Ik weet niet precies wat softwax is, maar wij hebben een eiken vloer die in de olie is gezet met een laag was eroverheen. Het is een transparante waslaag die we 1 a 2x per jaar opnieuw moeten aanbrengen.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 22:49 schreef Dipkip het volgende:
[..]
Maar dat mannetje behandelt hout alleen met olie, hardwax en lak. Ik heb softwax, dat schijnt juist de reden te zijn dat t niet magomdat ik dan de waslaag wegpoets ofzo.
Ja dat geldt voor mij ook. Vreemd dat het met zo'n simpel schema ineens verandert. Als t 1 grote zooi is, heb je idd echt geen zin om eraan te beginnen. Maar nu wordt het geen zooi meer (is de bedoeling dan he)quote:Op zondag 25 januari 2009 14:54 schreef Greys het volgende:
NouMooiNiet, snap jij het? Hoe het kan dat het dan ineens een soort-van-leuk wordt?![]()
Hoe opgeruimder en schoner het om je heen is, des te meer energie lijk je er wel van te krijgen. Dat is het voor mij denk ik. Niets is zo futloos makend als zooi om je heen, dan ga je er mega tegenop zien dat je ALLES moet doen. En nu is het steeds een klein beetje en word je er zelfs een beetje blij van!
Misschien moet ik dan maar gewoon groene zeep gebruiken en dan maar een beetje en niet te vaak. Ik heb nog wel van die was, dan moet ik alleen zorgen dat ik het ook echt eens per jaar er opnieuw op doequote:Op zondag 25 januari 2009 14:04 schreef -marz- het volgende:
Ik weet niet precies wat softwax is, maar wij hebben een eiken vloer die in de olie is gezet met een laag was eroverheen. Het is een transparante waslaag die we 1 a 2x per jaar opnieuw moeten aanbrengen.
Allesreiniger is verboten aldus onze 'vloerman', dat is te agressief, maar een dopje groene zeep mocht wel.
De waslaag gaat er dan idd wel stukje bij beetje weer af, een mooie reden om niet te vaak te dweilen.
me too en ik gebruik het schema nog geneens een week! i love lijstjesquote:Op zondag 25 januari 2009 15:05 schreef Greys het volgende:
Weet je waar ik ook zo blij van word? Echt heel stom hoor, niet lachen
Van het feit dat als er op een dag bv vijf gekleurde hokjes staan, dat twee van die hokjes bv supersnelle en simpele klusjes zijn!Honden- en kattenvoerbakjes schoonmaken. Nou, 1 minuutje! En dan zijn er nog maar vier vakjes over. Vaatwasser uitruimen, hoppa, weer eentje minder. Het gaat best snel op die manier!
Ik ben dus echt letterlijk die hokjes aan het wegwerken
Heb ik ook, en een tas voor plastic (dat kan gratis naar de gemeentewerf), een bak glas en een bak statiegeldflessen, een doos oud papier.. Meteen sorteren en opruimenquote:Op zondag 25 januari 2009 15:08 schreef Psych-case het volgende:
[...]
Tip: heb altijd een plastic tas bij de hand waar je oude kleding in kunt doen dan doe je de kleding die je niet meer wilt dragen maar nog wel goed is in die tas en als ie vol is dan breng je 'm naar de kledingcontainer. Zo raakt je kast ook niet overvol met dingen die je niet meer draagt en blijft het netjes.
Ik spray mijn kookplaat na elke beurt in met Muscle en neem de boel daarna af met een doekje. Hecht het vet niet zo aan. En die draadstangen die gaan regelmatig naar pa en ma mee en daar de vaatwasser in!quote:Op zondag 25 januari 2009 17:17 schreef Greys het volgende:
Oh en ik zie ook wel dat er nog wat vet om de gaspitten zit maar ik ben niet voor niets een Peggy
die heb ik ook voor mijn gasfornuis.. de vetvlekken gaan eraf maar.......quote:Op zondag 25 januari 2009 18:22 schreef Popples het volgende:
deze gebruik ik voor bijna alles, fornuis, keukenkastjes, magnetron,oven, voor de badkamer enz enz.
[ afbeelding ]
zelfs voor etensvlekken van de kids in de kleren.
nou ja niet 58 totaal hoor... maar als ik alles binnen en buiten moet zemen kom ik op 58....quote:
Mwah ik kook om de ene dag dus ik maak mijn fornuisje 3 tot 4 x per week schoon. Doordat het een spray is doe je er langer mee. Heb 'm ook wel eens aangelengd met water maar volgensmij doe ik wel een jaar met 1 spray. Ach ik gebruik geen vochtige doekjes dus dat is weer mijn besparing he! Ieder zo zijn verspilling.quote:Op zondag 25 januari 2009 18:18 schreef Greys het volgende:
Dank voor de tip! Ga ik ook eens proberen, dat insprayen!
Is dat niet een dure hobby trouwens, elke dag inspuiten met Muscle? Is dat niet haske duur?
Ik heb juist expres de leuke klusjes ook op het schema gezet. Die werken een stuk makkelijker weg zodat je meer resultaat (=streepjes) op de lijst ziet, daar worden de andere klusjes ook leuker van, haalt het gemiddelde omhoog zeg maar.quote:Op zondag 25 januari 2009 15:08 schreef Psych-case het volgende:
Nou hier komt ie:
Vrijdag:
- kleren gewassen en opgehangen
- afgewassen
- bed verschoont
- boodschappen opgeruimd
Zaterdag:
- aquarium onder handen genomen
- vloer geveegd (woonkamer, keuken, slaapkamer, halletje)
- wc schoongemaakt
- meubels afgestoft
Zondag:
- was opgevouwen
- was gestreken
- kleding uitgezocht (oude dingen in de kledingzak)
- kleren gestreken
- afgewassen
Koken heb ik ook gedaan maar dat vind ik geen rotklus of iets waar ik een hekel aan heb dus dat zet ik niet in het rijtje.![]()
Tip: heb altijd een plastic tas bij de hand waar je oude kleding in kunt doen dan doe je de kleding die je niet meer wilt dragen maar nog wel goed is in die tas en als ie vol is dan breng je 'm naar de kledingcontainer. Zo raakt je kast ook niet overvol met dingen die je niet meer draagt en blijft het netjes.
Nog een tip: schoonmaken met muziek maakt het leuker!
Ik heb ook een 1-persoons huishouden, en haal voor ongeveer 30-35 euro boodschappen in de week. Meestal ga ik naar de Jan Linders of Jumbo of Plus en soms haal ik bij de Aldi / Lidl een aantal dingen.quote:Op zondag 25 januari 2009 19:27 schreef Laniboekje het volgende:
Zit nu even op mijn werk bij te lezen. Ben gisteravond thuis vertrokken en kom dinsdagavond ook pas weer terug. De klusjes die voor zondag en maandag stonden blijven dan wel even staan maar hey, er wordt verder ook niets vies als je er niet bent.
Ik heb nog wel een vraag... hoort een beetje bij het huishouden. De boodschappen... Ik ben er fan van om altijd de aanbiedingen af te lopen bij de AH en de Super de Boer (C1000 is helaas net een maandje geleden overgenomen door de AH). Maar ik merk dan wel dat ik en bij de AH én bij de Super de aanbiedingen ga halen en dan zit je toch al gauw op 50-60 euro in de week aan boodschappen. Ik vind dat veel voor mij alleen... en af en toe heb ik ook het idee dat ik dingen koop die helemaal niet nodig zijn, maar wel lekker...
Hebben jullie daar een systeempje in?
Met een lege maag boodschappen doe ik sowieso al nooit. Maar zelfs als ik met een lege maag ga shoppen kunnen lekkere dingen me niet bekoren. Ben toch al niet zo een grote eter.quote:Op zondag 25 januari 2009 19:48 schreef Popples het volgende:
lani niet met een lege maag boodschappen doen.
ik heb zelf ook niet veel te besteden.
wat ik doe is een weeklijstje maken en kijken wat er in de aanbieding is. daar mijn eten op afstemmen. de duurdere merken hoeven ook niet altijd de lekkerste te zijn.
ik ga veel naar de lidl scheelt een hoop. zoals de melk en beschuit enz. scheelt echt veel.
brood koop ik bij de jan linders scheelt 15 cent met de c1000 en de brood is verser en langer lekkerder.
ik haal eigenlijk overal mijn spullen vandaan.
keukenpapier en wasmiddel, voer voor decavai's en zeep, tandpasta koop ik allemaal in duitsland veel goedkoper. tja enmet jengelende kinderen en een vent die 2 rijen verder staat helpt ook
Ah, er kan dus voor mij ook nog 10 euro af als ik wat meer naar de Aldi/LIDL zou gaan, die zitten nog wel in de buurt van waar ik woon. Voor 2 dagen koken doe ik ook altijd al, daar ben ik gelukkig heel creatief in. Ik ga binnenkort ook standaard twee avonden werken en dus kan ik ook op mijn werk eten, gratis! En af en toe eet ik nog bij mijn vriend en dat scheelt dan ook weer.quote:Op zondag 25 januari 2009 20:14 schreef NouMooiNiet het volgende:
[..]
Ik heb ook een 1-persoons huishouden, en haal voor ongeveer 30-35 euro boodschappen in de week. Meestal ga ik naar de Jan Linders of Jumbo of Plus en soms haal ik bij de Aldi / Lidl een aantal dingen.
Als ik kook dan is dat vaak voor 2 dagen, gister bv heb ik 1/2 kipfilet gewokt met paprika/champignons/ui/knoflook en kruiden en dat gegeten met wat aardappels. De helft van het wokgerecht hou ik over en dat heb ik net gehad met rijst.
Zo kun je ook een avond een salade maken of een broodmaaltijd. En ik eet veel pasta met groenten.
Ik haal wel altijd alles vers en eet elke dag thuis! Dus geen vette rommel in mijn lijfje. Verder eet ik heel weinig vlees en dat merk ik ook echt in mijn portemonee. Ik heb een zak met vissen in de vriezer liggen, en nog wat dingen die ik 'voor de helft heb opgegeten', zoals pastasaus ofzo.
Misschien heb je hier iets aan!
Bij mij is het soms ook wat meer hoor, als toevallig t wasmiddel, de aardappels, wcpapier en shampoo tegelijk op zijn, dan ben ik ook meer kwijt.. Maar inderdaad creatief zijn met je spullen, je bedenkt in de loop van de tijd dat je zelf kookt steeds andere gerechten..quote:Op zondag 25 januari 2009 20:16 schreef Laniboekje het volgende:
[..]
Met een lege maag boodschappen doe ik sowieso al nooit. Maar zelfs als ik met een lege maag ga shoppen kunnen lekkere dingen me niet bekoren. Ben toch al niet zo een grote eter.
Ik maak ook altijd wel een weeklijstje, en dan de dingen die ook echt op zijn. Daarna de aanbiedingen erop zetten en dan thuis kijken wat ik al heb liggen (bijv. dat ik al genoeg vlees in de vriezer heb) en dan gaan er weer dingen af. Aan het einde heb ik dan nooit echt een vol karretje maar het is toch al gauw 40-50 euro in de week. Of mekker ik nou gewoon en is 40 - 50 euro normaal voor een 1-persoons (soms 2-persoons) huishouden? Ik woon nog maar twee maanden echt helemaal op mijzelf dus moet nog een beetje wennen aan de uitgaves.
Eerst aanpassen aan wat er in je eigen huis moet gebeuren joh.quote:
Ik heb gewoon aluminiumfolie op de bodemplaat gelegd. Regelmatig vervangen en even met wat ovenreiniger over de zijkanten en de ovendeur en dan blijft hij prima schoon.quote:Op maandag 26 januari 2009 10:35 schreef Popples het volgende:
pf wat lief van je mama.
nog een tip om je oven schoon te houden als je iets op het rooster maakt.
leg onder je rooster de bakplaat die bij je oven zit en doe daar bakpapier op. trek je hem zo weg en is hij schoon.
Ik heb zaterdag die dingen gereinigd met van die stalen sponsjes waar van dat roze zeep in zit. Gaat super goed. Daar doe ik ook de ijzeren rekjes op t fornuis mee.quote:Op maandag 26 januari 2009 10:46 schreef maok het volgende:
spuit 11, mij scherm stond te lang open, maar de vraag blijft staan
Weg flikkerenquote:Op maandag 26 januari 2009 21:57 schreef P.F het volgende:
Kijk dit heb ik dus gekregen, maar ik weet niet zo goed wat ik precies waar mee moet doen
[ afbeelding ]
1 schuurmiddel
2 badreiniger
3 glasreiniger
4 WC garnituur
5 alles-reiniger
6 emmer
7 gel WC reiniger
8 afwasmiddel
9 superzeem
10 afwas borstel
11 vaatdoek
12 huishoudspons
13 schuursponsen
En ik krijg nog een klein flesje bleek (14), dus die doet ook mee
..Ik geloof dat 8 en 10 matchen, maar de rest?!
Ja en nummer 4quote:Op maandag 26 januari 2009 22:04 schreef P.F het volgende:
[..]
Ja, maar dat doe je toch ook al met bleek en schuurmiddel!
Dank je!! Ik mis alleen nog 1, 3, 11, 12, 13quote:Op maandag 26 januari 2009 22:05 schreef krakkemieke het volgende:
4 en 7 matchen ook. Scheutje reiniger in de wc, even laten in werken en uitborstelen.
12 en 9 matchen ook. Als je ramen gaat zemen, water met een scheut schoonmaakazijn in emmer(6) doen. Spons met water over het raam halen, droogtrekken met trekkertje (15). Strepen wegvegen met zeem.(9).
Allesreiniger (5) is voor vieze dingen die geen afwas zijn. De vloer bijvoorbeeld.
Badreiniger is om 1x per week in de douche te gebruiken. Tegen zeep en kalk.
Ik ben trots op je!quote:Op maandag 26 januari 2009 22:10 schreef P.F het volgende:
[..]
Dank je!! Ik mis alleen nog 1, 3, 11, 12, 13
11 is gewoon voor op het aanrecht, en daarvan moet je geloof ik iedere dag een nieuwe?
Ik heb nog geen bleek, maar dat is dus nergens voor nodig ?quote:Op maandag 26 januari 2009 22:09 schreef krakkemieke het volgende:
Bleek kan je idd wegflikkeren.
In wc middel zit waarschijnlijk wat zuur, dat werkt tegen kalk. Chloor doodt bacterien, maar doet niks tegen kalk. Kalk heeft leuke holletjes waar bacterien in kunnen groeien......
Als je je wc schoonmaakt met schuurmiddel, kan je je glazuur poreus maken, met bovenstaande lieve holletjes voor bacterien als resultaat.
Voor incidenteel gebruik in keuken / sanitair. Applicatie met spons. Schurende ronddraaiende bewegingen.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:57 schreef P.F het volgende:
Kijk dit heb ik dus gekregen, maar ik weet niet zo goed wat ik precies waar mee moet doen
[ afbeelding ]
1 schuurmiddel
Bad? Gokje. Applicatie met spons. Waarschijnlijk verdunnen met warm water, zie opschrift.quote:2 badreiniger
Glazen (ramen), spiegels. Te gebruiken met zeem.quote:3 glasreiniger
Om pot mee te schrobben bij spporvorming en bij regelmatige reiniging met bleek of ander toiletreinigspul. Alleen gebruiken voor pot.quote:4 WC garnituur
Wissewasjesquote:5 alles-reiniger
Te gebruiken bij te verdunnen schoonmaakmiddelen (zie opschrift betreffende middel).quote:6 emmer
Toiletreiniging; in op en om pot: in pot met toiletborstel, op en om pot met spons en/of dweil / lapjequote:7 gel WC reiniger
Handafwas. Met afwasborstel en/of spons.quote:8 afwasmiddel
Ruiten & spiegels. Met glasreiniger of (verdunde) spiritus. Onderdompelen, goed uitknijpen, glas poetsen.quote:9 superzeem
Handafwas. Afwasmiddel.quote:10 afwas borstel
Afnemen oppervlakten keuken, tafels etc. Ook geschikt als invaldweil.quote:11 vaatdoek
Nattere variant van de vaatdoek, vooral geschikt voor opruimen van teveel natte rotzooi.quote:12 huishoudspons
Overal goed voor, behalve autowassen.quote:13 schuursponsen
Af en toe extra super schoonmaken van wc en ander sanitair.quote:En ik krijg nog een klein flesje bleek (14), dus die doet ook mee
Schuurmiddel gebruik je voor dingen die niet snel krassen en heul vies zijn. Bijv. een emaille kookplaat met aangekoekte overgekookte melk. In realiteit zul je deze niet vaak gebruiken tenzij je echt grof wil poetsen. Je gebruikt het op een schuursponsje (13).quote:Op maandag 26 januari 2009 21:57 schreef P.F het volgende:
1 schuurmiddel
2 badreiniger
3 glasreiniger
4 WC garnituur
5 alles-reiniger
6 emmer
7 gel WC reiniger
8 afwasmiddel
9 superzeem
10 afwas borstel
11 vaatdoek
12 huishoudspons
13 schuursponsen
En ik krijg nog een klein flesje bleek (14), dus die doet ook mee![]()
15 is een water trekkertje
en kreeg je geen hh schoenen erbij om je handen te beschermen tegen kloven en rimpels en uitdrogen van gebruik van al dat spul !?quote:Op maandag 26 januari 2009 22:06 schreef P.F het volgende:
ik gebruik eigenlijk altijd overal allesreiniger voor
alles-reiniger
voor alles [ afbeelding ]
Nee! Maar die kan ik nog wel even bietsenquote:Op maandag 26 januari 2009 22:37 schreef AnneX het volgende:
[..]
en kreeg je geen hh schoenen erbij om je handen te beschermen tegen kloven en rimpels en uitdrogen van gebruik van al dat spul !?
En een pot vaseline om je handen te verzorgen?
Succes en ben errug beneiuwd hoe je kamer wordt...
De buitenkant en het plastic achter de wc moeten ook. Zeker als je mannen op bezoek krijgt.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:14 schreef P.F het volgende:
Dus de buitenkant van de pot hoeft niet? En dat plastic achter de wc?
Tsja Amsterdam hé, t blijft een agressieve stadquote:Op maandag 26 januari 2009 23:32 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Sowieso vind ik dat je wel erg veel agressieve chemische middelen hebt gekregen. Schoonmaakazijn, soda en groene zeep doen ook al wonderen en zijn beter voor het milieu.
quote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:03 schreef Laniboekje het volgende:
Oh, en ik heb nu al zo een 30 mailtjes van Flylady voorbij zien komen.
Op welke mailtjes moet je eigenlijk letten? Ergens een mailtje waarin ze dan zet wat er vandaag op de planning staat?
Ja, dat snap ik nu heel erg goed.quote:Op dinsdag 27 januari 2009 10:26 schreef Greys het volgende:
[..]![]()
Snap je nu waarom ik een eigen planning lijstje heb gemaakt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |