abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 januari 2009 @ 19:28:56 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_65001505
Vorige deel : Zou jij je laten chippen?
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 13:06 schreef RM-rf het volgende:

[..]

mag ik vragen om uitleg over deze vermeende 'technologie'...

bij mijn weten zit er niks vreemds aan geheime technology in je GSM en wat rationaeel nadenkenen verklaart ook gelijk dat dat onmogelijk zou zijn, het zou redelijk eenvoudig te kraken en anders te gebruiken zijn zoals nu al iedere gesloten technology feitelijk kraakbaar is...

wel zijn domweg de gebruikte GSM-protocollen deels al redelijk verouderd en op sommige punten te misbruiken
Kul dus.

Een hacker kan telefoons die bluetooth hebben op 100 meter afstand conversaties volgen wat er gezegd wordt. Dus geen telefoongesprek maar normaal conversatie op terras.
quote:
Wat wél het geval is, is dat je GSM sowieso altijd signalen uitzend, ook als er bv geen Sim-kaart inzit, die ook het Identificatienummer bevat (IMEI) , bovendien kent ieder GSM-toestel een controle-code (Ki) die controleert of een toestel probeert te faken met zn IMEI of SIM-gegevens..
zodra je echter niet aangemeld bent via een provier is de enige gegevens die je eruit kan halen of een bepaalde telefoon in een bepaalde buurt is (waarbinnen je eigen peilzender kan meten); afluisteren gaat an niet en als de batterij leeg is ook niet
Op papier. Realiteit is anders.
quote:
Om gesprekken af te luisteren heb je echter altijd medewerking van een provider nodig en bv iets als een IMSI-catcher die heet gdrag van de peilzenders van en provier kan simuleren en de GSM kan verwarren... in sommoge gevallen is het daarmee zelfs mogelijk een telefoon die uitzet van afstand 'door te verbinden'
Wederom op papier. Hacker kan gewoon alles doen wat ie maar wil met een telefoon op afstand.
quote:
Dat heeft geen flikker te maken met 'geheime techniek' en is ook niets dat 'extra' in GSMs wordt 'ingebouwd of uit te zetten is, het is eigelijk het gebruik maken van bepalde gaten in het GSM-protocol (bv de eenzijdige authenticatie bij peilzenders waar IMSI-catchers misbruik van proberen te maken)

het kan wel toegepast worden door opsoringsdiensten, aarbij deze ervan profiteren dat ze bv via rechters ook providers kunnen dwingen te medewerking, wat meestal noodzakelijk is de gebruikte IMEI en SIm nummers te kunnen tracen en koppelen aan e op te sporen personen.

http://www.xs4all.nl/~respub/afluisteren/Hfst5.htm

Ik raad nogmaals iedereen hier aan je niet zomaar door wat paranoide gepraat zonder onderbouwing 'bang te laten maken'...
natuurlijk zijn er bepaalde dingen die je ook kritisch moet zien, punten waar techniek duidelijk faalbaar is en er gaten in protocollen ook misbruikt kunnen worden...
maar kennis wat er precies wel en ook wat er niet mogelijk is is erg belangrijk...

mensen onnodig zomaar angsten aan te jagen is nu juist iets waar andere politieke groepringen in de recente geschiedenis graag naar grijpen (het opkloppen van een 'angst' voor 'teroristen' waaruit dan gehoopt wordt politieke speelruimte te krijgen voor allerhande burgerrechtenschendingen)...
laat echter paranoide complot-denkers niet hetzelfde doen, ook misbruik maken van opgeklopte angsten
Ik zou toch maar eens meer verdiepen in Echelon en de de mobiele techniek
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_65001966
Ik dacht dat het over onderhuidse chips ging, maar nu blijkt het over gsm's te gaan (hoewel die bij sommige mensen ook praktisch aan hun hoofd zijn vastgegroeid zo langzamerhand).

Maar goed over die chips: wie wil die dingen eigenlijk invoeren (ik bedoel het nut voor de bedenkers er van) of is het allemaal weer hypotheties ?
Gelukkig zonder haar
pi_65003662
Omdat in mobiele telefoons ook chips zitten die ons dagelijks kunnen volgen sluit dat prima aan hoor, en ik denk dat wanneer je antwoord op je vragen wil beter even deel I kunt doorlezen.
OT: Een hacker heeft op afstand bijna geen kans om een telefoon te hacken, hij zal signalen moeten opvangen die met de huidige apparatuur niet op grote afstand te meten zijn. Slechts wanneer hij alle gegevens van de telefoon bezit zal hij vanaf grote afstand je telefoon kunnen hacken. Of het moet iemand zijn die bij een geheime amerikaanse dienst werkt die kunnen tegenwoordig alles.
Je haat niemand zolang je hem nog geringschat, maar pas als je hem gelijk of hoger schat
pi_65004086
Ik heb deel 1 helemaal gelezen maar zie nog steeds niet wie er werkelijk die chips wil invoeren (los van complottheorien, ik bedoel is er serieus iemand die dit wil invoeren en zo ja, waarom).
Gelukkig zonder haar
  dinsdag 13 januari 2009 @ 20:28:27 #5
52357 Lambiekje
pi_65004093
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:19 schreef 49euro het volgende:
Omdat in mobiele telefoons ook chips zitten die ons dagelijks kunnen volgen sluit dat prima aan hoor, en ik denk dat wanneer je antwoord op je vragen wil beter even deel I kunt doorlezen.
OT: Een hacker heeft op afstand bijna geen kans om een telefoon te hacken, hij zal signalen moeten opvangen die met de huidige apparatuur niet op grote afstand te meten zijn. Slechts wanneer hij alle gegevens van de telefoon bezit zal hij vanaf grote afstand je telefoon kunnen hacken. Of het moet iemand zijn die bij een geheime amerikaanse dienst werkt die kunnen tegenwoordig alles.
Kijk dan materiaal wat ik aandraag ...
Het wordt zo lastig praten als men niet de zaken bekijkt waar ik vragen overstel en koppel aan andere zaken.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 20:32:24 #6
52357 Lambiekje
pi_65004270
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:28 schreef TeChNo2 het volgende:
Ik heb deel 1 helemaal gelezen maar zie nog steeds niet wie er werkelijk die chips wil invoeren (los van complottheorien, ik bedoel is er serieus iemand die dit wil invoeren en zo ja, waarom).
ziekelijke drang tot registratie van elke beweging van alles en iedereen. Je hoeft geen alibi meer te hebben ze kunnen toch preciezer vertellen waar je elke seconde was het afgelopen jaar. Of wat voor eten je hebt gekocht.

Het wordt een minority report-politie gebeuren. Deels is al ingevoerd. 10 jaar geleden was de film farfetched nu is het realiteit.

Dat is de waarom
pi_65004470
Wat hebben ze eraan als ze van 16 miljoen Nederlanders precies weten wat ze doen, wanneer en hoe? Volgens mij is dat veels teveel informatie waarvan 98 procent nutteloos is. Dat ze van alle telefoongesprekken het woord "Bom" of "Aanslag" eruit zouden filteren mocht het mogelijk zijn is dan iets anders maar om al die andere gesprekken op te slaan die gaan over het weer, waar men uitgaat en wat gekocht moet worden in de supermarkt als het vlees op is dat lijkt me erg zinloos en ook zo onoverzichtelijk dat er niets mee te doen is.

Misschien te naief gedacht en dat ze daadwerkelijk alles willen weten maar vraag me nog steeds de toegevoegde waarde af om het zo groots aan te pakken, een simpelere methode door dus die verdachte woorden eruit te halen bij ieder gesprek lijkt me stukken efficienter. In geval van geheim-taal werkt het dan niet maar geheimtaal valt ook niet op te sporen door 16 miljoen gesprekken na te gaan.

[ Bericht 8% gewijzigd door Topspin op 13-01-2009 20:45:57 ]
Genieten is toegestaan!!!
pi_65005144
Nooit. Zelfs mijn honden en katten niet.
pi_65005462
Lambiekje, wat ben jij een randmongool...

ik heb een aantal controleerbare feitelijkheden die gewoon de waarheid zijn over hoe precies GSM toestellen traceerbaar zijn...

alles leuk en aardig en ik kan een hoop hebben, maar jouw eenregelige replies zonder enige onderbouwing 'dat dat in jouw realiteit anders is' zijn gewoon gigantische FUD ...

kijk zelf eens wat verder dan je clichematige youtube filmpjes en je copy-paste antwoorden en verdiep je in de zaken voordat je andere mensen die kennelijk nog goedgeloviger zijn bang gaat maken, maar ondertussen hen ook afleid van veel belangrijkere zaken die ze wél kunnen ondernemen om hun privacy zeker te stellen (en dat is bv bewustwording over de toepassing van GSM wél, waarschijnlijk reeeler dan idiote beweringen over wat 'ooit' RFID zou gaan doen .... waarbij RFID eerder ver voorheen imho ten nder gaat aan de onware beweringen en voorstelling als zou het een fraude-zekere techniek zijn wat het eerder allerminst is)

betreffende bluetooth...dat is een informatie-overdracht protocol dat verder enkel het contact zoeken met devices regelt ... in theorie bestaat er ook een onderdeel van dat protocol dat het 'overnemen' en besturen vand evices regelt, maar dat is nooit toegepast ...

Over het algemeen bestaan er geen structurele veiligheidskwesties van het BT-protocol zelf... wel bestaan er enkele hack-technieken en worm-virussen die kunnen inbreken in specifieke toepassingen dankzij busg in de implementaie (specifiek Symbian OS had enkele bugs en eveneens mac OS X had een kwetbsaarheid in zn Bluetooth-implementatie)

Overigens, reageer enkel op mn post als je de bereidheid hebt met argumenten te discusseren en hou je aanname's als 'hackers kunnen alles doen' maar voor je ....
Jouw kennis voldoet echt niet, en je zult intelllectueel ook niet veel verder komen als je clichematig anderen blijft nalullen en dom weigert zélf eens kritisch onderzoek te doen naar beweringen die je zo graag nalult omdat ze in je straatje passen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 13 januari 2009 @ 23:11:24 #10
52357 Lambiekje
pi_65011415
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:02 schreef RM-rf het volgende:
Lambiekje, wat ben jij een randmongool...
Dat jij nu denkt binnen de paden die industrie dicteert, kan ik niet helpen. Dat bevestigd alleen maar dat ik meer gelijk hebt.
quote:
ik heb een aantal controleerbare feitelijkheden die gewoon de waarheid zijn over hoe precies GSM toestellen traceerbaar zijn...
ja dat klopt. Maar dat is op papier.
quote:
alles leuk en aardig en ik kan een hoop hebben, maar jouw eenregelige replies zonder enige onderbouwing 'dat dat in jouw realiteit anders is' zijn gewoon gigantische FUD ...
Onderbouw dan eens waarom Suspect Nation onjuist zou zijn.? Zolang jij weigert zaken te te bekijken ben jij net zo gigantisch fud ...
quote:
kijk zelf eens wat verder dan je clichematige youtube filmpjes en je copy-paste antwoorden en verdiep je in de zaken voordat je andere mensen die kennelijk nog goedgeloviger zijn bang gaat maken, maar ondertussen hen ook afleid van veel belangrijkere zaken die ze wél kunnen ondernemen om hun privacy zeker te stellen (en dat is bv bewustwording over de toepassing van GSM wél, waarschijnlijk reeeler dan idiote beweringen over wat 'ooit' RFID zou gaan doen .... waarbij RFID eerder ver voorheen imho ten nder gaat aan de onware beweringen en voorstelling als zou het een fraude-zekere techniek zijn wat het eerder allerminst is)
wat is volgens jouw dan WEL privacy ondermijnend?

Aangezien ze toch doorzetten met OV-chipkaart een nog makkerlijker kopierend paspoort dan voorheen met de papieren versie. Geloof ik geen snars van jouw goedpraat-praat van de industrie.

Dat geklungel maakt het alleen maar nog gevaarlijker.
quote:
betreffende bluetooth...dat is een informatie-overdracht protocol dat verder enkel het contact zoeken met devices regelt ... in theorie bestaat er ook een onderdeel van dat protocol dat het 'overnemen' en besturen vand evices regelt, maar dat is nooit toegepast ...
Denk je nu werkelijk waar... nooit. Oechhh wat naief.
quote:
Over het algemeen bestaan er geen structurele veiligheidskwesties van het BT-protocol zelf... wel bestaan er enkele hack-technieken en worm-virussen die kunnen inbreken in specifieke toepassingen dankzij busg in de implementaie (specifiek Symbian OS had enkele bugs en eveneens mac OS X had een kwetbsaarheid in zn Bluetooth-implementatie)
Nee net zo als dat MS samenwerkt met NSA voor veiligheid. Denk je nu echt dat het om veiligheid gaat. Aan jouw uitspraken te lezen ben je daar wel van overtuigd.
quote:
Overigens, reageer enkel op mn post als je de bereidheid hebt met argumenten te discusseren en hou je aanname's als 'hackers kunnen alles doen' maar voor je ....
zucht.
quote:
Jouw kennis voldoet echt niet, en je zult intelllectueel ook niet veel verder komen als je clichematig anderen blijft nalullen en dom weigert zélf eens kritisch onderzoek te doen naar beweringen die je zo graag nalult omdat ze in je straatje passen
Dat zal gerust maar dat van jouw evenmin.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 23:35:52 #11
181657 LordNemephis
computer says no
pi_65012492
Ik dacht dat dit een interessant topic zou zijn maar Lambiekske, het spiet mie, ik kan je niet heel serieus nemen gezien je reacties op RM-RF...
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
pi_65012510
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:02 schreef RM-rf het volgende:
Hoe precies dan, volgens jou? Als mijn man z'n iphone gebruikt met een applicatie daarvoor kan ik op internet behoorlijk precies volgen waar hij loopt, in bijv. Amsterdam.
pi_65012600
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 19:39 schreef TeChNo2 het volgende:
Maar goed over die chips: wie wil die dingen eigenlijk invoeren (ik bedoel het nut voor de bedenkers er van) of is het allemaal weer hypotheties ?
vziw hypothetisch, al zijn ze nu wel bezig met pols- of enkelbanden voor belgische bejaarden, sommige bedrijfjes experimenteren met toepassingen voor kinderen, het amc deed dacht ik onderzoek naar het gebruik ervan voor patienten.. en de huisdieren kunnen gechipt worden natuurlijk. Waar we op dit punt over 20 jaar staan weet ik niet.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 23:41:22 #14
52357 Lambiekje
pi_65012725
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 23:35 schreef LordNemephis het volgende:
Ik dacht dat dit een interessant topic zou zijn maar Lambiekske, het spiet mie, ik kan je niet heel serieus nemen gezien je reacties op RM-RF...
... rm-rf reageert precies zo als de industrie verwacht dat gereageerd dient te worden. Meneer weigert docus te kijken en bestempeld alles direct als quatsch.
  dinsdag 13 januari 2009 @ 23:55:49 #15
181657 LordNemephis
computer says no
pi_65013376
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 23:41 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

... rm-rf reageert precies zo als de industrie verwacht dat gereageerd dient te worden. Meneer weigert docus te kijken en bestempeld alles direct als quatsch.
ik wou een heel lang antwoord gaan tikken maar ik ga pitten anders ben ik morgen zo lam op het werk. En ik reageer ook zoals de industrie verwacht.

Prachtige uitdrukking van je, trouwens, dat mag gezegd worden.

Welke industrie, als ik zo vrij mag zijn om te vragen? Metaalindustrie, of electro, of?....
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  woensdag 14 januari 2009 @ 00:06:05 #16
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_65013788
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 23:41 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Alsof De Waarheid in documentaires zou liggen. Wat is dat toch voor simplistisch wereldbeeld man . RM-rf heeft laten zien aardig wat meer kennis te hebben over o.a. dit onderwerp dan jij, ga nou eens in op wat hij zegt ipv jezelf een autoriteitswaan aan te praten. Die arrogantie stoot enorm af namelijk.
  woensdag 14 januari 2009 @ 00:06:59 #17
241596 Ash_Ketchum
Gotta Catch Em All
pi_65013834
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:54 schreef Registratiedienst het volgende:
Nooit. Zelfs mijn honden en katten niet.
En wat als je gedwongen word?
pi_65018443
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:32 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

ziekelijke drang tot registratie van elke beweging van alles en iedereen. Je hoeft geen alibi meer te hebben ze kunnen toch preciezer vertellen waar je elke seconde was het afgelopen jaar. Of wat voor eten je hebt gekocht.

Het wordt een minority report-politie gebeuren. Deels is al ingevoerd. 10 jaar geleden was de film farfetched nu is het realiteit.

Dat is de waarom
Ik denk dat je eens wat minder films moet kijken, en je eens wat vaker in de realiteit moet begeven. Documentaires, zijn een beeld van iets, door de ogen van een regisseur en de cameraman, en jij roept luidkeels dat we de industrie/bigpharma etc niet op hun blauwe ogen moeten geloven, want die doen het alleen voor geld, nou lambiekje, waarvoor denk je dat iemand een documentaire maakt? Die beste mensen moet ook eten, en willen pulitzer's en emmy's winnen om kijkers te trekken en om meer reclamegelden te kunnen vangen, dus ook die heeft er een geldelijke reden voor om zo'n ding te maken.

Ikzelf ben werkzaam in het veld van GIS, geo-datamanagement en GPS toepassingen, dus ik meen er toch zeker wel wat verstand van te hebben, maar wat jij allemaal in je hoofd haalt kan ik met alle goede wil van de wereld niet volgen. Als jij serieus denkt dat de overheid er een belang bij heeft om jou als persoon 24/7 te volgen ben je echt mataklap. Dat soort gegevens zijn alleen relevant realtime, of near-realtime, want anders ben jij al met je gekaapte trein vol forensen Amsterdam CS in gejakkerd tegen de tijd dat ze het door hebben. Computers & databases zijn leuk, en zoek algoritmes ook, maar uiteindelijk moet er een mens naar kijken om het echte kaf van het koren te scheiden, en die zijn duur en schaars.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 14 januari 2009 @ 09:04:57 #19
52357 Lambiekje
pi_65018633
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 00:06 schreef Terecht het volgende:

[..]

Alsof De Waarheid in documentaires zou liggen. Wat is dat toch voor simplistisch wereldbeeld man . RM-rf heeft laten zien aardig wat meer kennis te hebben over o.a. dit onderwerp dan jij, ga nou eens in op wat hij zegt ipv jezelf een autoriteitswaan aan te praten. Die arrogantie stoot enorm af namelijk.
Dat wil ik niet persee zeggen, Feit is dat er gekloot kan worden met mobieltjes. En als een hacker gewoon een willekeurig persoon zijn gesprekken kan volgen zonder dat het ding aanstaat vind ik verontrustend. Dan kan het wel niet technisch op papier staan dat het niet kan. Maar daar trap ik niet in. SMS was eerst ook gewoon een ongedocumenteerde feature.

Net als met dat Microsoft samenwerkt met NSA. Ik geloof de software industrie niet meer. Accefietjes als met Sony's DRM. En virusscanners, volgens mij produceert McAfee en Norton ze zelf. Lekker je eigen markt beheren. Elke nieuwe beveiligging of update wordt de NSA makkelijker gemaakt om te kunnen inbreken. En dus ook voor de crimineel.

RF-RM heeft misschien dan wel de technisch kennis maar dat is louter wat in de documentatie staat.
pi_65018763
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 23:36 schreef poemojn het volgende:

[..]

Hoe precies dan, volgens jou? Als mijn man z'n iphone gebruikt met een applicatie daarvoor kan ik op internet behoorlijk precies volgen waar hij loopt, in bijv. Amsterdam.
Wat bedoel je precies daarmee... kan jij 'zomaar' een persoon op basis van zn iPhone volgen zonder dat hij het doorheeft? (zelfs als bv die iPhone geeneens internet-verbinding heeft, en bv de user-space van een iPhone niet eens goede mogelijkhedeen heeft applicaties op de achtergrond te laten draaien?)

Of gaat het enkel erom dat je met een iPhone zelf deze zichzelf automatisch kunt laten 'localiseren' (zoals bij Googlemaps, als je op het 'draadkruis-symbooltje' klikt; wat overigens idd zeer indrukwekkend is en bv het soms zelfs oppikt als je een paar meter verder loopt)

De iPhone zelf heeft een 'gebruik mijn locatie'-knop hebt die een techniek van Google gebruikt welke een heel fijn netwerk heeft van WiFi netwerken... op basis van de SID-s van deze netwerken is de kans heel erg groot dat je een redelijk fijne localisering kunt vinden (het is een zelfflerend systeem, wanneer netwerken getrofffen worden die nieuw en onbekend zijn kunnen ze redelijk snel toegeordend worden als andere, bekende in de buurt komen)...

Natuurlijk is dit enkel het geval wanneer je WiFi localisering aan hebt staan en het localiseren zelf gaat zelfs alleen wanneer iemand daadwerkelijk al een internet-verbinding heeft (immers, de localiserings-applicatie staat nieet op de iPhone zélf, maar is bereikbaar via internet)...

los daarvan is het bv wel mogelijk om op basis van GSM-gegevens de iPhone met een at mindere preciesie te localiseren op basis van de GSM-peilzenders, maar daarvoor heb je dan wél toegang tot de provider gegevens nodig, die dat zeker niet zomaar toelaaten...

zulke technieken zijn overigens zeker sterk in ontwikkeling... bv Vodafone is bezig met een uitgebreidde en redelijk ver uitgevoerde toepassing die op basis van localisering van telefoons en het blijven tracereen ervan verkeersstromen kan monitoren:
Deze applicatie kan op basis van de gegevens-analyse ook vaststellen of een bepaalde telefoon in een bepaald voertuig reist... het kan zowel wandelaars, fietsende mensen, mensen in auto's een in teinen prima van elkaar onderscheiden.

Op dit moment vallen zulke 'datamining'-gegevens, die commercieel zeer interssant kunnen zijn, maar eigenlijk ook 'persoonsgegevens' betreffen (alhoewel in dit geval meestal de gegevens van een individuele telefoon niet 'commercieel interssant zijn, er wordt dan een vorm van anonimisering toegepast bij verdere verwerking), niet onder de 'Wet voor Bescherming Persoonsgegevens'
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 09:04 schreef Lambiekje het volgende:

RF-RM heeft misschien dan wel de technisch kennis maar dat is louter wat in de documentatie staat.
en wat heb jij?

oftewel, op basis waarvan doe jij je beweringen en ben je tot een bepaalde mening gekomen?

wat is de waarde van een mening als je eigenlijk die niet duidelijk kunt onderbouwen of beargumenteren in een discussie?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 14 januari 2009 @ 09:16:41 #21
52357 Lambiekje
pi_65018880
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 08:53 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ik denk dat je eens wat minder films moet kijken, en je eens wat vaker in de realiteit moet begeven. Documentaires, zijn een beeld van iets, door de ogen van een regisseur en de cameraman, en jij roept luidkeels dat we de industrie/bigpharma etc niet op hun blauwe ogen moeten geloven, want die doen het alleen voor geld, nou lambiekje, waarvoor denk je dat iemand een documentaire maakt? Die beste mensen moet ook eten, en willen pulitzer's en emmy's winnen om kijkers te trekken en om meer reclamegelden te kunnen vangen, dus ook die heeft er een geldelijke reden voor om zo'n ding te maken.

Ikzelf ben werkzaam in het veld van GIS, geo-datamanagement en GPS toepassingen, dus ik meen er toch zeker wel wat verstand van te hebben, maar wat jij allemaal in je hoofd haalt kan ik met alle goede wil van de wereld niet volgen. Als jij serieus denkt dat de overheid er een belang bij heeft om jou als persoon 24/7 te volgen ben je echt mataklap. Dat soort gegevens zijn alleen relevant realtime, of near-realtime, want anders ben jij al met je gekaapte trein vol forensen Amsterdam CS in gejakkerd tegen de tijd dat ze het door hebben. Computers & databases zijn leuk, en zoek algoritmes ook, maar uiteindelijk moet er een mens naar kijken om het echte kaf van het koren te scheiden, en die zijn duur en schaars.
Kijk naar Engeland en je weet genoeg. NL loopt nog wat stapjes achter.

Echelon tapt alles wat los en vast zit (waar ook in de westerse wereld). Op het moment dat jy een verkeerd woord zegt pakt het systeem je automatisch uit en analyseert je eerder gesproken gesprekken zelf.

De nieuwste generatie supercomputers zijn in veel gevallen al slimmer dan ons (sneller was natuurlijk al heel wat jaartjes zo). Volgens de experts zijn we in 2015 gepasseerd ... Er hoeft helemaal geen mannetje achter en PC te zitten en te kijken. Wat is dat voor jaren 80 beeld. Face-herkennig, bewegingsherkening de PC kan alles in realtime. Daar hoeft een vmbo'r niet meer aan te pas te komen.

RoboCop in symbiose met Minority Report staat klaar om ingezet te worden, dat is de ontwikkeling.
pi_65019321
Omdat ik van goed wil ben, nog 1x mn uitleg en als je dan nog een plaat voor je kop houdt stop ik dr verder mee
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 23:11 schreef Lambiekje het volgende:

wat is volgens jouw dan WEL privacy ondermijnend?

Wat ik jou nu al meermaals uitgelegd heb.

Technieken an sich zijn NOOIT in zichzelf een 'massale' bedreiging van privacy. Het is domweg niets meer dan een bepaalde werkwijze of mogelijkheid, waar niemand 'bang'' voor zou moeten zijn.

Wat wel een direkte bedreiging is, is hoe mensen zélf met hun privacy een persoonsgegevens omgaan.... juist de eigenaar zelf is de grootste bedreiging, als hij gaat denken 'daat het toch niks uitmaakt', of 'dat hij niks te verbergen heeft' of 'dat hij wel anderen er zomaar mee vertrouwd en controle erover onnodig of overbodig vind'.

Mensen die zonder na te denken telkens weer hun bonuskaart afgeven aan de kassa en met PIN betalen hoeven verder niks te jammeren over 'rfid-chips in producten die zouden maken dat al hun inkopen opeens geregistreerd worden' ... Dat gebeurt dan allang en ze zorgen er zélf voor.

Een bewustwording over technieken en privacy, het beheer en becherming van persoonsgegevens is belangrijk ... Omdat persoonsgegevns een persoonlijk eigendom zijn, en je eigendom moet je altijd beschermen.
maar dan wel op basis van kennis.
Juist de paranoia zorgt eerder voor demotivatie van mensen, of mensen die opeens 'bang' gaan worden (en juist de bangmakerij is een van de effectiefste middelen om mensen ook te laten berusten in een situatie waarin ze de controle oveer hun eigen intellectuele eigenddom verliezen)
pi_65019832
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:28 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Kijk dan materiaal wat ik aandraag ...
Het wordt zo lastig praten als men niet de zaken bekijkt waar ik vragen overstel en koppel aan andere zaken.

Ik heb geen tijd om in een paar dagen 10 van je docu's te kijken, ik doe m'n best om het allemaal bij te houden maar snap niet waar jij die tijd vandaan haalt.
Je haat niemand zolang je hem nog geringschat, maar pas als je hem gelijk of hoger schat
pi_65020025
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 09:16 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Kijk naar Engeland en je weet genoeg. NL loopt nog wat stapjes achter.

Echelon tapt alles wat los en vast zit (waar ook in de westerse wereld). Op het moment dat jy een verkeerd woord zegt pakt het systeem je automatisch uit en analyseert je eerder gesproken gesprekken zelf.

De nieuwste generatie supercomputers zijn in veel gevallen al slimmer dan ons (sneller was natuurlijk al heel wat jaartjes zo). Volgens de experts zijn we in 2015 gepasseerd ... Er hoeft helemaal geen mannetje achter en PC te zitten en te kijken. Wat is dat voor jaren 80 beeld. Face-herkennig, bewegingsherkening de PC kan alles in realtime. Daar hoeft een vmbo'r niet meer aan te pas te komen.

RoboCop in symbiose met Minority Report staat klaar om ingezet te worden, dat is de ontwikkeling.
Je weet echt niet waar je het over hebt he? Wat ons mensen onderscheid van computers is het feit dat wij erg goed parallel dingen kunnen doen, dus tegelijk van meerdere kanten een vraagstuk bekijken, en al in een vroeg stadium de meest onwaarschijnlijke varianten kunnen laten vallen. Er zijn behalve in een paar laboratoria nog geen computers die daar ook maar in de buurt van kunnen komen, behalve op een veel simpeler schaal. Wat inderdaad wel zo is, is dat de rauwe computerkracht en slimmere algortimeswel snel groeien, en dat er dus met brute force veel meer mogelijk is, maar dat is gewoon lomp alle mogelijke opties uitproberen.

En als dat echelon zo geweldig is, waarom belden ze dan niet even naar Madrid om te zeggen dat mensen wel erg rare plannen hadden met de metro aldaar? En even een belletje naar India was ook te veel gevraagd?

En zoals ik al zei, films geven vaker niet dan wel de realiteit weer, de eerste surveillance robots worden nu langzaamaan ingevoerd, maar die zijn bedoelt voor het bewaken van vaste trajecten/gebieden buiten, en hebben altijd nog een "man in the loop" constructie waar een mens uiteindelijk beslist wie waar op schiet, een autonome robot die in principe alles kan wat een menselijk lichaam kan bestaat nog niet, zelfs de meest geavanceerde prototypes die zeg trap kunnen lopen zijn met 1 flinke por zo uit balans te brengen.

Weet je wat, jij doet eens een luchtfoto interpretatie van een stukje Schiphol, en dan mag je aan de hand van je eigen constateringen zelf ook gaan graven. Dan zullen mijn collega's en ik vanaf een flinke afstand kijken met een bodybag, want de kans is zeer groot dat jij met je graafmachine een 500-ponder laat afgaan, onderweg naar het hiernamaals denkend "jamaar ik zag dat vlekje toch goed op de luchtfoto?"
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  woensdag 14 januari 2009 @ 10:02:40 #25
52357 Lambiekje
pi_65020152
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 09:50 schreef 49euro het volgende:

[..]

Ik heb geen tijd om in een paar dagen 10 van je docu's te kijken, ik doe m'n best om het allemaal bij te houden maar snap niet waar jij die tijd vandaan haalt.
Maar de discussies hoeven niet snel snel snel te gaan. Het kan ook slow. Ik verwacht ook niet dat iemand een docu van anderhalf of nog langer zo maar eventjes bekijkt. Daarintegen zou het menig discussie wel ten goede als men wel zaken bekijkt, waarom ik zaken aan zwengel.

Wat ik wel jammer vind is dat men het niet bekijkt omdat het op youtube/VideoGoogle staat.?
Wie zo redeneert is gewoon dom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')