ziet nu bijvoorbeeld al een grote discrepantie tussen de ideologische opvattingen van dit kabinet m.b.t. drugsbeleid en de door pragmatische overwegingen beïnvloede opvattingen van lokale bestuurders. Parlementaire democratieën en zeker die in Nederland zijn ook deels een partijpolitiek spelletje waardoor bijvoorbeeld veel maatregelen van het huidige kabinet vanuit de kokers van het CDA en de CU worden doorgedrukt, terwijl zij nou niet bepaald de goedkeuring dragen van de meerderheid van de stemmers bij de afgelopen verkiezingen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_65940753
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 08:26 schreef SicSicSics het volgende:
De prijs kun je lang of kort over steggelen, maar een duurdere zorg was toch onontkoombaar. Veranderingen in de zorgvraag (o.a. vergrijzing) en het zorgaanbod (o.a. nieuwe technologieën) zullen er altijd toe leiden dat we in de toekomst meer zullen betalen dan nu.
Dat is vreemd. In de vrije markt zorgen nieuwe technologieen en een grotere vraag i.c.m. een groter aanbod altijd voor prijsdalingen
  woensdag 11 februari 2009 @ 10:19:22 #118
3542 Gia
User under construction
pi_65940798
Ik ben voor een referendum in bepaalde zaken, maar dan wel onder voorwaarden.
Zoals een minimale opkomst van 50 procent voor een adviserend referendum en een minimale opkomst van 70 procent voor een bindend referendum.

In alle andere gevallen beslist de regering.

Reden? Omdat in sommige zaken mensen die niet geraakt worden door een wet, zich er ook niet druk over maken, waardoor vooral de 'gedupeerden' zullen gaan stemmen. Dit geeft dan een tamelijk scheef beeld.

Voorbeeldje: Rookverbod. Het merendeel van Nederland rookt niet, en vindt het rookverbod dus prima.
Verder zijn er onder de rokers en nietrokers velen die slechts zelden in een horeca-gelegenheid komen.
En hoewel de nietrokers dan wel liever rookvrij zitten, maken ze zich voor die enkele keer daar niet zo druk over dat ze de moeite zullen nemen te gaan stemmen voor handhaving van die wet.
De rokers echter zijn zeer gedreven om wel te gaan stemmen, of ze nu vaak of zelden uit gaan.

Oftewel, een scheve uitkomst.
pi_65941200
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:19 schreef Gia het volgende:
Ik ben voor een referendum in bepaalde zaken, maar dan wel onder voorwaarden.
Zoals een minimale opkomst van 50 procent voor een adviserend referendum en een minimale opkomst van 70 procent voor een bindend referendum.

In alle andere gevallen beslist de regering.

Reden? Omdat in sommige zaken mensen die niet geraakt worden door een wet, zich er ook niet druk over maken, waardoor vooral de 'gedupeerden' zullen gaan stemmen. Dit geeft dan een tamelijk scheef beeld.

Voorbeeldje: Rookverbod. Het merendeel van Nederland rookt niet, en vindt het rookverbod dus prima.
Verder zijn er onder de rokers en nietrokers velen die slechts zelden in een horeca-gelegenheid komen.
En hoewel de nietrokers dan wel liever rookvrij zitten, maken ze zich voor die enkele keer daar niet zo druk over dat ze de moeite zullen nemen te gaan stemmen voor handhaving van die wet.
De rokers echter zijn zeer gedreven om wel te gaan stemmen, of ze nu vaak of zelden uit gaan.

Je kletst als Balkenende , als het me niet schelen kan ga ik niet stemmen
scheef of krom
Laat doie mensen lekker roken, als ik in de kroeg kom maakt het me ook niet uit, dus stem ik niet
  woensdag 11 februari 2009 @ 10:39:09 #120
3542 Gia
User under construction
pi_65941435
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:32 schreef henkway het volgende:

[..]

Je kletst als Balkenende , als het me niet schelen kan ga ik niet stemmen
scheef of krom
Laat die mensen lekker roken, als ik in de kroeg kom maakt het me ook niet uit, dus stem ik niet
M.a.w. mensen met allerlei ziekten, zoals astma of hartaandoeningen hebben dan pech? Die kunnen dan niet naar een bruiloft bijvoorbeeld, omdat er gerookt wordt.
Nu wil ik hier niet de rookdiscussie aanzwengelen, maar ik gebruik dit even om te laten zien waarom zo'n referendum alleen werkt bij een minimale opkomst.
In dit geval legt een zieke minderheid het af tegen een rokende meerderheid, omdat de nietrokende meerderheid het allemaal geen bal kan schelen of die astmapatient wel of niet naar de bruiloft van zijn broer kan.

Daarom vind ik het beter als een kamer, ondersteunt door deskundigen, de wetgeving maakt, en niet de burger op basis van eigenbelang of laksheid.
  woensdag 11 februari 2009 @ 10:51:18 #121
pi_65941828
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:19 schreef Gia het volgende:

De meeste mensen gaan helemaal niet uit, en zeker niet naar kroegen en disco's. Van de mensen die wel uit gaan vinden de meesten rook geen probleem. Maar nu is er een rookverbod omdat 70% van Nederland niet rookt.
quote:

Precies. Juist een reden voor invoering van een correctief referendum, juist omdat de mensen die het aan gaan dan hun mening geven en er geen wetten worden ingevoerd in het "belang" van mensen die het helemaal niet aan gaan.
  woensdag 11 februari 2009 @ 11:08:58 #122
3542 Gia
User under construction
pi_65942413
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Precies. Juist een reden voor invoering van een correctief referendum, juist omdat de mensen die het aan gaan dan hun mening geven en er geen wetten worden ingevoerd in het "belang" van mensen die het helemaal niet aan gaan.

Het gaat een minderheid van zieke mensen zeer zeker wel aan, en die worden dan de dupe omdat een meerderheid z'n schouders ophaalt.
  woensdag 11 februari 2009 @ 11:22:59 #123
pi_65942899
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 11:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Het gaat een minderheid van zieke mensen zeer zeker wel aan, en die worden dan de dupe omdat een meerderheid z'n schouders ophaalt.
Die zieke mensen denken dat ze beter worden door 3 x in de week nachtenlang te gaan stappen?

Je argumenten worden steeds belachelijker. Bedankt voor je steun aan het referendum.
pi_65945414
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 11:08 schreef Gia het volgende:

[..]

jij neemt het op voor zieke mensen die mogelijk hele,aal niet uitgaan, dat is juist de ellende met de regering dat ze voorr anderen wil deneken.

Je mag niet naar de hoeren , je moet niet roken , je mag niet op zondag naar de kerk, je mag geen zout eten, je mag
Laat mensen zelf stemmen en beslissen

referendum betrekt mensen bij de politiek
  woensdag 11 februari 2009 @ 12:48:09 #125
52191 DABAMaster