Bronquote:Nieuwe Europese paspoorten en identiteitkaarten moeten voortaan voorzien zijn van twee vingerafdrukken van de eigenaar. Het Europees Parlement heeft woensdag ingestemd met regelgeving hiertoe.
De vingerafdrukken zijn verplicht voor kinderen vanaf twaalf jaar. In de oorspronkelijke plannen was sprake van een minimumleeftijd van zes jaar, maar dat vond het Europarlement te ver gaan en ook nergens voor nodig.
Nederland heeft al aangekondigd dat reisdocumenten vanaf 28 juni van dit jaar voorzien moeten zijn van een elektronische chip met vingerafdrukken.
Was dat niet een rechtbank in Engeland die dat gedaan heeft?quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:10 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Bron
Was er laatst niet een uitspraak van het Europees Hof dat dit in strijd was met de wet? Daar was laatst ook een topic over hier op Fok
Die rfid gaat toch ook kapot als je hem even in de magnetron legt.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:26 schreef wijsneus het volgende:
...en die informatie is gegarandeerd binnen drie maanden na uitkomen van het paspoort uit te lezen door een ieder met een rfid lezetje en de juiste software.
Mijn advies: klauwhamer.
Helpt een magneetje er overheen ook?quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die rfid gaat toch ook kapot als je hem even in de magnetron legt.
Volgens mij niet , of het moet wel een heel sterke magneet zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Helpt een magneetje er overheen ook?
Ja.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:10 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Bron
Was er laatst niet een uitspraak van het Europees Hof dat dit in strijd was met de wet? Daar was laatst ook een topic over hier op Fok
28 juni.... dat schrijven we even op.quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:10 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Bron
Hoiquote:Op woensdag 14 januari 2009 16:05 schreef RM-rf het volgende:
die uitspraak betreft de vraag 'of het de overheid is toegestaan een databank met zulke gegevens erop na te houden'....
dat is dus een andere kwestie als de vraag of iemand enkel een paspoort met dit soort gegevens erop vermeld mag voorleggen als geldig reis-document.
op dat moment zijn de gegevens in eigen beheer van de eigenaar va dat papsoort en dus is het niet de overheid die beheerder van een centale databank is (tenzij ze de gegevens gebruikt voor het aanmaken van dat paspoort gaat opslaan, dat zou niet toegestaan zijn maar daarvan is hier geen sprake)
quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:10 schreef OldJeller het volgende:
Het nieuwe paspoort bevat een contactloze chip met de personalia van de houder en een digitale foto. Op een later tijdstip zullen ook twee vingerafdrukken van de houder aan de chip worden toegevoegd. De paspoortgegevens komen in een centrale database.
http://www.burger.overheid.nl/wat_doen_we_nu/nieuws?itemID=30
quote:Het programma Burger@Overheid.nl is per 31 december 2007 afgesloten. De BurgerServiceCode, de WebWijzerAward en het BurgerOverheidPanel zijn overgegaan naar het programma Burgerlink, dat ook het project Kwaliteitshandvesten uitvoert.
Vooruit:quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
![]()
Wat staat hier over in het programma burgerlink.
quote:Bruce Schneier spreekt wijze woorden:
Too many wrongly characterize the debate as "security versus privacy." The real choice is liberty versus control. Tyranny, whether it arises under threat of foreign physical attack or under constant domestic authoritative scrutiny, is still tyranny. Liberty requires security without intrusion, security plus privacy.
Alle gegevens die de overheid opslaat zonder dat daar een aanleiding voor is en die tegen je gebruikt kunnen worden zijn een inbreuk op de privacy.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:02 schreef katerwater het volgende:
Aan de tegenstanders:
Wat heeft een vingerafdruk nu te maken met vermindering van privacy?
Waar exact, in welk praktisch voorbeeld, kan je aanhalen dat je persoonlijk gezichtsverlies zou lijden?
Laten we ervan uit gaan dat ik jou een grote klootzak vind en wel IRL ken. Dan heb ik zo een vingerafdruk van jou te pakken en kan deze overal na eenmisdaad achterlaten zodat je wel een heel goede alibi nog moet hebben om onder de niet door jou gepleegde misdaad uit te komen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:21 schreef katerwater het volgende:
Op welke manier kunnen deze gegevens tegen mij gebruikt worden, en waarom zouden ze dit doen?
(laten we ervan uitgaan dat ik geen criminele feiten heb gepleegd)
\quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laten we ervan uit gaan dat ik jou een grote klootzak vind en wel IRL ken. Dan heb ik zo een vingerafdruk van jou te pakken en kan deze overal na eenmisdaad achterlaten zodat je wel een heel goede alibi nog moet hebben om onder de niet door jou gepleegde misdaad uit te komen.
Nu zit je vingerafdruk niet in een datbase bij de overheid.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:37 schreef TeChNo2 het volgende:
[..]
\
...en dat kan je nu niet doen (zo met vingerafdruk-loze paspoorten) ?
quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:41 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nu zit je vingerafdruk niet in een datbase bij de overheid.
En daardoor kun je nu iemand niet verdacht maken met valse vingerafdrukken, wat een fijn land hebben we toch.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:41 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nu zit je vingerafdruk niet in een datbase bij de overheid.
Absoluut wel ,maar dan vind de politie een vingerafdruk die men niet kan traceren, en moet men echt gaan rechercheren. Wanneer men een vingerafdrurk vind is het 1+1 = 2 tegenwoordig.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:37 schreef TeChNo2 het volgende:
...en dat kan je nu niet doen (zo met vingerafdruk-loze paspoorten) ?
quote:http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/4338379/Hennepkwekerijen-overschat.ece#
Hennepkwekerijen overschat
dinsdag 13 januari 2009 | 14:17 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 13 januari 2009 | 21:31
Tekstgrootte
TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen telt veel minder hennepkwekerijen dan werd gedacht.
Dat blijkt uit het jaarverslag handhaving Bouwen en Wonen. De politie ging in eerste instantie uit van zo'n honderd invallen per jaar. In 2007 vonden in het kader van het convenant echter maar 49 invallen plaats. Hiervan bleek dan nog maar de helft (25) terecht. Bij de overige 24 invallen was geen inwerking zijnde hennepkwekerij aanwezig, zodat daar ook niet bestuursrechtelijk kon worden opgetreden.
Het is niet zo dat iedereen per 28 Juni 2009 aan een nieuw identiteitsbewijs moet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:43 schreef RAVW het volgende:
Maar hoe zit dit met ID kaarten (dus geen paspoort) want dat zou ik wel erg vreemd vinden als ik die nu nog moet laten vervangen door een nieuwe met vinger afdruk... die van mij is nog geldig tot 2012
dus in anderhalf jaar 2 keer het geld opstrijken vind ik wel erg brutaal ...
ach anders wordt het wel weer even kijken of ik het kan afschrijven van de belasting bij bijzondere uitgaven![]()
Want die bijzondere uitgaven zijn wel erg makkelijk aan te geven
Goh, dat kan je nu natuurlijk niet doen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laten we ervan uit gaan dat ik jou een grote klootzak vind en wel IRL ken. Dan heb ik zo een vingerafdruk van jou te pakken en kan deze overal na eenmisdaad achterlaten zodat je wel een heel goede alibi nog moet hebben om onder de niet door jou gepleegde misdaad uit te komen.
Waar baseer je dit op? Je paspoort blijft geldig als de RFID chip onleesbaar is, zelfs in de VS (ze zullen dan alsnog je vingerafdrukken nemen natuurlijk). Ik kan iedereen niet aanraden per ongeluk een hamer op hun paspoort te laten vallen!quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:42 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Geen RFID o.i.d. kapotmaken, want dan kan je nog weleens grotere problemen krijgen, zeker als je naar het buitenland gaat.
dat verwacht ik ook niet, maar ik probeer alleen duidelijk te maken dat dat soort zaken nu ook kunnen, daar maakt een chip in je paspoort geen verschil in (die zat er trouwens al, maar dan met vingerafdruk).quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als jij verwacht dat ze met vingerafdrukken voorzichter omgaan ben je nogal naief.
[..]
Hierop:quote:
quote:Op dinsdag 17 juni 2008 14:10 schreef OldJeller het volgende:
[..]
[..]
Nee, wacht even.
Wie het recht in eigen hand wil nemen heeft een aantal opties, maar moet wel oppassen, aldus Jenna Wortham. In Amerika kan het knoeien met het paspoort je namelijk 25 jaar cel kosten. Daarnaast wil je het paspoort zelf niet beschadigen, waardoor de magnetron en wasmachine afvallen. De beste manier is dan ook om een hamer of ander hard voorwerp te gebruiken om daarmee de chip te slopen. Paspoorten waarvan de RFID-chip niet werkt zijn nog gewoon geldig, maar kunnen alleen niet meer worden uitgelezen.
bron
Dat heb ik op meerdere sites gelezen, dat een hamer het beste is. Ook omdat een magnetron brandplekken/schade kan achterlaten op het document.
Maar voor je aan de slag gaat:
Een burger meldt dat de chip in zijn reisdocument niet uitgelezen kan worden. Wat is de procedure?
De burger kan bij een van de 27 uitleesvoorzieningen in Nederland controleren of de chip kan worden uitgelezen. Is dat niet het geval dan dient de burger zich te melden bij de uitgevende instantie waar hij/zij het doucment uitgereikt heeft gekregen. De uitgevende instantie neemt het document in en verzend het document naar de producent voor onderzoek. De burger wordt geïnformeerd over de resultaten van het onderzoek door de uitgevende instantie.
paspoortinformatie.nl
Hoofdstuk VIII. Inhouding en inlevering (van de paspoortwet)
Artikel 54.1
Een reisdocument wordt ingehouden, indien:
a. het van rechtswege is vervallen ingevolge artikel 47 of 48;
b. het zodanig is beschadigd dat daarin opgenomen beveiligingskenmerken zijn aangetast, gegevens niet meer leesbaar zijn of een deel ervan ontbreekt;
wetten.overheid.nl
Onder Hoofdstuk X. Strafbepalingen staat niets over situaties waarin je chip niet meer uitgelezen kan worden, het gaat enkel om vervalsingen e.d.
Máár: Hoofdstuk I. Algemene bepalingen, Artikel 4:
Elk reisdocument blijft na uitreiking rijkseigendom. Onze Minister oefent het eigendomsrecht uit.
En iets slopen wat rijkseigendom is, is weer strafbaar. Maar goed.. je kan er ook per ongeluk een stapel boeken op hebben laten vallen, dat is lastig na te trekken.
Overigens staan er volgens mij wel bepaalde straffen op en kan/word je aangehouden, indien je chip onbruikbaar is/niet kan worden uitgelezen. Maar dat zou ik dezer dagen even moeten opzoeken.
Hoe dan ook: weet wel wat je doet voor je aan de haal gaat en nietsvermoedend naar een grenscontrole gaat of b.v. naar de V.S. vliegt.
Nou....quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:53 schreef BasEnAad het volgende:
Ik schrik hier wel van. Ik vertrouw die hele EU en de politie voor geen cent. Moet het hier een of andere politiestaat worden waarin iedereen verdachte is??
quote:Op dinsdag 23 september 2008 16:06 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Die sociale druk en de schending van privacy maken het grote onderzoek omstreden. ,,Onzin, als je niks te verbergen hebt, heb je niets te vrezen,’’ meent Tweede Kamerlid Fred Teeven (VVD). ,,Ik vind dit een heel goede zaak. Het scheelt veel tijd en leidt tot het oppakken van meer daders.’’ Zijn CDA-collega Sybrand van Haersma Buma zou DNA-onderzoek het liefst verplicht stellen. ,,Maar dit is al een mooie stap in de goede richting,’’ zegt hij.
AD.nl. En dat was in April 2007.
Meer Fred Teeven privacy uitspraken:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
een RFID chip kan ook niet zo goed tegen een magnetron kuur van 10 - 20 secquote:Op woensdag 14 januari 2009 17:56 schreef RonVlieger het volgende:
[..]
Waar baseer je dit op? Je paspoort blijft geldig als de RFID chip onleesbaar is, zelfs in de VS (ze zullen dan alsnog je vingerafdrukken nemen natuurlijk). Ik kan iedereen niet aanraden per ongeluk een hamer op hun paspoort te laten vallen!
Een betere optie, voor de tweakers onder ons: de RFID-zapper http://events.ccc.de/congress/2005/wiki/RFID-Zapper(EN)
Het beschermen van je privacy tegen de nieuwe Gestapo zal wat creativiteit vergen.
Meneer Teven heeft het idd heel mooi over de situatie in de huidige wereld, in het huidige klimaat. De andere kant van de medaiille laat hij niet zien.quote:
Dan heb je uiteindelijk geen legitimatiebewijs meer? Niet overal wordt rijbewijs geaccepteerd.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:29 schreef Refragmental het volgende:
Wat trouwens als je weigert je vingerafdrukken te geven?
Getverdemme!!quote:
Dan krijg je geen paspoort / id kaart. Kortom na verloop van tijd kom je volledig buiten de samenleving te staan en kan je niks meer.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:29 schreef Refragmental het volgende:
Wat trouwens als je weigert je vingerafdrukken te geven?
Dat is dan ook het hele bezwaar tegen dit soort plannen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:30 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Juist, ik ben bang dat de goeden hier juist wel onder lijden.
Je kunt er grapjes over maken, maar dit is wel een kweekbron voor agressie. Zo werk je terrorisme juist alleen maar in de hand. Men gaat zich alleen maar meer verzetten tegen 'het systeem'.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:45 schreef Chriz2k het volgende:
Ik word gewoon een guerilla vrijheidsstrijder, beetje overheidsgebouwen opblazen en dergelijke.
Het was dan ook geen grapje, ik word hier oprecht agressief van.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:48 schreef Nee het volgende:
[..]
Je kunt er grapjes over maken, maar dit is wel een kweekbron voor agressie. Zo werk je terrorisme eigenlijk alleen maar in de hand. Men gaat zich alleen maar meer verzetten tegen 'het systeem'.
Wat probeer je hier te zeggen?quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:48 schreef Nee het volgende:
[..]
Je kunt er grapjes over maken, maar dit is wel een kweekbron voor agressie. Zo werk je terrorisme juist alleen maar in de hand. Men gaat zich alleen maar meer verzetten tegen 'het systeem'.
Hier nog éénquote:Op woensdag 14 januari 2009 18:50 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Het was dan ook geen grapje, ik word hier oprecht agressief van.
Daar zal men over 2 jaar ook toevallig achter komen met als gevolg dat we DNA mogen afstaanquote:Op woensdag 14 januari 2009 19:16 schreef voetballeh het volgende:
gewoon dit aandoen als je gaat uit stelen / moorden / etc.
[ afbeelding ]
En het staat nog modieus ook.
Dus....wat een vingerafdruk uithaalt in een paspoort.....het kan zo teniet worden gedaan.
quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:28 schreef mstx het volgende:
Eindelijk, dé oplossing tegen toerrorisme!
Hier ook.. en dan maar hopen dat ze het binnen vijf jaar weer afschaffen..quote:Op woensdag 14 januari 2009 15:19 schreef Adelante het volgende:
Mijn paspoort is verlopen, snel even een nieuwe aanvragen voor deze onzin zijn intrede doet.
De teentjes natuurlijkquote:Op woensdag 14 januari 2009 20:31 schreef trifko het volgende:
Ik heb tijdens afsteken van vuurwerk 9,5 vingers verloren.. alleen nog een halve middelvinger over.. hoe gaat dat dan met mij en dat nieuwe paspoort?
die zijn geamputeerd.. afgevroren tijdens het bergbeklimmen..quote:
Ja. Mensen die massaal chaos gaan veroorzaken, dat wil "het systeem" ook.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:48 schreef Nee het volgende:
[..]
Je kunt er grapjes over maken, maar dit is wel een kweekbron voor agressie. Zo werk je terrorisme juist alleen maar in de hand. Men gaat zich alleen maar meer verzetten tegen 'het systeem'.
Oke, het is dus allemaal goed bedoeld. De kinderen moeten beschermd worden. Alle kinderen? Neen:quote:De nieuwe regels maken een einde aan de mogelijkheid dat kinderen worden bijgeschreven in het paspoort van hun ouders. CDA-Europarlementariër Esther de Lange kan daarmee instemmen, omdat veiliger paspoorten zorgen voor een betere bescherming tegen kinderontvoering en kinderhandel.
?!?!?!? Iemand die dit kan uitleggen?quote:De vingerafdrukken zijn verplicht voor kinderen vanaf twaalf jaar. In de oorspronkelijke plannen was sprake van een minimumleeftijd van zes jaar, maar dat vond het Europarlement te ver gaan en ook nergens voor nodig.
Je vergeet dat de politiek niet alleen het "terrorisme" stokpaardje graag gebruikt, maar ook graag alles doet ter bescherming van "de kinderen".quote:Op woensdag 14 januari 2009 21:37 schreef Terecht het volgende:
De motivatie achter deze maatregel is op zijn zachts gezegd dubieus te noemen. De volkskrant van vandaag:
[..]
Oke, het is dus allemaal goed bedoeld. De kinderen moeten beschermd worden. Alle kinderen? Neen:
[..]
?!?!?!? Iemand die dit kan uitleggen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben benieuwd of ik überhaupt een antwoord krijg![]()
Mooie mail, ben ook benieuwd naar het antwoordquote:Op woensdag 14 januari 2009 22:03 schreef Ludootje het volgende:
Vergeef mij Fok, want ik heb gezondigd... Ik kon het niet laten en heb een mailtje gestuurd naar alle fractievoorzitters en Binnenlandse zaken.
Hier is 'tie:
-knip-
Ik ben benieuwd of ik überhaupt een antwoord krijg
Neen, heb hier maar even mijn nick gebruiktquote:Op woensdag 14 januari 2009 22:11 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Mooie mail, ben ook benieuwd naar het antwoord
Alleen mag ik hopen dat je niet daadwerkelijk hebt afgesloten met "Ludootje"
Waarom heb je dat mailjte in een spoiler gezet, denk je dat big brother het zo niet vind.quote:Op woensdag 14 januari 2009 22:14 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Neen, heb hier maar even mijn nick gebruikt
Ik dacht anders wordt het zo'n super lange post, dat vinden mensen irritantquote:Op woensdag 14 januari 2009 23:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom heb je dat mailjte in een spoiler gezet, denk je dat big brother het zo niet vind.![]()
Leuk mailtje, ben benieuwd of er een zinnig antwoord op komt.
quote:Op woensdag 14 januari 2009 22:03 schreef Ludootje het volgende:
Vergeef mij Fok, want ik heb gezondigd... Ik kon het niet laten en heb een mailtje gestuurd naar alle fractievoorzitters en Binnenlandse zaken.
Hier is 'tie:Puike mail, ben ook benieuwd naar het antwoord.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben benieuwd of ik überhaupt een antwoord krijg
Eens zien of ze directe antwoorden geven en zonder te verwijzen naar een Europese afdeling voor verantwoording.
Zodra ik een antwoord heb, zal ik een topicje openenquote:Op woensdag 14 januari 2009 23:14 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Puike mail, ben ook benieuwd naar het antwoord.
Eens zien of ze directe antwoorden geven en zonder te verwijzen naar een Europese afdeling voor verantwoording.
Nee, hier posten!!!..quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:29 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Zodra ik een antwoord heb, zal ik een topicje openen
Voordat er een antwoord is van ambtenaren is dit topic allang volquote:Op woensdag 14 januari 2009 23:35 schreef Tism het volgende:
[..]
Nee, hier posten!!!..Anders heb ik voor niks een bookmarkje op dit topic geplaatst!..
Fractievoorzitters zijn geen ambtenaren.quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voordat er een antwoord is van ambtenaren is dit topic allang vol
Kun jij in de toekomst kijken?..quote:Op woensdag 14 januari 2009 23:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Voordat er een antwoord is van ambtenaren is dit topic allang vol
Wat sla jij hier de plank mis. Jij wil dus de privacy van een hele bevolking opgeven om een paar hangjongeren een taakstraf te kunnen geven? Hou wel in gedachte dat jouw vingerafdrukken voor altijd in een database komen. Ook als hier mensen aan de macht komen die het nog slechter met ons voor hebben dan nu het geval is.quote:Op donderdag 15 januari 2009 02:47 schreef Jikpunth het volgende:
Als er ook maar een misdrijf mee wordt opgelost (en ik gok dat het er tientallen zullen zijn, in de eerste weken na invoer), dan is het mij de moeite waard.
En ja geharde criminelen zul je er niet mee pakken maar de hoeveelheid hangjongeren die we ineens aansprakelijk kunnen maken, maakt een hoop goed.
als jij je vingerafdruk afgeven een inbreuk op je privacy vind is er iets goed mis met jou perceptie van de term privacy. wat kunnen ze daarmee doen? het is niet alsof ze je gangen nagaan door middel van RFID-chips e.d.Tuurlijk kun je je vraagtekens stellen bij de extra veiligheid die het op moet leveren. Maar ik zie niet echt in waarom het afgeven van je vingerafdruk een probleem zou moeten zijn. Het punt wat hij maakt is juist heel goed. Door een dergelijke database kunnen een heleboel extra mensen aanpsprakelijk gesteld worden voor de schade die ze anderen berokkenen. Ik vind dit juist een perfecte maatregel om de verdere verpauperisering van Nederland tegen te gaan. Ik denk dan ook dat iedereen die echt heel erg tegen dit voorstel is zichzelf of heel belangrijk vind, of zelf onder de categorie pauper valt die zich niet kan gedragen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 07:53 schreef RonVlieger het volgende:
[..]
Wat sla jij hier de plank mis. Jij wil dus de privacy van een hele bevolking opgeven om een paar hangjongeren een taakstraf te kunnen geven? Hou wel in gedachte dat jouw vingerafdrukken voor altijd in een database komen. Ook als hier mensen aan de macht komen die het nog slechter met ons voor hebben dan nu het geval is.
Behalve de privacy-aspecten is het schieten met een kanon op een mug.quote:Op donderdag 15 januari 2009 08:18 schreef Blik het volgende:
[..]
als jij je vingerafdruk afgeven een inbreuk op je privacy vind is er iets goed mis met jou perceptie van de term privacy. wat kunnen ze daarmee doen? het is niet alsof ze je gangen nagaan door middel van RFID-chips e.d.Tuurlijk kun je je vraagtekens stellen bij de extra veiligheid die het op moet leveren. Maar ik zie niet echt in waarom het afgeven van je vingerafdruk een probleem zou moeten zijn. Het punt wat hij maakt is juist heel goed. Door een dergelijke database kunnen een heleboel extra mensen aanpsprakelijk gesteld worden voor de schade die ze anderen berokkenen. Ik vind dit juist een perfecte maatregel om de verdere verpauperisering van Nederland tegen te gaan. Ik denk dan ook dat iedereen die echt heel erg tegen dit voorstel is zichzelf of heel belangrijk vind, of zelf onder de categorie pauper valt die zich niet kan gedragen.
En landen als Amerika en Japan vragen al jaren om je vingerafdruk af te geven bij binnenkomst in het land. Eerst alleen je wijsvinger, maar tegenwoordig gewoon van alle vingers. tevens vraagt Amerika om veel meer extra dingen van iedere reiziger waaronder zelfs de creditcard gegevens
Ik neem aan dat iedereen hier in dit topic die zo loopt te zeiken over de inbreuk van hun privacyer vanwege een vingerafdruk er dus niet eens aan denken om naar die landen op vakantie te gaan in de toekomst
Ok ten eerste hebben we het hier alleen over een vingerafdruk en niet over DNA of internet gegevens. Dan kun je wel zeggen ja nu de een en morgen de ander maar zo simpel zit het ook niet in elkaar. Deze initiatieven moet je ook los van elkaar kunnen zien.quote:Op donderdag 15 januari 2009 08:54 schreef Wombcat het volgende:
Behalve de privacy-aspecten is het schieten met een kanon op een mug.
Eerder in dit topic is Teeven aangehaald, die wel graag zou willen dat de internetgegevens noch langer bewaard zouden moeten.
Aan het bewaren van al die gegevens, het doorzoeken ervan, en vervolgens het verwerken van de uitkomsten door mensen (want dat moet toch gebeuren) hangt nogal een kostenplaatje.
Het is maar zeer de vraag of het echt veel misdaden oplost en dan geef je dus een enorm bedrag uit, wordt de privacy aangetast en levert het uiteindelijk weinig op.
Volgende stap is het centraal opslaan van DNA-gegevens, en daar hangt echt een flink knelpunt aan vast. Je hebt daarbij namelijk nogal te maken met vals-positieve tests, maar aan de andere kant wordt een DNA-test vaak wel als het ultieme bewijs gezien. De kans op een vals-positieve test is op zichzelf niet groot, maar als je bij elke misdaad de hele bevolking van NL ernaast legt, dan is het zo goed als zeker dat je een vals-positief (of zelfs meerdere) krijgt. Daar is het onderzoek niet mee gediend, want het wordt op een dwaalspoor geleid. En de rechtsstaat is er nog minder mee gediend.
En ik denk er inderdaad niet aan om naar dergelijke landen op vakantie te gaan (hoewel dat losstaat van de vingerafdruk).
Als nu vingerafdrukken gevonden worden op de plaats delict die niet direct aan een verdachte gekoppeld kunnen worden dan kun jij op de rest van het bewijs veroordeelt worden. Als we een centrale database hebben en daarin de vingerafdrukken kunnen vergelijken weten we gelijk wie er op de plaats delict aanwezig was en kun je een sluitend verhaal maken.quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:15 schreef Wombcat het volgende:
Hoe kunnen nu onschuldige mensen worden veroordeeld door het gebrek van kunnen verbinden van de vingerafdrukken op de plaats delict? Die mensen worden dan iig niet op basis van hun vingerafdruk veroordeeld.
En idd acht ik het ook waarschijnlijk dat er met vingerafdrukken een foute uitslag kan komen en dat is juist een argument om geen database te maken van heel Nederland, want als je die er dan naast houdt, zit je met 5 verdachten die wel matchen, maar er uiteindelijk niets mee te maken hebben. En jij mag als verdacht gaan uitleggen waarom je er niets mee te maken hebt.
En weliswaar hebben we het hier niet over DNA, maar reken er maar op dat dat de volgende stap is. Want vorig jaar zijn daarover al proefballonnetjes opgelaten.
En het is nog maar de vraag hoeveel zaken meer er door kunnen worden opgelost. Want dat wordt wel leuk geroepen, maar nauwelijks onderbouwd.
Net zo goed als dat de ID-plicht nauwelijks bijdraagt aan een betere misdaadbestrijding (die ID-plicht is eigenlijk ook om andere redenen ingevoerd, maar achteraf is dat terrorisme er weer bijgetrokken).
Ik weet niet waar jij je paspoort haalt maar de meeste zijn maar vijf jaar geldigquote:Op donderdag 15 januari 2009 09:42 schreef stabas het volgende:
gaap april moet ik mijne weer verlengen dus ik heb deze 10 jaar nog geen vingerafdruk erop:P
En jij denkt echt dat de politie bij geweld een vingerafdruk van jou gezicht kan peuteren om die misdaad op te lossen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:06 schreef Jikpunth het volgende:
Inderdaad kun je waarschijnlijk ook met vingerafdrukken een foute uitslag krijgen net zoals met DNA maar vandaar dat beide ook niet als enige bewijs voor een veroordeling kunnen worden gebruikt. Daarnaast worden er nu ook onschuldige mensen veroordeeld (juist door het gebrek van het kunnen verbinden van deze vingerafdrukken gevonden op plaats delict aan een andere verdachte). Daarom vind ik dat ook een behoorlijk non-argument vooral als je kijkt hoeveel zaken hiermee wel opgelost konden worden: zinloos geweld, vandalisme, verkrachting, moord en diefstal.
Fred Teeven. Dat is toch die zelfbenoemd liberaal die ook voor het paddoverbod was omdat hij tijdens zijn borrelpraatjes had gehoord dat mensen dachten dat ze konden vliegen? Het feitelijk materiaal dat hij presenteerde kwam rechtstreeks van wikipedia, van de lijst met paddenstoelen die verboden moest worden bleek de helft niet te bestaan, onderzoeken van onafhankelijke comissies die niet strookten met het beeld dat paddos slecht waren werden genegeerd. Nee, het enige waar Fred Teeven om gaf, was dat die troep verboden moest worden. Een ware liberaalquote:Op woensdag 14 januari 2009 18:32 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Getverdemme!!
Waarom schieten ze niet zo'n vent eens een keer neer? Hitler had hem graag aan zijn zij gehad.
(Ik weet het, godwins law, maar dit is nog erger dan de fucking DDR en Nazi Duitsland)
Exact, en hij lijkt me nog redelijk gematigd vanuit Europees standpunt.quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:54 schreef Seneca het volgende:
[..]
Fred Teeven. Dat is toch die zelfbenoemd liberaal die ook voor het paddoverbod was omdat hij tijdens zijn borrelpraatjes had gehoord dat mensen dachten dat ze konden vliegen? Het feitelijk materiaal dat hij presenteerde kwam rechtstreeks van wikipedia, van de lijst met paddenstoelen die verboden moest worden bleek de helft niet te bestaan, onderzoeken van onafhankelijke comissies die niet strookten met het beeld dat paddos slecht waren werden genegeerd. Nee, het enige waar Fred Teeven om gaf, was dat die troep verboden moest worden. Een ware liberaal
Het verbaast me dan ook niks dat deze man nu dergelijke uitspraken met betrekking tot privacy doet
Laten wel allemaal lekker met zijn alle paranoïde V for Vendetta gaan zitten kijken, in februari gaan staken en blijven kankeren op een overheid die niks doet. Terwijl we zelf te lui zijn om een vinger uit te steken om ook maar iets of iemand te helpen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:52 schreef Basp1 het volgende:
En jij denkt echt dat de politie bij geweld een vingerafdruk van jou gezicht kan peuteren om die misdaad op te lossen.![]()
Hebben we nu al eens cijfers gezien dat al die eerder genomen maatregelen (bv id plicht, en overal camera's) nu echt een hoger oplossing percantage gecreerd hebben voor de politie.
Nee, voer nog maar meer maatregelen door dat velen in deze maatschappij zich in hun vrijheid beperkt voelen, terwijl je allen maar een grotere monsterovehreid creerd die alleen maar meer geld kost en ons als maatschappij niets op leverd. Behalve een schijn veiligheid.
Ik vind dat er hier een aantal valide bezwaren en vragen zijn opgeworpen mbt de verplichting van vingerafdrukken. De motivatie achter deze maatregel is momenteel debiel te noemen, ik zou eigenlijk wel wat meer onderbouwing willen zien van de heren en dames beleidsmakers over de noodzaak van deze regelgeving. De overheid is er voor de burger, de burger is er niet voor de overheid... Dat laatste lijkt momenteel het geval te zijn met deze nieuwe regel.quote:Op donderdag 15 januari 2009 09:56 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Laten wel allemaal lekker met zijn alle paranoïde V for Vendetta gaan zitten kijken, in februari gaan staken en blijven kankeren op een overheid die niks doet. Terwijl we zelf te lui zijn om een vinger uit te steken om ook maar iets of iemand te helpen.
Dat eventueel een corrupte overheid er in de toekomst enge dingen mee gaat doen, dat als dit wordt doorgevoerd dadelijk iedereen gechipt moet worden, dat mensen veroordeeld worden voor misdaden die ze niet hebben begaan. Ik vind dat geen geweldige argumenten.quote:Op donderdag 15 januari 2009 10:13 schreef Terecht het volgende:
Ik vind dat er hier een aantal valide bezwaren en vragen zijn opgeworpen mbt de verplichting van vingerafdrukken. De motivatie achter deze maatregel is momenteel debiel te noemen, ik zou eigenlijk wel wat meer onderbouwing willen zien van de heren en dames beleidsmakers over de noodzaak van deze regelgeving. De overheid is er voor de burger, de burger is er niet voor de overheid... Dat laatste lijkt momenteel het geval te zijn met deze nieuwe regel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |