abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 januari 2009 @ 12:50:08 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65204256
Ik heb zojuist (geheel tegen mijn principes in!) een gesprek afgerond met een telefonische verkoper van EON Benelux. Hij wilde mij een aanbod doen om van energie-leverancier te switchen.

Wat ik niet snap, is waarom ik hier NIET op in zou gaan. Misschien zie ik adders onder het gras over het hoofd. Iemand een tip/idee?

Feiten:
- ik heb nu stroom/gas bij Energie:Direct
- stroom/gas bij EON is goedkoper (paar cent per kwh dan wel m3, maar toch)
- opzegboete wordt geheel betaald door EON
- ik krijg 150E cash als wekomstpremie
- ik zit 3 jaar vast aan EON (geen idee hoelang ik officieel bij Energie:Direct vastzit, maar I don't care) :-)

Vooral die welkomstpremie is natuurlijk leuk. Gewoon cash.

Hoe kan ik mezelf in mijn vingers snijden door hieraan mee te doen? Desnoods ga ik over 2 maanden weer weg bij die toko om bij een andere leverancier een welkomstpremie op te strijken.

Iets zegt me dat ik iets over het hoofd zie...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_65204538
Je kunt natuurlijk niet na 2 maanden weg als je 3 jaar eraan vast zit...
pi_65204665
Ik kreeg bij mijn overstap van Essent naar Eneco een eenmalige extra korting van 255 euro. Op www.gaslicht.com staan meer van dat soort aanbiedingen
  maandag 19 januari 2009 @ 13:01:21 #4
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65204666
quote:
Op maandag 19 januari 2009 12:58 schreef Kekaa het volgende:
Je kunt natuurlijk niet na 2 maanden weg als je 3 jaar eraan vast zit...
Nee? Waarom niet? Het zal mij een rotzorg zijn... die boete wordt namelijk door de volgende energie-leverancier betaald. Als dat 1000E is, is dat niet mijn probleem. Maar goed, wellicht is dat de bottleneck ofzo... Geen idee.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_65204720
geen addertjes volgens mij
mij belde ze van de zomer op of ik een toezegging wilde doen of ik nog 3jaar bij ze afnam
Kon ik kiezen voor een Ipod of navigatie van NavTeq of een energie bespaar pakket.
Ipod maar gedaan
het enige nadeel is dat als ze de kosten ineens heel hoog maken dat je dan niet weg kan,
maar prijzen zijn altijd volgens de markt anders dan verliezen ze weer een hoop klanten
  maandag 19 januari 2009 @ 13:03:23 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_65204733
Je kunt een contract voor 3 jaar niet op zeggen en ik kan me niet voorstellen dat je volgende leverancier een boete gaat betalen. Waarom zouden ze dat doen? Waarschijnlijk betaal je uiteindelijk dubbel of zo.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 19 januari 2009 @ 13:07:06 #7
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65204877
quote:
Op maandag 19 januari 2009 13:03 schreef karr-1 het volgende:
Je kunt een contract voor 3 jaar niet op zeggen en ik kan me niet voorstellen dat je volgende leverancier een boete gaat betalen. Waarom zouden ze dat doen? Waarschijnlijk betaal je uiteindelijk dubbel of zo.
Waarom zou EON dat doen? Die kerel aan de phone (die lui geloof ik per definitie niet, maar het klonk toch plausibel) zei dat ze een calculaitie maken dat ze hopen dat je niet binnen een jaar weer pleitte bent. En dat zij die boete betalen is omdat ze jou gewoon graag als klant willen en verwachten die 150E er wel uit te halen over 3 jaar (of langer).

Misschien is al die stimulatie nodig omdat gewoon niemand switcht. Maar goed, Energie:direct of E.ON. Het klinkt allebei ruk. Ik wil gewoon die 150E. Dat het een tientje per maand goedkoper wordt zal wel (maar zou ik niet eens merken).

Maar goed, als je echt concrete voorbeelden van adders hebt, ik hoor ze wel graag, want ik kan het nog steeds niet helemaal geloven.
pi_65205042
het addertje is idd de 3 jaar.
zit ws ook een prijs aan vast (denk aan het 3 jaar groenvast reclameblok)
Als de prijs daalt dan zit jij nog vast aan de hogere prijs per...
En in de kleine lettertjes staat vast ook wel een hele hoge afkoopsom voor andere leveranciers.
Ik word gekgebeld door die lui en ik blijf lekker waar ik zit
Ik vertrouw ze geen van alle
pi_65205137
weet je zeker dat het goedkoper is? die prijs per Kwh en m3 zal wel centjes goekoper zijn maar je betaalt ook een vast bedrag per maand (voor gas en electra) en nee dan heb ik het niet over het vastrecht want dat is niet onderhandelbaar...het is echt een vast bedrag voor gas en vast bedrag voor electra???

overigens ook een TVP want ik zit ook al een tijdje te wikken en wegen

adders:
- wat ik hierboven noem
- dalende energieprijs en jij zit vast aan een 3-jarig contract en bij een dalende prijs wil geen e-maatschappij die boete meer voor jou betalen dus zit je vast voor 3 jr
- administratieve rompslomp (2 x afschrijven van beide maatschappijen omdat ze niet goed hebben "gecommunicceerd", gedoe over maandbedrag etc etc)
pi_65205231
Een gemiddeld huishouden betaalt op jaarbasis inclusief de 150 euro korting 1294 euro per jaar
Bij Energiedirect is dat 1190. Daar bieden ze overigens bij een jaarcontract een korting van 260 euro, waardoor je op 364 euro verschil komt. Echter, je bent al klant, dus hier kun je geen gebruik van maken.

Beter kun je overstappen naar Dong Energy voor gemiddeld 927,70 per jaar (door 390 euro korting).
pi_65205269
quote:
Op maandag 19 januari 2009 12:50 schreef JeOma het volgende:
Feiten:
Energiedirect: "Ergens anders goedkoper? Ontvang direct het verschil + 50% terug!"
quote:
- ik zit 3 jaar vast aan EON (geen idee hoelang ik officieel bij Energie:Direct vastzit, maar I don't care) :-)
Als je variabele prijs hebt, dan 1 jaar, vaste prijs 3 jaar.
quote:
Dat hoeft niet perse. Ik kreeg vorig jaar van Energiedirect ook 190 euro voor een 1-jarig contract (g+e). Verder geen addertjes onder het gras.
Helaas was dat zonder opzegvergoeding, en switchten ze te vroeg, dus dat koste me dan wel weer 50 euro.
pi_65208435
Op gaslicht.com kun je trouwens gemakkelijk prijzen vergelijken.
Zo blijkt voor mij Dong het goedkoopste te zijn, omdat ze maar liefst 390 euro storten voor een 1-jarig contract. De kWh/m3 prijzen zijn wel flink hoger dan bij anderen.
Ik kom hier alleen nergens vergoedingen tegen voor eventuele opzeg-boetes. Dus die moet je zelf dan nog even mee rekenen om te kijken of er goedkopere aanbieders zijn.
  maandag 19 januari 2009 @ 22:28:18 #13
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65227178
quote:
Op maandag 19 januari 2009 14:38 schreef nerd4sale het volgende:
Op gaslicht.com kun je trouwens gemakkelijk prijzen vergelijken.
Zo blijkt voor mij Dong het goedkoopste te zijn, omdat ze maar liefst 390 euro storten voor een 1-jarig contract. De kWh/m3 prijzen zijn wel flink hoger dan bij anderen.
Ik kom hier alleen nergens vergoedingen tegen voor eventuele opzeg-boetes. Dus die moet je zelf dan nog even mee rekenen om te kijken of er goedkopere aanbieders zijn.
My god, wat een ontzettende ondoorzichtige takkebende is die hele energie-markt. Heb er net een paar uur echt vrij intensief naar gekeken (en nee, mijn IQ is niet <90) :-). Maar het is echt takke-vaag. Ik ga niet overstappen. Ik snap niet wat EON allemaal wel/niet meerekent, maar ook via de site gaslicht.com is EON bijna 2x zo duur als Energie:Direct waar ik nu zit.

Variabelen in dit geheel waardoor het voor mij ondoorzichtig is:

- flexibele/vaste kosten
- netwerkgebruik
- energiebelasting
- regioopslag
- vastrecht
- heffingskorting per dag

En dan heb ik het alleen nog maar over stroom. Inclusief gas wordt het een combinatie-verhaal. Ik kom hier echt niet uit. Ik ga het bijltje hierbij neergooien. Flikker maar op met die welkomstkorting. En dit was ECHT de laatste keer dat ik zo'n lamlijer aan de phone te woord heb gestaan.
pi_65230542
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:28 schreef JeOma het volgende:

[..]

My god, wat een ontzettende ondoorzichtige takkebende is die hele energie-markt. Heb er net een paar uur echt vrij intensief naar gekeken (en nee, mijn IQ is niet <90) :-). Maar het is echt takke-vaag. Ik ga niet overstappen. Ik snap niet wat EON allemaal wel/niet meerekent, maar ook via de site gaslicht.com is EON bijna 2x zo duur als Energie:Direct waar ik nu zit.

Variabelen in dit geheel waardoor het voor mij ondoorzichtig is:

- flexibele/vaste kosten
- netwerkgebruik
- energiebelasting
- regioopslag
- vastrecht
- heffingskorting per dag

En dan heb ik het alleen nog maar over stroom. Inclusief gas wordt het een combinatie-verhaal. Ik kom hier echt niet uit. Ik ga het bijltje hierbij neergooien. Flikker maar op met die welkomstkorting. En dit was ECHT de laatste keer dat ik zo'n lamlijer aan de phone te woord heb gestaan.
Ik heb een tijdje dat werk gedaan (gebeld dus) en mijn advies is: blijf gewoon waar je zit en voorkom gezeik. Ik schat zo dat de kans op besparing 20% van de huishoudens is, waarvan 5% meer dan 100 euro per jaar. De overige 80% (volg je het nog?) bespaart bijna niets of moet zelfs meer betalen.
En dat is dan als je NIET aan een contract vast zit, anders moet je een afkoopsom betalen van max. 250 euro. Prijzen zijn regio afhankelijk en ontzettend on-doorzichtig, en van al die vergelijkingssites klopt ook niets omdat de prijzen elke maand weer veranderen...
pi_65230871
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:47 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje dat werk gedaan (gebeld dus) en mijn advies is: blijf gewoon waar je zit en voorkom gezeik. Ik schat zo dat de kans op besparing 20% van de huishoudens is, waarvan 5% meer dan 100 euro per jaar. De overige 80% (volg je het nog?) bespaart bijna niets of moet zelfs meer betalen.
En dat is dan als je NIET aan een contract vast zit, anders moet je een afkoopsom betalen van max. 250 euro. Prijzen zijn regio afhankelijk en ontzettend on-doorzichtig, en van al die vergelijkingssites klopt ook niets omdat de prijzen elke maand weer veranderen...
mooi dat je dit zegt

Ik werd laatst gebeld (voor de 2e keer ) door het nederlands energiebedrijf...

1e keer dat ze belden :
-ah goed dat ik u tref... u zit nu bij essent..
ik : ja klopt
-Dan bent u vanaf nu goedkoper uit!!
ik ou dat zie ik dan wel aan mijn rekening
-zullen we even de gegevens doornemen mevr?
ik : nope
-maar u wilt toch goedkoper uit zijn?
ik: ja maar dat beloof je mij al dus regel dat maar via essent
-Nee zo werkt dat niet mevr.
ik : ok , prettige avond dan maar

2e keer :
-ah goed dat ik u tref...u zit nu bij essent
ik : ja klopt en nee ik ga niet veranderen en nee ik ga er niet op vooruit, en nee ik ga geen gegevens doorgeven!
-euh,euhm ja euh..
ik : en een prettige avond verder

Op de een of andere manier proberen ze je zo iets aan te smeren zodat je toch meer geld moet betalen!
Blijf waar je tevreden mee bent en alles wat ze je aanbieden ...niet op ingaan
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_65231216
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:57 schreef prupke het volgende:

[..]

mooi dat je dit zegt

1e keer dat ze belden :

2e keer :
ik : ja klopt en nee ik ga niet veranderen en nee ik ga er niet op vooruit, en nee ik ga geen gegevens doorgeven!
-euh,euhm ja euh..

Op de een of andere manier proberen ze je zo iets aan te smeren zodat je toch meer geld moet betalen!
Voortaan gewoon zeggen (op een seriese toon) dat je een paar ton met weekendmiljonairs hebt gewonnen en dus geld zat hebt en niet wilt besparen, maar dat je wel benieuwd bent naar de andere voordelen behalve goedkoper. Dan krijg je waarschijnlijk een verbaasde "Uuuuuuuuuuuuuh " terug (het moment waarop ze hun blaadje erbij pakken voor de overige "voordelen") waarna je zegt dat je geen interesse hebt en de hoorn erop gooit. Dan bellen ze ook niet meer terug want ze hebben maar 1 ding uit hun hoofd geleerd en dat is goedkoper dan de rest..
pi_65231308
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:08 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Voortaan gewoon zeggen (op een seriese toon) dat je een paar ton met weekendmiljonairs hebt gewonnen en dus geld zat hebt en niet wilt besparen, maar dat je wel benieuwd bent naar de andere voordelen behalve goedkoper. Dan krijg je waarschijnlijk een verbaasde "Uuuuuuuuuuuuuh " terug (het moment waarop ze hun blaadje erbij pakken voor de overige "voordelen") waarna je zegt dat je geen interesse hebt en de hoorn erop gooit. Dan bellen ze ook niet meer terug want ze hebben maar 1 ding uit hun hoofd geleerd en dat is goedkoper dan de rest..
Mocht er nog een ei bellen dan houd ik die er in
pi_65231339
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:11 schreef prupke het volgende:

[..]

Mocht er nog een ei bellen dan houd ik die er in
Ik heb het een paar keer gedaan en het werkt Kon alleen mn lach niet inhouden (kerel dacht serieus dat ik een paar ton had gewonnen, ging er serieus op in enzo)
pi_65231433
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:12 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ik heb het een paar keer gedaan en het werkt Kon alleen mn lach niet inhouden (kerel dacht serieus dat ik een paar ton had gewonnen, ging er serieus op in enzo)
Ik baalde laatst (ff offtopic )
belde iemand op voor gehoorapparaten toestanden...
of ze iemand konden spreken die 65 jaar of ouder was.

ik zei: euh neee, sorry
maar ik had moeten zeggen : WAT ZEG JE??!!

ok weer ontopic
pi_65231487
valt er nog wat ontopic over te zeggen dan?
pi_65231564
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:18 schreef Sport_Life het volgende:
valt er nog wat ontopic over te zeggen dan?
hey , ik dek mezelf tegenwoordig overal in als ik afwijk
pi_65231593
zouden meer vrouwen moeten doen.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 00:28:14 #23
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65231742
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:12 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ja, maar de gemiddelde Achmed die daar achter de phone zit verdient 4,95 bruto per uur ofzo. En die heeft jouw adres. En die denkt "Ah, daar is een paar ton te halen.". Vervolgens heb je 3 neven en 2 broers van diezelfde Achmed die de avond erop jouw huis vakkundig leeg komen halen.

Disclaimer: Achmed is puur fictief gekozen en gelijkenis met werkelijke personen berust op louter toeval. Ook is de naam Achmed niet gekozen vanwege raciale redenen.
pi_65231818
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:28 schreef JeOma het volgende:

[..]

Ja, maar de gemiddelde Achmed die daar achter de phone zit verdient 4,95 bruto per uur ofzo. En die heeft jouw adres. En die denkt "Ah, daar is een paar ton te halen.". Vervolgens heb je 3 neven en 2 broers van diezelfde Achmed die de avond erop jouw huis vakkundig leeg komen halen.

Disclaimer: Achmed is puur fictief gekozen en gelijkenis met werkelijke personen berust op louter toeval. Ook is de naam Achmed niet gekozen vanwege raciale redenen.
Ja maar ik heb Lassie. En Lassie en Achmed gaat niet door 1 deur. Maar verder is je theorie wel aardig.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 20-01-2009 00:38:46 ]
pi_65231914
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 00:21 schreef Sport_Life het volgende:
zouden meer vrouwen moeten doen.

idd
  dinsdag 20 januari 2009 @ 08:39:55 #26
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_65234718
Mensen die deze maanden kiezen om hun energieprijs voor langere tijd vast te leggen..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_65237956
ik vind het zoiezo schofterig van energie bedrijven dat je een afkoopsom moet betalen!
ze mogen blij zijn dat ze een klant hebben!
ze kunnen van mij allemaal aan het gas
vieze oplichters bende
  dinsdag 20 januari 2009 @ 11:34:00 #28
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_65238585
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:12 schreef Eggos het volgende:
ik vind het zoiezo schofterig van energie bedrijven dat je een afkoopsom moet betalen!
ze mogen blij zijn dat ze een klant hebben!
ze kunnen van mij allemaal aan het gas
vieze oplichters bende
Wat een onzin..
Contract is contract..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_65242752
Niet doen, tenzij je een aquarium, een zonnebank, een sauna en drie grote vriesinstallaties hebt.
Het gaat namelijk om het verbruik van je stroom. Kijk maar naar je jaar rekening die je krijgt van je energie leverancier. Daar staat alles gespecificeerd op.

Ongeveer 85% van je energie rekening gaat naar onderhoud van het netwerk, transport kosten en belastingen. De overige 15% is het verbruik. Tenzij je een grootverbruiker van stroom bent ( en niet een gemiddeld 1 persoons huishouden ) is het onzin om te switchen.
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 14:00:23 #30
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_65243403
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:43 schreef zwaaibaai het volgende:
Ongeveer 85% van je energie rekening gaat naar onderhoud van het netwerk, transport kosten en belastingen. De overige 15% is het verbruik. Tenzij je een grootverbruiker van stroom bent ( en niet een gemiddeld 1 persoons huishouden ) is het onzin om te switchen.
Daar wil ik heel graag een bron van zien. Ik weet dat een groot deel van de kosten al vast staat, maar 85% lijkt me wel rijkelijk veel. Dat zal eerder rond de 60% liggen denk ik.

Punt blijft wel inderdaad dat je onderaan de streep nooit gigantische bedragen zal besparen.
pi_65252265
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:28 schreef JeOma het volgende:
[..]
My god, wat een ontzettende ondoorzichtige takkebende is die hele energie-markt. Heb er net een paar uur echt vrij intensief naar gekeken (en nee, mijn IQ is niet <90) :-). Maar het is echt takke-vaag.
Het wordt vaag gemaakt, maar eigenlijk is het vrij simpel:

Je hebt kosten die je betaalt aan de netbeheerder (soms gaat dat via de leverancier op 1 rekening). Die kosten zijn kun je niet veranderen, want je kunt je netbeheerder niet kiezen.
Voor de keuze van leverancier kun je deze dus negeren.

Een leverancier kun je wel kiezen, en die heeft eigenlijk drie soorten kosten:
- vaste kosten, een vast bedrag per maand (meterhuur, e.d.)
- variabele kosten, de gas/elektriciteits prijs, dus ct/kWh of ct/m3

De totale kosten voor de leverancier kun je dus berekenen:
vaste kosten + (geschat verbruik * variabele kosten), en dat voor gas en elek (en evt. elek2 bij dubbeltarief)

En dat laatste kun je vergelijken tussen de verschillende leveranciers. Extra premies natuurlijk ook nog even meerekenen.
En dat doet die site ook (ga ik van uit, ik heb het niet allemaal nagerekend).

Ik heb er gisteren wat mee zitten spelen, en op dit moment lijkt het het voordeligst te zijn om elk jaar te switchen, om de premie te cashen.
Hoe minder je verbruikt, hoe groter het voordeel.
pi_65252463
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 14:00 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Punt blijft wel inderdaad dat je onderaan de streep nooit gigantische bedragen zal besparen.
Tenzij je de premies meetelt.
Ik heb net een contract bij Dong aangevraagd: 390 euro retour.
Elektriciteit is dan wel ruim 2 cent per kWh duurder en gas bijna 3 cent per m3, dan mijn huidige aanbieder. Maar met mijn verbruik van zo'n 2000 kWh en 800 m3 betaal ik dus 40 + 24 = 64 euro meer, maar krijg ik 390 retour.
Dat vind ik een behoorlijke besparing.

Ik verwacht ook niet dat dat soort idioot hoge premies nog erg lang gegeven zal worden.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 17:54:57 #33
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65253141
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 17:39 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Tenzij je de premies meetelt.
Ik heb net een contract bij Dong aangevraagd: 390 euro retour.
Elektriciteit is dan wel ruim 2 cent per kWh duurder en gas bijna 3 cent per m3, dan mijn huidige aanbieder. Maar met mijn verbruik van zo'n 2000 kWh en 800 m3 betaal ik dus 40 + 24 = 64 euro meer, maar krijg ik 390 retour.
Dat vind ik een behoorlijke besparing.

Ik verwacht ook niet dat dat soort idioot hoge premies nog erg lang gegeven zal worden.
Heb je dat via gaslicht.com gedaan? Op de site van Dong zelf kan ik er niets over vinden. Wel beetje apart.

Iemand anders al ervaring met Dong. Zitten daar adders? Ik twijfel daar nog over, want net als nerd4sale ben ik ook gewoon in m'n uppie, dus ik wil best wat meer betalen dan nu als ik er zoveel voor terugkrijg.
pi_65253586
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 13:43 schreef zwaaibaai het volgende:
Niet doen, tenzij je een aquarium, een zonnebank, een sauna en drie grote vriesinstallaties hebt.
Het gaat namelijk om het verbruik van je stroom. Kijk maar naar je jaar rekening die je krijgt van je energie leverancier. Daar staat alles gespecificeerd op.

Vaste prijs per maand is bij elkaar 20 of 30 euro, de rest is variabel en zou je dus op kunnen besparen. Voor de meeste huishoudens is het dus 80% waar je op kan besparen. (maar het blijft idd nihil).
  dinsdag 20 januari 2009 @ 18:31:22 #35
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65254501
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 18:04 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Vaste prijs per maand is bij elkaar 20 of 30 euro, de rest is variabel en zou je dus op kunnen besparen. Voor de meeste huishoudens is het dus 80% waar je op kan besparen. (maar het blijft idd nihil).
Maaruh, Sport_Life... jij had ervaring als verkoper. Wat denk jij als je die redenatie van nerd4life hoort? 390E is best veel...
pi_65254528
De aanmeldpremies zorgen er gewoon voor dat overstappen eigenlijk erg winstgevend is. Mijn overstap levert me 60 euro besparing op ten aanzien van Essent, plus de eenmalige bonus van 255 euro. Totaal 315 euro verdient.
pi_65271274
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 18:32 schreef detulp050 het volgende:
De aanmeldpremies zorgen er gewoon voor dat overstappen eigenlijk erg winstgevend is. Mijn overstap levert me 60 euro besparing op ten aanzien van Essent, plus de eenmalige bonus van 255 euro. Totaal 315 euro verdient.
waar ben je naar toe gegaan? dong??
pi_65271363
Nee, naar Energie:Direct. Hun aanmeldbonus is lager dan die van DONG, maar de leveringstarieven zijn ook veel lager. Dat bedrijf was (toen) voor mij het goedkoopst.
pi_65273611
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 07:39 schreef detulp050 het volgende: Nee, naar Energie:Direct. Hun aanmeldbonus is lager dan die van DONG, maar de leveringstarieven zijn ook veel lager. Dat bedrijf was (toen) voor mij het goedkoopst.
Mwah, ik vertrouw ze niet...
Gisteren werd ik toevallig door ze gebeld en laat ik nu net zelf een managementfunctie bekleden bij een energieleverancier en dus wel enig verstand hebben van de zaken.
Miep: U kunt maar liefst 25% procent besparen!
Kasta: Zo. Dat is nogal wat! Maar hoe kan dat dan? .
Miep: Nou, wij bieden het u voor de inkoopsprijs aan!
Kasta: Da's nog eens aardig! En waarom doen jullie dat dan? .
Miep: Omdat het leven al duur genoeg is meneer! Dus profiteer nu van dat voordeel!
Kasta: Maar winst maken doen jullie dus niet aan begrijp ik? .
Miep: Nee meneer! Wij zijn een non-profit ( ) organisatie die iedereen zo goedkoop mogelijke prijzen wil bieden!
Kasta: Maar als dat het geval is, waarom staat die inkoopsprijs dan niet op jullie website?
Miep: ....
Kasta: En als jullie het voor de inkoopsprijs aanbieden... Jij doet geen vrijwilligerswerk toch?
Miep: Euuh, nee meneer...
Kasta: Maar dan maken jullie toch verlies als jullie niks aan klanten verdienen maar toch personeel zoals jij dienen te betalen?!
Miep: ..... Ja euuh... Euuuh, dat weet ik ook niet hoor.
Kasta: Naja, wat zijn jullie tarieven dan?
Miep: *noemt ongeloofwaardig lage tarieven*
Kasta: Zo dan! En is dat incl. energiebelastingm, transportkosten en btw?!!
Miep: Ja meneer! Dat is incl. alle belastingen!
Kasta: Da's toch vreemd... Op jullie site staat namelijk dat het excl. energiebelasting en btw is .
Miep: Nee hoor, is toch echt inclusief!
Kasta: Dus jullie site liegt?
Miep: Euuuh... Nou ik ga het voor u navragen!
Hoor ik haar overleggen met haar leidinggevende: "Zeg maar gewoon dat het klopt"
Miep: Klopt meneer, het is exclusief!
Kasta: Maar hoeveel procent is de energiebelasting dan?
Miep: Dat weet ik niet hoor meneer .
Kasta: Nou, dat lijkt me toch handig om te weten...
Miep: Ga ik het even voor u navragen meneer!
Wederom kon ik het overleg gewoon horen, hoor ik haar leidinggevende gewoon zeggen: "Hang hem maar gewoon op, deze is veel te lastig. En zij weer: "Nee joh, hij heeft interesse, deze kan ik binnen halen!".
Miep: Meneer, dat is 5%!
Kasta: Zo, da's toch apart... Ik dacht me toch echt te herinneren dat het rond de 45(!)% lag .
Miep: Nee hoor meneer, echt niet. Bij uw huidige leverancier misschien, maar bij ons is het slechts 5%.
Kasta: Jongedame... De energiebelasting wordt door de overheid vastgesteld, daar kan energie-direct weinig aan veranderen... En die is toch echt 45%
Miep: Euuuh, okay...
Kasta: Maar da's toch een behoorlijk verschil lijkt me, 5% of 45%, vind je zelf ook niet?
Miep: Wacht, ik ga het voor u navragen..
Miep: Ah, excuses voor de verwarring... Die 5% is de BTW!
Kasta: 5% BTW !
Miep: Ja, is echt zo meneer!
Kasta: 5% BTW! Hebben jullie de belastingdienst omgekocht ofzo?! Het is echt volkomen onzin dat jullie slechts 5% btw betalen .
Toen vond ze het niet meer leuk en wilde ze ophangen...
Kasta: Naja, ik wil je best even uitleggen hoe het qua tarieven werkt... En doe mij dan in ieder geval een plezier en leg het even uit aan je leidinggevende, want dit gaat toch wel heel erg richting daadwerkelijke oplichting...
*tuut*tuut*tuut*

Belachelijk .
I was an atheist until I realized I was God
pi_65276639
Dergelijke callcenters geven natuurlijk geen beeld van het bedrijf zelf. Dat zijn allemaal externe bedrijven die hun informatie niet goed hebben en zelf niet in dienst zijn bij Energie:Direct. Ik ben net overgestapt en tot nu toe klopt alles, ook de tarieven die ik via gaslicht.com te zien kreeg.

Wel een vermakelijk gesprek natuurlijk
  woensdag 21 januari 2009 @ 11:36:42 #41
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_65276860
Over het algemeen scheelt overstappen je op zijn hoogst een paar euro en is het alle ellende en moeite niet waard.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_65279161
De Vastelastenbond is samen met Energie:Direct een prijzenoorlog begonnen in energieland:
http://www.z24.nl/bedrijv(...)m_vaste_energie.html
pi_65279262
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 11:30 schreef detulp050 het volgende:
Dergelijke callcenters geven natuurlijk geen beeld van het bedrijf zelf. Dat zijn allemaal externe bedrijven die hun informatie niet goed hebben en zelf niet in dienst zijn bij Energie:Direct.
Is toch echt niet bij alle callcenters het geval. Ik verzorg zowel de externe trainingen als het overleg met de opdrachtgever zelf. En ik kan toch wel stellen dat de opdrachtgever minder kennis heeft dan de gemiddelde callcenter agent.
pi_65279371
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:37 schreef RJD het volgende:
De Vastelastenbond is samen met Energie:Direct een prijzenoorlog begonnen in energieland:
http://www.z24.nl/bedrijv(...)m_vaste_energie.html
dit klinkt wel goed!
pi_65280636
Ik heb me van de week aangemeld bij Dong. De tarieven zijn iig lager dan de nieuwe tarieven van Eneco, en ik krijg eenmalig 390,- terug. Het betreft een 1 jarig contract met flexible tarieven, dus als het niet bevalt ben ik er zo weer weg. Nu zit k echter op hun site te kijken en daar staat:

Voortijdige opzegging
Contractduur Resterende looptijd Opzegvergoeding
1 jaar Minder dan 1 jaar ค 50

Dit is per product, dus voor 100,- euro kan ik blijkbaar binnen het jaar weer weg. Zolang de aanmeldbonussen dus hoger zijn dan 100,- kan je verdienen door telkens van leverancier te wijzigen
Who's that riding in the sun? Who's the man with the itchy gun? Who's the man who kills for fun? Psycho Dad, Psycho Dad, Psycho Dad!
pi_65300532
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 18:31 schreef JeOma het volgende:

[..]

Maaruh, Sport_Life... jij had ervaring als verkoper. Wat denk jij als je die redenatie van nerd4life hoort? 390E is best veel...
Klopt, en er zijn ook idd huishoudens die (veel) besparen op de energiekosten bij goedkope aanbieders.
Ik heb eerst een half jaar gas/electra verkocht en daarna bij een incassobureau (op de energie-afdeling ) werkzaam geweest. Bij dat tweede baantje kreeg ik ontzettend veel mensen aan de lijn die een week te laat waren met betalen en al 150 euro incassokosten kregen (nee, dat mag idd niet, maar ze doen het wel). Of mensen die wel betaald hadden, maar door een fout in de administratie van de energieaanbieder toch een incassobrief kregen. Gebeurt ook bij de grote aanbieders, maar meer bij de goedkopere aanbieders.

Normaal gesproken is Essent of Nuon etc je netbeheerder EN leverancier. Zodra je de overstap maakt naar een andere leverancier, dan blijft Essent of Nuon je netbeheerder. Met andere woorden: je forceert een samenwerking tussen 2 concurrenten. In de meeste gevallen gaat dit goed, maar in sommige gevallen niet en dan is de klant absoluut de pineut, tegen een bedrijf als Energy Direct heb je niets te zeggen zodra jij je handtekening onder het contract hebt gezet. En als je niet betaalt omdat je het onterecht vindt (wat soms ook zo is.. helaas waar) dan hebben ze een standaardprocedure dat het naar het incassobureau gaat. Ik heb mensen aan de lijn gehad die al maanden dubbele rekeningen van de energieleverantie kregen, van Energie Direct/Oxxio en Nuon/Eneco. Iedere keer dat jij de overstap maakt van leverancier A naar B, dan krijg je weer de risico's.

Dat is de reden dat ik het niet aandurf over te stappen (ondanks dat ik weet hoe te handelen als het toch fout gaat).

Daarmee wil ik niet zeggen dat het gevaarlijk is om over te stappen, maar wees bewust van de risico's. En als het fout gaat, zoek goed uit wat je rechten zijn zodra het bij incasso ligt!!! Als het juridisch terecht is of als je geen bewijs van tegendeel hebt: betalen, en als het 100% onterecht is en je daar fysiek bewijs van hebt, dan niet betalen.
pi_65307656
heb net de essent gebeld om te vragen of ik snel kan opzeggen en hoe dat gaat... (wil naar die aanbieding van de vastelastenbond/EnergieDirect)
Aardige jongeman aan de lijn die heel eerlijk en open er over was.
- kon binnen 30 dgn opzeggen (heb flex contract)
- kan ook door de andere aanbieder(ED) gedaan worden
- echter zei de jongeman misschien wil jezelf ook een bevestiging krijgen voor als het fout gaat (vond ik een eerlijk advies!)
ps
overigens werd er in heel dat gesprek niet 1 x gevraagd waarom ik weg wilde bij Essent?
alsof het ze geen flikker kan schelen (heb daar toch de afgelopen 8 jaar toch een kleine 12.500 euri achter gelaten...
pi_65325849
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 09:26 schreef tinny het volgende:

- echter zei de jongeman misschien wil jezelf ook een bevestiging krijgen voor als het fout gaat (vond ik een eerlijk advies!)
Hieruit kun je al je conclusies trekken....
pi_65671202
welke site's zijn behalve gaslicht.com, budgetenergie en budgetstroom het beste om alle energie aanbieders te zien en/of vergelijken?
pi_65674128
Hallo,

Ik heb een vraag.

Wij hebben dit jaar 883 m3 aan gas verbruikt
We betalen aan gas 599 ex btw
Inclusief Capaciteitstarief
Vastrecht netwerk
Aansluitvergoeding
Meterhuur

Hoe kan ik nou goed zien of ik uberhaupt kan besparen ergens op.

En zodra ik overstap naar een andere leverancier krijg ik dan maar 1 nota? of meerdere
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  dinsdag 3 februari 2009 @ 07:05:35 #51
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_65681558
Als het goed is krijg je een gespecificeerde jaarrekening met daarop de kosten voor de verschillende onderdelen.
Kijk dan op een van de in dit topic genoemde sites voor meer informatie.

In principe krijg je overigens maar 1 rekening. Je leverancier rekent met jou af en verrekent het weer met je netbeheerder en meteropnemer.
pi_65685643
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 07:05 schreef avotar het volgende:
In principe krijg je overigens maar 1 rekening. Je leverancier rekent met jou af en verrekent het weer met je netbeheerder en meteropnemer.
Dat is (nog) niet altijd het geval. Niet iedere leverancier en netbeheerder hanteert het leveranciersmodel.
Dat is pas vanaf januari 2011 verplicht (voor consumentencontracten).
pi_65847451
Ik wil graag overstappen, zit nu bij Essent. Op de vergelijkings site's gaslicht.com en energieleveranciers.nl zie ik dat Energiedirect mij een eenmalige korting geeft van 435 euro.

Wordt die 435 euro dan overgemaakt op mijn rekening? Zo komt het namelijk wel over, zie de volgende regel 'Exclusieve actie: eenmalig 435 euro retour (all้้n via deze website!)'

Of zit er een addertje onder het gras? Ik neem een 1 jarig contract met variabele tarieven, die hopelijk in juli weer dalen.
pi_65849149
De eenmalige actiekorting via gaslicht.com wordt inderdaad gewoon op je rekening gestort door Energiedirect.
Vaak doen ze dat echter pas nadat er 2x een termijnbedrag door jou is betaald. Althans zo ging het bij mij na mijn switch van NUON naar Elektran (juli 2008) via gaslicht.com.

Was ook en jaarcontract van 1 jaar met variabele tarieven. Opzegtermijn is 30 dagen dus in mei dit jaar ga ik weer 'shoppen' voor een nieuw contract met een paar honderd euri korting
  zondag 8 februari 2009 @ 15:06:47 #55
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_65849218
Wij krijgen de bonus verrekend met het voorschot. Oftewel, je betaalt een periode geen voorschotbedrag
pi_65849830
Ik wil denk ik ook overstappen vanaf Essent, op gaslicht.com staat dat je bij Energie:Direct inderdaad 435,- retour krijgt.
Dat lijkt me dan het beste alternatief. Heeft iemand ervaring met overstap van Essent naar Energie:Direct?

Op de site staat wel het volgende:
"Uw energienota bestaat voor ca. 50% uit leveringskosten. De 'jaarprijs levering' is dus niet het eindbedrag dat u betaalt! "

Kom je dus inclusief de korting wel goedkoper uit?

Edit; ik zie op dezelfde site het volgende staan:
"De schade voor Essent blijft relatief beperkt aangezien veel mensen overstappen op Energie:direct, een dochteronderneming van Essent."

Waarom bieden ze dan van die mega kortingen?

[ Bericht 21% gewijzigd door VraagoverHuur op 08-02-2009 16:08:39 ]
pi_65851042
quote:
Op zondag 8 februari 2009 15:21 schreef VraagoverHuur het volgende:
Ik wil denk ik ook overstappen vanaf Essent, op gaslicht.com staat dat je bij Energie:Direct inderdaad 435,- retour krijgt.
Dat lijkt me dan het beste alternatief. Heeft iemand ervaring met overstap van Essent naar Energie:Direct?
Ik heb 15 minuten geleden via gaslicht.com de overstap gemaakt van Essent naar Energie direct, kan er dus nog niets over zeggen :-)

Ik laat het de komende tijd wel weten, of dit allemaal correct gaat.
pi_65851905
Oke is goed, thanks.

Ik denk zelf dat ik eerder de overstap ga maken : )
pi_65854773
Wij zijn afgelopen week overgestapt naar Dong. Op de site stond dat de korting zou worden overgemaakt na de eerste geslaagde automatische incasso van het voorschotbedrag.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_65857729
Ik wil wel overstappen, maar ik durf eigenlijk niet. Te bang voor de administratieve chaos waar je dan mogelijk in terecht komt.
Twee jaar geleden ben ik met electriciteit overgestapt van Nuon naar Essent, zodat ik gas en electra beide bij Essent heb.
Nu ben ik erg geneigd om ook over te stappen naar Energie:direct, maar je hoort zo vaak dat het mis gaat, dat ik het dus niet aandurf.
  zondag 8 februari 2009 @ 19:18:57 #61
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_65857981
quote:

Liever via EnergieDirect een paar mensen korting geven in plaats van dat ze overstappen. Een cent winst is ook winst. Ze gaan niet hun eigen tarieven verlagen, want alle mensen die niet overstappen zouden dan ook opeens minder opbrengen
pi_65858206
Ik zie nu net dat bij Energie:direct en NEM het vastrecht bijna 3x zo hoog is dan bij Essent. In dat geval: weg voordeel. Ik blijf dus toch maar zitten bij Essent. Waarom zoveel problemen op je hals halen voor een paar tientjes.
pi_65878200
quote:
Op zondag 8 februari 2009 19:25 schreef RJD het volgende:
Ik zie nu net dat bij Energie:direct en NEM het vastrecht bijna 3x zo hoog is dan bij Essent. In dat geval: weg voordeel. Ik blijf dus toch maar zitten bij Essent. Waarom zoveel problemen op je hals halen voor een paar tientjes.
Meen je dat?
Waar kan ik dat terugvinden?
  Moderator maandag 9 februari 2009 @ 13:46:40 #64
9859 crew  Karina
Woman
pi_65879291
Je zou het eens kunnen narekenen op http://www.vergelijk.nl/energie/.

Heb ik ook gedaan en ik zou goedkoper uit kunnen zijn, maar dan zou ik moeten kiezen voor 1 jaar vast (of langer), daar heb ik geen zin in, voor die paar tientjes per jaar verschil. De provider waar ik nu zit is, tot mijn grote verbazing, de goedkoopste voor mij (NUON).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_65882195
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:09 schreef VraagoverHuur het volgende:

[..]

Meen je dat?
Waar kan ik dat terugvinden?
Gewoon op de sites van gaslicht.com en energievergelijker.nl. Dan kan je vervolgens een specificatie van de kosten bekijken en daar staat ook het vastrecht tussen. Bij de NEM bijvoorbeeld betaal je iets van 84 euro per jaar voor vastrecht, terwijl dat bij Essent hooguit 30 euro is.
pi_65887408
quote:
Op maandag 19 januari 2009 12:50 schreef JeOma het volgende:
Ik heb zojuist (geheel tegen mijn principes in!) een gesprek afgerond met een telefonische verkoper van EON Benelux. Hij wilde mij een aanbod doen om van energie-leverancier te switchen.

Wat ik niet snap, is waarom ik hier NIET op in zou gaan. Misschien zie ik adders onder het gras over het hoofd. Iemand een tip/idee?

Feiten:

Vooral die welkomstpremie is natuurlijk leuk. Gewoon cash.

Hoe kan ik mezelf in mijn vingers snijden door hieraan mee te doen? Desnoods ga ik over 2 maanden weer weg bij die toko om bij een andere leverancier een welkomstpremie op te strijken.

Ik heb de rest van het topic niet gelezen, maar ้้n advies wat zaterdag in Kassa werd gegeven, Ga geen contract aan met mensen aan de deur en aan de telefoon als het om energieleverancier gaat.
De genoemde Gaslichtsite biedt wel een redelijk overzicht en kan je een leuk voordeel opleveren, als je maar goed oplet wat je wil en wat je afsluit.
pi_65887490
quote:

Op de site staat wel het volgende:
"Uw energienota bestaat voor ca. 50% uit leveringskosten. De 'jaarprijs levering' is dus niet het eindbedrag dat u betaalt! "

Kom je dus inclusief de korting wel goedkoper uit?

Edit; ik zie op dezelfde site het volgende staan:
"De schade voor Essent blijft relatief beperkt aangezien veel mensen overstappen op Energie:direct, een dochteronderneming van Essent."

Ik ben al jaren huiverig om over te stappen, maar nav de adviezen die werden gegeven van een deskundige bij Kassa heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken. Ik ben zondag (gister dus) online overgestapt naar Energie Direct. Als het fout gaat dan kan ik me dat zelf verwijten, dubbeltje eerste rang verhaal.
Maar ik wil het eens voor een jaar testen.
Ook het advies om binnen het jaar weer te kijken naar een nieuwe leverancier heb ik goed in mijn oren geknoopt. Energie hoppen, wie weet komt er wat moois uit.
pi_65888800
quote:
Op maandag 9 februari 2009 18:05 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Ik ben al jaren huiverig om over te stappen, maar nav de adviezen die werden gegeven van een deskundige bij Kassa heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken. Ik ben zondag (gister dus) online overgestapt naar Energie Direct. Als het fout gaat dan kan ik me dat zelf verwijten, dubbeltje eerste rang verhaal.
Maar ik wil het eens voor een jaar testen.
Ook het advies om binnen het jaar weer te kijken naar een nieuwe leverancier heb ik goed in mijn oren geknoopt. Energie hoppen, wie weet komt er wat moois uit.
Laat je ook even weten hoe de overgang verloopt? Ben ik erg benieuwd naar. Ik durf het zelf nog niet, te bang voor de gevolgen. Toch is 450 euro extra wel lekker.
pi_65889276
quote:
Op maandag 9 februari 2009 18:53 schreef RJD het volgende:

[..]

Laat je ook even weten hoe de overgang verloopt? Ben ik erg benieuwd naar. Ik durf het zelf nog niet, te bang voor de gevolgen. Toch is 450 euro extra wel lekker.
Is goed, ik laat wel wat horen. Ik heb nog steeds een gezond wantrouwen hoor, de energiehandelaren hebben zelf ook wel een beetje gezorgd voor dat wantrouwen. We zullen zien of het dubbeltje op de eerste rang een dubbeltje blijft.
pi_65892790
Ik ben vanaf 23 januari overgestapt naar EnergieDirect. Kreeg al een afrekening van Essent. Flink bijbetalen, maar dat is logisch; mijn vorige afrekening was van november, dus ik heb me helemaal suf gestookd in november, december en januari. Normaal trek je dat in de zomer weer recht door niet te stoken, maar nu niet. Enfin, ook dat zullen we na een jaar bij Energie-Direct wel weer terug zien. Tip ้้n: stap bij voorkeur over in de lente of herst

Communicatie van ED ging prima. Steeds een mailtje over hoe het nu verder ging en uitgebreide info op de Mijn.energiedirect site. Nu hopen dat de nota's goed zijn en lager
pi_65895838
Waar ik nog wel benieuwd naar ben: de mensen die overgestapt zijn, hoe hebben jullie dat gedaan?
- rechtstreeks via de website van de energieleverancier.
- via een actie bij gaslicht.com
- via een actie bij energieprijzen.nl
- via telefonische verkoop
- andere manier
pi_65897394
Ben in juli 2008 overgestapt (NUON -> Elektran) via een actie bij gaslicht.com en dat is prima verlopen.

Omdat ik mijn contract bij NUON had verbroken zou ik eigenlijk een boete van ค 50,- (2x ค 25,- nl. gas + elektra) moeten betalen, maar daar heb ik uiteindelijk niets meer van gehoord/gelezen. Houden zo!
pi_65901685
Ik heb mij 20 januari via gaslicht.com aangemeld voor de Nuon actietarief (ook mijn huidige leverancier, maar blijkbaar mogen ook bestaande klanten overstappen), inmiddels heb ik een bevestiging van Nuon ontvangen, maar nog geen ingangsdatum.
Ik verwacht dat ik 25 Euro boete moet betalen, omdat ik ooit was overgestapt op Nuon Groenstrom en dat contract jaarlijks werd verlengd.

De stroomprijs kloppte met de prijs die in de berekening werd gebruikt, de gasprijs op de bevestiging was zelf ietsje lager (ongeveer een halve cent verschil) hoe dat kan weet ik niet, ik vind het sowieso heel verwarrend, want je krijgt korting op de variabel standaardtarief en de 121 Euro welkomstkorting per product, inmiddels is de welkomstkorting zelf nog hoger (132 Euro) zag ik op gaslicht.com.

Ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Heeft iemand ervaring met het opzeggen van de contracten, het liefst wil ik dat graag doen direct naar ingang van het jaarcontract, zodat ik het niet vergeet. Is een gewone brief voldoende of moet het per aangetekende brief...en krijg ik altijd een bevestiging? Ik persoonlijk vind wel dat ze ook een mogelijkheid per internet zouden moeten bieden om op te zeggen, het overstappen wordt makkelijk gemaakt, maar het opzeggen gaat dan weer alleen per post

[ Bericht 5% gewijzigd door Zana op 10-02-2009 01:42:57 ]
  dinsdag 10 februari 2009 @ 02:15:50 #74
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_65901904
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:57 schreef prupke het volgende:

[..]

mooi dat je dit zegt

1e keer dat ze belden :

2e keer :
-euh,euhm ja euh..

Haha, mooi verhaal, precies hetzelfde als wat bij mij gebeurde vorige week. Ik heb de telefoon op de speaker gezet en af en toe 'hmm', 'ja' en 'oh echt waar' er doorheen geroepen en ik maar wachten totdat ie echt de deal zou 'closen', hij kwam maar niet. Dus op een gegeven moment zei ik; "je hebt je verhaaltje gedaan, nu moet je mijn toezegging krijgen, ik wacht dus". Hij bleef stil, waarop ik zei: "helaas, volgende keer beter". En volgende week ga ik het land weer uit voor 9 maanden dus hij kan lang wachten.
No bad soldiers under a good leader
pi_65903295
Heb al een paar weken de overeenkomst van de vastelastenbond liggen (= 3 of 5 jr contract bij Energie Direct tegen super lage prijzen, lees 41 cent voor een kuub gas voor 3 jr vast waar de gevestigde orde tussen de 53-56 cent vraagt) maar toch durf ik het niet in te sturen...
pi_65909048
Ik heb sinds 07-05-2007 een 1-jarig contract met variabele prijzen bij Essent voor electriciteit. Deze laat ik met ingang van 07-05-2009 omzetten naar een flexibel contract met variabele prijzen. Zo kan ik makkelijker en zonder boete overstappen als ik dat zou willen.
pi_65921343
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 08:16 schreef tinny het volgende:
Heb al een paar weken de overeenkomst van de vastelastenbond liggen (= 3 of 5 jr contract bij Energie Direct tegen super lage prijzen, lees 41 cent voor een kuub gas voor 3 jr vast waar de gevestigde orde tussen de 53-56 cent vraagt) maar toch durf ik het niet in te sturen...
Zover ik weet is die 41 cent het tarief excl. energiebelasting bij ED.
En als dat het geval is (waar ik toch vrij zeker van ben) ben je mooi genaaid aangezien er goedkopere aanbieders zijn.
pi_65922208
NIET DOEN, NIET OVERSTAPPEN. Het zogenaamde voordeel uit de rekenvoorbeelden blijkt in de praktijk heel anders uit te pakken, en het enige wat het je zal opleveren is frustratie.

Van die vergelijkingssites klopt ook geen moer. Neem bijvoorbeeld www.energieprijzen.nl. Vul ik daar mijn verbruik in dan belooft de site mij dat als ik kies voor Nuon Stroom Onbepaalde tijd mijn energierekening nog maar EUR 32,60 per jaar zal bedragen.
De site toont mij dan de volgende berekening:

OPBOUW JAARLIJKSE KOSTEN

NETWERKKOSTEN

Aansluitkosten: ค 16,32
Transportkosten: ค 54,43
Systeemdiensten: ค 1,64

Meterkosten: ค 24,47
BTW netwerkkosten: ค 18,40
MEP-heffing: ค 0,00
Totaal netwerkkosten
incl BTW: ค 115,27

LEVERINGSKOSTEN

Vaste leveringskosten: ค 20,04
Variabele leveringskosten: ค 100,85

Energiebelasting: ค 105,51
Heffingskorting: ค -199,00
BTW leveringskosten: ค 5,20
Totaal leveringskosten
incl BTW: ค 32,60
U betaalt totaal incl. BTW:
ค 147,87

Maar de grap is dat ik nu dus al het betreffende Nuon abonnement heb. Ik heb bij bovenstaande berekening het verbruik ingevuld wat ik afgelopen jaar had.

Volgens bovenstaande berekening komt dit neer op EUR 32,60 incl. btw voor de energielevering (transport door Continuon buiten beschouwing gelaten)

En dat is vreemd, want afgelopen jaar betaalde ik bij dit stroomverbruik aan Nuon (voor dus hetzelfde abonnement) EUR 119,98 incl btw (energiekosten - teruggave energiebelasting, transportkosten buiten beschouwing), waarbij ik de teruggave energiebelasting al heb meegenomen.

Dus zelfs al zou ik dus niet overstappen, dan zou ik komend jaar, mits mijn verbruik hetzelfde is als vorig jaar een nota krijgen die vwb het leveringsgedeelte bijna 75% lager is dan dit jaar! En dat terwijl de energieprijzen zogenaamd stijgen!

Dat klopt dus niet, en die zogenaamde transparantie is schijn. Er wordt wat gegoocheld met cijfers, en het is niet duidelijk hoe de berekeningen precies tot stand komen. Je wordt belazerd waar je bij staat.

En mocht je hier dan toch intuinen, dan zul je ook merken dat het "even overstappen" helemaal niet zo makkelijk verloopt als je is wijsgemaakt. Je krijgt dan een eindafrekening van je oude leverancier. Deze moet gebaseerd zijn op de meterstanden die jij aan je nieuwe leverancier hebt doorgegeven en zij weer aan de oude, maar of dat goed gaat? Ik heb al eens gehad dat de oude leverancier de eindafrekening baseerde op geschatte standen! En de nieuwe doet het dan wel obv de door jou doorgegeven standen, dus met een beetje pech betaal je nog dubbel ook. En vervolgens kan weer het gezeur beginnen over je nieuwe termijnbedrag en de hoogte daarvan.

Kortom, de hele vrije energiemarkt werkt niet. Door de vrije markt en de liberalisering zou er concurrentie moeten komen die leidt tot lagere prijzen en betere service. Wat blijkt: de tarieven dalen helemaal niet, de economische theorie van vraag en aanbod blijkt ook nu weer een te eenvoudige voorstelling van de werkelijkheid te zijn. Sterker nog: nu de bedrijven geen staatseigendom meer zijn moet er ineens winst worden gemaakt om de aandeelhouders tevreden te stellen. En de betere klantenservice? Niets van gemerkt. Het enige wat je merkt is dat je continu wordt gebeld door allerlei kwezels die je willen overhalen om over te stappen. Ze gaan zelfs zo ver dat ze je gewoon kunnen kapen, zo zit je bij Nuon, de andere dag kom je er bij toeval achter dat je ineens bij Oxxio zit. Zo ging het bij mij. Ik was nooit gebeld door iemand van Oxxio, heb ook nooit een welkomstbrief ontvangen (welkom als nieuwe klant). Ik kwam er achter doordat Nuon mij ineens midden in het jaar een eindafrekening stuurde. Toen ik ze belde kreeg ik te horen dat dat was omdat ik van leverancier was veranderd.

Kortom, NIET SWITCHEN, het maakt in de praktijk geen reet uit waar je zit, ze zijn allemaal uiteindelijk toch ongeveer even duur, alleen proberen ze je met ondoorzichtige berekeningen wijs te maken dat zij de goedkoopste zijn.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_65982147
kreeg vandaag (de 12.!) een brief dat het ingaat op 1 februari...ben benieuwd hoe ze dat met de eindafrekening doen...want ik moest mijn meterstanden nog niet doorgeven

binnenkort gaan ze de welkomstkorting overmaken, in mijn geval dus 242ค

in de brief staat dat het contract 1 februari 2010 eindigt...hadden ze wel ook mogen vermelden dat het stilzwijgend verlengd wordt..., er staat ook (nog) niets over een boete voor mijn oude contract...je moet wel heeeeeel goed de kleine lettertjes lezen....

ik dacht ook altijd en overstap loont niet, maar als ik dan dit jaar 242ค minder moet betalen en nog een klein beetje korting op de standaardtarieven van Nuon krijg is dat mooi meegenomen...in feite ben ik bij dezelfde aanbieder gebleven heb nog steeds variabel tarief ( die hopelijk in de zomer naar beneden gaat), maar nu dus een ander contractvorm
volgend jaar dan maar voor het echte werk gaan en misschien overstappen naar een ander aanbieder...

Ik vind die berekeningen op gaslicht.com trouwens wel ook een beetje misleidend, want het bedrag wat je uiteindelijk moet gaan betalen is niet het bedrag wat er groot staat op het witte vlakje. (Bovendien krijg ik op geen enkele manier het pop-up venster met de berekeningen groter, waardoor het moeilijker is overzicht te krijgen, wat nu wat is.)

[ Bericht 51% gewijzigd door Zana op 12-02-2009 12:57:49 ]
pi_65983369
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 18:18 schreef kastanova het volgende:

[..]

Zover ik weet is die 41 cent het tarief excl. energiebelasting bij ED.
En als dat het geval is (waar ik toch vrij zeker van ben) ben je mooi genaaid aangezien er goedkopere aanbieders zijn.
inderdaad excl energiebelasting

maar sorry had het verkeerd gezien het is 35 cent per kuub Gas (excl BTW, Energiebelasting )!!!

maar ben dan wel benieuwd welke leveranciers evetueel nog goeikoper zijn kastanova?!?!?!
voor 3 jr vast??
  donderdag 12 februari 2009 @ 13:23:31 #81
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_65983716
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 12:41 schreef Zana het volgende:
kreeg vandaag (de 12.!) een brief dat het ingaat op 1 februari...ben benieuwd hoe ze dat met de eindafrekening doen...want ik moest mijn meterstanden nog niet doorgeven

binnenkort gaan ze de welkomstkorting overmaken, in mijn geval dus 242ค

in de brief staat dat het contract 1 februari 2010 eindigt...hadden ze wel ook mogen vermelden dat het stilzwijgend verlengd wordt..., er staat ook (nog) niets over een boete voor mijn oude contract...je moet wel heeeeeel goed de kleine lettertjes lezen....

Je meterstanden zul je waarschijnljik achteraf moeten opgeven en dan zullen ze daar een berekening op los laten. Je weet immers nu nog niet wat je stand zal zijn op het moment van overstappen. Schrijf ze in elk geval op wat ze zijn per 1-2.

Een boete voor je oude contract? Ik vraag me af wat zij er mee te maken hebben. Is dat niet iets wat verrekend zal worden met de eindafrekening van huidige leverancier? Lijkt me wel.
pi_65983943
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 13:23 schreef avotar het volgende:

[..]

Je meterstanden zul je waarschijnljik achteraf moeten opgeven en dan zullen ze daar een berekening op los laten. Je weet immers nu nog niet wat je stand zal zijn op het moment van overstappen. Schrijf ze in elk geval op wat ze zijn per 1-2.

1 februari is al geweest...., ze sturen 12 februari en brief dat je 1 februari over stappt....
quote:
Een boete voor je oude contract? Ik vraag me af wat zij er mee te maken hebben. Is dat niet iets wat verrekend zal worden met de eindafrekening van huidige leverancier? Lijkt me wel.
oh ja, mijn oude en nieuwe leverancier is nuon..., dus zal wel met de eindafrekening komen dan...
  donderdag 12 februari 2009 @ 13:48:51 #83
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_65984653
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 13:29 schreef Zana het volgende:

[..]

1 februari is al geweest...., ze sturen 12 februari en brief dat je 1 februari over stappt....
[..]

meer
pi_66004553
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 13:13 schreef tinny het volgende:

[..]

inderdaad excl energiebelasting

maar sorry had het verkeerd gezien het is 35 cent per kuub Gas (excl BTW, Energiebelasting )!!!

maar ben dan wel benieuwd welke leveranciers evetueel nog goeikoper zijn kastanova?!?!?!
voor 3 jr vast??
Incl. BTW komt het uit op 41,65 en dat is toch echt niet goedkoop te noemen.
RWE belt tegenwoordig bijvoorbeeld met 3 jaar vast tarieven vanaf 39,83 incl. BTW
pi_66009702
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 22:43 schreef kastanova het volgende:

[..]

Incl. BTW komt het uit op 41,65 en dat is toch echt niet goedkoop te noemen.
RWE belt tegenwoordig bijvoorbeeld met 3 jaar vast tarieven vanaf 39,83 incl. BTW
goedkoopste wat ik tegen kom van de RWE is 3 jr vast voor 42,83 cent... (op gaslicht.com)

waar haal ik die 39,83 vandaan??(wachten tot ik gebeld word )
pi_66009721
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 07:25 schreef tinny het volgende:

[..]

goedkoopste wat ik tegen kom van de RWE is 3 jr vast voor 42,83 cent... (op gaslicht.com)

waar haal ik die 39,83 vandaan??(wachten tot ik gebeld word )
Voor de prijs van gas hangt het ook van de regio af waar je woont. Hoe dichter bij Groningen, hoe goedkoper de gas.
pi_66009974
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 07:28 schreef RJD het volgende:

[..]

Voor de prijs van gas hangt het ook van de regio af waar je woont. Hoe dichter bij Groningen, hoe goedkoper de gas.
True, true... Het aloude regiotoeslag; vandaar ook de toevoeging vanaf .

Welke regio woon je dan?
pi_66010331
noord brabant regio 5 of 6 volgens mij... maar goed dat scheelt tussen 1-3 cent per kuub
pi_66010379
Administratie is altijd dramatisch met zulke verhuisservices.
pi_66016449
quote:
Op vrijdag 13 februari 2009 08:12 schreef kastanova het volgende:

[..]

True, true... Het aloude regiotoeslag; vandaar ook de toevoeging vanaf .

Welke regio woon je dan?
Friesland, regio 4, de goedkoopste regio
pi_66050835
De 435 retour actie is veranderd naar 230 euro retour

[ Bericht 94% gewijzigd door VraagoverHuur op 14-02-2009 12:43:32 ]
pi_66052200
Zojuist de bevestigingsbrief van Energie-Direct ontvangen en ik heb n๚ al het idee dat ik genaaid word.
In de brief wordt namelijk aangegeven dat de betreffende ค435 niet zozeer een retourstorting is, maar, en ik citeer: "Een extra voordeel in de vorm van een korting van ค435 op m'n 2e voorschotbedrag" is.

Oftewel, wat ik er uit opmaak; Op m'n 2e rekening krijg ik ค435 korting.
Aangezien ik tegenwoordig vrijwel nooit meer thuis ben en dus slechts zo'n 50 euro aan energiekosten per maand kwijt ben, houdt dat een korting van 50 euro in.
En de energiebedrijven als EnergieDirect kennende gaan ze die korting toch ้cht niet doorschuiven naar de 3e rekening.
Ik denk dus dat ik flink genaaid ben en dus alleen even die 50 euro bespaar en daarna vast zit aan de (duurdere) tarieven van ED.

Mocht ik gelijk hebben met deze "theorie", dan is het overstappen naar Energie Direct dus in ieder geval alvast een grote afrader.
pi_66053237
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 13:28 schreef kastanova het volgende:
Zojuist de bevestigingsbrief van Energie-Direct ontvangen en ik heb n๚ al het idee dat ik genaaid word.
In de brief wordt namelijk aangegeven dat de betreffende ค435 niet zozeer een retourstorting is, maar, en ik citeer: "Een extra voordeel in de vorm van een korting van ค435 op m'n 2e voorschotbedrag" is.

Aangezien ik tegenwoordig vrijwel nooit meer thuis ben en dus slechts zo'n 50 euro aan energiekosten per maand kwijt ben, houdt dat een korting van 50 euro in.
En de energiebedrijven als EnergieDirect kennende gaan ze die korting toch ้cht niet doorschuiven naar de 3e rekening.
Ik denk dus dat ik flink genaaid ben en dus alleen even die 50 euro bespaar en daarna vast zit aan de (duurdere) tarieven van ED.

Mocht ik gelijk hebben met deze "theorie", dan is het overstappen naar Energie Direct dus in ieder geval alvast een grote afrader.
Ik kreeg vandeweek die brief ook en verbaasde mij ook over die regel. Alleen ga ik er van uit dat het w้l ook op de derde/vierde/vijfde factuur wordt verrekend. Anders zou het echt misleidend zijn geweest.
pi_66053497
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:03 schreef kastanova het volgende:
Mwah, ik vertrouw ze niet...
Gisteren werd ik toevallig door ze gebeld en laat ik nu net zelf een managementfunctie bekleden bij een energieleverancier en dus wel enig verstand hebben van de zaken.
Miep: U kunt maar liefst 25% procent besparen!
Kasta: Zo. Dat is nogal wat! Maar hoe kan dat dan? .
Miep: Nou, wij bieden het u voor de inkoopsprijs aan!
Kasta: Da's nog eens aardig! En waarom doen jullie dat dan? .
Miep: Omdat het leven al duur genoeg is meneer! Dus profiteer nu van dat voordeel!
Kasta: Maar winst maken doen jullie dus niet aan begrijp ik? .
Miep: Nee meneer! Wij zijn een non-profit ( ) organisatie die iedereen zo goedkoop mogelijke prijzen wil bieden!

Tot daar ben ik ook gekomen met dat bedrijf. Verder heb ik er niet zoveel verstand van als jij maar toen ze begon over inkoopprijs en geen winst maken toen wist ik genoeg.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_66054257
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 14:05 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Ik kreeg vandeweek die brief ook en verbaasde mij ook over die regel. Alleen ga ik er van uit dat het w้l ook op de derde/vierde/vijfde factuur wordt verrekend. Anders zou het echt misleidend zijn geweest.
Dat is een aanname die ik niet al te snel zou doen... Per client per jaar heeft een (goedkope) energieleverancier slechts zo´n 60 euro marge. 435 zou dus betekenen dat je 7 jaar klant moet blijven voordat je rendabel bent.
Vandaar ook dat ik de bestelling plaatste; ik was wel benieuwd wat het addertje onder het gras.

Vandaag contact op proberen te nemen met de klantenservice van ED om het uit te zoeken en mocht mijn conclusie dan inderdaad juist blijken; ook direct te annuleren.
Hoewel ze echter wel gewoon mensen benaderen op Zaterdag, is de klantenservice gesloten in het weekend .
pi_66054960
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 13:28 schreef kastanova het volgende:

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, dat je op slechts ค 50,- korting uit zou komen. Dat zou pure misleiding zijn dan.

Stel je termijnbedrag is - ค 100,-, dan zal je dus bij de 2e termijn gewoon + ค 335,- krijgen gestort.

Bij Elektran (via gaslicht.com) kreeg ik de korting van ค 220,- overigens gewoon als een los bedrag gestort op mijn rekening, vlak nadat mijn 2e termijnbedrag was afgeschreven.
pi_66057629
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 15:09 schreef Bassfly het volgende:

[..]

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, dat je op slechts ค 50,- korting uit zou komen. Dat zou pure misleiding zijn dan.

Stel je termijnbedrag is - ค 100,-, dan zal je dus bij de 2e termijn gewoon + ค 335,- krijgen gestort.

Bij Elektran (via gaslicht.com) kreeg ik de korting van ค 220,- overigens gewoon als een los bedrag gestort op mijn rekening, vlak nadat mijn 2e termijnbedrag was afgeschreven.
Naja, ze gebruiken letterlijk het woord "korting."

Als het daadwerkelijk een teruggave zou zijn, hadden ze die term wel gebruikt. Lijkt me tenminste.
pi_66060707
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 16:52 schreef kastanova het volgende:

[..]

Als het daadwerkelijk een teruggave zou zijn, hadden ze die term wel gebruikt. Lijkt me tenminste.
Ze gebruiken ook het woordje "van" en niet "tot" een korting.
pi_66061714
Dit staat momenteel op gaslicht.com (bij Energiedirect):

Exclusieve actie: eenmalig 230 euro retour (all้้n via deze website!)

Door het invullen van uw postcode kunt u zich snel en eenvoudig via deze site aanmelden en direct profiteren van de exclusieve actietarieven met 230 euro retour.

Korting is inmiddels dus flink gezakt (was teveel animo voor? ) ), maar er wordt dus wel gewoon gesproken over RETOUR (=teruggave).
pi_66064470
Ik heb mij een week geleden aangemeld bij Energie Direct, het volgende staat in een brief die ik heb gekregen:

'Daarnaast ontvangt u een extra voordeel van 435 in de vorm van energietegoed op uw 2e voorschotnota.'
pi_66068933
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 20:23 schreef Brammetje het volgende:
Ik heb mij een week geleden aangemeld bij Energie Direct, het volgende staat in een brief die ik heb gekregen:

'Daarnaast ontvangt u een extra voordeel van 435 in de vorm van energietegoed op uw 2e voorschotnota.'
Energietegoed klinkt in mijn oren als beltegoed. En het noemen van alleen de 2e energienota lijkt mij toch te duiden op ook daadwerkelijk de 2e energienota. Anders zouden ze wel vanaf de 2e energienota noemen lijkt me.
Naja, misschien ben ik ook wel gewoon te wantrouwend.
pi_66071367
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 20:23 schreef Brammetje het volgende:

Een gevalletje "lekker vaag" dus

De tijd zal het leren ...maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken toch.
pi_66080850
Hmm, raar ja.. ik wacht wel even om te zien wat er bij jullie gebeurt.
Ik heb inmiddels de jaarafrekening gevonden van Essent, kan ik eens mooi gaan vergelijken.
Mijn nieuw voorschotbedrag is 161 euro.. voor een woning waar 2 mensen wonen. Dat is best veel..

Ik lees op gaslicht.com zowel negatieve als positieve berichten over het overstappen. Weet iemand of Essent nog leveringskosten in rekening brengt als men overstapt naar een andere leverancier?

[ Bericht 13% gewijzigd door VraagoverHuur op 15-02-2009 17:08:40 ]
pi_66183874
Ik kan er over heen gelezen hebben, maar wat gebeurt er in dit geval:
Dong geeft per product (gas/electra) 207,- retour, totaal 414,-. De boete bij vroegtijdig beeindigen van het contract is 50,- per product, totaal dus 100,-. Als je naar de tarieven zonder deze korting kijkt, 'kaal' dus, dan is Dong echter duurder dan de gevestigde aanbieders.
Stel ik zeg op zodra ik die 414,- binnen heb, heb ik dan nog steeds die 314,- winst na aftrek van de boete, of wordt die dan ook nog terug geclaimd? Verder bieden o.a. Eneco (mijn huidige leverancier) en Nuon aan de overstapboete te betalen. Kan het dan dat als ik even een maandje of 2-3 bij Dong blijf, 414 euro opstrijk, een boete laat betalen door mijn oude aanbieder en weer lekker terug ga alsof er niets gebeurd is?
pi_66243685
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 16:52 schreef kastanova het volgende:

[..]

We zijn er uit, navraag bij ED (binnen 24 uur een reactie), dit is hun antwoord:
quote:
Uw voorschot word op uw tweede voorschotnota verkende met de ค 145,00. Het overige bedrag van ค 290,00 word dan uitgekeerd op uw bankrekening.
pi_66864346
Ik zit nu ook maar op gaslicht.com te kijken en ik vraag me af wat handiger is al je nu gaat overstappen? Een vast of variabel tarief want volgens mij gingen de tarieven ergens in juni/juli toch weer dalen?
  maandag 9 maart 2009 @ 18:03:05 #108
1484 kastanova
Ah m๊n..
pi_66867442
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 17:04 schreef Dirkh het volgende:

[..]

We zijn er uit, navraag bij ED (binnen 24 uur een reactie), dit is hun antwoord:
[..]
Wat dan wel weer vreemd is is dat, ondanks het feit dat ik de laatste maanden slechts 1 a 2 dagen per week thuis ben, mijn voorschotbedrag verh๓๓gd is door EnergieDirect.
Toch maar even een mailtje gestuurd met de vraag waar dat op gebaseerd is.
pi_66867497
quote:
Op maandag 9 maart 2009 18:03 schreef kastanova het volgende:

[..]

Wat dan wel weer vreemd is is dat, ondanks het feit dat ik de laatste maanden slechts 1 a 2 dagen per week thuis ben, mijn voorschotbedrag verh๓๓gd is door EnergieDirect.
Om die korting van te betalen
pi_66867631
quote:
Op maandag 9 maart 2009 18:03 schreef kastanova het volgende:

[..]

Dat staat toch los van het bedrag wat je krijgt omdat je energie van hun af neemt?
Mijn aansluiting is nog niet opgeleverd, maar voor zover ik kan zien op de "persoonlijke pagina" kan je alles inzien en ook het voorschotbedrag wijzigen (of verlagen ook onder wijzigen valt, kan ik dus nog niet zien)
pi_66867702
quote:
Op maandag 9 maart 2009 18:04 schreef RJD het volgende:

[..]

Om die korting van te betalen
Ja, dat zal lekker zijn. Het voorschotbedrag zodanig verhogen dat ze het bedrag maar voor een heel klein deel direct hoeven uit te betalen en dan pas bij de eindafrekening alsnog moeten gaan dokken. Maar he, het kan zo maar, zal ze veel geld schelen.
  maandag 9 maart 2009 @ 18:36:52 #112
1484 kastanova
Ah m๊n..
pi_66868611
quote:
Op maandag 9 maart 2009 18:08 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Dat staat toch los van het bedrag wat je krijgt omdat je energie van hun af neemt?
Mijn aansluiting is nog niet opgeleverd, maar voor zover ik kan zien op de "persoonlijke pagina" kan je alles inzien en ook het voorschotbedrag wijzigen (of verlagen ook onder wijzigen valt, kan ik dus nog niet zien)
Inmiddels ook een mailtje terug gehad... Vrij standaard blaat-verhaal gehad over de stijging van energieprijzen in Januari en dat daarom m'n voorschotbedrag verhoogd was.
Toch vreemd aangezien dat voorschotbedrag berekend is aan de hand van de gisteren doorgegeven meterstanden.
Ik ben immers minimaal 66% minder gaan gebruiken, dus dan zou de prijsstijging boven die 66% moeten zijn.
Terwijl in de praktijk de stijging slechts 12% tot 15% bedroeg.

Wederom een mailtje gestuurd dus.
pi_66878662
quote:
Op maandag 9 maart 2009 18:36 schreef kastanova het volgende:

[..]

Inmiddels ook een mailtje terug gehad... Vrij standaard blaat-verhaal gehad over de stijging van energieprijzen in Januari en dat daarom m'n voorschotbedrag verhoogd was.
Toch vreemd aangezien dat voorschotbedrag berekend is aan de hand van de gisteren doorgegeven meterstanden.
Ik ben immers minimaal 66% minder gaan gebruiken, dus dan zou de prijsstijging boven die 66% moeten zijn.

Ik krijg meer het idee van : hoemeer geld ze elke maand vangen van de mensen dan kunnen hun rente trekken ... van jouw geld.
pi_66879579
quote:
Op maandag 9 maart 2009 22:45 schreef prupke het volgende:

[..]

Ik krijg meer het idee van : hoemeer geld ze elke maand vangen van de mensen dan kunnen hun rente trekken ... van jouw geld.
Dat zou inderdaad zo kunnen zijn, ware het niet dat je zelf het voorschotbedrag aan kan passen. Dus voor de mensen die het comfortabel vinden om maandelijks een paar tientjes meer te betalen om aan het eind van het jaar de zekerheid te hebben geen hoge jaarnota te krijgen, is een hoog voorschot lekker.
Maar ze zullen er zeker wel rekening mee houden dat mensen hun voorschot niet aanpassen en daar wat geld uit halen. Kastanova heeft een flinke daling in gebruik, als hij dan zelf het voorschotbedrag aanpast, dan is dat probleem verholpen en wordt aan het eind van het jaar duidelijk of er betaald moet worden of anders.
De elektrameter gaat echt niet sneller lopen bij het overstappen naar een andere leverancier.
pi_66879684
quote:
Op maandag 9 maart 2009 23:06 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad zo kunnen zijn, ware het niet dat je zelf het voorschotbedrag aan kan passen. Dus voor de mensen die het comfortabel vinden om maandelijks een paar tientjes meer te betalen om aan het eind van het jaar de zekerheid te hebben geen hoge jaarnota te krijgen, is een hoog voorschot lekker.
Maar ze zullen er zeker wel rekening mee houden dat mensen hun voorschot niet aanpassen en daar wat geld uit halen. Kastanova heeft een flinke daling in gebruik, als hij dan zelf het voorschotbedrag aanpast, dan is dat probleem verholpen en wordt aan het eind van het jaar duidelijk of er betaald moet worden of anders.
De elektrameter gaat echt niet sneller lopen bij het overstappen naar een andere leverancier.
Klopt wat je zegt en ik denk dat dus ook hoor , maar weet je hoeveel mensen dat niet weten of doorhebben hoe ze hun voorschot kunnen veranderen?
Want die bedrijven laten je soms erg in de waan van wat wel en niet mogelijk is
(vooral met bejaarde mensen die geen inet hebben bv )
pi_66879929
quote:
Op maandag 9 maart 2009 18:36 schreef kastanova het volgende:

[..]

De meeste kosten zitten in de vaste kosten, die dus onafhankelijk zijn van het verbruik. Dus je theorie van 66% prijssteiging gaat niet helemaal op. En hoe minder variabele kosten jij hebt (lees: die 66% besparing), des te relatief hoger je vaste kosten zijn.
Verder heb je wel gelijk dat ze liever mensen iets teveel laten betalen dan te weinig en het later ontvangen zonder rente.. Just the same as you .
Door die rente kunnen ze wel weer korting geven op de energieprijzen (en natuurlijk de directeur in een dikke auto laten rijden).
pi_66882105
quote:
Op maandag 9 maart 2009 23:13 schreef Sport_Life het volgende:
De meeste kosten zitten in de vaste kosten, die dus onafhankelijk zijn van het verbruik.
Mwah, ik zit zelf redelijk diep in de materie dus kan toch wel zeggen dat bij gemiddeld gebruik de vaste kosten relatief gezien nihil zijn. Vooral wat betreft de onderlinge verschillen tussen de goedkopere leveranciers.
Een verminderd verbruik van 66% zal dan ook echt wel een besparing van zo'n 60% op moeten leveren.

In dit geval is het echter met zo'n 30% omh๓๓g gegaan; in mijn ogen toch vrij ridicuul.
pi_66884940
kastanova zit je nou direct bij EnergieDirect of via de Vastenlastenbond?
en wat is je contractvorm en prijs per m3 / Kwh?
pi_66908770
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 07:11 schreef tinny het volgende:
kastanova zit je nou direct bij EnergieDirect of via de Vastenlastenbond?
en wat is je contractvorm en prijs per m3 / Kwh?
EnergieDirect.
1 jarig contract met 0,092463 voor de elektriciteit en 0,47005 voor het gas (incl. btw, excl. energiebelasting)
Niet het goedkoopste op de markt, maar ik deed het dan ook puur voor de geldteruggave .
pi_66917600
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 19:58 schreef kastanova het volgende:

[..]

EnergieDirect.
1 jarig contract met 0,092463 voor de elektriciteit en 0,47005 voor het gas (incl. btw, excl. energiebelasting)
Niet het goedkoopste op de markt, maar ik deed het dan ook puur voor de geldteruggave .
We spreken elkaar over een jaar nog weleens, als je poogt een overstap te maken naar derden .

En ik kan het redelijk goed weten, heb bij ED gewerkt .
pi_66918455
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 22:57 schreef Sport_Life het volgende:
We spreken elkaar over een jaar nog weleens, als je poogt een overstap te maken naar derden .

En ik kan het redelijk goed weten, heb bij ED gewerkt .
ED is 1 van de projecten die ik draai, dus vrees maar niet...
pi_66963408
En mensen, loont het overstappen?
pi_66983112
Ik dacht dat jij een vraag over huur had
pi_66985793
ik heb tot nu toe nog geen eindafrekening ontvangen en moest ook nog niet mijn verbruik doorgeven aan Nuon...

vind dat toch een beetje raar...ik was 1 februari "overgestapt" van Nuon naar Nuon (speciale actie via gaslicht.com), heb wel ondertussen de korting van 242ค op mijn rekening ontvangen
pi_67314395
mmmh inmiddels rommelt het wat meer op de e-markt..

Leveringskosten Electrabel
Gas + Elektriciteit EenJaarVast Groen actietarief Verbruik Tarief Bedrag Totaal
0 - 10000 kWh
Leveringskosten enkeltarief (stroom) 3500 kWh 9,282 ct ค 324,87
0 - 5000 mณ
Leveringkosten prijs incl. regiotoeslag (gas) 1800 mณ 39,97 ct ค 719,50
Vastrecht levering (stroom) ค 25,00
Vastrecht levering (gas) ค 25,00
E้nmalige actiekorting - ค 325,00
Totale leveringskosten (incl. BTW) ค 769,37

dit is ook wel interessant.
Elk moment zonde rkosten op zegt baar... ik neem aan dat je wel die 12 maanden moet uitzitten dan...
pi_67314650
Ben benieuwd, die Nederlandse energie maatschappij heeft aardig wat gezeik over zich heen gekregen, of niet?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_67314708
hehe, ik heb van de week 1 zo`n knakker afgepoeierd. Dacht dat ik wel wilde switchen, maar toen ik hem uitlegde dat mijn huidige leverancier een veel beter aanbod had gedaan dan hij ooit kon maken (heb het allemaal uit zitten zoeken vorig jaar, dus de kennis was nog paraat) kreeg ik een "dan weet ik voor nu voldoende" reactie terug
pi_67422245
ahh de grote jongen gaan nu ook voorzichtig hun prijzen naar beneden zetten
http://www.ad.nl/binnenla(...)300_euro_omlaag.html

maar dit geldt dan pas per 1 juli!! Dus als je NU over gaat en je hebt een opzeg termijn van 30 dgn kun je toch nog 2 maandjes extra (mei/juni) van al lagere prijzen....
pi_67425796
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 10:45 schreef tinny het volgende:
ahh de grote jongen gaan nu ook voorzichtig hun prijzen naar beneden zetten
http://www.ad.nl/binnenla(...)300_euro_omlaag.html

maar dit geldt dan pas per 1 juli!! Dus als je NU over gaat en je hebt een opzeg termijn van 30 dgn kun je toch nog 2 maandjes extra (mei/juni) van al lagere prijzen....
Dat is geen verrassing. Het was al bekend dat de variabele tarieven per 1 juli (flink) omlaag werden bijgesteld. Dat gebeurt dus nu. Nuon is de eerste die het meldt, de rest zal volgen.
pi_67499989
-nevermind-
pi_69482416
1 juli komt wat dichterbij nu. Is het nou zinvol om straks vanaf 1 juli de prijs vast te zetten, of valt er per 1 januari n๓g een prijsdaling te verwachten?
  donderdag 28 mei 2009 @ 15:02:14 #132
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_69492358
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 23:13 schreef kastanova het volgende:

[..]

ED is 1 van de projecten die ik draai, dus vrees maar niet...
Waar draai jij die dan?

Bij ons draaien ze nl. ook ED.
pi_69498852
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 15:02 schreef Ludootje het volgende:

[..]

Waar draai jij die dan?

Bij ons draaien ze nl. ook ED.
Nijmegen, dus lijkt me sterk dat je bij me werkt .

Wat zijn jullie scores dan?
pi_69500558
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 17:04 schreef Dirkh het volgende:

[..]

[..]
En ze zijn nagekomen wat ze gezegd hebben, gister stond het restant van het bedrag netjes op de rekening bijgeschreven, dus ้้n maand geen voorschot betalen ้n 280 euro op de rekening.
Nog steeds geen klagen over Energie Direct
  woensdag 3 juni 2009 @ 18:41:17 #135
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_69673880
quote:
Op donderdag 28 mei 2009 18:13 schreef kastanova het volgende:

[..]

Nijmegen, dus lijkt me sterk dat je bij me werkt .

Wat zijn jullie scores dan?
Weet niet of ik dat hier mag zeggen.
  woensdag 3 juni 2009 @ 23:30:30 #136
1484 kastanova
Ah m๊n..
pi_69686031
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 18:41 schreef Ludootje het volgende:

[..]

Weet niet of ik dat hier mag zeggen.
Hoe gives a fuck, de benchmarks krijg ik toch wel .
  woensdag 3 juni 2009 @ 23:32:39 #137
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_69686138
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 23:30 schreef kastanova het volgende:

[..]

Hoe gives a fuck, de benchmarks krijg ik toch wel .
Haha, in dat geval weet je met mijn woonplaats toch al genoeg? Of hebben jullie er meer in mijn stad zitten?
pi_74613353
mijn contract met Nuon loopt in januari 2010 af, tijd om zich opnieuw te ori๋nteren en op tijd op te zeggen....dat opzeggen is dan weer niet makkelijk geregeld via internet als ik op de homepage van Nuon kijk....dat moet dan weer per brief....

bestaat er bij energieleveranciers ook zoiets als een overstapservice en werkt dat goed?

via gaslicht kan ik natuurlijk weer een nieuwe aanbieder kiezen, maar moet ik bij de oude nog zelfs opzeggen???

[ Bericht 25% gewijzigd door Zana op 11-11-2009 20:36:58 ]
pi_74619992
Ik ben vorige maand geswitched van Elektran naar Energiedirect.

Aanmelding via gaslicht.com gedaan en dat is prima verlopen.

Voor de zekerheid heb ik wel nog even een opzegmail verstuurd naar Elektran met het verzoek om een bevestiging van opzegging per mail, en die mail had ik nog dezelfde dag binnen.
pi_74620528
mocht dat per mail, want bij nuon staat dat het naar een postbus moet, dus ik neem aan alleen per brief..echt achterlijk ik kan nog niet eens een e-mail adres vinden bij de contactgegevens

[ Bericht 14% gewijzigd door Zana op 11-11-2009 23:26:29 ]
pi_74624304
quote:
Op woensdag 11 november 2009 19:21 schreef Zana het volgende:
mijn contract met Nuon loopt in januari 2010 af, tijd om zich opnieuw te ori๋nteren en op tijd op te zeggen....dat opzeggen is dan weer niet makkelijk geregeld via internet als ik op de homepage van Nuon kijk....dat moet dan weer per brief....

bestaat er bij energieleveranciers ook zoiets als een overstapservice en werkt dat goed?

via gaslicht kan ik natuurlijk weer een nieuwe aanbieder kiezen, maar moet ik bij de oude nog zelfs opzeggen???
Bij overstappen via gaslicht.com, hoef je zelf niet op te zeggen, dat doet gaslicht.com voor jou.

Wij hebben er goed ervaringen mee (overgestapt in maart 2009)!
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_74628381
Doet gaslicht.com dat echt zelf of de nieuwe aanbieder, die je via deze website kiest? Het staat volgens mij nergens helemaal goed ... Op dit moment is RWE de goedkoopste voor ons, en op hun eigen website maken ze ook reclame met hun overstapservice, maar via gaslicht.com ben ik niet helmaal zeker.

Oh, weet misschien ook iemand hoe vaak die aanbiedingen op gaslicht.com veranderen en wanneer? Zit daar een systeem achter? Ik heb in principe tot begin januari de tijd om te kiezen.

En hoe berekend een nieuwe aanbieder het voorschotbedrag? Op basis van het gemiddelde wat andere huishoudens verbruiken of heb ik daar invloed op? Ik wil natuurlijk niet dat mijn maandbedrag ineens verdubbelt.

Wij hebben net pas een jaarafrekening van Nuon gehad, maar om nu te zeggen ik weet precies dat alle kortingen goed verrekend zijn, phhhh, dat is nog niet eens zou eenvoudig om achter te komen. Of stel ik mij aan? Onze aanbieding bestond toen uit een vast bedrag, wat wij in het begin ook netjes op de rekening geboekt kregen, maar ook uit korting op de (variabel) gas- en stroomprijs. En hier ben ik niet helemaal zeker of dit juist is berekend, er staat wel een korting op de rekening... maar dat zijn weer andere getallen als toen op gaslicht.com (hoe hoog is trouwens de BTW?).
bovendien is natuurlijk de gas-en stroomprijs ook weer veranderd en ze rekenen met een gemiddelde...Het is nog niet zo eenvoudig een gedetailleerde rekening na te kijken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Zana op 12-11-2009 13:29:16 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')