abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65042779
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:27 schreef qonmann het volgende:

We weten allemaal wat er bij Intifada wordt gedacht als mensen naast hem "Hamam Hamas, joden aan het gas" aan het scanderen zijn..
Maar dat was niet het geval.

Daarnaast betekent intifada opstand, en in de context van het conflict betekent het dat Palestijnse jongetjes stenen gingen gooien naar Israelische tanks. Dat is de manier waarop het begrip intifada Nederland is binnengekomen, en het is nooit iets anders geweest.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 14 januari 2009 @ 19:42:19 #177
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65042885
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar dat was niet het geval.

Daarnaast betekent intifada opstand, en in de context van het conflict betekent het dat Palestijnse jongetjes stenen gingen gooien naar Israelische tanks. Dat is de manier waarop het begrip intifada Nederland is binnengekomen, en het is nooit iets anders geweest.
Of het gebruik van graffiti, of het niet betalen van door Israël opgelegde belastingen, of zelf lesgeven, bijvoorbeeld. Maar, inderdaad, ook geweld. Maar, nadrukkelijk, niet per definitie.

Maar, nee, de gedachtenpolitie in de vorm van Bram Moskowicz oordeelt dat van Bommel met het uitspreken van intifada dacht aan moord. En foute dingen denken moet je nou niet niet bij de gedachtenpolitie doen. En nu gaat de gedachtenpolitie van Bommel aanklagen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_65043862
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:42 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Of het gebruik van graffiti, of het niet betalen van door Israël opgelegde belastingen, of zelf lesgeven, bijvoorbeeld. Maar, inderdaad, ook geweld. Maar, nadrukkelijk, niet per definitie.
Ik stel de vraag maar voor de zoveelste keer. Wat is het nut van de bovenstaande invulling van het brgrip intifada in de Gazastrook? Israel bezet immers de Gaza niet.
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:04:20 #179
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65044027
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:00 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik stel de vraag maar voor de zoveelste keer. Wat is het nut van de bovenstaande invulling van het brgrip intifada in de Gazastrook? Israel bezet immers de Gaza niet.
Geen bezetting? Ik dacht dat er toch aardig wat 'Israëlische eigendommen' op dit moment door de Gaza zwerven.

Maar, weet ik veel, ik zit ook niet in de Gaza. Hoe kan ik nou bedenken hoe die mensen een opstand gaan vormen?
pi_65044036
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:42 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ach neen niet per definitie ...maar daar gaat het niet om

Als ik in een kroeg 5 bier bestel ..kan ik theoretisch ook alcohol bier bedoelen.
Maar dan zeg ik dat er wel even bij.

Dat er nog mensen zijn die in dat gedraai van van Bommel trappen...
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:06:34 #181
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65044123
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:04 schreef qonmann het volgende:

[..]

Ach neen niet per definitie ...maar daar gaat het niet om

Als ik in een kroeg 5 bier bestel ..kan ik theoretisch ook alcohol bier bedoelen.
Maar dan zeg ik dat er wel even bij.

Dat er nog mensen zijn die in dat gedraai van van Bommel trappen...
Waar draait hij dan?

Hij zegt: intifada.
Directe vertaling: intifada = opstand.
Gedachtenpolitie: dat is moord, oproep tot geweld, enzo!
Hij zegt: een opstand is niet per definitie gewelddadig.
Gedachtenpolitie: moord!

.
pi_65044796
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:04 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Geen bezetting? Ik dacht dat er toch aardig wat 'Israëlische eigendommen' op dit moment door de Gaza zwerven.

Maar, weet ik veel, ik zit ook niet in de Gaza. Hoe kan ik nou bedenken hoe die mensen een opstand gaan vormen?
Je probeert je, op Van Bommeliaanse manier, eruit te lullen. Dat Israel met wat grondtroepen tijdelijk in de Gazastrook zit is niet hetzelfde als een bezetting waar destijds een intifada tegen werd gevoerd. En van die betekenis moeten we uitgaan toch? Dat is toch wat Van Bommel probeert te zeggen? Hoe dan ook, waartegen moet men precies een intifada, een geweldloze strijd, voeren? Israel bezet de Gaza niet, Palestijnen mogen gewoon naar hun scholen, ze betalen geen belasting aan Israel, er is geen Israelisch eigendom waarop je graffiti kan spuiten, etc. Als je zoveel waarde hecht aan het begrip intifada dan moet je op z'n minst weten hoe je die intifada moet voeren. Anders heeft een dergelijk oproep geen enkele waarde.
pi_65044832
Hij had ook gewoon helemaal niet gehoord wat de rij achter hem riep, he? Was zo druk bezig met zijn eigen intifadaatje.
pi_65044863
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:00 schreef nikk het volgende:
Hij roept op tot een opstand tegen Hamas? Is dat dan haatzaaiend tegenover moslims?

Het gaat op alle punten fout:
-De letterlijke betekenis van intifida
-De feitelijke betekenis van intifada in Nederland
-Het verband tussen intifada en haat
-Het aanzetten tot geweld in Nederland
-Wegens ras, want hoe dan ook de intifada richt zich tegen Israel
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:22:48 #185
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65044906
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:20 schreef nikk het volgende:

[..]

Je probeert je, op Van Bommeliaanse manier, eruit te lullen. Dat Israel met wat grondtroepen tijdelijk in Israel zit is niet hetzelfde als een bezetting waar destijds een intifada tegen werd gevoerd. En van die betekenis moeten we uitgaan toch? Dat is toch wat Van Bommel probeert te zeggen? Hoe dan ook, waartegen moet men precies een intifada, een geweldloze strijd, voeren? Israel bezet de Gaza niet, Palestijnen mogen gewoon naar hun scholen, ze betalen geen belasting aan Israel, er is geen Israelisch eigendom waarop je graffiti kan spuiten, etc. Als je zoveel waarde hecht aan het begrip intifada dan moet je op z'n minst weten hoe je die intifada moet voeren. Anders heeft een dergelijk oproep geen enkele waarde.
Allemaal leuk en aardig die details, maar ik lees dat intifada voor opstand staat.

Als vervolgens andere mensen gaan beweren dat intifada / opstand gelijk staat aan het doden van mensen, dan is het enige wat ik zeg: dat is niet correct.

Ik kies geen zijde, ik zeg niet hoe een intifada dan zou moeten zijn (ik copy paste simpelweg van wiki), en dat is zo ongeveer alles wat relevant is in dezen.
pi_65045138
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:22 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig die details, maar ik lees dat intifada voor opstand staat.

Als vervolgens andere mensen gaan beweren dat intifada / opstand gelijk staat aan het doden van mensen, dan is het enige wat ik zeg: dat is niet correct.

Ik kies geen zijde, ik zeg niet hoe een intifada dan zou moeten zijn (ik copy paste simpelweg van wiki), en dat is zo ongeveer alles wat relevant is in dezen.
Je vertoont behoorlijk wat overeenkomsten met fundamentalisten. De letterlijke betekenis is heilig, einde discussie. Maar de context is minstens even belangrijk als de letterlijke betekenis. De door jouw aangehaalde letterlijke betekenis is totaal niet van toepassing op de Gazastrook. Ik ben benieuwd hoe je een geweldloze opstand kan voeren tegen een bezetter die niets bezet.
pi_65045210
als het goed is is Van Bommel een Nederlander die is opgegroeid in de Nederlandse cultuur. Dan krijg je bij het aanleren van je woordenschat meestal meteen een context mee, die overeenkomt met de context en betekenis die de overige mensen uit die cultuur bij dat woord hebben meegekregen. Dat is anders dan een woordenboekvertaling-zonder-context. En juist van iemand die als politicus wil optreden mag je verwachten dat die zich bewust is van de (in dit geval gevoelige) context & daardoor tot stand gekomen gevoelswaarde van een woord.
pi_65045251
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:22 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Je herhaalt jezelf alleen maar ..
Maakt niet uit wat andere posten . maakt niet uit welke argumenten anderen gebruiken

Discusseren doe je niet..

Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_65045304
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:31 schreef qonmann het volgende:

[..]

Maakt niet uit wat andere posten . maakt niet uit welke argumenten anderen gebruiken

Discussieren houdt niet in dat altijd één van de twee partijen zich laat overtuigen.
pi_65045331
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 19:32 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dus een politicus zou moeten opstappen omdat een aantal mensen denken dat hij gedachten zou hebben die, als je ze uitspreekt, op zouden roepen tot geweld?

Dat vind je serieus mooi?
Oproepen tot haat en geweld hoort niet in ons land thuis..

Dan kun je onze democratie afschrijven, als je mag zeggen dat een andere groep dood moet.

Waarschijnlijk een burgeroorlog met de moslims in dit land als gevolg hiervan ?
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:35:04 #191
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65045380
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 13:20 schreef Zith het volgende:
Gelukkig zijn alle Wilders aanhangers hier principieel op tegen, want iemand aanklagen omdat hij foute dingen zegt over bevolkingsgroepen is onzin natuurlijk, vrijheid van meningsuiting!
Dasvidanja
pi_65045408
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:33 schreef rja het volgende:

[..]

Oproepen tot haat en geweld hoort niet in ons land thuis..
Het is anders erg actueel, gezien de steun van Balkenende voor de oorlog tegen Irak.
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:38:21 #193
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65045498
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:30 schreef poemojn het volgende:
als het goed is is Van Bommel een Nederlander die is opgegroeid in de Nederlandse cultuur. Dan krijg je bij het aanleren van je woordenschat meestal meteen een context mee, die overeenkomt met de context en betekenis die de overige mensen uit die cultuur bij dat woord hebben meegekregen. Dat is anders dan een woordenboekvertaling-zonder-context. En juist van iemand die als politicus wil optreden mag je verwachten dat die zich bewust is van de (in dit geval gevoelige) context & daardoor tot stand gekomen gevoelswaarde van een woord.
Dat is echt selectief mierenneuken om maar iemand zwart te kunnen maken zeg...
Dasvidanja
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:38:57 #194
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_65045517
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:31 schreef qonmann het volgende:

[..]

Ik zie inderdaad geen valide argumenten om mijn korte maar mijns inziens duidelijk standpunt te wijzigen.
pi_65045551
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:35 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het is anders erg actueel, gezien de steun van Balkenende voor de oorlog tegen Irak.
Maar Irak had massavernietigingswapens, dan is het gerechtvaardigd. Bush said so.
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:41:38 #196
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_65045615
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:06 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Waar draait hij dan?

Hij zegt: intifada.
Directe vertaling: intifada = opstand.
Gedachtenpolitie: dat is moord, oproep tot geweld, enzo!
Hij zegt: een opstand is niet per definitie gewelddadig.
Gedachtenpolitie: moord!

.
idd ja..we plakken constant onze context aan de woorden zonder ons af te vragen of dat wel correct is met het woord.
Dasvidanja
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:43:36 #197
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_65045699
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:39 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Maar Irak had massavernietigingswapens, dan is het gerechtvaardigd. Bush said so.
Ik mis hem nu al
pi_65046085
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:41 schreef Verluste het volgende:

[..]

idd ja..we plakken constant onze context aan de woorden zonder ons af te vragen of dat wel correct is met het woord.
Laten we nu niet een disucssie beginnen wat het nut is van context en of woorden altijd letterlijk bedoeld zijn.

Als Arabieren het Arabische woord intifada scanderen en daarmee oproepen tot een gewelddadige strijd, dan is het vreemd als een blanke Nederlander genaamd Van Bommel (die met diezelfde Arabieren meeliep) meent te stellen dat intifada geweldloos protest kan betekenen. Zijn stelling klopt, maar gezien de context waarin tot een intifada werd opgeroepen lijkt me het onzinnig om die context niet serieus te nemen.
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:57:28 #199
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_65046322
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:52 schreef nikk het volgende:

[..]

Laten we nu niet een disucssie beginnen wat het nut is van context en of woorden altijd letterlijk bedoeld zijn.

Als Arabieren het Arabische woord intifada scanderen en daarmee oproepen tot een gewelddadige strijd, dan is het vreemd als een blanke Nederlander genaamd Van Bommel (die met diezelfde Arabieren meeliep) meent te stellen dat intifada geweldloos protest kan betekenen. Zijn stelling klopt, maar gezien de context waarin tot een intifada werd opgeroepen lijkt me het onzinnig om die context niet serieus te nemen.
Maar stel nou even dat hij oproept tot een gewelddadige strijd. Volgens mij valt dat niet in rechte aan te tonen, maar stel even dat hij de Palestijnen oproept de Israëlische militairen met geweld terug over de grens van Gaza te schieten, dood danwel levend.

Welk delict pleegt hij dan naar Nederlands recht?
  † In Memoriam † woensdag 14 januari 2009 @ 20:57:30 #200
230491 Zith
pls tip
pi_65046327
Is het illegaal om een oproep aan een bezet volk te doen dat ze zich tegen de bezetter en aanvaller moeten verdedigen?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')