abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 februari 2009 @ 10:51:18 #121
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_65941828
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:19 schreef Gia het volgende:

Voorbeeldje: Rookverbod. Het merendeel van Nederland rookt niet, en vindt het rookverbod dus prima.
De meeste mensen gaan helemaal niet uit, en zeker niet naar kroegen en disco's. Van de mensen die wel uit gaan vinden de meesten rook geen probleem. Maar nu is er een rookverbod omdat 70% van Nederland niet rookt.
quote:
Oftewel, een scheve uitkomst.

Precies. Juist een reden voor invoering van een correctief referendum, juist omdat de mensen die het aan gaan dan hun mening geven en er geen wetten worden ingevoerd in het "belang" van mensen die het helemaal niet aan gaan.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 11 februari 2009 @ 11:08:58 #122
3542 Gia
User under construction
pi_65942413
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Precies. Juist een reden voor invoering van een correctief referendum, juist omdat de mensen die het aan gaan dan hun mening geven en er geen wetten worden ingevoerd in het "belang" van mensen die het helemaal niet aan gaan.

Het gaat een minderheid van zieke mensen zeer zeker wel aan, en die worden dan de dupe omdat een meerderheid z'n schouders ophaalt.
  woensdag 11 februari 2009 @ 11:22:59 #123
pi_65942899
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 11:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Het gaat een minderheid van zieke mensen zeer zeker wel aan, en die worden dan de dupe omdat een meerderheid z'n schouders ophaalt.
Die zieke mensen denken dat ze beter worden door 3 x in de week nachtenlang te gaan stappen?

Je argumenten worden steeds belachelijker. Bedankt voor je steun aan het referendum.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_65945414
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 11:08 schreef Gia het volgende:

[..]

jij neemt het op voor zieke mensen die mogelijk hele,aal niet uitgaan, dat is juist de ellende met de regering dat ze voorr anderen wil deneken.

Je mag niet naar de hoeren , je moet niet roken , je mag niet op zondag naar de kerk, je mag geen zout eten, je mag
Laat mensen zelf stemmen en beslissen

referendum betrekt mensen bij de politiek
  woensdag 11 februari 2009 @ 12:48:09 #125
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_65945531
ben ik het mee eens, maar dan moeten er ook duidelijke regels worden opgesteld over wanneer een referendum kan worden gestart (op verzoek van de bevolking mogelijk dus) en dit niet kan worden geweigerd door de overheid.

Daarnaast lijkt het me wijs dat een referendum ook kan worden gestart om als bevolking voor motie van wantrouwen tegen het kabinet.

En tenslotte de mogelijkheid dit per post, sms (icm. digid), telefoon (icm. digid) en internet (icm. digid) te doen, dus dat je er geen dag voor vrij hoeft te nemen.
pi_65945611
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:48 schreef DABAMaster het volgende:
ben ik het mee eens, maar dan moeten er ook duidelijke regels worden opgesteld over wanneer een referendum kan worden gestart (op verzoek van de bevolking mogelijk dus) en dit niet kan worden geweigerd door de overheid.

Daarnaast lijkt het me wijs dat een referendum ook kan worden gestart om als bevolking voor motie van wantrouwen tegen het kabinet.

En tenslotte de mogelijkheid dit per post, sms (icm. digid), telefoon (icm. digid) en internet (icm. digid) te doen, dus dat je er geen dag voor vrij hoeft te nemen.
j a een online referendum
pi_65948980
Ik ben voor referendums bij belangrijke besluiten.
Om snel een paar voorbeelden te noemen, JSF aanschaf of zoals militaire steun aan vreemde mogendheden of in het verleden de Betuwelijn aanleg.

Eveneens ben ik voor verkozen burgemeesters waar iedereen zich verkiesbaar kan stellen.

Dát is democratie.
pi_65949712
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:48 schreef DABAMaster het volgende:

En hoe zit het dan met de ministeriële verantwoordelijkheid over een per referendum genomen besluit? Mijn punt is dat een staatsbestel één sluitend en gebalanceerd geheel moet vormen. Velen hebben dat niet door, maar het huidige bestel komt nog uit de tijd dat mensen daar goed over na konden denken.

Zo ook met de gekozen burgermeester, dat kan ook niet zomaar. De burgermeester is neergezet als een boven de partijen staande figuur die min of meer tussen de gemeente en het Rijksbestuur instaat, en dus ook door het rijk wordt benoemd. Als je dan overgaat op een gekozen burgermeester, moet je ook de rol van de gemeenteraad en de wethouders herzien, anders klopt het niet meer.

Maar het hoeft ook niet meer te kloppen, het gaat erom dat er wat ideetjes zijn om de schijn van democratisering op te roepen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_65950499
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:19 schreef Gia het volgende:
Ik ben voor een referendum in bepaalde zaken, maar dan wel onder voorwaarden.
Zoals een minimale opkomst van 50 procent voor een adviserend referendum en een minimale opkomst van 70 procent voor een bindend referendum.

In alle andere gevallen beslist de regering.
Bij een adviserend referendum beslist de regering sowieso. Een formele opkomstdrempel lijkt me in dat geval dan ook behoorlijk overbodig. Enerzijds omdat de regering sowieso kan besluiten om niets met het advies te doen en anderzijds, omdat ook bij een lagere opkomst de uitslag zo duidelijk zou kunnen zijn dat het belachelijk zou zijn als advies niet in de uiteindelijke beslissing mag worden meegenomen (bijvoorbeeld een opkomst van 49% en een meerderheid van 90%. Het lijkt me veel practischer als de regering zelf de waarde van het advies mag bepalen.

Een minimale opkomst van 70% is te hoog. In ieder geval zou ik dan grote vraagtekens moeten plaatsen bij de democratische legitimiteit van veel gemeenteraden en provinciale staten. Sowieso is het denk ik beter om te eisen dat de voor/tegen-stemmers een bepaald minimumpercentage van de bevolking uitmaken, dat ontneemt mensen in ieder geval de mogelijkheid om hun zin door te drukken door niet op te komen dagen.

Liever nog zou ik trouwens in het geheel geen beperkingen zien tov de opkomst. En als we ons dan echt zorgen moeten maken over de opkomst, doe dan maar een opkomstplicht.
quote:
Reden? Omdat in sommige zaken mensen die niet geraakt worden door een wet, zich er ook niet druk over maken, waardoor vooral de 'gedupeerden' zullen gaan stemmen. Dit geeft dan een tamelijk scheef beeld.

Voorbeeldje: Rookverbod. Het merendeel van Nederland rookt niet, en vindt het rookverbod dus prima.
Verder zijn er onder de rokers en nietrokers velen die slechts zelden in een horeca-gelegenheid komen.
En hoewel de nietrokers dan wel liever rookvrij zitten, maken ze zich voor die enkele keer daar niet zo druk over dat ze de moeite zullen nemen te gaan stemmen voor handhaving van die wet.
De rokers echter zijn zeer gedreven om wel te gaan stemmen, of ze nu vaak of zelden uit gaan.

Oftewel, een scheve uitkomst.
Jawel, een scheve uitkomst, maar ik zie nog altijd niet in, waarom dat probleem hier zo problematisch is dat het "gerepareerd" dient te worden met een forse opkomstdrempel, terwijl de representatie in het parlement in veel gevallen ook scheef is. Om mezelf te herhalen:
*Eerst worden bij de verkiezingen alle mogelijke onderwerpen samengevoegd om er één stem op uit te brengen.
*Vervolgens wordt er een regeringscoalitie gevormd, zodat een aanzienlijke minderheid van de uitgebrachte stemmen voor de resterende vier jaren volkomen genegeerd kan worden.
*En binnen die coalitie kunnen dan ook nog eens minderheidsstandpunten door onderhandeling de formele steun van een meerderheid krijgen.
En dat zou minder scheef zijn dan een referendum met een opkomst van onder de 70%
Alhoewel ik me voor kan stellen, dat niet iedereen zo goed van vertrouwen is om maar helemaal geen opkomstdrempel te hanteren, verbaas ik mij erover dat er vaak zo fors wordt ingezet op wel 50% of meer. Wie dat soort drempels op wil werpen kan denk ik beter op zoek gaan naar een leuk alternatief voor referenda (Bijvoorbeeld een herstemming na de eerstvolgende verkiezingen, ik zeg maar wat)
pi_65951372
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 14:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En hoe zit het dan met de ministeriële verantwoordelijkheid over een per referendum genomen besluit?
Zolang als er per referendum geen wetten en moties kunnen worden aangenomen die niet in theorie ook door onze volksvertegenwoordigers hadden kunnen worden aangenomen verandert er in theorie voor de ministers niet zoveel. Wetten daar heeft een minister zich gewoon aan te houden en moties die hebben ministers al vaker naast zich neergelegd.
pi_65952278
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 14:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En hoe zit het dan met de ministeriële verantwoordelijkheid over een per referendum genomen besluit? Mijn punt is dat een staatsbestel één sluitend en gebalanceerd geheel moet vormen. Velen hebben dat niet door, maar het huidige bestel komt nog uit de tijd dat mensen daar goed over na konden denken.

Zo ook met de gekozen burgermeester, dat kan ook niet zomaar. De burgermeester is neergezet als een boven de partijen staande figuur die min of meer tussen de gemeente en het Rijksbestuur instaat, en dus ook door het rijk wordt benoemd. Als je dan overgaat op een gekozen burgermeester, moet je ook de rol van de gemeenteraad en de wethouders herzien, anders klopt het niet meer.

Maar het hoeft ook niet meer te kloppen, het gaat erom dat er wat ideetjes zijn om de schijn van democratisering op te roepen.
nee je kan altijd domme ergumenten verzinnen, maar als het volk het wil dan moet het kunnen, regeltjes moeten dan opzij gezet worden
pi_65952797
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 15:59 schreef henkway het volgende:
nee je kan altijd domme ergumenten verzinnen, maar als het volk het wil dan moet het kunnen, regeltjes moeten dan opzij gezet worden
Maar het volk wil vaak dingen die niet kunnen.

Het punt is dat als je een referendum wil, dat je dan een integraal en sluitend staatsbestel moet maken waarin een referendum past. Je kunt niet zomaar wat dingen gaan toevoegen. En onze democratie bestaat uit regels, zonder dat blijft er niks over, dus zijn dat niet regeltjes die je even opzij kunt zetten. Je kunt ook niet zomaar even het regeltje dat alle stemmen even zwaar tellen opzij zetten bijvoorbeeld.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_65953065
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 16:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar het volk wil vaak dingen die niet kunnen.

Het punt is dat als je een referendum wil, dat je dan een integraal en sluitend staatsbestel moet maken waarin een referendum past. Je kunt niet zomaar wat dingen gaan toevoegen. En onze democratie bestaat uit regels, zonder dat blijft er niks over, dus zijn dat niet regeltjes die je even opzij kunt zetten. Je kunt ook niet zomaar even het regeltje dat alle stemmen even zwaar tellen opzij zetten bijvoorbeeld.
ja het volk is dom en kan geen besluiten nemen,eigenlijk kunnen ze niet stemmen
pi_65953611
Hoewel ik zeer voor een correctief referendum ben, ben ik fel tegen een open bindend referendum. Dat zou nog veel meer dan nu de dictatuur van de meerderheid betekenen en zou het land snel tot een intolerante bende corrumperen vol met dwaze wetten en verboden. Want het volk mag dan wel weten wat het niet wil, het heeft echter geen(!!) idee wat het wel wil
pi_65955525
Kansloos plan. Burgers kunnen eens in de 4 jaar al hun stem duidelijk maken. Dit werkt alleen maar vertragend.
  woensdag 11 februari 2009 @ 18:06:24 #136
3542 Gia
User under construction
pi_65956818
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 12:44 schreef henkway het volgende:

[..]

jij neemt het op voor zieke mensen die mogelijk hele,aal niet uitgaan, dat is juist de ellende met de regering dat ze voorr anderen wil deneken.
Het is niet zozeer dat ze niet uit willen gaan, maar anderen verhinderen die mogelijkheid.
Bijvoorbeeld een bruiloft! Als er geen rookverbod is, kan een astmapatient niet naar het huwelijksfeest van zijn eigen broer, collega, tante, whoever.
quote:
Je mag niet naar de hoeren , je moet niet roken , je mag niet op zondag naar de kerk, je mag geen zout eten, je mag
Laat mensen zelf stemmen en beslissen
Zolang het alleen zichzelf schade berokkent, ben ik het met je eens. Zodra anderen er fysiek hinder van ondervinden, heb je maar rekening te houden met die ander.
quote:
referendum betrekt mensen bij de politiek
Referendum geeft stampvoetende kleuters hun zin.
  woensdag 11 februari 2009 @ 18:21:08 #137
pi_65957270
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 18:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Het is niet zozeer dat ze niet uit willen gaan, maar anderen verhinderen die mogelijkheid.
Bijvoorbeeld een bruiloft! Als er geen rookverbod is, kan een astmapatient niet naar het huwelijksfeest van zijn eigen broer, collega, tante, whoever.
[..]
Het is niet de verantwoordelijkheid van de horeca of de overheid om de gasten(lijst) van iemands privé feest te regelen.
quote:
Zolang het alleen zichzelf schade berokkent, ben ik het met je eens. Zodra anderen er fysiek hinder van ondervinden, heb je maar rekening te houden met die ander.
[..]
Dat is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de desbetreffende individuen. De overheid kan dat alleen regelen voor de openbare ruimte, en een commerciële horecagelegenheid behoort daar niet toe. Iemands huwelijk al helemaal niet natuurlijk.
quote:
Referendum geeft stampvoetende kleuters hun zin.
De anti-rokers?

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 11-02-2009 19:11:09 ]
  donderdag 12 februari 2009 @ 08:59:39 #138
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_65975286
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 10:18 schreef beeer het volgende:

[..]

Dat is vreemd. In de vrije markt zorgen nieuwe technologieen en een grotere vraag i.c.m. een groter aanbod altijd voor prijsdalingen
De vraag wordt groter (meer mensen hebben zorg nodig = duurder) en het aanbod (nieuwe technologieën, medicijnen) duurder... Dus wordt de zorg duurder.

Maar je hebt deels gelijk, nieuwe technologie en operatie methodes hebben er voor gezorgd dat een by-pass operatie goedkoper wordt. Nog niet is, het traject wat aan ingebruikname voorafgaat is iets anders dan dat van een nieuwe Hard-disk. Dit duurt langer en moet beter getest worden (en is dus ook veel duurder).

Een kunstnier daarentegen zal meer kosten dan een spoel apparaat wat door meerdere personen gedeeld kan worden. Dus overal wordt de zorg zeker wel duurder. Als je naar andere ontwikkelingen kijkt, van (letterlijk) afgezaagde ledematen tot een bionische arm in de toekomst dan kun je zelf wel raden wat er goedkoper is.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 12 februari 2009 @ 09:00:24 #139
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_65975297
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 16:19 schreef henkway het volgende:
ja het volk is dom en kan geen besluiten nemen,eigenlijk kunnen ze niet stemmen
QFT!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 17 februari 2009 @ 17:49:27 #140
239156 0100
Lux et Libertas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')