abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65033591
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:25 schreef Weltschmerz het volgende:

Nee, het is aan het OM om de aangifte naar de prullenbak te verwijzen. Nu kun je er rustig op vertrouwen dat clubjes als het CIDI de nodige druk zullen uitoefenen, als er niks in zit dan zit er niks in.
Gelet op de uitspraak van de Hoge Raad in 2003 vind ik dat niet de juiste weg.
quote:
Laten we het erop houden dat jurisprudentie scheppen niet zijn sterke punt is.
Als jurist vind ik hem ook niet best, maar wat heeft dit nog te maken met het doen van aangifte?
quote:
Dat is nog geen reden om een beetje mee te gaan huilen met dergelijke stemmingmakerij.
Ik huil niet mee, ik vind het interessant om te volgen. Zoals ik al aangaf vind ik dat de uitspraak van de Hoge Raad van 2003 te ver ging. Dus een vergelijkbare casus zou ik graag langs de Hoge Raad zien fietsen.
quote:
Een serieuze discussie? Toch niet over de strafbaarheid van Van Bommel hoop ik?
Goed, dan ben jij niet serieus.
quote:
Moskovitcz verdient veel geld met poseren als topadvocaat voor televisie, zodat rijke criminelen weten wie ze moeten bellen. Daarnaast is het niet een advocaat van het type waar de wetgever de wet op heeft gemaakt, maar een advocaat met een veel groter betrokkenheid bij zijn vaste clientele. Daar kun je lacherig over doen, met het nobele van het vak heeft hij niks te maken.
Allemaal niet relevant voor het doen van aangifte. Als iemand Holleeder probeert dood te schieten en hij doet daarvan aangifte gaan we toch ook niet zeggen dat dat onterecht is omdat hij een grotere boef is?

Hij doet op persoonlijke titel aangifte. Niet als advocaat, maar als de heer mr. A. Moszkowicz.
quote:
alleen zijn de motieven niet zuiver
O?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_65033619
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat is het belang van "een Hofuitspraak"? Kan zo zijn dat een ander Hof daar anders over denkt en het gaat juist om rechtseenheid.
Precies. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat uitspraken van een Hof nooit van belang kunnen zijn voor de rechtspraktijk.
pi_65033694
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:53 schreef Diederik_Duck het volgende:

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat uitspraken van een Hof nooit van belang kunnen zijn voor de rechtspraktijk.
Dat klopt wel, maar in het licht van het "belang der wet", waarbij gedoeld wordt op rechtseenheid is er geen belang bij een Hofuitspraak, omdat er meerder Hoven zijn. Met die toelichting.
pi_65033799
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:55 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat klopt wel, maar in het licht van het "belang der wet", waarbij gedoeld wordt op rechtseenheid is er geen belang bij een Hofuitspraak, omdat er meerder Hoven zijn. Met die toelichting.
Daarom ook mijn vraag of sprongcassatie in belang der wet ook mogelijk is.
pi_65033879
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:55 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik ging er wel vanuit dat jij dit wist, maar ter verduidelijking voor de meelezers.
pi_65034183
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:52 schreef DS4 het volgende:
Als jurist vind ik hem ook niet best, maar wat heeft dit nog te maken met het doen van aangifte?
Het legt publicitair nogal wat gewicht in de schaal, veel mensen denken dat als hij aangifte doet dat het dan wel hout zal snijden omdat hij zich zo profileert. Daarmee wordt het idee dan versterkt dat Van Bommel iets heel ergs heeft gedaan. Als het nou iemand was die meermaals de grenzen van het recht verlegt met zijn scherpe cassatieschrifturen dan zou ik me afvragen of ik wat gemist heb. Maar nu is het om de publiciteit te doen.
quote:
Ik huil niet mee, ik vind het interessant om te volgen. Zoals ik al aangaf vind ik dat de uitspraak van de Hoge Raad van 2003 te ver ging. Dus een vergelijkbare casus zou ik graag langs de Hoge Raad zien fietsen.
Ik niet, want in de tussentijd is het lopen van de procedure toch weer een aanslag op de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid om te demonstreren.
quote:
Goed, dan ben jij niet serieus.
Ik vind de serieuze juridische aandacht teveel eer en het helpt mee aan het doel van de aangifte, namelijk tegenstanders van Israel het leven zuur maken door de schijn van strafbaarheid te wekken.
quote:
Allemaal niet relevant voor het doen van aangifte. Als iemand Holleeder probeert dood te schieten en hij doet daarvan aangifte gaan we toch ook niet zeggen dat dat onterecht is omdat hij een grotere boef is?
Nee, maar dan is er een strafbaar feit gepleegd.
quote:
Hij doet op persoonlijke titel aangifte. Niet als advocaat, maar als de heer mr. A. Moszkowicz.
Ja, maar het wekt de schijn dat er wat in zit omdat hij bekend staat als topadvocaat, terwijl het gaat om de publiciteit en niet om het strafrechtelijke traject zelf.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_65034759
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 15:57 schreef tho_Omas het volgende:

Daarom ook mijn vraag of sprongcassatie in belang der wet ook mogelijk is.
Je bedoelt te vragen of cassatie in belang der wet ook mogelijk is indien niet in HB is gegaan? Dan is het antwoord uiteraard "ja".

Artikel 78 Wet op de rechterlijke organisatie:

1 De Hoge Raad neemt kennis van beroep in cassatie tegen de handelingen, arresten, vonnissen en beschikkingen van gerechtshoven en de rechtbanken, ingesteld hetzij door een partij, hetzij «in belang van wet» door procureur-generaal bij de Hoge Raad.

2 Het eerste lid is niet van toepassing op de handelingen en uitspraken van rechtbanken in zaken waarvan zij als administratieve rechter kennis nemen.

3 Het eerste lid is voorts niet van toepassing ten aanzien van handelingen en beslissingen van rechtbanken en van gerechtshof te Leeuwarden in zaken met betrekking tot de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften , met dien verstande dat de Hoge Raad wel kennis neemt van eis tot «cassatie in belang van wet» door procureur-generaal.

4 De Hoge Raad neemt kennis van beroep in cassatie tegen uitspraken van administratieve rechter voorzover dit bij wet is bepaald.

5 Een partij kan geen beroep in cassatie instellen indien voor haar een ander gewoon rechtsmiddel openstaat of heeft opengestaan.

6 Cassatie «in belang van wet» kan niet worden ingesteld indien voor partijen een gewoon rechtsmiddel openstaat en brengt geen nadeel toe aan de rechten door partijen verkregen

Aangezien het niet een partij maar de P-G is kan cibdw ingesteld worden zodra er geen gewoon rechtsmiddel meer openstaat voor partijen (dus er een onherroepelijke uitspraak ligt), ongeacht de vraag of gebruik is gemaakt van HB.
  woensdag 14 januari 2009 @ 16:26:50 #140
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65034999
even Apeldoorn bellen.
pi_65035037
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:07 schreef Weltschmerz het volgende:

Het legt publicitair nogal wat gewicht in de schaal, veel mensen denken dat als hij aangifte doet dat het dan wel hout zal snijden omdat hij zich zo profileert.
Journalisten hoeven het niet te publiceren en het publiek hoeft niet de hersenen uit te schakelen.
quote:
Daarmee wordt het idee dan versterkt dat Van Bommel iets heel ergs heeft gedaan.
Ja? Dat vraag ik mij werkelijk af hoor.
quote:
Maar nu is het om de publiciteit te doen.
Er zijn best zaken die hij deed waar ik alleen een publicitair belang zag. Maar gelet op zijn afkomst durf ik de stelling niet aan dat het hem in dezen om publiciteit te doen is. Misschien wel, wie weet. Misschien wel beiden. Geen idee. Vind ik ook eigenlijk minder interessant.
quote:
Ik niet, want in de tussentijd is het lopen van de procedure toch weer een aanslag op de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid om te demonstreren.
Het zou juist goed zijn daarvoor als de Hoge Raad om gaat. Toch?
quote:
Ik vind de serieuze juridische aandacht teveel eer en het helpt mee aan het doel van de aangifte, namelijk tegenstanders van Israel het leven zuur maken door de schijn van strafbaarheid te wekken.
Dat is jouw mening. Die ik dus niet deel.
quote:
Nee, maar dan is er een strafbaar feit gepleegd.
Misschien moeten we straks constateren dat dat hier ook zo is. Nogmaals, gelet op de jurisprudentie zou dat heel goed kunnen, ook al zijn wij het daar kennelijk beiden niet mee eens.
quote:
Ja, maar het wekt de schijn dat er wat in zit omdat hij bekend staat als topadvocaat, terwijl het gaat om de publiciteit en niet om het strafrechtelijke traject zelf.
Dat is vooral een mening, dat maak je niet hard. En de dommigheid van het volk kan je niet aan Bram tegenwerpen. Zelfs niet als hij er bewust gebruik van maakt.
pi_65035899
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:27 schreef DS4 het volgende:
Journalisten hoeven het niet te publiceren en het publiek hoeft niet de hersenen uit te schakelen.
Dat laatste is dan ook de strekking van al mijn bijdragen in dit topic.
quote:
Er zijn best zaken die hij deed waar ik alleen een publicitair belang zag. Maar gelet op zijn afkomst durf ik de stelling niet aan dat het hem in dezen om publiciteit te doen is. Misschien wel, wie weet. Misschien wel beiden. Geen idee. Vind ik ook eigenlijk minder interessant.
Niet publiciteit voor hemzelf, publiciteit tegen Van Bommel. Zijn loyaliteit aan het zionisme wil ik hier niet in twijfel trekken. Maar als iemand zo snel met een aangifte komt die zo gammel is dan lijkt het mij dat hij vooral zijn steentje bij wil dragen aan het in diskrediet brengen van de Palestijnenvriend en niet dat hij nou echt denkt dat die wet er is om te voorkomen dat mensen bij een demonstratie zoiets roepen.
quote:
Het zou juist goed zijn daarvoor als de Hoge Raad om gaat. Toch?
De genoemde uitspraak was al niet sterk, vrij belachelijk eigenlijk, het lijkt me sowieso de laatste stuiptrekking van het wettelijk verplicht stellen van het politiek correct zijn. Er is sindsdien al veel gebeurd. En het beste voor de vrijheid van meningsuiting is natuurlijk dat het strafrecht niet eens in beeld komt bij dergelijke uitingen.
quote:
Dat is vooral een mening, dat maak je niet hard. En de dommigheid van het volk kan je niet aan Bram tegenwerpen. Zelfs niet als hij er bewust gebruik van maakt.
Ik werp hem dan ook tegen dat hij er bewust gebruik van maakt.
pi_65036052
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:47 schreef Weltschmerz het volgende:

De genoemde uitspraak was al niet sterk, vrij belachelijk eigenlijk, het lijkt me sowieso de laatste stuiptrekking van het wettelijk verplicht stellen van het politiek correct zijn. Er is sindsdien al veel gebeurd. En het beste voor de vrijheid van meningsuiting is natuurlijk dat het strafrecht niet eens in beeld komt bij dergelijke uitingen.
En dan is het goed dat dat gebeurt omdat de HR om gaat en ook die uitspraak gewoon onderuit haalt. Ik heb niets met Janmaat, maar dat onrecht mag van mij wel weggepoetst worden.
quote:
Ik werp hem dan ook tegen dat hij er bewust gebruik van maakt.
Voor de goede orde: ik bedoelde niet te stellen dat hij dat doet (ik kan dat vanaf hier niet beoordelen).
pi_65036350
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 16:51 schreef DS4 het volgende:

En dan is het goed dat dat gebeurt omdat de HR om gaat en ook die uitspraak gewoon onderuit haalt. Ik heb niets met Janmaat, maar dat onrecht mag van mij wel weggepoetst worden.
De affaire Janmaat is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de nederlandse democratie. Pas nadat er een maatschappelijk discussie is geweest over de laakbaarheid van links en het bestraffen van de schuldigen die verantwoordelijk waren voor het onstaan en voortwoekeren van dit haatklimaat is het mogelijk om de wetgeving aan te passen. Nu is dit nog lang niet het geval en mag Harry van Bommel boeten voor zijn domme en haatdragende uitspraken.
pi_65037064
Wat een belachelijke iets
en Wilders mag wel alles zeggen
Ik steun van Bommel.
van Bommel heeft gewoon gezegd opstand voor de Palestijnen
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  woensdag 14 januari 2009 @ 17:17:05 #146
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_65037148
DS4, je verwijzingen naar dat arrest van de Hoge Raad van 2003 snijden geen hout. Die zaak uit 2003 was geen cassatiezaak. Het was een herzieningsverzoek door de weduwe van Janmaat. De uitspraak van het hof had al gezag van gewijsde. De Hoge Raad heeft vervolgens het oordeel van het hof niet inhoudelijk getoetst, maar gewoon geconstateerd dat er geen nieuwe omstandigheden (nova) zijn aangevoerd.
quote:
Uitspraak
6 mei 2003
Strafkamer
nr. 02722/02 H
SM

Hoge Raad der Nederlanden

Arrest

op een aanvrage tot herziening van
a. een in kracht van gewijsde gegaan arrest van het Gerechtshof te Arnhem, nummer 21/000944-47, van 29 december 1997, en
b. een arrest van de Hoge Raad, nummer 108.960, van 18 mei 1999, ingediend door:
[aanvraagster], wonende te [woonplaats], weduwe van [betrokkene], geboren te [geboorteplaats] op [geboortedatum] 1934, overleden te [woonplaats] op 9 juni 2002, inzake een tegen deze uitgesproken, hierna te vermelden veroordeling.
Zie rechtspraak.nl.

De beslissing van de Hoge Raad die wel relevant is, is veel ouder, namelijk van 18 mei 1999.

Die is hier te vinden: http://www.annefrank.org/ond_upload/Downloads/Janmaatarrest.pdf

Als je dit arrest goed leest, dan zie je dat het hof en de A-G (waarop de HR zich vervolgens ook baseert) er waarde aan hebben gehecht dat de demonstratie werd gehouden twee bewegingen waarover Janmaat van eentje de politieke leiding had. Janmaat was dus organisator van een demonstratie met een discriminerend doel. Dat is iets anders dan een politicus die meeloopt in een veel grotere demonstratie van gemeleerd publiek die als hoofddoel protest tegen het Israëlisch geweld heeft, en waar vervolgens door anderen strafbare leuzen worden geroepen.

Uit de conclusie van de A-G:
quote:
De bewijsvoering houdt in dat verdachte als fractievoorzitter van de Centrum Democraten heeft deelgenomen aan een door de CP'86 en de Centrum Democraten georganiseerde demonstratie in Zwolle. Tijdens die demonstratie hebben F. en M., die in die tijd een zodanige functie binnen CP'86 vervulden dat zij tot de politieke leiding van die partij gerekend konden worden, geroepen: "Nederland voor de Nederlanders", "Eigen volk eerst" en "Vol is vol" en heeft verdachte zich uitgesproken voor afschaffing van de multiculturele samenleving.
(..)
Mijns inziens heeft het hof uit de gebezigde bewijsmiddelen - in het bijzonder voor zover inhoudende dat de demonstratie door CP'86 en de Centrum Democraten was georganiseerd, dat F. in Rotterdam gemeenteraadslid van CD'86 was (en dus niet zomaar een willekeurige demonstrant) en dat M. (secretaris van die partij en dus ook geen willekeurige demonstrant) staande naast verdachte en zwaaiend met de Nederlandse vlag riep "Eigen volk eerst" - kunnen afleiden dat er sprake is geweest van bewuste samenwerking bij het bewezenverklaarde aanzetten tot discriminatie. Niet alleen heeft het hof uit de bewijsmiddelen kunnen opmaken dat verdachte zich bewust was van de uitroep van M., maar ook heeft het hof - gelet op de omstandigheid dat verdachte zich desondanks niet van de demonstratie heeft gedistantieerd en dat de uitroepen van F. in overeenstemming zijn met het algemeen bekende gedachtegoed van CP'86 - kunnen afleiden dat dergelijke uitlatingen vielen binnen het kader van de gezamenlijke georganiseerde demonstratie. Voor zover de verdachte klaagt over het oordeel dat uit niets blijkt dat hij zich niet heeft willen distantiëren van de demonstratie faalt het middel omdat het hier een - mede gelet op de omstandigheid dat verdachte tijdens die demonstratie de bewezenverklaarde uitlating heeft gedaan - niet onbegrijpelijk feitelijk oordeel betreft dat in cassatie niet op zijn juistheid kan worden beoordeeld.
1999 ligt ten eerste al veel verder achter ons ligt dan 2003. Vooral mentaal, want 2003 is post-fortuynistisch. Ik verwacht dus geen herhaling van dit arrest.

Belangrijker is nog, is dat in bovenstaande quote een aantal cruciale omstandigheden worden genoemd, die in de kwestie Van Bommel niet aan de orde zijn.
pi_65037796

Als Bram zich aan Van Bommel stoort
zal hij eerst alle Rotterdammers moeten aanklagen
pi_65037823

Waar was die domme advocaat
pi_65038147
Pool.
Graag op anoniem
pi_65038227
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:17 schreef Pool het volgende:

Als je dit arrest goed leest, dan zie je dat het hof en de A-G (waarop de HR zich vervolgens ook baseert) er waarde aan hebben gehecht dat de demonstratie werd gehouden twee bewegingen waarover Janmaat van eentje de politieke leiding had. Janmaat was dus organisator van een demonstratie met een discriminerend doel. Dat is iets anders dan een politicus die meeloopt in een veel grotere demonstratie van gemeleerd publiek die als hoofddoel protest tegen het Israëlisch geweld heeft, en waar vervolgens door anderen strafbare leuzen worden geroepen.
Goed, dat is een verschil. Neemt niet weg dat ik de veroordeling van Janmaat idioot vindt. En dat ik het medeorganiseren niet bepaald een sterk verhaal vindt, want daarmee is nog steeds niet gezegd dat je het eens bent met wat er wordt geroepen. En voorts dat ik de demonstratie die ik heb gezien niet vond lijken op een protest tegen Israëlisch geweld, maar vooral tegen Israël.

Ik hink dus op twee gedachten: 1. Van Bommel moet niet worden veroordeeld. 2. Gelijke monikken, gelijke kappen en ik vind dus dat er veel meer overeenkomsten zijn dan verschillen. Immers is Janmaat veroordeeld voor uitlatingen van anderen.

Ik verwijs bijvoorbeeld naar deze passage:

Uit niets valt af te leiden dat verdachte zich van voormelde demonstratie en de tijdens die demonstratie gebezigde bewoordingen zoals hiervoor reeds vermeld, heeft gedistantieerd of heeft willen distantiëren.

Volledig toepasbaar op Van Bommel.

Of wat dacht je hiervan:

De uitlating "Eigen volk eerst" heeft gezien de algemeen bekende opvattingen van de partijen die de demonstratie organiseerden (zie daarvoor ook HR NJ 1996, 527 en NJ 1998, 118), onmiskenbaar de strekking mensen die niet tot het eigen volk behoren achter te stellen bij Nederlanders.

Hoe moet je dan intifada duiden?
pi_65038233
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:35 schreef Meki het volgende:

Voor beschaafde mensen zijn deze onbeschofte spreekkoren niet zijn goed te praten, maar ik wil er toch tegenin brengen dat de suporters het hier over Ajax-leden hebben die graag de Geuzennaam Joden gebruiken. Dat is wat anders dan het gezang op een anti-Israel demonstratie waarbij zelfs verwijzingen naar de haulocaust worden meegezult door enkele zwakzinnigen.
pi_65038277
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:47 schreef buachaille het volgende:

[..]

Voor beschaafde mensen zijn deze onbeschofte spreekkoren niet zijn goed te praten, maar ik wil er toch tegenin brengen dat de suporters het hier over Ajax-leden hebben die graag de Geuzennaam Joden gebruiken. Dat is wat anders dan het gezang op een anti-Israel demonstratie waarbij zelfs verwijzingen naar de haulocaust worden meegezult door enkele zwakzinnigen.
Jij hebt zeker een marktonderzoek gedaan om z'n oordeel te komen.
  woensdag 14 januari 2009 @ 17:55:20 #153
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_65038521
Domme Jood, die Bram.

Als van Bommel nou had gezegd: ik roep op tot een gewelddadige opstand tot de Joden, dan had Moskowitz misschien wel een punt. Maar nu voegt hij er een redenering/gedachte en zijn eigen bijdrage aan toe. Het is dus nu juist Bram die een gewelddadige oproep doet en in de mond van de SP'er schuift.
What lies in the shadow of the statue?
pi_65038830
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:35 schreef Meki het volgende:

Waarom ?
Een advocaat mag toch zelf weten wie hij gaat aanklagen ?
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_65038925
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:48 schreef Meki het volgende:

[..]

Jij hebt zeker een marktonderzoek gedaan om z'n oordeel te komen.
INTERPRETATIE. Niet altijd zo zwart-wit denken.
pi_65038931
Hoe zit het met al die mensen die Israel steunen dan? Roepen die niet op tot geweld tegen Palestijnse burgers? En hoe zit het met de mensen die de aanval in Irak verdedig(d)en? Of zij die martelen goedpraten? Kunnen zij straks ook aangeklaagd worden?
"Independence is my happiness, and I view things as they are, without regard to place or person; my country is the world, and my religion is to do good." -- Thomas Paine, The Rights of Man
pi_65038984
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:04 schreef qonmann het volgende:

[..]

Waarom ?
Een advocaat mag toch zelf weten wie hij gaat aanklagen ?
Daar hoef je niet eens een advocaat voor te zijn, dat mag iedereen doen.
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:07 schreef lightbearer het volgende:
Hoe zit het met al die mensen die Israel steunen dan? Roepen die niet op tot geweld tegen Palestijnse burgers? En hoe zit het met de mensen die de aanval in Irak verdedig(d)en? Of zij die martelen goedpraten? Kunnen zij straks ook aangeklaagd worden?
Ja dat kan. Maar het is de vraag of iemand een aanklacht indient. Ga je gang als je je geroepen voelt
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_65039012
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:07 schreef lightbearer het volgende:
Wel in publiekelijke functie als het aan mij ligt. Ik heb nog geen ambtenaar horen prediken over geweld tegen Palestijnse burgers.
pi_65040330
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 17:55 schreef Ghazi het volgende:
Domme Jood, die Bram.
Het getuigt nou ook niet direct van slimheid om Moskowicz dom te noemen, hij wordt door vriend en vijand beschouwd als een zeer bekwame advocaat. Ja toch?
  woensdag 14 januari 2009 @ 18:49:06 #160
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65040649
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 14:15 schreef JohnDope het volgende:
Het topic loopt weer als een trein.
Natuurlijk, wat dacht je dan.

En uiteraard, bron.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 14 januari 2009 @ 18:51:53 #161
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65040771
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:41 schreef buachaille het volgende:

[..]

Het getuigt nou ook niet direct van slimheid om Moskowicz dom te noemen, hij wordt door vriend en vijand beschouwd als een zeer bekwame advocaat. Ja toch?
Weet je nog dat ie advocaat van Holleeder was?
pi_65041044
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:51 schreef Yildiz het volgende:

Weet je nog dat ie advocaat van Holleeder was?
Ik vind Harry van Bommel een rioolrat van de ergste soort, maar dom is hij niet. Was hij het maar, net als 99% van die andere anti-semieten. Die Moszkowicz ken ik verder niet en ik haal hem en zijn vader/broers/zonen altijd door elkaar heen (ze lijken ook zo op elkaar met dat golvende haar) maar dom zal hij niet zijn. Domme mensen rijden geen Bentley, die gaan met de tram.
pi_65041068
Dus nu moet Harry van Bommel zich gaan verantwoorden voor geheel normale uitspraken van hem omdat een handjevol Marokkanen Feyenoordsfans nadeden? Die Moszkowicz is ook diep gezonken, hm?
pi_65041224
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:58 schreef Monidique het volgende:
Dus nu moet Harry van Bommel zich gaan verantwoorden voor geheel normale uitspraken van hem omdat een handjevol Marokkanen Feyenoordsfans nadeden? Die Moszkowicz is ook diep gezonken, hm?
Als de rechter vindt dat hij niet strafbaar is dan geven ze elkaar een hand en daarmee basta. Prima toch?

Overigens denk ik dat Harry de bui al heeft zien hangen door zich terug te trekken voor de Auschwitz-herdenking (daar zal hij de tijd voor gekregen hebben van Bram) en vanwege de "zalvende" woorden van "natte lip" Agnes Kant.
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:07:13 #165
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65041402
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 18:58 schreef Monidique het volgende:
[hypothese] Benieuwd wanneer Bram eigen de bakker aan gaat klagen. Immers, 2 straten verder werd Bram op straat beledigd. Daar dient de bakker zich natuurlijk van te distantiëren, voor de rechter.

Logisch. [/hypothese]
pi_65041512
Zou best kunnen dat van Bommel veroordeeld.wordt.

Dan is z´ń politieke carrière over.
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:11:00 #167
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65041586
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:09 schreef rja het volgende:
Zou best kunnen dat van Bommel veroordeeld.wordt.

Dan is z´ń politieke carrière over.
Omdat hij 'opstand' zei.

Het begint toch wel belachelijke vormen aan te nemen zo..
pi_65041648
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:11 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Omdat hij 'opstand' zei.

Het begint toch wel belachelijke vormen aan te nemen zo..
doe niet zo naief ..hij zei geen opstand ..
pi_65041751
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:12 schreef qonmann het volgende:
Hij schijnt "dood aan alle Joden" bedoeld te hebben. Als je bedoelt "dood aan alle Joden" dan roep je "intifada", logisch toch.
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:16:26 #170
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65041825
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:12 schreef qonmann het volgende:

[..]

Hij zei intifada. Als ik het vertaal, is dat echt letterlijk 'opstand'.

Wat hij er verder bij dacht moet hij zelf weten. We hebben immers in het Westen wat (oeh, eng) vrijheid. Waaronder absolute vrijheid van gedachten.

Je kunt nog zo vaak zeggen 'maar hij bedoelde dit' of 'ja maar de context maakt dat er 'gewelddadig' aan geplakt moet worden' zeggen, maar de definitie is nog steeds 'opstand'.

Klaar.
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:22:48 #171
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65042102
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hij schijnt "dood aan alle Joden" bedoeld te hebben. Als je bedoelt "dood aan alle Joden" dan roep je "intifada", logisch toch.
Precies, als ik bij de bakker sta vraag ik ook altijd om 5 bier en een portie bitterballen.
Dan zegt de bakker 'ha, ik weet heus wel dat je daarmee een bruin brood bedoeld!'

Logisch.
pi_65042303
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:16 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Hij zei intifada. Als ik het vertaal, is dat echt letterlijk 'opstand'.

Wat hij er verder bij dacht moet hij zelf weten. We hebben immers in het Westen wat (oeh, eng) vrijheid. Waaronder absolute vrijheid van gedachten.

Je kunt nog zo vaak zeggen 'maar hij bedoelde dit' of 'ja maar de context maakt dat er 'gewelddadig' aan geplakt moet worden' zeggen, maar de definitie is nog steeds 'opstand'.

Klaar.
We weten allemaal wat er bij Intifada wordt gedacht als mensen naast hem "Hamam Hamas, joden aan het gas" aan het scanderen zijn..

klaar

Wat een prachtproces gaat dit worden..
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:29:31 #173
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65042351
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:27 schreef qonmann het volgende:

[..]

We weten allemaal wat er bij intifada wordt gedacht als mensen nnast hem "Hamam Hams, joden aan het gas" aan het scanderen zijn..
Zoals ik zei, absolute vrijheid van gedachten.
quote:
klaar

Wat een prachtproces gaat dit worden..
Als hij schuldig word bevonden voor het hebben van bepaalde gedachten, of, dat niet eens, correctie:

Als hij schuldig word bevonden van het hebben van gedachten die hij volgens andere mensen zou hebben.

Dan is dat inderdaad het einde van de rechtsstaat. Maar jij juicht er blijkbaar bij.
pi_65042407
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:29 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Zoals ik zei, absolute vrijheid van gedachten.
[..]

Als hij schuldig word bevonden voor het hebben van bepaalde gedachten, of, dat niet eens, correctie:

Als hij schuldig word bevonden van het hebben van gedachten die hij volgens andere mensen zou hebben.

Dan is dat inderdaad het einde van de rechtsstaat. Maar jij juicht er blijkbaar bij.

Het einde van Harry van Bommel ..het kan nog een mooie zomer worden
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:32:47 #175
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65042478
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:30 schreef qonmann het volgende:

[..]

Het einde van Harry van Bommel ..het kan nog een mooie zomer worden
Dus een politicus zou moeten opstappen omdat een aantal mensen denken dat hij gedachten zou hebben die, als je ze uitspreekt, op zouden roepen tot geweld?

Dat vind je serieus mooi?
pi_65042779
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:27 schreef qonmann het volgende:

We weten allemaal wat er bij Intifada wordt gedacht als mensen naast hem "Hamam Hamas, joden aan het gas" aan het scanderen zijn..
Maar dat was niet het geval.

Daarnaast betekent intifada opstand, en in de context van het conflict betekent het dat Palestijnse jongetjes stenen gingen gooien naar Israelische tanks. Dat is de manier waarop het begrip intifada Nederland is binnengekomen, en het is nooit iets anders geweest.
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:42:19 #177
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65042885
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar dat was niet het geval.

Daarnaast betekent intifada opstand, en in de context van het conflict betekent het dat Palestijnse jongetjes stenen gingen gooien naar Israelische tanks. Dat is de manier waarop het begrip intifada Nederland is binnengekomen, en het is nooit iets anders geweest.
Of het gebruik van graffiti, of het niet betalen van door Israël opgelegde belastingen, of zelf lesgeven, bijvoorbeeld. Maar, inderdaad, ook geweld. Maar, nadrukkelijk, niet per definitie.

Maar, nee, de gedachtenpolitie in de vorm van Bram Moskowicz oordeelt dat van Bommel met het uitspreken van intifada dacht aan moord. En foute dingen denken moet je nou niet niet bij de gedachtenpolitie doen. En nu gaat de gedachtenpolitie van Bommel aanklagen.
pi_65043862
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:42 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Of het gebruik van graffiti, of het niet betalen van door Israël opgelegde belastingen, of zelf lesgeven, bijvoorbeeld. Maar, inderdaad, ook geweld. Maar, nadrukkelijk, niet per definitie.
Ik stel de vraag maar voor de zoveelste keer. Wat is het nut van de bovenstaande invulling van het brgrip intifada in de Gazastrook? Israel bezet immers de Gaza niet.
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:04:20 #179
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65044027
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:00 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik stel de vraag maar voor de zoveelste keer. Wat is het nut van de bovenstaande invulling van het brgrip intifada in de Gazastrook? Israel bezet immers de Gaza niet.
Geen bezetting? Ik dacht dat er toch aardig wat 'Israëlische eigendommen' op dit moment door de Gaza zwerven.

Maar, weet ik veel, ik zit ook niet in de Gaza. Hoe kan ik nou bedenken hoe die mensen een opstand gaan vormen?
pi_65044036
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:42 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ach neen niet per definitie ...maar daar gaat het niet om

Als ik in een kroeg 5 bier bestel ..kan ik theoretisch ook alcohol bier bedoelen.
Maar dan zeg ik dat er wel even bij.

Dat er nog mensen zijn die in dat gedraai van van Bommel trappen...
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:06:34 #181
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65044123
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:04 schreef qonmann het volgende:

[..]

Ach neen niet per definitie ...maar daar gaat het niet om

Als ik in een kroeg 5 bier bestel ..kan ik theoretisch ook alcohol bier bedoelen.
Maar dan zeg ik dat er wel even bij.

Dat er nog mensen zijn die in dat gedraai van van Bommel trappen...
Waar draait hij dan?

Hij zegt: intifada.
Directe vertaling: intifada = opstand.
Gedachtenpolitie: dat is moord, oproep tot geweld, enzo!
Hij zegt: een opstand is niet per definitie gewelddadig.
Gedachtenpolitie: moord!

.
pi_65044796
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:04 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Geen bezetting? Ik dacht dat er toch aardig wat 'Israëlische eigendommen' op dit moment door de Gaza zwerven.

Maar, weet ik veel, ik zit ook niet in de Gaza. Hoe kan ik nou bedenken hoe die mensen een opstand gaan vormen?
Je probeert je, op Van Bommeliaanse manier, eruit te lullen. Dat Israel met wat grondtroepen tijdelijk in de Gazastrook zit is niet hetzelfde als een bezetting waar destijds een intifada tegen werd gevoerd. En van die betekenis moeten we uitgaan toch? Dat is toch wat Van Bommel probeert te zeggen? Hoe dan ook, waartegen moet men precies een intifada, een geweldloze strijd, voeren? Israel bezet de Gaza niet, Palestijnen mogen gewoon naar hun scholen, ze betalen geen belasting aan Israel, er is geen Israelisch eigendom waarop je graffiti kan spuiten, etc. Als je zoveel waarde hecht aan het begrip intifada dan moet je op z'n minst weten hoe je die intifada moet voeren. Anders heeft een dergelijk oproep geen enkele waarde.
pi_65044832
Hij had ook gewoon helemaal niet gehoord wat de rij achter hem riep, he? Was zo druk bezig met zijn eigen intifadaatje.
pi_65044863
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:00 schreef nikk het volgende:
Hij roept op tot een opstand tegen Hamas? Is dat dan haatzaaiend tegenover moslims?

Het gaat op alle punten fout:
-De letterlijke betekenis van intifida
-De feitelijke betekenis van intifada in Nederland
-Het verband tussen intifada en haat
-Het aanzetten tot geweld in Nederland
-Wegens ras, want hoe dan ook de intifada richt zich tegen Israel
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:22:48 #185
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65044906
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:20 schreef nikk het volgende:

[..]

Je probeert je, op Van Bommeliaanse manier, eruit te lullen. Dat Israel met wat grondtroepen tijdelijk in Israel zit is niet hetzelfde als een bezetting waar destijds een intifada tegen werd gevoerd. En van die betekenis moeten we uitgaan toch? Dat is toch wat Van Bommel probeert te zeggen? Hoe dan ook, waartegen moet men precies een intifada, een geweldloze strijd, voeren? Israel bezet de Gaza niet, Palestijnen mogen gewoon naar hun scholen, ze betalen geen belasting aan Israel, er is geen Israelisch eigendom waarop je graffiti kan spuiten, etc. Als je zoveel waarde hecht aan het begrip intifada dan moet je op z'n minst weten hoe je die intifada moet voeren. Anders heeft een dergelijk oproep geen enkele waarde.
Allemaal leuk en aardig die details, maar ik lees dat intifada voor opstand staat.

Als vervolgens andere mensen gaan beweren dat intifada / opstand gelijk staat aan het doden van mensen, dan is het enige wat ik zeg: dat is niet correct.

Ik kies geen zijde, ik zeg niet hoe een intifada dan zou moeten zijn (ik copy paste simpelweg van wiki), en dat is zo ongeveer alles wat relevant is in dezen.
pi_65045138
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:22 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig die details, maar ik lees dat intifada voor opstand staat.

Als vervolgens andere mensen gaan beweren dat intifada / opstand gelijk staat aan het doden van mensen, dan is het enige wat ik zeg: dat is niet correct.

Ik kies geen zijde, ik zeg niet hoe een intifada dan zou moeten zijn (ik copy paste simpelweg van wiki), en dat is zo ongeveer alles wat relevant is in dezen.
Je vertoont behoorlijk wat overeenkomsten met fundamentalisten. De letterlijke betekenis is heilig, einde discussie. Maar de context is minstens even belangrijk als de letterlijke betekenis. De door jouw aangehaalde letterlijke betekenis is totaal niet van toepassing op de Gazastrook. Ik ben benieuwd hoe je een geweldloze opstand kan voeren tegen een bezetter die niets bezet.
pi_65045210
als het goed is is Van Bommel een Nederlander die is opgegroeid in de Nederlandse cultuur. Dan krijg je bij het aanleren van je woordenschat meestal meteen een context mee, die overeenkomt met de context en betekenis die de overige mensen uit die cultuur bij dat woord hebben meegekregen. Dat is anders dan een woordenboekvertaling-zonder-context. En juist van iemand die als politicus wil optreden mag je verwachten dat die zich bewust is van de (in dit geval gevoelige) context & daardoor tot stand gekomen gevoelswaarde van een woord.
pi_65045251
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:22 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Je herhaalt jezelf alleen maar ..
Maakt niet uit wat andere posten . maakt niet uit welke argumenten anderen gebruiken

Discusseren doe je niet..

pi_65045304
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:31 schreef qonmann het volgende:

[..]

Maakt niet uit wat andere posten . maakt niet uit welke argumenten anderen gebruiken

Discussieren houdt niet in dat altijd één van de twee partijen zich laat overtuigen.
pi_65045331
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:32 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dus een politicus zou moeten opstappen omdat een aantal mensen denken dat hij gedachten zou hebben die, als je ze uitspreekt, op zouden roepen tot geweld?

Dat vind je serieus mooi?
Oproepen tot haat en geweld hoort niet in ons land thuis..

Dan kun je onze democratie afschrijven, als je mag zeggen dat een andere groep dood moet.

Waarschijnlijk een burgeroorlog met de moslims in dit land als gevolg hiervan ?
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:35:04 #191
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65045380
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 13:20 schreef Zith het volgende:
Gelukkig zijn alle Wilders aanhangers hier principieel op tegen, want iemand aanklagen omdat hij foute dingen zegt over bevolkingsgroepen is onzin natuurlijk, vrijheid van meningsuiting!
Dasvidanja
pi_65045408
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:33 schreef rja het volgende:

[..]

Oproepen tot haat en geweld hoort niet in ons land thuis..
Het is anders erg actueel, gezien de steun van Balkenende voor de oorlog tegen Irak.
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:38:21 #193
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65045498
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:30 schreef poemojn het volgende:
als het goed is is Van Bommel een Nederlander die is opgegroeid in de Nederlandse cultuur. Dan krijg je bij het aanleren van je woordenschat meestal meteen een context mee, die overeenkomt met de context en betekenis die de overige mensen uit die cultuur bij dat woord hebben meegekregen. Dat is anders dan een woordenboekvertaling-zonder-context. En juist van iemand die als politicus wil optreden mag je verwachten dat die zich bewust is van de (in dit geval gevoelige) context & daardoor tot stand gekomen gevoelswaarde van een woord.
Dat is echt selectief mierenneuken om maar iemand zwart te kunnen maken zeg...
Dasvidanja
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:38:57 #194
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65045517
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:31 schreef qonmann het volgende:

[..]

Ik zie inderdaad geen valide argumenten om mijn korte maar mijns inziens duidelijk standpunt te wijzigen.
pi_65045551
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:35 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het is anders erg actueel, gezien de steun van Balkenende voor de oorlog tegen Irak.
Maar Irak had massavernietigingswapens, dan is het gerechtvaardigd. Bush said so.
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:41:38 #196
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65045615
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:06 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Waar draait hij dan?

Hij zegt: intifada.
Directe vertaling: intifada = opstand.
Gedachtenpolitie: dat is moord, oproep tot geweld, enzo!
Hij zegt: een opstand is niet per definitie gewelddadig.
Gedachtenpolitie: moord!

.
idd ja..we plakken constant onze context aan de woorden zonder ons af te vragen of dat wel correct is met het woord.
Dasvidanja
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:43:36 #197
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65045699
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:39 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Maar Irak had massavernietigingswapens, dan is het gerechtvaardigd. Bush said so.
Ik mis hem nu al
pi_65046085
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:41 schreef Verluste het volgende:

[..]

idd ja..we plakken constant onze context aan de woorden zonder ons af te vragen of dat wel correct is met het woord.
Laten we nu niet een disucssie beginnen wat het nut is van context en of woorden altijd letterlijk bedoeld zijn.

Als Arabieren het Arabische woord intifada scanderen en daarmee oproepen tot een gewelddadige strijd, dan is het vreemd als een blanke Nederlander genaamd Van Bommel (die met diezelfde Arabieren meeliep) meent te stellen dat intifada geweldloos protest kan betekenen. Zijn stelling klopt, maar gezien de context waarin tot een intifada werd opgeroepen lijkt me het onzinnig om die context niet serieus te nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')