abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 januari 2009 @ 00:23:35 #161
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_65304114
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:17 schreef watchers het volgende:

[..]

Rond 2000? 1990 zal je bedoelen. De crisis in Japan loopt een tijdje. Net als de gestage daling van de huizenprijzen overigens.
[..]

Ze lopen daar dan ook nog wat op voor. Nederland volgt de komende jaren gewoon. We zijn namelijk economisch gezien nogal afhankelijk van buitenlandse economieën.
[..]

Die crisis is dan ook nog niet zo lang bezig en zal nog een flinke poos doorgaan. Zoals al gezegd: huizenbubbels lopen een stuk langzamer vol en leeg dan andere bubbels.

En zoals je dus ziet: huizenbubbels kunnen in verschillende landen door verschillende factoren ontstaan en door verschillende factoren weer leeglopen.
[..]

Sorry to burst your bubble, maar we zijn van een land van spaarders overgegaan naar een land van schuldenaars. Verder staan er vrij belangrijke zaken als een economische krimp van 2% en verdubbelde werkeloosheid (of meer) nog in wachtkamer.
Ik wilde net een heel verhaal gaan tikken als reactie op Blik. Maar bij bovenstaande kan ik me compleet aansluiten.

En hoe spaarzaam is een volk als het zo'n beetje de grootste schuld per hoofd van de bevolking ter wereld. Maar nee, dat is helemaal niet erg, want daar staat hetzelfde aan waarde tegenover
pi_65304352
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:57 schreef Blik het volgende:
Een huizenbubble, dat zal ik absoluut niet ontkennen. Grootste schuldige hierin is de overheid met de overdrachtsbelasting. De relatief goedkope huizen gaan relatief vaak van de hand en stijgen daardoor sneller
HRA, overdrachtsbelasting, grondpolitiek.
quote:
mij hoor je niet zeggen dat die landen met elkaar te vergelijken zijn, ik zeg dat die landen veel harder getroffen zijn dan Nederland door de IT-crisis van 2000 (Japan) of de kredietcrisis (Amerika en UK). De daling van de huizenprijzen in de jaren 80 had o.a. ook te maken met de absurd hoge rente 12 a 13% die er toen was.
Het gaat bij huizen om de betaalbaarheid. Die is met een lagere rente en hoge prijzen een stuk slechter dan met een hoge rente en een lage prijs. De betaalbaarheidsindex staat daarom nu al bijna op het niveau van eind jaren 70. Even belangrijk is natuurlijk of je nog een hypotheek krijgt, het risico van een grote schuld wilt nemen en uberhaupt nog voldoende verdient om een huis te kopen.
quote:
de meeste doemdenkers hier hebben het over een termijn van maximaal een jaar, anders werd er niet zo'n enorm probleem van gemaakt dat de huizenprijzen op langere termijn omlaag gaan.
Dat van dat jaar heb ik slechts weinig gelezen. Degenen die een probleem maken van dalende huizenprijzen zijn in ieder geval niet die 'doemdenkers'
quote:
Als het om de lange termijn gaat is het al helemaal niet schokkend aangezien de huizenprijzen op langere termijn ook grote stijgingen heeft gehad.
Dat is ook zo. De paniek is dan ook voornamelijk te zien bij de partijen die denken dat hun winsten gaan verdwijnen: dus makelaars, projectontwikkelaars, maar ook een deel van de huizenbezitters. Ik hoor eerder van 'doemdenkers' dat het eens tijd werd dat er een gezonde correctie kwam. En dat vind ik ook.
quote:
So what als de economie 2% krimpt, daarna stijgt het wel weer hoor. No big deal, ooit van conjunctuur gehoord? Zo gaat het nou éénmaal met economieen. Mensen laten zich bijna zelf een depressie aanpraten door de media met alle negatieve berichten. Voor de meeste mensen veranderd er nauwelijks iets, maar in de media hoor je alleen de mensen die geraakt worden. slecht nieuws sells
Weleens een echte economische crisis meegemaakt? Die van de jaren 80 bijvoorbeeld. Dat is wel even wat andere koek helaas. De achteruitgang komt voornamelijk door zeer onverantwoordelijk handelen in de voorgaande jaren. Dat dalingen en stijgingen natuurlijk bij de economie horen, ben ik met je eens. Alleen zitten we op dit moment wat dat betreft in iets anders dan de gewone conjunctuur. Overigens ben ik van mening dat een crisis op zijn tijd niet te voorkomen is en ook niet per se slecht hoeft te zijn. Hopelijk leert men er nog wat van.
quote:
En ja, het zou de overheid sieren om iets aan de situatie te doen op de huizenmarkt, maar dat heeft niks te maken met de huidige crisis, dat is iets waar ze 10 jaar geleden aan hadden moeten beginnen. Het zou ze bijvoorbeeld sieren om die belachelijke overdrachtsbelasting af te schaffen. De huidige crisis is alleen iets wat de roep om verandering heeft aangewakkerd
Dat klopt inderdaad (naast ook nog de HRA en grondpolitiek). Een ding is zeker: nadat we deze crisis te boven zijn gekomen, gaan de bubbels gewoon weer net zo hard door. Daar maak ik me dan weer geen illusies over.
pi_65304420
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:23 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik wilde net een heel verhaal gaan tikken als reactie op Blik. Maar bij bovenstaande kan ik me compleet aansluiten.
You're welcome
quote:
En hoe spaarzaam is een volk als het zo'n beetje de grootste schuld per hoofd van de bevolking ter wereld. Maar nee, dat is helemaal niet erg, want daar staat hetzelfde aan waarde tegenover
Nou precies. We hebben nog steeds dat mythische spaarzame aura boven Nederland hangen, maar dat is echt iets uit het verleden, toen dat nog klopte en we zuunig waren. In de loop van de jaren 90 is er wat dat betreft een ware cultuuromslag geweest.
  donderdag 22 januari 2009 @ 00:37:59 #164
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_65304469
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:35 schreef watchers het volgende:

[..]

You're welcome
[..]

Nou precies. We hebben nog steeds dat mythische spaarzame aura boven Nederland hangen, maar dat is echt iets uit het verleden, toen dat nog klopte en we zuunig waren. In de loop van de jaren 90 is er wat dat betreft een ware cultuuromslag geweest.
Wat nog wel in het voordeel van NL spreekt zijn de kapitaal gebaseerde pensioenen.
pi_65304561
Ik ga rond april een huisje kopen, dus laat de prijzen nog maar even wat verder zakken
pi_65305863
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 19:51 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik dat zou doen ik zit niet in die situatie, maar kraaksandaal vergeet voor het gemak dat het van héél veel omstandigheden afhankelijk is.
Kraaksandaal heeft eind jaren 80 na jarenlange dalingen een mooie 2 onder 1 kap jaren 30 woning met 600 vierkante meter grond en grote schuur met zolder gekocht voor 125.000 gulden.
***** Kraak.....
  donderdag 22 januari 2009 @ 04:10:46 #167
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_65305936
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 03:35 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Kraaksandaal heeft eind jaren 80 na jarenlange dalingen een mooie 2 onder 1 kap jaren 30 woning met 600 vierkante meter grond en grote schuur met zolder gekocht voor 125.000 gulden.
Even uitgaande van 20 jaar geleden en een gemiddelde inflatie van 3% per jaar dan zou dat dus anno 2009 +/-225k guldens zijn, ofwel net ¤100k. Ik zal ongetwijfeld ergens te positief hebben gerekend (echt inflatie cijfer heb ik niet opgezocht, was even een gok) en wellicht dat de markt toen wat ondergewaardeerd was. Vooruit, 25% erbij.

¤125k,

Zal dat mogelijk zijn in een aantal jaar (zeg 7-10jr), inflatie over die termijn even niet meegerekend.

Als ik die wel meereken en wederom uitga van 3%, dan is het na 8 jaar ¤190k. Dus eigenlijk moeten we hier maar even vanuit.

Zo'n huis als je nu hebt over 8 jaar voor ¤160k? Reeel of niet? Heb je een idee wat het nu waard is?
pi_65305946
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 03:35 schreef kraaksandaal het volgende:

Tsk, iedereen denken dat je een krakende hippie bent, is mevrouw gewoon huiseigenares en grootgrondbezitster!
pi_65305957
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 04:10 schreef Richie_Rich het volgende:

Zo'n huis als je nu hebt over 8 jaar voor ¤160k? Reeel of niet? Heb je een idee wat het nu waard is?
Op de top van de markt was het huis zonder verder verbouwingen rond de 350.000 euro waard.
Nu is 't wat de gek ervoor geeft, heeft veel grond en unieke sfeer.
Moet nog wel nodige onderhoud verricht worden de komende jaren.

*btw , heb het al een tijdje geleden verkocht en de winst in grond gestopt.
***** Kraak.....
pi_65305972
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 04:15 schreef dvr het volgende:

[..]

Tsk, iedereen denken dat je een krakende hippie bent, is mevrouw gewoon huiseigenares en grootgrondbezitster!
De meeste ex hippies hebben een flinke overwaarde op hun huis.
Ik kom uit de generatie nix.
***** Kraak.....
  donderdag 22 januari 2009 @ 11:49:19 #171
78918 SeLang
Black swans matter
pi_65311894
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 23:22 schreef Blik het volgende:

[..]

Japan is enorm hard getroffen door de economische crisis rond 2000.
De top van de Japanse bubble was in 1989/1990.
Huizen kosten nu ongeveer de helft van wat ze 19 jaar geleden kostten en aandelen ongeveer 1/5.
Ow, en woonruimte in Japan is veel schaarser dan in Nederland.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 22 januari 2009 @ 11:59:12 #172
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_65312264
Wat ik me bij het Japanse voorbeeld altijd afvraag: geven Japanners nu ook een kleiner deel van hun huishoudinkomen uit aan wonen in vergelijking met 1990?
Never explain, never apologize.
pi_65327779
Ik heb me verdiept in de onderliggende cijfers van het nieuwsbericht van het kadaster, dat de prijzen weer omhoog gaan... Hier kun je onderbouwing nalezen van het kadaster.

Ik wil graag weten wat de verhouding in aantallen en bedragen is per marktsegement. Want dat zegt mij meer dan alleen het bericht dat er weer een stijging is...waar vindt die stijging plaats?

Aantallen 2007/2008:
2/1kap -19% in 1 jaar.
rijtjeshuis -10%
Mijn conclusie: Goedkopere woningen worden minder slecht verkocht dan duurdere woningen.

Bedragen dec/nov 2008
2/1kap -3,37%
rijtjeshuis + 1,7%

Het lijkt er dus op dat er voornamelijk goedkopere woningen verkocht worden en dat die wat in prijs gestegen zijn. Duurdere woningen worden niet goed verkocht en dalen in prijs.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65328236
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 00:42 schreef Devz het volgende:
Ik ga rond april een huisje kopen, dus laat de prijzen nog maar even wat verder zakken
Ik zou nog even een paar jaar blijven huren, gaat je een hoop geld opleveren
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_65328308
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 21:03 schreef Sjabba het volgende:

De stijging bedoel je?

Van de executieverkopen
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_65328608
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 19:36 schreef capricia het volgende:
Ik heb me verdiept in de onderliggende cijfers van het nieuwsbericht van het kadaster, dat de prijzen weer omhoog gaan... Hier kun je onderbouwing nalezen van het kadaster.

Ik wil graag weten wat de verhouding in aantallen en bedragen is per marktsegement. Want dat zegt mij meer dan alleen het bericht dat er weer een stijging is...waar vindt die stijging plaats?

Aantallen 2007/2008:
2/1kap -19% in 1 jaar.
rijtjeshuis -10%
Mijn conclusie: Goedkopere woningen worden minder slecht verkocht dan duurdere woningen.

Bedragen dec/nov 2008
2/1kap -3,37%
rijtjeshuis + 1,7%

Het lijkt er dus op dat er voornamelijk goedkopere woningen verkocht worden en dat die wat in prijs gestegen zijn. Duurdere woningen worden niet goed verkocht en dalen in prijs.
De echte klappen vallen trouwens in de nieuwbouw. Wel groei t.o.v. november, maar t.o.v. december een jaar geleden -32%, en op jaarbasis (dus heel 2008 in vergelijking met heel 2007) -58%. En dat zijn ook de berichten die we de laatste maanden lezen: dat de nieuwbouw volledig stil is komen te liggen.
pi_65328669
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 20:10 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De echte klappen vallen trouwens in de nieuwbouw. Wel groei t.o.v. november, maar t.o.v. december een jaar geleden -32%, en op jaarbasis (dus heel 2008 in vergelijking met heel 2007) -58%. En dat zijn ook de berichten die we de laatste maanden lezen: dat de nieuwbouw volledig stil is komen te liggen.
Als dat maar lang genoeg gaat duren, dan krijgen we meer verouderde woningen...ik weet niet of we daar blij mee moeten zijn.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65331152
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 22:12 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat gaat nog leuk worden als de volgende cijfers bekend worden.

De cijfers van de afgelopen twee maanden zeggen natuurlijk helemaal niets over de toekomst.
Het enige wat nu duidelijk is dat de huizenmarkt stagneert, maar dat wisten we al.
Persoonlijk zie ik toch wel donkere wolken aan de horizon.
Er komt een recessie aan. Dat betekent dat er toch weer mensen in de betalingsproblemen gaan komen de komende tijd. Als dat er genoeg zijn, heeft dat ook invloed op de huizenmarkt.

Je merkt nu al dat het aantal executieverkopen toe lijkt te nemen. Logisch nadenken levert op dat er nog heel wat defaults zijn bij de banken die de komende tijd zullen gaan leiden tot een onderhandse verkoop dan wel een executoriale verkoop.
pi_65332286
http://www.funda.nl/WoningAanbod/Koop/Detail/Fotos/?id=7f0dfb0c-488f-46cb-9797-702dffd16b3e&objecttype=

Leuk vakantiehuisje.

Trouwens Capricia, banken beginnen al met het verlangen van extra aflossingen bij hoge verstrekkingen na hertaxatie. Kan nog gezellig worden!
  Moderator vrijdag 23 januari 2009 @ 12:22:04 #180
236264 crew  capricia
pi_65340629
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 22:23 schreef Halcon het volgende:
http://www.funda.nl/WoningAanbod/Koop/Detail/Fotos/?id=7f0dfb0c-488f-46cb-9797-702dffd16b3e&objecttype=

Leuk vakantiehuisje.

Trouwens Capricia, banken beginnen al met het verlangen van extra aflossingen bij hoge verstrekkingen na hertaxatie. Kan nog gezellig worden!
Daar was ik dus al bang voor. Weer een extra zetje verder naar beneden.
Lijkt wel of het elkaar alleen maar versterkt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_65340754
quote:

[..]

hoerwoningen worden er genoeg gebouwd anders hoor.

Veel projekten zijn omgezet van koop naar huur
pi_65341930
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 12:24 schreef henkway het volgende:

[..]

hoerwoningen worden er genoeg gebouwd anders hoor.

Veel projekten zijn omgezet van koop naar huur
Hoerwoningen?
  vrijdag 23 januari 2009 @ 14:52:45 #183
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_65345831
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 22:23 schreef Halcon het volgende:
Waar haal je dat precies vandaan? En daarnaast, voor hoeveel mensen geldt dit nu eigenlijk precies? Ik weet dat het inderdaad kan voorkomen, maar in m'n eigen hypotheekakte staat een dergelijke clausule niet. En dat terwijl het een vrij normale hypotheek is, en dit niet iets is dat ik er bijvoorbeeld uitonderhandeld heb.
Vampire Romance O+
  Moderator vrijdag 23 januari 2009 @ 17:03:38 #184
236264 crew  capricia
pi_65349556
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 14:52 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Waar haal je dat precies vandaan? En daarnaast, voor hoeveel mensen geldt dit nu eigenlijk precies? Ik weet dat het inderdaad kan voorkomen, maar in m'n eigen hypotheekakte staat een dergelijke clausule niet. En dat terwijl het een vrij normale hypotheek is, en dit niet iets is dat ik er bijvoorbeeld uitonderhandeld heb.
Ik kan je wel een voorbeeldje geven van zo'n clausule:
quote:
TOETSING WAARDE ONDERPAND BIJ AFLOSSINGSVRIJE LENING
Elke tien jaar kan een vergelijking worden gemaakt tussen het (resterende) leningbedrag en de executiewaarde van uw tot onderpand voor de lening dienende woning. Deze executiewaarde zal in dat geval worden bepaald door een door ons aan te wijzen taxateur. U ontvangt hieromtrent tijdig bericht. De kosten van de taxatie komen voor uw rekening.
Als uit de vergelijking tussen het (resterende) leningbedrag en de getaxeerde executiewaarde blijkt, dat
dit (resterende) leningbedrag van uw aflossingsvrije lening meer bedraagt dan honderd procent van de executiewaarde, zullen aanvullende voorwaarden worden gesteld.
Die aanvullende voorwaarden zullen wel inhouden dat je risicotoeslag krijgt op je rentepercentage.
En nog eentje:
quote:
Als uit de vergelijking tussen het (resterende) leningbedrag en de getaxeerde executiewaarde blijkt, dat dit (resterende) leningbedrag van uw lening meer bedraagt dan de maximale verstrekking op basis van de executiewaarde, dient u direct het alles boven de maximale verstrekking af te lossen.
Komen uit een normale hypotheekakte van een vriend van me.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 23 januari 2009 @ 21:03:49 #185
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65356756
quote:

[..]

Eerlijk gezegd acht ik minder nieuwbouw alleen maar gunstig voor de huizenprijzen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_65359520
wat ik wel grappig vind is dat de woonplaats wel erg uitslaggevend is:
  vrijdag 23 januari 2009 @ 22:22:20 #187
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_65359748
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 22:15 schreef fokuserdetiende het volgende:
wat ik wel grappig vind is dat de woonplaats wel erg uitslaggevend is:
[ afbeelding ]
Den Bosch daalt landelijk wel het sterkste, maar nog steeds zijn de huizenprijzen daar (Op Amsterdam na) voor een provinciestadje het hoogste. Dan kan er ook het meeste vanaf, zullen we maar zeggen.

DB heeft ook relatief weinig allochtonen voor een stad van haar formaat. Daar willen mensen voor betalen. Als je het straatbeeld in DB vergelijkt met dat van de omliggende steden Tilburg, Oss of Eindhoven is dat heel anders. En dus is een woning in DB gemakklijk 20% duurder.
The End Times are wild
pi_65360525
woon zelf in Tilburg en heb eind 2007 gekocht. Hou de prijzen voor soortgelijke woningen binnen de ringbanen sinds het begin van de crisis best goed in de gaten en moet zeggen dat het hier tot op heden best mee valt.
Heb de indruk dat deze prijsklasse(150 tot 200k), met name de oudere huizen met "charme" nauwelijks geraakt worden. Sterker nog heb ik de indruk dat deze huizen meer moeten kosten als eind 2007.
Opvallend is wel dat huizen welke in slechte staat zijn, of nog compleet gerenoveerd moeten worden helemaal niet aan de man komen en dus ook al sterk gezakt zijn.

Nieuwbouw is ook in Tilburg grotendeels stop gezet. Mooie projecten, zelfs op toplocaties gaan niet door.

Ik ben geen econoom...lees dus cijfers niet die velen van jullie lezen(en als ik ze lees zal ik ze niet kunnen interpreteren als sommigen van jullie). MAAR ik heb sterk de indruk dat het geheel erg negatief beinvloed wordt door slechte publiciteit/media. Men heeft alleen nog maar oren voor slechte dingen. Daar moet ik van kotsen.
  zondag 25 januari 2009 @ 00:17:22 #189
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_65373754
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 22:48 schreef fokuserdetiende het volgende:
woon zelf in Tilburg en heb eind 2007 gekocht. Hou de prijzen voor soortgelijke woningen binnen de ringbanen sinds het begin van de crisis best goed in de gaten en moet zeggen dat het hier tot op heden best mee valt.
Heb de indruk dat deze prijsklasse(150 tot 200k), met name de oudere huizen met "charme" nauwelijks geraakt worden. Sterker nog heb ik de indruk dat deze huizen meer moeten kosten als eind 2007.
Opvallend is wel dat huizen welke in slechte staat zijn, of nog compleet gerenoveerd moeten worden helemaal niet aan de man komen en dus ook al sterk gezakt zijn.

Nieuwbouw is ook in Tilburg grotendeels stop gezet. Mooie projecten, zelfs op toplocaties gaan niet door.

Ik ben geen econoom...lees dus cijfers niet die velen van jullie lezen(en als ik ze lees zal ik ze niet kunnen interpreteren als sommigen van jullie). MAAR ik heb sterk de indruk dat het geheel erg negatief beinvloed wordt door slechte publiciteit/media. Men heeft alleen nog maar oren voor slechte dingen. Daar moet ik van kotsen.

Klopt. Als jan met de pet op denkt dat hij maar even niet moet kopen (geld ook voor TV's auto's ed) omdat er credietcrisis is terwijl hij in kooptkracht zelf erop voorruit gaat op het moment. Dat mensen geen idee hebben waar het nu mis is gegaan en wat de oorzaak geweest is. Dan hoef je geen econoom te zijn om die cijfer ste lezen.

Met andere woorden; De daling op de huizenmarkt is een tijdelijke, dit omdat de mensen denken dat ze het slechter hebben dat daadwerkelijk het geval is. De grote vraag is alleen wanneer de trend wordt doorbroken en dat bepaald toch wel de media. De daling is de echte zeepbel. Een daling van huisprijzen die nergens op gefundeerd is, alleen op een gevoel dat het wel duur is en dat het heel erg gestegen is de laatste jaren. Ok dat is waar maar dan is een stagnering een normale manier, waarom een daling? Omdat we die elkaar aanpraten.

Ik weet zeker dat er bedrijven zijn die hier slaatjes uit slaan, die dumpen eerst woning waar genoeg marge op zit om zo de prijs naar beneden te halen, daarna kunnen ze weer voordelig en in sommige situaties gesubsidieerd aanschaffen.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_65377010

It aint over yet

Nederland zal niet ontkomen, net als de UK IR DE SP, alleen de paniek slaat nog niet toe op Funda, vergelijk het maar met de Titanic

[ Bericht 15% gewijzigd door henkway op 25-01-2009 08:00:24 ]
  zondag 25 januari 2009 @ 07:54:04 #191
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_65377467
quote:
Op zondag 25 januari 2009 04:19 schreef henkway het volgende:
[ afbeelding ]
En wat vind je ervan? Want als ik staatjes wil zien kan ik ze ook opzoeken maar het leuke aan een forum is dat je je mening erbij kan geven.
and made it rain upward
pi_65377473
quote:
Op zondag 25 januari 2009 07:54 schreef Sjabba het volgende:

[..]

En wat vind je ervan? Want als ik staatjes wil zien kan ik ze ook opzoeken maar het leuke aan een forum is dat je je mening erbij kan geven.
http://money.cnn.com/2009(...)postversion=20090123
pi_65377492
quote:
En op welke manier is dit relevant voor de huizenmarkt in Nederland?
pi_65377515
quote:
Op zondag 25 januari 2009 08:05 schreef Wombcat het volgende:

[..]

En op welke manier is dit relevant voor de huizenmarkt in Nederland?
jij zit ook op de titanic
pi_65377521
quote:
Op zondag 25 januari 2009 08:14 schreef henkway het volgende:

[..]

jij zit ook op de titanic
Nee, ik vroeg je iets.
Het artikel gaat namelijk over huizen die door de banken zijn overgenomen, maar nog niet op de markt gezet.
Op welke manier is dat relevant voor de nederlandse huizenmarkt? Want voor zover ik weet, neemt een bank in NL het huis niet over als de hypotheeknemer de hypotheek niet meer kan betalen.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2009 08:18:26 ]
pi_65377549
quote:
Op zondag 25 januari 2009 08:16 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nee, ik vroeg je iets.
Het artikel gaat namelijk over huizen die door de banken zijn overgenomen, maar nog niet op de markt gezet.
Op welke manier is dat relevant voor de nederlandse huizenmarkt? Want voor zover ik weet, neemt een bank in NL het huis niet over als de hypotheeknemer de hypotheek niet meer kan betalen.
Ga eens in de UK kijken
pi_65377569
quote:
Op zondag 25 januari 2009 08:23 schreef henkway het volgende:

[..]

Ga eens in de UK kijken
Je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 januari 2009 @ 08:31:59 #198
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65377582
quote:
Op zondag 25 januari 2009 08:16 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nee, ik vroeg je iets.
eh...., executie verkoop?
pi_65377594
quote:
Op zondag 25 januari 2009 08:31 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

eh...., executie verkoop?
Ja, maar dan komen ze direct op de markt. Het artikel van Henkway gaat erover dat de situatie in de VS nog erger zou zijn dan men aanneemt, omdat de banken nog een hoop huizen hebben in hun bezit hebben, die nog niet op de markt zijn gebracht.
quote:
Many foreclosed homes and other distressed properties that are now owned by banks have yet to be listed for sale.
Dat is een situatie die in NL volgens mij niet voorkomt.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2009 08:35:21 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 januari 2009 @ 08:35:49 #200
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65377604
quote:
Op zondag 25 januari 2009 08:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ja, maar dan komen ze direct op de markt. Het artikel van Henkway gaat erover dat de situatie in de VS nog erger zou zijn dan men aanneemt, omdat de banken nog een hoop huizen hebben in hun bezit hebben, die nog niet op de markt zijn gebracht. Dat is een situatie die in NL volgens mij niet voorkomt.
Nee dat klopt. Sowieso is de situatie in de US natuurlijk heel anders omdat je daar direct schuldenloos bent als je afstand neemt van je huis. Terwijl je hier in Nederland gewoon met een restschuld blijft zitten.
pi_65377611
quote:
Op zondag 25 januari 2009 08:35 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee dat klopt. Sowieso is de situatie in de US natuurlijk heel anders omdat je daar direct schuldenloos bent als je afstand neemt van je huis. Terwijl je hier in Nederland gewoon met een restschuld blijft zitten.
Precies. En daarom heeft volgens mij het artikel weinig te maken met de huizenmarkt in Nederland.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 januari 2009 @ 08:38:36 #202
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65377614
Mjah, toch blijft het redelijk naief om te denken dat de huizenmarkt in Nederland als enige de dans ontspringt.
pi_65377626
quote:
Op zondag 25 januari 2009 08:38 schreef Swetsenegger het volgende:
Mjah, toch blijft het redelijk naief om te denken dat de huizenmarkt in Nederland als enige de dans ontspringt.
Dat is weer wat anders.
Ik zeg ook niet dat de huizenmarkt hier de dans ontspringt, maar dat het artikel dat Henkway aandraagt hier niet van toepassing is.
Ik verwacht overigens niet de daling van de TT. Misschien wel in de hogere prijsklassen, maar in de onderste prijsklasse zal het imo beperkt blijven tot ca. 10%. Omdat de Nlse huizenmarkt structureel anders in elkaar zit (HRA en NHG b.v.).
Meest bepalend voor de huizenmarkt dit jaar is wat de economie gaat doen. Komt er massale werkloosheid, dan zal dat ook invloed hebben op de huizenmarkt.
pi_65377952
quote:
Op zondag 25 januari 2009 08:37 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Precies. En daarom heeft volgens mij het artikel weinig te maken met de huizenmarkt in Nederland.
Klopt, al is het wel zo dat Nederlandse banken zelf meebieden op executieverkopen en dat omdat de handelaars wat voorzichter zijn geworden, banken veel vaker een pand zelf inkopen. Die panden staan nog op de balans en moeten ook nog verkocht worden.
pi_65377974
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 14:52 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ik heb dat gehoord van mensen die er over gaan en het kunnen weten en ik heb het zelf met eigen ogen gezien dat het ingebakken wordt in processen. Veel banken speelden al een tijd met dat idee, omdat men ook wel weet dat taxaties vaak veel te optimistisch zijn.

Het staat standaard in vrijwel elke hypotheekakte en Algemene Voorwaarden. Lees de akte en de AV nog eens goed door zou ik zeggen.
  zondag 25 januari 2009 @ 09:42:47 #206
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_65377984
quote:
Op zondag 25 januari 2009 04:19 schreef henkway het volgende:
[ afbeelding ]

It aint over yet

Nederland zal niet ontkomen, net als de UK IR DE SP, alleen de paniek slaat nog niet toe op Funda, vergelijk het maar met de Titanic
Waarom lopen die pieken en dalen in 2007 en 2008 vrijwel parallel?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 25 januari 2009 @ 09:45:11 #207
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378000
Je zou nu maar een incourant huis te koop hebben staan. Zo'n oud uitgeleefd krot in één of ander kutdorp waar starters 2 jaar geleden nog de hoofdprijs voor wilden betalen.
  zondag 25 januari 2009 @ 09:47:10 #208
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_65378014
quote:
Typ ik een heel stuk over dat het allemaal zo gehyped wordt en wat doet de poster onder mij. Die mikt hier gewoon dus klakkeloos ene grafiek en een artikel neer waar hij/zij geen toelichting op kan geven omdta het hier totaal niet relevant is.

Het is goed na te gaan waarom het daar mis is gegaan en dan kijke hoe deze markt in elkaar steekt. Dan zal je tot de conclusie komen dat de daling hier pure uit angst is. Wil niet zeggen dat het geen risico is.
and made it rain upward
pi_65378026
quote:
Op zondag 25 januari 2009 09:45 schreef Lemmeb het volgende:
Je zou nu maar een incourant huis te koop hebben staan. Zo'n oud uitgeleefd krot in één of ander kutdorp waar starters 2 jaar geleden nog de hoofdprijs voor wilden betalen.
Dan ben je niet slim bezig geweest door zelf destijds de volle mep te betalen voor een op termijn incourant krot.
  zondag 25 januari 2009 @ 09:49:21 #210
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378030
Een groot verschil met de Nederlandse situatie is ook dat de VS minder inkomenszekerheid kent en mensen gewoon kunnen weglopen van hun woonverplichtingen. Wel zo eerlijk overigens.
  zondag 25 januari 2009 @ 09:51:24 #211
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378042
quote:
Op zondag 25 januari 2009 09:48 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dan ben je niet slim bezig geweest door zelf destijds de volle mep te betalen voor een op termijn incourant krot.
Vaak zijn dit van die babyboomers die door omstandigheden net iets te lang hebben gewacht met verhuizen. Die wonen dan al 30-40 jaar in hetzelfde huis, dat inmiddels nogal wat achterstallig onderhoud kent en sowieso niet meer van deze tijd is. Die dachten op korte termijn nog naar een mooi, luxe appartement te verhuizen. Nou, vergeet het maar.
pi_65378064
quote:
Op zondag 25 januari 2009 09:49 schreef Lemmeb het volgende:
Een groot verschil met de Nederlandse situatie is ook dat de VS minder inkomenszekerheid kent en mensen gewoon kunnen weglopen van hun woonverplichtingen. Wel zo eerlijk overigens.
Mwah, het gaat om de lening. Dat je er een huis mee koopt is prima, maar het product is de lening. De lening voor je auto stopt ook niet als je je auto in de prak hebt gereden.
pi_65378075
quote:
Op zondag 25 januari 2009 09:51 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Vaak zijn dit van die babyboomers die door omstandigheden net iets te lang hebben gewacht met verhuizen. Die wonen dan al 30-40 jaar in hetzelfde huis, dat inmiddels nogal wat achterstallig onderhoud kent en sowieso niet meer van deze tijd is. Die dachten op korte termijn nog naar een mooi, luxe appartement te verhuizen. Nou, vergeet het maar.
Aan het aanbod van mooie, luxe appartementen (tegenwoordig penthouse genoemd, vroeger appartement of flatje) zal het niet liggen. Als ik op Funda kijk dan zie ik echt veel van die krengen. Helemaal lachwekkend zijn de prijzen.

Men vraagt rustig 5 ton voor een "penthouse" in bv Ouderkerk met uitzicht op een kunstmatig aangelegd vijvertje.
  zondag 25 januari 2009 @ 10:00:32 #214
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378109
quote:
Op zondag 25 januari 2009 09:54 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mwah, het gaat om de lening. Dat je er een huis mee koopt is prima, maar het product is de lening. De lening voor je auto stopt ook niet als je je auto in de prak hebt gereden.
Dat is wel zo.

Maar laten we eerlijk zijn: de mensen die die lening aan zijn gegaan vind ik hier niet de hoofdschuldigen. Die mensen is met voorbedachte rade en onterecht door de leningverstrekkers zelf wijsgemaakt dat ze een zeer goede investering deden. Pure oplichting eigenlijk. Dan vind ik het mooi dat de slachtoffers van deze hele door banken veroorzaakte malaise de sleutels weer bij diezelfde bank in kunnen leveren met de woorden "Zoek het maar uit met je waardeloze kuthuis. Van mij krijg je geen cent meer."
pi_65378132
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:00 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat is wel zo.

Maar laten we eerlijk zijn: de mensen die die lening aan zijn gegaan vind ik hier niet de hoofdschuldigen. Die mensen is met voorbedachte rade en onterecht door de leningverstrekkers zelf wijsgemaakt dat ze een zeer goede investering deden. Pure oplichting eigenlijk. Dan vind ik het mooi dat de slachtoffers van deze hele door banken veroorzaakte malaise de sleutels weer bij diezelfde bank in kunnen leveren met de woorden "Zoek het maar uit met je waardeloze kuthuis. Van mij krijg je geen cent meer."
Ik vind daar ook wel wat voor te zeggen.
  zondag 25 januari 2009 @ 10:04:32 #216
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378147
quote:
Op zondag 25 januari 2009 09:55 schreef Halcon het volgende:

[..]

Aan het aanbod van mooie, luxe appartementen (tegenwoordig penthouse genoemd, vroeger appartement of flatje) zal het niet liggen. Als ik op Funda kijk dan zie ik echt veel van die krengen. Helemaal lachwekkend zijn de prijzen.

Men vraagt rustig 5 ton voor een "penthouse" in bv Ouderkerk met uitzicht op een kunstmatig aangelegd vijvertje.
Da's niks inderdaad. Je hebt in die omgeving veel mooiere appartementen, met uitzicht over een rivier en/of een natuurgebied.
pi_65378236
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:00 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat is wel zo.

Mensen zijn oud en wijs genoeg om daar zelf over te kunnen beslissen. Iemand wil een huis kopen en sluit een lening af. Mensen moeten dan zelf maar kijken naar de constructie. Ik vind het altijd raar dat mensen binnen 5 minuten een hele doos papieren krabbelen als het gaat om een lening, maar van winkel naar winkel rijden als het gaat om een pot jam die bij de Aldi 5 eurocent goedkoper is dan bij de C1000.

Mensen zoeken zelf een huis uit en zoeken zelf een geldlening uit om dat huis te kunnen financieren. Dan moet men het e.e.a. ook maar netjes afhandelen en niet de sleutels opsturen met een begeleidendschrijven wat er op neerkomt dat de bank het maar uit moet zoeken.
  zondag 25 januari 2009 @ 10:22:44 #218
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378289
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:16 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mensen zijn oud en wijs genoeg om daar zelf over te kunnen beslissen.
Blijkbaar niet, want:
quote:
Ik vind het altijd raar dat mensen binnen 5 minuten een hele doos papieren krabbelen als het gaat om een lening, maar van winkel naar winkel rijden als het gaat om een pot jam die bij de Aldi 5 eurocent goedkoper is dan bij de C1000.
Jij bent waarschijnlijk wijs genoeg. Ik ook. Maar velen missen nu eenmaal de verstandelijke vermogens om zelf te kunnen beredeneren dat iets niet klopt. Die volgen dan maar gewoon de hype.
quote:
Mensen zoeken zelf een huis uit en zoeken zelf een geldlening uit om dat huis te kunnen financieren. Dan moet men het e.e.a. ook maar netjes afhandelen en niet de sleutels opsturen met een begeleidendschrijven wat er op neerkomt dat de bank het maar uit moet zoeken.
Normaal gesproken wel. Maar in dit geval vind ik dat niet, aangezien ik van mening ben dat velen, juist de minder kapitaalkrachtigen en vaak ook minder intelligenten, er gewoon ingeluisd zijn. De overheid had voor deze praktijken een stokje moeten steken, maar die heeft het juist nog eens gestimuleerd.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 januari 2009 @ 10:26:19 #219
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_65378325
quote:
Op zondag 25 januari 2009 09:51 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Als ze 30-40 jaar in hetzelfde koophuis wonen is dat nou niet echt de groep die zich zorgen hoeft te maken ...
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_65378371
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:22 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, want:
[..]

Jij bent waarschijnlijk wijs genoeg. Ik ook. Maar velen missen nu eenmaal de verstandelijke vermogens om zelf te kunnen beredeneren dat iets niet klopt. Die volgen dan maar gewoon de hype.
[..]

Normaal gesproken wel. Maar in dit geval vind ik dat niet, aangezien ik van mening ben dat velen, juist de minder kapitaalkrachtigen en vaak ook minder intelligenten, er gewoon ingeluisd zijn. De overheid had voor deze praktijken een stokje moeten steken, maar die heeft het juist nog eens gestimuleerd.
Mensen zijn er niet echt ingeluisd m.i. Mensen willen vaak zelf de goedkoopste hypotheek en zoveel mogelijk lenen, zodat ze ook de inboedel kunnen aanschaffen, de autolening kunnen aflossen en ook nog eens op vakantie kunnen, want dat laatste hebben ze wel verdiend na een zware verhuizing. Klap op de vuurpijl is vaak de "overwaarde" die een optimistische taxateur ziet opnemen om het te stoppen in een beleggingsfonds wat hoge rendementen haalt door te investeren in citrusplantages in Costa Rica of bouwgronden in Dubai.

Als je dan regels gaat invoeren als in de VS, zullen de hypothecaire tarieven alleen maar stijgen en daar hebben dan de mensen met voldoende verstandelijke vermogens weer last van. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Ik krijg de zorg om de mensen die niet vooraan stonden bij het uitdelen van de verstandelijke vermogen, maar de mensen die alles wel op een rijtje hebben mogen er niet de dupe van worden. Wat ik wel vind is dat de overheid eens zou moeten stoppen met het stimuleren van maximaal lenen. Juist door de HRA worden mensen gestimuleerd om zoveel mogelijk te lenen.
  zondag 25 januari 2009 @ 10:31:10 #221
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378374
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:26 schreef Doc het volgende:

[..]

Als ze 30-40 jaar in hetzelfde koophuis wonen is dat nou niet echt de groep die zich zorgen hoeft te maken ...
Dat valt tegen. Ze hebben namelijk de overwaarde nodig om dat nieuwe luxe appartemente te financieren. Maar die overwaarde op die oude troep verdampt momenteel waar je bijstaat.
  zondag 25 januari 2009 @ 10:40:11 #222
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378461
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:31 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mensen zijn er niet echt ingeluisd m.i. Mensen willen vaak zelf de goedkoopste hypotheek en zoveel mogelijk lenen, zodat ze ook de inboedel kunnen aanschaffen, de autolening kunnen aflossen en ook nog eens op vakantie kunnen, want dat laatste hebben ze wel verdiend na een zware verhuizing. Klap op de vuurpijl is vaak de "overwaarde" die een optimistische taxateur ziet opnemen om het te stoppen in een beleggingsfonds wat hoge rendementen haalt door te investeren in citrusplantages in Costa Rica of bouwgronden in Dubai.

Als je dan regels gaat invoeren als in de VS, zullen de hypothecaire tarieven alleen maar stijgen en daar hebben dan de mensen met voldoende verstandelijke vermogens weer last van. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Ik krijg de zorg om de mensen die niet vooraan stonden bij het uitdelen van de verstandelijke vermogen, maar de mensen die alles wel op een rijtje hebben mogen er niet de dupe van worden.
Die worden dat ook niet hoor, denk ik. De huizenprijzen zakken gewoon weer terug naar reële niveaus. Misschien tijdelijk iets eronder. Maar dat is voor nadenkende mensen geen probleem, want die hoeven toch voorlopig hun huis niet uit.

Uiteindelijk maakt het weinig uit. Van een kale kip kun je niet plukken, dus de banken hadden sowieso hun geld niet meer gekregen. Het enige verschil is dat het individu op de Amerikaanse manier veel makkelijker opnieuw kan beginnen, een nieuwe start kan maken, en de draad weer op kan pakken. Dit itt Nederland, waar schulden je desnoods eeuwig worden nagedragen.

Ik vind dat wel een mooie gedachte.
pi_65378463
twee collega's van me hebben nu twee huizen, de een vier maanden en de ander drie maanden, en tot mijn verbazing worden ze niet nerveus. En zakken ze niet, er komt ook niemand meer kijken zeggen ze allebei, dus geen kopers, nee, zelfs geen kijkers meer.

Dat noem ik Titanic mensen
maar zakken ze 20.000 euro, dan denk ik dat er ook niemand komt kijken
  zondag 25 januari 2009 @ 10:42:05 #224
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378482
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:40 schreef henkway het volgende:
twee collega's van me hebben nu twee huizen, de een vier maanden en de ander drie maanden, en tot mijn verbazing worden ze niet nerveus.
Hoe weet je dat zo zeker? Heb je ook inkijk in de slaapkamers bij die mensen?
pi_65378495
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:40 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Die worden dat ook niet hoor, denk ik. De huizenprijzen zakken gewoon weer terug naar reële niveaus. Misschien tijdelijk iets eronder. Maar dat is voor nadenkende mensen geen probleem, want die hoeven toch voorlopig hun huis niet uit.

Uiteindelijk maakt het weinig uit. Van een kale kip kun je niet plukken, dus de banken hadden sowieso hun geld niet meer gekregen. Het enige verschil is dat het individu op de Amerikaanse manier veel makkelijker opnieuw kan beginnen, een nieuwe start kan maken, en de draad weer op kan pakken. Dit itt Nederland, waar schulden je desnoods eeuwig worden nagedragen.

Ik vind dat wel een mooie gedachte.
Ik denk niet dat het geweldig veel invloed heeft op de huizenmarkt. Hoogstens dat het aanbod van huizen op de vrije markt kleiner zal worden en het aanbod op de executoriale verkoop groter, doordat veel mensen de sleutels opsturen naar de bank. Nadeel voor Nederland is dan ook nog dat Nederland een niet al te best functionerend veilingsysteem heeft.

Een kale kip blijft niet eeuwig kaal. Natuurlijk zien banken veel van het verloren geld nooit terug, maar een deel kan men zeker wel verhalen op de debiteuren. Mensen die nu bijvoorbeeld niets hebben, kunnen over 5 jaar best weer een baan hebben met wat inkomen. Dan kan de bank nog heel wat jaren via loonbeslag een deel van de vordering innen.

In Nederland heb je zoiets als de WSNP. Dan ben je binnen drie jaar schuldenvrij. Ook triest in de meeste gevallen. Iemand die schulden maakt is daar zelf verantwoordelijk. Ik zie niet in waarom iemand met schulden makkelijk van die schulden af moet komen ten koste van de schuldeisers en indirect de belastingbetaler.
pi_65378510
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:40 schreef henkway het volgende:
twee collega's van me hebben nu twee huizen, de een vier maanden en de ander drie maanden, en tot mijn verbazing worden ze niet nerveus. En zakken ze niet, er komt ook niemand meer kijken zeggen ze allebei, dus geen kopers, nee, zelfs geen kijkers meer.

Dat noem ik Titanic mensen
maar zakken ze 20.000 euro, dan denk ik dat er ook niemand komt kijken
Het is niet zo hip om tegenover je collega's nerveus te gaan doen.

Het schijnt zo te zijn dat beginnen met een te hoge vraagprijs compleet averechts werkt. Wellicht kunnen ze de woning beter even uit de verkoop halen en dan over een tijdje weer beginnen met een scherpe vraagprijs.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 25 januari 2009 @ 10:46:55 #227
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_65378540
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:43 schreef Halcon het volgende:
In Nederland heb je zoiets als de WSNP. Dan ben je binnen drie jaar schuldenvrij.
Alleen als alle schuldeisers akkoord gaan, en dat gebeurt steeds vaker niet.
pi_65378555
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:42 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Hoe weet je dat zo zeker? Heb je ook inkijk in de slaapkamers bij die mensen?
nee dat niet , wil ik ook niet hoor
pi_65378636
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:46 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Alleen als alle schuldeisers akkoord gaan, en dat gebeurt steeds vaker niet.
Dat is het minnelijk traject. Dat is alleen uitvoerbaar als alle schuldeisers akkoord gaan. Als er een schuldeiser niet akkoord gaat en de rest wel is het akkoord van die ene schuldeiser wettelijk af te dwingen tegenwoordig.

Lukt het minnelijk traject niet, dan kan iemand een aanvraag doen voor de WSNP. Is vergelijkbaar met het minnelijke traject. Er zijn wel wat verschillen. Na drie jaar wordt schone lei verleend, mits men zich aan de afspraken heeft gehouden. Dit houdt in dat schuldeisers nog wel een vordering hebben, maar dat deze niet meer afdwingbaar is en dus niet meer te incasseren is. Een ander verschil is dat schuldeisers verplicht zijn om mee te werken, geen incassomaatregelen meer mogen treffen en dat de rente over de vordering stopgezet dient te worden.

Zie: http://nl.wikipedia.org/w(...)Natuurlijke_Personen en http://www.wsnp.rvr.org/
  zondag 25 januari 2009 @ 10:54:07 #230
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378649
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:43 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het geweldig veel invloed heeft op de huizenmarkt. Hoogstens dat het aanbod van huizen op de vrije markt kleiner zal worden en het aanbod op de executoriale verkoop groter, doordat veel mensen de sleutels opsturen naar de bank. Nadeel voor Nederland is dan ook nog dat Nederland een niet al te best functionerend veilingsysteem heeft.

Een kale kip blijft niet eeuwig kaal. Natuurlijk zien banken veel van het verloren geld nooit terug, maar een deel kan men zeker wel verhalen op de debiteuren. Mensen die nu bijvoorbeeld niets hebben, kunnen over 5 jaar best weer een baan hebben met wat inkomen. Dan kan de bank nog heel wat jaren via loonbeslag een deel van de vordering innen.

In Nederland heb je zoiets als de WSNP. Dan ben je binnen drie jaar schuldenvrij. Ook triest in de meeste gevallen. Iemand die schulden maakt is daar zelf verantwoordelijk. Ik zie niet in waarom iemand met schulden makkelijk van die schulden af moet komen ten koste van de schuldeisers en indirect de belastingbetaler.
Tsja, dan verschillen we toch van mening op dit vlak. Ieder mens kan fouten maken. De één misschien een beetje meer dan de ander, maar toch. En iedereen heeft imho recht op een nieuwe, frisse start (mits er geen criminele zaken bij aan te pas zijn gekomen).

Dat is alleen maar goed voor ons allemaal, het houdt de boel aan de gang. Niemand is gebaat bij een samenleving vol met gefrustreerde zwervers die weigeren om te werken, omdat het loon toch direct naar de schuldeisers gaat.
  zondag 25 januari 2009 @ 10:55:50 #231
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378678
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:48 schreef henkway het volgende:

[..]

nee dat niet , wil ik ook niet hoor
Zou me niks verbazen als het vrouwtje last heeft van continue huilbuien en er van seks ook niks meer komt.
pi_65378684
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:54 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Tsja, dan verschillen we toch van mening op dit vlak. Ieder mens kan fouten maken. De één misschien een beetje meer dan de ander, maar toch. En iedereen heeft imho recht op een nieuwe, frisse start (mits er geen criminele zaken bij aan te pas zijn gekomen).

Dat is alleen maar goed voor ons allemaal, het houdt de boel aan de gang. Niemand is gebaat bij een samenleving vol met gefrustreerde zwervers die weigeren om te werken, omdat het loon toch direct naar de schuldeisers gaat.
Iedereen kan fouten maken, maar dat is niet af te wentelen op degenen die de dupe worden van degene die fouten heeft gemaakt. Je kunt je ook afvragen in hoeverre je kunt spreken van een foutje en het recht op een frisse start als iemand voor een ton aan schulden heeft uitstaan.

Iemand die weigert te werken, krijgt als het goed is geen uitkering en als dat niet zo is dan zou diegene in elk geval geen uitkering moeten krijgen. Iemand moet toch werken, dus diegene zal een baan zoeken. Vaak hebben dit soort lieden een loontje wat net boven de beslagvrije voet ligt, wat wil zeggen dat maar een beperkt deel van het loon naar de schuldeisers gaat.
pi_65378697
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:54 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

En de geldgever is vaak ook schuldig door mensen met een slecht leenverleden een lening te geven zoals Wehkamp ed.
  zondag 25 januari 2009 @ 10:59:20 #234
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378724
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:57 schreef henkway het volgende:

[..]

En de geldgever is vaak ook schuldig door mensen met een slecht leenverleden een lening te geven zoals Wehkamp ed.
Precies. De geldgevers hebben die bubbel zelf tot dergelijke ongezonde proporties opgeblazen en hebben daar met hun bonussen maximaal van geprofiteerd. Nu mogen ze wat mij betreft ook de rekening betalen.
pi_65378748
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:57 schreef henkway het volgende:

[..]

Dat is ook niet handig. Punt is echter wel dat slecht leenverleden subjectief is. Er zijn zaken te bedenken waarbij iemand met een klein smetje op zijn BKR-dossier best toekomstige verplichtingen netjes na zal komen.

Maar goed, dat zijn uitzonderingen. Ik ben het er mee eens dat het niet handig is om mensen met een slecht kredietverleden leningen te geven.

Aan de andere kant: Wehkamp calculeert een hoge rente in en het gaat vaak om relatief lage bedragen.
pi_65378788
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:59 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Precies. De geldgevers hebben die bubbel zelf tot dergelijke ongezonde proporties opgeblazen en hebben daar met hun bonussen maximaal van geprofiteerd. Nu mogen ze wat mij betreft ook de rekening betalen.
Die rekening kunnen jij en ik dan betalen. Daar pas ik voor. Natuurlijk is er best wat aan te merken op de geldgevers, maar om de schuld nu volledig bij hen neer te leggen daar ben ik het niet mee eens.

Sowieso is elk product gebaseerd op vraag en de vraag van mensen zelf bestond uit hypotheken met een zo'n laag mogelijke maandlast, hoog mogelijke hoofdsom en het liefst zoveel mogelijk beleggingsrisico. Mensen hebben die producten ook maar al te gulzig aangeschaft.

Het lijkt me sterk dat al die lui bij het aanvragen van de offerte, het tekenen van de offerte, het tekenen van de hypotheekakte, het tekenen van de stukken van de beleggingsrisico en de perioden daartussen compleet ontoerekeningsvatbaar waren.
  zondag 25 januari 2009 @ 11:05:44 #237
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378840
quote:
Op zondag 25 januari 2009 10:56 schreef Halcon het volgende:

[..]

Iedereen kan fouten maken, maar dat is niet af te wentelen op degenen die de dupe worden van degene die fouten heeft gemaakt. Je kunt je ook afvragen in hoeverre je kunt spreken van een foutje en het recht op een frisse start als iemand voor een ton aan schulden heeft uitstaan.

Iemand die weigert te werken, krijgt als het goed is geen uitkering en als dat niet zo is dan zou diegene in elk geval geen uitkering moeten krijgen. Iemand moet toch werken, dus diegene zal een baan zoeken. Vaak hebben dit soort lieden een loontje wat net boven de beslagvrije voet ligt, wat wil zeggen dat maar een beperkt deel van het loon naar de schuldeisers gaat.
Op papier klinkt het allemaal leuk: WSNP, beslagvrije voet, uitkering. De praktijk is echter heel anders en is er vaak één van jarenlange financiële en psychische problemen, om nog maar niet te spreken van een gebrek aan fatsoenlijke huisvesting en gezond eten. Zo'n persoon voegt vaak jarenlang niets meer toe en vaak zijn er ook kinderen bij betrokken die hier ook niet om gevraagd hebben.

Ik vind je benadering veel te rechtlijnig en te hard. Maar goed, wie ben ik.
  zondag 25 januari 2009 @ 11:10:10 #238
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_65378919
quote:
Op zondag 25 januari 2009 11:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die rekening kunnen jij en ik dan betalen.
Dat moet dan maar. Beter dan een ontwrichte samenleving die zichzelf in een houdgreep houdt met onopeisbare schulden.
quote:
Natuurlijk is er best wat aan te merken op de geldgevers, maar om de schuld nu volledig bij hen neer te leggen daar ben ik het niet mee eens.
Dat laatste doe ik niet, zelfs niet in het geval van de Amerikaanse huizenbubbel.

Die mensen die hun huis kwijt zijn wonen nu vaak op straat of in tenten, of in een kelderbox. Dat vind ik meer dan genoeg straf voor de schuld die zij als individu aan dit door roekeloze kredietverlening gecreëerde probleem hebben.
pi_65378954
quote:
Op zondag 25 januari 2009 11:05 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Op papier klinkt het allemaal leuk: WSNP, beslagvrije voet, uitkering. De praktijk is echter heel anders en is er vaak één van jarenlange financiële en psychische problemen, om nog maar niet te spreken van een gebrek aan fatsoenlijke huisvesting en gezond eten. Zo'n persoon voegt vaak jarenlang niets meer toe en vaak zijn er ook kinderen bij betrokken die hier ook niet om gevraagd hebben.

Ik vind je benadering veel te rechtlijnig en te hard. Maar goed, wie ben ik.
De beslagvrije voet is wettelijk bepaald om er zorg voor te dragen dat iemand geld heeft om te wonen, te eten en de ziektekostenverzekering te betalen.

Dus ondanks dat iemand voor tonnen schuld heeft, kan iemand in Nederland altijd nog de primaire levensbehoeften aanschaffen. Al het extra gaat naar de schuldeisers, maar dat vind ik prima, aangezien er schulden zijn, welke zijn ontstaan doordat de schuldenaar de gemaakte afspraken niet nakomt.
pi_65378973
quote:
Op zondag 25 januari 2009 11:10 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat moet dan maar. Beter dan een ontwrichte samenleving die zichzelf in een houdgreep houdt met onopeisbare schulden.
[..]

Dat laatste doe ik niet, zelfs niet in het geval van de Amerikaanse huizenbubbel.

Die mensen die hun huis kwijt zijn wonen nu vaak op straat of in tenten, of in een kelderbox. Dat vind ik meer dan genoeg straf voor de schuld die zij als individu aan dit door roekeloze kredietverlening gecreëerde probleem hebben.
Ik betaal liever niet voor de rotzooit die financiele brokkenpiloten achter hebben gelaten. Daarnaast wordt het op deze wijze aantrekkelijk gemaakt om schulden te maken en er vervolgens op makkelijke wijze vanaf te komen. Daar is niemand bij gebaat.

Ik zie het niet als een straf. Ik zie het als een logisch gevolg van hun financiele gebagger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')